Monday 19 September 2016

ANUGERAH DITARIK BALIK, PENJELASAN ROSMAH AMAT2 DIPERLUKAN

Berikut adalah petikan berita yang disiarkan secara meluas pada 17 September 2016 yang lalu:-

Isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor dipilih untuk menerima anugerah "Lead By Example" oleh Pertubuhan Pendidikan, Kebudayaan dan Saintifik, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau Unesco.

Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan merangkap Naib Presiden Unesco Malaysia, Alias Ahmad berkata, anugerah itu diberikan  atas usaha dan sumbangan Rosmah dalam membangunkan potensi kanak-kanak, terutama di bawah program Permata.

"Pengiktirafan ini sekaligus memberi penghormatan kepada Malaysia di atas keberkesanan dalam menyediakan pendidikan berkualiti dan pembangunan holistik kanak-kanak," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, anugerah  sempena Persidangan Agung ke 71 PBB itu julung kali diadakan bagi mengiktiraf dan meraikan sumbangan beberapa individu di seluruh dunia yang telah menyumbang kepada keharmonian dan keamanan manusia sejagat.

Kata kenyataan itu lagi, anugerah akan disampaikan pada majlis Penghormatan Kepada Wira-Wira Dalam Kempen Global Menentang Keganasan pada 22 September ini di Muzium Keseniaan Metropolitan, New York.

Bagaimanapun, laporan New York Times hari ini  menyebut bahawa Unesco mengumumkan penarikan balik gelaran yang sepatutnya diberikan kepada Rosmah itu.

Punca ia ditarik balik ialah berkaitan dana Permata yang didakwa meragukan dan walaupun pihak penganjur tidak menyedari wujud sebarang salah laku, mereka juga tidak cukup masa untuk membuat pemeriksaan.

Penarikan balik gelaran itu tentu saja mengecewakan Rosmah yang mungkin sudah bersiap-siap untuk berlepas ke New York, walaupun Najib Razak tidak hadir ke persidangan PBB kali ini dan mewakilkan Zahid Hamidi mengetuai delegasi Malaysia.
Persoalannya, mengapa dana Permata tiba-tiba diragui?

Apakah keraguan mengenai dana Permata itu ada kaitan juga dengan wang 1MDB yang dilaporkan hilang selama ini?

Jika selama ini kita diberitahu pembiayaan Permata datangnya daripada wang kerajaan, malah Najib sendiri mengumumkan peruntukan itu dalam beberapa ucapan belanjawan yang dibentangkannya,  bagaimana  Unesco boleh turut meraguinya dan kemudian membatalkan anugerah yang sepatutnya diterima Rosmah?

Bagaimana wang kerajaan sendiri kepada Permata boleh diragui?

Mungkinkah dalam hal ini Permata ada menerima dana 1MDB secara sembunyi-sembunyi dan tanpa kita ketahui?

Adakah penarikan balik anugerah itu juga ada kaitan dengan saman Jabatan Kehakiman AS atau berhubung-kait dengan sebarang penemuan penyiasat antarabangsa berkaitan wang 1MDB yang telah dilencongkan?

Satu lagi persoalan yang tentunya rakyat Malaysia ingin jawapannya daripada Rosmah sendiri. (SH 19/09/2016).

64 comments:

  1. New York times dan unesco nak kena saman pada hari selasa not..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isteri dapat anugerah Permata
      Suami dapat anugerah 1MDB

      Delete
    2. Alias ahmad orang zahid hamidi..sekali sekala kenakan rosmah ok jugak. Asyik rosmah je cedok projek, zahid nak rasa jugak. Lagipun rosmah dah byk sgt anugerah, pingat, gelaran yang rakyat dah bagi...big mama, badak air, sarang tebuan etc.

      Delete
    3. Pemimpin kumpul anugerah & harta, rakyat disuruh bersyukur & ikat perut. Macibai punya orang.

      Delete
  2. Permata itu perlu dipulangkan... pulangkannn... pulangkannn...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa tv3 suku dan utusan malaysia tak siarkan berita ini?
      Kalau tidak mereka ni lah yg paling kuat menyalak dan membodek.
      Keruak si karabau pun dah pucat.

