Friday 9 February 2018

MISI GAGAL DAN TERKEJUT DI BUKIT AMAN SEMALAM


Apabila Tamrin Tun Ghafar mengajak saya untuk menemaninya berjumpa dengan Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun bagi misi merungkai siasatan pihak polis terhadap skandal Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dzulkifli Ahmad, saya memang teruja dengan pelawaan itu.

Bagi saya, ia adalah peluang terbaik untuk saya sebagai penulis kerdil untuk mendengar penjelasan daripada mulut orang nombor satu PDRM sendiri berkenaan status kes siasatan itu.

Tambahan lagi, sejak meletusnya isu skandal Dzulkifli dengan wanita yang dipercayai masih isteri orang melalui beberapa video yang tersebar luas di media sosial, saya turut beberapa kali menulis dan memberi ulasan mengenainya.

Dalam beberapa tulisan itu, saya menyimpulkan, oleh kerana Dzulkifli tidak menafikan dan enggan berterus-terang berhubung skandal yang mengait dan mencemar dirinya itu, di sebalik beliau selalu tampil membaca sajak dan menyampaikan khutbah di mimbar Jumaat, beliau sebenarnya tidak sesuai lagi mengetuai agensi seperti SPRM.

SPRM mesti diketuai oleh seorang yang bersih, kelihatan bersih dan tidak kotor kerana tugasnya ialah untuk membersihkan negara daripada segala kekotoran rasuah dan penyalahgunaan kuasa.
Ditambah dengan pihak polis turut membuka kertas siasatan untuk menyiasat Dzulkifli di bawah Seksyen 498 Kanun Keseksaan iaitu memikat seorang wanita yang sudah bersuami bagi tujuan seks, saya merasakan jika pun Dzulkifli tidak mahu berundur, beliau setidak-tidaknya mesti mengambil cuti bagi memudahkan proses siasatan terhadapnya dijalankan.

Tidak itu saja, beberapa portal pro UMNO turut mengkritik Dzulkifli dan merasakan beliau tidak sepatutnya lagi berada di SPRM. Malangnya, Dzulkifli tidak memperdulikan teguran, kritikan dan pandangan itu.

Dalam isu berkaitan, Tamrin sendiri sebagai bekas Ahli Parlimen Batu Berendam, adalah antara yang turut aktif mengkritik Dzulkifli dan beberapa kali bertanya kepada pihak polis melalui sebaran di media sosial berhubung status siasatan kes itu.

Katanya, sebagai pembayar cukai, termasuk GST yang dibayarnya setiap hari, sebagaimana rakyat biasa yang lain, beliau juga berhak mengetahui sesuatu perkara yang melibatkan kepentingan rakyat dan negara ini.

Pada Isnin lalu, beliau mengutus surat kepada Mohamad Fuzi untuk berjumpa bagi mendapat penjelasan mengenai siasatan kes Dzulkifli yang dianggapnya sudah terlalu lama, lebih-lebih lagi KPN sendiri pada 6 Disember lalu ada mengeluarkan kenyataan bahawa pihak polis akan menyiapkan siasatan dalam tempoh seminggu.

Pada hari berikutnya iaitu Selasa, Tamrin dihubungi oleh pihak PDRM bahawa Mohamad Puzi sedia menemuinya pada Khamis iaitu semalam, jam 5.00 petang di Bukit Aman.

Sebagaimana Tamrin gembira dan teruja dengan respon pantas Mohamad Fuzi itu, saya turut mengalami perasaan yang sama apabila diajaknya bersama dalam pertemuan itu.

Menurut Tamrin lagi, oleh kerana beliau dibenarkan membawa dua rakan dalam pertemuan itu, beliau turut mengajak Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Zahid Md Arip untuk ikut serta.

Kira-kira jam 4.45 petang semalam, kami bertiga tiba di pondok pengawal Ibu Pejabat Polis Bukit Aman dengan disambut mesra oleh oleh tiga pegawal polis yang kemudian membawa kami untuk urusan pendaftaran.

Setelah selesai urusan pendaftaran, pemeriksaan dan menyerahkan telefon bimbit untuk disimpan di pondok pengawal, kami seterusnya diiringi dan dibawa naik ke Tingkat 31, blok baru kompleks Polis Bukit Aman yang terletak tidak jauh dari pondok pengawal itu.

Setibanya di situ, kami dibawa ke sebuah bilik mesyuarat yang terletak bersebelahan dengan bilik pejabat yang tertulis perkataan  "Ketua Polis Negara". 

Kami disambut oleh Wan Ahmad Najmuddin Mohd, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman dan turut bersamanya dalam bilik mesyuarat itu ialah tiga lagi pegawai tinggi polis yang bertulis tag nama di baju masing-masing sebagai Malek, Izany dan Shan.

Sambutan yang diberi cukup mesra dan ramah. Di atas meja pula sudah tersedia minuman petang berupa kuih-muih, buah-buahan dan kopi.

Daripada cara kami disambut di pondok pengawal, diiringi naik ke tingkat 31 dan kemudian dibawa ke bilik mesyuarat bersebelahan dengan pejabat Ketua Polis Negara, hati kami masih lagi berbunga-bunga gembira kerana yakin yang bakal ditemui ialah Mohamad Fuzi sendiri.

Setelah berbual-bual seketika, kebetulan Wan Ahmad Najmuddin adalah kenalan lama Tamrin, beliau kemudian memaklumkan Mohamad Fuzi tidak dapat menghadirkan diri dalam pertemuan  itu berikutan terpaksa menghadiri majlis perasmian Forum Bandar Sedunia di KLCC, sambil memohon seribu keampunan.

Wan Ahmad Najmuddin memberitahu, beliau diminta untuk mewakili Mohamad Fuzi bagi pertemuan itu bersama tiga lagi pegawai tinggi polis yang ada bersamanya.

Tamrin ternampak kecewa kerana misinya ialah untuk mendengar sendiri daripada mulut Mohamad Fuzi berhubung siasatan tehadap Dzulkifli yang sudah berlanjutan begitu lama tanpa ketahuan apa jadi sebenarnya.

Lagi pula, tambah Tamrin, baru dua hari lalu  Mohamad Fuzi menyatakan persetujuan untuk berjumpanya, ternampak tidak logik tiba-tiba beliau terpaksa menghadiri program Forum Bandar Sedunia yang biasanya jemputan program antarabangsa itu sudah pun dibuat sejak sebulan dua yang lalu.

Bagaimanapun, pertemuan dan perbincangan tetap diteruskan dengan Wan Ahmad Najmuddin dan tiga lagi pegawai berkenaan berkaitan topik yang disasarkan.
Dalam perbincangan yang memang fokus mengenai siasatan pihak polis terhadap kes Dzulkifli, di samping beberapa aspek lain turut diperkatakan, antara yang mengejutkan ialah apabila diberitahu kepada kami bahawa keterangan daripada KP SPRM belum lagi diambil setakat ini.

Tiada jawapan khusus diberikan mengapa perkara itu berlaku, sebaliknya mereka mengatakan siasatan masih lagi sedang berjalan.

Dalam hal itu, Tamrin membangkitkan bahawa sepatutnya keterangan atau pengakuan Dzulkifli yang paling awal diambil sebaik saja pihak polis membuka kertas siasatan.

Juga tiada jawapan diberikan bila siasatan boleh disiapkan, meskipun Mohamad Fuzi pada 6 Disember lalu mengatakan siasatan akan disiapkan dalam tempoh seminggu.

Pertemuan hampir sejam itu berjalan dengan mesra, santai serta beberapa kali diselangi dengan jenaka dan ketawa. Semua pegawai polis yang menemui kami itu, terutama Wan Ahmad Najmuddin, baik-baik belaka orangnya.

Cuma, kami sedikit kecewa kerana Mohamad Fuzi tidak dapat menghadirkan diri dan misi dianggap kurang berjaya, selain kami agak terkejut apabila diberitahu bahawa keterangan daripada KP SPRM belum lagi diambil sehingga ini, walaupun beliau diberitakan melalui gambar yang disebarkan melalui media sosial, sudah pun menikah dengan wanita yang dikaitkan dengannya itu pada 28 Januari lalu.

Mungkinkah keterangan daripada Dzulkifli akan diambil sekembalinya beliau daripada berbulan madu?

Untuk itu, Tamrin bertegas bahawa beliau akan mengutus surat sekali lagi kepada Mohamad Fuzi bagi pertemuan yang seterusnya, selain komited tidak akan berhenti daripada bercakap mengenai kes skandal Dzulkifli agar akhirnya kerajaan mengambil sesuatu tindakan dan tidak dilihat melindungi KP SPRM itu daripada sebarang kesalahan yang terkait dengan dirinya.

Tunggguuuu.....(ShahbudinHusin 09/02/2018).

280 comments:

  1. Replies
    1. Kita tunggu sajalah dan tengok apa spin yang akan dibuat. KPN takkan berani buat apa-apa tanpa lampu hijau daripada MO1.

      Delete
    2. Tiada kata sepakat dicapai dalam Mesyuarat Khas Pakatan Harapan (PH) Selangor kali ke-5 berkenaan pengagihan kerusi Dun yang berlangsung di Pejabat Harapan Selangor, di sini Khamis.

      Perkara itu disahkan Ketua Penerangan PPBM Selangor, Salehudin Amiruddin kepada pemberita petang semalam.

      "Saya boleh anggap belum ada sebarang keputusan mesyuarat jawatankuasa kali ini kerana pertindihan kerusi antara PPBM dan PKR gagal diselesaikan.

      "Perbincangan kali ini pula hanya melibatkan PPBM, PKR dan Amanah, bagaimanapun DAP tidak terlibat dalam pertindihan kerusi berkenaan," katanya.

      Pada masa sama, beliau berkata, terdapat tiga kerusi yang dimenangi Umno pada PRU13 lalu kemungkinan tidak berlaku pertindihan antara PPBM dan PKR.

      "Kerusi berkenaan adalah DUN Jeram, Sungai Air Tawar dan Dengkil. Bukan tidak bertindih sebaliknya kemungkinan PKR bersetuju untuk menarik diri daripada bertanding di kerusi tersebut," katanya.

      Sementara itu, Setiausaha PH Selangor yang juga Timbalan PKR Selangor, Zuraida Kamaruddin berkata, perbincangan hari ini berjaya menyelesaikan satu lagi kerusi sekaligus menjadikan 36 kerusi DUN berjaya diselesaikan di negeri ini.

      "Bagaimanapun saya tidak dapat dedahkan nama kerusi itu dan milik parti mana," katanya.

      Delete
    3. Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 ini menjadi satu pilihan raya istimewa apabila berlaku pertembungan antara tiga kuasa pakatan.

      Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Ustaz Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz berkata, tempoh PRU14 yang ditunggu-tunggukan itu semakin dekat.

      Justeru, katanya PRU14 kali ini menjadi istimewa apabila akan berlaku pertembungan besar antara tiga buah pakatan parti yang besar.

      Beliau menegaskan PAS sendiri berada dalam satu pakatan Gagasan Sejahtera yang terdiri dari Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan) dan parti Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa).

      "Kita sekarang sudah dekat dengan PRU14. Apa yang istimewanya dalam PRU akan datang ialah satu pertembungan besar di antara tiga buah pakatan atau kumpulan parti yang besar, yang akan bertarung pada pilihan raya akan datang.

      "Kita, PAS berada dalam satu pakatan iaitu Gagasan Sejahtera yang adanya parti Ikatan dan Berjasa.

      "Kita (PAS) akan berhadapan dengan dua musuh politik. Kita bukan sahaja berlawan dengan Barisan Nasional (BN). Bahkan, kita juga berlawan dengan Pakatan Harapan (PH).

      "Cuma dua ini berbeza kerana satunya adalah parti pemerintah (BN) dan satu lagi parti pembangkang (PH) yang turut bersaing dengan kita dari Gagasan Sejahtera yang diketuai oleh PAS untuk mara ke Putrajaya," Insya-Allah, jelasnya

      Delete
    4. Selaku penerima pelbagai anugerah dari pelbagai negeri dan dari pelbagai negara, Tun Dr Mahathir Mohamad mungkin merasakan penarikan balik Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (DK) (Al-Yunusi) yang dianugerahkan oleh Sultan Kelantan pada waktu itu, Sultan Ismail Petra, pada 12 April 2002 tidak mendatangkan impak besar kepada beliau.

      Bagaimanapun, perlu diingat bahawa yang menarik balik Darjah Kerabat ini adalah bukan sebarang Sultan kerana Sultan Muhammad V adalah Yang di-Pertuan Agong yang, mengikut Perkara 32 (1) Perlembagaan Persekutuan, adalah “seorang Ketua Utama Negara bagi Persekutuan yang hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang di dalam Persekutuan”.

      Selaku Yang di-Pertuan Agong, Baginda mempunyai budi bicara yang luas, termasuk di dalam urusan perlantikan Perdana Menteri, di mana Perkara 40 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan secara jelas bahawa “Yang di-Pertuan Agong boleh bertindak menurut budi bicaranya pada melaksanakan fungsi melantik seorang Perdana Menteri”.

      Benar, ada disebutkan di dalam Perkara 43 (2) (a) Perlembagaan Persekutuan bahawa Yang di-Pertuan Agong hendaklah melantik sebagai Perdana Menteri untuk mempengerusikan Jemaah Menteri “seorang ahli Dewan Rakyat yang pada hematnya mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat itu”, tetapi di sinilah budi bicara ini timbul.

      Di dalam konteks inilah maka pengumuman Ketua Setiausaha Pakatan Harapan, Datuk Saifuddin Abdullah, di dalam Konvensyen Pakatan Harapan pada 7 Januari lalu bahawa Tun Dr Mahathir Mohamad selaku Pengerusi PPBM akan dilantik sebagai Perdana Menteri sekiranya Pakatan Harapan memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 perlu dilihat.

      Adalah diyakini bahawa penarikan balik Darjah Kerabat kepada Tun Dr Mahathir Mohamad ini bukan berpunca dari orang politik dan tidak dipengaruhi oleh pertimbangan politik kerana ia adalah kuasa prerogatif yang tidak didorong oleh mana-mana pihak lain selaras dengan peruntukan Perkara 45(1) Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan.

      Peruntukan ini menyebut bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan bolehlah menarik balik mana-mana pangkat atau gelaran atau pingat-pingat kehormatan yang telah dikurniakan kepada mana-mana penerimanya jika pada pertimbangan Baginda ada cukup kesalahan atau dosa yang telah dilakukan oleh penerimanya yang mengharuskan diperbuat demikian.

      Sewaktu mula-mula menjawat jawatan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V mengangkat dan menandatangani sumpah jawatan yang berbunyi “Dan lagi Kami berikrar mengaku dengan sesungguh dan dengan sebenarnya memeliharakan pada setiap masa Agama Islam dan berdiri tetap di atas pemerintahan yang adil dan aman di dalam Negeri”.

      Sudah tentulah tindakan Baginda menarik balik Darjah Kerabat kepada Tun Dr Mahathir Mohamad berpunca daripada pertimbangan Baginda bahawa ada cukup kesalahan atau dosa yang telah dilakukan oleh Tun Dr Mahathir Mohamad yang bertepatan pula dengan sumpah Baginda untuk memeliharakan Agama Islam dan memerintah secara adil dan aman.

      Serentak dengan itu, pertanyaan yang cukup relevan sekarang ialah apakah masih viable dan feasible lagi hasrat Pakatan Harapan untuk menobatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri dalam keadaan pihak yang mempunyai budi bicara ke atas perlantikan ini telah memutuskan bahawa beliau “ada cukup kesalahan atau dosa”?

      Delete
    5. Setelah sekian lama kita tidak mendengar cerita idea Kerajaan Perpaduan yang diilhamkan oleh Presiden PAS Tuan Guru Abdul Hadi Awang, hari ini page rasmi DAP menyiarkan berita tentang Mahathir yang menyatakan bahawa "HARAPAN akan libatkan pembangkang pilih pegawai tinggi kerajaan".

