Thursday 2 March 2017

"SATU UNDI UNTUK BN ADALAH SATU UNDI UNTUK RASUAH"


Pakatan Harapan melahirkan kebimbangan berhubung amalan rasuah yang makin berleluasa di bawah pentadbiran Najib Razak. Barometer Korupsi Global Transperancy International (Asia Pasifik) bagi tahun 2016 telah mendedahkan seramai 60 peratus rakyat Malaysia bersetuju bahawa tahap rasuah negara ini semakin teruk dengan pertambahan dua kali ganda berbanding 30 peratus pada tahun 2014. 

Kenyataan ini disokong oleh kajian Barometer Edelmen Trust Malaysia 2017 yang menyatakan bahawa seramai 52 peratus rakyat Malaysia telah hilang kepercayaan kepada institusi dan sistem pentadbiran, ekonomi dan sosial manakala 83 peratus rakyat Malaysia bersetuju bahawa rasuah sebagai punca utama.

Pada bulan Mac tahun lepas, majalah ‘Time’ telah menempatkan Malaysia sebagai negara kedua paling korup di dunia selepas Brazil. Sama juga seperti yang dilaporkan pada bulan Mei 2016, Malaysia berada di kedudukan nombor dua di dunia selepas Russia di dalam The Economist’s Crony Capitalism Index 2016. 

Dua bulan kemudian, nama Malaysia sekali lagi telah dimalukan di seluruh dunia apabila Jabatan Keadilan Amerika Syarikat menyatakan negara kita mengamalkan dasar kleptokrat akibat skandal 1MDB. 

Pada tahun 2015, Global Financial Integrity (GFI) menempatkan Malaysia dalam senarai lima negara utama di dunia yang mengamalkan aliran tunai keluar secara haram dengan jumlah terkumpul bersamaan RM1.8 trilion antara tahun 2004 dengan 2013.

Dengan skandal-skandal 1MDB, Jabatan Air Negeri Sabah, Felda, dan Majlis Amanah Rakyat, ini membuktikan bahawa budaya korupsi yang diamalkan oleh Kerajaan Umno BN semakin membarah. 

Kos rasuah terpaksa ditanggung oleh rakyat dalam bentuk kemerosotan nilai matawang ringgit, pemotongan peruntukan untuk sektor kritikal seperti pendidikan dan kesihatan, GST, serta kenaikan kos  sara hidup.

Kerajaan Pakatan Harapan menawarkan sebuah permulaan baru dengan:

1. memastikan tiada campurtangan politik dalam Syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC), agensi pelaburan dan khazanah negara. Kesemua ini akan dibenarkan untuk membuat keputusan berdasarkan mandat pelaburan daripada mandat rakyat;

2. melantik seseorang yang berwibawa untuk menjadi peguam negara yang diberi kebebasan untuk menjalankan tugas-tugas siasatan terhadap sesiapa sahaja mengikut Perlembagaan; dan

3. memastikan kebebasan media, termasuk agensi-agensi berita dan penyiaran berita milik rakyat yang dibenarkan berfungsi secara bebas dan saksama.

Oleh yang demikian, Pakatan Harapan menyeru kepada semua rakyat Malaysia yang menentang rasuah dan inginkan perubahan untuk segera mendaftar dan keluar mengundi pada Pilihan Raya Umum akan datang.


PAKATAN HARAPAN
02 Mac 2017

Datuk Raja Kamarul Bahrin
Parti Amanah Negara
(AMANAH)

Rafizi Ramli
Parti Keadilan Rakyat
(PKR)

YB Tony Pua
Parti Tindakan Demokratik 
(DAP).

170 comments:

  1. Anything will do as long as we can catch our country thief to make an example for our future generation as well as our future leaders too...

    ReplyDelete
    Replies

    1. 1 undi utk PH..1 undi utk rumah judi
      1 undi utk PH..1 undi utk rumah urut
      1 undi utk PH..1 undi rmh arak
      1 undi utk PH..1 undi rasuah SPLASH
      1 undi utk PH..1 undi utk rasuah DIEG
      1 undi utk PH..1 undi utk rasuah rumah LGE
      1 undi utk PH..1 undi utk mmh Disnyland AMK

      Delete
    2. 1 undi utk PH..1 undi utk admin kaki busuk nak mampus..fitnah tu bukan kah lagi jijik..

      Delete
    3. Tudia.. cybertrooper 6.6% yg berbaki punya kepala bana. Idea hamPAS susah nak hadam. Oit, kau ni kene sembelit ke?

      Mencerita hal keburukan UMNO BN adalah harus kerana UMNO BN mmg bawa banyak MUDHARAT berbanding KEBAIKAN yg amat sedikit.

      Delete
    4. 1 undi utk PH..1 undi utk RUU BABI

      Delete
    5. Satu undi utk BN, 1undi utk rasuah. Saturday undi utk Pas Hadi, 1 undi utk Najib, pencuri duit 1mdb yg dsayangi Hadi.

      Delete
    6. Anjing anjing samseng besar nazi ajis dah masuk dah

      Semalam kena kaw kaw ... Hari ni pagar anjing dah unlock..

      Dalam blog blog lain pun anjibg ni Terlepas masuk

      NASIHAT KPD NAZI.. KO pakat DGN ZAHID TUMBANG NAJIB. DIA DAH GOYAH. TAKDE SAPE NAK BELA DIA KECUALI PANDI PANDA DAN KETUA HAKIM.

      MAJLIS RAJ RAJA TEGUR DMDB PUN TAK DE APA APA RESULT???

      Sampai bila panda ali nak protect Najib? 7 negara dah tabur bukti 1mdb atas meja dan di pentas dunia.. Panda ali didikan lawyer boleh buat bodo ???

      Ini masa zahid jadi PM dan panda ali jadi TPM !! Atau nazi ajis jadi menteri kewangan. Ini peluang org besar perak control.. Timb Agong pun org perak. Bos panda org kelate.. Cantik dah tu kelate perak combined mampuih NAJIB !!!

      Delete
    7. Sebagai orang melayu islam tulin... perbuatan yang menyokong pimpinan BN sekarang ini, umpama anjing menyalak yg diikat dihadapan kedai magnum... hina betul korang yang menyokong umno...


      Delete
    8. Dua hari lepas, Anwar Ibrahim akhirnya mendedahkan di mahkamah motif sebenar untuk Langkah Kajang. Satu-satunya masalah dengan pendedahan Anwar adalah bahawa ia bercanggah dengan alasan yang Saifuddin Nasution, Rafizi Ramli dan Tony Pua berikan. Dan ini menimbulkan persoalan siapa daripada mereka berempat yang berkata benar atau adakah keempat-empat mereka berbohong dan sebenarnya ada sebab yang berbeza sama sekali?

      Pada titik masa yang berbeza sepanjang 2013 dan 2014 rakyat Malaysia telah diberikan sebab berlainan mengapa Menteri Besar Selangor Khalid Ibrahim perlu disingkirkan. Anwar berkata, yang mana boleh anda baca di bawah, adalah supaya beliau boleh mengambil alih jawatan Menteri Besar dan membawa perubahan kepada Selangor.

      Anwar, bagaimanapun, setakat ini tidak pernah berkata apa yang salah dengan Selangor semasa di bawah Khalid dan perubahan apa yang diperlukan. Anwar menggambarkan bahawa Selangor telah ditadbir dengan teruk dan bahawa beliau diperlukan untuk mengambil alih daripada Khalid untuk menangani perkara ini. Jadi apakah yang Khalid telah lakukan yang salah, atau tidak lakukan, dan yang Anwar akan ubah sebaik sahaja beliau mengambil alih sebagai Menteri Besar?

      Anwar terkenal untuk bercakap secara teka-teki atau dalam bahasa yang tidak jelas. Beliau tidak pernah berkata secara terus apa yang dimaksudkan tetapi hanya memberi petunjuk sahaja. Malah apabila ditanya soalan yang memerlukan jawapan ‘ya' atau ‘tidak' beliau tidak pernah berkata ‘ya' atau ‘tidak'. Beliau bercakap mengenai itu ini tetapi tidak pernah memberikan ‘ya' atau ‘tidak'.

      Malah semasa temu bual dengan media antarabangsa, apabila ditanya soalan yang mudah sama ada beliau gay, Anwar tidak pernah menjawab. Soalan ini telah diajukan kepadanya tiga kali dan setiap kali beliau mengubah ke topik tentang konspirasi politik dan bagaimana beliau mendatangkan bahaya kepada golongan pemerintah dan bagaimana mereka takut kepadanya dan bagaimana seruannya untuk pembaharuan menakutkan kerajaan dan sebagainya. Mungkin itu benar tetapi itu masih tidak menjawab soalan sama ada beliau adalah gay atau tidak, yang mana adalah soalan sebenar yang ditanyakan.

      Jadi, menurut Anwar, Khalid terpaksa disingkirkan supaya perubahan boleh dibuat di Selangor. Anwar kini perlu memberitahu kita apa yang tidak kena dengan Selangor semasa Khalid adalah Menteri Besar. Anwar juga perlu memberitahu kita perubahan apa yang beliau fikirkan untuk Selangor. Kemudian Anwar perlu memberitahu kita sama ada perubahan ini berlaku dengan Azmin Ali sebagai Menteri Besar Selangor.

      Pendek kata, kita memerlukan perbandingan ‘dulu' dan ‘kini' supaya kita tahu apakah senario di bawah Khalid dan apakah senario kini di bawah Azmin. Dalam erti kata lain, adakah penyingkiran Khalid membawa pembaharuan di Selangor atau adakah ia masih sama atau semakin teruk? Adakah Anwar berani memberitahu kita atau beliau, seperti biasa, akan membiarkan perkara itu dalam keadaan samar-samar?

      Delete
    9. Rafizi dan Saifuddin memberikan alasan yang berbeza mengapa Khalid terpaksa digantikan, begitu juga Tony. Tok Guru Nik Aziz Nik Mat menentang penyingkiran Khalid, begitu juga Tok Guru Abdul Hadi Awang. Dan mereka berkata mereka tidak menyokong penyingkiran Khalid kerana tidak ada sebab yang sah untuk berbuat sedemikian. Dalam erti kata lain, Nik Aziz dan Hadi tidak menerima banyak sebab yang bercanggah yang diberikan untuk penyingkiran Khalid. Pendek kata, para pemimpin PAS berpendapat bahawa semuanya hanyalah alasan yang lemah dan tidak benar.

      Alasan Rafizi adalah bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad telah berkomplot untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan jika itu berlaku maka Selangor akan jatuh. Bagaimana penyingkiran Najib akan membawa kejatuhan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor? Adakah Rafizi berkata sekiranya Najib jatuh maka sebilangan besar ADUN Pakatan Rakyat akan menyeberang ke Barisan Nasional seperti yang berlaku di Perak pada tahun 2009?

      Sama seperti Anwar, Rafizi tidak menjelaskan perkara itu. Saifuddin pula, yang menerbitkan satu laporan tebal salah laku, pelanggaran dan jenayah rasuah Khalid yang mewajarkan penyingkiran beliau sebagai Menteri Besar Selangor. Kemudiannya, Saifuddin memohon maaf dan lebih kurang mengakui semua dakwaan adalah dusta. Jadi ini lebih kurang mengesahkan apa yang Nik Aziz dan Hadi katakan: bahawa Khalid adalah mangsa fitnah.

      Sebenarnya, Khalid telah meningkatkan rizab Selangor dan itu mengecewakan Pakatan Rakyat. Mereka merasakan bahawa wang itu perlu untuk dibelanjakan, bukan untuk disimpan. Jadi Khalid tidak melakukan kerjanya dengan menyimpan wang itu dan bukannya membelanjakan.

      Itu mungkin benar. Anda membuat wang supaya anda boleh membelanjakannya dan bukan untuk menyimpannya. Dan itu adalah apa yang Mahathir lakukan semasa menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun: beliau menghabiskan wang dan bukannya menyimpannya. Tetapi dalam kes Selangor Khalid enggan membelanjakan wang sewenang-wenangnya. Kecuali terdapat alasan yang baik untuk menghabiskan wang, beliau tidak akan berbuat sedemikian.

      Sebagai contoh, Khalid enggan membelanjakan wang negeri untuk tujuan parti. Anwar mahu Selangor untuk memberikan setiap parti dalam Pakatan Rakyat RM100 juta. Itu berjumlah RM300 juta, iaitu 10% daripada rizab negeri. Khalid bagaimanapun enggan berbuat itu. Dan ini adalah masalah utama mereka dengan Khalid, terutamanya semasa pilihan raya umum 2013 apabila Khalid kekal enggan memberi wang kepada parti untuk membiayai pilihan raya.

      Dan itu adalah sebab utama Khalid perlu disingkirkan. Beliau tidak akan menyalahgunakan kuasa dan pemerintahannya dengan merompak negeri ini. Pakatan Rakyat tidak berjaya mendapatkan RM3 bilion atau lebih rizab Selangor. Kini, Khalid bukan lagi Menteri Besar dan Pakatan Harapan kini mendapat pembiayaan dari Selangor.
      Semuanya tentang wang, walaupun untuk Pakatan Harapan.

      Delete
    10. Tiga nama Melayu memulakan prosiding undang-undang terhadap kerajaan dan empat yang lain untuk mendapatkan perintah mahkamah bagi mengisytiharkan pendakwah Dr Zakir Naik sebagai ancaman kepada keselamatan negara.


      Mereka adalah Siti Zabedah Kassim, Asiah Abd Jalil dan Mujahidin Zulkifli.

      Permohonan saman yang diketuai P. Waytha Moorthy dan juga pengerusi Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) di Mahkamah Tinggi menuntut perisytiharan bahawa Dr Zakir adalah satu ancaman kepada ketenteraman awam, moral, ekonomi, keharmonian sosial dan pendidikan negara.

      Mereka memohon kepada mahkamah untuk segera mengusir Dr Zakir dan untuk mendapat satu perintah sekatan bagi menghalang beliau daripada memasuki Malaysia sebagai pelancong atau melalui apa-apa cara lain.

      Mereka mahu perintah mahkamah mengarahkan Ketua Polis Negara untuk menangkap Dr Zakir serta-merta.

      Selain itu, mereka menamakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Jabatan Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Ketua Polis Negara dan kerajaan sebagai defendan.

      Delete
    11. Tiga nama Melayu memulakan prosiding undang-undang terhadap kerajaan dan empat yang lain untuk mendapatkan perintah mahkamah bagi mengisytiharkan pendakwah Dr Zakir Naik sebagai ancaman kepada keselamatan negara.


      Mereka adalah Siti Zabedah Kassim, Asiah Abd Jalil dan Mujahidin Zulkifli.

      Permohonan saman yang diketuai P. Waytha Moorthy dan juga pengerusi Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) di Mahkamah Tinggi menuntut perisytiharan bahawa Dr Zakir adalah satu ancaman kepada ketenteraman awam, moral, ekonomi, keharmonian sosial dan pendidikan negara.

      Mereka memohon kepada mahkamah untuk segera mengusir Dr Zakir dan untuk mendapat satu perintah sekatan bagi menghalang beliau daripada memasuki Malaysia sebagai pelancong atau melalui apa-apa cara lain.

      Mereka mahu perintah mahkamah mengarahkan Ketua Polis Negara untuk menangkap Dr Zakir serta-merta.

