Monday 16 November 2015

PELAN RASIONALISASI HUTANG 1MDB, TAPI RASIONALKAH IA KEPADA RAKYAT?

Keputusan siapa bakal memenangi tender membeli Edra Energy, syarikat milik 1MDB akan diumumkan tidak lagi. Ia merupakan sebahagian daripada pelan rasionalisasi 1MDB untuk mengurangkan hutangnya yang dianggarkan berjumlah RM42 bilion.

Aset Edra yang mahu dijual itu terdiri daripada lima loji janakuasa tempatan dan lapan di luar negara yang dinilai harganya oleh bank-bank kira-kira RM10 bilion.

Ada juga laporan yang menyebut penjualan itu mungkin sekitar RM12 hingga RM16 bilion. Bagaimanapun 1MDB membeli kesemua IPP itu dengan harga RM18 bilion, dengan antaranya dibeli pada harga lebih tinggi daripada nilai pasaran, terutama beberapa 1PP yang sudah hampir "tarikh matinya".

Tender untuk membeli Edra ditutup pada 6 November lalu dan keputusan siapa yang bakal memenangi dijangka akan diumumkan dalam waktu terdekat ini. 

Dipercayai empat pembida telah disenarai-pendekkan untuk memiliki Edra, yang antaranya ialah TNB dan syarikat usahasama China dengan Qatar.

Di atas kertas, terlihat seolah-olah syarikat luar negara berpeluang cerah memiliki aset 1MDB itu berikutan harga terbaik yang ditawarkan mereka. Ia kemudian diikuti dengan kesediaan kerajaan melonggarkan pegangan syarikat asing dalam mana-mana syarikat tenaga tempatan ditingkatkan daripada 49 peratus kepada 100 peratus.

Sumber pemain industri tenaga menyebut, semua yang dilakukan itu hanyalah "wayang"  semata-mata kerana hakikatnya kerajaan memang mahu menjual loji janakuasa milik 1MDB itu kepada TNB tetapi tidak mahu terlalu berterus-terang kerana bimbang dilihat mahu menjadikan syarikat pembekal tenaga itu sebagai penyelamat.
Permainan itu tambah "menjadi"  apabila PKR melalui Rafizi turut membantah dan mengemukakan usul di Parlimen bagi membincangkan kelonggaran pemilikan asing yang dibuat kerajaan itu yang seolah-olah akan memberi kelebihan kepada syarikat usahasama China-Qatar memenangi tender membeli Edra.

Bantahan PKR berasaskan bahawa jika ia menjadi kenyataan, bermakna bukan saja aset negara telah jatuh ke tangan asing, bahkan juga memberi ruang kepada pihak luar menentukan kadar tarif elektrik negara.

Sebagai pihak yang sayangkan negara, bantahan PKR dan Rafizi memang ada asasnya, tetapi dalam masa yang sama memang itulah yang dimahukan oleh 1MDB dan kerajaan.

Dengan itu, jika TNB yang dipilih untuk membeli Edra, ia tidak lagi dilihat sebagai penyelamat hutang-hutang 1MDB semata-mata, bahkan juga kononnya untuk menjaga kepentingan ekuiti negara tidak terlepas ke tangan asing dan untuk memastikan kadar tarif letrik tidak ditentukan oleh pihak luar.

Namun, jangan lupa, apabila TNB yang dipilih membeli loji-loji janakuasa itu, ia bukan saja menambahkan beban syarikat utiliti negara itu, tetapi juga menjadikan rakyat menanggung sekali lagi beban 1MDB.

1MDB adalah milik kerajaan dan TNB juga milik kerajaan. Jika kali pertama 1MDB meminjam wang melalui penjualan bon yang dijamin kerajaan untuk membeli loji-loji itu, melalui pembelian oleh TNB kali ini, ia sudah tentu perlu meminjam wang juga untuk membelinya.

Sebagai syarikat kerajaan, saham-saham TNB hanya kira-kira 15 peratus saja yang diapungkan di pasaran terbuka dan selebihnya adalah milik kerajaan melalui pelbagai agensi pelaburan dan pemegang amanahnya.

Bermakna, jika TNB meminjam wang untuk membeli loji-loji Edra itu, ia sebenarnya turut saja melibatkan kepentingan rakyat sama.

Kali pertama ketika 1MDB membuat pembelian, kerajaan menjadi penjamin yang bermakna hak-hak rakyat dijadikan cagaran, kali kedua untuk menyelamatkan hutang-hutangnya, sekali lagi hak rakyat dipertaruhkan.

