Sunday 15 November 2015

HUSAM TAK SEPATUTNYA TERUS BABIT ISTERI DALAM SUMPAH POLITIKNYA

Walaupun kita mungkin dapat memahami mengapa bekas Naib Presiden Pas, Husam Musa sanggup bersumpah mentalak isterinya bagi membuktikan kebenaran dakwaannya mengenai penubuhan kerajaan campuran parti itu dengan UMNO melalui usaha Hadi Awang sendiri, tindakan beliau tetap merupakan sesuatu yang tidak sewajarnya.

Kalau pun ingin menunjukkan dakwaannya itu bukan main-main dan seolah-olah Hadi Awang mengkhianati perjuangan Pas, apakah bersumpah melibatkan isteri sendiri merupakan sesuatu yang seharusnya terus dilakukan?

Kenapa asyik-asyik isteri yang dijadikan gadaian dan galang ganti untuk menunjukkan kehebatan perjuangan?

Bukankah sebagai pemimpin progresif dalam Pas, Husam sepatutnya cuba menghapuskan budaya sumpah sebegitu rupa memandangkan  bekas pemimpin kumpulan itu yang kini menyertai Amanah sudah membuang jauh dan tidak mengiktiraf amalan itu?

Tidak adakah perkara lain, selain isteri sendiri yang boleh dijadikan sandaran jika ingin bersumpah berkaitan politik?

Kenapa tidak bersumpah seperti menyerahkan sebahagian harta atau kereta kepada masjid, rumah kebajikan atau seumpamanya yang jelas hanya membabitkan diri sendiri saja?

Sebelum ini, semua wakil rakyat Pas diwajibkan bersumpah baiah ketika bertanding dalam pilihanraya dengan di Kelantan paling menjadi perbualan kerana menjadikan syarat akan menceraikan isteri masing-masing dengan talak tiga sekiranya meninggalkan perjuangan parti itu atau menyertai parti lain.

Isu baiah ini secara umumnya telah diperkatakan secara meluas dalam masyarakat dan rata-rata menganggap ianya tidak wajar sama sekali dan seolah-olah menjadikan isteri masing-masing sebagai barang gadaian dalam perjuangan sedangkan mereka tidak terlibat atau tidak seharusnya terbeban memikul keputusan politik yang dibuat oleh suami.

Dalam isu perpecahan Pas dengan Amanah baru-baru ini, isu baiah  ini timbul kembali berikutan beberapa pemimpin Pas tetap bertegas untuk menyertai Amanah sebagai wadah baru perjuangan mereka.

Pemimpin Pas di luar Kelantan yang berbaiah seperti haram menikmati gaji dan elaun jika meninggalkan parti itu telah pun menebusnya dengan antaranya memberi makan kepada anak-anak yatim dan sebagainya, manakala mereka di Kelantan yang terlibat dengan baiah talak tiga isteri pula, masing-masing tampil dengan mengatakan ianya tidak semestinya dipatuhi.

Antaranya dengan bersandarkan hujah bahawa baiah itu dilakukan tidak sepenuhnya dengan kerelaan, mengatakan ada toleransi boleh memilih yang lebih ringan atau kurang mudaratnya daripada talak tiga itu serta ada juga yang menyerahkannya kepada Allah yang lebih mengetahui untuk menentukan segala-galanya.

Kini isu baiah dalam Pas boleh dikatakan sudah berlalu. Yang kekal dengan Pas mungkin marah dan mengata macam-macam terhadap mereka yang melanggarnya untuk menyertai Amanah, tetapi yang ingin  keluar Pas tetap juga berbuat demikian bersandarkan hujah dan keyakinan masing-masing.

Maka, apabila Husam membangkitkan kembali perkara itu dengan cuba menjadikan talak isteri sebagai gadaian sumpahnya, apakah beliau sebenarnya bertujuan mahu menghidupsegarkan kembali amalan tersebut?

Tidak bolehkah Husam,  untuk meyakinkan rakyat mengenai dakwaan kerajaan campuran UMNO dengan Pas yang melibatkan Hadi Awang itu jika ia dibuat tanpa melibatkan sumpah, apatah lagi dengan menjadikan isteri sendiri sebagai tukar gantinya?

Tidak bolehkah  sekadar ditampilkan bukti-bukti sahaja untuk menunjukkan benarnya sesuatu dakwaan itu?

Lebih dari itu, adakah tindakan terbaru Husam ini bermaksud mahu mencabar Hadi Awang agar berani bersumpah mentalak isterinya juga jika ingin menafikan dakwaan kerajaan campuran itu?

Tetapi yang tidak baiknya, mungkin ada pula yang berandaian, kalau baiah talak tiga terhadap isteri oleh beberapa pemimpin Pas sebelum ini pun boleh diengkari, apakah ini bermakna sumpah talak isteri oleh Husam ini juga boleh tidak bernilai apa-apa akhirnya?

