Wednesday, 8 March 2017

KRISIS DIPLOMATIK MALAYSIA & KOREA UTARA - PANDANGAN PEGUAM


1. Sejak tercetusnya isu  kematian KIM JONG NAM @ KIM CHOL di KLIA 2 pada 13.02.2017, Rakyat Malaysia telah pada kadar harian,  disajikan dengan pelbagai laporan, antara lain, berkaitan siasatan, punca kematian, penglibatan suspek, serta respons dan tuntutan pihak KOREA UTARA berkaitan mayat si-mati serta cabaran terhadap bedah siasat mayat si-mati, sehinggalah pertuduhan 2 wanita di Mahkamah berkaitan kematian ini yang telah diklasifikasikan oleh pihak berkuasa MALAYSIA, sebagai kes BUNUH DENGAN NIAT di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan. 

2. Lanjutan daripada itu, MALAYSIAKINI pada 05.03.2017 telah melaporkan di bawah tajuk "Malaysia usir Duta Korea Utara" bahawa :

"Wisma Putra mengusir Duta Korea Utara ke Malaysia, Kang Chol.
Tindakan tersebut diambil selepas beliau gagal hadir ke Wisma Putra pada pukul 6 petang, semalam (04.03.2017) walaupun dipanggil untuk menjelaskan kenyataan beliau terhadap Malaysia sebelum ini."

3. Laporan media massa lanjut, telah mengesahkan bahawa Duta Korea Utara itu telah meninggalkan Malaysia sebelum tamat tempoh masa yang diberi Malaysia, pada hari Isnin, 06.03.2017.

4. Sebagai reaksi balas, MALAYSIAKINI pada 07.03.2017 telah melaporkan di bawah tajuk "Korea Utara larang rakyat Malaysia tinggalkan negara" telah menyatakan :

"Pyongyang mengumumkan larangan sementara kepada semua rakyat Malaysia daripada meninggalkan negara itu untuk memastikan keselamatan para diplomat dan rakyat Korea Utara yang masih berada di Malaysia.", dan

"Dalam perkembangan yang sama, Timbalan Menteri Luar, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican ketika ditemui oleh pemberita di lobi parlimen berkata terdapat 11 rakyat Malaysia yang berada di Korea Utara."

5. Pada hari yang sama, 07.03.2017, MALAYSIAKINI telah melaporkan di bawah tajuk "Najib arah sekat warga Korea Utara keluar Malaysia", dengan memetik Perdana Menteri NAJIB RAZAK sebagai berkata :

"Saya juga mengarahkan ketua polis negara melarang semua rakyat Korea Utara di Malaysia daripada meninggalkan negara ini sehingga kita dapat memastikan keselamatan semua rakyat Malaysia di Korea Utara ... "

6. Daripada petikan-petikan di atas, apa yang nampaknya jelas adalah perhubungan diplomatik antara MALAYSIA - KOREA UTARA sedang melalui keadaan yang tegang, dan ditambah pula dengan keselamatan 11 warga MALAYSIA di Pyongyang menjadi isu penting yang perlu diambilkira.

7. Di tahap ini, sebagai Rakyat Malaysia, saya percaya kesemua pihak terbabit tidak seharusnya mula menuding jari mencari "kambing hitam" untuk dipersalahkan berhubung permasalahan antarabangsa ini, kerana perkara yang jauh lebih penting adalah untuk cuba memberi ruang kepada kesemua pihak berkenaan mencari jalan penyelesaian sebenar, untuk memelihara KEDAULATAN negara tercinta ini, serta KESELAMATAN kesemua warga MALAYSIA di sana, dan di sini !! 

8. Pada masa yang sama, pihak berkuasa negara juga hendaklah mengambil pendirian terbuka untuk menerima CADANGAN-CADANGAN  yang MATANG daripada mana-mana sektor Rakyat, tanpa mengambilkira pegangan politik mahupun pendirian peribadi pihak tersebut, supaya jalan penyelesaian yang terbaik dapat dikenalpasti !!

9. Untuk perkara ini, saya cadangkan dengan penuh objektif DEMI NEGARA TERCINTA bahawa, satu proses MEDIASI dengan KOREA UTARA perlu diambil, supaya ketegangan ini dapat diselesaikan dalam keadaan " 'WIN-WIN' situation " untuk kesemua pihak, cadangan yang mana adalah seperti berikut :

(a) Kerajaan MALAYSIA hendaklah menghubungi Kerajaan KOREA UTARA. samada secara sendiri, melalui pihak yang dipercayai berwibawa, ataupun sesepihak orang tengah dari negara pihak ketiga yang mempunyai hubungan baik dengan KOREA UTARA, untuk menjemput pengadaan proses MEDIASI pada kadar segera di satu tempat rundingan neutral dengan pihak lantikan KOREA UTARA.

(b) Semestinyalah MALAYSIA perlu berpegang kepada HAK MALAYSIA untuk menjalankan mana-mana proses siasatan lanjut terhadap mayat si-mati bagi tujuan pendakwaan terhadap suspek yang telah dituduh, serta proses pengenalan dan pengecaman rasmi identiti si-mati, dengan mengambil kira imuniti yang dipegang oleh delegasi kedutaan KOREA UTARA daripada dikenakan mana-mana siasatan ataupun pendakwaan menurut peruntukan Perkara 31 dan peruntukan-peruntukan lain yang berkaitan di bawah "VIENNA CONVENTION ON DIPLOMATIC RELATIONS 1961".

(c) Pada masa yang sama, KEKHUATIRAN dan HAK KOREA UTARA, untuk diberi peluang menampilkan mana-mana bukti, ataupun untuk menentukan tiada kehilangan mana-mana bukti, yang mungkin membantu KOREA UTARA untuk menidakkan tuduhan antarabangsa akan penglibatan kerajaan KOREA UTARA dalam kematian si-mati, juga hendaklah diHORMATI dan diberi KEPENTINGAN yang sama.

(d) Bagi tujuan tersebut, dan tidak berlawanan dengan prinsip undang-undang MALAYSIA, pihak berkuasa MALAYSIA berhak membenarkan kehadiran pakar perubatan dan bio-kimia yang dilantik KOREA UTARA, untuk sama-sama menjalankan ujian-ujian yang perlu untuk memuaskan hati kesemua pihak terhadap bahan bukti pada mayat si-mati, ataupun objek lain yang berkaitan, dan selanjutnya untuk mengelakkan mana-mana pertuduhan lanjut, maka proses perjalanan ujian-ujian tersebut hendaklah dirakamkan secara audio-visual yang lengkap, dengan salinan-salinan asal yang perlu, diserahkan kepada kedua-dua pihak berkuasa MALAYSIA dan KOREA UTARA, untuk tindakan lanjut masing-masing.

(e) Dengan cara ini "WIN" bagi MALAYSIA adalah kebolehan menyelesaikan segala siasatan yang perlu di sisi undang-undang untuk menyelesaikan penyiasatan ke arah memperolehi pendakwaan yang berjaya di Mahkamah, terhadap mana-mana suspek yang terlibat, menurut HAK dan TANGGUNGJAWAB MALAYSIA, iaitu negara di mana kematian itu berlaku !!

(f) Dengan cara ini juga. "WIN" bagi pihak KOREA UTARA adalah kebolehan KOREA UTARA untuk perolehi apa-apa maklumat dan bahan yang perlu, untuk KOREA UTARA cuba buktikan bahawa Kerajaan KOREA UTARA secara langsung tidak terlibat dalam kematian si-mati, jikapun ada sekiranya penglibatan mana-mana Rakyat KOREA UTARA, ianya adalah dalam kapasiti peribadi Rakyat KOREA UTARA itu, yang mana adalah HAK KOREA UTARA berhubung cubaan untuk pelihara kredibiliti negara itu, di mata antarabangsa !! 

(g) Untuk proses MEDIASI ini perolehi kejayaan, kedua-dua pihak,iaitu MALAYSIA dan KOREA UTARA tidaklah boleh mengambil pendirian sempit untuk memelihara HAK sendiri, tanpa mengambilkira HAK pihak yang satu lagi, yang boleh dilaksanakan tanpa perlu kompromi HAK masing-masing dalam isu kematian si-mati itu !! 

(h) Dalam keadaan itu, semestinyalah KESELAMATAN dan KESEJAHTERAAN Rakyat kedua-dua pihak di negara masing-masing, dapat diselesaikan, dan Rakyat Malaysia di sana bolehlah kembali ke MALAYSIA, serta Rakyat KOREA UTARA yang berhak kepada imuniti dari siasatan dan pendakwaan, di bawah undang-undang antarabangsa pun bolehlah dibenarkan kembali ke KOREA UTARA !!

HANIF KHATRI ABDULLAH.

174 comments:

  1. Satu pandangan yg baik dan bernas dari saudara Hanif dan kita berharapkan penyelesaian dapat dilakukan dengan seawal yang munkin. Cuma lagi dengan keadaan rakyat yg di beban dgn segala masalah dan dengan senario negara pda masa kini, kita merasakan bahawa semangat kita agak tawar dan merasakan kurang ramai rakyat yg mengikuti dan mengahayati perjalanan kes ini. Kita mengaharapkan rakyat kita selamat dan pulang ke tanahair dengan sihat walafiat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KOBODOHAN MALAYSIA TANGANI ISU INI JADI BAHAN LAWAK DUNIA

      BIDOHNYA BIJAN PEGI HALAU DUTA KIREA SEBELUM BAWA BALIK RAKYAT MALAYSIA

      IGP TAK NASIHAT NAGIP KER?

