Monday 13 March 2017

DUA CABARAN HUSAM BUAT PAS


Cabaran 1

HUSAM CABAR SEGERA SAMAN BELIAU BERKAITAN ISU RM90 JUTA

"In Shaa Allah ambo tidok sekali2 akan berkecek atas ggapo2 isu selagi ambo tidok ado bukti kukuh. Ambo sedia disaman dan dibowok ke Mahkamah pado bilo2 maso dan ambo sudoh bersedia untuk menampilkan beberapa individu yang boleh disapina di Mahkamah yang buleh membantu menyokong pembuktian dalam perbicaraan di Mahkamah kelak"

https://youtu.be/p_nyMSFrB8M

Husam Musa (11 Mac 2017)

Cabaran 2

BAI'AH - SAYA TUNGGU UNTUK KE MAHKAMAH

Usul Pas Tanah Merah untuk mengheret 'pelanggar' bai'ah ke Mahkamah Syariah - wajib diterima oleh Pas Kelantan. Secepat mungkin.

Saya sendiri mencabar Pas Kelantan berbuat demikian, lebih awal dari usul itu, iaitu ketika saya berucap di Ketereh pagi semalam, 11 Mac.

Saya berkeyakinan Pas tidak berani berbuat demikian.

Sekali pun Pas mungkin mengikut usul Pas Tanah Merah, berdasarkan kajian saya, Mahkamah tidak akan memihak kepada Pas.

Talak tidak akan jatuh seperti yang menghantui pemikiran sesetengah pimpinan Pas yang galak mempolitikkan isu ini. InsyaAllah ia hanya akan memalukan Pas sendiri.

Jika tindakan itu diteruskan, ada empat orang boleh terlibat: Saya sendiri, YB Dato Kamarudin Jaafar, YB Dr Hatta Ramli dan Dato Ibrahim Ali.

Kesemua kami melafazkan bai'ah itu.

Perbezaannya, Dato Ibrahim Ali bukan ahli Pas pada masa ia diberikan izin bertanding atas lambang Pas tetapi beliau tetap diminta untuk melafazkan bai'ah itu.

Selepas menang, beliau bertindak menjadi Ahli Parlimen bebas. Di waktu itu, ATGNA  masih aktif tetapi langsung tidak membangkitkan apa-apa tentang ta'lik talak atau pun pendapatan dari gaji beliau.

Kenapa?

Pendapat saya, sejak awal lagi bai'ah oleh Dato Ibrahim Ali tidak lekat dan boleh dikuatkuasakan kerana Dato Ibrahim tidak pernah diminta menjadi ahli Pas. Bagaimana seseorang yg tidak ahli parti boleh dikira keluar parti pada bila-bila masa? 

Sementara Dr Hatta pula berkahwin di luar Kelantan.

Tinggal saya dan Dato KJ.

Saya menawarkan diri untuk menjadi kes ujian terhadap validity bai'ah Pas itu.

Biar Mahkamah Syariah meneliti dan memutuskan kes ini berbanding pemimpin tanpa kelayakan untuk memfatwakannya. Sedangkan mana dulu antara ta'lik dan talak pun beliau tersilap.

Andaikata Pas gagal membawa kes ini ke Mahkamah, Pas harus meminta maaf kepada saya.

Tujuan saya bangkitkan isu bai'ah berkait Dato Ibarahim Ali, untuk membuka mata orang Pas, tidak jatuhnya talak dengan bai'ah Pas itu.

Jika tidak, ATGNA tentunya telah membangkitkan isu ini secara tertutup atau terbuka.

Ia tidak berlaku. Malang, pemimpin kecil yang datang kemudian berlagak tahu segala-galanya.

Isu bai'ah yang dibesarkan, menunjukkan Pas tidak mempunyai idea konstruktif selain isu-isu tidak produktif seperti ini.

Saya menunggu.

Husam Musa (12 Mac 2017)


Ini adalah dua cabaran yang dilontarkan oleh Husam Musa kepada Pas dalam minggu ini. Kedua-duanya adalah penting dan melibatkan maruah Pas di mata orangramai.

Oleh itu, sebaik-baiknya kedua-dua cabaran Husam itu disambut dengan segera oleh Pas tanpa berlengah lagi.

Oppps...saman kepada Sarawak Report jangan pula Pas buat-buat lupa. Sejak menghantar notis tuntutan pada 13 Disember lalu dan Sarawak Report tidak memberi apa-apa respon yang memberi gambaran mereka sedia bertemu Pas di mahkamah, kita belum lagi mendengar sebarang berita mengenainya.

Ramai yang sehingga ini tertanya-tanya, apakah saman itu diteruskan atau sebaliknya.

Dua saman kepada Husam dan satu kepada Sarawak Report adalah "hutang-hutang " Pas kepada orangramai dan rakyat Malaysia sama ada parti itu berani berdiri atas kebenaran atau sekadar kuat "bertempik" di pentas ceramah saja. (ShahbudinHusin 13/03/2017).

105 comments:

  1. Menunggu Saman pas sama mcm menunggu najib tarik telinga mak badak dia la.takan terjadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini Kali lah..jom ubah PM najib dan simen barua singapork dan komunis JASA dan badak serta BN.

      Delete
    2. Oghe kelate tau tak jika RUU 335 LULUS SKALIPUN..

      NAJIB TIDAK AKAN DI DAKWA KERANA MENCURI..

      BEGITU JUGA HUDUD TOLOL BRUNEI DI MANA SULTAN TAK KENA HUDUD..

      CURI LAG DUIT BANYAK MANA PUN.. KONKEK LA ZIANA ATAU SIAPA RUU 335 TIDAK KENA KEPADA PM...

      makcik felda jygak curi coklat kena penjara 30tahun sebat 100 ini undang undang celaka!!!

      Delete
    3. Lobai hadi yg sombong lg berhati serigala telah tunduk pada tuan politik nya Si bijan dan losemah so singapork serta jd barua komunis China.

      Delete
    4. Bijan 2x5 yahadi, satu nak saman wsj dan nak saman sr.mereka berdua seperti sedang buat janji kosong pilihraya setakat untuk menang dan berkuasa.bijan janji hari selasa dan yahadi x tahu hari apa nak saman sr sebab selalu monteng dan suka tangguh bentang.ke jepung manusia ni x ada masaalah pula

      Delete
    5. Ahli Pas nak saman untok bersihkan nama TAPI LUHAM sendiri akan melambatkan proses. Sebabnya sangat mudah. Nama busok Hadi Awang dan Najib Razak akan tersebar seluroh dunia jika disapina ke mahkamah tapi lari dan bersembunyi. Jadi Ahli Pas boleh bermimpi basah sahaja jika nak saman SR atau saman Husam.

      Delete
    6. Raveentharan mengeluarkan satu kenyataan dalam berbahasa Inggeris berbunyi “Firstly Islam was never a religion of PEACE” kira-kira dua jam yang lalu.

      Kenyataan itu mengundang kecaman orang ramai di mana Raveentharan dilihat sebagai mengambil kesempatan untuk melakukan provokasi agama dan bersifat memecah belahkan keharmonian penduduk di Malaysia.

      Malah, segelintir pemerhati politik turut melabelkan ia sebagai kenyataan dari ‘puak’ Pakatan Harapan yang diketuai DAP untuk meneruskan agenda dalam menghasut rakyat.

      Delete
    7. Dunia merujuk kepada al-Quran dalam menggubal undang-undang setelah gagal menangani banyak masalah manusia, malangnya di Malaysia terdapat yang menentang usaha mengangkat perundangan Islam.


      Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan golongan tersebut sebagai tidak rasional, berfikiran tidak matang, melampau, fobia dan benci terhadap Islam di mana sepatutnya mereka mengkaji mengenai perkara itu.
      "Kaji semua yang pentingnya. (Malangnya mereka ambil) sikap buta tuli nak lawan Islam semata-mata. Sebut Islam nak lawan, ini dah kacau, ini dah tak betul, fikir cara tak betul. Semata-mata fobia, Islamophobia, ini sebenarnya sehingga sikap benci terhadap Islam sampai begitu sekali," bidasnya pada Majlis Makan Malam dan Dialog Politik di Setiawangsa, di sini 11 Mac baru-baru ini.