      Dahulu TGHA telah mengemukakan idea ini dimana kerajaan dan pembangkang perlu bekerjasama dalam mentadbir negara dan mengenepikan perbezaan pendapat untuk kepentingan rakyat.

      Namun tanpa berfikir panjang DAP terus menolak idea ini dan menuduh PAS sebagai pengkhianat. PAS dituduh cuba wujudkan Kerajaan Perpaduan dengan Umno sedangkan dengan jelas Presiden PAS telah nyatakan tidak akan buat kerajaan perpaduan dengan UMNO tanpa persetujuan DAP dan PKR. Walaupun UMNO terkinja-kinja memujuk PAS namun, Presiden tegas. Tiada Kerajaan Perpaduan tanpa DAP dan PKR. Idea ini terpaksa disimpan bagi menghormati pandangan rakan Pakatan ketika itu.

      Namun kumpul pengkhianat dalam PAS yang di ketuai Khalid Samad terus menerus memfitnah PAS dan menyebarkan cerita bahawa pimpinan PAS mahu bergabung dengan Umno. Sedangkan pemimpin PAS hanya berbincang untuk memaklumkan pada UMNO yang PAS tidak akan tinggalkan PR. Akibat fitnah ini, DAP dan PKR serang PAS hingga menyebabkan Pakatan Rakyat dibubarkan.

      Hari ini, bila Mahathir menyuarakan hasrat ingin membuka ruang kepada pembangkang untuk terlibat dalam melantik pegawai tinggi kerajaan, mereka terus bersetuju pula. Siap tolong promote lagi.

      Bukankah ini sebahagian dari idea Kerajaan Perpaduan yang memberikan ruang pada pembangkang menyertai kerajaan dalam mentadbir negara. Mahathir sendiri sebut;

      "" jika kita menjadi kerajaan, kita akan alu-alukan pembangkang untuk bersama dalam urusan kerajaan. Kita berharap (anggota parlimen) dapat mengesahkan kelayakan (calon) untuk jawatan tinggi ini,"

      Beliau turut berkata, antara pelantikan yang akan melalui proses itu adalah ketua polis negara dan peguam negara. Malah beliau turut tawarkan jawatan Ketua Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC) untuk disandang oleh Pembangkang.

      Nampaknya Mahathir sudah pandai meniru idea TGHA untuk menarik sokongan, walaupun kita tahu yang apa dicakapkan itu adalah janji-janji palsu.

      Kita lihat sahaja cara beliau uruskan PPBM, siapa yang dia suka akan Naik dan yang dibenci akan dipecat.

      Selain itu, bila berlaku pergeseran kerana perebutan kerusi di Selangor, beliau dengan selamba minta ahli PAN, PKR dan DAP jangan beri kesetiaan pada parti masing-masing tapi fokus beri setia pada PH yang beliau Pengerusikan. Maknanya setia pada dia seorang sahaja

      Memang bagus kalau benar beliau cuba meniru idea Kerajaan Perpaduan tu kerana idea itu bakal beri manfaat kepada semua. Namun, sejauh mana rakyat mahu percaya janji politik ini kerana DAP lah antara pihak yang paling kuat menentangnya kerana mereka lebih suka mengunakan pendekatan agreasif "Malaysia Malaysian".

      Delete
    6. Nampaknya, mereka sebenarnya terdesak untuk mencipta idea ini kerana mereka sebenarnya tidak yakin dapat membentuk Kerajaan dengan majoriti 2/3. Mereka mulai sedar bahawa prospek Kerajaan campuran sama ada bersama PAS atau BN akan berlaku dan mereka perlu mengunakan idea Kerajaan Perpaduan ini untuk berkuasa.

      Saya tidak terkejut jika selepas ini keluar pula Idea untuk melantik ahli parlimen parti pembangkang memegang potfolio sebagai Menteri atau Timbalan dalam pentadbiran negara sebagai langkah mendapatkan kuasa.



      Kita tahu Mahathir hanya benci Najib. Tetapi tidak kepada pemimpin dan ahli umno yang lain. Malah tidak mustahil beliau akan Cuba gabungkan PH dan BN tanpa Najib jika PAS menolak kerajaan campuran. DAP, PAN atau PKR pasti tidak akan menolak peluang itu kerana mereka akan berpeluang menjadi Menteri Kabinet juga.

      Apa pun jua, satu persatu idea TGHA mulai diterima pakai oleh orang-orang yang dahulunya begitu keras menolaknya. Beginilah hebat dan tajamnya pemikiran TGHA yang berfikir jauh kehadapan. Malah beliau juga mempromosikan idea wawasan akhirat dan mahu melihat semua parti politik mengamalkan politik matang dan Sejahtera.

      Kita doakan PAS menang banyak kerusi dalam PRU-14 dan PAS boleh memimpin untuk membentuk Kerajaan yang memberikan kesejahteraan kepada rakyat bersama parti-parti lain yang bersetuju dalam Gagasan perjuangan ini

      Delete
    7. Berikut adalah temubual Tuan Guru Presiden PAS bersama wartawan China Press yang disiarkan pada 8 Februari 2018.

      CHINA PRESS: Menjelang PRU 14, adakah pengundi Cina penting untuk PAS? ada sebarang strategi untuk menyakinkan masyarakat Cina? apa persepsi salah dengan PAS?

      PRESIDEN PAS: Masyarakat Cina tidak boleh dipisahkan daripada masyarakat majmuk. PAS menganggap wajib diberi perhatian dan PAS berpegang konsep Islam adalah adil untuk semua.

      PAS membawa pendekatan ta’awun iaitu bekerjasama dalam perkara baik dan tidak bekerjasama dalam perkara keburukan. Kerjasama bukan bermakna bergabung. Bila PAS kerjasama dengan UMNO seperti contoh dalam isu Palestin, Rohingya dan RUU 355, maka tidak bermakna PAS bergabung atau masuk UMNO. Maka PAS boleh bekerjasama dengan sesiapa sahaja, sama ada parti pemerintah atau parti pembangkang dengan syarat menghormati Islam sebagai agama persekutuan, tidak menghalang atau menentang pelaksanaan syariat Islam secara menyeluruh, serta menghormati hubungan antara kaum dengan memberi hak mengikut perlembagaan, iaitu Islam adalah agama persekutuan, dalam masa yang sama hak kebebasan yang adil kepada agama lain dan penganutnya.

      Terkini, PAS ada cabang Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) dalam kalangan bukan Islam, mereka akan menjadi calon PAS di kerusi-kerusi terpilih. PAS juga membentuk Gagasan Sejahtera, di dalamnya ada Parti Ikatan dan Parti Cinta Malaysia, dalamnya ada orang bukan Islam bekerjasama dengan PAS. Mereka bukan Islam tapi menghormati hak orang Islam dan agama-agama lain yang dijamin dalam perlembagaan. Ini berbeza dengan sikap DAP apabila PAS memutuskan hubungan kerjasama politik kerana DAP bersikap menghalang dan menentang usaha PAS untuk meninggikan mahkamah syariah dan pelaksanaan undang-undang jenayah Islam yang hanya diperuntukkan khusus untuk orang Islam sahaja. DAP dan rakan-rakannya mengambil satu sikap yang salah melanggar konsep perlembagaan kerana menyentuh hak-hak orang Islam yang tidak ada kena mengena dengan masyarakat bukan Islam.

      Dari sudut politik Islam dan sejarahnya, ketua negara hendaklah dilantik dari kaum majoriti yang berpengaruh, maka dalam konteks Malaysia adalah penganut Islam dan Bumiputera Melayu yang beriman dan budiman bermatlamatkan melaksanakan Islam secara menyeluruh yang adil untuk semua. Adapun menteri kabinet dan exco kerajaan negeri boleh dilantik dari penganut Islam atau bukan Islam mengikut bidang kuasa tertentu yang dibenarkan.

      Oleh demikian, PAS mengharapkan undi kaum cina dan undi bukan Islam yang lain untuk mengundi PAS dan Gagasan Sejahtera dengan jaminan keadilan dan kemakmuran serta hak masyarakat majmuk tidak dipinggirkan sebagaimana PAS telah berjaya membuktikan melalui pentadbiran Kerajaan PAS Kelantan sejak 1990 hingga sekarang, kerajaan Terengganu 1999-2004 dan Kerajaan Kedah 2008-2013 yang dinobatkan kerajaan paling bersih tanpa rasuah dan diskriminasi kaum. Ketika krisis perkauman 13 Mei 1969, negeri kubu PAS di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis tidak berlaku kerana pada waktu itu pimpinan PAS menjaga dan memberi jaminan keselamatan kepada orang bukan Islam.

      Delete
    8. CHINA PRESS: Salah satu pandangan dari masyarakat Cina merasakan PAS akan berkerjasama dengan Umno, adakah persepsi ini tak betul?

      PRESIDEN PAS: Kita perlu membezakan di antara bekerjasama dengan UMNO dan masuk UMNO. Ini beza. Sepertimana saya sebutkan tadi, kerjasama PAS dengan UMNO bukan bermaksud PAS masuk UMNO. PAS boleh kerjasama dengan sesiapa sahaja di luar gabungan atau pakatan. Kerana PAS mengamalkan konsep ta’awun (kerjasama dalam perkara kebaikan dan kebajikan, bukan kerjasama dalam perkara buruk dan kejahatan). PAS sudah ada Gagasan Sejahtera dan PAS akan melawan BN termasuk UMNO dan PH dalam PRU 14.

      CHINA PRESS: Adakah kerana DAP menyebabkan masyarakat Cina salah faham dengan PAS, dan rasa PAS merupakan satu parti yang agresif?

      PRESIDEN PAS: Masyarakat Cina mesti menolak parti yang agresif terhadap Melayu seperti DAP kerana mengancam hubungan kaum di negara ini. Banyak faktor yang mempengaruhi salah faham masyarakat Cina terhadap PAS terutamanya kefahaman tentang Islam itu sendiri.

      Pertama, parti-parti Cina saling bersaing untuk mendapatkan undi Cina sehingga sanggup mengeluarkan kenyataan bersifat rasis, tidak menghormati hak orang Islam dan bukan Islam dalam masyarakat majmuk yang dijamin dalam perlembagaan. Mereka saling menunjukkan sikap anti Islam dan syariatnya walaupun sudah berulang kali diberi penjelasan. Walau hujah mereka rapuh tapi tetap membutakan mata dan hati untuk melihat kebenaran.

      Jika mereka mendakwa PAS memperjuangkan hudud (undang jenayah Islam) kerana politik, kita juga boleh mendakwa mereka menentang hudud juga kerana politik dan bersaing untuk meraih undi bukan Islam, sedangkan hakikatnya PAS memperjuangkannya kerana hudud adalah salah satu daripada ajaran Islam yang sejak sekian lama seawal penubuhan PAS hingga kini tidak berhenti bercakap soal ini dan PAS bersikap telus dan terbuka mengisytiharkannya kepada rakyat tanpa berselindung kerana menghormati semangat demokrasi yang diamalkan termasuk ketika PAS bersama DAP dalam Barisan Alternatif (BA) dan Pakatan Rakyat (PR)

      Saya bimbang jikalau ada NGO-NGO yang menyokong dan memberi dana kepada mereka. Saya pernah dijemput oleh sebuah NGO untuk memberi penerangan tentang RUU 355 tapi tidak dibenarkan sesi soal jawab dan dialog bersama saya dan masa juga disingkatkan. Kenapa begitu takut? PAS mengambil pendekatan terbuka dan bersedia berdialog dengan mana-mana parti, NGO atau individu daripada masyarakat Cina mahupun kaum lain.

      Seterusnya saya lihat media juga mainkan peranan mencetuskan isu sampingan atau terpencil untuk dijadikan bahan menaikkan sentimen perkauman yang boleh diselesaikan dengan cara harmoni dan bijaksana. Oleh sebab itu, PAS menerima Malaysia sebuah masyarakat majmuk dengan meraikan kehadiran kaum Cina dan India yang dibawa penjajah, menunjukkan masyarakat Islam terbuka dan berlapang dada. Namun saya ingatkan jangan diambil kesempatan atas kemurahan kami, sebaiknya kita hidup berkonsepkan masyarakat majmuk yang madani, saling membantu untuk membangunkan negara yang aman dan sejahtera. Orang Melayu ada kepakarannya, orang Cina pun ada, orang India dan lain-lain kaum pun ada. Maka semua kaum saling bertukar dan berkongsi kepakaran kerana mustahil dapat hidup keseorangan.

      CHINA PRESS: Apakah pandangan terhadap Pakatan Harapan yang sekarang diketuai oleh bekas PM? apakah perasan yang Tun M selalu serang PAS? adakah kerana rasa PAS akan mengancam mereka?

      PRESIDEN PAS: Mereka serang kerana mereka gagal tundukkan PAS. Hanya PAS yang tidak terpengaruh dengan perangkap Tun Mahathir dan DAP yang mahu menghapuskan PAS di persada politik, kita dapat menghidu sejak dari awal khususnya selepas DAP menang banyak kerusi, ketika itu DAP bersikap lantang dan tidak menghormati hak orang Islam dan seringkali memainkan isu perkauman untuk menimbulkan ketegangan kaum yang tidak dibenarkan oleh Islam. Walaupun Pengerusi PH adalah Tun Mahathir tapi hakikatnya DAP yang berkuasa di belakang tabir.

      Delete
    9. CHINA PRESS: Selepas Tuan Guru Nik aziz meninggal, memandangkan hubungan PAS dengan Pakatan harapan semakin teruk? Kenapa?

      PRESIDEN PAS: Sebelum Tuan Guru Nik Aziz meninggal, beliau sudah menghidu sikap DAP dan banyak kali berbincang dengan saya yang tidak diketahui oleh orang ramai. Bahkan sikapnya konsisten bahawa DAP dan Pakatan Rakyat ketika itu jangan melanggari sempadan sehingga mengacau prinsip perjuangan parti masing-masing. Sebenarnya Tuan Guru Nik Aziz sendiri sudah menyatakan tidak senang dengan sikap DAP dan Pakatan Rakyat yang makin terbuka menunjukkan perkara-perkara yang negatif terhadap hubungan agama dan kaum.

      Selepas ketiadaan Tuan Guru, DAP semakin lantang dan mendapat sokongan bekas pimpinan PAS yang ketika berada dalam PAS sudah buat kacau dan menjadi broker kepada rakan pakatan untuk memaksa PAS menurut cakap mereka. Tapi PAS ada prinsip dan PAS masih kekal hingga hari ini kerana Islam yang menjadi dasarnya, di samping bersikap terbuka dan fleksibel dari sudut pendekataan. Kepimpinan PAS sekarang mewarisi perjuangan kepimpinan terdahulu khususnya Tuan Guru Nik Aziz yang meninggal di dalam PAS dan beliau tidak pernah pun keluar PAS dan konsisten bercakap tentang Islam di Parlimen mewakili PAS walaupun keseorangan diri. Ahli PAS diajar pemimpin boleh datang dan pergi, tapi bahtera Islam yang diperjuangkan terus berlayar walaupun di landa ombak besar.

      Delete
    10. CHINA PRESS: Akhirnya, berkenaan Akta 355, macam mana nak yakinkan akta tersebut tidak akan pengaruhi masyarakat bukan Islam?

      PRESIDEN PAS: Pertama, Perlembagaan Persekutuan telah memberi jaminan bahawa Akta 355 adalah untuk orang Islam sahaja dan tidak terpakai ke atas golongan bukan Islam sebagaimana dalam Akta asal yang diluluskan sejak tahun 1965. Sepanjang tempoh 53 tahun ini, belum pernah ada seorang bukan Islam yang didakwa kesalahannya di bawah mana-mana Mahkamah Syariah Negeri-Negeri di bawah Undang-Undang Jenayah Syariah Negeri-Negeri yang diwujudkan daripada Akta induk ini.

