Saturday 30 September 2017

KETUA PESURUHJAYA SPRM ANGKUH DAN BIADAP, WAJIB LETAK JAWATAN, BIDAS TAMRIN GHAFAR

Angkuh, biadap, tak faham peraturan dan wajib letak jawatan, demikian bidas bekas Ahli Parlimen Batu Berendam, Tamrin Ghafar kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad.

Menurut Tamrin, tindakan Dzulkifli membantah dan menunjukkan kemarahan secara terbuka berhubung penubuhan  Jabatan Integriti dan Tadbir Urus Negara atau JITN yang sudah diluluskan kabinet adalah sesuatu yang tidak wajar dan tidak menunjukkan teladan kepimpinan yang baik sebagai anggota perkhidmatan awam.

Anggota perkhidmatan awam, tambah beliau, harus akur kepada apa juga keputusan kabinet kerana ia merupakan pembuat keputusan tertinggi dalam kerajaan.

Kalau pun mahu membantah, ia harus dilakukan mengikut saluran yang betul. Tidak sepatutnya dilakukan secara terbuka dan mengecam menteri yang berkaitan seperti serangan seorang ahli politik kepada musuh politiknya yang lain, ujar beliau lagi.

Mesyuarat kabinet pada 28 Julai lalu bersetuju menaiktaraf Bahagian Intergriti dan Tadbir Urus di bawah Jabatan Perdana Menteri menjadi sebuah jabatan yang dikenali sebagai JITN.

JITN akan berperanan sebagai badan penyelaras untuk menerajui perubahan transformasi dalam sektor awam dan swasta dengan tumpuan kepada urus tadbir yang baik, intergriti dan hak asasi manusia.

Dzulkifli bagaimanapun menyifatkan penubuhan JITN sebagai bertujuan mengawal SPRM dan membantah keras kewujudan jabatan itu.

Siapa menteri yang mahu mengawal kita bagaimana untuk menyiasat kes. SPRM sepatutnya bebas, jika alasan penubuhan JITN untuk memantau SPRM, mengapa harus saya melapor kepadanya, demikian antara luahan kemarahan Dzulkifli.

Beliau juga mempersoalkan bagaimana kerajaan ada wang untuk menubuhkan JITN sedangkan peruntukan semua jabatan dan agensi telah dipotong atas alasan ketiadaan peruntukan?
Paul Low, Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab terhadap JITN sebaliknya menyatakan jabatan yang ditubuhkan itu tiada sebarang kuasa untuk mempengaruhi SPRM atau mana-mana pihak yang lain.

Dengan tindakan Dzulkifli menunjukkan kemarahan dan membantah secara terbuka penubuhan JITN, kata Tamrin lagi, ia bukan saja memperlihatkan keangkuhan, kebiadapan dan ketidakfahaman atas kedudukannya sendiri sebagai pegawai kerajaan, malah beliau kini tiada pilihan lain lagi selain harus meletakkan jawatan dengan segera.

Bagaimana Dzulkifli mahu terus bertugas sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM setelah adanya JITN nanti? soal beliau lagi.

Dalam pada itu, kata Tamrin, jika Dzulkifli boleh tersinggung dan menyifatkan kenyataan Lim Kit Siang terhadapnya sebagai tidak beradab, tidakkah beliau sedar memprotes keputusan kabinet secara terbuka juga menunjukkan sikap biadapnya sebagai seorang pegawai kerajaan.

Mengapa hanya beliau yang boleh menunjukkan sikap angkuh dan tak beradap kepada pihak  lain, tetapi mudah terasa hati jika ia terkena kepada dirinya sendiri? tegas Tamrin lagi. (ShahbudinHusin 30/09/2017).

99 comments:

  1. Rasanya tindakan ketua sprm ni x angkuh tapi pihak kerajaan yg angkuh kerana cuba masuk campur dlm urusan sprm. Dia pun ada sebut dah bantah sebelum di bawa ke mesyuarat kabinet namun tidak di pedulikan jadi dia dah guna saluran yg betul sebelum ini. Jadi apa yg tamrin nih nak hentam sgt?. Kalau hentam psl x amik tindakan terhadap 1mdb tu logik la tapi kalau psl nih...karut sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. SPRM SELAMA INI BADAN BEBAS KAH?
      BILAMASA JADI BEBAS?

      Delete
    2. Bila pegawai tk setuju dgn keputusan menteri atau kabinet walau sudah tk dipeduli protesnya awalan lagi,maka jalan org yg berprinsip ada lh dgn letak jawatan.
      Jika tk minta ditukarkn kajawatan lain atau jadi bisu.
      Ini peraturan perkhidmatan awam.
      Jika tk masok.politi lawan cara terang.

      Delete
    3. Secara dasar nya semua jabatan agensi penguatkuasa kerajaan dalam pemerintahan ERA NAJIB sudah rosak dan tidak boleh dipercayai hanya dengan menukar kerajaan baru dan melakukan reformasi dalam kuasa perdana menteri serta reformasi semula jentera kerajaan agar benar benar bebas dari pengaruh PM dan menteri baru boleh rakyat menaruh kepercayan dan harapan dan semua agensi dan jabatan penguatkuasa ini wajib dipantau oleh parlimen yg bebas dan tulus boleh di akses oleh RAKYAT.

      Delete
    4. Ada kebenaran yg diucap oleh tamrin. Setinggi mana jawatan, tak boleh lawan kabinet dapur najib tu secara terbuka. Itu tatacara penjawat awam. Itu mungkin balasan ketukkan kepala ketua sprm atas kesipan yg mungkin pernah dia buat dahulu.

      Delete
    5. Yg jelas pegawai spt ini atau smua penjawat awam gaji dibayar oleh rakyat xder sbb nk bela rejim klepet fungsi penjwat awam jlnkan tugas hakiki bkan mlencong ke rejim

      Delete


    6. Maka itu sebab nya Dzulkifli itu marah.

      Kerana cara yang di buat itu se olah-olah minta dia letak jawatan.

      Sepatutnya pandangan Dzukifli di ambil dengan serious sebab Jabatan dia tak sama dengan Jabatan-Jabatan yang lain.

      Dzulkifli bukan tak tahu peraturan kerana jika kakitangan dia tidak berpuas hati dan menyuara kan secara terbuka, dia akan menegur seperti mana dia ditegur oleh Tamrin.

      Sepatutnya Tamrin menyokong Dzulkifli yang bimbang penyiasatan SPRM kena ikut cara yang telah di tetapkan oleh JITN.

      Setakat ini SPRM menampakkan kemajuan dan terakhir Menteri di soal-siasat. Mungkin mengikut JITN had masa menyoal-siasat Menteri sahaja mesti tidak lebih dari 3 jam.

      Delete
    7. Oden dah hidu dah ... kalu monang Bn maka bla bla bla tak gitu para penyokong ph (koteh ph .. nak tahu ngandung ko idak) Budin2

      Delete
  2. SPRM hanya berani siasat kes ikan bilis saja tapi kes-kes besar dibiarkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjawab Awam yg melanggar 'Perintah Am' PATUT LETAK JAWATAN.

      Delete
    2. Penjawat awam yang bagi orang awam naik pengangkutan tentera (tanpa darurat) wajib dikenakan tindakan tatatertib.

      Dengan risiko keselamatan dan pertahanan negara yang jadi mainan orang politik... wajar penjawat awam tersebut dipecat SEGERA.

