Saturday 11 March 2017

UNTUNGNYA JADI PETER SONDAKH DARI INDONESIA, RM305 JUTA WANG RAKYAT MALAYSIA DIBERI KEPADANYA


Awal minggu ini, saya telah mengajukan satu soalan kepada Dato’ Seri Najib Tun Razak mengenai jumlah wang rakyat yang telah dibelanjakan untuk membina hotel mewah St Regis Langkawi dan Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) milik Tan Sri Peter Sondakh.
 
Saya telah menunjukkan bagaimana Dato’ Seri Najib sendiri yang menyempurnakan upacara pecah tanah hotel mewah St Regis dan Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) itu sebagai persediaan menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak ASEAN 2015.
 
Perkara ini dilaporkan oleh Bernama yang turut disiarkan oleh The Malaymail Online di capaian berikut:
http://www.themalaymailonline.com/malaysia/article/langkawi-to-have-two-new-landmarks
 
Merujuk kepada laporan Bernama mengenai perkara ini, butiran mengenai kedua-dua projek itu adalah seperti berikut:
 
1. Dato’ Seri Najib mengumumkan bahawa Sidang Kemuncak ASEAN yang dijangka diadakan pada April 2015 akan diadakan di LICC.
 
2. Pembinaan Hotel St Regis dan LICC (bagi tujuan Sidang Kemuncak ASEAN 2015) dikendalikan oleh Kumpulan Rajawali milik Tan Sri Peter Sondakh dan bakal disiapkan dalam tempoh 15 bulan dari tarikh pecah tanah.

3. Tan Sri Peter Sondakh menyatakan bahawa pihaknya memerlukan bantuan dari Kerajaan Negeri, Kerajaan Pusat, Lembaga Pembangunan Langkawi dan Kementerian Kewangan.

4. Projek untuk membina Hotel St Regis dan LICC itu dianggarkan menelan belanja RM400 juta.
Hari ini, saya ingin membongkarkan lagi beberapa fakta penting yang menunjukkan bagaimana hotel mewah St Regis Hotel dan Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) ini dibiayai oleh rakyat walaupun ia dimiliki oleh Tan Sri Peter Sondakh, sahabat Dato’ Seri Najib Tun Razak.
 
Saya sertakan laporan Bernama yang bertarikh 30 Mei 2016 bertajuk “St Regis Langkawi seen as a boost” yang turut disiarkan oleh The Edge Property di capaian http://www.theedgeproperty.com.my/content/st-regis-langkawi-seen-boost.
 
Berita itu melaporkan temuramah ringkas Bernama dengan Dato’ Seri Najib selepas beliau sendiri melawat persiapan Hotel St Regis Langkawi sebelum ia dibuka secara rasmi oleh DYMM SBP Agong. Ia menunjukkan bagaimana projek hotel mewah milik Tan Sri Peter Sondakh ini cukup istimewa kepada Dato’ Seri Najib sehingga beliau sendiri yang menyemak persiapan perasmian hotel tersebut.
 
Laporan Bernama itu juga melaporkan bahawa Hotel St Regis Langkawi ini ialah satu projek usahasama di antara Kementerian Kewangan dan Kumpulan Rajawali (yang dimiliki Tan Sri Peter Sondakh).
 
Sementara laporan itu mengesahkan kenyataan saya sebelum ini mengenai penglibatan kerajaan dalam projek swasta milik Tan Sri Peter Sondakh, saya yakin rakyat akan lebih terkejut apabila mengetahui jumlah wang rakyat yang terlibat membiayai projek swasta ini.
 
Projek St Regis Hotel Langkawi dan Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) dibangunkan dan dimiliki melalui dua syarikat swasta yang berbeza, seperti berikut:

i. Hotel St Regis Langkawi – dimiliki oleh syarikat Integrated Nautical Resort Sdn Bhd yang ditubuhkan khusus untuk membina, memiliki dan menjalankan perniagaan Hotel St Regis seperti terkandung di dalam penyata maklumat korporat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
 
ii. Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) – dimiliki oleh syarikat Garuda Suci Sdn Bhd yang ditubuhkan khusus untuk membina, memiliki dan menjalankan perniagaan Pusat Persidangan Antabangsa Langkawi (LICC) seperti terkandung di dalam penyata maklumat korporat Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

Dari kedua-dua penyata SSM ini, kita boleh menentukan berapa pinjaman yang telah diambil atau dana yang telah disuntik untuk membiayai projek-projek ini kerana maklumat-maklumat hutang dan cagaran disenaraikan di bahagian “Cagaran” (atau “Company Charges”).
 
Saya simpulkan maklumat-maklumat berkaitan jumlah modal yang disuntik, anggaran kos pembinaan dan hutang-hutang yang diambil untuk membiayai kedua-dua projek ini seperti berikut: (Lampiran boleh didapati di blog saya: http://rafiziramli.com/2017/03/rm305-juta-wang-rakyat-membiayai-projek-hotel-mewah-dan-pusat-persidangan-antarabangsa-langkawi-licc-milik-tan-sri-peter-sondakh/).

Bagaimana sebuah hotel mewah seperti St Regis yang dimiliki oleh Tan Sri Peter Sondakh, milik ahli perniagaan besar yang bukan rakyat Malaysia pun boleh dibiayai oleh wang rakyat melalui Bank Pembangunan Malaysia Berhad (BPMB)? Malah, pentadbiran Dato’ Seri Najib memberikan pula geran untuk Tan Sri Peter Sondakh membina dan memiliki hotel mewah ini.
 
Apa alasan Dato’ Seri Najib membenarkan sejumlah RM267 juta wang rakyat disalurkan kepada Tan Sri Peter Sondakh sehingga jumlah itu bersamaan dengan 92% dari keperluan pembiayaan projek membina hotel mewah St Regis Langkawi, yang sebahagian besar rakyat Malaysia tidak akan ada peluang untuk mendapat manfaat daripadanya.
 
Begitu juga jumlah wang rakyat sebanyak RM73 juta dalam bentuk pinjaman dari Bank Pembangunan Malaysia Berhad dan geran kerajaan yang disalurkan kepada Tan Sri Peter Sondakh untuk membina dan memiliki Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC). Bukan sahaja pembinaan sebuah lagi Pusat Persidangan Antarabangsa Langkawi (LICC) semata-mata untuk menjadi tuan rumah Sidang Kemuncak ASEAN 2015 adalah satu pembaziran, tetapi pembiayaannya melalui wang rakyat adalah satu penghinaan kepada rakyat dalam keadaan cukai GST dikutip dari rakyat.
 