      Delete
  3. Dua patah perkataan jer..
    Padan muka!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Arwah dato Fadzil Noor termakbul dah doakan Madey lengok dopan mato diyo, diyo hilangkan fungsi ngajo, sodomy 1 dan 2 sumbek Nuar diyo punyo kojo jugak utk sonang Najib takbir tanpo gangguan Nuar.. elokla Madey tolong furnishkan Najib, dah Najib tak ikut perentah diyo ..Madey talipon2 Najib tak jawab su'uh buek jambatan bengkok dan lain2 ..tu yang diyo hangin satu bodan , ek ang semuo dulu, kan main lagi kato Madey bagai2 tak adil tak adil sumbekkan Nuar dlm penjaro la ni.. yo ang sokong lagi Madey & Nuar tu memang ea byk lah kroni. Yo un sokong lagi buek apo?????

      Delete
  4. Dah dapat anugerah dan ditarik
    balik.tali lebih kuat dari
    anugerah.

    ReplyDelete
  5. Anugerah ni peringkat seluruh dunia.

    ReplyDelete
  6. Malu dan terhina amat sangat. Satu satu dok timbul. Sekali lagi kedaulatan negara diancam. Kita patut tarik diri dari menjadi anggota PBB. Lepas semua jawatan dalam PBB tanda protest.

    Rosmah tidak akan menjawab kita tunggu saja akan ada yg menyalak. Jenis pemakan tulang mana nak lepas peluang berbakti kepada tuan nya.

    ReplyDelete
  7. Ahli2 UNESCO pastinya terdiri daripada para professional yang mempunyai pemikiran yang tinggi, penilitian yang dalam, ruang pandangan yang besar, pengalaman yang luas dalam membuat pemilihan.

    Pemilihan tentunya akan diperhalusi dan dilihat dari semua sudut kelayakan. Setiap keputusan pemilihan pasti perlu dipersetujui majoriti dari ahli panel para professional yang terlibat.

    Nampaknya Lead by Example tu tak kena dengan orangnya.

    ReplyDelete
  8. Din. Sedikit pembetulan.

    Anugerah tersebut bukan dari UNESCO sebaliknya dari sebuah badan NGO dan penganugerahan tersebut di hos bersama Ketua UNESCO, Irina Bokova.

    Anugerah tersebut bukan diberikan kepada Rosmah Mansor seperti dilaporkan sebaliknya kepada PERMATA yang kebetulan Rosmah adalah penaungnya.

    Penarikkan anugerah tersebut adalah satu lagi cara kuasa asing mencampuri urusan negara, menjatuhkan agama Islam dan membunuh orang Melayu (ketawa besar).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Excellent! That guy Alias need to be taught some lessons (for misleading the people)?

      Delete
    2. Berapa banyak dah orang Melayu kena bunuh?
      Setakat ni belum dengar lagi penuntut Malaysia berketurunan Melayu di sebarang laut mati di bunuh.
      Mana menteri bodoh yg buat kenyataan US akan bunuh orang2 Melayu. Dia pi mana? Atau pun sedang dok main kote di rumah skrng ni.
      Mentaliti mcm ni pun boleh jadi menteri ker?
      Lebih baik pi angkat taik IWK

      Delete
    3. Terima kasih, saya sengaja tulis Rosmah dan bukan Permata, sesuai dengan kenyataan awal yang dikeluarkan oleh Alias Ahmad sendiri.

      Delete
    4. Perkara is tidak ada kena mengena dengan agama Islam. Takkan Rosmah setaraf dengan ulama atau nabi?

      Delete
    5. Perkara ini sangat berkaitan dengan penyelewengan moral seorang isteri pada seorang Perdana Menteri. Muka tebal tak malu lah!

      Delete
  9. Aduhai bang din. Macam mana boleh jadi camni lak. Rosmah layak sangat terima anugerah tu. Barulah nak bangga sikit. Kehebatan rosmah patut kita canangkan satu dunia. Kehebatan rosmah ni satu kabinet najib tak boleh lawan. Memang patut kita saman dan paksa unesco utk bagi kat rosmah. Pos je anugerah kat malaysia. Rosmah sibuk sekarang dan tak dapat nak travel ke sana.