      Selain itu, mereka menamakan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Jabatan Ketua Pengarah Imigresen, Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara, Ketua Polis Negara dan kerajaan sebagai defendan.
      Sementara itu Lim pada sidang akhbar di pejabatnya selepas memberi keterangan kepada dua pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut tersebut, berkata ini merupakan kali ketiga polis mengambil keterangannya berhubung kes itu.

      "Saya harap akan ada tindakan pada akhirnya dan sudah tentu saya bersedia untuk ke mahkamah untuk memberi keterangan," katanya.

      Media sebelum ini melaporkan seorang blogger mendakwa anak lelaki Lim yang ketika itu berusia 16 tahun mencabul rakan sekolahnya dan bagi menutup mulut semua pihak keluarga mangsa dikatakan disogok dengan wang berjumlah RM200,000.

      Delete
    12. Polis hari ini mengambil keterangan daripada Ketua Menteri Lim Guan Eng berhubung dakwaan anaknya mencabul seorang pelajar perempuan, enam tahun lepas.

      Ketua Polis Daerah Timur Laut ACP Mior Faridalatrash Wahid ketika dihubungi mengesahkan pihaknya mengambil keterangan daripada Lim di pejabat ketua menteri itu di Komtar, di sini.
      "Kami mendapat arahan daripada pejabat pendakwa raya untuk merekodkan beberapa keterangan daripada Lim Guan Eng berhubung kes itu," katanya yang enggan mengulas lanjut.



      Sementara itu Lim pada sidang akhbar di pejabatnya selepas memberi keterangan kepada dua pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut tersebut, berkata ini merupakan kali ketiga polis mengambil keterangannya berhubung kes itu.

      "Saya harap akan ada tindakan pada akhirnya dan sudah tentu saya bersedia untuk ke mahkamah untuk memberi keterangan," katanya.

      Media sebelum ini melaporkan seorang blogger mendakwa anak lelaki Lim yang ketika itu berusia 16 tahun mencabul rakan sekolahnya dan bagi menutup mulut semua pihak keluarga mangsa dikatakan disogok dengan wang berjumlah RM200,000.

      Delete
    13. Biarpun parti serpihan ghairah mahu menawan Kelantan, sebaliknya semakin ramai bekas pemimpin dan penyokong Umno mahu mempertahankan kepimpinan ulama.



      Malam tadi seramai 52 lagi bekas pemimpin Umno peringkat cawangan menyerah borang menyertai PAS, dengan diketuai bekas Ketua Penyelia Pembangunan Mukim (KPPM) Tendong, Zakaria Abdul Rahman.

      Minggu lepas seramai 202 termasuk penyokong Umno di Dun Chetok menyertai PAS sempena program ceramah di Kangkong.

      Zakaria, bekas guru besar memilih PAS sebagai landasan baru perjuangan selepas melihat kebobrokan yang berlaku dalam negara sekarang.

      “Rumah saya ini pernah menjadi tempat persinggahan pemimpin-pemimpin Umno yang datang ke Pasir Mas.

      “Ketika pilihan raya kecil Dun Pengkalan Pasir pada 2005, Umno Perak menjadikan rumah saya sebagai bilik gerakan yang diketuai Tan Sri Tajol Rosli Ghazali,” katanya pada ceramah di rumahnya di Kampung Kubang Batang malam tadi.

      Hadir sama Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Abdullah, Yang Dipertua PAS Pasir Mas, Datuk Hanifa Ahmad, timbalannya Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman, Naib Yang Dipertua Zuraidin Abdullah.

      Selain itu Setiausaha PAS Pasir Mas Suhaimi Mat Daud, Adun Tendong Rozi Muhamad dan Ketua Pemuda PAS kawasan itu Ahmad Fadhli Shaari.

      Kampung Kubang Batang sebelum ini merupakan kubu Umno. Penduduk tempatan memenuhi halaman rumah Cikgu Zakaria, mengikuti pengumuman bersejarah Zakaria meninggalkan Umno yang disertai 40 tahun lalu.
      Sejak tahun lepas pemimpin utama PAN termasuk Presidennya Mohamad Sabu, timbalan Salahuddin Ayub dan Pengerusi PAN Kelantan Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yakin parti itu mampu menawan Kelantan pada pilihan raya umum ke-14

      Delete
    14. NAMPAKNYA isu-isu melibatkan agama Islam di negara kita semakin hebat menerima serangan. Tidak seperti dekad-dekad yang lalu, Islam sebagai agama rasmi persekutuan sudah tidak lagi dihormati. Perjuangan menjadikan Malaysia sebuah negara liberal yang menganjurkan persamaan semua agama sebagaimana barat semakin menjadi-jadi.


      Teladani polemik RUU355. Pindaan akta mahkamah syariah bidang kuasa jenayah ini hanya melibatkan orang Islam sahaja. Tetapi ia diserang begitu hebat pemimpin politik bukan Islam. Turut terlibat menentang adalah golongan pejuang hak kebebasan beragama Islam. Malah ada agamawan turut mempertikai. Kita hairan, kenapa usul RUU355 yang bersifat begitu teknikal, bermatlamat menaiktaraf martabat Islam dan eksklusif hanya kepada penjenayah beragama Islam ini mendapat tentangan sebegini dahsyat?
      Isu Dr Zakir juga sama. Dia dituduh ancaman kepada negara. Dia dikaitkan dengan kumpulan pengganas. Dia diwatakkan seperti penjenayah berbahaya. Sedangkan kepada yang pernah mendengar ceramah beliau, pasti tahu bagaimana pembawaan beliau. Tidak pernah sekali-kali beliau memperomosikan keganasan. Ceramahnya sarat dengan hujah ilmiah dan logikal yang menepati manhaj akademik. Beliau tidak pernah menghina sesiapapun dan sangat hormat kepada undang-undang dan pemerintah setiap negara yang dilawati.

      Lalu apakah punca sebenar semua penentangan ini berlaku?

      Tidak lain dan bukan, kerana kedua isu ini membawa keuntungan buat masa depan Islam di negara ini.

      Mereka tahu sekiranya undang-undang syariah berjaya diaplikasikan setelah RUU355 diluluskan, orang akan melihat keindahan ajaran Islam yang sebenar, jauh dari apa yang digambarkan barat. Lalu akan membawa kepada kecenderungan untuk memeluk Islam.

      Mereka juga tahu setiap hujahan Dr Zakir Naik mampu membuatkan orang meyakini kebenaran ajaran, lalu memeluk Islam. Hampir setiap kali program ceramah yang dilakukan, ada sahaja saudara baru yang memeluk agama suci ini.

      Jika kedua usaha ini dibiarkan, Islam akan terus berkembang pesat. Islam akan menjadi pegangan semua kaum yang ada di Malaysia. Maka ia akan menggagalkan usaha mengliberal negara ini. Justeru bagi mereka, ia tidak boleh dibiarkan.

      Semua ini adalah sebab utama semua penentangan berlaku. Hakikat yang sebenar, mereka anti kepada usaha kesedaran Islam dalam kalangan masyarakat. Dengan kata lain, mereka anti-Islam!

      Malang sekali, mereka kini semakin lantang bersuara. Walaupun umat Islam adalah majoriti dan mereka hanya mewakili pandangan sebilangan kecil rakyat Malaysia, mereka tetap mengganas dan terus diberikan muka.

      Delete
    15. Puncanya adalah kerana umat Islam sendiri yang bertelagah. Masing-masing bermusuh antara satu sama lain. Ada orang Islam sanggup berpihak kepada penentang Islam ini termasuk agamawan, dengan memberi modal hujah kepada golongan ini, hanya kerana yang memperjuangkan syariat ini adalah seteru politik mereka atau berlainan fikrah dengan mereka.

      Atas nama hak untuk berbeza, kita umat Islam sendiri membina tembok antara kita, sehingga tidak boleh duduk bersama walaupun demi kepentingan Islam.

      Hanya satu-satunya cara mendiamkan golongan anti-Islam ini adalah bersatu atas nama Islam. Buang perbezaan politik, buang percanggahan ideologi, mazhab, aliran, dan semuanya. Sama-sama pertahankan Islam. Jangan lagi bercakap tentang perbezaan, tentang perkara khilaf. Semua itu tidak membantu agama buat masa ini. Melayu, aswaja, wahabi, kaum muda, kaum tua, PAS, Umno, keadilan, buang ke tepi dahulu semua nama ini. Kita guna satu nama sahaja. MUSLIM!
      Atas nama muslim, sama-sama pertahan pemerkasaan syariat Islam. Sama-sama pertahankan Dr Zakir Naik!

      Delete
    16. SEAKAN menjadi sunnah dalam perjuangan para Nabi dan Rasul alaihimussalam berdepan tuduhan sebagai pendusta, ahli sihir, gila dan pemecah belah masyarakat lantaran seruan mereka kepada mentauhidkan/mengesakan Allah.



      Mereka dihalau dari kampung halaman, dihalang memasuki negara orang, malah dengan cara yang kejam seperti Nabi Muhammad SAW yang dilontarkan batu sehingga berdarah ketika mahu masuk ke Taif.

      Sebahagian Nabi dibunuh seperti perlakuan Bani Israel yang membunuh Nabi-nabi dari kalangan mereka.

      Usaha yang sabar berjaya mengislamkan sebahagian, manakala sebahagian besar yang lain tetap tidak mahu beriman sekalipun mereka tewas apabila berdepan hujah yang benar, malah ditunjukkan mukjizat kenabian yang tertentu.

      Pahala membawa manusia kepada Islam sangat besar. Jika satu orang menjadi Islam kerana usaha kita, Allah janjikan ganjaran begitu besar. Ini pula ribuan yang menjadi Islam oleh usaha para nabi.

      Zakir Naik mengajak manusia kepada Islam dengan jalan menghujahkan secara terbuka dan ilmiah. Beliau membenarkan orang menyoalnya dan dia memberikan jawapan. Dia tidak memaksa bukan Islam hadir ke majlisnya, tetapi memberi layanan baik kepada yang sudi hadir. Beliau tidak memaksa orang menerima jawapannya. Beribu orang menjadi Islam oleh usaha beliau.

      Ada yang menuduh Zakir Naik tidak patut membandingkan agama. Tetapi tugas semua pendakwah mengeluarkan manusia daripada kesesatan. Untuk berbuat demikian sudah tentu seorang itu perlu menjelaskan perkara yang benar dengan perkara yang salah. Yang lurus dengan yang sesat.

      Nabi Ibrahim a.s pernah sampai menggantungkan kapak di patung berhala yang paling besar sehingga ditanya oleh kaumnya siapa yang telah pecahkan semua patung berhala yang ada di keliling patung yg terbesar itu?

      Maka dijawab oleh Nabi Ibrahim "Tanya lah berhala yang besar yang ada kapak itu?

      "Lalu dijawab kaumnya mustahil patung itu berbuat demikian kerana ia tak boleh buat apa apa kerana cuma patung.

      Dibidas oleh Nabi Ibrahim, "makanya kenapa kalian menyembah patung yang tidak boleh berbuat apa-apa? "

      Zakir Naik dituduh mengganggu keharmonian, memecah belahkan mesyarakat.

      Tidakkah sama seperti yang dituduh kepada para Nabi?

      Naudzubillah, tetapi kelihatannya jika Siti Kasim, Asiah Jalil dan 'Mujahidin" itu berada pada zaman Rasulullah SAW, mereka bagaikan berada di baris hadapan dalam kelompok menghasut masyarakat membenci Nabi atas alasan menggugat keharmonian, memecahbelahkan rakyat .

      Orang Islam yang sejati mempertahankan Zakir Naik.

      Malah saya sendiri ingin sekali menjadi Zakir Naik.
      Kami semua adalah Zakir Naik!

      Delete
    17. Kejap... Zakar panjang Naik

      Vs

      Ahmad deedat

      ( jauh beza mcm langit bumi )

      Zakar kena ubah pendekatan supaya non moslem lebih ceria dan lembut hati... Bukannya menambah toceng zakar sampai naik kepala.. Be hunble and fact based stories baru non moslem suka

      Hadi punya stail bagi non moslem menyampah. Najib lagi laaa. Mcmana nak.masuk islam kalau duit rasuah jadi halal? Preisden Israel pun kena penjara rasuah itu Yahudi yv korang dok kutuk..
      Dadi segi gdp Malaysia blkg Israel! Penduduk Israel baru 2juta. Pun malaysia kalah. Israel takde minyak dan kononya agama mereka tak betul..
      Yang pasti Israel takde 1mdb atau zakar naik!!

      Ya kamu semua zakar naik.. Maju kopi 3in1 di Malaysia..

      Delete
    18. Kami antara perancang dan pelobi awal kejatuhan Khalid

      Dan alhamdulilah temberang nak belang Pas pecah setelah u.b rafizi usahan langkah kajang

      Tq very nuch rafizi... Tembelang pas pecah... Dan Anwar terus masuk penjara nak elakkan Dia jd Dato bendahara sultan.

      Bila Anwar masuk dalam hadi nak control parlimen tapi dpt kat wan azizah.. Nak jd pas mb selgr pun tak dapat!

      MARAH DAP !!!

      TEMBERANG TEMBELANG PAS PECAH..

      HARINI PAJATAN TANPA PAS ... LIHAT RESULT PRU14 JANGAN YERKEJUT.. SAPA BERSANA PAS AKAN TERIMA PADAH DAN BALA..

      P.s zakar naik pls jgn extreme like saying sokong is.is . Sokong Saudi wahabi. People just want knowledge on religion not on politics. With your precious info on christianity judaism islam make full use to spread the good stuff of all these religion. Im sure there is something good about the bible torah koran. Spread it. Masuk islam ke tak lain cerita. Yg PENTING JANGAN MAIN POLITIK MCM YAHADI RUU335!!!

      Delete
    19. Panjang sgt pengetahuan ko nie.. bende2 nie tak kelam kabut.. klu pak sedare ko dari pekan Pahang nie turun... Negara jahanam dkt tgn dia. Full stop. Naik org lain, semua yg ko ckp akan diusahakn pembaikannya

      Delete
    20. Satu undi utk PIS, dapat 1/90 juta istiqomah-ghonimah....hihihihi

      Delete
  2. 1 undi utk PH..1 undi utk pluralist murtad
    1 undi utk PH...1 undi utk tuan anjing mereka Singapork
    1 undi utk PH..1 undi jadi barua dan anjing tuan mereka Spork
    1 undi utk PH...1 undi utk kroni dan anak beranak
    1 undi utk PH... 1 undi utk Bailout lagi....

    INI KALI LAH...


    UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Wow, tak pernah nampak pun list ni kat TV3. Buat sendiri ke. Ni mesti kena bayar lebih ni pasal susah payah perah otak buat list.

      Delete
    3. Satu undi untuk en azalina..satu undi maslan nasi goreng ridsect satu undi untuk nazeri mabuk..undilah bn

      Delete
    4. Siapa yang buat rumah banyak banyak kat JB untuk Spork???

      Forest City itu dibuat khas untuk orang melayu ke?

      Sekarang ini duit Spore S1: RM3.16

      Ini komen macam orang bodoh darjah 6, lampu dalam kepala malap.

      Kalau nak kondem DAP, carilah benda yang bernas sikit.

      Delete
    5. 23.01, sesuai sgt dgn mental pengomen 21.15 tu. Tersangatlah cerdiknya (pinjam ayat Acappan). Mmg sesuai sgt jadi balaci BN.