      Delete
    3. Sila jlankan tugas anda yg sbenar ingat semasa anda menjawat jawatan anda mengangkat sumpah andai anda melanggar sumpah angkat jawatan anda akan kualat wahai semua pnjawat awam lmbat atau cepat itu kuasa allah

      Delete
    4. Tak boleh kata hanya ikan bilis sahaja yang di tangkap.

      Kena tenguk rekod Ketua Pengarah yang lepas dengan rekod Pengarah yang sekarang.

      Apa jadi bila Ketua Pengarah SPRM bersama Peguam Negara cuba mengambil tindakan ke atas bos 1MDB ?

      Ada baiknya juga tangkap yang atas tapi bawah pada MO1 supaya yang bawah rasa tak puas hati ... Nak tubuh JITN itu kerja orang bawah yang berkuasa supaya mereka selamat dan secara tak lansung bos dia orang pun selamat..


      - TC. -

      Delete
    5. Namun kini di era serba internet, kredibiliti Mahathir tercabar teruk. Malah jika diteliti, kredibilitinya terjejas akibat tindakannya sendiri, bukan orang lain. Dia sendiri yang meletakkan dirinya ke dalam ‘tong najis’, namun seperti biasa dia akan mendakwa dirinya betul dan orang lain yang berada di dalam ‘tong najis’.

      Berpuluh tahun Mahathir menegaskan DAP adalah sebuah parti yang rasis. Berpuluh tahun juga dia mengherdik pemimpin DAP dengan pelbagai kata nista dan tuduhan buruk. Namun kini tiba-tiba DAPlah parti yang paling ‘wangi’ baginya?

      Dia dulu mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan penjenayah seks luar tabi’i, berzina, pemimpin yang tidak bermoral dan menyalah guna kuasa selain terpalit dengan pelbagai perlakuan rasuah. Begitu yakin dia memalukan Anwar di seluruh dunia.

      Namun kini, dia bagai ‘lupa’. Bekas Timbalannya yang dimalukan sehina-hina manusia itulah yang dia dokong sebagai pemimpin yang paling berpotensi menjadi Perdana Menteri. Sanggup dia ‘mengadap’ banduan dan berpelukan dengan lelaki yang dia katakan penzina dulu?

      Kini Mahathir menjadi Pengerusi Pakatan Harapan. Namun dia dikatakan bukan calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, ‘orang lain’ katanya. Tidak disebut pula siapa, namun ramai yang dapat meneka siapa yang mahu angkat sebagai Perdana Menteri.

      Jika dilihat satu persatu segala gerak politiknya sejak berwatak ‘Raja Mendeliar’ itu, penulis yakin bahawa ramai yang akan setuju untuk mengatakan bahawa Mahathir tidak lagi mempunyai kredibiliti untuk dipercayai.

      Ada yang mengeluh dan menjerit ditipu ‘hidup-hidup’ selama lebih 22 tahun. Ada yang sudah hilang rasa hormat padanya. Ada yang kasihan dan ada pula yang terbahak-bahak melihat seorang yang dulu sangat berkuasa kini ‘menjilat berkilo-kilo kahaknya’.

      Agak memalukan, namun itulah dia imej terkini Mahathir di mata ramai. Penulis kesal, namun apakan daya, sudah itu kemahuannya. Dia sendiri yang meletakkan diri di tempat yang jijik, bukan?

      Bukannya tidak ada yang sayang dan cuba menasihatkan dia. Namun kita pun tahu bagaimana perangainya yang ‘perasan bagus’ dan ‘betul semua’, bukan saja dia tidak peduli, malah dia ‘sindir’ pula pihak yang sayang padanya.

      Apa pun, penulis tidak nafikan jasanya. Namun perkembangan terkini dirinya, penulis hanya mampu berdoa supaya dia diberi hidayah, memohon Allah selamatkan dirinya. Dia mahu selamatkan negara? Kita pun dapat meneka siapa yang cuba dia selamatkan, bukan?

      Justeru itu, usahlah lagi berlaku hipokrit. Kemas saja barang-barang dan terbanglah ke tanah suci bermastautin di sana. Tindakan itu pada penulis adalah lebih tepat dari terus memalukan diri menanti episod demi episod ‘melondehkan’ segala ‘noda’ masa silamnya…

      Delete
  3. Selagi jenayah penggubahan wang haram 1MDB yang diketuai Najib Tun Razak tidak disiasat SPRM.

    Selagi pendakwaan tak pilih bulu sepertimana yang telah dijanjikan semasa Tan Sri Abu Kassim tak jalan.

    Selagi aliran wang 1MDB dalam dan luar negara tidak diaudit oleh auditor bertauliah.

    Selagi dakwaan 3 Tan Sri dalam Team Khas Siasatan 1MDB tidak berjawab sehingga dibubarkan Najib Tun Razak.

    Selagi AG Apandi yang menggoyangkan bukti aliran wang 1MDB ke akaun Ambank Najib Tun Razak dan Rosmah Mansor tidak disiasat.

    INI SEMUA ADALAH POYO1MALAYSIA...

    Bubar segera Parlimen. Umumkan tarikh PRU14. Najib Tun Razak wajib diadili di mahkamah rakyat.

    ReplyDelete
  4. New government will come with new head of depts to steer Msia back to the right track.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes yes yes and all the present heads of departments and agencies shall be assigned a public toilet each to be polished and cleaned by them.
      Malaysia shall pride herself to have titled toilet cleaners everywhere.
      It is Malaysian way of thanking them for taking pay but never done their job properly.

      Delete
    2. Balik balik kit siang salah bpe billion kit siang dh klepet mr j sila jawab

      Delete
  5. JITN tidak mengawal selia SPRM shj. Semuanya diawasi termasuk PDRM malahan semua jabatan penguatkuasaan. Yg Mamat SPRM ni meroyan sgt apahal? Ketua jabatan lain tak ada pun bising malah PDRM menyokong penuh usaha ini.

    Berlagak nak mampus mamat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kaduk(org melayu)..bila ada kuasa biasa la....dah naik junjung

      Delete
    2. dia berani meroyan dgn Paul Low aje, kalau dgn nazri ke atau lain lain meteri dari umno barulah anak jantan

      Delete
    3. Buat malu badan yg spatutnya bebas dlm polisi menghapuskan korup tpi berpolemik n beretorik dlm menghapuskan rasuah barah kepada negara nie umpama anai anai yg boleh menumbangkan sbatang pokok
      HARAPKAN PAGAR PAGAR MAKAN PADI
      HARAPKAN MELAYU MELAYU ROBOH PAGAR Mmg celaka

      Delete


    4. Polis memang lah sokong sebab SPRM tahu status Polis. Bukan kata SPRM bersih dari rasuah tapi jumlah banyak dengan Polis tentu SPRM ada maklumat.

      Bidang kerja SPRM lain.

      Menyiasat penjenayah mengguna kaedah yang sama dan tipu helah yang sama pada setiap kes jenayah.

      Tapi penyiasatan SPRM ialah pada orang yang melaku jenayah dengan kuasa dalam tangan. Rasuah berlaku kerana salah-guna kuasa bukan seperti jenayah meletupkan mesin ATM.

      Jika mengikut amalan yang betul, SPRM ada kuasa menyiasat kes Tong Simen dan Puncak Alam.

