Thursday 7 February 2013

Seorang Mahathir Yang Makin Kalut Dan Melalut


Sejak wujudnya RCI yang berperanan untuk menyelesaikan isu pendatang asing di Sabah, Mahathir yang dikaitkan berperanan memberikan kad pengenalan kepada mereka untuk membolehkan menjadi pengundi yang sah, beliau telah memberi tiga reaksi yang berbeza mengenainya. Nampak benar beliau sedang kalut dengan isu tersebut.

Pada peringkat awal inkuiri, nama Mahathir telah dikaitkan sebagai orang yang berperanan memberi kelulusan kepada projek itu melalui dua orang kanannya iaitu aruah Megat Junid Megat Ayob dan Aziz Shamsuddin. Projek itu dilaksanakan untuk memastikan UMNO yang baru dikembangkan ke Sabah dapat menumbangkan PBS dalam pilihanraya 1994. Bagaimanapun PBS terus berkuasa dengan kelebihan dua kerusi tetapi berikutan tindakan beberapa ADUN PBS melompat parti selepas itu, UMNO akhirnya dapat juga berkuasa di Sabah.

Ketika namanya disebut sebagai dalang utama pemberian kad pengenalan kepada pendatang asing itu, Mahathir cuba berdalih dengan mengatakan Tunku Abdul Rahman lebih teruk daripadanya kerana telah memberikan sejuta kad pengenalan kepada pendatang daripada China dan India ketika awal kemerdekaan dulu.

Mahathir juga bertegas bahawa jika RCI juga patut ditubuhkan untuk menyiasat apa yang dilakukan oleh Tunku itu.

Dalam hal ini Mahathir mungkin terlupa atau buat-buat lupa bahawa pemberian kewarganegaraan kepada orang Cina dan India ketika awal kemerdekaan dulu adalah syarat yang dipersetujui dengan British, tambahan pula mereka sudah berada di negara ini lebih awal daripada itu sama ada sebagai peniaga atau buruh kasar kepada penjajah British.

Sebagai timbal balik dan atas dasar peri kemanusiaan, maka British mahukan mereka itu diberikan kerakyatan Malaysia dan Tunku menyetujuinya kerana ingin memerdekakan negara ini.

Pemberian kerakyatan oleh Tunku itu tidak dipertikaikan oleh sesiapa, baik dulu mahupun sekarang dan kehidupan sebagai masyarakat majmuk dan berbilang kaum telah diterima dengan baik oleh semua orang.

Hanya Mahathir yang cuba mempertikaikan apa yang dilakukan oleh Tunku itu, semata-mata dengan niat untuk menjadikan dirinya dilihat bersih dan tidak bersalah dalam isu pendatang asing di Sabah itu.

Menyedari bahawa beliau reaksinya itu menimbulkan perasaan kurang senang kepada masyarakat Cina dan India kerana kesahihan kewarganegaraan datuk nenek mereka telah dipertikaikan sehingga beberapa parti komponen BN seperti MCA dan Gerakan turut bersuara membantah kenyataan Mahathir itu, beliau kemudiannya mengambil sikap berdiam diri.

beliau tahu jika terus bersuara menyalahkan Tunku ia mungkin memberi reaksi yang berpanjangan daripada masyarakat Cina dan India dan akhirnya mungkin menghakis lebih banyak sokongan daripada kedua-dua kaum itu dalam pilihanraya akan datang nanti.

Mahathir kemudian cuba pula menyalahkan Anwar, bekas timbalannya sebagai orang yang bertanggungjawab dalam hal itu. Beliau menggunakan hujah bahawa ia dilaksanakan seiring dengan keinginan Anwar untuk merampas negeri itu daripada tangan PBS dan seterusnya menguasai politik Sabah.

Tetapi setelah Anwar menafikan perkara itu dan menyifatkan ia sebagai tuduhan yang tidak berasas serta tiada bukti untuk mengaitkannya terlibat dalam sebarang mesyuarat mengenai perkara itu, sekali lagi Mahathir terdiam dibuatnya.

Percubaannya untuk melempar najis ke tubuh Anwar tidak berhasil. Lebih daripada itu orangramai tidak mempercayai dakwaan Mahathir itu. Ini kerana pada tahun 1994 itu, Mahathir adalah Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri manakala Anwar adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan.

Sudah tentulah sesiapa pun percaya dan yakin bahawa projek pemberian kad pengenalan adalah dibawah bidang kuasa kementerian yang dikuasai oleh Mahathir. Lainlah jika projek membina jalan atau membuat jambatan, barulah Anwar sebagai Menteri Kewangan ada suara mengenainya.

Sekali tidak dapat membersihkan dirinya, Mahathir nampaknya tidak akan berpuas hati. Beliau tetap mencari helah untuk membersihkan dirinya.

Terbaru Mahathir mengakui beliau bertanggungjawab memberikan kad pengenalan kepada ratusan ribu pendatang asing itu tetapi memberitahu beliau tidak mungkin mempunyai kawalan sepenuhnya, terutama ketika proses pelaksanaannya.

Bekas Perdana Menteri itu berkata, beliau hanya bersetuju pemberian itu diberikan kepada mereka yang layak saja dan tidak mengetahui jika ia turut diberikan kepada pendatang asing yang tidak layak.

Lihat, Mahathir masih cuba berhelah lagi. Oleh kerana nama Megat Junid dan Aziz Shamsuddin telah disebut dalam inkuari RCI sebagai orang kepercayaan Mahathir yang diarahkan untuk melaksanakan projek pemberian kad pengenalan itu, Mahathir cuba melepaskan tanggungjawabnya kepada kedua-dua orang bawahannya itu.