    ReplyDelete
  10. Mungkin PERRMATA yang dibina dan didmajukan melalui duit tabungan sendiri sejak kecil tidak diiktiraf.

    ReplyDelete
  11. Nyata dah ada rasuah dan skabdal songlap duit rakyat
    Sprm sisatla
    Igp buat ape
    Peguam negara buat ape
    Gabenor bank buat ape?

    Suatu penghinaan kepada negara merdeka dan berdaulat

    Tapi pentadbiran negara korup dan muflis

    Tidur lah rakyat
    Lena lah rakyat dibuai mimpi duit sogokan

    Jahanamlah negara

    KERIS
    pahang

    ReplyDelete
  12. Keruak bongok
    Tv3 suku dan utusan kelentong
    Haram . Bengong media ni
    KERIS

    ReplyDelete
  13. hahahahahahahah.....rosmah nak jaga kanak-kanak,anak2 dia sendiri yg hasil perkahwinan pertamanya ditinggalkan begitu sahaja.kerana nak mengejar kemewahan,sanggup melakukan apa sahaja,familynya,seperti emaknya sendiri di diakuinya..ini pula nak jaga anak2 orang..piiiiiiiiiiiii rahhh

    ReplyDelete
  14. Saja UNESCO nak nayakan rakyat Malaya ni. Tak lama lagi badan unggul antarabangsa tersebut akan mengarahkan NATO menggunakan kuasa tentera hebat mereka untuk serang Putrajaya pulak (terkejut dari mimpi terbayang cincin PERMATA Rosmah yang berharga 24 juta US tu). Rupa~rupanya PERMATA tu dimaksudkan cincin permata......

    ReplyDelete
  15. Alham Du Lillah. Selamat duit rakyat kerana pembatalan Anugrah kepada PERMATA. Kalau tidak tentu jet vip akan digunakan Romah membawanya ke NY.

    Terima kasih ya Allah.

    ReplyDelete
  16. Bukan shj USA melalui DoJ, UN, Unesco dan sekarang NGO 'Antiquities Coalition' sekarang tahu Najib & Rosmah curi duit 1MDB utk joli sakan. Sekarang mereka suspect funding Permata jugak datang dari duit curi 1MDB. PM dan Kabinet penyamun Msia...tu tanggapan org luar negara.

    Antiquities Coalition spokesperson Andy Beck said: "Contrary to erroneous reports, the event is not a Unesco event, nor is Unesco giving the award."

    Bukan shj Bernama, penjawat awam KSU Alias juga hisap kote najib sekarang dgn meniput rakyat Msia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan stakat isap kote Najib je, sanggup jadi anak ikan Rosmah pulak skg

      Delete
  17. Assalamualaikum, Hari ni saudara budin Salah Tulis. Sepatutnya tulis, tolong pegawai Datin rosmah tolong jawab. Bukan datin sendiri yg jawab. Time ni la gunanya bayar gaji mahal2 Kat pegawai Ngan menteri. Sori ye encik budin, bukan mengajar, cuma pandangan.

    ReplyDelete
  18. Habis la Alias Ahmad.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alias Ahmad tatap dinaikkan pangkat kerana berjaya mempromosi Rosmah bukan Permata....

      Delete
  19. Kah kah kah....

    Mari kita ramai-ramai buat senaman buntut kt depan mukah rosmah...
    Malu weh....mana nak letak muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malu betul jadi isteri dan anak Ali Tinju...suami dan ayah tak ada kerja tetap tapi pergi tayang buntut depan rumah orang. Macam mana nak berdepan dengan jiran-jiran dan kawan sekolah? Takde ke cara yang lebih baik untuk mencari nafkah?

      Delete
    2. Aku ingat masa sekolah dulu dia selalu kena liwat dgn senior....tu pasal suka menonggeng

      Delete
  20. Eh, tu kerja Ali tinju kalau umno kalah pru14 nanti, kalau dah kita buat, nanti Ali kena Cari kerja lain la. Tak baik sekat rezeki org. :-).

    ReplyDelete
  21. Shopping bermewah² menggunakan duit rakyat memanglah tak layak dapat anugerah "Lead by Example"..