      Saya merasa harian mengapa masyarakat Cina boleh terpengaruh dengan undang-undang barat walaupun undang-undang itu mengalami kelemahan-kelemahan yang banyak seperti hukuman mati dan gantung yang lebih kejam daripada Qisas dan Hudud, hak pengampunan yang tidak ada pada keluarga dan mangsa kezaliman. Tetapi mereka tidak mahu mengkaji kebaikan yang ada dalam undang-undang Islam.

      Kedua, bidangkuasa Mahkamah Syariah terhad setakat kesalahan-kesalahan yang terkandung dalam Butiran 1, Senarai Negeri, Perlembagaan Persekutuan. Malah Mahkamah Syariah tiada bidangkuasa ke atas bukan Islam. Hatta jika berlaku persetubuhan antara Islam dan bukan Islam, hanya yang Islam sahaja yang boleh dituduh di Mahkamah Syariah. Orang bukan Islam tidak boleh dituduh di Mahkamah Syariah. Bahkan dia juga tidak boleh dituduh di Mahkamah Sivil atas tuduhan membantu orang lain melakukan kesalahan.

      Dalam kes yang lain pula, jika orang Islam merogol bukan Islam, siasatan dan pendakwaan bagi kes itu hanya boleh dilakukan oleh polis di bawah kesalahan Kanun Keseksaan. Dan syariat Islam boleh menghukum orang Islam yang merogol orang bukan Islam dengan hukuman yang lebih adil dan keras daripada undang-undang sivil.

      Ketiga, selain jaminan yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan untuk melindungi hak bukan Islam, hukum Islam daripada nas Al-Quran dan Hadis juga memberi jaminan hak perlindungan dan hak memilih tanpa paksaan kepada bukan Islam sebagaimana disebut dalam Al-Quran:

      ﴿ فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ٤٢﴾ [المائدة: 42]

      “Jika sekiranya orang bukan Islam datang kepada kamu, kamu boleh bawa mereka ke Mahkamah Islam dan kamu boleh biarkan mereka sendiri dengan mahkamah mereka (42)” [Al-Maidah: 42]

      Ia mengikut pilihan masyarakat bukan Islam itu sendiri. Maknanya bukan Perlembagaan Persekutuan sahaja tetapi Al-Quran sendiri menyatakan demikian.

      Keempat, pindaan Akta 355 tidak melibatkan kesalahan jenayah awam seperti mencuri, membunuh dan merompak yang merupakan bidang kuasa Persekutuan dan bidang kuasa Mahkamah Sivil. Jadi pindaan RUU 355 hanya melibatkan peruntukan kesalahan-kesalahan sedia ada dalam enakmen jenayah Negeri-Negeri.

      Kelima, walaupun kewujudan masyarakat majmuk di negara kita adalah ciptaan penjajah bagi menjayakan agenda pecah dan perintah, namun al-Quran lebih mendahului petunjuk bermasyarakat majmuk dengan adil dan bersaudara di atas konsep kemanusiaan sejagat. Kita diwajibkan berpegang kepada konsep tiada paksaan dalam beragama. Dalam masa yang sama, Islam memerintah penganutnya supaya berdialog dengan cara terbaik.

      Oleh hal yang demikian, kita memohon seluruh rakyat bukan beragama Islam tidak perlu berasa bimbang akan implikasi cadangan pindaan ini kerana tiada seorang warga bukan Islam yang akan disabitkan atas apa-apa kesalahan jenayah di bahawa Akta 355 ini.

      Hanya ahli politik yang kemaruk kepada undi sahaja hilang kewarasan apabila mencetuskan kebimbangan di kalangan masyarakat bukan Islam untuk menolak pindaan Akta 355 ini.

      Delete
    11. Ulama Madrasah Tahzib An Nufus di sini, Abdul Wahab Hassan mendakwa pernah menegur Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar supaya tidak lari daripada perjuangan Islam bersama Pas pada musim haji tahun lalu.

      Abdul Wahab berkata, teguran itu dibuat agar Mahfuz tidak mengambil mudah tugas sebagai pemimpin yang telah diamanahkan.

      "Antara yang saya kata ialah duduk bersama perjuangan Islam tidak boleh lari. Waktu tu kami terserempak di Makkah ketika musim haji tahun lepas.

      "Mahfuz nampak tak banyak cakap dan terus berlalu. Waktu dia datang pondok tahun lepas pun saya pernah nasihat perkara sama," katanya ketika ditemui di kediamannya di Kampung Bukit Endoi, semalam.

      Beliau yang juga mantan Yang Dipertua Pas Kawasan Baling berkata, keputusan Mahfuz termasuk Adun Anak Bukit, Datuk Ir Amiruddin Hamzah meninggalkan Pas tidak mengejutkannya kerana pemimpin berkenaan disifatkan tidak boleh diharap.

      "Depa tak pandai politik sebenarnya. Politik sebenar bagi depa pun tak tahu macam mana.

      "Politik dalam Islam ada empat, pertama politik para Nabi, kedua politik para ulama, ketiga politik para menteri dan keempat politik para sultan. Semua tu ada dalam Kitab Ahkamul Sultaniah," katanya.

      Delete
    12. Datuk Mahfuz Omar ahli parlimen Pokok Sena Kedah yang lari dari Pas pernah berkata, pas lambat buat keputusan.

      Penulis boleh setuju dengan pendapatnya itu. Memang pas agak lambat buat apa apa keputusan.Kena fikir habisan.

      Itulah kaedah yang diamalkan oleh pas sejak dahulu hingga kini. Kenapa? Kita sedia maklum bahawa lambat itu selamat.



      Demikian juga ketika memandu. Kita tidak boleh bawah kereta laju. Laju itu berbahaya.silap hari bulan malam tak berbau.

      Lambat boleh selamatkan diri kita dan keluarga. Demikian juga Pas. Jika cepat maka gopoh gapah jadinya.

      Macam Datuk Mahfuz Omar yang sering bercakap laju sehingga tak fikir panjang apakah yang akan berlaku apabila keluar daripada PAS.

      Sekarang ini Nampak dengan jelas tiada jalan mudah untuk meletakkan dirinya.

      Bukan itu sahaja. Nampak gaya agar susah hendak menyertai mana mana parti hatta Pas kea tau Bersatu ke.

      Atau masuk masuk umno supaya senang cari makan, macam Mat Sabu. Tak bertanding pun tak apa kerana habuanya sudah ada.Wang yang diberi DAP pun tak habis makan dah.

      Datuk Mahfuz Omar setakat hari ini apa yang ada. Harapkan pencen MP tak seberapa. Pasti akan berada dalam rintitan susah dan sukar selepas kalah teruk dalam PRU 14 nanti.

      Itulah akibat bertindak cepat dan gopoh gapah selepas kalah merebut jawatan naib presiden tempoh hari.

      Hari ini Mahfuz kelihatan nak tiru pas pula.Biar lambat asal selamat. Lambat buat keputusan untuk menyerati mana mana parti.

      Masuk BERSATU pun sah tak dapat jadi calon. Masuk Pan, lagi tiada harapan dapat calon.Kenapa? kerana calon sudah diagih dan penuh. Tiada lagi tempat yang kosong.

      Sebab itu dia buat keputusan untuk bertanding juga pada PRU 14 ini di parlimen Pokok Sena sebagai calon bebas.

      Ooo, Kelantan masih banyak kerusi yang kosong. Boleh cuba jumpa Datuk Husam Musa untuk minta bertanding di parlimen Pengkalan Chepa cuba nasib.

      mana tahu nasib baik kali ini menyebalahi tokoh yang banyak jasa pada Pan yang dikatakan akan memerintah negeri miskin rakyat kaya itu.

      Delete
    13. Bersempena dengan sambutan Tahun Baru Cina yang akan menjelma tidak beberapa hari lagi, PAS Kawasan Kemaman melalui ADUN Chukai, YB Hanafiah Mat dan rombongannya telah menyantuni kaum Tionghua sekitar Bandar Kemaman.



      Dua hari berturut-turut beliau meluangkan masa untuk bertemu mata dengan kaum yang sentiasa sama bangkit bersama-sama dengan PAS untuk merubah landskap politik negeri dan negara. Semalam beliau bertandang ke Sek Jenis Keb Cina Chukai yang warganya terdiri daripada lebih 50 orang guru dan 800 orang murid. Manakala pagi ini Pasar Borong Dusun Nyior menjadi destinasi seterusnya di mana Tuan Haji Hanafiah dapat memesrai seramai 200 orang kaum Cina.

      Dalam kunjungan muhibbah itu, beliau dan rombongan telah mengagihkan kad ucapan dan buah limau mandarin sebagai tanda ingatan PAS dalam menghargai jasa kaum tersebut yang terus memberi kepercayaan kepada PAS.

      “Suatu perkara yang menarik dalam kunjungan itu ialah seorang Cina berpangkat Datuk berjanji untuk terus memberi sokongan kepada PAS. Beliau mengharapkan PAS berjaya dalam PRU14 nanti agar GST dapat dihapuskan,” ujar YB Hanafiah ketika diminta kenyataannya sebentar tadi.

      Tambahnya lagi, “malah sebahagian besar kaum Cina yang ditemui menyatakan kebersamaan dengan PAS. Mereka banyak bersungut tentang GST dan kenaikan harga barang. Hari ini saja harga ikan kembung pun dijual pada harga RM20.00 sekilo di Pasar Borong Dusun Nyior.”

      Di samping menyambut Tahun Baru Cina pada Tahun Anjing mengikut calendar Cina ini, negara akan menyambut satu lagi perayaan yang akan menentukan nasib rakyat untuk lima tahun yang mendatang. Pilihanraya ke-14 yang akan menjelma selepas Tahun Baru Cina adalah satu perayaan rakyat dalam bentuk demokrasi berparlimen. Di sinilah rakyat keseluruhannya akan menikmati kegembiraan sebenar apabila kerajaan yang korup dan menyusahkan rakyat dapat ditumbangkan.

      Justeru sambung Hanafiah lagi, “ kali ini kaum Cina khususnya dan rakyat keseluruhan umumnya hendaklah membuat perubahan secara total agar kerajaan kleptokrasi yang merompak harta rakyat dapat digantikan oleh sebuah kerajaan yang adil , bertimbang rasa dan prihatian terhadap masalah rakyat.”

      “Kita juga hendaklah bergabung tenaga dengan semua kaum untuk mengeratkan perpaduan demi kestabilan dan kesejahteraan trakyat. Masalah GST, pengangguran dan kos sara hidup akan dapat diselesaikan sekiranya PAS dan Gagasan Rakyat diberi kepercayaan dalam PRU14 yang akan berlangsung tidak berapa lama selepas Tahun Baru Cina nanti,”tambah beliau lagi.

      Delete
    14. Malam tadi, bertempat di SP Arena, Seberang Jaya, telah berlangsung Konvensyen Pakatan Harapan Pulau Pinang 2018 yang dihadiri oleh Pengerusi PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad, Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden AMANAH, Mohamad Sabu, dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, dan Ketua Sekretariat Pakatan Harapan, Datuk Saifuddin Abdullah.

      Banyak pihak, termasuk ahli-ahli PPBM, PKR, AMANAH dan DAP sendiri, apatah lagi penganalisis politik seperti saya, yang menjangkakan bahawa agihan 40 kerusi DUN Pulau Pinang antara parti-parti komponen Pakatan Harapan Pulau Pinang akan diumumkan malam tadi selaras dengan amalan di negeri lain bahawa Konvensyen Pakatan Harapan Negeri akan mengumumkan agihan kerusi DUN.

      Malangnya semua yang menunggu hampa belaka bila Pengerusi DAP Pulau Pinang selaku Pengerusi Jawatankuasa Rundingan Kerusi DUN Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, mengakhiri ucapan beliau malam tadi dengan menyebut “saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Rundingan Kerusi (DUN Pulau Pinang), ini bukan senarai dia, akan mengumumkan (agihan 40 kerusi DUN Pulau Pinang) apabila siap”.

      Ucapan Chow Kon Yeow yang memberikan gambaran bahawa agihan kerusi DUN Pulau Pinang ini n diliputi masalah diikuti pula oleh ucapan Setiausaha Agung DAP merangkap Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, yang menyebut bahawa agihan kerusi DUN Pulau Pinang ini terpaksa dirujukkan ke peringkat nasional untuk diselesaikan oleh pemimpin tertinggi keempat-empat parti-parti komponen.

      Kata Lim Guan Eng: “Itulah sebabnya kita nak bincangkan pengagihan kerusi ini secara teliti, kerana sungguhpun di peringkat Parlimen sudah ditentukan, di peringkat Negeri pun sama-sama penting untuk menyokong usaha untuk menang kerusi Parlimen. Dan untuk membolehkan kerja ini berjalan dengan lancar, maka perbincangan kerusi akan dibawa ke peringkat nasional ke paling tinggi diusahakan oleh pemimpin tertinggi parti masing-masing, iaitu daripada DAP saya atau Saudara Chow, daripada Parti Bersatu Tan Sri Muhyiddin ataupun Datuk Seri Mukhriz, daripada Parti AMANAH Tuan Haji Mat Sabu sendiri dan daripada PKR Datuk Seri Kak Wan sendiri. Barulah dengan menggemblengkan tenaga yang sedia ada, bukan sahaja kita boleh menang dalam kerusi DUN Barisan Nasional UMNO, kita pun boleh menang dekat kawasan Parlimen Balik Pulau, Tasik Gelugor dan yang paling susah sekali Kepala Batas. Ingat, ingat, sekiranya kita menang Kepala Batas pasti Tun Dr M akan angkat sumpah sebagai Perdana Menteri yang ketujuh Malaysia.”

      Alasan Lim Guan Eng kononnya agihan kerusi DUN Pulau Pinang ini terpaksa dirujukkan ke peringkat nasional bagi membolehkan tiga kerusi kerusi Parlimen yang dimiliki oleh UMNO di Pulau Pinang, iaitu kerusi-kerusi P41 Kepala Batas, P42 Tasek Gelugor dan P53 Balik Pulau, dirampas sebenarnya hanyalah alasan untuk mengelabui mata rakyat dari mengetahui mengenai krisis serius dalam Pakatan Harapan Pulau Pinang.

      Delete
    15. Maklumat berwibawa yang saya perolehi dari sahabat-sahabat saya menunjukkan bahawa rundingan terakhir Pakatan Harapan Pulau Pinang berdepan dengan masalah kerana PKR berkeras mahukan DAP melepaskan beberapa kerusi miliknya kepada PKR sebelum PKR melepaskan kerusi-kerusi tertentu miliknya kepada PPBM dan AMANAH manakala DAP pula berkeras untuk tidak melepaskan walau satu pun kerusi miliknya kepada PKR.

      Seperti yang ramai sedia ketahui, hubungan antara Lim Guan Eng selaku Setiausaha Agung DAP dan Ketua Menteri Pulau Pinang dengan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali selaku Timbalan Presiden PKR dan Menteri Besar Selangor adalah agak tegang dengan Azmin contohnya pernah mempersoalkan tindakan Lim Guan Eng menggugurkan dua wakil PKR Pulau Pinang daripada menganggotai Lembaga Pengarah GLC Pulau Pinang.

      Seperti yang ramai sedia ketahui juga, Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Dr Mansor Othman, adalah kroni rapat Azmin yang, selain pernah menjadi Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, pernah tersohor satu waktu dahulu kerana kelantangan beliau mengkritik Lim Guan Eng dengan menggelarkan Lim Guan Eng, di dalam satu rakaman ucapan pada majlis tertutup yang dibocorkan kepada masyarakat awam, sebagai “tokong”.