      Delete
    6. Satu undi untuk kleptokrasi adalah satu undi untuk rasuah......
      dan jugak satu undi untuk kayakan toyol dan badak....
      satu undi untuk penyamun terrrrlepassss.....
      satu undi untuk sambung talian hayat perompak....
      satu undi untuk duit lesap....
      satu undi untuk disamun......
      satu undi untuk dapatkan "derma kesian"
      satu undi untuk bershopping sakan.....
      satu undi untuk menambah hutang kita......
      satu undi untuk kos sara hidop naik......
      satu undi untuk kena tipu belit.....
      satu undi untuk kita hidop susah.....

      INI KALILAH....

      UBAH, SIMEN DAN TAMATKAN KLEPTOKRASI !!!

      Delete
    7. duduk bawah kepimpinan BN yang teruk mmg sedang berlangsung... inilah babi negara... kebaikan yg keluar siaran tv nasional adalah cebisan strategi yg amat berpura-pura dalam mengekalkan kuasa... WAJIB diturunkan... tak perlu nak berdolak dalik...

      masa hadapan kita redhokan sahaja pada Allah, yg penting kesalahan, kerosakkan, penindasan hak kewangan negara kepada rakyat WAJIB dihentikan...

      masa hadapan pakatan harapan dah tunjukkan komitmenny... dah ditunjuk kestabilan kepimpinan melebihi dari kepimpinan BN... rakyat kena ajar mereka, ahli umno kena ajar pimpinan mereka...

      sementara nyawa dikandung badan... mohon nenek-nenek, ibu-ibu, datuk-datuk, bapa-bapa ajar mereka untuk masa depan kami, anak-anak, cucu-cucu kamu... masa hadapan kita serahkan pada Allah swt... tetapi langkah hari ini, langkah penting untuk tumpaskan kejahatan...

      Delete
  3. 21:15
    Anjing najib dah masuk dah...
    Tak payah dok cover anjing hang Lah....rakyat tau apa nak buat bila election nanti....laa nie hang boleh continue jilat pungkok anjing hang tu and makan duit haram banyak banyak....
    Lepas nie giliran rakyat Pulak utk Rejam najib pencuri nie !!!
    Tunggulah....masa najib bangsat nie Akan sampai jugak....

    ReplyDelete
    Replies


    1. Ini misti anjing matdey


      Delete
    2. Jibbon da takut sebab pru nk dokek..semah badak masih nk nyopping ..duit tabung da abis

      Delete
  4. Tp kami tak tau harga gula naik ke tidak. Kene tunggu menteri buat pengumuman.. pegi mati la tak payah kerja kalau tak tau apa2.. sengal

    ReplyDelete
  5. Dibawah pimpinan BN Najib... akhirnya perasuah2 didakwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila lagi nak dakwa bapo n ibu rasuah negaro dsn n losemah?

      Delete
    2. Semah badak x amik rasuah kata pendedak..dia nyopping pkai duit tabung..you sape( ayat rose mak)

      Delete
    3. 22.44....kalo nak jadi billionaire.....belajarlah method menabung dari baby. Bila dah tua boleh shopping sakan gila. Memang dah terbukti method tu menjadi bro........

      Delete
  6. Assalamualaikum wbt. Pada PRU 14 nanti rakyat yang bijak hanya mengundi pihak yang lebih berintegriti dan berkempen dengan lebih rasional. Kami menolak pembohongan, caci maki, carut marut. Ini peringatan kami kepada wakil-wakil politik yang singgah di laman ini - sila pamerkan adab sopan anda dan berhujahlah dengan bijaksana. Wassalam.

    ReplyDelete
  7. peh, tagline yang power
    1 undi parti ni = 1 undi untuk rasuah

    macam nilah.. memang rasuah ni lah yang merosakkan negara
    mana mana negara dalam dunia ni.. rasuahlah yang merosakkannya..

    bagi cleankan semua yang rasuah tak kira parti b ka, parti p ka, parti a ka, parti d ka, parti u ka

    setakat ni semua yang kena parti u. mana parti lain.. takde rasuah ka sprm..

    bagi clean habislah.. dari ikan bilis sampai ikan paus tu.. barulah bolah bina balik Malaysia ini. Kalau tidak.. hancuss. Apa Nak Jadi.. Rasuah memang menghancuskan masa depan negara kita.

    tolonglah bukalah mata..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada 1 ketua pemuda parti ( tak payah sebut la ye) kate rasuah Takpe. Janji jgn tak sembahyang. Dia cakap mcm kalau ambik rasuah, balik sembahyang duit tu boleh jadi halal kot. Tak faham.

      Delete
    2. Saudara Pomen,

      Ini orang yang bercakap itu bodoh bangang. Kalau semua orang rasuah, habislah negara, tak jalan undang-undang, semua boleh dibeli.

      Inilah masalahnya, orang yang bodoh sombong hendak tunjuk pandai.

      Delete
    3. Sbb tu bnyak negara muslim kuat rasuah..sebab ada dalil macam ni,,cer tgk negara non muslim mcm denmark n norway..kadar rasuah sangat rendah..semua urusan trasparent,, ni tak sikit sikit duit kopi..ape pun..pas pis pus

      Delete
    4. pomen...itu ketua pemuda parti agama yang tak guna akal....bodoh sombong punya olang...next PRU...rakyat akan bagi hukuman kat dia...baru dia tahu tinggi rendah langit...

      Delete




  8. March 3, 2012
    The 10 mistakes of Mahathir Mohamad



    Former premier Mahathir Mohamad has criticized every prime minister of Malaysia from the late Tunku Abdul Rahman to the current leader Najib Razak, sparing no one except of course, himself. Mahathir has also criticized other world leaders including UK’s Tony Blair and of course George W Bush, the 43rd president of the United States.

    So far none of his local peers have swung back at him, which is not surprising considering that several are already dead and only Najib and 5th prime minister Abdullah Badawi are alive. As for the international leaders, they have largely ignored Mahathir’s existence, which only adds to his frustration, but there is nothing he can do to them. However, he can make life miserable for his successors here, and this he is already doing.

    When Mahathir retired in 2003, after 22 years as PM, there was talk about his ‘great’ legacy and he was even called Bapa Pemodenan or Father of Modernization. Some 9 years after his retirement, the excesses and sheer ill-judgement of his economic, social and political decisions have come back to wallop the nation with a backlash stronger than the ferocious tsunami of 2006 that devastated much of South Asia.

    At 86, Mahathir is now reviled by most Malaysians, blamed for the massive corruption that may soon bankrupt the country if no remedial economic action is taken, and for the apartheid-scale racial fissures amongst the various ethnic groups in the country.

    NEP

    Just pick the New Economic Policy, which was the brainchild of the policymakers of the 1960s but which he abused to the maximum. This abuse alone is enough to ensure that he will stay in the Malaysian Hall of Villains rather than in the Hall of Fame which he still thinks he belongs in.

    His peers with better memories including former Finance minister Tengku Razaleigh Hamzah said last week that the NEP was never meant to create or to be used to incubate a class of Malay capitalists, but to address poverty and to raise the level of Malay participation in the economy. It was never meant to be abused by the government of the day to handpick a select group of Malay entrepreneurs, load them with sharply-discounted government deals and then expect them to prosper and create enough economic ripples to help lift the rest of the community.

    This was Mahathir’s first and major mistake. But was it really a mistake? Doubters and critics point to the enormous wealth he accumulated for his cronies and proxies through the money-making schemes hatched under the guise of the NEP, and by privatizing government assets to favored Malay entrepreneurs, one of whom is the disgraced former MAS chairman Tajudin Ramli. Not able to deal with the ‘instant success’ or the stress of big time business, many succumbed to debt during the 1998 Asian financial crisis. Tajudin and friends like Halim Saad fell from hero to zero, losing enormous amounts of money and requiring massive government bailouts.



    ReplyDelete
    Replies

    1. (cont)
      Cronies but the masses get nothing

      The second mistake Mahathir, in his foolishness, made was to pool the major part of the nation’s wealth in the hands of a few. This time he included non-Malays millionaires such as Vincent Tan, Robert Kuok and Ananda Krishnan. Tan has just announced his retirement, Kuok unhappy with the worsening racial system in the country has chosen to stay Hong Kong, while Ananda is wanted by the Indian authorities for allegedly having corruptly wangled a telecoms licence to buy into Aircel.

      This pooling of wealth in the hands of a few inevitably left the ordinary Malays and Malaysians with just a few crumbs to share amongst themselves, a slow-boil situation that has blown up to today’s red-hot disputes about social and economic fairness. Not only is there not enough money for scholarships, education, healthcare, employment and welfare for everyone, even the Malays who have been repeatedly told by Mahathir’s Umno party that they will get priority, have left in the lurch.

      Malays now form 96% of the poorest 40% lowest income earners in the country. As for the non-Malays, of course, they have felt the pinch more. Many have been forced to go overseas to work and to study. That’s right, educational and employment opportunities are scarce for the non-Malays in the country. Again, the only group that benefited were the elite in the Umno party, their families and cronies. So Mahathir – despite his self-praise – was in fact rather shortsighted. Money was far more important to him than he cared to admit.



      Trusting the wrong people

      The third mistake that Mahathir made was choosing the wrong people for the wrong jobs. He also trusted the wrong people. All of the Malays tycoons that he picked had no real business savvy but were merely the trusted aides of former Finance minister Daim Zainuddin. That is why guys like Tajuddin, Halim, Rashid Husein of RHB Bank, Mohd Noor Mutalib and Abdul Rahman Maidin of MRCB fared poorly in the end. Some have even been hauled to court to settle debts.

      Only Daim Zainudin remains ‘filthy’ rich. His nominees ended up owning all the various banks and business enterprises meant to be transferred into Umno Baru. Somehow, as the Umno legend goes, Daim managed to secure these for himself. This was obviously a huge letdown for Mahathir. Instead of ‘tricking’ people over to his point of view, for once, he had been had!

      Delete
    2. (cont)



      Set Malaysia off on the borrowing habit

      Mahathir did not foresee that the National Debt could be as high as it is today, having ballooned to over RM450 billion. Despite several ‘begging’ trips to Singapore and Brunei, he was politely rebuffed. In the end, he borrowed from overseas by issuing bonds and ‘stealing’ every spare sen from Petronas and the other Government-Linked-Companies to fund his mega projects. Throughout his 22-year rule, Mahathir never saved a sen for Malaysia for a rainy day. And this was his fourth mistake.



      Weak grasp of economic principles

      Mahathir is just an ordinary doctor; a general practitioner and not a specialist. His understanding of economics is as rudimentary as the average Malaysian. His idea of increasing the equity of the Malays is so simplistic – use the GLCs. Mahathir’s vision of doing business is by profiteering through controlling shares in as many companies as possible without considering the possibility of losing money. Sad to say, real life businesses involves losses, not just profits.

      Mahathir’s economic policy was not based on any solid foundation and had never been tested in any country before. It was based on his opinions and viewpoints. If these had been any good or worked, many countries would have already implemented similar ideas centuries ago. Even established capitalist and communist economic systems have come under fire and economic collapse is a norm these days, part of a man-made boom and bust cycle. Several economists have even urged nations to revert back to gold-based currencies, an ancient and established type of monetary system, so what are Mahathir’s child-like economic concepts by comparison? His fifth mistake is therefore his skewed understanding of the economy. It led to the controversial de-pegging of the ringgit from the US dollar and the overnight closure of the CLOB share market trading in 1998 – two events that investors have still not forgiven Malaysia and Mahathir for.



      Dictator syndrome

      Mahathir’s ego and unconscious desire to be a dictator is his sixth mistake. He amended the constitution to weaken the Agong and the Sultans and then made sure that the law and enforcement bodies obeyed him. He sacked the Chief Justice Tun Salleh Abbas and closed both eyes when judges were openly bought by those who had money. It would be tough for Malaysians and their investors to fully trust the judiciary system again. This is why the Umno-BN has lost its integrity and the people their faith in the coalition. Malaysians will always distrust whatever Umno-BN does even if it may be well-intentioned.



      Racist policies

      To prevent the disintegration of his policies and his misdeeds from being exposed, Mahathir had to resort to his favorite racial politics. He had to convince the Malays that what he had done was necessary and in their interests. He kept for himself the great jewels and gave out the small chips so as to convince the Malays that the war against the other races was real. The non-Malays had to be kept back. Thus the budget allocations for places like BTN or the National Civics Bureau where Malay graduates and civil servants were openly taught to be suspicious of the other races.

      But not all the Malays bought it. Such teachings were against Islam and also against universal values. The Malays were left confused, while the non-Malays totally sidelined. So being racist is Mahathir’s seventh mistake.



      Delete
    3. Yeah all people make mistakes..cant deny about that but your story is long long ago mistakes,one question, for now is anything regarding 1mdb scandals related to mahathir?

      Delete
    4. Mahathir dari parti mana?....sekarang ni pemerintah dari parti mana?....dua2 umno kan?...dua2 buat taik kan?...kalau nak kutuk....kutuk la dua2 sekali...kau ni macam belanga kata bontot kuali hitam....tak sedar...dua2 pun hitam...so....kita buang umno dari jadi pemerintah....kita sokong pas....tapi....pas tengah bercinta dengan umno....la ni....ustaz2 pas dah tak kutuk umno....kenapa ya?.....90....90....oppp...tak bole cakap....nanti kena saman....untuk ahli pas....aku nak tanya....Amanat Hj. Hadi la ni dah batal ke?....

      Delete
    5. Madey n dsn sesama hantam ...

      N sesama pro korupt...

      Madey corrupt ade nampak bendo, contoh buat klcc pakai berikan terus ke konraktor usa.. contractor usa subs to korea 1 n japan 1... harga mmg mahal...

      DSN korupt, langsung tak dak bendo yg rakyat dapat, hanya jhlow n kronies yg dapet 1MDB RM42B...

      MADEY BUANG KETUA HAKIM NEGARA DAN 5 HAKIM KANAN... DSN BUANG AG, TAK PERLU DAKWA DIA...:)

      Tak dak kono mengono ngan hj hadi...

      Delete
    6. Soalan yang patut ditanya,

      1. Zaman mahathir orang melayu lebih senang atau zaman sekarang.

      2. Zaman Mahathir rasuah lebih banyak, atau zaman sekarang.

      dan last sekali,

      3. Zaman Mahathir nama Malaysia lebih baik atau zaman sekarang.

      Boleh tanya sendiri dengan ikhlas.

      Delete
    7. 23.11....Mahathir tak bijak mana pon.......sebab Mahathir telah terbukti gagal bawak nama Malaysia ke tempat negara ke2 tertinggi rasuah...!!

      Jangan memain......ini title susah dapat wooooo.....!

      Delete
    8. Saya setuju.

      Setakat ini tak ada PM negara lain yang masukkan derma ke akaun sendiri sampai berbillion-billion.

      Bukan calang-calang orang.......

      betul ke duit derma. Oramg Amerika kata derma US80 billion, yang lain dedak

      Delete
    9. bangang 22.10 nie duduk tahun 1997 ke tahun 2017... tahun 1997 subsidi jalan, biasiswa jalan, projek kecil2 & besar2 banyak, semua merasa...

      sekarang dah berubah la bangang, kekayaan tu berlegar betul2 dekat pemimpin umno, mca dan mic... subsidi tarik, harga barang naik sesuka hati, harga minyak naik tanpa sebab yg masuk akal...

      perbuatan ko yang menyokong pimpinan BN sekarang ini, umpama anjing yg diikat dihadapan kedai magnum... mohon sedar sebelum nyawa dikandung badan... biar miskin tak makan, daripada makan duit haram bawah pimpinan jahanam umno...

