Thursday 26 June 2014

Beranikah Najib Pecat Ceo Petronas?


Ramai benar yang marah dengan kenyataan Ceo Petronas, Shamsul Azhar Abbas yang disiarkan dalam sebuah akhbar perniagaan The Edge yang disifatkan menggambarkan dirinya seorang yang lberal, tidak berjiwa Melayu dan tidak suka dengan campurtangan orang politik dalam tugasnya.

Tidak saja kecaman dan serangan bertubi-tubi ditujukan kepadanya, malah beliau turut diminta meletakkan jawatan jika isu Bumiputera dan bukan Bumiputera serta canpurtangah politik menjadi masalah kepadanya. Antara yang mahu beliau meletakkan jawatan ialah Perkasa yang disuarakan oleh Presidennya, Ibrahim Ali.

Dalam interbiu itu, dua isu pokok yang menjadi perhatian ialah berkenaan hak milik minyak dan gas serta campurtangan orang politik. Shamsul Azhar bertegas menyatakan bahawa minyak dan gas bukanlah hak milik Melayu dan Bumiputera semata-mata, tetapi adalah milik semua rakyat negara ini.

Katanya, Akta Pembangunan Petroleum dengan jelas menyebut bahawa minyak dan gas adalah hak milik rakyat Malaysia dan ia boleh jadi milik kerajaan, milik pembangkang atau sesiapa saja sementara Petronas hanyalah sebagai penjaganya sahaja.

Kenyataan ini dilihat oleh banyak pihak yang pro UMNO dan Melayu sebagai menunjukkan dirinya yang liberal dan tidak kuat jiwa Melayunya. Ramai yang melihat bahawa beliau tidak perlu pun menyebut hak milik siapa minyak dan gas di negara ini kerana semua orang sudah mengetahui dan memahaminya, cumanya sebagai seorang Melayu yang duduk di kerusi yang mempunyai peluang memajukan bangsanya sendiri, beliau harus mempunyai tekad, azam dan semangat ke arah itu.

Penegasan beliau secara terbuka itu dikatakan lebih bertujuan menggembirakan hati bukan Melayu dan menghalalkan tindakannya selama ini membawa masuk ramai bukan Melayu ke dalam syarikat minyak itu.

Mengenai campurtangan orang politik pula, Shamsul Azhar berkata, setakat ini bossnya (Najib Razak) tidak banyak mencampuri urusan Petronas, tetapi orang di sekeliling beliau yang campurtangan.

Dalam hal ini, beliau nampaknya tidak risau dengan campurtangan Najib kerana ianya tidak banyak, bukannya setiap hari, setiap minggu atau setiap bulan. Beliau secara jelas mengakui ada campurtangan Najib, cuma tidak banyak dan mungkin hanya sesekali sahaja. Walaupun tidak banyak dan subjektif, beliau masih boleh menerima lagi canpurtangan itu.

Namun, dengan mengatakan orang di sekeliling Najib yang campurtangan, Shamsul memperlihatkan beliau rimas dengannya serta menganggapnya sebagai suatu gangguan kepada tugasnya. Mungkin Shamsu Azhar hanya mahu Najib yang campurtangan dan berurusan dengannya, tetapi bukan orang-orang keliling Perdana Menteri.

Dalam hal ini, Shamsul juga dikecam kerana seolah-olah lupa bahawa Petronas sendiri ditubuhkan melalui iltizam politik yang tinggi ketika era Tun Razak dengan mengarahkan Tengku Razaleigh Hamzah merangka Akta Pembangunan Petroleum itu. Ada juga yang mengatakan campurtangan politik memang tidak dapat dielakkan kerana akhirnya apabila timbul isu berbangkit mengenai Petronas di Parlimen atau di kalangan sesetengah kelompok rakyat, ahli politiklah yang bertanggungjawab untuk tampil ke depan memberi penjelasan dan jawapan.

Oleh itu, kata sesetengah pihak, campurtangan politik tidak boleh dinafikan seratus-peratus. Tambahan pula, jika Petronas bebas terus dari campurtangan politik, mungkin bahaya atau bala lain pula yang menimpa syarikat milik kerajaan paling kaya itu.

Berikutan keceluparan Shamsul Azhar itu yang sekaligus memperlihatkan warna dirinya yang sebenar, selain ramai yang memintanya meletakkan jawatan, ada juga yang mengusulkan agar Najib segera memecatnya.

Tetapi, oleh kerana Shamsul Azhar dijangka akan terus bertahan dengan hujah selagi Najib dan kerajaan mempercayainya, tidak sebab untuknya perlu meletakkan, maka jalan pintas paling mujarab yang disyorkan oleh banyak pihak pihak ialah agar Najib segera menggunakan kuasanya memecat Ceo Petronas itu.

Cumanya, mungkinkah Najib akan memecat Ceo Petronas itu?

Jika diimbas kembali, sejak Najib menjadi Perdana Menteri pada 2009, beliau juga dilihat cuba bersikap lebih liberal daripada yang sewajarnya. Melalui dasar 1Malaysia, ucapan, kenyataan, bantuan dan apa saja yang dilakukan atas kapasiti Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Pengerusi BN jelas memperlihatkan sikapnya yang lunak kepada bukan Melayu berbanding bangsanya sendiri.

Kalau ada pun tergambar sikit-sikit jiwa Melayu Najib hanyalah ketika ucapannya dalam Perhimpunan Agung UMNO setahun sekali.

Lagi bukan Melayu tidak menyokongnya, lagi terhegeh-hegeh beliau menawarkan bantuan dan habuan kepada mereka.

Jika Shamsul Azhar cuba bersikap liberal dan memperlihatkan jiwa Melayunya yang tidak kukuh, hati dan jiwa beliau sebenarnya adalah fotokopi kepada hati dan jiwa Najib juga. Shamsul Azhar adalah sehati sejiwa dengan Najib, orang yang dianggap bos oleh Ceo Petronas itu.

Dengan demikian, jangan mimpilah Najib nak pecat Shamsul Azhar walau sekian banyak desakan ke arah itu. Takkan orang liberal nak buang orang liberal. Sebab itu Pemuda UMNO yang juga liberal, diam saja. (SH 26/06/2014)

3 comments:

  1. If you give Petronas to Ibrahim Ali today, he will sell it to some Baba tomorrow! That's what BIG MOUTHs do!

    ReplyDelete
  2. Mesti berani punya. Calon Rosmah sudah lama menunggu. Ok itu forget about other considerations.Pendek kata keputusan Najib akan datang dari celah kelengkang you know who. Kah kah kah..

    ReplyDelete
  3. By your logic...The oil belong to the people of Terengganu, Sabah and Sarawak, so the next CEO should be someone from this three states...maybe Melanau, Lundayeh, Kadazan, Murut, Dayak, Sungai, Dusun....(if you didn't know...also part of the bumiputera)...enough with the Malay...The government should help this people instead...these people are the true hardcore poor people of Malaysia

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...