Sunday 12 March 2017

KALAU BETUL SAYANG, KENAPA TAK PULANGKAN ROYALTI MINYAK KEPADA KELANTAN?


Kata Najib Razak di Kelantan hari ini, "kita buat hospital, universiti dan kereta api moden untuk rakyat Kelantan kerana ambo (saya) sayang rakyat Kelantan."

Sayang betul atau sayang nak menang pilihanraya?

Memadaikah mengatakan sayang dengan hanya memberi projek-projek pembangunan saja?

Kenapa tak dipulangkan terus royalti minyak yang dituntut sejak bertahun-tahun oleh Kelantan?
Tambah Najib lagi, "pemimpin terdahulu dari ambo, tak payah sebut nama, dia kata orang Kelantan ini patut kita dera, kurangkan peruntukan. 

"Ambo tak percaya, ambo tak kurang, ambo tambah peruntukan untuk rakyat Kelantan."

Sekali lagi, jika Najib benar-benar tidak mahu sama seperti pemimpin terdahulu yang disebutnya itu, beliau seharusnya berani memulangkan kembali royalti minyak kepada Kelantan itu.

Ia adalah hak rakyat Kelantan, dan siapa pun yang memerintah negeri itu selepas ini, mereka berhak terhadap royalti tersebut.

Dan sebagai bukti sayangnya kepada rakyat Kelantan, Najib wajar mengambil langkah segera mengenainya.

Jika tidak, siapa mahu percaya? (ShahbudinHusin 12/03/2017)

91 comments:

  1. Ini bapak klentong...klentong sana klentong sini..

    Macai2 pandai klentong ikut bapak klentong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.. Apa punya gila babi nya nih Si bijan nk buat ecrl 50 billion utk rakyat Kelantan atau nk kambus hutang. JASA yg menari ikut gendang tuan politik nya jd barua singapork dan Chinese communist. Kikiki Allahurabi nk layan nafsu serakah losemah yg berhati serigala Dan JASA menari ikut gendang losemah.. Ahaksss ptui JASA.. Ahaksss ptui unknown aka sahabat.. Ahaksss ptui Newcastle university alumni.. Ikhlas dariku akak langsuir aka suwey.. Kikiki

      Delete
    2. Atakiri Q7 dan albudoh bin Nik acis kata pas lahirkan ularrmak tapi dap lagirkan kelab malam..

      Pas lupa anak Najib adalah dijat prodessuonal di kelab malam dan disco di singapore

      Nak cipta nas dan ayat Allah utj gaduh dhbbdap pun tak lepas..apa lagi ayat utk simen hubungan dgn najb?

      Sebenarnya royalti minyak dah di beri kod Kelantan tapi bukan direct kod rakyat.. Melalui pemimpin pas yg tidor sebantal dgn Najib..

      Ya melalui dedak !!! Abudoh kata royalti tak penting.. Yang penting bijan bagi dirext dalam affin bank !!!

      Delete
    3. Najib dayang orang kelantan rupanya. Habis tu knp sanggup cerai bini pertama (orang kelantan)

      Delete
    4. Typo dayang = sayang

      Delete
    5. Saudara SH,
      Tak payah la wayang lagi la si
      PM kita tu, nik aziz pernah terima bantuan Tun M untuk kelantan.
      Refer utusan online 30/3/2012

      Delete
    6. Rakyat negeri lain kalau sebelum pru15 nk dpt banyak peruntukan, pastikan pru14 pilih pembangkang.

      Delete
    7. Setuju pendapat anon 23:02, bapak klentong bila bersuara x ingat dunia atau akhirat.Masa kelentong duduk bawah x ada hati perut pula nak bantah dera kelantan.Ini dasar tunjuk pekung didada bukan tunjuk pandai tapi tunjuk kebodohan x bertepi...biasalah perangai umngok , dia ingat dia pintar tapi rakyat nampak dia bodoh sial sebenarnya.

      Delete
  2. Najib: Rakyat Kelantan tak patut didera
    12 MAC: Datuk Seri Najib Tun Razak menyifatkan beliau adalah Perdana Menteri untuk semua rakyat serta tidak berharsat mendera rakyat Kelantan kerana tidak mengundi Barisan Nasional (BN) pada PRU sebelum ini.

    Beliau berkata mantan Perdana Menteri terdahulu pernah mengeluarkan kenyataan bahawa rakyat Kelantan perlu didera melalui pengurangan peruntukan tahunan untuk pembangunan negeri itu.
    “Pemimpin terdahulu dari ambo, tak payah sebut nama, dia kata orang Kelantan ini patut kita dera, kurangkan peruntukan. Ambo tak percaya, ambo tak kurang, ambo tambah peruntukan untuk rakyat Kelantan,” katanya di majlis pecah tanah Hospital Bachok di Kampung Bator, Jelawat pada Ahad.

    Turut hadir adalah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed, Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S. Subramaniam, Ketua UMNO Bahagian Bachok Datuk Dr Awang Adek Hussin dan pemimpin UMNO Kelantan.

    Najib bertegas bahawa dia sangat komited membela nasib rakyat dengan membina lebih banyak rumah untuk golongan miskin di negeri ini.

    “Kita buat rumah, hospital, universiti dan kereta api moden (ECRL) untuk rakyat Kelantan kerana ambo (saya) sayang rakyat Kelantan,” katanya.

    Ahli Parlimen Pekan itu juga bertekad untuk terus membawa pembaharuan di Kelantan dengan melaksanakan lebih banyak projek pembangunan bagi manfaat rakyat.