      Delete
    10. Dalam Malaysia ini ada orang sanggup menjadi kera kerana untuk mendapat upah. Walaupun dia sendiri tahu kerja itu merosakkan masyarakatnya sendiri.
      Itu lah sifat manusia menjadi kera saperti apa yg berlaku dizaman nabi musa bila sebilangan nya disumpah menjadi kera.
      Untuk akhir zaman ini, semoga Allah memberi petunjuk kpd orang berkenaan yg boleh mrnjadi ingatan manusia dizaman moden.

      Delete
  9. Tapi....apa kata ketua pemuda pas tentang rasuah?....sapa yang masih ingat lagi?....kalau dah lupa....tanya nik abduh....atau mungkin admin boleh tolong carikan....tanya lebai google.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru saya komen kat atas. Tup2 ada yg lagi fast. Tu la. Mane dia dpt benda tu tak tau la. Kalau dia org jadikan pegangan. Jahanam negara. Mahkamah pun boleh tutup. Sedih la dengar, kalau dari mulut org bukan islam tu tak heran la. Ni dari .. tah la. Org tua dia dah bagi didikan agama. Ter pulang la. Yg penting jgn sokong.

      Delete
    2. Apa nak pelik???

      Bapak a.k.a nick ajis = kaki kafirkan org

      Anak a.k.a nick abuduh = kaki cakap merapu

      Dah kena la tu ANAK BAPAK...dua2 tonggang terbalik.

      Delete
    3. Pantun untuk Pemimpin PAS:-

      Jual balak dapat syer,
      Sokong RUU dapat undi;
      Jual agama dapat Porche,
      Amal sunnah kahwin dua dapat Audi.


      Aummmmmmm...Takbeer!!!

      Delete
  10. Br1m rasuah? Pengundi cina patut sedar... br1m utk semua kaum. ..
    Bukan utk bumiputera saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Br1m bukan rasuah tetapi amalan memberi sesuatu dengan niat untuk mendapat balasan..itu dedak..opss silap, itu rasuah!!

      Delete
    2. Kan iklan animasi rasuah Pak Abu dan Mail dah sebut bagi nasi lemak pun rasuah!

      Mana pergi iklan tu yek???? Dah HARAM keluar TV ke?????

      https://youtu.be/1rejJ4sTe4s

      Delete
    3. anon 8.06....dah haram keluar tv lee sebab dah kena atas batang hidung....

      Delete
  11. SEBAB MENGAPA KIT SIANG MENANGIS HARI INI….
    Satu tahun yang lalu pada hari ini pada 29 Februari 2016, Tun Dr Mahathir Mohamad meninggalkan Umno selepas anaknya, Mukhriz, dipaksa meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar Kedah pada 3 Februari 2016. Dan DYMM Sultan Kedah yang mahu Mukhriz meletakkan jawatan dan pesanan yang memberitahu beliau untuk berbuat sedemikian disampaikan oleh Majlis Diraja Kedah – jadi tidak ada cara Mukhriz boleh menentang titah ini atau perintah diraja.

    Sebenarnya Mahathir meletakkan jawatan pada 29 Februari 2016 tetapi kemudian pada tahun ini Februari hanya mempunyai 28 hari jadinya 1 Mac 2017 adalah Ulang Tahun Pertama peletakan jawatan Mahathir dari Umno – sehingga tahun lompat yang berikutnya pada tahun 2020.

    Hari ini, 1 Mac 2017, Lim Kit Siang menangis kerana beliau memberitahu seorang kawan rapat dan orang kepercayaan beliau bahawa sepanjang tahun lepas telah menjadi bencana bagi beliau secara peribadi dan juga bagi DAP. Pada pilihan raya umum sebelum ini, DAP memenangi 38 kerusi Parlimen, tambahan sepuluh kerusi daripada pilihan raya umum 2008, dan satu peningkatan yang besar selepas pilihan raya umum 2004 apabila DAP hanya memenangi 12 kerusi parlimen.

    Pada pilihan raya umum akan datang pada tahun 2018, DAP berharap untuk memenangi sekitar 50-56 kerusi, yang merupakan jumlah maksimum kerusi majoriti Cina – dan sehingga 1 Mac 2016 ini mempunyai kemungkinan yang sangat tinggi untuk berlaku. Setahun kemudia, 1 Mac 2017, ini kini seperti tidak mungkin lagi dan DAP akan susah untuk mengekalkan 38 kerusi apatah lagi menambah kerusi ini kepada 50 atau lebih.

    Apa-apa pun, hanya menang 50-56 kerusi ‘Cina’ tidak cukup jika DAP mahu membentuk kerajaan persekutuan baru. DAP, melalui pakatan pembangkang, Pakatan Harapan, juga perlu untuk memenangi sebahagian besar daripada 57 kerusi parlimen di Malaysia Timur dan 100 atau lebih kerusi ‘Melayu’ di Malaysia Barat. Tetapi DAP tidak boleh menang kerusi ini dengan sendirinya. Ia memerlukan rakan-rakan dalam Pakatan Harapan pimpinan DAP, termasuklah Pribumi atau PPBM Mahathir, untuk menyumbang kepada 125 atau lebih kerusi pembangkang yang diperlukan untuk menguasai Putrajaya.

    Kit Siang kini tahu bahawa ini adalah tidak mungkin lagi. Sepanjang tahun lepas daripada 1 Mac 2016 sehingga hari ini, 1 Mac 2017, telah menjadi satu bencana – dan ditambah kepada ini adalah hakikat bahawa anaknya, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng, tanpa ragu-ragu akan dipenjarakan. Mahathir tidak mampu untuk memastikan Guan Eng tidak dipenjarakan seperti bagaimana yang Kit Siang harapkan: yang pada mulanya merupakan sebab mengapa Kit Siang menerima Mahathir.

    Guan Eng pernah dipenjarakan kerana gagal membayar denda tetapi DAP telah memutarkan perkara itu seolah-olah beliau dijatuhi hukuman penjara kerana mempertahankan seorang gadis Melayu. Yang sebenarnya adalah Guan Eng dipenjara kerana tidak membayar denda dan bukan kerana beliau mempertahankan seorang gadis Melayu. Jadi DAP telah menipu anda selama ini. Dan jenayah yang Guan Eng telah didenda untuk adalah kerana mencetak berita palsu – pendek kata, kerana berbohong. Dan hakim yang menghantar Guan Eng ke penjara kini adalah peguam Anwar Ibrahim, seorang lelaki yang diketahui berpihak kepada Mahathir.

    Ya, ia adalah peguam Anwar (yang juga peguam Mahathir) yang menghantar Guan Eng ke penjara dan dipenjarakan kerana tidak membayar denda dan bukan kerana mempertahankan seorang gadis Melayu, seperti yang mereka katakan. Dan hakim ini, yang kini adalah peguam Anwar, tidak pernah memohon maaf kerana menghantar Guan Eng ke penjara dan sebaliknya berkata Guan Eng perlu diberi pengajaran – bermakna beliau layak untuk dipenjarakan.

    ReplyDelete
  12. Itu adalah cerita yang mereka reka sebagai sebab Guan Eng ke penjara – kerana mempertahankan seorang gadis Melayu. Sekarang mereka tidak boleh menggunakan cerita itu lagi. Kali ini Guan Eng ke penjara kerana rasuah jadi mereka tidak boleh mengambil kesempatan ke atas isu itu dan mengeksploitasinya seperti yang mereka lakukan sebelumnya dengan mengatakan Guan Eng ke penjara kerana beliau mempertahankan seorang gadis Melayu.

    Dan itulah sebabnya Kit Siang menangis hari ini. Bukan sahaja tahun lepas sejak 1 Mac 2016 adalah malapetaka bagi DAP dan pakatan pembangkang pimpinan DAP, Dinasti Lim juga akan berakhir sebaik sahaja Guan Eng dipenjarakan dan Ketua Menteri baru mengambil alih Pulau Pinang. Selain itu, DAP tidak akan memenangi 50-56 kerusi parlimen yang diharapkan manakala Pakatan Harapan tidak akan memenangi 125 kerusi untuk membentuk Kerajaan Persekutuan yang baru seperti yang dirancang.

    DAP kini perlu untuk menurunkan sasarannya. 50-56 kerusi parlimen mungkin terlalu banyak untuk disasarkan. Mungkin 35-40 kerusi adalah lebih realistik. Ini bermakna pembangkang perlu menang sekurang-kurangnya 25-30 kerusi di Malaysia Timur dan tambahan 40-45 kerusi di Malaysia Barat. Jadi itu juga bermakna PKR, PAN dan Pribumi perlu untuk menyumbang lagi 75-80 kerusi. Jika PKR boleh menyumbang sekitar 30 kerusi, PAN dan Pribumi mesti menyumbang kira-kira 45-50 kerusi. Dan itu adalah mustahil untuk dicapai. Malah hanya 10 kerusi untuk PAN dan Pribumi juga akan menjadi satu pencapaian.

    Satu-satunya cara Anwar Ibrahim boleh keluar dari penjara dan Guan Eng boleh dihalang daripada dipenjarakan (jika beliau masih belum dipenjarakan menjelang pilihan raya umum akan datang) adalah dengan merebut kuasa persekutuan. Ia juga penting untuk Mahathir bahawa Umno dan Barisan Nasional digulingkan jika beliau mahu anaknya untuk menjadi Perdana Menteri dan jika beliau mahu mendapatkan kembali RM100 bilion yang masih di bawah proksi, pemegang amanah, penama dan kroni beliau.

    Selain daripada mengambil alih kuasa persekutuan, rancangan Kit Siang dan Mahathir sudah gagal. Anwar juga akan kekal di dalam penjara dan tidak akan memegang jawatan politik lagi. Itu akan menjadi pengakhiran untuk Mahathir, Kit Siang dan Anwar dan juga dinasti politik mereka. Sudah tentu, ini juga bermakna bahawa Najib Tun Razak masih akan kekal Perdana Menteri dan Barisan Nasional yang diterajui Umno akan tetap berkuasa hingga sekurang-kurangnya 2022 atau lebih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Best la cerita dongeng lu ni bro..kasi le script kat abg yusuf haslam, bole bikin movie..cuma gua risau org tak nak tengok je la bro..anyway nice try...kipidap,dongibab!

      Delete
    2. Sebenarnya Hantu tak ada dalam dunia ini. Yang ada Jin.

      Tak payahlah nak takut-takutkan orang melayu pasal DAP.

      DAP bertanding 50 kerusi saja, yang akan perintah orang melayu bukan orang cina.

      Di negeri Selangor dan 2 penggal DAP bersama PKR dan PAS , tak ada hantu pun yang ditakut-takutkan orang melayu.

      Simpanan negeri Selangor meningkat berkali-kali ganda dan Selangor menjadi lebih kaya.

      Delete
  13. najib biggest mistake...

    mula2 tak ngaku.....dah kantoi.....cakap org derma.....

    memang dasar pembohong.......lg mau org percaya???.......ada akai ka?

    -hatepigs-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat camne bro. Dah puak tu percaya. Sebenarnya dia org pun tak percaya. Tapi buat2 percaya. Mungkin ada kepentingan peribadi kot.

      Delete
    2. Xde kepentingan peribadi pun. Dah memang bodoh tahap jumud skali. Taat pemimpin membabi buta.padanla cina lekehkan melayu taraf macam ni

      Delete
  14. Ramai, melainkan jika anda adalah orang Melayu, tidak melihat kepentingan lawatan Raja Salman bin Abdulaziz Al Saud dari Arab Saudi ke Malaysia. Orang Melayu, bagaimanapun, melihat ini sebagai sokongan hebat pada kepimpinan Najib dan mematikan cerita pembangkang bahawa Najib mencuri RM2.6 bilion wang 1MDB. Kebanyakan orang Melayu tahu bahawa keluarga diRaja Arab Saudi sangat kaya dan RM2.6 bilion bukanlah apa-apa kepada mereka. Orang Melayu juga tahu bahawa keluarga diRaja Arab Saudi telah mendermakan ratusan bilion kepada kebajikan, negara dan pemimpin di seluruh dunia. AS menganggarkan jumlahnya sebanyak AS$ 150 bilion. Jadi apalah sangat RM2.6 bilion untuk Najib?

    Jika Mahathir dan pembangkang pimpinan DAP berharap untuk menggunakan RM2.6 bilion untuk memusnahkan Najib, dan dalam proses yang sama Barisan Nasional yang diterajui Umno, ia kini tidak mungkin lagi. Keluarga diRaja Arab Saudi ialah kawan rapat Najib dan keluarga diRaja Arab Saudi diketahui sebagai sangat murah hati kepada rakan-rakan rapat mereka. Dan jika mereka boleh menderma AS$ 150 bilion kepada rakan-rakan mereka apalah sangat RM2.6 bilion untuk Najib?

    Ya, ini perlu diketahui oleh semua orang Melayu dalam 100 atau lebih kerusi parlimen. Mereka perlu tahu bahawa pilihan raya umum akan datang adalah pertandingan antara Barisan Nasional yang dipimpin Umno dan Pakatan Harapan pimpinan DAP. Pendek kata, ia adalah pilihan di antara kerajaan yang diterajui Melayu dan kerajaan yang dipimpin Cina. Dan malah orang Melayu yang menjadi penyokong PAS juga akan memilih sebuah kerajaan Melayu dan bukannya kerajaan Cina yang menentang Pindaan Rang Undang-Undang syariah atau RUU355.

    Katakanlah apa yang anda suka, Najib memainkan permainan politik yang cemerlang sepanjang tahun lalu dari 1 Mac 2016 hingga 1 Mac 2017. Hari Mahathir meletakkan jawatan daripada Umno pada 29 Februari 2016 dan mengambil alih sebagai ketua de facto pembangkang pada 1 Mac 2016 adalah permulaan kepada pengakhiran pembangkang. Dan itulah sebabnya Kit Siang menangis hari ini. Beliau tahu bahawa Najib telah menewaskan mereka dan bahawa pilihan raya umum akan datang akan melihat Umno dan Barisan Nasional mendapatkan semula tanah yang mereka kalah pada tahun 2008 dan 2013.

    Sudah tentu, orang Cina masih akan mengundi DAP walau apapun yang Najib lakukan untuk masyarakat Cina. Tahun lepas kerajaan memberi sekolah-sekolah Cina lebih daripada RM500 juta dan mereka masih mengatakan kerajaan mengamalkan diskriminasi terhadap pendidikan Cina dan sekolah Cina. Jika kerajaan meningkatkan jumlah kepada RM1 bilion tahun ini mereka masih akan mengeluh dan berkata kerajaan tidak melakukan apa-apa untuk sekolah Cina dan pendidikan Cina.

    Jadi orang Cina tidak penting. Apa yang penting adalah orang Melayu dan rakyat Malaysia Timur. Mereka yang akan mengekalkan kuasa Najib, Umno dan Barisan Nasional. Dan, kepada penyokong PAS, Najib, Umno dan Barisan Nasional bukanlah yang menentang Pindaan Rang Undang-Undang Syariah atau RUU355 manakala DAP dan Pakatan Harapan pimpinan DAP yang menentangnya. Atau adakah anda masih tidak perasan?