Sebab itu saya mempertahankan kenyataan saya bahawa persahabatan karib di antara Dato’ Seri Najib dan Tan Sri Peter Sondakh tidak lagi boleh disembunyikan dan ini menimbulkan tanda tanya penting sama ada persahabatan ini mendorong pembelian saham-saham dalam syarikat perladangan Indonesia milik Tan Sri Peter Sondakh yang merugikan Felda.
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN.

120 comments:

  1. Tak kan lah Najib PM sampai menjadi Haram Jadah begini. Ugh! Tak percaya lah aku ... diakan mulia hingga PAS pon mahu berkerjasama sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul Najib guna otak kirinya dan kanannya

      Otak kiri- duit Malaysia sebanyak rm2billion alir keluar ke Indonesia.. Tapi ruginya ialah dyit kita akan jatuh..bila alir keluar
      Otak kanan - Najib buat andaian duit indon akan naik dari rm.029 kepada rm.020.. Jika duit indon naik wang pelaburan Najib rm2b dah jadi rm3.4billion. Wah hebat bijan!!!

      Hanya satu cara nak sahkan wang indon akan naik.mcm us dollar dan Sing Dollar!

      Bijan adalah Agen atau baruah Indonesia !!! Mcm juga bijan Agen singapok.. Duit Malaysia jatuh sampai 3.16. Bijan adalah Agen singapok dan indon untuk jahanamkan Malaysia !!!

      Beginilah Najib makan keliling. Ada menterinya beli condo di singapok utk simpan lembu. Kondo tu nilai dah cecah 4kali ganda. Bagus niaga xondo dan lembu itu sebab rafizi kena jel. Sebab tak nampak nilai pelaburan simpan lembu dalam condo!!

      Semua ORANG RAKYAT MALAYSIA BOLEH JADI PETER KANDAR !! MARI PAKAT BELI DUIT RUPIAH INDON DAN BILA RINGGUT JATUH DEK KERANA BIJAN KITA SEMUA AKAN UNTUNG!!!

      PERCAYALAH WANG INDON AKAN NAIK .. PERCAYA SKANDAL PETWR DAN NAJIB ANDA AKAN UNTUNG!!!

      Delete
  2. Sabar, kita jangan mudah dan melenting sekadar mengetahui pendedahan sekecil ini, belum jelas.

    Mungkin lepas ini akan ada pendedahan yang lebih besar dan mengejutkan.

    Jangan cepat kena serangan jantung, ini baru permulaan dari Rafixi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya terima kasih rafizi.. Skandal peter akan jadi macam skandal lembu

      Dyit pelaburan lembu dah cecah nilai 8kali ganda. Bijak menteri lembu. Tapi rafizi yg masuk dalam !! Dyit Sing dah cecah 3.16 paling rendah dalam sejarah !!

      Hari ni skandal peter sundol.. Ya tq rafizi dedahkan... Lagi sekali pelaburan bijan akan cecah rm3.4 billion dari rm2.0 billion setelah nilai rupiah naik dari. Rm0.029 kpd rm0.020 !!!

      Lagi sekali tq rafizi.. Bila duit indon naik bijan akan kaya mcm lembu juga kaya dah skrg. !!!

      Apa lagi jom join Najib bila dyit rupiah !!! Tq rafizi dedahkan sampai ekonomi kita jahanam dan ringgit jatuh dan akhirnya bankrap... Tapi tq rafizi dyit rupiah penyelemat kami !!!

      Delete
  3. Rafizi dengan fitnah tidak boleh dipisahkan. Ibarat kulit dengan daging. Amat menghairankan pembangkang terpedaya dengan fitnah Lapuiji. Tidakkah kalian tahu lapuiji terkenal dengan fitnah dan amat malang baginya tidak pernah menang langsung kes fitnah? Alangkah bodohnya macai2 pembangkang dipedaya oleh lapuiji. Renung-renungkanlah pembangkang. Sampai bila kalian sanggup dikencing oleh anak ikan anuwar al juburi?

    Nukilan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi banyak pendedahan yg dibuat buat org terlibat tak senang duduk. Contoh lembu NFC. Kalau dia tak dedah, sampai bila org tak tahu duit lembu buat beli rumah, kereta mewah dan mcm2 mewah lagi. Org bagi duit suruh bela lembu. Last2 lembu tah kemana. Duit tah kemana. Sape nak ganti duit rakyat 250 juta. Awak nak ganti.

      Delete
    2. Mamat newcastle ni saja nak kalih dari isu post tuan budin. Pedulikan dia....selalu dia buat gini

      Delete
    3. Lagi satu. Awak tu mengaku belajar tinggi, tapi tak tau la, ikut hujah selama ni, level srp je. Cukup2 gelar org.dgn tak elok. Tak tau ujung pangkal. Silap jatuh fitnah. Kat U takde org ajar ke. Tak pun kat sekolah takde org ajar. Org maki kang merajuk, terasa. Tapi maki org tak pulak terasa kan.

      Delete
    4. Anon 13:10

      Senang beginilah mudahkan cerita.

      Perdana menteri awak ,si penyamun najib ni sila buat penafian dan saman YB rafizi jika ia hanya cerita fitnah.
      Jangan tunggu hari selasa lg.
      Dah jemu menunggu.

      Delete
    5. Kikiki..apa punya gila babi nya nih dari pasangan klepet Si losemah singapork binti Chinese communist yg jahil lg menyombong diri serta berhati serigala. Yg menari ikut rentak tarinya Si JASA yg jahil lg menyombong diri juga tuan politiknya Singapork dan mainland China.. Ikhlas dari ku akak senget aka unknown aka sahabat aka alumni Newcastle university.. Ahaksss ptui losemah.. Ahaksss ptui JASA.. Kikiki.. Bodo piang!!!!

      Delete
    6. Budak alumni same her dengan macai tsk bersekolah tinggi...semua dari pembangkang fitnah...itu jer cara macai nak nafikan tiap kenyataan dari pembangkang...

      Nfc yg duit lesap puluh juta tp lembu sekor pun takdak laki shahrizat tidak dituntut balik wang yg hilang...

      Sayarikat bersekutu Th hampir bankrap...th suntik modal...hasil pendedahan rafizi ceo kena dakwa kerana songlap...

      Saham fgv merudum pun tuduh rsfizi fitnah...
      Askar pencen tak dapat pencen tuduh rafizi fitna..bila rafizi dedah askar dapat pencen..

      Delete
    7. Lagi untung jadi Mamat newcastle dari Peter Sondakh.

      Walaupun tak berjuta tapi dengan kerja yang senang kira dapat lah banyak juga..

