Saturday 16 September 2017

NAJIB SENDIRI MEMBUKTIKAN LAWATANNYA KE AMERIKA GAGAL


Sebaik tiba di KLIA dengan disambut oleh sekitar 1000 penyokongnya malam tadi, tanpa membuang banyak masa, perkara pertama yang terpaksa Najib Razak lakukan ialah menyerang Tun Mahathir Mohamad dan menghuraikan beberapa isu berhubung lawatannya ke Amerika Syarikat.

Antara yang disebut Najib ialah beliau bukan pergi ke sana untuk meminta sedekah, mengenai pembelian pesawat Boeing yang disebutnya sendiri untuk membantu memperkukuh ekonomi Amerika dan menghentam Tun Mahathir yang didakwanya juga pernah membayar pelobi ketika mahu bertemu dengan Presiden Bush suatu ketika dahulu.

Mungkin benar Najib tidak meminta sedekah, tetapi lupakah beliau mengenai beberapa cadangannya untuk menperkukuh ekonomi Amerika yang secara keseluruhannya bernilai RM100 bilion, tidak lebih umpama sedekah daripada orang miskin kepada orang kaya?

Adakah mana-mana pemimpin dunia membangun lain yang datang ke Amerika pernah mengatakan mereka mahu memperkukuh ekonomi negara kuasa besar itu?
Tanyalah diri sendiri wahai Perdana Menteri, kenapa sampai terlebih ghairah sedemikian rupa terhadap Amerika dan ketika bertemu Trump?

Apa udang besar yang ada di sebalik mee yang cuba dihidangkan?

Dalam mengatakan Tun Mahathir membayar pelobi untuk bertemu Presiden Bush, tidak sedarkah Najib bahawa sehingga sekarang beliau masih tidak menjawab mengenai kewujudan seorang wanita, Florence Goh yang didakwa mewakili Pejabat Perdana Menteri dan didapati membayar RM1.125 juta kepada pelobi yang merupakan bekas pembantu Trump?

Jika dicampur bayaran RM1.125 juta itu dengan cadangan memperkukuh ekonomi yang dianggarkan bernilai RM100 bilion yang dijanjikannya sendiri, siapakah yang lebih banyak menabur janji "cash is king"  kepada Amerika?
Yang jelasnya, dengan tindakan yang agak terburu-buru melakukan serangan terhadap Tun Mahathir, Najib dengan sendirinya membuktikan kegagalan lawatannya itu yang rata-rata lebih menimbulkan cemuhan dan kebimbangan berbanding pujian.

Hampir segenap lapisan masyarakat, kecuali pembodek dan pengampu atau mereka yang mengharapkan dedak dua tiga sudu, yang terlihat cuba menggambarkan kunjungan ke Amerika dan pakej memperkukuh ekonomi yang dicadangkan Najib, sebagai sesuatu yang baik, rasional dan wajar.

Selebihnya mengatakan ia suatu gambaran beliau gagal menjaga kepentingan rakyat sendiri.

Lebih tergambar gagalnya lawatan itu ialah apabila Ketua Setiausaha Negara, Irwan Siregar Abdullah turut menafikan cadangan yang dikemukakan  Najib adalah bertujuan untuk membantu ekonomi Amerika.
Hello bro...sekarang ini zaman langit terbuka dan semua orang boleh menonton dengan mudah video ucapan Najib ketika bercakap dengan Trump berhubung perkara itu.

Apakah maksud selain membantu atau menolong dengan kata-kata Najib yang jelas menyebut, "we want to help you in terms of strenghthening US economy" di depan Trump?

Nak tipu siapa?

Kenapa di Amerika dengan gah berkata mahu membantu, tapi di Malaysia menafikannya pula?

Selain itu, Ahmad Maslan yang dulunya pernah menjanjikan cukai GST akan menurunkan harga barang, tiba-tiba juga bersuara dengan mengatakan melalui lawatan Najib ke Amerika, khususnya berhubung pelaburan oleh KWSP dan Khazanah, ia membuktikan syarikat-syarikat Malaysia sudah mampu melabur di luar negara.

Alahai kemetotnya hujah....
Apakah Ahmad Maslan lupa, ketika era Tun Mahathir dahulu dan waktu itu beliau masih bekerja di BTN dan kemudian sebagai Setiausaha Politik kepada Mustapa Mohamed, sudah banyak syarikat Malaysia dibawa ke luar negara dan melakukan pelaburan?

Tetapi pernahkah ketika itu, di samping syarikat-syarikat Malaysia dibawa melakukan pelaburan, Tun Mahathir mahu mengukuhkan ekonomi Amerika?

Bukankah dalam konteks Amerika yang merupakan kuasa ekonomi dunia dan saiznya lebih besar berbanding kita, sepatutnya pelaburan daripada negara tersebut yang dibawa masuk ke Malaysia, bukannya kita yang menawarkan pembangunan prasarana untuk mereka?

Mat Oh Mat...labur ke lebur?

Untuk hari-hari seterusnya, Najib pasti akan meluangkan lebih banyak masa untuk menghuraikan curahan dana RM100 bilion ke Amerika, terutama dengan menggunakan dana pekerja, bukannya syarikat-syarikat korporat atau swasta serta menghentam Tun Mahathir dalam pelbagai ucapan dan penggunaan media arus perdana yang tidak lagi perdana pembaca serta penontonnya.

Ia akhirnya  memperlihatkan lawatannya ke Amerika telah gagal dan disedari tidak diterima oleh rakyat Malaysia yang semakin pintar, bijaksana dan semakin ramai pula yang ada telefon pintar dalam genggaman, meskipun RM100 bilion telah ditawarkan sebagai cagarannya.

Yang tidak kurang menimbulkan resah juga buat Najib  ialah kerana sebelum bertemunya beliau dengan Trump, pentadbiran Amerika awal-awal lagi telah menyatakan siasatan DOJ berkaitan pelanun-pelanun 1MDB akan tetap diteruskan seperti biasa.

Malah, mahkamah di Amerika semalam sudah pun setuju membenarkan permohonan DOJ untuk menangguhkan saman sivilnya bagi memberi laluan kepada siasatan jenayah dijalankan terlebih dahulu.

Sama-samalah kita tunggu pula siapa yang kena? (ShahbudinHusin 16/09/2017)

238 comments:

  1. Ok..pm najib mmg bawa beban buat rakyat..😡😡😡

    ReplyDelete
    Replies
    1. Majoriti Rakyat terbeban dalam semua aspek kehidupan. Ke dua2nya, yg di luar negara dan di dalam negara. Terbeban Mentalnya, terbeban fizikalnya, terbeban materialnya, terbeban emotion nya semata2 kerana KEDURJANAAN kepimpinan kleptokrasi KERAjaan MALINGsia.

      -

      Delete
    2. Bani Meloya masih terlalu ramai tido lagi Budin ooi. Lu tgk PRU nanti, keluar la dari celah luba ng mana ntah utk mengundi UMNO dan BN.

      Mungkin derang ni juga Bani Yakjuj dan Bani Makjuj. Lps PRU, trus ilang.

      Delete



    3. APA PULAK GAGAL




      KOMISYEB BOEING 41BILLION DAH MASYUUUUK


      BOLEH COVER DUIT CURI MDB



      SIAPA TAHU 12 PWRSAMAAN NAJIP DAN TRIUMP??

      apa ? Kaki perempuan?

      Ok lagi...?

      Delete
    4. JEALOUS KER....CEMBURU BUTA.....KAH...KAH...KAH...

      HAI CAI FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN KETUA TO'KONG DAPIGS...MADEY DOK TANYER NI ..NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete


    5. SEGALANYA NAJIP.GAGAL


      KENA SINDIR DGN Cnn NEWSWEEK jimmy fallon


      Alaskan !!!

      23 twrkorban

      NASIHAT KAMI KPD YDP.M.A.IMEGERI

      PATIK MOHON DYM TUANKU MEMECAT CEO M.A.I NEGERI SELURUH NEGARA KERANA TELAH MEMBINA SECARA HARAM anggaran 180 000 BANGUNAN MILIK TANAH WAKAF SECARA HARAM !!!

      Nak masyuuuuk syurga kunun tapi kontraktor haram bins bangunan haram sebab at as mana ****** .

      JUMPA PARA MUFTI DAN SEMUA CEO MAJKIS AGAMA DI MAHJAMAH YA !!!


      - somebody has to go to jail for the deaths of these 23 innocent kids -

      Delete
  2. Kegagalan para pemikir Najib untuk menjadikan missi ke Amerika tersebut sempurna..

    Akhirnya Tun menjadi sasaran..siapa wira sebenar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. DAH SEMESTINYER LAH DATO' NAJIB....TAKKAN LER MAMAK KERALA KUTTY...KUDA TUNGGANGAN KETUA TO' KONG DAPIGS TU....

      Delete
  3. Brapa banyak kali la DoJ mau tangguh laaaa.... bodoss punya DoJ.....
    Nov 2017 kunjungan Donal Trump ke Malaysia. .... mrroyan lagi la si tua renta nih...

    ahaksss... kesian ciput babi n gangs.... tewas dengan tua renta buat kali ke 2.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trump balik kampong untuk mengundi Nov 2017

      Delete
    2. Tram nak hantar kapal terbang boeng yg najib dah tempah...
      Adekah najib akan sambut Tram secara rasmi?...

      Delete
    3. FUKATAN HAPRAK DAH NAK MAMPOS DAN MELINGKOP DAH....

      Delete


  4. Tak ada negara yang datang melabur ke negara lain dengan tujuan untuk tolong.. semua nya kerana keuntungan dan mereka menuntut pulangan seperti yang telah dijanjikan.

    Malah sepertimana IPIC jika berlaku pengengkaran pihak yang menjanjikan perlu bayar ganti rugi.


    Jika pelabur sekadar untuk tolong, pulangan nya adalah sedikit malah tidak boleh lebih separuh dari apa yang di beri pada pelabur yang hanya melabur dan bukan menolong.

    Atau mungkin US akan pulang kan balik duit KWSP dan Khazanah sebanyak mana yang mereka terima dengan Trump peluk arab bersama Najib.


    - I LOVE TC -

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS KER....CEMBURU BUTA.....KAH...KAH...KAH...

      HAI CAI FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN KETUA TO'KONG DAPIGS...MADEY DOK TANYER NI ..NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete
    2. belum bodo. dah jangan tanya lagi. kalau kau pikir dan amat yakin isu 1mdb ni dah habis. kau tunggu aje la. sementara tunggu tu sila cipta statement menhanjeng bodo kau yg seterusnya untuk kau guna kat orang bila US sebut balik kes 1mdb ni. WHICH THEY WILL

      Delete
  5. Terfirstlah pulakk..siap bawa sepanduk ilove pm..terdesak sgt dah nii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. TED KENTOT...JEALOUS KER....HE..HE..HE...

      Delete
    2. Hahahaha i luv bijan....kikikiki kaki jilat taik rosmah la kau ni

      Kahhh kahhh kahhh kahhh kahh

      Delete
  6. Tali yang pendek untuk akal yang pendek.

    Najib melobi untuk pijak bumi US dan ambil gambar dengan Trump sebab akalnya hanya fikir antara lain bagiamana nak tunjuk kat makcik-makcik dan tokwan di kampung-kampung dan Felda konon dia tak bersalah apa-apa sebab tu dia tak ditahan.

    Sebelum Najib ke sana pun dah heboh dalam FB dakwaan ada arahan untuk para macai A9 untuk gebang dia tak ditahan di sana tanda dia tak bersalah.

    Melihat cara macai2 dlm ni punya komen memang hebohan itu punya asas yang kuat. Memang wujud rancangan sedemikian.

    Malangnya disebabkan US tak heran dengan si Najib maka Najib perlu guna pelobi untuk dilihat bersama Trump. (Dibaca; duit rakyat).

    Disebabkan tak tahu nak buat apa, maka Najib pun sembahkanlah ufti yang tidak diminta. Punyalah beria-ia sampai ratusan perkataan yang keluar dari mulutnya hanya dijawab "Great", "Great", "Right", "Thank you" oleh Trump. Sampai begitu sekali terhinanya Malaysia oleh Amerika akibat perbuatan Najib mengadap Trump ni.

    Kini, 'ufti yang ditawarkan' itu telah diketahui rakyat negara ini. Bantahan dan kecaman mula kelihatan di mana-mana.

    Maka hanya untuk kelihatan bersama Trump dan mampu pijak bumi US tanpa ditahan, Najib kini perlu menjawab pula tentang ufti-ufti tersebut. Bukan duit legasi keturunan dia tapi duit khazanah (dibaca: dana awam) dan KWSP (dibaca; simpanan peribadi hari tua di bawah amanah).

    Benar-benar ia tali yang pendek untuk akal yang pendek. Perlu disambung-sambung dan berselirat sehingga akhirnya terbelit oleh talinya sendiri.

    Begitulah singkatnya akal Najib.

    P/s - Semasa zaman Tun M jadi PM dulu, bahkan ketika di awal sekalipun semasa Ronald Reagan menjadi PM, seluruh dunia barat (termasuk Australia) mengenali anak Iskandar Kutty ini (dakwaan zahid) sebagai Mahathir. Tunjukkan mereka kenal siapa Mahathir. Ada pula Najib mereka tak tahupun Razak itu nama bapanya dan menyangka ia surname Najib. Begitulah ciputnya Najib di mata US sehingga namanya yang betul pun mereka keliru atau tak tahu.

    Oh ya, jangan lupa. Selain dikenali sebagai "Mr Razak" dan "Prime Minister Razak" Najib juga punya nama glamer iaitu "MO1".

    Najib memang hebat!!!!.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OSTAT DOE HAPRAK ANJING KURAP BALAAN KETUA TO' KONG DAPIGS DAH MEROYAN....TU SAMPAI KE MALAM LER JAWABNYER TU....

      HAI DOE FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN KETUA TO'KONG DAPIGS...MADEY DOK TANYER NI ..NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete
    2. Teman tak caya Tun M melobi untuk jumpa Bush.

      Satu dunia tau Tun M tak sebulu dengan Bush........malah Tun M terang-terangan menghentam dasar luar Bush yg sangat pro-Yahudi di PBB.

      Lepas menghentam Bush.....tak mungkin Tun M nak jatuhkan air muka sendiri terhegeh-hegeh melobi merayu2 nak jumpa Bush.

      Acerrrr pikio yeoooppp......guna common sense.....

      Delete
    3. Memang pembangkang tertekan sangat dgn lawatan ini. Dah berhari isu ini diburukkan dari pelbagai sudut. Pelaburan KWSP untuk pulang tinggi bagi pencarum dimomokkan. Pembelian kapalterbang MAS pun di burukkan. Mereka yg tertutup akal akan percaya dan ulang ulang auta ini macam zombie. Apakah polisi pembangkang? Tak benar pelabur masuk kerana takut jual negara? Tak benar syarikat Malaysia labur luar negara untuk bawa balik keuntungan? Apakah Petronas harus berhenti labur dlm lebih 40 negara luar? Apakah Air Asia patut berhenti labur di Asean? Apakah Sime dan TH patut tutup ladang sawit di luar negara? Fikiran pendokong ini sama celaru dgn polisi dan pimpinan PH. Tolong cerita apa polisi PH dlm isu pelabur masuk dan pelaburan kat luar? Auta PH bahwa Pres US tidak mahu jumpa DSN kerana skandal dah terkubur. Fitnah TDM yg DSN akan ditahan sejurus mendarat di US pun dah layu. DOJ sendiri menghadapi masaalah nak teruskan saman. Bila nak sedar yg auta 1MDB ini tengah nazak? Saudara dah ditipu hidup hidup oleh TDM dan evengelis.

      Delete
    4. Bro phantom,

      Boleh hidu tak busuk orang desperate mahukan perhatian?

      Kasihan Mr J, autanya tak laku tapi kena cuba jugakla..

      Delete
    5. J, najin telah di checkmate kan oleh tindakan bodohnya sendiri! Bawak satu kampung semata mata nak announce tolong bapak zionis? Nampaknya strategi telah makan diri sendiri. Sana sini org dok gelak kan kau najib! J pula cuba nak spin gasingnya yang dah berkarat! Berlumbalah kau dgn najib utk title "idiot of the year". Rasanya yg ni najib akan menang sbb merit, tak yah pakai duit. NAK BANTU KUKUHKAN EKONONI AMERIKA...HA.HA.HA.HA.HA.HA. mmg lawak giler

      Delete
    6. Petronas dah buang beratus pekerja mr J..pelaboran di kanada telah dihentikan..kat mana samapai 40 pelaboran tu mr Jebon?...ko kuat temberang...

      Delete
    7. Bro John Doe & Bro Macy......teman dah 2 kali termuntah hijau.......aterrrr busok melantung hanyior bau dedak basi........macam bau anjing rabies pon ade....

      Udah 2 kali teman acerrr try nak makan nasi tak lalu yeoooppp......

      Mr Jaws tu....teman udah berpuloh kali menerangkan mende yg sama.....letih nak ngulang lagi dan lagi......lantokney lerrrr melabun dengan dindin romah.

      Delete
  7. Tun madey jumpa bush bawak isu2 penting...najib bawak janji nak suap Tram....siapa yg bodosss?....hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. SORANG LAGI BEROK DAN CAI FUKATAN HAPRAK YANG CEMBURU BUTA...KIH...KIH...KIH...

      Delete
    2. Ni Berok Mat Yeh Terlepas...jaga2... Hehehe..

      Delete
  8. Faked paid visit.
    Faked stupid agenda.
    Faked media psyop.
    Faked supporters.
    Faked narrative.
    Faked 5 mins 53 seconds kowtow Emperor Tiram.
    Failed diversion to Tun M..
    It cannot becone any dumber and pathetic than this !

    ...mu fahe neh dog?

    ReplyDelete
  9. PM SELAMAT BALIK KE MALAYSIA... DOJ TANGGUH LAGI SAMAN... INGATKAN PM DAH KENA TANGKAP DI USA ARI TU.... FBI TIDOOO SAJAAA KENAPA GAK TANGKAP ..... SEKARANG SPIN PASAL DOJ TANGGUH LAGI.... MONGOK PUNYA DOJ....