    ReplyDelete
  22. pd pendpt saya tujuan permata adalah murni. namun visi nya tidak jelas.

    apa yg d usahakan tidak banyak beza dgn curriculum sekolah yg ada sekarang tetapi dgn kos yg amat tinggi.

    permata perlu menilai semula visi nya dgn tujuan utk mengahasilkan bakal2 pemenang hadiah nobel dlm bidang sains n technology.

    utk mencapai nya, permata perlu mengenalpasti anak2 yg mempunyai IQ 150 k atas. mungkin d seluruh Malaysia kita akan menemui kurang drpd 20 orang anak.

    pupuk lah mereka dgn memberi segala kebebasan utk mereka 'explore' dunia sains n matematiks.

    apa juga perbelanjaan (mungkin bolih mencecah rm satu billion seorang) terhadap mereka akan membawa dividen yg tak terhingga kpd umat manusia n kebanggaan kpd Negara.

    apa yg d usahakan olih permata sekarang 'is very ordinary n a waste of resources'.

    kalau rosmah bolih membina asas utk Negara menghasilkan 'nobel laureate', maka beliau akan meninggalkan satu legasi yg amat positive.

    jika ini bolih tercapai, maka penikhtirafan dari badan2 dunia akan dtg mencurah curah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan pembetulan ayat di perenggan 8 -

      "kalau rosmah bolih membina asas utk Negara menghasilkan 'najib's laundrette', maka beliau akan meninggalkan satu legasi yg amat positive."

      Delete
    2. Permata if buat betul-betul mmg bagus. Tp yg pasti mak2 datin, prof2 kat universiti2 yg terlibat hampir tiap2 thn ronda new york, boston. Shopping sudah pasti..

      Delete
  23. teladan dari puak dunia pun tak berapa nak jelas
    inikan pulak kalau teladan dari islam jauh menjunam
    hidup kalau kira dunia saja tanpa akhirat tak boleh ikut nanti sangkut dalam neraka

    ReplyDelete
  24. Apa lagi permata. Saman laaa.. Org tuduh guna dana yg meragukan.. Dekat rakyat bitau dana kerajaan.. Saman laaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rosmah nak booking hari rabu pulak utk saman NYT

      Delete
  25. Kepada cai cai UMNO/BN, sesiapa yang boleh mempertahankan Rosmah akan mendapat anugerah "LICK BY EXAMPLE" daripada MO1

    ReplyDelete
  26. Laki bini perintah malaysia macam mak bapak diorang punya. Tiba masanya Bersih 5 diadakan di Putrajaya..tempat berkoyan harta negara, beg kulit buaya, duit derma pak arab palsu disorokkan.

    ReplyDelete
  27. Rosmah kelihatan semakin cantik dan menarik.Beliau memiliki kejelitaan semulajadi.
    /

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaaaa....baik kau pi hospital mata. Mana tahu ada screw loose ke??????

      Delete
    2. Wek nak muntah aku

      Delete
    3. Nampaknya mamat 0349 dan stim

      Delete
    4. Hahaha.. Dengan Rosmah pun boleh ****. Kuang kuang kuang

      Delete
    5. This comment has been removed by the author.

      Delete
    6. Anon 3:49 ...

      Samaada kau ni ternampak muka rosmah sebaik sedar dari tidor ketika mata di penuhi dengan tahi ?? atau ...

      Kau ni betul2 Najib Junior atau pun Jiban ..??

      Delete
  28. Cara barat nak hang punya duit ialah melalui anugerah title yang ada oomphh, hype, glemer....dan mestilah mangsa-mangsa mereka itu orang-orang yang banyak, ahem duit.

    Selalunya mangsa-mangsa barat ni x lah sehebat mana pun: kerdil, scatter-brained dan mudah kembang apabila dipuji..dlm bahasa omputih insecure dan korup.

    Orang2 spt itu amat teruja dengan title kerana sedikit sebanyak title2 tu boleh kaberup apa-apa kecacatan yang sedia ada pada diri.

    Dengan itu barat hanya ambil kesempatan di atas kelemahan2 mangsanya shj. Tidak lebih dpd itu.