    Beliau berkata projek pembangunan bagi kebaikan rakyat dan membantu mengembangkan ekonomi Kelantan itu termasuk pembinaan Hospital Bachok.

    Selain itu, katanya, kerajaan juga menyediakan kemudahan lain seperti hospital baharu di Kuala Krai bernilai lebih RM300 juta yang sedang dalam pembinaan.

    Terdahulu beliau yang dalam lawatan dua hari ke negeri itu dan sudah menghadiri pertemuan tertutup bersama-sama barisan kepimpinan tertinggi Badan Perhubungan Umno Kelantan pada malam tadi, bagi membincangkan hala tuju dan persediaan UMNO negeri dalam menghadapi pilihan raya umum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Janji lagi hospital baru. Janji hospital pakar di Baling PRU lepas pun tinggal janji

      Delete
  3. Selesai lawatan ke Pahang semalam, saya terus ke Kelantan untuk membuat lawatan kerja.
    Ada yang bertanya kenapa saya sebagai sering ke Kelantan, beri begitu banyak projek, misalnya hari ini saya merasmikan sebuah hospital baharu di Bachok, bernilai RM140 juta. Saya juga umum bina Hospital Kuala Krai bernilai RM300 juta lebih.
    Saya sayangkan rakyat Kelantan, dan kerana Allah SWT telah perintahkan bahawa kalau jadi pemimpin, kita wajib bersikap adil.
    Ada pemimpin terdahulu, waktu dia memerintah, bagi dia orang Kelantan patut didera kerana tak sokong dia, peruntukan untuk negeri Kelantan dikurangkan.
    Ini bukan pendekatan saya. Pada saya, orang Kelantan sebagaimana rakyat Malaysia yang lain, perlu dibantu.
    Misalnya pagi tadi saya melawat rumah Mek Nab, Che Rohana dan Aliza, 3 keluarga dan rumah yang amat daif dan miskin.
    Sebagai sebahagian daripada kempen Jom Bantu Rakyat yang saya lancarkan, ketiga-tiga mereka akan menerima rumah baharu yang lebih selesa.
    Sebagai Perdana Menteri, saya ingin membawa perubahan besar kepada negara, dan ini termasuk negeri Kelantan.

    Sebab itulah, kita umumkan pembinaan Landasan Keretapi Pantai Timur (ECRL) dari Gombak di Kuala Lumpur hingga ke Wakaf Baru di Tumpat, dan salah satu stesen kereta apinya di Jelawat, Bachok, tidak jauh dari tapak hospital baharu.
    Bila siap ECRL ini, tempoh perjalanan cuma 4 jam, dan akan bawa banyak kesan sampingan, “multiplier effect” kepada kehidupan rakyat di sini, membuka peluang pekerjaan dan meningkatkan taraf hidup rakyat.
    Insya-Allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Multiplier effect? Piiiirah. Ini analisa economist tahap kampong. Apa yg kelantan perlukan ialah pelaburan di sektor perkilangan spt di pulau pinang dan selangor yg mewujudkan ratusan ribu peluang pekerjaan. Sektor ini yg wujudkan multiplier effect. Itu pun kjaan PAS tak boleh buat.

      Delete
    2. Najib buat keretapi laju supaya orang kelantan cepat sampai kl..tambang tak tau berapa lagi...

      Delete
    3. Buat hospital utk kegunaan pekrja komunis 40 000 yg akan bekerja di ECRL nanti.. Nanti bising abang CHINA pekerja demam takde hospital nak rawat atau tak cukup katil..

      SEMUA KERANA KOMUNIS NAJIB ZANGGUP BUAT APA SAJA..esok ada pulak buat rumah urk pekerja komunis 60 000 utkbsiap projek ecrl !!!

      Macam di Shah ala. Buat hospital terbengkalai... Umno Style.. Melayu stail.. Bengap style

      Delete
  4. Mamak jangan lari lari lagi haaahhhh.... ini batua Singapork tak bole sinang sinang mau.lari lagiii tauuu...!!!
    Orang sudah sahut cabaran jangan lari sana... lari sini.. lari sanun... kasi goyanggg... yanggg.. yanggg telo mamak barua Singapork ini kali.....


    ini kali lahhhhh...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kamu tulis ni biol, tak faham langsung macam jubur kena melewat dek beruang gila.

      Delete
    2. Dia buasir 7 hari dah tuuuu

      Delete
    3. Mamat 23:34 kamu dah kena penyakit anjing gila sebab makan dedak basi.
      Orang lain makan dedak grade satu.
      Kamu orang kecik makan dedak grade tiga yg tercemar. Berpuas hati lah kau ambil upah menyalak Tun Mahathir.
      Dah takda kerja....dapat kerja upah menyalak cukuplah....kena pandai bodek tuan mu, jika nasib mu baik dapat naik pangkat lah jadi L/Koperal.
      Jika tak menyalak kuat kuat, tuan mu akan halau kamu tak beri makan lagi.....pada masa itu nasib jadi ANJING KURAP.
      padan dg muka kamu menyalak tak bertempat.

      Delete
    4. Kenapa plak tun madey msu lari?..lari kemana?

      Delete
    5. Barua cina kominis sakit mental

      Delete
    6. Heheh hi hihi.

      Manix Monday..

      Anon happy dyit $ing Dollar jatuh!!! Jual kondo lembu utg berlipat kali ganda!!!

