Friday 31 March 2017

AKTA 355 HANYA MAINAN POLITIK?


Kenyataan 1

Keputusan Dato' Seri Najib Tun Razak untuk tidak membentangkan sendiri cadangan pindaan kepada Akta 355 untuk menaikkan had hukuman Mahkamah Syariah adalah pukulan maut ("total knock-out/TKO") kepada sebarang usaha untuk menghidupkan usul itu.
 
Saya telah menulis dengan panjang lebar tahun lepas menerangkan Peraturan Dewan 49 yang secara jelas menyebut bahawa sebarang rang undang-undang persendirian (rujuk http://rafiziramli.com/2016/10/rang-undang-undang-355-dato-seri-najib-tun-razak-mesti-isytihar-pendirian-pentadbiran-beliau/), jika pun dibenarkan dibaca, dibahas dan menang undian di Dewan Rakyat, tidak akan pergi ke peringkat yang lebih jauh kecualilah Kerajaan bersetuju untuk menerima cadangan RUU itu dan diambil alih untuk dibentangkan semula di Dewan Rakyat bagi bacaan kali kedua.
 
Ini bermakna, seperti yang saya tegaskan berkali-kali, kuasa sebenar untuk memperkasakan Mahkamah Syariah terletak di tangan Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri. Dalam keadaan RUU persendirian yang dibawa YB Marang itu dipulangkan kembali kepada beliau, kesemua keputusan bersabit kebenaran pembentangan dan diluluskan terletak di tangan Dato' Seri Najib (seperti berikut):
 
1) Keputusan untuk menukar aturan mesyuarat supaya semua akta kerajaan yang disenaraikan lebih awal digugurkan untuk memberi laluan kepada pembacaan RUU persendirian YB Marang terletak di tangan Dato' Seri Najib (kerana urusan kerajaan perlu disudahkan terlebih dahulu sebelum RUU persendirian boleh dibaca)
 
2) Keputusan untuk melangkah giliran untuk mendahulukan pembacaan RUU persendirian YB Marang mengatasi semua urusan kerajaan yang telah disenaraikan lebih awal (seperti yang pernah berlaku sebelum ini) juga keputusan Dato' Seri Najib sebagai ketua kerajaan
 
3) Jika pun (1) atau (2) dibenarkan untuk membolehkan RUU persendirian YB Marang dibaca, dibahas dan diundi, keputusan untuk mengarahkan ahli parlimen Barisan Nasional menyokong RUU persendirian itu adalah keputusan Dato' Seri Najib
 
4) Jika pun (1) atau (2) dibenarkan dan Dato' Seri Najib bersetuju mengarahkan ahli parlimen Barisan Nasional menyokong RUU persendirian itu (seperti (3)), keputusan sama ada Kerajaan akan mengambil alih cadangan pindaan itu untuk dibentangkan kembali bagi bacaan kedua adalah keputusan Dato' Seri Najib
 
Akhirnya, jika pun Dato' Seri Najib boleh bermain politik dengan membenarkan (1), (2) dan (3), saya yakin cadangan RUU persendirian YB Marang itu akan terhenti di peringkat bacaan pertama (setelah pengundian dibuat) kerana Dato' Seri Najib tidak mungkin akan bersetuju mengambil alih cadangan pindaan tersebut untuk dibentangkan kembali sebagai rang undnag-undang kerajaan (seperti kehendak Peraturan Dewan).
 
Kenapa saya begitu pasti?
 
Kerana jika benar Dato' Seri Najib ikhlas, sudah tentu beliau meneruskan janjinya yang dibuat di Perhimpunan Agung UMNO yang lalu bahawa pihak Umno (dan Kerajaan Persekutuan) sendiri yang akan membentangkan perkara ini dan melalui proses Dewan Rakyat mengikut Peraturan Mesyuarat.
 
Kalau Kerajaan Persekutuan menolak untuk membentangkannya pada bacaan pertama dan dipulangkan kepada YB Marang yang tertakluk kepada semua keputusan Dato’ Seri Najib bagi kelulusan di peringkat (1), (2) dan (3) di atas, kenapa pula di langkah (4) tiba-tiba Dato’ Seri Najib akan mengambil alih RUU persendirian itu?
 
RUU355 kekal permainan politik Umno untuk memastikan berlaku pertembungan 3 penjuru dalam PRU14.
 
Dato’ Seri Najib nampaknya yakin beliau bakal mencipta sejarah sebagai Perdana Menteri yang paling tidak popular tetapi kekal berkuasa melalui adu domba politik yang melaga-lagakan rakyat dengan bermain isu agama dan kaum. Beliau lupa rakyat sedang menonton sandiwara ini dan jangan perkecilkan kecerdikan rakyat membaca yang tersirat di sebalik permainan politik ini.
 
Sama ada RUU355 dibenarkan dibentang atau tidak, saya telah buat pendirian kerana telah cukup maklumat dengan menilai keikhlasan Dato’ Seri Najib dalam hal ini. Bentanglah secepat mungkin supaya kita boleh kembali kepada isu-isu rakyat yang lebih tinggi keutamaannya untuk diselesaikan berbanding permainan politik Umno ini.
 
RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN PKR


Kenyataan 2

Sebelum sesuatu akta mahu dipinda, perlulah dibuat suatu usul kepada parlimen. Usul ini boleh dibawa oleh kerajaan, boleh juga dibawa oleh sesiapa ahli parlimen yang bukan dari kerajaan. Jika dibawa oleh parti pemerintah, ini namanya usul kerajaan. Jika dibawa oleh ahli parlimen bukan kerajaan, ini dipanggil usul persendirian.

Apakala usul untuk meminda sesuatu akta telah dibawa dan dipersetujui oleh dewan, barulah perkara yang mahu dipinda itu dibentangkan untuk dibahaskan oleh ahli-ahli dewan.

Adapun "RUU355" ini baru pada tahap membawa usul kepada parlimen. Tahap ini belum lepas lagi. Asalnya marang yang ingin membawa usul. Diberi dua peluang tetapi Marang mohon ditangguhkan.

Kemudian PM dan TPM membuat kenyataan bahawa kerajaan akan mengambilalih. Kali pertama PM sebut dalam Perhimpunan Agung UMNO 2016. Berikutnya TPM sebut dalam beberapa kenyataan media. Sahabat saya YB Takiyuddin Hassan juga memberi reaksi bahawa lebih mudah kiranya kerajaan yang bawakan usul ini. Saya dari awal lagi bersetuju cara ini. Sebab kerajaanlah yang menguasai majoriti dalam parlimen...134 kerusi, sedangkan PAS hanya 14 kerusi sahaja.

Hanya bilamana usul untuk meminda Akta 355 dibawa dan dipersetujui, barulah butiran yang dicadangkan dibuat pindaan akan dibentang. Pada tahap ini kita sebut Rang Undang-Undang 355. Untuk membawa usul pun, pembawa usul mesti maklumkan alasan. Alasan Marang ialah "menambah had hukuman kesalahan jenayah syariah, kecuali hukuman mati".

Apabila tiba pada tahap membentang rang undang-undang butiran terperinci seumpama jenis-jenis kesalahan syariah (Hudud atau Takzir) beserta hukuman-hukuman yang dikenakan perlulah dinyatakan dalam rang undang-undang tersebut. Tiada sesiapapun yang mengetahui isi kandungan pindaan ini kerana ianya belum dibentangkan lagi. Ia belum dibentang lagi kerana usul untuk memindanya pun belum dibawa lagi.

Sidang parlimen kali ini berakhir 6 April. Lazimnya ditambah lagi dua hari kiranya rang undang-undang yang tersenarai dalam kertas aturan persidangan perlu dihabiskan. "RUU355" masih ada peluang. Kiranya speaker memberi ruang, Marang mesti menggunakan kesempatan itu untuk membentang usul yang telah dua kali tertangguh. Kiranya lepas, itu dikira melepasi bacaan kali pertama. Maka pihak kerajaanlah yang akan mengambil tanggungjawab untuk bacaan kali kedua dan kali ketiga. Marang tidak lagi terlibat. Itu sudah menjadi urusan kerajaan.

PM Najib seusai mempengerusikan mesyuarat BN semalam menyatakan "...kerajaan tidak akan membawa usul meminda Akta 355 sebab tidak mendapat keputusan konsensus parti-parti dalam BN (baca MCA, MIC, Gerakan, komponen Sabah Sarawak - tidak bersetuju), adakah kiranya Marang melepasi bacaan kali pertama, kerajaan akan bersetuju membawa untuk bacaan kali kedua dan ketiga? Sudah terang lagi bersuloh!

Keputusan BN semalam juga bermaksud kerajaan tidak akan membenarkan sebarang pindaan ke atas Akta 355. Noktah.

SAIFUDDIN NASUTION
SETIAUSAHA AGUNG PKR


Ulasan blog - Walaupun Pas tetap mengatakan mereka tidak terjejas apa-apa dengan gagalnya Akta 355 menjadi usul kerajaan, sebaliknya akan meneruskan dengan perancangan asal dengan membawanya sebagai usul persendirian,  jika kita fahami dan teliti kenyataan Rafizi dan Saifuddin di atas, seorang masih Ahli Parlimen dan seorang lagi bekas Ahli Parlimen, tidak diragui bahawa motif dan mainan politik di sebaliknya adalah amat jelas sekali.

Untuk memastikan faedah politiknya kekal dan dalam masa yang sama menjadikan Pas terus meletakkan harapan kepada usul tersebut dapat dibentang dan disokong, maka Akta 355 akan terus dipermain-mainkan dengan masa.

Sehingga bila?

Ia akan terus ditangguhkan sehingga pilihanraya diadakan. Sehingga tempoh itu, UMNO kekal memberi gambaran akan memberi sokongan sambil mengekalkan hubungan mesra dengan Pas, sedangkan hakikatnya penolakan Najib menjadikan Akta 355  sebagai usul kerajaan kerana ketiadaan konsensus adalah jelas memberi maksud bahawa kerajaan memang tidak bersedia sama-sekali untuk meminda itu. (ShahbudinHusin 31/03/2017)

187 comments:

  1. First to comment..pas pis pus..en somi audi q7 mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tahniab First

      Hadi dah lari Marang candat sotong!


      RUJ355 $AH GAGAL

      MEMALUKAN NAIB KETUA ULARRRMAK DUNIA..

