Monday, 2 January 2017

CERITA LELAKI BANYAK HUTANG HANTAR ORANG TUNAI HAJI KE MEKAH


Ini adalah cerita yang pernah berlaku di zaman dahulukala. Ia tdak ada kena-mengena dengan sesiapa atau mana-mana pihak, sama ada yang masih hidup, sedang mati atau sudah meninggal dunia.

Di sebuah pekan, tinggal seorang lelaki yang tidak menentu dan tidak berapa ketahuan kehidupannya. Beliau bekerja di sebuah kasino dan dalam masa yang sama mempunyai hobi berjudi, minum arak dan berhutang di sana-sana untuk membiayai kehidupannya.

Hidupnya kelihatan agak kaya dan bergaya. Kereta mewah dan rumahnya nampak besar-besar belaka. Tetapi, beliau bukanlah berasal daripada keturunan yang kaya-raya dan mempunyai banyak harta.

Kepada rakan-rakan rapatnya, beliau ada bercerita mengenai hutangnya yang banyak dengan ceti dan harta-harta miliknya dijadikan cagaran untuk mendapatkan wang bagi membiayai gaya hidupnya.

Jumlah bayaran bunga hutang-hutangnya kepada ceti itu tentulah amat tinggi dan boleh membuatkan orang-orang yang mendengarnya geleng kepala. Tetapi, beliau selalu senyum dan relaks saja dalam hidupnya.

Tiba-tiba, lelaki itu membuat keputusan untuk menghantar beberapa adik-beradiknya menunaikan haji ke Mekah.

Hebohlah orang-orang di pekan itu bercerita mengenai kemurahan hati lelaki yang bekerja di kasino dan suka berjudi, minum arak dan banyak berhutang itu.

Entah bagaimana, ada seorang lelaki tua yang dikenali ramai dan dihormati orang di pekan itu yang selama ini mendiamkan diri, tiba-tiba bersuara dengan mengatakan haji mereka itu barangkali tidak berapa mabrur berbanding haji orang lain yang pergi ke Mekah dengan wang sendiri yang sahih sumbernya.

Salahkah teguran lelaki tua itu? (SH 02/01/2017).

132 comments:

  1. Kah..kah..kah.


    Makan dalam tu tuan budin.kena sebijik.
    Siapa makan cili dia rasa pedas la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa fatwa Tuan Punasihat Lebai Musang Berjanggut?

      Delete
    2. Pada zaman dahulu dan sekarang pun ada kisah seorang yang menuduh orang lain jahat sedangkan orang ramai tahu sebenarnya dia adalah 1000x jahat..tuduh makan dedak sebenarnya dia no 1 makan dedak...termasuk admin shahbudin ni...ALLAH YANG LEBIH MENGETAHUI

      Delete
    3. admin si shabudin si penjilat ni memberi perbandingan yang salah...tapi takpe janji di dahh
      buat keje dia sebagai penjilat tegar Imam Besar tak bertauliah

      Delete
    4. yg terakhir... insyaallah tun m akan melihat sendiri bersatu/bunga raya kalah teruk pru14 ni dan penjilat seperti admin takpasti akan jadi penjilat lagi ke ??

      Delete
    5. Anon 19:31, 19:35,19:45,,,,
      Kamu ini ada akal bukan?, kamu sekolah bukan?,,,,perlukah diajar lagi untuk mengenal manusia baik dan manusia jahat?....bukan salah ibu mengandung, anak yg memilih jalan yg sesat kerana wang menjadi raja, akal yg bijaksana sudah tidak berguna.

      Delete
    6. 2059 seorang saja didunia ni yg ada akal...apaapapun takdir tuhan akan terjadijuga, yg benar akan menang dan yg batil akan kalah...iaitu bunga raya akan bungkus lepas pru 14 dan ramai penjilat2 juga akan bertukar kem termasuk admin

      Delete
    7. Anon 1931, 1935, 1945 & 2152 ni semuanya beruk yg sama je.

      Dah cemas la tu amno dah dekat nak karam

      Delete
    8. 31,35,45,52 nak ambik ptuuih

      Delete
    9. cerita kartun admin, mana ada berlaku cerita ni, cerita kosong ja buat org gelihati ja.

      Delete
    10. Anon 1931 35 45 52 & 10 : 04

      Duit air rumah ko kerajaan negeri selangor yang belanja
      Dengan umno ko dapat apa ?
      Ko NEBES ek nak berdepan PRU 14
      Comfirm ko kalah

      Delete
    11. 10 : 04
      Ko paham ke apa maksud nya SYAIR budin tu ?
      Ko faham ke erti nya tu ?
      Ko tahu ke siapa yang kena dengan kiasan tu ?

      Delete
  2. Kaki joli katak dan kaki judi bagi duit sumber haram kepada untuk orang tunai haji. Kira baik lah kaki judi dan kaki joli katak tu, sekurang kurangnya ustaz, tok imam atau orang alim tahu penjudi dan kaki judi di pekan tu baik hati. Itu sebenarnya yang kaki judi dan kaki joli di pekan tu mau, untuk tutup kerja haram dan kotor dia. Strategi beli jiwa dan raga macam tu amat tepat la tuan Shah.

    Bagi sesetengah yang dapat duit tu, seronok sakan la, haram pun haram lah asal boleh naik kapal terbang dan pi luar negara tengok tempat orang. Sah tak sah umrah atau haji yang dibuat tu apa kisah sangat, dapat duit terpijak. Siapa tak nak kan kan kan?. Lelaki tua tu bersuara cuma nak ingatkan saja, tapi ada pula ustaz gila glamor dan nama, kaki bodek cuba pertahankan penggunaan duit haram untuk hantar orang kampung tunai umrah. Agaknya ajaran Islam ustaz tu Islam Versi Wasatiyah, harap harap bukanlah versi wausetanyah. Ustaz sorang tu pun jenis mabuk glamor juga tuu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samalah juga kepada bekas2 ahli umno yg pernah memegang apa2 jawatan di dalam umno sebelum ini, hatta jawatan AJK kecil sekalipun.

      Masa memegang jawatan, tuan2 semua mustahil tidak nampak segala kemungkaran yg umno lakukan. Tetapi disebabkan gaji & jawatan, semuanya hanya sekadar pandang sebelah mata sahaja.

      Ingat! Duit gaji yg diterima dibawa balik untuk makan pakai isteri & anak2 di rumah, tetapi duit itu duit haram kerana berkomplot & bersengkokol dengan kemungkaran secara tidak langsung.

      Ada siapa2 bekas2 ahli umno yg berjawatan di dalam parti yg mahu menyangkal kenyataan ini?

      Di dunia boleh lah nafikan segalanya "bukan salah saya, saya buat kerja saya, saya tidak mencuri". Tetapi hakikatnya anda tergolong di dalam puak yg makan duit haram, cuma nya bukan secara terus tetapi secara tidak langsung.

      Fikir2kn.

      Delete
    2. * tambah sepiring.
      Sama juga lah siapa saja , termasuk Ahli2 Pas, Ahli mana2 yg sokong mana2 mamat yg sokong pasangan klepet dan kuncu2 perosak (PEST) negara.

      Delete
    3. Ya betul.

      Maknanya bukan pasangan kleptrokasi ini saja yg makan duit haram.

      Ramai lagi yg telah makan duit haram sama ada sedar ataupun tidak.

      TETAPI mustahil tidak sedar. Disebabkan gaji & jawatan serta "cable" & projek2 yg menanti...semuanya jadi tidak sedar kan?

      Delete
    4. Najib pesan kat depa kalo nak jawap tunggu hari selasa ye..

      Delete
    5. Teringat gue tekad iblis mahu menyekat anak cucu Adam a.s. dari jalan yg lurus dlm ayat 16 dan 17 suroh al A'raaf, gue kopipes maksud lebih kurang:
      "Iblis menjawab: ‘Karena Engkau telah menghukum saya tersesat, saya benar-benar akan menghalangi-halangi mereka dari jalan Engkau yang lurus, (QS. 7:16) kemudian saya akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).’ (QS. 7:17)” (al-A’raaf: 16-17).
      Dari https://alquranmulia.wordpress.com.

      Semoga menjadi peringatan pd gue dan kawan2.

      Delete
    6. Anon 10:53,11:12....
      Mata kamu buka tapi hati kamu buta. Masa TDM dan TDollah ada duit kes 1mdb?, ada hantu ya?
      Buka minda mu....

      Delete
    7. Zaman si bijaN sememangnya kes 1mdb menjadi isu pokok.

      Zaman sebelum si bijaN pun ada kes tersendiri. Isu balak di sarawak zaman pimpinan siapa?

      Anon 21:14...kamu yg perlu buka minda. Umno membuat mungkar bukan hanya sekarang tetapi dari dulu sampailah sekarang.

      Delete
    8. Cubaan lemah anon 2205 utk mengalih tiang tol

      Tapi dah nama pun cubaan lemah maka secara sambil lewa pun masih boleh dikesan dan dipatahkan

      Delete
    9. Cubaan alih tiang gol pekebenda tajul oi? Ko semua benda alih tiang gol. Hadam dulu ape yg aku cakap tu. Aku ni memang anti umno dari dulu sampai sekarang. 1mdb ni memang haramjadah. Samalah juga sebelum2 ni parti cable, parti korup, parti ade jawatan ada projek. Dulu kalau ko kontraktor umno, confirm dapat projek wlupun kredibliti takde lah bagus sangat. Umno haramjadah dari dulu sampai sekarang. Hapuskan & kuburkan selamanya.

      Delete
  3. Terbaeek Bang Budin

    Terkena sebijik kat jendol pink mamat tu

    hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Susah juga nak jentik, kna pakai microscope baru nampak Jendolnya. Tapi sy yakin Budin dah berjaya target jendol pink tu :)

      Delete
  4. Din,
    memang AAA+++ lah
    kalau pencacai umno and mufti umno and semua menteri umno yg bahalol tak paham lagi....aku dah tak tau nak kata apa dah.
    harap harrussanai and ashraf dasuki baca lah...
    tapi yg aku tau ahli umno nie, najib pencuri sumbat dedak sikit aja....habislah depa....jamil khir yg pakai kepiah pun sapau duit anak yatim and minum teh tarik kat london....apa nak kata dah.
    hidup TM and hidup bersatu and pakatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan DOCTOR Shah, EXCELLENT deep N surgical cut should to remove tumor. THE BEST!!!