      - TC -

      Delete
  6. Apa lagi banyak songel pecat la join umno bn

    ReplyDelete
  7. *SALAM 1 MELAYU*

    *ELOK SANGAT KALAU DIVIRALKAN ARTIKEL INI.*

    *Analisa dari sudut yang berbeza*

    *Cina marah Najib*
    buat kedai 1 Malaysia seluruh negara sebab ganggu peruncitan yang dimonopoli oleh cina

    *Cina paling marah*
    bila najib buat gst sbb tak boleh tipu2 lagi
    Memang semua pringkat rasa penangan gst tapi yang paling terkesan adalah tauke2 besar, pemborong dan pengedar yg ramainya bangsa cina. Walau boleh claim GST dengan kerajaan tp semua kena declare.
    Tak boleh tipu pendapatan lagi.
    Kalau tak ramai Cina2 yg kaya mengaku miskin dan mohon semua bantuan disediakan kerajaan.

    *Najib juga perbaiki gred penjawat awam* .
    Gaji minimum penjawat awam sekarang seribu ke atas. Elaun sara hidup pun dapat.
    Siapa yg ramai jadi penjawat awam?
    *Dah tentu la Melayu*
    Sebab tu DAP kata kalau menang nak kurangkan bilangan penjawat2 awam.

    *Lepas tu Najib naikkan gaji guru* .
    Siapa guru? *Majoriti melayu* .
    Walau guru dikatakan ramai pro pembangkang tp kebajikan guru tetap terbela.
    Senang nak buat pinjaman, beli rumah dan kereta.
    Kalau dulu guru pakai motor buruk sekarang kereta rumah mahal bergaya.
    Pakaian ke sekolah macam dato2, mak2 datin atau artis.

    *Kalau askar tak payah cakap lah* .
    Dulu prebet berapa ratus jer gaji.
    Sekarang prebet je dah ribu riban.
    Siapa yang sudi jadi mat perang pertahankan negara?
    Ramai Melayu juga.
    Bila pencen dapat imbuhan bukan sikit2 duit.
    Walau dh pencen tiap2 bulan duit masuk.

    *Orang2 masjid* pulak termasuk penggali kubur dapat buat haji free bila ada peluang.
    Pergi kursus imam pun di hotel2 hebat.
    Siapa orang2 masjid ni?
    *Melayulah kann??*

    *Rumah mesra rakyat*
    Melayu juga banyak dapat.
    Cina2 yg kaya terpaksa putih mata.
    Sebab melayu yang ada tanah walau x kaya raya terutama di kampung2 dan felda2.
    Dapat bantuan baiki rumah.
    Dapat bantuan rumah PPRT.

    *Sekolah pondok*
    yang dipandang sepi kini terbela dgn bantuan dari kerajaan melaui yayasan sekolah pondok.
    Anak2 siapa belajar sekolah pondok sekolah tahfiiz ni?
    *Anak2 melayu juga* .

    *BRIM (orang cakap gula2 pilihanraya)*
    penerima pun banyak orang melayu.
    Orang cina banyak yang kaya beb.
    Dulu boleh tipu pendapatan mengaku miskin tp sejak ada GST dah tak boleh tipu pendapatan.

    *Pencen pesara naik*
    Siapa pesara ni?? Banyak melayu lah kan?
    *Dulu2 orang tak mahu kerja gomen sebab gaji kecik*
    Nak kerja swasta gaji besar.
    Tapi disebabkan swasta banyak cina Melayu susah nak naik.
    Cina yg pegang ekonomi, dorang bantu orang2 dia jer..
    Kalau melayu ni gaji ciput jer.
    Kalau orang2 dia..cakap Inggeris berterabur ke
    Cakap melayu ke laut ke.. tapi gaji tetap besar.
    *Lagi kurang ajar*
    bila letak iklan kerja diutamakan bahasa Cina atau diwajibkan fasih cakap Cina.

    *Ingat cina suka ke pembaharuan*
    yang Najib buat secara terang2 menyebelahi melayu?
    Itu pun macam2 orang2 Melayu tuduh Najib.
    Sedangkan Najib tu dah buat macam2 untuk bantu Melayu.

    *Tapi Najib ni terpaksalah tempuh zaman teknologi dunia* tanpa sempadan.
    Informasi dan maklumat di hujung jari.

    *Tapi yg peliknya ramai melayu masih nak tunjuk lagak ikut telunjuk bangsa lain*
    Dah senang kot atau dah kaya raya dan dh malu nak mengaku bangsa Melayu.
    Maklumlah dh urban konon.
    Sebab tu bila didedahkan perangai dan agenda DAP yg nak hapus hak2 Melayu
    Melayu2 ini jugalah yg maki hamun bela DAP dan kata kita rasis.
    *Yg kelakarnya bila DAP perlekeh Islam dan Melayu dorang tak berani berkutik pulak*

    Jadi fikir2lah sendiri siapa kita?
    Melayu yg mudah lupa atau..
    Lupa diri tu Melayu?
    *Ingatlah bangsa Melayu. Dah byk kerajaan Melayu Lama dah LENYAP*
    *Tunggu giliran kita pulak kalau asyik dok FITNAH dan buka pekung didada*.

    *MELAYU JGN MUDAH LUPA.*‼

    *FIKIR FIKIR KAN LAH...*‼

    *BERSATULAH*

    *KITA HANYA TINGGAL KUASA JE*

    *KALAU KUASA MELAYU DAH TAK DA*

    *MELAYU TINGGAL NAMA SAHAJA.*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Artikel yg perlu diviralkan. Perlu di beritahu bahwa selepas 60 thun ditampuk kuasa, umno gagal mertabatkan dan menaikan ekonomi bangsa melayu. Perlu diberitahu bahwa seteruk mana pemimpin bangsa melayu, mereka perlu dibela kononnya demi kelangsungan kuasa politik melayu. Melayu perlu diberitahu bahwa penerima bantuan brim adalah majoriti bangsa melayu yg mengemis ditanah air sendiri. Perlu diingatkan kepada melayu, perli diingatkan kepada melayu siapakah yg memberi ruang sehinggakan bahasa asing adalah perlu dituturkan untuk bekerja dinegara yg berbahasa rasminya adalah bahasa malaysia. Angkara siapakah punca semua ini? Apakah umno masih releven?

      Delete

    2. Sebabnya semua toplion nak adakan denasty masing2 LKS ada LGE, Tun Razak ada ada DS Najib, Tun Hussin ada Hisham, Tun Abdullah ada KJ. Yg sekor lion belum ada, dulu ada tapi dah kena halau keluar.

      Delete
    3. Tapi isu 1mdb boleh lepas......tak ke pelik siapa yng buat Cina ke Melayu......tahap mega tu pun ada lagi species yang tak boleh terima.....

      Delete
    4. Kalau dah tinggal kuasa aje, jangan lah guna kuasa. Biasalah kalau nak mengundi barulah ingat melayu. Haprak betul masih guna sentimen menakut nakut kan rakyat.

      Delete
    5. Sekarang memang melayu tunggal nama saja. Sebab tu kami nak cuba pemimpin melayu lain pula ganti kerajaan masa pru 14.

      Delete

    6. Pemimpin melayu lain telah terbukti lebih teruk lagi...memang semua org otai tau.... Cina pun sama ... India pun sama... Buang masa saja cari yg kain.... Jet peribadi macam harga proton may ratusan jota.