      Semalam party homemade todi dari susu lembu

      Delete
    7. Bijan singapork dan losemah Chinese Communist jgn nk lari dari penjara sungai buloh. .ini kali lah.. Barua2 singapork dan Chinese communist kena pasung!!! Ini kali lah..

      Delete
  5. Hang ni sasau ka apa 23.34. Duk tak duduk mengacau semacam saja.Ta'kan kerana Tun nak berdebat dengan nazri hang dah macam orang gila babi. kalu ada yg kenai dia tolong sat bawa pi berubat. Bahaya penyakit ni. Bahaya kepada orang ramai.

    ReplyDelete
  6. Barua mamak suruhan Singapork jangan lari lari lagi haaahhhh.... debat sudah mau sampai... jangan bagi manyak alasan bodo... mamak sudah panik laaahh..!!!
    Mamak sudah gelabah laahhhh....!!!!
    Kikikikiki...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Racist la lu

      Delete
    2. Mamat ni sewel..bila tun bagi alasan nak lari...yg takut debat nak lari Rahman dahalan dan najib...sewel ni nak auta plak...

      Bebudak yg blm cukup akal..

      Delete
    3. Bebudak barua cina kominis sakit mental...risau nazri kena belassh dengan tun...

      Delete
  7. Tuan Shbuddin,
    "Saya sayangkan rakyat Kelantan, dan kerana Allah SWT telah perintahkan bahawa kalau jadi pemimpin, kita wajib bersikap adil."
    Sebab nama Allah telah digunakan, mungkin tokoh2 yg lebih fakih sudi memberi pendapat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalo dia ikut perintsh Allah dia tak klentong dan tidak rembat duit 1 mdb 2.6 billion...

      Delete
    2. Orang bodoh dn sewel shj ada hatiperut utk dengar ucapan pencuri duit 1mdb. Ni lah mamat bugis yg ckp pak Arab bagi dia rm2.6billion. Satu dunia dia klentong....sapa lah orang2 bodoh yg duk dengar dia ckp...

      Delete
    3. Sewel mcm barua cina kominis...hi4...

      Delete
  8. Pembangunan dan hak rakyat Kelantan akan diberikan sedikit demi sedikit. Seharusnya rakyat Kelantan bersyukur kerana PM kita yang ada sekarang amat prihatin terhadap rakyat jelata dan jelita. Pembangunan di Kelantan sedikit demi sedikit Dato Najib sudah beri. Bersabarlah. Royalti minyak nanti akan menyusul tak lama lagi. Saya mewakili UMNO berharap agar rakyat Kelantan akan mengundi UMNO nanti. Sama sama kita lawan regim Tun M dan sekutunya nanti.

    Seruan Ikhlas Alumni Newcastle University

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah berapa tahun rakyat kelantan kena sabar tunggu royalti...

      Delete
    2. Dah mesra dengan pas nak kena tunggu royalti...BN tak payah tanding di kelantan sepatutnye..bagi pas lah sahabat baik kita...

      Delete
    3. Pada 2030 negeri di selatan negara akan di ambil alih sepenuhnya oleh


      CHINA KONUNIS.. lengkap sudah laluan silk Road of china..

      Tq Najib. Mb Johor .. Muar .. Pontian.. Pasir Gudang .. Pengerang... Kota tinggi mersing segamat ..

      Delete
    4. Alahai ,,nak selamatkan nyawalah katakan,,,,,,bermacam2 lah janji di capati,,,cumer yang terlajak dunggu jer yang masih tak paham2 ..kah..kah..kah..kah

      Seruan Ikhlas Alumni University Idongo

      Delete
  9. Tak payah laa royalti minyak najib weiii... kalau kau bagi pon yg akan mentekedarah duit tu nik amar, sudin dgn perosak2 agama jugak.. tunggu PH sgn Amanah menang nanti bagi laaa....
    Itupon kalau di kerusi PM lagi, kot2 masa tu dok dalam jel....

    ReplyDelete
  10. 23.58
    pendapat yg paling bagusss sikarang ... itu mamak barua Singapork jangan kasi konar baring cari alasan lagi haahhh...!!!!
    Itu dewan sudah booking oooo.... debat suda mari jangan kasi tangguh lagi... mamak mana.... mamak manaaa haaahhhh....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bebudak bila bercakap merapu...nazri yg akan lari suruh najib batalkan...

      Delete
    2. Utk rekod,tun tak pernah lari berdepan musuh tp geng najib ramai, termasuk najis tu sendiri.. tanya la siapa geng najib yg lari,aku nak bgtau..

      Delete
    3. 0006 ni unknown aka sahabat, satu orang saja. Dubok ni cuba menipu supaya nampak macam banyak binatang sedang cari bangkai di blog Tuan Budin. Bro bro semua tidak oerlu balas, memang tiada fakta cuma penuh auta. Kalau sudah bertuankan cina Jho Low memang pengkhianat negara. Kalau Tuan Jho Low lepas berak suruh jilat pun unknown aka sahabat aka adu domba aka jahiliah aka hati serigala pun kwna jilat.