      Delete
    8. Nama je alumni uni, tapi otak letak kat tapak kaki. Dah terang lagi bersuluh siapa director dua company tu, kan boleh check kat SSM, Audit repot pun boleh check, byr je lah. Rafizi selalu bercakap berdasarkan fakta, ada bukti. Dia berani kerana benar.

      Delete
    9. Maaf oldcastle..

      Ini bukan fitnah...

      Tak.nampak Najib sungguh bijak!! Cerdik belajar ekonomi di notinghan!! Forest!

      Najib beli eagle harga rm2b tapi tahun depan nilai rm3b sebab...

      NILAI RINGGUT AKAN JATUH BANDING RUPIAH SPT SINGAPOK!

      WALAU EAGLE TAK BUAT DYIT! NILAI RUPAH NAIK SUDAH UNTUNGKAN NAJIB TAPI SAYANG

      BOS KAI BIJAN DAH JADI AGEN INDON PULAK SKRG. SEMALAM AGEN SINGAPOK SAMPAI RINGGIT JATUH 3.16 PALING RENDAH DALAM SEJARAH.. JANGAN KATA NAJIB CELAKA.. TQ NAJIB SEBAB NAGI KAMI UNTUNG BILA BUIT PELABURAN DUPIAH KAMI NAIK 2X GANDA TAHUN DEPAN.. TQ notingham ajar bijan ekonomi !!! Tq umkoi.. Syukran jazakallah

      Delete
    10. fitnah2 jijik pembangkang tak perlu di layan..hanya puak2 macam lembu yg dicucuk hidung yg sana sini jaja fitnah2 tanpa guna otak yg waras..

      Delete
    11. Kikiki anon 1555 dh jd gila makan babi nih dari tuan politik nya yg berhati serigala lagi jahil serta menyombong diri. Dia menari ikut rentak tari tuan politik nya juga jahil serta menyombong diri losemah bijan binti singapork mainland China.. Ahaksss.. Ptui JASA bodo piang.. Ahaksss ptui alumni Newcastle university.. Ikhlas dari ku akak senget aka langsuir yg suwey.. Allahurabi.. Salam ya salam ahaksss ptui unknown aka sahabat.

      Delete
    12. Weiiii Kellies Castle.......tak der sape boleh kalahkan bodoh bingai ko. Ko jawab dulu mana pergi duit SRC 42 juta tu?? Duit felda, duit KWAP. SRC mana perginye......udoh ditelan badok ke?? Jawab dulu ape hei bank BSI dan Falcon Singapore ditutup?? Idok ke kamu pikio menda ni??

      Kalo fitnah macam mana duit tu tetiba boleh lesap?? Setakat cakap fitnah dengan air lior boleh hilang lesapkan duit macam magik ke?? Ko ingat duit berbilion berjuta tu biskut chipsmore ye??

      Haram jadah apa yg boleh bagi lesap berbilion2 duit rakyat?? Malaysia ada bela toyol ke??

      Woooiiii Kellies Castle hal yg ni ko diamkan tak jawab2. Hal lain ko pandai melalak.

      Pergi balik Batu Gajah ler pergi siapkan U ko yg terlopong gongak tak sudah2 lagi tu dari ko memekak kat wall budin ni.

      Pandei tak boleh diikut....salah tak boleh ditegor.....bodoh tak boleh diajor. Menggelupor ngaku pandei tapi ropenye bodoh piang.

      Delete
    13. 1555 dah tak boleh tolak hujjah pembangkang yg mantap...pasukan komunikasi umno ajar macai bodoh kata fitnah pembangkang jer...bila mintak bukti fitnah diam...melalak jer yg pandai...nasib melayu dilahirkan boddooo

      Delete
  4. Pihak Bank Pembangunan Malaysia perlu menjawab kenyataan rafizi. Kalau fitnah...saman. Kalau bukan fitnah, jelaskan rasional pembiayaan sehingga 92% kos projek. Ini bukan lagi FDI.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan rakyat malaysia plak dapat kemudahan pembiyaan..

      Delete
  5. Asal citer pasal najib songlap je, dedakian cakap fitnah, citer pasal komisyen dan derma melibatkan najib je..semua fitnah..korang ni akal sama ngan tuan korang jer..berniaga atau buat kerja bodoh, tahu nak ambik duit mudah aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi budak U kate fitnah. Dia kan sekolah tinggi. Walau pun hujah macam dpt S dlm srp. Jgn maki dia tau. Nanti dia merajuk.

      Delete
    2. Bro pomen,untuk dedakian kebenaran memang menyakitkan...diorg ni ada je sesapa tanya soalan untuk kebenaran pasti menggelupor dek kerana x leh terima dan x leh jawab , mesti alih tiang gol punya..

      Delete
    3. Ada beza di antara "ngaku sekolah tinggi" dgn "perasan sekolah tinggi".

      Delete
  6. http://pahangdaily.blogspot.my/2017/03/kit-siang-bantah-usul-hadi-adakah-ketua.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)&m=0

    ReplyDelete
  7. Najib ni kat bugis.kita je kata dia org melayu sbb tu dia kianat of bangsa melayu..Ayuh hapuskan Najib..

    ReplyDelete
  8. .
    .

    Yang bagang pemuda umno dan exco.

    Kau orang buat salah kena tangkap. Najib buat tak salah tak kena tangkap

    Ingat beg si Mah tu sikit ke?

    10 beg je dah sama harga dengan 150 beg ..

    ReplyDelete
  9. Apa-apa pun ini semua salah cina lahanat DAP!!..

    ReplyDelete
  10. saya amat yakin bahawa ini hanyalah sebahagian kecil apungan air batu d laut (tip of d iceberg).

    saya juga amat yakin bahawa semua nya akan terburai n akan lebih jelas lagi apabila pasangan plepet ini d tewaskan dlm pru14 akan dtg - insya'allah.

    dlm dunia electronic, semua transaksi(terutama kewangan)sukar utk d sembunyikan.

    serupa lah mcm kes rasuah e-ktp yg berjumlah 6.9 triliun rupiah (yg d lakukan semasa era SBY) yg sedang d tangani olih KPK mereka. beratus2 orang tlh tampil utk memberi kerjasama menerusi keterangan mereka.

    mat salleh kata mereka ini sedang/tlh bersedia 'singing like a canary' sekarang. 14 nama poitikus2 besar Indonesia tlh d babitkan (implicated).