    NOV 2017 DONAL TRUM DATANG KE MALAYSIA PULA ... MUNGKIN MASA TU FBI DAN BOLE TANGKAP.... SILAP ARI BULAN FBI TANGKAP SI TUA RENTA TU KOT... ITU BATU API PUNYA ORANG... SUDA MAU MATI LAGI BESARRR PUNYA BATU API..
    CIFUT BABI DAN GANG... SUNGGUH KESIAN.. 2 KALI TEWAS DENGAN SI TUA RENTA NI... DULU MASA DALSM KERAJAAN SIKARANG DALAM PAKATAN PUN TEWAS JUGA.... KESIANNNN OOOOOHH KESIANNNNN. ... KIKIKIKI..

    CIFUT BABI & THE GANG BAWA HATI KUCIWA
    TEWAS KALI KE 2 DENGAN SI TUA RENTA BANGKA
    CUMA ADA SATU PERSAMAAN DI ANTARA MERAKA
    MELACURI ISLAM DNG PLURALISMA DURJANA

    TOK WAN ANAK DAN CUCU SPECIES YANG SAMA
    LGBT GAY LESBIAN POLITIK TOKSIK YANG DI JAJA
    PENGANTI PENERAJU CIFUT BABI PLURALISMA
    INI BAKA HARAMJADAH PERLU DIHAPUS SEMUA

    BERAMBUSSSSS BARRUA BARUA SINGAPORK@DAP PENSABOTAJ EKONOMI KEHARMONIAN NEGARA

    BERJALAN JALAN KE KOTA SINGAPURA
    RAMAI TUA BANGKA RENTA MASIH BERKERJA
    PILIHANRAYA SINGAPURA LAMA LAGI NK MULA
    SIAP SEDIA KITA SERANG MEREKA PULA
    SUPAYA K'JAAN LEE KWAN YEW CELAKA TEWAS AKHIRNYA


    INI KALI LAH


    UBAHHH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 9:08
      ATOK NENEK KO YANG PENGECUT BACUL TU LAH DULU YANG LEPASKAN SINGAPURA DARI TANAH MELAYU SAPA SURUH. KALU ATOK KO DAH PENGECUT BACHUL, APA BOLEH DIHARAP CUCU2 MCM KO NI YG 1000 KALI PENGECUT BACUL DARI ATOK KO....
      NAK SERANG KONON....SEMBANG ORG MABO TODI KO NI.

      Delete
    2. ANON 0939....PADAN MUKA KO....

      MADEY DOK TANYER NI....NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....KIH..KIH...IH...

      Delete
  10. Lazimnya, salesman kena jumpa customer. Ni dah terbalik....customer pi tidur hotel salesman, pi rumah salesman, lepas tu umum apa barang nak beli dari salesman. Nie mungkin dapat MBA satu U dgn mr j nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 0910....
      KALO DAH TAHU BODOSS TU SIMPAN LER SIKIT ...JANGAN TUNJUK SANGAT....

      Delete
    2. Gadaikan apa saja demi talian hayat, wang ringgit dan kuasa.......paling penting bamboo river inn can be avoided.

      Busok bau hanyior penyamun...

      Delete
    3. Memang pendokong PH tengah tension dan tertekan. MAS beli kapalterbang untuk kembang business tak suka. KWSP labur untuk bawa pulangan lebih tinggi marah. Auta dan fitnah 1MDB makin terserlah. Inikah pemikiran ekonomi PH - tak bagi pelabur masuk dan tak bagi pelaburan keluar? Nak jadi Zimbabwe bawah TDM? Atau Korea Utara? Merana rakyat bawah PH...

      Delete


    4. J tahu tak apa sebab se belum ini MAS rugi?

      Salah-satu nya ialah tempahan pesawat yang berlebihan dengan tujuan untuk di sewakan apabila pasaran aviation positif. Tetapi sebalik nya yang berlaku apabila dunia aviation merundum di sebabkan seperti perang di Iraq dimana pesawat kena buat diversion yang jauh. Atau apabila perubahan cuaca seperti ribut salji .. akhir nya pesawat yang telah siap di gunakan dan dalam masa yang sama pesawat yang lama tidak dapat di jual kerana sistem untuk juruterbang telah updated.

      4 atau 5 tempahan terpaksa di batal dan ini berlaku semasa Pak Lah dan MAS terpaksa bayar denda atau ganti rugi kerana membatalkan tempahan.

      Jika lagi dua tahun MAS dapat pesawat baru bererti MAS kena latih pilot dan anak-anak kapal lebih awal. Apa jadi jika Korea Utara berdegil menguji bom nuklear nya melalui ruang udara Jepun

      Hanya orang gila yang tempah kapal terbang lebih dar 3 kerana kapal terbang sekarang di cipta untuk lebih penumpang dan boleh terbang lebih 12 jam. Sedangkan kapal terbang dulu cuma 8 jam sebab itu jumlah kapal terbang dulu lebih banyak dari sekarang. Itu belum ambil kira jadual maintenance yang boleh tahan lama.

      Kalau Najib yakin menguntungkan sila berjanji yang KWSP akan bagi dividen tidak kurang dari 9 atau 10% selama dua tahun berturut. Sebab itu lah asas persetujuan jika mana-mana pihak ingin melabur dalam apa-apa perniagaan.

      Rasanya pertanyaan jadi Korea Utara tu lebih baik jadi Korea Utara dari negara yang tidak ada kekuatan apa-apa yang mana PM nya seperti Najib.

      Delete
  11. Di pagi Hari M'sia ini hamba benar2 gembira
    Othaman dah mula belajar adab budii bicara
    Dajal ini tidak berani lagii buat perangai kera
    Kalau tidak, sana sini, pro-DSN dikata Kejora

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. LEMPANG JER SI WAK SUMAN TEMPE NI....BUKAN MAIN MEGAH (RIAK) SI SUMAN BERITAHU DIA BELI MERC(MERC BURUK) DAN RUMAH...CASH...KATA TAK MAHU RIBA...HE...HE...HE...SEPANDAI-PANDAI SUMAN NI ADA JUGAK KEBODOHAN DIA...SAMPAIKAN SEMU KISAH HIDUP DIA NAK DICERITAKAN KAT DALAM NI...

      Delete
  12. Terbaik...stiap kali menteri2 balik dr luar negara kita pakat2 sambut d airport. Bw lh sepanduk ka plakad ka banner besaq ka tertulis i love..... asalkan tak guna duit aku...guna lh duit raqyat buat benda tu. Eh tapi aku ni bkn raqyat jg ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 1019..AKU INGAT KO NI BUKAN ORANG LER...TAPI BERUK KOT....KIH...KIH...KIH...
      BERUK NI KALAU BERIKAN MUNGE ....HABIS DIA MAKAN NI....

      Delete
  13. Dulu beli kapal selam scorpene jadi skendel...
    Sekarang nak beli kapalterbang untuk syarikat yg dah bunang ramai pekerja plak...

    Mungkin skendel lagi?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. KO PI TANYER MADEY MAMAK KERALA KUTTY...APA SKANDAL YANG DIA TAK BUAT.....

      Delete
  14. Trump Sudah Tahu Perangai Menipu Pakatan Pembangkang
    Bagi seorang pemimpin sesebuah negara, mereka mesti ada saluran khas untuk mengetahui sejarah atau peristiwa terdahulu untuk menilai perancangan masa depan melibatkan politik mahupun keselamatan. Bagi seorang Presiden sebuah negara maju kuasa besar seperti Amerika Syarikat (AS) pastinya amat mudah untuk mengetahui sejarah negara tertentu.

    Presiden AS sekarang, Donald Trump sebelum membuat pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 12 September lepas di White House, beliau sudah tahu sejarah latar belakang Najib dan juga suasana politik di Malaysia.

    Trump sebenarnya sudah tahu bahawa pihak pembangkang di Malaysia begitu kuat menipu sejak bertahun-tahun lepas semata-mata untuk mendapatkan kuasa serta Trump tahu bahawa pembangkang tidak mempedulikan langsung nasib rakyat kecuali kuasa mereka.

    Bagi Trump sudah cukuplah AS memberikan sokongan kepada pembangkang seperti kerajaan terdahulu yang memihak kepada bekas Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim semata-mata untuk melihat kerajaan kukuh BN jatuh.

    Pada 16 September 2008, Anwar sudah memberikan harapan palsu kepada pihak yang mengaturkan rancangan untuk melihat kerajaan jatuh apabila menyatakan pembangkang pimpinannya akan membentuk kerajaan kerana sudah memperolehi majoriti yang mencukupi di dalam Parlimen.

    Bagaimanapun, perkara itu hanyalah sandiwara Anwar dan akhirnya rancangan itu gagal, kerajaan BN tetap kukuh.

    Selepas itu, bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad pula mula memihak kepada mereka dan mula membuat tuduhan yang bukan-bukan sampai tergamak menggunakan portal palsu dan dokumen curi. Tuduhan melibatkan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dibuat berasaskan fail yang dicuri oleh bekas kakitangan PetroSaudi, Xavier Andre Justo.

    Tuduhan berkaitan dana RM2.6 bilion yang dikatakan diambil dari 1MDB juga adalah bohong padahal ia adalah wang derma dari Keluarga Diraja Arab Saudi dan paling terkini saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) AS pula digunakan pembangkang untuk menjatuhkan kerajaan.

    Trump tahu semua butiran perkara-perkara berkenaan kerana AS tidak sewenang-wenangnya menjalinkan hubungan dengan negara yang rosak akibat pemimpinnya yang rosak. AS adalah negara perniagaan, mereka akan mengekalkan hubungan baik dengan negara yang berdaulat dan memiliki pemimpin cekap dalam mentadbir negara.

    Sebab itu, mereka kekal bersahabat baik dengan Malaysia sampai ke hari ini. Tuduhan Mahathir yang Najib akan ditangkap oleh polis antarabangsa juga satu kenyataan yang menipu.

    “Berkemungkinan Najib akan ditangkap polis antarabangsa atau Interpol jika negara asing menyiasat perdana menteri atas tuduhan pengubahan wang haram.

    “Jadi, dia kena duduk sini (Malaysia), tak boleh keluar. Macam mana dia tarik pasport orang, tak bagi keluar, dia pun tak boleh keluar juga.
    “Itu mungkin (berlaku). Bukan akan berlaku, tapi mungkin, dalam keadaan dunia sekarang,” kata Mahathir.

    Trump juga pasti tahu, pemimpin pembangkang di Malaysia sudah banyak yang mengutuk dan menghina dirinya bodoh melalui beberapa video yang disiarkan mereka di laman Youtube membuatkan Trump lebih bersemangat mahu memberikan layanan terbaik kepada Perdana Menteri semasa pertemuan di White House itu.

    Usai pertemuan, Trump sudah pasti hanya tunggu dan lihat apa cerita bohong yang pembangkang Malaysia buat untuk mengutuk Najib.

    Najib diberikan penghormatan antaranya pesawat khas beliau mendarat di Pengkalan Udara Andrews Joint Air Force, kawalan Secret Service dan penginapan di Trump International Hotel serta disambut oleh Trump di kereta di pintu masuk West Wing.

    Auta pembangkang, semua Trump sudah tahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila trump cakap dgn kau...kah kah kah gebang tahap bangang

      Delete
    2. Tidur di hotel trump satu penghormatan? Woi dol, semua tetamu rasmi white house ditempatkan di Blair House. Tapi kali ni white house sendiri kata mereka tak urus penginapan najib. Kampung betul la penulis nie

      Delete
    3. JEALOUS KER....CEMBURU BUTA.....KAH...KAH...KAH...

      HAI CAI FUKATAN HAPRAK ANJING KURAP BELAAN KETUA TO'KONG DAPIGS...MADEY DOK TANYER NI ..NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete
  15. Najib Bawa Pelabur Masuk, Mahathir Melabur Wang Negara Tanpa Kesan
    Kunjungan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak ke Amerika adalah siri rentetan usaha beliau membawa keluar pelabur negara ke pasaran luar. Malah, beliau juga giat berusaha untuk menarik seberapa ramai pelabur asing melabur kedalam negara dan sekaligus memangkinkan kekuatan ekonomi negara.

    Komitmen berterusan beliau ini telah berjaya membawa kepada perubahan mendadak ekonomi negara. Walaupun ekonomi dunia hari ini bergerak dengan agak perlahan hasil daripada kelembapan ekonomi global tahun lalu, namun hasil daripada komitmen beliau mencari pelabur asing melabur kedalam negara disamping berusaha membawa pelabur dari dalam negara melabur ke luar negara.
    Hasilnya, ekonomi negara kini berkembang pada tahap 4.5 ke 5 peratus dan ini diperakui sendiri oleh para pemerhati ekonomi yang menyifatkan ekonomi Malaysia sebagai antara yang terbaik di dunia. Malah, rizab negara juga kini berada pada lebih RM 400 bilion, kadar tertinggi yang dicatatkan oleh negara sejak negara mengecapi kemerdekaan, 60 tahun yang lalu.

    Melihat kepada kejayaan Datuk Seri Mohd Najib ini, terdetik difikiran, satu ketika dahulu, negara mengalami kerugian sebanyak RM 32 bilion hasil daripada cara Perdana Menteri pada ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad. Diantara 1988 sehingga 1992, Mahathir dan pasukan kewangannya telah melaburkan wang negara dalam perjudian Forex sehingga negara mengalami kerugian yang bukan alang kepalang banyaknya.

    Tanpa sedikit pun rasa bertanggungjawab dan bersalah, Mahathir dan pasukan kewangannya pada ketika itu termasuklah Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Daim Zainuddin sewenang-wenangnya meleburan wang negara ke dalam pasaran yang langsung tidak pernah kita terokai. Ia bukanlah urusan perniagaan sebaliknya lebih kepada memperjudikan nasib.

    Lihat dua perbezaan kedua-dua orang Perdana Menteri ini. Pada zaman Mahathir, kegiatan pencurian wang negara berkenaan tidak diwar-warkan kerana keterbatasan teknologi maklumat. Maklumat hanya disebarkan menerusi satu hala tanpa ada peluang untuk rakyat menilai sendiri apa yang dilakukan Mahathir.
    Hari ini, segala jenis maklumat ada dihujung jari dan sebarang urusan atau penilaian mana-mana pihak terhadap situasi dalaman negara termasuk perkembangan ekonomi, akan mudah didapati oleh rakyat. Ini yang membezakan antara pencapaian Mahathir dari 1981 sehingga 2003 dengan Datuk Seri Mohd Najib yang hari ini begitu giat memacu pertumbuhan ekkonomi negara.

    Jika dahulu, ramai yang menganggap, untuk melabur kenegara-negara kuasa besar adalah satu tindakan yang gila. Hari ini, Datuk Seri Mohd Najib telah membuktikan, tanggapan gila berkenaan hanya ditujukan kepada orang yang pengecut dan tidak tahu menguruskan ekonomi dengan baik. Dalam pasaran terbuka hari ini, keberanian dan kebijaksaan adalah dua kombinasi yang terbaik untuk memajukan negara

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kah kah kah temberang orang kota belud boleh la

      Delete
    2. EKELEH...ANON 0928...KECIAN AKU TENGOK KO NI....JEALOUS LER TU...

      Delete
  16. Mr J MBA U mana? Subject apa? Need not give your name, gender, age, address, profession, etc; so you have almost everything to hide....kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. MACAI NGOK...ANON 0925...ASYIK LER HEBOHKAN KELULUSAN ORANG....MACAM LAH DIA HANDAL SANGAT....BENGAP....

      Delete
  17. Sape plak yg bakal dapat komisen beli kapai terbang?..

    ReplyDelete
  18. Sejak dulu disebut orang
    Kalau tak layak jangan sebarang
    Yang dungu terus dijulang
    Tentu negara bertambah malang!

    Dah buat silap tidak mengaku
    Yang jahat Mahathir bukannya aku
    Mahu temberang dunia dah tahu
    Niat biar siasatan diganggu!

    Beraja di mata bersultan di hati
    Wang negara umpama sendiri
    Berkat doa di sana sini
    Apa dibuat semua tak jadi!

    Sudah ada yg nak konar
    Dia bukan nak bantu Amerika
    Cakap di sana berdegar degar
    Balik ke sini sudah bertukar!

    Memang sah sudah berkata
    Ular lidi nak bantu naga
    Dunia kini dijari sahaja
    Rakyat tahu jangan berdusta!

    Walau apa pun cubalah buat
    Corner banyak pusinglah ligat
    Rakyat bengang tambah meluat
    Tunggu PRU nak lapah,nak siat!




    ReplyDelete
    Replies
    1. Terbaik bro fan tun..

      Memang semua dijangka sudah
      Macam lagu zz madah berhelah
      Kembali kesini cakapnya dah ubah
      Tun Mahathir juga dia nak salah..

      Memang sah penyokongnya badigol
      Kepala hotaknya memang berjambul
      Ini pemimpin wayang kulit pak dogol
      Disangka bijak rupanya tolol..

      Jika ekonomi negara ini begitu baik
      Kenapa segala subsidi sudah ditarik
      Barang2 keperluan melambung naik
      Hutang negara menghampiri 1 trillion pun masih mendabik..

      Sebenarnya rakyat sudah tak tahan
      Melihat pemimpin diatas bermewah mewahan
      Rakyat dinasihat berjimat cermat menguruskan keperluan
      Sedangkan pemimpin menggunakan harta & wang negara berjoli sakan..

      Kepimpinan negara ini mesti diubah
      Rakyat kena pastikan BN tu kalah
      Jika tidak, bala akan datang bertimpa timpa, tak sudah sudah
      Contohnya dah banyak sekarang ni, fikir dan renung2kan lah..


      Delete
    2. Tunggu PRU nak lapah,nak siat!

      KAH...KAH...KAH....KIH...KIH...KIH...KIH..

      FAN TUN TAIKKKK...

      TAK TAHU LER AKU SIAPA YANG KENA LAPAH DAN KENA SIAT NANTI...

      CAI...MADEY DOK TANYER NI...NAJIB DAH KENA TENGKAP KE BELUM.....

      Delete
    3. Hahahaha..

      Terbaiklah bros Fan Tun dan Perak Man.

      Delete
    4. Inilah bahananya kalo membela badaaakkk.........habis satu Msia melingkop yeoppp.....