      APA PUNYA PARTY ISLAM GAGAL NAK BENTANG ENAKMAN ISLAM KUNUN?

      MANA ALLAH KAMU? TOLONG MIMPI MALAM NI DGN NABI SUPAYA RUU MASUK PARLIMEN

      BETUL KER YAHADI NI MOSLEM? KER MAIN AGAMA UTK TUJUAN DAPAT KUASA?

      Delete
    2. Dlm PAS, mereka hanya percaya pd tuhan. Logik ke tak logik, sumer kerja tuhan.

      Mereka cuma tunggu tuhan kata YA saja, maka segala usaha cakap2 kosong akan jadi buah nangka juga akhirnya.

      Tiada masalah menukar basikal menjadi kapalterbang. Tiada masalah sotong ditukar jadi ladang tembikai. Yg perlu ialah usaha. Baca kitab imam shafei pun boleh jadi doktor pakar bedah. Logik tidak perlu, yg perlu sokong usaha tuan guru. Tuan Guru laksana rasulullah skrg ni. Kena patuh. Pahala berlipat ganda automatik tertulis atas usaha mereka.

      Ini mentaliti melayu dlm PAS. Logik matematika ekonomika tidak diperlukan. Boleh faham ka?

      Delete
    3. Takde pakar matematik dalam pas?

      Cuba bagi saya satu nama pakar ekonomi pas skrg?

      Pakar beri PAS MASYUK PERCUMA KE SYURGA dah ada itu TUHAN hadi..

      P.s yb hadi.. Nak lulus RUU di parlimen perlukan 130kerusi bukan 14kerusi..!!

      Delete
    4. Geng15 (G15) yang menguasai Paspispus sekarang adalah ejen ejen umno-bijaN untuk menghancurkan Paspispus dari dalam.

      Upah yang memakan jutaan ringgit telah pun dibayar, Paspispus akan jadi cacamarba, celaru harubiru sehingga PRU14 nanti.

      Kesian wala'un wala'un Paspispus dikampung kampung kena tipu oleh pimpinan mereka yg telah terkena mendrem dedak+nasikangkang umno-bijaN.

      Delete
  2. Utusan Malaysia

    Pada 17 Mac lalu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi mengeluarkan kenyataan bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) yang akan membentangkan Pindaan Akta 355 pada mesyuarat pertama penggal kelima Parlimen ke-13 ini. Sementara Pas tidak pula pernah berun­ding dan mengumumkan untuk tidak membentangkan pindaan akta tersebut.

    Ekoran pengisytiharan tersebut, meskipun Pas belum menyatakan sikap rasminya kepada umum, kenyataan Timbalan Perdana Menteri itu dilihat sebagai satu option yang boleh diguna pakai bagi mengurus status dan format Pindaan Akta 355 bagi kali ini.

    Namun pihak musuh politik Pas segera mencetus propaganda kononnya Pas telah ditipu oleh BN. Setelah sekian lama Pas berusaha membawa Pindaan Akta 355 ke Parlimen dan mengorbankan segalanya, maka sepantas kilat BN pula ‘take over’.

    Semalam 29 Mac 2017, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pula mengisytiharkan bahawa kerajaan BN tidak akan membentangkan Pindaan Akta 355 tersebut ke Parlimen, sebaliknya kekal sebagai Rang Undang-Undang Persendirian. Ertinya ia akan dibentangkan oleh Pas sebagaimana sebe­lumnya.

    Pengisytiharan itu tidak menjejaskan apa-apa bagi pihak Pas. Situasinya adalah “kekal pada format asal”. Sememang­nya, Ahli Parlimen Pas sejak awal telah diletakkan dalam ‘mode standby’ bagi menghadapi perbahasan di Parlimen.

    Hanya beza jika kerajaan BN bentang maka ia menjadi ‘Bill Kerajaan’ yang diutamakan ang­ka gilirannya. Jika Pas yang membentangkannya maka ia kekal seperti asal iaitu Rang Undang-Undang Persendirian maka gilirannya ditentukan oleh Yang Dipertua Dewan Rakyat melalui peruntukan peraturan dewan.

    Sekali lagi musuh politik Pas pantas mencaras kononnya Pas menjadi mangsa ‘game’ UMNO dan BN. Entahlah, mana satu yang betul?

    i - Jika Pas bentang, mereka kata Pas diperalat oleh UMNO dan BN, kenapa tidak kerajaan BN sahaja yang membentangnya ke Parlimen? Bukankah UMNO menyokong, maka sepatutnya BN yang bentang, bukan Pas.

    ii - Apabila TPM umum kerajaan BN yang akan bentang Pindaan Akta 355, mereka juga “meloncat tidak ketahuan punca” kononnya Pas kena ken­cing oleh UMNO. Pada mereka, serba tidak kena.

    Sikap Pas tidak berubah. Persediaan Pas tidak terjejas. Kedua-dua menjadi option yang boleh dipertimbangkan. Pas sejak awal memperjuangkannya.

    i - Pertengahan jalan pihak kerajaan mahu mengambil alih, pihak Pas tidak bermasalah siapa yang mahu membentangkannya. Apa yang penting Akta 355 mesti dan berjaya dipinda.

    ii - Kemudiannya mereka tidak jadi mengambil alih. Ia mengembalikan format asal tanpa merosakkan sesuatu. Insya-Allah Pas akan meneruskan langkahnya menuju destinasi dengan langkah bergaya tanpa tempang.

    iii - Maka Pas sedia untuk bentang Pindaan Akta 355 dan terus bersedia untuk membentang dan membahaskannya pada bila-bila masa.

    Perkasakan syariat rakyat sejahtera.

    PENULIS ialah Ketua Penerangan Pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah lah yaHADI woiii

      Sikap politik bebal kamu dah ranapkan RUJ355..

      Tiada peluang cerah utk ruu 355 di lukuskan d parlimen

      Umno tarik dari dah

      Tinggal yaHADI Nik meyamar dan jamil kill

      Tiga ekor nih yg mengasaskan projek gila RUJ355!

      Delete
    2. Alhamdulillah.

      Delete
    3. Yahadi kata tiada kesan kpd pas!

      Pas pecah belah pun takde kesan

      250 000 ahli kluar party pun takde kesan

      Hilang Selangor tak lama lagi pun takde kesan..

      Takde kesan takde kesan takde kesan..

      Yelah takde kesan 90juta... Betul tak dapat kesan dah..

      Delete
    4. Persoalan :
      Kenapa Lobai Marang 2 kali tangguh setelah diberi ruang untuk bentang..
      Kenapa najib gagal mendapatkan persetujuan rakan komponen sedangkan bill ini untuk orang islam saje...adekah najib takut kpd komponen...ato rancangan najib sendiri melambatkan proses kelulusan ruu ini..

      Delete
    5. Anon 19:27....Najib bukan takut. Dia guna konsensus. Itu bukan takut namanya.

      Sebenarnya isu RUU355 telah dipolitikkan oleh pembangkang hingakan rakyat dan parti komponen BN pun terpengaruh...

      Inilah hakikat yg terpaksa diterima oleh org islam di Malaysia apabila org islam sendiri menolak RUU 355 ni...

      Sepatutnya mereka berbincang dan mencari penyeelsaian terbaik. Bukannya terus menolak.

      Impression yg tak baik telah diberikan kepada org bukan islam oleh mereka2 yg munafik ni...

      Delete
    6. Jibby dah tolak RUU355. Menteri Kabinet mana nak bawa? Menteri Mongolia ke Menteri Padang Merbok?

      Delete
    7. Konsensus Najib dalam BN menunjukkan Najib dan Umno lemah dan terpaksa tunduk kepada parti yang minoriti.

      KONSENSUS BN dibawah Najib gagal selamatkan maruah Alif Ba Ta!

      Kenapa Najib Presiden parti dengan majoriti ditunggang MCA?

      Delete
    8. Saya amat bersetuju hal memperkasakan bidang mahkamah syariah, cuma... perjalanan demi ke arah itu - berapa ramai yg telah dimunafiqkan, kalau pun tidak dikafirkan...

      Yg ini - saya tak bersetuju...

      Zaman Rasulullah saw pun telah ada kelompok munafiq. Agak ketara bila liat ketika diajak berperang... Namun, adakah terang²an nabi tuding jari kpd kelompok tersebut dgn berkata kamu adalah munafiqun. Adakah Rasullullah pernah halang/haramkan mereka drpd mengerjakan solat di dlm Msjd Nabawi...?

      Kena lebih cerdik/bijaksana utk memperjuangkan yg haq. Bagaimana pendekatannya - itulah yg perlu pecah kepala utk difikirkan. Bukannya memecahkan ummat/memutuskan silaturrahim...

      Wallahua'lam...

      Delete
  3. RUU 355 memang sandiwara politik pas pada orang melayu islam untuk meraih sokongan parti...bila segala janji tak ditepati maka terlahirlah sifat munafik dalam diri..tapi tak malu, masih cakap berapi rapi, konon 5 negeri hendak dimenangi..cakap seolah2 tak sedar diri..bila ruu 355 tak jadi realiti, canang masih ada harapan lagi..untuk tuan guru hadi, aku nak pesan toksah lah mimpi...amanat kafir harbi kamu tak tarik lagi..ko kelentong ahli sapa yang rugi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal dan selamat keluar drpd dunia anon saudara Perak Man.

      Nama pilihan seperti fosil manusia tertua di bumi Malaya ni. Ini mesti banyak pengalaman hidup.

      Semoga kekal dalam perjuangan menentang penyamun.

      Salam perjuangan.

      Delete
    2. Fosil tertua nama pilihan teman
      Untuk dikenali sebagai pengganti diri
      Terima kasih bro john doe atas sokongan
      Salam perjuangan juga kembali diberi..

      Delete
    3. Hanya Mr. Tong Sam Pah aka unknown aka sahabat syaitan saja yg masih hidup dalam tong sampah anon. Senang dia nak onani

      Delete
    4. Mana ada pembangkang kata kerajaan skrg ni bagus...

      Mana ada yg PAS buat sekarang ni bagus di mata DAP/PKR/Amanah/Parti cap bunga??

      Biasalah, kalau kamu tak suka seseorang, maka semua yg dia buat akan salah.

