Friday 15 September 2017

MEMAHAMI DARI SEGI LOGIK AKAL SAMA ADA ISU ROHINGYA DIBANGKITKAN ATAU TIDAK DALAM PERTEMUAN NAJIB-TRUMP


SKANDAL LAWATAN NAJIB BERTEMU TRUMP:

BERAPA PATAH PERKATAAN NAJIB SEMPAT SEBUT MENGENAI ROHINGYA DALAM MASA 10 MINIT?


Semalam, saya mempersoalkan kenapa pertemuan Dato’ Seri Najib Tun Razak dan Presiden Trump tidak menyentuh mengenai nasib umat Islam Rohingya yang berdepan penghapusan etnik sedangkan isu itu dihebohkan oleh pimpinan Umno sebagai isu utama yang akan dibincangkan.

 

Kenyataan saya itu dibuat setakat jam 12 tengahari waktu Malaysia semalam (13 September 2017) atau 12 tengah malam 12 September 2017 waktu Washington, iaitu 12 jam selepas pertemuan 30 minit di antara Dato’ Seri Najib/delegasi Malaysia dan Presiden Trump berakhir. Setakat waktu itu, tidak ada sebarang kenyataan atau video atau bukti-bukti lain dari pertemuan 30 minit itu yang menunjukkan isu umat Islam Rohingya disentuh langsung.

 

Sehingga 12 tengah malam 12 September 2017, hanya ada 2 laporan rasmi yang boleh dirujuk yang melaporkan kandungan perbincangan, iaitu:

 

 i. Video mesyuarat bilateral di antara delegasi Malaysia dan delegasi Amerika Syarikat – keseluruhan kandungan langsung tidak menyentuh mengenai nasib umat Islam Rohingya

 

ii. Transkrip perbincangan di antara Presiden Trump dan Dato’ Seri Najib di dalam mesyuarat bilateral delegasi Amerika Syarikat-Malaysia yang juga langsung tidak menyentuh nasib umat Islam Rohingya.


Saya juga ingin menekankan bahawa sehingga kini, Dato’ Seri Najib atau Wisma Putra atau pihak Amerika Syarikat atau White House tidak menafikan bahawa keseluruhan lawatan dan perjumpaan yang melibatkan Dato’ Seri Najib dan Presiden Trump hanya mengambil masa 30 minit. Berdasarkan garis masa dan maklumat-maklumat yang ada setakat ini, saya telah menyatakan bahawa tempoh masa pertemuan empat mata di antara Dato’ Seri Najib dan Presiden Trump besar kemungkinan mengambil masa 10 minit sahaja (kerana lebih banyak masa iaitu sekitar 20 minit dihabiskan untuk mesyuarat bilateral yang dirakamkan itu).

 

Oleh yang demikian, kenyataan saya bahawa isu nasib umat Islam Rohingya tidak dibangkitkan di dalam pertemuan Najib-Trump itu adalah benar setakat maklumat yang ada semasa saya membuat sidang media semalam.

 

Hari ini, barulah ada satu kenyataan media bersama yang rasmi dari White House yang menyenaraikan perkara-perkara yang ditimbulkan secara rasmi di dalam pertemuan di antara Dato’ Seri Najib dan Presiden Trump.

 

Sebahagian besar dari perkara-perkara yang disentuh di dalam kenyataan media bersama ini tidak disentuh di dalam mesyuarat 

bilateral yang videonya dirakamkan dan transkripnya telah disiarkan semalam. Ini bermakna jika ia dibincangkan di antara Dato’ Seri Najib dan Presiden Trump, besar kemungkinan ia dibincangkan di dalam pertemuan empat mata di antara mereka yang saya telah nyatakan sebelum ini besar kemungkinan hanya memakan masa 10 minit sahaja.

 

Oleh itu, berdasarkan maklumat-maklumat ini, saya boleh simpulkan bahawa kesemua perkara-perkara yang paling penting yang telah disentuh secara terbuka di dalam video mesyuarat bilateral (iaitu isu Korea Utara, isu melawan Daesh dan keganasan serta tawaran pelaburan-pelaburan dari Malaysia untuk membantu ekonomi Amerika Syarikat) serta perkara-perkara yang hanya disentuh di dalam pertemuan empat mata dibincangkan di dalam tempoh 10 minit itu.

 

Saya senaraikan isu-isu yang hanya disentuh di dalam pertemuan empat mata itu mengikut senarai pentingnya isu ini (berdasarkan panjang mana kenyataan bersama menyentuh isu tersebut dan perenggan ke berapa isu ini dimasukkan di dalam kenyataan bersama) seperti berikut:

 

i. Tindakan China meluaskan pengaruhnya di Laut Cina Selatan yang ditentang oleh Amerika Syarikat


ii. Kerjasama ASEAN dan kedudukan ASEAN sebagai sekutu Amerika Syarikat

    

iii. Bantuan dari Malaysia berjumlah RM4 juta untuk diagihkan di kawasan-kawasan yang dirampas dari Daesh bagi tujuan kemanusiaan

    

iv. Permohonan Malaysia agar diberi keistimewaan untuk pengecualian visa

    

 v. Persetujuan Malaysia untuk berkongsi data dan maklumat dengan Amerika Syarikat bagi tujuan anti-keganasan antarabangsa

    

vi. Persetujuan Malaysia untuk meningkatkan kerjasama pertahanan dengan Amerika Syarikat termasuk pembelian RM250 juta persenjataan baru dari Amerika Syarikat


vii. Isu nasib umat Islam Rohingya


viii. Meningkatkan tata kelola perdagangan dan membanteras pemerdagangan manusia


ix. Menyambung kerjasama pendidikan melalui program Fulbright.


Ini bermakna, selain dari isu-isu terpenting yang telah disentuh dan diumumkan secara terbuka, ada 9 lagi isu yang dibincangkan di dalam 10 minit pertemuan tertutup empat mata di antara Dato’ Seri Najib dan Presiden Trump. Dari 9 isu itu, isu nasib umat Islam Rohingya adalah isu yang ketiga paling tidak penting seperti yang disenaraikan di dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan White House sehari kemudian selepas pertemuan pada 12 September yang lalu.

 

Oleh yang demikian, bagi mereka yang memahami protokol diplomatik yang digunapakai di dalam pertemuan-pertemuan begini, adalah perkara biasa bahawa kedua-dua pihak delegasi membincangkan secara mendalam apa yang ingin dimasukkan di dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan selepas pertemuan.

 

Walau bagaimana pun, secara logiknya, saya percaya ramai rakyat Malaysia bersetuju dengan saya bahawa kemungkinan Dato’ Seri Najib membawa isu umat Islam Rohingya dalam pertemuan empat mata sesingkat 10 minit itu adalah terlalu kecil memandangkan pelbagai isu-isu yang dikira lebih penting kepada Amerika Syarikat.

 

Sama ada Dato’ Seri Najib benar-benar membawa isu itu dalam pertemuan sesingkat 10 minit itu tidak akan dapat disahkan sampai bila-bila kerana ia pertemuan tertutup empat mata dan kita bergantung sepenuhnya kepada versi yang disebut Dato’ Seri Najib. Oleh itulah, di antara kesimpulan logik bahawa isu umat Islam Rohingya hanya dimasukkan di dalam kenyataan bersama dan diletakkan sebagai isu ketiga paling corot dan mempercayai bahawa Dato’ Seri Najib membawa isu itu di dalam pertemuan sesingkat 10 minit sedangkan banyak lagi isu lain yang lebih penting kepada Amerika Syarikat, saya yakin majoriti rakyat Malaysia boleh membuat kesimpulan yang logik.

 

Apatah lagi Dato’ Seri Najib juga pernah mengaku beliau mendapat derma RM2.6 bilion dari keluarga diraja Arab Saudi – maka sudah tentu lebih ramai yang mempercayai kesimpulan yang lebih logik berbanding versi yang bukan sahaja tidak logik tetapi datang dari seorang seperti Dato’ Seri Najib.


RAFIZI RAMLI

AHLI PARLIMEN PANDAN

NAIB PRESIDEN KEADILAN.


Ulasan - Mari kita sama-sama fikirkan dari segi logik akal tentang apa yang dihuraikan oleh Rafizi ini. 


Oleh itu, bacalah dengan jiwa tenang dan hati terbuka. (ShahbudinHusin 15/09/2017)

131 comments:

  1. aku first..pas pis pus

    ReplyDelete
    Replies

    1. Mu bekokkok saja pandai, lapizi, mu ada bagi apa2 bantuan kpd Rohingya ke?...


      Delete
    2. PENGANJURAN Better Beer Festival 2017 (BBF17) Oktober depan dilihat secara sengaja cuba mencabar sensitiviti agama di negara ini apabila acara tahunan sejak 2012 itu diuar-uarkan sebagai “The Biggest Celebration of the Craft Beer Revolution in Malaysia”. Ternyata ia ‘lupa diri’ hingga dimegahkan sebegitu termasuk ‘pencapaian’ tahun ini yang cuba dijayakan. Selain turut membayangkan bakal dianjur lebih hebat di tahun-tahun akan datang.

      Pesta arak itu bukan sahaja telah dipromosi iklan secara terbuka, malah dihebah menyedia hidangan 250 jenis arak keluaran 43 syarikat daripada 12 negara dengan sasaran penyertaan 6,000 pengunjung.

      Dianjurkan pula di premis awam iaitu di White Box & The Square in Publika; pusat membeli belah popular di Dutamas, Kuala Lumpur. Menjadikan seolah-olah Malaysia penganjur utama apabila Ibu Negara bakal menjadi tumpuan program sedemikian.

      Selaku negara yang meletakkan Islam sebagai agama dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Malaysia tidak seharusnya menoda kesucian tersebut dengan kebebasan begitu.

      Walaupun meminum arak menjadi hak golongan bukan Islam yang menjadi sebahagian rakyat negara ini, namun menjadikan satu penganjuran pesta ke tahap festival tidak seharusnya berlaku di negara ini. Ia tidak mencerminkan realiti budaya Malaysia, bahkan juga rantau ini.

      Dalam fakta yang jelas di seluruh dunia, kebanyakan negara dan masyarakat abad ini semakin sedar dari pelbagai akibat buruk yang timbul dan tercetus dari meminum arak atau aktiviti berkaitannya. Ia menyumbang kepada banyak tragedi mutakhir ini hingga mewujudkan pelbagai kempen kesedaran untuk menghadkan dan menghindarinya dari menjadi rutin dalam ketamadunan. Mengapa kita pula harus berundur ke belakang menjauhi nilai semakin positif ini?

      Suara lantang khususnya dizahirkan DAP yang mempertahankan penganjuran berkaitan dilihat bukan sahaja satu kebiadaban, bahkan modal kepada provokasi tipikal parti tersebut di mana acapkali membayangi aktiviti seperti itu. Malah, dalam perkara ini, DAP bukan sahaja merai dan menyertai penganjuran berkaitan, bahkan juga telah terbukti begitu ‘sehati sejiwa’ dengan Kerajaan BN yang tidak pernah menyatakan ketegasan sebenar kepada isu ini sejak sekian lama.

      Kami menggesa kerajaan membatal atau menetapkan kawalan tegas terhadap penganjurannya agar tidak sedemikian dan membesar di masa depan. Kami juga mencabar dan menuntut parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) menyatakan pendirian dan sikap mereka berhubung isu ini. Berdiam diri bererti bersetuju dan bersekongkol, sekali gus mengesahkan DAP adalah ‘ketua’ sebenar PH yang tidak berani disanggah sama sekali.

      Delete

    3. Siapa kata pulang dg tangan kosong, sebenarnya najib nak buat boss Doj kesipuan di seluruh dunia, disamping banyak keuntungan ekonomi dan jaminan keselamatan.



      Delete
    4. Anon first

      jika pas pis pus kadi kerajaan



      CONFIRM ORG CHINA AKAN SEMASIB ROHONGYA


      DI KERJAKAN SEMUA ORG KAPIR HARBI


      MACAM APA SAUDEE WAHABI BUAT KPD KAUM SYIAH . IMAM SYIAH D BUNOH KEJAM


      PAS PIS PUS AKAN KERJAKAN APEK APEK KE SEMPADAN SINGAPURA

      APAKAH INI AJARAN ISLAM ATAU AJARAN SESAT PARTY ISLAM

      ATAU WAHABI SUDAH JADI GILA BABI


      SELAMATKAN MALAYSIA DARINPAS PIS PUS


      14OKY DATARAN MPPJ !!!!

      5 JUTA ORG

      Delete
    5. mu pula apa sumbangan untuk puak rohingya tu.....

      Delete
    6. Menjelang Perang Dunia Kedua, hampir separuh daripada penduduk Rangoon (Yangon) adalah orang India.

      Keadaan ini memperdalamkan rasa tidak senang pribumi Burma yang melihat pendatang baharu itu -- banyak daripadanya pula kebetulannya orang Islam --- adalah penceroboh.

      Suasana ini membawa kepada rusuhan anti-imigran di Rangoon. Perang Dunia Kedua dan kekerasan yang berlaku selepas itu mendorong jutaan orang India meninggalkan Rangoon. Bagaimanapun, banyak lagi yang memilih untuk kekal di situ.

      Bagi jutaan orang Islam Myanmar hari ini, kekerasan di Rakhine amat meresahkan. Menariknya, angka rasmi menyatakan minoriti Muslim hanyalah 3 ke 4 peratus daripada penduduk sedangkan banyak NGO merasakan terdapat hampir 12 ke 13 peratus orang Islam.

      Apapun, ketika mana minoriti Muslim kelihatan lebih ketara dan sesak padat di tengah-tengah bandar Yangon, tetapi mereka juga tersebar di kawasan tengah negara itu, dengan masjid-masjid berada di bandar kecil dan pekan seperti Bago, Mawlamyine dan Meiktila.

      Maka sementara perhatian antarabangsa adalah betul dengan memberi tumpuan pada keadaan di Rakhine, tetapi adalah penting juga untuk ingat bahawa tidak semua orang Islam di Myanmar adalah Rohingya, walaupun keadaan mereka juga ada kalanya adalah genting.

      Banyak daripada mereka mengadu mengenai diskriminasi rasmi dan tidak rasmi, termasuk penggunaan perkataan "kalar" (yang dilihat sebagai menghina) oleh orang bukan Islam terhadap mereka.

      Ekoran perkembangan baru-baru ini, saya menghubungi kawan-kawan Burma Muslim untuk mendapatkan rasa bagaimana mereka melihat keadaan sekarang. Untuk melindungi mereka, dalam keadaan tertentu, saya menggunakan nama lain.