    Adakah anda masih tidak percaya bahawa Boffin Boys Najib sangat bijak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibbon n semah badak xleh tido..rakyat da marah..gula naik lagi..tamatlah riwayat kesan degil

      Delete
    2. Dan yg saya baca, tak sure la betul ke tak. Dap p.p pun mengeluarkan dana yg lebih dari gerakan utk pembangunan islam dipulau hingga dituduh melebihkan org islam dari cina. Tapi tak keluar di TV. Kalau pun kerajaan dikatakan cemerlang. Itu dah memang patut, apa guna dibayar gaji. Cuma jgn lah bebankan rakyat dgn mcm2. Segala subsidi ditarik, Dikenalkan pula GST dimasa rakyat tak bersedia. ASB DAN KWSP drop. Bisnes tak tau ape yg dijual beli rugi memanjang. Tak pasti, tapi seolah semua kerugian dihempap ke bahu rakyat. Yg didengar cuma jual harta kerajaan. Tu pun saya tak pasti. Tapi tak pulak dengar penafian dari pihak yg bertanggungjawab. Kalau saudara kata najib cemerlang tu hak saudara, tapi tgk pulak risiko yg ditanggung rakyat. Saya tak pandai nak berbahas panjang lebar. Cuma menulis apa yg dibaca selama ini. Zaman tun pun ada untung rugi. Tu adat meniaga. Cuma tak terasa beban tu dihumban kepada rakyat. Subsidi melimpah ruah. Biasiswa masih ada walau habis belajar , menentang kerajaan. Cuba bandingkan. Jgn ikut cara jamal. Jgn kata gajah. Dinasour pun dia tak nampak.

      Delete
    3. Otak dah penuh dgn taek low berinti bijan badak..xbleh pikir.janji masyuk

      Delete
    4. Waktu tun dulu org cam jamal tak wujud, cer pikio knape?

      Delete
  15. TSUNAMI POLITIK ISLAM BAKAL MEWARNAI PRU14
    Provokasi yang mengatakan akan berlaku tsunami Melayu dalam PRU14 selepas tamatnya penghujung Politik Baru Malaysia. Tetapi berdasarkan kepada beberapa faktor yang semakin jelas kelihatan sebenarnya bukan tsunami Melayu. Sebaliknya tsunami Islam bakal melanda di negara ini. Antara penyebab tsunami Islam adalah peningkatan mendadak generasi muda kelas pertengahan yang mempunyai pendidikan Islam dan kesedaran Islam di negara ini.

    Berdasarkan pola pengundi di beberapa negeri yang majoriti Melayu Islam melebihi 80% seperti Kedah, Perlis, Kelantan, Terengganu serta separuh Pahang dan Perak, yang dibuktikan dengan undian popular – memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat di negeri-negeri tersebut datangnya daripada popular undi kepada Pas (52%). Strategi ini membolehkan negeri-negeri Kelantan dan Terengganu menyamaratakan kekuatan PAS dan UMNO. Bagi negeri-negeri Kedah, Perlis, Perak dan Pahang menyaksikan kemenangan kepada parti-parti dalam gabungan Pakatan Rakyat.

    Ekoran perpecahan yang berlaku dalam 2008, menyebabkan PAS keluar daripada Pakatan Rakyat. Akhirnya gabungan pembangkang yang diketuai DAP dan PKR semakin lemah. Keadaan ini terpaksa diambil alih oleh Parti Amanah Negara (Amanah) yang merupakan serpihan parti PAS. Amanah yang merupakan parti baharu masih belum dapat mengambil alih kepimpinan PAS dalam gabungan Pakatan Harapan (PH) yang baru ditubuhkan. Akibatnya PH terpaksa memeterai persefahaman perjanjian dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang merupakan serpihan dari UMNO. Gabungan ini hanya digunakan dalam platform sementara sebagai persediaan menghadapi PRU14.

    Perlu diingatkan kekuatan PAS bukan ditentukan oleh pengundi atas pagar semata-mata. Tetapi ditentukan oleh penyokong tegar PAS yang tidak mahu kerjasama dengan DAP yang dilihat kurang mesra dengan Islam. Penyokong tegar ini menyebabkan kerelevanan PAS dalam politik Malaysia sejak merdeka. Sekembalinya PAS keseorangan dalam menghadapi PRU14 ini sebenarnya telah mengisi vakum perjuangan politik Islam secara teratur. Situasi ini boleh difahami apabila terdapat segelintir penyokong tegar PAS yang memberikan kemenangan UMNO dalam PRU13 kerana tidak bersetuju dengan pendirian kerjasama DAP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya di Indonesia pun sama pada waktu Suharto. Untuk menutup salah Sendiri maka geng suharto salah cina dan ramai juga yang tertipu.

      Akhirnya golongan pelajar yang bukan bodoh dan bukan mudah tertipu jatuhkan Suharto.

      Cerita dan skrip ini bukan digunaka di Malaysia, di negara lain pun dah buat.

      Nak salahkan orang lain supaya terus nak pelahap sampai kenyang.

      Delete
  16. Kawasan Parlimen di Kedah iaitu, Alor Setar, Sungai Petani, Padang Serai dan Merbok telah memperlihatkan peningkatan pengundi Melayu daripada kurang dari 50% pada PRU11 kepada melebihi 60% pada PRU14 nanti. Malahan peningkatan pengundi Melayu turut berlaku secara mendadak di semua kawasan Parlimen di Kota Bharu, Kuala Terengganu, Kemaman, Kangar dan Kuantan. Peningkatan ini disebabkan faktor kehadiran generasi muda Melayu yang berumur antara 21 hingga 45 tahun. Golongan ini adalah pengguna tegar WhatsApp dan Facebook dalam telefon android.

    Pelabelan persepsi politik 4R (Race, Religion, Right dan Repel) telah sinonim dengan mereka. Contoh UMNO dilabelkan dengan persepsi Right iaitu hak rakyat tergadai disebabkan kes 1MDB dan GST. Diikuti dengan persepsi Race dan Religion iaitu agama dan kaum ke atas DAP yang dianggap sebagai anti Islam dan anti Melayu. Jadi mana-mana parti yang bersama dengan DAP turut dianggap bersekongkol dengan persepsi 2R tersebut. Manakala PAS dipersepsi dengan Religion dan Repel iaitu agama dan penolakan. Ini disebabkan perjuangan Rang Undang-undang 355 yang berkaitan dengan perundangan Islam. Situasi ini menyebabkan PAS kelihatan berjuang atas agama Islam. Seterusnya orang bukan Islam akan menolak (Repel) PAS yang dilihat ingin menjadikan Malaysia ke arah negara Islam.

    Mahu tidak mahu, golongan generasi muda ini akan membuat pilihan berdasarkan naluri didikan sebagai seorang Islam Melayu. Peningkatan kos sara hidup dan kesukaran untuk mencari rezeki akan memberi golongan ini dua pilihan. Pertama mendekatkan diri dengan agama. Kedua berhijrah ke negara luar. Pendekatan pertama ini lebih menjadi pilihan bagi negeri-negeri yang mempunyai sifat kenegerian yang kuat. Bagi golongan ini melihat perjuangan PPBM dan Amanah adalah parti yang masih baharu bertapak dalam dunia politik.

    Kecenderungan kepada kuasa Putrajaya sebenarnya menjauhkan mereka daripada nurani hati golongan ini. Bagi mereka sebagai politikus yang terlalu inginkan kuasa sebenarnya lebih banyak berjanji daripada menunaikan janji. Komitmen mereka yang merupakan serpihan PAS dan UMNO juga masih belum diyakini oleh golongan ini.

    Beringatlah tsunami Islam ini akan timbul apabila tiba hari mengundi. Ini disebabkan golongan ini akan membuat pemilihan yang terbaik dalam menilai bukan sahaja parti, tetapi juga perwatakan calon. Ombak tsunami Islam pasti akan melanda di lima negeri Melayu yang majoriti melebihi 80% dalam PRU14 nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing jibbon n semah badak dah panas

      Delete
    2. Ombak islam ini lah yg akan menghancurkan Parti Ajaran Sesat(Parti Anak Syaitan).
      Anda tak boleh menipu manusia sepanjang manusia. Manusia dikurnia akal untuk berfikir.

      Delete
  17. PASTI ANDA MALU BERGELAR PAKATUN SELEPAS TAHU 10 PERKARA INI…..
    1. PakaTun mahu Kerajaan mengurangkan pencemaran dan menyelamatkan alam sekitar tetapi mereka mahu petrol menjadi murah untuk menggalakkan lebih banyak kereta, lebih banyak pemanduan yang tidak diperlukan yang meningkatkan pencemaran dan kerosakan alam sekitar.

    2. Mereka menyalahkan Kerajaan untuk harga minyak yang semakin meningkat kepada RM2.30 seliter tetapi mereka tidak pernah memuji Kerajaan apabila harga minyak dikurangkan daripada RM2.30 kepada serendah RM1.60 pada 2016 tetapi berkata ini berikutan harga minyak global dan bukannya kredit Kerajaan.

    3. Mereka juga mahu Kerajaan untuk berbelanja dengan bijak dan tidak membazir tetapi mereka mahu Kerajaan untuk meneruskan subsidi menyeluruh yang banyak ke atas barangan yang kemudiannya diseludup ke negara-negara lain dan dibazirkan ke atas warga asing dan penyeludup.

    4. PakaTun juga mahu Kerajaan untuk memastikan perbelanjaan Kerajaan berada di dalam kawalan dan mengurangkan kakitangan awam tetapi kemudian mereka mengadu apabila Kerajaan memulakan langkah penjimatan kos dan membeku pengambilan pekerja baru dan menuduh bahawa Kerajaan tidak mempunyai wang lagi.

    5. Pakatun juga banyak mengadu mengenai Kerajaan memperkenalkan cukai GST yang mana 95% daripada negara-negara telah pun melaksanakannya atau akan melaksanakannya dalam masa 2 tahun akan datang tetapi mereka berdiam diri mengenai 5 langkah-langkah cukai yang lain yang dilaksanakan untuk bersedia untuk GST termasuk – pengurangan cukai korporat sejak tahun 2008, pengurangan cukai pendapatan peribadi sejak tahun 2008, mengecualikan orang yang berpendapatan RM5,000 sebulan daripada membayar cukai pendapatan peribadi, menghapuskan terus cukai jualan sehingga 20% dan menghapuskan cukai perkhidmatan sebanyak 6%.

    6. PakaTun juga mahu Kerajaan untuk menghentikan pengelakan cukai dan aliran keluar modal haram tetapi mereka menyerang GST yang merupakan alat penting yang menghentikan atau mengurangkan pengelakan cukai dan aliran keluar modal haram.

    7. PakaTun berkata mahkamah adalah tidak adil dan dikawal oleh Kerajaan tetapi apabila mereka menang kes mahkamah di mahkamah yang sama, mereka mengatakan bahawa mahkamah telah berlaku adil dan mereka telah membuktikan kebenaran.

    8. Mereka juga mahu Kerajaan untuk memansuhkan Akta Hasutan tetapi apabila beberapa pemimpin bodoh dari BN membuat kenyataan yang menyakitkan sensitiviti, PakaTun mahu Kerajaan untuk mendakwa orang-orang ini dengan Akta Hasutan.

    9. Pada tahun 2012, Ketua Menteri Pulau Pinang mahu Kerajaan Persekutuan untuk membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh orang bukan Islam walaupun agama adalah isu negara – bukan persekutuan tetapi dua tahun lebih awal pada tahun 2010, Kerajaan Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri yang sama telah mengharamkan penggunaan kalimah Allah dan 39 perkataan lain oleh orang bukan Islam dengan hukuman yang lebih berat daripada Brunei.

    10. Apabila PakaTun meminta anda untuk menyokong dan mengundi PAS sebelum ini, mereka mengatakan bahawa ini adalah untuk menyelamatkan dan memelihara Malaysia yang bersifat sederhana. Apabila BN mempunyai hubungan yang lebih baik dengan PAS, mereka berkata BN mahu memusnahkan kesederhanaan Malaysia.
    Adakah anda benar-benar mahu menjadi PakaTun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing jibbon terlebih bijan taek lho

      Delete
    2. Lebih baik menjadi manusia yg berakal menyokong PPBM dari menjadi ANJING YANG MEMAKAN BANGKAI BANGSA SENDIRI.
      MENIPU BANGSA SENDIRI SAPERTI MEMAKAN BANGSA SENDIRI.
      Ini kerja manusia penyembah syaitan. Jika kamu menyembah Allah kamu tahu betul dan salah.

      Delete
    3. Kurang pencemaran selamat alam sekitar
      memang langkah patut dan juga benar
      Macai tak suka turun harga minyak motokar
      Tapi punca pencemaran lain dia tak sebar

      Kalau tak suka turun harga minyak
      Buatlah alternatif untuk orang banyak
      Sistem pengangkutan mestilah mantap
      Pengangkutan awam semua daerah mestilah cekap

      Harga minyak turun kenalah puji???
      Itu berlaku bukan dek upaya menteri
      Dah satu dunia itulah realiti
      Tak payahlah kerajaan nak bangga diri

      Harga minyak naik kerajaan kenalah dipersalah
      Formula mengira mengapa tak dedah
      Add-on impact buat rakyat menyampah
      Cubalah cari jalan jangan buat rakyah susah

      Kerajaan memang perlu berbelanja bijak
      Kurangkan lawatan shopping luar negeri
      Kawalan sempadan janganlah koyak
      Bukan tekan rakyat dengan kurangkan subsidi

      Supaya duit kerajaan tak kehabisan
      Berbelanja bijak memang diperlukan
      Mesin OMR baru pun tak boleh nak pesan
      Belum masuk geran Universiti, KKM yang dikurangkan

      Kurang pekerja idea yang bernas
      Bukan semua rakyat suruh cantas
      Penasihat gaji buta dan juta tu perlu dipangkas
      Kaki bodek JASA semuanya perlu ditebas

      Tak payahlah sebut kesan GST
      Anak yatim piatu pun GST tak peduli
      Alasan potong cukai peribadi dikenal pasti
      Berapa kerat melayu yang dikecuali????

      Konon GST nak elak lari cukai
      Tapi menambah rakyat yang pokai
      Banyak syarikat yang tutup kedai
      Supermarket besar pun dah turut lunyai

      Mahkamah tidak adil, adakah benar????
      Ikan bilis kena, jerung besar biar
      Mereka yang lepas tentu buktinya benar
      Ditangkap pun kerna bukti yang samar

      Akta hasutan berbeza dengan fitnah
      Cakap ikut sedap mulut tak ingat Allah
      Tentulah siapa pun akan jadi marah
      Kalau tak dibendung, negara akan punah

      Konon aliran duit wanemdibi juga fitnah
      Tapi negara lain dah bawak mahkamah
      2.6b juga adalah satu tohmah
      Tapi Raja Salam tak cerita walau sepatah

      Mengapa kalimah Allah jadi masalah
      Bukankah itu satu jalan dakwah
      bukankah Islam untuk seluruh ummah
      Janganlah disekat mana-mana hak Allah

      Mengundi PAS tak sama dengan AMANAH
      PAS nampak telah jauh berubah
      Pagi ikut, petang engkar perintah Allah
      Agama bukan untuk dijual pada harga murah

      Delete
  18. tazkirah khas untuk si budin
    JANGAN AMBIL MUDAH WALAU SEKECIL-KECIL DOSA.
    Rasulullah saw telah bersabda:
    “Berhati-hatilah kalian terhadap dosa kecil, sebab jika ia berkumpul dalam diri seseorang akan dapat membinasakannya.”
    (HR ahmad dan Thabrani dalam Al Awsath).

