Saturday 29 September 2018

ANWAR TAK TERGUGAT DI PORT DICKSON....


Berbanding beberapa pilihanraya sebelum ini, pilihanraya kecil Port Dickson yang akan berlangsung pada 13 Oktober depan boleh dianggap satu pilihanraya yang paling banyak memberi kejutan kepada orang ramai.


Sebelum ini ramai yang terkejut apabila Anwar Ibrahim memilih Port Dickson sebagai kawasan untuk ditandingi bagi membolehkannya kembali menjadi Ahli Parlimen dan sebagai persediaan mengambil alih jawatan Perdana Menteri daripada Tun Mahathir Mohamad.


Ramai yang bertanya dan tertanya-tanya, mengapa Port Dickson jadi pilihan  dan apa istimewanya Port Dickson kepada Anwar?


Seketika, di sebalik keputusan itu, orang Port Dickson kemudiannya secara perlahan-lahan jadi teruja  dengan adanya pilihanraya kecil ini kerana Port Dickson akan melahirkan seorang Perdana Menteri yang tidak pernah terbayangkan oleh sesiapa sebelumnya.


Dengannya ramai yang membayangkan kawasan Port Dickson akan lebih melimpah dengan pembangunan, kedatangan pelabur, pembinaan kilang-kilang, pelbagai kemudahan, keselesaan dan peluang-peluang pekerjaan untuk anak tempatan.


Selepas BN tidak sedia meletakkan calon dan hanya Pas merupakan pencabar yang dilihat sedikit "menggigit" untuk memberi cabaran kepada Anwar dengan meletakkan bekas tentera sebagai calon, Port Dickson seterusnya memberi satu lagi kejutan apabila Isa Samad tiba-tiba mengumumkan akan bertanding sebagai calon Bebas.


Dengan kedudukannya sebagai bekas Menteri Besar Negeri Sembilan selama 23 tahun dan bekas Ketua UMNO Teluk Kemang (sekarang ditukar nama kepada Port Dickson) lebih 30 tahun, kehadiran Isa dilihat sesetengah pihak mampu memberi cabaran yang hebat kepada Anwar.


Apatah lagi dengan BN tidak bertanding, undi UMNO dan Melayu dijangka akan berpindah kepada Isa sebagai anak tempatan berbanding Anwar yang merupakan orang luar.


Tergugatkah Anwar dengan kehadiran Isa?


Malam tadi pula, satu lagi kejutan muncul di Port Dickson di mana daripada lapan calon yang didapati sudah membayar wang deposit untuk bertanding, salah seorang daripadanya ialah Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu Anwar yang terkait dengan kes liwat 2 yang menyebabkan Presiden PKR itu dihukum penjara buat kali kedua.


Kehadiran Saiful tidak lain lantas memunculkan pertanyaan spontan - siapakah yang menajanya bertanding di Port Dickson ini?


Menjelang hari penamaan calon hari ini, kehadiran Isa dan Saiful dalam pilihanraya ini adalah paling banyak sekali diperkatakan orangramai di Port Dickson ini. Kehadiran kedua-duanya hampir menenggelamkan wujudnya Pas yang turut sama meletakkan calon.


Meskipun Isa anak tempatan dan dikenali ramai, tetapi kehadirannya mungkin tidak banyak menggugat Anwar kerana beliau hanyalah calon Bebas yang tidak mampu memberi apa-apa peruntukan kepada rakyat, selain zamannya juga dianggap sudah pun berlalu sekarang ini.


Memang tidak dinafikan akan ada undi Melayu beralih memihak kepadanya, namun ia tidak mungkin mampu menghasilkan kemenangan kepadanya berbanding penampilan Anwar yang dilihat sebagai bakal Perdana Menteri.


Undi Melayu akan berpecah kepada tiga - Anwar, Isa serta Pas dan disertai dengan banyak faktor lain, kelebihan tetap memihak kepada Anwar.


Kalau ada pun kelebihan Isa di Port Dickson ini, mungkin hanya undinya lebih tinggi berbanding Pas.


Begitu juga dengan Saiful, beliau sama ada akan mendapat undi dalam jumlah ratusan saja atau bakal kehilangan wang depositnya. Bertandingnya beliau sekadar gangguan kepada Anwar semata-mata.


Tetapi, kehadiran Saiful menggangu pilihanraya Port Dickson langsung tidak relevan kerana Anwar sudah pun diberi pengampunan penuh oleh Yang Dipertuan Agong, malah jika cerita-cerita liwatnya dijadikan bahan kempen, ia boleh dianggap suatu penghinaan kepada pengampunan yang diberikan itu.


Selainnya, kehadiran Saiful hanya menjanjikan kotornya pilihanraya kecil Port Dickson ini dengan ulangan cerita liwat yang tak berkesudahan dan bagaimana mereka yang bermusuh dan berdendam dengan Anwar nampaknya sanggup berbuat apa saja untuk memastikan beliau kalah dan tidak berjaya menjadi Perdana Menteri.


Baik sama ada dengan kehadiran Isa atau kemunculan Saiful, aura Anwar sebagai bakal Perdana Menteri tidak tergugat dan adalah melebihi penampilan kedua-dua calon tersebut.


Apakah yang mampu disumbangkan oleh wakil Bebas berbanding bakal Perdana Menteri?


Begitu juga dengan keputusan Pas meletakkan bekas tentera sebagai calon, ia dijangka tidak akan mendatangkan kesan yang maksima untuk mengalahkan Anwar. Ia mungkin sekadar menyebabkan undi askar berpecah saja.


Lebih-lebih lagi daripada lapan calon dijangka bertanding dan hanya  Pakatan Harapan sebagai kerajaan satu-satunya yang ada kewibawaan di mata pengundi, tambahan lagi Anwar merupakan Perdana Menteri masa depan, adalah kerugian yang berpanjangan dan "rezeki"  yang tidak datang dua kali jika pengundi Port Dickson tidak memberi undi kepadanya pada 13 Oktober nanti.


Kecuali, jika pengundi dan penduduk Port Dickson tergolong mereka yang menolak untung dan hanya mahu rugi!! (ShahbudinHusin 29/09/2018)

161 comments:



  1. Orang lain punya la sibuk pasai penamaan calon tapi......

    hari ni geng:

    1. Tak dak teloq

    2. Darai

    3. Pondan

    4. Khunsa

    5. Mati pucuk

    6. Tak bernafsu

    7. Menopause

    8. Sajat

    sedang bersidang sambil syok sendiri dalam dewan......... teloq hangpa bawak kaaa......dah kemuruk kot........

    Perhimpunan tahun ni ada pertunjukkan Ghazal Party dari Kepala Batas pimpinan Muhamadiah Hasan Al Baladey....gelek..gelek.....dan pertunjukan lawak oleh pelawak terkenal Zahidiah Komidi.....Haaaa Tepuk!!!!!!!!!!!

    Penakut nak mampuih!!!!!!.......buat malu kat saiful........

    ReplyDelete
    Replies
    1. ARKIB : 15/08/2008
      Saiful lafaz sumpah di Masjid Wilayah Persekutuan
      15/08/2008 6:33pm


      Mohd. Saiful melafazkan sumpah bersama bapanya, Azlan Lazim di Masjid Wilayah Persekutuan Jalan Duta, Kuala Lumpur.

      KUALA LUMPUR 15 Ogos – Mohd. Saiful Bukhari Azlan hari ini mengotakan janjinya bersumpah mengikut syariat Islam untuk membuktikan kebenaran dakwaan dirinya diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim di Masjid Wilayah Persekutuan, Jalan Duta di sini pukul 6.30 petang ini.

      Dalam upacara yang berlangsung di Dewan Solat Utama masjid berkenaan, Mohd. Saiful, 23, yang berbaju Melayu coklat menghadap kiblat sebelum melafazkan sumpah berikut:

      “Bismillahirrahmanirrahim. Pada hari ini, 14 Ogos 2008, saya Mohd. Saiful Bukhari Azlan Nombor Kad Pengenalan 850706-01-5687 dengan ini sesungguhnya dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang berikrar dan bersumpah seperti berikut...

      "A'uzubillahi minas syaitanirrajim. Bismillahirrahmanirrahim. Wallahi, Wabillahi, Watallahi. Saya bersumpah bahawa saya telah diliwat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 26 Jun 2008 iaitu pada tarikh tersebut Datuk Seri Anwar Ibrahim telah memasukkan zakarnya ke dalam dubur saya.

      “Jika saya berdusta atas pengakuan ini, maka saya berdusta terhadap Allah S.W.T dan saya sanggup menerima azab, dilaknat dan kutukan daripada Allah S.W.T sehingga ke kiamat. Wallahualam."

      Sebelum lafaz itu, beliau mengucapkan kalimah syahadah sebanyak tiga kali diikuti bacaan surah Al-Fatihah.

      Majlis itu disaksikan beberapa pegawai masjid tersebut dan ahli keluarga Mohd. Saiful di samping para pegawai dari Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi).

      Antaranya ialah Pengarah Jawi, Datuk Che Mat Che Ali. – Utusan.


      Delete

    2. 5 JANUARI 2012

      Anwar nafi angkat sumpah laknat Ahad ini......dan apa helahnya hahaha......


      PETALING JAYA - “Walaupun di saat akhir ini, saya tidak akan sekali-kali melakukan sumpah laknat untuk membuktikan saya tidak bersalah,” tegas Datuk Seri Anwar Ibrahim, sekali gus menafikan dakwaan beliau akan mengangkat sumpah laknat, Ahad ini.

      Ketua Umum Pakatan Rakyat ini menjelaskan, beliau tetap dengan pendiriannya mendengar nasihat para ulama yang menyarankan agar tidak melakukan sumpah sebagai instrumen politik untuk membersihkan nama sehingga mempersendakan agama. Hehehe.....

      Tegas Anwar, beliau nekad dengan keputusan tersebut kerana mengambil kira nasihat ulama besar Yusuf al-Qaradawi hehehe...yang melarangnya dari berbuat demikian kerana isu ini melibatkan sumpah demi politik yang diharamkan dari segi agama Islam.

      Pendirian itu menolak dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan Anwar akan mengangkat sumpah laknat sebagai jalan terakhir menyelamatkan karier politiknya apabila keputusan kes liwatnya diumumkan Isnin ini.

      Tambah Anwar, walaupun beliau sedar tindakannya mengangkat sumpah boleh memberi kelebihan besar kepadanya dari segi moral penyokong dan rakyat, namun beliau tidak akan melakukannya kerana menganggap sumpah tersebut mempermainkan agama. Hehehe.....

      “Kalau dengan sumpah sahaja boleh membebaskan saya, saya pasti ramai orang yang mencuri, merogol dan membunuh akan mengangkat sumpah menafikan kesalahan mereka, ia adalah salah. Sepatutnya dibawa bicara di mahkamah syariah. Hehehe.....

      “Jadi adakah saya perlu mengikut nasihat ulama-ulama besar atau mereka yang minum dan memiliki saham dalam syarikat arak? Sudah tentu saya mengikut nasihat ulama yang muktabar, jadi dakwaan yang kata saya akan angkat sumpah sebelum 9 Januari ini adalah tidak benar,” katanya dalam temu bual bersama Sinar Harian Online.

      Beliau berkata, tindakan melakukan sumpah laknat bukan sahaja akan merosakkan nilai sumpah itu sendiri, malah lari daripada kaedah Islam.

      “Beberapa ulama memberi amaran kepada saya, jika sumpah sebab politik saya akan berdosa besar kerana mengelirukan orang Islam dengan perbuatan sumpah.

      “Jadi kenapa saya perlu nak ikut benda yang tak betul? Saya tidak akan terbawa-bawa mainan politik atau media sehingga kita hina syariat Islam,” katanya.

      Anwar yang juga Ketua Pembangkang menjelaskan, masyarakat perlu mendalami hukum sumpah laknat seperti dalam buku “Qazab” untuk faham dengan lebih jelas kenapa beliau berkeras untuk tidak mengangkat sumpah.

      “Seorang guru dari Johor tampil menulis surat meminta maaf kepada saya selepas baca buku Qazab kerana tersedar kesalahannya berucap kepada murid dan ibu bapa kata saya orang yang salah kerana tidak mengangkat sumpah laknat.

      "Saya tak mahu sumpah saya itu akan dimanipulasikan oleh pihak tertentu, jadi saya tetap dengan pendirian ini walaupun apa cara dan keadaan sekalipun,” katanya yang sudah bersedia menerima apa jua keputusan kes liwat kedua melibatkan diri beliau minggu depan.


      Pusing sana.......pusing sini..........ada berani.........

      Delete


    3. Mudah saja untuk saiful berkempen........tak perlu cakap.........round satu PD .............senyum sinis pada pengundi.........

      Delete

    4. PILIH YANG.........


      ..................................................................TAK WAS-WAS





      Delete
    5. Sebelum si puaka tonggeng melsmbskksn kotoran2 sampah yg dikopipes, izinkan saya paparkan sebahagian ucaptama Negarawan Terulung kita tengah malam tadi.

      Tengahmalam tadi, seluruh dunia menyaksikan 'The Last Hero of Malaysia' berucap dgn tegas selepas kembali sebagai pemimpin negara, speaking without fear and favour.....

      "When I last spoke here in 2003, I lamented how the world had lost its way. I bemoaned the fact that small countries continued to be at the mercy of the powerful. I argued the need for the developing world to push for reform, to enhance capacity building and diversify the economy. We need to maintain control of our destiny.

      But today, 15 years later the world has not changed much. If at all the world is far worse than 15 years ago. Today the world is in a state of turmoil economically, socially and politically.

      This present war against the terrorist will not end until the root causes are found and removed and hearts and minds are won.

      What are the root causes? In 1948, Palestinian land was seized to form the state of Israel. The Palestinians were massacred and forced to leave their land. Their houses and farms were seized.

      They tried to fight a conventional war with help from sympathetic neighbours. The friends of Israel ensured this attempt failed. More Palestinian land was seized. And Israeli settlements were built on more and more Palestinian land and the Palestinians are denied access to these settlements built on their land.

      The Palestinians initially tried to fight with catapults and stones. They were shot with live bullets and arrested. Thousands are incarcerated.

      The world rewards Israel, deliberately provoking Palestine by recognising Jerusalem as the capital of Israel.

      It is the anger and frustration of the Palestinians and their sympathisers that cause them to resort to what we call terrorism. But it is important to acknowledge that any act which terrify people also constitute terrorism. And states dropping bombs or launching rockets which maim and kill innocent people also terrify people. These are also acts of terrorism.

      Malaysia hates terrorism. We will fight them. But we believe that the only way to fight terrorism is to remove the cause. Let the Palestinians return to reclaim their land. Let there be a state of Palestine. Let there be justice and the rule of law. Warring against them will not stop terrorism. Nor will out-terrorising them succeed.

      In Myanmar, Muslims in Rakhine state are being murdered, their homes torched and a million refugees had been forced to flee, to drown in the high seas, to live in makeshift huts, without water or food, without the most primitive sanitation. Yet the authorities of Myanmar including a Nobel Peace Laureate deny that this is happening. I believe in non-interference in the internal affairs of nations. But does the world watch massacres being carried out and do nothing? Nations are independent. But does this mean they have a right to massacre their own people, because they are independent?

      A new Malaysia emerged after the 14th General Election in May this year. Malaysians decided to change their government, which had been in power for 61 years, i.e., since independence. We did this because the immediate past Government indulged in the politics of hatred, of racial and religious bigotry, as well as widespread corruption. The process of change was achieved democratically, without violence or loss of lives".


      ps:
      Najib ker, jahit kedee ker, eddy awang ker, even Anwar Ibrahim - have they got the balls & guts to lambaste the superpowers & the zionist Israel regime.....??
      ------------------------------------------------------------

      Othman Ahmad 29 September 2018 at 06:50
      Yet that stupid and naive son of a bitch, kejora tonggeng dare to belittle and insult The World Class Grand Old Statesman of this planet, earth.

      Delete

    6. A bloody good one, bro Othman. Thanks for putting Tun's speech at the UN in here. I would have missed it, otherwise.

      Dia gunakan kata2 yang senang di faham. Not verbose. Direct to the point. Tapi menyekel kepala depa yang berkenaan berlekak lekuk. Tapat. Ramai di dewan itu rasa nya termenong, melihat depan, tak mencatit aoa2 nota, sebab semua yang di kata Tun itu masuk di kepala dan senang melaporkan kepada Kerajaan yang depa wakili.

      Tapi tak tahu lah apa tindakan yang pemimpin2 depa akan ambil. Orang2 Palestin akan terus di buli dek Yahudi selagi penyangak Donald Trump pegang jawatan. Yahudi Zionis melanda landa bila menantu Donaldo yang in charge of American policy toeards the Middle East. Damn.

      Rohingya dan mcm2 lagi akan berterusan sebagai masalah dunia. Tapi dunia sudah hilang pimpinan yang sesuai sejak Donaldo jadi Presidento. Di doakan dia cepat terguling, kalu boleh di impeach.

      Sebalik nya, di doakan Tun Mahathir berterusan memerintah Malaysia. Sekurang kurang nya 5 tahun. Dunia terpegun bila dia cakap. Malaysia celik mata bila dia bertindak. Najib n geng terborai bila dia sepak.

      Delete
    7. POTRAIT OF THE WORLD'S OLDEST AND GRANDEST STATESMAN
      - Mahathir Mohamad

      The 93-year-old once and current prime minister of Malaysia wobbled a bit as he clasped the railing, cautiously mounted the four stairs leading to the stage in the bowels of the Asia Society and shuffled over to the podium.