      Pembaca kolum saya tentu ingat U Tin Win, seorang Burma Muslim berusia 71 tahun dan merupakan bekas pemandu lori yang mengalami kesukaran bagi mendapatkan surat-surat rasmi untuk cucu-cucunya.

      Delete
    7. mana ostad odi Q7 ? x join sekali beli plane ke?

      Delete
    8. Apabila dihubungi, ternyata masalah itu tidak berkurangan: 'Malah bapa saudara saya yang bekerja sebagai pegawai kastam tidak dapat kad pengenalannya. Beliau hilang kad itu. Walaupun memiliki semua dokumen yang diperlukan, beliau masih tidak diberikan kad baharu kerana beliau adalah seorang Islam.

      Bagi yang lain, kebimbangannya adalah mengenai keselamatan mereka.

      Chit (bukan nama sebenar), seorang Burma Muslim berusia awal 30-an, bekerja sebagai pemandu teksi di Yangon, di mana terdapat banyak masjid dan orang Islam. Sungguhpun begitu, beliau sering kali berasa tidak selamat.

      "Di mana-mana di Myanmar, orang beragama Buddha fikir orang Islam adalah pengganas yang sedang berusaha untuk menggulingkan kerajaan. Terdapat banyak berita palsu di media sosial yang disebarkan sebagai propaganda. Begitulah sentimen kekerasan tersebar di luar negeri Rakhine."

      "Nasib baik saya tidak kelihatan sebagai orang Islam dengan jelas, jadi saya boleh hidup tanpa banyak gangguan."

      Di Myanmar, "kelihatan sebagai orang Islam" bermakna mempunyai kulit gelap, berwajah India, dan berjanggut bagi lelaki serta memakai hijab bagi perempuan.

      Naing (bukan nama sebenar), adalah seorang Burma Muslim, penduduk Meiktila mempunyai kebimbangan yang lebih besar.

      "Berlaku satu pergaduhan antara seorang Islam dengan seorang beragama Buddha beberapa minggu lalu. Dalam sebuah kampung bernama Chan Aye, tentera mengenakan perintah berkurung sepanjang malam dan mengawal ketat tempat itu. Harap-harap, kekerasan dari Rakhine tidak tersebar ke sini."

      Naing yang berusia awal 20-an berasa pesimis terhadap masa depan orang Burma Muslim.

      "Orang-orang Buddha tidak dibenarkan membeli atau menjual tanah dengan orang Islam. Ma Ba Tha (gerakan sami Buddha pelampau) akan menghentikannya. Beberapa bulan lalu, mereka hampir membunuh seorang lelaki Islam dan memusnahkan rumahnya kerana dia membeli tanah daripada seorang beragama Buddha.

      Delete
    9. Siapa penganjur sebenar pesta minum arak?...kalo anjuran pembangkang adekah boleh dianjurkan fi kuala lmpur?....siapa yg baginkelulusan pesta arak?..

      Delete
    10. Kalo umno yg bagi kelulusan prsta arak tak perlu pembangkang lahirkan bantahan...ahli2 umno berugama islam...ahli2 umno lah mesti menyatakan bantahan kpd pimpinan mereka...
      Umno yg buat jahat pembangkang dipersoalkan tetapi ahli umno tidak digesa membantah...
      .

      Delete
    11. ameno yg jadik kerajaan, pesta arak salah ameno ler.. pas kat selangor buat ape? seronok dapat duit ke ostad pas

      Delete
    12. dah byk temberang Lapiji ... tak dak sorang pun boleh teka msg2 punya method, sat mcm ni sat mcm tu. Cakap ja ... tak pi mana pun.

      Delete
    13. 1132.temberang apa mangkuk..najib tu yg temberang ..janji x nk naikkan minyak, xde gst..ko tu yg kena tipu..bodoh punye orang amno..haktuii

      Delete
    14. Diskriminasi itu memberi kesan malah kepada orang Burma Muslim yang berada, seperti Kyaw (bukan nama sebenar), seorang ahli perniagaan veteran yang memiliki kepentingan kewangan di Myanmar dan luar negara.

      "Saya hadir satu kursus diplomatik peringkat tinggi yang mana para menteri dan duta juga hadir. Mereka menggunakan perkataan 'kalar' untuk merujuk kepaa orang Burma Muslim. Rancangan televisyen dan filem sentiasa menggunakan perkataan itu. Perkauman ada di mana-mana."

      "Di bandar-bandar lebih kecil, terdapat tanda-tanda di luar kedai menunjukkan perniagaan mana yang dimiliki oleh orang Buddha, supaya mereka boleh melakukan diskriminasi terhadap kami. Untuk menjalankan perniagaan, saya terpaksa menggunakan proksi orang Buddha, jika tidak, saya tidak boleh hidup."

      Apa yang menghairankan saya ialah umumnya hanya terdapat sedikit rasa tidak senang dalam kalangan kawan-kawan Burma Muslim saya terhadap ASSK, yang mendapat kecaman di peringkat antarabangsa.

      Walaupun beliau sudahpun bersuara setelah membisu agak lama terhadap hal itu, hakikatnya ialah masih tidak ada sebarang tindakan bagi menghentikan kekerasan itu.

      U Tin Win, umpamanya, sepenuh hati percaya bahawa beliau akan memperjuangkan perlembagaan 2008 Myanmar.

      Perlu disebut bahawa dokumen itu mengandungi klausa: "Kami, rakyat Nasional, dengan tegas berazam mendokong kesaksamaan kaum, hidup selamanya dalam perpaduan dengan menyemai Semangat Kesatuan patriotisme sebenar yang tegas."

      Naing, sebaliknya berasakan bahawa: "NLD dan ASSK tidak mempunyai kuasa untuk mengubah apa yang sedang berlaku. Beliau sedang melakukan apa yang termampu."

      Pemandu teksi Chit lebih menghargai NLD: "Saya fikir respons NLD dan ASSK terhadap kekerasan Rakhine adalah amat adil. Mereka sedang cuba bersungguh-sungguh dan saya percaya mereka boleh menyelesaikan isu itu."

      Kyaw berhujah: "Jika mereka (ASSK dan NLD) bersuara, mereka akan kehilangan sokongan. Saya pasti di sebalik tabir, mereka sedang berusaha membantu orang Burma Muslim dan Rohingya untuk hidup dengan aman."

      Orang Islam Myanmar berada dalam keadaan yang kompleks dan rumit. Mereka tahu sangat mereka boleh menjadi "sasaran selanjutnya" dalam pertembungan antara golongan pelampau itu selepas Rohingya.

      Banyak daripada mereka melihat ASSK dan NLD sebagai satu-satunya harapan mereka.

      Tetapi dengan kerajaan tidak melakukan apa-apa terhadap kekerasan di Rakhine, perasaan baik mereka terhadap kerajaan akan akhirnya hilang.

      Delete
  2. aku second..badak mana badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR, DAP dan PAN kononnya lawan Umno. Sehingga memusuhi PAS kerana katanya PAS berbaik dengan Umno. Mahathir pula bekerja bertungkus lumus bagi menyelamatkan Umno. Mahathir cuma tidak suka Najib. Tapi jiwa serta kasih sayang Mahathir kepada Umno tiada tolok bandingnya.

      Tapi yang hairannya mengapa PKR, DAP dan PAN boleh terima Mahathir? Sehingga berantakan dalaman parti masing-masing kerana Mahathir. PKR yang sekian lama menjulang Anwar dan memusuhi Mahathir kerana kononnya menzalimi Anwar tiba-tiba berpaling tadah. Dijulangnya Mahathir dan disisihnya Anwar. Politik apa yang mereka sedang amalkan ini?

      Bacaan saya ialah kita tunggu dan lihat. Sampai saatnya nanti PKR, DAP dan PAN akan dikencing oleh Mahathir. Takdirnya Bersatu memperolehi beberapa kerusi. Manakala Umno pula memperolehi kerusi yang tidak mencukupi 2/3 diparlimen.

      Apakah mustahil bersatu akan kembali kepada Umno dan mencukupkan kuasa 2/3 mereka di Parlimen? Ketika itu Umno berjaya diselamatkan oleh Bersatu. Untuk penyatuan itu Mahathir meletakkan syarat Najib hendaklah diganti dengan sesorang yang Mahathir mahu.

      Cita-cita Mahathir tercapai. Najib berjaya diturunkan dan Umno berjaya diselamatkan. Ketika itu PKR yang sudah pecah dua akan semakin lemah. Sebahagian mereka ada yang bersama DAP dan sebahagian yang lain akan pergi kepada Umno. Dan untungnya PAS ialah sebahagian PKR ada yang akan datang bersama PAS.

      PAN yang waktu ini semakin tersisih daripada keluarga PH akan semakin hilang. Pemimpin PAN juga akan bertebaran mencari dahan untuk berpaut.

      PAS yang sudah bersih daripada bakteria perosak terus melangkah dengan tenang dan bergaya melalui lorong-lorong politik yangg matang dan sejahtera. –

      Delete
    2. pas pis pus..now everybody can become lobai

      Delete
  3. aku third..mana macai tahik lo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasatan Jabatan Bomba dan Penyelamat Kuala Lumpur mendapati kebakaran di pusat tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah di Jalan Keramat Ujung di sini bukan berpunca daripada litar pintas.

      Pengarahnya, Khirudin Drahman berkata hasil siasatan Unit Forensik dan Suruhanjaya Tenaga mengesahkan keadaan litar elektrik pada suis utama bangunan pusat tahfiz itu adalah di dalam keadaan baik.

      "Kita dapati cara api merebak agak pelik dan luar daripada kebiasaan dengan kadar api merebak adalah sangat cepat dan besar. Biasanya, jika disebabkan litar pintas, kotak fius utama akan 'tendang' dan ambil masa sekurang-kurangnya setengah jam untuk api marak dan merebak.



      "Berdasarkan maklumat mangsa yang selamat (saksi), kebakaran itu bermula dari luar bahagian pintu asrama itu yang menyebabkan mereka terperangkap.

      "Tambahan pula ada dua tong gas di situ yang mungkin menjadi punca api lagi besar dan cepat merebak," katanya kepada pemberita di lokasi kejadian di sini, hari ini.

      Khirudin berkata, pihaknya percaya terdapat unsur lain dari luar bangunan yang menyebabkan kebakaran tersebut berlaku dan siasatan terperinci berpandukan ujian makmal sedang dijalankan.

      "Biasanya kalau api bermula dari bahagian dalam, bilangan yang terkorban tidak ramai kerana mereka masih boleh keluar. Saksi beritahu mereka berusaha nak keluar tetapi api dah marak di luar pintu, sebab itu mereka terperangkap," katanya.

      Seramai 21 pelajar dan dua guru yang juga warden pusat tahfiz itu terkorban dalam kebakaran pada 5.15 pagi tadi

      Delete
    2. Smlm.kami sound y.b Titiwangsa


      Terus nak balik k.l dari bangkok


      Bangunan terbakar tu milik MAIWP. melalui rasuah ker apa atau endorse y.b lahabau dapat guna bangunan..????

      Maiwp mesti tangungjawab !!!

      Ini nak salahkan puak tahfiz sebab buat ubahsuai siap ada bilik ostad dan pantry dapur lagi.. Bila org GAS hantar gas ke atas punya malas d biarkan depan pntu ?????


      Aloooo sejak bila MAIWP jadi pembunuh upahan ??? melalui pihak tahfizzz... ????

      TPM kata KALAU NAK CARI JALAN KE AKHIRAT JANGAN PULA 'DGN CARA MATI KATAK '!!!! ???

      Delete
  4. aku fourth, sini badak sana badak, atas badak bawah pun badak, sapekah badak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dewan Pemuda Pas Pulau Pinang (DPPP) hari ini menggesa polis mengambil tindakan tegas terhadap Ahli Majlis Peguam Siti Kassim dan tokoh politik David Orok yang didakwa mengeluarkan kenyataan menghina agama Islam.

      Timbalan Ketuanya Ahmad Rafaie Abdul Rashid berkata kedua-dua individu itu jelas dilihat membangkitkan unsur penghinaan bukan hanya terhadap ibadah korban malah terhadap Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail melalui status yang dimuat naik melalui Facebook mereka.

      "Kenyataan mereka juga berbaur hasutan dan berbentuk provokasi malah turut menyentuh sensitiviti umat Islam yang mengamalkan ajaran Islam yang jelas berdasarkan pandangan ulama dan fuqaha.

      "Berikutan itu, DPPP hari ini membuat laporan polis terhadap Siti Kassim dan David Orok bagi membolehkan satu siasatan berasas prinsip dan pemeliharaan undang-undang ke atas dua individu itu dilaksanakan segera," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Balai Polis Butterworth di sini hari ini.

      Siti Kassim dilapor memuat naik status di Facebooknya mengkritik ibadah korban dan David Orok yang menyatakan anak Nabi Ibrahim iaitu Nabi Ismail adalah anak luar nikah jauh bertentangan dengan ajaran asas yang dipelajari umat Islam dalam Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW.

      Ahmad Rafaie berkata tindakan perlu diambil segera kerana pihaknya bimbang kenyataan tersebut disalah erti dan memesongkan akidah umat Islam yang kurang arif dalam agama hingga menjadikan keadaan bertambah serius.

      Beliau berkata kenyataan mereka juga ditafsirkan sebagai menentang Perlembagaan Negara yang meletakkan Islam sebagai agama persekutuan dan menentang serta mencabar Yang di-Pertuan Agong selaku penaung agama Islam di negara ini.

      "Selain itu, ia juga bersifat ancaman serta menggugat ketenteraman awam dan kedaulatan negara. Kami berharap pihak berwajib seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan polis ambil tindakan sewajarnya bagi membendung provokasi melampau seperti ini," katanya.

      Beliau berkata pihaknya mendesak kedua-dua mereka menarik balik kenyataan dan memohon maaf atas keterlanjuran kepada seluruh umat Islam dan berjanji agar kenyataan sebegini tidak berulang.

      Delete
    2. pas dgn ameno sekandang dua dua penipu dan perompak..say no to passpork/amenopork

      Delete
  5. aku fifth, macai ameno dah xde duitke dari semah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas pada Rabu mencabar parti komponen dalam pakatan pembangkang untuk menyatakan pendirian mereka berhubung penganjuran pesta arak yang dijadual diadakan di ibu negara bulan depan.