    Segala dosa-dosa kecil yang kita anggap remeh itu adalah dari sifat-sifat mazmumah iaitu perkara-perkara yang keji yang nafsu kita gemar dan cenderung melakukanya dan menjadi dosa besar pabila kita bangga dengan dosa-dosa yang kita lakukan iaitu ujub, angkuh, sombong dan bangga diri.

    Setiap kali kita melakukan dosa akan ada terbit noda bintik hitam dalam hati sehingga bintik-bintik itu menutupi menggelapkan hati. Dosa2 dan bintik-bintik hitam itu akan terhapus dengan sifat MAHMUDAH iaitu dengan bertaubat beristighfar serta zikrullah dan menghandari perkara keji sifat mazmumah dengan mengamalkan amalan-amalan mulia sifat mahmudah.

    Rasulullah saw bersabda,
    إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ، فَإِذَا هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ سُقِلَ قَلْبُهُ، وَإِنْ عَادَ زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ، وَهُوَ الرَّانُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ: {كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ}
    “Jika seorang hamba melakukan satu dosa, niscaya akan ditorehkan di hatinya satu noda hitam. Seandainya dia meninggalkan dosa itu, beristighfar dan bertaubat; niscaya noda itu akan dihapus. Tapi jika dia kembali berbuat dosa; niscaya noda-noda itu akan semakin bertambah hingga menghitamkan semua hatinya. Itulah penutup yang difirmankan Allah, “Sekali-kali tidak demikian, sebenarnya apa yang selalu mereka lakukan itu telah menutup hati mereka”
    (Al-Muthaffifin: ayat 4). (HR. Tirmidzi)

    Andai sampai terjadi penyakit hati akibat kerosakan hati maka tanpa kita sedari timbul perasaan Ujub bangga diri kagum pada diri tanpa disedari. Inilah yang kita perlu khuatiri kerana perasaan ini dibangkitkan oleh syaitan dengan menimbukan perasaan bangga pada perkara keji yang kita lakukan sedangkan orang-orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan mereka yang tinggi darjatnya disisi Allah merasa takut dengan kesalahan walau sekecil-kecil kesalahan dosa dan sentiasa bertaubat. Kenapa kita tidak?

    Dari Abdullah bin Mas`ud berkata: Nabi SAW bersabda;
    إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَأَنَّهُ فِي أَصْلِ جَبَلٍ يَخَافُ أَنْ يَقَعَ عَلَيْهِ، وَإِنَّ الفَاجِرَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَذُبَابٍ وَقَعَ عَلَى أَنْفِهِ قَالَ بِهِ هَكَذَا فَطَارَ
    “Seorang yang beriman akan melihat dosa-dosanya seperti dia berada di lereng bukit, dia bimbang bukit itu akan menimpanya. Manakala orang yang sombong pula melihat dosanya seperti lalat yang berada di atas hidung, dia mengusirnya begini (mengibas), lalu ia terbang.”
    (Hadis Riwayat Imam Al Bukhari)

    Malangnya umat islam sekarang ini usahkan berusaha menghindar dosa kecil, sedangkan dosa-dosa yang dilaknat oleh Allah pun masing-masing berlumba-lumba menjadikanya sebagai amalan setiap masa dengan mencaci mencela PEMERINTAH dan sesame saudara. Semoga kita sentiasa dalam peliharaan Allah SWT dari tipu daya hasutan syaitan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu pesanan bagus untuk menyedarkan orang umno supaya tidak mencaci tun m.

      Delete
    2. Apa hukum Rasuah?

      Dosa besar atau dosa kecil

      Delete
    3. .
      .

      Guna ayat tak kena tempatnya.

      Mengguna ayat pada bukti lapuran kajian mengikut pakar ada lah berdosa ?

      Jangan gunakan jika ianya menggalakkan rasuah.

      Awas Si Iblis pandai menipu !

      Delete
    4. PAS....Pengikut Ajaran Sesat

      Delete
    5. PEMERINTAH aka PENYAMUN...kena taat ker?

      Delete
  19. NAJIB MENANG SEKALI LAGI
    Arab Saudi adalah tanah emas hitam. Ia menjadi sebuah negara terkaya Timur Tengah kerana mempunyai rizab minyak yang kaya. Ia diiktiraf di seluruh dunia sebagai “dewa nasib”.

    Dan kini “dewa nasib” telah datang ke negara yang diketuai oleh Perdana Menteri Najib.

    Pada hari Ahad, Raja Arab Saudi, Raja Salman tiba di Kuala Lumpur selama empat hari untuk lawatan rasmi, beliau mengetuai delegasi lebih 600 orang. Delegasi Arab Saudi di sambut oleh sejumlah besar 100 buah kereta dan majlis sambutan itu sangat jarang dilihat.
    Perdana Menteri Datuk Seri Najib berada di lapangan terbang untuk menyambut ketibaan Raja Salman dengan menggunakan protocol diplomatic antarabangsa yang tertinggi.
    Rombongan ini terdiri daripada ahli-ahli kerabat diraja dan juga merupakan kali pertama jelajah Raja Salman ke Asia Tenggara sejak pertabalan beliau dalam tahun 2015. Ini bermaksud memberi banyak peluang kepada Malaysia. Jika kita menganalisis dari sudut yang lain, ia juga mencerminkan pengaruh Najib di negara Arab.

    Najib, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, telah terikat dengan 1MDB dan isu “RM2.6 bilion sumbangan politik oleh seorang putera Arab”. Parti-parti pembangkang dan agensi tertentu telah menyerang beliau mengenai isu-isu ini.

    Dan sekarang hakikatnya jelas bahawa Arab Saudi yang dikaitkan dengan dua isu ini tidak mengelak untuk bertemu Najib malah Raja Saudi sendiri mengetuai delegasi besar melakukan lawatan rasmi ke Malaysia ketika isu sensitif ini masih panas. Dengan itu bolehlah ditafsirkan bahawa Raja Salman memberi sokongan kepada kepimpinan Najib. Tambahan pula, semua pihak memberi tumpuan sama ada isu-isu ini akan disentuh dalam perbincangan mereka semasa lawatan Raja Salman atau tidak, kerana isu ini adalah titik tumpuan utama masyarakat.

    Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamed yang kini berusia 91 tahun tidak menghalang penghinaan semasa lawatan Raja Salman malahan beliau juga bertanyakan Najib tentang apa lagi yang beliau cuba jual.

    Pada malam Ahad, jamuan rasmi yang dihoskan oleh Yang di-Pertuan Agong di Istana, seorang lagi bekas Perdana Menteri Abdullah Badawi telah dijemput untuk hadir. Bernama tidak menyebut Mahathir hadir.

    Apapun, Raja Salman telah membawa masuk pelaburan besar-besaran, termasuk AS $ 7 bilion (kira-kira RM31.1 bilion) pelaburan dalam kilang penapisan minyak di bawah perjanjian antara Petronas dan Aramco untuk projek bersepadu Rapid di Pengerang, Johor.
    Ini merupakan satu lagi pencapaian ekonomi yang besar oleh Najib setelah mendapat RM140 bilion pelaburan pada lawatannya ke China baru-baru ini. Beliau telah memenangi satu lagi pusingan, politik dan diplomatik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maka bertepuk gumbira lah budak2 felda menyambut berita dari artikel ini.

      Delete
    2. Pelaburan kepala otak kau dari china. Kos ECRL tu hutang la bongok...bodoh tak boleh di ajar.

      Delete
    3. Raja salman datang beli 50% saham RAPID Pengerang. Pak arab dah control 50%. Itu pun kau tak tau implikasinya? Kenapa bukan 49%? Hebat sangat la dapat jual aset negara pada orang asing. Kenapa johari diam, walhal baru 1 bulan lepas dia kata nilai RAPID ialah USD 27B, tapi pak arab bayar USD 7B terus dapat 50%?

      Delete
    4. Pak Arab beli 50% RAPID Pengarang ... melalak
      Mahathir jual air kat Singapore --- bisu

      Delete
    5. .
      .

      Angka Pelaburan yang di gahkan ..


      Untung nya belum tentu.

      Jika untung tak perlu naikkan harga minyak dan barang.

      Tak perlu kata GST menjana ekonomi.

      Panggil lah seribu pelabur pun, tak dapat menyelesaikan hutang negara

      Delete
    6. Pelaburan billion billion tapi duit ringgit tak naik naik pun..bursa kl pun tak excited....pelaburan konon.

      Delete
    7. Tok Arab sekarang ini berperang tak habis-habis, masalah negeri sendiri pun tak selesai.

      Masa negara kita susah dulu, perang dunia kedua, ada Tok Arab yang nak tolong?

      Delete
    8. Annoying 23:42

      Hang ni buta sejarah!!! Perjanjian Air Malaysia Singapura termeteri pada tahun 1961 (50 tahun dan tamat pada 2011) dan 1962 (100 tahun dan tamat pada tahun 2061)

      Masa tu Mahathir PM ke?????

      Delete
    9. Kalau dah bodoh tu memang bodoh

      Delete
  20. Rakyat dah sedar selepas kena tekan mcm2, tiba PRU nanti nak ajar mereka yg durjana dan tak sedar diri, awas kalian

    ReplyDelete
  21. Undilah barang naik (b end). Tamatlah riwayat kesan degil

    ReplyDelete
  22. Dari Abu Hurairah r.a bahawa Nabi SAW. bersabda yang bermaksud :

    “Tahukah kamu siapakah dia Orang Muflis?”

    Sahabat-sahabat baginda menjawab :

    “Orang Muflis di antara kami, ya Rasulullah ialah orang yang tidak ada wang ringgit dan tidak ada harta benda.”


    Nabi SAW. bersabda yang bermaksud : “Sebenarnya Orang Muflis dari kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa sembahyang, puasa dan zakat , sedang datangnya itu dengan kesalahan memaki hamun orang ini, dan menuduh orang itu , memakan harta orang orang ini ,menumpah darah orang itu dan juga memukul orang . Maka akan di ambil dari amal kebajikannya serta di beri kepada orang ini dan orang itu , kemudian kiranya habis amal kebajikannya sebelum habis di bayar kesalahan-kesalahan yang di tanggungnya , akan di ambil pula dari kesalahan-kesalahan orang yang di aniayakannya serta di timpakan keatasnya , kemudian ia di humbankan kedalam neraka.”
    (Hadis Riwayat Muslim dan Turmizi)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila bg nasihar kat semah badak yg boros..opps duit tabung..suka ati dia le nk nyopping

      Delete
  23. .
    .

    BN menang Malaysia jadi negara RASUAH.

    PH menang Malaysia ku jadi negara berMARUAH.

    1 UNDI BN = 1 UNDI UNTUK RASUAH.

    1 UNDI PH = 1 UNDI BERMARUAH.


    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN rasuah melalak
      LGE rasuah bisu

      Delete
    2. .
      .

      Rasuah yang bisu yang kena dakwa..

      Rasuah yang melalak.. boleh di disenyapkan.

      Delete
  24. Macam-macam kes rasuah ada,

    Felda, 1MDB, sampai berbillion.

    1 billion = 1000 juta

    Kemudian skandal MARA, Skandal air di Sabah sampai berjuta-juta,

    Yang herannya tidak ada kes rasuah sampai berjuta-juta di Selangor.

    Boleh jadi kerajaan negeri Selangor sekarang ini amanah.

    Kenapa di Selangor tak ada kes rasuah sampai berjuta-juta macam kerajaan BN?

    Kerajaan Selangor dah perintah sampai hampir 2 penggal. Lebih 8 tahun.

    Tak ada kes rasuah sampai berjuta-juta.

    Ini yang mengherankan,

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN rasuah melalak
      AMK rasuah bisu (rmh urut , premis judi)

      Delete
    2. 1mdb melalak
      DIEG bisu

      Delete
    3. DIEG ada kes rasuah sampai berbillion-billion?

      Ini yang mengherankan?

      Kenapa 1MDB sampai berbillion hartanya ditahan di Amerika tapi DIEG tak ada pun kes rasuah. 1 sen pun tak ada?

      Genting Highland dah berabad ada presmis judi. Tak ada yang sanggup melalak

      judi dan rasuah sama ke?

      Delete
    4. 1mdb melalak
      Splash bisu

      Delete
    5. Yg melalak anjing jibbo
      yg bisu mufti dedak

      Delete
    6. Yang herannya Spash tidak ada rasuah sampai berjuta-juta.

      Di Sabah, urusan air sampai rasuah berpuluh juta.

      Sampai nak kena panggil berbelas orang pencegah rasuah kira duit berpuluh juta.

      Ini yang heran dan pelik

      Delete
  25. Anon, RPK atau sesiapa
    Meh sini ingin nak tanya
    Tak sokong umno kiblat Singapura
    Anda undi Arab ' penderma'?

    Tergopoh gapah beri sambutan
    Dapatlah cover mudah mudahan
    2.6 tak keluar satu perkataan
    Pendedak jibbo lagi meroyan

    Tak sokong dia kita lgbt
    Sukanya dia subjek ini
    Agaknya dia lahir Rosli
    Sekarang dah tukar, Sarojini

    Kita Islam dipanggil pluralist
    Berkawan DAP dikata iblis
    Umno mendakwa parti tak racist
    Itu sebab ke China, peluk komunis

    Dikorek gali'kesalahan' Mahathir
    Didepan mata bosnya lendir
    Buruknya bos tidak terfikir
    Memang layak gelaran pak pandir

    Walau overtime diberi kerja
    Burukkan Tun rakyat tak rela
    Bukannya bodoh hendak percaya
    Berani buat pungutan suara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg peluk komunis tu funny...wakaka

      Delete
    2. Pungutan suara?

      Mimplilaaa..

      Tun dah cabar tapi dia tau apa akan jadi kalau dia sahut cabaran.

      Tapi bila facebook buat undian dia dapat la juga 3%.

      Ceyberterompah dia pun tggl 6.6% ja tu pun semua berbayar.

      Drpd MyDedak tubuhkan pula JITU.

      Tapi sokongan palsu di atas taburan dedak manakan sama dengan sokongan tulen drpd yang sayangkan Alif ba ta sebenar-benarnya.

      Tggu tempoh tamat ja pun dan kemudian dia akan hadapi juga apa yg dia cuba lari selama ni.

      Lari lagi pok jib lari...

      Delete
    3. Heran jugak,

      Penyokong dedak tak tahu berpantun.

      Bolehjadi dedak menyekat berkembangan otak.

      Itulah, makan dedak lagi,

      Ada kesan sampingannya,

      Delete
    4. Bro 9:16
      Pantun bukan kesukaan pendedak
      Madah berirama buatkan mereka tersedak
      Itu lah buruk kelaku yg haram dilantak
      Lidahnya keras, hatinya hitam mcm kerak

      Delete
  26. Satu undi utk bn = satu undi utk semah.

    ReplyDelete
  27. 1 undi umno 1 undi bersetuju melayu terus dibangsatkan
    1 undi umno 1 undi bersetuju jual agama
    1 undi umno 1 undi bersetuju lelong negara
    1 undi BN 1 undi untuk melihat kehancuran bangsa, agama dan negara

    Na'uzubillahiminzaalik

    ReplyDelete
  28. Ya Allah, kami mohon keampunanMU.