      Delete
    7. Zaman parti yg memerintah memgikut ras ssuatu kaum tak relevan dlm arus politik skarang kita bkan negara yg bru merdeka sbaliknya negara yg ader kepelbagaian kaum jgn tanya bangsa lain cinta kan negara ke tak dah tntu mereka sayang sbab negara nie rmah mereka xpyah nk politik sempit lg nie dh smpai masa nk brgnding bahu bngunkan negara bangsa lain ader sumbang pingat emas gak per mr j bleh tanya kit siang brape kaum dowg smbang pingat emas jgn dok evengelis lar jati diri n blablabla

      Delete
    8. Sampai bila umno nak salahkan cina? Meniaga kedai KR1M pun lingkup; ternak lembu lingkup, MARA Digital Mall pun sesak nafas, saham fgvh tumbang, ada macam2 agensi agama dan ramai menteri tapi bab kontrol isu api kebakaran sekolah tahfiz pun gagal? Salah cina?

      Delete

    9. Itu pasal kita adakan demokrasi. Sesiapa saja yg mendapat majoriti dia akan menjadi ketua,... Tak kiralah apa kaum sekali pun... Jawa he turki ke mamak ke bugis ke dayak ke asli ke tak kiralah siapa pun dia akan menjadi ketua.

      Delete
    10. 1126

      Sebab bila ada org melayu berjaya, org melayu lain dengki.

      Delete


    11. Kuasa sebenar ialah rakyat. Jika kuasa tersebut di serahkan pada bukan ahli nya yang amanah, sang penguasa tersebutlah yang merosakkan apa yang kita ada.

      Orang lain pun dengki bukan sahaja melayu tetapi tetap mengikut hukum dan batasan. Dengki melayu sanggup buat yang lain bodoh.

      Najib lah beruntung kerana apa jua khabar palsu dapat di ambil tindakan dengan pantas. Najib cepat-cepat angkut penghulu kaum di Sarawak apabila kedatangan Mahathir di Sarawak sangat positif.

      Bukan nya orang Melayu tidak memiliki Syarikat ... MAS siapa CEO nya? Proton siapa CEO nya ? Adakah Cina yang buat keputusan tersebut ?


      - TC -

      Delete
    12. Aku tak paduli dgn melayu, aku pun malu dn dh xmengaku bangsa melayu sebab ada melayu macam kau anon 9.52.

      Pegi mampus dgn melayu bodoh.

      Salam 1 Melayu Dah Bodoh

      Delete
  8. Kit Siang tidak beradab gelar Pesuruhjaya SPRM monyet
    IPOH - Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Dzulkifli Ahmad menyifatkan tindakan Lim Kit Siang menggelarnya 'monyet' dalam isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) melampau dan tidak beradab.

    Dzulkifli berkata beliau menerima kritikan pemimpin DAP itu secara terbuka tetapi ia perlu disampaikan secara beradab dan bertamadun.

    "Rakyat boleh menilai adakah adab dan bicara pemimpin DAP itu budaya Malaysia.

    Advertisement

    Powered By YuMe
    "Kita masyarakat Malaysia orang beradab tetapi perkataan yang digunakannya itu melampau dan tidak bertamadun," katanya kepada pemberita selepas hadir pada majlis perasmian mural pencegahan rasuah sempena Kembara Jelajah Antirasuah (KEJAR) 2017 SPRM yang dirasmikan Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir di Pejabat SPRM Perak di sini hari ini.

    Satu portal berita hari ini melaporkan, Kit Siang membidas ketua pesuruhjaya itu dengan mengatakan semua mata turut memerhatikan suruhanjaya tersebut dan sama ada Dzulkifli dapat memimpin badan antirasuah yang bersih.

    Kit Siang dipetik sebagai berkata Dzulkifli harus menyedari bahawa jika beliau (Dzulkifli) bertindak seperti "monyet yang mempunyai mata tetapi tidak melihat, ada telinga tetapi tidak mendengar dan ada mulut tetapi tidak berbicara" mengenai skandal 1MDB, beliau akan menjadikan SPRM sebagai agensi antirasuah kleptokratik pertama di dunia. - Bernama

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abis la kejora dah takleh masuk bakul pastu angkat sendiri dah....

      Delete
    2. Layak digelar monyet kerana sifat monyet tue pndai brhelah cuma monyet xpandai madah berhelah maka jika dibiarkan monyet ini brleluasa potensi rakyat untuk jadi alas kubur kerajaan amat cerah aper alas kubur?sila rujuk kaum cina maksud simpulan bahasa alas kubur nie kawan malas nk ckap

      Delete
    3. .."Kit Siang dipetik sebagai berkata Dzulkifli harus menyedari bahawa jika beliau (Dzulkifli) bertindak seperti "monyet yang mempunyai mata tetapi tidak melihat, ada telinga tetapi tidak mendengar dan ada mulut tetapi tidak berbicara" mengenai skandal 1MDB,.."..tang mane Kit Siang kate ngko monyet? Melainkan ko memang spesis monyet sarkas yg dipakaikan baju manusia dan malu bile dikatakan sbg MONYET ..tapi bile lak monyet reti rase malu yek?

      Delete
  10. Biar la dia nak kata apa pada sesapa pon...janji dia jgn marah bila org lain kata kat dia dan pengikut2 ..Contoh: Jangan jadi macam Babi...sondol sana sini..tak kira kandang org...semua mau sondol..habis dengan.mamak2 cendol dia sondol...apa lagi kandang org2 sundal...semua sondol...
    Contoh jer ni.

    ReplyDelete
  11. Tokong ni cakap semuanya betul, dia maksum, korang tunggu la dia kat padang mahsyar nanti, mungkin dia boleh bagi syafaat terus terbang masuk neraka jahanam.
    Mulut celupar ni sepatutnya hantar balik cina, jgn bg tinggal kt malaysia
    Ini org klau ckp xtgk cermin kaaa?? Mungkin dia ckp utk diri dia sendiri.
    Belum pesta arak dah mabuk...
    Dia ni babi hutan.sampai kampong pun dia pegi cari makan,kalau tak dapat makan,dia dapat rosakan tanaman tu pun ,dia puas hati.itu lah kit siang yg nak melemahkan SPRM dan KERAJAAN.
    apik tua dah nak mampus,x sedar diri..perangai jijik.
    X mengapa. Apek tua tu blh pnaggil apa saja sbn nnt khadumb pan akan menyucikan dia. Kena berbaiksangka. Jgn ekstrim sgt dgn apek tua. Kite kena dakwah dia byk lagi. Zaman atgna dulu kite x marah kat appek tua nie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anon 10.00
      yang maksum adalah MO1. dalam parlimen tak boleh cakap pasal 1mdb. dalam PAU pun tak boleh cakap. laporan PAC di OSAkan. Orang buat laporan pasal 1mdb, digertak melalui SOSMA. orang nak g hantar kad jemputan, cai2 g halang. rakyat nak bersalam, dihalang oleh UTK.itu baru maksum..tidak boleh disentuh. tapi berdasarkan tulisan saudara, saudara mmg RASIS

      Delete
    2. Memang betul tokong ckap 1000 ko yg xhadam dia xmaksum tapi ader kesedaran yg ko mnyokong pemimpin pelingkup tue lgi meraban pas tue petik isu agama n bangsa dasar rasis dia nk mabuk bukan ko yg dier sruh ko togak dia nk mkn babi bkan dia sruh ko masak so aper masalah nyer ko jer yg terjangkit virus sondol yg jiban jangkit kat ko virus apatied

      Delete
    3. Dakwah kakak ko 1000 tue bkan dakwah tpi nk jemput tragedi cam kat ambon indon tue yg jelas surah al kafirun dah bgi keterangan tiada paksaan dlm agama.dakwah sbenar tnjuk akhlak yg baik maka dlm surah al fath akan berbondong bondong orang yang tertarik kpd islam ko agak ikut cara ko mmisahkan bangsa ni blh ker dakwah?point kwan kwan

      Delete
  12. Gaya Tamrin berbau tunggu utk dilamar umno je....faham2lah orang politik ni...