      Naib Ketua Pemuda Pas Pusat Ahmad Fadhli Shaari berkata, suara lantang yang dizahirkan DAP dalam mempertahankan penganjuran berkaitan (pesta arak) dilihat bukan sahaja satu kebiadaban, bahkan modal kepada provokasi tipikal parti tersebut di mana acapkali membayangi aktiviti seperti itu.

      "Kami juga mencabar dan menuntut parti-parti komponen Pakatan Harapan menyatakan pendirian dan sikap mereka berhubung isu ini. Berdiam diri bererti bersetuju dan bersekongkol, sekali gus mengesahkan DAP adalah 'ketua' sebenar PH yang tidak berani disanggah sama sekali," katanya dalam satu kenyataan yang disiarkan laman Facebook Pas Pusat, pada Rabu.


      Menurut beliau, penganjuran pesta arak dilihat secara sengaja cuba mencabar sensitiviti agama di negara ini apabila acara tahunan sejak 2012 itu diuar-uarkan sebagai "The Biggest Celebration of the Craft Beer Revolution in Malaysia".

      "Selaku negara yang meletakkan Islam sebagai agama rasmi dan termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, Malaysia tidak seharusnya menodai kesucian tersebut dengan kebebasan begitu.

      Walaupun meminum arak menjadi hak golongan bukan Islam yang menjadi sebahagian rakyat negara ini, namun menjadikan satu penganjuran pesta ke tahap festival tidak seharusnya berlaku di negara ini. Ia tidak mencerminkan realiti budaya Malaysia, bahkan juga rantau ini," katanya.

      Ahmad Fadhli berkata kebanyakan negara dan masyarakat pada masa ini semakin sedar pelbagai akibat buruk yang tercetus akibat meminum arak atau aktiviti berkaitannya.

      "Ia menyumbang kepada banyak tragedi mutakhir ini hingga mewujudkan pelbagai kempen kesedaran untuk mengehadkan dan menghindarinya daripada menjadi rutin dalam keta

      Delete
    2. say no to passpork/amenopork..undi pas undi bn

      Delete
    3. Orang bingung.

      Yang mentadbir wilayah Persekutuan adalah UMNO-BN tapi pembangkang pula yang dicabar nyatakan pendirian.

      Beginilah tahap mentaliti pendedak.

      Delete
    4. betul tu bro john..bodoh kan ameno ni..mcm kes maahad tahfiz tu menteri wp dan dato bandar kena letak jawatan..ape plak kaitah dgn PH..

      Delete
    5. Masih ada lagi ke orang yg cerdik pandai dalam puak dedak ni..??

      Rasanye udah pupus yeooopp.....

      Delete


    6. isu arak ada lah isu yang dari awal di bangkit kan oleh PAS.

      Apabila PAS tidak ada sokongan kuat kerana bersendirian PAS nak tolak isu arak kepada parti dalam Harapan.

      PAS juga tidak mahu membantah sepertimana dulu setelah PAS berbaik-baik dengan UMNO.

      Jika apa-apa isu di mulakan oleh parti itu dan kemudian telah dapat di selesaikan oleh parti lain sudah tentu parti yang awal membantah akan mengaku parti mereka lah yang sekian lama membantah. Parti lain hanya menyusahkan.


      PAS cuma perlu kata mereka telah gagal dan baru lah boleh meminta parti lain meneruskan usahakan mereka.

      wallahuaklam.

      Delete
  6. Segala tindak tanduk dan langkah yg diambil oleh beliau sekarang ini adalah berkisar kepada kesinambungan politik beliau dan lebih kepada keuntungan peribadi. Jadi logik mengatakan isu rohingya tidak disebut semasa pertemuan kerana ianya tidak membawa apa apa keuntungan kepada beliau. Kalau rakyat sendiri tidak dipedulikan, apatah lagi org asing!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti, Dr Norlela Ariffin mengakui isu kilang haram di Kampung Sungai Lembu dekat sini, yang sering dibangkitkannya, memberi kesan buruk kepada karier politik beliau.

      ADUN PKR itu turut mendakwa tindakannya itu menyebabkan kerajaan negeri pimpinan DAP tidak menyukainya, namun menegaskan beliau berbuat demikian demi kebajikan dan kepentingan rakyat.

      Katanya, namanya disebut-disebut dalam isu kilang haram itu seolah-olah beliau melakukan kesalahan kerana membangkitkan isu berkenaan ketika sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Mei lalu dan ketika Mesyuarat Tindakan Daerah 2017.

      Beliau berkata, sebaliknya tindakan itu diambil setelah beliau menerima bantahan daripada 168 penduduk menerusi 18 muka surat yang dihantar kepadanya ketika sidang DUN lalu.

      "Saya tahu tindakan ini berlawan arus dan beri kesan buruk kepada karier politik tetapi demi tugas untuk selesaikan aduan rakyat yang terseksa dengan masalah ini, saya akan terus berusaha serta bangkitkan pada persidangan DUN.

      "Usaha saya membangkitkan masalah itu pada sidang DUN lalu akhirnya diambil perhatian dan berharap lebih banyak kilang haram dapat ditangani melalui proses pemutihan oleh JAS supaya premis mereka boleh beroperasi mengikut peraturan ditetapkan," kata Dr Norlela kepada pemberita selepas Program Penanti River Run di Kampung Terus di sini, hari ini.

      Katanya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) juga telah merekodkan keterangannya bagi membantu siasatan kes penyalahgunaan kuasa berhubung kilang habuk kayu yang beroperasi secara haram di Sungai Lembu sejak 10 tahun lepas.

      Dalam pada itu, katanya, beliau akan mengusulkan akta yang lebih berkesan untuk diguna pakai bagi mengambil tindakan ke atas kilang-kilang yang beroperasi secara haram di Pulau Pinang, terutama yang mencemarkan alam sekitar.

      Menurut, beliau pihaknya akan membawa sekali lagi usul Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133) pada persidangan DUN akan datang, dijangka November nanti.

      "Saya pernah usulkan akta itu pada sidang DUN dua tahun lepas supaya kerajaan negeri DAP mengambil tindakan ke atas kilang memproses habuk kayu di Sungai Lembu yang beroperasi lebih 10 tahun namun Ketua Menteri (Lim Guan Eng) menolaknya," katanya.

      Beliau berkata Akta Perancangan Bandar dan Desa 1976 (Akta 172) yang diguna pakai sekarang dilihat kurang berkesan untuk menangani kewujudan kilang haram, selain memperuntukkan kompaun yang terlalu kecil iaitu sebanyak RM250.

      "Saya rasa kerajaan negeri perlu lebih tegas mengatasi kewujudan kilang haram terutamanya apabila membabitkan penduduk yang terpaksa menderita akibat masalah pencemaran.

      "Akta 133 adalah lebih tegas kerana ia membolehkan tindakan terus diambil terhadap pemilik kilang yang tidak mematuhi peraturan tanpa perlu dirujuk kepada pihak mahkamah," katanya.

      Delete
    2. Bro Macy.....buat apa saja demi menyambung talian hayatnya.........duit orang pun tak ngape janji bukan duit akaun dia..........yg paling penting the Bamboo River Inn can be avoided yeoopp......

      Delete
  7. MAHATHIR CUAK BILA DIPANGGIL RCI FOREX
    Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad bakal dipanggil untuk memberikan keterangan di depan panel Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat kerugian berbilion ringgit yang dialami oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada sekitar awal tahun 90-an.

    Peguam pemerhati yang mewakilinya, Mohamed Haniff Khatri Abdulla ketika mengesahkan perkara itu berkata, beliau menerima sepina bagi pihak bekas Perdana Menteri kira-kira pukul 2.35 petang di pejabatnya di Kota Damansara.

    Sepina itu yang dihantar oleh wakil daripada suruhanjaya menghendaki Mahathir hadir ke Mahkamah Rayuan 6, Istana Kehakiman di sini pada pukul 11 pagi.

    Sudah pasti ia akan menjadi sesuatu yang menarik apatah lagi dalam keterangan saksi sebelum ini, Anwar Ibrahim, memberitahu bahawa beliau telah memaklumkan kepada Mahathir mengenai kerugian akibat urus niaga Forex tetapi beliau tidak memberikan sebarang arahan.

    Begitu juga dengan kenyataan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan, Tan Sri Clifford Francis Herbert bahawa respon Mahathir adalah biasa dan berkata ‘kadang-kadang kita buat keuntungan dan kadang-kadang kita buat kerugian’ ketika dimaklumkan mengenai kerugian itu pada 1993.

    Banyak persoalan yang timbul, kenapa Mahathir tidak bertindak di atas kerugian berkenaan yang lebih RM30 bilion?

    Banyak perkara misteri berlaku dalam kerugian yang dialami oleh Forex ini. Kenapa tiada tindakan diambil walaupun kerugian itu diketahui.

    Elok sangatlah kalau Mahathir dipanggil memberikan keterangan. Dulu sekitar 90-an, penasihat DAP, Lim Kit Siang berulang kali membangkitkan mengenai isu kehilangan wang dalam urus niaga Forexn dan beliau juga meminta supaya RCI ditubuhkan untuk menyiasat kehilangan berkenaan.

    Kit Siang juga telah membangkitkan perkara itu di Parlimen pada 1994 dan sekali lagi pada 2006. Namun itu dulu, sekarang Kit Siang dan Mahathir sudah sepentas dan telah bekerjasama dengan Mahathir.

    Apa pun, urus niaga Forex itu yang berlaku pada awal 90-an dilaporkan telah diluluskan oleh Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin dengan sokongan Mahathir, seperti yang dilaporkan oleh The Edge pada 24 September 2012.

    Perkara itu dijelaskan oleh Anwar yang ketika itu merupakan ketua pembangkang selepas Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin ketika itu memaklumkan berdasarkan hansard Parlimen 1993, Kit Siang pernah meminta Anwar meletak jawatan sebagai Menteri Kewangan ketika itu bagi mengambil tanggunjawab terhadap kerugian berkenaan.

    “Sebagai Menteri Kewangan pada masa itu, saya telah mengarahkan urus niaga Forex dihentikan serta merta. Allahyarham Tan Sri Jaafar (bekas gabenor BNM) memberitahu saya bahawa urus niaga Forex dikendalikan oleh Tan Sri Nor Mohamed Yakcop dengan kebenaran oleh Menteri Kewangan sebelum saya dan Perdana Menteri ketika itu. Pergi tanya mereka,” kata Anwar ketika berbahas di Parlimen.

    Justeru, berdasarkan perkara itu, maka Mahathir perlu memberikan penjelasan mengenainya. Begitu juga dengan Tun Daim Zainuddin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tajuk pun dah kelakar. Belum lagi membaca isinya yang hampas.

      Sekalipun pada ketika Tun M belum menerima sapina, dua kali ia hadir ke prosiding. Ini baru anak jantan dan pahlawan.

      Ada pula Najib sekalipun ia yang mula menyaman Tony Pua, belum pun bicara bermula ia sudah menawarkan untuk menarik samannya asal saja Tony Pua meminta maaf. Itu belum dikira saman Tun M yang dikatakan hanya guna isu teknikal sama ada ia penjawat awam ataupun tidak (berlainan sekali dengan sabitan ke atas Khir Toyo dan pertuduhan ke atas Lim Guan Eng yang kedua-dua berdasarkan 'fakta' mereka adalah 'penjawat awam'. Bahlawan sungguh.

      Demikianlah perbezaan di antara pahlawan dengan bahlawan. Bunyi hampir sama tapi maksudnya jauh berbeza.

      P/s - saya amat jarang membaca kopipes hampas cuma yang di atas sebab tajuknya saja sudah kelakar maka saya gagahkan diri juga membaca sampai habis.

      Tanpa keraguan saya sahkan ianya hampas.

      Delete
    2. Pembetulan

      Itu belum dikira saman Tun M yang dibatalkan (bukan dikatakan) hanya guna isu teknikal sama ada ia penjawat awam ataupun tidak...

      Delete
    3. PADA masa penulisan ini dibuat, lebih daripada 120,000 orang Rohingya -- dinamakan sebagai kaum paling dizalimi di dunia -- telah meninggalkan negeri Rakhine di barat Myanmar.

      Kecaman dunia terhadap Kerajaan Myanmar, terutama Kaunselor negaranya dan juga pemimpin de facto Aung San Suu Kyi (atau ASSK), telah hampir menyeluruh, datang daripada semua pihak.

      Golongan minoriti Myanmar -- termasuk Shan, Karen, Kachin dan orang Islam -- telah lama mempunyai hubungan buruk dan ada kalanya berdarah dengan kaum majoriti Burma atau "Bama" yang tinggal di kawasan teras Delta Irrawady.

      Pun begitu, orang Islam telah sekian lama menjadi sebahagian daripada kehidupan awam Burma. Pelbagai raja sejak berkurun lamanya, termasuk Raja Mindon, menggalakkan penempatan orang Islam dan pembinaan masjid.

      Mereka melihat komuniti Islam itu sebagai sumber kegiatan komersial dan pendapatan yang penting.

      Sungguhpun begitu, kekalahan dinasti Konbaung di tangan British mendatangkan kesan pedih ke atas kesedaran bangsa Burma --- hingga membawa kepada perasaan kebencian mendalam terhadap orang asing, iaitu xenofobia.

      Tidak seperti di Malaysia dan Indonesia yang mana pihak berkuasa kolonial memilih untuk memerintah melalui sultan-sultan tempatan, tetapi di Myanmar, pentadbirannya dibuat secara langsung oleh British dari Calcutta, dan kemudiannya dari Delhi.

      Myanmar juga adalah wilayah yang teramat bernilai dari segi komersial. Balak, batu permata dan minyak menarik modal dan buruh asing masuk jauh ke dalam tengah-tengah wilayah yang dahulunya merupakan pusat kerajaan Burma yang dibanggakan.

      Tambahan pula, para pedagang dan pemberi pinjaman wang Marwari dan Chettiar dari benua kecil India kemudian menyedari potensi besar dalam penanaman padi, menjadikan Burma dalam masa beberapa tahun saja sebagai wilayah pengeksport beras utama.

      Untuk menjimatkan kos, ahli-ahli perniagaan yang sama membawa masuk buruh dari Benggala, wilayah yang berdekatan --- hingga memberi tekanan pada gaji tempatan dan banyak petani tempatan kehilangan punca pendapatan.

      Delete
    4. Si badak kesipuan..lobai herdy senyum kambing

      Delete
    5. Mahathir cuak dipanggil RCI...?? Aaaiii ini kelakor ni yeoooppp.....

      Sape sebenor yg lari dari soalan2 wartawan.....yg cuba elak dari press conference........ dan yg lari dari debat...??