      Then Mahathir, called a strongman by his critics so often that he has a joke ready about it, faced the packed auditorium. He smiled broadly and began talking. And the years, maybe even a decade or two, seemed to melt away.

      First came the speech: 20 minutes without a single note, relying on the wealth of experience that led one audience member to address him as “the elder statesman of Asia — actually, the elder statesman of the planet.”

      When Mahathir was done, the moderator, former Australian Prime Minister Kevin Rudd, seemed stunned. He called it a “bravura performance” from the “patron saint of political comebacks,” a man who had been premier for 22 years until he retired in 2003 and had now been yanked — willingly — back into the spotlight.

      But the prime minister had only just begun.

      Mahathir, attending the U.N. General Assembly this week as Malaysia’s leader for the first time in nearly a generation, cracked jokes that drew genuine belly laughs from the capacity audience. He rattled off figures related to debt and spending and demonstrated a fluency with government and international policies that dates back decades.

      He converted currencies on the fly. He spoke with ease about the importance of social media in his upset win in May elections that led to the nation’s first change of party power since independence from Britain in 1957.

      After more than an hour of back and forth with the audience, he looked disappointed that it had ended. His demeanor was that of a man who relished returning to a job he never expected to have again.

      Asked about his physical and political stamina, he said: “I don’t really know.” He acknowledged two heart operations and the occasional cough, “but I have my doctor following me everywhere I go.”

      All the while, he tapped into a deep vein of knowledge and experience won from being a high-level political player in Asia and the world for the last seven decades.

      Though he dodged the occasional thorny topic — a question about gay rights and child marriage in Malaysia, for instance — he deftly handled almost everything thrown at him.

      He talked about what it was like for countries other than China and the United States to be caught in the middle of the behemoths’ growing trade war (uncomfortable). He spoke of the absolute necessity of free sea passage so that Malaysia can pursue its trading lifeblood, and of the region’s disputes with China over control of the South China Sea.

      Asked about Chinese President Xi Jinping’s hallmark “Belt and Road Initiative” to build ports, highways and other trade-related infrastructure, Mahathir said he had long ago suggested the rail part of it. He’d proposed that Beijing build a railway line with bigger, longer trains from China to the West: “The idea is not new to us.”

      Delete

    8. His remarks were peppered with jokes. The funniest one — “I have been known as a dictator, but I don’t think any dictator would have resigned” — was so good he used it twice, and some of the jokes had the feeling of being well-worn campaigning set pieces.

      But unlike a lot of politicians’ attempts at humor, they worked — repeatedly — and he drew energy as his moments in command of the stage passed. A smattering of his quips:

      — On what he said was the previous government’s slogan, “Cash is King”: It’s “practically admitting to the world that bribery is OK.”

      — On U.S. President Donald Trump: “We are still trying to figure out what is it that the president of the United States wants, because sometimes he changes his mind three times a day.”

      — On whether Malaysia would one day allow dual citizenship: “Well, we think you should make up your mind.”

      He focused on Malaysia’s corruption problem, which he almost entirely blamed on the government that he drove from power in May. Mahathir’s designated successor, Anwar Ibrahim, and Mahathir put aside their 20-year-old political feud to help their alliance win those elections.

      Mahathir rose again to prime minister amid anger over a massive corruption scandal involving the 1MDB state fund, which is under investigation in the United States and other countries for allegations of cross-border embezzlement and money laundering. Former Prime Minister Najib Razak, 65, has accused Mahathir’s government of seeking political vengeance.

      When Rudd asked impishly about when the next elections would be, Mahathir seemed almost wistful. He smiled and said, “five years from now.”

      But this time, the man who has lived through nearly a century hastened to add, he plans to retire for good.
      -----------------------------------------------------

      Foster Klug has covered Asia for The Associated Press since 2005. Follow him on Twitter at @APKlug.

      Sept 28, 2018, United Nation, New York.

      Delete
    9. Othman Ahmad 29 September 2018 at 06:50
      Yet that stupid and naive son of a bitch, kejora tonggeng dare to belittle and insult The World Class Grand Old Statesman of this planet, earth.

      Tak patut..tak patut..
      Celaka & sial betul kejora tonggeng....!!

      Delete
    10. Memandangkan undi melayu terbahagi kpd beberapa calon.. hanya undi Cina dan India jd penentu.. pengundi Cina mungkin tdk berpihak kpd Anwar jika Anwar gagal meyakinkan kedudukan LGE setelah beliau jd PM, bg pengundi India kehilangan Danyal seolah2 kehilangan suara bg kaum itu.. Anwar kena kerja kuat , PH kena jawab byk soalan janji 100 hari.

      Delete
    11. Wak Suman Tempek Bacin....Dah tentu Wak sebagai penyokong kuat si Saiful ni sangat2 mengalu2kan dia bertanding di PRK PD Oktober ni.

      Nak tanya lah...Wak Suman tak nak turun berkempen untuknya nanti di PD tu haah ????. Wak ajak lah cai2 yang sewaktu dengan Wak ke sana nanti...boleeeh???

      SEREMBAN: Bekas pembantu peribadi Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mohd. Saiful Bukhari Azlan mengumumkan beliau akan bertanding dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson.

      Menurut Mohd. Saiful Bukhari, 33, beliau akan menghantar borang pencalonan di pusat penamaan di dewan Majlis Perbandaran Port Dickson pagi esok.



      “Setakat ini saya sahkan saya sudah bayar deposit untuk bertanding. Terpulang pada hari esok sama ada pencalonan saya diterima atau tidak,” katanya ketika dihubungi di sini malam ini.

      Mohd. Saiful Bukhari menegaskan, beliau tidak ditaja oleh mana-mana pihak untuk bertanding dan keputusannya itu tiada kaitan dengan agenda peribadi terhadap individu lain.



      “Demi Allah tidak ada sesiapa di belakang saya dan saya bukan ditaja. Saya akan mengulas lanjut tentang keputusan bertanding dalam sidang akhbar selepas penamaan calon,” katanya.

      Mohd. Saiful Bukhari menjadi individu keenam dijangka bertanding dalam PRK Parlimen Port Dickson yang diadakan selepas kerusi itu dikosongkan oleh penyandangnya, Datuk Danyal Balagopal Abdullah baru-baru ini.

      Sumber: Utusan Online

      Nampak gayanya..baru buku bertemu dengan ruas Bang Non kat PRK tu...ini lah masanya untuk mengimbau kenangan manis lalu sepenuhnya...setuju tak Wak SumanTempek Bacin Ooooooii ???

      Delete

    12. YANG PAKAI BANYAK NAMA SPT NAMA GENG NAJIB ASYIK MENJILAT NAJIB, BILA DIA MASUK, KITA SURUH DIA JILAT HABIS2 TAHI NAJIB, UMNO DLL YANG KELUAR DI BERITA, DI BLOG, DI MANA2 PUN.

      SEBELOM ITU, TERUTAMA DI HARI AHAD NI, KITA MAHU PEMBACA YANG TAK SELALU DI BLOG INI TAHU -

      Endlessly copy-pasting GENG NAJIB = justice league ETC must lick his wounds. Or Al Jibo's assol.

      YANG MENGKOPIPES ATAS BERBAGAI NAMA DI BLOG INI ADA LAH PENJILAT NAJIB, BUKAN SAHAJA MENDUKUNG UMNO, JUGA MENDUKUNG NAJIB DI ATAS BAHU NYA, TAK KIRA BUSUK WANGI BAU KENTUT DAN TAHI NYA,

      justice league = yenggedey valikopo = GENG NAJIB = CAPTAIN MALAYSIA = PEROSAK MALAYSIA = GENG MENJILAT NAJIB = LEBAI MODEN = Anonymous = DLL

      justice league, yenggedey valikopo, GENG NAJIB SENTIASA MENJILAT NAJIB

      SAYA YANG MENGKOPIPES DI ATAS BERBAGAI NAMA DI SINI MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN HA NYA UNTUK NAJIB YANG SAYA JILAT DARI ATAS KE BAWAH. BAGI SAYA NAJIB ADALAH SEOLAH OLAH NABI, TAK KISAH BERBAGAI JENYAH YANG DI LAKUKAN NYA HINGGA ADA 25 + 7 TUDUHAN DI MAHKAMAH SEKARAN.

      OLEH ITU SAYA MEMPERJUANGKAN PIHAK YANG DI TUDUH WALAU PUN DAH DI GELAR "Mo1" DI US, MASIH MENGHARAPKAN MEMEGANG TAMPUK PEMULASAN PENYELEWENGAN DAN PENGSONGLAPAN WANG NEGARA. APABILA SAMPAI NAJIB MASUK PENJARA PUN, SAYA AKAN TERUS MENGKRITIK. INI LAH BUKTI BETAPA MINAT NYA DAN KUAT NYA SAYA MENJILAT NAJIB:

      NAJIB = UMNO = 1MDB = CURI RM2.6 BILLION DUIT RAKYAT = RASUAH RM90 MILLION KPD YOU KNOW WHO = KLEPTOKRAT = SONGLAP RM16 BILLION DUIT CUKAI HILANG = LAYAN UEC = ANTI BM = ANTI MELAYU & ANTI-ISLAM = ANTI EVANGELIST = SYIAH

      = JUAL TANAH KPD PUAK CHINA KOMINIS, BENARKAN FOREST CITY PROSPEK BERJUTA RAKYAT CHINA MASUK JADI PENDUDUK TETAP SELEPAS 12 TAHUN BOLEH MOHON KERAKYATAN = BENARKAN TEMBOK BESAR CHINA DI KUANTAN (COMMUNIST CHINA INSIDE MALAYSIA) = JEJASKAN MARUAH DAN KEDAULATAN BANGSA DAN NEGARA = EXTREMIST = TERORIST = PINDA AKTA KESELAMATAN NAK KUASA ISTIHARKAN DHARURAT BILA KALAH PRU14 =

      = SUBAHAT KUASA ASING PANGGIL CIA BILA NAK KALAH PRU14 = DERHAKA KPD BANGSA & NEGARA = MASUK PENJARA 10-20 TAHUN SELEPAS BICARA 25 + 7 TUDUHAN YANG SEKARANG SUDAH ADA DI MAHKAMAH = PENJARA SUNGAI BULUH

      WHAT THE BLOKE USING MANY NAMES CAN DO (EQUATING STYLE), WE CAN DO BETTER.

      Delete

    13. UNTUK MAKLUMAN PEMBACA YANG TIDAK MASUK BLOG INI SELALU:

      Yang pakai berbagai nama seperti GENG NAJIB, Kejora, justice league, lebaimodern, KEPTENMALAYSIA dan lain lain itu ia lah petugas Umno yang dijangka bekerja di Umno Dirty Tricks Departmnt (DTD), dibayar gaji cara biasa atau berdasarkan berapa banyak komen dimasukkan nya ke sini.

      Dia masuk siang dan malam, tak kira pukul berapa, ada masa nampak seperti dia tidur ha nya 3-4 jam sehari sahaja.

      Tujuan nya ia lah seperti diarah Umno DTD: propaganda, misinformation, disinformation, twists, spins, sabotaj, dan apa sahaja yang boleh menjatuhkan imej PH, menaikkan imej UMNO/BN.

      Cara2 nya termasuk mengcewakan (frustrate), menyakitkan hati pembaca dengan mengkopipes apa saja, laporan2 yang panjang lebar, sebanyak mana yang boleh, untuk mencapai tujuan itu. Maka diletakkan nya komen2 dan/atau kopipes tersebut sebagai jawapan kepada setiap komen pro-PH. Biasa nya, tidak berkaitan dengan tajuk pos atau komen2 pro-PH itu.

      Cara bagi meng”counter” nya ia lah dengan “giving him a taste of his own medicine ” – mengkopipes apa saja yang membusukkan Najib, Umno, BN dan seperti nya. Dan kopipes2 yang menaikkan imej Tun Dr Mahathir dan Pakatan Harapan. Dengan itu, kopipes2 kita itu juga memaklomkan kpd pembaca maklumat yang mungkin mereka belom terbaca.

      Delete

    14. YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    15. KAMI BUKANLAH PENDUKUNG MANA-MANA PARTI POLITIK. KAMI HANYA MEMPERJUANGKAN KEADILAN DAN KEBENARAN. BAGI KAMI BN DAN PH ADALAH SAMA. BAHKAN PH ADALAH JAUH LEBIH TERUK. OLEH ITU KAMI MEMPERJUANGKAN PIHAK KETIGA SEHINGGA MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN NEGARA. APABILA SAMPAI HASRAT TERSEBUT KAMI AKAN BIARKAN PIHAK LAIN PULA MENGKRITIK. SEMASA ERA PAKATAN RAKYAT KAMI ADALAH GOLONGAN BERKECUALI TIDAK KELUAR MENGUNDI. INI ADALAH COGAN KATA KAMI : BERATUS POSTING YANG DIHANTAR SEBAGAI BUKTI. KAMI TIDAK MEMINTA SIMPATI HANYA RAHMAT ILLAHI


      PH = LGBT = UEC = RASIS = ULTRA KIASU = LIBERALIS = SEKULARIS = PLURALIS = NEPOTISME = BOROS KRONI = KELENTONG KRASI = TERORIST LTTE = SYIAH = anti melayu = anti islam = ANTI RAJA = EVANGELIST = SUBAHAT KUASA ASING = SLOW SLOW TIPU ( SST )= SELECTIVE PROSECUTION = BN = SIS = G25 = MUNAFIK = KEDEKUT RAKYAT = anti hudud = ANTI TAKZIR = KENCING HANCING SATU MALAYSIA = BARU BERAPA BULAN DAH BUAT MACAM-MACAM BENDA TAK SENONOH = islam ikut kepala hotak dia = PARTI SODOM = HIPOKRIT = MAHU ISLAM IKUT NAFSU DIA = puak SESAT = KERAjaan SARKAS = BAPOK PONDAN = KAKI BULI = PENDENDAM = MAKIN HARI MAKIN MEMBUSUK = KELDAI DAP = TOMMY TOM CAT AG LAW OF JUNGLE = KENCING SEPANJANG JALAN = BERAK TENGAH JALAN = FIRAUN = BANDUAN HOMO = GOVERMENT OF THE APE = parti dajjal BENDERA MATA SATU = BAIL OUT SPLASH MAHAL GILER MULALAH BEBANKAN RAKYAT NAIK TARIF = MENJARAH HARTA RAKYAT DENGAN MEMBAHAGI ANTARA FAMILY PRESIDEN PPBM, DAP & PKR = TEGAK BENANG BASAH = PARTI ANAK BERANAK = KELING MAMAK BENDAHARA PALING PEMALAS DI DUNIA
      = KAPIR CINA DAP PALING PENIPU = PEROMPAK KERUSI PARLIMEN = THE RISE OF THE PLANET OF THE FROGS = AMANAH RAKYAT DIPERMAINKAN = TIADA KEADILAN = TIDAK DEMOKRATIK = MAHA ZALIM FANATIK DAN MEMECAH BELAHKAH MELAYU = DOC-DOC IKRAM PROLIBERAL & SEKULAR = HORMATLAH SIKIT KAT EX-PM TU KAU TU DAH LAH HANCING TERKINCIT DALAM PAMPERS PULAK TU = MENGABAIKAN DAN MEMINGGIRKAN NEGERI MAJORITI MELAYU = PERAS UGUT MP UMNO DENGAN PERALAT SPRM = PENINGKATAN KOS KESIHATAN RAKYAT = SERBU RUMAH ORANG TUA TAK TAHU MALU = MP UMNO JADI ASET KOMODITI = JANJI DICAPATI = MENIFESTO DIMUNGKIIRI = HANYA PANDAI CAKAP KOSONG TIDAK SERUPA BIKIN = AHMAD MASLAN EHHH MASLEEE = JUAL ARAK MERATA TAK KISAH = LELONG-LELONG MP UMNO HARGA RM10 JUTA SIAPA MAHU JADI BIDDER, SIAPA MAHU BELI BOLEH BUAT HAMBA ABDI = SUKA KAMBING HITAMKAN PIHAK LAIN ATAS KESALAHAN SENDIRI = PKR KONGSI GELAP = PRESIDEN PKR BERGELUMANG TAHI = MuJAHAT INGAT DIA CUKUP BAGUS DENGAN DAKYAH DIA SEBAB ADA Pangkat Hasad Dengki = MAT SYABU SYIAH VS MAT SABUN KAKI BETINA DOK JAJA SATY DUNIA 4 BUAH JE JET FIGHTER BOLEH TERBANG TAK KE DUNGU NAMANYA = JAJA NEGARA BANGKRAP SELURUH DUNIA TAK ADA MARUAH BETUL = TAKUT BUAT DASAR ANTI LOMPAT PARTI DASAR PEROMPAK = DARI MuJAHIL JADI MuJAHAT = MAT DIR FAMILY = LIM FAMILY = ANU WAR FAMILY =TIDAK MENDAULATKAN BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA KEBANGSAAN = DIBAYANGI MALAYSIAN MALAYSIA = MP UMNO JADI MANGSA POLITIK RAKUS PH = TIDAK HORMAT PERLEMBAGAAN MALAYSIA = MELAYU PH PUNCA BUKAN MELAYU JADI KURANG AJAR= PUSAT JUDI DAN MAKSIAT TIDAK TERKAWAL NAK SENANG-SENANG PERGI TUTUP PUSAT TAHFIZ = SUPER LIBERAL ANTI HUDUD ANTI RAJA MELAYU ANTI BAHASA MELAYU = PH SEKARANG JADI SUPER PENDEDAK TIDAK BOLEH SALAHKAN MANA-MANA PIHAK LAIN LAGI = OLEH KERANA PEMIMPIN PH TIDAK MAHU MENDAULATKAN HUKUM ALLAH MAKA APA SAHAJA YANG DIBUAT TIDAK MENJADI = Punahkan Harapan rakyat = JIKA BN ULAR SAWA PH NAGA = MuJAHAT TAK FASIH BAHASA INGGERIS ITU SEBAB DIA DENGKI DENGAN DR. ZAKIR NAIK = DAH 37 ORANG MATI SEBAB ARAK KULIT SAMAK TAK SIBUK PUN SURUH TUTUP KEDAI ARAK = REMAJA SEKARANG DI USIA AWAL SUDAH TERDEDAH DENGAN SEKS ADA YANG MENGANDUNG SEAWAL USIA 14 TAHUN JADI APA MASALAH DICEPATKAN USIA KAHWIN = KAYU UKUR PH ADALAH BARAT BUKANNYA ISLAM = MULUT SONGSANG KENA JAHIT OLEH DAP ( MUJAHIT ) = PM-4 TELAH MEMBUAT DASAR LANGIT TERBUKA TANPA TAPISAN MENYEBABKAN GENERASI BARU ROSAK AKHLAK DAN MORAL = MENTERI AGAMA ISLAM TAPI JAGA AGAMA LAIN TAK JAGA AGAMA ISLAM =

      Delete
    16. PAS MESTI BERHATI-HATI MELANTIK MP ORANG SEPERTI MuJAHAT, KULIT SAMAK & MAT SYABU MEREKA BUKAN SAHAJA BAWA LARI KERUSI BAHKAN MEMBURUKKAN IMEJ ISLAM = UMNO JATUH DITIMPA TANGGA SUDAHLAH HARTA DIRAMPAS MP-MP PULA KENA KEBAS NASIBLAH KAU UMNO MASA PEGANG KUASA TAK BUAT BETUL-BETUL JAGA ISLAM =

      Delete
    17. Anwar Bukan Pengganti Tun M – Peramal Thailand



      KUALA LUMPUR – Seorang peramal wanita baru ini meramalkan bakal berlaku tangkapan besar-besaran di Malaysia pada November 2018 dan pergolakan berlaku dalam negara ini sehingga tahun hadapan.