      Terdahulu beliau mengemukakan tindakan Persidangan Dunia di Belanda dalam menggubal undang-undang antarabangsa, berkaitan kawalan peperangan, tindakan melampau dan penggunaan senjata pemusnah.

      Jelasnya, dari rujukan al-Quran telah terhasil Piagam Geneva di mana walaupun Barat dan negara kuasa besar dunia tidak menghormatinya, tetapi orang Islam tetap wajib menghormati.

      Tuan Guru turut mengemukakan kisah operasi Panglima Tentera Islam, Khalid Ibnul Walid ke atas Bani Juzaimah dengan membunuh tawanan dan memusnahkan harta sebagai tindakan yang salah.

      Lalu jelasnya, Rasulullah telah mengarahkan penilaian dilakukan terhadap mangsa dan harta dengan dibayar Diyat (ganti rugi) atas kezaliman dan kemusnahan itu termasuk bekas minum anjing.

      "Diganti juga, besar kecil diganti. Kerana mengikut ajaran Islam kalau tak ganti berdosa. Ini hukum Islam dalam undang-undang perang, undang-undang antarabangsa. Di mana orang Barat mengambil, tapi mereka tak amal, itu cerita lain.

      "Dalam masalah suaka politik, bila ada negeri yang dizalimi rakyatnya, rakyat dia melarikan diri ke negeri lain, tuhan sebut dalam Quran (at-Taubah: 6), "Jika sekiranya seorang Musyrikin (bukan Islam dizalimi di negara dia datang ke negeri orang Islam) minta perlindungan, hendaklah diberi perlindungan.

      "Ini perintah Quran, beri perlindungan, dan ajak dia kepada Islam.Dia tak mahu masuk Islam, tak boleh paksa dia masuk Islam, letak di tempat yang aman, tak boleh hantar balik ke negeri dia.

      "Tempat aman sama ada duduk dalam negeri kita, beri pasport, beri penempatan sementara, ataupun hantar negeri lain ketiga yang tak kacau dia, (tetapi) tak boleh hantar balik," terang beliau.

      Tambah beliau lagi, Akta 355 bukanlah hukum Hudud dan Qisas yang mana kedua hukum itu bidang kuasa negeri dan masih terhalang untuk dilaksanakan.

      Delete
    8. Parti Peribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) tidak mungkin berdepan dengan masalah dengan rakan Pakatan Harapan sekiranya menyokong pindaan Rang Undang-undang (RUU) Akta Mahkamah Syariah atau RUU355 yang dibawa oleh Pas.


      Bukan hanya Bersatu, kata Ketua Armada Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berkata, rakan Pakatan lain seperti Parti Amanah Negara (Amanah) dan PKR juga sedang mempertimbangkan tentang RUU tersebut.

      "Rakan dalam Pakatan Harapan seperti Amanah dan PKR pun sedang mempertimbangkan perkara sama (RUU355) sama ada mereka mahu menyokong atau tidak.

      “Saya kira buat masa ini mereka juga sedang memperincikan kandungan yang terdapat dalam RUU tersebut," katanya ketika dihubungi Sinar Online.

      Sebelum ini, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dilaporkan berkata Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin menyokong cadangan RUU355 yang dibawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Tuan Ibrahim berkata Muhyiddin dalam suatu mesyuarat bersama Pas menyatakan beliau akan memberikan komitmen sepenuhnya dalam isu yang berbangkit di Dewan Rakyat termasuk isu yang dikenali sebagai RUU 355 itu.

      Delete
    9. PAS kini memulakan inisiatif menyaman individu yang menuduh PAS menerima RM90 juta daripada Umno.


      Saman itu dibuat pasukan peguam menerusi Lajnah Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Luham).

      Setiausaha Agung PAS Datuk Takiyuddin Hassan menjelaskan, perkara tersebut sudah berada dalam tindakan peguam Luham.

      "Hendak saman, bukan perkara yang mudah, dia kena kaji dahulu kes dan banyak perkara lagi ia bukan semudah buat laporan polis," katanya.

      Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Muktamar tahunan PAS Kawasan Tanah Merah kali ke-56 yang diadakan di Kampung Manal disini.

      Dalam pada ketika berucap merasmikan mesyuarat agung itu beliau menjelaskan PAS Pusat tidak mempunyai sebarang akaun dalam institusi perbankan, Affin Bank.

      Isu tersebut timbul apabila bekas Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mendakwa dana RM90 juta disalurkan kepada PAS Pusat melalui Affin Bank.

      Anggota parlimen Kota Bharu itu menambah, sebaliknya PAS hanya mempunyai dua akaun di Bank Islam dan MayBank Islamik.
      "Kalau orang kata, pemimpin PAS dapat duit daripada Umno RM90 juta, dimasukan dalam Affin Bank, boleh jadi dana itu dapat masa dia dahulu," katanya.

      Delete
    10. Antara yang awal berceramah ialah Zaid Ibrahim penentang hukum hudud dan kini penentang RUU 355. Parti PAN jadikan dia sebagai idola untuk menarik hadiri. Perompak selalunya berkawan dengan perompak. Penentang Islam mustahil akan berkawan dengan pendakwah. Itulah moral parti yang dan hilang hala tuju kini menjadi tongkat UMNO di Kelantan untuk menjatuhkan PAS Kelantan.

      Sepanjang ceramah tersebut tak ada apa yang boleh saya "kutip" untuk dimanafaatkan sebagai suatu kritikan yang bernas yang mungkin boleh saya bawa untuk PAS ambil perhatian atau tindakan membetulkannya.

      Ceramah lebih kepada membela diri. Dia yang berbai'ah dihadapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kini dia menyalahkan bai'ah itu tak betul. Sepatutnya dia cakap kepada Khalid Samad pasal dulu PAS tak benarkan berbai'ah Khalid Samad yang mengadakan bai'ah talak isteri 3 dan mempertahankan apa yang dibuat dengan artikel November 2009 bertajuk "Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup" Selepas itu Kelantan pula tiru, sepatutnya Husam ceritalah kepada orang ramai kenapa Kelantan tiru kerja bodoh bai'ah ini? Kan Husam exco kanan pada masa itu?

      Kini Husam nak putar belit nak menyalahkan PAS Kelantan.


      Kalau kita selongkar cerita sebenar akhirnya kita akan dapati isu bai'ah ini adalah "wayang" pimpinan PAN sekarang antara Khalid Samad dan Husam Musa. Yang bodoh ahli-ahli PAN dan IKRAM kerana kena 'kencing' oleh 2 orang ini.
      .
      Dalam ceramah tersebut Husam cabar hadiri (yang saya rasa tak sampai 50 orang) untuk membuat semakan apa yang kerajaan PAS Kelantan buat semenjak 4 tahun lalu yang boleh dibanggakan.

      Saya rasa adalah baik soalan itu kita tuju semula kepada Husam Musa. Selama dia menjadi exco Kelantan, apa yang dia buat boleh dibanggakan atau berjaya?

      Apa yang saya tahu dia banyak menghabiskan duit kerajaan Kelantan untuk projek khyalan yang cuba naikkan namanya tapi semuanya adalah auta, khayal dan fantasi. Untuk malam ini saya senarai 2 dulu. Saya nak tidur awal esok saya kerja.

      Delete
    11. Antara yang awal berceramah ialah Zaid Ibrahim penentang hukum hudud dan kini penentang RUU 355. Parti PAN jadikan dia sebagai idola untuk menarik hadiri. Perompak selalunya berkawan dengan perompak. Penentang Islam mustahil akan berkawan dengan pendakwah. Itulah moral parti yang dan hilang hala tuju kini menjadi tongkat UMNO di Kelantan untuk menjatuhkan PAS Kelantan.

      Sepanjang ceramah tersebut tak ada apa yang boleh saya "kutip" untuk dimanafaatkan sebagai suatu kritikan yang bernas yang mungkin boleh saya bawa untuk PAS ambil perhatian atau tindakan membetulkannya.

      Ceramah lebih kepada membela diri. Dia yang berbai'ah dihadapan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kini dia menyalahkan bai'ah itu tak betul. Sepatutnya dia cakap kepada Khalid Samad pasal dulu PAS tak benarkan berbai'ah Khalid Samad yang mengadakan bai'ah talak isteri 3 dan mempertahankan apa yang dibuat dengan artikel November 2009 bertajuk "Kapal Perang Tariq Ibn Ziyad dan Isu Bai’ah Taklik – Kata Penutup" Selepas itu Kelantan pula tiru, sepatutnya Husam ceritalah kepada orang ramai kenapa Kelantan tiru kerja bodoh bai'ah ini? Kan Husam exco kanan pada masa itu?