      Sape yg guna akta dan undang2 asal orang bukak jer mulot tanya terus dibawak ke balai.......esoknya terus dihalau balik.....contoh 2 Australian reporters dulu....

      Sape yg baru ni tangkap 3 orang rakyat Msia yg mengkiritik dan komen dalam media...??

      Inilah sebenarnya pengecut yg membentengkan diri dengan kuasa, akta dan undang2.....

      Nanti akan datang insha-Allah kita akan dapat tengok RCI khas dibuat untuk orang kecut telor ni.

      Delete
  8. PEMUDA KEDAH BIDAS RAFIZI KELIRUKAN RAKYAT TENTANG LAWATAN NAJIB KE US
    Pemuda UMNO Kedah hari ini membidas Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli kerana menyebarkan berita tidak tepat bagi menimbulkan syak wasangka buruk kepada rakyat mengenai pertemuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump.

    Ketuanya, Datuk Saiful Hazizy Zainol Abidin berkata, pemimpin itu sewajarnya tahu lawatan rasmi itu adalah atas undangan Trump dan Perdana Menteri antara pemimpin utama rantau ini yang diberi penghormatan selepas Trump dipilih sebagai Presiden Amerika.

    ” Perdana Menteri dijemput presiden negara kuasa besar dan bukannya daripada negara dunia ketiga,” kata Saiful sambil menyindir Rafizi yang dianggap sengaja mencari isu untuk mengelirukan rakyat.

    Menurut Saiful Hazizi, kunjungan Perdana Menteri membawa isu hak asasi manusia, keselamatan dan kerjasama ekonomi yang semua itu adalah untuk kepentingan rakyat Malaysia dan rakyat negara serantau.

    ” Sepatutnya pemimpin pembangkang mengenepikan sentimen politik dan menghagai usaha yang dilakukan oleh Perdana Menteri,” kata Saiful Hazizy yang juga Exco Pemuda UMNO Malaysia.

    Rafizi sebelum ini menyifatkan lawatan Najib itu tidak rasmi dan hanya mengambil masa setengah jam untuk bertemu Trump.

    Ketua Pemuda Kedah itu juga mengkritik Penasihat DAP, Lim Kit Siang yang sebelum ini meminta kabinet menghalang lawatan Perdana Menteri itu.

    Sebelum ini penyokong pembangkang di negeri ini menggambarkan keburukan Malaysia dan Perdana Menteri menerusi media di negara itu sebelum lawatan kerja dan sempena sambutan ulang tahun ke- 60 hubungan diplomatik antara Malaysia dan Amerika Syarikat.

    Mereka (pembangkang) sepatutnya dapat membezakan antara sentimen politik dengan usaha kerajaan menjalin kerjasama ekonomi dan hubungan diplomatik Malaysia dengan negara kuasa besar itu, katanya.

    Sementara itu Najib semasa di Washington memberitahu komuniti perniagaan Amerika Syarikat (AS) bahawa terdapat kempen untuk sengaja mensabotaj 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan melemahkan keyakinan pelabur terhadap ekonomi Malaysia.

    Berucap pada Majlis Perniagaan AS-ASEAN dan Majlis Makan Malam Perdagangan negeri itu di St Regis Hotel, Perdana Menteri berkata tindakan itu merupakan sebahagian daripada percubaan yang gagal untuk menggulingkan kerajaan sementara menunggu kitaran pilihan raya.

    “Saya tahu bahawa sebahagian daripada anda mendengar beberapa cerita yang kurang positif tentang ekonomi Malaysia, terutama mengenai 1MDB, ” kata Najib yang sebelum itu mendapat pujian Trump berhubung kemampuan Malaysia menganggani isu keganasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama pun pemuda UMNO, semua yg boss buat mestilah nk kata betul,bagus dan baik utk negara.....padahal datang kt US nk laburkan duit KWSP hampir USD 3-4 billion lg utk projek insfrastruktur kt US..padahal kt Malaysia, ramai lg yg x mampu nk beli rumah dll.......kedua nk "leburkan" USD 10 BILLION utk beli pesawat pesawat boeing....jumlah keseluruhan pesawat dkt 50 buah ditambah lebih kurang 20 buah lg dlm tempoh 5 tahun!!! Banyaknya pesawat nk beli!! Adakah kedatangan pelancong asing tiba tiba jd ramai berkali kali ganda sampai kena beli pesawat dlm jumlah yg besar....Pemuda UMNO ni yakin ke semua urusan ni berbaloi utk rakyat?? Sy yakin bahawa Najib sebenarnya ditekan oleh presiden Trump utk banyakkan pelaburan di USA, sebagai balasan utk mungkin melengah lengahkan siasatan DOJ..., tidak logik dan masuk akal utk Negara Malaysia yg kecil ekonominya sanggup melabur sebegitu banyak wang negara semata mata nk tolong ekonomi USA......dalam video tu pun kita boleh lihat, Najib yg mengaku pahlawan bugis jadi kecut didepan Trump, Presiden US tu pun langsung tak sebut apa bentuk bantuan/ pelaburan yg US akan buat di malaysia...... Nampak perbincangan ni berat sebelah kt US je....Untung yg nyata kepada Donald Trump.......untuk malaysia, sekali lagi Najib tunduk kepada kuasa ekonomi dunia.....TAK PAYAH NK PUJI SANGAT LA NAJIB ni.....

      Delete
    2. Will somebody out there tell off Najib & Rosmah to go back home and stop making further damage to the nation's integrity and using the rakyat's fund.

      Delete
    3. Kalangan pemimpin pemuda UMNO masa kini terdiri dari mereka2 yang tidak punya vision yang jitu . Bermula dari yang no.1 sampailah ke bawah ,akal fikiran langsung tidak bernas . Mereka lebih menonjol kearah mementingkan diri sendiri dari memperjuangkan nasib rakyat . Lihatlah kepada pemimpin no.2 pemuda . Dua kali hakim mengarahkan dia agar memohon ma'af dari Rafizi kerana menfitnah .

      Bagitu juga dengan Saiful hazizy yang mengulas tentang ucapan Najib di US-Asean business council dinner function .

      Ucapan Najib tertumpu kepada cubaan membersihkan dirinya dari kemelut 1MDB .

      Ingin saya tanyakan pada exco ini (yg pertama kali saya dengar namanya), adakah bagini caranya seorang pemimpin no.1 mempromosikan Negara sebagai pusat pelaburan yang dinamik , selamat dan memberi pulangan positif untuk jangka masa panjang ?

      Delete
    4. Pak Diny,

      Saiful Hazizy Zainol Abidin?

      Izinkan saya ketawa dulu sikit. Kikiki..

      Dia adalah seorang berketurunan mamak dan tersebar gambarnya ke Starbuck (atau yg sepertinya) apabila diminta memaklumkannya namanya untuk ditulis di atas cawan, ia maklumkan "Dato Saiful" dan itu yang ditulis. Amatlah poyonya.

      Berlainan dengan Dato Abdul Rahman Mohd Noor yang hanya menggunakan samaran rahman jpc di dalam blog dan popular dengan gelaran pak rahman.

      Kalau pak Diny pernah berbicara dengannya sudah tentu pak Diny akan tertanya kepada diri sendiri "beginikah tahap intelektual pembesar pemuda UMNO hari ini? ". Jauh kalah berbanding Syed Sadiq Armada yang walaupun muda tapi nampak bijaknya apabila berbicara. Hanya pengalaman sahaja masih cetek tapi pengalaman boleh dikutip mengikut peredaran masa.

      Ini pandangan ikhlas saya kepada Saiful Hazizy sebagai mengulas 'pandangannya' di atas.

      P/s - janganlah pelik melihat kedangkalan Kejora dan TIKUS. Memang begitulah level pemuda UMNO hari ini.

      Delete
    5. Saya cadangkan kepada exco pemuda umno tu telitikan sedutan ucapan Najib di majlis makan malam itu di link:

      www.usasean.org/council-in-the-news/2017/09/14/campaign-sabotage-1mdb-and-undermine-malaysia-says-najib.

      Saya dapat rasakan , ramai di kalangan "corporate bigwigs" (kalau sungguh bagai dikata) terasa jelak mendengar ucapan sedemikian dari seorang PM . Dari teks ucapan yang tersiar di link tersebut, jelas menampakkan kepada usaha Najib mencari satu "anecdote" keatas chronology 1MDB .

      Delete
    6. Ohh...bagitu rupanya .

      Ma'af John Doe , saya tidak pernah menjejakkan kaki di mana mana StarBuck yang terdapat di Negara ini . Ini adalah pendirian saya kerana saya sedar , StarBuck Inc. menyalurkan 10% keuntungan kepada tabung dana Israel .

      Walau bagaimana pun , saya pernah menjamu selera di 'outlet' ini ketika berada di luar Negara . Itu pun terpaksa kerana menghormati "host" saya .

      Delete
    7. Pak Othaman......ever since Msia has changed to the badaaak nation......there's nothing much we can do about it.....unless we get rid of the badaaakkk first......the leading cause of everything...period.

      Delete
    8. This comment has been removed by the author.

      Delete
    9. Pak Diny,

      Alhamdulillah mendengarnya. Gambar "Dato'" Saiful di Starbuck ni pernahlah Viral dalam FB. Itu baru saya tahu kepoyoannya itu.

      Kalau berkesempatan nanti boleh minta si Saiful Hazizy mengulas ucapan Najib tu. Kelak Pak Diny akan dapat menilai sendiri kehebatan exco UmNo ini.

      UMNO Kedah pernah berbangga dengan anak-anak watannya yang bijak seperti Tunku, Tun M dan Mukhriz.

      Kini di zaman Menteri Besarnya Ahmad Bashah yang hanya tahu lena (sampaikan di istiadat pemakaman Tuanku Abdul Halim pun sempat lagi lena, aduhaaai) Kedah hanya mempunyai ketua Pemuda UMNO seperti Saiful dan askar cyber seperti Kejora.

      Delete
  9. LAWATAN PM KE AMERIKA BUKTI MALAYSIA AKTOR POLITIK GLOBAL
    Oleh : Dr Salleh Said Keruak



    1. Lawatan PM bersama delegasi ke Amerika atas jemputan Presiden Trumph pada 11 hingga 13 September mempunyai tiga makna besar kepada negara kita.



    2. Pertama, ia membuktikan AS mengiktiraf peranan negara kita sebagai rakan strategik utamanya di rantau Asia. Kedua, ia menunjukkan Amerika mengiktiraf negara kita sebagai pemain global dalam politik dunia. Ketiga, ia penting untuk meraikan ulang tahun ke-60 hubungan diplomatik kedua-dua negara. Yang diraikan dalam hubungan ini ialah sikap saling membantu demi kepentingan bersama.



    3. Apa yang boleh kita bantu Amerika? Dengan optimis, pada pertemuan delegasi Malaysia dengan Presiden Trump, PM menyatakan “kami datang ke sini dengan membawa [tiga] cadangan nilai yang kukuh untuk dikemukakan. Kami mahu membantu anda mengukuhkan ekonomi AS.”



    4. Bagaimanakah bentuk bantuan itu? Pertama, komited untuk membeli 25 pesawat 737-MAX 10, lapan 787 Dreamliners dan akan menambah 24 (atau) 25 lagi 737-MAX 10 dalam masa terdekat. Kedua, berhasrat membuat pelaburan tambahan AS$3 bilion hingga AS$4 bilion bagi menyokong pembangunan semula prasarana Amerika selepas telahpun melabur hampir AS$7 bilion dari segi ekuiti di negara itu. Ketiga, berhasrat meningkatkan pelaburan Malaysia di Silicon Valley yang sekarang ini kita telahpun melabur sebanyak AS$400 juta di situ.



    5. Hebat keazaman PM kita, membawa tiga cadangan ke Amerika kerana kita mahu meningkatkan lagi Amerika sebagai rakan dagang kita. Sekarang ini Amerika adalah rakan dagang kedua terbesar selepas Jepun.



    6. Lihat data ini. Bagi tempoh Januari hingga Mei 2016 hingga Mei 2017, jumlah dagangan negara kita dengan Amerika meningkat 23.3 peratus daripada RM55.3 bilion (US$13.5 bilion) pada tahun 2016 kepada RM68.2 bilion (US$15.4 bilion) pada tahun 2017. Dengan lawatan ini, kita berazam untuk meningkatkannya lagi ke satu jumlah dagangan yang lebih besar.



    7. Bila PM katakan akan membeli 25 pesawat Boeing 737, ramai terkejut. Untuk apa? Mampukah? Untungkah? Pakar ekonomi menyatakan tidak ada masalah. Prof. Yeah Kim Leng dari Sunway University Business School menyatakan “the plan to buy Boeing planes was a good move.” Penganalisis ekonomi bebas Hoo Ke Ping juga sependapat. Katanya MAS sekarang ini sebenarnya merekodkan “financial growth for this year.” CEO MAS, Peter Bellew sendiri pada minggu lepas menyatakan hasil penumpang MAS pada suku kedua tahun ini meningkat sebanyak 8%.



    8. Jika begitu datanya, bagaimana boleh kita katakan Malaysia negara gagal? Jika negara gagal, kita tentunya tidak ada upaya untuk membantu Amerika. Justeru, hentilah dakyah dan propaganda yang boleh merugikan negara dengan menyatakan kita sebuah negara “kleptokrasi” dan ” a failed state.” Sampailah masanya kita bersikap optimis, memandang usaha PM untuk memperkembangkan pelaburan negara di Amerika sebagai sesuatu yang positif untuk negara.



    9. Menilai semula gaya PM berucap dalam mesyuarat bersama kedua-dua negara, ia mempotretkan kepada kita satu perkara: keyakinan PM dalam tindakannya untuk membawa negara kita ke depan menjadikan kita bangga. Amerika sendiri sudah pun mengiktiraf kita sebagai pemain politik global yang penting dalam menyumbang kepada keamanan sejagat. Tahniah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keh keh keh pi White House untuk umum beli kapalterbang....bangga lah sangat...orang kota belud sangat lah bangga dengan "kejayaan" lawatan ini...keh keh keh

      Delete
    2. Hello kruak, this country is called Malaysia, not Kota Belud. Most malaysians are educated, am not sure about the people of Kota Belud. Treat Malaysians as educated Malaysians, not as kampong folks like those from Kota Belud. When leaders like you dont treat us with respect, you should expect likewise from us.