      Peramal Thailand yang juga pernah menjangkakan berlakunya gempa bumi di Sabah dan kehilangan kapal terbang sebelum ini, Navaracha Pinitlokakorn aka Prai terbaru sekali lagi membuat ramalan kali ini tentang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Katanya Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak akan menjadi Perdana Menteri, dalam masa yang sama Tun Dr Mahahir Mohamad bakal mengalami masalah kesihatan yang serius menjelang Jun tahun hadapan.

      Berdasarkan video di yputube yang berdurasi 8:47 minit, dia mendakwa dalam masa dua tahun, satu fenomena alam yang aneh akan menyebabkan Semenanjung Malaysia akan ‘berpecah’ menjadi dua.

      Beliau juga memberi amaran bahawa dalam tempoh dua tahun akan datang, Malaysia akan mempunyai beberapa bencana, dan antara struktur yang terjejas teruk termasuk bangunan 50 tingkat yang terletak berhampiran persimpangan jalan raya di Kuala Lumpur.

      Kemalangan juga ramalannya mungkin berlaku di kPergunungan Titiwangsa.

      Navaracha Pinitlokakorn terkenal kerana memiliki keupayaan psikik sejak muda menjadi, banyak ramalannya yang menjadi realiti.

      Ini termasuk gempa bumi dan tanah runtuh utama di Thailand, pada bulan Jun dan Julai tahun ini, di tempat seperti Phuket, Krabi, Phang Nga, Siam Bay, selain letusan gunung berapi di Indonesia.-SuaraTv


      : Nasib baik engkau ada di Thailand, kalau Malaysia teruk kena bambu geng Anwar....

      Delete
    18. Sultanah Terengganu tetap saman Rewcastle-Brown selepas mohon maaf



      PETALING JAYA: Sultanah Terengganu tetap memfailkan saman fitnah terhadap Clare Rewcastle-Brown, walaupun editor Sarawak Report itu sudah memohon maaf terhadap dakwaan mengaitkan Sultanah Nur Zahirah dengan skandal 1MDB dalam bukunya.

      Peguam, Datuk Mohd Haaziq Pillay yang mewakili sultanah berkata, kenyataan Rewcastle-Brown semalam bukannya permohonan maaf.

      “Kami akan menjelaskan lebih lanjut dalam sidang media esok,” katanya ketika dihubungi.

      Buku Rewcastle-Brown yang dilancarkan 8 September lalu itu menceritakan siasatan ke atas skandal 1MDB.

      Semalam, Sultanah Terengganu dilapor memfailkan saman fitnah terhadap Rewcastle-Brown yang mendakwanya rapat dengan Low Taek Jho, ahli perniagaan terbabit dalam skandal 1MDB dan diburu pihak berkuasa.

      Susulan itu, Sarawak Report berkata, sultanah salah faham terhadap kandungan buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose” dan percetakan semula buku itu sudah mengeluarkan nama sultanah.

      Portal itu berkata, buku itu pada asalnya menyatakan Jho Low bangga dengan hubungan sosialnya dengan kerabat diraja, termasuk Sultanah Nur Zahirah yang membuka peluang untuknya dilantik penasihat Pihak Berkuasa Pelaburan Terengganu (TIA).

      “Atas dasar ini, cetakan semula buku itu membuang nama sultanah, sebaliknya merujuk adik sultan sebagai hubungan sosial utama Jho Low di Terengganu.”

      Pada 14 September lalu, setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu menafikan pembabitan Sultanah Nur Zahirah sama ada secara langsung atau tidak dalam sebarang urusan pentadbiran kerajaan dan penubuhan TIA yang menjadi pelopor 1MDB.

      TIA ditubuhkan pada 2008 dan kemudiannya bertukar taraf kepada koperasi perbadanan yang diberi nama 1MDB pada Januari 2009.

      Delete
    19. Dakwaan editor Sarawak Report tidak boleh dimaafkan'
      MOHD AZLIM ZAINURY 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore104
      Zul Padli Rozi
      Zul Padli Rozi
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MARANG - Pemuda Umno Marang menyokong tindakan Sultanah Terengganu, Sultanah Nur Zahirah meneruskan saman terhadap pengasas dan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle-Brown.

      Ketuanya, Zul Padli Rozi berkata, ini kerana dakwaan fitnah konspirasi membabitkan Jho Low dan 1Malaysia Development Bhd (1MDB) yang dikeluarkan adalah tidak berasas malah tidak boleh dimaafkan.


      Menurutnya, tindakan Clare Rewcastle-Brown itu juga dilihat sebagai usaha untuk mencemarkan nama baik institusi Diraja Terengganu khasnya dan institusi Raja Raja Melayu amnya.

      "Tindakan saman ini pasti menjadi mesej penting kepada pihak berkenaan supaya tidak sewenang-wenangnya mengaitkan institusi Diraja Terengganu dalam sebarang skandal yang berlaku," katanya, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sultanah Terengganu saman Editor Sarawak Report]

      Terdahulu, Peguam Sultanah Terengganu dalam satu kenyataan berkata, saman itu adalah berkenaan dakwaann dalam buku ‘The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose’.

      “Tindakan ini melibatkan tuduhan terhadap konspirasi Sultanah Nur Zahirah dengan Low Taek Jho dan penglibatannya dalam pentadbiran kerajaan dalam hal ehwal 1MDB," katanya.

      Delete
    20. Kenapa nak sekat Dr Zakir
      SITI FATIHAH AWANG 29 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Mohd Nassuruddin Daud
      Mohd Nassuruddin Daud
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU - Pas Kelantan menyelar tindakan sesetengah pihak yang melihat cara pendekatan dakwah Dr Zakir Naik sebagai menghina agama lain.

      Ketua Penerangannya, Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata, jika ia dilihat menghina, bagaimana pula dengan cara sebenar untuk berdakwah di Malaysia yang dianggap negara Islam ini.


      "Dr Zakir Naik tidak menghina agama lain tetapi mentafsir ayat yang berkaitan dengan agama Islam. Apakah ini menghina agama lain? Punah sakan. Kalau dengan cara penghuraian dan takfsir ini dianggap tidak sesuai, maka cara bagaimana yang sesuai?

      "Jangan bela agama lain, bela agama Islam. Tidak pernah berlaku dalam agama kita macam ini,” katanya semasa menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di sini.

      Sebelum ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa memberi pandangan bahawa kaedah berdebat yang dilakukan Zakir Naik dilihat tidak sesuai digunakan di negara ini kerana dianggap merendahkan agama lain.

      Perkara tersebut mendapat kritikan dan pendapat yang berbeza dari pelbagai lapisan masyarakat yang berpandangan pendakwah bebas itu tidak melakukan sebarang kesalahan dan sekadar menerangkan apa yang diketahui melalui kitab-kitab yang berkaitan.

      Delete
    21. PSM demo gaji minimum di PD
      Diterbitkan 29 Sep 2018, 10:41 pagi | Dikemaskini 29 Sep 2018, 10:42 pagi

      A+ A-
      Sekumpulan penyokong Parti Sosialis Malaysia (PSM) mengambil kesempatan berhimpun di Port Dickson sempena penamaan calon bagi pilihan raya kecil.

      Mereka menuntut gaji minimum pekerja dinaikkan.

      "Kami ambil peluang ini untuk ketengahkan isu gaji minimum," kata anggota jawatankuasa pusat PSM S Arutchelvan kepada Malaysiakini.

      Delete
    22. Pengundi PD mahu mahkamah isytihar status kelayakan Anwar bertanding
      Diterbitkan 28 Sep 2018, 10:35 malam | Dikemaskini 28 Sep 2018, 10:58 malam

      A+ A-
      Seorang pengundi kawasan Parlimen Port Dickson memfailkan permohonan deklarasi mahkamah berhubung kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk bertanding dalam pilihan raya kecil (PRK) di situ.

      Permohonan itu difailkan Noraziah Mohd Shariff di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

      Ia juga disertakan dengan perakuan segera - memohon permohonan itu didengar secepat mungkin - namun tarikh pendengaran masih belum ditetapkan.

      Dalam afidavitnya, Noraziah menyatakan pengampunan diraja terhadap Anwar tidak mengecualikan kehilangan kelayakannya untuk bertanding kerana Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan untuk menasihati Yang di-Pertuan Agong ditubuhkan tanpa mematuhi peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

      Katanya, lembaga itu juga berjalan tanpa penyertaan peguam negara - seperti dalam Artikel 42(5) Perlembagaan Persekutuan - dan menteri wilayah persekutuan - seperti dalam Artikel 42(11) Perlembagaan Persekutuan.

      Artikel 42(5) Perlembagaan Persekutuan menyatakan, "Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan bagi setiap negeri hendaklah terdiri daripada peguam negara persekutuan, ketua menteri negeri itu dan tidak lebih daripada tiga orang anggota lan yang hendaklah dilantik oleh Raja atau Yang di-Pertua Negeri.

      "...tetapi Peguam Negara boleh dari semasa ke semasa melalui surat cara secara bertulis mewakilkan fungsinya sebagai anggota Lembaga itu kepada mana-mana orang lain, dan Raja atau Yang di-Pertua Negeri boleh melantik mana-mana orang untuk menjalankan buat sementara fungsi mana-mana anggota Lembaga yang dilantik olehnya yang tidak hadir atau tidak dapat menjalankan fungsinya."

      Artikel 42(11) pula, "...maka hendaklah ditubuhkan Lembaga Pengampunan tunggal bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya dan peruntukan Fasal (5), (6), (7), (8) dan (9) hendaklah terpakai mutatis mutandis bagi Lembaga Pengampunan di bawah Fasal ini.

      "...kecuali bahawa sebutan mengenai 'Raja atau Yang di-Pertua Negeri' hendaklah ditafsirkan sebagai sebutan mengenai Yang di-Pertuan Agong dan sebutan mengenai 'Ketua Menteri Negeri itu' hendaklah ditafsirkan seabgai sebutan mengenai Menteri yang bertanggungjawab bagi Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya."

      Mengambil kira perkara itu, saman pemula Noraziah memohon deklarasi mahkamah bahawa pengampunan diraja terhadap Anwar tidak membatalkan kehilangan kelyakannnya untuk menjadi anggota parlimen.

      Beliau juga memohon deklarasi bahawa Lembaga Pengampunan yang ditubuhkan tidak menepati perlembagaan, serta Anwar tidak berhak untuk bertanding mana-mana kerusi Parlimen sehingga tempoh hilang kelayakan tamat.

      Ketika itu, menteri wilayah persekutuan belum dilantik manakala Tan Sri Mohd Apandi Ali tidak dapat menjalankan tugas sebagai peguam engara kerana sedang bercuti.

      Anwar diberi pengampunan penuh pada 16 Mei lalu selepas rayuannya dibentang dan dipertimbang dalam Mesyuarat Lembaga Pengampunan bagi Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya ke-51.

      Anwar kemudian mendakwa pengampunan itu bermula sejak 1998 dan maka membersihkan seluruh rekodnya.



      Mutakhir ini timbul persoalan terhadap Lembaga Pengampunan, antaranya oleh peguam Siti Kasim yang juga meminta penjelasan daripada peguam negara Tommy Thomas.

      Thomas membalas pertanyaannya dalam surat bertarikh 21 September yang mengesahkan Anwar menerima pengampunan penuh dan boleh bertanding dalam PRK Port Dickson.

      Dalam sidang media di Port Dickson hari ini, Anwar berkata dokumen pengampunan dibacakan kepadanya oleh ketua pengarah penjara di rumahnya.

      Delete
    23. SPRM saran hukuman sebat ke atas perasuah
      Hariz Mohd | Diterbitkan 28 Sep 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 28 Sep 2018, 3:07 petang

      A+ A-
      Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Mohd Shukri Abdull hari ini mencadangkan kepada kerajaan agar mengenakan hukuman sebat ke atas pesalah rasuah.

      Shukri yang dibawa semula ke suruhanjaya itu selepas Pakatan Harapan mengambil alih Putrajaya pada bulan Mei lalu, berkata tindakan berkenaan diharap mampu menjadi pengajaran kepada mereka yang mahu melakukan rasuah.

      “Saya ini seorang yang cukup benci rasuah. Saya cukup allergic dengan orang terlibat rasuah.

      “Kalau Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kata kalau boleh hukum bunuh, nak hukum bunuh, saya sokong.

      “Di China memang jalan hukuman bunuh. Tapi di Malaysia tidaklah sampai tahap itu. Malaysia pun sekarang sedang hapuskan (hukuman) bunuh untuk kesalahan lain,” katanya selepas menjadi tetamu program temubual di Radio Bernama dekat Wisma Bernama di Kuala Lumpur.

      Shukri berkata bahawa undang-undang anti rasuah yang sedia ada hanya memperuntukan hukuman penjara maksimum 20 tahun ke atas mereka yang didapati bersalah melakukan rasuah.

      “Bagi saya kalau minta pandangan, patut bagi hukuman sebat untuk bagi pengajaran kepada pelaku (rasuah) dan orang ramai. Saya nak syor pada kerajaan kalau setuju,” katanya.

      Di bawah Akta SPRM 2009, hukuman bagi sebarang kesalahan berkaitan rasuah adalah maksimum 20 tahun penjara dan denda minimum RM10,000, atau lima kali ganda nilai suapan (yang mana lebih tinggi).

      Delete
    24. SILA TUTUP KILANG DAN KEDAI ARAK


      Kematian akibat keracunan arak 40 orang, terkini di N Sembilan
      Bernama | Diterbitkan 27 Sep 2018, 9:58 malam | Dikemaskini 27 Sep 2018, 10:12 malam

      Item 1
      Item 2
      A+ A-
      Kematian akibat keracunan metanol meningkat kepada 40 orang hari ini dengan Negeri Sembilan menjadi negeri terkini yang mencatatkan kematian selepas Selangor, Kuala Lumpur dan Perak.

      Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr Noor Hisham Abdullah berkata dua lagi kematian dilaporkan masing-masing satu di Perak dan Selangor.

      Dr Noor Hisham berkata sehingga kini, jumlah kematian akibat keracunan metanol di Selangor seramai 24 orang, Kuala Lumpur (11) orang, Perak (empat) orang dan Negeri Sembilan (satu) orang.

      Berdasarkan kewarganegaraan pula, kematian melibatkan dua warga Bangladesh, dua (India), 11 (Myanmar), 10 (Nepal), 11 (Malaysia) dan empat lagi tidak diketahui kewarganegaraan.

      "Sehingga 12 tengah hari tadi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menerima sejumlah 95 notifikasi kes keracunan metanol daripada fasiliti-fasiliti kesihatan KKM dengan Selangor sebanyak 63 kes, Negeri Sembilan meningkat kepada tiga kes, Kuala Lumpur dan Perak kekal , masing-masing 17 dan 12 kes," katanya dalam satu kenyataan.