      Delete
  19. Dasar Luar Malaysia Pemangkin Ekonomi Negara, Kata PM Najib
    Amalan dasar luar yang terbuka terhadap negara-negara lain telah memberi peluang pelaburan dan perdagangan untuk memangkin ekonomi Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Beliau berkata Malaysia telah banyak mengaut keuntungan daripada pelaburan dan perdagangan dengan beberapa negara termasuk Amerika Syarikat (AS) yang bernilai berpuluh-puluh bilion Ringgit.

    Justeru, kata Najib, adalah wajar bagi Malaysia meneruskan pelaburan dalam sumber yang boleh membawa pulangan.

    “Namun, pembangkang mempertikai tujuan KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) melabur di Amerika Syarikat.

    “Hakikatnya, KWSP memang sentiasa mencari peluang pelaburan bagi mendapatkan pulangan untuk membayar dividen kepada para pencarum,” katanya dalam artikel ‘Ucapan Perdana Menteri Mengenai Dasar Luar Negara Yang Terbuka’, yang dimuat naik di laman www.najibrazak.com.my hari ini.

    Dalam pertemuannya dengan Presiden AS Donald J. Trump di Washington DC pada Rabu, Perdana Menteri berkata KWSP dan Khazanah Nasional Bhd merancang meningkatkan pelaburan di sana dan memberi lebih banyak pesawat Boeing bagi meningkatkan ekonomi negara itu.

    KWSP dijangka melabur antara US$3 bilion dan US$4 bilion (US$1=RM4.19) di AS.

    Najib berkata KWSP telah beberapa tahun melabur dalam pasaran saham AS dan Eropah bagi meningkatkan kadar pulangan dividen untuk para pencarum, malah pertemuannya dengan Trump adalah untuk menambah peluang pelaburan bagi syarikat itu.

    “Rundingan pembelian jet Boeing itu pula telah dilakukan kerana Malaysia Airlines memang sudah ada rancangan untuk membeli kapal terbang baharu sebelum pertemuan di Rumah Putih berlangsung tempoh hari,” katanya.

    Selain AS, Malaysia telah berjaya merundingkan pelaburan bernilai lebih RM100 bilion dengan China pada tahun ini.

    “Sedarlah, pembangkang dari awal lagi tidak senang duduk melihat Malaysia berjaya menjalin hubungan mesra dengan negara-negara lain kerana jelas segala tohmahan palsu mereka selama ini tidak perlu diendahkan,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. China kasi hutang la dol....hutang, you know...hutang!!!!!

      Delete
    2. Berapa bkllion pelaboran dari amerika yg najib bawak balik?..., hehehe...dasar klentong..

      Delete
    3. BERITA TERKINI.....
      MADEY TELAH DIKEJARKAN KE WAD ICU...
      TAPI BUKAN DISEBABKAN SAKIT JANTUNG...
      TAPI DISEBABKAN SAKIT BARAH HATI...
      HATI MADEY DAH KHALDU DENDAN TENGAH MEMBARA..HATI MAMAK DAH MEMBARAH TAHAP 4....CAI-CAI FUKATAN HAPRAK SILA BUAT LAWATAN SEGERA SEBELUM TERLAMBAT....

      Delete
  20. Hilangkah Wang Caruman KWSP Akibat Pelaburan Ke US?
    Sebaik sahaja kata-kata aluan Datuk Seri Mohd Najib bagi mewakili delegasi Malaysia ke White House kelmarin di hadapan para pemimpin utama Amerika, gegak gempita warga pembangkang apabila Datuk Seri Mohd Najib mengumumkan tiga perkara utama akan dibincangkan dengan Presiden Donald Trump pada kunjungan beliau kali ini.

    Tiga perkara berkenaan adalah pembelian 25 pesawat 737-MAX 10, lapan pesawat 787 Dreamliners dan akan menambah 24 atau 25 buah lagi pesawat 737-MAX 10 dalam masa terdekat, rancangan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Khazanah Nasional Berhad untuk menambah jumlah pelaburan mereka ke Amerika dan kesediaan Malaysia membantu pengukuhan ekonomi Amerika yang diketahui umum agak sedikit tenat.
    Apa yang menjadi bualan hangat hari ini adalah kesediaan KWSP menambah jumlah pelaburan mereka ke Amerika dari USD $7 bilion kepada USD $3 hingga 4 bilion lagi. Bertitik tolak dari sini, kesemua media pembangkang temasuk pentaksubnya menganggap, wang yang dicarum oleh lebih 15 juta orang pekerja di Malaysia akan dilaburkan oleh kerajaan bagi membantu membangunkan beberapa infrastruktur di Amerika.

    Jika diimbas dari cara pemikiran mereka ini, memang cukup melucukan. Adakah mereka fikir, KWSP hanya menyimpan wang caruman pekerja dan majikan semata-mata? Andai itu yang mereka fikirkan, timbul persoalan, bagaimana KWSP mampu membayar dividen dan bonus setiap tahun kepada pencarumnya? Adakah dengan hanya mengitar semula wang yang ada semata-mata?

    Mungkin mereka ini lupa agaknya bahawa KWSP adalah sebuah syarikat yang masih diiktiraf sebagai GLC. Sebagai sebuah syarikat, ianya memerlukan kecairan wang yang boleh diguna pakai untuk membina syarikat tanpa mengharapkan wang dari kerajaan atau melalui Kementerian Kewangan. Dalam erti kata lain, KWSP juga mempunyai kemampuan untuk melabur hasil daripada dana pelaburan yang sedia wujud di dalam KWSP.

    Apabila KWSP mengumumkan kesediaan mereka melabur antara USD $3 hingga USD $4 bilion ke pasaran Amerika, sudah tentu syarikat ini mempunyai kecairan modal yang membolehkan mereka bertindak demikian. Adakah, wang yang disimpan oleh para pekerja akan hilang begitu sahaja? Sudah tentu jawapannya tidak.
    Ini kerana, sama seperti syarikat pembankan negara, wang simpanan adalah wang pokok dan amanah yang diberikan oleh para pencarum. Manakala sebarang pelaburan yang dibuat adalah dari kecairan wang pelaburan yang memang dijadikan modal perniagaan buat KWSP. Justeru, tidak timbul persoalan atau kebimbangan akan kehilangan wang caruman masing-masing.

    Sifat KWSP adalah sama dengan syarikat yang lain di mana mereka memerlukan pelaburan jangka pendek, sederhana dan panjang untuk membolehkan mereka mengaut keuntungan. Berbeza dengan bank, KWSP akan memberikan semula keuntungan yang diperolehi oleh KWSP kepada pencarum melalui dividen dan bonus. Modul yang sama dilakukan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB) dan Lembaga Tabung Haji serta FGV.

    Mungkin bagi pentaksub pembangkang, bila Datuk Seri Mohd Najib mengumumkan hasrat KWSP dan Khazanah untuk menambah pelaburan, maka hilanglah wang mereka. Dakyah sebegini telahpun berlaku semasa Rafizi Ramli begitu hebat menyerang Lembaga Tabung Haji, awal tahun lalu di mana lebih 3,000 orang berjaya diperbodohkan Rafizi dengan cerita rekaan karutnya. Adakah anda mahu mengulangi kerugian lebih 3,000 orang berkenaan hasil daripada cerita penuh fitnah dan palsu ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pelaboran besar billion2 seluruh donia...bagi divden ciput...bank rakyat size ciput boleh bagi dividen 2 kali ganda...terbalik kot...ape yg nak dibanggakan..
      Sekarang nak keluarkan simpana epf kena tunggu umor 60 tahun...ade yg yg dah jadi pesaka tak sempat merasa...

      Delete
    2. HE...HE...HE...
      MADEY PERNAH BERKATA....
      JANGAN SIMPAN DUIT KWSP YANG BANYAK TU BAWAH BANTAL...SEBAIK-BAIKNYER HENDAKLAH DILABURKAN KE LUAR NEGARA....
      HERAN JUGAK YER MADEY...BARU SEKARANG PLAK DAH JADI BONGOK....NANTI KATA NYANYUK MARE PLAK...

      Delete
  21. Mahathir Tidak Layak Imbau Kenangan Di White House Dengan Reagan
    Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad sebenarnya tidak boleh untuk mengimbau sejarah beliau bertemu bekas Presiden Amerika Syarikat (AS) Ronald Reagan di White House pada tahun 18 Januari 1984 kerana status quo dirinya telah terlalu banyak berubah daripada masa berkenaan.

    Mahathir dalam laporan portal Malaysiakini membayangkan semula peristiwa itu saat Presiden Reagan menjadi tuan rumah makan tengahari delegasi Mahathir ke White House ketika beliau melawat Amerika, katanya selepas membuat lawatan rasmi ke negara-negara lain.

    Sekarang, Mahathir sudah menjadi sebahagian dari pembangkang malahan beliau adalah Pengerusi Pakatan Harapan (PH) dan sudah tidak mahu lagi ada nyawa Barisan Nasional (BN) dan UMNO ibarat sudah melupakan segala kenangan serta perjuangan Mahathir dengan UMNO. Bukan sekali malahan dua kali Mahathir buat perangai keluar parti.

    Kalau sudah benci sangat dengan UMNO dan BN, Mahathir tidak boleh bercerita apa pengalaman dan kenangan yang dilaluinya ketika memimpin BN kerana sifat dalam hatinya sebenar hanya mementingkan kepentingan politik dirinya sahaja.

    Pada Julai 1981 sampai Oktober 2003, Mahathir memainkan watak pemimpin BN dan orang Melayu dengan begitu baik sampai rakyat di seluruh negara menyayanginya. Tapi dalam diam, sekitar 90-an, kerajaan yang dipimpin oleh Mahathir berniaga dagangan mata wang asing (Forex) sampai rugi RM31.074 bilion yang ditanggung Bank Negara Malaysia.

    Takut kena letak jawatan, Mahathir dan Menteri Kewangan pada masa itu, Anwar Ibrahim, pakat sorok kerugian sebenar daripada orang ramai tetapi hanya maklumkan kerugian sekitar RM5 bilion sahaja.

    Peristiwa di White House sudah lenyap kerana pada masa itu apa yang Mahathir bincangkan adalah untuk kepentingan Malaysia. Sekarang ini, apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pergi membuat lawatan rasmi bertemu dengan Presiden AS, Donald Trump, Mahathir mengutuk Presiden AS itu dan mengatakan macam-macam lagi perkara buruk ke atas negara Uncle Sam berkenaan.

    Dulu Mahathir sebagai Perdana Menteri memang umpama sahabat baik dan kini Reagan pun sudah tiada. Kini, Mahathir hanya berkawan dengan kumpulan tertentu sahaja dari Amerika.

    Dia tidak berkawan dengan Trump dan jentera pentadbirannya tapi Mahathir kawan dengan Jabatan Kehakiman (DOJ) AS yang tidak terlalu mesra dengan Trump ekoran isu kredbiliti jabatan berkenaan.

    Mahathir dulu tidak berkawan dengan media AS, malahan mengutuk media negara berkenaan kerana sering kritik pentadbirannya. Siap suruh rakyat jangan percaya media asing lagi kerana berita mereka tidak boleh dipercayai. Sekarang, beliau sanggup keluar wang yang banyak untuk suruh media Amerika hentam Najib terutamanya dari Wall Street Journal (WSJ).

    Tak payah dibangga sangat kerana ketika itu Mahathir hanya berlagak baik dengan BN padahal di hujung perjuangan ada agenda politik tertentu sampai terus benci BN dan pemimpinnya sekarang ini sampai tergamak bersekongkol dengan DAP hanya untuk menjatuhkan kerajaan BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenangan pon boleh lupe?...ade plak yg layak dan tak layak...temberang orang terdesak..

      Delete
    2. AL MAKLUM LER...MADEY NI UMUR DAH TAK PANJANG LAGI...MAKA TERKENANG LER KENANGAN MANIS SEMASA MUDA DAN SEMASA PEMERINTAHAN SELAMA 22 TAHUN DULU TU...

      EHHH...MADEY TAK NAK BAWAK SI BOBOI KE NAIK MRT LAGI...PASTI BOBOI TERLOMPAT-LOMPAT MACAM KERA DALAM MRT NANTI DEK KESUKAAN....KIH...KIH...KIH...

      Delete
  22. MAHATHIR MALU NAJIB TIDAK DI TANGKAP- KRITIK PELABURAN UNTUK TUTUP MALU
    Makin tua mkin banyak dosa kering , itu lah Mahathir.

    Dengan lantang mulut nya berkata kepada sekumpulan peminat nya , sehingg ada seorang bloggers yang memuja nya sudah pun meninggal dunia dan bawa cerita Mahathir itu dalam blog nya ke dalam kubur.



    Mahathir pada tahun 2015 memberitahu kepada wartawan bahawa jika Najib Ke luar negara “dia akan di tangkap”.

    Mahathir mencipta tuduhan dan kemudian nya menjadi kan cerita fitnah nya itu sebagai satu reality untuk memanipulasi pengikut nya bahawa tuduhan tanpa tarikh tanpa bukti itu benar belaka.

    Dengan berkali kali mengulangi tuduhan Mahathir mahu pentaksub nya tenggelam dalam alam fantasi.

    Namun sebaik sahaja Najib pulang dari lawatan dari Amerika tanpa kena tangkap , Mahathir mula merasa malu dan alihkan perhatian mereka yang di tipu nya ke arah pelaburan pula.

    Sepatut nya Mahathir mohon maaf kepada mereka yang di tipu , namun akibat kulit nya setebal kulit biawak dia pura pura buat bodoh dan alihkan kepada hal EPF.

    Najib pula seperti yang kami tulis lebih awal telah pun mendapat maklumat dari Amerika berkenaan beberapa individu yang cuba sogok DOJ untuk menaik kan isu 1MDB.

    Sebenar nya isu 1MDB tidak ada apa apa tetapi ada pihak dari sini menyogok beberapa individu untuk memainkan nya.

    Dikhabarkan Trump dan Najib telah bertukar maklumat kepentingan dua negara termasuk hal hal Daesh dan terorisma.

    Selain itu juga di percayai kedua pemimpin telah bertukar maklumat berkenaan kerja sogokan ini.

    Najib juga ketika berucap di KLIA sebentar tadi ada memberi hint akan perkara ini.

    Apa pun yang nyata Mahathir sudah malu dan sudah nyata menipu pengikut nya dengan andaian palsu

    Kini yang terbaik untuk Mahathir laksana kan ada lah memohon maaf kepada pengikut nya walaupun boleh di kata kan mereka juga tidak ada maruah sama seperti Mahathir sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Msdey bijak...dah main2 kan dan perbodohkan najib dan macai2 bodos...hahahaha

      Delete
    2. MADEY MAMAK KERALA KUTTY TU ADA MUKA KER LAGI....MUKA BEBAL DAN MUKA TEMBOK ADA LER......KASI KAT LATEEFA KOYA JER SURUH DIA KOYAK MUAK MADEY NI MACAM SI PIJI SOTONG DAH KENA...PADAN MUKA MAMAK...

      Delete
  23. Jimmy Fallon pokes fun at Najib-Trump meet with video parody
    FMT Reporters
    ShareTweetPinMail
    Jimmy-Fallon_Najib-1

    PETALING JAYA: Popular American comedian Jimmy Fallon has not spared Najib Razak of his hilarious jibes on the late-night talk show, The Tonight Show.

    This time, Fallon played to his audience a comic re-make of an official White House video of the prime minister’s exchanges with President Donald Trump.

    Fallon said Najib had spent the night at the Trump International Hotel, before showing a clip of the Malaysian delegation meeting with senior members of the US administration in the Cabinet Room of the White House last Tueday.

    “Would you like to say something?” the clip begins with Trump’s original remarks.

    “Yes I had a great time in the hotel last night,” says a voice-over mimicking Najib.

    “I rented the movie Trolls. My favourite was the one with orange skin and fluffy hair. It reminded me of you.”

    At this point, the clip shows Trump thanking Najib.

    It then goes on with “Najib” saying: “By the way, the porn charge on the room was not mine. Ted Cruz came over.”

    The audience burst into laughter, as Fallon and co-host Steve Higgins call for “an investigation” on who allowed Cruz into the hotel room.

    Ted Cruz, a senator who was vying to become a Republican presidential candidate before losing out to Trump, was involved in a Twitter controversy recently when his official account shared a tweet featuring hardcore porn.

    In the original video, Najib among others told Trump that Malaysia was interested to increase its investments in the US, as well as to purchase Boeing planes worth over US$10 billion in the next five years.

    Najib’s brief stay in Washington was closely followed after it was revealed that the prime minister and his entourage had stayed at the Trump International Hotel, as well as claims that the US government did not pay for his accomodation due to the trip’s unofficial nature.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lawatan tak rasmi laa...Tram jemput najib tapi belanja sendiri...

      Delete
  24. UCAPAN RINGKAS PM KETIKA TIBA DI KLIA
    Datuk Seri Najib Tun Razak meminta Tun Dr. Mahathir Mohamad jangan bersikap hipokrit kerana bekas Perdana Menteri itu sendiri telah berbelanja jutaan ringgit kepada pelobi semata-mata untuk bertemu Presiden Amerika Syarikat George W. Bush semasa pentadbirannya.



    Menurut Perdana Menteri, apa yang mengecewakan adalah Mahathir membayar pelobi yang bermastautin di Hong Kong itu menerusi kontrak arang batu Tenaga Nasional Berhad (TNB) bernilai jutaan ringgit.



    “Berjuta dibayar semuanya kerana hendak berjumpa dengan Bush tapi tidak dapat macam sambutan yang saya dapat.



    “Jangan jadi hipokrit, kutuk pula lawatan saya, lawatan saya bukan untuk saya tetapi untuk Malaysia, hubungan baik dengan China, hubungan baik dengan Raja Salman (Raja Arab Saudi, Raja Salman Abdulaziz Al-Saud) dan hubungan baik dengan AS adalah untuk Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. YOU WANT TO BUY ME?
      YOU ARE FIRED!!!!!!!!
      BULLSHIT....

      Delete
    2. MEMANG KETUA MUNAFIK PUN MADEY NI......MUKA BEBAL DAN MUKA TEMBOK....
      TAK SEDAU DIRI...RUMAH KATA PIGI....KUBUR KATA...MAI...MAI...MAI.LER MAMAK MADEY...