      PATIT BAWAK PULANG RAKYAT MALAYSIA BARU HALAU DUTA..

      NAJIB IBGAT NK TU PAKATAN RAKYAT JER BOLEH UGUT UGUT MCM BYDAK TADIKA?

      Baru Najib tau NK lagi hrbat

      SAPA NAK TANGGUNG NASIB RAKYAT MALAYSIA JADI HOSTAGE KENA BURUH PAKSA D NK?

      MALAYSIA BALAS BALIK KADIKAN NK DI MALAYSIA HOSTAGR

      2X5 MALAYSIA DAN KOREA

      DUA DUA BEBAL

      Delete
    2. Kena ikut undang2 antarabangsa, beb. Diplomatic protocol and procedures in relations between nations.

      Kita a civilized, democratic nation.

      Gua pun tak suka Najib tapi defend dia dalam hal ini setakat ini.

      Delete
    3. Anon 7,30

      Kita a civilized nation?


      Haaaak ptuiiiih

      Bebaskan Anwar la tolol.. U.N kata Anwar a political hostage /prisinor

      Satu dunia tau Anwar mangsa kerajusan politik.. Ko kata Malaysia civilised?

      Bijan diktator baru nak naik dah kena dgn ruas.. Amik ko

      Delete
    4. Lawak oh lawak, bagaimana C4 hendak melawan senjata nuklear? Perang menentang korea utara bermaksud meletusnya perang nuklear, negara Amerika dan negara barat yang kuat pun sedar hakikat ini.

      Delete
    5. Malaysiabaru,

      Orang Anwar rupa nya kau, ye?

      Aku pun tak suka Njib, nakkan dia lingkup di Pru14.

      Tapi bahasa kau tinggi sangat. Kira dari bawah nun.

      Kita nak orang setuju dengan kita atau simpati dengan pendirian kita, kena lah bahasa sederhana.

      Kalau tak, di benci orang, walau pun yang duduk di pagar, tak tercapai maksud dan tujuan kita.

      Sekian, have a nice day.

      Delete
    6. Salam
      Yes its a nice day very tense and humid!!

      Apa agaknya Anwar rasa dalam suasana di kandang besi sg Buloh

      Mike tak ambik peduli... Lagi penting bahasa sopan dan rendah diri??

      Sh**

      Delete
    7. Anon 0730. Kita kena ikut undang undang antarabangsa,protocol and procedure.
      Masih ingat Switzerland ? Malaysian AG turn down request from Switzerland AG. What goes around comes around. U know what Sabahan said. Apa kau rasa ,Oren.

      Delete
    8. Ikut rule of law le, Mamat.

      Anwar dah exhaust all legal avenues, dah sampai Mahkamah Federal.

      Nak gulingkan Najib, tunggu Pru14 lah.

      Sekarang boleh hentam dia, tapi tak semua dia buat yang tak betul. 1MDB, GST dll boleh hentam sampai pecah suara, tapi nak suruh dia serang Korea Utara di masa ada 11 warga negara kita di sana, tak masuk akal.

      Cari jalan diplomatik juga lagi le. Cari mediator.

      Jangan main nak pelangkong, cakap shit, yang kotor2, tak bagus.

      Blogging with decorum and decency le kome'.

      Delete
    9. Tak suruh serang korea pun

      PULANGKAN MAYAT TAK GUNA TUH

      BUKANNYA MAYAT ROSMAH ATAU RAKYAT MALAYSIA..

      Anwar tinggal nak padam di sg Buloh.. Apa kome peduli.. Slip disc dan segala mcm penyakit..

      Ya selagi tak kena dekat diri sendiri dan keluarga sendiri apa kome peduli... Use legal avenues.. Talk with decency..

      'tak semua Najib buat tak betul'

      Huh' nasib rakyat Malaysia tak ubah mcm nasib rakyat Korea...

      Rafizi cerita 1mdb dah kena masuk dalam...

      Legal avenues my a** ...


      Loyar burok lah kegal syatem negara gagal mcm malaysia!

      Delete
    10. Hah pencacai pencacai, pakai lah air liur tuan kamu untuk bom NK.
      Rekod pengaliran tunai bank tidak pakai, air liur derma boleh pakai.
      Bangang,bahlol

      Delete
    11. Tun Madey kan dah berdamai dengan anwar..buat ape penyokong2 nak sindir plak...matlamatnye sama...

      Delete
    12. Haha.. meh kita lihat pencacai dan saki baki peminat Bijan lawan North Korea. Ini fisabilillah kot.

      Ka, nak kene sediakan bot getah lari mcm org Syria ke Greece?

      Delete
    13. Dah syok air lendir bini..nk cakap cmne lagi....lahabau..laukau..kata orang Cina..

      Delete
    14. Setuju dgn points Hanif Kathri di atas.

      Patutnya pihak berkuasa kita benarkan pihak North Korea sama2 libatkan diri dalam siasatan. Win win situation akan bagi jaminan kesejahteraan kepada kedua belah pihak tanpa sebarang ketegangan.

      Tindakan semberono tanpa mengambil kira pihak yg lagi satu inilah yg akibatkan timbulnya keadaan tak puas hati dan syak wasangka.

      Sekarang semua dah terlanjur berlaku ketegangan yg sepatutnya boleh dielakkan dari mula. Now we're playing with fire.

      Itu sebab kita perlu pemimpin yg berkaliber......yg bijak dan matang.....yg berwibawa dan dihormati dunia.

      The fact is.......hanya orang yg bijak akan bertindak bijak.

      Delete
    15. Betul cakap The Phant0m

      Delete
    16. Setuju dgn bro phantom,dalam hal ni kita tak yah la kata mengata sesama sendiri,mari kita berdoa semoga kerajaan malaysia mmengambil langkah bijak untuk mengatasi masalah dgn NK.

      Delete
    17. 11:12...
      Bukan bini dia nye air lendir lah..
      Bini2 pembodek dia nya lendir lah...
      Tabur dedak...bini2 pembodek kena kangkang kluarkan lendir...pembodek2 meleleh air liur aje lah..
      Oouuuh...

      Delete


  2. Aku nampak IGP terlalu ikut SOP...

    Perkara sensitif sebegini putut ikut nasihat Kementerian Luar Negeri.Sebab ia melibatkan bukan warga negara...lebih2 lagi ia melibat negara 'samsing'.


    ReplyDelete
    Replies
    1. IGP KRNA PERGI KURSUS DI CIA AMERIKA..

      TAK CUKUP ILMU...

      DENGAN BESIH BOLEH TUNJUK HERO... INI NEGARA MAJU ADA NUKLEUR...

      INGAT N.K TU BUDAK TADIKA MCM PAKATAN HARAPAN.. MCM ANWAR BOLEH TOLAK MASUK SG BULOH?

      KIRIM SALAM... IGO TANGUNG KALAU RAKAY MALAYSIA D JADIKAN BURUH PAKSA DI N.K

      JGN KATA N.K ZAMSEMG.. MALAYSIA YG PECAT DUTA N.K DULU..

      MALAYSIA YG TAK DGR PANDANGAN DUTA UTL BUAT AUTOPSI BERSAMA..TAPI BILA SKOREA BG CADANGAN KITA IKUT 100%

      N.K IS INNOCENT UNTUL PROVRN GUILTT.. MCM BIASa KITA PAKSA UTK DPT PENGAJUAN - PAKAR KIMIANKOREA YG DI BEBASKAB KATA DIA DI UGUT UTK MENGAKU ANAK BINI KENA TEMBAK...

      INI SOP MALAYSIA???

      Delete
    2. Pecat Duta Korea Utara itu telah di buat mengikut peraturan antarabangsa, berdasarkan the practice of diplomatic relations among independent countries.

      Dia buat tak betul, pergi sana sini, ada laporan nak curi mayat dsb nya, dahtu cakap tak tentu arah, marah Malaysia macam dia berkuasa di negara ini.

      Di panggildek Kementrian Luar Negeri untuk memberi penerangan apa maksud dia, dia tak datang, tak di peduli nya. Malaysia berhak mengikrarkan dia persona non grata (tak di terima lagi di negara ini). Mana2 negara yang ada maruah pun akan buat begitu.

      Delete
    3. Takda soal nak buat autopsi bersama. Ini negara kita, kita ada pakar2 kita, mengapa perlu puak lain?

      Terutama nya bila puak yang nakkan autopsi bersama itu ia lah adik tiri si mati yang ada paranoia takutkan dengan tak beralasan yang abang tiri nya akan gulingkan dia, ambil kuasa di Korea Utara.

      Nyata mereka mahu autopsi bersama di mana mereka boleh mengatakan bahawa si mati itu mati sebab heart attack, bukan di racun.

      Delete
    4. Ok lah gini

      Geng mamak Kedah

      Vs

      Geng 24 Penang

      MASING MASING ADA MARUAH!!