      Dr Noor Hisham berkata daripada jumlah yang dicatatkan menerima rawatan di hospital, lapan didapati stabil dan dibenarkan pulang.


      Sebanyak 17 pesakit masih menerima rawatan di enam hospital di sekitar Selangor, Kuala Lumpur, Perak dan Negeri Sembilan.

      Beliau berkata daripada 17 pesakit yang masih menerima rawatan di hospital itu, tujuh pesakit dalam keadaan kritikal.

      “KKM akan terus memantau situasi dan mengambil langkah-langkah pencegahan dan kawalan bagi menangani kejadian ini,” katanya.

      - Bernama

      Delete
    25. Pengundi cuba halang p'raya kecil PD di mahkamah
      Hafiz Yatim | Diterbitkan 27 Sep 2018, 3:53 petang | Dikemaskini 27 Sep 2018, 3:55 petang

      A+ A-
      Seorang pengundi Port Dickson mencabar keputusan Danyal Balagopal Abdullah mengosongkan kerusi parlimen itu dan pilihan raya kecil yang akan diadakan bulan depan.

      Permohonan semakan kehakiman itu difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam oleh tetuan Raja Riza and Associates.

      Rosmadi Mohd Kassim, 56, menamakan Danyal dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sebagai responden.

      Rosmadi memohon kebenaran untuk mengisytiharkan peletakan jawatan Danyal tidak sah dan terbatal.

      Dia juga memohon kebenaran certiorari untuk membatalkan notis SPR pada 20 September supaya pilihan raya kecil diadakan.


      Rosmadi juga menuntut pengisytiharan bahawa keputusan SPR mengumumkan kerusi itu kosong sebagai bertentangan dengan undang-undang.

      Dia juga memohon perintah injunksi untuk menghalang SPR mengadakan pilihan raya 13 Oktober depan.

      Pendengaran kes itu ditetapkan pada 2 Oktober.

      Delete
    26. justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS. OR AL JIBO'S ASSOL.

      HAHAHA HOHOHO HIHIHI, MAT HASAN KATA -

      Umno tak sentiasa menang hingga 1,000 tahun.

      DAH KALAH PUN, MAT. 61 TAHUN AJE DAH KALAH. SELAGI KORANG BIORKAN PEMIMPIN MACAM NAJIB AL JIBO, KALAH LER KORANG.

      PAU 2018 | Mohamad ingatkan anggota Umno bahawa parti itu tidak akan sentiasa menang dan tidak selama-lamanya kuat.

      Delete
    27. Lokman Adam dakwa Mustapa keluar Umno kerana diugut Daim
      Hariz Mohd | Diterbitkan 20 Sep 2018, 4:20 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:33 petang

      A+ A-

      Datuk Lokman Noor Adam mendakwa Datuk Seri Mustapa Mohamed mengambil keputusan untuk keluar Umno kerana diugut oleh Tun Daim Zainuddin.

      Anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno itu mendakwa Mustapa diberi kata dua oleh Daim sama ada untuk keluar daripada parti itu atau berdepan dakwaan di mahkamah kerana menerima dana daripada bekas presiden Umno Datuk Seri Najib Razak.

      "Tok Pa diberi kata dua oleh Daim selepas beliau disoalsiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama tiga hari berturut-turut berhubung dana RM2.6 bilion yang diterima Najib.

      "Beliau diberitahu untuk keluar Umno atau berdepan pendakwaan di mahkamah," kata Lokman kepada pemberita di luar Kompleks Mahkamah kuala Lumpur hari ini.

      Malaysiakini telah menghubungi Mustapa dan Daim untuk mengulas dakwaan ini.

      Lokman hadir bersama kira-kira 30 yang lain bagi menunjukkan sokongan kepada Najib yang didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (AMLATFA) berhubung RM2.6 bilion dalam akaun peribadinya.

      Najib sebelum ini berulangkali menegaskan wang RM2.6 bilion itu daripada keluarga diraja Arab Saudi.

      Lokman mendakwa Mustapa dan pemimpin Umno lain tidak melakukan apa-apa kesalahan dengan menerima wang daripada akaun Najib itu yang digunakan sebagai dana untuk parti.



      "Apa salahnya terima wang daripada Najib? Beliau presiden Umno. Salahkah untuk beliau (Mustapa) terima wang itu untuk digunakan misalnya dalam program kebajikan Orang Asli?"

      Lokman turut mengecam SPRM yang menurutnya menjadi alat kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

      Beliau juga mendakwa ramai lagi pemimpin dan anggota parlimen Umno yang disoalsiasat SPRM berhubung wang itu.

      Ini kerana Mahathir mahu mengelakkan keadaan di mana anggota parlimen Umno menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim - yang bakal bertanding dalam PRK Port Dickson - jika berlakunya usul undi tidak percaya terhadap perdana menteri di Parlimen.
      Lokman bagaimanapun enggan menamakan pemimpin Umno lain yang didakwanya turut disoalsiasat SPRM itu.

      Pada malam Selasa lalu, Mustapa yang juga anggota parlimen Jeli mengejutkan ramai pihak apabil membuat pengumuman keluar daripada Umno.

      Ia disusuli dengan anggota parlimen Kimanis Datuk Seri Anifah Aman keesokannya.

      Khabar angin bertiup mengatakan ada sejumlah lagi anggota parlimen Umno yang akan membuat langkah sama.

      Delete

    28. justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS. OR AL JIBO'S ASSOL.

      BUKAN KAH BEGITU BODOH WANITA UMNO NIH, PADAH LAH UMNO KALAH DI PARU14 DAN BUNKUM SEKARANG.

      KALAU ORANG DAH CABUT LARI DARI UMNO, NAK AMBIK TINDAKAN BUAT APA?

      Wanita Umno desak tindakan diambil terhadap pemimpin keluar parti
      Shakira Buang | Diterbitkan 29 Sep 2018, 2:09 petang | Dikemaskini 29 Sep 2018, 2:12 petang

      PAU 2018 | Wanita Umno menggesa kepimpinan tertinggi parti itu berbuat sesuatu berhubung isu sejumlah pemimpin yang bertindak meninggalkan parti selepas PRU ke-14.

      Delete
    29. JUST FANCY THAT:

      On 9/11 The World Trade Center in USA was attacked & bombed. They blamed it on Islamic terrorist but later exposed it was an inside job by USA collaborating with Israel Mossad.

      Today at 9:11 am, DSAI submitted his Borang Pencalonan for the upcoming Port Dickson pkr.

      Also this morning....Sebuah galeri pameran di Muzium Tentera Darat di Port Dickson terbakar 50 peratus.
      Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Ahmad Mukhlis Mukhtar berkata dalam kejadian pagi itu, kebakaran melibatkan tingkat bawah galeri tersebut.

      Kebetulan ker atau memang ada mesej tertentu, renung2kan lah.

      Delete
    30. Pilihanraya diadakan sebab....
      - Tamat tempoh 5 tahun.
      - wakil rakyat meninggal dunia
      - wakil rakyat dihukum penjara.

      Tapi tak pasal2 di Port Dickson, dakwat hitam di jari PRU 14 masih terlekat, pilihanraya diadakan pulak dahh...!!

      Pilihanraya di PD kali ini macam pertunjukan sarkis di mana ada 7 badut akan membuat persembahan mereka.

      Betul2 MEMBAZIRKAN.....!!

      Delete
    31. Peraturan ciptaan manusia mana ada yg kekal, boleh berubah2 dan boleh diubah2 ...apa lah nak dikecohkan

      Delete
    32. ITU HANYA PERSEPSI PENULIS TIDAK MUSTAHIL PAS BOLEH MENANG,DIATAS MASALAH DALAMAN PH

      Delete
    33. Pas berpolitik perjuangkan hak ALLAH
      NORJULIANA YAACOB 21 SEPTEMBER 2018
      Pas berpolitik perjuangkan hak ALLAH
      Tuan Ibrahim ketika berucap di majlis perasmian Pusat Khidmat Wakil Rakyat Jerai, kelmarin.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GUAR CHEMPEDAK - Pas bersifat terbuka untuk bekerjasama dengan sesiapa sahaja asalkan berpaksi kepada perjuangan Islam.

      Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Pas menyertai politik negara pada mulanya bagi melunaskan tanggungjawab fardu kifayah.


      Menurutnya, namun begitu sekarang ini tiada satu parti pun yang sanggup memperjuangkan Islam dan menyebabkan tanggungjawab itu menjadi kewajipan Pas.

      "Fardu ain bagi Pas untuk memperjuangkan Islam bagi memastikan hak ALLAH terpelihara," katanya ketika berucap di majlis perasmian Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Jerai, semalam.

      Katanya, objektif perjuangan Pas adalah untuk memperjuangkan sebuah masyarakat yang hidup berpaksikan kepada agama ALLAH.

      "Jika ada pihak yang menolak Islam, kita akan bantah kerana Pas berpolitik untuk mendapatkan pahala dan bukannya dosa," katanya.

      Menurut Tuan Ibrahim, Pas menolak Umno sebelum ini kerana parti itu dikatakan menolak Islam.

      "Sekarang Umno datang pada kita nak bantu kita, sebagai contoh pilihanraya di Seri Setia baru-baru ini mereka buat solat hajat untuk Pas jadi kenapa kita nak tolak?

      "Kita nak menangkan Pas, kalau ada orang nak tolong kita kena terima dengan hati yang terbuka kerana ia bermaksud mereka sudah pun seiring dengan perjuangan kita," katanya.

      Tambah Tuan Ibrahim, kepimpinan Pakatan Harapan pada hari ini dilihat gagal untuk memenuhi janji yang telah mereka lafazkan sebelum PRU 14 lalu.

      "Bantuan nelayan pada musim tengkujuh dihentikan, BR1M akan dimansuhkan, harga minyak belum turun.

      "Kesemua janji yang tak ditunaikan ini akan diingati rakyat dan kita yakin pada PRU15 akan datang rakyat tidak akan lagi mempercayai kepimpinan Pakatan Harapan," katanya.

      Delete
    34. Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.
      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.Shahbudin kena bersunat sampai ke telor semula.

      Delete
  2. Replies
    1. ABAI tuu kembar siam TIBAI ker.....??

      Delete
    2. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Fuuulamaaak..Wak kena baca betul2 apa yang diperkatakan oleh DSNR kepada Ah Beng ....memang bertepek2 kena kat muka chokianya tu lah !!!!

      Najib beritahu Guan Eng usah merengek kerana tidak popular, terima hakikat PH menjahanamkan negara

      KUALA LUMPUR: Kerajaan Pakatan Harapan perlu menerima hakikat polisi mereka telah menukar hala tuju ekonomi negara menjadi lebih teruk, kata bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

      Keadaan itu, jelas beliau, mengakibatkan rakyat terpaksa ‘berkorban’ ekoran kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng baru-baru ini yang mengatakan tidak ada lagi ‘habuan’ untuk rakyat memandangkan Belanjawan 2019 agak terhad.

      “Dahulunya, kita ada Program Transformasi Negara yang begitu teratur dan berkesan.

      “Kini, kita ada Menteri Kewangan yang takut popularitinya terancam dan satu kerajaan yang minta rakyat untuk berkorban oleh kerana langkah-langkah regresif mereka,” kata ahli Parlimen Pekan itu melalui catatan terbaharu beliau di laman Facebooknya hari ini.

      Najib berkata, selama 9 tahun negara diuruskan di bawah kerajaan Barisan Nasional pimpinan beliau, rakyat tidak pernah diminta untuk berkorban.

      “Ekonomi (pada zaman Barisan Nasional) semakin bertumbuh dan bantuan kepada rakyat semakin bertambah.

      “Tiba-tiba apabila kerajaan PH mengambil alih dan mengubah polisi ekonomi Malaysia secara dasar, mereka mahu rakyat untuk bersedia berkorban,” sindirnya lagi.

      Lim, yang juga Setiausaha Agung DAP semalam dilaporkan berkata pengorbanan itu perlu memandangkan hutang negara kini sudah melebihi RM1 trilion, dan langkah penjimatan perlu bagi memastikan keadaan fiskal negara kembali ke tahap normal.


      Namun, Najib menganggap kenyataan itu retorik, dan menyalahkan kerajaan kini kerana mengambil masa selama tiga bulan untuk menggantikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) kepada Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST).

      ‘Tax holiday’ selama tiga bulan itu, jelasnya lagi, mengakibatkan Kerajaan Persekutuan kehilangan sumber pendapatan yang signifikan.

      “Masalah pokok kerajaan hari ini sebenarnya ialah akibat daripada langkah diambil mereka sendiri selepas PRU14 untuk memberi tempoh 3 bulan sifar cukai tanpa GST ataupun SST, menggantikan GST dengan SST, mengembalikan subsidi pukal dan pembatalan projek-projek secara meluas.

      “Ini telah mengakibatkan kerajaan kehilangan dana sekurang-kurangnya RM40 bilion setahun tidak termasuk wang input GST yang perlu dibayar balik kerana GST tiba-tiba disifarkan dan dimansuhkan,” katanya lagi.

      Najib berkata beliau sudah menjangkakan belanjawan kali ini defisit memandangkan kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan Lim mengenai keadaan kewangan negara yang meruncing.

      “Saya juga pasti bahawa bajet 2019 akan merupakan bajet defisit. Ini bermakna hutang negara akan bertambah dan bukan dikurangkan.

      “Guan Eng sudah memberi gambaran ini akan berlaku kerana sejak minggu lalu, beliau telah mengumumkan bahawa kerajaan akan menerbitkan lebih banyak bon kerajaan. Menerbitkan bon maksudnya meminjam wang. Dan ini adalah hutang,” katanya.

      Jelas Najib lagi, Menteri Kewangan itu pastinya akan mengambil langkah mudah dengan menuding jari kepada kerajaan lama dan ke arah beliau sendiri dengan cerita hutang RM1 trilion.

      Wak Suman...dengar khabar si Ah Beng tu terduduk dan tertunduk malu bila membaca ulasan DSNR dalam FBnya tu. Baru dia tau penangan Otai macam DSNR ni..silap orang lah nak diajak bersparring bhai !!!

      Delete

    3. SATU CARA MENTAHKAN GENG MENJILAT NAJIB IA LAH IKUT CARA DIA MENGKOPIPES - GIVING HIM A TASTE OF HIS OWN MEDICINE. KITA KOPIPES SEGALA APA YANG BUSUK PASAL NAJIB, ROSMAH, UMNO DAN SEKUTU DEPA -

      YANG PAKAI BANYAK NAMA SEPERTI GENG NAJIB, justice league dll itu SUDAH KENA TANGKAP RED HANDED MENGGUNA MULTIPLE NICS, saperti dibuktikan berikut:

      Kopipes2 berikut ditarikh yang sama, dimasa yang berbeza 1,2,3 minit sahaja, menunjukkan dimasukkan orang yang sama tapi menggunakan nama yang berlainan:

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:08
      Apa citer pulak ni..

      lebaimodern13 July 2018 at 08:12
      APA HEBAT NYA BANGSA MELAYU

      lebaimodern13 July 2018 at 08:13
      APA HEBATNYA HUDUD

      lebaimodern13 July 2018 at 08:15
      KENAPA SISTEM BERAJA PERLU DIPERTAHANKAN

      GENG NAJIB13 July 2018 at 08:17
      Dulu masa era Reformasi

      lebaimodern13 July 2018 at 08:23
      KENAPA INSTITUSI ISLAM WAJIB DIPERTAHANKAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:27
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU MUSLIM

      lebaimodern13 July 2018 at 08:28
      APA ERTINYA ANDA MENGAKU SEORANG BERIMAN

      lebaimodern13 July 2018 at 08:31
      APA HEBATNYA ALQURAN

      Bodoh nya dia - tunjukkan pattern pulak dengan beberapa perkataan permulaan kopipes tu saperti

      "Apa citer .. APA HEBATNYA .. APA ERTINYA .."

      Apa saja dibuat nate' yang dibayar Umno Dirty Tricks Dept nih. Untuk mempropaganda Najib/Umno, sabotaj PH, dll.

      KEPALA BAPAK DIA.
      PMD (yang nih tak boleh dieja, censored).

      Delete
    4. PH = LGBT



      Surat Terbuka Dr. Ilyani mengesahkan Pendokong Pakatan Harapan Suka Buat Persepsi Negetif



      Saya cuba membaca satu persatu, ayat demi ayat kenyataan yang dibuat oleh Dr. Nur Ilyani Mohamed Nawawi dalam facebooknya. Saya cuba memahami apakah isu yang cuba dikengahkan oleh doltor berkenaan dalam kegawatan bicara sosial LGBT.

      Dalam hal ini Dr Nur Ilyani tidak bersalah. Dia dengan jelas tidak mendikriminasikan golongan LGBT. Hanya dia tidak puas hati kepada Marina Mahathir yang memperjuangkan hak yang tidak ada hala tuju yang jelas dalam konsep negara berperlembagaan dan Islam sebagai agama rasmi.



      Paling malang Nampak ketua pengarah Datuk Dr Noor Hisham Abdullah pun tak ada maklumat jelas berkenaan tulisan Dr Nur Ilyana. Kata Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, bukan prinsip kementeriannya untuk mendiskriminasi hak golongan terbabit seperti mana yang ditulis pengawai perubatannya.

      Bila pulak Datuk Dr. Nur Ilyani mendiskriminasi?
      Malulah ketua pengarah membuat kenyataan tanpa ada maklumat betul.