      Kini Husam nak putar belit nak menyalahkan PAS Kelantan.


      Kalau kita selongkar cerita sebenar akhirnya kita akan dapati isu bai'ah ini adalah "wayang" pimpinan PAN sekarang antara Khalid Samad dan Husam Musa. Yang bodoh ahli-ahli PAN dan IKRAM kerana kena 'kencing' oleh 2 orang ini.
      .
      Dalam ceramah tersebut Husam cabar hadiri (yang saya rasa tak sampai 50 orang) untuk membuat semakan apa yang kerajaan PAS Kelantan buat semenjak 4 tahun lalu yang boleh dibanggakan.

      Saya rasa adalah baik soalan itu kita tuju semula kepada Husam Musa. Selama dia menjadi exco Kelantan, apa yang dia buat boleh dibanggakan atau berjaya?

      Apa yang saya tahu dia banyak menghabiskan duit kerajaan Kelantan untuk projek khyalan yang cuba naikkan namanya tapi semuanya adalah auta, khayal dan fantasi. Untuk malam ini saya senarai 2 dulu. Saya nak tidur awal esok saya kerja. Yang kedua adalah Projek Korodor Depu yang melibatkan tanaman kayu gaharu. Husam menggunakan muslihat untuk menarah bukit demi mengangkut balak dalam keluasan 1,000 hektar di Gua Musang bila selepas 5 tahun projek ini gagal memberikan sebarang hasil. Pokok depu biasanya mengambil masa 4 tahun untuk dituai hasil gaharunya. Tapi sampai sekarang kita tak tahu mana pergi duitnya. Saya pun hairan bagaimana Husam boleh menipu Tok Guru Nik Abdul Aziz untuk projeknya. Tak hairan sampai mati Tok Guru Nik Aziz marah kepada Husam.

      Ok Saya pun nak tidur. Untuk kerja pembaca ialah senaraikan 10 lagi projek Husam untuk 'hilangkan wang' yang diketogikan gagal.

      Delete
    12. Parti rasis dan cauvinis DAP sekali lagi masuk campur dalam urusan umat Islam apabila mempertikaikan pengambilan guru agama dari Semenanjung Malaysia ke negeri itu.

      Dalam surat bertarikh 3 Februari, Pengerusinya, Chong Chieng Jen berkata, Jabatan Pelajaran negeri dengan persetujuan Menteri Kebajikan, Wanita dan Kesejahteraan Masyarakat, Datuk Fatimah Abdullah dan kerajaan BN negeri telah meminta 433 guru agama Islam dari Semenanjung Malaysia untuk mengajar di negeri ini.
      Chong berkata, alasan yang diberikan untuk mengimport guru-guru Islam adalah kerana terdapat kekurangan guru itu di Sarawak.

      Bagaimanapun, beliau mendakwa, 433 guru agama Islam yang akan dibawa masuk ini bakal menjadi permulaan kepada ketaksuban agama yang kemudiannya disusuli gangguan keharmonian kaum di negeri ini.

      Chong, yang juga ADUN Kota Sentosa, turut berasa takut guru-guru agama Islam dari Semenanjung Malaysia itu akan membawa versi ajaran Islam mereka dan mengindoktrinasi kanak-kanak di Sarawak dengan versi pengajaran Islam UMNO dan menyebabkan lagi pengasingan kaum.

      Beliau turut tidak berpuas hati apabila kerajaan menolak permohonan guru agama Islam di Sarawak tetapi membenarkan guru-guru agama Islam Malaysia Semenanjung untuk mengajar di negeri ini.

      "Adalah mustahil apabila 10 peratus daripada mereka yang memohon tidak layak menjadi guru agama Islam. Guru agama Islam di Sarawak takkan lah begitu teruk," katanya.

      Beliau menegaskan bahawa jika ia adalah sistem atau polisi yang melarang pengambilan walaupun 10 peratus daripada pemohon ini, sebagai kerajaan, BN perlu mengubah sistem atau dasar prejudis tersebut.

      "Kami juga menggesa kerajaan memberi pertimbangan selanjutnya kepada 4,438 pemohon yang telah memohon untuk Jais (seperti yang ditunjukkan oleh Fatimah) berdasarkan kelayakan akademik mereka yang sebenarnya tidak pada kriteria yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia," katanya.

      Delete
    13. DAP telah bertindak menentang usaha memperkenalkan perundangan Islam menerusi Mahkamah Syariah walaupun rundingan dan usaha pindaan akta berkaitan semakin menghampiri kejayaan.


      Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, usaha meminda Akta 355 merupakan kesinambungan dari asas yang telah dibina oleh generasi awal semasa menuntut kemerdekaan.

      Di mana jelas beliau, rombongan kemerdekaan telah berunding dengan Suruhanjaya Reid yang menggubal Perlembagaan Persekutuan hingga berjaya meletakkan Islam dalam draf tersebut.

      "Tetapi mereka (Suruhanjaya Reid) menafsir Islam itu mengikut perkataan 'religion' dalam Bahasa Inggeris, bukan perkataan 'ad-din' daripada al-Quranul karim. Di sini terdapat percanggahan.

      "Namun, Reid terus meletakkan Islam sebagai agama Persekutuan, perkataan 'religion' dengan membuat berapa halangan melalui Jadual Kesembilan yang disebut 355 hari ini," ujarnya pada Majlis Makan Malam dan Dialog Politik di Setiawangsa, Kuala Lumpur semalam.

      Menurutnya, Perlembagaan tersebut turut memperuntukan bahawa agama-agama lain diberi hak kebebasan untuk diamalkan, tetapi tidak kepada kepada Islam.

      Islam jelasnya, walaupun diserahkan di bawah kuasa Raja-raja dan kuasa negeri, tetapi Jadual Kesembilan menghalang Mahkamah Syariah untuk menghukum mengikut Syariat Islam.

      Terang beliau, Mahkamah-mahkamah Syariah yang ada lebih rendah kedudukan dan kuasanya dari Mahkamah Majistret di peringkat daerah dan Perlembagaan memperuntukkan orang bukan Islam tiada kaitan langsung dengan Mahkamah Syariah.

      Menurut Tuan Guru lagi, senario pindaan telah dilakukan sedikit demi sedikit dalam tahun 1960-an dan 1980-an, tetapi masih tetap rendah dari Mahkamah Majistret, di mana masih 356 iaitu merujuk 3 tahun penjara, RM5,000 dan enam kali sebatan.

      Itupun ujar beliau yang juga Ahli Parlimen Marang, sebatan dilakukan mengikut Mahkamah Sivil dan bukannya sebagaimana sebatan dalam Islam hingga menyebabkan kekeliruan.

      "Setelah kita 50 tahun mencapai kemerdekaan, sepatutnya kita pinda kepada yang lebih baik. PAS telah berusaha beberapa kali melalui Parlimen. Oleh kerana 'Standing Order Parliament' (SOP) tidak mengizinkan pembangkang untuk membuat pindaan, (maka) bagi memecahkan SOP ini, Kerajaan Kelantan di bawah PAS mengadakan rundingan dengan Kerajaan Pusat.

      "Hasil rundingan itu, akhirnya bersetuju untuk meminda 355, meninggikan taraf Mahkamah Syariah lebih daripada Mahkamah Majistret dan memperkenalkan beberapa hukum Islam, hukum sebatan mengikut adab-adab Islam. Setelah rundingan ini berjaya, malangnya kita mendapat tentangan daripada DAP dan beberapa parti lain ikut DAP.

      "Ini sudah langgar sempadan, sebabnya RUU ini berkait dengan orang Islam, Mahkamah Syariah berkait dengan orang Islam, tak ada kena mengena dengan orang bukan Islam," tegas beliau memaklumkan RUU tersebut akan dibawa pada sidang Parlimen kali ini.

      Tambahnya, beliau menerima maklumat bahawa Perundangan Syariah di Acheh diterima masyarakat Buddha di sana setelah diberi pilihan dengan perundangan sivil.
      Jelasnya, perkara itulah yang ditakuti DAP dan terdapat pihak lain juga di belakang DAP serta yang mengikuti mereka.