      Delete
  11. Lanon 23.34

    ini Lanon dua tiga tiga empat
    takde kerja mulut mengumpat
    mamak hari hari mahu disebat
    dedak penuh lubang tersumbat

    Siapa lari siapa penakut
    nothing to hide terus dia cabut
    ajak berdebat tak mahu ikut
    Nampak Mahathir semuanya kecut

    mamak bukan sebarang mamak
    satu dunia positif impak
    peluang berdebat kau mahu tak
    bersemuka sahaja kau terberak

    hari hari sebut Singapork
    tempat bermula si Bujang Lapok
    ada lorong pondan dan bapok
    disitu tempat kau berlonggok

    bugis bukan sebarang bugis
    suara ditekan menjulang keris
    pergi Kelantan macam mengemis
    dipangku isteri selalu menangis

    unknown,kellie, sahabat, suhaili
    Rascal Pakar Kelentong England dia mari
    Tak rasa berdosa kah sokong pencuri
    satu dunia tahu mana nak lariii..?

    Flykite carut ketawa kikiki
    penangan Othaman maut, dia pun lari
    John Doe bantai ,terpaksa angkat kaki
    Terus jumpa Karabau mintak berhenti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu bro fantun..

      Memang begitu le perangai pencacai
      Meyalak mcm si anjing gila
      Komen di tulis dah tahap bingai
      Dah tingal 6% tak leh nak buat apa..

      Beri komen tak ikut tajuk
      Mengkopipes memang tak dapat dilarang
      Kalau dimaki mereka merajuk
      Kata tak diajar memaki orang..

      Kalo korang pencacai nak buat sukahati
      Saya nasihatkan elok korang buat blog sendiri
      Jangan di kacau blog tuan budin ni
      Ini tempat perjuangan menjatuhkan pasangan kleptokrasi..

      Delete
  12. Salam.

    Kejahatan di negara ini sudah sampai tahap terang-terangan. Pelakunya (fikirlah sendiri siapa mereka itu) sudah tidak mempunyai perasaan malu langsung. Hebatnya mereka itu kan?

    Wassalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita ada Allah yg maha agung tempat mengadu. Bercakaplah dengan Nya.

      Delete
  13. Amboi pandai betul Najib ni kelentong kami orang2 Kelantan,apa kamuu
    ingat kami ni bodoh ke?....selama ini semasa kamu dalam kabinet Tun Mahathir kenapa tak bersuara??...tak pernah dengar pun kamu bersungut!!...mentang2lah kamu sedang berkuasa semua yang Tun buat baru sekarang kamu nampak semua tak kena....

    Apa kamu ingat orang Kelantan dah lupake apa yang kamu buat kepada bekas isteri pertama kamu kerabat Kelantan itu??..kamu telah inyanya beliau dan meninggalkan beliau dengan begitu sahaja kerana kamu telah jatuh cinta dengan siRosmah.....kini kamu sedang menanggong pembalasan dari ALLAH diatas segala kezaliman kamu itu!!...

    ReplyDelete
  14. Salam. Kalau benar sayang Kelantan, tambah lah satu kuota dari Kelantan . Cari yang comel. Cik mek molek.Royalti tak tahu kira LA. Itupun kalau Najib berani LA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nik Abduh menjadi penyokong kuatnya sekarang di Kelantan.
      Tak percaya? Perhatikanlah.....

      Delete
    2. Dah rembst 90 juta mana tak jadi orang kuat najib....nak mintak najib bagi royalti pun tak brani...

      Delete
    3. Ya nik abduh dah cium mulut dgn najib.
      Sharizat pun dah cium mulut dgn hadi. Ngamlah tu lembu dgn beruang!!! Mengengkang lembu betina tu bila berjalan

      Delete
  15. olih kerana si najib ni ada merujuk kpd projek rail pantai timor (ECRL), maka saya selaku mantan peg d kem pengankutan (MOT) berani membuat 'kecaman n tuduhan' bahawa melalui projek ini najib n gang sedang menyunglap wang rakyat berjumlah tidak kurang dr rm 30 billion.

    harga sebenar tidak mungkin lebih drpd rm25 billion drpd rm55 blion yg d umumkan.

    saya ada membuat satu artikel mengenai perkara yg sama n menyiarkan nya dlm blog arwah Din Turtle.

    d jemputu membaca nya.

    kadang2 kesian juga saya melihat najib kebelakangan ini. cubaan nya utk mengkelentong warga semua nya tak jadi.

    jgn terkejut selepas ini dia akan berkata kpd penyokong 'non muslim' nya bahawa demi keprihatinan nya terhadap mereka, parliament akan cuba melengah lengahkan pembentangan usul ruu355.

    kpd pentaksub PAS pula dia akan mengatakan bahawa atas keprihatinan nya terhadap kegairahan mereka utk melkasankan 'hukum Allah', maka ruu355 akan lambat laun d usahakan. namun semua harus bersabar.

    ini lah rupa nya jika pemimpin yg sedang berhadapan dgn masaalah peribadi yg kronik. trend pemikiran nya sering bercelaru n tidak ikhlas.

    wahai 'malaysians' sedarlah !!! kita sedang menuju k arah Negara gagal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nsjib donglap duit keretapi nak bayar tuntutan IPIC...duit 1mdb yg sepatutnye dibayar kpd IPIC najib dah songlap dengan geng2 perompak...

      Delete
    2. Pas pon tak mau tanye bila Uata 355 akan dibentangkan di parlimen kerana pas dah tau ini pakatan pas umno.....orang kelantan patut tanye najib..

