Sunday 8 November 2015

DUA PRESIDEN YANG ADA PERSAMAAN

Bekas Naib Presiden Pas, Husam Musa akhirnya bersuara yang dikira untuk kebaikan dan masa depan parti itu sendiri iaitu Hadi Awang perlu meletakkan jawatan dan memberi laluan kepada pemimpin baharu yang boleh membawa perubahan kepada masa depan perjuangannya.

Katanya, Pas kini berada dalam "kekeliruan" dan "haru biru"  serta pucuk pimpinannya pula sudah dianggap "buang tabiat" dalam beberapa tindakannya.

Antara "kekeliruan" dan "haru biru" serta tindakan "buang tabiat"  yang dibangkitkan Husam ialah percanggahan kenyataan oleh kepimpinan parti yang antaranya berkaitan isu 1MDB, kerjasama dengan UMNO dan hubungannya dengan Perkasa.

Sehubungan itu, tegas Husam, pengakhiran dalam kadar segera kepada semua keadaan itu hanya boleh dilakukan dengan Hadi Awang perlu diganti dengan Tuan Ibrahim Tuan Man yang kini merupakan pemimpin nombor dua dalam Pas.

Dalam konteks ini, Pas sebenarnya tidak jauh bezanya dengan UMNO. UMNO lebih awal dikesan perlu pertukaran presidennya kerana terbeban dengan isu 1MDB dan derma RM2,600 juta sehingga rakyat yang meluat, membenci dan menolak kian meningkat hari demi hari.

Tetapi Najib tetap cuba dipertahankan, malah pemilihan parti telah pun ditangguhkan sehingga pilihanraya 2018. Dalam masa yang sama, mereka yang menegur dipecat, disiasat dan kedudukan masing-masing dalam UMNO pula bakal disekat tidak lama lagi.

Menang atau kalah pilihanraya bukan lagi menjadi perkiraan, tetapi mengekalkan kedudukan Najib selama yang mungkin lebih diutamakan.

Sediakah ahli Pas berlapang dada menerima saranan Husam itu dalam pemilihan pucuk pimpinannya tahun 2017 nanti atau melakukan perubahan lebih awal daripada itu?

Atau mereka lebih rela terus dalam kekeliruan sehingga pilihanraya umum tahun 2018 diadakan dengan terus mengekalkan Hadi Awang sebagaimana Najib dipertahankan dalam UMNO? (SH 08/11/2015)

36 comments:

  1. Pas sepatuttnya menguatkan kepimpinan dan stategi politik sebagai alternatif kpd melayu memandangkan ramai melayu hilang keyakinan terhadap kepimpinan Umno

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Hanya orang bodoh saja yg akan menyertai pas. Parti politik gila babi

      Delete
    4. oooo......patut la pas nak geng ngan umno lak....org bodoh2 ni selayaknya bkawan ngan org bodoh2 gak kan....

      Delete
    5. Presiden yg sama2 bodoh. Nak bayar BRIM pun tekan rakyat bayar tol
      Najib bolehlah lalu kat jalan yg bertol pun free.Senang banyaklah hidup dia.
      Apa yg dia tahu erti kesusahan.

      Delete
  2. Kedua2 parti bersifat bahlol....semua pemimpinnya berpenyakit wahan iaitu cintakan dunia takutkan mati!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti atau ahli2nya yang bahlol?????? Dua pemimpin bahlol yang dilantik olih ahli dan perwakilan yang bahlol yg masih mempertahankan pemimpin yg bahlol2 ini.

      Delete
  3. PAS ni macam pasukan bolasepak Malaysia FAM..

    Umpamanya.....Ketika lawan MU boleh pula seri tapi bila lawan kemetot, Sulawesi boleh pulak kalah berbakul bakul...

    Ketika UMNO lemah, PAS lumpuh..
    Ketika UMNO kuat, PAS terhegeh hegeh..

    SERAHKAN UMNO PADA MUHYIDDIN, PAS KEPADA TUAN IBRAHIM...
    Bagai pinang pulang ke tampuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haji Hadi tengah sakit jiwa

      Delete
    2. Kluangman

      Syabas Bro!!....ini le pertama kali dalam 15 tahun aku jumpa komen hang logik.....

      Hang dah buang tabiat ke bila dah seja-senja ni...hehehe...jgn marah naaa....kawan lama usik je. Mat Saman kati pun ingat nama hang....

      Delete
  4. PAS dalam "kekeliruan" dan "haru biru" kerana pucuk pimpinannya sudah dianggap "buang tabiat"

    UMNO masih terkawal dan kelihatan bersatu di peringkat atas. . Najib hanya menyusahkan rakyat. Dalam fikiran ahli UMNO, mereka bukan rakyat tetapi mereka ialah ahli UMNO yang bersedia berkorban demi kesenangan pemimpin mereka..

