Thursday 28 September 2017

1MDB SAH ADA KESALAHAN, SIASATAN PELBAGAI AGENSI PENGUATKUASA LAIN WAJIB DIBUKA SEMULA


PAKATAN HARAPAN GESA BANK NEGARA GUNAKAN SEPENUH KUASA AMBIL TINDAKAN KE ATAS INDIVIDU TERBABIT DI DALAM 1MDB 

Saya mengucapkan terima kasih kepada pengurusan Bank Negara Malaysia yang memberi maklumbalas rasmi kepada satu memorandum dari ahli-ahli parlimen Pakatan Harapan yang dihantar pada 2 Ogos lalu. 

Sementara saya terkejut dengan jumlah penalti yang dikenakan iaitu RM115.8 juta, saya ingin menarik perhatian rakyat bahawa Bank Negara Malaysia belum menggunakan sepenuhnya kuasa yang diperuntukan di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 untuk berlaku adil kepada rakyat dalam skandal 1MDB ini. 

Saya menyeru pengurusan Bank Negara Malaysia menyertai rakyat Malaysia yang lain dalam mempertahankan kebebasan Bank Negara Malaysia sebagai institusi penguatkuasa yang bebas untuk mengelakkan skandal kewangan yang serupa berulang di masa akan datang. 

Sebab itu saya berpendapat adalah wajar Bank Negara Malaysia menggunakan sepenuh kuasanya di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 seperti berikut: 

1. Bahagian XV PENGUATKUASAAN DAN DENDA, Fasal 234(3)(b) yang memberi kuasa kepada Bank Negara Malaysia mengenakan denda sebanyak RM5 juta atau tidak lebih dari tiga kali jumlah wang yang terlibat di dalam setiap kesalahan yang dilakukan 1MDB; 


2. Bahagian XV PENGUATKUASAAN DAN DENDA, Fasal 234(5) yang memberi kuasa kepada Bank Negara Malaysia mengenakan denda atau apa-apa hukuman yang diperuntukkan di bawah akta ini ke atas pengarah, pengurusan kanan dan mana-mana orang perseorangan yang bertanggungjawab ke atas pengurusan 1MDB.


Setakat ini, Bank Negara Malaysia hanya menggunakan kuasa di bawah Fasal 234(3)(b) untuk mendenda 1MDB dan entiti-entiti berkaitan sebanyak RM115.8 juta. Malangnya, tindakan mengenakan denda ke atas 1MDB sebenarnya samalah seperti mendenda rakyat Malaysia kerana segala tanggungan hutang dan denda ke atas 1MDB kini ditanggung oleh rakyat Malaysia. 

Dari denda berjumlah RM115.8 juta ini, laporan media ada menyebut bahada RM53.7 juta telah dikenakan terhadap AmBank kerana melanggar Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 dan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013. 

Saya ingin mendapat kepastian sama ada baki berjumlah RM62.1 juta yang telah dikenakan sudah dibayar, dan jika ya, siapa yang telah membayarnya. Jika 1MDB atau entiti berkait 1MDB yang membayarnya, ini bermakna sudahlah rakyat Malaysia menjadi mangsa penyelewengan dana rakyat di dalam 1MDB, kini rakyat Malaysia terpaksa juga menanggung denda yang dikenakan ke atas 1MDB. 

Oleh itu, saya sendiri sebagai Ketua Pembangkang dan Presiden Pakatan Harapan akan membuat laporan polis minggu depan untuk membolehkan Bank Negara Malaysia menyiasat Dato’ Sri Najib Razak sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat 1MDB, ahli-ahli lembaga pengarah 1MDB (dahulu dan sekarang) serta pengurusan kanan 1MDB (dahulu dan sekarang) di bawah Fasal 234(5). Perlu diingatkan bahawa pada ketika pelbagai dakwaan terhadap 1MDB ini berlaku, Artikel 117 dalam Memorandum dan Artikel Penubuhan Syarikat (M&A) 1MDB menyatakan bahawa sebarang komitmen kewangan 1MDB memerlukan kebenaran bertulis YAB Perdana Menteri, Dato’ Sri Najib Razak. 

Secara logiknya, jika Bank Negara Malaysia sudah pun mengenakan denda sehingga RM115.8 juta ke atas 1MDB, itu bermakna berlaku banyak pelanggaran undang-undang dalam urusan 1MDB. Sudah tentu urusniaga dan tindakan yang melanggar undang-undang ini dibuat atas arahan seseorang atau sesuatu pihak kerana 1MDB bukanlah satu makhluk yang bertindak sendiri. 

Maka, apabila Bank Negara Malaysia sudah mengenakan denda di bawah Fasal 234(3)(b) ke atas 1MDB sebagai badan korporat, ia mesti juga disertai dengan tindakan di bawah Fasal 234(5) ke atas individu yang bertanggungjawab memberikan arahan sehingga menyebabkan 1MDB melanggar peraturan-peraturan di bawah akta. 

Saya berharap pengurusan Bank Negara Malaysia tidak akan berdolak dalih mengenai perkara ini. Jika pun pengurusan Bank Negara Malaysia tidak berani mengambil tindakan ke atas Dato’ Seri Najib, sekurang-kurangnya ahli-ahli lembaga pengarah dan pengurusan kanan perlulah dikenakan tindakan. 
Pakatan Harapan tidak akan membiarkan rakyat dihukum kali kedua dengan tindakan denda ke atas 1MDB sementara individu di belakangnya dibiarkan terlepas. 

YB Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail 
Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia 
Presiden Pakatan Harapan 
27 September 2017


Ulasan - Selama ini tiada siapa tahu dan seperti mahu disembunyikan berapa jumlah denda yang telah dikenakan oleh Bank Negara kepada 1MDB atas kesalahan melanggar Akta Perkhidmatan Kewangan 2013 berhubung beberapa urusniaganya.

Sekian lama  jumlah itu cuba dirahsiakan dan Bank Negara selalu mengatakan mereka tidak berhasrat mendedahkannya. 1MDB lagilah cuba menutup jumlah denda yang dikenakan ke atas mereka itu.

Tetapi, segala-galanya terdedah semalam. Dalam surat jawapannya kepada Pakatan Harapan, Bank Negara akhirnya mendedahkan jumlah denda yang dikenakan kepada 1MDB adalah sebanyak RM115.8 juta.

Jumlah denda itu tentunya merupakan yang terbesar dalam sejarah skandal kewangan di negara kita. Ia juga dengan jelas memperlihatkan kesalahan yang besar juga telah dilakukan oleh 1MDB.