    ReplyDelete
  13. Sokongan muda bukti Pas tetap berbisa
    KUALA TERENGGANU - Gelombang hijau dibangkitkan golongan muda dalam Himpunan Fastaqim 2.0 di negeri ini membuktikan Pas tetap berbisa untuk terus beradu kekuatan dalam 'gelanggang' politik negara.

    Naib Presiden Pas, Idris Ahmad berkata, kesungguhan ahli dan penyokong Pas itu turut dizahirkan hampir 80 peratus golongan muda ke program tersebut melalui perbelanjaan sendiri tanpa melibatkan tajaan mana-mana pihak.

    Keadaan itu sekaligus katanya, memberi gambaran bahawa serangan dan fitnah terhadap Pas termasuk dakwaan kerjasama dengan Umno yang ditularkan melalui alam maya tidak berkesan mempengaruhi orang muda menjauhi Pas.
    Beliau berkata kepada pemberita selepas Ceramah Pra Fastaqim dan Solidariti Rohingya di Pantai Tok Jembal, di sini, malam tadi.

    Penganjuran Fastaqim 2.0 merupakan program penting sebelum menjelang PRU14 dengan menyasarkan kehadiran kira-kira 200,000 orang dari seluruh negara.
    Untuk rekod, Fastaqim 1.0 sebelum ini telah dianjurkan di Kelantan dua tahun lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kelantan pon menang aritu nyawa2 badak masih nak tunjuk gah jgk kau ek....

      Delete
    2. Tahun ni mesti lah meriah nooo, maklum lah pas skg ada duit. Siap buat bisness kosmetik

      Delete
    3. Dier nk join barisan jiban tue hak dier tpi rai kan demokrasi itu sndiri tidak boleh trsasar dari matlamat penubuhan sesuatu negara berdasarkan ideologi atau mabda

      Delete
  14. Hurmmmm.....mmg ilang deposit la calon pas kalau cmni gayenyer

    ReplyDelete
  15. 100 NGO Islam ikrar sokong Pas
    KUALA NERUS - Gagasan Sejahtera bakal membangkitkan momentum baharu dalam sokongan terhadap Pas bagi berdepan saingan sengit menentang BN dan Pakatan Harapan pada PRU14.

    Momentum tersebut akan dibangkitkan melalui gerakan gelombang hijau sempena Fastaqim 2.0 di samping pengumuman beberapa tokoh yang akan menyertai Pas yang diumumkan pada malam kemuncak himpunan tersebut, esok di Teluk Ketapang di sini.






    Pengerusi Lajnah Mobilisasi dan Hubungan NGO Pas Pusat, Kamaruzaman Mohamad berkata, pihaknya akan turut memainkan peranan membangkitkan momentum tersebut melalui penyertaan 100 NGO Islam yang turut berikrar menyokong Pas dalam Gagasan Sejahtera atau dulu dikenali blok ketiga.

    Beliau yang juga Penyelaras Gagasan Sejahtera berkata, pihaknya sebulat suara menyatakan pendirian tersebut melalui satu sidang meja bulat NGO di Kuala Terengganu Golf Resort, di sini, hari ini.

    "Dengan ramainya NGO bersama kami, kita jangkakan momentum baharu yang besar yang boleh kita berikan kepada rakyat dalam PRU14," katanya kepada pemberita pada sidang media selepas mempengerusikan sidang meja bulat NGO di KT Golf Resort, hari ini.

    Ia juga merupakan intipati penting bagi menggambarkan sokongan NGO terhadap Pas melalui dua resolusi dicapai dalam sidang meja bulat tersebut.

    Dua resolusi tersebut adalah bersetuju membentuk Jawatankuasa Penyelaras NGO Islam untuk fokuskan kepada peranan NGO bagi bergerak secara positif pada PRU14.

    Manakala resolusi kedua adalah keputusan sebulat suara pihaknya kepada Pas dan Gagasan Sejahtera.

    Mengulas lanjut, Kamaruzaman berkata, resolusi dicapai pihaknya berperanan mengembalikan semula peranan agresif Gagasan Sejahtera yang dianggotai Pas, parti lain, NGO dan tokoh politik.

    Jelasnya, Pas merupakan tunjang dalam Gagasan Sejahtera yang dipengerusikan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

    NGO tersebut juga akan memainkan peranan secara proaktif memandangkan Gagasan Sejahtera yang diumumkan secara rasmi pada Ogos 2016 itu kurang menyerlah.

    "Itu adalah gelombang pertama terhadap penyertaan Gagasan Sejahtera dan ada gelombang seterusnya," katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikikiki gelombang nak melingkop la tu..statment nak bodohkan diri sendiri konon kuat.sendiri tgok kiri kanan la ade lagi ke pnyokong pas...UNDI PAS MAKNANYA UNDI UMNO. Satu malaysia pun dah tau..mampossssss la lobaii bersama umno kali ni

      Delete
    2. Lebai nie syok duduk dalm rumah dier kita kat luar nmpak rumah dier nk roboh so g tau lebai at last kita kna marah balik lntaklah lebai
      Lebai dan dogma berpisah tiada

      Delete
    3. Aku tak kisah PAS kekal kelantan...terus mundur lerrr

      Delete


    4. Mat Sabu tak rasa tertekan pun. Elok je Abang Mat masak lauk pauk untuk Tun yang datang ke rumah abang Mat..

      Relak ya Abang Mat..

      Bila pulak Hadi nak rasa masakan Kak Mah ?

      - TC -

      Delete
    5. bosan. next...

      Delete
    6. Owg kelantan bakal jdi alas kubur pak lebai kalo tak nak jdi alas kubur undi pakatan kami tak paksa tapi korang yg terpaksa kalau cintakan negara dan anak cucu kawan takat cintakan uqasha senrose pun skong pakatan ksian dier kna gst kahkahkah dubuk jiban ader paham?

      Delete
  16. Kejora mana? Kejora manaaaaa?? Best maki hamun dia ni..tak berbalas lagsung. Aku nak maki dia sampai la dia dah hampir ke nafas terakhir.layanan yg paling win untuk manusia sesat akal


    Kahhh kahhhh kahhhhh kahhhh kahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa senang hati bila maki adik katgy @ kojola

      Bila dia mengamuk dgn tembakan pantatun rasa sedap bagi dia marah pulak


      Total pure steamy satidfaction !


      INGAT PESAN pak othoman .. Jangan lupa tibai kojola semasa ketiadaan pak othman

      T....i...b...a...i

      Delete
    2. APASAL...SIwAK sUMAN tEMPE DAH mAMPOS KER....

      Delete
    3. Syhh bro jgn sebut sebut nama dier saka dier dngar meroyan lak nnti hikhikhik

      Delete
  17. Ceramah PH, Kerusi Lagi Ramai Dari Orang

    Kerusi susun banyak..tetapi tak penuh orang dalam dewan. Itulah yang berlaku pada ceramah pembangkang semalam kat Dewan Serbaguna, Bandar Baru Salak Tinggi Sepang.

    Dalam poster ada tujuh orang katanya nak ceramah. Bila nampak kerusi lagi banyak dari manusia, 3 orang tidak datang termasuklah Mahathir.

    Penganjur kencing lagi makcik makcik yang datang jam 10.40 malam kata Mahadet tidak dapat hadir kononnya ada di Johor walau sebelum ini katanya sudah mengesahkan kehadiran.