      Delete
  16. Bangsaku dibangsatkan tanpa rasa bersalah
    Agama dilacurkan tanpa sedikitpun rasa berdosa
    Negaraku dilelong nak tebus hutang nafsu serakah
    Itulah najib razak PM Peyamun yang umno bela

    ReplyDelete
  17. Melayu memang kurang ilmu
    Sebab itu najib sering menipu
    Ada agamawan terus pekak buta bisu
    Terus didedak tanpa segan silu

    Melayu memang kurang ingat
    Pemimpin lama berpeluh keringat
    Siang malam berjuang tanpa penat
    Malangnya penyamun dibela diangkat

    Melayu memang mudah lupa
    Dek wang ringgit dan kuasa
    Tanpa sedikit rasa bersalah
    Tiada rasa takut pada Allah

    ReplyDelete
    Replies


    1. Org India Muslim tidak mendapat keadilan di negara sendiri itu sebab datang ke Malaysia

      Delete
    2. Ade india muslim pernah jadi presiden india...ade jadi pelakon terkenal...nak adil mcm mana lagi..

      Bangla yg datang mesia pon kerana tiada keadilan di negeri dia...

      Delete

  18. Orang Melayu, Indonesia Dan org Arab di semenanjung Arab mempunyai 2 persamaan besar
    1 Berugama Islam
    2 Tidak pergi kerja di negara yg di perintah oleh org kafir.

    Oleh kerana mereka tidak bekerja dinegara2 kafir, mereka tidak terdedah kpd penghinaan yg di lakukan oleh majikan2 seperti APA yg di rasai oleh sebahagian dp org Islam yg bekerja di negara kafir seperti APA yg berlaku kpd org Turkey di Belanda sekarang. Bagitu juga dengan keadaan org India Muslim yg bekerja di Barat terutama di Amarika mereka di diskriminasi dalam semua perkara.

    Saya cukuk hairan mengapa org2 Islam Dari negara Islam sanggup berhirah ke negara kafir. Susah sangatkah negara mereka atau zalim sangatkah ketua2 negara mereka yg menyebabkan mereka mengambil tindakann demukian.

    Puak2 ini sehahusnya mempengaruhi ketua negara supaya berlaku adil kpd rakyat. Supaya rakyat mereka tidak berhijrah ke negara lain terutama ke negara kafir untuk mencari rezeki kerana terdedah kepada penghinaan.





    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih lagi merasa terhina bekerja d sebuah negara yg kununnya Islam yg dulunya dihormati tapi telah diaibkan di mata dunia oleh sang ketua perompak bercop di dahi yg telah terbukti merampok harta negara semau2nya tanpa sedikitpun rasa malu & bersalah..... dgn memerah keringat setiap rakyat hingga ramai yg terpaksa dibuang kerja & jadi papa kedana dlm menanggung bala hutang piutang yg dilacurkan kjaan..... Sesungguhnya lagi menyakitkan jiwa raga.....

      Delete
    2. Anon 05:09

      Awak ni serkap jarang je kan???? Info pun melalui TV je kan??? Awak tak pernah pergi bekerja di negara kafir kan????

      Jangan nak memandai kalau tak ada pengalaman!!!

      Boss di negara kafir ni hanya pandang 4 perkara:

      1. Rajin
      2. Inovatif dlm menyelesaikan masaalah
      3. Boleh bekerja tanpa pengawasan
      4. Jangan sesekali menipu untuk melepaskan diri

      Kalau ada aset tambahan spt 'sanggup mencuba tanpa mengatakan tak boleh, tidak mengampu dan menikam kawan, boleh berinteraksi dengan semua lapisan..... lagi baik.

      Persoalannya..... Berapa kerat orang melayu/arab/India muslim yang ada kualiti ini?????

      Kalau tak ada kualiti itu, memanglah akan dipinggirkan/didiskriminasi di mana-mana pun.

      Kalau malas, lembam, semua nak kena suruh baru buat atau kuat menipu, lebih baik duduk kampung tanam jagung...

      Delete

    3. Tidak ada sesiapa yg menghalang warga negara ini bekerja di negara lain jika mereka merasakan adalah lebih baik bekerja di di negara luar.

      Tuduhan tanpa bukti adalah satu fitnah yg akan menghancurkan negara Dan membawa huruharu seperti banyak yg berlaku di negara2 Islam sekarang.

      Lebanon Iraq Syria Yaman Pakistan Libya Morocco adalah antara negara lslam yg maju dan makmur satu masa dulu, tetapi DG kehendak ALLAH negara tersebut menjadi huhuhara sekarang.

      Takkan ALLAH yg salah kut

      Fikir2lah

      Delete
  19. BOBOI DAN KIDIN JATUH TERJARAP
    MINTA AMPUN TAK SUDAH SUDAH
    SAHUTAN DEBAT SUDAH TERJAWAB
    MAMAK CARI ALASAN HARAMJADAH

    kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 07.40 mabok todi....

      Delete
    2. Dia budak baru belajar menulis...jho lo dah cakap telor budak melayu umno dia dah cabuut....itu sebab jadi merapu..hi4

      Delete
    3. 7:40,
      Sibijan takut anta si samsing
      Malang di lempang sirahman dahalan
      Oi haramjadah kat sini nak bising
      Org lain bedebat nape ko yg meroyan..

      Delete
    4. Pendedak baru nak belajar berpantun.... Ada hati nak lawan Fan Tun.... HaHaHaHa....

      Kalau kail baru nak tumbuh
      Jangan dicabar Fan Tun yang jaguh
      Pergilah belajar bersungguh-sunguh
      Jangan jadikan diri mangsa cemuh

      Delete
  20. 0740
    Manusia berfikir menguna akai dikepala, tapi hang pakai kepala lutut.