      Delete
    14. Ramai di sini dah baca dan tahu berita-berita copy paste ini. Ada juga tempelan daripada penulis blog yang tak popular. Tak payah nak bazir ruang komen dengan siaran ulangan macam Astro. Takkan pandai copy paste sahaja tapi tak pandai komen sendiri? Pandir sangat...

      Delete
  2. Replies

    1. Ko sorang saja ketinggalan bas Husam. Rakan2 ko sekarang dah Jadi macam ahli UMN0 saja.
      Tak tau lah aku kalo ko nak ikut naik private jet sama Dr M !!

      Delete
  3. Pas akan tumbang di Kelantan !!


    Isu pak haji korup dah mula kedengaran

    Isu pas jadi kuda umno


    Isu balak isu banjir isu lama skrg isu pas jual negeri kpd Najib !!!

    ReplyDelete
  4. Nik abudoh kata pas lahirkab umarak ..dap lahir kelab malam..

    Tapi bin nikacis lupa anak Najib adalah dejay professuinal di kelab malam dan disco Singapore..

    Tak mustahil ada cucu binnikacis yg jadi kaki auta dan kaki songlap...

    Selamtkan negeri Kelantan oleh pas yg mahu jual bachok kod umno !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Budak nick abudoh ini berpotensi jadi auta spt bijan.
      Pas menuju kehancuran spt unno.

      Delete
  5. Kikiki.. Apa punya gila babi nya nih, pas pis pus nk saman SR krn dapat 90 juta dan baiah.. Semua menari ikut gendang ahaksss ptui JASA tuan polituknya Si losemah. Mereka yg jahil serta berhati serigala.. Allahurabi.. Jd barua singapork dan komunis China.. Ahaksss ptui barua singapork dan komunis alumni Newcastle university,unknown aka sahabat.. Ikhlas dari ku akak langsuir aka suwey.. Kikiki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba selak alkoran..

      Allah dah kata jelas ... Antara jantan dan betina kena ada AKAD.. Baru sah nikah..

      AKAD antara suami dan isteri.. So KONTRAK BETWSEN HUSBABD AND WIFE.

      Sejak haramjadah bila AKAD anatara A dan B batal bila suami buat akad (baiyah) baru dengan tok guru Nik acis?

      Nik acis ada maklum kpd isteri ker ada akad baru suami dgn Nik acis?

      Isteri tak tahu.. Kalau isteri tahu baru jadi akad 3 penjuru..tapi syarat sah cerai ialah bila si isteri (mangsa kontrak) yang buat salah seperti kluar umah tanpa izin suami.. Jatuh talak..

      BUKANNYA AKAD BARU DGN NIK ACIS MEMBATALKAN AKAD LAMA HUSAN DGN PUAN SOFEA..

      TALAK JATUH BILA SI ISTERI YG JUGA THE CONTRAKTUAL SUBJEK BUAT BENDA YG LANGGAR KONTRAK !!

      AKU NAK AKAD DGN NENEK AKU.. JIKA AKU MAKAN GULA BANYAK TALAK JATUH.

      ISTERI TAK TAHU AKU AKAD DGN NENEK.. JIKA ISTERI TAHU PASTI ISTERI TAK SETUJU ATAU ISTERI MINTA AKAD DI BUBARKAN DAHULU SUPAYA SUAMI BILEH BUAT AKAD DGN NENEK...

      ISTERI HUSAM TAHU KER HUSAM NAK AKAD DGN NIK ACIS BERSABIT MAHU DIA DI CERAIKAN ??

      JIKA ISTERI HUSAM TAHU ISTERI DIA NI GILA TALAK ATAU DAYUS PERMAINKAN AYAT ALLAH DAN MASJID !!

      Delete
    2. Sdr Malaysia Baru.

      Saya terpanggil untuk betulkan pndpat ini.

      Lafaz ta'lik tidak mensyaratkan pelakuan oleh si isteri sebelum talak jatuh.

      Sayaratnya ialah pada lafaz sang suami sekalipun ia dibuat tanpa pengetahuan si isteri.

      Sama seperti talak juga. Ia tetap sah sekalipun dilafazkan tanpa kehadiran si isteri.

      Apa pun mahkamah syariah adalah tempat penentuannya dan bukan majlis debat forum atau sebagainya.

      Delete
    3. Sampai mahkamah...


      Hakim akan tanya mana saksi..

      Bila takde saksi kena denda lagi... Lafaz di luar mahkamah

      ULANG BALIK LAFAZ DLM MAHKAMAH PULAK DAAAH !!

      RUGI MASA BETUL


      YG KO PEGI AKAD senyap senyap dgn Nik acis Ape ker jadahnya?

      Skrg Nik acis bapak abudoh dah kojol..mana saksi bhaiiii??? Pokok nyor atau patung budha di bachok??

      Delete
  6. Apa nak komen yer...hmmm PAS...kita tunggu aje ler....tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu (ulang le selagi diorang tak saman)...

    ReplyDelete
  7. I keep on wondering why Takiyuddin issued a clarification that "PAS" do not have an account in Affin Bank but in two other banks not related to the controversy.

    Perhaps, in the eyes of the public, moreso the voters PAS is a corrupt party getting dedak from najib's thievery.

    By issuing such a clarification, he hoped to douse the burning curiousity of the public.

    From my observations, they appeared to be two camps in PAS, hadi's camp who seemed to be quite silent on the issue as opposed to tuan ibrahim's who was seen all out denying PAS receive anything from najib...and thus quite focus to sue SR and or Husam.

    Now, if husam said he had proof, i believe the money was given under PAS' name. IT COULD BE INDIVIDUAL(S) /PROXY(IES).

    Thus if it was/were individual(s), then PARTY would be spared. That wad why PAS did not seriously pursue the civil suit against SR.

    In the vase of husam, it was just a threat like SR. In reality they did not want to proceed.

    Again, why now? I believe tuan ibrahim's camp have no idea who received the money!!!!!! This news must be leaked by employees of the bank....

    I hope I am proven wrong. But i have a lot friends woring in Affin Bank.. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thats the way ..ahaha..like it..ahaha

      Delete
    2. Ha...ha....ha....orang berkenaan sudah panas punggung. Patut pun pak lebai kampung sudah pandai menasihat anah buah mereka 'jangan melampau mengutuk najib'.

      Sekarang pula sudah banyak fatwa pak lebai dg ayat quran dan hadith menyeru JANGAN SEBAR FITNAH DALAM INTERNET.

      Tak kurang hebatnya pak lebai cari makan dg rtm, tv3, astro sudah mulai bercakap ' jangan sebar fitnah tanpa bukti'

      Ini pak lebai dunia yg bertugas untuk melindungi tuan nya dari umno dan pas.
      Bukan tugas lebai untuk mencegah kemungkaran?

      Delete
    3. Pak lobai yg jahil lg menyombong diri serta berhati serigala,yg bertuankan bijan serta losemah yg tuan politik nya singapork dan komunis China.. Ahaksss ptui..

      Delete
  8. Harga 1.72J Rakyat Kelantan / 90J= RM52 shj. Alahai harga Lelong tuu. Muroh nyer !!! Apa la nak jadi dgn Lobai Kingcin PAS piss nii?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. RM53 hingget per kepala, kira mahal gak tu.

      Negeri2 lain, satu sen pun xdpt.

      Delete
  9. Another curiosity...why Paul low declared evaluation committee of MACC found the controversy over alleged 90 mil received BY PAS.

    Again my question why stress on PAS?

    Something to hide about individual(s) becoming conduits???????

    ReplyDelete
  10. Dasat la mamat Husam ni. Nampak gayanya dia jadi makin popular duk luar Pas dari duk dalam Pas. Masa dalam Pas dulu, dia mungkin popular dikalangan penyokong Pas saja. Bila kena pecat, taraf dia dah naik jadi hero. Ala Anwar Ibrahim. A rebel leader yang berstatus nasional. Dia ni makin hari makin popular di kalangan rakyat marhaen dari pelbagai latar belakang dan agama.
    Lepas ni boleh la tanding kerusi Parlimen. Memperjuangkan dan menjuarai isu rakyat ke peringkat nasional. Ayoh Chik mesti menyesal buang dia dulu. Ingat bila buang selesai masalah. Jadi makin teruk pulak jadinya.
    Bila dah buang jadi susah nak control. Husam menjadi duri dalam daging yang membataskan pergerakan Pas untuk mengatur langkah. Syabas Husam. Lawan tetap lawan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam politik Malaysia, susah sesiapa nak ngaku nyesal. Jarang sangat jumpa.