    MACC kita sedang mengorak langkah. tapi syg sekali kerana tidak saperti KPK (Indonesia),mereka adalah kakitangan awam n tiada kuasa pendakwaan.

    kuasa itu d pegang olih peguam Negara yg d pilih sendiri olih PM n d lantik setlh mendpt restu drpd DYMM Agong.

    berbeza dgn KPK Indonesia. mereka d pilih olih Dawan Perwakilan Rakyat (DPR) n d perakukan kpd presiden utk lantikan bagi jangka masa 5 tahun.
    mereka bebas n mempuyai kuasa mendakwa.

    banyak yg bolih kita pelajari drpd system utk mencegah rasuah n salah guna kuasa drpd Indonesia. d bawah pepimpinan pak jokowi, warga mereka yg berwibawa sudah pun d lantik utk bebas melaksanakan kewajiban.

    jgn kita terkejut jika Indonesia akan berukar tempat dgn Malaysia dlm senarai 'corruption perception index' yg d kelola olih Transparency International.

    kemungkinan ia nya berlaku amat 'real' jika rosmah/najib masih berkuasa.

    kalau kita masih tak sadar, maka terimalah akibat nya !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalaulah negara kita mcm korea selatan, dah lama siklepet ni kena pecat..

      Delete
    2. Insyaallah dato. Walau pun berkerja. Tapi tugas sebagai penyebar maklumat tak rasmi tetap diteruskan kepada driver dan org sekeliling. Terutama kepada mereka yg merasakan tanpa umno mereka akan mati. Walaupun tak berjaya pengaruh semua. Insyaallah 2 , 3 orang pun nampak berhasil dan mereka akan teruskan pada keluarga dah sahabat mereka. Harap diberi kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini. Semoga negara dpt dibersihkan dari kekotoran.

      Delete
    3. pakatoon jgn mimpi nak menang..sedar lah sikit..kekuatan rejim pakatoon hanya pada cakap2 kosong..fitnah2..semua tak betul..tunggulah kehancuran..

      Delete
    4. Kami menang makin kuat di selangor dan PP. Negara termaju di malaysia. Najib cakap masuk putrajaya, tapi tak dpt selangor mcm sia2. Undi pas pecah, undi umno pecah. Undi PKR setakat ni still steady. Tang mane yg yakin sgt menang besar. Jgn cakap besar. Tuhan tak suka.

      Delete
    5. Tu fakta. Bukan fitnah. Emm, ni ke yg mengaku budak U. Yg unknow yg dah malu nak mengaku name sendiri. Tinggal 6% pun nak cakap besar. Tengok nanti ada brg naik harga lagi tinggal la 4% je. Org maki kang merajuk. Tapi bila Cakap akal tak pakai.

      Delete
    6. anon 16:03,
      'most politicians r just like thieves. they can never get caught xcept red handed". - sebahagian besar politikus adalah pencuri n perasuah. mereka amat susah d tangkap kecuali d tangkap tangan (OTT) atau tangkap basah.

      pasangan klepet ini tlh d tangkap basah n bukti2 nya amat jelas. orang yg pakai topeng kuda saja masih tak sadar.

      Delete
    7. Pak Rahman........we trust u will, u can and u win.
      Ameen.

      We are all behind u.

      Delete
  11. .
    .

    Pendatang yang kaya raya.

    Itu pendatang dari Indon.

    Entah macamana pulak pendatang dari China ?

    Bila rakyat protes dan marah kata lah rakyat kita malas.

    ReplyDelete
  12. Wah, pening membaca nya. Sebab mind boggling. Financing sehingga 92%? - "92% dari keperluan pembiayaan projek membina hotel mewah St Regis Langkawi.

    Selalu nya 70%. Keadaan special, 80%. Ini rakan si penyeleweng dan pengsonglap 1MDB dapat 92%. Melampau.

    ReplyDelete
  13. .
    .

    Ada tak rakyat Malaysia khusus melayu yang di beri keistimewaan macam Jho Low dan Peter Sondakh ?

    Sebelum ini Penjual Karpet tapi juta tak banyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa baru nak meniaga dulu cuba nak pinjam tekun. Dia kata tak boleh. Pasal nak pinjam bisness dah jln. Bila dah start bisness cuba lagi. Tak boleh juga pasal masa tu bawah pokok.(maknanya takde alamat tetap). Bila dah ada tempat pun tak boleh juga, pasal income tak menentu. Takut tak boleh bayar. Dia cakap banyak org umno pinjam tak bayar balik. Duit takde. Bila dah lama. 2 tahun jugak. Dah selesa, tak perlu pinjam, dia org dgn selamba call offer utk pinjam. Nak dimaki tak sampai hati. Tapi mcm ni la nasib org tempatan bila nak meniaga. Bank pun sama. Cuma offer pinjaman pada org yg ada duit. Yg lain Sori. Talk to my hands.

      Delete
    2. Semoga Perniagaan Anda Berjaya Pomen Smart....

      Delete
    3. Terima kasih anon 18.53. Amin

      Delete
  14. Pastikan lunas balik pinjaman.

    ReplyDelete
  15. Nak bagi BR1M kat rakyat sendiri sikit punya susah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye la, aku pun heran..apa kena mengena umno dalam pemberian br1m tu...bak kata mufti perlis la..br1m tu bukan duit mak bapak diorg...duit kerajaan, kutip dari hasil negara dan rakyat...

      Delete
    2. Betul tu. Br1m tu pemberian kerajaan pd rakyat yang kurang bernasib baik. Kebetulan umno sebahagian kerajaan.

      Delete
    3. Siap ada skrip sumpah undi UMNoBN lagi tu. Adoi desperate. kna pakcik undi wakil kapir, walau PH letak wakil Islam. Totok, totok ...kesiaan

      Delete
    4. Nak balik mengundi di kampung pun ada skrip... Memang desperate

      http://3.bp.blogspot.com/-gEXkWaG0if8/UYdsR93Gf7I/AAAAAAAAYB0/bW459Vjy_fQ/s1600/calon+BN.jpg

      Delete
  16. Tuan Budin,
    Bokeh tolong sahkan tgk, Bugis close friend Sondakh ni, ada air tangannya dlm pembelian Eagle apa tah oleh FGV. Deal itu pun ada unsur 'songlamarkap' yg secukupnya..hmm. Londeh lg la sang Melayu Jumudtoyok. lahap la ketul Taek Low, dan hirupan Kingcin Lobai.
    Anak cucu cicit jadi lah kuli bayar cukai, hutang. Maka elok disumpah laknat, dan dipohin doa agar lubang yg kambus kamu disirami kencing najis cucu cicit kamu sendiri. Aamin.

    ReplyDelete
  17. Minta Tuan Budin dedahkan juga bagaimana kaum kerabat pemimpin terdahulu kaya raya. Elok juga dedahkan yang lain2...