      Tapi kalau kamu suka seseorang (macam PKR/Amanah dan parti cap bunga yg suka DAP) maka kentot dan taik DAP pun jadi wangi dan sedap di bau kan!!! hehehe...

      so macam tu lah....tak heran!!!

      Delete
    5. Mmg kerajaan tak bagus hanya kau sorang saja yg kata bagus. Aku nak tanya kau kentut najib tu wangi ker?

      Delete
  4. Penyair (Ash-Shu`arā'):221 - Apakah akan Aku beritakan kepadamu, kepada siapa syaitan-syaitan itu turun?

    Penyair (Ash-Shu`arā'):222 - Mereka turun kepada tiap-tiap pendusta lagi yang banyak dosa,

    Penyair (Ash-Shu`arā'):223 - mereka menghadapkan pendengaran (kepada syaitan) itu, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang pendusta.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Munafiq in action

      Delete
    2. Betul osdtad..setan dah turun kpd 2 pendusta iaitu lobai malang dan najib..

      Delete
    3. termasuk kau lah yg ketiga !!!

      Delete
    4. Betul pendapat mu anon 19:29,
      (1) bila menghukum orang islam sebagai kafir...tanda dirinya syaitan.
      (1) bila menghalalkan yang Allah kata haram....tanda dirinya syaitan.
      (3) bila dirinya sanggup jadi pencuri...tanda dirinya 'SAHABAT SYAITAN'.

      ustaz boleh sambung lagilah......he....he...

      Delete
  5. Al-'Anfāl:48 - Dan (ingatlah) ketika Syaitan memperhiaskan kepada mereka perbuatan mereka (yang salah itu, untuk dipandang elok dan diteruskan), serta menghasut mereka dengan berkata: "Pada hari ini tidak ada sesiapa pun dari umat manusia yang dapat mengalahkan kamu, dan sesungguhnya aku adalah pelindung dan penolong kamu". Maka apabila kedua-dua puak (angkatan tentera Islam dan kafir musyrik) masing-masing kelihatan (berhadapan), Syaitan itu berundur ke belakang sambil berkata: "Aku berlepas diri dari kamu, kerana aku dapat melihat apa yang kamu tidak dapat melihatnya; sesungguhnya aku takut kepada Allah, dan Allah sangat berat azab seksaNya".

    An-Naml:4 - Sesungguhnya orang-orang yang tidak percaya kepada hari akhirat, Kami jadikan perbuatan-perbuatan buruk mereka kelihatan baik kepada mereka; oleh itu, tinggalah mereka meraba-raba dalam kesesatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Munafiq in action

      Delete
    2. Betul ostad ayat ni tepat atas kepala lobai malang dan najib yg gunakan ugama untuk kepentingan politik peribadi...dua2 rasuah..

      Delete
    3. Dulu lobai malang sekarang lobai rasuah

      Delete
    4. macamana ustaz yahudi tersesat kat dalam blog dajal ni..

      Delete
    5. Bukan kah kamu sendiri anak asuhan berkat tarbiah serta product ulama tersohor imam Lobai Yahadi..???

      Delete
    6. Anon 19:05 be careful dengan tulisan kamu..

      Takut tergelincir iman.

      Sekadar ingatan

      Delete
    7. Mamat 19:05,
      Mu ni dulu gi sekolah ko dok?
      Mu tak tahu ke 'Al-Anfal' dan 'Al-Annam' itu ayat AlQuran?
      Bodoh biar bertempat ye?

      Delete
  6. Wahai lidah' yang jauh lebih buruk dari bunyi seekor keldai (Shahbudin)
    Seharusnya kamu merasa bangga diatas kegagalan UMNO untuk membentang RUU355 walaupun kuasa pemerintahan masih didalam genggaman BN. kamu benar-benar membuktikan redha puak kafir adalah kiblat hidupmu.

    Setelah lidah' jelek kamu membawa pelbagai adu domba dan fitnah demi menggagalkan RUU355 kenapa setelah berjaya kamu ibarat ikan yang terdampar di atas darat ? bukankah sepatutnya kamu mengadakan majlis happy hour diatas kejayaan ini.

    Asbab utama kegagalan UMNO membawa usul RUU355 bukanlah kerana di atas sifat khianat UMNO tetapi adalah diatas lidah' jelek seperti kamu.

    Para pemimpin UMNO cuba mengesan kekuatan umat Islam dengan mengadakan pelbagai usaha melalui ucapan, penerangan dan road show demi menjayakan RUU355 - namun hati golongan seperti kamu lebih cintakan redha puak2 kafir.

    Bahkan politikus yang mengaku sebagai Islam di dalam Pakatan Harapan BAHARU jauh lebih buruk dari biawak hidup bahkan mereka membawa hujah yang menghalang pada RUU355.

    Sepatutnya kamu wahai lidah' yang buruk (Shahbudin) cermin lah akidah dan bangsamu kerana kamu di antara golongan yang cuba menghalang RUU355

    Lupakan pada golongan yang jahil lagi menyombong diri - kerana mereka hanya mengikut laksana ikutnya biri-biri kepada pengembalanya.

    Sekiranya UMNO itu khianat didalam urusan RUU355 maka kamu adalah Khawarij yang menjadi biang keladi.

    Salam ya salam
    Ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baik punya cerita spin ko bikin unknown aka sahabat bn...tak tau plak aku ruu 355 gagal kerana lidah tuan budin..kemana pegi otak ko? Kalo team bola ko kalah, ko tuduh pengulas sukan puncanya...kahkahkah..ko boleh ganti jamal la sebagai badut alam maya...

      Delete
    2. Wei walaun...kenapa nak salahkan orang lain lak?...kamu tak baca ke, sebab apa BN tak mahu ruu tu?...kamu tu yang macam biawak...lidah bercabang....sekejap boleh...sekejap tak boleh....kamu tu KHAWARIJ yg sebenarnya....mana hudud sekarang ni?....adakah sekarang ni sembelihan orang umno dah halal?...bila kamu dah ubahsuaikan Amanat hj hadi?

      Delete
    3. Kenapa cakap lidah tuan Shah buruk?

      Inikan blog dia.. Pendapat dia...

      Lidah dia Allah cipta kamu pulak kata buruk..

      Tak baik gitu sahabat..

      Mahasuci Allah beri lidah kpd tuan Shah untuk kami mendapat manfaat dan ilmu darinya..

      Delete
    4. Ikhlas dariku unknown aka sahabat
      YANG BARU DAPAT DEDAK CAMPUR BIJAN.
      MABUK KETUM MALAM INI KAN KAN KAN

      Delete
    5. Sahabat tahap SPM....

      Delete
    6. Lidah hadi yg busuk dulu nk tegakkan negara islam, bila join pakatan rakyat dh kononnya tkde negara islam di sebut dlm quran yg ada cuma negara kebajikan je, jd tukar fokus dr negaro isle gi ke negaro kebajike, dulu dok kecek org umno kafir la ni org umno semuo dh jd isle belaka sbb hadi kato lagu tu

      Delete
    7. Sahabat setan yg memang jahil..boleh buktikan en budin halang ruu 355

      Umno kerja nye nak kaye songlap tipu mcm ko... Ko oun kuat putar alam jugak..

      Usaha najib nak lengahkan ruu yg mana dah 3 tahun cuma nak pinda had hukuman tak boleh selesai kagi...najib jadikan ruu modal politik sepak ruu balik kpd pas...

      Najib takut kapir dlm bn tak berani bertegas ruu ni untuk islam saje...mcm mana najib dan umno nak bela melayu dan islam..
      Sahabat setan jahil ko memang bodooh..

      Delete
    8. Oi bengong bkn budin yg gagalkn kerajaan bentangkan ruu ..jibby yg takut dgn mca n mic

      Delete
    9. Unknown aka sahabat syaitan tu wajar dianugerah gelaran lobai Tong Sam Pah. Berkuat kuasa dari hari gelaran Mr. ditarik balik dgn serta merta.

      Delete
    10. Sendiri yang tak nak RUU355 melainkan modal politik semata-mata tuan Budin pula yang disalahkan konon menjadi penyebab RUU355 ini gagal.

      Lidah putar alam seperti yahudi dan beralasan seperti Nasrani.

      Delete
    11. Dap tolak ruu...dituduhnya ppbm dan pkr munafik bagai..

      Ni mca dan mic dan parti komponen sarawak terang2 menolak ruu...siap mengalah lagi...itu semua apa? Tgh berkuasa pun takut ke? Itu munafik tahap gaban la woi

      Delete
    12. Kalau semua orang Islam sokong RUU 355, maka orang bukan Islam termasuk DAP, MIC, MCA etc akan tunduk dan patuh.

      Mereka tak sokong sebab mereka kata ada jugak org Islam yg tak sokong..

      Itulah pentingnya kesataun ummah. Bila kita bersatu , musuh akan gentar dan patuh dgn kita..

      Sekarang orang melayu/islam berpecah dan disebabkan politik kepartian yg sesat, maka orang islam/melayu jadi lemah...

      Fikir fikirkanlah!!

      Delete
    13. Wahai unknown aka nakhoda kapal korek.....pehal ko kata RU355 tu tak kesampaian ialah sebab lidah Shahbudin dan orang2 yg tak menyokong usul 355 tu???

      Apa ke haramjadah punya alasan ko bagi.......langsung tak masuk akal. Punyalah dangkal otak ko. Memang betol kata John Doe ko akan putarrr dan putaarrr.....lagi dan lagi.

      Bila dah tak de jawapan dan fakta ko bagi alasan bangang.....janji ko boleh pusing.

      Weiiiii.....najib ada kuasa kalo dia nak bentangkan usul 355 tu atau nak izinkan ia dibentangkan oleh pas.......tapi dia pilih untuk tidak bentangkan dan jadikan ia sebagai usul persendirian.......jadi salah sape??? Salah lidah orang2 macam Shahbudin ke?? Woiii....apa kuasa yg Shahbudin ada??

      Apa ko buta ke benda yg lebih pelik dari suara dan lidah orang2 yg tak sokong 355 pon boleh jadi kat Msia ni.......duit negara berbilion lesap hilang tak tau mana pergi......duit SRC 42 juta.....duit bayar Aabar ciplak....duit 2.6b yg mula2 kata tak der.......tetiba lepas tu kata ada pulak....macam magik pon boleh jadi woiii....

      Mula2 kata forest city leasehold pastu orang check tengok freehold....ehhhh....benda pelik2 macam ni pon boleh jadi ko tauuuu.