      Antara lain Dr.Nur Ilyani menulis;
      1) Saya adalah seorang doktor perubatan dan saya tidak mengiktiraf perlakuan seks bebas apatah lagi songsang.

      2) Adakah anda bersetuju kini golongan yang mendominasi carta penghidap HIV adalah di kalangan komuniti LGBT?

      3) Sehingga kini, walaupun pesakit yang hadir mendapatkan rawatan dari saya tergolong dari kalangan LGBT, saya tetap melayan mereka sebagai pesakit dan memberikan rawatan yang terbaik buat mereka. Apatah lagi jika mereka berada di hujung usia. Maka, hak apakah yang anda sedang perjuangkan?

      4) Adakah Cik bersetuju jika ada darah yang didermakan oleh golongan LGBT didermakan kepada salah seorang ahli keluarga Cik? (Buat masa sekarang penganut LGBT tidak dibenarkan mendermakan darah disebabkan gaya hidup yang berisiko tinggi). Adakah itu kesamarataan yang Cik mahukan?

      5) Jika kalian melaungkan hak, maka kami juga mahu melaungkan hak untuk hidup aman damai serta bebas dari gaya hidup songsang dan segala penyakit bawaannya.

      6) Akan tetapi, jika kalian mula mempromosi gaya hidup sebegini di media, kalian sudah mula mengganggu gugat keamanan & ketenteraman kehidupan kami untuk mendapat akses yang murni di media-media.
      Saya tak nampak salah, hanya dia bertegas kepada prinsip risiko seperti juga pesakit kanser akibat amalan merokok dan HIV dengan pengamal LGBT.

      Saya setuju dengan Dr Murizah Mohd Zain berkata "Dalam etika perubatan kita diajar untuk tidak membezakan pesakit. Sama ada yang miskin atau kaya, yang hitam atau putih, perempuan atau lelaki hatta LGBT pun akan kita rawat secara adil.

      "Dalam perubatan juga kita di ajar satu prinsip yang dikenali sebagai perubatan pencegahan atau "preventive medicine".

      "Jika kita tahu faktor risiko sakit jantung adalah merokok, kolesterol tinggi, darah tinggi maka tanggungjawab kita ialah meninggalkan rokok, menjaga darah tinggi dan paras kolesterol,"




      Malang bagi seorang Dekan Fakulti Perubatan Universiti Malaya, Prof Datuk Dr Adeeba Kamarulzaman yang membuat kenyataan tanpa mengetahui isu sebenar.

      Dekan ini berkata "Walaupun seluruh dunia bercakap tentang kemungkinan menamatkan wabak AIDS, orang seperti anda, dan lebih buruk lagi, doktor seperti anda, membuat wabak ini lebih buruk, kerana anda menghalang orang daripada tampil ke hadapan untuk bantuan dan rawatan,"

      Bila pula Dr. Ilyani tidak melayan pesakit AIDS?
      Agaknya apa terjadi kalau doktor macam dekan ini tanpa maklumat pesakit terus membuat pembedahan?

      Saya tak berhasrat untuk membuat "copy dan paste" kenyataan-kenyataan bodoh pendokong PAKATAN HARAPAN dalam komen-komen di Malaysiakini dan akhbar pro PH. Mereka bukan sahaja buta maklumat tetapi membuat persepsi buruk dengan mereka maklumat tambahan untuk memburuk pendokong Islam di Malaysia terutama golongan doktor yang ada kesedaran Islam.

      Delete

    5. BERITA
      61
      PAU 2018: Mat Hasan sebak mulakan ucapan
      PAU 2018 | Di awal ucapannya, Mohamad yang segak berbaju Melayu mengakui perasaannya sangat berkecamuk.

      MANA TAK SEBAK NYA, MAT. MEMIKIORKAN ZAMAN GILANG GEMILANG KORANG DAH HILANG.

      SEMUA NYA DI SEBABKAN NAJIB AL JIBO YANG KORANG BIOPRKAN MELANDA LANDA DENGAN KORAPSI, MEMBOHONG, MENIPU, MENCURI, MEROMPAK, MELANUN WANG RAKYAT BERBILION RINGGIT DI 1MDB DLL.

      Delete
    6. MAHA ZALIM BODOH BENGUNG KELU PELUPA BEBAL BANGSAT


      Pensyarah UUM 'sekolahkan' Dr Mahathir
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:43 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 4:14 petang

      A+ A-

      Seorang pensyarah universiti tampil membela PAS selepas parti itu disifatkan perdana menteri sebagai menolak kemerdekaan negara ini.

      Menurut Dr Kamarul Zaman Yusoff ada banyak bukti menunjukkan dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap PAS tidak benar.

      Katanya beliau tidak pasti dari mana Dr Mahathir mendapat bukti bahawa PAS menolak kemerdekaan Malaysia sebelum ini.

      Seterusnya Kamarul Zaman yang sebelum pilihan raya umum (PRU) lalu giat menyerang Pakatan Harapan kemudian menunjukkan bukti mengenai sikap PAS terhadap kemerdekaan negara.

      Mendakwa mengambil sendiri butiran itu daripada rekod sejarah bekas pengarah Pusat Kajian Politik Malaysia (Mapan) Universiti Utara Malaysia itu menyenaraikan:

      3 Jan 1953 - PAS memilih seruan "merdeka" sebagai cogan kata melalui mesyuarat agung tahunan pertama. Mesyuarat itu diadakan di Kepala Batas, Seberang Perai, Pulau Pinang.
      Mesyuarat itu juga meluluskan tujuh rancangan politik PAS dengan dua daripadanya ialah memperkenalkan kemerdekaan tulen kepada rakyat, menanamkan semangat serta menunjukkan cara mencapainya, dan menegakkan sebuah negara merdeka yang didirikan oleh rakyat daripada rakyat dan untuk rakyat.
      6 Mei 1953 - PAS menghantar dua wakil - Ahmad Fuad Hasan dan Muhammad Hanif - bagi menghadiri suatu persidangan peringkat kebangsaan anjuran 16 tokoh terkemuka, termasuk tujuh menteri besar.
      23 Ogos 1953 - Muhammad Hanif sekali lagi mewakili PAS bersama Ahmad Awang menghadiri suatu perhimpunan peringkat kebangsaan anjuran Umno dan MCA.
      Kata Kamarul Zaman, kedua-dua program itu dihadiri PAS atas semangat mahu mencapai kemerdekaan.

      Delete
    7. Menurut maklumat Arkib Negara Malaysia, perhimpunan itu diadakan di Kuala Lumpur dan dihadiri 14 wakil Umno, dua Persekutuan Persetiaan Melayu Kelantan, 14 orang wakil PAS dan perwakilan MCA.

      Ia dipengerusikan oleh Tunku Abdul Rahman Putra.



      Matlamat utama diadakan perhimpunan itu ialah untuk mencari kata sepakat daripada semua pertubuhan politik di untuk mempercepatkan proses kemerdekaan Tanah Melayu.

      26 Sept 1953 - PAS mengadakan mesyuarat agung khas di Tanah Liat, Bukit Mertajam di Pulau Pinang. Ia dibuat ekoran keputusan persidangan itu yang tidak bersetuju terhadap tuntuhan supaya pilihan raya dewan undangan negeri persekutuan diadakan pada 1954.
      Kata Kamarul Zaman hasil mesyuarat itu PAS meluluskan usul supaya parti terbabit menamatkan penyertaan dalam persidangan itu kecuali mereka tidak terikat dengannya jika berlaku perkara-perkara yang tidak sesuai.

      "Berakhirnya penyertaan PAS dalam perhimpunan kebangsaan pada 11 Oktober 1953 bukanlah disebabkan oleh PAS tidak setuju dengan tuntutan kemerdekaan, tetapi berpunca daripada bantahan dua wakilnya - Muhammad Hanif dan Mohd Asri Muda - ke atas cadangan jawatankuasa itu untuk memperluaskan hak-hak mengundi kepada penduduk yang belum diakui taraf kerakyatan," katanya.

      Letak jawatan lepas PRU ke-14

      Menurut Kamarul Zaman lagi manifesto PAS pada PRU 1955 secara jelas menyebut pada bahagian siasah bahawa, jika mencapai kemenangan, wakil rakyat PAS akan “berusaha dan berikhtiar dengan bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin”.

      Katanya Mesyuarat Agung PAS kali kelima di Kelab Sultan Sulaiman, Kuala Lumpur, pada 23, 24 dan 25 Disember 1956 juga meluluskan usul supaya tarikh kemerdekaan Malaya tidak diganjakkan dari 31 Ogos 1957.

      Menurut Kamarul Zaman pada mesyuarat tahunan itu juga PAS meluluskan usul supaya kemerdekaan yang akan diisytihar pada 31 Ogos 1957 itu hendaklah penuh berdaulat dalam erti kata yang sebenar-benarnya.
      Baca Pensyarah UUM nafi terkucil, tetap kata Mahathir sudah tua

      Katanya ia juga meluluskan usul untuk menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang telah berjuang sehingga lahirnya kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.

      "Berdasarkan rekod-rekod sejarah ini maka tidak tepatlah kenyataan PAS menolak kemerdekaan atau PAS mendakwa Malaya belum layak mendapat kemerdekaan," katanya.

      Untuk rekod sebelum ini Kamarul Zaman turut lantang mengkritik Dr Mahathir atas kapasitinya sebagai pengarah Mapan.

      Beliau pernah dipertemukan dengan Dr Mahathir pada satu forum di Shah Alam.

      Bagaimanapun Kamarul Zaman meletakkan jawatannya di Mapan selepas PRU ke-14 berakhir.

      Delete
    8. Siapa nak percaya kat professor kongkang,
      yg tak bersopan duduk terkangkang,
      hilang temberang bila Tun M datang,
      tinggallah kini professor terbuang.

      Delete
    9. Kanebo kosmetik betul budak pokermac kejora tonggeng - tak abis2 mengungkit LGBT tak hal dia lah LGBT (Lu Geng Babi Tonggeng).

      Delete
    10. Keling pariah Azeeeeeez Raheeeemm & abangnya kelihatan cukup gagah & segak sebagai hero umno dgn berpakaian t-shirt oren & berantai gari di tangan ketika dianugerahkan lanjutan 6 hari tahanan di lokap SPRM.

      Delete
    11. PEROMPAK INSAF


      Hutang PTPTN: Khir Toyo sindir pemimpin PH
      NUR FARHANA ABDUL MANAN 21 SEPTEMBER 2018
      Hutang PTPTN: Khir Toyo sindir pemimpin PH
      Kenyataan Khir Toyo dalam akaun Facebook miliknya hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - [DIKEMASKINI] Tidak membayar pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) memang memalukan tetapi lebih memalukan apabila ada pemimpin yang berjanji dan kata tak perlu bayar hutang jika mereka diberi mandat jadi kerajaan.

      Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo berkata, tindakan perlu diambil terhadap pemimpin yang pernah berjanji memansuhkan bayaran pinjaman PTPTN hingga menjadi punca peminjam berhenti membuat bayaran.

      "Di mana suara mereka hari ini? Tak tahu malukah mereka ini atau mereka ini memang terbiasa menipu. Bak kata pepatah ’siakap senohong gelama ikan duri, bercakap bohong lama-lama jadi pak menteri’. Realitinya nampak benar-benar terjadi hari ini,” sindirnya menerusi Facebook beliau, semalam.

      Mohamad Khir berkata, beliau bersetuju dengan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa menjadi perkara memalukan bagi mereka yang mampu membayar, namun enggan melunaskan hutang.

      "Lebih-lebih lagi melibatkan majoriti orang Islam yang tahu hukuman menanti di akhirat kelak," katanya.

      Beliau berkata, sebahagian besar peminjam memang berazam membuat bayaran, namun terpengaruh dengan janji bahawa hutang berkenaan akan dimansuhkan.

      Menurutnya, pinjaman wang daripada sesiapa pun, sama ada individu mahupun kerajaan wajib dibayar balik tanpa ada unsur riba.

      Beliau turut mencadangkan kerajaan membenarkan peminjam membayar balik pinjaman pokok tanpa faedah dan kaedah bayaran dibincangkan dengan peminjam mengikut kemampuan masing-masing, sementara kos pengurusan pula perlu ditanggung kerajaan.

      Delete

  3. Pada saya, tergugat atau tidak si Anwar ada lah perkara kedua. Perkara pertama ia lah mengapa dia mahu jadi Wakil Rakyat sekarang. Dan mengapa pilih Port Dikson.

    Dah banyak di perkatakan bahawa dia boleh tunggu di saat akhir - bila Tun Mahathir beri isyarat nak letak jawatan apa2? PM, serah kpd dia. Pada masa itu, dia boleh di lantik senator dan terus pegang jawatan PM. Apa malukan apa2. Sebab semua orang sudah tahu dia boleh menang PRK bila2 masa di kawasan yang sesuai.

    Tapi sekarang bertanding PRK PD, menarik perhatian banyak pihak yang mahu memfrustratekan dia. Hingga Isa Samad pun cabut dari Umno dan tanding bebas. Bukan soal nya Anwar menang atau kalah. Tapi soal nya berapa besar majoriti nya. Ada risiko memalukan nya - tak kira berapa besar atau kecil isiko itu.

    Dan soal cepu emas: kenapa pilih PD? Kenapa tak kawasan isteri atau anak dia? Macm macam spekulasi timbul. Termasuk si anak atau isteri tak mahu kosongkan tempat untuk nya. Sebab kroism / nepotism kuat di keluarga nya.

    Dengan yang demikian, timbul kata2 ABAI dan bagai. Bagi nya jadi PM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab di PD , kalau dia gagal mendapat undi Melayu walaupun satu dan semua bukan Melayu mengudinua , dia tetap akan menang .

      Sokongan saya untuk Saiful Bukhari.

      'Menang dalam kekalahan' dan 'kalah dalam kemenangan'.

      Delete
    2. Kengkawan..Berita terkini..Tsunami setinggi 2 meter telah membadai Palu di Sulawesi , Indonesia. Gempa bumi berskala Richter 7.5 juga telah dicatat di situ.

      Beberapa orang telah dilaporkan maut....termasuk rumah2 dipesisiran pantai , pusat beli belah dan sebuah masjid juga telah runtuh.

      Perhubungan dengan masyarakat luar juga telah terputus apabila lapangan terbang di palu tidak boleh diakses. Dilaporkan Msia tidak terjejas dengan Tsunami tersebut.

      Mari lah kita sama2 mendoakan yang terbaik demi keselamatan penduduk2 di sana, khususnya umat islam. Mari lah kita secara berjemaah menghadiahkan Al Fatihah kepada mangsa2 yang terkorban tersebut...Al Fatihah...Aminnn!!!

      Jika ada keperluan, mari lah kita sama2 menghulurkan bantuan dan derma dalam bentuk wang ringgit dan apa2 saja yang boleh meringankan bebanan penduduk di situ jika di minta.

      Sdra John Doe...rasanya kalau menyumbang untuk mangsa2 tu dalam bentuk wang ringgit adalah lebih berfaedah dari menyumbang untuk calon Bebas yang nak bertanding melawan DSAI...saja nak kongsi pandangan aje!!!!

      Delete

    3. HAHAHA HOHOHO HIHIHI, TAK HABIS2 BODOH PEMIMPIN UMNO -

      'Jangan jadi biskut masuk angin'

      Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan menyeru parti itu untuk mencetuskan "kebangkitan Melayu baru".

      Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan persidangan ketiga-tiga sayap pergerakan sempena Perhimpunan Agung Umno 2018 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), malam tadi.

      bODOH NYA ITU DARI BEBERAPA SEGI:

      - BELI BISKUT KOMAN, TAK BERMUTU

      - TAK RETI SIMPAN DALAM TIN DENGAN TUTUP KETAT

      - AHLI2 UMNO SUKA MAKAN BIKUT MASUK ANGIN MASAKAN NAJIB AL JIBO SUKA MAKAN QUINOYA APEKEBENDA DARI AMREEEEKA SELATAN

      - AHLI2 UMNO BODOH SENTIASA RELA MISTER CASH IS KING CURI DUIT RAKYAT DI 1MDB BERBILION RINGGIT UNTUK DIA DAN ROSMAH SAJA

      Delete
    4. PH ANTI KALAU RAMAI MELAYU YANG DAPAT


      Brim yg dulunya dpt dirasai rakyat kini cuma dpt dirasai oleh beberape kerat je. Yg peliknya warga mee segera hasil projek ic mahathir dulu yg dpt manafaatnya.

      Hasil pertanian semakin surut. Sawit dah nak jatuh bawah rm300 setan. Kena pekebun yg hasilkan sawit cuma setan nak mkn apa? Belum lagi pesawah, penoreh getah yg sekarang btl2 terhimpit. Elaun utk nelayan pun ada yg mansuh. Ni la nasib baik yg diterima rakyat hasil usaha kerajaan ph.

      Bila disebut je ttg kesusahan melayu dgn laju nya dituduh rasis. Ini negara malaysia la bukan milik org melayu, ada yg claim milik india.

      Bila disebut pula perkara berkaitan agama dgn cepat dituduhnya militan, pelampau agama, sedangkan agama lain begitu bebas utk membicarakan ttg agama mereka.

      Kristian bebas dgn evengelistnya memurtadkan org islam, dibuka pula ruang utk murtad dr segi perundangan. Nak bergantung kpd perlembagaan negara dah berape kali dlanggar sewenangnya oleh ph. Undang2 x lg dpt melindungi org islam. Perlantikan menteri, peguam negara, malah ketua hakim negara dikalangan kafir membuktikan.