      Walaupun banyak pihak yang sudah meramalkan bahawa DAP tetap tidak akan berganjak dari mempertahankan semua kerusi miliknya dan tidak akan sesekali bertolak-ansur untuk memberikan mana-mana kerusi miliknya kepada mana-mana parti komponen Pakatan Harapan Pulau Pinang, walaupun kepada AMANAH selaku anak emasnya, kita lihat sahaja apakah kesudahan pertikaian antara PKR dan DAP di Pulau Pinang ini.

      Tidak lupa juga tahniah kepada AMANAH kerana sekali lagi kekal tercorot.

      AGIHAN KERUSI DUN PULAU PINANG YANG DIPERSETUJUI DAP SETAKAT INI

      DAP 19 (19 DALAM PRU 13):
      N7 SUNGAI PUYU DAP PRU 13
      N8 BAGAN JERMAL DAP PRU 13
      N9 BAGAN DALAM DAP PRU 13
      N13 BERAPIT DAP PRU 13
      N15 PADANG LALANG DAP PRU 13
      N16 PERAI DAP PRU 13
      N19 JAWI DAP PRU 13
      N22 TANJONG BUNGA DAP PRU 13
      N23 AIR PUTEH DAP PRU 13
      N25 PULAU TIKUS DAP PRU 13
      N26 PADANG KOTA DAP PRU 13
      N27 PENGKALAN KOTA DAP PRU 13
      N28 KOMTAR DAP PRU 13
      N29 DATOK KERAMAT DAP PRU 13
      N30 SUNGAI PINANG DAP PRU 13
      N31 BATU LANCANG DAP PRU 13
      N32 SERI DELIMA DAP PRU 13
      N33 AIR ITAM DAP PRU 13
      N34 PAYA TERUBONG DAP PRU 13
      PKR 13 (16 DALAM PRU 13):
      N3 PINANG TUNGGAL PKR PRU 13
      N4 PERMATANG BERANGAN PAS PRU 13
      N10 SEBERANG JAYA PKR PRU 13
      N12 PENANTI PKR PRU 13
      N14 MACHANG BUBUK PKR PRU 13
      N17 BUKIT TENGAH PKR PRU 13
      N18 BUKIT TAMBUN PKR PRU 13
      N20 SUNGAI BAKAP PKR PRU 13
      N24 KEBUN BUNGA PKR PRU 13
      N35 BATU UBAN PKR PRU 13
      N36 PANTAI JEREJAK PKR PRU 13
      N37 BATU MAUNG PKR PRU 13
      N39 PULAU BETONG PKR PRU 13

      PPBM 4:
      N1 PENAGA PAS PRU 13
      N2 BERTAM PKR PRU 13
      N6 TELOK AYER TAWAR PKR PRU 13
      N40 TELOK BAHANG PKR PRU 13

      AMANAH 3 (5 PAS DALAM PRU 13):
      N5 SUNGAI DUA PAS
      N11 PERMATANG PASIR PAS PRU 13
      N38 BAYAN LEPAS PAS PRU 13

      JADI REBUTAN ANTARA PKR, PPBM DAN AMANAH:
      N21 SUNGAI ACHEH PKR PRU 13

      Delete
    16. MASALAH ini telah menjadi perbincangan hangat di kalangan para ulama sejak zaman dahulu, kerana negara Islam sangat berpengalaman mentadbir masyarakat majmuk. Secara khusus apabila berlakunya perceraian dan masalah hadanah (penjagaan) oleh ibu yang bukan Islam.

      Para ulama Mazhab Syafie dan Hanbali dengan tegas mengamalkan konsep berkebajikan dengan mewajibkan pihak Islam hendaklah diberi hak menjaga anak kerana melihat pengawasan Islam terhadap kepentingan anak adalah menyeluruh.

      Bukan sahaja dalam aspek agama dan menyusu anak secara zahirnya, bahkan juga dalam aspek pemakanan yang halal kerana semua makanan yang haram adalah mendatangkan mudarat kepada jasad, roh dan akal kanak-kanak yang dijaga, tanpa menafikan naluri kesayangan ibu terhadap anak secara zahirnya, tetapi tidak ada kawalan terhadap pemakanan yang halal, kerana agama lain tidak mengharamkannya. Di samping itu, aspek akhlak yang berbeza dalam menilai baik dan buruk secara fitrah juga diberi perhatian.

      Islam juga memberi jaminan wajibnya ke atas anak menunaikan kewajipan terhadap ibu bapa yang tidak beragama Islam, walaupun anak itu tetap memilih agama Islam. Hukum ini dinyatakan oleh firman Allah:
      وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ١٤ وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ١٥
      [لقمان: 14-15]

      “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kesusahan demi kesusahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku (Allah) dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). (14) Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan dengan-Ku sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka (kedua ibu bapa yang tidak Islam itu) di dunia dengan cara yang baik dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (15)”
      (Surah Luqman: 14-15)

      Mengikut pembacaan saya, ayat yang disebut secara nas seperti ini tidak ada dalam kitab suci agama yang lain daripada Islam. Oleh itu, tidak boleh ada kebimbangan oleh kalangan bukan Islam terputusnya hubungan keluarga dengan sebab menganut Islam.

      Adapun Mazhab Hanafi dan Maliki mengizinkan ibu bukan Islam menjaga anak, tetapi dengan syarat jaminan yang sebenar dapat memelihara kesucian akhlak dan fitrah anaknya serta tidak juga memberi makanan yang haram seperti daging babi, meminum arak dan sebagainya.

      Pandangan ini berdasarkan kepada negara dan masyarakat yang dilaksanakan Islam sepenuhnya sehingga dapat mengawasi anak tersebut dengan menjaga sensitiviti bapa dan masyarakat yang menganut Islam. Masalahnya, adakah aspek ini dapat dijaga dalam masyarakat yang telah meletakkan Islam tidak ada pengawasannya yang sempurna?

      Delete
    17. PAS memberi tempoh kepada Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali sebelum Tahun Baru Cina 17 Februari ini untuk melepaskan peruntukan negeri kepada wakil-wakil rakyat dan penyelaras DUN PAS.

      Pesuruhjaya PAS Selangor Sallehen Mukhyi memberi amaran parti Islamis itu akan bertindak sekiranya pengerusi Pakatan Harapan Selangor itu tidak memenuhi tuntutan mereka.

      “Kalau kami masih belum menerima juga, dan apabila Adun-Adun lain yang kami difahamkan ada yang boleh menggunakan peruntukan ini, maka selepas daripada Tahun Baru Cina ini kita akan ambil tindakan seterusnya termasuk buat kenyataan rasmi,” katanya pada sidang media selepas Mesyuarat Jawatankuasa PAS harian hari ini.

      Media sebelum ini melaporkan Sallehen sebagai berkata Unit Perancangan Ekonomi Negeri (Upen) memaklumkan peruntukan tahun ini kepada wakil-wakil rakyat dan penyelaras DUN PAS akan dibekukan.

      Azmin sebelum ini menafikan pentadbirannya menyekat peruntukan tahunan RM800,000 itu dan berkata kelewatan mungkin berpunca kerana masalah teknikal.

      Sallehen hari ini berkata PAS Selangor, parti komponen yang membentuk kerajaan negeri sekarang bersama PH, mahu bertemu Azmin dan mendengar penjelasannya mengenai peruntukan itu.

      “Saya sendiri telah pun mengeluarkan pesanan ringkas kepada menteri besar dan saya meyakini permohonan saya sampai kerana beliau sendiri maklumkan hasrat saya kepada Adun Dusun Tua (Razaly Hassan) mengatakan saya akan berjumpa beliau.

      “Namun sehingga hari ini kita masih belum dapat berjumpa menteri besar mungkin kerana kesibukan dan sebagainya. Kita akan terus berhubung dengan setiausaha politik beliau (Mat Shuhaimi Shafiei) untuk kami berjumpa,” katanya.

      PAS tidak akan merayu

      Sallehen menegaskan tujuan perjumpaan itu nanti bukan untuk merayu kepada timbalan presiden PKR itu.

      “Bukan amalan sebenarnya untuk Adun-Adun PAS yang masih lagi sebagai Adun kerajaan untuk merayu tetapi sekadar mengingatkan menteri besar tentang tanggungjawab dan semangat untuk mendokong demokrasi.

      “Kami akan berjumpa dengan menteri besar sekadar untuk bertanya sama ada akan boleh dapat atau tidak peruntukan itu,” katanya.

      Mengulas kritikan Amanah Selangor terhadap Azmin berhubung pembahagian kerusi di Selangor yang masih belum dimuktamadkan, Sallehen berkata dulu ramai orang menyatakan PAS punca perbalahan dalam Pakatan Rakyat.

      “PAS tak ada dalam situ pun mereka masih lagi berbalah bahkan perkataan digunakan pemimpin Amanah kepada Azmin jauh lebih kasar.

      “Kita pun tak lalu untuk menggelarkan perkataan bukan-bukan kepada Azmin,” katanya, dan menambah PAS Selangor menjangkakan perbalahan itu akan berlaku.

      Delete
    18. PAS tidak berhasrat melaksanakan sistem kasta agama di negara ini kerana Islam melarang kasta yang menyaksikan golongan ulama tidak suci dan perlu bertaubat jika melakukan dosa.



      Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipetik portal rasmi PAS, Harakahdaily sebagai berkata, Islam sudah menghapuskan kasta, tidak seperti agama lain yang mengamalkan kasta dengan menganggap paderi suci.

      Presiden PAS itu berkata, Islam menentang diktator dan teokrasi yang menjadikan agamawan sebagai pemimpin mutlak, tetapi agama itu mengawasi demokrasi.

      “Demokrasi itu hak rakyat. Tapi rakyat jangan dibeli. Rakyat jangan dipengaruhi. Kalau majoriti rakyat yang jahil dipengaruhi, demokrasi dah jadi tak betul. Islam menguasai demokrasi,” katanya dipetik Harakahdaily.

      Hadi turut menafikan beliau pernah mencadangkan penubuhan 2 Kabinet yang diasingkan kepada Islam dan bukan Islam, jika PAS berjaya menguasai Putrajaya.

      Beliau berkata, apa yang dikatakannya ialah pembahagian tugas yang biasanya berlaku dalam kerajaan.

      “Dua kabinet itu tak betul. Bukan 2 kabinet. Pembahagian tugas. Biasalah dalam kerajaan, ada menteri, timbalan menteri, perdana menteri, menteri tugas-tugas Khas.

      “Ada menteri yang dia pantau kementerian-kementerian. Itu biasakan pembahagian? Bukan 2 kabinet, itu dia tak faham, tak faham ulasan saya, tak faham.”

      Ahli Parlimen Marang itu berkata, Kabinet yang dimaksudkannya terdiri daripada mereka yang mengamalkan ideologi negara dan sebaliknya.

      “Dalam negara moden hanya mereka yang menganut idealogi negara sahaja boleh jadi menteri Kabinet. Kalau Demokrat, semua Demokrat. Republikan, semua Republikan. Barisan Nasional, semua Barisan Nasional.

      “Kalau kita kerajaan teknokrat, orang kanan yang lain boleh jadi menteri, dia ada kepakaran.

      “Itu kena faham. Bukan makna 2 (Kabinet), itu tak, ulasan itu tak kena.”

      Ahad lalu, ada portal berita melaporkan Hadi mencadangkan penubuhan 2 Kabinet, iaitu pemimpin Islam berperanan membuat keputusan mengenai dasar negara, manakala bukan Islam pula bertanggungjawab melaksanakan dasar kerajaan.

      Delete
    19. BUDIN SONTOLOYO....























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .
































































      Delete
    20. Presiden PAS menegaskan pihak yang mengkritik cadangan untuk membentuk kabinet berbeza bagi umat Islam dan bukan Islam disifatkan sebagai tidak faham apa yang cuba beliau perkatakan.


      Malah, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata laporan mengenai kenyataannya berhubung pembentukan kabinet beberapa hari lalu adalah tidak betul.



      Kata Abdul Hadi apa yang diimaksudkannya ialah pembahagian tugas yang biasa dilakukan oleh sesebuah kerajaan.

      “Dua kabinet itu tak betul, bukan dua kabinet (tetapi) pembahagian tugas, dan biasalah dalam kerajaan ada perdana menteri, timbalan perdana, menteri tugas-tugas khas, menteri yang memantau kementerian, itu biasa pembahagian, bukan dua kabinet.

      “Itu yang dia tak faham, tak faham ulasan saya,” kata Abdul Hadi dalam temu bual bersama Malaysiakini di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur, semalam.


      Abdul Hadi berkata demikian mengulas laporan media sebelum ini mengenai kabinet ilham beliau.

      The Malaysian Insight kelmarin melaporkan Abdul Hadi sebagai berkata setiap kaum akan diberi peranan tersendiri dalam pentadbiran PAS jika parti itu berjaya membentuk kerajaan persekutuan.

      Beliau dilaporkan berkata PAS bercita-cita menubuhkan dua kabinet berbeza dalam pentadbiran kerajaan.

      “Jika PAS memerintah, ia akan terbahagi kepada dua – (satu), kabinet yang buat keputusan tentang dasar negara. Ini perlu terdiri daripada mereka yang memeluk ideologi dan kepercayaan nasional.

      “Kabinet itu akan melantik kabinet eksekutif yang akan melaksanakan dasar dan ahlinya boleh terdiri daripada orang bukan Islam, dilantik berdasarkan kepakaran mereka,” Abdul Hadi dipetik sebagai berkata.

      Teknokrat dari parlimen, swasta

      Kumpulan kedua pula kata laporan itu adalah teknokrat yang akan melaksanakan dasar kerajaan, katanya lagi.

      “Teknokrat ini boleh dari parlimen atau sektor swasta,” kata Abdul Hadi.

      Anggota parlimen Marang itu mengatakan Islam masih membenarkan orang bukan Islam berada dalam kabinet walaupun Malaysia adalah negara majoriti orang Islam.

      Abdul Hadi berucap demikian dalam program dialog bersama NGO India di Kepala Batas, Pulau Pinang.

      Tegas Abdul Hadi lagi, perkara yang beliau nyatakan itu juga merupakan hasil tulisan dan kajian para ulama.

      “Ulasan itu tidak kena, apa yang disebut itu ialah apa yang ditulis ulama-ulama dalam kitab-kitab Islam.


      “Kitab-kitab yang ditulis oleh ulama Islam berkenaan pemerintahan negara yang diciplak oleh orang Itali, di mana orang Barat tidak mengenali demokrasi moden.

      “Mereka tahu revolusi England, revolusi Perancis, revolusi Russia, nak ubah kerajaan (tapi) tak tahu pilihan raya sehingga mereka mengkaji sejarah Islam dan baru boleh buat pilihan raya.

      “Sistem pemerintahan begitu juga, banyak Islam memberi sumbangan kepada Barat tetapi Barat tak berterima kasih kepada Islam dan mengelirukan orang, termasuklah mereka yang tulis berita ini dia tak baca, dia dengar saja dan sepatutnya dia kena kajilah,” katanya.

      Pemimpin-pemimpin kanan Pakatan Harapan (HARAPAN) semalam menolak cadangan presiden PAS itu untuk membentuk kabinet berbeza untuk umat Islam dan bukan Islam.

      Mereka berpendapat cadangan itu 'melanggar perlembagaan' dan bertentangan dengan semangat perpaduan rakyat Malaysia.

      Delete
    21. Beberapa-berapa hari lalu, Mahfuz Omar berkata, beliau akan mengumumkan pendirian sebenar politik beliau dalam masa 45 hari lagi. Dia ditanya nak masuk parti mana? Rupanya nak masuk parti dia dilemma macam dia nak keluar PAS juga.

