Thursday 19 June 2014

Walau Terus Kekal, Muhyiddin Mungkin Sedang Sengsara...


Rombakan kabinet yang mula kedengaran sebaik berakhir pilihanraya kecil Teluk Intan kini ditunggu oleh semua orang. Daripada rombakan yang hanya bertujuan memasukkan wakil MCA dan Gerakan dalam kabinet, ia kemudian berlegar menjadi spekulasi kemungkinan beberapa menteri turut bertukar portfolio. Semalam pula spekulasi jadi meliar dengan dakwaan Muhyiddin Yassin akan bercuti panjang sebagai Timbalan Perdana Menteri dan tempatnya akan dipangku oleh sepupu Najib iaitu Hishammuddin Hussein.

Sebelum ini, menteri UMNO yang dijangka bertukar portfolio ialah Hishammuddin akan dinaikkan pangkat sebagai Menteri Kewangan, Zahid Hamidi dikembalikan ke Kementerian Pertahanan manakala Najib akan memegang jawatan Menteri Dalam Negeri.

Jika pertukaran itu menjadi kenyataan, ia tidak syak lagi hanyalah bertujuan memprojekkan Hishammuddin sebagai bakal pengganti Najib suatu hari nanti. Hal ini segera menimbulkan rasa tidak senang majoriti ahli UMNO kerana Hishammuddin terbukti adalah watak yang lemah serta hampir ditolak oleh perwakilan UMNO dalam pemilihan Naib Presiden UMNO tahun lalu.

Setelah Najib sendiri sarat dengan pelbagai kelemahan, ahli UMNO bagaikan tidak sedia lagi menerima pemimpin yang juga lemah, malah kadangkala lebih lemah sebagai Perdana Menteri.

Apabila dispekulasikan pula Muhyiddin akan bercuti panjang dan jawatannya akan dipangku oleh Hishammuddin, tentulah lebih gempar ahli UMNO dibuatnya. Kalau mahu dijadikan Menteri Kewangan saja pun sudah ramai yang membantah, apatah lagi jika terus dinaikkan sebagai Timbalan Perdana Menteri.

Tidak mungkin Najib sebegitu bodoh mahu berbuat begitu. Menaikkan pangkat Hishammuddin, apatah lagi memberi keistimewaan kepada sepupunya itu adalah umpama menggali lubang kubur buat UMNO kerana ia akan membuatkan ahli UMNO berasa tidak dihargai dan diperlekehkan.

Najib pasti akan lebih mudah dihukum jika tidak berfikir dengan lebih panjang mahu menyerahkan kerusi Perdana Menteri untuk diwarisi oleh sepupunya itu.

Berita mengenai Muhyiddin akan meletakkan jawatan pula, walaupun diperkatakan oleh ramai orang, amat sukar untuk dipercayai. Ini kerana Muhyiddin bukanlah sewatak dengan Musa Hitam yang mudah merajuk, jauh hati dan mengundur diri. Kenyataan Muhyiddin bahawa beliau akan terus kekal selagi diperlukan mengesahkan kenyataan itu.

Dalam sejarah politiknya sendiri memperlihatkan beliau pernah turun dan pernah naik. Beliau pernah kalah dalam pemilihan UMNO beberapa kali, dipinggirkan, ketiadaan penyokong dan hampir keseorangan tetapi terus juga kekal dalam kabinet.

Bukan saja tiada keperluan dan tidak pernah berlaku seorang Timbalan Perdana Menteri meletakkan jawatan untuk mengukuhkan parti, bahkan seorang Timbalan Presiden UMNO tanpa jawatan Timbalan Perdana Menteri lebih sukar untuk melakukan usaha mengukuhkan UMNO. Beliau akan jadi lebih tidak dihargai dan diketepikan.

Najib memang akan merombak kabinetnya bagi memenuhi janji dan membawa pembaharuan. Beliau mungkin akan memasukkan wakil MCA dan Gerakan dalam kabinet dan mungkin juga menukar portfolio beberapa menteri UMNO. Muhyiddin pula tidak mungkin meletakkan jawatan atau mengundur diri sekurang-kurangnya sehingga pilihanraya umum akan datang kerana Najib lebih memerlukan timbalannya untuk pilihanraya akan datang ini.

Di ketika ini, Muhyiddin dilaporkan memang menghadapi beberapa masalah. Selain isterinya, Norainee Abdul Rahman yang sedang sakit dan tidak berapa sihat sekembalinya daripada percutian luar negara beberapa minggu lalu, Muhyiddin juga turut sengsara dengan apa yang berlaku dalam UMNO dan kerajaan sekarang ini.

Seorang bekas Ahli Parlimen UMNO berkata, sebagai orang nombor dua dalam parti dan kerajaan, kesengsaraan Muhyiddin dapat dilihat kerana beliau tidak boleh berbuat banyak untuk membetulkan kerosakan yang sedang berlaku berikutan pemusatan kuasa terlalu tertumpu kepada Najib dan Seri Perdana.

Bukan saja semua yang dilakukannya perlu mendapat restu daripara Seri Perdana, malahan sepanjang masa pula beliau kena menjaga hati agar tidak menimbulkan rasa tidak senang atau dilihat berlebih-lebihan berbanding Seri Perdana.

Menurut bekas Ahli Parlimen itu lagi, kalau ahli dan pemimpin lain dalam UMNO berasa kecewa, serabut, marah dan mungkin hairan dalam beberapa tindakan Najib dalam mengurus isu yang melibatkan parti dan negara, Muhyiddin sebenarnya lebih tertekan kerana sebagai orang nombor dua pun beliau tidak upaya berbuat apa-apa.

Tetapi, katanya, di sebalik kesengsaraan itu dan ditambah dengan masalah isterinya yang sedang memerlukan rawatan, Muhyiddin tidak mungkin akan berundur atau meletakkan jawatan. Muhyiddin akan terus kekal dengan jawatannya sekarang sehingga pilihanraya umum akan datang, sementara dalam masa yang sama Najib akan memikirkan cara yang paling sesuai untuk menonjolkan Hishammuddin sebagai bakal penggantinya.

Dalam usianya yang sudah 67 tahun, Muhyiddin akan menunggu sehingga pilihanraya umum akan datang dan ketika itu di mana usianya sudah mencecah 70 tahun adalah detik paling sesuai untuk mengundurkan diri.

Sesuai dengan keinginan itu, bermakna Muhyiddin akan mula memperlahankan aktivitinya dan alasan perlu menemani atau meluangkan lebih banyak masa bersama isterinya akan menjadi hujah terbaik bagi maksud tersebut.

Tetapi kurangnya aktiviti beliau itu mungkin juga akan disusuli dengan cuti yang perlu diambil sekali-sekala jika keadaan kesihatan isterinya tidak menunjukkan banyak perubahan. (SH 19/06/2014)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...