TNB bukan tidak sedar dan tidak bimbang dengan keadaan ini. Tetapi apa pilihan yang mereka ada?

Lantaran itu, kakitangan TNB telah mengadakan solaf hajat pada Jumaat lalu memohon perlindungan dan petunjuk Tuhan berhubung kemelut ini. 

Dengan ini, dalam isu 1MDB ini saja, dua agensi kerajaan sudah mengadakan solat hajat memohon perlindungan dan agar terus diberkan kekuatan iaitu TNB dan SPRM. Tidak pernah ada syarikat lain selain 1MDB yang menimbulkan masalah sebegini rupa kepada mana-mana agensi kerajaan sebelum ini.

Secara mudahnya, penjualan loji-loji janakuasa itu ialah sebahagian pelan rasionalisasi hutang 1MDB, tapi adakah ia rasional kepada rakyat? (SH 16/11/2015)

26 comments:

  1. Najib sebagai pencipta 1mdb dan masalah susulannya perlu lebih rasional dengan cara meletak jawatan.

    ReplyDelete
  2. "..tetapi tidak mahu terlalu berterus-terang kerana bimbang dilihat mahu menjadikan syarikat pembekal tenaga itu sebagai penyelamat."

    Penyelamat ke, atau "BARUAH"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasional apanya? Beli masa beli IPP dengan harga lebih tinggi daripada pasaran serta tarikh gunapakai pun hampir luput. Nak jual pula dengan harga murah.

      Akai ada ka?

      Delete
    2. Semua ni olok2 dan main2 saja nak lupus hutang. When BN clowns doing buy and sell, all the ways are profit!!!! Kenapa? Tak percaya?

      Lepas jual, duit hasil jual dirembat masuk poket lagi dan lagi dan seterusnya hutang dulu kekal untuk rakyat membayarnya.

      Tak reti2 lagi ka cara pimpinan UMNO berniaga? Mana pernah derang rugi. Semuanya untung. Beli pun untung berpuluh kali ganda..habis difaraid masuk poket sendiri jugak, dan masa jual tak kira murah-mahal pun tetap untung berpuluh kali ganda. Untung semua dia kebas, beban hutang jaminan kerajaan rakyat bayar. InsyaAllah semuanya untung.

      Haha.. bodoh sampai ke mampus la kita sbg rakyat ni. Apa derang nak risau. Beli pun untung..sbb beli dgn duit rakyat.. trus harta jadi milik persendirian secara percuma. Waktu jual, lagi la best, masyuk direct kiri dan kanan ke poket sendiri. Tak reti2 lagi ka cara BN clowns berniaga?

      Delete
    3. 1. Nak beli sesuatu aset atau buat apa-apa projek = modal guna duit cukai, zakat, denda saman dan hasil simpanan tabungan rakyat. LHDN, KWSP, TH, KWAP, GLC Banks, Kutipan Imegresen berjuta2 sehari dan banyak lagi, terlalu banyak untuk disebutkan.

      2. Buat atau beli aset atau semua hasil projek kerajaan = jadi milik sendiri atau kroni atau dikawal diri sendiri. Tak ada siapa boleh audit. Lihat TNB, PLUS, PETRONAS, MAYBANK, HOSPITAL SWASTA, PROJEK2 MARA dan segala bagai lagi. Jika duit menggunung, cipta lagi syarikat terbitan hasil duit untung berlipat kali ganda, Cth MBSB dihasilkan dari KWSP.

      3. Bila lingkup atau kantoi, jual pulak. Untung lagi. Masuk poket terus secara HALALAN THOYYIBAN.

      4. Apa derang nak kesah. Modal sumer bukan dari poket diri sendiri atau anak beranak derang pun.

      5. Para pegawai terlibat juga dapat saham. Ratusan dan ribuan juta woo.. Kaki kebas juga berbagai.. bermula dari Ketua Kampung, JKKK, hinggalah ke ribuan para pegawai kerajaan yang dilantik dari peringkat bawah ke tertinggi. Kesemuanya berpura-pura marah dan buat-buat cengei bila kantoi. Yg biasa buat muka cengei ni ialah pemuka-pemuka haramjadah dalam SPRM, POLIS, TENTERA, JABATAN2 AGAMA, MUFTI MUFTI CELAKA dan berbagai ketua agensi haramjadah lagi.