Jika ada kebenaran berhubung laporan media sebelum ini yang mengatakan Ambank telah didenda sejumlah RM53.7 juta kerana melanggar peraturan kewangan berhubung dana 1MDB, bermakna jumlah selebihnya iaitu RM62..1 juta adalah denda yang ditanggung oleh syarikat pelaburan itu.

Jumlah tersebut pun masih dikira besar dan menampakkan syarikat pelaburan yang ditubuhkan oleh Najib Razak dan beliau sendiri menjadi Pengerusi Lembaga Penasihatnya telah melakukan kesalahan yang dikira besar juga.

Selepas jumlah denda ini terdedah, apa yang seharusnya dilakukan?

Oleh kerana denda itu membuktikan wujudnya kesalahan yang besar dan serius telah dilakukan oleh 1MDB, maka sebagaimana yang ditekankan oleh Dr Wan Azizah Wan Ismail, langkah seterusnya ialah Bank Negara harus segera mengambil tindakan ke atas individu-individu tertentu yang menyebabkan peraturan Bank Negara itu dilanggar.

Tentulah tidak masuk akal jika hanya 1MDB yang didenda, tetapi individu yang bertanggungjawab  menyebabkan peraturan Bank Negara itu dicabuli, terlepas begitu saja?

Tidak kira siapa individu-individu tersebut, merekalah sebenarnya perancang dan "lahanat" dalam skandal 1MDB selama ini.

Yang kedua, pembuktian bersalah melalui denda besar oleh Bank Negara itu seharusnya turut menggerakkan agensi-agensi penguatkuasa lain untuk mengambil tindakan yang sama ke atas 1MDB dan individu-individu berkaitan dengannya.

Jika sudah dibuktikan dan sah ada kesalahan oleh Bank Nagara terhadap 1MDB, apakah tidak mustahil  kesalahan tertentu telah dilakukan juga dan ia boleh disiasat oleh pihak PDRM dan SPRM?

Bermakna, membuka semula siasatan adalah sesuatu yang wajar dan perlu selepas ini. Langkah Pakatan Harapan membuat laporan polis pada minggu depan adalah pilihan terbaik dan tiada pihak harus berdolak-dalik lagi dalam menegakkan kebenaran sebagaimana yang dituntut Tuhan. (ShahbudinHusin 28/09/2017)

151 comments:

  1. Seman masiih mabok, mlm dia gi pesta arak
    Doe putus modal, mau dibuat kenciing berak
    MalaysiaHaru sudah belah, cabut berselerak
    Begitu jugak dgn si bapok Armstrong haprak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si dayus kojola kaki meraban

      Delete
    2. Dia dirasuk hantu najib...

      Delete
    3. Denda RM 115 juta itu banyak tapi sekurang kurangnya 1MDB tiada tipu rakyat dgn jumlah denda yg dibayar. Tapi 'kehilangan' 32 billion duit rakyat jauh lagi hebat. Yg paling sedih bila pemimpin yg dipilih untuk urus harta rakyat berkata 'Saya tidak tahu dan bukan urusan saya'. Parlimen ditipu. Harap RCI keluar lapuran dgn cepat supaya individu ini boleh dibawa ke muka pengadilan. Untuk tutup 'kehilangan' ini berbagai agensi termasuk TNB dan MAS dirompak yg banyak bawa derita pada rakyat.

      Delete
    4. Apa nak hairan, dekat sempadan thai ,Padang besar,danork dan sg golok, 90% kedarah beer, melayu.

      Delete
    5. Wei Jerangkong
      tak tipu??? dah tak boleh tipu!!kenapa sebelom ni BNM tak umum..sbb dpt arahan jangan umum kan??...untong ada PAKATAN HARAPAN usahakan...dapatlah rakayat tau...wow..rm115.8 juta utk bayar denda je???...wooooo dahsyat....

      Delete
    6. Hari tu rafizi dedah duit KWAP dah digunakkan oleh 1mdb....agaknya denda2 ni dibayar pakai duit mana pulak ??

      Syarikat ladang kambing najib asyik kena denda sana denda sini,bayar sana bayar sini..kena penalti sana kena penalti sini..bayar extra bunga sana sini.salah bayar sana sini....pkai duit sapa tuu??

      Ada untung ke syarikat ladang kambing najib ni??? Audit bertukar tukar kompeni dah..untung rugi boleh tau ke??

      Delete








    7. THE MALAYSIAN CROOK - kata newsweek


      Siapa yang d maksudkan...


      Siapa surat khabar dunia kata ' THE MALAYSIAN CROOK KETIKA MENYEMBAH BUMI AMERIKA DI WHITE HOUSE '???

      Delete
    8. Kikikiki....boleh taja ajk kampong g haji kira untung la tuuuuu..lantak la takda audit tahunan ke ape kate mrj

      Delete
    9. OLEH KERANA SEGALA PENDEDAHAN MENGENAI 1MDB, FELDA, KWAP, KWSP, LUTH, GST DLL TIDAK DAPAT DAPAT DITUTUP LAGI MAKA KEPUTUSAN OLEH PEMIKIR BN TERPAKSA DIPINDAHKAN KEPADA USAHA UNTUK MENGUNGKIT DAN MENGHIDUPKAN KEMBALI SEGALA PERISTIWA, SEPANJANG 22 TAHUN TUN DR. MAHATHIR DENGAN HARAPAN IANYA DAPAT MEMBUAT PENGUNDI LUPA KEPADA DOSA-DOSA YANG SEDANG BERLAKU MASAKINI.

      BAGI YANG KURANG CERDIK PULA MEREKA CUBA MEMBANTU UNTUK MENUTUP PENYELESEWENGAN YANG SEDANG BERLAKU DENGAN MEMADAM FOTO DAN KISAH TUN DR. MAHATHIR DALAM BUKU-BUKU SEJARAH DAN SETERUSNYA DALAM PAPAN-PAPAN MAKLUMAT SEPERTI YANG DILAKUKAN DI PETRONAS BARU-BARU INI.

      KEDUA-DUA USAHA INI PASTINYA AKAN MELESET DAN BACK-FIRED, ATAU 'MEMAKAN DIRI' SEBAGAI YANG BOLEH PEMBACA LIHAT DARI KARANGAN-KARANGAN DALAM MASUKAN BLOG KALI INI. MASUKAN INI AKAN DITAMBAH DARI MASA KE MASA DAN PIHAK PEMBACA JUGA BOLEH TURUT MENAMBAH DI DALAM KOMEN MASING-MASING.