      Delete


  25. Apa pun nak kata katalah tapi jangan lupa RCI Mamali menunggu..... Mana mau LARI.

    Okt ni boleh tengok pertandinan Haji Hadi vs CRB..... Siapa akan baham tanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI memali untuk mencari kebenaran fawa hj hadi buat penyokong pas taksub dengan negara uslam...mana hadi mao tipu...

      Oktober nanti hadi terkencing lar...dia ingat CRB tak boleh bawak bukti dari bank malaysia...mshkamah london boleh sapina bank malaysia ato hadi di arahkan menujukkan semua penyata akaun bank hadi...mana mao lari...hahahaha..

      Delete
    2. TOLO MADEY DAH KECUT....

      Delete
  26. Saya membaca dengan penuh minat tentang isu pelaburan olih KWSP di luar Negara . Bermula dari ulasan ulasan dari posting Budin yang lepas sehingga lah yang ini.

    Memang tiada menjadi kesalahan serta tiada juga sekatan untuk KWSP untuk membuat pelaburan diluar Malaysia . Hakikatnya , aktiviti ini telah pun sedia ada sudah agak lama juga . Mungkin sebelum ini ia tidak di war warkan . Tetapi di kelangan "business circle" serta sesiapa yang prihatin tentang "business movement" sedar KWSP mempunyai pelaburan luar Negara yang agak "substantial". Pelaburan ini dijalankan menerusi syarikat syarikat di bawah KWSP . Contoh terbaik adalah SP Setia Bhd . Melalui SP Setia , KWSP melabur di dalam bidang hartanah di UK , Australia , Vietnam , China selain di Malaysia sendiri .

    KWSP mesti serta terpaksa mempelbagaikan pelaburan untuk menjamin kestabilan kedudukkan badan itu . Di bawah EPF act juga ada 'clause' yang membenarkan dia menjalankan aktiviti sebagitu . Kita kena ingat , KWSP mempunyai portfolio yang agak besar ( yang ke tujoh terbesar di dunia) ia itu 703 billion. Semestinya lah KWSP kena berpandangan luas . Pasaran Malaysia adalah terlalu kecil di samping terdapat lagi badan pelaburan yang lain saperti PNB , TH . Ini tidak termasuk berbagai bagai Mutual Fund milik syarikat kewangan/bank .
    So ,as far as the local scene is concerned , the spread has become too thin to fight for .

    Apa yang saya perhatikan dan rumuskan adalah , perkara ini menjadi sensasi hasil kenyataan yang di buat olih Najib . Di kalangan saya dan rakan2 , tertanya Tanya , mengapa perlu dia menghebahkan benda ini ? Mengapa ketika 1MDB membuat pelaburan di sini, di sana , ia di buat secara sembunyi ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. MASALAHNYER SEKARANG MADEY MEMPERTIKAIKAN....
      AGAKNYER...KALAU MADEY DAN SI DAIM YG BERMISAI PUTIH TU DAPAT DAPAT DUIT KWSP NI...LUNYAILAH DIKERJAKANNYER...BUAT JUDI FOREX....

      CAI HAPRAK....MADEY DOK TANYER NI...NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete
    2. Pak Diny,

      Ia sudah tentu bukan pelaburan sebab kalau pelaburan ada langkah tertentu daripada cadangan, kajian feasibility, mesyuarat dan keputusan oleh kumpulan pentadbir sama ada korporat ataupun pemegang amanah.

      Sekiranya ia pelaburan, ia juga akan diuruskan di peringkat yang perlu sahaja. Misalnya di antara agensi dengan agensi tertakluk kpd syarat2 di negara masing-masing.

      Tanpa sebarang proses yang perlu, tanpa sebarang kajian feasibilty, dan malahan kebarangkalian besar tanpa pengetahuan pihak2 pentadbir amanah KWSP dan Khazanah pun ufti berkenaan ditawarkan. Daripada ketua kerajaan di sini kepada ketua Kerajaan di sana (dgn cara lobi plak tu), padahal kerajaan di sana acuh tak acuh pun. Ratusan perkataan dia guna untuk persembahkan ufti (dibaca; caah is king) hanya dibalas 'great', 'great', 'right'. 'Thank you'.

      Pelaburan apa kejadahnya tu? Masih ingat pelaburan KWAP 4b tu? (Kejap sebut pelaburan kejap sebut pinjaman, hakikatnya ialah peleburan).

      Kalau tak ingat peleburan tu, takkan pak Diny terlupa peleburan NFC yang ratusan juta ringgit tu yang senyap begitu saja. Yang ada hanya kondo mewah dan hutang yang tidak dituntut.

      Mcm komen saya di atas tujuan Najib jumpa Trump antara lain untuk tunjukan Najib boleh pijak bumi US dan kembali tanpa ditahan. Setakat tu jer..

      Tak percaya lagi? Lihat je komen seseorang di atas ni.

      (Ini komen balas kpd pak Diny dan bukan kpd si fulan yang nampak benor tengah desperate mahukan perhatian. Uhuk uhuk)

      Delete
    3. Sdra Diny & John....

      Doa ribuan pekerja MAS yg dibuang kerja serta ahli keluarga 2 pesawat MAS yg hilang tak berkesan & ditembak jatuh pasti didengar oleh Sang Maha Pencipta. Tindakan sambil lewa Najib terhadap orang2 teraniaya ini pasti menambahkan kebencian meluap-luap pada Najib & Rosmah berpesta, holiday, shopping ada pulak duit...tapi pampasan kpd mereka yg teraniaya macam kacang putih.

      Delete
  27. kena amalkan zikir ini semula kat sibudin...
    afdal 10 kali...
    1)“Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    2)“Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    3) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    4) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    5) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    6)“Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    7)“Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    8) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    9) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya,
    10) “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapakali mai xikir daa..ko dah xikir belum?...kalo dah zikir kenapa masih sokong prompak...hahahahaha...

      Delete
    2. “Dr Mahathir adalah penipu, setiap kata-katanya adalah penipuan. Dr Mahathir hanya tidak menipu ketika berdiam diri, itupun kita harus berhati-hati kerana pastinya Dr Mahathir yang berdiam itu sedang merancang untuk penipuan seterusnya....

      SEBAB HATI MADEY DAH HITAM MENJADI BARAH YANG KIAN PARAH.....

      Delete
    3. Hati pembunuh altantoya lagi buruk

      Delete
  28. SIAPA KATA BELI PESAWAT BOEING TAK UNTUNGKAN RAKYAT MALAYSIA?
    DAKWAAN pemimpin Pakatan yang mengatakan pembelian pesawat dan enjin kapal terbang Boeing oleh MAS seperti termeterai dalam pertemuan antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Presiden Donald Trump kelmarin tidak menguntungkan rakyat Malaysia, adalah sebenarnya satu pembohongan yang nyata,



    Setakat 2014, ada 14 syarikat di negara ini yang diketahui membekalkan pelbagai komponen pesawat seperti sayap dan bilah enjin jet kepada Boeing. Antaranya ialah Aerospace Composites Malaysia (ACM), Spirit Aerosystems Malaysia, CTRM dan UPECA Technologies.



    Ironinya, salah satu syarikat tersebut, berlokasi di salah sebuah negeri di utara tanah air itu, dikatakan milik kroni kepada antara pemimpin Pakatan yang membantah pembelian jet Boeing oleh MAS ini – siapa lagi kalau bukan Bapak Kroni Negara, Mahathir. Pembinaan kilang itu pada tahun 1998 sedikit mencetuskan kontroversi kerana ia pada asalnya dicadangkan untuk dibina di negeri satu ni tapi atas sebab tertentu dibina di negeri yang lain pulak.
    Ramai percaya, pembinaan kilang ini adalah sebagai timbal balik atau offset kepada pembelian 8 buah jet pejuang F/A18D Hornet oleh kerajaan Malaysia pada tahun 1993. Itupun ada yang bodoh kata dengan melabur di Amerika Syarikat tempoh hari, itu bermaksud kita menyokong Yahudi, yang Mahathir beli jet perang dari Amerika, siap ada bahagian untuk kroni dia, tak pulak sebut menyokong Yahudi?



    Dibawah Mahathirlah, negara kita paling banyak guna peralatan perang dari Amerika Syarikat dan Britan – buy British last la sangat.



    Begitupun yang penting disini ialah, keputusan membeli beli sehingga 33 buah pesawat (25 buah 737 Max 10 dan 8 buah 787 Dreamliner) dari Boeing untuk MAS itu, adalah tepat sebab ia turut menyumbang balik kepada ekonomi dan rakyat di negara kita yang berkhidmat di kesemua 14 buah syarikat tersebut.



    Lagipun ada dua saja syarikat pengeluar utama pesawat penumpang di dunia ini, Airbus dan Boeing. Yang bodoh-bodoh Pakatan bantah pembelian ni konon untuk mengelak wang negara dari mengalir keluar apasal? Dalam negara ini belum ada sesiapa buat pesawat penumpang lagi yang nak kena beli dalam negeri untuk elak wang negara mengalir keluar. Tapi itulah, kalau bukan bodoh, bukanlah penyokong/pemimpin Pakatan namanya.
    Pasal depa bodohlah depa sokong Pakatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg untung tukang baham komisen...MAS dah rugi buang ribu pekerja masih mao beli kapal terbang?...

      Nanti ade plak skendel mcm beli kapal selam..

      Delete
    2. KALAU DATO'NAJIB BELI ROKET BARU UNTUK KETUA TO' KONG DAPIGS ....CAI FUKATAN HAPRAK SETUJU KOT.....KIH...KIH...KIH....

      Delete
    3. Pernahkah kita dengar di Penang Pegawai Penyiasat Pendakwa Raya mati disimen dalam tong saat2 si mendiang telah menyiap laporan salah laku/penyelewengan 1mdb/Najib Razak.....??

      Juga pernahkah kita dengar di Peang seroang pengasas Ambank mati ditembak sejurus membuat laporan (Polis & Bank Negara) RM2.6 bilyon masuk ke akaun peribadi Najib Razak...??

      Menajkjubkan bukan......???

      Delete
  29. MAHATHIR, MAS & BOEING
    Saya tidak faham mengapa Tun Mahathir meroyan mengenai pengumuman PM Najib Razak bahawa Syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) bersedia membeli 50 buah pesawat Boeing pada masa akan datang.



    Malah MAS telah menandatangi persetujuan membeli 16 buah pesawat dari Boeing dalam lawatan kerja PM ke US minggu ini.



    Pembelian dan rancangan pembelian pesawat baru menggambarkan MAS bersedia untuk bersaing semula dengan gergasi penerbangan serantau yang lain.



    Jika MAS membeli pesawat hari ini bukan bayar penuh hari ini. Ia merupakan pembayaran jangka panjang yang akan menggunakan pendapatan dari penggunaan pesawat yang dibeli.



    Pembelian ini bukan untuk hiasan tetapi untuk perniagaan. Siapa akan naik kapal terbang lama?

    Sebenarnya Mahathir adalah orang yang paling tidak layak untuk mengulas hal perniagaan MAS.



    Beliau, Daim dan Tajuddin Ramli telah merosakkan MAS dengan teruk sekali untuk melindungi kerugian Forex Bank Negara.



    Hari ini MAS terpaksa melalui jalan yang panjang untuk memulihkan diri.



    Seorang penganlisia ekonomi Hoo Ke Ping menyatakan,“MAS is earning again. And if you inject the RM1.5 billion of the subsidy previously allocated for Proton into the airline, MAS can fly even farther.



    “This is the best time for MAS to start buying new planes and the options are between Airbus and Boeing.

    “They have chosen Boeing, which is good, as it will strengthen the ties between Malaysia and the US.”

    Tun Mahathir boleh terus meroyan. Hakikatnya MAS hampir jahanam di bawah pentadbirannya.



    Nota: Tun Mahathir mungkin trauma apabila mengingati kerugian berpuluh bilion ringgit ketika membeli kapal terbang pejuang US pada 1980-an, selepas beliau diberi sambutan “kereta panjang” oleh Presiden Reagan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. komisen...MAS dah rugi buang ribu pekerja masih mao beli kapal terbang?...

      Nanti ade plak skendel mcm beli kapal selam....silap2 ade plak yg mati kena bom...hehehe

      Delete
    2. SEBAB MAS RUGI MASA MADEY JADI PM LAGI.....BUKAN MAS JER...PROTON PUN CAM TU JUGAK....TU PUN ADA NIAT MADEY NI NAK BUAT PROTON KE 2...GAMAKNYER JADI MACAM PERWAJA LER TU...AKAN JADI BESI BURUK....

      Delete
  30. Hamba dah muak jelak dgn komen cai2 toya
    Budin Langau asyik ulang je isu, jadii meloya
    Semua DSN buat gagal, kalu Matdey berjaya
    Udah2 le Budin, rakyat tak mudah diperdaya

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko yg mudah diklentong najib...dedak ciput jeer..

      Delete
    2. SEBAB BUDIN DAN MACAI FUKATAN HAPRAK DAH CEMBURU BUTA...KIH...KIH...KIH...

      Delete
  31. DR M, INI ADALAH TAMBAHAN 17 SOALAN LAGI
    Bagi seorang yang membenci sesiapa sahaja yang berani mempersoalkan dasar dan keputusannya, ia sangat mengejutkan apabila semasa bersara, Dr Mahathir Mohamad tiba-tiba berubah kepada lebih bermoral dan kini tidak henti-henti dalam usahanya mencari jawapan untuk keputusan yang diambil oleh kerajaan
    Memandangkan Mahathir, yang mengakui dirinya sebagai rakyat biasa, menuntut jawapan, ia adalah adil dan wajar bagi rakyat biasa yang lain juga menuntutnya menjawab soalan-soalan berikut:

    1. Apakah asas beliau menjemput Sadeg Mustaffa, seorang Libya-Amerika, ke Malaysia untuk menubuhkan InventQjaya Sdn Bhd dan juga memberikannya RM440 juta? Apakah faedah untuk Malaysia dan bagaimana Malaysia telah mendapat faedah daripadanya?

    2.Apakah justifikasi untuk menswastakan perusahaan milik negara yang menguntungkan seperti Telekom Malaysia, Tenaga Nasional dan Pos Malaysia?

    3.Apakah asas pemberian konsesi kepada Indah Water Konsortium untuk menguruskan sistem pembetungan nasional? Bolehkah anda jelaskan pinjaman mudah RM1.4 bilion kepada IWK yang jelas mempunyai kerugian yang tidak dapat dipulihkan?

    4.Anda menyalahkan Khairy Jamaluddin. Adakah anda tidak membantu Mirzan, anak anda, dengan menyelamatkan Konsortium Perkapalan Berhad (yang ketika itu dimiliki oleh Mirzan) dan yang mempunyai hutang sebanyak RM1.7 bilion menggunakan dana dari Petronas? Bukankah pentadbiran anda yang memaksa Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia (MISC) untuk mendapatkan aset Konsortium Perkapalan Nasional?

    5.Bukankah kerajaan anda yang menjual Sistem Penerbangan Malaysia tanpa tender terbuka kepada Tajuddin Ramli yang tidak mempunyai sebarang pengetahuan tentang menguruskan syarikat penerbangan? Kenapa kerajaan anda kemudiannya menyelamatkan Tajuddin dengan membayar RM8 sesaham walaupun saham itu berdagang pada hanya RM3.60 di pasaran terbuka.

    6.Bukankah pentadbiran anda yang menyelamatkan Time Dotcom Bhd yang telah dibebani dengan hutang sebanyak RM5 bilion? Kenapa kerajaan anda menyelamatkan Time DotCom Bhd menggunakan RM904 juta daripada Kumpulan Wang Amanah Pencen untuk membeli 273.9 juta saham Time Dotcom yang tidak diingini yang menyebabkan kerugian segera sebanyak RM280 juta?

    7.Bukankah anda yang memaksa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk membeli 81.6 juta bahagian awam yang tidak dilanggan daripada tawaran awam awal (IPO) Time Dotcom Bhd pada RM3.30 sesaham walaupun saham itu didagangkan hanya antara RM1.95 dan RM2. 10 dan dalam proses itu menanggung kerugian segera sebanyak RM100 juta?

    8.Bukankah anda yang menyelamatkan pengendali transit kereta api aliran ringan Projek Usahasama Transit Ringan Automatik Sdn Bhd (Putra) milik Renong dan Sistem Transit Aliran Ringan Sdn Bhd (Star) dengan menggunakan hampir RM600 juta daripada KWSP yang masih menyebabkan KWSP terpaksa membelanjakan RM135 juta dengan kerugian saham sebanyak RM96 juta?

    9.Bukankah pentadbiran anda yang menganugerahkan konsesi Lebuhraya Utara Selatan kepada UEM (yang kemudiannya membentuk Plus) dan kemudian memberikan mereka pinjaman sebanyak RM1.6 bilion yang mana adalah separuh daripada harga tender iaitu RM3.2 bilion. Apakah justifikasi pentadbiran anda untuk memberikan Plus terma-terma yang terlampau murah hati yang termasuk kenaikan tahunan kadar tol dan jaminan jumlah trafik?

    10.Apakah justifikasi pentadbiran anda pada tahun 1998 dalam memberikan kontrak RM24.3 bilion kepada PSC Industries Berhad, bersama-sama dengan pendahuluan lebih daripada RM2.5 bilion untuk membina kapal peronda laut? Kenapa mereka juga diberi hak eksklusif untuk menyelenggara keseluruhan armada tentera laut Malaysia? Bolehkah anda mengesahkan bahawa kedua-dua kapal pertama yang dibina oleh PSCI tidak pun dapat melepasi ujian pra-penghantaran? Bagaimanakah anda menjawab pendedahan oleh Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara bahawa kerajaan akan terpaksa membelanjakan RM120 juta lagi untuk mensalvaj dua kapal pertama yang hampir selesai itu selepas tujuh tahun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ade lagi orang yg tunjuk lebih bijak dari madey...tak paham konsep penswataan jabatan kerajaan..kos operasi tidak lagi ditanggong oleh wang kerajaan....kerajaan pungut cukai koprat..hehehe

      Lebuh raya plus milik glc dan epf..

      Delete
    2. MADEY KETUA MUNAFIK.....