      6. Lubuk projek-projek ialah kesemua kementerian-kementerian (seru saja nama kementerian apa saja), agensi-agensi yang ada, dilantik pula barua-barua yang disenangi selera memasing untuk mengebas duit rakyat dgn sewenang-wenangnya. Paling untung agensi pelaburan (beli untung jual untung, kesemua dikebas licin tak tinggal walau sesenpun.), agensi-agensi pertahanan dan keselamatan negara (polis tentera pertahanan awam etc).. ini cuma sebahagian lubuk-lubuk projek yang tak pernah modalnya kering laksana air telaga zam-zam dan air laut.

      Selamat bergembira ya dgn gomen yg maha lolaq dan maha komoih ni.

      Delete
  3. Bon tu maknanya HUTANG!!! Gali lubang kat TNB untuk tutup lobang kat 1MDB..

    Bodoh sangat ke rakyat Malaysia yg rata2nya Melayu? (Ehem, yang lain2 tu adalah Pendatang.. tak gitu?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bugis dengan Minang pun pendatang juga?

      Delete
  4. Saya telah membaca dan melihat video penerangan terkini usaha menyelamat isu 1MDB oleh saudara Arul kepada kebanyakan ahli umno yang dibuat pada beberapa hari lalu , sungguh menghairankan dan pelik kerana tiada satu usaha yang boleh dikatakan untuk menguntungkan pihak syarikat , kerajaan apa lagi rakyat , yang jelas asset milik negara akan dijual pada syarikat asing , asset 1MDB menjadi semakin kecil kerana dijual untuk bayar hutang jadi bermakna syarikat 1MDB telah rugi bukan untung , tapi ini dikatakan usaha merealisasi ( kerja kerja penipu) kemudian hutang pula lebih di sentuh untuk bayar interest ( bunga) bukan pokok , tapi yang paling malang harta harta kerajaan seperti tanah dan sebagainya yang sepatutnya untuk digunakan bagi faedah rakyat habis lingkup dibuat oleh 1MDB idea Najib ini , belum lagi nak cerita hal logi tenaga letrik dan wang yang bertabur hilang tah ke mana yang paling malang para hadirin dalam dewan yang hadir mendengar taklimat Arul boleh tepuk tangan tanda suka dan puas,tak tahu la sama ada mereka ini bodoh , dah kena derma atau lembu bertukar wajah .

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..lembu bertukar wajah? hehehe..

      Delete
    2. Sungguh malang rakyat Malaysia mempunya pemimpin bangang, pengikut mereka pun bangang. Yang belum bangang, perlahan-lahan di bangang kan. akhir sekali semua jadi bangang. Yang cerdik pandai, di SOSMA, di POTA, di serang dengan apa2 cara pembunuhan karakter. hmmmmmmm. MALAYSIA DARUL BANGANG

      Delete
  5. 1MDB is a scheme to scam. Seorang pemimpin yg merancang dan menghalalkan pencabulan hak hak dan harta harta rakyat sebegini rupa harus ditentang habis habisan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni lah akibatnya bila haramjadah jd pemerintah..oh malaysia ku..

      Delete
  6. Salam hormat,

    Kalau sembahyang hajat boleh mengubah sesuatu, maka sudah LAMA umat Islam telah menakluki dunia menerusi berbagai bidang, termasuk & tidak terhad, dlm bidang sains, teknologi, perbankan, pertahanan, kemanusiaan, kesihatan, kesasteraan dll.. Malah Yahudi Zionist pun dah lama hancur atas dasar sembahyang hajat sahaja - lebih2 lagi didepan Kaabah ("Rumah" Allah.. nauzubillah!) dan berimamkan orang Arab (yg rata2 dimuliakan oleh orang2 Melayu)!!!

    Kalau kita baca Al Quran dalam bahasa yg kita boleh faham (bahasa ibunda kita), kita akan mendapat PANDUAN bahawa Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (AQ 8:53, 13:11) dan, Sesungguhnya tiada apa2 bagi sesaorang itu melainkan apa yang diusahanya (AQ 59:39).

    Rata2 orang Islam/Melayu apakah USAHA2 anda demi menolak yang batil dan mendukung yang BENAR?

    Sesungguhnya Janji Allah itu PASTI (AQ 2:80, 3:194, 13:51, 17:108, 18:98, 30:6, 31:9, 39:20, 40:77, 46:17, 73:18) dan Hisab Nya adalah TUNAI (AQ 2:202, 3:19, 3:199, 5:4, 6:62, 6:165, 7:167, 13:41, 14:51, 24:39, 40:17).