      Dulu ada amanat kata umno kafir....semua yg berkait dengan umno tak sah....sembelihan, solat jemaah, nikah kawin dll semua tak sah kalo dikendalikan oleh orang umno......sekarang apa cerrrr...??

      Kesimpulannya.....benda yg besar2 yg melibatkan hal yg penting2 pon lagikan boleh buat.....takkan nak bentang dan luluskan RU355 pon tak boleh????

      Apa kejadah ko heboh nak tuding Shahbudin dan lidah2 orang yg tak sokong.....ini orang2 yg tak terlibat secara langsung pon.......apa lu tak pergi salahkan orang2 yg terlibat secara langsung tuuuuu.....ehhhh....lu pergi marah lu punya oranglah apa pasal tak mau sokong??? Kuasa ada pegi kasi endorselah.

      Hoiiii.....kalo tak tau menari jangan kata lantai jongkang jongket. Pergi salahkan lantai....padahal sendiri punya kaki cabuk tak reti menari.

      Memang tak mengherankan masa ni......dengan adanya orang2 macam ko nilah yg sekarang peradaban manusia jadi tak waras.....bila ada orang kena rompak dan buat laporan.....bukan perompak yg ditangkap tapi orang kena rompak tu yg disumbat dalam jel.

      Esok kalo injin kereta ko tak boleh start.....itu semua salah Shahbudin. Samalah dengan kes Melayu yg ranapkan duit Felda dan lain2 duit.......tapi salahkan DAP dan Pakatan.

      Yg sain buta tak baca apa, tak reti satu apa pon.....itu salah Mahathir.

      Unknown.....ko punya belit lebih dari ular sawa......burok lidah sendiri ko tak cermin. Anyway aku kagum dengan kebolehan ko memutautarrrr kata.....fantastic n bombastic woooiii.....inilah contoh kepimpinan melalui teladan....

      Tahniah unknown nakhoda kapal korek....keep up the good work!!!
      Can't wait to see your next puutaarrr n uturn.

      Delete
    14. Jibby dah buang RUU kerana ditunggang oleh MCA dan MIC. Menteri Padang Merbok kena ambil alih usul pinda hukum RUU355.

      Delete
    15. Bro John Doe......hilang sabor rasenya, tercabor teman dibuatnya....ini macam mereng punya orang pon adaaa.

      Delete
  7. Husam musa minta presiden pas letak jawatan

    Memalukan party

    Menjahanankan party

    Tidak patuh arahan jawatankuasa pas supaya tidak bentang ruu355 secara persendirian atau bersama umno!

    Tebalkan muka yaHADI !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husam parti mana sekarang ni??

      kenapa sibuk pasal parti yg dia bukan ahli..

      Bengong betul budak sorang ni!!!

      Delete
  8. Hadi awang projek di belakaang ajk pas pusat dgn umno Najib

    Balacinya Nik menyamar bekas pegawai pusat islam

    Akhirnya noktah ruu 355!

    ReplyDelete
  9. Sejak perawan diirogol geng keris dan Be End. Penonton2 disaji tarian gelek melepas diri oleh puak taksub secara percuma dimerata blog. Mengeliat nk lepaskan diri..perut ada isi pulak tu...kesiaan.

    ReplyDelete
  10. Apa kata Pas mohon Ruu355 di prektikan terlebih dahulu di peringkat undang2 tubuh pas,,, dan mohon semua ahli pas membuat akujanji dan baiah ,,,,jika denda dengan rotan max 100sebatan tak boleh di buat,tukar dengan denda rm100,00.00 dan pas boleh juga jana pendapatan parti,,,jika cadangan ini tak sesuai,,,sila komen

    ReplyDelete
  11. Kikikikiki.....
    MEMOLA BACA POSTING TERSERLAH KEHEBATAN
    RUPANYA RAFIZI YEOOP OOI..DI AKHIR PERENGGAN
    KIKIKI KAN PKR TERKENAL TIPU PENGKHIANATAN
    PENDUDUK KG PALA & KERINCI TINGGAL SEHELAI SEPINGGANG..

    kikikikikiki... alahai posting kaut si penipu dan penghasut.... kikikikikiki... bodooo la sapa yg percaya si rapizi nihhhh..


    kikikikiki... alahaiii... simen jer rapizi ni sebelom ubah

    kikikikiki.


    .... ini kali lahhh.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antara ko dgn rafizi jauh rafizi lebih bijak..ko tu barua jer..tulis komen pon tak reti...blm matang nak tunjuk pandai..

      Kahkahkahkah...

      Delete
    2. Najib takut kapir bn
      ..

      Delete
    3. ameno dah jd lipatan sejarah dlm selangor. negeri lain bila lagi.

      Delete
    4. Pru 14 najib dan umno kena lipat dlm tong simen leer..
      Ramai laah papa kedana..

      Delete
    5. Kikiki gelak langsuir macam tak busy
      Ingatkan hantu..oh anon ubah simen yang dibenci
      Tak abis abis mulut longkang mengutuk rafizi
      Konon dialah penyelamat kampung pala & kerinchi

      Dalam blog tuan budin dia mengilai
      Semua Protun dia nak tibai
      Kalo marah mencarut yang dipakai
      Mungkin kecik2 dulu mulut tak dicabai..



      Delete
    6. Yes la perak man. Anda dan fan tun boleh jadi gabungan yg hebat. Ni nak pesan sikit. Jgn layan simen. Dia ni tgh berebut gelaran tertinggi dgn Jamal. Soalan saye pun dia tak dpt jawab. Nak masuk tiga hari dah ni. Dia memang tak pick up. Simen, tu bukan angkat tayar motor ye.

      Delete
    7. Anon 20:11 tu sebenarnya wak simen. Gelaran yg dianugerahkan oleh bro Pomen Smart.

      Tak bancuh simen ker hari ni wak? Hujan lebat kot?

      Delete
    8. Opps sorry bro Smart Pomen. Saya tak perasan komen you masuk dulu.

      Delete
    9. No problem. Takde hal. Bro zack punya pasal ok. Tapi kalau wak simen menyampuk memang dia mintak beluti 4 kali 4 la.

      Delete
    10. BN akan berkuasa semula di Selangor..Insya Allah..

      BN akan menang besar

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biaroun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, tak boleh guna pun..Kalah juga.

      Delete
    11. Anon 09:59 kamu belum tahu lagi ker bn sarawak dan bn sabah dah sebulat suara tolak ruu 355.

      Terketar ketar najib dibuatnya. Last last serah balik ruu 355 ni kpd lobai pas.

      Prk sg besar dan kuala kangsar dah jadi sejarah laaa..debat Tun Mahathir dgn nazri pondan padang rengas pun bn takut nak turun padang nak bantu nazri.

      Jadi siapa yg kalah ni?

      Delete
  12. Hadi akan bawa usul ini ke liang lahat untuk menang pilihanraya di sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  13. .
    .

    Silap, Najib bukan gentar dengan ugutan MCA atau yang lain-lain sebab masing - masing boleh disiasat.

    Najib sekarang sedang ambil hati kaum cina dan India.

    Selepas China Najib ke India konon cari pelabur. Bersusah payah nak berselfie dengan pelakon tamil, nak tunjuk pada kaum India di Malaysia.

    Kalau Najib yang bentang RUU jangan harap lah China India nak pandang Najib.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pi lndia nak buat filem terbaru dgn padaipa.
      Filem Cash is King

      Delete
    2. Kalau nak buat filem berjodul "wak simen" mmg tak dapat sambutan.

      Delete
    3. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  14. MAMAK TAK SENANG 1 MDB TIADA HUTANG
    APA LAGI ISU MAMAK NAK KASI TEMBERANG
    ANAK PEREMPUA GEREJA DAH JAUH MENYIMPANG
    BAWAK2 LA BERSYAHADAH DAN SEMBAHYANG


    yeoppppp... kg kerinci dan kg buah pala .. banyak barua penghasut pengkhianat... dah elok.nak gi haji tarik balik wang tabung haji... kg kerinci dan.kg buah pala dah la miskin papa kedana .. kena hasut kais pagi makan pagi kais petang lansung tak.makan.. yg barua penghasut duk mewah anak beranak lam istana segambut... puiiiiii.....!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jet,Kapal rakyat yg Taek pakai dh kena sta.Tinggal la LORI TAEK yg dipandu 2252.
      Tepi! LORI TAEK LINTAS SINI

      Delete
    2. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  15. RUU 355: Pemimpin Pas perlu terima hakikat ditipu, usah bohongi ahli
    31 Mac 2017 | MALAYSIA DATELINE

    Usul pindaan Akta 355 timbulkan polemik yang tidak berkesudahan.

    Para pemimpin Pas perlu menerima hakikat telah diperdaya Umno dalam isu pindaan Akta 355 dan tidak terus membohongi ahli kononnya keengganan kerajaan BN untuk membentangkan RUU 355 tidak menjejaskan usaha untuk memperkasakan Mahkamah Syariah.

    Mengulas kenyataan Ketua Pemuda Pas Pusat Nik Abduh Nik Abdul Aziz dan Ketua Penerangan Pas Nasrudin Hassan berhubung keputusan kerajaan BN itu, Pengarah Komunikasi Amanah Selangor Jamzuri Ardani menasihati para pemimpin Pas agar tidak terus memainkan sentimen rakyat.

    "Kenyataan Nik Abduh dan Nasrudin Tantawi bahawa keengganan BN untuk membentang RU355 tidak menjejaskan usaha parti itu untuk memperkasa Mahkamah Syariah adalah satu pembohongan.

    "Keengganan BN untuk bentang RUU 355 (Rang Undang-undang 355) sangat menjejaskan usaha meminda Akta 355. Ini kerana, MP Marang hanya boleh kemuka usul sahaja," jelas beliau.

    Menurutnya, walaupun usul RUU 355 yang dibawa Ahli Parlimen Marang merangkap Presiden Pas diluluskan di Parlimen, ia masih perlu dibentangkan wakil kerajaan di Dewan Rakyat untuk proses penggubalan.
    "Apabila kerajaan enggan bentang, maknanya usul itu tidak bermakna dan sia-sia dari sudut legislatif. Terimalah hakikat anda telah ditipu dan usaha ini telah terkandas di tengah jalan. Berhentilah memainkan sentimen rakyat," ujar Jamzuri.
    Nik Abduh baru-baru ini menyifatkan keputusan kerajaan BN untuk tidak membentangkan RUU355 tidak menjejaskan usaha Pas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lobai besar kepala..dah dapat 90 juta nak lawan umno plak...