    Tidak larat dengar cerita basi Tony Pua dan Husam Musa yang banyak hentam Presiden PAS kata tidak bising isu Mandi Arak oleh Jho Low.

    Tony Pua ada bising ka pasal penganjuran pesta bear/arak di Selangor yang sudah di luluskan tu?

    Bila penganjur menipu begini dengan harapan org ramai sampai tapi akhirnya terpaksa susun kerusi di tepi dinding. Kan malu.

    Makcik makcik yang datang buat muka boring ja. Last sekali blah macam tu ja...Mahathir mana berani mai.. kang org tanya dia dalam isu arak...hang sokong DAP ka macam mana?

    Dia mesti kata "tidak tahu" punya..

    ReplyDelete
  18. Shah Tamrin ni siapa ye kenapa pula nak sibok sibok nak bodek2 kita pun tahu dulu umno melayu tu masuk pas lepas tu kekuarlah pulak org pun tak pandang dia jadi teruskan dzulkifli lawan jangan tak lawan buka fail 1mdb buka fail derma 2.6b dan yg lain2 alang2 menyeluk pekasam biar sampai kepangkal lengan kalau datuk undur dimana maruah sprm dan anggotanya akan diperbodohkan oleh umno yg konon islam tapi lagi buruk dari yahudi

    ReplyDelete
  19. kepli..sila buka 1mdb dari duk sibuk hal management..ckp x nk kena kontrol..skrg dah kena ke idak?

    ReplyDelete
  20. Dzulkifli Ahmad kah yang berkata-kata itu?

    Walaupun dia bukan ahli politik tetapi statement2 dia sebelum ini semua tunjukkan dia bukan seoranbbenar-benar profesional yang menjalankan tugas tanpa memihak.

    Mengapa tiba-tiba dia marah? Adakah kerana dia pentingkan kebebasan SPRM daripada cengkaman pemerintah demi ketelusan dan keadilan? Rasanya tidak sama sekali. Itu bukan imej yang ia telah tonjolkan selama ini.

    Ooh, rupanya kemarahannya itu disebabkan kedudukannya tiba-tiba di downgradekan akibat penaikan taraf JITN ini sehingga akhirnya ia merasa dirinya jatuh kedudukan daripada Pesuruhjaya kepada Disuruhsaja. Lihat balik statement dia itu, nescaya itulah yang kelihatan.

    Untuk Dzulkifli saya hadiahkan kebenaran yang sama yang pernah saya hadiahkan kepada Zahid Hamidi:-

    "Barangsiapa mencari keredhaan Allah melalui kemurkaan manusia, maka Allah akan cukupkan baginya dari memerlukan kepada manusia. Barangsiapa mencari keredhaan manusia di sebalik kemurkaan Allah, maka Allah akan letakkan nasib dirinya pada tangan manusia."

    Terimalah saja apa yang kerajaan Najib telah tetapkan untuk kamu. Kalau tak sanggup terima letak jawatanlah saja. Kamu boleh menjerit tapi rasanya tiada siapa yang benar-benar akan bersimpati kepada kamu apabila mendengar jeritan kamu itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya AKhi J.D

      Maaf kan budak hingusan AG Chambers... Unur baru 40an.. Hingus meleleh. Kes jenayah byk kalah dulu dulu.. Meroyan..


      Tiba tiba jadi SPRM umur 40 ..ketika yg lain umur 55 baru jadi ketua


      Dia ni ibarat bayi di sprm. Yg lain dah baligh..


      Maafkan dia ya akhi.. Hingus meleleh anta kena sapu... Cakap pun macam budak kerosine tahfiz... ' ko ejek aku bakar tahfiz ko Lim kit siang '

      Delete
    2. SURAT KABAR BARU, SURAT KABAR LAMA....PAPER BARU AKAN JADI LAMA....

      MEROYAN LAH KO ORANG CAI HAPRAK SOKMO SIANG MALAM...HASIL ABUK PUN TARAKKK!!!!

      Delete
    3. Kerusi ph bnyak kosong psal kita owg ph sibuk keje nk cover gst jiban smpai xsmpt join ceramah ph so yg dtg kat ceramah ph tue makcik pelda kahkahkah manala tau madey bgi dedak kankankan makcik pelda nk untung kiri kanan mentaliti nk bertongkat ajer

      Delete
  21. DI MANA LAGI DIA MAHU LETAK MUKA…?
    Tidak dapat dinafikan bahawa dua warga emas yang dahulunya merupakan seteru politik utama, sudah membuat pusingan U. Keduanya bersekutu untuk satu tujuan yang sama iaitu menewaskan Barisan Nasional (BN) pada PRU ke-14 nanti.

    Tun Dr Mahathir Mohamad dan Lim Kit Siang juga tidak dapat dinafikan adalah dua ahli politik veteran yang sehingga kini masih belum meninggalkan dunia politik negara. Kedua-duanya sudah berusia lanjut namun masih tegar mengejar kuasa.

    Seorang sudah menjadi Perdana Menteri dan sudah meletak jawatan dengan alasan ‘dah lama dah’. Manakala yang seorang lagi dikatakan tidak bercita-cita untuk menjawat jawatan tersebut, namun khabarnya lebih selesa menjadi ‘De Facto’ kepada Perdana Menteri ‘boneka’ jika diberi peluang.

    Pada pandangan penulis, para pemerhati politik cukup arif dengan tindakan dan corak politik Mahathir. Bagi mereka yang hidup di zaman dia berkuasa, mereka akan tahu bagaimana dia menggunakan kuasa secukup ‘rasa’, ‘kuku besi’nya memang terkenal seantero dunia.

    Dulu memang dia dipandang tinggi. Jasanya memang banyak. Maklumlah, lebih dua dekad berkuasa sebagai Perdana Menteri paling lama memegang tampuk pemerintahan negara, maka sudah tentu banyak yang dia boleh lakukan, termasuk juga ‘onar’ dan ‘najis’ yang ditinggalkan untuk dibersihkan oleh Perdana Menteri selepasnya.

    Kredibiliti Mahathir sebenarnya sudah tercemar lama dahulu. Namun memandangkan ketika itu dia berkuasa, hampir semua media berada di bawah ‘cengkaman’nya. Ada segelintir di kalangan pembangkang yang berani menyerang, namun ke ‘Kamunting’lah kemudian jawabnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. boringlah. tak ada cerita baru ke? next please.

      Delete
  22. Namun kini di era serba internet, kredibiliti Mahathir tercabar teruk. Malah jika diteliti, kredibilitinya terjejas akibat tindakannya sendiri, bukan orang lain. Dia sendiri yang meletakkan dirinya ke dalam ‘tong najis’, namun seperti biasa dia akan mendakwa dirinya betul dan orang lain yang berada di dalam ‘tong najis’.

    Berpuluh tahun Mahathir menegaskan DAP adalah sebuah parti yang rasis. Berpuluh tahun juga dia mengherdik pemimpin DAP dengan pelbagai kata nista dan tuduhan buruk. Namun kini tiba-tiba DAPlah parti yang paling ‘wangi’ baginya?

    Dia dulu mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim merupakan penjenayah seks luar tabi’i, berzina, pemimpin yang tidak bermoral dan menyalah guna kuasa selain terpalit dengan pelbagai perlakuan rasuah. Begitu yakin dia memalukan Anwar di seluruh dunia.

    Namun kini, dia bagai ‘lupa’. Bekas Timbalannya yang dimalukan sehina-hina manusia itulah yang dia dokong sebagai pemimpin yang paling berpotensi menjadi Perdana Menteri. Sanggup dia ‘mengadap’ banduan dan berpelukan dengan lelaki yang dia katakan penzina dulu?