      Kalau keluar PAS dia dilemma, lebai faham. Ya ada ba'iah dan sumpah setia dengan PAS. Sumpah itu hanya boleh dibatalkan dengan dia meletak jawatan sebagai MP Pokok Sena. Takkan nak letak. Kalau letak tak boleh bertanding. Kalau tak letak, keluar PAS menyalahi sumpahnya kepada Allah taala. Kena laknat drp ALlah dan gajinya jadi haram mengikut apa dia sumpah. (Untuk makluman pembaca sumpah talak 3 isteri hanya di Kelantan sahaja atas permintaan TGNA. Dulu ada di Selangor 2 kes, termasuk Khalid Samad. Tapi PRU-13 Khalid tak lepas talak isteri setelah ditegur oleh PAS Pusat. Kenapa Kelantan tak ikut Pusat anda boleh baca di sini)

      Jadi Mahfuz membuat onar dengan harapan dia kena pecat macam Hussam Musa, mungkin ada sikit alasan bahawa dia keluar PAS. Tapi PAS Kedah tak buat apa-apa laporan pun terhadap dia (ini mesti benci sangat). Bila tak ada laporan kepada badan tatatertid PAS, maka tak ada kes. Terbiar menyakitkan seperti duri yang tersemat tapi terbiar tak dibuang. Sakit juga PAS dikerjakan oleh si Mahfuz. Lebai tak setuju dengan sikap PAS Kedah, tapi tak tahu apa dia punya perbincangan.

      Mula-mula di ceramah atas pentas AMANAH (PAN) supaya PAS marah. PAS tak layan. Dia tukar strategi dia fitnah Presiden PAS dengan RM10 juta kontrak. Anda boleh baca di sini, lebai dah mengulasnya. Fitnah tu kantoi, makan diri.

      Fitnah tak berjaya. Kemudian Mahathir dan 'tension' dengan pertemuan BERSATU-PAS tak mendatangkan hasil Akhirnya Mahathir cut, istihar penyertaan HARAPAN dan putus terus dengan PAS. Semasa putus dengan PAS, Mahathir minta Mahfuz istihar keluar PAS kerana BERSATU ada perancangan nak tawan KEDAH.

      Mahfuz memang minat dengan BERSATU. Tapi dia kalau boleh nak biar habis 'endah' supaya sumpah bai'ahnya tak makan diri. (takut juga). Tapi desakan Mahathir serta janji (dedak), akhirnya dia akur dan istihar keluar PAS. Tercabutlah duri dalam daging PAS, alhamdulillah.

      Bagaimana lebai dapat maklumat Mahfuz minat dengan BERSATU bukan PAN?

      Lebai kenal Mahfuz bukan sebarang kenal. Tahu di mana dia simpan kereta agak mewahnya di Kuala Lumpur (dia tak tahu memandu tapi ada banyak kereta... macam Zuraidah tak ambil AP bodoh kan?). Siapa yang akan ambil jika dia datang ke KL. Di mana mereka makan dan bersantai, termasuk rumah Mahfuz di KL.

      Jangan hairan Mahfuz ada 'link' dengan orang Harakah kerana dia sangat 'peramah' dengan sesetengah dikalangan wartawan berkenaan. Lebai juga setuju dengan penulis batuapi@firestone berkenaan "USRAH BARBICAN" bukan sahaja dengan 'blogger celaka' tetapi dengan MP PAS yang membentuk fikrah asing dalam Jamaah PAS seperti Mahfiz dan Salahudin. Mereka ini menggunakan Harakah untuk menyebar luas pengaruh. (Ingat selepas puak ini keluar PAS, Harakah ok, tapi kini ada timbul pula beberapa orang pimpinan PAS nak kontrol Harakah nak cari pengaruh... Jangan lebih nanti lebai bongkar)



      Mahfuz ada bercerita kepada bekas staf utama Harakah (anda boleh tanya Zul Sulong, Taufik atau Lutfi) dia melihat sokongan kepada BERSATU sangat baik. Kata Mahfuz setiap DUN, Bersatu mendaftar lebih 3,000 ahli (nilai ini tiada fakta tapi itu yang Mahfuz percaya dan diceritakan).

      Pada awal ada kekosongan jawatan Naib Presiden Bersatu. Mahfuz kata itu untuk dia, tapi Bersatu tak umum kerana BERSATU-PAS sedang mengadakan perbincangan. Untuk tidak menganggu perbincangan jawatan itu tak diumumkan lagi dibiarkan kosong. Tapi akhirnya jawatan itu diisi, Mahfuz terlepas. --- Ini versi bekas staf Harakah yang bersama PAN.

      Setelah pembahagian kerusi HARAPAN, Poko Sena dapat kepada AMANAH (PAN).

      Delete
    22. Bersatu dapat 6 kerusi iaitu Langkawi, Jerlun, Kubang Pasu, Jerai, Pendang dan Baling. Amanah (pan) dapat 3 iaitu Padang Terap, Sik dan Pokok Sena. PKR pula dapat 6 kerusi dan DAP tak bertanding untuk kerusi Parlimen Kedah.

      Mahfuz tension!
      Nak berjinak dengan PAN, sebelum ini dah jaja nak masuk BERSATU.
      Dilemma lagi..

      Kalau dia istihar masuk PAN agaknya PAN bagi tak Mahfuz bertanding di Pokok Sena? PAN dahlah dapat ciput... nak beri kepada Mahfuz?? Takkan berlaku, mereka keluar PAS pun kerana kerja duniawi dijanjikan Putrajaya. Takkan mudah nak lepas bodoh. Mereka ni pun berebut sesama sendiri. Kalau tak percaya tanyalah Hisomuddin boss Ilham Centre.

      Kalau tak percaya tanyalah Aris Awang, SU Amanah (PAN) Kedah.
      Amanah (PAN) melobi untuk mendapat kerusi bagi Dun Bukit Pinang dan Dun Bukit Lada mungkin akan bagi lalu kepada PKR untuk Dun Derga. 3 Ni adalah Dun dalam parlimen Pokok Sena.

      Takkan bodoh-bodoh mereka nak beri kepada Mahfuz sedangkan mereka dah bersiap dengan 16 cawangan di parlimen Pokok Sena. Cawangan Kg. Bukit Lada baru bulan lepas ditubuhkan dengan 30 orang menjadikan ahli. Dengan itu Dun Bukit Lada kini 147 orang ahli. (ramailah tu). Maka kini Pokok Sena dah ada 304 orang ahli PAN.

      Timbalan Naib Ketua Amanah (Pan) Pokok Sena, Juhari Hanafiah antara mereka yang sangat aktif cari ahli baru. Takkan dia nak serah bodoh kepada Mahfuz, habis apa kata ramai pimpinan lain PAN yang berkorban keluar PAS??



      Dulu Cikgu Juhairi bengang dah kepada Mahfuz, semasa program beri bantuan di Kg Aman. Mahfuz tunjuk muka semasa program dan beri beras kepada penduduk. Yang nak mampus buat kerja Cg Juhairi. Apa tak tensionnya.

      Kesian sekali lagi kepada Mahfuz!!
      Adakah Mahfuz akan bertanding atas tiket DAP.
      DAP tak ada kerusi parlimen pula di Kedah.

      Akhirnya lebai rasa Mahfuz akan bertanding atas tiket bebas di Pokok Sena. Masa tu seronoklah kita lihat pertandingan 4 penjuru. Lagi kita seronok apabila Mahfuz daripada MP Pokok Sena terus hilang deposit. Ini baru 'bala bai'ah".

      Atau Mahfuz boleh jadi tukang bawa beg Boboi....

      Delete
    23. Pengumuman Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa parti itu bakal bertanding di parlimen Permatang Pauh pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), merupakan kemuncak kebencian PAS terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dan PKR secara keseluruhannya kata Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution.

      "Dari segi politik itu adalah petanda jelas kemuncak kebencian Haji Hadi terhadap Anwar Ibrahim dan parti Keadilan (PKR). Sehingga beliau sendiri turun (ke Permatang pauh) untuk mengumumkan PAS bertanding," katanya.

      Lebai nak tanya, Saifuddin Nasution hadir tak konvensyen PKR tahun lalu Mei 2017? Takkan Setiausaha Agung tak hadir kerana konvesyen adalah dibawah tangungjawab SUA sesuatu parti.



      Mungkin juga boleh berlaku apabila SUA parti PKR bekerja menjadi macai parti DAP. Terlalu banyak makan dedak DAP terlupa apa berlaku dalam parti sendiri.

      Patutlah semenjak akhir-akhir ini kerja Saifudin Nasution menyerang PAS. Hari-hari dia kutuk PAS. Rupanya DAP beri dia ini dedak (memijam istilah Tun Mahathir). Saifudin Nasution ini adalah "pemakan dedak tegar". Semua jenis dedak dia makan DEDAK UMNO, Kemudian DEDAK PAS (Dalam PAS pun ada juga pemberi dedak tapi semuanya dah jadi PAN), DEDAK PKR dan terakhir DEDAK DAP

      Lebai pernah menulis sebelum ini, Saifudin Nasution ini pernah menjadi ahli PAS, bukan sekali malah dua kali. Jika menggunakan No. KP 6984735 (lama Saifuddin Nasution) adalah ahli PAS bernombor 0226743 iaitu mendaftar terus tanpa Cawangan. Menggunakan KP baru 631207715005, Saifuddin Nasution adalah ahli PAS Pokok Sena, Cawangan Kampong Sakan pada 8 Jan 2007 no ahli 0828715.

      Semasa belajar dulu dia terlibat dengan demostrasi bersama dengan Zulkifli, Johan, Idris Ahmad, Lutfi Othman dan lain-lain. Setelah habis u dia bisnes. Bisnes lingkup dia jumpa Anwar Ibrahim, Anwar beri jawatan pensyarah u dan terlibat dengan Pemuda UMNO. (Ini cerita mula-mula dia makan dedak UMNO). Pasal itu dia ikut Anwar 1998 terhutang "dedak" dengan Anwar!

      Saifuddin Nasution selepas tewas dalam pilihanraya 2004 di Kedah, dia berundur dari PKR dan mendaftar diri sebagai ahli PAS di cawangan Pokok Sena. Saifuddin berhijrah ke Kelantan, kerana isterinya adalah anak tempatan Machang. (Dia terpaksa mendaftar semula sebagai ahli PAS kerana keahlian PAS pertamanya gugur setelah dia masuk UMNO)




      Ketika itu Saifuddin memohon kerja dengan Husam Musa (exco ekonomi PAS Kelantan) dan Husam telah memberi kerja sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali yang berfungsi untuk mengatur ceramah memperkukuhkan PAS Kelantan termasuk memperkukuhkan diri Husam di Kelantan bagi melobi menjadi MB selepas TG Nik Abdul Aziz. Husam semasa dia menjadi exco Kelantan dia banyak duit dan ramailah dapat "dedak" Husam.

      Pada Kongres Khas PKR 2007, Anwar Ibrahim secara mutlak telah melantik Saifuddin Nasution sebagai Pengarah Strategik PKR walhal ketika itu Saifudin sudah menjadi ahli PAS dan bertugas sebagai Pengarah Urusan Yayasan Tok Kenali. Ini pun menyalahi TAHALUF SIYASI yang Anwar tak faham kenapa PAS putus hubungan tahaluf. Apa janji "dedak" kepada SaifuddinNasution sehingga dia tinggalkan PAS kali kedua entahlah.

      Delete
    24. Anwar memang hebat PRnya. Lebai akui. Yang ini pimpinan PAS kurang dan banyak kena belajar. Lebai ambil contoh bagaimana Dato' Fauzi Abdul Rahman yang mula berjinak dengan PAS dan nak masuk PAS tiba-tiba masuk PKR.

      Ceritanya ketika Anwar ceramah di pentas PAS di Kuantan, pihak pengajur sedia tempat tinggal untuk Anwar, tapi Anwar berseleroh nak kencing rumah Dato' Fauzi. Jadi malam itu Anwar tidur di rumah Dato' Fauzi. Beberapa hari kemudian Anwar umum Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pahang yang baru ialah Dato' Fauzi Abdul Rahman. Telompong pimpinan PAS Pahang.

      Kita tutup cerita sikap hipokrit dan tiada penderian Saifuddin Nasution, kita balik semula kepada isu perbahasan artikel kali ini.



      20 Mei 2017 Ahmad Azri Zainal Nor, Perwakilan Wilayah Persekutuan AMK yang juga merangkap Setiausaha AMK Pusat mencabar PAS supaya bertanding di kerusi yang ditandingi Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

      Katanya "Jika mereka bertanding di kerusi kita lagi pastikan mereka hilang deposit."

      Perlu diingat bahawa pada PRK yang lepas, yang ditandingi oleh Wan Azizah, PAS Pulau Pinang dan PAS Permatang Pauh tidak membantu. Sebenarnya PAS tidak membantu Keadilan dah lama dah. PKR boleh memang dan hakikatnya Permatang Pauh kekal sebagai kubu kuat PKR.

      Bila berkumpul semasa sendiri, cabar PAS bertanding di kawasan mereka.
      Bila PAS bertanding
      Mereka kata PAS benci yang kemuncak.
      Semasa kamu khianat pertolongan dan sokongan PAS kamu lupa.
      Bila kamu ada sedikit kesenangan kamu sombong.

      Saifuddin Nasution jangan buatlah kenyataan-kenyataan bodoh.
      Terima hakikat bahawa PAS tak bersama HARAPAN
      dan PAS akan bertanding sendirian bersama dengan Gagasan Sejahtera dan NGO.
      Jika kamu ambil kawasan PAS, PAS ambil kawasan kamu.
      Itu "fair"

      Delete
    25. Anwar memang hebat PRnya. Lebai akui. Yang ini pimpinan PAS kurang dan banyak kena belajar. Lebai ambil contoh bagaimana Dato' Fauzi Abdul Rahman yang mula berjinak dengan PAS dan nak masuk PAS tiba-tiba masuk PKR.

      Ceritanya ketika Anwar ceramah di pentas PAS di Kuantan, pihak pengajur sedia tempat tinggal untuk Anwar, tapi Anwar berseleroh nak kencing rumah Dato' Fauzi. Jadi malam itu Anwar tidur di rumah Dato' Fauzi. Beberapa hari kemudian Anwar umum Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pahang yang baru ialah Dato' Fauzi Abdul Rahman. Telompong pimpinan PAS Pahang.

      Kita tutup cerita sikap hipokrit dan tiada penderian Saifuddin Nasution, kita balik semula kepada isu perbahasan artikel kali ini.



      20 Mei 2017 Ahmad Azri Zainal Nor, Perwakilan Wilayah Persekutuan AMK yang juga merangkap Setiausaha AMK Pusat mencabar PAS supaya bertanding di kerusi yang ditandingi Parti Keadilan Rakyat (PKR) pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 akan datang.

      Katanya "Jika mereka bertanding di kerusi kita lagi pastikan mereka hilang deposit."

      Perlu diingat bahawa pada PRK yang lepas, yang ditandingi oleh Wan Azizah, PAS Pulau Pinang dan PAS Permatang Pauh tidak membantu. Sebenarnya PAS tidak membantu Keadilan dah lama dah. PKR boleh memang dan hakikatnya Permatang Pauh kekal sebagai kubu kuat PKR.

      Bila berkumpul semasa sendiri, cabar PAS bertanding di kawasan mereka.
      Bila PAS bertanding
      Mereka kata PAS benci yang kemuncak.
      Semasa kamu khianat pertolongan dan sokongan PAS kamu lupa.
      Bila kamu ada sedikit kesenangan kamu sombong.

      Saifuddin Nasution jangan buatlah kenyataan-kenyataan bodoh.
      Terima hakikat bahawa PAS tak bersama HARAPAN
      dan PAS akan bertanding sendirian bersama dengan Gagasan Sejahtera dan NGO.
      Jika kamu ambil kawasan PAS, PAS ambil kawasan kamu.
      Itu "fair"

      Delete
    26. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    27. UMNO yakin ia akan mencapai keputusan lebih baik pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti kerana pembangkang sekarang sudah lemah setelah tidak lagi didukung oleh jentera PAS, satu daripada faktor kejayaan pembangkang dalam dua pilihan raya umum yang lalu.