      Lobai pas tak kisah daa ruu tak jadi..lobai dah jadi jutawan..

      Ahli pas yg kena tipu...2 kali tangguh bila diberi pluang...sekarang terlopong
      ..
      Elok ahli pas kluor ato buang lobai2 ni seblm terlambat..
      alasan gagal lobai salahkan umno dan najib..

      Delete
    2. Jangan risau. Jibby tak bagi Menteri bawa kita boleh import Menteri Padang Merbok. Jibby yang anti Islam dah jadi balaci MCA!

      Delete
  16. INGAT INI :

    1. PIS kata kunci pintu syurga

    2. Yahadi bawang "biawak" bentang(tangguh)

    3. Umnok kata ruu tidak disokong komponen be end

    4. Umnok & pis kata ini semua salah DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. kegilaan berciri Biawak yg dipamer oleh lobai PiS dan Toyok 6% adalah terhasil dari melahap kumbahan Taek Low.
      Doktor veterina ada langkah perlu utk kes2 yg dihidap Lobai dan Toyok2 begini.

      Delete
    2. INGAT NI:

      1. Amanah parti pengkhianat. Akan mati/dibubar selepas PRU 14 nanti.

      2. Parti Cap ayam akan berkubur jugak seepas PRU 14 nanti. Madey akan balik rumah tidur.

      3. RUU sepatunya disokog oleh semua MP Islam di parlimen....

      4. DAP parti yg orang melayu tak boleh sokong. Cuba baca tentang penubuhan pasrti DAP. Cuba tengok apa yg mereka perjuangkan. Orang melayu jangan tertipu.

      Delete
    3. RUU Hadi tiada Menteri nak bawa. Menteri negara mana boleh tolong bawa ke Parlimen? Menteri Korea Utara?

      Delete
  17. Isu 1MDB tak akan padam dari pikiran rakyat, isu ru355 akan menjadi senjata makan tuan pada hadi dan pas kerana rupa2nya digunakan untuk tujuan politik dan kekal kuasa ketika PRU , kini pengikut mengakui tertipu krn sememangnya hadi memang lemah, tandus idea dan tidak karismatik, tunggu muktamar depan untuk tenguk reaksi kemarahan pengikut

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1MDB dijadikan isu oleh sarawak report

      Madey guna Sarawak report untuk fitnah 1MDB

      Akibat fitnah, semua plan dan perniagaan 1MDB terganggu.

      Akibatnya 1MDB menghadapi masalah kewangan dan masalah untuk byr balik hutang

      Memang isu pengurusan dan tadbir urus yg lemah ada menyumbang kepada masalah 1MDB.

      Tapi tak ada penyelewenagn yg didakwa oleh sarawak report dan akbar yg sejenis dgnnya.

      Kes mahkahmah diluar negara hanyalah mereka yg menyelewengkan dana yg diperoleh dari 1MDB dan tak ada kena mengena dgn 1MDB.

      contoh: Kamu berurusan dgn seseorang. Kamu bayar kepada orang itu sejumlah duit. Bagaimana orang tu nak guna kan duit tu nanti terpulanglah kpd dia. Kalau dia gunakan untuk benda yg salah (money laundering), maka kamu tak boleh diperslahakan.

      Isu 1MDB akan lenyap secara perlahan lahan.
      Dengan program rasionalisasi, maka hutang 1MDB akan dapat dijelaskan semuanya,

      Yg jadi isu ialah kes timbangtara antara IPIC dan 1MDB yg dikatakan 1MDB membayat kepada subsidary IPIC yg kononya tak wujud.
      Padahal banyak bukti yg menyatakan memang ianya wujud dan dibawah IPIC.

      Kes ni masih berjalan. 1MDB djangka akan menang kes ni.

      Bila kes ni selesai, maka tak ada lagi benda yg boleh diftnah oleh sarwaak report dan kuncu kuncu nya..

      Madey pun dh tahu. Sebab tu dia sekarang nak create another isu isitu Forest city di Johor dan isu pelaburan yg besar dari china yg madey dengki sangat



      Delete
    2. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  18. ANAK PEREMPUAN DAH JAUH MENYIMPANG
    BARUA PKR DAH HASUT DAN MEMFITNAH
    MAMAK DAH BENGANG 1MDB TIADA HUTANG
    ELOKLAH BARUA SUMA BAWAK2 SEMBAHYANG

    KG BUAH PALA & KERINCI JADI PENGAJARAN
    PAPA KEDANA DITINGGAL SEHELAI SEPINGGANG
    BARUA ANJING PENJAJAH YANG SENANG LENANG
    PRU 14 BARUA SINGAPORK@DAP KASI GANYANG


    Ini kali lah ...haaahhh..!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepi sikit. Kori taek lintas disini.
      Laluan Mykemut-Harakah ditutup sebab tiada trafik.

      Pengarah lalilintas kebangsaan

      Delete
    2. Barua singapork melalak....bagi myeg kpd cina singapork...kena tipu 1 mdb tiada hutang....ceo arul kanda dah sahkan hutang 1 mdb hanye selesai 2023... Kg buah pala dan kerinci hanye hearsay...barua singapork ni bodoo...berketuakan najib yg takut kapir bn dari takut Allah..bertobat lah budak barua singapork..

      Delete
    3. Rasanye anak perempuan dan anakjantan ketua ameno cawangan yg bnyk jadi penagih dadah dan bosiak..tak caye gi tgk kat selngor..tu sbb ameno kalah...padan muka..I likeeeee

      Delete
    4. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  19. DEBAT MAMAK NAZRI POLIS LULUS KINI
    BARUA TERLOPONG MACAM HARAMJADAH
    HARAP AKHIR SOALAN PADA MAMAK KUTTY
    APAKAH MARINA GEREJA BOLE BERSYAHADAH..?

    jom ini kali haaahhhh....!!!

    UBAH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lori Taek pusing sini.

      Delete
    2. Asik debat je tak guna, pondan pdg rengas tu selesaikan dulu masalah disana... habuk kilang simen cina ytl 24 jam. Hanyak beruk sesuai tinggal kat sana.. Berpenggal jadi MP tak deliver apa2 pun sebesar taik hidung jasa pun takde... pegi jahanamlah dengan debat tak berfaedah tu!!!

      Delete
    3. DULU KALAU DEBAT BARUA YG TERKINJA
      SEKARANG DEBAT X DE FAEDAH PULA
      POSTING ATAS RAFIZI PUNYA CERITA
      LAMA DIA MENIPU BARUA MASIH PERCAYA...



      kikikikiki... bodo punya posting ... rakyat dah tak percaya lagi dah rafizi punya auta... puiiii....

      Delete
    4. Barua singapork melalak takut najib dibogelkan oleh tun madey...cemas bila polis bagi kebenaran...

      Delete
    5. Aku risau madey kena heart attack masa debat nanti...

      Rasanya elok anak2 dia nasihatkan dia berehat ajer di rumah

      madey ni sebenarnya liability to pembangknag.

      Dari luar macam pemabngknag lain suka pada madey. Tapi sebenarnya, mereka naik menyampah.

      Tapi apakan daya, bagi pembngknag yg dah terdesak ni, apa ajer yg boleh mmebantu mereka akan disokong....tapi sokong ada makna.

      Lepas PRU nanti ada madey akan jadi punching beg untuk mereka salahkan diatas kekelahan mereka nanti...

      Delete
    6. Apakan daya anon 835 losemah al badaki wife MO1..once kuat nyyoping forevernyopping..itu baru liabiti..habiskn duit rakyat..all hail losemah

      Delete
    7. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
  20. Kesian dekat unknown aka sahabat aka keldai kampong. Hang dah buntu dengan hujah kah. nampak sangat hang ni dah sasau.Sampai blog sdr shahbudin boleh menpengaruhi keputusan kerajaan. Syabas dan tahniah sdr Shahbudin. ahkir nya sikaldai kampong ni akui kehebatan saudara.

    Saham dah naik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian puaknlobai dan totok 6%. Sampai tinggal saki taek yg tak ber quality. Pupus la sikit lagi tu.

      Delete
    2. power btol blog ni boleh pengaruhi kerajaan BN umno Najib supaya tak bawa RUU 355 dalam sidang parlimen.

      Delete
  21. Ruu355 akan tenggelam bersama hadi dlm pru14 nanti, bahtera Pas akan masuk muzium bersama bahtera UMNO bila pengikut dah semakin kecil dan bawa diri masing2

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN akan menang besar PRU 14 nanti..

      Amanah dan parti cap bunga akan mati/dibubar selepas PRU 14 nanti....percayalah!!

      Delete
    2. BN menang? duduk dalam gua ke? semua orang takkira melayu , india n cina dah menyampah dah dgn BN..kikiki..mcm kat selangor..dah tinggal sejarah si toyol rasuah tu

      Delete
    3. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
    4. RUU dah ditolak Najib dan Menteri Kabinetnya! Hadi kena bentang di Kabinet UK atau Jepun. Hadi kan Menteri kat sana?

      Delete
  22. Kikiki nyawa dia panjang lidi
    Memang sah jibbo punya balaci
    Pada jibbo dia hamba abdi
    Sakit jiwa kena tinggal tangkaci

    Ini kikiki orang ke monkey
    Dulu Islam ada ka mengaji
    Senang2 tuduh orang Christianity
    Dosa orang tak ampun jika dia mati

    Apa kikiki ingat Tun tak sembahyang
    Tun lebih baik dari jibbo jembalang
    Kikiki ingat Islam dia sedulang
    Mandi wajib tak tahu bini baling parang

    Dah tinggal enam peratus dia nak megah
    Konon dia boleh sorok belakang kak Mah
    Dia perasan parti jibbo masih gagah
    Tak sedar depan mata umno makin lemah

    Kikiki kakaka kakaka
    Ini mesti skrew sudah longgar
    Asik ulang alik pergi Putrajaya
    Jibbo janji pegawai tapi jadi jaga..

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh pantun bodoh!!!

      tujuan pun dh tak baik

      Buat fitnah dan buat dosa!!!

      Amal kamu dah banyak sangat ke???