    Orang bercakap melalui mulut tapi hang bercakap melalui lubang jubok.

    Kesian dah kena sawan semua. Tu baru Nazri tapi kalu Najib tak tau lah apa nak jadi dengan hampa. Najib kata hampa semua bangang tepat sekali. Dedak dari china habis berkontena kontena tapi hasil tinggal below 6% dah.
    Dulu banyak blogger handal tapi lani hampas.

    Kalu nak bua lawak macam toksah buang masa hang dan kami.

    Turun najib pru 14 (TN14)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecat najib pru14 nanti dan kasi dia tinggal free kat sungai buloh inn...

      Delete
  21. One For All and ALL for One.

    Sudah sudah lah najib oii dok chong orang sana sini. Kami dah kanai hang sapa.

    Dengar sini rakyat kelantan hampa putut bersyukur yang kini sudah ada sebuah hosp. dikelantan. Tak payah lagi lah hampa semua pi beranak dikandang kerbau.

    Dia juga nak buat projek rail pantai timor (ECRL). Bukan murah adik adik kakak kakak semua, 55billion tu. Dia terpaksa berhutang utk buat project dimana hampa lah kena bayar esok termasuk duit commission sebanyak lebih kurang 25 billion. Dia amat sayang dekat hampa, hampa pun sayang dekat dia. Apalah sangat 25 billion tu. Lagi pun bukan hampa saja kena bayar seluruh rakyat M'sia yg tanggung.

    Pemimpin terdahulu tak buat apa apa untuk kelantan. Lani hampa patut rasa bangga sebab sudah lahir saorang pemimpin dimana setiap denyut jantung dia dia ingat akan kesusahan rakyat dan lani terutama sekali rakyat kelantan. Masih kah kamu ingat peristiwa banjir besar baru baru ni dimana dia terpaksa balik dari bermain golf dengan obama. Terlampau susah hati dekat hampa dia terpaksa bergegas balik sehelai sepinggang sampai terlupa anak bini dan jet dia tertinggal disana. Begitu lah betapa sayang nya najib dekat orang kelantan.

    Lihat lah rakyat kelantan, selama 8 tahun sebagai pm sudah berapa banyak project yg dia bawa kepada kelantan. Kalu hampa tak dapat bukan salah dia tapi hanpa bertanya dekat ketua perhubungan umno kelantan mana pi duit yg najib bagi untuk pembangunan negari kelantan. Dia dah kata dia bagi lebih banyak dari pm dulu. Kalu nak bagus tu dia terperincikan lah berapa banyak dia bagi dan berapa banyak pm dulu bagi.

    Talk is cheap najib oii.

    ReplyDelete
  22. 0740

    Hang nak berpantun kah tu. Sumbang saja bunyi nya.
    Tapi ta'pa budak baru belajar. Semalam minum ketum banyak kot.

    ReplyDelete
  23. Najib tak mao cakap dia dah buat GST dan dia dah romppak duit 1mdb...dia ingat orang kelate bodooh tak tau ape dia dah buat...orang pas pun tak komplen ape najib dah buat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hj hadi dan pas pon takut nak cakap pasal 1 mdb dengan najib...hadi dan olamak pas takut kens pecat mcm muhyidin dan mukhriz...

      Delete
  24. Amanah gesa PM perjelas isu Malaysia jual senjata Korea Utara
    Timbalan Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, Kerajaan Malaysia perlu memberi penjelasan kepada rakyat tempatan dan masyarakat antarabangsa bahawa terdapatnya syarikat dan individu yang menjual senjata dari Korea Utara di negara ini.


    PETALING JAYA: Parti Amanah Negara (Amanah) hari ini menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya membuat penjelasan terperinci dengan segera mengenai dakwaan Malaysia terlibat menjual senjata dari Korea Utara.

    Timbalan Presidennya, Salahuddin Ayub berkata, Kerajaan Malaysia perlu memberi penjelasan kepada rakyat tempatan dan juga masyarakat antarabangsa bahawa terdapatnya syarikat dan individu yang menjual senjata dari Korea Utara di negara ini.

    Dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini, beliau berkata, Najib seharusnya memberikan penjelasan tentang keterlibatan penjualan senjata dari Korea Utara oleh Global Communications Company (Golcom) yang kemudiannya menukar identiti kepada International Golden Services (IGS).

    “Di bawah pentadbiran Perdana Menteri mana mungkin Najib boleh menafikan bahawa Malaysia telah menjadi destinasi penjualan senjata haram oleh negara Korea Utara yang bertentangan dengan sekatan senjata Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).”

    Tegasnya, perkembangan terbaru ini telah membawa masalah dan reputasi Malaysia di mata badan dunia tersebut.

    Dalam erti kata lain, kata Salahuddin, “kita sendiri yang membuka ruang untuk orang memasang jebak atau perangkap yang hari ini rakyat dan pegawai kita di Pyongyang yang menjadi taruhan.”

    “Rakyat pula diminta bersembahyang hajat untuk menutup segalanya?” kata beliau.

    Salahuddin menambah, masyarakat antarabangsa umumnya sedia maklum bahawa Korea Utara adalah di antara negara penyangak di mana hubungan diplomatik dan hubungan dagang harus ditangani dengan teliti dan cermat sesuai dengan beberapa konvensyen dan peraturan antarabangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Plak dah...bapak klentong ni suruh rakyat bersatu dan sembahyang hajat...tapi dia yg luluskan jual senjata korea kominis...