      Delete
    5. Kita cuma ada maruah klepet di mata dunia. Woi 0743 bukalah mata. AG Switzerland pun kita tolak. Kebebasan bersuara dan kebebasan media pun separuh cekik. Baru sekarang kita nak cakap pasal undang2 antarabangsa. Antara bangsa cina,melayu,india,iban,kadazan Dusun dan lain lain boleh lah kerana masih dalam tempurung.

      Delete
    6. Jangan seditious pulak le, Mamat 903. Tak baik mengata "cina,melayu,india,iban,kadazan Dusun dan lain lain .. masih dalam tempurung"

      Btw, kau sama orang dengan Malaysiabaru ke, aku tengok berapa kali dia masuk kau pun masuk.

      Kena consider case by case, le. Setuju, tak bagus tak kasi kerjasama dgn AG Switzerland. Tapi tak bermakna sekarang boleh serang Korea Utara pulak.

      Delete
    7. Kalo korea utara nak buat bersama ape salanye...cuma perlu ade pakar pihak ke3 untuk elakkan pertelagahan..racun pun serang jantung jugak...north korea memang nak tutup kejahatan...sekarang pun kalo buat berssma bila jumpa racun north korea akan kata racun ni baru di bubuh...

      Delete
    8. Guna SOP ni menunjukkan ketidakcekapan seseekor monkey cari jalan mudah selesaikan masalah.

      Sbb apa perlu SOP? Sbb org yg tidak kompeten pun boleh buat benda yg sama jugak. Elok juga tanya pak guard bank dan makcik felda utk selesaikan masalah NK ni..����

      Delete
    9. IGP dah syok dpat hasil jual pistol , pump gun..parachute..body armor...dia akan kata ADA AKU KISAH..
      Kot kot ada jual senjata pda Korea Utara...oops..clandastine sale..@#*&€!

      Delete
  3. Rakyat bukan pelanduk ditengah jalan sebab situasi sekarang umpama gajah sama pelanduk berperang.Segala kerjasama luar negara adalah tindakkan/dasar yang dibuat oleh pemimpin.Rakyat hanya saksi bisu kepimpinan bila negara menjalinkan hubungan dengan mana-mana negara samaada

    1. Negara kafir
    2. Negara komunis
    3. Negara pengganas
    4. Negara israel
    5. Negara yang sedang berperang
    6. Negara miskin@kaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Y.b raja bahrin tanya kerajaan peranan Malaysia dalam mengebom kanak kanak di yemen bersama saud..


      Inilah salah satu bala kerjasama dhn zaudi wahabi gilababi.. Kaki belit kaki bikin kacau onar di timur tengah pada masa sama jalin kerjasama dgn Israel cybersecurity!! - Catitan bloimberg nyt wsj... Surat khabar Saudi masih berdiam diri.. Perjanjian dah muktamad projek dah jalan..tapi akhbar kena gam!

      Delete
    2. Btul tu Bro...KNNBCB nye org..ptuuii
      Suka2 bom org2 yg tk kena mgena dgn tu gambar...ptuuii...

      Delete
  4. Tak setuju.

    Cari mediasi, boleh. Coba deal terus dengan si kominis diktator, tak guna. Mangkin memudharatkan. Ingat, bukan saja kominis, jugak diktator. Tambah pulak, mungkin diktator tu sakit gila.

    Tanda tanda gila: paranoia. Takut si abang tiri nya akan ambil tempat nya sebagai Presiden di suatu masa akan datang. Hantar pasukan membunuh nya di KLIA. Dulu, bunuh bapak saudara nya. Dan beberapa lain dengan takda bicara ke apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duku masa manis bercinta tak ungkit diktator pun..

      Bijan nak belajar cara dijtator Korea... Duta bagi taklimat ...

      Bijan nak jadi presideng?

      Skrg bila madu disedut sepah dibuang.. Timbul isu dijtator pula..

      Dah projek dgn Korea nak halau pulak... Ingat Korea ni muhyidin yasin ker.. Dah tolong kipas bijan jadi p.m tiba tiba kena pecat.

      Inilah Najib si diktator baru Malaysia..esok zahid pulak kena pecat..

      Muhyi di lantik 3juta ahli umno tapi Najib pecat halau muhyi.. Tak kira alasan apa pun muhyi di kantin secara demikrasi sbg timb presiden.. Tak ngam dg.n muhyi nak pecat .ini adalah gerakan seorang diktator..

      Delete
  5. Pd pendapat aku....kasi jer mayat sedara dia tu. NK nak mayat tu dari awal. Ini hal dalaman NK, kita jgn campur. Banyak lg rakyat msia yg mati tp nasib mereka belum terbela.
    Waris simati pun tak berani tuntut mayat. Kita nak beriya buat apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena fikirkan sovereignty negara kita, Bang. Maruah negara, dalam erti kata lain.

      Dalam sejarah manusia, negara2 berperang nak pertahankan national sovereignty and territorial integrity depa. Sekarang tak perlu perang. Boleh mintak Bangsa2 Bersatu (UN) selesaikan masalah.

      Tak wajar kita menyerah saja kpd kehendak si bully.

      Rakyat kita yang 11 itu hampir kesemua nya dalam Embassy compound sekarang. Ha nya seorang perempuan Cina Malaysia diam di kota Pyongyang.

      Depa di kawal dek Polis Korea Utara. Depa masih lagi hormatkan keperluan undang2 antarabangsa melindungi setaf Kedutaan asing di negara depa.

      Perlu tunggu dulu. Sementara waktu, mintak bantuan UN.

      Delete
    2. Anon

      Negara ada maruah ker???.

      Kita yg bawak komunis masuk.. Kita kena ikut la cara komunis..

      Kena tahu mayat rakyat Korea akan di uruskan kedutaannya.. Kita degil tak nak autopsi bersama.knp? Ikut cakap s Korea? Atau kita tak pecata kawan baik kita n.k itu jahat?

      Kalau n.k jahat knp berkawan?

      Kita tak de duta Israel tapi kita ada apco..

      Itulah Malaysia bengong tahap baghal...

      APA POLISI CARCA MARBA MALAYSIA SEBENARNYA? MAKAN KELILING?

      DGN YAHUDI MAIN DGN KOMUNIS MAIN DGN MUGABE MAIN SMEUA MALAYSIA MAIN..

      LAST LAST MALAYSIA KENA MAIN..HAHAHAA

      Delete
    3. Kalau nak jaga maruah, buat betul2. Ada kes tak ikut SOP. Kes rakyat korea utara pula nak strict sgt.
      Dalam hal ni msia mmg tak bijak dari awal. Klu zaman tun kes bergaduh mcm ni tak berlaku sebab awal2 lg dah sealed and settled.

      Delete
    4. Malaysia established diplomatic relations with North Korea on June 30, 1973. Di zaman Tun Razak.

      Dah 44 tahun ada hubungan diplomatik. Tak boleh salahkan pihak berkuasa sekarang ada nya perhubungan diplomatik itu.

      Apa yang di lakukan sekarang nampak nya mengikut peraturan perhubungan antarabangsa.

      Memang, dengan 1MDB dll, maruah negara memang menjadi tanda soal sekarang.

      Tapi kita berbincang pasal hubungan dengan Korea Utara sekarang. Kena jaga apa2 maruah yang kita masih ada.

      Kita tak suka Najib, tumbangkan dia di Pru14. Tapi pahal pun, tak boleh main ikut apa saja si big bully di Korea Utara itu mahu.

      Delete
    5. Kita ade maruah...tp najib ade maruah ker...north korea tak tahu ker najib klepek duit negara...

      Delete
    6. Aaaaaaa, cakap macam 816 tu boleh terima.

      Setuju, kelepek punya pasal, Najib dah jatuhkan maruah negara kita sedemikian banyak.

      Kena kelapotkan dia di Pru14.

      Delete
  6. Siapa boleh jadi mediator? China? Najib dah coba bukan main rapat lagi dengan China. Hingga ada yang kata satu masa nanti sebahagian negara di punyai China.

    Tapi boleh ke China jadi mediator yang berkesan? China dah coba implementasi sekatan (UN sanctions) - sekat impot batu arang dari Korea, satu punca matawang mustahak bagi North Korea -

    China Suspends All Coal Imports From North Korea - https://www.nytimes.com/2017/02/18/.../north-korea-china-coal-imports-suspended.html

    Tapi tak di peduli dek North Korea. 2 hari lalu di uji nya lagi 4 biji missiles ke Lautan Timur berhampiran Japan. Hingga US hantar dan pasang missile interceptors di South Korea dan Japan pun pasang depa punya. Dah China pulak bantah, menukar status quo di kawasan nya, kata nya.

    Mana boleh China jadi mediator yang berkesan macam itu?

    Malaysia kena cari kawan North Korea yang rapat. Pakistan kot. Kan dulu pakar bom nuklear Pakistan yang bantu North Korea bikin bom nuclear.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iran yg rapat dengan north korea...hj hadi rapat dengan syiah iran...haji hadi kawan baik najib...boleh settle...ruu 355 boleh tangguh dulu...

      Delete
    2. Setuju. Apa saja asalkan dapat selamatkan warga negara kita di Korea Utara dengan tidak menjatuhkan maruah negara kita kagi.