    ReplyDelete
  18. Tn Budin, sambil tu boleh up sikit siapa upah Nicolas Giannakopoulos , dan sebab apa dia gantung jawatan. Ini semua perkara nyata dan jelas, dan orang2 spt Sondakh Jho Low, ramai lagi.
    Sebab apa Bank Negara henti lesu siasat 1Mdb.
    Moga jadilah juga Debat yg Nazri cabar TunM itu, agar terongkai najis, nanah masyarakat.
    Jangan ada MelayuJumudtotok yg backout last minute.
    Dah 500 tahun bodoh tak cukup lagi kah?
    Patutpun Najib gelar Bangsat, tak boleh nak hujah dgn elok, maki hamun, berlakun warak. Ptuiii betul la Melayu jenis Jumudtotok ni...kesian pun ada.

    ReplyDelete
  19. Haha...tak payah tuan budin dedahkan...sprm boleh dedahkan kalo ko repot...masalahnye ko takot mak repot sebab hearsay...hi3...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak tumboh , tak melata.
      Tak sungguh, tak kata.
      Hear say,
      Tak Hear tak Say.
      ...but 1550 dan pelawat 6% dari blog2 sinun tak laku, saja buat bodoh blur lagi.
      Oii 1550, dah 500 tahun blur bingai, tak cukop lagi. Oops lupa, kau susah nak research sebab tak reti baca ingeris.
      Takpa , terus beradu la kamu dibawah tempurong mu itu...

      Delete
  20. Sprm dah report pasai 1mdb, sebab apa simpan dlm tin milo?
    1550 mesti sgt2 sutuju kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dah songlap rompak 1 mdb pon tuduh fitnah...doj/ siasat dan saman perompak pun kata fitnah...singapore dakwa konco jho lo pon kata fitnah...
      Kerana fitnah macai dan umno takot nak desak siasat dan tangkap cina jho lo..

      Delete
  21. Powernya tin milo.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tin Milo yg size besar itu sgt2 berguna sebagai alat elak songlap utk kutipan show ceramah. Bukan murah utk bayar upah Lobai2 taraf artis.

      Delete
    2. Hantar ke Korea Utara tin Milo tu depa boleh guna untuk bikin medals, penuh di dada generals depa sampai ke seluar bahagian peha.

      Ramai generals sebab depa ada 1.2 juta tentera.

      Delete
    3. Bukan gula jer naik rege kerana najib punyer kerja,milo pun dah nsik rege...najib bukan aje nak cekik pembangkang bahkan dia turut cekik ahli2 umno dan macai bodoo yg tak sedar diri...

      Delete
  22. fizi tu taik fitnah..yg busuk pun kau org boleh percaya bulat2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh tuan ulas sikit apa yg bulat tu. Kasi Coubtet sikit ,kem oonn ,boh.
      Setakat nak masok tembak kencin, lebih baik pergi Mykemut atau blog2 seumpama.

      Delete
    2. Rafizi tak akan berani buat kenyataan,tanpa bukti yg kukuh,tgk le,apa yg dia ckp,ternyata benar2 kejadian,dah 2,3 kes terbongkar.....,beliau educated man,berckp ada fakta,bukan mcm allumni new castle tu........

      Delete
    3. Haha...dah abis modal cakap plak rafizi taek fitnah...coba bagi bukti2 kalo rafizi fitnah...diam lah ko...

      Delete
  23. Najib ni seorang kawan yg baik. Pergi jahanam rakyat asalkan dia boleh senangkan kawan2. Org umno patut tau yg mungkin ramai kawan yg dia tolong pun bukan org umno. Ahli umno ni semua org suruhan je. Suruh sokong dan jadi alat je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nasib baik belum jadi ahli. Ada peluang.

      Delete
    2. Jgn masuk bro ..percayalah cakap aku ni. Banyak kengkawan najib yg kaya raya bukan ahli umno pun. Semua org berniaga. Org umno jadi pecacai je.

      Delete
  24. Sekatan modal China tak jejas Forest City, kata MB Johor
    Bernama

    Mohamed-Khaled-Nordin_Forest-City_new600

    JOHOR BAHRU: Projek pembangunan Forest City di Gelang Patah di sini tidak akan terjejas berikutan sekatan keluaran modal dikuatkuasakan oleh kerajaan China.

    Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, projek mega di empat pulau buatan tersebut tidak hanya menumpukan pembeli dari republik itu semata-mata, sebaliknya terbuka kepada pembeli dalam kalangan masyarakat antarabangsa lain.

    “Forest City tidak bergantung dan terhad kepada rakyat China, sebaliknya terbuka kepada seluruh dunia. Kalau kita lihat, pemasaran projek itu turut dilakukan di Australia, Timur Tengah dan Eropah.


    Projek ini masih lagi dalam peringkat pembinaan dan belum ada pendaftaran pembeli melainkan hanya tempahan, kata beliau dipetik Bernama.

    Beliau mengulas tentang dasar kawalan modal yang dilaksanakan China bagi mengekang aliran keluar mata wang Yuan.

    Kata beliau, Forest City yang dimajukan Country Garden Pacificview Sdn Bhd itu bukan hanya sekadar sebuah kondominium tetapi turut menyediakan kemudahan perdagangan, perniagaan, pemasaran dan kewangan.

    “Apabila sudah bertapak di situ, sudah tentu ia akan menarik pelbagai bangsa dan rakyat, bukan hanya rakyat China,” katanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ada masaalah!!! Jumpa je mo1 selesai masaalah...mcm kes diatas hingga pinjaman lebih 90%....

      Delete
    2. Berapa ramaikah melayu yg mampu beli rumah2 ni?...melayu umno dan macai2 mampu tengok jer pembangunan yg dirancang oleh umno...

      Delete
    3. Ape komen tukang simen dan alumni newcasle

      Delete
  25. Di Selangor pun rumah tinggi2. Pemaju rancang pbt lulus? Mampu tengok. Di lobi pkns... rumah2 pkns juga kategori mampu tengok....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan selangor jual kpd orang asing?...rumah mampu milik banyak dibuat kerajaan selangor hingga noh omar pon copy kaedah selangor...hi3...

      Delete
    2. Hi3.. pemaju bebas gitu aje?

      Delete
    3. Nasib baik noh penyelamat. Kalau pbt berkesan, tak adalah pemaju melampau.

      Delete
    4. Mont kiara ramai ke orang kita?

      Delete
    5. Kerajaan selangor jual pada orang kaya. Orang tak berapa kaya, mampu unit studio. Kerajaan selangor tak prihatin?

      Delete
    6. Mont kiara sejak dari zaman umno lagi..