      Delete
    2. 829 pas pis pus..dah tak diterima rakyat..en somi audi q7 tu xnk citer ke? dengar citer bnyk adun pas kat kelantan dapat kereta baru ..kiki..yg penting masyukk ..tak gitu

      Delete
    3. BN akan menang besar dlm PRU 14 nanti

      Kalau pertandingan 3 penjuru, BN akan menang..

      Tengok ajer PRN Sarawak, PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, biarpun ada Madey,biarpun ada isu 1MDB, biarpun ada isu GST, biarpun ada isu kenaikan harga brg dan petrol, biarpun ringgit jatuh, tak boleh guna jugak pun..Kalah juga.

      Delete
    4. Hahaha..Terbaik bro fan tun

      Kadang kadang geli hati
      Bila lihat macai jibbo melalak
      Nasihat agama berkati kati
      Tetapi masih memakan dedak..

      Kafir kan orang keluar agama
      Sebijik macam amanat hadi
      Bila pas dan umno telah bersama
      Lahir le manusia mcm kikiki tadi..

      Paku dulang paku serpih
      Mengata orang kikiki yg lebih
      Ate ingat diri tu tok guru yg fakih
      Basuh punggung pun belum tentu bersih..

      Delete
  23. Agak2 berapa tong ye parti lobai dapat kencing Umno.
    Dedak dapat, kencing pun dapat
    He5

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg berkulat berlumut.
      Lobai dan Totok 6,% terkemut.
      Dah lencun hancing masih sungut.
      Kapal Jet siap sita,Lori Taek jadi sj harta siJumud.

      Delete
    2. Tak cukup dgn hina jual agama hari2, Lobai dan Totok 6% kencing berdir, penipu bersiri.
      Pandai menari lgi, Bila terserlah bodoh, dia pandai menari. Gelek ayat naknlepaskan diri.
      Memang elok Melayu bakul sampahkan episod bodohkan diri. Tumbohlah kembali jati diri. Buat apa lagi nak harap L9bai dan Totok 6% terus mencuri.

      Delete
    3. Yg kamu patut komen dan sanggah ialah parti DAP...bukannya PAS

      Ada baca tak pasal DAP??

      Ada baca tak tentang apa yg mereka perjuangkan???

      Baca dulu nanti baru kamu tahu apa itu parti DAP yg korang sokong sangat tu dalam pakatan harapan yg tak ada harapan langsung!!

      Delete
    4. 827, kamu baca pilih2, sebab yu yoyok jumud. Jgn hina diri disini

      Delete
    5. 827 ni saki baki bodoh yg tinggal dlm ameno..only stupid people will join ameno..tak sedar ke gst tu bebankn orang miskin jugak..even pelajar nak gi kursus pun kena bayar gst..bodohkan ameno mcm 827..pas pis pus senyap je sbb dah dapat audi q7

      Delete
    6. Anon 08:52....kamu pasal GST pun tak faham. Tapi buat komen bodoh kat sini. Siapa yg bodoh?? Kamulah yg tak tahu nak berifkir.

      Sekadar ceduk info bodoh dari portal pembnagkang. Sebab tu jadi bodoh!!

      Kamu ingat kalau pembangkang menang, dia akan hapuskan GST ke??? Jgnlah jadi tolol sangat!! Mudah tertipu!!

      Delete
    7. rasanye 932 yg bangang kot..bnyak tgk tv3 tu la..Dulu masa nk perkenalkan GST ganti SST bukan mentri ameno ckp harga barang akan turun? cer list kat sini barang mana yg turun?Orang miskin dan pelajar pun kena GSt..penyokong ameno ni memang bangang semulajadi gamaknye

      Delete
    8. anon 932 yg penipu tu si bijan MO1 tu..kaki klepet..dulu kata nk kurangkan harga tol..mana adA?

      Delete
    9. 932 YG BANGANG ... cer list kat sini apa kebaikan yg jibby da bawa..tol n minyak naik..subsidi kena potong, jpa dah takde biasiswa..ko tu yg kena tipu..tp biasaler, orang macam ko ni mesti dapat peruntukan, ujung tahun boleh gi melancung, lantik sedara mara jadi ajk ameno cawangan..so pekakkan telinga butakan mata

      Delete
    10. Bila orang PAS pakai audi ko dengki, bila orang PAS pakai kapcai ko hina..celaka babi sial punya pakatun hopeless anjing Dapig.

      Delete
    11. Anon 9:41...siapa yg naikkan harga selepas GST dikuatkuasakan??? Kalau bukan peniaga yg sokong DAP yg sengaja nak buat rakyat marah pada kerajaan dan pada masa sama cekik pengguna...Inilah parti yg kamu sokong iaityu DAP

      Anon 09.43....Tol tak boleh dikurangkan. kalau dikurangkan, maknannya kerajaan kena byr pampasan kepada pengendali Tol. Inilah hasil kerja Madey hingga kecucu cicit kena tanggung akibat perjanjian yg berat sebelah...
      1MDB dulu ada plan nak beli semua tol ni kalau buisness berjaya. Tapi medey sabotaj sebab 1MDB dh beli semua IPP yg kroni Madey punya...

      Anon 09;46....man dpt berita JPA yak ada biassiwa??? Bodoh lah kamu ni.
      Subsidi minyak kena potong sebab yg byk guna minyak ialah org kaya yg kereta banyak dan kereta besar...Duit subsidi ni akan dikembalikan semula ke ada rakyat melalui BR1M dan skim2 lain yg digunakan utk membantu rakyat yg sederhana dan miskin...

      Delete
  24. Najib tak jadi bentang ruu pas kerana disergah kapir BN... Ruu pas hanye pindaan had hukuman untuk orang islam dan pernah dipinda zaman tun madey...

    Najib lebih takut kapir BN dari takutkan Allah...Pas wajar lari dari Umno dan najib yg takutkan kapir bn dari takut kpd Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mulut longkanglah kamu ni!!!

      Kalau tak tahu senyap ajerlah...

      Buat fitnah dan buat dosa!!!

      Amal kamu dah banyak ke???

      Delete
    2. yg kamu 823 senang timbang amal org, ko ada kunci syurga? Akata jumud marah,tk ubah puak Siuni

      Delete
    3. 08:34....terimalah nasihat/teguran dengan lapang dada.

      08:23 tu sekadar bagi nasihat dan tegur ajer...

      Delete
    4. 8.23 kalo kamu ade otak kamu tak boleh pikir kenapa najib tak jadi bentangkan Ruu 355?

      Kalo najib takutkan Allah najib tentu bertegas dengan kapir BN...ini pindaan ruu 355 untuk orang islam sahaja...
      Jadi mulut kamu yg longkang dan kamu yg tak tahu kerana duduk dlm gua..
      Kamu pun kurang iman...kamu yg berdosa...sokong orang yg takut bela islam bahkan ketua perompak 1 mdb...sedarlah diri kamu yg selalu kena klentong...

      Delete
    5. Kalau semua orang Islam sokong RUU 355, maka orang bukan Islam termasuk DAP, MIC, MCA etc akan tunduk dan patuh.

      Mereka tak sokong sebab mereka kata ada jugak org Islam yg tak sokong..

      Itulah pentingnya kesataun ummah. Bila kita bersatu , musuh akan gentar dan patuh dgn kita..

      Sekarang orang melayu/islam berpecah dan disebabkan politik kepartian yg sesat, maka orang islam/melayu jadi lemah...

      Fikir fikirkanlah!!

      Delete
    6. Anon 09:36....kamu sebanarnya tak faham isu sebenar dan kenapa RUU 355 jadi masalah.

      Kamu kena buat kerja rumah sikit. Jgn asyik ceduk info bodoh dari portal pembangkang..

      Gunalah sikit otak dan buat analisa.

      Siapa perompak 1 MDB??? Siapa yg sebenarnya kena klentong??

      Kamu pun tak faham apa isu sebenarnya kes2 yg dibawak kemahkahmah diluar negara...

      Delete
    7. Salleh Keruak akan dipecat. Hadi akan dilantik jadi Menteri Najib. Jadi Hadi Menteri yang bawa usul untuk bacaan sekali saja. Dalam mimpi.

      Delete
  25. Masa PAS dalam pakatan rakyat, semua PAS buat betul dan sokong.

    Bila PAS keluar dari Pakatan rakyat dan tak nak join pakatan harapan yg tak ada harapan, semua PAS buat tak betul..

    Hipokrit!!!!

    Amanah dan Parti cap bunga akan mati/dibubar selepas PRU 14 nanti...percayalah!!!

    BN akan menang besar PRU 14 nanti..

    Isu 1MDB dah bosan/tak lama lagi semua kes 1 MDB selesai. Yg ditangkap/didakwa, ialah orang yg menyeleweng dana 1MDB. 1MDB tak terlibat langsung.

    Ekonomi perlahan lahan nak naik semula

    Bursa saham KL (FBMKLCI) dan makin naik

    Isu harga barang....ini fenomena yg tak dpt nak dielak. Kalau nak banding dgn negara jiran yg lain, mereka lebih teruk...Yg penting kena bersyukur, kena pandai berjimat,kena pandai planning, henti hisap rokok dan byk lagi boleh dibuat...Jgn asyik menyalak macam anjing..tapi pada masa berbelanja boros!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. masa PAS dlm pakatan Rakyat, semua DAP buat betul. MUNAFIKUN JAHANAMUN PENYAMUN

      Delete
    2. Ekonomi bertambah baik? 1 USD berapa ringgit sekarang? ..bodohnye ko nimesti sebab dapat bnyak peruntukan..dapat beli kereta baru bawak kroni melancung..itulah ameno..

      Delete
    3. Biasalah mcm kata tun m..yg tinggal dlm ameno ni yg bodoh bangang belaka..tu yg tak reti pasal ekonomi..

      Delete
    4. Sekadar jadi barua Dapig tak cerdik pun.

      Delete
    5. Anon 08:37...sebab tu PAS keluar dari PR.

      Anon 08:41....ekonomi ada nampak bertambah baik. Pasal ringgit Malaysia berbanding US dipengaruhi oleh byk faktor: Antaranya ialah harga komoditi yg rendah (minyak/sawit/etc), ekonomi china yg agak perlahan, kadar faedah di US yg dinaikkan, sentimen pasaran yg dipegaruhi oleh isu semasa.
      Kalau pembangknag/madey selalu sabotaj ekonomi Malaysia, ini pun sedikit sbyk boleh menyebabkan pelabur lari...