      Mara yg satu2 nya menjaga kepentingan melayu kini dkuasai oleh india. Hoi x leh ckp mcm tu, rasis la kau ni. Oooo x leh eeh kalau mcm tu apa kata dong zong letakkn pengerusinya org melayu, atau dap lantik rara jd setiausaha agong. X rasis ke mereka ni.

      Tu belum sentuh kroni pm dpt habuan. Apa kepentingan daim ke china, kenapa ujudkan kementrian bertindan spt menteri ekonomi dgn menteri kewangan hingga menteri ekonomi pun x tahu bidang tugasnya.

      Kenapa pula sekolah menengah cina persendirian diberikan bantuan tp x pula sekolah2 persendirian islam.

      Ptptn pula mendpt berita gembira kerana yg beria2 sokong ph adalah golngan yg hidup dgn hutang ptptn. Mereka dpt hadiah istemewa bila hutang ptptn x kan dihapus, hutang ttp kena bayar dgn bunga, lebih besar lg hadiah merka akan didakwa dimahkamah hingga boleh diistihar bangkrup, terbaikkn hadiah dr ph ni.

      Idris Hassan


      : Apa nak jadi dengan negara kita bila masuk dah dalam mulut buaya setelah terselamat daripada mulut harimau....

      Delete

    5. ALAMAK, KATA LULUS OKSPOD, TAPI PUAK DOUBLE EE (AZEEZ EX-TABUNG HAJI) NIH HA NYA BOLEH CAKAP

      Umno kini hilang kemudi

      Khairy berkata ketika ramai mahukan Umno melakukan pembaharuan ada pihak berminat menjalinkan hubungan dengan pesaing Umno.

      CARI LAH QUANTUM THEORY KE APA YANG ASTRO PHUSICIST OKSPOD UNIBASITI STEPHEN HAWKING KELUORKAN TUH. KAITKAN DENGAN TERGULING NYA UMNO.

      KAN KAMU LULUS OKSPOD UNIBASITI JUGAK HEBOH SEDUNIA MALAYSIA. TAPI KALO KAMU AYIK INGATKAN NAK BUKA UMNO KPD BUKAN MELAYU, DUNIA KO AKAN JADI KECIL, DONG.

      THINK FULLY MALAY, MAN. FORGET ABOUT TRYING TO PROMOTE THE INTEREST OF PUAK DUBLE EE.

      Delete
    6. Jangan malu Tun, k'jaan anda yang nak tangguh bayar PTPTN'
      Diterbitkan 20 Sep 2018, 3:27 petang | Dikemaskini 20 Sep 2018, 3:46 petang

      A+ A-

      Khairy Jamaluddin menegur Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad susulan kenyataannya bahawa beliau malu dengan sikap sesetengah peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) yang tidak membayar hutang mereka.

      Beliau berkata Mahathir tidak perlu malu memandangkan Pakatan Harapan (HARAPAN) sendiri yang membenarkan mereka membuat penangguhan pembayaran.

      "Jangan malu...Siapa yang keluarkan mereka daripada senarai hitam? Siapa yang janji mereka hanya perlu bayar selepas gaji mencapai Rm4,000 sebulan?" soalnya di Twitter, hari ini.

      Beliau turut bertanya Mahathir jika mempunyai cadangan untuk meningkatkan balik pembayaran hutan pelajaran itu.

      Khairy merujuk janji kerajaan HARAPAN untuk menangguhkan pembayaran semula PTPTN kepada semua graduan yang bergaji kurang RM4,000.


      Khairy Jamaluddin

      @Khairykj
      Siapa yang keluarkan mereka dari senarai hitam? Siapa yang janji mereka hanya perlu bayar selepas gaji bulanan mencapai RM4 ribu sebulan?

      Apa cadangan @chedetofficial untuk meningkatkan pembayaran balik hutang PTPTN?

      FMT News
      @fmtoday
      “Saya malu, mereka dapat beribu-ribu tetapi tidak membayar kerana mereka tidak mempunyai amanah.

      https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/09/20/pm-malu-rakyat-tak-bayar-hutang-ptptn/ …

      13:16 - 20 Sep 2018
      1,127
      1,332 people are talking about this
      Twitter Ads information and privacy
      Janji itu belum dilaksanakan namun kerajaan telah membuang nama-nama mereka yang tidak membayar hutang daripada senarai hitam imigresen.

      Menurut laporan, hutang PTPTN yang tidak berbayar berjumlah kira-kira RM36 bilion.

      Pagi tadi Mahathir menyatakan perasaan malunya dengan peminjam PTPTN yang sudah mempunyai pendapatan sendiri tetapi tidak membayar hutang tersebut.

      “Saya berasa malu, tapi mereka tidak!" katanya dalam program bersama pelajar dan kakitangan kakitangan Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

      Khairy yang juga anggota parlimen Rembau sememangnya menentang janji HARAPAN berhubung hutang PTPTN atas sebab bimbang kerajaan mungkin perlu meminjam untuk memberi dana kepada PTPTN ekoran kutipan hutang yang rendah.

      Delete
  4. keputusan PRK Port Dikson:
    1. Anwar 18 876 undi
    2. PAS 5 445 undi
    3. Isa Samad 4123 undi
    4. Saiful liwat 127 undi
    5. Bebas 1 335 undi
    6. Bebas 2 289 undi

    Peratusan undi 52 % sekian...

    ReplyDelete
    Replies

    1. PRK PD ada jinx - nasib malang, kata terjemahan Google.

      Baca di sini pasal BERITA
      Pengundi PD mahu mahkamah isytihar status kelayakan Anwar bertanding
      https://www.malaysiakini.com/news/445150

      Oleh kerana Budin punya polisi tak membenarkan internet links yang di keluarkan boleh di klik membawa pembaca terus ke situ, kot bila lapang nanti aku akan pilih perenggan2 yang sesuai dan masukkan di sini - nak kopipes sepenuh nya, panjang sangat, tak bagus selalu buat macam nate' yang pakai banyak nama termasuk Geng Najib, Geng Menjilat Najib, dll.

      Delete
    2. Apa itu kisah “The Equanimity?”



      Jom saya terangkan dalam bahasa kampung jer. Supaya semua rakyat pelbagai peringkat faham.

      BAB 1
      The EQUAMINITY adalah sebuah kapal mewah yang disita secara tidak sah oleh kerajaan Indonesia. Namun apabila peguam2 empunya kapal tersebut iaitu EQUAMINITY (Cayman) Ltd. membantah penyitaan tersebut sebagai tidak sah dan ianya tiada kaitan dengan 1MDB , maka Mahkamah Daerah Jakarta Selatan Indonesia, melepaskan penyitaan atas alasan kukuh ianya memang tiada kaitan dengan 1MDB, faham tak setakat ini? 🤔.

      Namun usaha gigih KERAjaan Puunah Harapan cuba mengaitkan bahawa kapal itu dipunyai oleh Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Maka bertungkus lumus lah para pemimpin dan mahamacai Puunah Harapan mencipta reka cerita fitnah tanpa fakta agar rakyat yang kelas bangang percaya bahawa ianya milik Jho Low dan dibeli dengan wang 1MDB. Bukan setakat itu sahaja, usaha keras mahacai pemfitnah tersebut untuk mengaitkan Jho Low dengan DS Najib.

      BAB 2
      Bertahun-tahun lamanya mereka berusaha dan cuba kaitkan Jho Low dengan DS Najib. Yang kelakarnya ayahnda Jho Low adalah kroni rapat kepada PM ke 4 dan PM ke 7. Ayahnda kepada Jho Low telah mengumpul kekayaan sejak zaman PM ke 4 lagi.

      Faham tak setakat ini? 😅😅

      BAB 3
      Persoalannya Bagaimana kapal mewah THE EQUAMINITY boleh dibawa ke Malaysia oleh PM ke 7? Sedangkan ianya telah diisytihar oleh Mahkamah Selatan Jakarta bahawa kapal tersebut adalah kepunyaan sebuah syarikat luar negara iaitu EQUAMUNITY (Cayman) Ltd dan tidak ada kena mengena dengan 1MDB. Penjelasan paling logik adalah jika PM ke 7 adalah pemilik syarikat EQUAMUNITY (Cayman) Ltd.

      BAB 4
      Persoalan seterusnya Mengapa pula setelah dibawa ke Malaysia baharu hendak siasat siapa Tuanpunya kapal ni? Kalau tidak tahu Tuanpunya kapal ni, mengapa pulak di bawa ke Malaysia? Kenapa tak bawa ke United Nation ke? Bermakna reka cerita yang mengatakan ianya kepunyaan Jho Low yang dibeli dengan wang 1MDB adalah fitnah semata-mata ke?

      Kenapa nak siasat sampai 6-9 bulan hanya untuk nak tahu empunya kapal?
      Yg ni lagi pelik erk🤔. Dalam dunia berteknologi tinggi yg mana capaian data hanya dihujung jari, perlukah 6-9 bulan?

      BAB 5
      Apakah harta yg disita oleh kerajaan, menjadi tanggungjawab kerajaan menangung kos selenggaraan. Tak logikkan? Adakah kereta anda yang disita oleh JPJ atau PDRM ditanggung kos selenggarannya oleh kerajaan? Adakah kapal ini perlu diselenggara? Siapa yang nak gunakannya? Setahu saya telah banyak kapal yang disita oleh kerajaan dan ianya menjadi besi buruk di dockyard di mana ia di simpan.

      Terlalu banyak misteri yang disorokkan oleh KERA jaan Puunah Harapan😏 yang telus mulus tentang EQUAMINITY

      Dah faham? 🤣. Tepuk lah👏🏻👏🏻

      Kapt Azizan Adam (B)


      : Sebenarnya Mahathir nak jadikan kapal ini macam "TILAM" Anwar untuk Najib dalam pembicaraan nanti....

      Delete


    3. Polis rekod lebih 70 keterangan berkaitan 1MDB

      Polis juga akan memanggil Najib dan isterinya Rosmah Mansor tidak lama lagi.

      MESTI LAH. TAK LAIN DAN TAK BUKAN. PASANGAN CROOK TERBESAR DALAM SEJARAH MALAYSIA. LEBIH BESAR DARI GENGSTER BOTAK CHIN.

      AKU RASA ADA BANYAK LAGI KETERANGAN YANG BELOM DI REKOD. JENAYAH NAJIB BUAT TUH BERSEPAH DI LUAR NEGERI JUGA. CELAKA NAJIB.

      Delete
    4. Lokman: Amla 'ISA baru' kerajaan Mahathir
      Diterbitkan 19 Sep 2018, 9:57 malam | Dikemaskini 19 Sep 2018, 11:56 malam

      A+ A-
      Presiden NGO Pemantau Malaysia Baru, Lokman Adam mendakwa Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 (Amla) adalah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang baru.

      Kenyataan NGO yang rapat dengan Umno itu dikeluarkan sebagai membidas penahanan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM), awal hari ini.

      Lokman yang juga merupaan anggota Majlis Tertinggi Umno dalam kenyatan medianya hari ini mendakwa, kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad menggunakan Amla untuk "menindas musuh politik".

      "Pendakwaan berniat jahat ini dilakukan selepas Najib mengeluarkan bukti-bukti bahawa dana hampir AS$1 billion itu datangnya dari kerajaan Arab Saudi dan anak Raja Abdullah beberapa hari sudah.

      "Ini juga membuktikan bahawa hari ini Amla sudah digunakan sebagai 'ISA' yang baru untuk menindas musuh politik regim zalim Dr Mahathir dan DAP.

      "Melalui Amla, sesiapa juga yang pernah menerima dana Umno melalui cek Ambank Islamic, akaun amanah atas nama Presiden Umno, boleh didakwa di bawah Amla dan terdedah kepada ugutan," katanya.

      Awal hari ini, Najib ditahan SPRM dan dijangka akan didakwa di mahkamah esok berhubung wang RM2.6 bilion yang didepositkan ke akaun banknya.

      Pihak berkuasa mendakwa wang berkenaan adalah daripada dana 1MDB. Najib bagaimanapun menafikan dakwaan itu dan menegaskan berulang kali ia adalah derma daripada keluarga diraja Arab Saudi.

      Lokman turut menyifatkan Amla digunakan untuk "mematikan kebangkitan rakyat" dan khususnya kepimpinan Umno.

      "Apabila seseorang itu didakwa di bawah Amla, pihak pendakwaan tidak perlu membuktikan mereka menerima duit dari sumber haram.

      "Sebaliknya, yang tertuduh perlu membuktikan dana yang mereka perolehi adalah bukan dari sumber haram seperti jenayah, rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya.

      "Persoalannya, bagaimana kemasukan dana ini boleh dianggap sebagai dari sumber yang haram sedangkan ia masuk dengan mendapat kelulusan Bank Negara?" katanya.

      Dakwa SPRM terima arahan Dr M

      Beliau turut mendakwa SPRM menerima arahan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menentang musuh politiknya.

      "Ada arahan dari Tun M kepada (Ketua Pesuruhjaya SPRM) Shukri Abdull. Bapak penyamun (Datuk Seri) Shukri Abdull ni. SPRM ni digunakan sehabis baik oleh Mahathir.

      "Kes ini berlaku sebaik saja Datuk Seri Najib mengemukakan dokumem-dokumen berkaitan derma sejak tahun 2011 dan disumbang oleh anak Raja Abdullah.

      "Hari ni, semua pihak yang terima duit daripada sumbangan Saudi ni, semua akaun mereka dibekukan, termasuk akaun Umno, sekolah tahfiz, badan NGO, yang mana mereka semua terima sumbangan dari Datuk Seri Najib. Ahli-ahli MP disiasat bertubi-tubi oleh SPRM," katanya.

      Peserta himpunan itu bersurai kira-kira jam 10.15 malam.

      Ditemui selepas itu, Lokman berkata NGO yang diketuai beliau akan menghantar memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong untuk memohon campurtangan baginda bagi menghentikan penyalahgunaan Amla di negara ini.

      Beliau dijangka akan menyerahkan memoradum itu kepada pihak Istana Negara pada 8.30 malam, 26 Sept ini.

      Delete
    5. Hehehe..aku gelak aje klu justit lig dgn geng sabun komen..x mendatangkan mudarat langsung..dh brp pilihan raya kecik..asyik kalah manjang..Semoga Allah bagi kemenangan kepada geng2 ko satu masa tahun 2089 nanti

      Delete
    6. Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak betkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete

  5. Isa Samad anak tempatan, MB Negeri Sembilan 23 tahun ... Mesti banyak undi dia akan perolehi. Sebusuk mana nama dia akibat buat tahi di Felda, orang Melayu mudah lupa. Termasuk lupa dia menolong penyanggak ulung negara ini - Al Jibo - tersepit di hotel dengan sorang pompuan di suatu masa dulu.

    Aku tak mahu si Isa menang. Dia sisa masyarakat. Terutama mendera orang2 Felda dengan membiarkan pengurusan Felda membuat bermacam yang mendatangkan kesusahan kpd peneroka dan famili mereka. Yang paling kangjor nya - dia biarkan tanah Felda di Jalan Semarak KL bernilai RM250 juta di pindah milik kepada sebuah syarikat swasta. Tiada maaf bagi nya.

    Tapi, mengikis majoriti Anwar bagi memberi dia tauladan atau peringatan supaya jangan bertindak "adventurous", ha nya nak memuaskan nafsu dia ... aku tak payah komen lanjut pasal itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persekongkolan dengan IRI suatu yang mengaibkan negara



      Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni mengingatkan parti politik, tidak kira kerajaan dan pembangkang supaya kembali mempraktikkan konsep wala’ dan bara’ berlandaskan politik Islam.

      Beliau berkata, kedaulatan negara khususnya umat Islam di Malaysia tidak akan terancam seperti sekarang, jika ahli politik di negara ini disiplin dalam mempraktikkan dua konsep itu di landasan yang betul.

      “Kalaulah ahli politik Malaysia berdisiplin di dalam wala’ (kesetian kepada umat Islam) dan bara’ (tidak mendedahkan kelemahan umat Islam kepada bukan Islam, serta berpakat menjatuhkan umat Islam), maka tidaklah terjadi seperti yang berlaku sekarang,” katanya kepada Ismaweb.net, hari ini.

      Beliau meluahkan rasa kesal terhadap kerajaan sekarang, yang didakwa ‘bersekongkol’ dengan Institut Republikan Antarabangsa (IRI), sebuah badan pemikir Amerika Syarikat (AS) sejak tahun 2002.

      Katanya, kekuatan dalam umat Islam sudah memadai untuk membangunkan negara, tanpa perlu merujuk atau meminta campur tangan pihak asing untuk memberikan rundingan, bahkan sehingga terhutang budi apabila menerima dana.

      IRI sebelum ini mendakwa, bahawa usahanya di Malaysia telah membuahkan hasil melalui keputusan Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) lalu dan ia menguntungkan AS daripada segi saingannya dengan China ketika ini.

      Pengakuan itu dibuat Presiden IRI, Daniel Twining dalam sebuah forum anjuran Center for Strategic & International Studies (CSIS), bulan lalu memberitahu, Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baharu Putrajaya sejak mula lagi.

      Bagaimanapun, perkara itu dinafikan beberapa pemimpin PH termasuk Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

      Nurul Izzah sebelum ini mendakwa, kerjasama antara PH dan IRI hanyalah setakat latihan kepimpinan dwipartisan, dan mengaitkan Barisan Nasional (BN) serta Gerakan menerima latihan sama.

