Wednesday 5 September 2012

Tindakan Polis Terhadap Aksi Biadap Harus Menyeluruh


Tindakan pantas pihak polis menahan pelajar kolej yang melakukan aksi punggung terhadap gambar Najib, Rosmah dan Pengerusi SPR, Aziz Yusof pada malam sambutan merdeka yang bertukar menadi Himpunan Janji Demokrasi, walaupun boleh dipuji tetapi ia juga menimbulkan beberapa persoalan lain untuk diperdebatkan.

Polis nampaknya begitu pantas bertindak dalam kes ini namun dalam beberapa kes lain yang lebih dahsyat seperti memijak gambar Lim Guan Eng dan bekas Menteri Besar Perak, Nizar Jamaludin serta juga aksi remaja kencing terhadap gambar Haji Hadi Awang dan Haji Nik Aziz Nik Mat, tidak pula kedengaran pihak polis mengambil tindakan.

Dalam aksi-aksi itu, wajah-wajah pelakunya cukup jelas kelihatan dan pihak polis tidak seharusnya ada masalah untuk mencari mereka sebagaimana pantasnya mencari remaja yang menunjukkan punggung kepada Najib, Rosmah dan Aziz itu.

Meskipun kita rakyat Malaysia tidak bersetuju dengan aksi punggung yang dilakukan seorang remaja kolej terhadap gambar Najib, Rosmah dan Aziz Yusof itu, kita yang berfikiran waras tentunya lebih tidak bersetuju dengan aksi yang dilakukan terhadap Hadi Awang, Nik Aziz, Nizar dan Lim Guan Eng.

Maka, demi keadilan dan untuk mewujudkan suasana politik yang matang, pihak polis harus segera bertindak tanpa memilih bulu dan berpilih-pilih.

Sebelum dari ini, kita juga dikejutkan dengan tindakan bekas veteran askar yang melakukan aksi senaman punggung di depan rumah Ambiga sebagai membantah tindakannya menganjurkan Himpunan Bersih.

Ramai yang tidak bersetuju dengan aksi yang dianggap biadap itu dan ramai juga yang sudah memberi komen mengenainya. Masalahnya tiada pula tindakan lanjut daripada pihak polis.

Selain berbagai aksi biadap yang ditunjukkan pelbagai kelompok sejak akhir-akhir ini, kita juga turut menyaksikan perbuatan yang sungguh kurang ajar oleh ahli-ahli Perkasa yang memprotes tindakan Anwar Ibrahim menyampaikan syarahan di sebuah masjid di Kedah baru-baru ini dengan membaling kasut ke dalam masjid.

Tindakan ahli Perkasa ini bukan saja memalukan tetapi juga memperlihatkan mereka sebagai orang Islam seperti tidak menghormati kemuliaan masjid itu sendiri.

Laporan polis juga sudah dibuat mengenainya dan gambar-gambar samseng Perkasa ini juga sudah tersebar merata-rata tetapi sehingga ini belum lagi ada tangkapan atau tindakan pihak polis terhadapnya. Malahan Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin hanya berdiam diri terhadap insiden itu, jauh sekali bertegas untuk melindungi masjid daripada terus dicemari dengan aksi-aksi sedemikian rupa.

Jika kita masih ingat, aksi biadap dalam senario politik Malaysia ini sebenarnya dimulakan oleh Menteri Besar Pahang, Adnan Yaakob yang pernah menunjukkan aksi punggung kepada sekumpulan penyokong pembangkang dalam sebuah pilihanraya kecil beberapa tahun lalu.

Aksi teladan daripada seorang Menteri Besar itulah sebenarnya yang menyebabkan berlakunya deretan gejala tidak sopan hari ini.

Benarlah kata pepatah Cina, busuk ikan bermula daripada kepala. Jika pemimpin sudah menunjukkan perilaku buruk, sudah tentulah ia mudah menjalar dan menjadi ikutan masyarakat.

Untuk mengelakkan gejala ini daripada berterusan memalukan perjalanan politik negara yang sudah 55 tahun merdeka, pihak polis seharusnya bertindak tanpa memilih bulu. Polis mestilah bertindak menyeluruh. Jika Hishammuddin dianggap menteri KDN paling lembik dan penuh retorik dalam sejarah Malaysia, tidak semestinya pihak polis juga terikut-ikut dengan cara beliau itu. Pihak polis seharusnya bertindak mengikut undang-undang serta peraturan yang ada.

Lagi pula slogan polis, mesra, cepat dan betul hendaklah sepenuhnya dipraktikkan.

Sekiranya pihak polis gagal menangani semua gejala tidak sopan ini dengan sewajarnya, dibimbangi lebih banyak lagi gelaja-gejala tidak sopan terus bercambah dalam masyarakat yang akhirnya hanya mempamerkan masyarakat kita semakin tidak terkawal dalam menangani emosi masing-masing. Maka, pihak polis harus segera mengangkat wibawanya di mata umum. (SH 05/09/2012)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...