      Delete
    2. Saya sokong pendapat sdra Shahbudin atas dasar duit riba yg dipinjam dari Zuionist Yahudi adalah haram. Pemberian Brim tapi kemudian ditarik balik dgn GST lebih memudarat dari manfaat, mentelah bantuan sabsidi keperluan asas dimansuhkan.

      Agama digimmik & dipermainkan. Mana munasabahnya ibadat haji/umrah ditaja atas hasil riba haram. Ianya adalah untuk menutupi kejahatan & aktiviti riba dgn pihak Yahudi... Kini semua telah diselongkar dgn kehendak Illahi dgn menimpa balasan Keaiban Besar satu dunia.

      Salam Perjuangan & tahniah dari saya, sdra Shahbudin.

      Delete
  5. Bab ni kena tanya hj Hadi Marng Perapu Kepundek Marang Sekeper.... Suatu waktu dahulu jawapannya pasti bukan saja haji tidak sah tapi boleh JATUH KAPIR sebab pembiaya haji tersebut bukannya di kalangan penyokong parti PAS.

    Tapi sekarang ini jawapannya adalah SAH HAJI kerana orang yang menuduh pembiayaan haji tersebut datang dari sumber tidak baik GAGAL mendatangkan 4 orang saksi di kalangan orang2 yang berkridibiliti tinggi, tidak bercakap bohong, tidak U-Turn, tidak suka memaki orang dengan kata-kata tidak baik Barua, Jebon, tidak memfitnah pil kuda dsbnya.

    ReplyDelete
  6. Sambungan cita:-

    Orang tua yang dihormati tu dulunya ketua kampung. Semasa dia ketua kampung dia ada seorang penasihat agama yang dihormati.

    Penasihat agama ketua kampung ni ada seorang anak yang belajar ekonomi dan adalah sikit2 belajar agama walaupun tak khusus macam bapak dia.

    Untuk tujuan menaikkan reputasi diri, si penyangak kampung ni lantiklah pula si anak tadi pegang jawatan tukang cakap. Adalah juga diberi makan dedak serba sedikit untuk buatkan si anak itu patuh padanya.

    Apabila orang tua bekas ketua kampung buat teguran duit haram hasil curi takkan dapat haji mabrur maka si anak penasihat agama orang tua ini melenting dan membela ketuanya yang menabur dedak.

    Dikatanya orang tua bekas ketua kampung ni dulu lulusan doktor jadi jangan nak memandai buat hukum. Eleh, terlupa dia tu pun lulusan ekonomi ja, nak memandai pulak tuduh bekas doktor ni memandai.

    Kalau dah tak pandai pi la rujuk pada yang tahu apa hukum buat haji guna duit curi. Jangan tunjuk sangat kebodohan dan kededakan kamu tu.

    Almaklumlah dah terlekat kuasa dedak, otak pun dah jadi tak centre dan dah tak boleh menilai dan bermuhasabah teguran orang tua tersebut.

    Walaupun ia doktor barangkali apa yang ia tegur tu memang ada dalam kitab2 Ulamak muktabar zaman silam. (Bukan agamawan dedak akhir zaman ya).

    Untuk semua pemakan dedak yang melenting di atas teguran orang tua itu saya bawakan kopipes konsultasi syariah Indonesia tentang menunaikan haji dengan duit haram. (Dedak peduli apa tentang ni, tapi sebagai tambahan ilmu untuk mereka yang tak makan dedak apa salahnya kita berkongsi).



    JAWABAN NAIK HAJI DARI FEE PROYEK

    Pertama, sah atau tidaknya ibadah haji tidak terkait langsung dengan asal muasal uang yang dipakai untuk haji. Tetapi lebih terkait pada apakah pelaku haji itu memenuhi dan melaksanakan syarat dan rukun haji dengan baik serta tidak melakukan sesuatu yang membatalkan ibadah haji. Syarat, rukun dan yang membatalkan haji lihat: http://www.alkhoirot.net/2012/09/panduan-haji.html Jadi, asal sudah terpenuhi syarat rukun, maka hajinya sah dan tidak ada lagi kewajiban untuk mengulangi haji walaupun seandainya uang yang dipakai berasal dari uang haram. Ini sama dengan orang shalat wajib yang memakai baju hasil mencuri, shalatnya tetap sah asal terpenuhi syarat dan rukunnya dan tidak ada kewajiban untuk qadha (mengganti) shalat.

    Namun demikian, apabila uang yang dipakai untuk haji berasal dari uang haram, maka amal ibadahnya hampir pasti tidak diterima oleh Allah. Itu artinya, ia tidak akan mendapatkan haji mambrur. Imam Nawawi dalam kitab Al-Majmuk VII/62 إذا حج بمال حرام أثم وصح حجه وأجزأه ، وبه قال أكثر الفقهاء اهـ . بتصرف (Apabila seseorang berhaji dengan harta yang haram maka ia berdosa, tetapi hajinya tetap sah. Ini pendapat mayoritas ulama fiqih.)

    Dalam kitab Al-Mausu'ah al-Fiqhiyah (Ensiklopedi Fiqh) XVII/131 dijelaskan: فَإِنْ حَجَّ بِمَالٍ فِيهِ شُبْهَةٌ أَوْ بِمَالٍ مَغْصُوبٍ صَحَّ حَجُّهُ فِي ظَاهِرِ الْحُكْمِ , لَكِنَّهُ عَاصٍ وَلَيْسَ حَجًّا مَبْرُورًا , وَهَذَا مَذْهَبُ الشَّافِعِيِّ وَمَالِكٍ , وَأَبِي حَنِيفَةَ رحمهم الله وَجَمَاهِيرِ الْعُلَمَاءِ مِنْ السَّلَفِ وَالْخَلْفِ (Artinya: Apabila seseorang naik haji dengan harta syubhat atau hasil ghasab maka hajinya tetap sah akan tetapi ia berdosa tidak akan mendapatkan haji mabrur. Ini adalah pendapat madzhab Syafi'i, Malik, Abu Hanifah dan mayoritas ulama Salaf)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini lah jawapan ustaz bodoh...yg sepatut nya di rejam kerana kebodohan nya merosak ugama...
      Bila orang sedekah kat kita duit atau tiket pergi haji ...kena lah tahu asal usul duit tu...Duit rompakan ker...duit kena ekor ker... itu pun kau tak boleh fikir lahanat.

      Delete
    2. Hajinya sah, tapi Hajinya Haji jenis Zombie yg termakan budi. Hati akalnya selalu mati, amalannya tetap basi.
      Dan sekiranya dia terima pergi apabila jelas pincang sumber, maka Haji itu Haji RUGI.
      Tak kan ini pun tak faham2. Kesian, kan?

      Delete
  7. Yang haram tetap haram, tak usah nak merapu membodek najib. Selagi najib tak dapat buktikan duit yang masuk keakaun dia dengan fakta yang sahih, cakap saja tak pakai. Mesti jawap dengan penyata bank dan segala document yang di sahkan oleh yang berwajib. Hormatlah undang2 negara, siapa2 yang selama ini bertanggung jawab cuba melindungi kemungkaran sila bertaubat. Dosa jangan dicari, keredhaan allah harus direbut. KPN dan PN mesti ingat, allah tetap tahu nahwaitu kita orang. Tak perlu kelirukan rakyat untuk kepentingan diri. Bila tiba kamu dilakñati allah atas menegakkan kemungkaran, sesal kemudian tiada berguna. Selagi mata belum tutup, buatlah yang baik. Bertaubat......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apabila musang dilantik jaga reban ayam, maka dia sentiasa lakon pada ayam2 jagaannya bahawa , dia terdiri dari species Musang Vegetarian. Disamping tak makan daging ,dia la yg sangat alim. Selalunya tanpa berniat menghina janggut, species ini juga bergaya berjanggut.

      Delete
  8. Yang menegur lisan atau dalam hati tu dapat pahala. Sekurang2nya dia dpt bezakan dgn Akalnya yg tidak dapat disita.
    Yang terima pergi Mekah dapat Haji, tapi Haji type Zombie yg termakan budi sipenjudi. Kesian, kan?

    ReplyDelete
  9. Ustaz ajaran sesat nih..

    ReplyDelete
  10. Saya ada soalan untuk ditanyakan kepada ustaz-ustaz Umno. Soalan ini ditujukan kepada Al-Fadhil Ustaz Asyraf dan Ustaz Fathul:

    1) Apakah hukumnya makan angin dan main golf di US dengan menggunakan duit dari dana yang diperuntukkan khas bagi digunakan untuk anak yatim miskin? Sedangkan menggunakan sedikit wang milik si mati bagi tujuan meraikan dan menjamu tetamu yang datang menziarah sudah dikira haram kerana ditafsirkan sebagai 'makan harta anak yatim' inikan pula terang-terangan menggunakan wang tersebut untuk tujuan berjoli.

    2) Apakah hukumnya pegawai-pegawai yang bertanggungjawab mengelola dana anak yatim menggunakan sebahagian wang tersebut bagi tujuan mengadakan kursus kahwin di Paris? Adakah mengadakan kursus kahwin di negara kafir di Eropah dikira sebagai satu keperluan mendesak? dikira satu perjuangan 'fi sabilillah'?

    ReplyDelete
    Replies
    1. TIK TOK TIK,TIK TOK TIK....* ;)

      Delete
    2. Najib pesan kat depa kalo nak jawap tunggu hari selasa ye..

      Delete
    3. Kedua2nya jawapan adalah WAJIB. Selagi boleh rembat, menteri2 ini WAJIB rembat. Kalo x merembat, berdosa besarrrr.. Sbb tu mereka takut kalo x guna dan salahguna dana.