      Tahulah mentaliti rakyat Malaysia sama. Sumer jenih cakap berbolak balik. Ikhlas tapi jauh.

      Delete
  11. Adakah husam berbohong?

    Saya tak reti cakap kelate. Adakah Parti PAS atau individual PAS yang dituduh terima 90 juta?

    Sapa boleh tolong buat pencerahan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS atau Individu tak jadi soal. PAS tak mengaku siap janji nak saman, bererti seluruh badan PAS yg jd defensive. PAS yg dtuduh bukan Individu, PAS yg defend. Maksudnya PAS lah yg terima 90J, dan Lobai meracau terKingcin bertaburan.
      Maka PAS dah jual agama dan jd bangkai busuk.

      Delete
  12. Kebanyakan pengunjung diblog Tuan Shah adalah orang Kelantan.Saya juga orang Kelantan......mari sama2 ore Kelate kita kuburkan PAS dan Umno pada PRU14.Kita bina Kerajaan baru yang lebih baikm

    ReplyDelete
    Replies
    1. barang tentu doh tuh anon 12.57....kawe tok sabar2 doh nih....ramai ore kelate di perantauan pun tok sabar doh nok ajar PAS ngan UMNO dlm PRU nih...

      Delete
    2. saya orang kelantan.
      hidup husam.
      pergi mampus hadi.
      pas parti syaitan.
      bukan parti islam.

      Delete
    3. Cukup cukup lah kita kena tipu oleh pas dan umno selama ini.
      Mari kita pakat pakat bina MALAYSIA BARU.
      Kita jadikan Malaysia system dua parti saperti usa.
      Umno dan pas sudah lama menipu kita....kita buang dan pilih pakatan rakyat.
      Salepas 5 tahun jika pakatan rakyat tak elok kita beri pula pada umno dan pas. Begitulah seterusnya.
      Kawe percaya jika kita buat sistem dua kumpulan saperti usa, kedua dua kumpulan parti ini betul betul menjaga rakyat. Mereka takut kalah.

      Pada masa itu, barulah orang kata RAKYAT MALAYSIA CERDIK.
      Umno dan pas pun tak boleh lagi buat negara Malaysia ini sebagai HARTA PUSAKA BAPAK DIA.
      Kesedaran ini mesti bermula dari kita. Kita kempen kawan kita dan saudara kita.

      Kita mahu ubah Malaysia menjadi sistem dua parti.
      Insha Allah...baik untuk rakyat...baik untuk negara.
      Peminpin politik tidak akan berani lagi menipu dan mencuri duit rakyat, mereka bimbang jika next election dia kalah, dia masuk jail.
      System sekarang mereka tak takut, sebab mereka yakin mereka tetap menang sebab rakyat malaysia bodoh.
      Jadi curi apa pun mereka selamat.

      Delete
    4. Kikiki.. Apa punya babi giler nya nih,klu makcik dan Pakcik yg dpt brim tetap pangkah BN.. Lepas tu merungut harga barang naik dan anak tak ada kerja.. Krn mereka ni bodoh lg jahil jd deposit tetap BN yg sombong lg berhati serigala. BN yg tuan politik nya singapork dan komunis China.. Ahaksss ptui JASA. Ini kalilah.. Tolak PM najib dan simen kan losemah BN ahaksss ptui.. Bau bangkai.. Nukilan orang ikhlas akak langsuir a k.a suwey kikiki..

      Delete
  13. DUA SAMAN YANG PAS NAK BUAT, TAPI BILA????

    KUALA LUMPUR: Setiausaha Agong PAS, Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media Pengumuman Pengisytiharan Nama, Pendekatan dan Teras Perjuangan pada hari ini berkata PAS telah mengenalpasti badan Queen's Counsel (Q.C) atau lebih dikenali sebagai Peguam Diraja di London untuk membantu membawa kes laporan Sarawak Report ke mahkamah di England.

    "Kita telah mengenal pasti Queen's Counsel (Q.C) iaitu Peguam Diraja di London yang pernah ada hubungan dengan kita (PAS) berhubung kes-kes sebelum ini dan kita jangka dalam waktu terdekat kita akan kaji dan failkan kes ini ke mahkamah, WAKTU TERDEKAT ITU IALAH DALAM TEMPOH SATU BULAN," kata beliau.

    Q.C yang dimaksudkan adalah badan terkanan dari England yang suatu masa dulu pernah membantu PAS menyelesaikan kes berhubung dakwaan mengenai Tuan Guru Presiden PAS, Haji Abdul Hadi Awang adalah seorang pengganas.

    "Ya, badan tersebut adalah orang Britain kerana pusat media Sarawak Report adalah di England, jadi kita memerlukan khidmat dan bantuan mereka," kata Takiyuddin.

    Dalam satu kenyataan lain Naib Presiden PAS, Ustaz Idris Ahmad mengesahkan berita tersebut.

    "Alhamdulillah. Presiden Pas, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang memaklumkan di dalam Mesyuarat PAS Pusat bersetuju untuk saman Sarawak Report. Insya-Allah, Tuan Guru akan berhubung dengan peguam di UK yang membantu kes saman TGHH satu ketika dahulu. Jangan lupa kita terus berdoa agar Allah menunjukkan kebenaran dan membalas kerja buat Sarawak Report dan sekutunya," kata Idris. – HARAKAHDAILY 13/8/2016


    kUALA LUMPUR 9 Feb 2017. - Dakwaan pemimpin PAN Kelantan, Datuk Husam Musa kononnya Pas menerima dana RM90 juta daripada UMNO disifatkan sebagai fitnah jahat.

    Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Pas menafikan sekeras-kerasnya tuduhan tersebut dan akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Husam dalam MASA TERDEKAT.

    “Pihak guaman Pas diminta meneliti kenyataan dan tuduhan jahat ini dan MENGEMUKAKAN SAMAN FITNAH DALAM MASA TERDEKAT,” katanya dalam kenyataan melalui laman Facebook beliau hari ini.

    Husam yang juga bekas Naib Presiden Pas mengulangi tuduhan yang pernah dibuat oleh portal propembangkang, Sarawak Report itu dalam rakaman video yang dimuat naik melalui YouTube semalam. - UTUSAN ONLINE

    Kalau dah berjanji.... JANGANLAH BOHONG...

    Siakap Sinohong Gelama Ikan Duri,
    Bercakap Bohong Lama-Lama Mencuri

    Siakap Sinohong Gelama Ikan genggehek,
    Bercakap Bohong Lama-Lama Munafik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Penyamun Bugis dan "booking" hari SELASA,
      PAS PIS PUS hari RABU boleh SAMAN

      Delete
    2. hari rabu 32.13.2300 PAS nok saman SR dan Husam

      Delete
    3. kita tunggu aje ler....tunggu punya tunggu punya tunggu punya tunggu (ulang le selagi diorang tak saman)...

      Delete
  14. .
    .


    Se pondan pondan Nazri mahu juga Nazri yang kurang pengetahuan agamanya berbanding orang PAS, sambut cabaran Mahathir.

    Nak ajak orang PAS berdebat, Husam datang di kata nya Husam lari.

    Tak kan PAS nak buat bodoh atau tolak begitu sahaja bila Husam cabar bawak pulak dia ke mahkamah.

    Tak silap kes bai'ah dah di tutup dan kalau nak bawak ke mahkamah pun kena di buat usul.. alamat lah RM 90 juta dan SR tak kan di samanya. PAS mana yang nak buat usul ?

    PAS sekarang mengutamakan kerusi. Islam PAS sekarang lebih pentingkan kerusi. Saman SR dan saman Husam RM 90 juta yang memalukan dan menjatuhkan maruah PAS tidak penting.

    Ini kah satu-satu nya parti yang buat usul untuk bawak ke mahkamah. Macam PAS tidak ada lajnah undang-undang ?

    ReplyDelete
  15. Lari tajuk sikit....