      Delete
  32. 11.Apakah asas pemberian kontrak kepada Ekran Bhd untuk membina Empangan Hidroelektrik Bakun di Sarawak? Kenapa pentadbiran anda mengambil alih pembinaan empangan itu dengan menyelamatkan Ekran sebanyak hampir RM200 juta untuk ‘kerja yang telah dibuat’?
    12.Apakah justifikasi pentadbiran anda di Maminco untuk menguasai pasaran timah London yang sebaliknya menyebabkan Maminco kerugian RM150 juta?
    13.Bukankah pentadbiran anda berkecil hati tentang George Soros dan pedagang mata wang lain dan pengurus dana lindung nilai tetapi masih mengetuai spekulasi di pasaran pertukaran asing yang akhirnya menyebabkan Bank Negara kerugian hampir RM9.3 bilion?
    14.Apakah jumlah kerugian Perwaja Steel dan berapa banyak dana awam yang digunakan untuk menampung kerugian Perwaja Steel?

    15.Apakah asas pentadbiran anda, dengan mengorbankan pembayar cukai Malaysia, untuk memaksa Tenaga Nasional Berhad untuk menerima syarat-syarat yang tidak adil dan tidak wajar dalam membeli tenaga daripada pengeluar tenaga persendirian?
    16.Apakah justifikasi menswastakan kedai perubatan kerajaan kepada Southern Task Sdn Bhd yang kemudiannya menaikkan harga ubat-ubatan?
    17.Mungkin anda juga boleh mendedahkan berapa banyak wang Petronas yang telah digunakan oleh pentadbiran anda dalam usaha penyelamatan dan juga projek-projek yang bodoh.

    Sememangnya ada banyak lagi soalan yang rakyat Malaysia inginkan jawapan tetapi menjawab soalan-soalan ini dahulu adalah satu permulaan yang baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik ko tujukan soklan ni kpd tun madey...kalo aku jelaskan ko buat2 tak paham jugak...soalnye jika ade penyelewengan kenapa tak repotbpolis...RCI forex dah pon kena terajang..

      Delete
    2. MADEY KETUA MUNAFIK...

      Delete
  33. MAHATHIR HARUS FIKIR HAL FOREX, USAH SIBUK URUSAN NAJIB
    SUDAH dijangka, perjumpaan cemerlang antara Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan Presiden Amerika Syarikat Donald Trump akan menerima komen menyakitkan hati dari ahli politik loser bernama Tun Dr Mahathir Mohamad.



    Pengerusi Pakatan Harapan itu dalam satu pertemuan dengan pihak media semalam menjelaskan bahawa dia berasa malu dengan tindak tanduk Perdana Menteri sekarang, sebaliknya Najib boleh pula tampil senyum manis bila dapat berhadapan dengan Trump.



    Mahathir yang masih menggunakan Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya – hak milik Kerajaan Malaysia – sebagai pejabat rasminya itu menganggap perjumpaan bersama Trump adalah sebagai salah satu ‘pembelian’ sokongan kepada Najib.



    Sebagai seorang ahli politik yang sering kalah di tangan penggantinya, Najib, Mahathir sewajarnya tidak sibuk memberi maklum balas terhadap urusan kepimpinan kerajaan dalam menarik lebih banyak pelaburan ke negara kita, sekali gus mengeratkan silaturrahim antara Malaysia – Amerika Syarikat yang telah menjangkau usia 60 tahun.



    Dia yang juga bekas Perdana Menteri patut memikirkan soal skandalnya yang menyebabkan kira-kira RM30 bilion wang rakyat telah hilang dari Bank Negara Malaysia (BNM) melalui operasi Forex ketika dia masih memegang kuasa.



    Apatah lagi pada 18 September 2017 ini merupakan tarikh penting dimana Mahathir akan dipanggil oleh RCI Forex di Putrajaya bagi membantu penyiasatan skandal terbesar negara dalam sejarah.



    Biarlah urusan negara diurus sendiri oleh kepimpinan kerajaan. Sebagai seorang ahli politik yang sedang terpalit dengan skandal berbilion, dia harus sibuk untuk membuktikan sama ada dia bersalah ataupun tidak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang najib cemerlang...tram jemputbnajib pakai duit rakyat tanggong belanja...
      Tak de satu oelaboran FDI yg verjaya dibawak balik...kosong...habis duit rakyat..

      Delete
    2. BARAH HATI MAMAK MADEY DAH MEMBARAH...MENUNGGU SAAT.....

      Delete
  34. RAHSIA TERDEDAH : MAHATHIR BAYAR JUTAAN RINGGIT UNTUK JUMPA PRESIDEN AS
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menempelak Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai hipokrit kerana bekas perdana menteri itu sanggup berbelanja berjuta-juta ringgit untuk bertemu bekas Presiden Amerika Syarikat pada 2002.
    Ketika mendedahkan perkara itu, Najib berkata Dr Mahathir pernah membayar RM7 juta untuk melobi dan berjumpa George W Bush melalui seorang pelobi yang bermaustatin di Hong Kong.
    “Dr Mahathir gunakan arwah Tan Sri Megat Junid (Megat Ayub) sebagai perancang utamanya. Bayaran dibuat melalui kontrak TNB Batu Arang… berjuta-juta dibayar kerana hendak sangat jumpa Bush.

    “(Mahathir), Janganlah jadi hipokrit. Tetapi Mahathir tidak mendapat sambutan macam saya dengan Presiden Amerika Syarikat ke-45 Donald J Trump,” katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 1,000 penyokong yang memberi tepukan gemuruh di Kompleks Bunga Raya, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam ini.
    Para penyokong berkumpul sejak 6 petang bagi melahirkan sokongan dan penghargaan berikutan kejayaan lawatan Najib ke Amerika Syarikat selama tiga hari mulai 11 Sept atas undangan Presiden Trump bersempena ulang tahun ke-60 hubungan diplomatik kedua-dua negara.

    Menurut Perdana Menteri, lawatan ke Amerika amat berjaya dan menjelaskan, beliau tidak pergi ke negara kuasa besar itu untuk meminta bersedekah atau melulut, tetapi menyatakan Malaysia telah sampai ke tahap pelaku global.
    “Saya beri gambaran bagaimana Trump menerima kedatangan saya. Selepas pertemuan di bilik kabinet, pegawai protokol meminta Trump berjabat tangan dengan saya di luar pejabatnya.

    “Trump kata ‘Tidak, saya mahu mengiringi beliau ke kereta dan pegawai protokol berkata kereta saya di bawah tanah, dan Trump berkata ‘tidak mengapa, beliau kawan saya,” kata Najib.

    Mengulas lanjut, perdana menteri berkata Presiden Trump menganggap beliau sebagai kawan dan menghormati kepimpinan Barisan Nasional.

    “Saya pergi bukan kerana saya tetapi kerana dan untuk Malaysia. Kalau kita ada hubungan baik dengan China, Arab Saudi dan China, (ini) adalah kerana Malaysia,” katanya.

    Mengenai kritikan terhadap pembelian pesawat Boeing, Najib berkata beliau hanya menyampaikan keputusan yang dibuat Malaysia Airlines Bhd (MAB), kepada Presiden Trump.
    “Secara kebetulan MAB sudah buat keputusan bulan Julai tahun lepas untuk membeli 25 Boeing 737… Ini keputusan dibuat oleh MAB, saya menyampaikan kepada Trump,” katanya.
    Perdana menteri berkata kritikan Dr Mahathir terhadap pelaburan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) di Amerika juga bertentangan dengan kenyataan bekas perdana menteri itu sebelum ini yang menggalakkan KWSP membuat pelaburan di luar negara.
    “Saya dapat rekod kenyataan Dr Mahathir pada 26 April 2005, dia kata KWSP patut melabur lebih di luar negara supaya penyimpan deposit dapat dividen lebih.
    Mengambil contoh pembelian saham Alibaba Group yang disenaraikan di Amerika oleh Khazanah Nasional Bhd, beliau berkata Khazanah mendapat keuntungan US$1 bilion daripada pelaburan tersebut.
    Mengulas mengenai isu Rohingya, Najib berkata beliau telah menyebut mengenai isu itu melalui kenyataan rasminya kepada Presiden Trump, selain turut menyampaikan perkara itu kepada Perdana Menteri Britain Theresa May dalam pertemuan di London pada Khamis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Madey habuskan wang rakyat jumpa bush bawak isu2 penting...najib habiskan wang nak suap tram kasi tram tambah gemok lagi sambil makan angin....hehehe...saper yg bahlol...

      Delete
    2. MADEY KETUA MUNAFIK...

      Delete
  35. PEMBANGKANG RASA DUIT KWSP BOLEH ‘BERANAK SENDIRI’?
    Bukan satu peluang baru yang dijelaskan oleh PM Najib tetapi ianya adalah jumlah penambahan pelaburan. Dengan kata lain, KWSP telah lama melakukan aktiviti pelaburan sebegini sejak dahulu lagi.
    Malangnya pemimpin pembangkang yang ada di negara kita bertindak seolah-olah mereka tidak pernah sekolah tinggi. Mereka sanggup memperbodohkan diri sendiri demi mahu menunjukkan betapa tindakan Najib ini merbahaya.
    Persis isu Tabung Haji, dalam isu ini juga pembangkang mencanang bahawa kununnya wang pencarum KWSP akan lesap kerana digunakan oleh Najib untuk melabur di Amerika Syarikat.
    Mudah betul menjadi pembangkang. Tidak perlu terlalu banyak berfikir untuk menunjukkan kerajaan jahat. Hanya menggunakan ‘modal bodoh’ dengan mengatakan bahawa wang pencarum KWSP akan hilang sejurus selepas Najib mengumumkan bahawa KWSP akan melabur di sana.
    Dan pemimpin pembangkang memilih untuk buat-buat terkejut. Mereka seperti tidak pernah membaca berita sejak beberapa tahun yang lalu. Di mana mereka selama ini?
    Di pentas ceramah politik memburukkan Kerajaan BN atau/dan di jalan raya berdemostrasi tanpa tujuan yang konkrit – hanya berselindung di sebalik slogan politik ciptaan mereka untuk menipu pengikut mereka yang bodoh?
    Jahilnya pemimpin pembangkang apabila tidak pernah tahu bahawa selama ini betapa besarnya saiz dana KWSP dan pelaburan asing adalah suatu keperluan dan bukan hanya sekadar pilihan.
    Setakat suku pertama 2017 jumlah aset pelaburan KWSP mencecah RM747 bilion, yang mana nilai pasaran semua syarikat tersenarai di Bursa Malaysia adalah sekitar RM1.7 trillion.
    Malah sehingga akhir 31 Mac 2017 dengan nilai aset pelaburan KWSP sejumlah RM747.17 bilion dan dengan pendapatan dari pelaburan RM11.79 billion, 29% hasil adalah dari pelaburan di luar negara.
    Fakta ini juga tiada di dalam ‘simpanan’ wakil rakyat parlimen pembangkang. Mereka kekal memilih untuk terus menipu rakyat.
    Skandal Forex BNM: Berapa kali angka dan bentuk kerugian yang mereka paparkan di dalam parlimen
    Cara Najib ‘membawa Malaysia’ jauh bezanya dari Mahathir. Penggunakan wang negara adalah untuk membawa pulangan kepada rakyat dan bukannya kepada kroni.
    Bagi Mahathir kehilangan wang rakyat dalam skandal perjudian matawang asing melalui Bank Negara Malaysia hanyalah biasa kerana itu adalah adat berniaga – kadang untung kadang rugi. Dan kini Mahathir sedang bergelut dengan RCI untuk menjawab kemana hilangnya duit rakyat sebesar itu.
    Pemimpin gabungan parti pembangkang yang diketuai oleh Lim Kit Siang memilih untuk menipu rakyat lagi dan lagi. Hasil keuntungan pelaburan yang dibuat oleh KWSP membolehkannya membayar dividen kembali kepada seluruh pencarum.Pembankang memilih untuk kekal menipu rakyat, mereka pernah mendakwa KWSP rugi sampai RM75 juta. PKR merekayasa cerita tersebut dalam Malaysiakini, 11 Jun 2013. Namun diketika itu Naib Presiden PKR, Rafizi masih lagi mengaut dividen KWSP sehingga RM40,000. Beliau tidak menutup pun akaunnya di KWSP.
    Pembangkang mungkin berhasrat untuk menghasut pencarum KWSP supaya mengikut jejak langkah beberapa orang pendeposit Tabung Haji dahulu, menutup akaun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. RCI forex dah pon kena terajang...hahaha...epf melabir besar tapi dividen ciput...lebih ciput dari bank rakyat yg bersaiz kecil...orang niaga besar nak untung besar...ini tipu belaka..

      Delete
    2. MADEY DAH HILANG PERTIMBANGAN SEJAK BERKAWAN DENGAN BERUK-BERU DALAM FUKATAN HAPRAK YANG DI KETUAI KETUA TO' KONG DAPIGS...

      Delete
  36. NAJIB TIDAK KE US UNTUK BERNIAGA MATA WANG ASING…
    Kecoh diperkatakan tentang pertemuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dengan Presiden Amerika Syarikat, Donald Trump baru-baru ini dengan mengumumkan pelaburan negara berbilion ringgit di negara itu.

    Bertempiklah pemimpin pembangkang mempersoal dan memperlekehkan pelaburan itu kononnya satu tindakan yang bodoh kerana melabur di negara yang lebih kaya dari negara kita. Apatah lagi melibatkan KWSP dan pembelian pesawat boeing, meroyan sakan mereka tidak putus asa terus cuba mencetus kebencian kepada Perdana Menteri.

    Pertamanya, mengapa marah sangat KWSP melabur di AS? Apa masalahnya? Najib hanya mengumumkan penambahan pelaburan KWSP di sana lebih RM3 bilion, sedangkan sudah dilaburkan RM7 bilion dari sumber yang sama sebelum ini di negara tersebut.

    Mengapa baru kini mahu dimarahkan pelaburan RM3 bilion, sedangkan RM7 bilion sebelum ini langsung tiada sebarang bunyi protes dilakukan? Apakah kerana pelaburan RM7 bilion itu dibuat di zaman sebelum Najib?

    Wang KWSP sememang duit pencarum. Setiap tahun, pencarum akan menerima dividen. Jika tinggi dividennya, maka seronoklah pencarumnya. Jika rendah dividennya, maka marah dan kecewalah pencarumnya. Jadi, sudah tentu KWSP amat teliti dan ketat dalam hal pelaburannya, bukan?

    Kenapa dilabur di US dan bukan di negara miskin? Kerana jawatankuasa pelaburan KWSP dapat melihat pulangan besar dari pelaburan di US dari sudut jangka masa panjang, khususnya ia melibatkan projek infrastruktur di negara itu.

    Jika melabur di negara miskin, apakah pelaburan itu terjamin? Jika rugi, maka ia akan melibatkan pelaburan mewakili 14 juta pencarum. Siapa nak jawab jika pencarum mengamuk? Bukankah risikonya lebih tinggi? Tolong belajar tentang faktor-faktor pelaburan sebelum bercakap mengenainya.

    Hendak digunakan untuk beri pinjaman kepada pelajar di universiti seperti PTPTN sebagai pelaburan? Yang sedia ada pun ramai yang tidak bayar hutang. Bila disenarai hitam, tahu pula mengamuk tidak boleh ke luar negara. Hutang tak mahu bayar, ada hati lagi mahu melancong bermewah-mewah ke luar negara? Boleh kena maki dengan 14 juta pencarum dibuatnya..!

    Paling jelas, pelaburan lebih RM3 bilion itu diyakini positif akan memberi pulangan kepada pencarum. Ia bukanlah melibatkan aktiviti tukaran wang asing seperti yang dilakukan di zaman ‘dia’ dan ‘bapa dia’ itu. Tiada kena mengenai dengan ‘forex’ berpuluh bilion pun…

    Tentang pembelian berpuluh buah pesawat Boeing, sama ada dreamliner atau ‘bapak’ dreamliner sekalipun, apa masalahnya? Apakah pembelian pesawat-pesawat itu untuk ‘pameran di muzium’ atau sekadar untuk ‘parking’ di KLIA sampai reput?

    Maka sudah tentulah ia satu pelaburan jangka masa panjang MAS untuk kembali berdaya saing dan dalam masa yang sama menjana keuntungan syarikat penerbangan negara. Ada baca pelan penstrukturan semula MAS atau tidak?

    Jangan susah hati dengan pembelian pesawat-pesawat Boeing itu. Penulis yakin bahawa pembelian pesawat-pesawat tersebut langsung tidak melibatkan ‘warga emas’ itu, mantan ‘tauke kilang garam’ itu, mahu ‘kroni TJ’ yang mereka ‘bela’ dengan ‘dedak-dedak lumayan’ sebelum ini. Jadi, tidak perlulah terlalu ‘cempera’…

    Melihat perkembangan MAS hari ini, penulis yakin syarikat penerbangan negara itu sedang berada di landasan yang betul. Selepas mengalami kerugian demi kerugian pada beberapa tahun lalu, MAS kembali mencatat untung pada tahun lalu.

    Agak menakjubkan bila MAS mampu mencatat keuntungan selepas ‘dijahanamkan’ berpuluh tahun sebelum ini dan dilanda insiden pesawat hilang serta ditembak hingga hancur. Penulis yakin, ‘trio’ lama tidak mampu mengendalikan MAS sehebat itu.

    Justeru itu, apa sangatlah yang hendak dikecohkan? Bukan Malaysia tidak pernah melabur di AS dan bukannya MAS tidak pernah beli pesawat Boeing sebelum ini, kan? Lainlah jika Najib ke AS dan buat perniagaan mata wang asing, kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib pegi mskan angin dan suap tembolok tram....kerja orang bodooh....habiskan boraih...bahlol tukang tulis dan tukang kopipes..

      Delete
    2. MADEY KETUA MUNAFIK...

      Delete
  37. BERJUTA-JUTA RM HANYA UNTUK JUMPA BUSH, ‘HEBAT’ MAHATHIR BERBELANJA!!
    PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mendedahkan bahawa, ketika berjumpa Presiden Bush pada tahun 2002, Mahathir (Pengerusi Pakatan sekarang) membayar berjuta-juta ringgit wang rakyat untuk tujuan tersebut (kontrak batu arang TNB sebetulnya, tapi memandangkan TNB syarikat berkaitan kerajaan, kira wang rakyatlah tu).

    Tak apalah kalau berbelanja banyak itupun tapi apa hasil yang dibawa balik? Kalau ikut dari semakan penulis, yilek!!