      Delete
    10. Kesimpulan (RCI Forex):

      1. Forex untung RM50 billion (Najib senyap)

      2. Forex rugi RM32 billion (Najib bising)

      3. Nama pun berniaga, ada untung ada rugi.

      4. Mereka yang terlibat tidak curi 1 sen pun duit dari urusniaga ini.

      5. PM dan TPM tak tahu menahu pasai urusniaga ini sebelum ia terjadi... dah jadi baru tahu.

      6. TS Noh dah pun letak jawatan sebab rasa dirinya bertanggung jawab.

      7. TS Nor guna pula ilmu dan pengalaman belajar dari rugi forex RM32 billion ini untuk selamatkan Negara Malaysia berates billion masa krisis matawang 1998 pula... kalau tak Malaysia dah lama telingkup.

      8. Takde elemen jenayah.. sekadar kelemahan pengrusan dan patuh SOP.

      9. Tun M tak curi satu sen pun duit dan kerugian forex tu. .. tak macam kes 1MDB... kalau tak caya cer buat RCI untuk 1MDB ... Najib ada berani? Confirm tak berani punya.

      10. RCI forex buang masa. .. hakikatnya orang yang suruh buat tu adalah agenda tersendiri yang akhirnya backfired.

      Delete
    11. Budin2 ... sampai mati jongkeh la ko coghita one m db menlainkan takdir turunnya Najib .... kalu tak ... tak mongompok doh coghito kalut malut ni .. dah basi ... takpo hang putaq la sampai pru14 ... pru15 ... sampai dymm mengantikan Bn.

      Delete
    12. Mr J,

      Tadi petikan mengenai RCI Forex yang kau kata rugi sangat tu!!!

      Sekarang ni kenapa Petronas nak buang pekerja 5,000 orang???

      Kenapa Felda yang dulunya syarikat ke2 terbesar di Malaysia sedang melingkup???

      Zaman Mahathir syarikat2 ni untung besar!!!

      Kau beri jawapan selain mengatakan Najib bodoh, orang berniaga ada untung rugi dia rugi semua sekali!!!

      Jangan nak bodohkan orang la!!!

      Aku ni sibuk tapi aku cukup pantang manusia macam kau yang nak memperodohkan orang lain!!!

      Delete
    13. Anon 1156, daripada kita terus hidup dlm penipuan dan fitnah sila baca lapuran WEF yg dipetik dari FMT. Malaysia mempunyai pengurusan dana rakyat antara yg terbaik didunia. Beza dgn zaman TDM. Beratus billion duit rakyat lesap dlm judi forex, skandal dan projek projek yg gagal. Naikan semula TDM adalah bala besar bagi negara. Bila nak sedar?http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2017/09/28/wef-report-malaysia-is-15th-most-efficient-in-government-spending/

      Delete
    14. Mr. J,

      Aku nak buat kerja lain pun tergelak baca komen kau.

      Yang rugi kau sebut, yang untung kau senyap!!!

      Duit Petronas dan Felda mana??? Kenapa lingkup??

      Duit Tabung Haji mana??? Duit KWSP mana???

      Zaman Tun hutang 100 billion nampak la KLCC, Putrajaya, LRT.

      Zaman Najib hutang lebih 88 billion nampak apa??? Apa projek 1MDB yang nampak??

      Yang aku nampak Felda melingkup ada la!!!

      Kenapa zaman Tun Felda berjaya???

      Jangan bodohkan orang la!!!


      Delete
    15. lebih 800 billion hutang Najib yang nampak. Typo

      Delete
    16. Laporan tu hanye untuk cara perbelanjaan kerajaan...kerajaan malaysia ade peraturan kewangan dan odit seblm najib jadi PM lagi...

      Kalo wang kerajaan lesap adekah bukti sesiapa yg rompak?...
      Berbeza dengan 1 mdb yg telah disahkan oleh siasatan fbi ade orang malaysia telah merompak duit 1 mdb dengan pembelian aset di amerika dan di negara lain..
      Otak mr J kurang cerdas ...ato mr J boleh buktikan laporan siasatan fbi adalah palsu?...
      Mr J boleh ceritakan kesalahan ape 1 mdb telah lakukan hingga BNM denda ratus jota 1mdb...

      Delete
    17. Mr. J,
      Seperti selalu tuan akan cuba spin. Kalau dah kena denda sampai RM115 juta, bermakna 1mdb adalah penipu. Kalau tak buat salah, tak kan sampai didenda. RCI Forex ditubuhkan untuk siasat kerugian Forex. Kalau dah rugi mmg duit tak de. tapi disebabkan nak pertahankan MO1 dan nak jatuhkan tun M, tuan pandai2 tukar dari RUGI kepada hilang..ramai org yg cerdik Mr J ooiii..puak2 umngok mcm Mr J je tak tahu beza RUGI, HILANG DAN CURI..KAN????

      Delete
    18. Mr Jebon.....dah lama aku tak berinteraksi dgn ko........atas kekangan tugas dan bisnes maka masa aku terhad.........maklom hidop tanpa dedak ni kenalah kerah tulang 4 kerat.

      Dari dulu sampai sekarang di posting2 aku yg lepas2 ko masih tak jawab soalan2 aku di bawah......jadi aku ulang sekali lagi pada ko......

      1. Apakah BEZA antara Aabar PJS dan Aabar BVI..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Setelah bayaran sebanyak USD3.5 billion dibuat kepada Aabar BVI..........kenapa 1MDB perlu buat bayaran kali ke2 kepada IPIC...???

      Jebon........USD3.5 billion ni satu jumlah yg amat besar.......sila bagi jawapan.

      Kuman di seberang ko nampak tapi badaaakkk buntal depan bijik mata ko buta.

      Salam perjuangan kepada sumer kawan2 yg sekapal....Bro John Doe, Macy, Dad, UP, Msian Cyber, Msia Baru.........Sifu2 Pak Othaman, Pak Diny dan Pak Rahman JPC....dan sumer kawan2 dan anon2 yg sekapal yg lupa disebut nama.

      Delete
    19. Maaf lupa sebut nama teman seperjuangan Bro Zack Armstrong, Tajul, Mat Noor......dan yg lain2.

      Delete
    20. Selamat bertemu kembali sdra Phantom.

      Walau sibuk apa pun tapi kita semua tetap berkesumat di hati.

      Bagi pihak semua rakan2 seperjuangan Salam sdra itu kami jawab...Wa alayk.um Salam.

      Salam Perjuangan & terus berjuang...!!

      Delete
    21. Terima kasih kepada Pak Othaman yg saya hormati lagi diingati.

      Walau macam mana sibuk pon teman tetap ingat pada blog ni..........sentiasa rindu dengan Tuan Budin hehehe....

      Begitu jugak selalu ingat dengan sumer rakan2 seperjuangan yg sama2 berganding bahu menghempok hentaammm maacaaiiii2 haram ni.