      Delete
  26. Pusat bandar shah alam... pesat membangun. Kondo tak mampu milik. Rakyat low income mana nak tinggal? Kalau jauh... kos minyak dan kenderaan lagi? Pusat bandar jalan da mula sesak. Pemaju lepas tangan. Untung sudah ditangan.

    Sejak aeon buka.... da mula sesak jalan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shah alam dah maju...biar betul..kerajaan pkr mana reti memerintah....minyak naik ni kerana aasmin yg naikkan...harga barang seperti gula milo bawang lada susu minyak tambang bas tambang teksi toll ikan daging sardin dan lain2 aasmin jugak yg naikkan dia nak cekik rakyat selangor plak...pru nanti mamposlah dia....umno kena bijak turunkan harga barang kalo nak lawan aasmin..hi3...

      Delete
    2. Bijak macamana nak turun harga? Tanyalah peniaga. Peniaga bijak nak turunkan umno? Siapa peniaga?

      Delete
    3. Umno kan ade menteri pengguna..menteri ni tak guna?...kalo tak reti jangan jadi menteri...

      Delete
  27. Apa2 pun terima kasih pada kerajaan selangor. Sudi tawar kad kesihatan. Nasib baiklah lawan tak label rasuah. Baik2 semuanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata aasmin rakyat selangor yg low income tak payah pegi klinik 1 Najib...penadol aje yg ade...

      Terengganu yg ade royalti minyak pon tak bagi kad peduli sihat...puak2 umno kerja nak songlap dengan kroni jer...

      Delete
    2. Panadol aje?

      Delete
    3. Betul ke...panadol aje?

      Delete
  28. Saya sangat bersetuju dgn pendapat pak rahman jpc pendedahan ini hanyalah sebahagian kecil daripada rompakan besar-besaran oleh si Kelepet ini. Ada banyak lagi sebenarnya.

    Di mana saja ada duit di situ kelepet dan konco-konconya akan merompak hatta FELDA pun dirompak.

    Pendedak pula hanya mampu berkata 'fitnah' tanpa mampu menjawab balas. Dari segi pembuktian penafian sebegini tempatnya hanya dalam tong sampah.

    Memang masanya untuk UMNO-BN ditumbangkan agar segala rompakan oleh Najib & Co dapat disiasat dan diadili.

    Hutang oleh Syahrizat Bollywood juga tak boleh dibiarkan saja. Rakyat biasa nak hutang 50k pun siksa, mereka senang-senang rembat duit kemudian beri alasan 'pinjaman tak berbayar'. Kalau tak berbayar tuntutlah.

    Ini tidak, asal dia orang Najib ja hutang dgn Bank pun tak perlu bayar. Najib tak benarkan ambil tindakan.

    Bro pomen, percayalah bukan bro sorang merasa perkara tersebut. Ramai lagi telah merasainya termasuk saya sendiri.

    Tapi alasan saya menentang kelepet bukanlah kecewa peribadi tetapi kerana dia seorang pengkhianat. Malah sehingga PRU lepas saya bukan setakat mengundi bahkan juga membantu kempen UMNO-BN.

    Mari tengok betapa celakanya Kelepet menipu rakyat dalam urusan BRIM-GST:-

    1. Dikatakan GST dikenakan antara lain supaya BRIM boleh dibayar. Anehnya kutipan GST 5x lebih banyak berbanding BRIM. Mana lebihannya sedangkan hampir semua dan subsidi peruntukan sudah dipotong.

    2. Akibat tekanan hidup kerajaan celaka ini menyarankan rakyat berniaga dan membuat dua kerja.

    3. Nak meniaga disuruhnya mendaftarkan perniagaan. Jika tidak akan kena tindakan. Ini juga syarat utk dpt pinjaman Tekun.

    4. Disebabkan ada pernigaan yg didaftarkan maka kali ini mereka ini semua tidak diberikan BRIM.

    5. Utk merayu diletakkan syarat mesti isytihar pendapatan daripada perniagaan.

    Utk apa? Tidak lain tidak bukan supaya pendapatan itu dpt dicukaikan lagi. BRIM tak dapat cukai lagi dikenakan.

    Inilah celakanya Najib.

    Pada entry yg lalu tntg Korea Utara ramai yg memberi komen Malaysia banyak ditimpa malapetaka sejak Najib memerintah.

    Saya hanya ingin membuat sedikit pembetulan. Najib itu sendiri sebenarnya malapetaka kepada negara.

    Najib mesti ditumbangkan. Tiada jalan lain.

    Najib memang celaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. La...tak elok memaki. Takut musibah?

      Hari dinampakkan kesalahan-kesalahan (At-Taghābun):11 - Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

      Delete
    2. Bukan najib jer celaka bro john...penyokong2 najib dan macai celake besar...

      Delete
    3. Ostad ni menyibuk plak...najib songlap dan cekik rakyat ostad ni diam plak...bisu...ostad yg alim quran dulu masuk neraka kerana biarkan kemungkaran...

      Delete
    4. Br1m proses Penambahbaikan... ada yang menipu pendapatan.tak berkat. Maklumlah setiap yang baru ada kelemahan. Kakitangan yang mengendalikan pun dari kalangan rakyat juga.

      Delete
    5. Siapa yang sebenarnya salah Allah saja yang tahu. Kalau salah pasti terima balasan. Kalau sempat bertaubat, dan kalau Allah terima taubat...terselamat. kita tak tau.

      Kenapa tidak boleh terima? Kenapa perlu maki? Tak henti2 jatuhkan pemimpin sebangsa seagama dan buka ruang musuh islam berkuasa?

      Delete
    6. Tak pernah ke negara jiran...indonesia? Ekonomi singapura... tahu ke syarikat besar yang jatuh muflis akhir2 ini? Susah sangat ke nak cari makan di sini? Berapa ramai pekerja asing di sini? Kenapa tak rebut peluang?


      Merungut memanjang.

      Delete
    7. Allah memang tahu sape yg salah...tap Allah dah bagi otak untuk cari siasat dan hukum orang yg buat salah...hukum hudud bukan tunggu diakhirat...itu pon susah nak pikir?...

      Delete
    8. Bukankah sisatan telah betakhir? Cuba tanya tony pua dan sprm.

      Delete
    9. Allah bagi otak untuk fikir dan belajar ilmu..dengan itu baru dapat bezakan mana yg elok dan mana yg buruk...akhirat ada pengadilan, dunia pun ada pengadilan, jgn le ambik mudah nak skip pengadilan dunia dengan mengatakan allah lebih tahu..kalo begitu anon 19:01, tak baik ko marah org memaki kerana Allah lebih tahu...ko patut diam dan terima aje..paham molek2..