    "In the coming GE, I am more inclined to believe the findings of some serious political analysts that Umno will maintain only 50 seats while the rest of the BN component in the peninsula will be wiped out clean.

    With a bit more workable and doable efforts, Johor will be another state that will cease to be the party’s fixed deposit. Johor and Sabah in recent few GEs was the strong bastion for Umno that keep the party in a marginal control in the Federal Legislature. For Umno to claim Sabah and Johor still as its fixed deposit is a severe error as Umno will be humiliated in Sabah while in Johor the party’s support is assuredly waning. Do remember Sabah and Johor was the savior for Umno and BN in the last few elections and with the current glitches in Sabah and the dwindling support for Umno in Johor the chances of Umno to be in the opposition bench after the GE is seriously promising." http://aspanaliasnet.blogspot.my

    ReplyDelete
  16. Ahli2 pas yg dibawah tak tahu dengan jelas rembatan 90 juta oleh Hadi dan gerombolan alamak..

    Bila Husam menjelaskan dawkaan Srawak Repot yg duit 90 juta dari najib ade ahli pas melenting suruh Pas saman Husam

    Pada mula2 dibangkitkan isu ni Tuan Ibrahim yg mula2 marah dan menggertak nak saman SR...Tuan Ibrahim mungkin tidak tahu kerana beliau bukan dlm kelompok olamak berserban besar..

    Hadi bila ditanya tak mau ulas panjang cuma cakap pas akan saman bulan depan..

    Setelah 4 kali bulan depan berlalau Takiyudin pun tampil menjelaskan surat memnta SR pohon maaf dan tarik balik artkel telah diserahkan kpd SR..jika tiada tindaksn diambil dlm tempoh 7 hari Pas akan saman ....sekarang dsh berapa kali 7 hari daa..tiada saman pon
    ..
    Pas nak main wayang pacak...olamak pon sama macam orang biasa iaitu kawan baik hj hadi yg bernama Najib perderma 90 juta dari duit yg najib rembat dari 1 mdb....
    dah hampir 1 bulan pemimpin Pas tak saman husam....sidrom tak bertelor dari Najib dah berjangkit kpd olamak pas..kerana sama2 makan duit haram..
    Kerana dah makan duit haram golongan proffessinal di bersihkan dari barisan kepimpinan pas sehingga lahir Amanah.

    Kerana termakan budi najib olamak tak kisah najib nak songlap banyak manapun,najib nak cekik rakyat,najib nak klentong...

    Pas nak jadi penasihat kpd umno...politik sejahtera..Hj hadi pon nak sorok juga kisah 90 juta di tahui ahli2 pas dan orang ramai ..

    Orang ramai boleh tahu bila hadi pon klentong nak saman...

    OLAMAK YG JAHaT DULU MASUK NERAKA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi awang terlebih dulu masuk neraka drp harussani

      Delete
    2. .
      .

      Ahli neraka pun halau dia orang berdua.. hahaha..

      Delete
    3. Kaki putar belit.. Ha3...

      Delete
    4. Wahai orang orang pis, mata masih pejam lagi ke?
      Bukalah mata, lihatlah SANDIWARA DUNIA!!!

      Delete
  17. Saya nak komen sikit saja.

    Kalau pasal baiah tu Husam dll semua mestilah rujuk ke Mahkamah Syariah.

    Husam tak boleh buat keputusan sendiri talak tak jatuh.

    Ini isu sama ada talak jatuh atau tidak. Ia bukan isu politik dan tidak berkaitan dengan keleptokrasi, dedak, menipu, jual agama dll. Ia sama sekali berlainan.

    Isu talak jatuh atau tidak juga tidak berkenaan dengan sama ada baiah seperti itu patut dibuat atau tidak dibuat.

    Harap Dato Husam dll buat apa yang sepatutnya dibuat iaitu merujuk kes ke mahkamah dan bukan buat andaian dan penghakiman sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembetulan..

      Isu talak jatuh atau tidak juga tidak berkenaan dengan sama ada baiah seperti itu patut dibuat atau tidak patut dibuat.

      Delete
    2. .

      .
      Husam telah merujuk kepada beberapa orang ulamak sebelum memutuskan tindakan nya melanggar bai'ah dan ketika ceramah Husam lari, hal ini lah yang cuba di terangkan oleh Husam.

      Jika kedudukan Husam tak menentu dan perlu di putuskan mereka yang bertanggung jawab dalam menjaga hal agama sepatut nya membawa kes Husam ke mahkamah.

      Apabila ulamak dan majlis agama tidak menyentuh perkara ini seperti mana menyentuh anjing, sudah tentu Husam yakin dia tak jatuh talak

      Yang mengusul Husam di saman pun sebab nak kerusi dengan menakut-nakut kan Husam supaya Husam tidak menyentuh isteri nya.

      Kira nya Husam tidak mengkritik Hadi dan PAS sudah tentu bai'ah Husam di disenyapkan seperti bai'ah Ibrahim dan KJ.

      Wallahualam

      Delete
    3. Husam bukan klour pas tapi dia dipecat ..

      Baiah sumpah bersama ketua yg taat perintah Allah.....kalo ketua dah rembat 90 juta duit baram perlukah taat lagi?

      Delete
    4. KEPALA HOTAAAK KO LA MAHKAMAH SYARIAHTUL KLEPET..


      KES ANWAR MENJUBURI PUN MAHKAMAH TAKDE KUASA...

      MAKAMAH SUARIAH WANITA PERTAMA DUNIA KATA ::::

      KO GILA MAIN WANITA JADI BAHAN KALAH MENANG PIKIHANRAYA... KO NAK RUNTUHKAN MASJID SEBAB KO DAH PERJUDI BINI KO UTK RANDUNG PRU""?

      CELAKA INI BUKAB MAHKAMAH PUNYA KERJA... FCUK OFF!!!

      byk kerja lain mahkamah nan buat ada kes cerai 50 tahun tak settle gantung tak bertali!!

      Delete
    5. Apa kes nyer baiah2 ni..org baiah untuk kebaikan bukan ugutan..kalo parti yg tentukan sah tak sah pernikahan ni haru jadinya...kalau nak pakai undang2, mahkamah syariah ada, pegi le setel..kalo tak nak, dan dengan ilmu yg ada rasa tak salah teruskan lah...diakhirnya bukan pas, bukan mahkamah, bukan hadi atau org lain nak jawab dalam kubur...empunya diri jugak nak jawab...

      Delete
    6. Saya baru online ni.

      Saya rasa saya perlu bagitau, pendapat sdr bertiga tak betul.

      Husam memang kena rujuk mahkamah syariah untuk pengesahan sama ada talak jatuh atau tidak.

      Ini soal hukum dan isu2 lain itu tidak berkaitan dengan isu ini.

      Jangan kerana Husam di pihak kita maka semua kita kata betul.

      Dan jangan kaitkan ia dengan kesalahan pihak sana dalam urusan lain.

      Syarat jatuh talak tak semestinya datang daripada kesilapan isteri... Ia adalah bergantung kepada lafaz sang suami.

      Sebab itu ia mesti dirujukkan ke mahkamah syariah.

      Ini soal status perkahwinan. Bukan isu kecil.

      Delete
    7. Bro john doe, kalo kawin kat siam cukup syaratnya tapi tak daftar dekat malaysia, sah ke tidak...kalo mahkamah kata tak sah, adakah perkahwinan itu terbubar...saya faham undang islam di malaysia diseragamkan mengikut pejabat agama negeri masing2 untuk kemudahan org islam...tapi soal pokoknya..sah ke tidak pernikahan tu..

      Delete
    8. Sdr anon.

      Sah atau tidak sesuatu perkahwinan tidak ditentukan oleh prosedur tetapi oleh rukun dan syarat. Kalau rukun dan syarat dipenuhi kahwin di mana pun sah dan begitulah sebaliknya.

      Sdr bercakap tntg undang-undang Islam di Malaysia, itu undang-undang prosedur dan bukan hukum.

      Kena bezakan di antara keduanya.

      Bung Mokhtar misalnya berkahwin dgn Zizi cukup rukun dan syarat maka pernikahan mereka sah.

      Tapi disebabkan tak ikut undang-undang prosedur mereka dihukum. Hukuman yg dikenakan kpd mereka itu pula adalah semata-mata di atas undang-undang prosedur dan bukan hukum.