      Nampaknya rakan2 seperjuangan kita makin bertambah........nampaknya sudah ada nama2 baru yg sama2 berjuang di sini.

      Teman bangga dengan kalian sumer.

      Ayohhh.....rapatkan saf....bersatu kita..!!

      Delete
    22. Anon, kenapa fitnah dilanggan dan kebenaran diabaikan? Mcm mcm cara kita cuba untuk halalkan duit rakyat yg sebegitu banyak lesap. Sila baca lagi komen ADB pasal ekonomi Malaysia yg tumbuh mantap.
      https://www.google.co.za/amp/s/www.bloomberg.com/amp/news/articles/2017-09-26/adb-sees-hong-kong-and-malaysia-looking-better-as-india-slows?espv=1

      Delete
    23. Jebon............dari dulu sampai sekarang di posting2 aku yg lepas2 ko masih tak jawab soalan2 aku di bawah......jadi aku ulang sekali lagi pada ko......

      1. Apakah BEZA antara Aabar PJS dan Aabar BVI..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Setelah bayaran sebanyak USD3.5 billion dibuat kepada Aabar BVI..........kenapa 1MDB perlu buat bayaran kali ke2 kepada IPIC...???

      Jebon........USD3.5 billion ni satu jumlah yg amat besar bebbb.......sila bagi jawapan.

      Kuman di seberang ko nampak tapi badaaakkk buntal depan bijik mata apasal ko buta....??

      Delete
    24. Rentikan mrepek ko mr j stiap sykt yg dtubuhkan mnggunakan dana awam spatutnya ader laporan kewangan utk diakses oleh org ramai haha jgnkan laporan kewangan malah untuk do audit pun dihalang so one m dee bee tue sykt yg chairman nyer toyol klepet itu fact

      Delete
    25. Jebon.......dulu ko kata 1MDB company berprestij....banyak aset.....alih2 mintak tangguh bayar hutang.

      Pastu ko kata 1MDB tak der apa kesalahan dan tak derrr penyelewengan........alih2 kena denda dengan BNM.

      Orang tak kenakan denda pada benda yg betol..........denda hanya dikenakan ke atas satu2 kesalahan.

      Cuba ko ulas sikit pasal 3 auditors to 1MDB......Ernst & Young, KPMG dan Deloitte......ape keheinye deme surrender yeoppppp..........

      Kemudian kata ada Laporan audit...........tapi kemudian alih2 kita dibagi tau Laporan Audit diOSAkan.

      Apa kesimpulan audit2 tu....??

      Jebon jangan lupa jawab soalan aku di bawah....

      Ulang Tayang yg berpuloh kali.....

      1. Apakah BEZA antara Aabar PJS dan Aabar BVI..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Setelah bayaran sebanyak USD3.5 billion dibuat kepada Aabar BVI..........kenapa 1MDB perlu buat bayaran kali ke2 kepada IPIC...???

      Delete
    26. RATK, betul ke? Mana lapuran terowong halimunan Penang yg dah telan lebih RM 200 juta? Duduk dlm blog ini kita benar benar terpisah dari realiti. Asyik langgan fitnah. Sila baca link dari Fitch Group tentang 'kewibaan' Pembangkang.
      http://m.themalaymailonline.com/malaysia/article/fitch-unit-views-opposition-bickering-as-good-for-bn-and-business

      Delete
    27. Phantom, BNM denda 1MDB selepas tarik balik kelulusan pelaburan luar 1MDB. 1MDB didesak bawa balik duit pelaburan dlm jangka pendik. 1MDB tak dapat buat demikian kerana makan masa. Masa didenda. Arahan keluar zaman Zeti masa sabotaj 1MDB tengah berlaku. Denda tiada kaitan dgn penyelewengan....

      Delete
    28. Jebon ko buat2 rabun tak nampak soalan aku ye...???

      Delete
    29. Jebon..........."sabotaj" 1MDB apa kebendanya....?? Tak ada maknanya sabotaj.......ko meraapuuu apa ni......berapa banyak udah telan pil kuda woiiii....??

      Sila jawab soalan ulang tayang aku....

      1. Apakah BEZA antara Aabar PJS dan Aabar BVI..??

      2. Adakah Aabar BVI subsidiary IPIC..??

      3. Setelah bayaran sebanyak USD3.5 billion dibuat kepada Aabar BVI..........kenapa 1MDB perlu buat bayaran kali ke2 kepada IPIC...???

      Delete
    30. Hahahahaa....anak haram mmg la rabun kikikiki

      Delete
    31. Jebon kalo tak temberang tak boleh tido mlm ni..

      Delete
    32. Jebon...kenape bank negara dedak 1 mfb tarik balik pelaboran di luar negara?

      Ape jadi pelaboran tu?...ada ontong ka?..

      Delete
    33. Pelaburan ke....peleburan...??

      Delete
    34. j is a chronic hypocrite.....that is that he/she is.

      if race is not enough, religion will be the other thing to be scored.

      u r just full of shits, j!

      Delete
    35. Trowong halimunan kakak ko
      Suruh jiban jmpa teram buat trowong tue nnti bleh halimunan trus mr j brsama si jiban yang ko agung agungkan hujah cam kera kna belacan melompat sakan lgi meraban cmner duit one em dee bee halimunan jugak kankankan setan

      Delete
  2. Segala dan semuanya bertulis dan berekod..
    Satu titik permulaan yang cukup baik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rekod altantuya kat megersen pon boleh hilang beb..

      kah...kahh...kahhh...kahhhh..kahhhhh......

      Delete
    2. JIBOHIPOKLEPTO...cepat panggil sidang tegempar parlimen ... mansuhkan akta2 bank negara tu cepattttt...may day...may day...may day.....

      Delete
    3. Jiban xtau meniaga
      Ape disntuh menjadi celaka
      Cash is the king
      Semakin duka
      Kuasa di tampuk semakin sirna hikhikhik mcm xcaya ker

      Delete
  3. selagi jibby ada kuasa jgn harap dia di dakwa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dakwa kojola yg berpakaian wanita

      Delete
    2. Dah tak lalu dah kejora tu...dah lemau diuli dek abg man muahh muahh ari tu

      Delete
  4. Mcm mana perniagaan anda di lorong chow kit?

    ReplyDelete
  5. Admin dah ketandusan idea kempen melobi
    Kasiihan sungguh, ini tali barut DAPigs/babi
    Bawak je isu, geng pro-DSN tibai bertubi-tubi
    Pusing sanaa, kencing sini, balik-balik 1MDB

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini kesalahan syatikat yg ditubuhkan najib...kenape mesti sorok?...ini wang rakyat...