      Delete
  11. Salam bro. Happy New Year.
    Terperanjat juga baca komen Asyraf Wajidi yg menempelak TM berhubung dgn isu hantar org naik haji guna duit 1mdb
    Yg saya tau Allah taala amat menitik berat sumber ibadah kita. Ada cerita mualaf dari Sabah berubah menjadi babi kerana jual babi untuk ongkos haji.
    Tak kan nak hentam TM saja.
    Dia belajar ugama d mana ya?
    Teruklah org begini jaga ugama. Baik jaga kasino.

    ReplyDelete
    Replies
    1. +Jawatan:
      Tukang diamanahkan menjaga agama,
      +Majikan penbayar gaji:
      Rakyat Malaysia
      +Scope kerja:
      Urus hal Agama. PERIOD.

      * Jaga pasangan Klepet tidak termasuk dlm bidang kerja anda.
      * Sifat perasan menjadi broker syurga atau perantara kpd Allah tidak termasuk dlm bidang.

      Delete
    2. Apa yg mahu dihairankan? Bekas imam negara pun sepak tong undi bila kalah pilihanraya.

      Lumrah manusia akan kalah kepada tiga TA
      HARTA
      TAKHTA
      WANITA

      Bila sudah hilang salah satu di atas, masa itu barulah nampak segala kebenaran. Sekarang inisemua kemungkaran kelihatan suci di mata mereka.

      Delete
    3. Betul. Lelaki kalah TA.
      Wanita kalah pada BU.
      L*MBU

      Delete
    4. Mana tak tempelaknya org umngok tak terima bila dikatakan duit 1mdb tu duit haram...

      Delete
    5. Aku pun hairan juga dgn seorang tua berjawatan mufti negeri.

      Mufti ni tak pernah buat kajian ker knp rakyat marah sgt dgn perdana menteri msia skrng ni.???

      Pada pandangan aku mufti ni tak adil dgn pekerjaan dia. Dia tak adil dgn ilmu yg dia ada.

      Mana boleh tiba tiba jatuhkan hukum an saja.

      Delete
    6. Gemoklah najib kalau lagu tu sebab mufti ambil yg hujung saja untuk menghukum.
      Kenapa mufti tak rujuk kepada yg pangkal terlebih dahulu. Ini yg rakyat keliru. Inilah yg rakyat ingin tahu. Ini yg rakyat perlukan penjelasan daripada mufti.
      Bukanlah maksud saya untuk mendahului mufti dan juga bukanlah niat saya untuk menghina mufti.
      Tetapi mufti faham tak apa yg rakyat faham?
      Sedangkan bila suami isteri nak bercerai pejabat agama akan panggil dan dengar penjelasan kedua dua belah pihak terlebih dahulu.
      Tuan kadi pun sebelum menjatuhkan hukum terlebih dahulu dia akan berkata "selepas mendengar penjelasan daripada kedua dua belah pihak dan mahkamah berpuas hati dgn penjelasan saksi dan bukti yg ada" maka ini...barulah dia menjatuhkan hukum.
      Maknanya. Mahkamah pun menyiasat terlebih dahulu.
      Apakah didalam perkara ini mufti telah menyiasat?

      Delete
  12. Bukan sahaja muskil dari segi pembiayaan, tapi bagaimana pula dari segi giliran. Adakah yg ditaja pernah terfikir..kuota dan hak siapa yg diambil? Mabrur kah haji sekiranya hah insan lain dirampas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL.
      Kerja Haji, kerja mulia tapi sudah ada unsur menjadi jadi business Holiday in Disneyland.
      Syukurlah Jannah tiada salahguna oleh pengawal pintunya, ianya bukan ada system beat queue , atau hanya utk "for the affordable". ALLAH HU AKHBAR!

      Delete
  13. Mesti tak salah teguran lelaki itu mengata kurang mabrur yang naik haji gunakan wang yang punca nya di persoal halal haram nya.

    Dia bersopan santun. Tak menuduh bahawa Najib seleweng 1MDB dan songlap berbilion. Dan segala apa duit 1MDB yang ada dah jadi kabur halal haram nya.

    ReplyDelete
  14. Terbaik Tn budin..yg ada kena mengena tu fikir fikirkan..rakan2 yg komen..alhamdullillah memang tepat..lepas ni mulalah sorang-sorang macai najib cari alasan/jawapan siap dengan ayat quran..jamil khir puas ke minum teh diLondon..anon 11:14,11:27..ptg queue ke tak ke dia kata 'i dont know i dont care"..jadi Tn haji/Pn hajjah..free lagi.

    ReplyDelete
  15. Salam, ntah la apa nak jadi dengan orang islam di malaysia...buat amal tapi tak beriman dengan hari akhirat..sekiranya mereka beriman dengan akhirat tiada le terjadinya cerita seperti diatas, teguran yg baik haruslah dijadikan peringatan, buat apa nak melenting mengikut nafsu tunggangan syaitan..yang digelar tokoh agama, jangan le perangai lebih teruk dari penjaga kasino seperti cerita tuan budin tu..kerana habuan dunia sangguo jual agama dan hari akhirat..nauzubillah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ustad sesat ke ni atau tersesat otak..

      Delete
    2. 1839 percubaan menghina insan yg menyatakan kebenaran dgn sendirinya meningkat tahap kejahilan ko. Bodoh kan?

      Delete
    3. Pandangan sdra 12:26 amat baik.

      Tapi Kejora @ 18:39 yg kadangkala menyamar sbg Suharli Masrop atau Arni ayam Togel...yang sebenarnya menyasar & sesat macam teori 'sabsidi bersasar brim'.

      Delete
    4. Pak Othman, Suharli Masrop dan Kejora adalah orang berlainan. Suharli Masrop walaupun kadangkala Agak kasar tapi ia masih beradab.

      Kejora pula usah ceritalah, semua blog pro kerajaan kenal si oencaurt tegar dan pemaki hamun ni.

      Delete
  16. aku cadangkan;

    mana-mana organisasi memunggut duit derma atau sumbangan boleh mula memindahkan operasi kutipan derma daripada hadapan bank KE pintu masuk kasino di Genting Highlands.

    Walau kurang keberkatan, tapi masih mampu mendirikan masjid yang diidamkan. Lagipun, Genting kan terletak di bawah penguasaan mufti berjendol tu. Pasti approve.

    Lain tahun, tabung masjid pulak kita letak depan pintu masuk kasino.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cadangan Terbaik. Tapi nyatanya ada juga yg masih nak konkritkan benang yg lencun. Apabla ternyata wang sponsor itu hasil klepet dan rompakan, maka berkatalah mereka wang sponsor itu wang rampasan perang bak kalifah apab lagi la...
      Sedih,perang pala utoh apanya? Rakyat sendiri yg ditimpakan balak hutang, hilang khazanah. Apabila moral digadai, akal disita,ini lah jadinya Melayu. Kesian, kan?

      Delete
  17. kalau yahudi sokong umno...agak2 ular dalam semak umno nak fatwa halal tak tanah dirampas oleh mereka?kihkih...seksaan pedih menanti korang yang jual agama Demi tembolok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau jumpa Yahudi, Ular dan UMNu , maka Yahudi dan Ular boleh disettle kemudian.

      Delete
    2. 13.44 aku setuju !!

      Delete
  18. saya teringat satu program tv d Indonesia yg menceritakan seorang penjual kueh tlh berjaya mengumpul wang sejak 30 puluh tahun utk membiayai ibadah haji nya. ternampak cahaya kegembiraan yg terpancar drpd air muka nya.

    ada juga saudara yg sudah lanjut umur berjaya akhir nya mengumpul dana utk tujuan yg sama. sebelum berlepas k tanah suci perasaan mereka amat teruja (riang bercampur sedih).

    ada yg berdoa dgn penuh khusyuk utk keselamatan tetapi amat rela juga utk d kebumikan d tanah suci.

    saya yakin semua yg d sponsor/taja olih 1MBD tidak mempunyai semangat yg serupa. supir tempat saya bekerja selepas saya bersara yg juga bergiat dgn aktiviti2 masjid, tlh mendapat peluang ini. bila d tanya, beliau bersyukur tetapi dgn ikhlas menyatakan kesangsian nya sama ada haji nya akan terhindar drpd wang haram.

    arwah supir saya yg amat taat kpd perintah Allah swt, sudah cukup syarat tetapi sebelum berangkat utk mengerjakan haji, tlh meninggal dunia. sungguh pun belum sempat memenuhi semua rukun islam, saya yakin Allah swt amat mengetahui niat murni nya.

    saya bersetuju dgn tun m bahawa,jika punca dana yg d gunakan adalah d ragukan, maka lebih 'selamat' utk kita menjauhkan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana dengan pendapatan yg rahman jpc terima selama memegang jawatan di dalam parti umno?

      Adakah rahman jpc rasa halal atau haram?

      Delete
    2. Orang melayu bab makan babi je haram. Bab DUIT seboleh mungkin cuba dihalalkan walaupun tau ia nya jelas haram mahupun syubhah.

      Delete
    3. ini adalah kali kedua anon 15:58 memberi ulasan yg kurang cermat. utk maklumat, saya tidak pernah menjadi ahli mana2 parti politik.

      pernah satu ketika dulu menyokong UMNO. tetapi sudah tidak lagi sekarang olih kerana d pimpin olih seorang 'kleptocrat' yg takut bini.

      bagi anon 16:15 saya hanya bolih bersimpati dgn kedangkalan sdr. sedekah lah ulasan yg lebih berwibawa.

      salam.

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Saya berpendapat si anon 15:58 adalah seorang yang dungu dan tidak dapat membezakan di antara penjawat awam dan jawatan politik.

      Pak Rahman JPC (Dato' DSSA) dulunya adalah seorang penjawat awam. Jawatan Dato Rahman jpc langsung tidak berkaitan dengan mana2 parti politik.

      Kebetulan sahaja beliau dahulunya adalah penyokong UMNO tetapi jawatan beliau langsung tidak bersifat politikal.