      Delete
    10. Sokong John Doe 200%..!!
      Memang betol malang dan malapetaka yang jadi kepada rakyat dan negara ialah punca dari nafsu tamak haloba dan penipuan the klepets.

      Delete
    11. Allah bagi otak. Allah bagi al quran. Yang baca akan bantah dengan ilmu ...yang tak baca?

      Delete
    12. Bimbang yang tak baca akan bantah ikut nafsu.

      Delete
    13. Anonymous11 March 2017 at 18:43

      La...tak elok memaki. Takut musibah?

      Hari dinampakkan kesalahan-kesalahan (At-Taghābun):11 - Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan izin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

      Jwpn kepada Anon:-

      AlQuran melarang orang Islam memaki orang Islam yang lain. Bermakna AlQuran sendiri tidak akan menggunakan kata maki hamun. Sebab ia adalah contoh kpd dirinya sendiri.

      Ada pula kata2 saya bahawa Najib celaka tidak bertentangan dengan AlQuran. Celaka membawa maksud antara lainnya malapetaka. Sebab itu juga perkataan yang saya gunakan apabila menerangkan sifat Najib sbg PM iaitu dia adalah seorang celaka yg membawa malapetaka kepada negara.

      (Sila ambil nota saya tidak gunakan perkataan bala sebaliknya saya gunakan malapetaka, maka kalimah 'musibah' yg sdr gunakan adalah tak relevan. Saya dapat jangkakan sdr tidak mampu membezakan musibah di antara 'ujian' dan 'malapetaka' dan hanya hentam keromo macam Unknown aka sahabat juga).

      Celaka dalam BM membawa maksud antara lain ialah 'nasib malang'. Sbb itu kemalangan adakala turut disebut 'kecelakaan' sbb maksudnya sama.

      Adakah 'malang' satu kalimah makian?

      Celaka dalam BA disebut al-ba's (البائس) dan adakalanya disebut juga al-wail (الويل). Al-wail juga adalah nama neraka dan digunakan untuk describe dosa-dosa besar.

      Saya berpendapat 'celaka' dan malapetaka bukanlah kata maki hamun sebab ia digunakan sendiri di banyak tempat di dalam AlQuran apabila menceritakan tntg orang-orang yg melakukan dosa-dosa besar.

      Malah dalam trend Bhs Melayu juga kalimah kecelakaan telah diterima sbg ganti yg sama sopan dgn 'kemalangan'. Maka apa yang 'makiannya?'.

      Sekadar satu contoh:-

      فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَٰذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَّهُم مِّمَّا يَكْسِبُونَ

      "Maka CELAKALAH orang-orang yang menulis kitab dengan tangan sendiri dan kemudian berkata ia adalah dari Allah untuk menjualnya dengan harga yang murah. Maka CELAKALAH mereka di atas apa yang tangan mereka tulis dan CELAKALAH mereka di atas apa2 yg mereka kerjakan".
      (al-baqarah : 79)

      Najib yang nenipu rakyat dan mengkhianati amanah telah melakukan kecelakaan dan membawa malapetaka yang amat besar kpd negara. Maka tidakkah layak kalimah celaka digunakan ke atasnya? Saya berpendapat ya, dia layak disebut celaka. Kalau sdr tidak bersetuju sila kemukakan hujahan balas. Tapi minta keluar dulu dari dunia anon supaya saya dapat kenali sdr.

      Saya tidak pernah melabel Najib secara terus sbg kafir, munafiq dan laknat yang memang ditegah.

      Ada pula perkataan CELAKA yg saya gunakan ke atasnya adalah di atas alasan AlQuran turut menggunakan kalimah ini yang menunjukkan secara kinayah kalimah 'CELAKA' ini tidak termasuk di dalam kategori 'maki hamun yg ditegah'. Malah trend Bhs Melayunya juga begitu.

      Kalau sdr berpendapat sebaliknya itu terpulanglah tapi saya tetap dengan pendapat saya. Saya ulangi:-

      NAJIB MEMANG CELAKA!!!

      Delete
    14. 19.32.. Ko ingat siasatan PAC dah menyeluruh?...siapa siasat money trail pelaboran 1 mdb diluar negara?...kenape ipic saman 1 mdb 26 billion...tak paham ato nak main wayang...

      Delete
    15. Allah tak larang orang mungkarvyg merompak dan rasuah?
      Tak ade ke ayat amar makruf nahi mungkar?

      Bila ulamak dan bijak pandai serta kaum membiarkan kemungkaran berlaku Allah turunkan bala...semua termasuk ulamak pun kena bala...


      Lihat tsunami di Aceh...200 ribu disapu tsunami termasuk imam maamum dan ostad...

      Delete
    16. Syabas, bro john doe..ntah paham ke tidak mamat kopipes terjemahan tu..moga2 paham lah hendaknya, kalo tidak celaka badan..

      Delete
    17. 1906..dinegara lain pun ade syarikat yg muflis tapi duit mesia jatuh teruk dari nilai usd dan dollar singapork...bila nak pulih?...6000 dah pensyarah dan kakitangan ipta diberhentikan...petronas dah kuragkan pekerja..kolej swasta pun dah ade buang kakitangan...syarikat berkaitan minyak ade dah tutup...ILP dah stop ambik student baru...

      Delete
  29. Bukan cuba nak jadi ostad. Ikhlas Sekadar berkongsi agar sama2 dapat manafaat.

    Musyawarah (Ash-Shūraá):30 - Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).

    Musyawarah (Ash-Shūraá):31 - Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo ikhlas nak kongsi bagus lah...tapi heran nye disini jer ostad tunjuk tere..kat blog cts pengampu besar tak nampak pon ostad...dakwah pemimpin2 dulu supaya takut tuhan...baru tak ade citer songlap dan rasuah...ade paham ostad?...

      Delete
    2. Cts bersekongkol dengan musuh islam?

      Delete
    3. Ostad dengan terjemahan ayat sahaja tak cukup..mana hikmah, mana mauizdatil hasanah..setiap ayat terjemahan tu ada tafsiran dan sebab2 turun ayat, asbabun nuzul..kalo ostad nak kongsi, jgn stakat kongsi terjemahan sahaja,bagi tafsirannya sekali beserta pandangan ulamak muktabar.. Jangan suruh org faham sendiri2..kalau org salah paham ostad tanggung smp akhirat kelak..walaupun niat baik tapi tak kena adab ilmunya bahaya ostad..ini pendapat saya, wallahua'lam...

      Delete
    4. CTS blogger dedak najib daa...