      Delete
    2. Kojoolla risau kejahatan najib terburai...kojolla tak kisah cina jho lo kayer free bebas hidup mewah walopon kojolla merempat...
      Kojolla melayu bongok..

      Delete
    3. Pasal 1mdb wujudnya GST, hapus subsidi rakyat.

      Delete
    4. Balik balik pembangkang yg salah mcm citer doremi do ngan minah berhutang mat jun yg salah hehe sng citer do=jiban minah=rosmah mat jun=dap kot hahaha so pas pru kita cuma nk tau antara do ngan minah saper mati dulu mat jun nk bagi hadiah hajaha undi pakatan harapan

      Delete
  6. Eloknye diperjelaskan ape kesalahan 1 mdb hingga didenda...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam media2 Singapore yg mengulas cerita court case BSI Bank Singapore.........mereka sebut "money laundering related to 1MDB"......

      Staff bank yg disumbat jel tu ngaku ada menerima upah yg bermilion2 untuk buat kerja kotor money laundering tu.

      Jadi cerrrrr sama2 kita pikio yeooppp apa maksud deme tu gamaknya....??

      Delete
  7. Melayu yang mengucap 2 kalimah syahadah yang diamanah oleh rakyat adalah mereka yang bersuperficial dan berhipokrisi.

    Serupa juga dengan agamawan, bersyarah depan rakyat kampong bergegar tiang surau dan masjid. Bila di depan pihak berkuasa, semut pijak pun tak mati.

    Itulah melayu muslim dalam negara.

    Wallahuaklam

    ReplyDelete
  8. Sungguh penat apabila bercakap tentang 1MDB ni. Sifat jenayahnya sangat terang dan tak mampu dispin oleh macai-macai A9.

    Teruskan usaha sehingga berjaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sejahtera Sdraku john doe...

      Semua sentuhan2 NAJIS akhir2 ini backfired makan diri sendiri.

      Satu dunia mentertawakan NAJIS bila dia dgn selamba bodoh menawarkan diri untuk mengukuhkan infrastruktur ekonomi Amerika yg jelas GDP mereka 67 kali lipat ganda dari GDP kita. Ibarat si penyangak tarik kereta menawar khidmat untuk mengukuhkan infrastruktur perniagaan kpd pengeluar kereta berjenama seperti Rolls Royce, Merz & BMW.

      Kita perlu ingat....

      Trump menjadi Bilionair SEBELUM menjadi presiden Amerika.
      NAJIS menjadi Bilionair SETELAH menjadi presiden UMNO.

      Saya yakin Trump & Rumah Putih, dunia barat malah satu dunia termasuk kera & beruk bagai nak rak ketawa berdekah-dekah melihat gelagat kera sumbang NAJIS.

      Betullah rumusan Sdra selama ini, kebathilan NAJIS semakin hari semakin tersingkap tersendirinya. Ini baru balasan di dunia, belum lagi di akhirat kelak.

      Salam Perjuangan & terus berjuang....!!

      Delete
    2. Apa saja yg berakar umbikan dari rasuah, pecah amanah, wang haram, penyelewengan dan penipuan.......takkan dapat bertahan lama.........satu hari ia pasti akan jatuh jugaakkk......

      Keroje belit macam ulor......selama mana nak nipu orang...???

      Delete
    3. Yg si bini pulak nak eksyen & auta konon Trump pernah telefon Najib tengah malam buta hanya nak bagi tau dia menang p/raya Amerika. Besar ker pangkat Najib tuu...??

      Laki bini 2 x 5 kaki klentong & klepet..!!

      Delete
    4. Pak Othaman........teman baru nak nyuap bubor pisang orang rumah baru masak..........teruih tak jadi.......melugei termuntah hijor baca cerita mike......

      Delete

  9. Kalang2 ontong kalang2 logi

    ReplyDelete
  10. Admin ni asyik je ulang-ulang balik citer basi
    Kalu kita yg ulang-ulang, dia cantas, tak kasi
    Sbb itu kita bongkar hal Mahafiraunkukubesi
    Atau pun, kita bak kuar semula, citer si Macy

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inilah contoh melayu muslim living in superficiality and hypocrisy.

      Konon muslim tapi tak tahu right from wrong. Inikah golongan yg bersyahadah?

      Delete
    2. Bongkar amedenye bodoos ooi...RCI forex pon lingkup..

      Delete
    3. 11.34,

      You are absolutely right.

      Delete
    4. Kojola pandai berniaga..
      Jln pun mengengkang

      Delete
    5. Bro Zack.....laku punya barang tuuuuu........

      Delete
    6. Abg kejora..Muuuuaaahhhhhhh

      Delete
    7. Walau abg kejora pnya agak ketot..i like tau...hermmm slurpppp

      Delete
  11. Perompak2 1 mdb hanye boleh diadili bila umno tumbang...jika rakyat malaysia nak perompak diadili di mahkamah tumbangkan umno dulu...
    Macai2 bermatian memertahankan kemungkaran perompak 1mdb..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum denda 1mdb , denda dulu pemain2 Forex yg menyebabkan negara kehilangan RM 32 B

      Delete
    2. 11 59 ni mengigau ke ape...
      1MDB pojaan kau tu dah kena denda...SUDAH dihukum bayar denda oleh Bank Negara ...
      Mme bengap lah macai umno ni....
      betul kat John Doe...letih dibuatnya...adui

      Delete
    3. 11.59 memang bengong...RCI forex dah lingkop...
      Tunjukkan undang2 mana kata forex salah?...repot polis laa...ngok ngek macai umno...

      Delete
    4. RCi backlash makes meehoon effect kem jiban n lebai terbelit kusut ketika asyik bermukah tak sedar pakatans jerat rci terbongek lar kesipuan

      Delete
  12. Cerita derma ni tak basi. Masih tiada jawapan.

    Yg basi adalah alasan2 umno pasal derma. Yg basi adalah cara cybertrooper berhujah untuk divert. Yg basi adalah umno itu sendiri.

    ReplyDelete


  13. Bagaimana pun persoalannya mengapa Isu Forex yang tidak di denda oleh Bank Negara pada bila-bila masa, di buat RCI?


    - TC. -

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja orang bodooh nak buang masa....

      Delete
    2. Let sing togather

      Are you sleeping are you sleeping

      bro TC...bro TC....

      Delete


    3. Seterusnya Hakim mana yang membuat keputusan penalti RM 116 juta?


      - TC. -

      Delete
    4. Are you sleeping?

      The answer my friend
      is blowing with the wind
      the answer is blowing the wind

      The famous ZZZZ ex pm knows that very well....!!



