Friday 18 July 2014

Berikutan Tragedi MH17, Majlis Rumah Terbuka Wajar Dibatalkan Tahun Ini


Semalam dunia dikejutkan dengan tragedi pesawat MAS, MH17 ditembak jatuh di ruang udara Ukraine. Tiada penumpang yang terselamat daripada kemalangan tersebut dan ini menjadikan dunia lebih bersedih dengannya. Rakyat Malaysia pula yang dihantui dengan kehilangan misteri MH370 sejak 8 Mac lalu yang masih belum ditemui sehingga ini, tentulah lebih berganda kesedihannya.

Sehingga ini belum dapat dipastikan bagaimana puak militan Ukraine boleh menembak pesawat yang hanya membawa orang awam ini. Mungkinkah mereka tersalah tembak kerana menyangka MH17 itu pesawat yang dinaiki oleh Presiden Rusia, Vladimir Putin berikutan dilaporkan warna dan lakaran luar kedua-dua pesawat itu hampir sama?

Mungkinkah juga laluan yang digunakan oleh MH17 itu merupakan zon bahaya, walaupun dibenarkan untuk dilalui. Sebagaimana yang diakui oleh Hishammuddin Hussein, laluan itu adalah yang dibenarkan dan beberapa syarikat penerbangan lain juga melaluinya, tetapi ada syarikat penerbangan yang tidak mahu mengambil risiko, lalu menggunakan laluan yang lain.

Selain tragedi MH17 ini juga berlaku pada tarikh 17 Julai yang mungkin suatu kebetulan atau Tuhan ingin menunjukkan sesuatu kepada umatnya di dunia ini, terutama di Malaysia, tidak pernah juga mana-mana negara mengalami tragedi kehilangan pesawat sebanyak dua kali dalam tempoh hanya empat bulan saja. Sekali lagi apakah petanda Tuhan menurunkan ujian ini? Atau mungkinkah ianya suatu bala umum kepada kita?

Dalam banyak-banyak pesawat yang selama ini melalui laluan itu, timbul juga persoalan kenapakah milik MAS yang dipilih Tuhan dan pastilah ada sebab-sebabnya untuk kita renung dan fikirkan.

Melalui kehilangan pesawat MH370 bersama 227 penumpang dan kini MH17 pula membawa 298 penumpang, bermakna seramai 525 nyawa telah terkorban yang diakibatkan oleh pesawat MAS. Sekaligus kejadian ini menjadikan MAS yang sedia merudum prestasinya kerana mengalami kerugian yang teruk sejak beberapa tahun lalu, terus dirundung malang.

MAS tentunya akan terus mengalami kerugian dan kehilangan penumpang daripada seluruh dunia, tetapi yang lebih malang lagi ialah kemungkinan kehilangan keyakinan yang lebih berpanjangan. Dengan itu, memulihkan kegemilangan MAS selepas ini adalah tugas yang amat-amat sukar kepada kerajaan dan juga pengurusannya.

Tragedi terbaru yang melibatkan MH17 ini juga sebenarnya tidak berkaitan sama-sekali dengan kelemahan kerajaan dan mana-mana pemimpinnya. Ia berlaku di luar kawalan kita, namun demikian jika terbukti tembakan menggunakan peluru berpanduk Buk, buatan Russia yang mampu menempak pesawat sehingga ketinggian 80 ribu kaki di angkasa itu merupakan kesilapan dan salah sasaran, lebih-lebih lagi jika disengajakan, pihak yang terbabit wajar dihadapkan ke muka pengadilan dan dikutuk oleh dunia.

Tiada mana-mana manusia atau kelompok yang waras boleh membenarkan tembakan seumpama itu dilakukan kepada sesiapa pun.

Walaupun tragedi ini bukan merupakan salah dan silap kerajaan, tetapi memandangkan sudah dua kali pesawat negara kita ditimpa musibah hanya dalam tempoh empat bulan dan tidak pernah berlaku kepada mana-mana negara sebelum ini, maka wajarlah pimpinan kerajaan mengambil iktibar dan bermuhasabah diri mengenainya. Dua tragedi berturut-turut ini seperti Tuhan ingin memberi sesuatu petunjuk kepada kita.