      Ada pula bagi mereka yang pernah memegangang jawatan politikal dalam UMNO satu masa dahulu itupun cerita lain disebabkan UMNO dahulu berjuang atas prinsip alif ba ta sedangkan UMNO yang ada pada hari ini terutama di pihak atasan rata2nya berjuang demi D. E. D. A. K.

      UMNO tidak lagi pembela Melayu, melainkan UMNO sudah menjadi perisai membela ketua penyamun nombor satu.

      Pak rahman jpc, saya bersama2 pak rahman dalam perjuangan ini.

      In shaa Allah kita akan melihat cahaya di hujung terowong ini. Aamiin.

      Salam perjuangan.

      Delete
    6. Anon 15:58 tu sahih umngok troopers pasal takdak modal lain asyik dok serang peribadi orang ja...ini semua taktik basi puak umngok..serang peribadi orang ngan maklumat yg salah, bingai!!

      Delete
    7. 1558, rasa dia hebat dgn soalan yg disangkanya berunsur kias kilas. Malangnya dangkal. Belajar lagi, tumpu pada tajuk, 1558 kona tak lepas..sampai pun tidak, tidur longkang laa, Kesian kan?

      Delete
    8. John doe..perjuangan alif ba ta tu apa ye?
      Semakin pelik bila mana bekas2 ahli umno yang pernah memegang jawatan dalam parti menyoalkn isu halal haram. Eh semasa ada jawatan semua nampak halal pulak ya.
      John doe, pada saudara umno dulu tiada kemungkaran ke?
      Rahman jpc, pernyataan ini bukan untuk saudara tetapi kepada yang pernah menjawat jawatan dalam parti umno.

      Delete
    9. Jom tanya saidina umar r.a atau abu hurairah r.a ker (ramai lagi) tak rasa bersalah ker x sokong nabi sebelum peluk islam...? Saja tanya... pergghh

      Delete
    10. Itulah pasal.

      Jauh sangat bila bercerita bab para sahabat tu

      Tak akan dia terpikir punya bak lagi Elyana "Tak Tercapai Akalmu"

      Sebab kalau ikut cara dia konar maknanya semua mualaf dalam dunia ni kekal salah la sampai kiamat

      Ulasan bodoh oleh anon 2216 yang sudahnya kena ludah je balik

      Delete
    11. Jwpn kpd 22:16.

      UMNO dulu pun sudah berlaku kemungkaran. Cuma bezanya pada masa dahulu kemungkaran di dalam UMNO adalah perbuatan individu. Ia tiada kena mengena dengan parti.

      Dulu kalau sesiapa yang tertangksp membuat kemungkaran, maka individu tersebut akan dibiarkan membela dirinya sendiri dan UMNO tidak mempertahankannya. Masih ingat bgmn Anwar Ibrahim dipecat?

      Ada pula hari ini kelpetokrat samunan besar-besaran diamalkan dan dibela oleh pimpinan UMNO sendiri. UMNO menjadi saluran dan perisai perbuatan ini.

      Curi duit tetap haram, tapi kena bezakan di antara curi di atas nama individu dan curi / dibela di atas mama parti.

      Kalau ikut definisi dan cara saudara membuat usul, maka apabila orang Islam melakukan kemungkaran maka kita semua kena keluar Islam lah, begitu?

      Delete
    12. Ya, bagus jawapan yang jujur john doe. Umno mungkar sejak dulu.

      Zhuge liang, tiada kena mengena dengan dengan cerita sahabat yg masuk islam. Jauh sangat perbandingan tu. Wah semasa ada jawatan dalam umno, bukan main mewah hidup, bila sudah tiada jawatan, eh tiba2 jadi alim pula. Semasa memegang jawatan dalam umno tu, sudah berapa ramai rakyat teraniaya? Mampu nak minta2 maaf pada setiap seorang yg rasa teraniaya???

      Alahai tajul, balik2 alih tiang gol, tak tercapai akal. Komen tiada isi tu saje lah yg tahu.

      Kenapa pula saudara cakap saya punya usul "maka apabila orang islam melakukan kemungkaran maka kita semua keluar islam"??? Jika saudara cakap begitu, maknanya saudara umpamakan parti itu agama. Saya join blog ini sebab blog ini anti umno.

      Jadi saya mahu ingatkan umno ni mungkar bukan sekarang. Tetapi sejak dulu hingga sekarang. Apabila menang sahaja pembangkang pada PRU14 nanti. Jangan najip saja yg dihukum.

      Semua menteri2 yg korup sejak zaman tun m sampailah zaman najib wajib dihukum semuanya. Barulah adil & saksama. Iyalah, takkan mahu biarkan mereka hidup senang lenang masa tua ini hasil daripada menyamun masa muda dulu.

      Delete
    13. Tajul, bercakap guna isi bukan emosi. Asyik maki hamun saja dalam blog ni tanpa hujah.

      Jauh sangat perbandingan mualaf tu. Itu hablun minallah. Isu yg diceritakan ni hablunminannas. Cerita sahabat2 nabi dengan muaalaf tu cerita hubungan hamba dgn Allah. Cerita pemimpin yg korup dengan rakyat sama ada sudah kantoi atau belum adalah cerita hubungan sesama manusia.

      Jika begitu senanglah hidup. Hari ni makan rasuah 5 juta. Tahun ddepan taubat, 5 juta sudah selamat dalam akaun. Hidup senang.

      Delete
    14. This comment has been removed by the author.

      Delete
    15. Jawapan saya tentang kemungkaran UMNO berkaitan dengan soalan awal sdr. Ia ada kaitan dengan isu kenapa dulu dah ada kemungkaran tetapi disokong dan kenapa sekarang tidak disokong pula.

      Jawapannya ialah kemungkaran dulu dibuat di atas nama individu dan bukan atas nama jemaah. Kemungkaran hari ini dibuat secara berjemaah dan jemaah dijadikan perisai mempertahankan kemungkaran itu.

      Mencuri duit dan khianat kepada amanah memerintah bukan perkara khilaf. Ia adalah kemgunkaran tang mutlak dan jelas.

      Keadaan dulu dan sekarang tidak sama. Sebab itu saya sebut 'usul'. Sebab ia ada kaitan denga kaedah mendapatkan hasil di dalam membuat keputusan.

      Kaedah dulu ialah 'dan seseorang itu tidak menanggung dosa orang lain'. Jadi kalau dulu dah ada kemungkaran ia adalah di atas individu yang melakukannya.

      Kaedah hari ini pula ialah 'jangan cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim' dan 'jangan bersubahat ke atas kemungkaran'. Kemungkaran hari ini dibuat di atas nama jemaah.

      Saya sebut kalau ikut usul 'kalau orang Islam buat kemungkaran kena keluar Islamlah' adalah sebagai qias kepada keluar jemaah disebabkan jemaah sudah berpaling dari perjuangan yang betul.

      Saya tidak mengatakan UMNO itu Islam. Itu pemahaman yang tak betul

      Kalau begitu alasan sdr, sdr tidak layak menganggotai apa2 jemaah pun sebab di dalam setiap jemaah ada sahaja ahlinya yang melakukan kemungkaran, hatta jemaah dakwah sekalipun.

      Adakah saudara menganggotai mana2 jemaah? Adakah di dalam jemaah sdr tiada ahli yang melakukan kemungkaran?

      Saya percaya penjelasan saya ini sangat mudah difahami.

      Delete
    16. Jawapan saya tentang kemungkaran UMNO berkaitan dengan soalan awal sdr. Ia ada kaitan dengan isu kenapa dulu dah ada kemungkaran tetapi disokong dan kenapa sekarang tidak disokong pula.

      Jawapannya ialah kemungkaran dulu dibuat di atas nama individu dan bukan atas nama jemaah. Kemungkaran hari ini dibuat secara berjemaah dan jemaah dijadikan perisai mempertahankan kemungkaran itu.

      Mencuri duit dan khianat kepada amanah memerintah bukan perkara khilaf. Ia adalah kemgunkaran tang mutlak dan jelas.

      Keadaan dulu dan sekarang tidak sama. Sebab itu saya sebut 'usul'. Sebab ia ada kaitan denga kaedah mendapatkan hasil di dalam membuat keputusan.

      Kaedah dulu ialah 'dan seseorang itu tidak menanggung dosa orang lain'. Jadi kalau dulu dah ada kemungkaran ia adalah di atas individu yang melakukannya.

      Kaedah hari ini pula ialah 'jangan cenderung kepada orang-orang yang berlaku zalim' dan 'jangan bersubahat ke atas kemungkaran'. Kemungkaran hari ini dibuat di atas nama jemaah.

      Saya sebut kalau ikut usul 'kalau orang Islam buat kemungkaran kena keluar Islamlah' adalah sebagai qias kepada keluar jemaah disebabkan jemaah sudah berpaling dari perjuangan yang betul.

      Saya tidak mengatakan UMNO itu Islam. Itu pemahaman yang tak betul

      Kalau begitu alasan sdr, sdr tidak layak menganggotai apa2 jemaah pun sebab di dalam setiap jemaah ada sahaja ahlinya yang melakukan kemungkaran, hatta jemaah dakwah sekalipun.

      Adakah saudara menganggotai mana2 jemaah? Adakah di dalam jemaah sdr tiada ahli yang melakukan kemungkaran?

      Saya percaya penjelasan saya ini sangat mudah difahami.

      Delete
    17. Ya saya setuju john doe. Walaupun begitu, sememangnya dulu kemungkaran atas individu seperti yg saudara cakap. Tetapi kemungkaran yg dilakukan atas tiket parti.

      Sebagai contoh, anda ada jawatan dalam umno, dalam masa yg sama anda ada company @ kontraktor. Mendapatkan tender projek melalui "cable besar" iaitu disebabkan ada jawatan dalam umno.

      Bukankah ini juga kemungkaran? Orang lain yg bersaing secara sihat tidakkah terasa teraniya & berlakunya penindasan?

      Apa kaitan isu yg saya bagitahu iaitu semua menteri2 umno & berjawatan dlm umno yg korup sejak dulu sampai sekarang wajib dibongkar semuanya & dihukum , dengan saudara mengatakan saya tidak layak menganggotai mana2 jemaah? Apa salah saya?