      Delete
    5. Kahkah RCi backlash brbelit lebai padan

      Delete
  14. Syabas tuan shah cantas post post lucah. Baru tenang otak bila kita baca dan berhujah. Saya cadang cantas sekali post kopipes; tujuan mereka sekadar propaganda, bukan untuk berhujah. Terima kasih.

    ReplyDelete
  15. I was arguing with umno dedakians in kuala lumpur. They condemned mahathir for trying to tear apart sarawak viz his recent visit to kuching.

    I asked these varsity mates of mine on thievery of 1MDB, they answered no proof. I told them the proofs are in the OSAed report. They said we have no access to these reports. I was quite surprised when they commented if all allegations were there in the report, they were willing to leave umno inspite of dedaks received.

    It is known that there are people having copies of these reports but fear of being nabbed for leaking info.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Prooof...refer to DOJ civil lawsuit against jho lo and the gang....

      Delete
    2. anon 1218,

      u can get a copy of the Auditor General's report on 1MDB at www.sarawakreport.org

      Delete
    3. Lu pirgi copy sindiri la.... seyaaa mau berak kejap.... nnti kalu ada orang cikappp...cakap sama depa..."SEYAA TAK TAHU"....wokehhh...!!

      TERIMA KASIHHHHH....!!!


      KIKIKIKII..M

      Delete
    4. Kenapa ubi keras jadi kayu?
      Kenapa pencuri kena tangkap?
      Kenapa gigi terusan sakit?
      Kenapa orang kajwin dapat anak?

      Jawapan:
      Bukan tak tahu lah bodoh...!!
      Tapi TAK CABUT, F A H A M M M ...!!

      Delete
    5. Dengar tu kojola...
      Selagi tak cabut tak dapat duit.

      Delete
    6. Tak potong pun xper jnji timing btulmasa hntr komen reply jer jiban pnya komen kita pakatan serbu msg dowg dgn komen yg pkai otak jnji istiqomah kwan dulu hnya pmbaca dan rmai yg sperti ini yg bca stiap blog khusus parti siasah

      Delete
  16. Kesimpulan (RCI Forex):

    1. Forex untung RM50 billion (Najib senyap)

    2. Forex rugi RM32 billion (Najib bising)

    3. Nama pun berniaga, ada untung ada rugi.

    4. Mereka yang terlibat tidak curi 1 sen pun duit dari urusniaga ini.

    5. PM dan TPM tak tahu menahu pasai urusniaga ini sebelum ia terjadi... dah jadi baru tahu.

    6. TS Noh dah pun letak jawatan sebab rasa dirinya bertanggung jawab.

    7. TS Nor guna pula ilmu dan pengalaman belajar dari rugi forex RM32 billion ini untuk selamatkan Negara Malaysia berates billion masa krisis matawang 1998 pula... kalau tak Malaysia dah lama telingkup.

    8. Takde elemen jenayah.. sekadar kelemahan pengrusan dan patuh SOP.

    9. Tun M tak curi satu sen pun duit dan kerugian forex tu. .. tak macam kes 1MDB... kalau tak caya cer buat RCI untuk 1MDB ... Najib ada berani? Confirm tak berani punya.

    10. RCI forex buang masa. .. hakikatnya orang yang suruh buat tu adalah agenda tersendiri yang akhirnya backfired.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syabas bro Nobody
      100% benar semua nya. Tepat. Terima kasih bagi pencerahan kpd macai2 umno yg tak faham faham tu.

      Delete
    2. Macai bukan tak paham...sampai bila2 pon macai upahan kerjanye menegakkan kemungkaran...menapikan kebenaran...

      Delete
    3. Kepala hotak hang untung 50bllion.. sampai lingkup saham2 kerajaan sana sini nak tampung kerugian judi forex, kesan kerugian teruk itu sehingga tergadai MAS, bail out sana sini GLC2 Krn jadi tabung sakau Mahathir Laknatullah!

      Ooo kalau melibatkan amalan haram mamakutty itu boleh ye? biasa lah berniaga?

      pala hotak lu lah macai. Gi mampos lah dgn gerakan bodoh tak habis2 dgn 1mdb. Mahathir ketua penyangak laknatullah itu wajib ditangkap dikurung dalam penjara seumur hidup!

      Delete
    4. Kesian macai species manjing yg x ada alasan lagi nak mempertahankan 1mdb terpaksa maki hamun yg di dengar seperti salakan utk mempertahankan tuan sidia yg kaki penyamun, dan kaki cekik darah! Teruskan lah wahai manjing dgn salakan kamu. X ada guna kamu nak salak bukit!

      Delete


    5. MAS menanggung kos operasi yang sangat tinggi. Banyak stesen MAS di luar negara tidak menguntungkan MAS. Faktor lebihan anak kapal di sebabkan pembatalan kapal terbang baru. Berlaku ketirusan di bahagian Katering dan Kejuruteraan..

      Kerugian MAS yang menyebabkan wang Petronas telah di gunakan untuk beberapa bulan.

      Kerugian Forex adalah kerugian perniagaan yang sememangnya berisiko, sebab itu tidak perlu di ganti atau di injek sebagai menutup kerugian.

      1MDB yang melanggar akta bank dan di denda.. Ambil tindakan ke atas Pengurus AmBank, dari situ Mahkamah akan tahu siapa dia Mo1..

      Delete
    6. Blaaaahhhlah.......bayar Aabar BVI pastu bayar lagi kali ke2.......apa jadahnya..???

      Cerodik buah pelior buusokkkk.....

      Delete
    7. Macy biar dia meraban kita reply jer komen meraban nie haha mr j pun mintak nyawa nk jwab hahaa backlash blik

      Delete
  17. pnb tgh tdesak nak jual hartanah dilondon. 1mdb kena byr usd310juta hujung tahun ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bayar hutang ok lagi..


      Jangan nak sumbang pada Amerika..!

      Delete
    2. Dia memang pakar sumbang. Semua sentuhannya sumbang belaka. Karaokenya di youtube di Filipina pun sumbang. Business plan & transaction 1mdbnya juga penuh dgn sumbang. Guna pakai jet mewah kerajaan untuk bercuti nyopping dan kenduri kawin anak juga sumbang. Kini bersedudukkan tanpa nikah dgn PAS lagi sumbang...!!

      Delete
    3. Sentuhan sumbang ni macam lagu Sentuhan Kecundanggggg..........macam mitos Sang Kelembai......apa disentuh sumer jadi batu....

      Delete
  18. Isu rompakan 1 mdb hanye dibangkitkan oleh PH...umno bersungguh2 menafikan berlaku rompakan...PAS pula kedengaran dari suara timbalan presiden sahaja..
    .
    Melayu2 dan islam2 tidak mao isu rompakan berbilion ini dibongkar dan mengadili perompak2...