      Delete
  25. Tu dia najib sayang pas kelantan. Sepatah haramjadah tak cakap pasai pas kelantan. Kalu dah ada hati satu sama lain cepat cepat ikat jangan dok main aci lut lagi. 25 billion tu banyak kalu nak berbedak hasil rampasan
    perang.

    Jadi jangan tak jadi. RUU 355 dah tak nampak bayang dah. Lani ni kena pasang umpan lain pulak lah. Kami di kedah dah buat keputusan sebulat suara, kami tolak karajaan penyamum, perosak dan penipu dan jugak sesiapa saja yg bersubahat dengan nya. Insya Allah kerajaan baru akan terbentuk selepas PRU nanti. Toksah dok mai bibiaq merah kah jamban besaq kah. Kami tak akan tertipu lagi.

    ReplyDelete
  26. Shah,

    Nazri dah setuju. Ayuh, set the date, place and time. I am coming to malaya.

    Met a friend from KL in land of hornbill. He wanna bet with me for 1K. He said no debate. I said there wud be a debate.

    My fren said "hang baca komen johari. Nape dia kata tak ada kena mengena dengan kerajaan? Itu tandanya a premptive move. Kalau najib kata ia adalah isu kerajaan...nazri tak skan dibenarkan. Hang ingat dia orang boleh debat isu yang masih diOSAkan? Dalam parlimen gomen takut inikan pula didebat di khalayak ramai!"

    Saya jawab out bet is on. My fren said i gave u time to reconsider.

    Just wonder nape dia cukup pesimistik debate would not take place....

    I am thinking....hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muah aje bro..isu 1 mdb sangat sensitif kpd najib...debat akan beri peluang kpd tun madey jelaskan bagaimana duit 1 mdb dirompak oleh najib dan konco2 nye...dimana duit itu berade dan ape yg dibuat dengan duit rompakan berbilon2..,najib tak nak orang ramai tahu mengenai rompakan secara jelas disaat pru hampir tiba..

      Isu pembelian ladang eagle dengan harga 3 kali ganda dari hsrga pasaran juga akan mengaibkan najib...

      Secara ringkasnye najib tahu nazri tak mampu menangkis isu2 yg dibawa oleh tun madey dan najib jugak tahu nazri tak mampu serang tun dengan isu forex dan bmf...isu ini skan dipatahkan dengan mudah oleh tun madey...najib lebih dulu kenal tun madey...

      Delete
    2. Isu felda dan fgv jika dibawa oleh tun madey akan menjejaskan imej najib...najib pon tak mau orang felda tahu ape masaalah dan siape punce kpd masalah felda dan kerugian fgv..

      Isu pinjaman 55 billon untuk ECRL plak tun madey akan jelaskan kenapa najib perlu buat keretapi laju dengan kos yg tinggi...najib perlu berhutang untuk kambus tuntutan ipic 26 billon...tun madey akan jelaskan kenapa dan bagaimana tuntutan ini boleh tetjadi...nazri tak boleh nafikan isu ini kerana ia adalah fakta tuntutan timbangtara ipic...kes tuntutan ini pon ade unsur silap mata oleh pengurus aabar yg turut disaman doj...

      Ini semua menjejaskan krebiliti najib disaat pru makin hampir...najib tak mau maduk jel jika umno tumbang...tun madey dah awal2 warning najib seblm kluor umno...

      Orang yg paling layak bercakap mengenai bmf ialah tg razali hamzah..

      Delete

    3. 927,

      Saya pun fikir debat tak akan jadi. Last minit akan keluar lagi "Nothing To Hide" atau kata2 seperti itu.

      Debat akan memberi peluang kpd Tun M perlekehkan Najib dan gomen nya. Terutama nya kehilangan wang 1MDB, yang terhutang RM53 bilion, IPIC tuntut RM26 bilion, RM2.6 bilion masuk akaun Najib, berbilion asset anak tiri nya nak di sitar DoJ berkaitan "misappropriation of 1MDB funds and money laundering" di US.

      Tun PM 22 tahun, dia tahu OSA dan apa yang boleh di sebut, apa yang tidak. Tambah pulak, dia ada barisan peguam nya yang bersedia pertahankan dia jika dan bila di tuduh memecah rahsia Kerajaan.

      Dia telah mengsaman Najib berkaitan 1MDB, nakkan publisiti membusukkan Najib dalam peroses itu, maka dia bersedia jika di saman dek Najib berkenaan dengan nya.

      Dan Najib tahu dan sedar itu semua. Tentu dia "tidak akan galakkan" Nazri atau sesiapa lain di pihak nya berdebat dengan Tun pada bila2 masa.

      Walau pun dia berupa dan bercakap macam gengster, Nazri akan faham dan ambil perhatian jika sesiapa memberi tahu dia bahawa boss nya "tidak galakkan" dia berdebat dengan Tun itu.

      Wira

      Delete

    4. Hal Najib "membiarkan" anak tiri nya melawan DoJ yang membawa kpd bicara penuh dan kemungkinan keluarnya identiti penuh dan peranan "MO1" dalam 1MDB - itu mungkin sebab dia terdesak sangat kerana jumlah asset itu ada lah berbilion Ringgit.

      Manakala debat dengan Tun - jika berlaku - tidak meng"risko"kan asset dia dan/atau keluarga isteri nya dan kerugian dari "tidak menggalakkan" debat itu ha nya lah jeritan dan carutan dia takda bola dsb nya sahaja.