      Delete
    3. Kita tiada maruah lagi jadi macam mana mau dijatuhkan cuma boleh cuba menaikan saja

      Delete
    4. Oi tatang..Kesian kau da xde maruah ..haha ..Aq ade maruah aq sendiri najib bukan sesape nak suka hati jatuhkan maruah orang. Dia buat malu negara xsemesti nye da hilangkan maruah ko..Ko dengan dia sama je badigol...hahahahahahahah

      Delete
  7. Kalau NK bunuh 11 org rakyat msia (sedara sendiri pun dia bunuh), takkan msia pun nak bunuh rakyat NK juga.
    Cara mudah kasi mayat tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takkan kita nak langgar undang2 dan peraturan2 negara kita sendiri nak memuaskan kehendak diktator yang buas itu.

      Pihak berkuasa kita kata SOP nya ia lah waris atau next of kin si mati perlu mengenal pasti mayat, selepas itu baru mayat boleh di lepaskan. Dah di mintak, setakat ini takda siapa yang mahu buat demikian.

      Bukan sebab sayangkan DNA dia di kasi sikit kpd Malaysia. Tapi kerana takut di bunuh dek diktator hamjadah itu.

      Memang, kita tak boleh gadaikan nyawa 11 orang rakyat kita di Korea Utara tu. Tapi setakat ini mereka tak nahas pun. Yang di Kedutaan Malaysia tu "fine", kata wakil ya bila di hubungi media massa semalam.

      Jadi, biar kita tunggu pihak berkuasa cari jalan menyelesaikan masalah akibat tindak tandok si diktator itu.

      Cara mediasi (mediation) yang paling bagus di saat ini. Cari negara mediator yang di fikirkan paling sesuai untuk itu.

      Delete
    2. Tengok cara duta dia tak datang putrajaya pun dah tahu cara north korea ni tak boleh dibawa berbincang.
      Dalam keadaan apa pun mayat tu kena pulang juga.

      Delete
    3. Habis nak tunggu yg 11 orang tu kena bunuh baru nak bertindak??
      Tinggi sangatlah maruah negara.

      Delete
    4. Malaysia masih ada maruah setelah si penyamun membangsatkan dan menggadai maruah rakyat dan negara?

      Delete
    5. .
      .

      7 14

      Kes Liwat macam-macam Polis lentung sampai karpet pun boleh terbang.

      Apa ingat Duta NK tak tahu kes Beng Hong ?

      Delete
    6. 749 & 757,

      Gamak nya kamu kalau bersama perwira2 Melaka di pantai melihat jong2 perang Portugis berlabuh si di tahun 1511, cabut lari walau pun musuh tu belom mendarat ke pantai.

      Kot di zaman sekarang, kalau diktator Korea Utara istiharkan perang dengan Malaysia esok, kamu dah sembunyi di gua semalam.

      Bila dah habis perang, kamu jerit2kan "Hidup Melayu", "Hidup Melayu".

      Delete
  8. Ha nya 11 orang rakyat Malaysia di Korea Utara. Tapi ada 170 rakyat depa di Sarawak. 37 di tangkap semalam berkerja tanpa pas kerja. Pegang ha nya pas pelawat. Itu pun tempoh ya dah mati.

    Aku tak sedar ada ramai rakyat Korea Utara di Sarawak. Ada sesiapa tahu sebab apa?

    Ada kah Korea Utara mahu ekspot kumunisme? Kot depa fikir Sarawak dulu ada puak kominis kuat melawan Kerajaan Sarawak. Jadi, ada peluang nak merebakkan fahaman kominis depa di Sarawak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11 hanya di embassy. Katanya ada 100 rakyat msia yg business dll.

      Delete
    2. Tak sedar ada begitu ramai. Tolong kasi link nya kalau boleh.

      Mengoogle "number of malaysians in north korea" sabentar tadi mengeluarkan laporan2 menyatakan ha nya 11 warga Malaysia yang ada di sana.

      Delete
    3. Apa yang kamu orang merepek ni. Takut kat orang NK di Sarawak merebakan fahaman komunis konon. Yang dok bawa masuk syarikat bagi projek dan bagi tanah milik kekal dan minta pinjaman dan macam macam lagi tu bukan komunis. Tak dengar takut merebak fahaman komunis pun. Perghhh

      Delete
  9. Korea utara tu..cakap amerika pun dia tak layan..resolusi pbb pun dia tak ikut...sepatutnya dari awal lg kalo nak mudah kerjasama dengan depa, kalau tak nak susah antar je mayat tu balik abih cerita...malaysia bukan polis dunia...nak berlagak cam amerika..yg mati org asing, yg suspek bunuh pun org asing gak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak boleh main nak mudah aje. Apa had nya kalau begitu? Amacam kalau mereka mahu PM kita pergi menyembah diktator tu mintak maaf dll? Apa kah tak mungkin begitu kalau otak dia kata Amerika pun bo paluli.

      Kena ingatkan maruah negara juga. And find ways to solve the problem. The situation for our nationals there not critical now.

      Delete
    2. Ada ke maruah negara lagi selepas bnyk peristiwa yg berlaku? Kehilangan mh370, pesawat mas mh17 yg kena tembak di ukraine tu, 1mdb misappropriation of funds, currency yg menjunam sampai org asing pun tak nak duit kita..negara kita dimalukan, so whats up with this north korea prob?

      Delete
    3. Macai umno mempertahankan pembelian forest city oleh china kominis..najib tipu tanah ini pajakan 99 tahun macai sokong...

      Delete
    4. Korea utara berani tunjuk samseng kerana dia ade senjata nuklear.ade tentera sepenuh masa 1.2 juta orang...boleh tembak missile dari korea ke kl...AS pun dia tak takut...

      Satu kaedah penyelesaian ialah najib mintak tolong china kominis big brother korea utara...najib rakan baik china kominis..

      Delete
    5. Tak tau le kalo big brother kominis tu nak tolong ke idak..najib rakan baik jer tapi north korea tu sedara komunis dia..kalo nak tolong pun mesti najib kena gadai lagi sesuatu..mana ada tolong free maa..

      Delete
    6. Apa salahnya jibo pi sembah korea utara? Jibo suka selfie.

      Delete
    7. Pi sembah? Kalo tak di kasi nya balik Malaysia, amacam?

      Aku suka tuh.

      Delete
    8. Suka sebab nak senang gantikan dia le.

      Lepas tu, lawan Korea Utara nak dapatkan dia balik. Dengan apa cara selain dari perang.

      Jangan perang, beb, depa ada bom nuklear. Kalau letupkan aje, jahanam dia, Amerika, Jepun dll pun belasah depa.

      Kita pun kena tempias perang bom nuklear.

      Delete
    9. ..


      .
      Jika Najib seorang pemimpin dan PM yang berani, apa salah nya menyembah minta maaf untuk selamat 11 rakyat kita ?

      Maruah Najib luar negara hancusss.

      Maruah Najib terselamat di dalam negara ini jika Najib mohon maaf.
      Najib nak undi atau tidak ?

      Delete
    10. Jibbo ni masalah dalam negara pun payah nak setel, luar negara lagi la..takyah mintak tolong org luar, mintak tolong buah pikiran tun m pun dah cukup..ini tidak, dibahasakan macam2 pd org tua tu..sekarang tak pasal2 muncung nuklear korea utara dihalakan pada kita...north korea ni bukan samseng kampung mcm sinazri tu, cakap je berdegar2..dia kalo nak tembak dia tembak je..tengok le jiran dia korea selatan pun tak main2 dengan dia..siap bawak amerika untuk tolong...

      Delete
    11. Go get United Nation to help bcoz we are only jaguh kampung. We are nowhere near NK in military not to mentioned arms and warfare. So jangan memandai. It may be hard bcoz of our status ( remember turning down Switzerland AG ) but do go n try to get help.

      Delete
    12. Apakata hantar je jamal jamban n d geng baju merah kat NK,dorang kan teror ada parang terbang.

      Delete
    13. Apakata hantar je jamal jamban n d geng baju merah kat NK,dorang kan teror ada parang terbang.

      Delete
  10. Haha... strategi bn untuk tangguh pru.
    Larikan masalah rakyat yang sebenar dengan cipta masalah baru.

    ReplyDelete
  11. Ini cerita benar 2 buah negara yang sedang bertelagah berkembang atas kes pembunuhan abang tiri presiden korea utara dan cara malaysia pimpinan najib razak menghadapi masaalah ini.

    Sebagai rakyat malaysia dan sebuah negara yang beraja dan berdaulat,

    1. Kita berteriak kita perlu jaga maruah rakyat dan kedaulatan negara

    2. Kita bertegas kita perlu jaga kedaulatan dan undang undang negara.

    3. Kita semua ghairah ingin mempertahankan negara tercinta

    Namun pernah kita sebagai rakyat bertanya secara kritikal,

    1. Pernahkah najib menjaga maruah dan kedaulatan negara???

    2. Pernahkah najib menjaga kedaulatan dan undang undang negara????

    3. Pernahkah najib mempertahankan negara in berpandukan undang undang dan kedaulatan negara???

    Kena kes ini, rakyat diajak mempertahankan negara. Dalam kes penysmunan negara, PERNAHKAH NAJIB MEMPERTAHANKAN HAK RAKYAT NALAYSIA???

    Allah maha mengetahui

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan macai dah cakap mana ade samun..itu derma...jho lo beli kapalterbang yg kena tahan disingapork pun dapat derma dari 1mdb...