      Delete
  19. Agak seram bila memikirkan tentang ulasan mufti pahang itu.Orang melayu memang sedari dulu sangat mementingkan kehalalan sumber rezeki yang diberi anak bini makan apatah lagi dalam hal2 bersangkutan ibadat.

    Zaman Tun dan Anwar dulu pernah ada cadangan dana kerajaan untuk membayar gaji kakitangan awam diasingkan supaya tidak bercampur dengan kutipan cukai kerajaan yang tidak halal,perjudian umpamanya.Sampai begitu keprihatinan orang melayu tentang halal haram sumber rezeki mereka.Di Pulau Pinang dulu pun ramai warga emas yang tak mau ambil saguhati $100 dari DAP kerana khuatir duit itu hasil dari kutipan cukai judi.

    ReplyDelete
  20. Pemisahan wang hasil, dgn perniagaan judi sebegitu mungkin hampir mustahil dilakukan. Nama pun "hasil".
    Tapi yang nyata rompakan, hutang, pecah amanah, jual gadai harta sebegitu selalu nyata. Yang nyata takb perlu putar Halim.

    ReplyDelete
  21. Nak harapkan si najip kenal halal haram?

    Bini pun main beli je
    Duit org pun dia cekik (melalui gst)
    Gi naik basikal pun belasah peruntukan gomen

    Yang dapat pegi haji free tu pun ada yg dh tolak sbb kenal halal haram

    Yang terima tu nampak sangat nak makan angin je kat mekah

    Teringin nak dengar apa si nakhoda sewel tu nak putar Alam apa lagi bab ni

    Tapi kalau si kejora tu baik tak payah

    Mencarut2 je tahunya

    Org mcmtu mana ada hati nak pegi mekah

    Kalau najip ajak dia pegi danok cari ayam nak la dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Terasa rindu pulak cacai2 penjilat. Dah lama topik ni up, tapi masih belum nmpak gerombolan laskar cacai masok dtg komen bab2 yg sah terlondeh bulat mcm ni. Kesian, kan?

      Delete
    2. Najib jadi rusak sebab Rosmah. Mereka ada affair ketika masing2 dah berumahtangga dgn orang lain. Awalnya si Rosmah yg bernafsu besar itulah yg tergila-gilakan Najib kerana melihat kedudukan & potensi Najib bakal menjadi pemimpin ulung negara. Akhirnya, Najib menceraikan isteri pertamanya dan merampas Rosmah melalui tebus talaq.

      Delete
  22. Aku HajiLLabu... pergi pinang manisah anak hadi bakil...
    (Aikk.. baru sebulan hilang dah jadi haji..?)
    "Kau haji Marang kerapu mana tau... SETANNNN...."

    Bukan ambo kata, labu yg kata.. perghh..

    ReplyDelete
  23. Ikan bilis ikan sadin
    Baek punya tulis Tuan Budin..

    Orang kampung hantar haji
    Mesti sokong Perdana Menteri

    lepas hantar kita tawakkal
    Aku ke Australia nk main basikal.

    Peduli apa orang nak kata
    Penghulu,jkk kampung,orang kita..

    Pergi Perth nk rehat badan
    Bini aku nk shopping sakan

    Apa kau sibuk jet kerajaan
    Keluargaku naik engkau bayarkan..

    Apa takut duit berkepuk
    Hulur aje ramai mengangguk

    Mat maslan saleh keruak
    Apa ku hairan kutuk tak luak..

    Ohh...by the way,

    Itu parti nama BERSATU
    Dia punya ahli sudah berapa ribu?




    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Sdraku Fan Tun..

      Mesej anda melalui pantun sendaloka amat menghiburkan. Satu keunikan luar biasa tak mudah dibuat orang. Salam Perjuangan, bro...!!

      Delete
  24. Tahun depan syarikat berjaya@magnum boleh taja org p naik hj la plk gayanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye tak ye..

      Lepas tu najip nak suruh carlsberg sponsor buat masjid pulak la kot..

      Delete
  25. Terus-terang saya katakan... sejak dari mula lagi... apabila saya terdengar mengenai skim 'tajaan Haji oleh 1MDB'... 3 @ 4 tahun lalu... saya sudah terasa 'tak sedap-hati' dan... ada yang tak kena.

    Pertamanya... 1MDB adalah milik semua Rakyat Malaysia, tanpa mengira Agama, Bangsa & kiblat politik. Jika ditaja Pak-Pak Imam untuk ritual Agama Islam saja, sudah tentu Pak-Pak Sami atau Paderi akan rasa tidak puas hati. Mereka juga ada hak untuk ditaja untuk... misalnya ke Vatican, Sungai Ganges atau melawat Patong Buddha di Pergunungan Bamiyan.
    Lainlah... kalau Ibadat Haji itu ditaja oleh TH, Lembaga Zakat atau Yapiem.

    Keduanya... 1MDB, selain keuntungan beli tanah Kerajaan dengan harga-sangat murah, kemudian jual dengan harga berlipat-kali mahal... tidak nampak satu sen pun keuntungan... malah rugi dalam semua transaksi perniagaan. Kesemua modalnya diperolehi dari pinjaman/hutang dengan mencagar tanah Kerajaan/Rakyat. Bunga atau interest-TAHUNAN keatas hutang saja, lebih-kurang, RM2 Billion.
    Yang jelas, 1MDB menggunakan WANG-hutang untuk menaja mereka yang terpilih, pergi Haji.
    Lainlah... kalau WANG yang digunakan untuk taja Haji itu keluar dari pocket Najib atau tabung Party UMNO-Najib sendiri.

    Ketiganya... Amalan menaja Haji guna WANG Rakyat 1Malaysia... akan mendedahkan Agama Islam kepada tomahan, cacian dan lekehan dari Rakyat bukan-Islam.

    Ulama-Politik seperti Harussani mungkin kerana terhutang-budi kepada Kerajaan, tidak nampak ancaman ini, iaitu... Ulul-Amri bertindak secara tidak-adil kepada semua Agama dan memdedahkan Agama Islam ancaman buruk-emej.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Analisa yang sangat baik dari sdr RD.

      Setuju 100%.

      Delete
    2. Dulu ibadat Haji tajaan UMNO adalah perkara biasa sehingga jadi bahan gurauan, "Haji UMNO". Biasanya orang2 Bahagian saja dapat tajaan ini. Tapi kalau tajaan 1mdb, entahlah......!!!!

      Delete
  26. baru masuk 2017 dajal2 iblis syaitan sudah mula berkeliaran dengan maki hamun nya..kata2 kesat dan menghina orang terutama ahli agama yang bukan taraf kau orang..selain pm yang jadi mangsa fitnah jijik puak2 haram rejim bangsat..teruskan lah semoga meriah blog ini dengan komen2 meloyakan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1854 rasa loya tu mungkin sebab ko termakan. Dedak kalau dh basi, rebus pun tak akan boleh hadzam, tambah2 lagi kalau dimamah bersama lauk hirisan taek low. Kesian, kan?

      Delete
    2. Bodoh nak tunjuk pandai 18.54

      Delete
    3. Anon 18:54,
      Kamu keliru dg gelaran ulamak.
      Ulamak sebenar tidak mengejar dunia. Yang mengejar dunia bukan ulamak...tapi 'ular mak'....ada faham?

      Delete
  27. Sepatutnya si mufti yang menegur Najib mengenai penghantaran menunaikan haji menggunakan wang 1MDB, bukannya Tun, tetapi bila mufti tidak menegur, terpaksalah Tun menegurnya. Apabila ditegur, sepatutnya diambil dengan ikhlas dan berikan jawapan secara akademik dan bukan jawapan poliltik. Inilah masalahnya dengan mufti yang tidak berani menegur kesalahan kerajaan tetapi bila orang lain menegur simufti pula mempertahankannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun sepatutnya jadi mufti.
      Dia akan fatwakan solar ,puasa. Zakat, haji tak wajib, seperti ayah pin.
      Buru korang molompat terkinja2, seronok.


      Delete
    2. 19.14...otak udang

      Delete
    3. 1914 buat perli insan yg menegur perkara yg sah salah. 1914 ni mesti pejilat tegar. Maruah dah digadai. Akal dh disita. Makanan ruji species 1914 adalah terdiri dari dedak basi berlauk taek low. Kalau dah haji, hajinya Zombie termakan budi. Kesian, kan?

      Delete
    4. coming soon fatwa from syekhul mahathir,tapi belum dibincangkan lagi dgn syekhul kit siang = menuduh org zina /liwat adalah makruh dan tak perlu minta maaf dan bertaubat...dan apa apa kesalahan masa lepas jangan dikenang ia akan terhapus dosa sendiri tanpa perlu meminta maaf atau menyesal..

      Delete
    5. maaf, anon 19:14 tercekik pil kuda+dedak1MDB, oksijen tak sampai ke otak.

      Delete
    6. Anon 2145 tu la spesis yg kalau diajak ke mekah, buat2 list

      Tapi kalau najip ajak ke Danok, laju je dia pegi buat pasport

      Delete
  28. Akhir zaman, org agama ,mufti Ke, ustaz ke, menteri agama ke jaga peiuk nasi je . Kalau org besar x berani tegur atau nasihat, sbb takut bro, takut x de gaji, takut kena resign.

    ReplyDelete
  29. Klu berhutang tu boleh tahan lagi..ni pencuri hantar adik beradik pi buat haji guna duit curi...konon2 nak tebus dosa la tu..cilaka la kau wahai pencuri

    ReplyDelete
  30. SETELAH GAGAL GUNA TEMBERANG POLITIK, MAHATHIR GUNA TEMBERANG AGAMA PULA
    Nampak nya tindakan Mahathir pada tahun 2017 akan dijangka lebih agresif.

    Ini disebabkan “Masterplan” dan “Grand Design” yang Mahathir lakarkan sekian lama masih belum menjadi kenyataan.

    Apakah GD dan MP itu? Tidak lain dan tidak bukan ada lah mahu anak nya mewarisi tahta negara sebelum dia pejam mata.

    Akibat GD dan MP ini ramai orang menjadi mangsa politik dan “Collateral damage” Mahathir.