      Delete
    3. Tengok muka si Ketiak macam OKU dah dapat gambarkan betapa bodohnya & tak munaSABAHnya sekor beruk belaan Rosmah & isterinya Najib. Dia pernah diberi kesempatan oleh Tun Mahathir jadi Ketua Menteri...tapi hapah pun tarak, tak ada contrubution langsung....!!

      Delete
    4. Masih banyak tempat dan kampong2 pedalaman di Sabah dan Sarawak yg jalannya masih jalan tanah merah........sekolah2 di pedalaman pon ada yg masih ketinggalan.....

      Masih ramai kanak2 sekolah di pedalaman yg ke sekolah naik perahu atau bot sampan sebab tak ada jambatan atau jalan yg baik.

      Ada antara kawasan pedalaman yg jalan ke sekolahnya penuh dengan selut dan lecah..........yg boleh dilalui oleh motorsikal dan pejalan kaki saja.

      Jangan tau nak jaga imej luaran Msia jerrr........tapi sebaliknya masih banyak menyimpan sopak di sana sini.

      Kan lebih baik dinaiktaraf kawasan pedalaman yg memerlukan tu dulu.........dari nyebok kosmetikkan imej luaran.

      Tak payah tipulah 100% kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak "tip-top perfect"....sempurna dan lengkap.....

      Rakyat bukannya bodoh......berentilah menipu...!!

      Delete
    5. bodoh ameno..si najib pergi sana bukan amerika cakap depa nk beli bertanbertan minyak sawit dari Malaysia..tu pun depa bangga? ameno ni memang dah tinggal yg bangang abadi..sekian

      Delete
  10. Kita pulang tangan kosong. Mustapha mohamad pergi buat apa? Ada syarikat US umum nak labur kat sini? MITI ada hasil? Apa perlu pi US kalau sekadar nak umum kita labur di sana, kita beli kapalterbang mereka? Sepatutnya mereka datang sini untuk lobi kita. Visa free travel pun tak dapat. Kita pulang tangan kosong. Itu lah hakikatnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siapa cakap bai kita balik tangan kosong! Kita mmg x dapat haper, tapi dorang tgn x kosongggg! Mungkin beg tangan, atau gelang tangan atau buah tangan lain?

      Delete
    2. Setuju dgn Bro Macy.....takkanlah tangan kosong derrrr.......mesti ada satu dua birkin, hermes......jam ke....tak pon rantai ke....

      Susah nak caya balik tangan kosong....!!

      Delete
    3. Badak mana badak..ishhish..jual je si badak tu kat US

      Delete
    4. kome dah silap..malaysia berjay amenjual pelbagai jenis badak..cucur badak, badak berendam

      Delete
  11. BUDIN..JIKA NAJIB BERBINCANG MENGENAI ISU ROHINGYA PADA TRUMP PUN TIDAK AKN ADA TINDAKAN UNTUK UMAT ISLAM.YG PERLU DIBINCANGKAN OLEH SEMUA PEMIMPIN NEGARA ISLAM KHUSUSNYA. BYK PERTUBUHAN ISLAM DI DUNIA MAHUPUN PERINGKAT ASIA SEAKAN AKAN MEMBISU.LIHAT LA ISU SEBELUM INI APA YG BERLAKU DI PALESTIN SYIRIA DAN SELAINNYA. CARI JLN DAN FIKIRKAN SITUASI PENYELESAIAN YG BAIK BUKAN HANYA TERUS MENGHUKUM.TEPUK DADA TNYA HATI DAN DIRI APAKAH YG AKU DAH SUMBANGKAN PADA UMAT ISLAM ROHINGYA.ITU LEBIH BAIK DARI MENYALAHKAN ORG LAIN.SEKIAN TERIMA KASIH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sdr,

      Tidak menolong semata-mata dengan gebang tapi tak buat adalah perkara lain. Yg kedua itu adalah dosa besar 'memungkiri janji' dan 'cakap tak serupa bikin'.

      Yg gebang pasal Najib akan perjuangkan isu Rohingya kepada Trump ialah Zahid dan Asyraf Wajdi.

      Yang gebang dalam blog konon New York Times laporkan Najib ada sembang dengan Trump pasal Rohingya ialah SUHARLI MASROP. Punyalah percaya pada 'khabar kaum kafir' yang tiada keterangan.

      Saya pun dah baca laporan NYT tu dan katanya Najib sembang dengan Trump pasal Rohingya 'behind close doors', sebab tu orang lain tak tahu.

      Pembohongan yang tiada sempadan tapi in shaa Allah akan ada noktahnya.

      Delete
    2. Sdra John Doe , saya pun bersetuju dengan apa yang sdra. nyatakan .

      Terdahulu ada saya nyatakan sebagai telahan kepada hujah Suharli & Mr. J , Najib hanya termampu berkata 'di belakang pintu' " Mr. President , can you please do something on this Rohingya issue ?"

      Di masa sama , saya juga memberi dua link yang membuktikan segala tindak tanduk kerajaan Yangoon mendapat restu dari Beijing dan New Delhi . Jadi , beranikah Trumps menghulurkan kepalanya kedalam masaalah di Rakhine ini ?

      Delete
  12. PEMBANGKANG TERKANGKANG BILA AS TIDAK TANGKAP NAJIB
    APA lagi boleh pembangkang di Malaysia katakan apabila Presiden Amerika Syarikat Donald Trump sendiri bukan sahaja memuji, malah menyambut secara ‘luar biasa’ ketibaan pemimpin kita di Oval Office, White House.
    Pembangkang bermula dari penguasanya iaitu Lim Kit Siang, diikuti Dr Mahathir Mohamad, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Mohamad Sabu, Tony Pua, Rafizi Ramli sehinggalah ke ‘macai-macai’ bawahan sudah mula terkangkang apabila satu dunia mengetahui akan fitnah mereka.
    Bukankah sebelum ini pembangkang membayangkan bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak bakal ditangkap oleh FBI dan DOJ serta dibicarakan, malah ada yang kata bahawa beliau akan dipenjarakan di Amerika Syarikat?
    Nah… Tiba-tiba Najib disambut baik oleh orang nombor 1 Amerika Syarikat dalam suasana akrab dan tidak pernah berlaku kepada mana-mana pemimpin negara asing yang lain sebelum ini. Hanya Najib sahaja disambut oleh Presiden Amerika Syarikat di hadapan pintu kereta dan dihantar semula juga ke pintu kereta. Hanya Najib!
    Lebih terkangkang lagi apabila skuad khas keselamatan Amerika Syarikat sendiri telah diarahkan untuk mengawal setiap gerak geri Najib sepanjang beliau serta rombongan Malaysia berada di sana.
    Ini bukan kerana takut atau Najib dianggap penjenayah, tetapi ia adalah salah satu protokol keselamatan yang menandakan penghormatan tertinggi serta tanda kebesaran pemimpin kita, yakni Najib.
    Orang yang paling dengki dan selalu mengulang-ulang fitnah bahawa FBI akan tangkap Najib adalah Dr Mahathir Mohamad. Dia juga berkali-kali sebut bahawa kita (Malaysia) malu kerana satu dunia sudah mencemuh dan memandang Najib sebagai seorang yang korup, kotor dan memalukan negara sendiri.
    Tetapi dari laporan media antarabangsa serta media Trump sendiri mendapati bahawa Amerika Syarikat telah menyanjung tinggi kredibiliti Najib sehingga tali leher Trump pun ‘diatur’ supaya sama warna dengan Najib. Tanda kuasa besar dunia itu ‘respect‘ kepada PM Malaysia.
    Esok sehari sebelum Hari Malaysia, Najib bakal pulang ke tanah air sebagai seorang perwira dan Negarawan sebenar Malaysia. Malah, beliau juga sudah boleh dianggap sebagai seorang pemimpin yang berpengaruh di dunia selain Trump sendiri.
    Justeru itu, pembangkang di Malaysia akan terus terduduk dan terkangkang kerana satu lagi fitnah dan propaganda mereka telah dimusnahkan sendiri oleh Najib dengan tenang dan pandai.
    Amerika Syarikat juga telah mengetahui bahawa skandal 1MDB hanyalah rekaan dari pihak pembangkang yang dicipta agar tiada pelabur asing berminat untuk datang melabur ke negara kita.
    Tidak mustahil selepas ini akan berduyun-duyun pelabur asing masuk ke Malaysia menemui Najib untuk menyatakan hasrat mereka minat membuka bisnes di negara kita ini.
    Sekali lagi pembangkang kita akan terkangkang dan akhirnya musnah dalam PRU14 akan datang, percayalah!

    ReplyDelete
  13. Bila Pak Kadok jadi PM.Menang sorak negara tergadai.

    ReplyDelete
  14. ‘PEMBANGKANG DI MALAYSIA BODOH MENURUT HADIS RASULULLAH SAW’
    Pernah dengar tentang Khawarij? Seperti yang dijelaskan Imam Abul Hasan Al-Asy’ari, bahawa kelompok khawarij adalah nama kelompok yang memberontak khalifah keempat, Ali bin Abi Thalib radhiyallahu ‘anhu.
    Beliau juga menjelaskan bahawa sikap mereka memberontak kepada Ali merupakan sebab mengapa mereka dinamai khawarij. Abul Hasan Al-Asy’ari mengatakan,

    والسبب الذي سموا له خوارج خروجهم على علي لما حكم

    Sebab mengapa mereka diberi nama khawarij adalah kerana mereka memberontak Ali, disebabkan peristiwa tahkim. [Maqalat Al-Islamiyin, Al-Asy’ari (1/207), dan Al-Milal wan Nihal, As-Syahrastani (1/132)].
    Sebenarnya kelompok ini masih kekal sehingga ke zaman ini. Ia bermakna, Khawarij masih ‘hidup subur’ dari zaman Ali R.A sehingga ke zaman Datuk Seri Najib Tun Razak bergelar Perdana Menteri di Malaysia.

    Mudah sahaja untuk mengesan atau melihat siapa yang telah termasuk dalam kolompok Khawarij ini. Ia mungkin adalah jiran anda, mungkin majikan anda, mungkin juga cikgu anda, atau mungkin juga adik beradik anda sendiri.
    Apabila negara China melabur di Malaysia, Khawarij akan berkata bahawa Malaysia sudah tergadai kepada China.
    Apabila Arab Saudi melabur di Malaysia, Khawarij ini jugalah yang akan berkata bahawa Malaysia bakal tergadai kepada Saudi.
    Apabila Malaysia melabur ke Amerika Syarikat, sebuah kuasa besar paling berpengaruh di dunia ini, tidak pula mereka mahu ‘melalak’ bahawa kuasa besar dunia itu akan tergadai ke tangan negara kita?
    Walhal jika ikut sifir dan logik Khawarij, maksudnya Amerika Syarikat sudah pun tergadai kepada Malaysia, atau lebih spesifik lagi di tangan Najib Razak.
    Maka benarlah kata-kata Nabi Muhammad SAW bahawa Khawarij ini adalah golongan yang bodoh.
    Dijelaskan dalam ash-Shahiihain, dari ‘Ali Radhiyallahu anhu, ia berkata, “Aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

    سَيَخْرُجُ قَوْمٌ فِـي آخِرِ الزَّمَانِ، أَحْدَاثُ اْلأَسْنَانِ، سُفَهَاءُ اْلأَحْلاَمِ، يَقُولُونَ مِنْ خَيْرِ قَوْلِ الْبَرِيَّةِ، لاَ يُجَـاوِزُ إِيْمَانُهُمْ حَنَاجِرَهُمْ، يَمْرُقُونَ مِنَ الدِّيْنِ كَمَا يَمْرُقُ السَّهْمُ مِنَ الرَّمِيَّةِ، فَأَيْنَمَا لَقِيتُمُوهُمْ فَاقْتُلُوهُمْ، فَإِنَّ فِي قَتْلِهِمْ أَجْرًا لِمَنْ قَتَلَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ.

    ‘Akan keluar satu kaum di akhir zaman, (mereka) adalah orang-orang yang masih muda, akal mereka bodoh, mereka berkata dengan sebaik-baiknya perkataan manusia, keimanan mereka tidak melewati kerongkongan, mereka keluar dari agama bagaikan anak panah yang keluar dari busurnya, di mana saja kalian menjumpai mereka, maka (perangilah) bunuhlah, karena sesungguhnya dalam memerangi mereka terdapat pahala di hari Kiamat bagi siapa saja yang membunuh mereka.’”

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg benar. Dewasa ini ramai yg tidak menggunakan akal mereka dlm berfikir sehinggakan mempercayai bulat bulat kepada sesuatu yg x masuk akal. Mempercayai segala tindak tanduk yg melampaui batas keraguan logik akal, dan mempercayai org yg pernah ditangkap berdusta!

      Delete
    2. انا لله وانا اليه راحعون

      Ini tafsiran yang salah dan tersasar dari ilmu dan malahan disiplin ilmu yang betul.

      Saya baru mahu bersiap ke tempat kerja dan terlihat ayat yang tak betul, maka saya tangguhkan dulu dan perlu menjawab.

      1. Khawarij adalah berlainan dengan bughoh. Bughoh adalah pemberontak yang tidak mengkafirkan pemerintah. Ada pula perbezaan khawarij adalah mereka mengkafirkan pemerintah. I'llahnya adalah pada kalimah 'takfir'. Pemberontak biasa tidak mengkafirkan pemerintah.

      2. Sejarah pemberontakan pertama ke atas pemerintah adalah dipimpin oleh seorang sahabat besar iaitu Muawiyah r.a memberontak ke atas Saiyidan Ali r.a. Ia malahan berjaya.

      3. Orang yang membuat dakwaan bahawa semua pemberontak adalah khawrij, maka secara mantiknya mereka telah menuduh Saiyidana Muawiyah iaitu pemberontak pertama di dalam Islam sbg khawarij. Sungguh jahat tuduhan ini ke atas sahabat yang Nabi saw sendiri pilih sbg penulis wahyu. Sekiranya mereka tidak bertaubat dan menarik balik tuduhan semoga mereka ditimpa balasan setimpal (kenyataan ini saya buat berdasarkan hadith-hadith Nabi yang melarang cercaan ke atas para sahabat).

      3. Hadith tentang kaum di akhir zaman yang keluar dari Islam seperti anak panah sekalipun mampu membaca AlQuran telah dibincangkan sejak zaman Uthmaniah lagi dan dipersetujui secara ijmak okeh semua Ulamak ahlussunnah waljamaah sejak zaman itu bahawa ia ditujukan ke atas kaum Wahabi. Ia dibuat berdasarkan cross reference dengan hadith-hadith lain yang berkaitan (terlalu panjang untuk saya huraikan di sini).