    ReplyDelete
  19. Rompak wang rezab Bank negara 30 billion pulak boleh lepas... SAYA TIDAK TAHU??

    GILA punya politik macai!

    #HancurPakatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dah repot polis?...hahahaha

      Delete
    2. Haha dubuk jiban yg skema aper yg ko tau ngan financial sampai beza derma rompak klepet pelaburan glc and bnyak g cbang yg skang rompak pkai gst kwsp bagai aper lak?sumbangan rakyat?wat aper?byr hutang siap cop bon sukuk tarikh matang sampai anak cucu?tak ckup tnah trgadai sila jawab kawan kawan haha jiban mgan lebai pura pura mati mati do setel utang baru atak snyum hikhikhik

      Delete
  20. Saya nak fitnah mr j dgn berkata mr j ada MB, walau pun dia tak buat mba..kah kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua lelaki yg dah beristeri ada MBA (Married But Available) termasuk Hadi Awang Bini3, kecuali si Dayus Najib yg takut bini.

      Delete
    2. Kojola tak ada bini tapi ada ramai laki kat lorong chow kit

      Delete
    3. Penangan kemenyan jampi dan pil kudaaaa tuuuuu.......

      Delete
    4. Mba ker phd ker kalau xderkbrkatan apa gunanya x brkmbang pun

      Delete


  21. Yang korek lubang untuk Forex..

    Dah korek punya korek... yang jumpa taik Najib...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib, UMNO serta balaci2 & pencacainya semua 'TELINGA TOREK'....!!

      Delete
  22. LU PIRGI KOREK SINDIRI LA..... LAHANAT....!!

    SEYAAAA MAU PIRGI BERAK KIJAP... KALU ADA URANGG TANYA SEEYA LU CAKAP SAMA DIA

    ...." SEYAA TAK TAHU..."

    WOKEHHHH...!!!


    TERIMA KASIHHH....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tahu duit 42 jooota dlm account sdiri tu ke????

      Delete
    2. Tak tau sepatah haram apa yg disign.
      Aterrrr.........freehold pon jadi leasehold.

      Delete
  23. SEEYA TIDAK TAHU..... WOOOKEHHH.....!!!

    TIRIMA KASIHHHHH.....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kojola

      Lima kupang boleh ka?

      Delete
    2. SEEYA 5 KUPANG X MAIN N0
      2.6 BILION .... WOOOKEHHH...!!!
      TIRIMA KASIHHHH....!!!!

      Delete
  24. Bro pakatan semua, kita tgk macamana manjing manjing upahan akan besahut sahutan menyalak utk menidakkan fakta yg terbentang. Salakan yg bukan hanya tidak berisi tetapi juga cubaan utk mengalih perhatian dgn memburukkan org lain, terutamanya Tun walaupun rci terhadap beliau tidak menemui apa apa kesalahan. Sungguh x keruan jadinya manjing manjing ni macam disuntik steroid!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sebab kita nampak tukang salak meroyan kat sini.

      Aterrrr........terkena rabies lerrrr katakaaaannn.......hhhmmmmm kesiaaannnn.....

      Tu yg tak berenti keroje ngalih tiang gol........terutama The Jebon.

      Delete
  25. SEEYA TIDAK TAHU...

    SEEYA SUDAH LUPA..

    TIRIMA KASIHHHHHHH.....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lantak ko lah ...dah mabuk...

      Delete



  26. Apa ni, dok korek benda ciput2 nih, Nanti Najib korek korang punya baru tau. Nun yg dulu bailout proton 14,600 jota apa half, yg Agusta jual seringgit apa hal, yang beli Lotus apa hal, proton nak masuk F1 circuit ke?.... Nanti engine bertabur atas track kut...tak sedar diri betul le...


    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepala hotak budak BN cybertrooper nie dah bertambah kusut & biol merapu yg tak masuk akal.

      Litar lumba antarabangsa Sepang cetusan Tun Mahathir memberi pulangan tak terhitung kpd negara. Malaysia menonjol di peta dunia sebagai World Class gara2nya. Selain itu, kutipan tiket & pengiklanan telah memberi keuntungan berbilyon dollar.

      Kejayaan menjadi tuan rumah F1 & MotoGP membuat Spura cemburu & mengaku kesilapan mereka tidak mendahului Malaysia sebagai tuan rumah & penganjur.

      Itulah padahnya bila ada spesi yg tidak diketahui asal usul & pendidikannya, tapi nak nak 'yo-yo-o' (istilah bodoh sombong orang Spura.

      Delete

    2. Pulangan kpd kroni ke? Memang betul le pulangan kpd kroni...

      Rakyat makan ubi gajah (ubi liar di hutang ) kembong boroi boncit perut habis budak2 kampung ... Bantuan bapa pun yellek...

      Delete
    3. Sabotaj kepada proton bermula bila kereta korea diberikan taraf kete nasional...
      Proton telah berjaya buat enjin sendiri iaitu campro yg dipertingkatkan denga cps...aku suka neo cps...powerfull dan ekonomi...kejayaan proton...sekarang enjin vvti...proton berjaya melalui RnD...
      Tukaran asing berjaya diselamatkan..
      Tapi kerana sabotaj proton mengalami masalah...
      Proton telah melahirkan jurutera kereta bumiputra hingga ade yg diterma bekerja disyarikat antarabangsa...geely kuasi proton...hsbis lah proton..

      Delete
    4. 17.14.. Bukan orang berotak professional...mabuk darat...hearsay angguk2..

      Delete
    5. Dia dah makan ubi gajah bertan2 ...hehehr

      Delete
    6. Benda ape yg najib boleh korek?...buat RCI forex pon lingkup...

      Delete

    7. Habis apa pasal banyak sangat bail out sehingga RM 14.6 B , Ini menunjukkan proton tak economical untuk di keluarkan.

      Delete
    8. betul pak othaman. banyak hal yg tun start dulu tak masuk dalam kepala macai2. kalau masuk pun, diperam aja tak nak pikir. tujuan start proton, nak dapatkan teknologi, terutama engine. dr engine ni la nak di kembangkan kepada industri lain.