    Mahathir tidak pernah jujur dalam hal ini, dia berdalih dengan macam macam alasan dan tindakan tetapi masih tidak mengaku bahawa itu lah sebenar nya kehendak nya.


    Kesemua Timbalan Presiden dan Timbalan Perdana Menteri yang tumbang, di pecat , undur diri kesemua nya adalah akibat rencana sulit Mahathir.
    Konkulusi nya, cita cita mesti di capai.

    Itu sebab para kroni dan proksi Mahathir masih berpaut kepada Mahathir kerana telah di yakinkan bahawa mereka hanya perlu tunggu sedikit masa sahaja sebelum rencana ini berjaya , dan mereka akan dapat kembali habuan yang terlepas kerana Najib menjadi Perdana Menteri.

    Mahathir tidak peduli sama ada keturunan Abdullah Badawi akan membenci nya atau keturunan Najib pun sama juga kerana itu semua hanya perasaan sahaja, yang penting ada lah matlamat.

    Dalam usaha Mahathir mahu menjatuhkan Najib, sehingga saat ini di mana artikel ini di tulis, Mahathir masih belum di izinkan Allah berjumpa dengan jalan keluar.

    Habis semua cara halal dan haram sudah Mahathir lakukan tetapi Najib masih lagi menjadi Perdana Menteri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2310 meracau overdose ketum. GD MP...Go Die Mam Pos la lu

      Delete
  31. Akibat nya , Mahathir terpaksa tekan “panic button’.



    Apakah butang panik itu? Tidak lain ada lah bermain dengan fatwa agama.



    Amat kelakar juga bagi seseorang yang sekian lama suka mencemuh para alim ulama, mufti dan agama berakhir dengan selindung sebalik fatwa agama pula.



    Kini Mahathir sudah pun membuat fatwa bahawa BRIM ada lah “Rasuah” da tentu nya rasuah itu ‘Haram”.



    Seolah olah Mahathir tahu apa itu maksud “Rasuah” dan ‘Haram”.



    Sedangkan saat saat akhir Mahathir meletak kan jawatan pun masih mahu meluluskan lesen judi untuk kroni kesayangan nya.



    Mahathir memfatwakan pemberian BRIM itu Rasuah dan“haram” dan ia nya secara pukal di tuduh kepada pemberi dan penerima.



    Mahathir lupa berkenaan istilah “sedekah” “kebajikan” “membantu orang susah”.



    Akibat jahat nya pemikiran Mahathir kerana anak nya masih belum berjaya di nobatkan , maka sesuatu perlu dilakukan untuk menyalahkan BRIM yang popular di kalangan rakyat susah.



    Yang bising berkenaan BRIM adalah mereka yang tidak menerima nya.



    Permohonan pula bertambah untuk mendapati nya.



    Mahathir marah dengan BRIM kerana kebiasaan nya wang negara hanya di kongsi dikalangan dia anak beranak dan kroni nya sahaja, tapi era Najib 7 juta rakyat dapat merasai nya.



    Yang bikin Mahathir marah ada lah BRIM membuktikan Mahathir pembohong , kerana telah menyatakan bohong nya bahawa kerajaan tidak ada wang , dan BRIM membuktikan Mahathir kaki temberang.



    Selain BRIM Mahathir jua berbohong dan berbelit berkenaan kerja Haji Tajaan 1MDB.



    Di satu waktu Mahathir kata ia nya salah jika mencuri wang 1MDB, tetapi menghantar orang pergi kerja kan haji sebagai pelaksanaan CSR 1MDB menggunkan wang 1MDB sendiri juga salah dan tidak mabrur.



    Begitu lah keliru nya Mahathir, mengguna kan wang sendiri pun boleh jadi kesalahan.



    Mahathir sebenar nya amat takut usaha nya menjatuhkan Najib Razak untuk kehendak peribadi nya belum menemui kejayaan walau pun Mahathir bersungguh sungguh dan semakin uzur.



    Dijangka kan Mahathir tidak akan berjaya kerana ketidak jujuran nya memberi alasan kepada memburuk kan Najib dan Pak Lah.



    Ia cuma alasan, kerana Mahathir yang bersalah mencipta rencana untuk menaik kan anak nya.



    Kita dapat lihat pada penghujung nya, Mahathir terpaksa mengguna kan agama untuk rencana nya setelah buntu pada jalan politik.



    Memfatwakan BRIM Rasuah yang haram dan Haji melalui 1MDB tidak Mabrur seolah olah dia pula tuhan yang menentukan.



    Mahathir bukan tuhan tetapi penganut agama Mahathirisma mengangap nya sebegitu.



    Mereka tidak akan menegur nya kerana mereka pentaksub.



    Akhir nya yang kucar kacir carca marba ada lah parti setahun jagung Mahathir, tetapi ia tidak penting kepada Mahathir, dalam senyap dia merencana kan anak nya menjadi calon DAP dan bukan calon Pribumi.



    Alasan nya nanti kan sahaja kerana apa Mahathir cakap penganut tetap mempercayai nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 23312..dalam reverse gear yg ko guna yu ko nampak siapa, sebenarnya tekan panik button. Reverse Kona tu mainan dh basi beb i

      Delete
  32. Mamat biol mana la ni yang buat karangan panjang-panjang,overdose dedak agaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dialah Mamat pengecut @ Kejora yg masih berselindung di sebalik AnonyMOUSE, yg tak diketahui tahap pendidikannya, kuat mencarut, menyamar pelbagai watak.

      Delete
  33. USAH DIHIRAU SANGAT ‘FATWA’ ORANG KURANG FAHAM AGAMA
    Hingga hari ini, masih kecoh diperkatakan tentang kenyataan Pengerusi PPBM yang mempersoal ibadah haji orang sebagai tidak mabrur. Walau ramai pihak termasuk mufti telah mengeluarkan kenyataan, dia masih lagi mempertahan perdiriaannya…

    Pada pandangan penulis yang tidak tinggi ilmu agama dan tidak memiliki fahaman agama sehebat ulama serta mufti yang lebih muktabar, maka penulis akur dan lebih yakin untuk tidak mempersoal haji orang sama ada mabrur atau tidak. Itu hak Allah SWT.

    Namun mengenangkan pendirian Pengerusi PPBM dan sejarahnya bercakap mengenai agama menjelaskan dia sendiri sebenarnya tidaklah faham sangat mengenai agama Islam. Dia mungkin tahu ibadah asasnya, namun bukan seorang ulama yang benar-benar faham tentang ilmu agama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tun Mahathir bukan ulamak atau cendiakawan Islam tapi amat popular & dihormati oleh seluruh Umat & pemimpin2 Islam sedunia, khususnya di Bosnia, Palestin, Iraq, tanah suci Mekah & Medinah. Malah dialah satu2nya pemimpin Melayu Islam yg diberkati masuk ke dalam rumah Allah, Kaabah. Selain itu, dalam usia yg begitu lanjut (91 tahun), dialah satu2nya tokoh yg masih sihat, cerdas, menjelajah satu dunia memberi ceramah tanpa bantuan orang, tongkat atau kerusi roda. Adakah orang lain seperti beliau, Kejora......?????

      Delete
  34. Penulis masih ingat bagaimana dia bermati-matian mempertahan seorang individu yang disifatkan sebagai ‘anti hadis’. Pendirian itu sudah cukup untuk mentafsirkan di tahap mana pengetahuan dan kefahamannya tentang agama Islam.

    Masih lagi ingat tentang isu ‘Gillete’? Ketika berkuasa dulu, walaupun pernah ditegur oleh alim ulama supaya menarik balik kenyataan biadapnya itu, dia tetap ‘selamba badak’. Mungkin kerana egonya ketika itu sebagai Perdana Menteri yang ‘kebal’ atau ‘maha-Firaun’?

    Suatu masa dahulu, ketika mana PAS mengambil alih Kelantan dari penguasaan BN, arwah Dato’ Nik Aziz Nik Mat pernah dua kali mengajukan draf hudud yang tidak sempurna untuk pertimbangan kerajaan yang dia ketuai.

    Malah ketika Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang menjadi Menteri Besar Terengganu, beliau juga pernah mencuba nasib mengemukakan draf hudud kepada Pengerusi PPBM itu. Malangnya, ketiga-tiga draf hudud itu ditolak mentah-mentah tanpa sebarang ‘bantuan’ atau ‘kerjasama’.

    Pendekatannya amat berbeza dengan Presiden UMNO sekarang, Dato’ Seri Najib Tun Razak yang berbesar hati menerima usul PAS mengenai pindaan Akta 355. Bukan saja menyambut baik, malah disediakan platform untuk perbincangan, kajian yang lebih teliti dan membantu dengan baik usul demi kepentingan umat Islam itu.

    Benarlah arwah Nik Aziz, Abdul Hadi dan Najib tidak sempurna seperti Rasulullah SAW, namun berusaha ke arah memartabatkan sistem perundangan dan hukum hakam Allah itu menjelaskan perbezaan ketara fahaman antara mereka dengan Pengerusi PPBM, bukan?

    Jadi, merujuk kepada insiden dan peristiwa lalu yang membabitkan Pengerusi PPBM dengan sesuatu mengenai Islam, maka penulis tidak mengambil pusing sangat dengan ‘fatwa’ Pengerusi PPBM. Ini kerana beza ketinggian ilmu dan fahaman agamanya dengan para ulama dan mufti bagaikan ‘budak darjah 6’ dengan ‘graduan lulusan universiti’ di Timur Tengah.

    Lagipun, pada hemat penulis, Pengerusi PPBM ini bukannya ambil pusing sangat tentang kepentingan ilmu agama dan dia lebih layak dinobatkan sebagai ‘ulama politik’. Dia lebih bertuhankan politik berbanding kepentingan hukum-hakam Allah, bukan? Cuba teliti betul-betul…

    ReplyDelete
    Replies
    1. taknperlu guna taichi. Isu topik..isinya lebihkurang-, Apakah Haji 1MDB itu Hj yg zombie? Kalau nak rrvrrse kona tak perlu susab komen panjang2.