      Muhammad Fauzi berkata, sejarah membuktikan bahawa tiada negara Islam yang gagal kerana kekuatan musuh, sebaliknya sikap ketidaksetiaan ahli politik meminta pertolongan daripada pihak asing untuk menumbangkan pesaingnya, adalah punca kejatuhan berlaku

      Delete

    2. HAHAHA, ADA JUGAK YANG NAK MAIN BELAKANG DALAM UMNO SEKARANG -

      Don’t use back door tactics to return to power, Umno Youth warns

      Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki.
      KUALA LUMPUR: In a highly-charged speech, Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki reminded the party not to use back door tactics or jump to other parties to return to power.

      “There are some who want to jump parties or try to use the back door to return to power.

      “Remember, this party still has a reputation.

      “Do not cheat the trust of the people. They will reject us forever,” he said during his policy speech at the 72th Umno General Assembly.



      The assembly is being held at Putra World Trade Centre here.

      Some Umno leaders had previously expressed the intention to work with other parties in Pakatan Harapan to return to power.

      Delete
    3. ATAU MAHATHIR PENYAMUN & PEROMPAK YANG SAMA

      Najib dedah pemberian Almarhum Raja Abdullah



      Sebagaimana pemberian hadiah tidak ternilai, kelambu Kaabah - kain kiswah Kaabah dan tambahan kuota haji 20,000 daripada Almarhum Raja Abdullah pada 2010 di mana baginda turut meminta agar ia tidak diwarwarkan, baginda juga bersetuju untuk membantu parti saya dengan pembiayaan.

      Ini berlaku selepas Kebangkitan Arab atau Arab Spring pada lewat 2010 di kalangan negara Islam di Timur Tengah dan Afrika termasuk negara sekutu Arab Saudi.

      Almarhum Raja Abdullah sangat bimbang ketika itu dan bertindak membiayai pemimpin dan kerajaan negara Islam dengan sejumlah wang yang banyak bagi mengekalkan kestabilan. Pada masa itu, harga minyak paling tinggi dan Arab Saudi memperoleh pendapatan yang banyak hasil darinya.

      Baginda juga mempunyai kebimbangan yang sama selepas mendapat tahu kemungkinan berlaku Malaysia Spring pada ketika itu kerana Malaysia juga negara Islam biarpun bukan berada di Timur Tengah atau Afrika.

      Lantaran kebimbangan dan hubungan akrab kami, pada awal 2011, baginda berjanji untuk turut menyediakan dana kepada saya dan parti bagi kegunaan di Malaysia. Seperti kain kiswah dan kuota haji tambahan, sumbangan ini juga tidak mahu dihebahkan. Terdapat beberapa orang saksi pada masa itu ketika janji ini disampaikan.

      Saya kemudian dapati jumlah pembiayaan yang dijanjikan untuk beberapa tahun itu adalah lebih rendah daripada negara jiran Arab Saudi yang terjejas teruk daripada Arab Spring.

      Memandangkan saya bukan lagi Perdana Menteri dan Raja Abdullah telah mangkat (Al-Fatihah), saya rasa adalah bersesuaian untuk saya dedahkan dokumen berikut bagi membersihkan nama saya dari pelbagai tuduhan dan fitnah.

      Saya bersama peguam mengambil masa yang agak lama untuk memperolehi dokumen ini daripada bank namun kami berjaya mendapatkan sebahagian besar darinya. Dokumen berikut adalah bagi sumbangan tahun 2011 sahaja. Pihak berkuasa dan bank ada dokumen yang sama.

      Pada 1 Februari 2011, Putera Abdulaziz Al-Saud menulis kepada saya, memberitahu bahawa Arab Saudi akan menyediakan US$100 juta (RM415 juta) kepada saya bagi tahun 2011.

      Dokumen pemindahan wang SWIFT bagi tahun 2011 menunjukkan yang US$20 juta dipindahkan daripada akaun Putera Faisal bin Turkey bin Al Saud dan US$80 juta dipindahkan daripada akaun Kementerian Kewangan Arab Saudi kepada saya.

      Sebahagian besar dana yang saya terima digunakan bagi tujuan politik BN. Sebagai contoh, saya telah berikan dana ini kepada UMNO Johor bagi membeli beberapa van. Malangnya, kerajaan PH baru-baru ini telah menyita van-van ini.

      Surat bertarikh 1 Februari 2011 ini adalah surat pertama daripada beberapa surat daripada putera yang sama dihantar kepada saya bersama sumbangan tahun-tahun kemudian.

      Salinan surat-surat ini turut dilampirkan bersama dana yang dipindahkan ke akaun saya di Ambank bagi tempoh beberapa tahun. Sama ada BNM mahupun bank berkenaan tidak pernah mempersoal atau menyatakan kebimbangan terhadap sumbangan ini, kerana ia turut dilampirkan dengan surat pengesahan.

      Sebab itu, Kementerian Luar Arab Saudi sudah dua kali mengesahkan secara terbuka bahawa kerajaan mereka memberi sumbangan kepada saya tanpa sebarang syarat terhadapnya.

      Kira-kira dua bulan lalu, Tun Mahathir kecewa apabila Arab Saudi enggan menafikan bahawa RM2.6 bilion adalah sumbangan kepada saya. Rujuk di sini.

      Sebulan kemudian, kerajaan PH menutup Pusat Keamanan Raja Salman di Kuala Lumpur.

      Pada status FB akan datang atau melalui temuramah dengan media di mana saya dapat menjelaskan dengan lebih terperinci sambil menunjukkan bukti, saya juga akan menjelaskan mengenai sumbangan yang saya terima bagi tahun-tahun selepas 2011 - termasuk isu RM2.6 billion.

      Dato Seri Najib Tun Abd Razak
      10 September 2018

      Delete
  6. pada kiraan saya, kemungkinan anwar akan kalah sedia ujud.

    undi kaum melayu akan berpecah. siapa yg dpt sokongan kaum india n kaum cina akan menang.

    saya rasa ramai pengundi india akan menyokong isa samad (atas dasar mengenang budi), n undi cina akan pergi kpd calun bebas berketurunan cina (kerana mereka kurang selesa dgn rhetorik mengenai agama n bangsa anwar).

    pd pendpt saya, sudah amat baik jika anwar bolih meraih 30% drpd jumlah yg mengundi.

    dgn penyertaan saiful yg menjadi mangsa 'liwat' nya, sekurang kurang nya pengundi PD bolih mendengar semula cerita2 xxx anwar yg d syaki jenis 'bisexual'.

    secara peribadi, saya turut amat berharap yg anwar akan d tewaskan.

    kita tunggu n lihat saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tunggu boleh. Lihat saja, siapa nak, boleh. Saya tak boleh.

      Saya nakkan Tun Dr Mahathir jadi PM bagi tempoh lama yang dia boleh. Segala apa yang boleh komen bagi mendapatkan itu, saya nak komen, terima kasih.

      Delete
    2. Alli Jaeger...mohon izin untuk tanya lah...boleh???

      Agak2nya berapa lama tempoh yang kau nak agar Tun M terus memerintah negara...5 tahun..10 tahun...sampai akhir hayatnya????

      Habis tu..apa jadi dengan perjanjian dengan PKR dan parti2 komponen yang lain semasa pembentukan PH dulu dan Tun dilantik jadi pengerusinya???

      Sekarang DSAI dah dibebaskan sepenuhnya dengan pengampunan Di Raja dan InsyaAllah tak lama lagi bakal bergelar MP PD. Ingat tak janji2 Tun dulu..dia hanya jadi PM interim selama 2 tahun dan kemudian akan diserahkan kepada DSAI.

      Dalam wawancara kat NY tu pun dia tegaskan akan menepati janji2nya tu. Rasanya..rakyat dah tak sabar2 nak melihat DSAI ditabalkan sebagai PM ke 8...

      kita tak boleh nafikan it hak dia setelah pengorbanan besar yang telah dibuatnya selama ini. Harapannya..agar tidak berlaku perkara2 ynag UNSANGKERABLE pulak nanti...itu aje !!!!

      Delete


    3. Dunia luar kagum rakyat M'sia berani tukar k'jaan - Anwar

      Dengan memberi mandat kepada Pakatan Harapan untuk membentuk kerajaan.

      MANA TAK NYA. NAJIB MEMERINTAH PENUH RASUAH HINGGAKAN PEON PEJABAT PUN PANDAI MAKAN RASUAH - NAIKKAN FAIL ATAU APA APA UNTUK DI TANDATANGAN BOS KE BAHAGIAN ATAS DI MEJA BOSS, DAPAT DUIT DARI PIHAK YANG MENDAPAT FAEDAH BERKENAAN.

      15-20 TAHUN PENJARA BAGI 25 + 7 TUDUHAN MAHKAM YANG ADA SEKARANG BAGI NYA. ADA LAGI, PIHAK BERKENAAN ADA KATA MUNGKN HINGGA 4O TUDUHAN KE ATAS NAJIB.

      HA NYA MENGECEWAKAN RAKYAT, NAJIB TIDAK DI PAKAI BAJU OREN DAN DI HERET KE MAHKAMAH PAKAI GARI DI TANGAN. JENAYAH DI BUAT NYA ADA LAH COMMON CRIMES, SEPATUT NYA DIA DI BUAT SEBAGAI COMMON CRIMINAL JUGA.

      SAYANG JUGA MAKSIMA PENJARA DI BAWAH AKTA RASUAH IA LAH 20 TAHUN. BOSS SPRM KATA DI CHINA HUKUM RASUAH BESAR IA LAH HUKUM MATI. SAYA SOKONG KALU NAK PINDA AKTA ITU BIKIN HUKUM NYA TEMBAK MATI BY A FIRING SQUAD, MACAM CHINA.

      NOT TOO LATE TO DO THAT FOR NAJIB. PERBICARAAN BERPULUH TUDUHAN DIA MAKAN 2 TAHUN SEKURANG KURANG NYA.

      Delete
    4. Ekonomi Negara Terus Merudum Di Bawah PH



      Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1.

      Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus.

      Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya.

      Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994.

      Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed.


      Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

      Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara?

      Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini?

      Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan?


      : Pakatan Harapan nampak cantik tapi berulat, apataknya PKR dulu UMNO, BERSATU sah memang UMNO, DAP kita tahu dah lama Cina yang tak bersyukur dan AMANAH semua juga tahu pengkhianat perjuangan Islam. Serah negara kepada PH maknanya serah kepada penyangat juga lah....

      Delete

    5. JUSTICE LEAAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR NAJIB'S ASSOL.

      APO KO NAK KATO, WAHAI PENJILAT NAJIB DI BLOG INI -

      Umno Youth labels Guan Eng ‘best finance minister in the world’

      Minderjeet Kaur - September 29, 2018 11:38 AM138
      1.1k
      Shares
      1.1k 24 3

      Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki has ‘praised’ Finance Minister Lim Guan Eng’s ability to turn the economy around.

      KUALA LUMPUR: Umno Youth chief Asyraf Wajdi Dusuki has praised Lim Guan Eng as the “best finance minister in the world” who has managed to rebuild the country’s economy in just four months after Pakatan Harapan took over the administration.

      “At first, the country was in a bankrupt state, in four months the minister changed his statement, stating the economy is now ok.

      Delete
    6. Polis serbu rumah ibu Najib, pulang tangan kosong
      Faisal Asyraf | Diterbitkan 20 Sep 2018, 8:24 malam | Dikemaskini 20 Sep 2018, 8:28 malam

      A+ A-

      Polis menyerbu kediaman ibu bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, Tun Rahah Mohammad Noah di Jalan Eaton, Kualan Lumpur, petang tadi.

      Sumber polis berkata serbuan yang melibatkan 14 anggota itu dibuat kira-kira pada pukul empat petang - kira-kira waktu yang sama Najib didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

      Difahamkan polis turut memecahkan siling rumah untuk melihat jika ada wang tunai yang disembunyikan di situ, tetapi pulang dengan tangan kosong.

      Delete
    7. KIMAK AL JIBO KATA UMNO JADI ABU TAPI DIA TAK KATA DIA YANG BIKIN UMNO JADI ABU -

      peluang Umno bangkit semula dari abu, kata Najib

      "Di saat ini, lebih daripada segala-galanya, untuk kita berpadu tenaga demi Umno," kata bekas presiden parti itu.

      Delete
    8. PAS: HARAPAN ikut jejak langkah BN lantik duta khas
      Diterbitkan 14 Ogs 2018, 4:19 petang | Dikemaskini 14 Ogs 2018, 4:22 petang

      A+ A-

      PAS menyifatkan kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) mengikut jejak langkah pentadbiran BN apabila meneruskan jawatan duta khas perdana menteri.

      Timbalan Presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata demikian ketika mengulas pelantikan pengerusi DAP merangkap anggota parlimen Cheras Tan Kok Wai sebagai duta khas perdana menteri ke China.

      Tuan Ibrahim berkata, apatah lagi HARAPAN sendiri sebelum ini mengkritik BN yang melantik antaranya Tun Samy Vellu sebagai duta khas ke India dan Asia Selatan serta Datuk Seri Ong Ka Ting sebagai duta khas ke China.

      "PAS kesal Kerajaan HARAPAN mengikut jejak langkah Kerajaan BN dengan melantik Tan Kok Wai sebagai duta khas ke China," katanya dalam kenyataan hari ini.

      Beliau berkata lagi, kerajaan mengumumkan tidak mampu melaksanakan janji 100 hari dan pembatalan serta penangguhan projek yang membawa kebaikan kepada rakyat kerana tiada kemampuan kewangan.


      "Pada masa sama tindakan kerajaan seperti cadangan kereta nasional baru dan kini pelantikan duta khas menyebabkan rakyat terasa dipermainkan. Jangan ulangi kesilapan BN yang suka memutarbelit fakta dan menipu rakyat," katanya yang juga anggota parlimen Kubang Kerian.

      Menurut laporan media tempatan, Tan akan menggantikan Ong Ka Ting berkuatkuasa 1 Ogos lalu dengan peranan untuk memperkukuh hubungan negara dengan kuasa ekonomi dunia itu.

      Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong hari ini memberitahu Dewan Rakyat terma dan syarat pelantikan Tan masih belum dimuktamadkan.

      Beliau berkata duta khas itu mungkin dilantik secara kontrak dan tidak diberi taraf menteri seperti yang dibuat pentadbiran BN.

      Delete
    9. Sebelum & sepanjang kempen PRU 14, orang tua renta yg menakjubkan menjelajah ke seluruh pelusuk semenanjung sampai 3x sehari yg tidak terbuat oleh anak2 buahnya dalam pasukan PH.

      Berkat usaha gigih, nawaitu murni & keredhoan Illahi, akhirnya beliau menempa sejarah buat julung2 kali pihak pembangkang menumpaskan parti pemerintah di Malaysia, sekali gus menyelamatkan negara dari terus jahanam dek keserakahan pasangan klepetokrat laki bini & geng2 umno.

      Semalam, Tun M sekolahkan semua junior2 di PBB apa itu 'demokrasi'...

      "A new Malaysia emerged after the 14th General Election in May this year. Malaysians decided to change their government, which had been in power for 61 years, i.e., since independence. We did this because the immediate past Government indulged in the politics of hatred, of racial and religious bigotry, as well as widespread corruption. The process of change was achieved democratically, without violence or loss of lives".

      Delete
    10. Dakwaan Pas tolak kemerdekaan tidak tepat'
      RIDAUDDIN DAUD 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore3.4K
      Dr Kamarul Zaman Yusoff
      Dr Kamarul Zaman Yusoff
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - [DIKEMASKINI] Pas tidak pernah ‘menolak’ kemerdekaan seperti didakwa Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam catatan di blognya, semalam.

      Penganalisis politik, Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, rekod sejarah ditemui beliau menunjukkan Pas menyokong ke arah kemerdekaan Malaya.


      Malah, katanya, Mesyuarat Agung Pertama parti tersebut di Kepala Batas, Pulau Pinang pada 3 Januari 1953 memilih ‘merdeka” sebagai cogan kata Pas.

      “Mesyuarat itu juga telah meluluskan tujuh rancangan politik Pas yang dua daripadanya adalah ‘memperkenalkan kemerdekaan tulen kepada rakyat, menanamkan semangatnya dan menunjukkan cara-cara mencapainya’.

      “Selain itu, Pas juga mahu ‘menegakkan sebuah negara merdeka yang didirikan oleh rakyat, daripada rakyat, kerana rakyat.

      “Atas pertimbangan kemerdekaan, Pas juga telah menghantar dua individu menghadiri Persidangan Kebangsaan anjuran 16 orang terkemuka termasuk tujuh menteri besar,” katanya dalam catatan di laman Facebooknya.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Kenapa Tun M tentang Pas]

      Katanya lagi, meskipun Pas tidak lagi menyertai Perhimpunan Kebangsaan bermula 11 Oktober 1953, ia bukanlah bermakna parti itu tidak bersetuju dengan tuntutan kemerdekaan.

      “Berakhirnya penyertaan Pas dalam Perhimpunan Kebangsaan bukanlah disebabkan Pas tidak bersetuju atas tuntutan kemerdekaan.

      “Tetapi ia adalah disebabkan kedua-dua wakil parti membantah cadangan jawatankuasa perhimpunan memperluaskan hak mengundi kepada penduduk yang belum diakui taraf mengikut dasar jus soli,” ujarnya.