      Delete
  18. Ahli2 pas perlu hukum presiden dan olamak serban besar dulu kerana tidak menjalankan tanggojawab sebagai wakil rakyat...

    Pas bukan kerajaan...tapi tidak membela rakyat yg diwakili bila kerajaan mencekik kehidupan rakyat yg diwakilinye..
    Pas membiarkan kemungkaran yg dilakukan najib...sedangkan olamak pas mengajar jangan buat yg haram dan mungkar..
    Malah pas nak bekerjasama dengan umno mungkar...

    ReplyDelete
  19. That being the case, then najib must have given 90 mil to hadi under his individual name at Affin bank...is that correct???

    I THINK SO.....RIGHT AFFIN BANK EMPLOYEE/S?.....siap dengan dokumen..
    Hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Harap ada yg berani edar dokument....

      Delete
  20. Kenyataan Akhbar Isu Baiah.


    1. Saya terbaca laporan di dalam Malaysiakini dan Malaysia Dateline yang menerbitkan berita adanya usul yang cuba dibawa oleh sebuah kawasan Pas di Kelantan yang mahukan kononnya pelanggar baiah Pas dibawa ke Mahkamah Syariah.

    2. Saya ingin tegaskan bahawa jika pembawa usul itu atau sesiapa juga di belakang usul itu cuba berfikir yang pemimpin Amanah gentar dan bimbang dengan usul itu, mereka tersilap besar.

    3. Jika usul sebegitu digeruni atau ditakuti, maka sejak awal lagi parti Amanah tidak akan ditubuhkan.

    4. Jika pembawa usul atau Pas bersungguh untuk bawa usul tersebut ke mahkamah syariah, jawapan Amanah adalah ahlan wa sahlan wa marhaban bikum, kami mengalu-alukan dan bersedia untuk berjumpa anda semua di mahkamah syariah bila bila masa insya Allah.

    5. Sebenarnya kami lagi seronok kerana kami percaya jika syariah betul betul dilaksanakan di mahkamah syariah, banyak kekeliruan berkaitan baiah tersebut dapat diselesaikan insya Allah.Terima kasihlah kepada pembawa usul.

    6. Seperkara lagi, memandangkan isu baiah yang sedang tidur lena tiba tiba dikejutkan semula, kami juga harap pembawa usul dan Pas mesti juga bersedia untuk bawa isu penyeludupan baiah dari pintu belakang dalam kes di Dun Kota Damansara sebelum ini juga ke mahkamah syariah. Bukankah kerana "smuggling" atau penyeludupan tersebut , ianya berakhir dengan Pas rela memenangkan calon BN di Dun tersebut?

    7. InsyaAllah, Kanun juga bersedia menawarkan khidmat peguam syarie jika isu baiah ini dibawa ke mahkamah syariah.

    12 Mac 2017
    MOHAMED HANIPA MAIDIN
    PENGERUSI KANUN
    PARTI AMANAH NASIONAL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Innalillah..

      Harap jangan terbawa2 dgn pertelingkahan politik di dalam urusan hukum.

      Hanipa memang tak perlu gentar kepada PAS sebab PAS juga manusia. Mereka juga melalukan kesalahan.

      Tapi takutlah kpd hukum Tuhan. Silalah ke mahkamah syariah dan biar mahkamah putuskan perkara ini.

      Ia patut dibuat secara sukarela sebab ini isu diri sendiri bersama isteri.

      Delete
  21. http://msomelayu.blogspot.my/2017/03/nomini-seorang-exco-terima-rm448300.html?m=1

    ReplyDelete
  22. Bodoh2 pengundi x kira pengundi luar bandar atau pengundi bandar, mereka x tahu hendak menagih janji pemimpin yang menang selepas pilihanraya.Apabila pembangkang yang menang, pengundi faham kerana adun/mp tersebut akan didera tanpa peruntukan atau pembangunan oleh parti yang memerintah.Tapi apa yang sebenarnya berlaku kepada adun/mp yang menang dan punya kuasa??? Apakah selain dari istilah dera mereka ini sebenarnya sedang "goyang teloq dikerusi empuk".ini sebenarnya pekung yang dibuka oleh bijan.

    Pas hampas

    ReplyDelete
  23. akan datang tanda sebelum berlakunya KIAMAT - dan aku sangat tertarik tatkala tanda2 itu bukan sahaja melibatkan UMNO/BN bahkan ia sangat dekat kepada Pakatan Harapan plus PPBM.

    1) terjadinya berbagai fitnah - rujuklah kamu dalam lisan2 mereka seperti Rafizi Ramli, Nurul Izzah, Mat Sabu, Tun Mahathir, LGE etc (lidah media dan blogger upahan).

    2) banyaknya kebohongan dan sumpah palsu - lihatlah bagaimana mereka sentiasa berbohong dan bersumpah (dusta) *Rafizi Ramli terkenal dengan siri pembohongannya. *Nurul Izzah begitu mahir menyebarkan sumpah palsu (dakwaan dusta).

    3) dihilangkan ilmu dan kebodohan bermaharajalela- lihatlah bagaimana buruknya lisan sekalian pengikutnya bahkan lebih buruk dari bunyi seekor keldai, lihatlah bagaimana kerasnya perilaku mereka- bahkan mereka bisa diatur (berhimpun dan merusuh) di jalanan mengikut kepada arahan tuan2nya

    4) orang yang hina diberi kedudukan yang terhormat, dan sebagainya - lihatlah bagaimana mereka tetap mahukan seorang pelaku jenayah liwat dan tersingkap aibnya berlaku sumbang menerusi rakaman video (bersifat biseksual) untuk diangkat sebagai Perdana Menteri.

    Aku juga sangat tertarik bila mana seorang perempuan yg bernama Siti Kassim (berfahaman liberal) bersama NGO yg bernaung dibawah COMANGO memfailkan saman kepada kerajaan supaya menarik taraf kerakyatan ustaz Zakir Naik dan menghalangnya dari memasuki Malaysia.

    Allahurabbi - inilah roh-roh kecil (NGO2 dalam dan luar negara) yang menghidupkan Pakatan Harapan plus PPBM

    Dan sesungguhnya didalam Pakatan Harapan plus PPBM itu batas Agama dan Bangsa bukanlah menjadi pegangan.

    Lalu aku berdoa agar tidak termasuk dari kalangan mereka yang tertipu dengan pendustaan yg dibawa oleh Pakatan Harapan plus PPBM.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira nama najib dan kroni bn takde le unknown aka sahabat bn..wah nampak sangat ko berat sebelah..asyik tuduh pembangkang aje..lagi ko nak nafi terima upah menulis...kihkihkih

      Delete
    2. Unknown yang bodoh x bertepi,

      Mempengaruhi orang lain@politik bukanlah dengan kebodohan kamj dan diselitkan sedikit agama.

      Umngok be end dah puas berjanji kepada rakyat kelantan, lantaran x dapat memenangi hati rakyat(gagal memenangi politik hati rakyat) mereka dera rakyat kelantan.bukan saya yang cakap tapi bijan yang cakap.Sebagai politikan yang berkuasa, apakah mendera pengundi yang tidak mengundi parti yang berkuasa itu dosa? Adakah sudah tercatit dalam al-quran nas-nas yang menempatkan manusia yang tidak sama pendapat politik berdosa disisi allah dalam soal politik???(mempengaruhi sesiapa sahaja tidak melibatkan akidah seseorang) jangan berpolitik jual agama macam HAMPAS.

      Delete
    3. Unknown, kalau kau rasa perkara 1, 2 atau 3 seperti yang kau nyatakan dalam komen sebagai fitnah atau menghasut kau buat laporan polis dan bawa kes ke mahkamah.Agama dan bangsa jangan jual sebab janji tingal janji, buat apa mahu jadi parti yang punya kuasa atau mau jadi yang berkuasa untuk menipu rakyat??? Bodoh piang unknown

      Delete
    4. akan datang tanda sebelum berlakunya KIAMAT - dan aku sangat tertarik tatkala tanda2 itu bukan sahaja melibatkan UMNO/BN bahkan ia sangat dekat kepada Pakatan Harapan plus PPBM.

      Biar betul unknown tanda2 kiamat ko belajar cenggini..ko ni belajar islam pas ke islam umno..kihkih

      Org pandai belit memang camni le gamaknya..tingginya ilmu ko unknown, tak tercapai de akal manusia waras..