      Delete
    2. ada yang katakan najib termakan sumpah mubahallahnya di masjid berkenaan dengan altantuya.

      Zam pernah kata banyak malapetaka berlaku sejak reim najib memerintah

      Allahuakbar

      Delete
    3. .Sumpah, tak sumpah, apa pun, asalkan dia lingkup di Pru14.

      Kita semua kena kerja keras utk mencapai matlamat itu.

      Delete
    4. .
      .

      Ya Betul kata 07 49

      Kita biarkan macai dan pemakan dedak barisan depan yang mempertahankan kedaulatan negara

      Selama ini kita di tuduh pengkhianat, ejen, terpengaruh dengan kuasa asing dan juga pernah di halau duduk di negara lain.

      Memang kedaulatan negara tercabar tapi bagi UMNO serangan Mahathir dan PH yang perlu di beri perhatian.

      Delete
  12. Mudahnye sesiapa pun nak keluar masuk malaysia...PATI ramai masuk tak ade rekod...Altonya pun masuk tak ade rekod...Nak bunuh orang pun mudah...nak culik pun mudah...

    ReplyDelete
  13. Malang bertimpa2 sejak Najib jadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang paling malang bro bila rakyat tak sedar2 lagi..

      Delete
    2. .
      .

      Ada lagi seterusnya ..

      Selagi Najib di bela dan di puja oleh orang UMNO !

      Delete
  14. Pak pandir dahulu kala dapat tangkap seekor rusa dan dibuat umpan untuk memancing ikan.

    Pak pandir zaman sekarang berangan berperang negara nuklear dengan mengunakan C4.

    ReplyDelete
  15. Najib.....

    Dulu kau boleh lari dari kes altantuya, kevin, bala, hussein najidi etc etc

    Dulu ku boleh pecat gani, muhyuddin, mukhriz, shafie etc

    Dulu kau boleh kata mahathir nyanyuk, mudah lupa etc etc

    Sekarang.....nah lawahlah presiden Korea selatan...
    kutuklah dia, sumpahlah dia........

    bak pepatah melayu bagai BUKU dengan RUAS....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. correction...Korea Utara

      Delete
  16. Presiden korea utara lancar 4 nuklear misil sambil senyum dan mata melirik. Boleh cari dan tengok gambar dia.
    Amerika baru terhegeh nak hantar anti misil dan....

    ....dan msia masih simpan mayat abang tiri presiden ni atas nama maruah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM kita bodoh, x grad pun dari nottingham, lantik pulak menteri2 yg 2x bodoh, manakala ahli2 umno yg tinggal 10x bodoh tahap gaban.

      Delete
    2. Kita gaji bukan main ramai, diplomasi mcm diplobasi

      Delete
    3. Jangan fikir US tak boleh sekel kepala Presiden Korea Utara. Bila bila masa aje.

      Bukan terhegeh2 tak mampu. Depa tunggu masa yang sesuai, salepas menilai implikasi, reaksi dsb nya.

      Depa ada aircraft carriers di lautan berdekatan. Bukan angkat aircraft aje, jugak missiles yang boleh letak di tanah.

      Depa kan ada military bases di sekitar kawasan. Pssst, jangan sebut ada simpan nuclear missiles di situ le. Nanti bising pulak puak kominis.

      Delete
    4. Oh sekarang baru teringat US bila lutut mengegar. Kan kita sudah berpeluk dengan Cina.

      Delete
    5. Walau AS ade kekuatan tp dia tak boleh guna seduka hati...nuklesr kalo meletup bukan north korea saje yg hancur...sekutu AS turut hancur yaitu south korea dan japan...

      Delete
  17. Nampak sangat beza antara penyamun muda hak rakyat dan orang tua dah "nyanyuk".

    Suruhlah pondan padang rengas handle....kan dia saja pandai

    Tajuddin ke....dia pesilat cap ayam

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro,

      diplomacy is not najib's speciality...

      grand heist is his speciality

      Delete
    2. Hahahaha kahkahkahkah hahahaha kahkahkahkah

      Delete
  18. aku ketawa apabila si jahil itu tetap "menari" walaupun sumbang - bukankah lidah' penyampai para politikus berhati serigala itu telah menyeru agar "bersama" kerajaan didalam isu North Korea ini. apakah di zaman ini, biri-biri lebih bijak dari penggembalanya ??

    Si jahil itu menunjukkan "kebijaksanaan" walaupun ia tidak mengetahui sedikit pun pada apa yg keluar dari lisannya.

    Mari aku ajarkan sedikit sebanyak untukmu wahai golongan yang jahil lagi menyombong diri.

    1) North Korea bukan negara maju bahkan ia tergolong didalam kalangan negara-negara termiskin. (mereka menghentikan proses pengayaan uranium yakni bahan utama nuklear pada 2012 sebagai pertukaran pada bantuan kemanusiaan PBB dan Amerika)

    2) benar North Korea ada teknologi nuklear tetapi untuk persenjataan mereka belum mampu untuk membawa senjata nuklear bersama peluru berpandu jarak jauhnya (navigasi dan teknologi tersekat akibat sekatan PBB). siri ujian nuklear yg ia pernah jalankan menemui kegagalan, bahkan keupayaan konvensional ketenteraan North Korea terhenti dan bergantung pada teknologi perang dunia kedua dan tahun 80an.

    3) Malaysia punyai sekutu di seluruh dunia dan mengikat banyak perjanjian keselamatan dengan negara-negara kuasa besar - FPDA merupakan salah satu darinya, ia dianggotai oleh Singapura, Britain, New Zealand dan Australia.

    4) North Korea merupakan negara yg disekat oleh PBB dan perang hanya akan melenyapkan North Korea dari peta dunia.

    Jadi kepada golongan yang jahil - akurlah pada arahan tuan2 politikmu yg "memilih" untuk berada disamping kerajaan dlm isu ini.

    Sejujurnya aku merasa kasihan melihat pada kejahilan kamu.

    Hmm, aku tertarik pada satu komentar yang mendakwa Anwar Ibrahim adalah mangsa tahanan politik - satu pesanku, carilah ilmu agar kamu tidak lagi taasub pada seorang pelaku liwat.

    Akhirul kalam - In Shaa Allah, Malaysia akan terus dirahmati dan Dilindungi Allahswt - biarlah si jahil itu terus dengan kejahilannya.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro,

      dah baca leaked SPRM IP on najib? Iqrak....iqrak...

      Delete
    2. Macai kata itu fitnah...

      Delete
    3. Bro 0934 unknown tu binatang serigala,pemakan dedak tegar,putar alam,jahiliah serta pariah dan last sekali pengkhianat rakyat. Hukumannya 'Neraka'.
      Pengkhianat tidak akan berhenti masuk blog Tuan Budin sebab di suruh. Jadi biarlah dia komen. We are educated lots. So i will just cursed this public enemy no 3 million plus.( not no 1) everybody knew who is no 1

      Delete
    4. Annoying 09:28 aka unknown aka sahabat

      Aku nak komen point no. 4 saja... Quote: North Korea merupakan negara yg disekat oleh PBB dan perang hanya akan melenyapkan North Korea dari peta dunia.

      Memang betul.... Perang akan melenyapkan North Korea dari peta dunia .... TERMASUK 11 RAKYAT MALAYSIA DI SANA

      Delete
    5. Annoying 09:28 aka unknown aka sahabat

      Aku jawab pulak komen kau no. 2... quote: benar North Korea ada teknologi nuklear tetapi untuk persenjataan mereka belum mampu untuk membawa senjata nuklear bersama peluru berpandu jarak jauhnya (navigasi dan teknologi tersekat akibat sekatan PBB). siri ujian nuklear yg ia pernah jalankan menemui kegagalan, bahkan keupayaan konvensional ketenteraan North Korea terhenti dan bergantung pada teknologi perang dunia kedua dan tahun 80an.

      Konon nak tunjuk bijaksana!!!! Aku bagi kau article tahun 2016 dari The Diplomat...

      Quote: This cooperation intensified after North Korea successfully tested a nuclear bomb in 2006. South Korean press reports revealed in 2011 that hundreds of DPRK scientists were working in Iranian nuclear facilities, assisting Tehran in computer technology development. Iranian scientists were also allegedly present during North Korea’s 2013 nuclear test. In the months leading up to the July 2015 nuclear deal, North Korea sent three delegations to assist Iran in developing nuclear warhead and ballistic missile systems.

      Kalau nak kata orang jahil pun, biarlah kau sendiri dah baca maklumat yang terbaru... bukan guna data tahun 2012

      Delete
    6. Ooh. 9.28 sastrawan bahlol JASA pembela najib perompak dah bagi ulasan..sastrawan ni patut najib hantar ke korea utara untuk bebaskan geng dia...Missile NK tak boleh bawak nuklear...tapi kalo dia tekan butang hancur kl dan banyak tempat lain di malaysia...dengan sastrawan jahil ni pon berkecai...NK bukan ade 10 bijik missile jarak jauh..mesia bukan ade penangkis missile..sastrawan jahil boleh bagi pesan plak anwar bukan tahanan politik ...sastrawan jahil ni nampaknye lebih bijak dari Pakar UN...kalo saifool yg kuat dan muda pun kena rodok dengan anwar jubor sastrawan jahil ni pun dah kena rodok jugak dengan anwar...hi3...