    Pun tak apalah juga kalau pergi tak bawa balik hasil (hanya bakar duit begitu saja) tapi lepas tu janganlah kondem orang lain yang berjumpa Presiden Amerika Syarikat pulak. Siap kutuk Presiden Trump ini macam-macam, seolah-olahnya KALAU Pakatan menang PRU14, nak putus hubungan diplomatik dengan Amerika lagaknya.

    Apa punya politik kebencian yang dimainkan sampai semua sekali “dipukul” sama rata? Tua 92 tahun yang kita cakapkan ni tapi berdendam macam budak-budak – gaduh dengan seorang, semua sekali yang berkaitan, dia “tak kawan”.

    Najib pergi ni ada bawak banyak hasil timbal balik pelaburan yang menguntungan kedua-dua pihak. Cakap pasal beli pesawat Boeing saja, ia ada keuntungan kepada rakyat negara ini sebab 14 syarikat dari negara kita turut mengeluarkan komponen pesawat untuk Boeing. Disamping menunjukkan pemulihan MAS yang Mahathir cuba lingkupkan dulu untuk cover kerugian Forex Bank Negara RM 32 billion.

    Itu belum kira hal-hal lain seperti menambah pelaburan yang telah dibuat, masing-masing oleh KWSP dan Khazanah. Untung nanti ni akan diterjermahkan dalam bentuk dividen yang baik untuk semua pencarum KWSP dan sebagainya.

    Kiranya, baik untuk rakyat semua ni. Paling tidak pun, kira lagi baiklah dari Mahathir berjumpa Presiden US tapi tak bawak apa-apa hasil yang baik, bakar duit rakyat lagi ada

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang hebat...ade isu yg dibawak oleh madey.....madey tak suap tembolok bush mcm najib suap tembolok tram dan makan angin...

      Delete
    2. MADEY DAH HILANG PERTIMBANGAN SEJAK BERKAWAN DENGAN BERUK-BERUK DALAM FUKATAN HAPRAK YANG DI KETUAI KETUA TO' KONG DAPIGS...

      Delete
  38. Pelaburan KWSP Di Luar Negara Adalah USD50 Billion Di 40 Buah Negara! Wow! Apa Yang Pembangkang Nak Bising?
    Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (Pelaburan) KWSP, Datuk Mohamad Nasir Ab Latif dipetik Berita Harian, baca di sini, berkata nilai aset pelaburan KWSP adalah berjumlah AS$180 bilion atau kira-kira RM800 bilion. Kira-kira AS$50 bilion atau 29 peratus daripada AS$180 bilion adalah nilai aset pelaburan luar negara.

    Pada 2016, beliau menjelaskan, aset pelaburan luar negara adalah 29 peratus, sementara sumbangan kepada pendapatan adalah 39 peratus. Manakala pada 2017, aset pelaburan luar negara sama juga sekitar 28-29 peratus, tetapi sumbangan kepada pendapatan setakat 30/06/2017 adalah 33 peratus. Ini menunjukkan jumlah duit ke luar sedikit untuk pelaburan luar negara, sebaliknya pulangan lebih banyak.

    Menyentuh mengenai pelaburan di Amerika Syarikat (AS), Mohamed Nasir berkata, daripada AS$50 bilion pelaburan di luar negara, cuma 17 peratus dilaburkan dalam ekonomi terbesar dunia itu. Beliau berkata, KWSP melabur dalam pelbagai kelas aset di AS termasuk ekuiti, hartanah, infrastruktur dan pendapatan tetap. Perlu diingat KWSP melabur di 40 buah negara dan tidak terhad di AS sahaja dengan pertumbuhan aset KWSP sebanyak 11-12 peratus setahun.

    Tahun lepas sahaja nilai dagangan US - Malaysia mencatatkan trilion ringgit yang sebahagian besarnya adalah dalam bentuk import dan export. Demikianlah besarnya pasaran kepentingan US kepada ekonomi negara. Apa salahnya jika pengurus dana kita merebut peluang keemasan membuat pelaburan dan keuntungan di US? Tak perlu kalut tuduh Najib nak jual negara!

    Dalam kempen pilihan raya Presiden tahun lepas Presiden Donald J Trump telah berjanji akan melakukan pembangunan infrastruktur besar-besaran di AS. Jika ada peluang melabur di sana mengapa kita perlu menolak terutamanya apabila ia membabitkan projek pembangunan infrastruktur kerajaan AS yang berimpak tinggi?

    Nota Kaki: Waima 'Top Dog' dan Pengerusi Pakatan Harapan sekalipun bercakap berdolak dalik dalam isu pelaburan KWSP di luar negara untuk kepentingan politik. 2005 cakap lain dan 2017 terus 'u-turn'.

    ReplyDelete
  39. Kerja budin hari-hari dok reka rekayasa.Macam mana nak sumbat fikiran orang dengan racun2 yang dicipta nya.Dosa pahala budin apa kira semenjak berjuang bersama puak liberal,plural dan LGBT.Itu lah penangan nya kepada sesiapa yang memilih untuk keluar dari jemaah.Demi untuk survival dan kehidupan najis pun sanggup ditelan.

    ReplyDelete


  40. Bukan sahaja Tun Mahathir yang bantah pertolongan yang Najib beri pada Trump tapi majoriti pencarum EPF yang bantah.

    Jika KWSP telah melabur di US sebelum ini, apa pasal dividen KWSP cuma ciput sangat..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ANON 1040...YNG TAK TAHU BERSYUKUR....

      Delete
  41. Pelaburan KWSP Di AS: Buka Minda Dan Mata Kita
    Untuk menjawab persoalan ini, beberapa fakta perlu diteliti.

    Perlukah KWSP Melabur Di Luar Negara?

    Sebagai sebuah institusi keselamatan sosial, KWSP dianggarkan menerima purata caruman bulanan sebanyak RM5 bilion di mana RM3 bilion daripadanya dikeluarkan semula oleh ahlinya. Baki RM2 bilion yang ada akan digunakan bagi tujuan pelaburan samada dalam mahupun luar negara melalui beberapa instrument kewangan yang diluluskan. Tujuan akhirnya hanyalah satu iaitu bagi memaksimakan pendapatan.

    Dalam pelaburan, sifir mudah yang perlu difahami adalah jangan letakkan kesemua telur dalam satu bakul. Dan itulah sebenarnya strategi yang biasanya diguna pakai oleh mana-mana pelabur sekali pun. Dalam erti kata lain, pelaburan yang bijak dan berkembang adalah pelaburan yang dipelbagaikan.

    Berhubung dengan peningkatan pelaburan KWSP di AS, ianya adalah sebahagian daripada strategi kepelbagaian institusi itu untuk mengembangkan portfolio pelaburan luar negara dan penyumberan luar dana kepada pengurus dana luaran. Langkah ini membolehkan KWSP mengambil peluang pelaburan dalam pasaran negara maju itu dan dalam masa yang sama boleh mengelak ataupun menangani risiko besar yang bila-bila sahaja boleh berlaku sekiranya tumpuan pelaburan hanya diberikan kepada pasaran tunggal.

    ReplyDelete
  42. Adakah KWSP Mengabaikan Kepentingan Pelaburan Dalam Negara?
    KWSP adalah institusi milik negara dan oleh kerana itu, Malaysia tentunya ‘rumah’ yang perlu diberikan lebih perhatian. Mengandaikan KWSP mengabaikan pelaburan dalam negara adalah dangkal dan tidak berasas sama sekali. Malah, sebenarnya KWSP memusatkan lebih banyak pelaburan dalam pasaran domestik di mana institusi itu sudah mempunyai pegangan dalam lebih 100 syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia.

    Walau bagaimanapun, sebagai sebuah institusi dengan pemilikan aset yang besar, menumpukan pelaburan dalam pasaran tunggal ataupun domestik adalah satu strategi yang lemah dan tentunya tidak wajar. Seperti yang telah disebutkan sebelum ini, nilai caruman bulanan yang diterima KWSP adalah berbilion, bukan lagi jutaan ringgit.

    Tidak dinafikan bahawa memang terdapat banyak projek besar di Malaysia, tetapi ia tidak bermakna KWSP perlu melakukan pelaburan dalam setiap projek tersebut. Dalam setiap pelaburan yang ingin dilakukan, tentunya KWSP sebagai institusi yang memegang amanah dan wang simpanan rakyat perlu melakukan penilaian profil risiko dengan sangat teliti.

    Di samping itu, rakyat juga perlu mengetahui bahawa dana besar yang dimiliki KWSP tidak memungkinkan institusi itu untuk membuat keseluruhan pelaburannya dalam pasaran Malaysia yang kecil dan terhad, apatah lagi prestasi pasaran domestik yang kadang kala dilihat rendah. Justeru, dalam iklim ekonomi antarabangsa yang mencabar, strategi mempelbagaikan aset sememangnya dilihat perlu.

    Pelaburan dalam syarikat di Malaysia atau malah di Asia sekalipun kebanyakannya dikuasai oleh syarikat berasaskan keusahawanan di mana seseorang individu biasanya akan memegang saham antara 30 hingga 40 peratus.

    Situasinya berbeza sama sekali di kebanyakan negara maju seperti AS. Di sana, pemegang saham terbesar mungkin hanya memiliki sekitar lima (5) peratus pegangan saham. Walau pun pegangan saham yang dimiliki mungkin hanya satu (1) peratus sekalipun, ianya sudah memadai dan mencukupi bagi memastikan pengaruh pelabur dalam hak mengundi di syarikat yang berkaitan.

    Jadi, ianya cukup jelas bahawa pasaran di sana lebih besar dan berteraskan institusi, bukannya individu. Oleh kerana sifat semula jadi pasaran sebegini, maka adalah wajar untuk KWSP memperuntukkan sebahagian daripada pelaburannya di negara-negara maju seperti AS. Malah, KWSP sebenarnya sudah pun mempunyai pegangan saham dan ekuiti dalam beberapa syarikat besar seperti Microsoft, Samsung Electronics dan Toyota. Tidakkah kesemuanya ini merupakan jenama-jenama besar yang diyakini?

    ReplyDelete
  43. Benarkah Kepentingan Negara Tergadai?

    KWSP tidak melabur secara hentam keromo. Ianya merupakan satu disiplin ketat KWSP untuk melakukan kajian dengan mendalam mengenai pelaburan yang ingin dibuat. Kajian ‘due diligence’ dilaksanakan bagi menentukan syarikat-syarikat yang akan dilaburkan mempunyai kekukuhan dari segi prestasi kewangan syarikat, pemegang saham dan tujuan kemudahan pembiayaan diperlukan sebelum dikemukakan kepada Panel Pelaburan sebelum sebarang kelulusan diberikan.

    Di sebalik keresahan beberapa pihak mengenai strategi KWSP melabur di AS, rakyat perlu sedar dan mula membuka mata bahawa keuntungan dan pendapatan besar yang dimiliki KWSP kini juga adalah merupakan hasil strategi pelaburan luar negara yang dirancang dan dilaksanakan dengan teliti dan berkesan. KWSP tidak hanya melabur di AS. Institusi itu sebenarnya mempunyai pelaburan di puluhan negara lain dan strategi pelaburan sebegini ternyata telah memberikan pulangan yang sangat baik.

    Misalnya, pada akhir tahun lalu, KWSP telah mencatatkan pendapatan pelaburan kasar sebanyak RM46.56 bilion, meningkat berbanding RM44.23 bilion pada tahun sebelumnya walaupun pada ketika itu pertumbuhan ekonomi global adalah rendah dan pendapatan korporat pula tidak begitu menggalakkan. Di sini jelas bahawa pelaburan luar negara adalah penting untuk KWSP memaksimakan pulangan yang baik kepada negara dan tentunya dividen yang tinggi kepada rakyat.

    Justeru, rakyat tidak perlu khuatir dan termakan dengan hasutan kosong sesetengah pihak mengenai kononnya kepentingan negara yang telah digadaikan. Hakikatnya tuduhan sebegini bukannya baharu. Setiap kali urusniaga dijalankan antara Malaysia dengan kuasa-kuasa besar seperti AS dan China, tohmahan sebegini pasti menyusul. Dalam kita meniti jalan menuju status negara maju, rakyat juga perlu membuka minda untuk melihat dan menilai perkembangan-perkembangan sebegini melalui pembacaan yang berilmiah dan berfakta.

    ReplyDelete
  44. Dulu Dr. Mahathir kata KWSP perlu perbanyak pelaburan ke luar negara,sekarang dia U-Turn pulak
    25 April 2005) – Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) perlu memperbanyakkan pelaburan ke luar negara bagi membolehkan para pencarumnya menikmati pulangan yang lebih tinggi. Bekas Perdana Menteri itu berpendapat, KWSP sudah boleh berbuat demikian memandangkan ia mempunyai dana cukup tinggi sehingga mencecah RM240 bilion.


    “Kalau disimpan di sini umpamanya dalam Bank Negara Malaysia, kalau wang itu tidak digunakan, bank tersebut sudah tentu tidak dapat membayar faedah ke atas simpanan tetap itu. Jadi dengan wang yang begitu banyak, saya fikir KWSP harus melabur ke luar negara untuk menambahkan pendapatannya,” katanya kepada Utusan Malaysia dan Radio Televisyen Malaysia (RTM) di kediamannya di Seri Kembangan di sini hari ini.

    Semalam muka depan Mingguan Malaysia melaporkan bahawa KWSP meminta kebenaran kerajaan untuk membuat lebih banyak pelaburan di luar negara bagi menyelesaikan kebuntuan menguruskan RM20 bilion caruman yang diterimanya setiap tahun. Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Azlan Zainol berkata, kerajaan memutuskan November lalu untuk membenarkan agensi itu melabur hanya sebanyak RM1.9 bilion sahaja di luar negara, iaitu kurang daripada satu peratus simpanannya.

    Menurut Dr. Mahathir, dasar membenarkan KWSP membuat pelaburan di luar negara telah ada ketika beliau memimpin kerajaan. Bagaimanapun jelas beliau, jumlah pelaburan tersebut terpaksa dihadkan memandangkan KWSP ketika itu tidak mempunyai dana yang tinggi sebagaimana sekarang.

    “Saya setuju (labur luar negara) sebab ia adalah dasar lama, dulu pun kerajaan memberikan kebenaran,” katanya.

    Menurutnya, KWSP tidak akan mendapat pulangan tinggi sekiranya dengan wang yang begitu banyak tetapi tidak dilaburkan. Sedangkan jelas Dr. Mahathir, para pencarum terus kekal menyimpan dalam KWSP bertujuan mendapatkan pulangan yang lebih tinggi.

    “Hendak buat apa kalau bubuh bawah bantal, kita tidak boleh bayar faedah, jadi kenalah labur,” ujar beliau.

    Ditanya tentang jumlah yang sesuai bagi KWSP membuat pelaburan di luar negara, Dr. Mahathir berkata, terpulang kepada pihak berkenaan untuk menentukannya. Jelas beliau, kepelbagaian pelaburan termasuk di luar negara adalah penting kerana ia boleh memecahkan risiko sekiranya negara menghadapi masalah kemerosotan ekonomi.

    “Kalau kemerosotan dalam negara, yang luar boleh membantu dan begitu juga jika di luar merosot yang dalam boleh membantu,” kata beliau.

    ReplyDelete
  45. PELABURAN KWSP: ANTARA PELABURAN UNTUNG ZAMAN NAJIB DAN BAIL-OUT RUGI BESAR ZAMAN MAHATHIR!!!
    Masih kecoh tentang pelaburan KWSP di Amerika Syarikat di sebalik berita menyayat hati tentang tragedi kebakaran sebuah sekolah tahfiz di Datok Keramat, Kuala Lumpur yang mengorbankan 21 orang pelajar dan 2 orang guru.

    Pelbagai hujah membabitkan pro dan kontra boleh dibaca. Yang menentang, sudah pastilah kerana terbawa-bawa dengan sentimen kebencian terhadap Najib Abdul Razak dan Kerajaan Barisan Nasional. Ada juga yang menentang kerana masih fobia dengan dasar penswastaan negara oleh Dr. Mahathir dan penggunaan wang KWSP sewenang-wenangnya untuk bail-out syarikat-syarikat kroni dan anak-anaknya dengan alasan menyelamatkan negara. Malah tidak kurang pula yang menentang semata-mata kerana ia adalah satu isu yang boleh ditentang, tanpa sebarang hujah konkrit.

    Manakala yang menyokong pelaburan KWSP di Amerika Syarikat pula, bersandarkan kepada perolehan positif KWSP daripada hasil pelaburannya yang walaupun cuma sekadar 23% membabitkan pelaburan global badan tersebut berbanding 77% pelaburan dalam negeri, pendapatannya bagi suku pertama tahun ini sahaja telah disumbangkan sebanyak lebih 70%.

    Ketika Abdullah Badawi mengambilalih tampuk pentadbiran negara daripada Dr. Mahathir pada tahun 2003, pihak pembangkang bertanyakan sama ada Abdullah Badawi akan meneruskan dasar-dasar penswastaan negara yang telah banyak merugikan negara ini walaupun dari segi lahiriahnya, negara lebih maju dan rakyat pula membayar setiap kemajuan tersebut menerusi kutipan cukai yang lebih tinggi serta bayaran konsesi termasuklah tol lebuhraya. Perubahan yang cuba dilakukan oleh Abdullah Badawi bagaimanapun ditentang dan akhirnya dia terpaksa meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri untuk digantikan oleh Najib Abdul Razak.

    Najib Abdul Razak pada peringkat awalnya dilihat akan meneruskan dasar-dasar Dr. Mahathir termasuklah dasar penswastaan negara. Bagaimanapun, apabila Najib bukan sahaja tidak mengendahkan dasar yang telah mengkayakan sekelompok manusia yang rapat dengan Dr. Mahathir, bahkan telah merentapnya dari tangan mereka, Najib Abdul Razak mulai menjadi musuh utama Dr. Mahathir.

    Bukan sahaja Najib Abdul Razak menamatkan 'batil emas' puak-puak tersebut, tetapi pentadbiran dan pasukannya juga memperbetulkan semula ketirisan subsidi serta kewangan badan-badan utama negara terutama sekali yang membabitkan KWSP, Petronas, Tabung Haji dan sebagainya. Hampir tidak kedengaran lagi KWSP, Petronas atau Tabung Haji terpaksa menggunakan kekuatan kewangan mereka untuk 'menebus' syarikat-syarikat GLC yang kerugian seperti yan berlaku pada zaman Dr. Mahathir.