      Sukarelawan parti Islam itu jadi tulang belakang jentera pilihan raya pembangkang – daripada memasang bendera sampailah kepada soal menganjurkan rapat umum dan mengangkut pengundi ke pusat pengundian.

      Tetapi itu dulu; sekarang tidak lagi setelah Abdul Hadi Awang menarik PAS keluar daripada gabungan pembangkang dan membawa parti Islam itu lebih dekat dengan Umno.

      Perkembangan inilah yang menyebabkan Umno yakin ia sudah menang separuh daripada perlawanannya dengan Pakatan Harapan (PH).

      Ahli Parlimen Pulai Nur Jazlan Mohamed berkata menang atau kalah dalam pilihan raya bergantung pada kekuatan jentera parti.

      "Macam mana PH hendak (hadapi pilihan raya) di kawasan pedalaman. Pengundi bukannya keluar mengundi begitu saja. Mereka perlu digerakkan untuk mengundi dan itulah pentingnya ada jentera," katanya, yang juga timbalan menteri dalam negeri.

      Nur Jazlan berkata penyokong parti yang setia akan ke pusat pengundian dan mengundi dalam apa juga keadaan tetapi belum tentu keadaannya bagi pengundi yang tiada hubung kait atau perasaan terhadap sesebuah parti, merujuk kepada pengundi atas pagar.



      Beliau berkata pengundi seperti ini perlu diangkut oleh jentera parti, yang sekarang ini tampaknya tidak dimiliki oleh PH di kawasan teras pengundi Melayu.

      Nur Jazlan berkata pada PRU 2013, Pakatan Rakyat berdiri atas kekuatan DAP dan PAS.

      "DAP bawa undi Cina sementara PAS bawa undi Melayu di kawasan luar bandar. PKR tidak terbukti membawa undi Melayu.

      "Bersatu pula sekarang nampak kuat tetapi mereka sebenarnya tidak ada jentera," katanya.
      Sekarang dengan PAS tidak lagi bersamanya, PH patah kaki untuk menggerakkan pengundi di luar bandar, kata Nur Jazlan.

      Delete
    28. PAS kesal kenyataan presiden diputar belit oleh The Malaysian Insight dan diulas oleh para pimpinan politik berdasarkan kenyataan yang diselewengkan itu.

      Wartawan yang hadir mungkin tidak memahami maksud penggunaan istilah “wazaratul Tanfiz” dan “wazaratul tafwid” yang digunakan oleh presiden atau sengaja memutar belit demi hasrat melaga-lagakan orang ramai.

      Tindakan tidak bertanggungjawab ini sangat dikesalkan.

      Ucapan presiden PAS bahawa dalam urus tadbir negara berdasarkan prinsip Islam jauh lebih adil kepada semua pihak berbanding sistem politik yang dilaksanakan di Barat seperti apabila parti Demokrat yang menang maka tidak akan ada kabinat daripada parti Republikan. Begitu juga sebaliknya.

      Namun dalam sistem pemerintahan Islam, orang bukan Islam boleh dilantik menjadi menteri kabinet dan turut terlibat dalam melaksanakan keputusan kerajaan.

      “Wazaratul tanfiz” itu satu istilah merujuk sesorang boleh membuat keputusan mutlak tanpa persetujuan orang lain. Dalam hal ini pembuat dasar yang sebegini mestilah terdiri dari penganut agama negara (Islam) kerana tidak mungkin orang bukan Islam boleh membuat keputusan berhubung dasar dan pengamalan Islam. Kerana ia melibatkan soal hukum halal dan haram, dosa dan pahala serta mesti merujuk kepada sumber utama Islam iaitu al Quran dan Hadis. Adalah tidak masuk akal sama sekali sekiranya kementerian yang menjaga hal ehwal agama Islam diberikan kepada bukan orang Islam untuk menguruskannya.

      Manakala “wazaratul tafwid” pula badan yang tiada kuasa mutlak dalam memutus sesuatu perkara dan terikat dengan keputusan kabinet. Maka ia tidak terikat dengan syarat sebagai mana “wazaratul tanfiz”. Dengan kata lain ia boleh dianggotai oleh sesiapa sahaja rakyat yang mempunyai kebolehan dan kemampuan, termasuk menjadi menteri, timbalan menteri dan lain-lain jawatan.

      Dalam konteks negara Malaysia, hanya perdana menteri yang mempunyai hak sebagai wazaratul tanfiz, manakala para menteri adalah termasuk dalam kategori wazaratul tafwid yang terikat dengan keputusan mesyuarat kabinet dan keputusan perdana menteri.

      Berikut transkrip dialog presiden PAS di Pulau Pinang bersama NGO India pada 4 Februari yang lalu:

      “Islam membenarkan kabinet — menteri, exco dari kalangan bukan Islam. Ini berbeza dengan demokrasi Barat. Kalau di Barat contohnya di Amerika, jika parti Demokrat yang menang, presiden Demokrat, menteri kabinet Demokrat, ketua jabatan semua Demokrat. Apabila Republikan yang menang, semuanya Republikan. Kalau di England, Liberal Party yang menang, semua Liberal party (yang menjawat) kecuali raja yang tak boleh dipecat kerana raja berperlembagaan.

      “Kalau Islam memerintah, Islam membahagikan kementerian, ada dua iaitu wazaratul tanfiz dan kedua wazaratul tafwid. Wazaratul tanfiz ialah kementerian yang boleh membuat polisi dan dasar negara. Inilah mesti yang menganut ideologi dan akidah negara. Dalam konteks negara moden, tidak ada individu tapi jemaah menteri yang menentukan dasar tetapi melantik menteri yang eksekutif untuk mengendalikan urusan dibenarkan orang yang bukan Islam mengikut kepakaran masing-masing. Malah Islam membenarkan kerajaan teknokrat, yang bukan ahli parlimen tapi pakar boleh menjadi menteri kabinet. Ini dalam Islam, kerajaan teknokrat.”

      Apa yang dikesali, wartawan The Malaysian Insight telah memetik kata-kata presiden PAS dalam bentuk sedemikian yang bukan sahaja jauh menyimpang daripada kata-kata sebenar presiden PAS, malah direka-rekanya sendiri.

      Petikan wartawan The Malaysian Insight, Chan Kok Leong, seperti berikut:

      “Jika PAS memerintah, ia akan terbahagi kepada dua — (satu), kabinet yang buat keputusan tentang dasar negara. Ini perlu terdiri daripada mereka yang memeluk ideologi dan kepercayaan nasional. Kabinet itu akan melantik kabinet eksekutif yang akan melaksanakan dasar dan ahlinya boleh terdiri daripada orang bukan Islam, dilantik berdasarkan kepakaran mereka.”

      Delete
    29. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    30. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    31. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    32. Dua pm terakhir mencipta rekod sewel sesewelnya dalam sejarah negara.

      I - Tun Dol:
      Pertama kali seorang PM yg negeri kelahirannya sendiri tumbang & dirampas oleh pihak pembangkang.

      Beliau juga kerana kesewelannya, telah kehilangan kekuasaan pada 4 negeri lain (Trengganu, Selangor, Kelantan & Perak) selain Penang.

      II - 'Datuk Tak Berseri Lagi' Najib:
      Satu satunya PM yg mana negeri kelahhirannya mempunyai hutang paling top kpd kerajaan pusat.

      Selain itu, parti pimpinannya, BN (Borosmah Najib) hampir2 kalah (menang cukup2 makan) hingga undi popular jatuh ke tangan pihak pembangkang buat julung kali dalam sejarah pilihanraya negara.

      Gelombang & tsunami rakyat yg semakin hari bertambah semarak baik dalam negeri maupun di luar negara memberi petunjuk akhir2 ini Najib & BN akan tumbang bila kerajaan pusat akan diambil alih oleh Pakatan Harapan selepas PRU 14..... hinggakan kerajaan Pulau Pinang hari ini begitu yakin/condident mengistiharkan pembubaran dewan negeri itu untuk pemilihan kerajaan baru tanpa menunggu kelembapan Najib membuat pengumuman tarikh PRU 14.

      Kecuali yg menerima habuan haram hasil pinjaman riba duit berpulu-puluh bilyon serta yg memang ada dendam kesumat-kebencian, hampir semua penganalisa politik luar & dalam negara berpendapat HANYA Tun Mahathir yg layak jadi PM menyelamatkan negara dari kemelut yg terlalu parah dek keserakahan & kebengapan kedua Ratu & Raja Klepet paling tersohor dalam peradaban dunia. Tun Mahathir yg sepatutnya berehat terpaksa bangkit semula aktif untuk meminpin & menyatu-padu pakatan pembangkang yg sebelum ini dah mula longgar & hilang teraju kempimpinan.

      Delete
    33. INGAT....kecuali mendapatkan kemerdekaan negara,

      ...hampir semua kejayaan cemerlang UMNO & BN selama ini adalah hasil wawasan & cetusan The Grand Old Statesman, Tun Mahatir Mohamed.

      Delete
    34. Punya lah bodoh Najib, ada ker patut harga minyak diesel lebih mahal dari harga petrol ron95.

      Memang patut Najib kena humban pd pru 14........!!

      Delete
    35. INGATKAN NAJIB BETUL2 HEBAT TAK MAHU KALAH DGN TUN MAHATHIR, RUPA2NYA DIA KLENTONG DAN MENIPU LAGI BILA TANAH FELDA DI TENGAH2 IBUKOTA HILANG DIPINDAH MILIK KE SYARIKAT KRONINYA, 'Synergy Promenade Sdn Bhd'. Tindakan dan motif 'syarikat keciput' pemaju Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) memindahkan hak milik tanah tanpa campur tangan FELDA, memang menimbulkan konroversi & persoalan.

      Menara Exhange 106, sebahagian daripada Tun Razak Exchange, salah satu projek pembangunan kebanggaan si Klepet Najib yg berangan-angan ingin mencipta rekod.

      Hmmmmmm.....David Copperfiled buat silap mata menghilangkan 'Tembok Besar China'.

      Najib lagi handal...dia melesapkan tanah felda di tengah-tengah kesibukan ibukota...!!

      Dijangka siap pada pertengahan tahun ini, menara setinggi 492 meter itu mengatasi Menara Berkembar KLCC Petronas yang berketinggian 452 meter, sebuah warisan mantan perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

      Nasib baiklah ada Rafizi Ramli membongkar satu lagi penipuan Najib......!!

      Delete
    36. SOALAN SAYA MASIH TAK TERJAWAB OLEH CYBERTEROMPAH BOROSMAH NAJIB (BN):

      The late Tun Ghafar Baba only with Malay education background left us with his MARA legacy which has produced thousands Malay businessmen/entrepreneur, MARA graduates and MARA skilled/craftsmen.

      Imagine even almost all Mercu Tanda Sejarah Kebangsaan (National Historic Landmark) merujuk kepada landskap, infrastruktur atau bangunan2 yang diiktiraf secara rasmi oleh kerajaan yg kini sebagai warisan bersejarah di peringkat kebangsaan termasuk ibu pejabat UMNO PWTC & Pusat Pentadbiran Bandar Putrajaya plus many others are landmarks that stunned the entire world which came about from Tun Mahathir's vision.

      What have Najib & KJ goons contributed so far that will leave a permanent mark in the nation history.......??

      Tun Mahathir don't have to gain education in Oxford, but what a stunning it was when he was invited to present a 'talk and a brainstorming session' at Oxford last year. And he made Malaysia famous & and appear oustanding in the world map.
      How come KJ was not honoured with such invitation...??

      How come, man..how come, ya.......??

      Delete
    37. Pingat/gelaran 'datuk' oleh pihak istana sekarang nie dah tak ada umphh sebab terlalu ramai yg dapat, sampai2 yg jual ikan bakar, artis2, pelakon, penyanyi pun begitu mudah mendapapatkannya. Dah jadi macam anugerah 'kacang putih/peanut'. Jadinya, apa nak dikisahkan kalau Sultan Kelantan tarik balik gelaran 'datuk' daripada Tun Mahathir.

      ps:
      Anugerah 'datuk' bila kita mendapat cucu oleh Illahi lebih afdal dan lebih umphh.....!!
      Inilah gelaran yg tak boleh ditarik balik oleh mana2 sultan pun.

      Delete
    38. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

      Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

      Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

      [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

      Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

      Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

      Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

      Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

      Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

      Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

      Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

      Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

      Delete
    39. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

      Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

      Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

      [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

      Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

      Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

      Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

      Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

      Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

      Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

      Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

      Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

      Delete
    40. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

      Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

      Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

      [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

      Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

      Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

      Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

      Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

      Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

      Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

      Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

      Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

      Delete
    41. Tun Mahathir apa ada heran dgn gelaran 'datuk'. Baru2 ini tanpa disuruh beliau dan isterinya (Tun Siti Hasmah anak jati Selangor) menyerah kembali pingat & gelaran 'datuk' kpd Sultan Selangor.

      Oh ya, sebelum terlupa....

      Si kejora budak sewel baru2 ini memandai-mandai mengata Tun Mahathir berusaha menghapuskan Jakim untuk menarik minat pemerhati politik yang mula mempersoalkan nasib umat Islam jika Pakatan Harapan memerintah negara ini dalam blog Shahbudin.

      Kini saya desak boleh tak budak sewel ini persembahkan ciplakan idea bodoh dia itu kpd DYMM Sultan Johor yg telah memerintahkan kerajaan baginda memutuskan hubungan dgn JAKIM.

      Nak tengok budak sewel ini berani buat berani tanggung ke tidak......

      Delete
    42. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

      Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

      Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

      [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

      Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

      Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

      Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

      Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

      Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

      Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

      Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

      Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

      Delete
    43. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    44. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    45. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    46. Kejora, perasan lah diri kamu tuu sebelum kamu nak hina & mencemuh YB Rafizi Ramli.

      Tanamkan ini dalam benak kamu bahwa YB Rafizi Ramli jenis lelaki berani buat berani tanggung bagai anak jantan sejati.
      Kamu Kejora, apa ada, asyik baling batu sembunyi tangan, bersembunyi menikus di sebalik 'Anonymouse'...??

      Bandingkan kelulusan & pencapaian Rafizi Ramali dgn kamu, malah dgn Najib sekali pun...amat jauh bagai langit dgn bumi.

      Kamu sering memperlekehkan Rafizi bagai sotong, tapi kamu sendiri dgn Najib, APA ADA sekolah pun tak abis, malah kerang busuk pun tarak.....!!