      Delete
  35. MAHATHIR KINI PAKAR FATWA, TUDUH BR1M RASUAH & IBADAH HAJI TIDAK MABRUR
    Selepas menuduh Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai rasuah, bekas perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad telah membuat tuduhan baru iaitu semua umat Islam yang melaksanakan ibadah Haji melalui Program Khas Haji Yayasan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) tidak akan mendapat Haji yang mabrur.

    Ini kerana, katanya, duit untuk menghantar jemaah haji terbabit adalah haram dan kononnya dicuri oleh Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Perkara berkenaan terkandung dalam ucapannya pada satu ceramah di Taman Wira Mergong, Alor Star baru-baru ini.

    Lihat video ini : https://youtu.be/2_ZjR4rU-js

    Bagi jemaah Haji yang dihantar oleh 1MDB ini, ia merupakan satu penghinaan dan paling mengejutkan ialah keberanian Mahathir untuk mengeluarkan fatwa seumpama itu. Perkara melibatkan ibadah jangan dibuat main. Mabrur atau tidak Haji seseorang itu, ia ditentukan oleh Allah yang maha esa, bukannya Mahathir.

    Pada saat usianya sudah lebih 90 tahun, Mahathir kini mengeluarkan kenyataan yang semakin pelik dan menjelikkan, bukan sahaja menghina malah menghiris hati orang ramai.

    Hakikatnya, mereka yang berpeluang mengerjakan haji melalui 1MDB ini merupakan sesuatu yang dinantikan kerana bukan semua orang dapat ke tanah suci, seperti Mahathir.

    Dengan usia yang semakin tua, beliau kini seolah-olah sudah nyanyuk. Sepatutnya Mahathir mendengar sahaja nasihat daripada Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria supaya menggunakan baki usia yang ada untuk memperbaiki dan meningkatkan amalan seharian.

    Beliau juga dinasihatkan Harussani supaya menghentikan sebarang tindakan yang boleh menimbulkan kemarahan orang ramai.

    Bukan sahaja Harussani, malah Nik Abduh Nik Abdul Aziz juga menasihatkan agar Mahathir kembali ke tikar sejadah, pergi ke Mekah atau banyak belajar agama daripada kembali ke dunia politik.

    Ini kerana Mahathir sering melontarkan pandangan ikut sesuka hati tanpa melihat kelakuannya sewaktu memerintah.

    Nasihat ini diberikan kerana sejak kebelakangan ini, selepas bergabung dengan pembangkang, Mahathir sering membuat dakwaan yang tidak benar dan semakin merapu.

    Boleh dikatakan setiap kenyataan yang dikeluarkannya bukan sahaja menghina malah membangkitkan kemarahan ramai.

    Ada sahaja yang tidak kena di matanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. stick to topic. Tak ada siapa nk baca pun. Apa format upah ko dh ubah ikut jumlah huruf? sayang isi menyimpang, malu la sikit. Oh lupa , cacai mana ada malu.

      Delete
  36. dalam satu catatan di blognya, Mahathir mendakwa penyangak telah memerintah negara ini dan mendakwa segala cara untuk melucutkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak daripada terus berkuasa telah disekat.

    Bila masa semua itu disekat? Tiada siapa yang menyekat Mahathir ketika beliau keluar UMNO, melancarkan deklarasi Mahathir bagi mengutip sejuta tandatangan untuk menggulingkan Najib, menggunakan media asing untuk memburukkan imej Najib dan menyertai perhimpunan Bersih dan menubuhkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

    Realitinya semua rancangan Mahathir itu tidak mendapat sambutan dan ditolak oleh rakyat, bukannya disekat oleh Najib. Malahan Najib sendiri tenang sahaja ketika diserang oleh Mahathir dan ini agaknya yang membuatkan Mahathir marahkan Najib.

    Jika dilihat kepada serangan demi serangan yang dilakukan itu, sudah pasti orang lain akan terduduk tetapi berbeza dengan Najib yang masih tenang dan menjalankan tugasnya seperti biasa.

    Itulah sebenarnya yang membangkitkan kemarahan Mahathir. Agaknya beliau sudah ketandusan idea bagaimana untuk menggulingkan Najib lagi?

    Apatah lagi pilihan raya umum semakin hampir dan Mahathir sudah kesuntukan masa untuk mengatur serangan yang lain.

    Mahathir sudah semakin karut dan merapu yang bukan bukan. Tuduh BR1M rasuah, tuduh jemaah haji 1MDB haram. Semuanya Mahathir buat kerana mahu kuasa untuk anak dia dan kayakan kroni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejora...

      Poor input > Poor Output. Duit Riba > Hasil Haram. Sahkah solat jika kita berwuduk dgn air najis yg tak suci....????

      Delete
  37. X payah pikir byk2.. soalnya "pergi rumah Allah tp pakai kasut curi.. (Allah bagi masuk ker rumah Dia..?)

    ReplyDelete
  38. JANGAN HAIRAN PEMBANGKANG AKAN MINTA MUFTI BERTAUBAT, BUKAN TUN M
    KITA mungkin akan ternampak macai pembangkang meminta mufti yang bertaubat, bukan Mahathir.

    Ini perkara biasa dalam pembangkang. Mereka akan lebih memandang fitnah dan pembohongan dari mereka itu sebagai ‘ayat-ayat suci’, manakala tokoh seperti Mahathir lebih dilihat mulia berbanding mufti atau ulamak.

    Kalau tak, masakan agama Islam sanggup DAP ‘perkecilkan’. Laungan azan sanggup mereka cuba sekatkan. Dan sudah setahun lebih tidak terjawab pendedahan mengenai DAP ada terima dana RM1.2 bilion dari Israel untuk PRU13.

    Pembangkang akan buat apa sahaja asalkan mereka berjaya gulingkan kerajaan sedia ada. Sudah sampai ke tahap tak kisah pasal fitnah, pembohongan atau putarbelit fakta, asalkan Najib Razak dan Kerajaan BN dapat diburukkan.

    Tengok saja dalam isu menuduh jemaah haji yang ditaja oleh 1MDB cukuplah. Padahal, secara jelas lagi nyata kata-kata Mahathir itu adalah bertentangan dengan Islam.

    Waima Rasulullah SAW yang merupakan kekasih Allah dan pemberi syafaat kepada kita semua nanti pun tidak mampu menilai atau meletakkan hukum tahap keimanan seseorang, apatah lagi kita yang penuh dengan dosa ini?

    Sebab itu apabila Mahathir secara semberono saja kata tak mabrur kepada siapa yang pergi haji menggunakan tajaan 1MDB, ia dilihat sudah terlampau keterlaluan. Adakah Mahathir mahu ambil hak Allah? Perlu diingat, hak Allah saja yang boleh menilai dan memberi kategori kepada ibadah seseorang.

    Kalau Mahathir mampu menilai dan memberi ‘markah’ kepada ibadah manusia, maka amat seronoklah kita semua. Nak masuk Syurga tak perlu rajin beribadah sangat, pergi saja mengampu Mahathir biar dia ‘luluskan’ kita untuk masuk ke Syurga. Mudah cerita.

    Tapi kalau ikut tahap fikiran macai pembangkang tak mustahil boleh jadi begitu. Sekarang sudah nampak bagaimana pembangkang cuba mempersalahkan mufti berbanding Mahathir.

    Sedangkan dalam isu 1MDB ini, dahulunya Mahathir menuduh Najib Tun Razak mencuri wang rakyat 1MDB. Padahal apabila disiasat, tiada pun jenayah itu.

    Selepas itu Mahathir kata tak mabrur haji dengan menggunakan wang rakyat 1MDB. Soalnya sekarang, apa kena mengena dengan wang 1MDB dengan mabrur ke tak? Apa kena mengena haji dengan 1MDB dan Najib?

    Jika ikut logik Mahathir memang kita boleh jadi tonggong sekejap. Dia hanya menggunakan pengaruh pada diri dan namanya sahaja untuk mempengaruhi orang awam, padahal apa yang keluar dari mulutnya itu tak betul sama sekali.

    Insaflah Mahathir sebelum tiba saatnya dimana kamu sudah tak boleh berkata-kata lagi. Jangan sampai tak ramai yang ikhlas mensedekahkan bacaan Al Fatihah kepada kamu suatu hari nanti dek kerana keceluparan mulut yang jalang itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 120, kalau sesuatu ko nak kata benar? ko ko tahu mufti itu lantikan, tapi dikalang manusia. Ko siap ugut syor insan yg tegur keatas kesalahan. Ko power laa ko ingat. Akidah ko mcm ada senget tu, check balik. Kalau ko tak pandai muhasabah, ko cuba muhasarawak.

      Delete
  39. MAHATHIR PERGUNAKAN AGAMA PULA UNTUK JATUHKAN NAJIB
    Mungkin ini salah satu jalan untuk Mahathir menghalalkan serangan terhadap Dato’ Seri Najib dan kerajaan dengan berselindung atas nama hukum agama, termasuk mengharamkan segala bentuk bantuan kerajaan tetapi tidak pula mengunakan pendekatan agama didalam memastikan kerajaan pembangkang dalam isu rumah judi dan pelacuran yang kian melambak seperti tumbuhan cendawan selepas hujan.

    Selepas melebelkan penerima bantuan kerajaan dari program BR1M sebagai haram kerana berstatus penerima rasuah beliau juga melebelkan penerima bantuan untuk mengerjakan haji melalui bantuan 1MDB adalah tidak ‘mabrul’ kerana bersumberkan perkara subahat, tanpa menghuraikan maksud yang dikatakan Mahathir terus mengharamkan pemberian bantuan tersebut.

    Mahathir bercakap seolah dialah pemegang kunci syurga dan neraka dan sebagai penentu siapa yang masuk syurga dan siapa yang akan memasuki negara, seperti mana beliau sendiri pernah menemplak seorang pemimpin pembangkang yang dikatakan sebagai pemegang kunci pintu syurga / neraka, kini penyakit tersebut telah berjangkit kepada Mahathir.