Dalam erti kata lain, Mahathir kali ini cuba memberitahu bahawa meskipun beliau meluluskan projek itu tetapi kesalahan di peringkat perlaksanaan bukanlah tanggungjawabnya lagi. Ia adalah salah Megat Junid dan Aziz Shamsuddin.

Tetapi oleh kerana hanya Aziz Shamsuddin masih hidup dan bernyawa, Mahathir tentunya tidak mahu terburu-buru menyebut nama bekas Setiausaha Politiknya sebagai pihak yang bertanggungjawab kerana mungkin Aziz mempunyai bukti lain yang menidakkan penglibatannya dalam projek itu.

Jika itu berlaku, sekali lagi Mahathir akan dimalukan.

Namun dengan memberi tiga reaksi yang berbeza-beza mengenai isu kad pengenalan kepada pendatang asing itu jelas membuktikan bahawa Mahathir masih berusaha mencari jalan untuk membersihkan namanya. Beliau sedang mencari seseorang untuk dipersalahkan.

Tidak mustahil jika beliau terus bersuara mengenainya selepas ini, Mahathir akan terus menyebut nama Megat Junid sebagai orang yang ingin dipersalahkannya. Sebagai orang kanannya dan menjadi Timbalan Menteri Dalam Negeri ketika itu, Megat Junid memang ada kewajaran jika dikaitkan dengan perkara itu.

Tetapi yang lebih penting ialah Megat Junid tidak mampu lagi menunjuk bukti dan mempertahankan dirinya. Kedudukannya yang sudah menjadi aruah mungkin mampu menyelamatkan Mahathir. (SH 07/02/2013)






2 comments:

  1. Tuan,

    1. Statement Mahathir mengaitkan Almarhum Tunku adalah satu tindakan dari seorang yang bacul, tiada maruah langsung walau sekelumit dan angkuh sombong tahap ekstrim. Dia tahu bahawa Almarhum telah tiada untuk mempertahankan dirinya. Orang yang superego pun tidak akan bertindak sebacul ini kerana sayangkan superegonya tercalar melanyak orang yang sudah tiada.

    2. Isu RCI ini benar-benar menjadi masaalah kepada Mahathir. Pertama dengan mencadangkan RCI diadakan juga untuk menyiasat tindakan Almarhum Tunku, dia terlupa bahawa taraf kewarganegaraan arwah bapanya juga akan dipersoalkan. Betapa rendahnya moral Mahathir....

    Sebenarnya ia akan membawa implikasi yang lebih besar kepadanya. Kerakyatan dan status Mahathir juga akan menjadi persoalan. Ini boleh membawa kepada kesahihannya menjadi PM selama 22 tahun.

    2. Sesungguhnya Mahathir amat risau dengan perjalanan RCI ini dan laporan yang akan dikeluarkan nanti. Pembangkang hari ini bukan pembangkang zaman-zaman dulu.

    Satu perkara yang menjadi kebimbangan beliau ialah Lapuran RCI nanti kemungkinan boleh memberi peluang kepada pembangkang mencabar secara perundangan tentang kesahihan jawatan PM dan kerajaan pimpinannya yang mendapat mandat dengan pertolongan "projek M" ini....bukan Mahathir sahaja risau, Najib dll juga risau. Tetapi Mahathirlah yang paling risau.

    3. Pada saya, selain dari kerisauan disebabkan perkara yang saya nyatakan diatas, kemungkinan Mahathir mempunyai maklumat sahih yang BN akan kalah dalam PRU 13 nanti. Setidak-tidaknya BN hanya akan menang dengan sangat tipis yang akan menyebabkan tekanan pihak pembangkang menjadi terlalu kuat dan tidak mampu untuk buat do know sahaja kepada isu-isu penting yang dibangkit/dedahkan oleh pembangkang nanti.

    Inilah antara andaian-andain utama mengapa Mahathir ni meracau-racau dengan luarbiasa sekali sekarang ini. Bagi orang yang lama memerhati modus operandi Mahathir - sikap meracau macam timbul dalam 2 situasi: Bila mahathir berada dalam kedudukan paling kuat yang menyebabkan dia tak takut apa-apa atau bila dia dalam keadaan tertekan.

    Dalam situasi sekarang, saya percaya dia dalam keadaan tertekan yang amat. Yang lebih memburukkan keadaan, dia kini berada dalam situasi yang begitu asing baginya - dia tidak mempunyai kuasa mutlak seperti dulu untuk mengubah/mengalih tekanan yang sedang dialaminya.

    bat8

    ReplyDelete
  2. Tuan Shahbudin,

    Malaysia akan lebih baik dan terurus jika tanpa mamak Mahathir dan geng spesis dengannya. Lagi cepat mampos si kitol Kerala ni...lagi baik untuk rakyat dan Malaysia.

    Melayu jadi haru biru dan sistem perundangan Malaysia jadi tunggang langgang kerana manusia darah ular pembelit ini. Syaitan ini dah dan familinya dah kaya raya sebat harta negara dan rakyat...apa dia kisah kalau Malaysia punah dan melayu merana kerana manusia ini bukan pun berdarah melayu asli.

    Mejelang pilihanraya....pastikan kedudukan dan lokasi dimana pengkhianat negara ini berada. Dengar cerita dari orang terdekat beliau...dia dah merancang sesuatu untuk selamatkan diri.

    PR harus lakukan sesuatu!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...