      Delete
    47. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    48. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    49. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    50. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .






























































      Delete
    51. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    52. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    53. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  2. Kertas siasatan berbulan dah bukak..tapi tak siasat2 lagi si zul kaki pompuan tu


    Kikiki

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .
































































      Delete
    2. PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI









      MACAM







      PANTAT AYAM DGN BURIT BUSYUK EMAK DIA







      PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI







      MACAM






      PANTAT AYAM DAN PANTAT EMAK DIA






      SUBHANALLAH


      TAK PATUT


      TAK PATUT

      Delete
    3. Kejora`s original version

      Rakyat dpt baca, niat sebenar NajibMO1 la!
      Agenda disusun, untuk tibai harta negara
      Bugis tua ini akan buat apa saja segala-gala
      Kalu Jho Lo tutoh jubor pun dia akan rela

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Perangai munafiiq NajibMO1, rakyat dah meluat
      Muka tebal menjual ugama, bila politiknya gawat
      Kinii, dengan Jho Lo dia serupa anjing ekor cawat
      Rela dia kasi Kejora kalau Jho Lo mintak nak liwat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Dulu NajibMO1 dah kasi Nuar tersembam jatoh
      Dia cakap Nuat kaki meliwat dan moral runtoh
      Kini sanggup melutut, dijilat Nuar punya butoh
      Rela Jora tadah jubor kalau Jho Lo mintak tutoh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1NajibPM masih lagii dgn sikap bongkak takbor
      Tidak sedar, yang diri udah hampir nak ke kubor
      Umno tempat dia cari makan, kini dah nak lebor
      Rela ditadah, kalu Jho Lo minta nak tutoh jubor

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis, perangai serupa haram jadah
      Mau kekal PM, kubang babi pun dia rela redah
      Sentiasa saja dia buat dusta, dengan jual ludah
      Kalu Jho Lo nak jubor, Jora rela tonggeng tadah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis dulu dgn Nuar dia mmg sgt marah
      Hingga bersiri BERSIH 12345, sbagi satu sejarah
      Kini dia buat U-turn, 180 darjah bertukar wajah
      Kalau Jho Lo nak jubor bila2 pun Jora akan serah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1Najib nak kekal PM lagi, pasti rakyat tolak
      Bugis tua ini, ibarat anjing gila yang menyalak
      Bila dia sembah jilat Jho Lo, dia kena tempelak
      Kalu Jho Lo nak jubor, bila2 pun Jora akan selak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Bila MO1 Najib tewas, air mata Kejora mngalir
      Mau balas dendam, dijaja fitnah ke hulu hilir
      Dulu diperdajal Jora, kini tiba diaa punya gilir
      Kejora tadah jubor, kalau Jho Lo nak jolok pelir

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Reply
      Replies


      Amacam Jora?

      Sedap tak kena TUTOH?

      PADAN DENGAN MUKA ENGKAU!!!!!!!!

      Delete
    4. PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI









      MACAM







      PANTAT AYAM DGN BURIT BUSYUK EMAK DIA







      PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI







      MACAM






      PANTAT AYAM DAN PANTAT EMAK DIA






      SUBHANALLAH


      TAK PATUT


      TAK PATUT

      Delete
    5. PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI









      MACAM







      PANTAT AYAM DGN BURIT BUSYUK EMAK DIA







      PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI







      MACAM






      PANTAT AYAM DAN PANTAT EMAK DIA






      SUBHANALLAH


      TAK PATUT


      TAK PATUT

      Delete





    6. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete
    7. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete



    8. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    9. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    10. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    11. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    12. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    13. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    14. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    15. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete



    16. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete
    17. PAK OTHAMAN;

      BETUL TU SAYA SETUJU

      KEJORA TAK RETI MENULIS

      TULISAN CAKAR AYAM ATAU PANTAT AYAM

      SKRG KEJORA MAKIN TAK WARAS

      NAK TULIS TAK RETI DIA TAU



      TAB


      SAJA




      BODOOOOOH BETUL KEJORA DAN ANAK DIDIL NAJIB YG KLUAR DARI LUBANG NAJIS APA TAK TAU


      LUBANG EMAK DIA BERKURAP KUT


      HA HA HA HA

      Delete


































































    18. RAFIZI ADA OTAK


      PANTAT EMAK KEJORA NI MACAM KERANG







      BODOH NAK MAMPOSSSS



      TOLONGLAH PAK OTHAMAN JGN BANDINGKAN KOJOLA DGN RAFIZI


















      BUDAK SEWEL YG MASIH MELEKAT DEKAT PANTAT EMAK DIA NI JAUH BEZA




      MCM KEPALA NAJIB MELEKAT DKT BOROSPANTATMAH













      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH
      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete
    19. AK OTHAMAN;

      BETUL TU SAYA SETUJU

      KEJORA TAK RETI MENULIS

      TULISAN CAKAR AYAM ATAU PANTAT AYAM

      SKRG KEJORA MAKIN TAK WARAS

      NAK TULIS TAK RETI DIA TAU



      TAB


      SAJA




      BODOOOOOH BETUL KEJORA DAN ANAK DIDIL NAJIB YG KLUAR DARI LUBANG NAJIS APA TAK TAU


      LUBANG EMAK DIA BERKURAP KUT


      HA HA HA HA

      Delete
    20. AK OTHAMAN;

      BETUL TU SAYA SETUJU

      KEJORA TAK RETI MENULIS

      TULISAN CAKAR AYAM ATAU PANTAT AYAM

      SKRG KEJORA MAKIN TAK WARAS

      NAK TULIS TAK RETI DIA TAU



      TAB


      SAJA




      BODOOOOOH BETUL KEJORA DAN ANAK DIDIL NAJIB YG KLUAR DARI LUBANG NAJIS APA TAK TAU


      LUBANG EMAK DIA BERKURAP KUT


      HA HA HA HA

      Delete
    21. AK OTHAMAN;

      BETUL TU SAYA SETUJU

      KEJORA TAK RETI MENULIS

      TULISAN CAKAR AYAM ATAU PANTAT AYAM

      SKRG KEJORA MAKIN TAK WARAS

      NAK TULIS TAK RETI DIA TAU



      TAB


      SAJA




      BODOOOOOH BETUL KEJORA DAN ANAK DIDIL NAJIB YG KLUAR DARI LUBANG NAJIS APA TAK TAU


      LUBANG EMAK DIA BERKURAP KUT


      HA HA HA HA

      Delete
    22. AK OTHAMAN;

      BETUL TU SAYA SETUJU

      KEJORA TAK RETI MENULIS

      TULISAN CAKAR AYAM ATAU PANTAT AYAM

      SKRG KEJORA MAKIN TAK WARAS

      NAK TULIS TAK RETI DIA TAU



      TAB


      SAJA




      BODOOOOOH BETUL KEJORA DAN ANAK DIDIL NAJIB YG KLUAR DARI LUBANG NAJIS APA TAK TAU


      LUBANG EMAK DIA BERKURAP KUT


      HA HA HA HA

      Delete
    23. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    24. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete

    25. KEPALA KEJORA ANAK DIDIK NAJIB OTAK MELEKAT KAT CIBAI PANTAT EMAK DIA


      BANDINGKAN KECERDIKAN RAPUJI DGN KEBODOHAN MAT TAB


      KAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

      Delete
    26. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  3. Perak... Ehemmm!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    2. PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI









      MACAM







      PANTAT AYAM DGN BURIT BUSYUK EMAK DIA







      PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI







      MACAM






      PANTAT AYAM DAN PANTAT EMAK DIA






      SUBHANALLAH


      TAK PATUT


      TAK PATUT

      Delete
    3. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
  4. Agaknya keadaan yang sama sedang berlaku dalam ROS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    2. PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI









      MACAM







      PANTAT AYAM DGN BURIT BUSYUK EMAK DIA







      PAK OTHAMAN


      BEZA KEJORA DGN RAFIZI







      MACAM






      PANTAT AYAM DAN PANTAT EMAK DIA






      SUBHANALLAH


      TAK PATUT


      TAK PATUT

      Delete
    3. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    4. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
  5. Jika seminggu yang lalu, laman media serta dikalangan ahli Politik kedai kopi sibuk membicarakan soal pembahagian kerusi PRU dikalangan puak Pakatan Haprak tu di Selangor.

    Isu itu dibangkitkan oleh PAN yang mendakwa PKR telah meminggirkan mereka dalam runding pembahagian kerusi DUN Selangor menjelang Pilihan Raya Umum yang akan datang.

    PAN mendakwa, sehingga ke hari ini, PKR selaku 'Kepala Pakatan' Selangor tidak pernah mengadakan sebarang rundingan berhubung isu pembahagian kerusi dengan rakan sekutunya.

    Isu yang dibangkitkan oleh kepimpinan PAN itu juga disokong oleh DAPigs Selangor yang turut mendakwa PKR juga tidak memanggil mereka untuk berbincang soal pembahagian kerusi.

    Walaupun kepimpinan PKR menafikan dakwaan yang dibuat, PAN serta DAPigs tetap tidak berganjak dari pendirian mereka dan mendesak agar pucuk pimpinan Pakatan menyelesaikan isu tersebut.

    Menurut laporan yang disiarkan semalam, Azmin Ali selaku Pengerusi Pakatan Selangor akhirnya menyerah kalah dan akan memanggil ke semua parti dalam gabungan Pakatan itu untuk bermesyuarat.

    Jika dilihat dari satu sudut, isu mengenai pembahagian kerusi DUN di Selangor itu seolah - olah dapat diselesaikan melalui perbincangan yang dijadualkan semalam. Tetapi jangkaan itu ternyata meleset.

    Kali ini, PPBM pulak mengeluarkan kenyataan media mendakwa keputusan berhubung pembahagian kerusi DUN yang dibuat oleh Pakatan Selangor semalam sebagai tidak diiktiraf.

    Wakil parti itu menegaskan, PPBM tetap mahu bertanding di 12 kerusi DUN yang dimenangi oleh UMNO dalam Pilihan Raya Umum yang lepas dan keputusan itu tidak berubah.

    Kata wakil PPBM itu, tindakan PKR yang turut membuat tuntutan ke atas 12 kerusi itu adalah sebagai satu langkah tidak masuk akal memandangkan tujuan PPBM adalah untuk menggantikan UMNO.
    “PPBM ditubuhkan untuk bersaing dengan Umno dan menggantikan Umno, kerana itulah kita mahu meletakkan calon di 12 kerusi. PKR mahukan semua kerusi itu. Maka kita kosonglah. Tidak ada apa-apa keputusan pada hari ini,” katanya.
    Kenyataan dari wakil PPBM itu secara tidak lansung membuktikan bahawa Pakatan masih GAGAL untuk menyelesaikan isu pembahagian kerusi kerana masing - masing sibuk nak menjaga kepentingan Politik Peribadi diri sendiri!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    2. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    3. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  6. Rakyat hanya perlu menunggu sehingga selesai pru 14. Setelah itu tunggu spin dari para menteri bn atau penyelongkaran dari menteri pakatan...

    nasib malaysia..

    gitu lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    2. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
  7. Tanam pinang biar rapat rapat
    Biar senang puyuh nak berlari
    Dzul dah berenang bkaki empat
    Ponzi yang masih tercari cari

    Bila laaa .... boleh dapat nih????????

    ReplyDelete
    Replies
    1. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
    2. 9:51,
      Sebaik sahaja KERAJAAN PAKATAN HARAPAN mengangkat sumpah semua di bawah ini anda akan dapat:-

      1 GST dihapuskan
      2 Tiada GST Harga barang turun / murah
      3 Kos sara hidup jadi rendah
      4 Kehidupan kita kembali meriah
      5 Dengan Pemerintah berintegriti beramanah
      6 Hapuskan pencuri dan penjenayah
      7 Dari kalangan menteri hinggalah ke suri rumah
      8 Khazanah Malaysia akan bertambah tambah
      9 Malaysia kembali BERMARUAH BERTAMBAH BAROKAH
      10 IN SYA ALLAH. AMIN

      AYUH SEMUA! DARI PERLIS HINGGA KE SABAH - UNDI

      PAKATAN HARAPAN (AMANAH DAP PPBM PKR WARISAN)=PH

      DALAM PRU14 AKAN DATANG. UNDI ANDA AMAT BERHARGA

      PENENTUAN BAHAGIA ATAU DERITA.

      PILIHAN DI TANGAN ANDA!

      JANGAN SIA SIAKAN UNDI ANDA!!!!!!!

      HIDUP PH HIDUP PH HIDUP PH!!!!!!!!

      Delete
    3. Kejora`s original verson

      Rakyat dpt baca, niat sebenar NajibMO1 la!
      Agenda disusun, untuk tibai harta negara
      Bugis tua ini akan buat apa saja segala-gala
      Kalu Jho Lo tutoh jubor pun dia akan rela

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Perangai munafiiq NajibMO1, rakyat dah meluat
      Muka tebal menjual ugama, bila politiknya gawat
      Kinii, dengan Jho Lo dia serupa anjing ekor cawat
      Rela dia kasi Kejora kalau Jho Lo mintak nak liwat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Dulu NajibMO1 dah kasi Nuar tersembam jatoh
      Dia cakap Nuat kaki meliwat dan moral runtoh
      Kini sanggup melutut, dijilat Nuar punya butoh
      Rela Jora tadah jubor kalau Jho Lo mintak tutoh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1NajibPM masih lagii dgn sikap bongkak takbor
      Tidak sedar, yang diri udah hampir nak ke kubor
      Umno tempat dia cari makan, kini dah nak lebor
      Rela ditadah, kalu Jho Lo minta nak tutoh jubor

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis, perangai serupa haram jadah
      Mau kekal PM, kubang babi pun dia rela redah
      Sentiasa saja dia buat dusta, dengan jual ludah
      Kalu Jho Lo nak jubor, Jora rela tonggeng tadah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis dulu dgn Nuar dia mmg sgt marah
      Hingga bersiri BERSIH 12345, sbagi satu sejarah
      Kini dia buat U-turn, 180 darjah bertukar wajah
      Kalau Jho Lo nak jubor bila2 pun Jora akan serah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1Najib nak kekal PM lagi, pasti rakyat tolak
      Bugis tua ini, ibarat anjing gila yang menyalak
      Bila dia sembah jilat Jho Lo, dia kena tempelak
      Kalu Jho Lo nak jubor, bila2 pun Jora akan selak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Bila MO1 Najib tewas, air mata Kejora mngalir
      Mau balas dendam, dijaja fitnah ke hulu hilir
      Dulu diperdajal Jora, kini tiba diaa punya gilir
      Kejora tadah jubor, kalau Jho Lo nak jolok pelir

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Reply
      Replies

      Anonymous9 February 2018 at 08:03
      Amacam Jora?

      Sedap tak kena TUTOH?

      PADAN DENGAN MUKA ENGKAU!!!!!!!!

      Delete
    4. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
  8. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasihlah kerana telah berjaya sabotaj blog budin dan berjaya menyusahkan pemberi komen blog ini. Allah sja yang dapat membalas budi-baik tukang sabotaj. terima kasih kejora & gang.

      Delete
    2. SAMA-SAMA.....

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .





























































      Delete
  9. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  10. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  11. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  12. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  13. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  14. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  15. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  16. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora`s original verson

      Rakyat dpt baca, niat sebenar NajibMO1 la!
      Agenda disusun, untuk tibai harta negara
      Bugis tua ini akan buat apa saja segala-gala
      Kalu Jho Lo tutoh jubor pun dia akan rela

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Perangai munafiiq NajibMO1, rakyat dah meluat
      Muka tebal menjual ugama, bila politiknya gawat
      Kinii, dengan Jho Lo dia serupa anjing ekor cawat
      Rela dia kasi Kejora kalau Jho Lo mintak nak liwat

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Dulu NajibMO1 dah kasi Nuar tersembam jatoh
      Dia cakap Nuat kaki meliwat dan moral runtoh
      Kini sanggup melutut, dijilat Nuar punya butoh
      Rela Jora tadah jubor kalau Jho Lo mintak tutoh

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1NajibPM masih lagii dgn sikap bongkak takbor
      Tidak sedar, yang diri udah hampir nak ke kubor
      Umno tempat dia cari makan, kini dah nak lebor
      Rela ditadah, kalu Jho Lo minta nak tutoh jubor

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis, perangai serupa haram jadah
      Mau kekal PM, kubang babi pun dia rela redah
      Sentiasa saja dia buat dusta, dengan jual ludah
      Kalu Jho Lo nak jubor, Jora rela tonggeng tadah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1 Najib Bugis dulu dgn Nuar dia mmg sgt marah
      Hingga bersiri BERSIH 12345, sbagi satu sejarah
      Kini dia buat U-turn, 180 darjah bertukar wajah
      Kalau Jho Lo nak jubor bila2 pun Jora akan serah

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      MO1Najib nak kekal PM lagi, pasti rakyat tolak
      Bugis tua ini, ibarat anjing gila yang menyalak
      Bila dia sembah jilat Jho Lo, dia kena tempelak
      Kalu Jho Lo nak jubor, bila2 pun Jora akan selak

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


      Bila MO1 Najib tewas, air mata Kejora mngalir
      Mau balas dendam, dijaja fitnah ke hulu hilir
      Dulu diperdajal Jora, kini tiba diaa punya gilir
      Kejora tadah jubor, kalau Jho Lo nak jolok pelir

      Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

      Reply
      Replies

      Anonymous9 February 2018 at 08:03
      Amacam Jora?