      Delete
    5. Sapi Betina (Al-Baqarah):269 - Allah menganugerahkan al hikmah (kefahaman yang dalam tentang Al Quran dan As Sunnah) kepada siapa yang dikehendaki-Nya. Dan barangsiapa yang dianugerahi hikmah, ia benar-benar telah dianugerahi karunia yang banyak. Dan hanya orang-orang yang berakallah yang dapat mengambil pelajaran (dari firman Allah).

      Āli `Imrān:7 - Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat "Muhkamaat" (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat "Mutasyaabihaat" (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) - adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:" Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami" Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran.


      'Āli `Imrān:8 - (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.

      Delete
    6. Admin delete lah tulisan ostad ni.....terjemahan tak tau betul ker tidak dan dari sumber mana diambik...

      Delete
    7. Ostad ni dulu berlegar2 dlm blog putra merdeka...tapi kena delete...ostad ni muncul bila macai 2 tak mampu bagi hujjah yg bernas yg boleh diterima...asik pusing2 fskta...

      Delete
  30. erm, begitu galak lidah' penyampai menabur fitnah lalu kemudian disambut oleh golongan yang tidak mengetahui (jahil lagi menyombong diri).

    1) projek st regis Langkawi dan LICC adalah 60 peratus dipunyai oleh LADA dan Aset Tanah Nasional Berhad (kedua-duanya milik kerajaan negeri) 40 peratus pemilikan saham kepada Peter Sondhak menerusi suntikan modal serta branding jenama hotel mewah miliknya di Indonesia.

    2) pembiayaan daripada LADA dan Aset Tanah Nasional Berhad dibuat melalui pinjaman dari Bank Pembangunan Malaysia Berhad - cagarannya adalah projek itu sendiri serta mengikut perjanjian konvensional (terma dan syarat).

    3) kedua-dua projek ini bukan bersifat bail-out (menggunakan wang kerajaan/rakyat untuk menyelamatkan pemilik projek dari bankrupt) sepertimana yang biasa dilakukan oleh Tun Mahathir di zaman pemerintahan nya.

    Allahurabbi - apabila didatangkan khabar kepada golongan yang jahil, maka kamu akan melihat bagaimana lisan mereka jauh lebih buruk dari bunyi seekor keldai. benar atau fitnah sesuatu khabar itu bukanlah menjadi pertimbangan bagi mereka.

    Pesanku kepada lidah' penyampai - mungkin kamu boleh terus membawa adu domba dan fitnah tetapi ia hanya akan membelit golongan yang jahil lagi menyombong diri.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. 40% pun milik sondakh jugak...jadi tak adelah pembiayaan bank pembangunan?

      Berani ker ko ato CTS ato macai2 lain debat dengan rafizi kalo ni fitnah?

      Aku tak pikir ko semua tu berani kerana telor dah dicabut cina jho lo kesayangan umno..hi4

      Delete
  31. http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2016/06/17/dr-mahathir-i-was-told-passport-would-be-revoked/

    SUNGAI BESAR: Dr Mahathir Mohamad alleged today that he was warned against criticising the government when overseas or risk having his passport revoked.

    The former prime minister also claimed similar warnings were issued to those who spoke to the foreign media outside Malaysia in an attempt to censor people from speaking out against Putrajaya, especially on matters related to 1MDB and the RM2.6 billion donation.

    “When I came back, I was told my passport would be revoked for three years and that the Immigration Department had the right to do so,” he said at an event in Sekinchan, here, this morning.

    The elderly statesman, who has emerged as one of Prime Minister Najib Razak’s fiercest critic, went on to point out that despite the warning, there was nothing in the Federal Constitution that stipulated such action could be taken.

    “But apparently, the passport is not a right, but a privilege that can be revoked,” he said in an apparent jab at Deputy Home Minister Nur Jazlan Mohamed.

    Last month, Nur Jazlan said that all passports are issued only at the discretion of the Immigration’s director-general who acts in the interest of the public.

    He went on stress that the power to allow people to come in or go out of the country lay with the Immigration Department director-general, adding that he issued “the passport which is a privilege, not a right”.

    Nur Jazlan had said this is response to the Immigration Department’s regulation, stating that those who ridiculed the country would be imposed a three-year overseas travel ban.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takut sangat pasal 1 mdb sampai passport pon dibatalkan..

      Takot kerana benar berani kerana salah...hi3

      Ape komen ostad dan tukang simen dan ulumni U dan sastrawan kurang masak...

      Delete
  32. Hello, di sini datang satu lagi syarikat pinjaman yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya, saya Encik Patrick pinjaman pemberi pinjaman disahkan, saya menawarkan pinjaman kepada sektor individu dan orang ramai yang memerlukan bantuan kewangan dalam kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Perkhidmatan kami termasuk:

    PATRICKLOANS15@GMAIL.COM
    * Pinjaman Peribadi * Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
     * Pinjaman Pinjaman Pelaburan Pelajar
    Kemenangan anda dalam melakukan transaksi perniagaan dengan kami
    dijamin dan anda tidak akan menyesal apa-apa benda berbuat apa-apa pinjaman
    transaksi dengan kami, anda akan gembira untuk mengetahui pemberi pinjaman pinjaman seperti saya kerana
    i akan meletakkan senyuman pada muka anda pada akhir urus niaga ini. saya mahu
    anda berasa percuma anda tidak akan kehilangan apa-apa perkara dalam urus niaga ini
    Jika berminat sila isi borang di bawah ini dan kembali kepada e-mel
    Nama:
    negara:
    seks:
    Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    Tempoh pinjaman
    mengisi borang dan kembali ke e-mel syarikat ini: (patrickloans15@gmail.com)
    Tuhan merahmati
    Patrick pinjaman Syarikat

    ReplyDelete
  33. Cakap macam mangkok ayon...main tembak jer....baik-baik kamu cakap ngumpat dan fitnah orang nanti tak pasal dapat dosa kering...kat akhirat kena jawablah nanti...fikir guna otak...jgn guna kepala lutut.

    ReplyDelete
  34. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman dapat diandalkan yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  35. Halo sayang

    "Terapkan untuk pinjaman cepat dan terjangkau di Global Yayasan Dana
    .
    Apakah Anda membutuhkan pinjaman atau telah pada gilirannya oleh bank Anda sebelum ini adalah kesempatan Anda mencari tawaran semua jenis pinjaman dan kredit komersial, kredit mobil, pinjaman usaha, modal ventura, pinjaman untuk perumahan atau pinjaman pilihan Anda pada tingkat bunga rendah orang yang tertarik harus menghubungi kami di alamat email ini: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...