      Anon 08:49 .....Yg bodoh dimana mana (Dalam PKR/DAP/Amanah dan cap bunya lagi banyak kot)...Yg penting bersyukur berada di Malaysia. Kalau dinegara jiran yg lain, keadaan lebih teruk.

      Delete
    6. 923 lagi bodoh ..sebab ckp ekonomi negara masih bagus sebab masih ramai rakyat mampu shopping dan melancung..nmpk sangat dlm ameno xde pakar ekonomi..nak tunngu malaysia jadi mcm rwanda dah kebulur ,agaknye baru nk kata ekonomi teruk..bodoh bodoh orang ameno ni

      Delete
    7. Bursa saham naik sebab BNM turunkan kadar faedah tahun lepas

      Skrg inflasi dah cecah 5%

      Baghal punya Najib urus ekonomi sembelih rakyat pelahan pelahan

      Esok kadar faedah naik dari 3% kepada 4% habislah bursa sahan ko!!

      Tunggu la ko bursa Malaysia merudum tak berlagu..

      Ingat U.S pun akan naik kadar faedah 2x lagi tahun nih!

      Dah brp hari keluarga ko tak makan ikan kembung rm20sekilo

      Delete
    8. alahai 923 apasal bangang sangat..kepala ko terhantuk ke masa baby..sian..tun m sabotaj ekonomi? dia ada kuasa ke? si bijan tu yg tak ppandai tadbir negara..wife kuat nyopping..nk salahkan orang pulak..mcm kalu anak ko jadi bosiak, tu salah jiran ke? bingai

      Delete
    9. anon 923 ..MO1 tu bkn dsetakat bebal tp bodoh melantun..dah la ekonomi teruk..dilantik pulak CEO warga asing dlm GLC..tak ke bangang

      Delete
    10. Sedara 8.21 orang gua...tak tahu ekonomi malaysia teruk...bskl naik tidak bergantung kpd ekonomi negara secara langsung...dia tak tahu faktor2 turun naik index bursa saham..

      Dulu bawah pimpinan tok guru nik aziz pas dihormati....tak berbelit dan tak makan rasuah..

      Pas sekarang dipimpin oleh lobai putar belit dan makan rasuah 90 jota..

      Samada en budin sokong tak sokong ruu355 en budin bukan mp yg berkuasa mengundi di parlimen...
      Sedara kita ni bebal...

      Negara jiran mana yg huru hara berbanding malaysia?... 1 juta pendatang indonesia di malaysia...rakyat indonesia ade 200 juta...berapa % yg datang malaysia?
      10 % yg kaye di indonesia bermakna ade 20 juta yg kaye jauh lebih ramai dari bilangan yg kaye di malaysia..
      Harga barang dimana2 pun naik ..tp di malaysia dlm masa 3 tahun dah berapa kali naik?

      Sedarlah sedara singapore ape yg ade hasil bumi?...pendapatan rakyat singapire lebih tinggi dari rakyat malaysia..nilai duit singapire 3 kali ganda lebih tinggi dari duit nalaysia....kalo sedara ade otak pikir2 lah sendiri...

      Delete
    11. Pembangkang tak perlu sabotaj ekonomi dunia..

      KAMI HARAPKAN NAJIB AJER BUAT KERJA BODOH TU

      bikin hutang 1MDB 50B

      TANGKAP PEMBANGKANG

      TARIK SUBSIDI MINYAK SAMPAI INFLASI 5&

      BIARKAN PETROMAS MELABUR BENDA BODOH RAPID 120B SAMPAI CASH FLOW KERING

      sebodoh kami pun tak nak melabur di Malaysia apatah dunia lain !!

      Delete
    12. Anon 9 23

      Nak cakap pasal ekonomi.. Masak lah ko...


      Pegi balik BNM BELAJAR DGN RAMBUT PUTIH.atau MOF yg hantar kau ke blog ni buat part time???

      Masak lah ko..

      Delete
    13. 8.21 kaki klentong...arul kada CEO 1 mdb dah sahkan hutang2 1 mdb selesai 2023...
      Bilakah pegawai 1 mdb ditangkap dan didakwa?...bila najib yg rompak 2.6 billion dan jho lo rakan kongsi jho lo ditangkap? Tolong jelaskan...

      Budak ini nak kincin merata tak kira tempat...tak sunat lagi oatut tak berkemaluan..

      Delete
    14. Anon 9:32...tak kisahlah. Memang susah nk bercakap kpd org yg otaknya dah korupted akibat byk baca berita fitnah..

      Anon 9:32....mana dapat berita inflasi cecah 5 %? Menipu lagi kamu ni!!
      Cara kamu tulis sebijik macam orang yg memang nak ekonomi Mlasysia teruk....sebijik macam apa yg pembnagnag nak....inilah mereka2 yg mengkhianati ekonomi malaysia...
      Ada pergi pasar tak??? Ikan kembung kalau naik sebab nelayan tak kelaut atau supply kurang....bodohlah kamu ni

      Anon 9:34....nak sabotaj ekonomi tak perlu kuasa....pergi keluar negara burukkan negara, bersekongkol atai byr ajer media asing utk buat beriat buruk tentang malaysia...itu yg mereka buat. Kamu tak sunat lagi. Tak faham!!

      Anon 9:53.....kamu pernah ke Indonesia, Filipina dan Thai baru baru ni tak?? kalau tak, elok tak buat komen bodoh kat sini
      Banding 10 % org kaya la....bodoh punya perbandingan.
      Harga barang di mlasyisa naik disebabkan peniaga tamak yg didominasi oleh peniaga yg pro - DAP. yg mamak pun sama jugak. Tepung naik 10 sen/kilo tapi roti canai pun naik 10 sen. Macam lah nak buat satu roti canai tu perlu sekilo tepung...
      Jgn salahkan kerajaan....kita sebagai pengguna boleh boikot peniaga macam ni...
      Jgn banding pendapatan rakyat Simapura dgn malsysia....bodoh lah lu!!

      Anon 9:58 ...Komen bodoh!!! Kamu tahu tak berapa hutang 1 MDB sekarang???
      Kurangkan subsidi minyak sbb yg banyak guan minyak ialah org kaya yag banyak kereta dan kereta besar. Duit subsidi ni akan dikembalikan semula ke ada rakyat melalui BR1M dan skim2 lain yg digunakan utk membantu rakyat yg sederhana dan miskin...

      Anon 10.20....Siapa yg klentung? kalau selesai 2023 oklah tu....hutang rumah kau dh selesai tak???
      Pegawai 1MDB akan ditangkap dan didakwa bila ada bukti peneyeleweangan. So far dari siasatan PAC dan audit negara, tak ada penyelewenagn. Tapi hanyalah tadbir urus yg lemah. Ini Dr Tang Seng Giaw yg kata MP DAP kepong sbb dia timbalan PAC.

      Itulah sebab jgn baca sgy berita fitnah oleh sarawak report/mkini dan WSJ....mereka ni memutar belit fakta dengan cara penulisan yg halus yg dibuat in such away org akan ingat 1 MDB salah/menyeleweng dan salah guna dana...
      Tak kencing merata pun....Ini semua fakta. itupun kalau kamu nak mencari kebenaran.

      Delete
    15. 10.50
      Setakat bacaan umum Utusan dan Media arus perdana sedarlah diri. Hujah mu tak ada fakta dan merapu. Luaskan bacaan dan buka minda. Jumud dan kolot sangat ilmu di dada.

      Delete
  26. http://taipingmali.blogspot.my/2017/04/politik-busuk-pakatanprodap.html?m=1

    link atas

    Sarawak Repot dan Malaysia Kini yg jadi idola masyàrakat baŕua Singapork@DAP kalau tak fitnah dan sabotaj bukan Barua nameenyeer tuh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. lamak ..blog pro jibby dah x laku ke? ni mesti yg 6% tu..takut hilang elaun..kopipes kat sini

      Delete
    2. Najib bikin ringgit jatuh teruk bandung $ibg Dollar..

      Najib agen singapok

      Bikin singapok sapu semua harta Malaya murah murah harga lelong.. Klcc pun singapok boleh beli pakai syiling jer

      Delete
    3. Taipingmali blog org tak baca patut la buat promo kat blog ni...free pon tak laku!

      Delete
    4. Barua yg menyalak barua belaan najib yg tak sedar diri...bertuankan pengecut ..melalak fitnah..fitnah aper?...sanitaj ape?...hearsay..
      Kalo tak bodoh bangang bukan barua belaan najib..

      Delete
  27. Din buat apa hang sebok pasal Ruu 355..hang sendiri tak sokong..munafik tul!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul!!!....rasaanya kalau RUU 355 dibawa oleh Amanah mungkin si Budin ni sokong kot!!!

      Hipokrit!!!

      Delete
    2. 1. Yahadi baWANG tak da karisma nak jadi pemimpin islam untuk bentang ruu.kalau ada pon cuma bakat label- melabel biawak @ nyamuk2.

      2. Beza sekali dengan pok jib yang punyai kerismah utk mendapat derma berbilion rm.

      3. Kedua-dua ada persamaan iaitu selalu menyalahkan orang lain pabila gagal.

      4. Bentang ruu tiada siapa bantah, kalau undi nak sokong tu memasing punya hak.

      5. Apa hak orang yang monteng dan tangguh bentang pertikaikan ruu yang belum dibentang???Sebodoh-bodoh manusia ialah manusia yang menyokong sesuatu yang mereka tidak faham.Sebangang-bangang manusia ialah manusia yang melepaskan peluang untuk bentang.

      Delete
    3. Najib pengecut takut kapir bn..

      Delete
    4. Din sibok ruu 355 kerana ugama dipermainkan ...ko jugak sokong ugama dioernmainkan dan hadi modal kepentingan politik peribadi...
      Din sokong ke tak sokong jer Din tak ade kuasa luluskan usul ruu 355...same mcm ko..

      Delete
    5. Menteri Kabinet Najib tak mau bentang . Hadi kena minta tolong Menteri China komunis bentangkan di Parlimen.