    Berilah kami rakyat Malaysia peluang untuk melihat pemimpin UNO kami dibicara di mahkamah seadilnya atas tuduhan menyonglap duit rakyat.

    Aamiin

    ReplyDelete
  29. Sebelum bicara amar Maaruf Nahi Mungkar, bicara terlebih dahulu urusan yang paling utama dari kalangan para politikus berhati serigala iaitu bai'ah kuasa pemutus dari kalangan mereka.

    Apabila ditanya akan urusan bai'ah - mereka tanpa segan menyatakan ia akan bergantung pada kuasa yg bakal diperolehi melalui PRU kelak. maka kerana itulah akan berlaku pengkhianatan dan pakatan sulit sesama mereka.

    Si jahil yang sombong tidak mengetahui melainkan sedikit dan tidak beriman selain dari apa yang disuapkan oleh para politikus berhati serigala itu.

    Bicara mengenai rasuah ?? bicarakan ia hanya untuk dipercayai oleh soldadu2 kecil yang jahil.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebelum nak cerita pasal ugama, cerita dahulu pasal rasuah.

      Jangan makan rasuah dan jangan sokong rasuah.

      Tujuan Parti Politik adalah berkhidmat kepada rakyat.

      Kita nak cerita Amar Makruf Nahi Mungkar, jangan nak cerita yang lain-lain.

      Parti politik tujuannya adalah untuk khidmah kepada rakyat.

      Jangan nak cerita lain daripada Amar Maaruf Nahi Mungkar.

      Si bodoh yang pikir dia pandai adalah bodoh sombong.

      Delete
    2. Kotar semula perkara yg ia sendiri taj mampu jawab balas.

      Apa nak buat tak amda dedak nanti miss syoru plak.

      Delete
    3. Ikhlas bodoh sombong musang berjanggut 853. Hampeh.

      Delete
    4. 9:04 - "ugama" itu meliputi segala-galanya. bagaimana para politikus berhati serigala itu mahu bicara mengenai perihal rasuah (menentang rasuah) sedangkan bersatunya mereka mengikut resam fitrah kejadian binatang (hukum rimba) ? bahkan ada dari kalangan tuan2 politikmu yg mengumpul kekayaan kilat (zuraidah @ mak lampir, Adam Rosly, Ngah dan Ngeh, DLL) dan ada juga sedang dibicarakan di mahkamah kerana rasuah- rujuk kes LGE.

      adapun setiap seorang dari tuan2 politikmu (yg memegang kuasa) itu sedang mengumpul kekayaan untuk diri dan keluarga serta kroninya sebagai bekal sama ada secara "halal" atau secara "khianat".

      teringat aku bagaimana Rafizi Ramli menghasut agar pencarum Tabung Haji mengeluarkan simpanan secara beramai-ramai (sekurang-kurangnya 70 peratus) akhirnya pecah tembelang yang dirinya sendiri tidak mengeluarkan simpanan dari Tabung Haji.

      Kamu sendiri tidak mengetahui akan roh dan jasad yang menghidupkan Pakatan Harapan plus PPBM sebelum ia diukur pada keputusan PRU ke-14 nanti. Kadang-kala aku tidak mampu berfikir bagaimana kamu boleh melangkau "jauh" ke dalam, walau belum menjejak kaki ke pintu "gerbang".

      Ketahuilah asbab utama kuatnya sokongan daripada puak pecinta LBGT, puak syiah, gerakkan pluralisme agama kepada Pakatan Harapan plus PPBM adalah berasaskan pada sifat dan keadaan didalam Pakatan Harapan plus PPBM yang roh dan jasadnya yg berubah-ubah mengikut dan bergantung pada hukum rimba.

      Sekiranya para politikus berhati serigala itu benar-benar jujur pasti mereka telah memberi bai'ahnya untuk melantik kuasa pemutus (presiden) didalam Pakatan Harapan plus PPBM.

      Allahurabbi - benarlah janji Allahswt, diberikan kepada sebahagian dari hamba-Ku yang (kufur nikmat) para pemimpin yang akan membawa kerosakan dan fitnah yg membinasakan.

      Dan kepada sahabatku John Doe - aku tertanya-tanya hendak kemana lagi kamu jualkan tipu daya tuan2 politikmu selain kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri.

      Salam jumaat penuh berkah
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. Hukum Rasuah adalah "Haram" dan berdosa besar.

      Kalau sokong dan amalkan rasuah akan masuk dalam neraka.

      Jangan hendak berdolak dalik.

      Nabi Muhammad mengajarkan kita jangan bermusuh sesama Islam.

      Tidak ada salah Amanah keluar dari Parti PAS kerana Parti politik adalah ciptaan orang kafir.

      Kalau hendak keluar-masuk PArti PAS 100 kali pun tidak haram kerana Parti politik ciptaan orang kafir, tidak ada dalam Islam.

      Tindakan PAS bermusuh dengan Amanah adalah bertentangan dengan sunnah Nabi.

      Tugas yang paling utama PAS adalah berdaawah. Bilakah PAS hendak berdaawah.


      Hukum berdaawah adalah "WAjib"

      Bila PAS hendak berdaawah kepada orang Asli di Kelantan?

      Pandangan saya adalah orang PAS itu pemalas dan hendak kerja yang senang.

      Orang PAS yang berlatarbelakang ugama tak banyak berbahas dan berdebat di Parlimen melainkan Khalid Samad, Mahfoz, Hatta Ramli, banyak yang keluar dari PAS.

      At-takiri dan Idrin sapamananyua, adakah mereka berkemampuan untuk berbahas atau berduduk diam kerana tak tahu apa nak cakap?

      Delete
    6. Wahai "unknown" yang mengaku Ikhlas dah sahabat tapi coba menyongkit Harapan dan PPBM,

      Kamu kata,

      "Kadang-kala aku tidak mampu berfikir bagaimana kamu boleh ..."

      Tapi kamu "tidak mampu berfikir", nokhtah. Tak gitu, tak mengarut nak sakitkan hati pihak lain di hari Jumaat ini

      Delete
    7. Dan kepada sahabatku John Doe - aku tertanya-tanya hendak kemana lagi kamu jualkan tipu daya tuan2 politikmu selain kepada golongan yang jahil lagi menyombong diri.

      Jawapan :-

      Hanya orang yang bertipu daya sahaja yang akan takut bersumpah laknat selepas memutar belit seperti yahudi dan kemudian beralasan seperti nasrani.

      Orang itu ialah unknown aka sahabat, si jahil yang sombong dan gemar memberi fatwa tanpa ilmu dan menjual ubat, ubat lak laju, diketawakan orang menyangka dirinya popular.

      Delete
  30. Mak ai, punya banyak rasuah di bawah Najib, Tuhan saja yang tahu. Yang belom kena tangkap kita belom tahu.

    Aku masih nunggu MO1 di tangkap sebab seleweng 1MDB dan songlap berbilion. DoJ USA kata "misappropriation of 1MDB funds and money laundering".

    Sekarang anak tiri Najib Reza Aziz nak lawan tindakan mahkamah USA yang nak sitar assets dia, aku nunggu bicara kes itu nak dengor identiti penuh "MO1" dan bukti yang di keluarkan di mahkamah bahawa dia lah penggerak utama "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" itu.

    ReplyDelete
  31. Barua2 upahan Singapore sedang kepanasan... rakyat Malaysia akan menghukum PRU14 nnti..

    Mulai ari ini .... Singapore adalah negara Isreal d Asia Tenggara... pusat fitnah... propaganda dan sabotaj ekonomi negara jiran... Singapore juga proksi Isreal di Asia Tenggara.... masa utk Malaysia lawan segala fitnah dan sabotaj yg di lakukan Spore... pada anjing dan barua2 belaan Spore melalui proksi DAP iaitu PKR..Cap Bunga dan PAN... masa untuk mengajar dan hancurkan PRU14 nnti...


    UBAH dan SIMEN


    Ini kali lah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa teksi Malaysia tak nak guna duit Malaysia tapi nak guna duit Singapore saja.

      Apasal dengan duit Malaysia?

      Delete
    2. Wahai UBAH dan SIMEN,

      Ini kali lah di PRU14 Najib dan UMNO/BN akan di guling. Di masa lain tak boleh, sebab Majlis Tertinggi dan Ketua2 Bahagian UMNO dah membisu, pilihan pemimpin parti pun dan di tangguh dek Najib, depa tak menguit.

      Dulu depa pernah bantah Najib hingga tak jadi nak buang Akta Hasutan yang dia dah buat keputusan nak buang. Akta itu melindungi hak2 dan kepentingan Melayu, kalau dibuang Najib, aku rasa dah tentu Tsunami Melayu di Pru14.

      Namun demikian, kerana di Pru13 Najib dah kena Tsunami Cina, hilang majoriti 2/3 di Parlimen, dapat keputusan yang paling buruk dalam sejarah, tambah pulak dengan

      - skandal 1MDB yang melibatkan seleweng dan songlap berbilion Ringgit (misappropriation of 1MDB funds and money laundering", kata DoJ

      - 1MDB terhutang RM53 bilion, tambah IPIC tuntut RM28 bilion, semua nya menjadi bebanan rakyat

      - GST yang menambah sempit nya hidup rakyat yang berpendapatan rendah

      - kenaikan harga barangan dek eksploitasi peniaga2 ke atas GST, dan penguat kuasa gomen Najib tak ambil tindakan

      aku rasa akan berlaku Tsunami Melayu jugak terhadap Najib dan Umno/Bn di Pru14.

      Betul kata kau - UBAH dan SIMEN. Ini kali lah kita UBAH Najib dan Umno/Bn. (Tak payah simen lah, sebab kami berperi kemaanusiaan).

      Delete
  32. Dialog warong tadi.
    Wak Joko: Johor dh mula nyah RM. SPAD dh arahkan teksi mesti gunakan SGD.
    Masrop: Aik?!, SEPAD? SPAD tu bukan agensi sj ker? Takkan Jpj dah dimakan, Bank Negara pun nak ditelan?
    Masrop: Bila undang dah jadi udang, goreng boleh ,rebus pun boleh. DiShenzen Sekatan ni,ikut suka chef ,bukan ikut suka pelanggan (Rakyat).
    Wak Joko: eeyeer tak eeyer ek.ek ek, ek

    ReplyDelete
  33. Semua sebab kes jho low disingapore. Sayang sungguh rakyat malaysia terutma orang melayu dekat jho low. Dulu pemimpin melayu malaysia kawan baik, kerap ziarah jiran (singapore) main golf bersama, malahan serah satu pulau dekat singapore. Johore dah macam rumah bini kedua singaore. Berdating pun di singapore. Silap singapore lah apa pasal pi usik business jho low disana.Banyak duit orang melayu disimpan disana malah duit negara pun ada. Ooop, salah units yg dibawa balik dari caymen pun ada disana. Awat orang melayu baru sedar kah singopre adalah negara Isreal d Asia Tenggara... pusat fitnah... propaganda dan sabotaj ekonomi negara jiran... Singapore juga proksi Isreal di Asia Tenggara.... masa utk Malaysia lawan segala fitnah dan sabotaj yg di lakukan Spore.

    Jho Low pujaan hati kami. Kami berikrar akan melindungi hang sehingga titisan darah terakhir kami. Selamat berjuang.

    ReplyDelete
  34. 1 undi buat bn 1 undi buat jho low

    ReplyDelete
  35. Shame on u singapore, jet jho low pun hang sitar. Kerana ikut telunjuk yahudi hang bukan saja fitnah dia hang di kurung habis kawan kawan bank dia dan tutup dua bank antarabangsa. Dia adalah kebangaan kami, pada usia muda dah kaya raya. Dulu artist hollywood mana kenal malaysia. Jho low dan riza dah buat malaysia terkenal. Dua orang anak muda yg kira berjaya di US. Tu yg buat yahudi america iri hati. Orang lain nak kumpul banyak tu punya duit dan harta sampai beruban baru dapat tapi depa dua ni bukan saja menjadi kebangaan ibu bapa tetapi negara terutama orang melayu malaysia. Awat kerajaan m'sia tak mau putus saja hubungan diplomatik dengan singapore. Dia dah fitnah the darling of the malays jho low.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju...Malaysia Boleh, Singapore Jeles!

      Delete
  36. Yg serah satu pulau tu semua pemimpin dari UTARA.... pemimpin dari UTARA ini kenanyakkan tak ada jati diri... prgangan akidah yg hancur banyak pemimpin dàri UTARA ..... nak fakta ke sialll...!!!
    Slogsn islam madani... hadhari...fundmentalis islamik state... kepimpinan melalui ulama... singapore serah kat lee kwan u...... dan semua dah BERSATU skg jadi barua dan anjing pluralist murtad lgbt gay pada tuan barua berpusar di Singapork melalui proksi DAP.....


    Nak fakta lagi......!!!!!.

    ini kali lah


    UBAH & SIMEN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utaralah, autalah. Tapi Johor dh jadi Shenzen Selatan, pakai Dolar Singapura.
      Yang best Sepat tu, oops SPAD yg makan JPJ. BNM pun boleh telan. Mana undang2? Oops udang2.
      1027 dh gila teruk tu, lol.

      Delete

  37. .
    .

    Zakir Naik.

    Apa kah Malysia cuma ada penceramah dan Ulamak Politik sehingga tidak ada pendakwah ?

    Siapakah sasaran Zakir Naik berdakwah ?

    Mengapa Zakir Naik datang ketika PRU hampir menjelma ?

    Zakir Naik dan Azhar Idrus tidak boleh mengalir kan air mata penyesalan kerana merindui Muhammad dan merasa hebat nya Kasih-sayang Allah

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  38. adapun resam dan fitrah manusia yang dianugerahkan akal oleh Allahswt - tatkala ia dikumpulkan dengan beraneka bangsa maka urusan yang paling utama dan wajib adalah memberi bai'ah dan melantik kuasa pemutus dari kalangan mereka demi kemaslahatan ummah.

    lalu kemudian barulah mereka mengerjakan yang Maaruf dan menghalang yang Mungkar sebaik mungkin sesuai dengan tuntutan syarak. Hikmahnya supaya para manusia itu tidak lagi saling berkhianat sesama mereka kerana terikat dengan bai'ah.

    Berbeza pula dengan fitrah kejadian binatang yang tidak dikurniakan akal - cubalah kamu kumpulkan binatang dari beraneka jenis lalu apakah kamu sangka mereka akan memberikan "bai'ah" demi kemaslahatan mereka ??

    Maha Suci Allahswt - walaupun demikian fitrah kejadian binatang,telah diaturkan rezekinya tidak akan saling bertindih.

    serumpun rumput di padang ragut difitrahkan Allahswt mampu menjadi rezeki pada berjenis-jenis haiwan yg meragutnya (ada yg hanya memakan daunnya lalu meninggalkan pucuknya, yang memakan pucuk akan meninggalkan akarnya untuk rezeki haiwan yg lain). demikianlah aturan yg disempurnakan Allahswt.

    Maka tatkala berkumpulnya tuan2 politikmu didalam Pakatan Harapan plus PPBM dengan tidak memberi bai'ah untuk melantik kuasa pemutus didalamnya - maka ketahuilah sesungguhnya mereka hanyalah membawakan tipu daya dan mereka benar-benar mengikut pada resam dan fitrah kejadian binatang.

    Satu pertanyaan buat kalian - apakah kamu yang mengikut kepada Pakatan Harapan plus PPBM masih bersifat manusia atau sebaliknya ??