    Maka kalau kita membiarkan atau mendokong Penipu, Penindas & Pencuri maka seperti yang dijanjikanNya maka dgn TUNAI juga kita & keturunanan kita kena Tipu, Tindas & Kecurian.

    ~ "Sesungguhnya ayam tidak boleh menyalahkan musang bilamana rata2 ayam juga yang mengundi & memberi kuasa pada musang untuk menjaga rebannya..".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya masih ingat lagi semasa ularmak2 PAS sembahyang hajat dirumah TS Khalid Ibrahim supaya beliau kekal sebagai MB Selangor..

      Delete
    2. HAKIKATnya, Bugis, Minang, Jawa, Senoi, Jakun, Iban, Dayak, Cina, India, Arab bla.. bla.. bla.. semuanya adalah PEMERGI pada waktu yg diTENTUkan.. tidak cepat, atau lewat.

      Delete
    3. HAKIKATnya, Bugis, Minang, Jawa, Senoi, Jakun, Iban, Dayak, Cina, India, Arab bla.. bla.. bla.. semuanya adalah PEMERGI pada waktu yg diTENTUkan.. tidak cepat, atau lewat.

      Delete
    4. Wahai kaumku Bani Melayu..

      Ingat-ingatlah didalam setiap rakaat kita bersolat bahawasanya ada TIGA (3) laluan bagi kita -

      1. Jalan lurus yg diBERKATI Allah;
      2. Jalan yg diMURKAI Allah;
      3. Jalan bagi mereka yang SESAT.

      Sedangkan hidup kita mundur, tertindas, merempat dinegara sendiri akibat berdekat2 dibangsatkan oleh kaum sendiri, mana mungkin kita berada dijalan yg diberkati Allah?

      Sekiranya kita tidak diBerkati Nya di dunia ini (akibat mendukung yg batil & menolak yg benar), mana mungkin kita di Redhai Nya diakhirat kelak?

      ~ "Susungguhnya Hisab Allah itu TUNAI & Janji Nya itu BENAR!"

      Delete
    5. Bani Melayu ini sungguhnya pelik. Nak katakan bodoh bukan, pandai pun bukan.. gila agaknya???

      Pemimpin Melayu sudah TERANG lagi BERSULUH mencuri RM26B (=RM42B pinjaman 1MDB tolak RM14B pembelian yg direkodkan) drp tabung keturunan mereka yg mana 10% telah KANTOI masuk kedalam tabung persendirian, tetapi mereka TIDAK lansung menggamuk tunjuk perasaan - sedangkan pasal RM900-00 kes OPPO mereka keluar BERAMAI2, BERSATU, BERSEMANGAT & BERPARANG!!!

      Apa ke barang tuuu????

      Delete
    6. Anon 7:54, nampak sangat persilat2, pendekar2, perwira2, pejuang2 Melayu yang bertenggolok & berkeris hanya berjuang untuk mengalih pandangan drp pengkhianatan oleh pemimpin Melayu demi TEMBOLOK mereka sahaja dan bukan demi rakyat Marhaein yg tertindas khasnya Melayu!

      Asal kan masyukkkkk.. betul tak Bang Ali?

      Delete
    7. Betul cakap ustaz atas ni semayang hajat takleh ngubah apa2. Mesti dia dulu ambik periksa sekolah mak bapak dia pun tak buat semayang hajat pasal makpak dia dah usha terbaik utk sekolahkan dia pandai dgn hasil usaha sendiri. Takyah berhajat dgn Allah Taala. Sejak bilalah pulak yg korang melayu pandai ni dah ada JV company dgn Allah Taala? Otak korang terlebih oksigen ke?

      Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, dia segera berdoa kepada Kami;
      kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat sebagai kurnia dari Kami, berkatalah ia dengan sombongnya: "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku".
      Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian adakah dia bersyukur atau sebaliknya, akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui hakikat sebenar.
      Oleh kerana Allah menguasai segala-galanya, maka wahai umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat kepada Allah dalam segala perkara, sedang Allah Dia lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.

      Delete
    8. Ustaz dalam quran pun Allah Taala tak suruh pun melayu menakluki dunia. Mengejar dan mengutamakan dunia pun Dia tak bagi. Dia suruh mencari akhirat je ustaz dunia ni cari sedang2 saja. Takyah la sampai nak berebut dunia dan bergaduh sesama sendiri. Ustaz pakai quran usmaniah ni ustaz. Tu yg tak payah pakai semayang hajat tu.