      Delete
    5. Unknown...jika kamu hendak berhujah pun...biarlah adil. Apatah lagi kamu selit agama dlm hujah kamu.

      Munafik seperti kamu memang akan cedok sikit2 untuk kepentingan kamu. Kamu lupa ke akhir zaman juga terlalu ketara pemimpin zalim? Gst zalim ke tak? Sape buat?

      Kamu lupa ke akhir zaman terhapusnya pemimpin yang amanah? Kamu tengok sendiri pemimpin kamu...amanah ke tidak?

      Bla bla bla....sudah2la tu jadi munafik. Tak rasa bersalah ke menyokong pemimpin zalim yg tidak amanah...penipu pulak tu...hehe

      Delete
    6. Umno tak fitnsh?...terbaru fitnah teresa kok terima duit yawas...

      Delete
    7. Yg komen tu macai boddooo..najib yg kuat klentong...dindonesia di jepun di jerman dia klentong habis wartawan..

      Delete
    8. Anwar dah hentam jubok dia sebab saifool yg muda dan kuat pon anwar boleh hentam...seifool siap bawak jelly lagi...bila anwar dlm penjara dia teringat lama tak kena tutuh....hi4...

      Delete
    9. Bila plak Dr Zakir di beri kerakyatan mesia..Zahid komidi pernah menafikan nye..

      Siti kassim saman kerana dr zskir diberi kebenaran berceramah...

      Kenapa umno tak bentang undang2 anti liberal ,pluralist lgbt dan gay..?ade kuasa tak gunakan..lepas tu ko melalak..

      Aku juga berfoa supaya tidak tertipu dengan janji2 bohong najib
      Tol tak naik
      Kerajaan faham denyut nadi rakyat
      Rakyat didahulukan..
      Saya bukan penyangak..
      Saya sumpah saya tak kenal altonya..
      Gst akan dipulangkan kpd rakyat.
      Ini lah tanda nak kiamat bila pemimpin tak beramanah...songlap..

      Cuba ko terangkan ape pembohonga rafizi..biasanye bila tanye sastrawan biol ni cabut lari..

      Delete
    10. Kikiki.. Unknown a.k.a sahabat sastrawan babi giler nih yg berpaham syiah jahil ttg ahlul sunnah serta menyombong diri dan berhati serigala yg menulis mengikut telunjuk tuan nya JASA atas telunjuk losemah dibawah kawalan singapork dan komunis China.. Ahaksss ptui busuk bau bangkai..ahaksss ptui.. Ini kalilah..Kita ubah PM najib dan simen BN.. Ahaksss ptui.. Kikiki.. Salam ya salam ikhlas dari Ku akak langsuir a.k.a suwey.

      Delete
  24. pas tak ada modal untuk kempen PRU nanti, hanya satu peluru shj untuk menang hati pengundi iaitu ru355,









    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukannya peluru pun

      Golok kayu je

      Tetak tak makan jual pun tak laku

      Buat mainan budak je bolehla

      Delete
  25. Untuk PAaS hudud tu cuma utk pilihanraya aje.Kan ni da hampir Pru14.

    ReplyDelete
  26. Bakpo ore klate ni tak nampok dan masih buta hati ke. Slalu dengar ore klate bijak berpolitik. Tapi skg ni nampok macam bod...h sesangat jag

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ore klate ccayo ko nuar muso dan mat yaacob...dan jugak tuang presideng putar alam

      Delete
  27. Ruu yahadi hanya mampu hukum rotan rakyat miskin,bab orang berkuasa tapi bersalah tidak akan kena hukuman ruu yahadi.kalau x mampu ekonomk rakyat tapi mampu tambah hukuman, itu dayus namanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undang2 sekular x mampu menghukum orang yang berkuasa dan bersalah, apa lagi diharap kepada undang2 yang ditangguh2 pembentangannya, lagi2 tukang bentangnya selalu monteng sampai kat jepung.amanat tinggal amanat, tuan punya badan pula nak sokong orang yang diharamkan dalam amanatnya.

      Delete
  28. .
    .

    Saman. Di cabar PAS saman.
    Ceramah. Kata Husam lari padahal Husam mari.
    Bersumpah. Sumpah pun Hadi tak berani.

    Akhir nya Hadi dan PAS guna sistem sekular dimana Menteri membentangkan bukti tidak lengkap dan minta sesiapa yang ada bukti berikan maklumat pada SPRM.

    Sistem Sekular telah menyelamat kan Hadi dan pemimpin PAS dari terbongkarnya RM 90 juta.

    Dan bagaimana orang lain boleh dapat maklumat tapi SPRM tak boleh dapat maklumat. Ini bukan maklumat dari keterangan saksi mata tapi transaksi bank.

    RUU cuma memutuskan hukuman tapi kebenaran di siasat tak ikut Islam kerana dari awal (sekarang) PAS tidak nafikan ikut cara keadilan yang di tetapkan oleh Islam.

    PAS cuma jadi Islam bila ada RUU dan oleh kerana itu sekarang PAS dengan sendirinya tolak cara Islam.

    ReplyDelete
  29. http://theunspinners.blogspot.my/2017/03/182-keluar-dap-ada-kaitan-dengan-2-tan.html?m=1

    LINK DI ATAS BUKTI DAN FAKTA
    BARUA MAMAK SPORK DAH NAIK ANGIN
    FITNAH SABOTAJ BARUA TERKINJA KINJA
    PRU 14 TIBA RAKYAT UBAH DAN SIMEN

    INI KALI LAH RAKYAT NAK AJAR
    BARUA SINGAPORK MULA TERKENCING
    MAMAK BOBOI KIDIN TERRASA DAH BESAR
    DI TENGKING DAP BISU MACAM ANJING


    kikikikiki...

    Ini kali lah


    UBAH & SIMEN...


    kikikikiki....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.. Kita ubah PM yg jadi barua singapork dan komunis China dan simen kan losemah dan BN.. Ini Kali lah rakyat kasi hajar BN barang naik.. Ahaksss ptui.. Babi giler nih.. Busuk bangkai ahaksss ptui.. Salam ya salam pada barua JASA losemah kikiki

      Delete
    2. Bukti tek koo cing kamu..blog putar alam...hi22 ...ciannye ko barua cine kominis...

      Delete
    3. Carilah bukti yg tidak boleh dicabar...budak2 jagi ko ni barua kominis...mula2 jadi barua cina jho lo sekarang tambah jadi barua cine kominis plak..

      Delete
  30. Kalau betul ada baiah talak 3 pun patut Haji Hadi, Nik Abdoh, Nik Amar yang patut kena jatuh talak dulu. Sebelum pru kata nak lawan umno, nak tentang kezaliman, dah menang boleh pulak dia nak berkawan dengan penyangak tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyangak lebih bijak dari pak lebai...kena umpan 90 jpta terbang setban dan kopiah..perpaduan ummah lebai dan najib..

      Delete
  31. PAS parti lembik, lemah, mundur. Sarawak Report skit pon tarak gentar sama PAS. kalau mcm ni mmg tak layak PAS diberikan kuasa. lembap..

    ReplyDelete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. Wadsalam..kenape kena delete?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Padam sendiri. Hp problem la. Habis semua hilang. Nak set sendiri tak pandai. Tunggu anak habis kerja sekolah, suruh dia buat balik. Sebelum ni nak buka blog pun tak boleh.

      Delete
  34. https://youtu.be/knLuyIWkAXI
    Rafizi londehkan najib bina st Regis dilangkawi..kerajaa keluarka lebih 300 juta untuk 0 pegang 60% saham...berapa sondakh keluar modal untuk prgang 40% saham
    Najib bodoh ato peter sondakh yh cerdik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pe. Kalau dia orang kalah pru ni. Dia akan jawab nanti. Kalau dia taknak pun kena paksa jawab. Tapi kalau dia org still memerintah, jadi akta rahsia la jawabnya. Org yg pecah lobang yg kena masuk.

      Delete
  35. Salam. Mungkinkah pengarang sendiri yang memadamkan ulasannya? Wassalam.

    ReplyDelete
  36. Huih.... riuh kat sini... macam nak lingkup teruih umno/bn/pas... harap-harap diterjemahkan masa PRU14. Buleh aku balik Mesia tanam kacang time pencen.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...