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita pengikut PH plus pbbm adalah manusia berakal, educated, tau baca wsj, bloomberg, cnbc, scmp, tau kes2 berkaitan 1mdb di spore, tau kandungan DoJ, faham situasi ekonomi semasa. Kau pulak macamana? Kes sturzenegger di spore pun kau tak paham....pirah nak tunjuk pandai

      Delete
    2. Unknown aka sahabat bn, cer ko tulis dalam bahasa english pulak komen komen ko ni...tunjuklah skit skil penulisan omputih ko tuh, asyik kopipes soalan yg sama je..kalo nak mendedak tu pepandai le skit, jgn le jadi manusia bingai mcm kata bro john doe tu..kihkihkih

      Delete
  39. Rakan2 pendokong PH , jangan TERTIPU dek hasutan syaitan berupa anon aka sahabat tu. Tak boleh baiah utk org ke 2 sekarang ni sebab bai`ah pd najib ( rela/terpaksa) masih terpakai dan sedang dlm proses utk membatalkan bai`ah tu (kerena telah menyusahkan rakyat terbanyak). Caranya melalui PRU 14 - ikut era milinia ya anon aka sahabat - Utk itu pastikan anda pilih PAKATAN HARAPAN demi AGAMA BANGSA DAN NEGARA.

    ReplyDelete
  40. Kalaulah ada pemimpin bawak kereta nak masuk parit, adakah pengikut Baiah sama-sama masuk ke dalam parit?

    Atau buat U turn.

    Orang macam ini punya bodoh pun ada

    Pasal itu di jalan raya ada "U" Turn.

    Hukum Rasuah adalah "Haram" dan berdosa dan siapa amalkan rasuah tempatnya dalam neraka. Tidak kira Baiah atau tidak Baiah.

    Serupa juga hukum puasa wajib, tidak kira Baiah atau tidak Baiah.

    Ikhlas dari saya kepada aka Sahabat

    ReplyDelete
  41. "Berbeza pula dengan fitrah kejadian binatang yang tidak dikurniakan akal - cubalah kamu kumpulkan binatang dari beraneka jenis lalu apakah kamu sangka mereka akan memberikan "bai'ah" demi kemaslahatan mereka ??"

    Jawapan Tidak, sebab sifat binatang akan memberi bai'ah kepada yg kuat dan berkuasa diantara depa (kalu binatang fisikal dan kalu manusia bersifat binatang, material spt pangkat, kedudukan dan dedak).

    ReplyDelete
    Replies
    1. 11:15 - sila fahamkan terlebih dahulu frasa "beraneka jenis binatang". ia membawa maksud haiwan dari spesis yg berbeza.

      Haha, kamu sendiri mengakui binatang juga akan memberi bai'ahnya mengikut hukum rimba (DOMINAN melalui kekuatan fizikal) ia hanya terpakai sekiranya ia melibatkan spesis yang sama. sekarang cuba kamu bawakan hujah yg ini kepada para politikus berhati serigala di dalam Pakatan Harapan plus PPBM - teriakkan kepada mereka - "sedangkan binatang juga memberikan bai'ahnya inikan pula kamu manusia yg dikurniakan akal bersama tetapi tidak mahu memberi bai'ah".

      Lalu apakah aku mendatangkan fitnah kepada para politikus itu ?

      Delete
  42. 10:53 - kamu hanya membuatkan aku tersenyum wahai sahabatku. apakah kamu ini tidak mengetahui selain dari apa yang didatangkan oleh para politikus berhati serigala yang bersemayam didalam Pakatan Harapan plus PPBM ??

    Bai'ah yang aku maksudkan adalah bai'ah dari kalangan tuan2 politikmu didalam Pakatan Harapan plus PPBM - siapa pemegang kuasa pemutusnya (presiden) ?

    Dari bai'ah inilah akan diketahui roh dan jasad yg menghidupkan Pakatan Harapan plus PPBM sebagaimana kamu mengetahui akan roh dan jasadnya PKR, DAP, PAN serta PPBM.

    1) soldadu2 PKR memberi bai'ah untuk melantik Wan Azizah sebagai pemegang kuasa pemutus (Presiden). maka roh dan jasadnya PKR boleh dirujuk pada matlamat penubuhan PKR.

    2) LGE diberi bai'ah oleh para pengikutnya sebagai Setiausaha Agung DAP yg memegang kuasa pemutus. rujuk pada matlamat penubuhan DAP untuk mengenal roh dan jasadnya.

    3) PAN walaupun roh dan jasadnya dihidupkan DAP (melalui perjanjian melalui penajaan wang ringgit) tetap ia punyai kuasa pemutus bertaraf boneka DAP.

    4) Muhyiddin Yassin diberikan bai'ah sebagai presiden PPBM walaupun hakikat pengerusinya (Tun Mahathir) yg memegang kuasa pemutus. Sila rujuk pada matlamat penubuhannya untuk mengenali roh dan jasad PPBM.

    Kini bertemunya keempat-empat puak yang berlawanan roh dan jasad penubuhan didalam Pakatan Harapan plus PPBM tanpa mereka memberi bai'ah untuk melantik kuasa pemutus dari kalangan mereka, maka ketahuilah sesungguhnya mereka hanya membawa pendustaan.

    Bahkan para politikus berhati serigala itu telahpun menyatakan urusan bai'ah ini bergantung sepenuhnya pada kuasa yg bakal diperolehi melalui PRU ke-14 nanti serta rundingan (pakatan sulit) siapa yg paling berjaya.

    Boleh jadi roh dan jasad DAP yg menjadi roh dan jasad Pakatan Harapan plus PPBM atau PKR, tetapi ketahuilah roh dan jasad PPBM tidak akan menjadi roh dan jasad Pakatan Harapan plus PPBM selagimana PAS tidak menjadi sekutu pada PPBM.

    Allahurabbi - kamu benar-benar sedang memikul tipu daya dan aib para politikus berhati serigala itu.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat



    ReplyDelete
    Replies
    1. Sahabat...pemikiran kau tahap mat felda. Teng kiu, have a nice day.

      Delete
    2. 11:40 -erm, kamu tiada hujah untuk membantah tatkala aku bawakan kepadamu sifat dan keadaan para politikus berhati serigala yg kamu mengikut kepadanya bukan ?

      Pokoknya kamu yang "sedang" dizalimi dan dirompak bukannya aku.

      Pokoknya kamu yang sedang "berjuang" menghapuskan rasuah dan bukannya aku.

      Malang sekali tuan2 politikmu mengikut resam dan fitrah kejadian binatang lalu kamu menurut kepada mereka dan bukannya aku.

      Aku minta maaf kerana fitrah dan kejadianku dimuliakan Allahswt sebagai khalifah dimuka bumi dan aku tidak menurut pada fitrah kejadian binatang.

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    3. Unknown aka sahabat bn, cer ko tulis dalam bahasa english pulak komen komen ko ni...tunjuklah skit skil penulisan omputih ko tuh, asyik kopipes soalan yg sama je..kalo nak mendedak tu pepandai le skit, jgn le jadi manusia bingai mcm kata bro john doe tu..kihkihkih

      Delete
    4. 12:02 - aku sudi memberikan komen didalam bahasa Inggeris seperti kemahuanmu, cuma sudikah kamu memberikan jawap kepadaku tatkala aku mengatakan tuan2 politikmu itu menghidupkan Pakatan Harapan plus PPBM mengikut resam dan fitrah alam haiwan ? fikirkan urusan ini terlebih dahulu wahai sahabatku.

      Kamu tidak akan pernah mencapai "B" sebelum kamu melepasi "A" terlebih dahulu.

      Salam jumaat untuk semua
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. kepada nknown @ sahabat yg masih cuba mengalih tiang gol...

      selagi masih tak terjawab dari mana dan ke mana perginya wang rm2.6billion dalam akaun tuan politikmu, najib, begitulah juga kamu takkan mencapai "B" sebelum kamu melepasi "A" dahulu.

      Delete
  43. Padah sahabat...ramai pernah cabar fakta kau, kau diam bila tak boleh jawab. Anyway, could you please elobrate your insinuation that pakatan plus pbbm mengikut resam fitrah alam haiwan. I am not sure as to what nonsense that statement was all about. And dont forget that you still owe us an analysis of the sturzenegger case in spore.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,Unknown aka sahabat bn......krik..krik..krik..krik
      Kihkihkih..

      Delete
    2. 12:25 - dari kalangan kamu hanya John Doe kelihatan sanggup membela pada tipu daya dan aib yang dibawa Pakatan Harapan plus PPBM. Namun seringkali hujahnya, kembali membelit batang lehernya

      Telah aku katakan perihal sumpah laknat bukanlah permainanku, ia adalah "hujah" sahabatku John Doe.

      rujukkan ku mengenai sifat dan keadaan yang mengikat para politikus berhati serigala di dalam Pakatan Harapan plus PPBM ialah mereka tidak memberi bai'ah dari kalangan mereka untuk melantik kuasa pemutus didalam Pakatan Harapan plus PPBM - sila katakan kepadaku jika mereka bukan mengikut resam dan fitrah alam haiwan (hukum rimba), bolehkah kamu membuktikan resam dan fitrah Pakatan Harapan plus PPBM adalah mengikut fitrah kejadian manusia ?

      Aku tidak "berhutang" kepadamu, bahkan mereka-mereka yang beriman dan mempercayai akan khabar Najib merompak berbillion ringgit melalui 1MDB lah yang masih belum mampu melunaskan "hutang" dengan membawa segala "bukti" ke muka pengadilan walau setelah 7 tahun berlalu.

      Kes di Singapura tidak mensabitkan Najib bukan ? Bahkan DOJ juga masih malu-malu untuk "menukar" frasa MO1 kepada nama Najib sebagaimana yang kamu percayai.

      Mari bicara mengenai Amar Maaruf
      Mari bicara perihal Nahi Mungkar
      Setelah Pakatan Harapan plus PPBM memberikan bai'ahnya dari kalangan mereka.

      Ketahuilah fitrahnya kamu tidak akan mencapai "B" sebelum kamu mendakap "A" terlebih dahulu.

      Allahurabbi.
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat



      Delete
    3. Yo unknown...in english please

      Delete
    4. 13:17 - haha, siapkan dirimu dengan hujah sebagai bekal untuk membela tipu daya yang dibawa Pakatan Harapan plus, in Shaa Allah aku akan berlaku jujur denganmu.

      Tidak salah untuk berbangga dengan Bahasa Inggeris kan ...

      Salam ya salam.
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    5. kepada unknown @ sahabat yg masih cuba mengalih tiang gol...

      selagi masih tak terjawab dari mana dan ke mana perginya wang rm2.6billion dalam akaun tuan politikmu, najib, begitulah juga kamu takkan mencapai "B" sebelum kamu melepasi "A" dahulu.

      Delete
    6. Unknown...jelas se jelas jelasnya kau tak fasih english. Ilmu kau terhad pada tahap tv3 dan utusan. Kau tak tau apa kandungan bloomberg, wsj, cnbc, dll. Ramai yg tak fasih english, tapi tak tipis ilmu, kerana mereka mampu mencari sumber berita yg sama dalam bahasa melayu, lantas celik isu 1mdb. Tapi bukan kau. Sebab tu la satu topik kau boleh goreng berbulan. Stay stupid as stupid does.

      Delete
    7. Sahabat, mu don understeng english, mu go ask freng who spik about 1mdb lerrr. Mu write long long, mu fry till black black, but topic same same many months already. Gog ask freng or not? Mu dont be clown here, mu make people laugh. Mu niiiehhhh......brain not full yeqt, mu go stydy hard hard first.

      Delete
    8. 14:23 - tidak pernahkah kamu merasa lelah akibat terlalu lama mempercayai kisah 1MDB versi Pakatan Harapan plus PPBM ?

      SPRM dan PAC telahpun melakukan siasatan dan mendapati tiada berlaku penyelewengan wang milik 1MDB. kamu memilih untuk tidak mempercayai dan terus selama 7 tahun atau sepanjang hayat, itu terpulang padamu sendiri.

      Sejujurnya tuan2 politikmu mampu memberikan satu pukulan "knoxout" kepada Najib dengan hadirnya Raja Salman tempoh hari.

      sayangnya tiada seorang pun dari kalangan tuan2 politikmu yang berani "menghadap" kepada Raja Salman dengan mendedahkan betapa Najib telah memfitnah kerajaan Arab Saudi sebagai kambing hitam didalam kisah 2.6b versi Pakatan Harapan plus PPBM.

      Lebih memualkan dengan segala "fakta" dan "bukti" hasil siasatan dan pendedahan lidah media antarabangsa (WSJ, Bloomberg, MK, The EDGE, etc), tuan2 politikmu pun tidak sanggup menggunakan segala "fakta" dan "bukti" itu untuk mengheret Najib ke mahkamah di luar sana. sebaliknya ia dibuat sebagai bekalan politik untuk golongan yang jahil lagi menyombong diri seperti kamu.

      Dan kepada 14:58 : aku tidak "menggoreng" tetapi membawakan cermin untuk kamu bermuhasabah diri

      Sekiranya aku merupakan salah seorang dari kalangan tuan2 politikmu pastilah akan aku kumpulkan golongan yang jahil seperti kamu untuk berhimpun dijalanan sewaktu hadirnya Raja Salman dengan membawa isu 2.6b sebagai modal politik menjelang PRU ke 14 nanti.

      Sehingga kini aku tertanya-tanya mengapa tuan2 politikmu tidak mengambil peluang tersebut ??

      Salam ya salam
      Ikhlas dariku unknown aka sahabat

      Delete
    9. unknown @ sahabat:

      kata-kata mu "SPRM dan PAC telahpun melakukan siasatan dan mendapati tiada berlaku penyelewengan wang milik 1MDB." jelas adalah penipuan besar tuan2 politikmu terhadap orang seperti kamu.

      penyiasatan tanpa pendedahan laporan audit negara yang telah diOSAkan adalah tidak telus, tiada integriti, dan sia-sia. oleh itu, keputusan daripadanya juga adalah sia-sia dan tidak mungkin boleh dipercayai.

      oleh itu, silalah kembali kamu menyanyi "lagu" yang sama. perjuangan buta kamu adalah sia-sia.

      aku menutup dengan kata-kata mu semula: "kamu takkan mencapai "B" sebelum kamu melepasi "A" dahulu."

      Delete
  44. Tuan admin,
    1 undi untuk bn = 1 undi untuk RASUAH
    TEPAT PADAT MANTOP

    ReplyDelete
  45. Ya....jangan undi BN!

    ReplyDelete
  46. Tahniah PM. Teruskan agenda rakyat didahulukan.  Semoga terus cekal dan tabah.

    Pengusiran (Al-Ĥashr):14 - Mereka tidak akan memerangi kamu dalam keadaan bersatu padu, kecuali dalam kampung-kampung yang berbenteng atau di balik tembok. Permusuhan antara sesama mereka adalah sangat hebat. Kamu kira mereka itu bersatu, sedang hati mereka berpecah belah. Yang demikian itu karena sesungguhnya mereka adalah kaum yang tidak mengerti.

    “When a bird is alive, it eats ants, yet when it die, the ants eats it. Circumstances can change at any time and the tables usually turn over a period of time. Do not oppress, despise or hurt anyone during your lifetime. You may be powerful today but remember, time is more powerful than you! Just like one tree makes a million match sticks, yet when the time comes, only a single match is needed to burn a million trees."  - Mufti Ismail Menk

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...