    Kini Mahathir menjadi Pengerusi Pakatan Harapan. Namun dia dikatakan bukan calon Perdana Menteri Pakatan Harapan, ‘orang lain’ katanya. Tidak disebut pula siapa, namun ramai yang dapat meneka siapa yang mahu angkat sebagai Perdana Menteri.

    Jika dilihat satu persatu segala gerak politiknya sejak berwatak ‘Raja Mendeliar’ itu, penulis yakin bahawa ramai yang akan setuju untuk mengatakan bahawa Mahathir tidak lagi mempunyai kredibiliti untuk dipercayai.

    Ada yang mengeluh dan menjerit ditipu ‘hidup-hidup’ selama lebih 22 tahun. Ada yang sudah hilang rasa hormat padanya. Ada yang kasihan dan ada pula yang terbahak-bahak melihat seorang yang dulu sangat berkuasa kini ‘menjilat berkilo-kilo kahaknya’.

    Agak memalukan, namun itulah dia imej terkini Mahathir di mata ramai. Penulis kesal, namun apakan daya, sudah itu kemahuannya. Dia sendiri yang meletakkan diri di tempat yang jijik, bukan?

    Bukannya tidak ada yang sayang dan cuba menasihatkan dia. Namun kita pun tahu bagaimana perangainya yang ‘perasan bagus’ dan ‘betul semua’, bukan saja dia tidak peduli, malah dia ‘sindir’ pula pihak yang sayang padanya.

    Apa pun, penulis tidak nafikan jasanya. Namun perkembangan terkini dirinya, penulis hanya mampu berdoa supaya dia diberi hidayah, memohon Allah selamatkan dirinya. Dia mahu selamatkan negara? Kita pun dapat meneka siapa yang cuba dia selamatkan, bukan?

    Justeru itu, usahlah lagi berlaku hipokrit. Kemas saja barang-barang dan terbanglah ke tanah suci bermastautin di sana. Tindakan itu pada penulis adalah lebih tepat dari terus memalukan diri menanti episod demi episod ‘melondehkan’ segala ‘noda’ masa silamnya…

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau segunung sekalipun terlondeh segala noda seperti yg di tuduh, majoriti rakyat tetap akan menolak raja kleptokrasi yg menyusahkan dan memalukan kami semua. Najib days are numbered!

      Delete
  23. GUAN ENG LANTIK KETUA BIRO AGAMA PKR SEBAGAI ‘SCREW’ BARU
    Kira-kira 9 bulan selepas Saifuddin Nasution Ismail dilantik menjadi ‘screw’ Lim Guan Eng, semalam Guan Eng melantik pula Wan Ji, Ketua Biro Agama PKR sebagai ‘screw” barunya di dalam kerajaan DAP Pulau Pinang.

    Sebelum Saifuddin dan Wan Ji, Guan Eng sebelum ini menggunakan Mat Sabu sebagai “screw” Melayu di Pulau Pinang. Bila Mat Sabu sudah sah mahu bertanding di Selangor dan sudah masak makanan untuk Mahathir, Guan Eng kena cari pengganti baru. Maka jumpalah Wan Ji, ustaz yang berfahaman syiah dari PKR.

    Dikenali sebagai Wan Ji, katanya berkelulusan Al-Azhar dan Universiti Malaysia Kelantan (UMK). Wan Ji dilantik menjadi Pegawai Penerangan kepada Ketua Menteri Pulau Pinang semalam.

    Walaupun dia bukan ahli DAP dan bukan anak Pulau Pinang, namun dek kerana keberanian dan ‘muka temboknya’ memperbodohkan diri sendiri untuk menentang kerajaan BN dan mengeluarkan fatwa fatwa yang pelik, maka anak Melayu itu amat sesuai sekali dijadikan “screw’ baru menggantikan Mat Sabu.

    Setiausaha Agung DAP itu memang pantang jumpa mana-mana anak Melayu yang sanggup menjadi bodoh untuk memfitnah memburukkan kerajaan BN, pasti dia akan mengambilnya menjadi ‘balaci’ DAP.

    Sebelum ini pun, sudah ada anak muda bernama Zainulfakar yang berkerja untuk menjaga Buletin Mutiara di pejabat Guan Eng. Diambil dari Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Seronok DAP bila dapat budak Melayu yang sanggup dijadikan ‘screw’ untuk lawan balik Melayu.

    Sama seperti Penolong Setiausaha Publisiti DAP Johor, Sheikh Omar Ali yang juga merupakan pelajar dari Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Sheikh Omar ini junior kepada Zainulfakar. Kini Sheikh Omar ini sudah jadi ‘screw” DAP untuk menyokong pesta arak dianjurkan. Bercakap bagi pihak DAP supaya pesta arak boleh diadakan.

    Inilah juga DAP akan buat pada Wan Ji di Pulau Pinang. Strategi Guan Eng melantik Wan Ji menjadi pegawai penerangannya adalah kerana Guan Eng sendiri sudah tidak boleh menjawab setiap isu yang rakyat tanya kepadanya.

    Guan Eng lantik Wan Ji bagi menjawab isu isu bagi pihak Guan Eng. Dengan cara ini, Guan Eng boleh “screw” Melayu dalam isu isu yang berkaitan dengan agama, hal ehwal orang Melayu dan juga isu isu yang jelas sekali memperlihatkan kegagalan Guan Eng, seperti banjir, tuduhan rasuah, isu gadai tanah dan kes kilang haram.

    Siapa sebenarnya Wan Ji ini? Pada sekitar tahun 2013, tersebar video dalam Youtube bertajuk “Tergempar : Ust Wan Ji Hapuskan Sistem Sultan”. Dalam video tersebut, Wan Ji yang pada ketika itu adalah Ahli Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Selangor membuat cadangan untuk menghapuskan sistem beraja di Malaysia.

    Malah pada September 2014, Wan Ji pernah memakai baju hitam bertulis “Hapus” dan memegang plakad bertulisan Cina dan bertulis “Sultan Durian”. Bila dibaca serentak bermaksud “Hapus Sultan Durian”.

    Wan Ji adalah kawan baik dengan Khalid Ismath, seorang pengikut kuat Syiah. Khalid Ismath ini merupakan bekas pelajar UiTM Shah Alam dan pernah mengibarkan bendera baru Republik Malaysia. Wan Ji dan Khalid Ismath mempunyai niat yang sama iaitu menubuhkan negara republik di Malaysia.

    Pada tahun 2010, bila arwah Ustaz Haron Din menegur agar umat Islam jangan berpihak kepada tuntutan akhbar mingguan The Herald Catholic Weekly berkaitan isu kalimah Allah, Wan Ji pada ketika itu telah menggelar Haron Din sebagai ‘ulama kepala lutut”.

    ReplyDelete
  24. Abang Man


    GAMBAR AUN SAN SU KYI DI OXPORD DAH D TURUNKAN


    GAMBAR D PINTU MASUK UTAMA OXPORD DAH MASUK COLD STORAGE

    GAMBAR NAJIP D NOTINGHAM MASIH TERGANTUNG KER????



    BODO PUNYER NOTIBGHAM FOREST UNIVERSITY STUPID BLOODY IDIOT

    ReplyDelete
    Replies
    1. SURAT KABAR BARU,,,,SURAT KABAR LAMA...PAPER BARU AKAN JADI LAMA.....

      CIBAI LAH LU....