    Pemimpin menjadi contoh kepada ahli parti sebagaimana ibu-bapa dan guru memberi contoh kepada anak-anak.

    Kalau Najib lah dan Hj Hadi lah yang di jadikan contoh oleh UMNO dan PAS, lingkup lah bangsa melayu kerana gaya dan sikap mereka akan jadi ikutan kepada yang si penganti maah si penganti jadi lebih teruk dari mereka berdua melainkan mereka di desak berundur dengan segera.

    Apabila mereka berundur kerana desakan, si peganti walaupun seperti zahid orang nya akan dapat melihat kelemahan dan kerosakan yang di buat ketua nya dahulu. Jika tidak dengan penganti juga akan di desak berundur malah lebih cepat dari Najib dan Hadi.

    ReplyDelete
  5. Tak sama. Sebab satu tu berjubah dan berseban. Dan satu tu berkot dan tidak berkupiah. Kan pelik tu akhiri nya mereka yang jauh berbeza boleh ada persamaan seperti yang di maksudkan admin.

    Kalau salah satu lebih cerdik lagi yang satu, rasa nya tidak akan ujud persamaan. Kerana orang cerdik akan berlumba buat yang terbaik. Itu sebabnya kita nampak macam berebuit kuasa tetapi sebenarnya mereka mahu jadi pemimpin yang lebih baik dari yang lain. Sebagai contoh Muhyiddin dan Husam.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama tapi tak serupa.

      Tapi tak banyak sikit mesti ada yang lebih nya antara Hadi dengan Najib.

      Disini saya memilih Hadi yang paling teruk dari Najib. Sebab nya Hadi boleh menyesatkan orang lain.

      Delete
    2. Najib pula menyusahkan kehidupan orang lain

      Delete
    3. Anon 10.45 mungkin ahli umno totok yang sedang panik akan hilang peranan sebagai mr 10% commission ke hulu ke hilir bawa brown envelope , sekiranya umno hilang kuasa.

      Delete
  6. common profile is pea brain commender with no brain followers
    pls take note 10 45

    ReplyDelete
  7. Kalau kedua duanya di suruh pilih,aku pilih lim guan eng.....kerana kedua duanya bukan berjuang untuk bangsa.Hanya untuk perut sendiri.....hidup DAP

    ReplyDelete
  8. bila hati dah hitam berkiblatkan DAP

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salahnya berkiblatkan DAP? Ada apa apa kes rasuah dan salah guna kuasa terhadap DAP di Pulau Pinang? Kalau ada, sure dah kena sapu dengan SPRM, dan 3 hari 3 malam jadi tajuk Buliten Utama TV3 dan Utusan. Tu laaaam kau anon 12.06, bila lama sangat dok dalam tempurung berkiblatkan TV3, jadi bengap, tak tau yang orang lain sedang mengharungi transformasi, minda kau tu masih di takuk lama

      Delete
  9. Bukan berkiblat kepada DAP tapi apa parti Islam buat,tipu,rasuah dan zalim....lebih baik dari hati hitam.....bangang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy. aokong UU 101% ..,
      mangkok 12:06 nie hidup dibawah ketiak pemimpin2 yg gilak kuasa.., sbb. tue biak apa pn yg. diatas tue buat, dia tetap jilat.. kata yes, ok.. jenis yg. x daa gheti malu, x daa maruah diri.., dah x tau nak beza antara mongkey n baboon.., eelek nilai hidup. pasai tue lah melayu jadi susah, bangsat.., x pernah senang.., ada saja yg nak memijak diatas kepala.., asalkan aku sorang dpt. makan sudah.., yg. lain2 tue nak mampus lantak kao lah...

      Delete
  10. pas tidak minat nak mentadbir negara mereka lebih minat berkerja sebagai pegawas, golongan profesional yg banyak dlm pas lebih minat untuk kerja mentadbirkan negara dari berkeja untuk mengawas kerajaan yg ada sekarang, disitulah pertembungan berlaku, kisah berlaku dari zaman hamim ,akim dan sekarang amanah,
    persoalannya apakah motif golongan profesional masuk dlm pas, kalau setakat sebagai pegawas,?,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau pun 2 x 5 macam Hadi. Mengawas apa bendenya kalau Negara ditadbir olih penjenayah rasuah yg melingkupkan Negara dan menyusahkan rakyat. Orang bengong shj yg nak jadi pengawas dlm keadaan seperti itu. Tu lah sebab Pas selama nya jadi parti kampong. Hanya Allahyarham Fadhil dan Nik Aziz shj yg mempunyai wawasan dlm Pas yg berjaya membawa Pas jadi parti national. Hadi..walhasil balik asal..bawa Pas jadi parti kampng.