      Soal takda bola, takda rasa malu, maruah dsb nya dah lama di perkatakan. Najib tidak hiraukan itu semua. Yang penting kpd dia ia lah dapat terus memegang jawatan PM itu tak kira apa.

      Risiko hilang jawatan itu amat besar - Kerajaan baru terdiri dari barisan Pembangkang sekarang tentu akan punahkan dia - menang sahaja, Apandi akan di buang kerja serta merta, Peguam Negara baru di lantik dan Najib di heret ke mahkamah.

      Wira

      Delete
  27. Tujuan tun madey cabar Nazri berdebat bukan untuk mengalahkan nazri...tun dah cabar najib tapi najib diam tak berani

    Dengan nazri yg nampak sangat nak jual kejantanan nye tun cabar nazri...tujuan sebenar tun adalah nak menyampaikan kpd orang ramai kejahatan najib..

    Bijak tun mencipta peluang...tembak 2 burung dengan satu peluru...

    Budak2 baru mcm barua cina kominis tukang simen dan budak bekas u dan budak sastrawan biol tak kenal siapa tun madey...kalo tun tak bijak dia tak mungkin boleh bertahan 22 tahun di kerusi PM...

    ReplyDelete
  28. 09.27, your fren might be right here. Mustahil najib nak biar menjadi pengetuan umum apa yg najib cuba sembunyi selama ini. Najib tahu tun mempunyai banyak maklumat.

    Lagi satu mimpi ngeri buat najib.

    Komen Johari kita boleh buat berbagai andaian. Tunggu komen komen dari yg lain.

    ReplyDelete
  29. Pendapat tuan tuan diatas saya setuju semuanya. Yg jelas sibarking dog ni telah masuk keperangkap yg dicipta sendiri oleh nya.

    A barking dog never bites

    ReplyDelete
  30. .
    .

    Nak bagi royalti apa? Petronas pun dah miskin, Najib dah jual pada Raja Arab.

    Kalau Petronas masih banyak duit .. ingat Najib nak pergi ke Kelantan? Sorry lah. Ingat Najib nak luah kan rasa sayang dia pada Kelantan?

    PAS pun mana ada bising mintak royalti.. maklum lah kan .


    ReplyDelete
  31. Bila jual kepada tok arab. Baru MOU saja. Banyak dah najib sign MOU. Main wayang dengan rakyat saja. Arab Saudi pun dalam kesusahan lani. Minyak dah jatuh harga. Depa pun dok try nak jual harta dah.

    ReplyDelete
  32. rakyat kelate cerdik sbb itu UMNO kemaruk kelate dah 20 tahun lepas, skrg nk tendang Pas pulak , skrg rakyat tengah menilai kesilapan PM dan MB untuk PRU nanti

    ReplyDelete
  33. .

    Kalau semata-mata kerana hospital pembangunan dah lama orang Kelantan menang kan UMNO BN.

    1 UNDI PAS = 1 UNDI UMNO
    1 UNDI PH = 1 UNDI MARUAH

    Pergi Sabah janji highway.
    Pergi Kelantan janji hospital.

    Semua tempat Najib pergi Najib buat janji sedangkan penganggur semakin teruk. Ada hospital ubat tak ada. Dengan katil tak ada.

    Malang sungguh jika orang Kelantan merelakan diri di tipu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan rakyat terus menerus membeli janji janji yang kosong - kosong kerna di mana dananya untuk membiayai semua itu?

      These rakyat deserve to have that type of leader and vice versa - until there is no more Malaysia as we have known it for such game to continue to be played (since that Malay-sia is now turned to China-sia!)

      Delete
  34. Politik bersamaan dengan maksud/niat dapat mempengaruhi sesiapa sahaja untuk percaya dan ikut apa saja yang dicakap.Namun maksud politik itu tidak luas dan bersempadan apabila pihak yang berpolitik itu punyai kuasa, setiap apa yang dipolitikkan boleh jadi politik fitnah atau politik hasutan apabila kuasa yang ada digunakan.Syukur apabila pihak pembangkang masih boleh survive, menang dan memberi pendapat yang baik untuk negara walaupun tidak mendapat liputan media yang dikawal oleh kuasa parti yang punya kuasa.

    ReplyDelete
  35. Jika sayangkan orang kelantan kenapa tak di lakukan seperti yang di ucapkan 8 tahun yang lepas?
    Ketika di lantik menjadi PM Malaysia? Pooooooooraaaah.

    ReplyDelete
  36. Budin aku nak tanya mahukah Najib kelentong ni nak bagi royalti tu kerana dengan royalti nilah UMNO Elantan boleh bergerak itulah sebabnya dia bagi pada Tok Pa duit tu dia tak bagi kat Ku Li sebab dia tak percaya pada ku li kalau dia bagi juga atas ambil hati sebab nak PRU14 ni mungkin hanya untuk sementara sebab UMNO boleh jeja keseluruh pelusuk negeri kelantan untuk bagi sedap hati rakyat kelantan dan tak kurang juga pemimpin PAS yang akan mengambil kesempatan untuk memuji najib yang penyagak ni baik dan menyeru rakyat kelantan sayangilah najib kerana dia telah kembalikan royalti minyak kelantan kepangkuan rakayat kelantan dan kita akan dapat menyaksikan pemimpin PAS pula akan bertambah kaya serupamana pemimpin UMNO terkini.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...