      Delete
    7. Uknown aka sahabat bn, hang pi la sasterakan kim jong il kat pyong yang tuh..mana tahu nnt dia terharu dengan ayat ayat hang tu dan bebaskan rakyat kita...camni baru di kira JASA yg sebenarnya...kihkihkih

      Delete
  19. .
    .

    Bagi Korea Utara rakyat nya serupa machine atau sebagai jentera.

    Malaysia boleh bunuh rakyat mereka dan rakyat mereka memang pun telah di masukkan ke otak mereka untuk bersedia mati pada bila-bila masa. Rakyat Korea Utara tak akan bantah atau marah jika yang terbunuh adalah keluarga mereka.

    Semangat dan jiwa rakyat kita telah lama di mandul kan. Hanya rakyat yang tuli sanggup mati untuk kerajaan UMNO@Kerajaan dedak.

    Korea Utara dah baca semua ini. Jadi apa yang Najib mampu lakukan ? Lagi pun kesemua di Korea Utara rakyat Malaysia ialah pengundi BN


    ReplyDelete
  20. Kesian najib,

    Leaked SPRM Investigation Paper on IMDB thievery is very very incriminating. Those who deny these reports need to go back to kindergarten.......

    ReplyDelete
  21. Apa yang kita boleh buat.....

    Minta pertolongan Bangsa Bersatu... Resolusi UN pun tak dipeduli

    Minta pertolongan China.... Sekatan arang batu dah buat. NK buat dek aje

    Najib pergi North Korea.... Berani ke????

    Minta pertolongan Rusia.... Mungkin....

    Hantar je Mustapha Ya'akub tu..... Kan dia sekutu kuat NK. Korban kan dia seorang untuk 11 rakyat Malaysia dan mungkin ada lebih ramai lagi...

    Barulah sesuai dengan motto... Demi agama, bangsa dan negara

    ReplyDelete
  22. Malaysia vs Korea Utara

    Penduduk:
    Malaysia: 30.5 juta
    Korea Utara: 25 juta

    Malaysia: 42 jet pejuang
    Korea Utara: 458 jet pejuang

    Malaysia: 2 Kapal Selam
    Korea Utara: 70 Kapal Selam

    Malaysia: 74 kereta kebal
    Korea Utara: 4,200 kereta kebal

    Malaysia: 110,000 tentera
    Korea Utara: 700,000 tentera

    Malaysia: Ada BR1M
    Korea Utara: Tiada BR1M
    Korea Utara ade telor
    Malaysia tak ade telor..

    Sumber :��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaysia ada bik mama
      Korea utara x ada bik mama

      Delete
    2. .

      .

      Malasia ada keris terpanjang dan pahlawan ..

      Delete
    3. Bro azhar,nak tambah 1 je
      Malaysia ada spender besar
      Korea utara xde spendar besar

      Delete
  23. Aku cadang kan htr najib dgn rosmah utk pertukaran dgn 11 rakyat Malaysia kat sana..Jgn blk terus sinajib dgn mak badak tu..

    ReplyDelete
  24. Mana pegi mscai 488...barua china kominis...tak nampak komen ini kali...
    Macai pandai putar kes najib dan umno...kes korea utara macsi tak tahu apebenda pon..

    ReplyDelete
  25. Priority negara kita sekarang, kita hendak bawa balik rakyat kita bukan saja petugas2 dan keluarganya (11 orang) dan ratusan mungkin ribuan rakyat kita yang berada di Korea Utara atas urusan perniagaan atau apa2 sekalipun. Sebab itu NYAWA.

    Walau bagaimanapun negara WAJIB juga membawa balik wang !MDB yang telah disonglap kat luar negara balik ke malaysia sebab itu duit rakyat malaysia......jangan buat2 lupa.

    Betul NYAWA lebuh berharga namun harta dan hak rakyat equally berharga.......

    do not get distracted..............

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali..... Sokong 1000%

      Delete
    2. "ratusan mungkin ribuan rakyat kita yang berada di Korea Utara" -

      Mana dapat malumat itu? Boleh caya ke? Awat tak kasi link?

      Setakat ini semua mmalumat terbuka yang ada ia lah 11 orang.

      Delete
  26. cepat2 kita selesaikan masalah diplomatik nih. then baru sesuai bubarkan parlimen utk pru. semangat patriotik rakyat tgh tinggi ni, kan senang najib boleh menang. mcm kes Sulu hari tu.. najib n family tgh bergetar telor nak kluar negara skrg ni. ejen pyongyang merata2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena perbesarkan jumlah dan perkuatkan kemampuan pasukan melawan dan membersihkan kawasan dari racun nerve agent VX tuh.

      Sebab tak tau berapa banyak lagi ada di simpan di Kedutaan Korea Utara di KL tu.

      Kita perlu hebahkan perlu nya gomen buat begitu. Sebab Najib dah tak cukup duit gomen expenditure although budget was approved only last October - this Parlimen session includes asking for additional budget funds approval, if I'm not mistaken.

      Delete
  27. If china masuk tolong najib selamatkan 11 rakyat malaysia (surely pengundi BN)....another trump card for china's imminent of malaysia, economically and financially...silap2 jadi macm sri langka

    Na'uzubillahi minzaalik

    ReplyDelete
  28. Can we trade in Mustapha Ya'akub for 11 malaysians stuck in korea utara????

    Dia kaya sebab korea utara juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan mustafa sorang jer...macai2 pembela najib pun patut pegi sekali tanda patriotik kpd najib ...macai satrawan jahil jadi leader macai...

      Delete
    2. Mustapha yaakub pembelot besar tu.

      Delete
  29. Malaysia.. tmpt yg mnjadi mangsa propaganda, dipergunakan. oleh kuasa2 besar. kdg2 trfkir ini mgkin cra tuk mnimbulkan ketegangan or mnarik kluar naga(NK) dri dlm guanya supaya china/us ade pluang tuk mnimbulkan perang. Igt.. Trump sudah cuba hentikn perang di middle east.. skarang pembekal senjata mungkin sdang mncari strategy mghasilkn perang yg baru xmustahil. Malaysia.. sbgai ngara lemah.. dipergunakan.. sbbnya najib babi yg lemau lemah & bodoh dlm memimpin. spnjang 22 tahun Tun memerintah xpernah org persoal maruah negara kita. xpernah skali. kite xtahu apa2.. yg kita tahu baca dri sajian media.. fkir logik.. xkanla NK mengupah pembunuh yg xprofesional lgsung pulak tu ditmpt trbuka. mggunakan bio weapon? like.. mencuri dpan org ramai..so fishy to me. even krajaan malaysia ni pun ak xprcaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Warga asing kena bunuh...pastor kristian kena culik masa driving...apelagi problem akan datang...PATI bebas kluor masuk..seludup minyak masak disempadan hingga kerajaan kena batalkan subsidi..nampak sistem keselamatan malaysia amat lemah..orang mesia terdedah kpd bahaya...tp Zahid komedi berani bagi jaminan keselamatan...

      Delete
    2. Pemuda umno tak nak buat demo?...biasanye pemuda umno jaguh demo...mesiakan ade hero Jamal sungai besar...

      Delete
  30. Nak nilai apa?
    Najibrazak mesti dihapuskan
    Umno bn mesti dilenyapkan
    Ya allah selamatkan malaysia
    Ya allah hapus lenyap najibraxak umno bm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan hapuskan Najib. Salah di sisi undang2.

      Ha nya hapuskan kuasa dia. Itu pun di Pru saja.

      Atau Majlis Tertinggi Umno yang buat nya.

      Delete
  31. Now I realize how immature najib, zahid, hishamuddin, AG apandi and IGP khalid as leaders/law enforcers.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah maha kaya dan mengetahui

      Allah memang nak tunjukkan kepada rakyat malaysia, sepandai2 tupai melompat....akan jatuh ke tanah jua'

      Hahaha...even the dog has his days

      Delete
    2. Itu pun ada lagi orang yg masih dok muliakan najib lagi

      Delete
    3. Bro zack tu semua sebab dedak beb so they got no choice la..

      Delete
  32. Jelas, najib underestimate korea utara punya leadership. Lagi satu bala menimpa negara di bawah pentadbiran najib. So, apa mau bikin? Ada contact itu kawan baik China kasi tolong? Sudah manyak jual kasi china, dia pun sudah manyak untong wooo, dia mesti tolong maaaa...itu Liow mca sama ong ka ting ada tolong cakap sama china aaa? Itu Hadi ada contact iran aaaa...iran sama korea utara kamching maaaa

    ReplyDelete
  33. Mana jamal? Mana baju merah? Senyap jerrr?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hantar Jamal pergi Korea Utara, desak Kim Jong apekebende.

      Tengok ada bola ke dia.

      Delete
    2. Jamal lagi gentel buah kot tu pasal senyap.

      Delete
  34. Patutnya pejabat kedutaan kita di korea utara tu dah ditutup lama dah. Tak ada faedah pun...perabih beras pulak tu. Banyak lagi patut di tutup, spt JASA, Jabatan Penerangan, Kementerian Pelancongan, RTM....