      Saiyidina Ali misalnya dibunuh oleh seroang khawarij yang hafal al-quran dan telah mentakdirkan saiyidna Ali sehingga ke peringkat membunuhnya.

      4. Siapa Wahabi pada hari ini? Pemerintahnya dan ketuanya ialah Raja-raja Saudi, iaitu keturunan yang membantu Kaum kafir di dalam usaha menjatuhkan khalilah Uthmaniyyah. Inilah puak yang najib serahkan tanah di Putrajaya untuk mereka dirikan yayasan dan kembangbiak lagi ajaran mereka di negara kita.

      Sesiapa sahaja yang mengarang petikan palsu di atas, sesungguhnya saya bersaksi bahawa ia seorang pendusta. Saya sanggup bersumpah laknat mengesahkannya sekiranya si pengarang juga sanggup melakukan yang sama untuk menafikan penyaksian saya.

      Delete
    3. Pembetulan

      Saiyidina Ali misalnya dibunuh oleh seroang khawarij yang hafal al-quran dan telah mentakfirkan (bukan mentakdirkan - auto correct) saiyidna Ali sehingga ke peringkat membunuhnya.

      Delete
    4. john doe
      macy

      Salam sejahtera...

      KEBUSUKAN HATI NAJIB-ROSMAH & PUAK2 MEREKA:

      Masuk akal kah...atau memang ada niat jahat puak2 BN terhadap seorang Negarawan yg dihormati di seluruh dunia, terutama di Mekah, Medinah, Palestin & Bosnia...??

      Dunia masih kagum & hormat pd Tun Mahathir bila baru2 ini dijemut memberi ucapan di Oxford & Jepun. Negara Oman pun 3 hari 3 malam meminta nasihat beliau bagaimana untuk mentadbir negara ketika ketika persidangan forum antarabangsa pada 09/05/2017. Tahu2nya, KERA-jaan Busuk Hati Borosmah Najib telah mengeluarkan surat rasmi meminta negara Oman tidak lagi mengundang Tun Mahathir ke negara tersebut.

      Tun Mahathir tak perlu lobi melobi untuk mendapat undangan atau kunjungan hormat walaupun dah bersara. Sebaliknya, Najib berbelanja besar untuk mendapatkan tempat seperti kunjungan tak bermaruah yg sedang dia laki bini lakukan kini di Amerika.

      Apakah ada negara atau institusi ternama mahu mendengar ceramah Najib...?? Apatah lagi dari timbalannya, si ahid Komidi maupun pembodeknya Hadi Awang bini3...??

      Salam oerjuangan demi yang Haq.

      Delete
  15. HANYA INSAN ISTIMEWA SAJA YANG DI BERI LAYANAN KHAS DI HOTEL TRUMP
    AKHBAR The Washington Post berperanan menjadi ‘mata-mata’, manakala ‘Raja Fitnah’ kita iaitu Rafizi Ramli pula bertindak sebagai karektor utama mengembar gemburkan cerita sensasi sempena lawatan kerja Perdana Menteri ke Amerika Syarikat.
    Kumpulan ini (pencari salah Perdana Menteri) sedikit beruntung kerana berjaya mengesan bahawa Datuk Seri Najib Razak serta rombongan telah menginap di sebuah hotel milik Presiden Donald Trump di Amerika Syarikat.
    Sebagai seorang yang berperanan untuk melakukan fitnah dan putar belit fakta, laporan berita yang ditulis oleh The Washington Post ini bagaikan ‘orang mengantuk disorongkan bantal’ bagi dirinya.
    Tak mahu tunggu lama, Naib Presiden PKR itu lantas membuka mulut busuknya itu mencanang ke seluruh Malaya bahawa kununnya Perdana Menteri sedang bersenang lenang tidur nyenyak di sebuah hotel dipercayai Trump International Hotel.
    Bagi mereka yang memiliki ilmu dan pengetahuan, sudah tentu tidak akan terpesona dengan tohmahan keji Rafizi Ramli ini.
    Sebagai seorang ketua kerajaan dari sebuah negara yang amat kecil dan mungkin tidak dipedulikan oleh Amerika Syarikat bagi beberapa ketika, peluang untuk Najib menginap di hotel berprestij milik Trump itu adalah sesuatu yang amat dibanggakan.
    Ini juga memberi makna bahawa Najib dari kaca mata Trump bukanlah seorang pemimpin biasa yang harus dilayan sekadar ala-ala kadar begitu sahaja. Mana mungkin seorang yang amat penting bagi kita akan dibiarkan menginap di sebuah hotel tidak ternama di negara kita sendiri?
    Semestinya Trump memandang Najib sebagai seorang pemimpin yang tinggi martabatnya dan harus dilayan dengan standart ‘first class‘.
    Oleh itu, tidak hairanlah Trump memilih hotel miliknya sendiri yang menjadi tempat beradu dan istirehat buat Najib serta rombongan dari Malaysia sepanjang berada di negara terkaya itu.
    Kenapa pula pembangkang dan media antarabangsa yang mungkin diupah oleh pihak-pihak tertentu di Malaysia ini cuba untuk mempertikaikan tempat tidur Najib? Sedangkan perkara itu adalah layak bagi seorang pemimpin yang berjiwa besar dan berani seperti Perdana Menteri Malaysia itu.
    Sesungguhnya, hanya yang paling istimewa dan luar biasa hebat sahaja akan dilayan oleh Presiden Trump sebegitu tinggi sehingga tidak membiarkan insan itu sekadar berada di hotel-hotel biasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Layanan istimewa ker apa...sendiri kena buat tempahan, sendiri kena bayar. Kesudahannya duit negara & rakyat yg terkopak. Bayangkan, kos penginapan saja di Plaza Trump...

      1 katil - US6,000 sehari
      2 katil - US9,000 sehari

      Ada White House atau Trump kisah? Kamu pandai2 melobi untuk menyembah duli kepada aku, pandai2lah bayar sendiri.

      Delete
    2. Pak Othman,

      Silaplah si macai ini gebang benda bodoh camni dalam bloq.

      Di kampung2 dan Felda2 pun tak boleh perdayakan semua orang ini pula di dalam blog yang rata-rata pengunjungnya celik IT.

      Delete
    3. bro john...

      Hgn sekali kenal erti penat, kita yg berpelajaran & IT literate harus membantu membongkar segala kemungkaran Najib Rosmah serta puak mereka yg bahlol lagi samdol.

      Salam perjuangan, b

      Delete
    4. Pak Othaman yang dikasihi.

      In shaa Allah saya memang bercadang untuk menulis satu lagi ulasan sebagai menjawab tuduhan khawarij, jilat ludah dan sebagainya.

      Hanya kekangan masa dan tugas yang sangat banyak sedang menghalang saya.

      In shaa Allah kita sampaikan dan pertahankan kebenaran sehinggalah yang bathil itu lenyap.

      Saya sentiasa bersama Tuan blog, pak Othman dan kesemua rakan-rakan yang lain.

      "Mereka berjuang pada jalan Allah dan tidak takutkan cercaan orang-orang yang mencerca".

      Delete
    5. 8.48.......simpan sikit bangang ko tu boleh tak..??

      Sebelom buat kopipes tolong kaji dulu isinya betol ke tak.

      Pihak Trump dan White House tak menyediakan penginapan untuk delegasi Msia ke US.

      Apa punya bangaaangg.....

      Petikan Washington Post 12 Sept 2017 :-
      White House press secretary Sarah Huckabee Sanders dismissed a question about the delegation’s stay. “We certainly don’t book their hotel accommodations,” she told reporters Tuesday.

      White House confirm kata deme tak buat apa2 hotel booking pon.

      Sumer penginapan ditanggung sendiri dan yg pasti bukan duit dari poket sendiri atau tabong babi......ooopppss sori tabong baby......

      Sumer perbelanjaan ditanggung oleh kerajaan dan duit kerajaan ialah duit rakyat Msia bukan digali dari tanah.

      Punyalah taksub dan bodohnya puak2 ni.....perasan lebih2....

      Loyaaaa nak termuntah rasanya...!!!

      Delete
    6. di lobi berjuta dpt la jumpa trump..helo...orang lain xnk jumpa trump

      Delete
  16. LAYANAN ISTIMEWA TRUMP BUKTI PENGIKTIRAFAN PADA DATUK SERI NAJIB
    Layanan yang diberikan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah satu layanan yang tidak pernah diterima oleh mana-mana Perdana Menteri dalam kalangan negara Asean jika menemui Presiden negara Uncle Sam itu di White House.

    Najib ketika tiba di West Wing, disambut oleh Trump sebaik keluar dari kereta dan bersalaman sebelum dibawa masuk untuk diperkenalkan kepada anggota pentadbiran Trump seorang demi seorang.

    Kemudian, delegasi Malaysia yang diketuai Najib mengadakan perbincangan bersama di White House berkenaan isu keselamatan dan hubungan dua hala antara Kuala Lumpur-Washington yang menyambut ulang tahun ke-60 hubungan kedua-dua negara. Ini adalah pengiktirafan kepada Najib sendiri selaku Perdana Menteri, Malaysia.

    Trump, seorang ahli perniagaan yang dipilih sebagai Presiden AS pada 20 Januari tahun ini. Tidak sampai setahun berada dalam pentadbiran, Trump memberikan penghormatan kepada Najib dengan Trump sendiri menjemput beliau untuk hadir ke White House, semalam.

    Biarpun di rantau ASEAN ini, Singapura dikenali sebagai sekutu rapat AS, ketua negara Singapura dikatakan hanya akan bertemu dengan Trump pada bulan depan selepas Malaysia.

    Tindakan Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli yang mendakwa lawatan Najib ke White House adalah bukan lawatan rasmi adalah satu fitnah kerana layanan yang diberikan oleh kerajaan Amerika adalah amat luar biasa sekali.

    Pembangkang bengkak mata dan terkedu lidah semalam. Usaha mereka mensabotaj jemputan rasmi Trump kepada Najib gagal.

    Sudah pasti bagi Trump, Najib adalah sahabat rapat beliau. Sebaik mendarat di AS, Najib diberikan kawalan keselamatan ketat dipercayai oleh unit Secret Service AS sepanjang perjalanan ke hotel penginapan di Hotel Trump International.
    Ketika, bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad pergi berjumpa George Bush, Mahathir tidak dijemput di depan pintu kereta dan staff White House tidak berbaris pun untuk diperkenalkan pada Mahathir.

    Ada komen di laman YouTube yang memaparkan video Rafizi itu menganggap Rafizi sudah ketandusan modal sampai ke lawatan bersejarah Najib bertemu Trump pun mahu diburukkan oleh pembangkang.

    Lebih baik Rafizi memikirkan masa depannya yang bakal dilalui di dalam sel penjara kerana hukuman penjaranya selama 18 bulan bakal berlangsung jika rayuannya di Mahkamah Rayuan ditolak nanti. Perkara itu lebih penting daripada terus menyibuk hal-hal lawatan Najib bertemu dengan Trump.

    Apatah lagi serangan pembangkang yang mengatakan bahawa Jabatan Kehakiman (DOJ) dan Biro Siasatan Persekutuan (FBI) akan menangkap Najib dalam siasatan 1MDB oleh DOJ, semua terbukti fitnah kerana layanan yang diberikan oleh Trump kepada Najib begitu istimewa sekali.

    Tindakan mereka mempersoalkan tempat penginapan Najib di hotel milik Trump juga tidak sepatutnya dipersoalkan kerana jemputan kepada Najib itu disampaikan sendiri oleh Trump dan sebagai seorang usahawan besar dunia, sudah tentu Trump boleh memberikan ruang kepada Najib untuk menginap di hotel berkenaan.

    Ketika bekas Presiden AS, Barack Obama datang ke Malaysia sebelum ini, pembangkang begitu marah apabila tiada perjumpaan diadakan oleh Obama bersama Ketua Pembangkang pada ketika itu.

    Tidak perlu pertikai kenapa tiada sidang media bersama. Masa Mahathir bertemu dengan Bush di White House, tidak ada sebarang kenyataan bersama pun dibuat. Kebanyakan rakyat tidak mengetahui berkenaan pertemuan itu.

    Namun semalam, agensi berita CNN menayangkan secara langsung saat pertemuan kedua-dua delegasi di White House dengan kenyataan daripada Najib dan Trump. Jadi isu tiada sidang media bersama tidak lagi relevan.

    Pembangkang mati akal semalam. Usahlah cakap Malaysia sudah jajah Amerika selepas ini kerana pembelian pesawat Boeing oleh syarikat Malaysia. Sudah sudahlah sabotaj ekonomi Malaysia. Akuilah bahawa diplomasi Najib baik dengan India, China, Arab Saudi dan Amerika Syarikat banyak untungkan negara kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Untung sepertimana untungnya 1mdb berniaga! Kalau org nak bagi brim kita amik jer dgn senyum manis, btul x?

      Delete
    2. 08:51 kau tak tau ke?
      Kedudukan Trump sebagai Presiden Amerika
      dalam bahaya macam juga Najib.

      Delete
    3. Malaysian Cybertrooper15 September 2017 at 10:34

      Mat Kopipes yang bodoh lagi bahalol!

      Kalau US mengiktiraf Najib ataupun lawatan Najib sebagai lawatan rasmi. Maka Najib akan menginap di "Blair House" WA. Itu adalah protokol mereka.

      Kalau lawatan peribadi, sendiri mau cari hotel la.

      Kalau setakat diperkenalkan dengan anggota pentadbiran seorang demi seorang, itu adalah adat biasa apabila orang datang bertandang.

      Saya amat bersetuju dengan kenyataan "Layanan yang diberikan Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak adalah satu layanan yang tidak pernah diterima oleh mana-mana Perdana Menteri dalam kalangan negara Asean jika menemui Presiden negara Uncle Sam itu di White House."
      Kerana layanan yang diterima oleh Perdana Menteri lain adalah jauh lebih baik dan hebat dari layanan yang diberikan kepada Najib.

      Ko jangan kopipes artikel menipu. Konon sambutan untuk Najib terhebat. Puitt!

      Ni sambutan US kepada lawatan PM Jepun Shinzo Abe:
      1) http://www.mofa.go.jp/files/000081834.jpg
      2) http://www.mofa.go.jp/files/000081835.jpg

      Najib Ada?

      Delete
    4. Saya copy paste hasil tangan saya sendiri, bukan macam puak cybertrooper BN yg kutip bahan sampah dari mykemut, RKP.