      Delete
  28. Bila najib takut kpd kapir BN penyokong pas mula benci kpd umno...

    iNI TANDA UMNO NAK MAMPOOOOOSS PRU 14... HAAAHAAAHAA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pis umpama trojan horse umnok, kalau saya cakap puak ni bodoh nanti marah pula puak kaki label-melabel jelek orang lain.

      Bila rakyat marhaen bersatu nak singkirkan puak penyamun munafik puak ini perasaan perawan nak gertak sana dan sini.sampai nak salahkan puak yang dianggap kafir.Apakah keislaman puak ini hanya tahu bermusuh tanpa menunjukkan kebaikkan islam???

      Puak ini hanyalah dari kalangan politikan yang pemalas, tidak berusaha dengan sebaik-baiknya sebagai seorang muslim @ bangsa melayu yang tinggi budi dan memilih cara jaja agama dan bangsa.

      Apa pula hukumnya pabila kamu didedahkan dengan keindahan islam dan budi pekerti bangsa melayu kamu pula memilih cara rasism dan politik agama???

      Delete
    2. UMNO dah mampus sejak zaman rosemah jadi PM

      Ekonomi GDP Filipina 6.8% 2016

      Kita bawah risemah 4.1%

      Malulah..

      Duit MYR kalah dgn siam 13.00 $ing Dollar 3.18 Filipina dah nak sama 9.0

      BNM dan loosemeah urus Malaysia macam tahi

      Delete
    3. Inflasi pon 4.5

      Delete
    4. Anon 10 00

      4.5% tu bulan feb

      Bulan Mac 5.7%

      Amik la geng ostad lebai timur tengah q7. Penyokong bawahan lebai akan pupus dek ikan kembong rm20sekilo skrg certoa kereta Mau kasi murah..apa guna ada kereta minyak mahal Q7 weiki? PhD ko mana dapat?

      Zaman zeti minyak 150us Dollar setong tapi inflasi tak cecah 3% pun!

      Ini minyak dunia baru us55$ setong kelam kabut menteri bebalwangan Dato jo kg baru buat alasan !!

      Meeeeniiiiipu jer kerja pak menteri umno nih

      KAMI CABAR BAWAK PAKAR EKONOMI KO MAI SINI KITA DEBAT !!!

      Delete
  29. Yahadi bawang dan bijan berpakat nak salahkan DAP & AMANAH.Duduk dalam dewan macam tunggul berkaitan permasaalahan rakyat marhaen, bila diberi peluang bentang ruu dia tangguh dan monteng dan itu pula jadi rutin pula.

    Ulama yang baik ialah ulamak yang halus manis budi perkerti, beza ularmak yang haprak memaksa orang lain sejalan munafik dengannya.nada keras dan label jelek kepada orang lain, kalau sayalah sayalah buang kedalam longkang ularmak ini.

    Zaman sudah berubah, bukan lagi zaman kafir mengkafir seperti zaman amanat 1981.
    Zaman rasisi pun dah berakhir pada 13 mei , zaman sekarang 2017 iaitu zaman semua rakyat x kira bangsa dan agama mengharungi hidup susah umpama mendukung biawak hidup.Biawak hidup ini pula pandai menyamar menjadi islam dan melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zaman sekarang kita patuh sama proksi yahudi, patuh dengan kit sial anak beranak.

      Delete
    2. Najib patuh arahan kapir bn jangan bentang ruu 355... Bela islam konon...tonggang langgang ayoyo 355...

      Delete
    3. Najib anti Islam. Sekeh!

      Delete
  30. Mana pandangan Sahabat SPM ni? Sengaap jerrr...buat la lawak sikit

    ReplyDelete
  31. Lari tajuk sikit

    Adakah Malaysia lebih Islam dari Singapura atau Jepun. Dari kacamata orang Malaysia, tentulah Malaysia lebih Islam kerana negara ini meletakkan Islam sebagai Agama Rasmi.

    Namun, Islamicity Index yang diasaskan oleh Hossein Askari mengatakan yang berlainan. Betul ke??? Anda nilailah sendiri.


    “To gauge the practice of Islam, our decision was to decide how to classify countries as Muslim and non-Muslim. We decided to use OIC as the benchmark for country classification. The OIC, the Organization of the Islamic Conference (or Organization of Islamic Cooperation), has 57 members. These are countries with large Muslim populations. Although a revision of membership criteria is under consideration, these 57 countries are generally considered Muslim countries. Do these countries reflect the human, social, economic and governance teachings of Islam? In other words, what is their degree of “Islamicity”? “Islamicity” Indices are designed to answer this question and to provide a roadmap to improving a country’s “Islamicity”.
    “When we simply used our eyes to look at the Muslim countries, we failed to see a high degree of compliance with the rules outlined in the Quran and practiced by the Prophet Mohammad. We did not look for how many times a day Muslims prayed or if they made the pilgrimage to Mecca. These and more are personal practices. Instead, we were looking for the manifestation of Quranic teachings in the country’s institutional scaffolding and in its social, economic and governance practice. We could not see the socio-economic outcomes that we would expect from rule-compliant Muslim countries. We realized that a benchmark or index was needed to assess the degree of rule compliance or “Islamicity,” to serve as an indicator of needed political, social, and economic reforms.”

    Singapore
    1. Overall Ranking - 17
    2. Economy - 19
    3. Legal & Governance - 5
    4. Human and Political Right - 37
    5. International Relation - 83

    Japan
    1. Overall Ranking - 22
    2. Economy - 17
    3. Legal & Governance - 26
    4. Human and Political Right - 32
    5. International Relation - 29

    Malaysia
    1. Overall Ranking - 43
    2. Economy - 38
    3. Legal & Governance - 24
    4. Human and Political Right - 76
    5. International Relation - 45

    http://islamicity-index.org/wp/islamicity-rankings/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeeeer...nalaysia bawah najib juara serba serbi...juara rompak 2.6 billion...juara klepek dunia...juara takut kapir bn

      Delete
    2. Anon 1002

      Ranking kleptocrat takde ker

      Baru lah malaysiaL no 1

      Delete
    3. Mengapa jadi begini????

      Adakah kita hanya mengambil sembahyang, puasa dan haji sebagai Islam yang lengkap? Zakat pun kadang-kadang terkucil..

      Adakah kita membenarkan rasuah bermaharajalela, penyalahgunaan kuasa berleluasa, penindasan berlaku secara menyeluruh dll. sebagai punca??

      Adakah kita melupakan 'orang miskin' yang perlu bantuan. Mungkin kita biarkan yang kaya terus kaya dan yang miskin terus papa kedana??

      Adakah orang luar nampak Islam di Malaysia telah 'dipersenda' oleh pihak-pihak tertentu??

      'Human and Political Right - 76. Adakah ini puncanya???

      Harap Bro. John Doe dapat ulas, kalau berkelapangan.

      Delete
    4. singapore - Human & political right no 37??

      Mcm tak caya ajer....kat singapore parti pembangkang memang ditekan, media di kontrol,

      Delete
  32. This is from CNN today: China to ban long beards, veils in public, and home schooling in the 10 million muslim majority xinjiang region. So orang2 PAS dan umno, boleh la plan demo kat embassy china!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa UMNO dan PAS ajer?...

      Kamu munafik ye!!

      Delete
  33. Bentang ruu355 tiada seorang manusia pun dimalaysia ini bantah pembentangannya, tetapi kenapa lobai amanat 1981 ini tangguh-menangguh untuk bentang??

    Rakyat marhaen mengharap lobak amanat 1981 untuk "BENTANG" RUU355 dan bukan suruh melabel orang dengan kata jelek bodoh "BIAWAK".

    Banyak perbezaan perkataan "BENTANG" dan "BIAWAK" walaupun huruf awalnya "B"


    Inilah hikmah segala carca mabra ditunjukkan lobak ularmak yang tiada karisma sebagai pemimpin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib dan Menteri BN dah bantah RUU355. Hadi kena lantik diri sendiri jadi Menteri di Parlimen baru boleh jadi.

      Delete
    2. LOBAI HADI N JIB DITONGGANG MCA MIC SABAH SARAWAK PRO KAFIRUN. TOLAK HADI.

      Delete
    3. Mulut longknag kamu ni nanti dapat balasan Allah baru kamu tahu!!!

      Delete
    4. BETUL DAH HADI CAKAP SEBELAH SANA(BN) BIAWAK SEBELAH SINI(PH) LAGI BIAWAK TAK BOLEH HARAP...KEHKEHKEH.

      Delete
    5. WALAUPUN BEGITU SIAPAKAH BIAWAK SEBENAR? YANG PASTI BIAWAK ITU LIDAH BERCABANG DAN MAKAN KELILING..KENA TANYA HADI LA, SIAPA..KIHKIHKIH

      Delete
    6. Perawan dikencing ge.g keris. Terkandung anak BIAWAK,sekarang melalak mencari la siapa nak jadi bapak.
      Sana tuding , sini tudoh selain geng totok 6%. Totok 6% kan dh tempah 90Jota +Q7.
      Sekeh nnt baru tau!!

      Delete
  34. RUU 355 perlu disokong oleh semua MP Islam tak kita parti mana...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MP Islam2 seperti Jibby, Nazri, Nancy, Azalina, Asyraf dan Jamil dah sebulat suara tolak RUU. Umno dan Pas tunduk kepada suara minoriti dalam konsensus BN. Puak2 Anti Islam dalam BN semakin kuat. Undi BN dan Pas akan bawa padah kepada Agama dan Melayu!

      Delete
  35. Si Budin....kamau telah jadikan blog ni jadi mainan , cacian dan kejian kepada ulamak, undang2 syariah yg nak ditambah baik dan cacian serta perpecahan sesama orang islam...


    Kamu akan menangung dosa. Hentikan isu2 begini dari dibahaskan oleh org yg jahil dan tak berilmu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu pincang mungkar nak tgk saja, dudok diam baik jadi kayu,cmm kamu?. Kalu bukan begitu dimana kiblat dan guru kamu?
      Bertukar pandangan (dan makian) dalam bkog adalah kaedah terbaik,dalam k9nteks zaman ini.
      Melainkanlah, kalu puak salah niat nak cover line hancing, dan bau Taek.
      Faham tak ni,1102?

      Delete
    2. Najib dah tak sokong Lobai Hadi. Hadi bentang dan dapat undi 222 tak guna sebab tiada Menteri akan bawa usul ini. Najib dan Hadi Melayu yang tersungkur di kaki MCA.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...