Akhirnya, agama juga yang tercemar kerana sumpah politik itu.  (SH 15/11/2015)

17 comments:

  1. bang husam, jangan terbawa ngan nafsu...ALLAH maha mengetahui. benar pendapat tuan shah.....jangan rosakkan keluarga diatas isu umum telah mengetahui....serahkan kepada ALLAH untuk mentadbirkan apa yang kuasainya....kemampuan kita terbatas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuang gundu presideng persila husam sumpah.
      ....ghapo tuang gundu presideng tak berani sumpah talak isteri.
      Apa pun saya sangat tak setuju institusi keluarga di jadikan cagaran.

      Delete
  2. Datuk Husam sindir TGHH & PAS tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tghh telah cemar pas.....apa dah jadi......berginikah sikap tg pada penghujung usia.......subhanallah azim

      Delete
  3. Itu adalah pendirian beliau 'tangkap maut'. Apa TGHH nak kata sekarang?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, aku amat setuju dengan pandangan anda. Kita tunggu TGHH nak kata apa mengenai sumpah talak isteri ni, memang terjeratlah jika TGHH cakap kona macam mana pun. Jika TGHH setuju, ia menunjukkan amalan baiah selama ini memang mendapat restunya manakala jika TGHH membantah, apa ceritanya pula?

      Delete
  4. Mgkn itu yg dapat meyakinkan penyokongnya d kelantan..

    ReplyDelete
  5. Mgkn itu yg dapat meyakinkan penyokongnya d kelantan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya mmg benar tuu.. si Hadi Bawang BUKANnya Arwah NIK Aziz.. si bawang sudah kehilangan Kedah, kemudian Terengganu, dan Kelantan menyusul..

      Delete
  6. Kat Malaysia nih..mane ade sumpah yang betui-betui sumpah..sume nye sumpah olok-olok atau bohong jer..yang kompem ade ialah sumpah seranah..hehehe..

    ReplyDelete
  7. Betul tu pemimpin kena banyak sumpah seranah skg ni si Najib dan orang rumah dia penyokong nya penjilat pembodeknya yg membontotnya sesiapa saja lah tak kiralah, jugak termasuk Pak Pak Lebai dan wala walaun nya sekali, tak henti orang Malaysia sumpah seranah sekarang kalau dah mampus pun sumpah seranah masih on lagi, termasuk lah Mahatir orang sumpah seranah dia pasal dia pun ada share
    No offence

    ReplyDelete
  8. Dah macam-macam Husam buat tapi tidak di beri perhatian. Tapi bila Husam kata dia 'sanggup' talak kan isteri dia, baru lah Tuan Ibrahim kata akan ambil tindakan dan minta Husam buktikan. Perkara ini bukan rahsia sebab semua orang sudah tahu dan berkali-kali Hj Hadi buat kenyataan. Yang kena tanya ialah Hj Hadi dan jawapan nya ialah Ya atau Tidak.

    Tuan Ibrahim yang beriman pada Allah pun boleh buat-buat tidak tahu mengenai perkara ini.

    Nak bersumpah dengan nama Allah, percaya lah dah macam-macam orang bersumpah guna nama Allah dari tuan punya video lucah sampai lah ke budak buat air kopi, no problem, boleh selesai dengan bersumpah . Najib yang terang-terang menipu pun berani guna nama Allah. Mengapa? Sebab hukuman nya mungkin lambat atau tidak di rasai oleh diri nya punya bersumpah. Najib pun tak akan berani bersumpah atas nama Rosmah atau atas nama anaknya kerana sepanjang bersumpah sekiranya dia berbohong dia akan rasa bersalah dan jiwa nya akan mati dek kerana sumpah secara perlahan-lahan.

    Jika bersumpah nama Allah pun orang berani buat, apa lagi bersumpah menyerahkan sebahagian harta atau kereta kepada masjid, rumah kebajikan atau seumpamanya Pada orang seperti Najib tidak menjadi hal. Tiap-tiap bulan Najib boleh bersumpah.

    Oleh itu kesanggupan Husam untuk talakkan isterinya adalah untuk mencabar Hj Hadi yang menikus setelah menunjuk berani macam dia sahaja yang betul dan hebat.

    ReplyDelete
  9. aku baru dengar berita astro bernama, kalu gitu statement pok adi....dok seka pok pung pandai spin.........ranak2 pas gaa nii..

    ReplyDelete
  10. Dia dah nekat berbuat demikian demi sayangkan PAS parti anutan nye ,Yg paling disayang jadi cagaran .

    ReplyDelete
  11. Lagi byk ko klentong lg terang ko menyamar sbg org islam..

    ReplyDelete
  12. 15 Nov Anon 22.22. Lagi byk ko klentong lg terang ko menyamar sbg org islam..

    ReplyDelete
  13. Rasanya Pas byk kehilangan pejuang angkara kesilapan berfikir kepimpinan yg ada dlm jemaah sekarang, yg ada dlm MSU hanya berani dlm muktamar saja tapi di luar sana tiada berani berhadapan dengan isu rakyat sekarang , sama kita tunggu reaksi rakyat dlm Prk nanti

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...