    Tanpa memandang dan menghurai kebaikkan yang telah kerajaan lakukan kepada rakyat, Mahathir terus menerus menghentam kerajaan dibawah kepimpinan Dato’ Seri Najib dan segala apa kebaikkan yang dilakukan oleh Najib adalah haram belaka, sedangkan mereka yang berkongsi kekayaan anak beranak tidak pula di katakan sebagai haram.

    Ternyata Mahathir kini terlalu terdesak sahingga terpaksa meniru aksi pemimpin pembangkang suatu ketika dahulu ketika Mahathir menjadi pemimpi kerajaan, mereka menuduh UMNO itu kafir dan kerajaan itu mengamal peraturan kafir dan halal ditentang kerana berkongsi kuasa dengan kafir, walaupun kemudiannya mereka sendiri berkongsi kuasa dengan kafir.

    Kini Mahahtir telah mengambil alih kerja yang dilakukan pembangkang dan juga tugas malaikat yang mencatatkan halal haram perbuatan Najib yang banyak membantu rakyat, sahingga bantuan untuk mengerjakan haji kepada Tok-Tok Imam dan siak masjid juga dikira sebagai haram hanya kerana bersumberkan duit kebajikan dari pihak 1MDB.

    Mungkin Mahathir tidak pernah melakukan kebajikan selama beliau memerintah maka segala kebajikan dan sumbangan yang dibuat oleh kerajaan hari ini adalah di kira sebagai haram apatah lagi sumbangan tersebut disampaikan oleh Dato’ Seri Najib selaku Perdana Menteri Malaysia, maka oleh kerana itu Najib harus di serang dengan apa cara sekali pun agar Mahathir tidak merasa dimalukan lagi.

    Jika pembangkang menyampaikan derma hasil dari duit menyamun dan menyampaikan berpeti-peti minuman haram di rumah pelacuran dan ‘night club’ mungkin dilihat halal oleh Mahathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 123, ayat mula ko dh nmpk seluar ko terlondeh. Kesian, hamba upah. Makan la taek low tu

      Delete
  40. TUN MAHATHIR CUBA AMBIL ALIH HAK TUHAN
    Tun Dr Mahathir Mohamad disifatkan cuba mengambil hak Tuhan apabila menyatakan jemaah haji ditaja menerusi Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) tidak mendapat haji mabrur.

    Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata tuduhan bekas Perdana Menteri itu boleh memudaratkan ummah, selain dikhuatiri mencetuskan kacau-bilau dalam kalangan masyarakat Islam.

    “Manusia tidak berhak menentukan haji seseorang itu mabrur dan diterima Tuhan atau tidak.

    “Itu bukan hak manusia tapi hak Allah. Allah yang tentukan haji itu sah atau tidak sah, apatah lagi rakyat tidak berdosa yang menerima tajaan (bantuan) daripada seorang Perdana Menteri, apakah ia (bantuan) tidak baik.

    “Macam mana kita nak kata haji diterima atau tak, siapa yang rekod (kerana) yang tentukan Allah, itu hak Tuhan. Oleh itu, janganlah kita melampau sampai hak Tuhan pun nak diambil,” katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

    Harussani berkata, tiada bukti jelas hingga ke hari ini yang menyatakan dana digunakan untuk tajaan jemaah terbabit diperoleh daripada sumber haram.

    Justeru, beliau meminta Dr Mahathir berhenti daripada membuat dakwaan selain membuktikan apa yang dikata itu dengan menyerahkan keterangan kepada pihak berkuasa.

    Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) itu dalam ceramahnya di Taman Wira Mergong, Alor Setar, Kedah, baru-baru ini, menyifatkan orang yang melaksanakan ibadat haji menerusi tajaan Yayasan 1MDB, tidak akan mendapat haji mabrur.

    Sebelum ini, Dr Mahathir turut mendakwa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang memanfaatkan jutaan rakyat sebagai rasuah dan haram diterima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makin lewat, makin byk penyenbah upah 1mdb disini.

      Delete
    2. asyik ulang " mahathir ambik hak tuhan ja " boring lahh .. sah dpt upah dedak kire huruf ni

      Delete
  41. RASULULLAH PUN TAK TAHU IMAN ORANG LAIN, SIAPA MAHATHIR NAK TENTUKAN MABRUR?
    MUNGKIN disebabkan sudah terdesak sangat, maka bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad terpaksa berlagak pandai dalam semua hukum berkaitan Islam sehingga berasa tak bersalah mempersoalkan hal ibadat haji orang lain.Seperti biasa, walau satu dunia tampil mengecam dia sekali pun, Mahathir tidak akan berbuat apa-apa lebih-lebih lagi memohon maaf. Ini kerana Pengerusi PPBM itu memiliki ‘kulit biawak’ yang tebal beserta ‘super ego’ yang amat besar.

    Tidak cukup dengan kenyataan dari mufti, kini Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Asy­raf Wajdi Dusuki pula ‘geram’ terhadap tindakan Mahathir. Beliau berkata, bekas pemimpin itu perlu bersyukur dengan segala nikmat yang telah diberikan sebelum ini termasuk semasa zaman ke­pimpinannya dahulu.

    Apabila Mahathir berkata demikian, ia seolah-olah cuba memperlekehkan tahap keimanan orang yang melakukan ibadat tersebut. Sedangkan kita sedia maklum, soal keimanan ini tiada siapa dapat ukur dan menilainya kecuali diri sendiri dan Allah.

    “Siapa dia hendak mempersoalkan ibadat orang lain? Tidak wajar Dr. Mahathir cuba mainkan peranan Tuhan selepas mendapat pelbagai nikmat dan rezeki daripada Allah SWT.

    “Jika Rasulullah SAW pun tidak tahu tentang hal ibadat individu lain, apatah lagi orang bia­sa. Apa yang penting, individu yang melaksanakannya benar-benar ikhlas dan tahu apa yang dilakukan,” katanya Asyraf Wajdi kepada media hari ini/mendesak agar Mahathir tampil membuat permohonan maaf kerana apa yang cuba dia perkatakan ini adalah bersangkut paut dengan akidah dan agama yang amat berbahaya.

    Juga disyorkan kepada pihak berkuasa agar dapat mengambil tindakan kepada Mahathir kerana dilihat cuba memberi hasutan yang mampu membuat penganut agama Islam dan bukan Islam terkeliru

    ReplyDelete
  42. JEMAAH HAJI 1MDB PULA DIFATWAKAN HARAM OLEH MAHATHIR
    Itu tak penting, yang lebih penting ialah kebolehan Mahathir memutuskan siapa dapat haji mabrur siapa tidak, pada Mahathir sesiapa juga yang naik haji dengan duit 1MBD tu tidak mabrur sebab duit haram.Mudahnya Mahathir memutuskan hukum seoalah oalah dia berada dalam panel anugerah haji mabrur, nak tergelak pulak!

    Kalau macam tu, semua yang naik haji dengan duit 1MDB itu tak boleh haji mabrur, apa kata Mahathir anugarahkan saja kepada mereka haji mabruk, gelak lagi!

    Seorang yang mempunyai rekod pernah menghina Nabi, pernah menghina hukum Islam memberi kelayakan kepda dirinya sendiri untuk bercakap pasal haji mabrur, haji yang berkait dengan 1MBD sahaja, lain lain perkara tidak ada kena mengena dengan haji mabrur.

    Pelik juga memikirkan ada orang yang pertahankan Mahathir dalam soal haji mabrur ini sehingga membangkitkan soal pelaburan di tempat tempat haram.Segalanya berkaitaan 1MDB nampaknya haram cuma yang tak haram langgar bai'ah sahaja.

    Mahathir pun pernah naik haji, mungkin haji yang di dapat juga haji mabruk, bukan haji mabrur.

    ReplyDelete
  43. 152 n 207, persoalan TM sgt simple. Haji 1mdb tu mabrur atau kurang mabrur, iaitu was? atau tidak? Yes No. Oh, lupa puak cacai dh tak boleh guna akal disita, moral pun dh gadai. Tu la sebabnya, dinasihat ko elak makan dedak basi berlauk hirisan taek low goreng. Tgk kan naik suhu dipunggong ko tu. Sukako la, jgn lupa habiskan lauk tu, jgn bzir makanan ko.

    ReplyDelete
  44. Suatu cerita yg menarik, Tun M hanya mengingatkan, ada betulnya, dari dulu jika kita dengar ceramah agama/kursus tentang menunaikan haji, kita dinasihatkan, diingatkan atau disarankan agar memastikan duit atau sumber kewangan yg kita gunakan biarlah betul2 halal.Jauhi dari sumber yg haram atau meragukan.Ini bertujuan agar haji kita ini diterima, diberkati dan dirahmati oleh Allah SWT, mudah2 an haji yg dikerjakan menjadi Haji Mabrur, Haji Makhsus atau sekurang-kurangnya Haji Maqbul.Bukannya Haji Mardud.Malah di zaman ini pun, mencari pekerjaan juga kita digalakkan agar mencari pekerjaan halal sumbernya agar generasi atau keturunan kita ada 'Nur' ketaqwaan dan keimanan.Ada juga anak2 muda zaman ini celik agama dengan tidak mahu memilih bekerja di tmpt2 yg berunsur haram atau subhah.Dari segi makanan juga, ramai rakyat yg memilih tmpt yg menyajikan makanana halal dan halalan toyyiban.Oleh itu, jika hendak mendapat haji yg diterima oleh Allah SWT, pastikan punca sumber kewangan itu dari mana.Pasti ada tuan2 haji yg pernah kehilangan wang (dicuri, tertinggal dll) ketika mengerjakan haji dan dari hati kecil mereka pasti berdetik atau bertanya adakah sumber wang yg mereka bawa betul2 halal.

    ReplyDelete
  45. Atención !!! Atención !!!
    ¿Necesita un préstamo? ¿O necesita efectivo urgente para resolver sus problemas financieros? No busque más porque ofrecemos 100% de préstamos garantizados a una tasa de interés baja del 2%.
    Envíenos un correo electrónico a: (MARIAFERNANDADELGADOLOAN@GMAIL.COM)

    ReplyDelete