    ReplyDelete
  29. Jangan jadi BIOL....Baca blog Cucu ToK Selampit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah baca......jelas, anugerah tu BUKAN dari unesco...cuma Director General unesco jadi co-host event tu kat museum.

      Delete
  30. Padan muka klu muka tak malu itu selamba saja mana balacinya berlah alasan katakan kita tidak minta pun mereka saja yg hendak beri itula itu baru sedikit ujian dari allah lepas ini akan lebih bayak ujian didunia ini diakhirat nnti lagilah hebat ujiannya

    ReplyDelete
  31. Padan muka klu muka tak malu itu selamba saja mana balacinya berlah alasan katakan kita tidak minta pun mereka saja yg hendak beri itula itu baru sedikit ujian dari allah lepas ini akan lebih bayak ujian didunia ini diakhirat nnti lagilah hebat ujiannya

    ReplyDelete
  32. Unesco dah tahu kes 2j tu kot - yang masuk 8x kali kash, tak ubah macam cerita ali baba bujang lapok di mana gerombolan-gerombolan negeli alab semua pikul guni nak balik ke gua setelah sakan menyamun.

    Untuk perhatian makcik-makcik felda: rm2j÷8 = rm250,000.

    Nota kaki:
    BNM kata kalau nak pindah wang lebih rm50k kena isi borang kalau x mahu cari nahas (atau pun runnner sebenarnya mendeposit 40x, bukan 8, kalau x mahu isi borang untuk menghindari daripada nahas datang mencari).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi hoi ya hoi hoi hoi ya hoi hoi hoi ya hoi
      Hoi ya hoi ya hoi ya hoi
      Hoi hoi ya hoi hoi hoi ya hoi

      Hoi ya hoi ya hoi ya hoi

      hoi hoi ya hoi
      Kita semua gembira hoi hoi ya
      pulang dapat harta
      Uang berjuta intan permata

      Delete
    2. Mmm..maka runner tu buat 40 orang punya kerja lah.

      Tahu kah anda bahawa dalam cerita penglipur lara orang-orang arab 1001 Malam bilangan penyamun dalam cerita Ali Baba itu kebetulan jua 40 orang?

      Delete
    3. Mmm..maka runner tu buat 40 orang punya kerja lah.

      Tahu kah anda bahawa dalam cerita penglipur lara orang-orang arab 1001 Malam bilangan penyamun dalam cerita Ali Baba itu kebetulan jua 40 orang?

      Delete
    4. Siapa pula sipendek pembaling dadu register no 2?

      Delete
    5. Sipendek pembaling dadu senentiasa register nombor 2 reserve tu ialah metafora. Metafora bagi si botak yang kata rm2j (jua kebetulan 2) tu legit!

      Delete
  33. Anugerah kat Malaysia lagi terlampau byk, utk glamour, seleberiti, utk pembodek, Tan Sri, Datuk, Dato naik meluat aku
    Jadilah mcm Indonesia dari tukang cuci sampah sampai Presiden, org panggil Bapak atau Ibu
    Orang Malaysia memang gila anugerah
    Supaya nampak kepalanya besar tapi hampeh, entah apa yg disumbangkan

    ReplyDelete
  34. Ceritera di satu petang ketika menikmati the Tarik bersama roti telor di kedai mamak Ali Maju ( bukan Ali Tinju ..LOL ).....

    Ceritanya ... PDRM 'mengamok' kerana pengunjung asyik bercerita pasal 1 Malaysia Dia Bohong , lalu dia orang kasi "round up " ramai orang Cina di kawasan Bukit Bintang dan sumbat belakang lori . Dalam perjalanan ke balai , seorang anggota PDRM bertanya jika ada kalangan yg di atas lori ber title Dato' ? Separoh dari mereka angkat tangan .

    Kemudian PDRM pergi ke kawasan Chow Kit dan kasi 'round up' ramai melayu . Di atas lori , seorang anggota PDRM bertanya soalan yg sama .. separoh Melayu yg di atas lori tu mengangkat tangan !!

    Moral of the story is to show proof of how many and 'cheap' these title Dato' in Malaysia !!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...