      Sedap tak kena TUTOH?

      PADAN DENGAN MUKA ENGKAU!!!!!!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  22. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .































































    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  24. Bodoh. Baik bukak blog sendiri. Buat ulasan panjang2. Benda yg ulang2. Tp lagi bodoh dan sial hantar komen kosong. Menampakkan mentaliti yg rendah dan x berpendidikan. Hny menunggu dedak ihsan dr kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  25. Kejora`s original version

    Rakyat dpt baca, niat sebenar NajibMO1 la!
    Agenda disusun, untuk tibai harta negara
    Bugis tua ini akan buat apa saja segala-gala
    Kalu Jho Lo tutoh jubor pun dia akan rela

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Perangai munafiiq NajibMO1, rakyat dah meluat
    Muka tebal menjual ugama, bila politiknya gawat
    Kinii, dengan Jho Lo dia serupa anjing ekor cawat
    Rela dia kasi Kejora kalau Jho Lo mintak nak liwat

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Dulu NajibMO1 dah kasi Nuar tersembam jatoh
    Dia cakap Nuat kaki meliwat dan moral runtoh
    Kini sanggup melutut, dijilat Nuar punya butoh
    Rela Jora tadah jubor kalau Jho Lo mintak tutoh

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    MO1NajibPM masih lagii dgn sikap bongkak takbor
    Tidak sedar, yang diri udah hampir nak ke kubor
    Umno tempat dia cari makan, kini dah nak lebor
    Rela ditadah, kalu Jho Lo minta nak tutoh jubor

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    MO1 Najib Bugis, perangai serupa haram jadah
    Mau kekal PM, kubang babi pun dia rela redah
    Sentiasa saja dia buat dusta, dengan jual ludah
    Kalu Jho Lo nak jubor, Jora rela tonggeng tadah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    MO1 Najib Bugis dulu dgn Nuar dia mmg sgt marah
    Hingga bersiri BERSIH 12345, sbagi satu sejarah
    Kini dia buat U-turn, 180 darjah bertukar wajah
    Kalau Jho Lo nak jubor bila2 pun Jora akan serah

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    MO1Najib nak kekal PM lagi, pasti rakyat tolak
    Bugis tua ini, ibarat anjing gila yang menyalak
    Bila dia sembah jilat Jho Lo, dia kena tempelak
    Kalu Jho Lo nak jubor, bila2 pun Jora akan selak

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh


    Bila MO1 Najib tewas, air mata Kejora mngalir
    Mau balas dendam, dijaja fitnah ke hulu hilir
    Dulu diperdajal Jora, kini tiba diaa punya gilir
    Kejora tadah jubor, kalau Jho Lo nak jolok pelir

    Kah kaahh kaaahhh kaaaahhhh kaaaaahhhh

    Reply
    Replies

    Anonymous9 February 2018 at 08:03
    Amacam Jora?

    Sedap tak kena TUTOH?

    PADAN DENGAN MUKA ENGKAU!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  26. 9:51,
    Sebaik sahaja KERAJAAN PAKATAN HARAPAN mengangkat sumpah semua di bawah ini anda akan dapat:-

    1 GST dihapuskan
    2 Tiada GST Harga barang turun / murah
    3 Kos sara hidup jadi rendah
    4 Kehidupan kita kembali meriah
    5 Dengan Pemerintah berintegriti beramanah
    6 Hapuskan pencuri dan penjenayah
    7 Dari kalangan menteri hinggalah ke suri rumah
    8 Khazanah Malaysia akan bertambah tambah
    9 Malaysia kembali BERMARUAH BERTAMBAH BAROKAH
    10 IN SYA ALLAH. AMIN

    AYUH SEMUA! DARI PERLIS HINGGA KE SABAH - UNDI

    PAKATAN HARAPAN (AMANAH DAP PPBM PKR WARISAN)=PH

    DALAM PRU14 AKAN DATANG. UNDI ANDA AMAT BERHARGA

    PENENTUAN BAHAGIA ATAU DERITA.

    PILIHAN DI TANGAN ANDA!

    JANGAN SIA SIAKAN UNDI ANDA!!!!!!!

    HIDUP PH HIDUP PH HIDUP PH!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 9:51,
      Sebaik sahaja KERAJAAN PAKATAN HARAPAN mengangkat sumpah semua di bawah ini anda akan dapat:-

      1 GST dihapuskan
      2 Tiada GST Harga barang turun / murah
      3 Kos sara hidup jadi rendah
      4 Kehidupan kita kembali meriah
      5 Dengan Pemerintah berintegriti beramanah
      6 Hapuskan pencuri dan penjenayah
      7 Dari kalangan menteri hinggalah ke suri rumah
      8 Khazanah Malaysia akan bertambah tambah
      9 Malaysia kembali BERMARUAH BERTAMBAH BAROKAH
      10 IN SYA ALLAH. AMIN

      AYUH SEMUA! DARI PERLIS HINGGA KE SABAH - UNDI

      PAKATAN HARAPAN (AMANAH DAP PPBM PKR WARISAN)=PH

      DALAM PRU14 AKAN DATANG. UNDI ANDA AMAT BERHARGA

      PENENTUAN BAHAGIA ATAU DERITA.

      PILIHAN DI TANGAN ANDA!

      JANGAN SIA SIAKAN UNDI ANDA!!!!!!!

      HIDUP PH HIDUP PH HIDUP PH!!!!!!!!

      Delete
    2. YO KOOOOO.....

      KEH...KEH...KEH...KEH...KEH...KEH....

      BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

      SEMENTARA KERRRRR!!!!

      KAHKAHKAH....

      NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































      .

































































      .

































































      .

































































      .

































































      .































































      Delete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  30. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  31. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  32. Blog Budin sedang dimengalami CENCORSHIP.
    UMNOBN sudah takut.
    PASu sudah sesat,

    Semua sudah jelas.
    Tk perlu spin2 lg.
    Akta Fake News hapa la kunun.
    Tufuhan Fake News utk amal CENVORSHIP.
    Sabotage Nl9g juga CENCORSHIP.
    CENCORSHIP dilakukan pukak takut,rejim klepet dan agamawang2 sonsang pengamal mungkar.
    Ehhh, jelas sudah kot?, tak perlu nk mengaji kt mesir baru tahu mana mungkar.
    Bodoh punya,Melayu Islam umnoPas,pengamal mungkar,pemakan Taek Low, nk pusing cerita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  33. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

    Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

    Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

    [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

    Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

    Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

    Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

    Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

    Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

    Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

    Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

    Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas satu persatu kes fitnah Si Rafizi ni dibawa ke muka pengadilan. Pun masih ada lagi manusia di Malaysia ni yang mahu membela tindakan jijik yang telah dilakukannya selama ini?

      Jika sebelum ini, Si Rafizi tu pernah tampil merayu simpati Murahan dari kalangan rakyat Malaysia untuk membayar tuntutan sebanyak RM 300 ribu kerana memfitnah Pengerusi NFCorp.

      Dua hari lepas, Si Rafizi tu telah dijatuhkan hukuman penjara selama 30 bulan kerana didapati bersalah mendedahkan transaksi akaun bank tanpa kebenaran dibawah Akta BAFIA secara umum.

      [Baca Juga: BUAT APA NAK KESIAN KAT SI KAKI FITNAH NI!!!]

      Kali ini, Si Rafizi tu bakal berhadapan dengan satu lagi kes saman fitnah yang telah dilakukan terhadap Tabung Haji yang didakwa akan bankrap melalui status dilaman Facebooknya.

      Rafizi didakwa atas tuduhan pindaan fitnah jenayah di bawah Seksyen 500 Kanun Keseksaan tahun lepas. Tuduhan itu dipinda selepas Rafizi membuat aduan ianya tidak jelas.

      Dalam pertuduhan pindaan itu, Rafizi dituduh mendakwa rizab TH mengalami defisit untuk 2 tahun berturut-turut menyebabkan TH tidak mampu membayar semula pendeposit jika mereka semua mahu mengeluarkan simpanan serentak.

      Ekoran sebaran fitnah Si Rafizi itu telah mengakibatkan hampir 4000 orang pengikut Pakatan hilang kelayakan untuk menunaikan ibadah haji kerana bertindak mengeluarkan semua simpanan mereka.

      Pokok pangkalnya, kesan amalan fitnah yang dilakukan oleh Si Rafizi ni cukup besar dan sekiranya ia tidak dikekang, takut nanti fitnah itu akan menjadi kebiasaan dikalangan rakyat.

      Itu pun belum cerita lagi fitnah jijik Si Rafizi yang dibuat terhadap rakan seperjuangannya. Sebelum ini, Rafizi pernah menabur fitnah terhadap Khalid Ibrahim bagi menjayakan agenda Langkah Kajang.

      Kemudian Rafizi juga pernah menabur fitnah dan membuat aduan palsu kepada pihak SPRM berhubung salah laku dalam pentadbiran Rejim Pakatan Selangor pimpinan Azmin Ali.

      Mujur la Rejim Pakatan Si Azmin Ali tu takde maruah dan kecut buah kerandut nak ambil tindakan terhadap fitnah Rafizi berhubung penyelewengan kuasa dan Rasuah Betina yang disebarkan sebelum ini. Kalau tidak, memang jahanam la Si Rafizi tu jawabnya!!!

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    7. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  34. Friends, Malaysians & countrymen,
    Lend me your ear......

    BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

    BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

    Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

    This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

    And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

    Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    3. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    4. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    5. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
  35. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

    Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

    It should be be simple book entries, shouldn't it?

    Surely there is no need for money to change hands.

    Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

    Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    2. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    3. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    4. pak othaman


      KEJORA PUKIMAK ANAK HARAMZADAH



      Delete
    5. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    7. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    8. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    9. STRONG REMINDER TO NAJIB:

      Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      ULANG TAYANG / REPEAT BROADCAST:
      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
  36. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  37. BAGI AKU PELUANG 2 TAHUN LAGI JADI PIEMM....

    SEMENTARA KERRRRR!!!!

    KAHKAHKAH....

    NUAR AL JUBURI DAN PUAK2 PKR KENA TIPU HIDUP2 SAMA MAMAK MATDEY...























































    .

































































    .

































































    .

































































    .

































































    .






























































    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  39. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  40. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    2. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    3. ULANG TAYANG / REPEAT BROADCAST:
      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
  41. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  42. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  44. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  46. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  49. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  50. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  51. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  52. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Friends, Malaysians & countrymen,
      Lend me your ear......

      BNM is an agency within MOF. If they need a land for their training facilities, the gomen could duly find and give them the land.

      BNM need not to pay whopping 2 billion. They only need to pay premium or below the market price for the land since BNM is an agency within MOF and the land meant for educational purpose. Not commercial one.

      Even if BNM does have the money, its money too comes from the same source, i.e. the Treasury. From the same piggy bank.

      This kind of transaction really is an anomaly. No announcement whatsoever. No words from the governor. 2 billion changed hands with no duly publicity. It looks like they need to find a reason to move 2 billion around and for what purpose?

      And the news that gomen has baught majority stake for the country’s newly crowned tallest skycraper at TRX. How much it costs the Treasury? Why there was no coverage in the media. What is there to be afraid of?

      Just as you thought all the wastage, the mindless and mind boggling spending of public funds had dissipate, that gomen finally had come to its senses, yet it happened again right under your nose in the worst possible way.

      Delete
    2. Bank Negara buys land for RM2b for financial education hub, what a nonsense riidiculous statement it was.......??

      Yup, this is a weird transaction from Jibbo led umno-bn.

      It should be be simple book entries, shouldn't it?

      Surely there is no need for money to change hands.

      Imagine Bank Negera printed or otherwise put into circulation RM 2 Billion, while the Ringgit value of the reserves of gold and foreign currency fell by about RM 20 Billion.

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    3. ULANG TAYANG / REPEAT BROADCAST:

      Najib, kalau nak klentongpun, agak2 lah jangan terikut-ikut cara kejora anak haramjadah budak sewel tuuuu......!!

      Delete
    4. INGAT....kecuali mendapatkan kemerdekaan negara,

      ...hampir semua kejayaan cemerlang UMNO & BN selama ini adalah hasil wawasan & cetusan The Grand Old Statesman, Tun Mahatir Mohamed.

      Delete
    5. Dua pm terakhir mencipta rekod sewel sesewelnya dalam sejarah negara.

      I - Tun Dol:
      Pertama kali seorang PM yg negeri kelahirannya sendiri tumbang & dirampas oleh pihak pembangkang.

      Beliau juga kerana kesewelannya, telah kehilangan kekuasaan pada 4 negeri lain (Trengganu, Selangor, Kelantan & Perak) selain Penang.

      II - 'Datuk Tak Berseri Lagi' Najib:
      Satu satunya PM yg mana negeri kelahhirannya mempunyai hutang paling top kpd kerajaan pusat.

      Selain itu, parti pimpinannya, BN (Borosmah Najib) hampir2 kalah (menang cukup2 makan) hingga undi popular jatuh ke tangan pihak pembangkang buat julung kali dalam sejarah pilihanraya negara.

      Gelombang & tsunami rakyat yg semakin hari bertambah semarak baik dalam negeri maupun di luar negara memberi petunjuk akhir2 ini Najib & BN akan tumbang bila kerajaan pusat akan diambil alih oleh Pakatan Harapan selepas PRU 14..... hinggakan kerajaan Pulau Pinang hari ini begitu yakin/condident mengistiharkan pembubaran dewan negeri itu untuk pemilihan kerajaan baru tanpa menunggu kelembapan Najib membuat pengumuman tarikh PRU 14.

      Kecuali yg menerima habuan haram hasil pinjaman riba duit berpulu-puluh bilyon serta yg memang ada dendam kesumat-kebencian, hampir semua penganalisa politik luar & dalam negara berpendapat HANYA Tun Mahathir yg layak jadi PM menyelamatkan negara dari kemelut yg terlalu parah dek keserakahan & kebengapan kedua Ratu & Raja Klepet paling tersohor dalam peradaban dunia. Tun Mahathir yg sepatutnya berehat terpaksa bangkit semula aktif untuk meminpin & menyatu-padu pakatan pembangkang yg sebelum ini dah mula longgar & hilang teraju kempimpinan.
      Delete

      Delete
  53. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah sampai ke tahap kronik rupanya anak pelacur ni .

      Sampaikan di hari Juma'at pun masih nak menyundal lagi .

      Jangan pula di kata anu mamak badak dia sudah tak kenal tuan ????

      Delete
    2. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  54. Kt malaysia ni pihak berwajib klu suh siasat pembgkang cepat betul bertindak...mcm kes belon kuning dan banglo murah lim guan eng.tak tidor malam AG pandi dok sibuk hal tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  55. Undang2 Whistleblower auta.
    Undang bebas maklumat auta.
    Undang2 Fake news adalah nama lain utk censorship.
    Malah spam blog pro PH juga satu bentuk censorship yg zalim.

    Semua Undang2 tertaklok pada Undang2 klepet.
    Mampos Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  56. Tn Budin ,

    Sudah acapkali saya nyatakan ...apa saja yang berkait dengan "Kepala Bapak Kau" serta kuncu2 dia , penghujungnya adalah NFA ..Najib Fuck All !!!

    ReplyDelete
  57. woi kojolla,jangan lebih-lebih nak sabotaj!

    kalu dah tak nak jadi manusia,

    aku sumpah kang jadi LIPAST(LIPAS)baru tau!

    bodohhhh....ada ilmu...tapi bodoh!!!!

    malang ada waden macam ko....


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...