Barangkali sudah sampai masanya kerajaan membuat peraturan melarang hidangan minuman keras dan beralkohol dalam mana-mana pesawat MAS selepas ini. Sesuai dengan pengakuan pimpinan kerajaan sendiri bahawa Malaysia bukanlah negara sekular, membenarkan hidangan minuman keras bagaikan kerajaan menganiaya kakitangannya yang beragama Islam lantaran mereka terpaksa berbuat sesuatu yang yang haram dan ditegah oleh agama semata-mata kerana tuntutan tugas.

Dalam masa yang sama juga, inilah masanya untuk MAS menukar uniform pramugarinya kepada imej yang lebih Islamik dan menutup aurat, sesuai dengan negara Islam yang dibangga-banggakan itu. Imej pakaiannya sekarang, walaupun tidak menjolok mata tetapi tidak menutup aurat, malah lebih memperlihatkan bentuk tubuh pemakainya.

Tragedi MH17 ini berlaku ketika bulan puasa memasuki 10 hari terakhir yang bermakna ia berlaku ketika memasuki detik-detik pembebasan daripada azab api neraka mengikut kepercayaan Islam, sementara 10 hari pertama puasa adalah rahmat dan 10 hari kedua pula ialah keampunan.

Oleh itu, perubahan menyeluruh dalam MAS ke arah lebih Islamik adalah sangat-sangat wajar dan sudah sampai ketikanya untuk dilakukan jika pimpinan kerajaan benar-benar ingin mendapat keredaan Tuhan dan menghuni syurga selepas kematian nanti.

Selain itu, sesuai sebagai tanda berkabung atas dua tragedi berturut-turut ini, pihak kerajaan juga seharusnya membatalkan semua acara hiburan dan rumah terbuka di Aidilfitri yang dijangka pada 28 Julai ini. Najib harus membatalkan rumah terbukanya di Seri Perdana, begitu juga semua menteri-menteri dan pemimpin kerajaan peringkat negeri.

Ia sekurang-kurangnya menunjukkan sikap prihatin Najib dan kerajaan kepada seluruh dunia serta keluarga mangsa yang masih bersedih dengan kehilangan orang-orang tersayang akibat dua tragedi itu. Masih sanggupkah kerajaan dan pimpinannya bersukaria, bermewah dengan makanan serta bergelak ketawa sedangkan ramai yang lain sedang berduka dan berendam airmata? Lebih dari itu salah seorang penumpang pesawat MH17 iaitu Siti Aminah Prawira Kusuman adalah juga nenek tiri Najib sendiri.

Meskipun di media sosial sudah semakin banyak desakan agar Najib segera berundur daripada menerajui negara ini berikutan apa yang dianggap bala bertimpa-timpa ini, selain pelbagai masalah lain seperti pencerobohan dan penculikan yang berterusan di perairan Sabah dan lain-lainnya, secara rasionalnya desakan ke arah itu masih tidak wajar dilakukan ketika ini.

Lebih sesuai untuk kita semua bersama-sama dengan kerajaan menangani tragedi ini mengikut kemampuan dan keupayaan masing-masing. Hulurkankan bantuan, tunjukkan tanda simpati atau sekurang-kurangnya mendoakan yang terbaik buat keluarga mangsa akibat tragedi berdarah ini.

Tetapi jika di Aidilfitri ini, masih penuh dengan pesta-pestaan rumah terbuka di seluruh negara, malah terdapat pula pemimpin atau isteri mereka menyanyi secara terbuka sebagaimana tahun-tahun sebelumnya yang menunjukkan tiada langsung rasa simpati, maka pemimpin seperti ini wajiblah dilaknat selama-lamanya. (SH 18/07/2014)

3 comments:

  1. Pemerintahan Najib penuh penipuan,penindasan,rasuah,penyelewengan dan pemimpin2nya berpoya-poya ketika rakyat susah.Yakni pimpinan yang tak diberkati Tuhan,Pencacai tegar najib perlu sedar,dunia tempat sementara,sementara balasan Tuhan kepada segala macam dosa dibalas dengan pantas.Eloklah Najib berambus dari sekarang sebab banyak lagi musibah akan menimba jika manusia macm Najib berada disitu.

    ReplyDelete
  2. sgt tepat gesaan tuan,stuju 100%.namun bila ade yg komen di FB KJ, KJ pula mempelekehkan dan ckp kamu bkn ustaz ustazah,hmmmm

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...