      Delete
    2. pujian untuk diri sendiri kepada ahlul pasngok kerana mempertahankan ketua yang no value

      Delete
  11. Persamaan di antara ke dua-dua Presiden parti Melayu pertama dan kedua terbesar ini ialah
    1. Angkuh
    2. Bersalah

    Tidak perlu dihuraikan. Lihat apa berlaku kepada parti dibawah kepimpinan ala Imperial mereka. Parti mrnjadi hak mutlak mereka berdua, bukan lagi milik jemaah. Mereka mempergunakan 'agama' dan 'perpaduan' untuk memperdaya pengikut dan penyokong untuk kekal di kerusi kuasa.

    ReplyDelete
  12. bila atau lps hdi mati, mcm mn plk... smua yg tua akan mati dulu kan...

    ReplyDelete
  13. Aku penyokong totok pas sejak tahun 70an ingin menyatakan bahawa sekiranya jumpa lebai hadi dengan ular......pukul lebai hadi dulu. Sekian dimaklumkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pcik adi x relebant lagi...x boleh buat kawang...sdr anuar rekomen dia kat yusof qardawi...tia boleh tikang anuar.. mu kena ingat pok cik adi, mubole tikang belakang anua...oreng bolek tikang mu depang belakan.....mu nok feat ngan ungok, mu declare amanat mu null and void....take a break and lets TITM run the show as watts husam suggest

      Delete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  15. YG PELIKNYA KLU BETUL NIAT BAIK DAN SESUAI DGN ISLAM UTK PAS BERSAMA UMNU... KENAPA HADI TAK BERHUJAH DGN TERUS TERANG.. BUKANKAH HADI HEBAT BERHUJAH?

    MALAH UMNU PUN MUNGKIN AKAN BAGI SIARAN TV UTK TUJUAN ITU.

    TP NAMPAKNYA UMNU PUN TK MINAT DGN HADI. MEREKA MENIPU SAJA TP HADI YG PERASAN UMNU NK DIA DAN PAS.

    MALAH UMNU RASA PAS MENGACAU MEREKA DAN BAKAL TIMBULKAN MASALAH SAJA. TP HADI MASIH TK MALU MENAWAR DIRI.

    KLU DALAM MASA TERDEKAT TAWARAN HADI TK DISAMBUT UMNU, MAKA JATUHLAH MARUAH HADI.. TAK TAU MALU

    HADI RASA DIA SGT HEBAT DAN TK LAYAK BERKAWAN DGN PEMBANGKANG. MALAH HADI LEBIH HEBAT BERTARAF PENASIHAT KPD UMNU. WALAUPUN SEPATUTNYA HADI HANYA JADI AHLI BIASA UMNU SAJA.

    WAHAI HADI... MUHASABAH LAH DIRI DAN AKUILAH BAHWA SEBENARNYA WANG RINGGIT DAN PANGKAT KEDUNIAAN AKHIRNYA MEMENANGI HATI ANDA.

    KALAU MALAIKAT TANYA KENAPA HADI KAMU TAK LAKSANA HUDUD... HADI MUNGKIN JAWAB.. DAP YG TAKNK HUDUD

    MALAIKAT MUNGKIN TANYA LAGI KENAPA KAMU PONTENG TAK BENTANG RUU? MUNGKIN HADI JAWAB .... DAP SURUH SAYA PONTENG

    berundur dan bertaubatlah hadi sebelum israil mencabut nyawa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebagai ahli UMNO yang dapat upah pasang bendera bayar separuh dan bershkan bendera selepas pru atau majlis UMNO.

      Itu pun Bahagian tidak bayar penuh sebab kena kencing atau Hj Hadi tidak sedar yang dia banyak ponteng masa ahli lain buat kerja.

      Delete
  16. 10 15, makamg tok adi ni doh mahmood...kitak belanar kat umah dan pondok....amo masih ingak kuliah dia bab doa pah smayang...ada doa maasudnya ya ALLAH akhiri umur kami dalam keadaan baik, jangan KAU akhiri umur kami dalam keadaan buruk....jujuk air mato tubek ahli jemaahnya...insaf2 bengar doa deh....boleko mu dokwoh pokjib laki bini lagu tu......mudoh u turn sebab mu sombong dan riak walau mu toksey kuoso...mu tewah ngan godaan iblisi ...makluk ALLAH yang paling taat mengoda....ini semuo mu royaat dale taskirah mu......maaf deh...wallahua'lam

    ReplyDelete
  17. Najib jadi sombong, angkoh dan zalim..tak heran sangat sebab dia bukan agamawan..dia hanya duitwang..tapi bila agamawan yang mengetahui hukum hakam sokong golongan duitwang..tak ada apa lagi yang orang nak pandang..nak hormat..bahkan lebih hina dari orang yang jahil. Nauzubillah!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...