      Delete
  7. kpada tghh dan bani melayu....... cukuplah memperlihat kebodohan kamu setiap hari....sedar dan bertaubatlah

    ReplyDelete
  8. Saya mungkin tak berapa faham hal 1MDB atau pembelian beberapa IPP di Malaysia oleh 1MDB dan juga agak 'bodoh' dalam hal transaksi syarikat syarikat besar.Tapi Alhamdulillah syarikat/PT saya yang kecil(hanya dimiliki oleh saya warga Malaysia dan istri warga Indonesia)telah lama disenaraikan oleh PT PLN Indonesia/TNBsebagai IPP di Indonesia.Pemerintah Indonesia walau pun dah tak mampu membangunkan pembangkit listrik/Penjana kuasa eletrik kerana masalah dana Pemerintah Indonesia dan telah menyerahkan pada swasta(Asing dan syarikat dalam negeri),TAPI Pemerintah telah menetapkan bahawa pemilikan asing hanya dibenarkan 49% DAN tarif eletrik di tetapkan oleh Kementerian Energi & Sumber Daya Mineral Indonesia dan PT PLN/TNB(Terkini tarif yang dibayar kepada pengembang saperti saya ada US12cent/kwh untuk 8 tahun pertama).Kami tidak ada hak peminta tarif dinaikkan(No Negotiation).Sebagai pengembang kami boleh dengan tarif tersebut.Beberapa Penjana kuasa Eletrik milik PT PLN yang besar telah gagal tapi mereka tetap tidak menjual pada pihak asing 100%(walaupun pemerintah Indonesia dah tak punya dana untuk teruskan)untuk itu merekan serahkan pada syarikat dalam negeri atau yang bekerjasama dengan pelabur asing(tapi masih 49%asing,51% syarikat milik anak negeri). Bagi Indonesia kepemilikan Tenaga Eletrik adalah satu kepentingan Negara samada itu keselamatan negara atau keselamatan ekonomi.Jika apa yang terjadi pada EDRA di Malaysia,sudah pasti seluruh Rakyaat Indonesia akan protes dijalanan untuk mempertahakan milik Negara.YTL Power pernah gagal di Provinsi Banten kerana mereka merasakan mereka hebat di Malaysia,tapi disini mereka kantoi,begitu juga Malakof di Riau.Saya dan istri yang syarikat terlalu kecil mendahului YTL dan Malakof disini kerana kami perihatin kehendak rakyat negara ini (Indonesia)dan sebagai IPP kami juga buat keuntungan.EDRA pada pendapat saya harus diserahkan pada TNB,walau apa cara sekalipun tapi dengan berhemah dalam perniagaan dan transaksi jual beli yang telus kerana saya takut jika dimonopoli oleh asing,satu hari nanti setiap pengguna eletrik di Malaysia akan menyumpah 'ANDA'.

    ReplyDelete
  9. Mmg dari dulu lagi ramai dah bilang 1mdb ini business monyet aka monkey business. Beli asset hutang. Beli asset mahal. Tanggung beban hutang. Bila tak boleh bayar hutang jual asset pulak. Yg beli syarikat GLC. Apa maksud GLC. Ada gomen kat depan tu masih tak paham ?? Skang ni beban hutang 1mdb beralih ke agensi lain. Sama jugak dgn Tanah. Dijual pulak harga tinggi semua kerana beban hutang. Ada tak siapa2 yg buat kira kira asset 1mdb ni semua berapa harga pasaran ?? Mu tentu terkejut bhai !!

    ReplyDelete
  10. Edra akan menjual aset tenaganya dlm dua blok. Blok pertama loji tenaga luar negara akan dijual kpd JV China-Qatar. Blok kedua IPP second hand yg beroperaso dlm negeri dijual kpd TNB utk mengelak bantahan massa. Ini lah pelan rasionalisassi 1MDB. Harga loji luar negeri diharap dpt token kerugian loji IPP yg dibeli TNB pd yg rendah. Ini utk menjaga air muka politik dan patriotisme ekonomi.

    ReplyDelete
  11. Penipu tetap penipu ,Mana ada ruang dia tak lepas peluang,Malaysia sememang nya sedang di pimpin kearah kehancuran oleh penipu dan penyangak kelas satu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...