    Pada Jun 2005, Aliran, sebuah NGO pro pembangkang pada waktu itu memperkatakan tentang dasar penswastaan negara yang telah mengubah struktur negara ini dan memaksa rakyat menambahkan waktu bekerja bagi membayar segala macam bil yang tidak munasabah. Kesan daripada dasar penswastaan negara menjadikan kewangan negara ini amat rapuh dan rakyat pula bertukar menjadi robot yang terpaksa bersaing dengan pendatang asing dengan kadar gaji dan upah yang sangat murah

    ReplyDelete
  46. Menurut Aliran, dasar penswastaan dan bail-out yang berleluasa pada zaman Dr. Mahathir telah mendatangkan kerugian besar kepada negara terutama dalam usaha untuk menebus semula kerugian daripada perjudian FOREX di tangan Mahathir.

    Berikut adalah contoh-contoh yang ditampilkan oleh Aliran:

    (1) IWK

    Kerajaan Mahathir telah bail-out RM200 juta Indah Water Konsortium (IWK), sebuah syarikat konsesi yang dihadiahkan kerja-kerja menguruskan sistem kumbahan negara. Menurut Lim Kit Siang, pinjaman mudah turut diberikan oleh Kerajaan Mahathir kepada IWK berjumlah RM1.4 bilion dan syarikat tersebut tetap diisytiharkan rugi sehingga perlu dibail-out.

    (2) KPB

    Antara projek yang paling menarik kerana kesungguhan Mahathir menyelamatkan Konsortium Perkapalan Bhd (KPB) yang dimiliki oleh anaknya, Mirzan. Syarikat tersebut berhutang sebanyak RM1.7 bilion dan menggunakan dana dari Petroleum Nasional Bhd (Petronas). Syarikat perkapalan yang dimiliki oleh Petronas MISC telah digunakan untuk membeli aset-aset KPB secara tunai sehingga mencecah RM1 bilion.

    (3) PROTON

    Kerajaan Mahathir bukan sahaja dikritik berhubung penggunaan dana Petronas semata-mata untuk membeli semula kepentingan 27% dalam Proton yang bernilai lebih kurang RM1 bilion, tetapi turut dikecam kerana penggunaan sewenang-wenangnya wang Petronas untuk mengawal pemegang saham dan kemudian melupuskan pegangan tersebut. Penguasaan daripada penggunaan wang Petronas itu, akhirnya berpindah kepada DRB-Hicom Group Bhd yang sudah pun sarat dengan hutang. Urusniaga tersebut diumumkan selepas Proton dilaporkan mengalami kerugian bersih RM19 juta dalam sembilan bulan sehingga 31 Disember 1999.

    (4) MAS

    Kerajaan telah membeli kembali majoriti saham dalam MAS pada harga yang sama dijual pada tahun 1994. Bagaimanapun, syarikat penerbangan nasional yang hanya mempunyai sedikit itu, kemudiannya dibebani dengan hutang sebanyak RM9.5 bilion dan berhadapan dengan kerugian empat tahun berturut-turut dan hampir-hampir diisytiharkan muflis.

    MAS pada mulanya dijual kepada Tajudin Ramli yang dianggap sebagai protege Menteri Kewangan pada waktu itu, Daim Zainuddin tanpa sebarang pembidaan. Dalam bail-out, kerajaan telah menggunakan wang rakyat untuk membayar RM8 bagi setiap saham walaupun saham-saham MAS diperniagakan pada harga RM3.60 seunit. Dipercayai, Kerajaan Mahathir telah membayar hampir RM1 bilion, lebih dari nilai pasaran untuk pegangan saham MAS. Tajudin Ramli kemudiannya dipersalahkan dan Mahathir serta Daim Zainuddin terlepas!

    (5) TIME DOTCOM

    Time dotCom merupakan anak syarikat Time Engineering, sebuah syarikat senarai awam yang berkaitan dengan RENONG Group, sebuah syarikat UMNO.

    Dalam usaha menyelamatkan Time DotCom, wang Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP) yang berada di bawah kawalan Kementerian Kewangan telah digunakan. Sebanyak RM904 juta telah digunakan untuk membeli 273.9 juta saham-saham Time dotCom yang tidak diperlukan, sekaligus mengakibatkan kerugian serta merta sebanyak RM280 juta.

    KWSP kemudiannya membelanjakan RM269.28 juta untuk membeli 81.6 juta saham-saham (peruntukan awam yang tidak dibeli dalam tawaran IPO awam) Time dotCom Bhd pada harga RM3.30 sedangkan harga sebenar seunit saham tersebut hanya berlegar-legar antara RM1.96 sehingga RM2.10, sekaligus merugikan wang rakyat sebanyak RM100 juta.

    DANAHARTA (agensi yang ditugaskan untuk menghapuskan pinjaman-pinjaman lapok dari sistem perbankan) dan Khazanah (agensi pelaburan kerajaan) turut terbabit dalam bail-out tersebut, sedangkan tugas sebenar mereka bukanlah menjadi kuda tunggangan untuk bail-out kegagalan IPO syarikat-syarikat tersebut. Khazanah membeli 30% kepentingan Time dotCom dengan harga RM2.1 bilion.

    ReplyDelete
  47. 6) LRT

    Sekali lagi wang rakyat dipergunakan atas nama penswastaan apabila sejumlah RM6 bilion telah digunakan untuk bail-out atau menyelamatkan Projek Usahasama Transit Ringan Automatik Sdn. Bhd (PUTRA) yang dimiliki oleh RENONG (bekas syarikat pelaburan UMNO) serta RM2 bilion pinjaman pada 1999 kepada Sistem Transit Aliran Ringan Sdn. Bhd (STAR).

    KWSP kemudiannya memberikan 'pinjaman' sebanyak RM600 juta kepada STAR walaupun syarikat tersebut sedang berhadapan dengan kerugian. Pegangan ekuiti pemegang dana itu yang berjumlah RM135 juta dilupuskan dan mengalami kerugian menerusi pegangan sahamnya berjumlah RM96 juta pada 1999. STAR dan PUTRA tetap dibenarkan beroperasi dan menguruskan sistem LRT walaupun kedua-dua syarikat dilaporkan telah disalahurus dan tidak kompeten. Kerugian sepenuhnya ditanggung oleh pembayar-pembayar cukai.

    Bail-out kedua-dua syarikat LRT tersebut merupakan projek bail-out terbesar menggunakan dana awam dan hasilnya tetap rugi.

    (7) PLUS

    Pada 1988, Kerajaan Mahathir telah menganugerahkan konsesi PLUS (Projek Lebuhraya Utara Selatan) kepada United Engineers Malaysia Berhad (UEM), sebuah syarikat yang dimiliki oleh syarikat amanah UMNO, Hatibudi Sdn. Bhd. Penganugerahan tersebut diselubungi pelbagai tuduhan rasuah, selain conflict of interest di mana UEM merupakan syarikat yang paling tidak layak di kalangan empat tender yang dihantar. UEM kemudiannya menubuhkan PLUS untuk mengambilalih konsesi NSE.

    Walaupun projek penswastaan tersebut membabitkan konsensi bagi melancarkan kewangan syarikat, Kerajaan Mahathir kemudiannya menjamin pinjaman mudah sebanyak RM1.6 bilion, jumlah yang merupakan separuh daripada harga tender RM3.2 bilion. Kos pembinaan kemudiannya dilaporkan dua kali ganda dari jumlah ini dan alasannya hanya boleh difahami oleh Dr. Mahathir. Anugerah lain yang diberikan kepada UEM termasuklah peningkatan kadar tol, jumlah trafik terjamin dan beberapa kemudahan lain di mana perinciannya sehingga ke hari ini berada di bawah OSA.

    Sewaktu krisis kewangan Asia berlaku pada 1997/98, PLUS telah menjadi lembu susu untuk membekalkan wang kepada UEM Group yang sedang berhadapan dengan masalah hutang yang sangat besar sehngga mencecah berpuluh-puluh bilion ringgit. Kutipan dari PLUS menjadikan syarikat tersebut sebagai lembu susu, sekaligus menukarkan PLUS sebagai syarikat peminjam terbesar kepada UEM dalam usaha memastikan UEM terus hidup sepanjang krisis kewangan. Sekali lagi rakyat dipergunakan semata-mata untuk membiayai kewangan UEM Group.

    (8) PSC/Projek TLDM

    Abdullah Badawi pernah cuba untuk membatalkan kontrak penswastaan bernilai RM24.3 bilion yang telah ditandatangani pada tahun 1998 yang dianugerahkan kepada PSC Industries Bhd (PSCI), sebuah syarikat yang dikuasai oleh Amin Shah Omar Shah. Perjanjian tersebut memberikan kuasa kepada PSC untuk menguasai dok-dok utama kapal milik kerajaan dan hak istimewa untuk menyelenggara keseluruhan aset perkapalan TLDM. Kerajaan Mahathir telah pun mendahulukan wang sebanyak RM2.5 bilion kepada PSCI. Bagaimanapun, dua buah kapal yang dibina oleh PSC telah gagal dihantar kepada TLDM. PSC sendiri berhadapan dengan masalah kewangan yang sangat teruk.

    Jun 2005, Amin Shah yang dilantik semula sebagai Pengarah PSCI dalam mesyuarat tahunan pemegang-pemegang saham yang turut dihadiri oleh wakil-wakil daripada syarikat-syarikat pemegang saham seperti Boustead Holdings Bhd, telah dilarang daripada menghadiri mesyuarat. Boustead, pemegang saham tunggal terbesar PSI dengan 32.7% telah mengeluarkan notis menghalau Amin Shah dari Lembaga Pengarah PSCI.

    PAC yang diketuai oleh Shahrir Samad yang mencadangkan agar kerajaan menggunakan apa-apa sahaja kaedah untuk menyelamatkan dan menjadi PSC Naval Dockyard sebuah korporat telah menyebabkan Amin Shah marah. PSCI kemudiannya mengancam untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Shahrir Samad kerana dakwaannya, wujud pecah amanah dan penyelewengan di kalangan pegawai-pegawai tertinggi syarikat tersebut sehingga menyebabkan syarikat itu gagal dan rugi teruk.

    ReplyDelete
  48. Lain-lain bail-out yang berlaku pada zaman Mahathir termasuklah:

    (a) Penggunaan dana KWSP untuk bail-out ekuiti Renong/UEM dan jaminan pinjaman RM800 juta dari kerajaan selain pemaksaan ke atas bank-bank seperti Malayan Banking, Bank Bumiputera, Bank of Commerce dan RHB untuk membeli ekuiti Renong daripada Pengerusi Eksekutif syarikat tersebut, Halim Saad.

    (b) Bail-out syarikat National Steel Company (NSC) milik Renong di Filipina menerusi syarikat yang berpangkalan di Hong Kong, Hottick yang memberikan pinjaman tanpa sebarang andaran menerusi bank milik kerajaan, Malayan Banking dan Bank Bumputera selain RHB Bank dan Bank Of Commerce. Hutang dan pinjaman Hottick bernilai RM3.09 bilion kemudiannya diambilalih oleh Danaharta.

    (c) Bail-out Ekran Berhad milik Ting Pek Khiing yang telah menerima pampasan bernilai RM950 juta daripada kerajaan berhubung Projek Empangan Bakun.

    (d) Bail-out Park May, Intrakota, Monorail dan sebagainya.

    Senarai bail-out menggunakan dana awam seperti KWSP, KWAP, Petronas, Tabung Haji dan sebagainya sebenarnya jauh lebih banyak berbanding yang tertulis di atas. Najib Abdul Razak mengambilalih negara ini dalam keadaan kewangan negara yang sedang sarat dengan pelbagai masalah kesan daripada dasar-dasar Mahathir yang menjadikan wang negara sebagai wang keluarganya.

    Satu persatu masalah-masalah yang disebutkan di atas telah diperbetulkan semula oleh Najib sehingga mendorong kepada sabotaj kumpulan-kumpulan penyokong yang menguasai kartel-kartel barangan keperluan harian dan kepenggunaan bagi menutup masalah sebenar.

    Maka tidak hairanlah mengapa Mahathir diserang penyakit meroyan yang sangat teruk, terutama apabila dia yang kerapkali digambarkan sebagai pemimpin yang hebat, sebenarnya tidak lebih daripada penambah beban kepada rakyat Malaysia. Masalah yang dicipta sepanjang 22 tahun pentadbirannya, hanya boleh diselesaikan sekurang-kurangnya 30 tahun lagi. Itu pun jikalau tidak ada masalah lain yang timbul atau pengulangan sejarah Mahathir.

    Tidak hairanlah juga mengapa ramai yang begitu fobia apabila mendengar Najib berterus terang tentang pelaburan KWSP dan Khazanah serta MAS di Amerika Syarikat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 10:55
      Pendedahan kamu dah terlambat
      Patutnyeee dedah 10 / 15 tahun lalu , kamu pun sama .... pak angguk mcm burong belatok....bersekongkol menjarah wang rakyat ...

      Gebang ada ratus2 bilion...satu persatu dah pulih... kalau dah pulih, kenapa ujudkan GST, kenapa batalkan subsidi, kenapa potong peruntukan,kenapa pesakit kena beli ubat, kenapa pelajar IPT kena makan mee segera, kenapa murid sekolah kena sumbang 1 rim kertas A4,kenapa ramai kena buang kerja, kenapa gaji tak seimvang harga barang,kenapa graduan kena jual nasi lemak / jadi pemandu uber kalau bukan utk penuhkan kantong masing2 dan bukannya untuk kesejahteraan rakyat.

      KALAU LAH TUN RAZAK MASIH HIDUP, PASTI BELIAU TERAMAT MALU SEDIH DAN KECEWA .

      Delete


    2. Berapa jumlah bail-out untuk Trump yang secara tak langsung menyelamatkan rakyat nya tidak bekerja?

      Delete
  49. Najib: Tidak Logik Semua Orang Dalam Dunia Salah, Mahathir Saja Betul
    Kalau dikirakan dengan tangan sekarang, dah ramai pemimpin utama dunia yang Datuk Seri Najib berjumpa - dalam tempoh setahun kebelakangan ini sahaja.

    Raja Arab Saudi, Presiden Russia, Presiden China, Perdana Menteri India, Presiden Perancis, Perdana Menteri Britain dan sebagainya. Terbaru Presiden Amerika Syarikat pulak. Ada yang datang sini, ada yang Najib datang berjumpa mengikut kepada keperluan halnya.

    Semua ini bukan calang-calang orang ni. Mereka mewakili negara yang bukan sahaja kuat dari segi ekonomi malah ketenteraan juga. Bercakap tentang ketenteraan ni, termasuklah rangkaian perisikan dan sebagainya.


    Nak disebutkan ni, kalau betul Naib ini perompak wang rakyat seperti yang seringkali Mahathir tuduh, logik ke semua pemimpin utama ini tidak tahu dan sanggup pulak mencemarkan imej mereka dengan berjumpa Najib - kalau betullah seperti mana tuduhan Mahathir tu.

    Jangan kata pemimpin-pemimpin ini tidak memilih orang yang mereka nak jumpa ya. Sampai sekarang tidak ada diantara mereka yang kita dengar berjumpa dengan pemimpin negara tertentu seperti Mugabe, Presiden Iran atau Korea Utara.

    Sudah tentulah ada nasihat dari perisikan masing-masing dan apa pun nasihatnya tu, nampaknya tak terpakai kepada Najib sebab itu mudah berjumpa, tak begitu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena game dgn bijan je kau ni budak jasa oiiii...takpe asal gaji belas2 riban ko jilat je la ok...

      Kahhh kahhh kahhh kahhh kahhh

      Delete
    2. FUYOOOO...BANYAKNYER...PATUT LER TOLO MADEY SEMAKIN KECUT.....

      CAI-CAI FUKATAN HAPRAK...TERIMA LAH KENYATAAN APA YANG MADEY BUAT SEMASA 22 TAHUN PEMERINTAHAN NYER DULU....MUNAFIK MADEY....

      Delete
  50. Hahahahahaha....kena game dengan bijan je caiiii pendedak


    Kahhh kahh kahhh kahhh kahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOOO...BANYAKNYER...PATUT LER TOLO MADEY SEMAKIN KECUT.....

      CAI-CAI FUKATAN HAPRAK...TERIMA LAH KENYATAAN APA YANG MADEY BUAT SEMASA 22 TAHUN PEMERINTAHAN NYER DULU....MUNAFIK MADEY....

      Delete
  51. KLCC Boleh Kait Dgn Mahathir, MRT Tak Boleh Kait Dgn Najib? Nak Carut Boleh?
    Semua orang tahun KLCC dibina dengan duit Petronas dan Petronas bukanlah harta peninggalan Iskandar Kutty kepada anaknya Mahathir. Petronas adalah hak rakyat sepenuhnya, sebab itu Petronas tak masuk dalam Bursa Saham pun kerana itu bermaksud ia menjadi pemegang saham yang boleh jadi sesiapa saja.

    Tapi itu tidak menghalang pemuja Mahathir mengaitkan bangunan itu dengan tua kutuk tersebut hanya kerana ia dibina ketika Mahathir masih jadi Perdana Menteri.

    KLCC tu tak menguntungkan rakyat banyak mana pun. 1000 kali pandang KLCC tu tak pernahnya yang rakyat rasa kenyang. Sebagai perbandingan BR1M, dapat sekali pun dah boleh makan sampai terbongkang.


    Tak apalah kalau nak kaitkan dengan Mahathir sangat pun. Tapi kenapa dalam masa yang sama, pembinaan MRT tak boleh kait dengan Datuk Seri Najib? Dua-dua tu dibina dengan duit rakyat tapi Mahathir boleh dapat kredit atas pembinaan KLCC sementara Najib tak boleh dapat kredit atas pembinaan MRT?

    Rasanya nak mencarut pun ada ni.

    ReplyDelete
    Replies


    1. Yang Tun lakukan telah pun terbina dan terpacak.

      Melalak lah. Ludah lah muka Tun, takkan boleh merobohkan bangunan tersebut.

      Jika asyik ungkit-ungkit jual je pada Trump boleh dia baut hotel. Jual Putrajaya.

      Dari melalak percuma... ada juga dapat duit..