      Delete
    2. Diutuskan rasullullah saw dgn rahmatan lil alamin sbgai rahmat seluruh alam cukup mnerangkan bahawa nama allah itu cukup luas so knapa nk monopoli bila monopoli prinsip ilmu tauhid bukankah tersasar So mr j evengelis xyah murtadkan ko pun dia heret ko dgn pemikiran dogma plus jumud ke lmbah syirik so nama tuhan sekelian alam bkan isu tpi persepsi pd tuhsn lain pd stiap penganut kita xboleh paksa ikut aper yg prcaya hakikatnyer

      Delete



    3. ITU JEEER


      ko ada ?



      Tak.layak.ko jadi anak tiri najib@ machai najip

      Delete
    4. Perumpamaan ini boleh di ibaratkan skumpulan owg bodoh owg buta owg gila dn oku brkumpul ikut serta dgn pakar zoologi dan veterinar sama sama memberikan rumusan mengenai seekor badak kita rakyat sbgai penonton nk percaya pada pihak yang mana untuk dapat pencerahan mengenai definasi seekor badak secara lengkap hikhikhik sekolahkan kit siang sindirkan jiban kankankan

      Delete
  25. Bila Nooh Gadut, bekas Mufti Johor mengeluarkan pendapat bahawa orang Islam boleh jadi kafir dan murtad sekiranya mempertikai keputusan Mahkamah Rayuan yang melarang bukan Islam dari menggunakan kalimah Allah, Wan Ji membantah kenyataan Nooh Gadut ini. Wan Ji kata ayat Al Quran yang digunakan Nooh Gadut tidak tepat.

    Baru baru ini pada 18 September 2017, Wan Ji menegaskan, Al Quran memerintahkan muslim untuk membenarkan kumpulan Kristian menggunakan nama Allah secara bebas untuk merujuk apa sahaja yang mereka mahukan termasuk persona di tiang salib tersebut sebagai Anak Allah.

    Lepas seminggu Wan Ji kata boleh guna nama Allah sampai di tiang salib ini, Guan Eng terus ambil Wan Ji dan dilantiknya di Pejabat Ketua Menteri DAP itu di Pulau Pinang. Semalam, selepas sahaja angkat sumpah, Wan Ji terus menyatakan bahawa dia akan menggunakan ayat Al Quran untuk membela dan mempertahankan Guan Eng di Pulau Pinang.

    Ayat Al Quran mahu digunakan untuk pertahankan “tokong” DAP oleh Wan Ji.

    Sampai begitu sekali sanggup Wan Ji pertahankan ketua menteri DAP ini. Sampai sanggup guna Al Quran. Inilah cara Guan Eng untuk screw orang Melayu dan orang Islam di Pulau Pinang. Ambil Ketua Biro Agama PKR yang jelas sekali berkiblatkan syiah untuk mempertahankannya di Pulau Pinang.

    Kini puak puak berfahaman komunis sudah bersatu dengan puak puak syiah untuk menumbangkan kerajaan berfahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah di Putrajaya. Wajib bagi semua Ahli Sunnah Wal Jamaah mempertahakan kerajaan yang sedia ada di Putrajaya. Jangan biar jatuh ke tangan puak komunis dan syiah ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gendang gendut bunyinya


      GENDUT !!!


      Delete
    2. Jgn layan kopipes nie isinyer sarat dengan ungkit mengungkit syak wasangka tnda guna kad kaum dan agama sedang diguna untuk sentimen kaum so xyah baca hujah songsang pemikiran dunia ketiga plus perangai style penjajah british bertunjang kan break and ruling so penulis komen sila blajar sejarah dan sains sosial sblum komen nmpak janggal apabila bersilat hujah cuba lgi bingai boy

      Delete
    3. Ecehh 1054 isu kalimah allah? Evengelis soal balik jer takkan allah tue cipta orang islam jer? Aper hujah ko?camner nk hujah disiplin ilmu tauhid pun dah rongak ikut ko pnya fatwa.puak vatikan nie ko ingat xblaja agama kita?jgn ko dogma allah tue maha besar dia tidak brkhendak n laisa kamislihi blaja cabang ilmu tauhid bru lyan bab nie syirik lak ko kang tanpa sedar

      Delete
    4. isu bosan macai najib. next please..

      Delete
  26. Kebebasan SPRM perlu juga dipertahan.

    Sebelum ini pun ianya boleh diheret ke mahkamah oleh netizen dan begitu juga Jabatan Peguam Negara mempunyai kuasa langsung untuk memantaunya.

    Kajian perlu juga dibuat JITN kelak tidak seperti tikus membaiki labu atau do politikkan

    ReplyDelete
  27. sebagai penjawat awam, ts zulkifli tlh melanggar peraturan dlm 'perintah am' (chapter D). niat nya baik tapi cara dia bertindak adalah salah.

    PM najib wajib memberhentikan dia atau masuk kan dia dlm 'pool' dgn serta merta.

    perkara saperti ini tidak pernah berlaku semasa Tun M menjadi PM.

    kelemahan pentadbiran najib semakin menyerlah sekarang d mana peg kanan nya sendiri berani mengkritik nya secara terbuka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi sistem yg ada sekarang tidak diubah dan semua agensi penguatkuasa diletakkan dibawah badut badut bn, selagi itulah penjenayah peringkat tertinggi akan terlepas. PH membawa harapan yg besar utk menambahbaik sistem yg sedia ada kearah ketelusan secara total.

      Delete
    2. MENGHARAP JER LAH FUKATAN HAPRAK NAK MENANG PRU....

      Delete
    3. Rite kawan kawan kalau telusuri sejarah golongan pnjawat awam yg serupa ini yg menjatuhkan tamadun melaka now sejarah berulang lgi sbelum hbis melingkup rakyat perlu cabut golongan pelingkup nie dari sistem

      Delete
    4. Rite kwan kwan ikut sejarah tamadun melaka tumbang sbab elemen ini iaitu rasuah salah guna dan kegagalan rundingan diplomatik hehe bkin jmbatan emas untuk puteri gunung ledang rakyat kena gst n sumbang emas mereka kna lak bedah nyamuk nk amik hati tujuh tmpayan psal nk puteri gunung ledang upernya nk bntu ekonomi kerajaan majapahit hahaha sejarah dah berulang masa jer xsama pru 14 cash is the king harus melingkup

      Delete
    5. RATK ...KO NI KUAT MEROYAN....MEROYAN LER KO....
      KITA TENGOK LER NANTI SAPA YANG MELINGKOP ....

      Delete
    6. Hehe mmg nick aku meroyan pndai ko dubuk RATK mean rage against the klepet melayu kan kemarahan meluap luap mnentang si klepet so bring it wa tatak goyang

      Delete
    7. Barisan dubuk jiban dah rotting so tunggu dicompose jer

      Delete
  28. Bos SPRM ni dah nak melawan tokey nampak. Ni mesti adalah jarum2 dari puak sebelah sana dah nak test market, cuba utk mengadu dombakan antara penjawat awam dgn kerajaan. Ntah apa yg dibisikkan di telinga Bos SPRM tu sampai dia melenting sedemikian rupa...amat bercanggah dgn prinsip mereka yg berpegang teguh kpd motto'" saya yg menurut perintah". Tak abis2lah onar puak sana tu..selagi tak lingkup negara tercinta ni , tak senang duduk mereka semua!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kehkehkeh geng najib langau jiban rasa diri macam tebuan kesiannn

      Delete
  29. padan muka melayu ditipu melayu......selamanya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...