      REPEAT BROADCAST:

      Layanan istimewa ker apa... layanan istimewa my foot...!! Sendiri terkojol-kojol kena buat tempahan, sendiri kena bayar. Kesudahannya duit negara & rakyat jugak yg terkopak. Bayangkan, kos penginapan saja di Plaza Trump...

      1 katil - US6,000 sehari
      2 katil - US9,000 sehari

      Ada White House atau Trump kisah? Kamu pandai2 melobi untuk menyembah duli kepada aku, pandai2lah bayar sendiri.

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. 0957
      Apa bukti yg ko kata kedudukan Najib tu bahaya.... Pada pendapat aku, kedudukan Najib sekarang lebeh selamat dp pru 2008 dan 2013....

      Delete
    7. Cybertrooper BN 8:51...

      Najib & his kitchen cabinet have made themselves look like idiot when...
      Beratus juta dibelanjakan untuk Obama & rombongan & promosi perjanjian syaitan TPPA, apa manfaat & kesudahannya...?? Haven't they leaarn from mistake upon silly mistakes of their own...??

      Tolong jawab & jelas Amerika itu sahabat Najib atau musuh Islam....???

      Delete


    8. How much is a room in Trump Tower?
      A one bedroom junior suite at the luxury hotel can cost as little as $650 per night — not a bad price, given the hotel's prime location and Five-Star status. The average price of a room at Trump International Hotel & Tower is $750 for a room and $1,500 for a suite.



      cuba korang cek di atas tu siapa taik pembohong di blog in

      dah kena tangkap basah


      Delete
    9. You're right anon 11:29 .

      Room rates di Trump International Hotel Washington DC tidaklah semahal yang di gambarkan olih Sdra Othman . Malah harganya bolihlah dikatakan setanding dengan Hotel St. Regis Nusa Dua di Bali .

      Harga bilik di Trump Int. Hotel Washington DC juga adalah lebih kurang dua kali jika di bandingkan dengan harga bilik di Sheraton Tokyo Bay di Tokyo .

      Saya yakin harga yang di tawarkan kepada deligasi Malaysia ada lah pada "discounted rate" memandangkan dia berkategori "block booking".

      Mulanya ,saya teringin memperbetulkan fakta Sdra Othman tadi memandangkan saya pernah menginap di hotel itu . Bagitu juga ,saya pernah menginap di Sheraton Tokyo bay .

      Di samping itu , saperti hotel2 yang lain , diskaun juga ditawarkan pada "off season" di samping jika membuat "booking on line".

      Jangan pula , dengan penjelasan di atas , kamu kata saya berlagak atau bercakap besar . Tetapi di situlah letaknya kemampuan saya .

      Delete
    10. Kopipess bangang..........macam mana pon kepercayaan dan taksub ko.........ada satu hal yg ko perlu ingat....

      Satu2 kerajaan yg berakar-umbikan penyelewengan dan penipuan takkan dapat bertahan lama.........lama-kelaman ia tetap akan jatuh.........contoh terbaik ada dalam Al-Quran.....kerajaan Namrud dan Firaun.

      Dan....Al-Quran adalah benar semata2 benar.

      Bangga dan taksub ko tu hanya bersifat sementara.

      Tuuunggguuu dan lihat !!

      Delete
    11. Bro Msian Cyber, Pak Diny, Pak Othaman dan sumer.......

      Puak2 sewel ni perasan lebih2.....nak termuntah hijor teman nengoknya.

      Sambutan pada PM Jepun jauh lebih hebat. Yg kita ni baru acah sikit dah melebih2 latahnya.

      Apa bangaaangg benor deme ni.......udah giler gamaknya.

      Betol tak teman kata.......cerdik pandai dalam puak2 Kassim Baba ni dah pupus...!!

      Cerodik buah pelior...!!

      Delete
  17. SEBENARNYA PEMBANGKANG DAN TUN MAHATHIR TAKUT TRUMP-NAJIB TUKAR MAKLUMAT RISIKAN
    Pembangkang terutamanya Tun Mahathir amat takut dan risau apabila Presiden Amerika Syarikat Donald Trump dan Perdana Menteri Malaysia bertemu dalam hubungan dua hala.
    Walaupun persiapan untuk bertemu dan protokol pertemuan telah di buat beberapa bulan lalu, namun perjumpaan ini seolah olah satu bala dan malapetaka buat pembangkang.
    Ini kerana mereka telah ‘merogol’ minda penyokong mereka dengan persepsi salah dan andaian palsu.
    Maka setelah penyokong mereka sudah percaya dan menerima bulat bulat kisah dongeng yang di cipta, maka apabila Trump menjemput Najib untuk bertemu, tentu sekali ia menjadi mimpi ngeri kepada orang seperti Mahathir dan Lim Kit Siang.
    Pertama, mereka terpaksa bertungkus lumus menjawab kepada penyokong mereka kenapa cerita tidak sama dengan realiti, dan kedua mereka telah terkantoi berbohong.
    Sebenarnya ramai rakyat Malaysia tidak tahu hubungan Trump dengan beberapa agensi negara Amerika sebenarnya “at lowest“.
    Trump langsung tidak mempercayai agensi seperti FBI dan Depertment of Justice kerana mengetahui mereka anti kepada pihaknya dan menjadi penyokong kuat kepada Hillary Clinton.
    Dalam erti kata lain Trump dan Najib berkongsi musuh yang sama.
    Trump juga telah memecat ketua FBI dan menukarkannya juga Loretta Lynch dari DOJ.
    Apa yang paling menakutkan Mahathir dan Pembangkang berkenaan lawatan Perdana Menteri adalah agenda “off record‘ antara Trump dan Najib.
    Tun Mahathir dan Lim Kit Siang serta Rafizi Ramli amat khuatir akan pertemuan menukar maklumat risikan keselamatan antara dua negara.
    Ini kerana berkemungkinan Malaysia akan mendedahkan beberapa individu dari negara ini yang pergi bertemu dengan kepala agensi Amerika untuk menaikkan kes 1MDB.
    Sebenarnya tiada negara pun yang berminat dengan kisah 1MDB melainkan Mahathir empunya kerja mengerakkan media barat untuk menaikkan story nya setiap masa.
    Jadi nampaklah kononnya dunia sedang berbual berkenaan Najib dan 1MDB sedangkan ia hanya kerja upahan pihak sini sahaja.
    Berbalik kepada kenapa Tun dan pembangkang risau akan pertemuan ini adalah juga pihak Trump boleh mengetahui pihak mana dari negaranya yang membiayai pembangkang Malaysia.
    Sudah menjadi perhatian ramai berkenaan pihak ProTun memberi sedekah kepada Clinton Foundation seperti yang di dedahkan oleh seorang penulis yang Mahathir tidak pernah menjawab pun.
    Selain dari itu, pihak Trump juga berkemungkinan akan mendapat tahu pihak mana dari Malaysia yang menyogok agensinya.
    Pihak Malaysia juga bakal menerima maklumat berkenaan akaun akaun wang serta dana yang di salur dari Amerika kepada pihak tertentu di Malaysia.
    Maka itulah sebabnya kekalutan dan huru hara pihak pembangkang berkenaan lawatan rasmi Najib Tun Razak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg huru hara ialah org yg terpaksa menulis berjela jela untuk menjustifikasikan lawatan makan angin yg disifat sebagai pentas lawak oleh masyarakat antarabangsa! Mmg pun! Membantu memperkukuhkan ekonomi! 2.6b ha utk najib dan manjing manjing semua!

      Delete
    2. Macai bodos temberang pasal 1 mdb..lych dipecat oleh trump kerana saman jho lo?....hahaha....lynch di pecat kerana pemilihan preside yg berpihak kpd lawan TRAM..

      Nak temberang pon biarlah masuk akal....undang2 anti gubah wang haram amerika memang ketat kerana melibatkan keselamatan amerika..

      Bodoos betul macai upahan najib...

      Delete
    3. Tun M takut dan risau?
      Lu bodoh dan bangang lah 08:54.
      Umur Tun M 92 tahun tau...

      Delete
    4. Saya copy paste hasil tangan saya sendiri untuk menagkis 8:54, bukan macam kebiasaan puak cybertrooper BN yg kutip bahan sampah dari mykemut, RKP.

      KEBUSUKAN HATI NAJIB-ROSMAH & PUAK2 MEREKA:

      Masuk akal kah...atau memang ada niat jahat puak2 BN terhadap seorang Negarawan yg dihormati di seluruh dunia, terutama di Mekah, Medinah, Palestin & Bosnia...??

      Dunia masih kagum & hormat pd Tun Mahathir bila baru2 ini dijemut memberi ucapan di Oxford & Jepun. Negara Oman pun 3 hari 3 malam meminta nasihat beliau bagaimana untuk mentadbir negara ketika ketika persidangan forum antarabangsa pada 09/05/2017. Tahu2nya, KERA-jaan Busuk Hati Borosmah Najib telah mengeluarkan surat rasmi meminta negara Oman tidak lagi mengundang Tun Mahathir ke negara tersebut.

      Tun Mahathir tak perlu lobi melobi untuk mendapat undangan atau kunjungan hormat walaupun dah bersara. Sebaliknya, Najib berbelanja besar untuk mendapatkan tempat seperti kunjungan tak bermaruah yg sedang dia laki bini lakukan kini di Amerika.

      Apakah ada negara atau institusi ternama mahu mendengar ceramah Najib...??
      Apatah lagi dari timbalannya, si Jahid Komidi maupun pembodeknya Hadi Awang bini3...??



      REPEAT BROADCAST:

      Delete
  18. Nasib baik ada Rafizi.
    Banyak kemungkaran terbongkar.
    Konfirm dalam Pru14 nanti aku
    sekeluarga akan pangkah PH.
    Biar Bn/Umno + Pas mampus...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku salut Rafizi Ramli.
      Menteri Kewangan menanti anda
      jika Ph berjaya menawan Putrajaya.
      Apa pun jaga keselamatan anda.

      Delete
    2. Dia sendiri berminat untuk jadi Ketua Audit agar PM, Menteri Kewangan & menteri2 telus & tidak lagi kong X kong macam Najib...hingga kerja Menteri Kewangan langsung tak dilepaskannya supaya bininya Rosmah boleh meratah perbendeharaan negara.

      Delete
    3. Satu Msia dilanggar baadaaakkk......

      Delete
    4. ishhh bro panthom..ko nak kena c4..badak tu maskot ameno taww

      Delete


  19. ada pun Najib mempunyai satu kelebihan yang tak di ketahui ramai selain pakar menipu.

    Jarang sangat Najib guna kelebihan ini melainkan dalam keadaan yang sangat di perlukan maka ia nya terjadi dengan tanpa di sedari oleh Najib.

    Kelebihan yang sangat istimewa itu ialah Najib boleh bercakap 100000 perkataan dalam seminit dengan syarat berempat mata sahaja.


    ReplyDelete


  20. Walaupun begitu benci nya pada Najib tetapi kali ini Najib telah buat sesuatu yang tepat tapi macamana pun kira tak betul.

    Untuk 30 minit Malaysia kena bayar sejuta ringgit pada pelosok dan Najib berjaya habiskan duit sebanyak RM 100 Billion.

    Untuk 60 minit jumlah bayaran tentu lah lebih iaitu hampir-hampir 3 juta.

    Di sini Najib telah menyelamatkan RM 2 juta dan 100 billion duit rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makhlok perosak negara..

      Delete
    2. Orang luar negara bayar untuk mendengar ucapan & pandangan Tun Mahathir.

      Najib sebaliknya...mengeluar & kena bayar ribuan juta untuk dia berucap di bumi USA hanya sekadar tak sampai '10 minit' pun.

      Apalah punya nasib kita dapat pemimpin baghal & tak bermaruah......!!!

      Delete
    3. Cerodik buah pelior.
      Buah pelior dalam birkin....!!

      Delete
  21. Projek infra kat US tu akan di laksanakan oleh kontraktor Malaysia sepertimana pelaburan China atau Jepun di negara2 yg mereka bantu.
    Kontraktor2 Malaysia telah dikenalpasti dan akan dipertingkat kemahiran mereka untuk mematuhi kriteria tempatan. Syarat utama pemilihan kontraktor2 Malaysia itu hendaklah diterajui majoritinya tenaga pakar Malaysia.
    Dasar ini selari dengan dasar cina kominis yg menetapkan ecrl dibina oleh kontraktor cina dan pekerja cina kominis..

    Itu yg masuk dlm mimpi aku mlm tadi...

    ReplyDelete
  22. Cakap banyak tak guna, buat penat saja... bapak dedak memang tak betul... pemakan dedak pun putar belit... jawapan yang paling senang... masa pru nanti...

    ReplyDelete
  23. Yang aku pelik bin ajaib.
    Tak ade ke semua pelaburan yang nak dibuat itu
    mendapat persetujuan parlimen dan kabinet.
    Atau setidak-tidaknya kelulusan Bank Negara.
    Najib nampaknya buat duit Kwsp dan Khazanah
    tu seperti mak bapak dia yang punya aje...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit kita duit dia........duit dia bukan duit kita.
      Paham-pahamkan yeoooppp......

      Delete
  24. Hello kawan2..
    Ada sapa2 pernah dengar...baca atau terlihat tak apa2 iklan yg US sekarang ni tengah nazak utk minta bantuan pulihkan ekonominya???

    kah5
    karton betoi la si Jibby ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha... setuju... Tun M pun ketawa berdekah-dekah dengan statement najib nak bantu ekonomi US... hahahaha....

      Delete
    2. Usahkan Tun M ketawa berdekah-dekah.
      Kucing aku yang 30 ekor ni pun lagi kuat ketawa mereka...

      Delete
  25. tulisan rafizipun nak dipetik dan dimuatkan di sini? nampak sikap prejudis, jealous, tak faham protokol dan sebagainya dalam kebanyakan isi tapi masih mendapat tempat dalam blog ni. up sikit beb, ambil la daripada penulisan yang lebih telus walaupun membangkang spt chedet ka... rafizi kan dah banyak kali kantoi, masih percaya jugak ka? rafizi ni dah banyak lupa pasal matematik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. la bukan najib ke yg kantoi bawak satu family naik jet rasmi kerajaan..kikiki

      Delete
  26. Lawatan Kerja Najib Ke AS Jadi Mimpi Ngeri Pakatan
    Datuk Seri Reezal Merican
    14 September 2017
    Saya bingung dan keliru tentang kurangnya pemahaman tentang hubungan antarabangsa seperti yang baru-baru ini ditunjukkan oleh pihak tertentu dalam dakwaan mereka yang tidak berasas mengenai Lawatan Perdana Menteri Dato’ Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak ke Amerika Syarikat.