      Tapi jangan lupa kira berapa kos buat dan berapa kos jual..


      Kalau rugi... dengan Mahathir. saya carut kan!

      Delete
    2. MADEY KETUA MUNAFIK.....

      TU BELUM LAGI KES MAMAK NGAN SI NUAR AL JUBURI LAGI....

      SEINGAT AKU DULU HEBOH BERITAHU SATU DUNIA TENTANG KELAKUAN RAKUS NAFSU NUAR AL JUBURI NI....TUP-TUP...SEKARANG U-TURN...LAA PLAK...

      HATI MADEY DAH MAMBARAH DAN TERUS MEMBARAH...MENUNGGU SAAT-SAAT KEHINAAN ....

      Delete
  52. FuuUuuUuuuCcccccKkkkkkk....kikikikikiki

    ReplyDelete


  53. TERKINI

    NAJIB SENDIRI MEMBUKTIKAN LAWATANNYA KE AMERIKA GAGAL

    Sebaik tiba di KLIA dengan disambut oleh sekitar 1000 penyokongnya malam tadi, tanpa membuang banyak masa, perkara pertama yang terpaksa Najib Razak lakukan ialah menyerang Tun Mahathir Mohamad dan menghuraikan beberapa isu berhubung lawatannya ke Amerika Syarikat.

    Antara yang disebut Najib ialah beliau bukan pergi ke sana untuk meminta sedekah, mengenai pembelian pesawat Boeing yang disebutnya sendiri untuk membantu memperkukuh ekonomi Amerika dan menghentam Tun Mahathir yang didakwanya juga pernah membayar pelobi ketika mahu bertemu dengan Presiden Bush suatu ketika dahulu.

    Mungkin benar Najib tidak meminta sedekah, tetapi lupakah beliau mengenai beberapa cadangannya untuk menperkukuh ekonomi Amerika yang secara keseluruhannya bernilai RM100 bilion, tidak lebih umpama sedekah daripada orang miskin kepada orang kaya?

    Adakah mana-mana pemimpin dunia membangun lain yang datang ke Amerika pernah mengatakan mereka mahu memperkukuh ekonomi negara kuasa besar itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ULAR LIDI NAK BAGI MAKAN NAGA
      HIDUNG TAK MANCUNG PIPI TERSORONG SORONG
      KERA DI HUTAN PERGI DISUSUKAN
      ANAK DI RUMAH HAUS DAN KELAPARAN

      semua di atas khas untuk PM ku tersayang

      Delete
    2. ANON 1248...KO LER BERUK TUA TU....

      Delete
  54. TERKINI

    NAJIB GAGAL.

    Yang jelasnya, dengan tindakan yang agak terburu-buru melakukan serangan terhadap Tun Mahathir, Najib dengan sendirinya membuktikan kegagalan lawatannya itu yang rata-rata lebih menimbulkan cemuhan dan kebimbangan berbanding pujian.

    Hampir segenap lapisan masyarakat, kecuali pembodek dan pengampu atau mereka yang mengharapkan dedak dua tiga sudu, yang terlihat cuba menggambarkan kunjungan ke Amerika dan pakej memperkukuh ekonomi yang dicadangkan Najib, sebagai sesuatu yang baik, rasional dan wajar.

    Selebihnya mengatakan ia suatu gambaran beliau gagal menjaga kepentingan rakyat sendiri.

    Lebih tergambar gagalnya lawatan itu ialah apabila Ketua Setiausaha Negara, Irwan Siregar Abdullah turut menafikan cadangan yang dikemukakan Najib adalah bertujuan untuk membantu ekonomi Amerika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS KER.....

      Delete
    2. Jealous ngan badak ? Hihi adik oku

      Delete


  55. TERKINI


    NAK TIPU SIAPA?

    Kenapa di Amerika dengan gah berkata mahu membantu, tapi di Malaysia menafikannya pula?

    Selain itu, Ahmad Maslan yang dulunya pernah menjanjikan cukai GST akan menurunkan harga barang, tiba-tiba juga bersuara dengan mengatakan melalui lawatan Najib ke Amerika, khususnya berhubung pelaburan oleh KWSP dan Khazanah, ia membuktikan syarikat-syarikat Malaysia sudah mampu melabur di luar negara.

    Alahai kemetotnya hujah...

    ReplyDelete
    Replies


    1. Tepat dan kena pada sasaran nya.

      Syabas!

      Delete
    2. TAK BERAPA TEPAT.....TAK APA...CUBA LAGI LAIN KALI MANA TAHU LEPAS NI KENA SASARAN....

      Delete


    3. Ulasan 11 50 adalah dari Ketua Juri dan ia nya muktamad.

      Ulasan 12 34 adalah juri awam yang angkat kad menunjukkan angka untuk markah. 9 juri awam bagi markah tertinggi 9 mata. Si bahalol 12.34 boleh bagi 1.5 ... mana datang nya .5 .. pandai-pandai dia je.

      Hihihi.

      Delete
    4. PEMARKAHAN 1252 TAK BERAPA TEPAT.....TAK APA...CUBA LAGI LAIN KALI MANA TAHU LEPAS NI DAPAT PEMARKAHAN 100%.....

      Delete


  56. Sebagai pencarum saya tak peduli Tun malu ke, Forex ke, KLCC ke,... yang saya marah dan kecewa sangat ialah duit EPF saya telah di ambil sesuka hati...

    Kita cerita pasal EPF..

    Jangan cerita pasal Najib malukan Mahathir atau Mahathir nak tumbangkan Najib.


    Ini duit masa tua saya terutama jika kesihatan saya mula menjadi tidak baik.


    Jika CUEPACS mempersoalkan nya tentang jaminan masa depan pencarum.. apa kena mengena dengan Tun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. FUYOOO....ANON 1137...BANYAK SANGAT LER KO PUNYER DUIT DALAM EPF TU....

      MADEY KETUA MUNAFIK.....

      Delete
    2. 1237.. Sian cai ameno.bnyk ke tak bukan duit ko..sian ko minum air badak

      Delete
    3. Berjuta-juta ahli MTUC (Malaysian Trade Union Congress) tidak puas hati terhadap Najib sewenang-wenangnya guna pakai Simpanan mereka di KWSP, terutama untuk mengukuhkan ekonomi Amerika. Satu bantahan beramai-ramai akan diadakan tidak lama lagi serentak di seluruh negara.

      Delete
    4. SUMAN JANGAN LUPA BAWAK SEKALI PEMUDA DAN PEMUDI PAS YER...KIH..KIH...KIH...KIH...

      JEALOUS LER TUUU....

      SUMAN...MADEY DOK TANYER NI....NAJIB DAH KENA TANGKAP KE BELUM....

      Delete

    5. 2 kegagalan Najib ialah .

      i. . Guna duit KWSP.

      ii . Ingin menolong Trump.

      Dua perkataan iaitu KWSP dan menolong menyebabkan rakyat marah.

      Habis lah Najib kali ini ..

      Delete
    6. MADEY KATA JANGAN DOK SIMPAN DUIT KWSP BAWAH TILAM...KIH...KIH...KIH...

      TAPI BAWAH TILAM NUAR AL JUBURI TAK APA...
      KAH...KAH...KAH...

      Delete
    7. Betul sangat tu bros semua (kecuali si busuk yang nampak sangat desperate mahukan perhatian dari pak othaman),

      Isteri saya yang juga punya caruman di dalam KWSP tanya saya pagi tadi ada tak apa-apa petisyen bantahan dia nak sign. Saya cakap setakat ini belum ada tapi mungkin akan ada.

      Soalan kedua dari isteri saya lebih mencabar untuk dijawab. Soalnya; kenapa negara kita tiba-tiba dilanda banjir dan musibah maahad tahfiz terbakar sebaik saja Najib bentangkan nak bantu Amerika kukuhkan ekonominya guna duit dari Malaysia. Ada kaitan ka?

      Saya hanya mampu jawab, kebarangkalian tetap ada bahawa ia adalah amaran dan mesej daripada Allah akibat perbuatan Najib tersebut yang memang jelas 'beria-ia' mahu kukuhkan kewangan Amerika (dibaca Nasrani / Yahudi) guna duit dari Malaysia (dibaca; Islam) cuma hakikatnya kita pun tak mampu tahu dengan pasti.

      Yang kita pasti ialah perbuatan Najib itu memang salah dan malaysia memang sedang dilanda musibah. Apakah dua fakta ini tidak cukup lagi untuk kita merenung dan berfikir?

      Delete
    8. Yang kita pasti ialah perbuatan Madey berjudi Forex itu memang salah dan malaysia memang sedang dilanda musibah berikutan daripada itu. Apakah fakta ini tidak cukup lagi untuk kita merenung dan berfikir?

      Delete
  57. Dah jadi lawak antarabangsa dah.
    Najib kata trump call him fren....heheheh
    macam budak2..Hahaha, it reminds me of one six year old to another six year old, you friend me or not.

    jangan lupa semua kawan2 14/10/2017..himpunan harapan di padang mbpj timur pj....

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS SANGAT LER TU....

      jangan lupa semua kawan2 14/10/2017..himpunan FUKATAN HAPRAK di padang mbpj timur pj....KITA YAMSENG SAMPAI MABUK...CHINA DOLL PUN ADA DISEDIAKAN UNTUK HABUAN KITA...

      Delete



    2. You are my fren.. kata M.Zain kepada P.Ramlee, dalam Labu-Labi..

      Begitu juga lah cara Trump cakap ..You are my fren...

      Delete
    3. JEALOUS SANGAT LER TU....

      jangan lupa semua kawan2 14/10/2017..himpunan FUKATAN HAPRAK di padang mbpj timur pj....KITA YAMSENG SAMPAI MABUK...CHINA DOLL PUN ADA DISEDIAKAN UNTUK HABUAN KITA...

      Delete
    4. Tepat sekali perbandingan yang anon 13:01
      ibarat perbincangan si Labu ngan si Labi dlm sebuah pub d cabret.....

      sungguh tepat telahan seniman agung allahyarham P. Ramlee...Al fatihah utk nya

      Delete
  58. Siapa biayai kos rombongan keluarga PM ka New York???????????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. MADEY SI KETUA MUNAFIK TU....

      Delete
    2. Kita rakyat jelata kini menanggung sepasang biawak hidup berkaki 2.

      Delete
    3. MADEY KETUA MUNAFIK ...LIDAH BERCABANG MACAM BIAWAK HIDUP BERKAKI TIGA...

      Delete
    4. KAH...KAH...KAH...
      CAI ...KO DAH KENA GAME....
      MACAM PM KENA GAME NGAN MADEY TU...HU...HU...HU

      Delete
    5. KO PUN DAH KENA GAME....DEK NAJIB...

      KIH...KIH...KIH...

      Delete
  59. Dulu shopping kapal selam!!!!altantuya kena C4.
    sekarang shopping kapal terbang siapa pula yg kena?
    Najib..dah tak ada CASSSSSSSSSSSH sekarang ni...mana cash nak mari..
    Macai nak kena sumbat,semua orng nak kena sumbat dgn dedak?cash tak ada..
    jadi terpaksalah adakan idea nak bantu amerika beli kapal terbang............dapat komission lagi.
    Kapal selam dua biji/razak baginda/najib dapat kommission 500usd.
    Bayangkan 25 kapal terbang boieng..Najib/rosmah dapat berapa??//jika tidak pilihanraya lambat lagi

    ReplyDelete
  60. Pagi ini saya dapat 8 kawan2 baru terdiri dari pakcik2 di pasar. Malam ini mereka akan bertandang ke rumah membawa fotostat I/C ahli keluarga mereka beserta yuran pendaftaran menjadi ahli PPBM.

    Saya ambil kesempatan tunjukkan tulisan biadab cybertrooper terhadap Tun Mahathir & diri saya yg dah mula nak masuk angka 70 tidak lama lagi. Bukan main marah pakcik2 itu melihat kebiadapan budak itu. Mereka juga amat marah bila Najib membodek Trump yg terang2 anti Islam & guna duit KWSP untuk dihantar ke negara kafir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE...HE...HE...BARU 8 ORANG INGAT KAN 800 ORANG,,...TU PUN WAK SUMAN KUTIP KAT PASAR MALAM....

      SUMAN ..PINJAM AKU KO PUNYER MERC BURUK TU.....NAK PI RUMAH MADEY LAA...YANG SEKARANG NI DOK TENGAH SAWAN...

      AL MAKLUM LER ...HATI MADEY DAH JADI BARAH DAN SEMAKIN MEMBARAH...MENUNGGUSAAT JER TU....

      Delete
    2. Terbaik pak Othaman,

      Tabik dari saya. Semoga Allah membalas jasa-jasa dan pengorbanan pak othaman.

      Angka sejuta tetap bermula dengan angka 1.

      Delete


    3. Betul jangkaan saya umur Pak Othman beberapa tahun tua dari saya. Dan betul lah kiraan KWSP saya kerana Pak Othman lebih lama dapat dividen yang tinggi berbanding saya.

      Isu KWSP dan Trump memang senjata kita sekarang.

      Syabas. Berabo Pak Othman.

      Kepidup !

      Delete
    4. Sehari 8 ketua keluarga x 5 ahli keluarga x 30 = 1,200 ahli sebulan.

      Delete
    5. HE..HE...HE...OSTAT DOE ANJING KURAP BELAAN KETUA TO' KONG DAPIGS....MEMANG PUN ANGKA SEJUTA TETAP BERMULA DARI ANGKA SATU....BUDAK SEKOLAH TADIKA PUN TAHU....

      MADEY KATA JANGAN DOK SIMPAN DUIT KWSP BAWAH TILAM...KIH...KIH...KIH...

      TAPI BAWAH TILAM NUAR AL JUBURI TAK APA...
      KAH...KAH...KAH...

      Delete
    6. Nasib baik saya ikut saranan adik2 saya supaya caruman CPF berjumlah S$117,800 tetap di simpan di Spura kerana kemantapan wang mereka & lebih selamat dari diratah oleh Najib & Rosmah.

      Saya kalau terdesak, boleh keluarkan bila2 masa.

      Delete
    7. BARU 1,200..INGATKAN 120,000......

      Delete
    8. SUMAN DAH RIAK DAH....KAT SINI TAK YAH LER KO NAK CERITA PASAL KEKAYAAN KO....TAK LAMA LAGI CERITA PASAL DALAM KELAMBU PLAK TU....MACAM LER ORANG LAIN TAK BERHARTA....

      SUMAN AKU TANYER KO NI...BOLEH TAK PINJAM MERC BURUK KO TU....

      Delete


    9. Pak Othman.. tolong lah jangan buat saya Jealous. Sebab lagi saya Jealous lagi saya menyampah dengan Perdana Menteri Malaysia..

      Hujung bulan ini saya masuk Singapura untuk menghadiri majlis kahwin anak saudara. Isteri saya half Singapura dan half Malaysia.

      Kerajaan Malaysia pernah usahakan duit dalam CPF di masukkan ke dalam KWSP dengan alasan memudahkan pencarum yang dah tua membuat pengeluaran atau memudahkan keluarga buat tuntutan.

      Rupa-rupanya ada kita jenis Trump dalam otak Najib.

      Delete
  61. BERITA MEMALUKAN YG DISEMBUNYIKAN OLEH NAJIB:

    Top US medical school cuts ties with Perdana Universit over money issue.

    In August 2014, Perdana University announced discontinuation of their partnership. Johns Hopkins University cited frequent late payments by AMC as the reason for terminating their partnership.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEALOUS KER....

      Delete
    2. Apa punyer komen, tahap budak2 jalanan tak abis sekolah.

      Delete
    3. AAH AKU SEKOLAH PONDOK JER ...TAK MACAM KO....KIH...KIH...KIH...

      Delete
    4. Apa saja yg dimulakan oleh jibo semuanya hancus. Jibo ni suka gebang je. Jika orang jepun buat projek....80 pct research dan study, 20 pct implement.
      Jibo pula takde study, takde research terus buat dan hebah supaya orang tahu. Akhirnya lingkup. Lepas tu ulang benda yg sama. Kleptrokasi tulin.

      Delete
    5. ulasan ko tu macam kena kat Madey jer.....

      Delete
  62. Guling najib umno

    ReplyDelete
  63. MADEY KETUA MUNAFIK.....

    TU BELUM LAGI KES MAMAK NGAN SI NUAR AL JUBURI LAGI....

    SEINGAT AKU DULU HEBOH BERITAHU SATU DUNIA TENTANG KELAKUAN RAKUS NAFSU NUAR AL JUBURI NI....TUP-TUP...SEKARANG U-TURN...LAA PLAK...

    HATI MADEY DAH MAMBARAH DAN TERUS MEMBARAH...MENUNGGU SAAT-SAAT KEHINAAN ....

    ReplyDelete
  64. To j and manjing manjing semua, nak ucap terima kasih kat najib kerana berjaya menghiburkan kami semua dgn persembahan yg begitu menggelikan hati diiringi tarian tarian sundal oleh manjing2 semua. Dalam keadaan tekanan kos sara hidup dan keadaan ekonomi yg lembap, telah terbukti tidak dipedulikan oleh najib, malahan tergamak pula mnghiris hati umat islam berdakapan dgn bapak zionis. Selama berdentam dentum menghentam penyokong pembangkang kononnya mendokong dap evegelis, sudah ditunjukan sekarang siapa sebenarnya musuh islam didalam lipatan. Tidak cukup menjemput komunis masuk, kini terhegeh hegeh menyembah kaki yahudi demi utk berada di puncak kuasa. Rakyat akhirnya menjadi mangsa seperti selalunya!!

    ReplyDelete
  65. Apa kata Media Perdana USA?
    Petik satu saja.
    NEWSWEEK:
    TRUMP’S MEETING WITH MALAYSIAN CROOK NAJIB REEKS OF THE SWAMP.

    Apa kata Media Perdana USA?
    Petik semua pun takpa.
    3suku DLL: FRIEND.

    Glokal Joke of the abad.

    Mu fahe dog ni?

    ReplyDelete
  66. Lawatan menghabiskan boreh, istilah yg jengkel ' nak membantu membangun ekonomi usa ' tapi rakyat sendiri pun ramai yg susah nak hidup sebab GST ,siswazah menganggur, gaji ciput, . Pembetulan hanya akan berlaku bila tiba pru , bila ramai yg keluar mengundi mencapai tahap 99.9%

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...