      Delete
  27. 1457 menyerlahkan Ayat2 kecewa habis gas sbb tak mampu lagi berhujah. Mmg SAH tak akan ada siapa cai A9Q7 yg mungkin kambos alih Tahi terbesar Jiban Taek Hai.
    MAKA DGN ITU,
    AHLI AKADEMIK,AGAMA1 AHLI POLITIK YG PEGANG AMANAH TAK ADA SEBARANG ALASAN LAGI UTK DEFEND KERAJAAN KLEPETAEK UMNOBN dan bomoh Lobai2 PAS.
    RAKYAT SUDAH LIHAT. ALLAH SUDAH PINTAS SETIAP..SETIAP PERANCANGAN J8BAN TAEK HAI.
    Maklumat DENDA BANK NEGARA yg akhirnya keluar ini adalah PENGESAHAN KESALAHAN PECAH AMANAH.
    Selain dari SAH MUNGKAR,
    Ianya CLEAR CUT TREASON.
    Setiap warga tak kira pangkat darjat yg sekongkol adalah WAJIB diHUKUM SEGERA.
    Setiap warga tak kira pangkat darjat yg TIDAK sekongkol WAJIB beri usaha B9NGKAR dan HENTIKAN kezaliman UMNOBN dan PENIPUAN Lobai pengiat MLM kunci sorga palsu.

    ReplyDelete

  28. Talk is that Tok guru Bawang has made it known that Appa told him that he wants to get rid of the Jawa Man. As though we could not have guessed this. But it has moved further along. They are planning to sabotage Jawa Man in his constituency in Perak in the elections. By the way, November 2017 is looking to be a likely time to have the elections – less than 60 days away. So things will be moving quickly soon after this. The 2nd Force may have to move quickly too.

    Cerita panas...outsyedthebox

    ReplyDelete
    Replies
    1. In my opinion, knowing all odds are against him, Najib will cling to the last straw and jolly well as much as possible as he can.

      Delete
  29. 1.Apakah implikasi penahanan Ketua Pemuda Umno Bagan Datuk oleh Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap Ketua Bahagian merangkap Timbalan Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan “pemangku” Timbalan Presiden Umno, (Datuk Seri) Ahmad Zahid Hamidi

    2. Apakah benar Presiden PAS, Tuan Guru (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang menyimpan rahsia siapa dalam Umno dan Kabinat yang Perdana Menteri, (Datuk Seri I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sandrobone Sultan Abdul Jalil) Mohd Najib Abdul Razak, tidak percaya?

    3. Apakah benar duit yang KONONNYA dibagi oleh Najib/Umno kepada PAS digunakan untuk berniaga (antaranya kosmatik) tetapi rugi?

    4. Apakah benar Ketua Pemuda Umno merangkap Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin, sudah hilang peranan sebagai peneraju National Transformation (TN50)?

    Thescribe,akadirjasin

    Pak Rahman tak kesana ke...?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Umno dengan duit sama kucing dengan ikan ...pantang...pantang...geran kerajaan sepatutnye diuruskan pegawai kersjaan...mcm mana plak boleh melibatkan orang politik...

      Delete
    2. kashinkoji 16:26.

      saya kenal dt kadir 'personally' malah dialah orang yg pertama yg saya tlh jumpa utk memohon nasihat cara mana saya bolih mendptkan 'platform' d Pekan sebelum PPBM d tubuh lagi.

      saya sering juga memberi ulasan dlm blog beliau.

      salam.

      Delete
  30. Pakatan Harapan jelas cuba memberi tekanan kepada Bank Negara untuk mengambil tindakan terhadap 1MDB tapi hakikatnya bank negara sudah pun mengambil tindakan yang wajar. pakatan Harapan juga jelas cuba mengekalkan isu 1MDB untuk memastikan politik pembangkang terus survival dalam negara..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skendel 1 mdb blm selesai selagi penjenayah blm di hukum


      Delete
  31. Ex IGP Kalid dah bersara....bole tidor lena la yerrr!!!

    ReplyDelete
  32. Minggu hadapan repot polis oleh Presiden PAKATAN HARAPAN tanda bermula KPI pertama our new IGP. let see...

    ReplyDelete
  33. Ini untuk pengetahuan umat muslimin, apa kata mereka..

    Theodore Hertzel - pencetus idea penubuhan negara Yahudi ( tulis buku Negara Yahudi : 1895 ) "misi kalian bukanlah mengeluarkan mereka dari Islam, walaupun yang terakhir ini merupakan keberhasilan yang paling gemilang. Tapi lebih pada usaha bagaimana menjauhkan mereka dari Islam..jadikanlah mereka sebagai orang Islam yang tidak kenal agamanya sendiri, orang Islam yang gemar berfoya-foya, suka dengan kemaksiatan, hidup semata-mata untuk cari harta dan jabatan..jika umat Islam sudah menjadi seperti ini, maka misi kalian sudah berhasil..laksanakan dan tunaikan misi kalian ini dengan penuh kesedaran - ucapan di Persidangan Yahudi di Basle, Switzerland : 1897.

    dan misi ini telah, sedang dan akan terus dilaksanakan sekarang di negara kita......

    Sadar lah wahai ummat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eleh spin yahudi lar plak ko brtnggek kat sni byar royalti intelektual yahudi xsedar yahudi dah control sistem n kita dalam sistem tue xnk yahudi sila pakai cawat

      Delete
  34. This is how afraid Jiban Taek Hai is.
    He flew 180 Iban ketua masyarakat and biro wanita to KL this morning to meet him tomorrow morning.
    NOT from political parties! but from longhouses and villages across Sarawak.
    AND his disrespect knows no bounds. TUDM plane! Ternakan
    is it disrespect AND keeping it out of the from public knowledge.

    ReplyDelete
  35. Langsung tak logik akal kalau Mohd Nor Yaakob bertindak sendirian dan pandai2 buat keoutusan hingga BNM rugi hampir rm100 billion(nilai sekarang)kes Forex ni. Mesti ada arahan dari pihak lebih tinggi..PM masa tu. Bila dah rugi, TDM taknak bert/jawab..main lepas tangan aje..saya tak tau, tak dimaklumkan, saya lupa..jawapan standard bila ditanya. Sepatutnya adakan RCI ke 2, siasat dan bongkar dan lebih penting bawa BOS besar yg beri arahan tu ke muka pengadilan..ini kehendak seluruh rakyat Msia!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng Najib ni kuat makan Taek.

      Delete
    2. Bukan tak masuk akal ko kan geng najib yg xberakal cmner nk masuk kAnkankan

      Delete
    3. So checkmate budin next topic plss hikhikhik

      Delete
    4. Kehendak semua rakyat Malaysia ialah RCI 1mdb bahlol. Bukan RCI forex 2. RCI forec 1 sudah cukup jelas Najis kantoi cai oi cai. Lembu pun lebih pandai. Cai cai Najis ni semua sama je dengan cabaret minister BeEnd bodoh belaka.

      Delete
    5. Yang xlogik tkue ko geng najib
      Dah checkmate tunggu budin tukar topik setan

      Delete
    6. Right 0219 kasi bahan sama geng al jiban

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...