    Sebagai Timbalan Menteri Luar Negeri, saya rasa ia adalah tanggungjawab saya untuk memberi respons kepada beberapa kenyataan yang dibuat oleh beberapa ahli politik pembangkang, dengan tujuan untuk mengklarifikasi fakta dan pada masa yang sama mendidik mereka tentang beberapa asas protokol diplomatik dan hubungan antarabangsa.

    Semua negara, termasuk Malaysia, mempunyai pengkategorian yang berlainan untuk lawatan oleh kenamaan asing. Bagi Amerika Syarikat, lawatan dibahagikan kepada lima kategori, iaitu lawatan negara, lawatan rasmi, lawatan kerja rasmi, lawatan kerja dan lawatan peribadi.

    Seperti yang telah dijelaskan melalui siaran akhbar oleh Kementerian Luar Negeri pada 24 Ogos 2017, lawatan YAB Perdana Menteri ke Amerika Syarikat pada 11-13 September 2017 adalah lawatan kerja, dan dibuat atas jemputan Presiden Donald Trump. Oleh itu, tidak ada alasan untuk mana-mana pihak untuk menyalahtafsirkan sifat lawatan tersebut.

    Walau bagaimanapun, ia amatlah dikesali bahawa sesetengah ahli politik pembangkang sengaja cuba untuk mengelirukan rakyat dengan mendakwa Kerajaan telah menggambarkan lawatan itu sebagai lawatan rasmi dan bukannya lawatan peribadi. Jika pembangkang telah melakukan lebih banyak penyelidikan, mereka akan menyedari bahawa Kerajaan Malaysia telah bersifat telus dan jelas mengenai status lawatan itu sejak berita itu pertama kali diberitahu.

    Berdasarkan protokol kontemporari Amerika, Presiden Amerika Syarikat boleh memanjangkan jemputan kepada Ketua Negara atau Ketua Kerajaan untuk lawatan kerja resmi atau lawatan kerja. Tempoh dan komponen kedua-dua kategori lawatan ini dipertimbangkan berdasarkan asas lawatan demi lawatan. Jemputan seperti itu biasanya adalah untuk perbincangan yang lebih substantif, dan terpisah dari unsur-unsur istiadat dalam lawatan negara atau lawatan rasmi. Lawatan kerja akan merangkumi mesyuarat kerja, dan penglibatan media adalah tidak wajib.

    Walau apa pun status kunjungan itu, undangan dari Presiden AS juga menandakan bahawa AS sebagai kerajaan tuan rumah secara rasmi mengiktiraf kenamaan asing itu, serta pentingnya kunjungan itu dalam konteks hubungan dua hala.

    Sebaliknya, lawatan peribadi berlaku apabila Ketua Negara atau Ketua Kerajaan tiba di Amerika Serikat tanpa undangan dari Presiden AS. Lawatan peribadi tidak termasuk lawatan ke White House.

    Sebaik tiba di Pangkalan Gabungan Tentera Udara AS Andrews, YAB Perdana Menteri dan YBhg. Datin Sri Rosmah Mansor diberikan penghormatan penuh bersesuaian dengan lawatan kerja.

    Di White House, YAB Perdana Menteri disambut dengan mesra oleh Presiden Trump sendiri sebaik beliau tiba. Kedua-dua pemimpin itu bertemu selama 20 minit di Pejabat Oval yang bersejarah itu, diiringi oleh diplomat paling senior mereka. Ini diikuti dengan mesyuarat delegasi selama 40 minit di Bilik Kabinet, yang mana media AS dan antarabangsa telah membuat liputan sekitar 5 minit untuk sesi terbuka itu.

    Ahli-ahli pentadbiran Presiden Trump yang paling senior dan berpengaruh hadir di mesyuarat delegasi itu, terutamanya Naib Presiden Mike Pence, Setiausaha Negara Rex Tillerson, Setiausaha Pertahanan James Mattis, Ketua Staf John Kelly, Penasihat Keselamatan Negara HR McMaster, Pengarah Majlis Ekonomi Negara Gary Cohn, Penasihat Kanan Jared Kushner, dan Duta Besar AS ke Malaysia Kamala Shirin Lakhdhir. Ini menunjukkan penghormatan AS yang sangat tinggi terhadap YAB Perdana Menteri dan delegasinya.

    ReplyDelete
  27. Peristiwa-peristiwa di Pangkalan Gabungan Andrews dan juga di White House sangat selaras dengan protokol AS untuk sebuah lawatan kerja. Malah, YAB Perdana Menteri juga dihantar secara peribadi oleh Presiden Trump ketika ingin meninggalkan White House, sejajar dengan keinginan Presiden itu sendiri. Ini adalah luar daripada kebiasaan protokol yang gagal diambil kira oleh ahli politik pembangkang.

    Dakwaan pembangkang bahawa kunjungan itu adalah kunjungan peribadi kerana YAB Perdana Menteri tidak tinggal di Blair House juga adalah mengelirukan. Blair House ditawarkan oleh Presiden Amerika Syarikat untuk kenamaan asing untuk lawatan negara, rasmi atau lawatan kerja rasmi.

    Walau bagaimanapun, beberapa pemimpin sebelum ini telah menolak untuk menginap di sana semasa lawatan mereka atas pelbagai sebab, termasuk PM India Narendra Modi. Sekurang-kurangnya seorang pemimpin asing juga telah menggunakan Trump International Hotel untuk penginapan semasa lawatan kerja beliau ke Washington DC awal tahun ini.

    YAB Dato’ Sri Najib telah konsisten dalam memperkuat hubungan AS-Malaysia semenjak beliau berkhidmat sebagai Perdana Menteri, tanpa mengira siapa yang berada dalam White House. Perhatian juga wajar diberikan kepada hakikat bahawa Presiden Barack Obama telah melawat Malaysia sebanyak dua kali. Ini, dan hakikat bahawa lawatan ini berlaku kurang dari satu tahun selepas Presiden Trump memegang jawatan, menunjukkan bahawa Malaysia adalah penting kepada AS dan juga kemesraan hubungan dua hala kita, jauh berbeza dengani zaman bekas perdana menteri tertentu.

    Kesimpulannya, serangan yang tidak wajar terhadap YAB Perdana Menteri mencerminkan ceteknya pemikiran mereka yang membuat tuduhan-tuduhan ini dengan pemahaman singkat mereka mengenai hubungan dua hala kita dengan Amerika Syarikat. Saya mencadangkan bahawa ulasan dan pemerhatian masa depan mengenai bagaimana YAB Perdana Menteri menjalankan dasar luar Malaysia dibuat berdasarkan fakta, dan bukannya spekulasi semata-mata.

    Datuk Seri Reezal Merican
    14 September 2017

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mimpi ngeri kepada pakatan? Org lain x tau lah, tapi aku personally rasa terhibur.x kiralah jemputan rasmi ke x rasmi ke, tapi yg penting sejarah telah tercoret dan kemungkinan mencalar ego donald duck trump dgn kenyataan "memperkukuhkan ekonomi us". The intention might have been good but the wording was definately wrong. Furthermore, kita semua tahu us system runs by jewish sbb dorang kontrol the ekonomi, ini menjadikan najib secara x langsung mendokong zionis yg kita tahu selamanya memusuhi islam. Disinilah damage yg perlu diperbaiki sebelum melarat sehingga terpaksa menjustifikasikan setiap aktiviti dan perbincangan yg berlaku dan dalam masa yg sama memberi gambaran bahawa lawatan ini memberi impact yg besar kepada pembangkang dari segi political mileage. Apa pun kerosakan nampak sikit terlambat untuk di perbaiki kerana dunia tahu bahawa najib telah mengkhianati penyokongnya dgn bersubahat dan menolong yahudi sedangkan selama ini menghasut rakyat untuk membenci kaum lain walaupun warganegara sendiri. Kini terbukti bahawa dasar luar beliau juga hanya untuk kepentingan dirinya sendiri, bukanlah untuk rakyat. Yang menyedihkan adalah manjing manjing beliau tetap menyalak berapi api memburukan kaum cina sedang tuannya menghulur pertolongan kepada musuh islam yg nyata!

      Delete
    2. Salute to you Macy !

      Ini mamak mempunyai pandangan serta pendapat yang jauh melencung dari dasar perjuangan yang di pekik lolongkan olih bani dia .

      Trump , sebagaimana seluroh dunia tahu , adalah pendokong fahaman Zionist paling tegar walau pun dia bukan seorang jewish . Semua anak2 dia bersama Ivanna telah pun 'convert' kepada 'jews'.

      Di saat ini , personality paling menonjol di dalam pentadbiran Trump adalah Jarod Kushner , menantu Donald trump yang merupakan seorang yahudi tegar .

      Seorang lagi yahudi tegar di dalam cabinet Trump adalah penasihat ekonomi dia , Gary Cohn .

      Akibat dari keletah kedua dua individu ini telah mengakibatkan mereka di tempelak olih George Soros , seorang lagi yahudi yang menjadi bahan celaan sesetengah orang .

      Fakta ini mamak Reezal kena faham sebagai Timbalan Menteri Luar .

      Delete
  28. Hukuman Penjara 18 Bulan Rafizi Tetap Hukuman Rasmi Sehingga Hari Ini
    Kalau tuan empunya badan lupa, elok diingatkan bahawa hukuman penjara 18 bulan yang dikenakan ke atas Naib Preside PKR, Rafizi Ramli sebelum ini oleh Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 14 November 2016 adalah satu hukuman rasmi dan masih kekal sehingga hari ini kerana rayuannya mengenepikan sabitan dan hukuman di Mahkamah Tinggi gagal.

    Sabitan ke atas Rafizi juga sabitan rasmi kerana beliau melanggar Akta Rahsia Rasmi 1972 kerana beliau sudah didapati melanggar peruntukan undang-undang di bawah akta berkenaan.

    Dia didapati bersalah kerana memiliki dan mendedahkan laporan pengauditan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) Mac lepas.

    Hakim rasmi yang menjatuhkan hukuman itu kepada Rafizi ialah Hakim Zulqarnain Hassan dan memerintahkan hukuman dijalankan serentak tapi peguam Rafizi minta tangguh kerana tunggu proses rayuan selesai.

    Pada 23 Ogos 2017 iaitu satu tarikh rasmi, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak rayuan Rafizi yang juga Ahli Parlimen PKR Pandan, berhubung hukuman penjara itu kerana mendedahkan satu halaman laporan berkenaan.

    Hakim ketika itu Datuk Azman Abdullah bagaimanapun membenarkan rayuan Rafizi untuk mengetepikan sabitan dan hukuman untuk pertuduhan memiliki dokumen berkenaan.

    Pada prosiding rayuan, peguam bela Rafizi, Gobind Singh Deo memohon mahkamah menangguhkan pelaksanaan hukuman penjara kerana menunggu keputusan rayuan peringkat akhir di Mahkamah Rayuan.

    Sekiranya gagal di Mahkamah Rayuan, Rafizi akan hilang kelayakan sebagai ahli Parlimen kerana berdasarkan Perkara 48(1)(e) Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan seseorang ahli Parlimen boleh dilucutkan kelayakannya jika dijatuhi hukuman penjara lebih daripada setahun atau didenda lebih daripada RM2,000.

    Jika gagal juga, secara rasminya Rafizi akan masuk ke dalam penjara.

    ReplyDelete
  29. Dah biol Seman tepi gantang punya melukut
    Demi tamakkan dedak, jubor Matdey dia ikut
    Menyamar jadi anon, dia kantoi & tersangkut
    Hamba cabar berdepan, terus dia gigiil takut

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. sian mmacai ameno terlebih air badak

      Delete
  30. Begitu juga si john boDoe 'ostat' sewel kurap
    Di blog inii, populariti murahan dia nak garap
    Aota putar belit guna kelulusan sastera Arab
    Dgn hamba, dah kerap kali 'ostat' ni tertiarap

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
  31. hakikatnya, wujudnya individu yang tidak berpuas hati dengan kejayaan pertemuan DS Najib Razak dengan Donald Trumph yang telah membawa hasil kepada rakyat Malaysia..jika semua nak tutup pintu, bagaimana nak mendapatkan pendapatan negara..akhrinya DS Najib Razak sedar apa yang terbaik untuk rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kebaikan untuk rakyat? minyak naik lagi minggu lps..oh aku lupa..orang ameno ingat RM1= 1 USD

      Delete
  32. Hakikatnya....Tun M membawa FDI @ pelaburan asing berbilyon menawar jutaan peluang pekerjaan bagi rakyat.

    Najib & Rosmah meLEBUR segala yg ada di perbendaharaan termasuk cukai gst yg dibayar rakyat tanpa pelaburan masuk. Mereka berdua juga tergamak menyekat pekerja untuk keluar duit EPF tapi mereka berdua seenaknya meratah joli sakan dan menderma pulak kat Amerika untuk peLEBURAN di sana membeli pesawat boeing. Aneh & amat bodoh serta kejamnya Najib, bukankah MAS berkeadaan tenat tak berwang hingga membuang ribuan pekerja2nya. Kenapa pulak alih-alih Najib nak tunjuk hero & jilat Trump gamak menderma duit pekerja2 Malaysia untuk mengukuhkan ekonomi USA?

    ReplyDelete
  33. Salah satu dari beratus koleksi fitnah Seman yang tak sudah-sudah.Ini adalah untuk santapan jiwa geng-geng Seman di pagi jumaat yang mulia ini.Seman berbangga untuk jadi juara kalau pun tidak mengalahkan Rafizi duduk nombor dua pun dikira jadi lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg penting semah juara nyopping sedunia..disorak oleh pemuda ameno..hidup semah

      Delete
  34. Pasal Rohingya tiada dalam agenda dgn Trump ni disebalik gembar gembor propaganda Zahid dan Asraf sebelum pergi, jawapannya jelas tak perlu roket sains.

    Kerajaan tentera Myanmar dilindungi sepenuhnya olih negara Cina seperti amaran Menteri Pertahanan China keatas sebarang provokasi luar kepada junta Myanmar.

    Mana mungkin Malaysia buka suara, walaupun kering kontang "crocodile tears" Pemuda UMNO berjerit2 didepan kedutaan Myanmar KL. Situasinya dan prioritasnya yalah tersepit antara bailout berbillion2 dari Tionghua dan himpitan penyiasatan jenayah DOJ.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1259..ko tak tau ke ameno dah mengepalai bala tentera mwelindungi orang rohingya..kepla depa tu kan pahlawan bugis..eh bukan panglima islam..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...