    ReplyDelete
  35. Sahabat...aku dah longkangkan kredibiliti kau pasal isu stuzenegger di spore, isu aramco dan rapids, dan isu mencabar kau jawab dalam english. Dalam ke tiga tiga isu ni....kau sendiri yg ketengahkan, tapi kau pulak tak mampu bahas! Jelas, kau ni tak lah bijak sangat...tapi masih nak label orang jahil. Kau sebenarnya BODOH, ilmu tak seberapa...KUAT GORENG...mungkin itu cara mak bapak kau ajar kau. Sori, kita tak boleh layan kau lagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia ni sastrawan jahil lagak pandai...gaya bahasa mcm orang pandai tapi bodooh anak branak bahalol...

      Kerana nak bela najib perompak bugis jadi bodooh pun tak ape...najib jadi tuan politik dia...satu dunia tahu najib rompak tapi dia nafikan...tunjuk pandai tp sastrawan ni sendiri tak boleh buktikan najib tak merompak merompak1mdb..

      Dia ingat lebih bijak dari fbi/doj dan penyiasat singapork..

      Delete
  36. Pass me the popcorn....

    ReplyDelete
  37. Dah kecut perut dah, sbb sebelum ni negara tak ikut ketetapan PBB berhubung sekatan keatas Korea Utara, bila timbul masaalah malu nak minta tolong rakan PBB sebab arahan PBB supaya release anwar pun tak ikut juga

    ReplyDelete
  38. 9:34 - kebocoran siasatan SPRM ke atas Najib ?, ia hanya menambah pada timbunan "bukti" hasil pendedahan dan siasatan sekutu tuan2 politikmu. Malangnya kebodohan dan kejahilan tetap tidak pernah terlepas pada mereka-mereka yang mempercayainya.

    Selepas 7 tahun berlalu - kamu masih menjaja segala "bukti" di kaki lima dan di alam maya. Bahkan tuan2 politikmu menjadikannya sebagai keuntungan politik.

    Sejujurnya aku cukup terhibur melihat betapa rancaknya "tarian" setiap kali lidah' penyampai tuan2 politikmu memalu "gendang" - cuma pada kali ini "tarian" yang dipersembahkan, berlawanan pada paluan gendang dari lidah'penyampai.

    Demikianlah, akan berpisah diantara dua golongan sebagaimana tidak bercampurnya antara minyak dan air dan terpisahnya si bijak dan si bodoh.

    Sila hati-hati wahai golongan yang tidak mengetahui (jahil). jangan kamu terpisah dari seruan tuan2 politikmu yg bersama kerajaan dalam isu North Korea.
    Apakah kamu mahu menjadi keldai yang tidak bertuan (engkar pada pengembala)?

    Percayalah isu ini akan berakhir dengan baik - sepertimana isu pencerobohan Sulu di Sabah.

    Percayalah setiap dari "tarian" (teori) sumbang, golongan yang tidak mengetahui (jahil) itu akan berlalu hanya sebagai bukti pada kejahilan mereka.

    North Korea tidak akan mampu melancarkan peluru berpandunya ke Malaysia kerana sistem Navigasi yg mundur bahkan kemungkinan besar akan jatuh ke negara lain yg akan mengundang serang balas.

    North Korea juga tidak akan mampu mendaratkan tenteranya ke Malaysia kerana mereka tidak menjalin apa-apa kerjasama ketenteraan dan tidak akan mendapat kebenaran untuk melalui wilayah-wilayah negara berdaulat untuk sampai ke Malaysia.

    Namun aku cukup geli hati pada komentar yang mendakwa egen 007 North Korea sedang berkeliaran di negara ini.

    erm, mungkin sasaran mereka adalah kepada tuan2 politikmu barangkali. atau mungkin juga sasarannya pergi kepada siapa empunya blog (Shahbudin). atau mungkin juga kepada sahabatku John Doe atau mungkin juga kepada si pemberi komentar (kerana membocorkan rahsia, banyak egen 007 yg sedang berkeliaran).

    Apapun semua itu hanya sekadar gurauan.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat


    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ingat ko lebih bijak dari doj/ fbi dan lebih pandai pendakwa singapork?Ape bukti ko ade untuk mencabar siasata fbi dan penyiasat singapork?...tolong tunjukkan kalo ko tak bahlol...

      Ape bukti ko ade najib tak merompak 1 mdb?

      Duit 2.6 billion dlm akaun najib tu derma bapak ko?

      Delete
    2. Kalo north korea tu mundur teknoloji perang dah lama amerika dan korea selatan ganyang...

      Ko masih hidup dlm khayalan...

      Delete
    3. Minyak ngan air boleh bercampur unknown aka sahabat bn..ko tak pernah belajar sains kat sekolah rendah dulu ker..ko campur serbuk sabun atau detergent, nanti air dan minyak akan bersatu...kalo tidak cemana ko nak cuci pinggan mangkuk ayun ko yang berminyak dirumah tuh...sastera bukan sains bro kerana sastera ko tak perlu fakta tapi sains pakai fakta..

      Delete
    4. 11:59 - sila dapatkan maklumat, bukan dapatkan propaganda. sekatan PBB keatas North Korea adalah dalam bentuk teknologi ketenteraan dan sebahagian besar dari sumber ekonomi yang lain.

      satu-satunya yang "menghidupkan" rakyat Korea Utara adalah hubungannya dengan CHINA (lebih dari 60 peratus ekonominya hasil penjualan arang batu ke CHINA).

      Pada 2012 - North Korea menghentikan operasi pengayaan uranium sebagai tukaran bantuan kemanusiaan dari America dan PBB.

      Secara teknikalnya keupayaan senjata nuklear North Korea telah "lumpuh" atau telah diketahui keupayaannya, kerana syarat-syarat penggantungan operasi pengayaan uranium di selenggara oleh lembaga nuklear antarabangsa (IAEA).

      Ancaman ketenteraan North Korea hanya pada negara-negara yang berjiran dengannya (South Korea secara undang-undangnya masih berperang sehingga kini).

      Kenapa Amerika atau South Korea atau Jepun tidak "menganyang" North Korea adalah kerana CHINA merupakan satu-satunya sekutu nyata bagi pihak North Korea dan sekutu CHINA pula adalah IRAN dan RUSSIA yg merupakan "musuh" Amerika.

      ingatlah wahai si jahil - jika kamu melihat buruknya kasut jangan kamu pada kisah di sebalik tabir pada kasut yang buruk itu.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat




      Delete
    5. Kuasa nuklear NK dah ade cume meningkatkan lagi dengan pengayaan uranium yg disekat...kalo ko kata nuklear NK dah lumpuh CIA dah lama sabotaj NK....jangan pandang rendah...Iran pon AS tak berani nak usik walopun dah kena sekat...

      Kepala presiden NK gila...dia perintah tembak orang yg disyakki pembelot dengan meriam kereta kebal pada jarak dekat...berkecai...

      Pada tahun 80 han NK tembak pesawat awam korea selatan atas tuduhan mengintip...mati katak...dunia tak buat ape...

      Memang cina kominis pelindung NK...najib dah banyak tolong cina kominis...tp NK tak "segan " pun...

      Delete
    6. "buruknya kasut".

      Di negara2 Arab, tak kisah kasut buruk ke tak. Yang penting, jaga jangan kena baling kasut. Si bodoh George W Bush yang declared war on Iraq, kena baling 2 kali masa sidang akhbar di Iraq (?) dulu.

      Korea Utara tak kisahkan China sangat. China hentikan impot batu arang, tak di pedulikan dek Korea Utara. Depa tahu bahawa China takut kalau Korea Utara berborai pemerintahan nya, berjuta2 rakyat nya berteraburan masuk ke China across the border nak cari makan. Membikin masalah besar kpd China. Itu pasal depa tak payah baling kasut kpd China pun.

      Delete
    7. Rakyat NK hanye 25 juta...kalo berlaku krisis di NK takkan habis rakyat lari...Nk penting bagi cina sebagai buffer zone kpd cina jika diserang dari jepun dan korea selatan..

      Delete
    8. Annoying 13:00 aka unknown aka sahabat

      Malas sangat aku nak kata kau ni buta fakta. Memang betul pun. Aku bawak fakta dari The Diplomat, kau enggan percaya...... Oh lupa, kau hanya baca news dan articles dalam bahasa Melayu. Patutlah pun bawak fakta basi.

      Tulisan kau di atas quote:

      Pada 2012 - North Korea menghentikan operasi pengayaan uranium sebagai tukaran bantuan kemanusiaan dari America dan PBB.

      Secara teknikalnya keupayaan senjata nuklear North Korea telah "lumpuh" atau telah diketahui keupayaannya, kerana syarat-syarat penggantungan operasi pengayaan uranium di selenggara oleh lembaga nuklear antarabangsa (IAEA).


      Kau baca laporan Reuters bertarikh 14 September 2016. Aku ulang sekali lagi....14 September 2016.

      Kalau tak faham, pergi beli dictionary


      Berita dari Reuters quote:

      North Korea will have enough material for about 20 nuclear bombs by the end of this year, with ramped-up uranium enrichment facilities and an existing stockpile of plutonium, according to new assessments by weapons experts.

      The North has evaded a decade of U.N. sanctions to develop the uranium enrichment process, enabling it to run an effectively self-sufficient nuclear program that is capable of producing around six nuclear bombs a year, they said.

      The true nuclear capability of the isolated and secretive state is impossible to verify. But after Pyongyang conducted its fifth and most powerful nuclear test last week and, according to South Korea, was preparing for another, it appears to have no shortage of material to test with.

      North Korea has an abundance of uranium reserves and has been working covertly for well over a decade on a project to enrich the material to weapons-grade level, the experts say.

      Janganlah kamu membawa fakta yang akan menyebabkan leher kamu terbelit sendiri dengan fakta bangang kamu itu.

      Untuk menarik sokongan kepada tuan kamu, perlu bagi kamu memberikan fakta yang terbaru.... NAMPAKNYA JELAS SEKALI KAU TELAH GAGAL


      Pesanan dariku unknown aka sahabat JR

      Delete
    9. Haha kalo sastrawan jahil tak paham tak payah bukak kamus...taip dlm google translate..sastrawan jahil ketinggalan keretapi laju najib...hi2... Najib dan konco2 songlap bilion2 duit 1 mdb pun sastrawan jahil tak tahu...orang myanmar plak lebih tahu...ape punye bahlol sastrawan jahil ni...

      Delete
  39. John doe

    Unknown alias sahabat ini will come to his senses of a cilipadi is socked into his mouth, and ears and sprinkled in his eyes...baru dia sedar dari tidur,hadharinya....hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pulas kote tengok ade telur tak...hi3...bahasa alahkan usman awang...

      Delete
    2. Jaga2 nak pulas kote dia. Ad VD ke hape, habis menjangkit.

      Kalo dia dah tua bangka, bioa pun dah kecut kot.

      Gaya tulisan macam orang tua. Usman Awang memang zaman lama. Pemikiran dia - orang kudut.

      Delete
  40. Nasi dah jadi bubur. Kalau IGP orang yg cerdik...mayat yg
    di-bunuh mestilah di-buat post-mortem bersama pihak Korea
    Utara, Malaysia dan juga pihak yg berkecuali...seperti Swiss ataupun Brunei.

    Korea Utara tidak akan berganjak walau pun satu inci...
    Mereka akan rela kehilangan rakyat mereka. Adakah Najib
    mahu kehilangan rakyat nya...sebagai se-orang yg terkenal
    dengan kebaculan nya...hanya satu pilihan sahaja yg dia ada ia itu...sujud sembah kepada President Jong Un...dan
    cium tangan nya sekali...itulah pengorbanan yg terbesar
    Najib kepada tanah air...ada berani???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo rujuk kes burma dengan rohingya akhirnye najib hantar jeneral mintak maaf...

      Kapal bantuan flotila yg heboh2 untuk rohingya pun kena serah kpd budha yg bunuh rohingya...

      Burma negara mundur pakai senapang patah...mesia ade sukhoi ade kapal selam ade senapang canggih tp najib takut jugak dengan burma...citer heboh 1 dunia..

      Delete
    2. Tak boleh lah kata "seperti Swiss ataupun Brunei." saja, Beb. Kasi lah link atau butiran lanjut.

      Takda orang yang Know All. Semua sibuk, baca sepintas lalu. Kalo ko nak orang setuju dengan ko, kena lah kasi link atau penerangan. Kan tujuan kau nakkan orang setuju.

      Jugak pasal "kes burma dengan rohingya akhirnye najib hantar jeneral mintak maaf." Aku google kata kata itu, takda apa keluor. Nampak nya "jeneral mintak maaf" tu persepsi kau saja.

      Delete
    3. http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2016/12/06/panglima-atm-ke-myanmar-baiki-hubungan/

      Delete
    4. Macammana orang nak baiki hubungan kalo tak mintak maaf dulu?

      Delete
    5. 1407, terima kasih link itu.

      Takda sebut meminta maaf pun.

      Aku tak suka Najib. Tapi kita kena keluarkan fakta. Kalau tak, susah rakyat nak caya dia perlu di gulingkan di Pru14.

      Delete
    6. Takkan najib hantar jeneral untuk melawat...tujuan untuk baiki hubungan setelah pemerintah burma marah...rakyat burma demo depan duta malaysia..kalo nak baiki hubungan setelah irang marah kenalah mintak maaf dulu..berita ni tak ade dlm tv ato suratkhabar...

      Delete
  41. .
    .

    Semasa tragedy kehilangan MH370 pihak keselamatan negara mengata ada objek asing di skrin radar. Apa Malaysia buat ?

    Korea Utara mengesan objek asing iaitu sebuah pesawat telah tersilap masuk ke ruang udara Korea Utara. Berkali-kali Kapten mengulangi ianya pesawat komersial yang membawa penumpang.

    Lagi 15 minit pesawat tersebut akan keluar dari ruang udara Korea Utara, jet pejuang Korea Utara telah menembak pesawat tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. .
      .

      ’ Just one phone call...’

      Delete
    2. 14:13.

      Dari mana cerita kamu tuh?

      Tak pernah dengor

      Delete
  42. mana pegi malaysiabaru? dah hilang. orang anwar rupanya kau. ni aku nak cabar kau. kerana kau orang anwar maka ad alebih baik kau taji cukup2 tun mahathir sebab beliaulah yang nak sangat anwar dipenjarakan. sampai sekarang tun mahathir tak suruhpun mahkamah bebaskan anwar. jadi daripada kau kutuk najib, baik kau tiaw sekali dengan tun mahathir. baru puas nafsu serakah kau. tapi kena ingat beb, kau bertanggungjawab atas apa yang kau buat. aku bukan suruh kau tapi perli kau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Batu api ko ni...ko ni jahil politik..dlm politik tak ade musuh selamanye dan tak ade kawan selamanye..
      2 seteru politik akan bergabong bila hadapi musuh yg sama...
      Masa jepun takluk cina mao ze tung bergabong dengan chiang kai sek demi negara cina..

      Delete
    2. kes yang melibatkan Mahathir dalam pemenjaraan anwar, anwar telah dibebaskan . Dan Mahathir tidak bising atau marahkan bila pak lah bebaskan anwar.

      Yang anwar sedang dalam penjara ialah dosa Najiib.

      Delete
    3. Najib sumbat anwar untuk tutup kes 1 mdb kerana anwar yg mula2 bangkitkan isu kerugian 1 mdb berasaskan laporan akhbar luar negara...najib bimbang anwar merosakkan rancangan nye nak sonlap dan boleh jatuhkan najib...najib tak sangka muncul T madey yg lebih bisa...perancangan manusia tidak boleh mengatasi perancangan tuhan..

      Delete
    4. 14.35 macai najib menyamar nak lagakan penyokong madey dengan penyokong anwar..

      Delete
  43. Malaysia semakin akrab dengan china dan tingkatkan perkongsian ekonomi.
    Manakala korea utara pula adalah musuh negara china.
    Tiba-tiba rakyat dari negara musuh china itu mati dibunuh dimalaysia.
    ??????

    ReplyDelete
  44. Gelak tengok cartoon Zunar.
    Jong Un vs Jong Jib

    Zunar juga tanya kenapa Jib marah Jong Un tahan rakyat malaysia sedangkan Jib pun tahan Zunar nak keluar negara. Aduh setepek kena.

    ReplyDelete
  45. Baru 8 tahun dah macam2 masalah berat...kalo 22 tahun bertimbun laah masaalah beraat di malaysia...

    ReplyDelete
  46. Lepas ni UMNO dan kerajaan akan mainkan lagu...ini lah barisan kita yang ikhlas berjuang...hahaha dimainkan setiap 5 tahun.

    ReplyDelete
  47. Korang nak takut apa sy org sabah sy sendiri wanted 1mlysia raja penjenayah ingin mngatakn jika pnyelsaian cra baik mreka tak terima angkat la senjata tuan biar dengan keris sekali pun demi maruah bangsa agama kami akan bersama kalian tak kan la korea jambu macam tu kita nak takut lawak pula korea makan besi ka awek dorg cntik2 untung kita broo kikikiki

    ReplyDelete
  48. Kita memerlukan pemimpin seperti turki lantang menentang demi islam

    ReplyDelete
  49. Halo,
    Nama saya adalah Puan Regina Gomez, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman kepada 100% peluang kewangan masa hidup dan dipercayai.

    * Adakah anda mempunyai kewangan yang tidak baik?
    * Adakah mencari pelaburan atau pinjaman peribadi?
    * Adakah anda memerlukan wang untuk membayar bil & hutang?
    * Adakah anda memerlukan pinjaman perniagaan?

    Cari tiada lagi. REGINA FINANCE di sini untuk diletakkan
    senyum kewangan di wajah anda, Hubungi kami
    melalui e-mel di: (reginafinance90@gmail.com).
    Kami menawarkan semua jenis pinjaman termasuk

    - Pinjaman Perniagaan
    -Minjaman Gadai Janji
    -Pinjaman Peribadi
    -Pinjaman pelajar
    pada kadar faedah yang tinggi. Modal kami dijamin dan selamat, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kami, kami adalah syarikat pinjaman yang bereputasi, sah dan terakreditasi. Kami memberi pinjaman kepada individu dan syarikat yang memerlukan bantuan wang tunai.
    Hubungi kami melalui e-mel di: (reginafinance90@gmail.com).

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...