      Katanya lagi, Pas terbukti tidak menolak kemerdekaan kerana dalam mesyuarat kali kelima di Kuala Lumpur pada 1956, Pas meluluskan usul supaya tarikh kemerdekaan tidak berganjak dari 31 Ogos 1957.

      “Malah, sebelum itu, manifesto Pas dalam PRU1955 jelas menyebut ‘wakil rakyat Pas akan berusaha dan berikhtiar bersungguh-sungguh bagi mencapai kemerdekaan Malaya dengan secepat mungkin.

      “Dalam mesyuarat kali keenam pula, Pas meluluskan usul menyatakan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pihak yang berjuang sehingga lahirnya kemerdekaan Tanah Melayu,” jelasnya.

      Justeru, katanya, berdasarkan rekod sejarah tersebut maka tidak tepat kenyataan mengatakan Pas menolak kemerdekaan atau mendakwa Malaya belum layak mendapat kemerdekaan.

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju Anwar boleh menang di PD sebab orang Melayu hanya 42% daripada pengundi. Ia bukan satu kebetulan ia memilih untuk 'lari' dari Permatang Pauh yang memiliki 68% pengundi Melayu.

      Tapi adakah dia akan memenangi 'majoriti' undi daripada Melayu atau kaum Melayu akan menolaknya?

      Sokongan saya untuk Saiful. Walaupun ia tahu dan sedar ia hampir tiada peluang untuk menang tapi ia terjun juga untuk berhadapan dengan Anwar. Ini tanda seorang yang berani kerana benar.

      Kelak, yang menang akan menjadi 'Kalah dalam kemenangan' sedang yang kalah itu akan menjadi 'menang dalam kekalahan'.

      Delete
    2. PM-4 PUNCA KEROSAKAN AKHLAK


      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      AZIMAH GHAZALI 29 OGOS 2018
      Dai Afiqah bimbang 90 peratus remaja tonton pornografi
      Afiqah
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      GADIS ini antara contoh terbaik belia bijak mengambil peluang, di samping menabur bakti untuk anak bangsa sebaik tamat pengajian di institusi pengajian tinggi.

      Naib juara pentas akhir Da’i Pendakwah Nusantara, Nur Afiqah Mahmud, 23, kini menumpukan kampung halamannya Kedah khususnya di tempatnya di Baling, untuk menjalankan program kemasyarakatan.

      Jika sebelum ini banyak membuat program dengan kerjasama agensi dan jabatan terlibat, dengan platform yang ada sebaik tamat pengajiannya di Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) Mei lalu, dia kini menumpukan program meningkatkan jati diri golongan anak gadis.

      “Saya pun ada latar belakang Ijazah Sarjana Muda Kaunseling, kajian tesis saya pun pasal isu anak luar nikah, dari situ saya lihat isu anak gadis di negara ini perlu diberi perhatian. Saya rasa perlu ‘all-out’ isu ni.

      “Nak buka premis kebajikan gadis tu mungkin tak mampu lagi. Sekarang saya mulakan dengan langkah pencegahan dulu,” katanya yang sebelum ini sering turun padang ke sekolah-sekolah dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri (JPN) dan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi memberikan ceramah kepada pelajar wanita. Khuatir dengan isu-isu berkait belia wanita, katanya, tumpuan diberikan kepada gadis kerana berasa dekat dengan golongan itu, apatah lagi hampir sebaya.

      Afiqah juga mengajak rakan-rakan dainya bersama, namun buat masa ini mahu berbakti dahulu di kawasannya dengan menumpukan 18 sekolah menengah di Baling sebelum bergerak ke daerah dan negeri lain.

      “Saya salah seorang Ikon JKM dilantik awal tahun ni. Daripada situ saya kumpul maklumat. Saya bimbang, bayangkan daripada jumlah belia Malaysia, purata didapati dalam masa 15 minit, seorang anak luar nikah dilahirkan.

      “Kalau dalam tempoh satu bulan lebih kurang 2,000 anak luar nikah. Kalau dalam tempoh setahun bayangkan berapa, itu perangkaan daripada Jabatan Pendaftaran Negara. Saya ambil semua tu dari JKM. Itu statistik pada 2012. Sekarang boleh jangkakan apakah jumlah itu meningkat. Ini sebab penting tumpuan diberikan terhadap mereka ini,” katanya.



      Gejala sosial
      Sedar untuk menjangkau bilangan pelajar wanita bukan mudah, Afiqah berkata, dia perlu ada kerjasama dengan guru-guru kaunseling seluruh negara.

      Mengulas belia terlibat gejala sosial, sama ada lelaki mahupun wanita, katanya punca utama disebabkan melihat video pornografi.

      “Saya boleh kata, 90 peratus remaja sekolah kita yang lihat benda (porno) ni. Tambahan dengan wifi free, guna telefon bimbit tak dikawal oleh ibu bapa, sampai tak boleh belajar, terlanjur.

      “Bila lihat jumlah yang ramai ini rasa nak menangis. Bila terlibat benda-benda macam tu, saya tanya soalan kedua pula, solat tak... 90 peratus juga yang tak solat. Jadi benda tu berkait, bila tak solat akademik pun jatuh,” katanya.

      Menurutnya, dibimbangkan dengan isu timbul ini, generasi akan datang turut terjejas sekali gus boleh merosakkan negara.

      Delete

    3. HAHAHA, LOBAI HADI TAK DATANG KE PAU WALAU PUN WAK JAHIT DATANG MUKTAMAR. PAS PUN DAH TAK HORMAT UMNO.

      PAS leaders attend Umno general assembly

      This comes two weeks after Umno leaders were spotted at the Islamist party's general assembly.

      PAK lOBAI HADI TAK NAMPAK DI PAU.

      Delete
    4. Jangan politikkan hukuman sebat syariah
      NURUL HUDA HUSAIN 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore377
      Takiyuddin
      Setiausaha Agung Pas Datuk Takiyuddin Hassan pada sidang media mengenai Muktamar Pas ke-64 di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri Gong Badak hari ini. - Foto Bernama
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA NERUS - Pelaksanaan hukuman sebat syariah yang dilaksanakan terhadap dua wanita di Terengganu baru-baru ini tidak seharusnya dipolitikkan oleh pihak tertentu.

      Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pelaksanaan hukuman yang bertujuan untuk mendidik itu perlu dilihat dalam aspek perundangan bukannya politik.


      "Ini adalah isu perundangan. Kenapa sebatan sivil tidak digembar-gemburkan. Sebatan sivil semua orang tahu tahu macam mana tetapi tak dikatakan zalim. Tidak dikatakan melakukan satu penderaan kepada pesalah.

      "Kalau kita tengok, banyak lagi pelaksanaan hukuman lain seperti dikenakan hukuman mati kepada kes-kes tertentu, tetapi tidak dikatakan zalim atau dipersoalkan,"katanya.

      Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui pada sidang media khas di Stadium Tertutup Kompleks Sukan Negeri, Gong Badak, di sini, hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: Pasangan lesbian didenda, disebat]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Sebat wanita tidak cerminkan keadilan Islam: Kabinet]

      Menurut Takiyuddin lagi, semua pihak perlu melihat pelaksanaan hukuman sebatan syariah itu dari aspek yang lebih positif kerana ia bukan bertujuan untuk mencederakan tetapi lebih kepada pencegahan agar ia menjadi pengajaran kepada pihak lain.

      "Jadi, jangan jadikan hukuman ini sebagai modal politik dan sebagainya kerana pelaksanaan undang-undang ini di bawah bidang kuasa mahkamah,"katanya.

      Delete
  8. Kurap pekong isa dgn nuar lebih kurang sama je. Ini pertandingan merika berdua,yg lain hnya hiasan untk meriahkan acara je. Org pd bakal berbangga dberi peluang untk pilih si anak sulong iblis atau anak kedua setan jembalang. Jika kit siang bersunggoh2 kempen kaumnya untk undi nuar, maka menang besarlah dia. Cepatlah jd pm ganti tun n cepat jugaklah guan eng gulung tikar serah kuasa kewangannya pada piji. Ini yg idam2kan nuar n piji. Wallahwaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkinkah "kit siang bersunggoh2 kempen kaumnya untk undi nuar"?

      Gua rasa tak mungkin. Sebab kurang yakin pendirian politik dan polisi2 Nuar bila jadi PM akan memihak kpd kaum dia. Rasa nya, apa Kit Siang boleh buat bagi melambatkan Nuar jadi PM akan di buat nya. Cara diam2.

      Kit Siang yakin dengan Chedet. Walau pun dia kena ISA di zman Chedet. Chedet pegang kpd janji. Lihat kabinet nya.

      Delete
    2. Rekod liwat tidak akan hilang di pemikiran ramai rakyat. Walau pun di ampun Agong.

      Ramai yang akan mengling kepala bila terfikir atau terdengar istilah "PM Liwat"

      Sori.

      Delete
    3. Netizen persoal Mat Sabu sertai majlis Syiah



      Pemergian Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu ke salah sebuah markas Syiah di Selatan Thailand, tiga hari lalu, menjadi persoalan netizen media sosial di Malaysia, khususnya Ahli Sunnah Wal Jamaah yang menolak fahaman itu.

      Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dikatakan menyertai majlis korban di masjid Zainabiyyah di Phatthalung, yang menjadi markas Syiah di wilayah itu.

      Kehadiran beliau yang turut memberi ucapan pada perhimpunan di masjid berkenaan dimuat naik dalam akaun Facebook pemimpin dan pengikut Syiah di markas berkenaan.

      Antara yang turut hadir pada majlis berkenaan ialah pegawai polis dan tentera Thailand. Pada majlis itu, Mat Sabu turut menyembelih seekor lembu kurban.



      Netizen media sosial mempertikaikan sama ada pemergian Mat Sabu ke majlis berkenaan dilakukan secara diam-diam sebagaimana beliau ke Syria, sebelum ini.

      Pada 2013 lalu, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menjelaskan bahawa semua ajaran atau fahaman Syiah di Malaysia adalah menyeleweng daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan hukum syarak.

      Malah, Jakim juga menafikan sekeras-kerasnya dakwaan mengatakan ada fahaman Syiah yang mempunyai persamaan dengan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah di negara ini.

      Jakim yang menjalankan kajian mendapati, dakyah Syiah sebagai sebuah mazhab berasaskan aliran Syiah Imamiyyah Ithna ‘Ashariyyah atau Imam Dua Belas mula aktif di Malaysia selepas kejayaan Revolusi Iran pada 1979.



      Mat Sabu sebelum ini didakwa mengikut fahaman Syiah.

      Malah, pada 2013 lalu, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN) ketika itu, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi mengesahkan bahawa Mat Sabu yang ketika itu Timbalan Presiden PAS, adalah pengikut fahaman Syiah.

      Abdul Rahim pada sidang media di Putrajaya, pada 12 Disember 2013 berkata, kenyataan itu berdasarkan kepada 10 fakta dan maklumat yang dikumpul oleh KDN, termasuk keterangan daripada Mohamad sendiri.

      Antaranya, Mat Sabu pernah menggesa supaya umat Islam mencontohi kepimpinan Islam berdasarkan cara Imam Khomeni melalui tulisannya bertajuk ‘Teladan Pemerintahan Nabi Yusof, Khomeni’ dalam ruangan Fikrah yang terbit dalam akhbar Harakah pada 5 hingga 15 Julai 2008.

      Delete
    4. JUSTICE LEAGUE, KAMU JUST LICK LER THE WOUNDS OR AJIN'S ASSOL.

      AAAAAAAAAAAAAAAGH, INI BERITA BAIK -

      Dr M: We've received tip-offs on Jho Low's whereabouts

      Low Taek Jho, better known as Jho Low is wanted by the authorities over his role in the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal.

      September 29, 2018 @ 10:41am

      NEW YORK: Malaysia has received tip offs on the whereabouts of fugitive businessman Low Taek Jho, better known as Jho Low, as well as on his activities, from several quarters, including Malaysians.

      At a press conference after delivering his statement at the United Nations headquarters here, Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad said he welcomed such tip offs to facilitate efforts to bring Low back.

      “If you know, tell and (we) take some action. Please tell us exactly where and we need to negotiate with the country concerned.

      “All these things are (being done) off the record, more or less,” he said.

      Private negotiations, he said, could be carried out between Malaysian authorities and their counterparts in the country where Low was hiding.

      Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad addresses the 73rd session of the United Nations General Assembly at U.N. headquarters in New York, U.S. - Reuters

      To a question if Low was definitely in China, Dr Mahathir replied: “We are told that he is in China, among other places. He was in Bangkok also, that we were also told.

      “But he has the capacity to learn ahead about what action we might take and he disappears.”

      This elicited a question on if there could be a leak, to which Dr Mahathir replied: “The authorities are trying to arrest Jho Low but so far they have not succeeded.

      “It’s not that they have not tried, but they have not succeeded.”

      Low is wanted by the authorities over his role in the 1Malaysia Development Bhd (1MDB) scandal.

      Earlier this month, police said they had information on Low’s whereabouts. Deputy Inspector-General of Police Tan Sri Noor Rashid Ibrahim however had declined to reveal which country Low was hiding in.

      Delete
    5. Rupanya Mahathir tak bayar yuran tertunggak RM9.5 juta



      Ini pengakuan yang telah dibuat oleh peguam Shafee mengenai wang RM9.5 juta yang diterima dari bekas perdana menteri malaysia Dato Najib Tun Razak. Peguam Shafee menambah lagi yang jumlah 9.5 juta itu hanya sebahagian daripada jumlah yuran yang telah lama tertunggak. Kalau diikutkan laporan jumlah keseluruhan yuran yang telah berkurun tertunggak ialah dalam RM20 juta.

      Peguam Shafee juga menegaskan bahawa beliau memang sudah lama menjalankan kerja kerja perundangan untuk Umno BN. Peguam Shafee terpaksa meminta bayaran kerana mempunyai komitmen dalam pembelian hartanah.

      Jumlah yuran guaman yang begitu besar juga telah dibayar sendiri oleh Najib Tun Razak. Peguam Shafee sekarang merupakan peguam kepada bekas perdana menteri Dato Najib Tun Razak. Beliau akan bertanggungjawab dalam tuduhan kes yang telah dibuat terhadap Dato Seri Najib. Kes yang terlibat termasuklah pengubahan wang haram dan salah guna kuasa.

      Tuduhan kes terhadap bekas perdana menteri ini akan mula dibicarakan dimahkamah pada bulan februari tahun hadapan. Setakat ini 7 tuduhan telah dibuat dan Tun M telah mendedahkan yang Datu seri Najib akan berdepan dengan banyak lagi pertuduhan yang mana pada ketika ini sedang dalam proses akhir kerja.

      Tidak hairan Dato seri Najib mungkin akan menerima hukuman penjara seumur hidup jika didapati bersalah. Sama sama kita nantikan.

      : Terasa satu panahan di atas kepala Mahathir sehingga hari ini Mahathir terus terdiam dengan beberapa kenyataan Shafee Abdullah....

      Delete
  9. Kurap pekong isa dgn nuar lebih kurang sama je. Ini pertandingan merika berdua,yg lain hnya hiasan untk meriahkan acara je. Org pd bakal berbangga dberi peluang untk pilih si anak sulong iblis atau anak kedua setan jembalang. Jika kit siang bersunggoh2 kempen kaumnya untk undi nuar, maka menang besarlah dia. Cepatlah jd pm ganti tun n cepat jugaklah guan eng gulung tikar serah kuasa kewangannya pada piji. Ini yg idam2kan nuar n piji. Wallahwaklam

    ReplyDelete
    Replies
    1. LGBT: Kerajaan perlu bimbing, bukan iktiraf



      JIKA nak tarbiyyah dan bimbing mereka, kerajaan mesti sediakan pusat pemulihan dan tenaga pembimbing agar mereka insaf dan kembali kepada kehidupan yang normal dan diredhai oleh Allah S.W.T.

      Bukan iktiraf mereka, bukan membela hak mereka untuk bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka, mereka ada hak sebagai rakyat Malaysia tetapi hak kerajaan ialah menghalang mereka dari melakukan aktiviti tidak sihat.

      Sekiranya mereka diiktiraf dan bebas melakukan apa sahaja aktiviti mereka maka mereka akan merasakan mereka benar dan terlindung akibatnya akan lahir pula generasi baru di kalangan mereka.

      Menteri Agama kena sedar bahawa dia bertanggungjawab terhadap perkara ini di dunia dan akhirat, jangan kerana undi dan nak sokongan semua pihak sehingga berikan ruang kepada golongan ini untuk berbuat apa sahaja.

      Gunakan kuasa sebagai kerajaan untuk pulihkan mereka, sayangi dan perjuangkan hak mereka bukan dengan memberikan kebebasan tapi kembalikan mereka ke jalan Allah S.W.T.

      Delete

    2. 138 KOMEN KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Saripah Jusoh
      Ckplah slagi kau blh ckp jib..sbnarnya kau tahu rakyat malaysia keseluruhannya x suka kau & kuncu2 kau tu jib tp kau pura2 buat TAK TAHU! Hari2 menyalak je kau kt fb.menyampah lah!

      Ttg kabinet bayangan kau komen, tp knapa kau x komen ttg "Kerajaan Perpaduan" yg di ilhamkn oleh si zahid yg x tahu malu tu! Tentu kau TAKUT PD TUN M KAN! Dlu bkn main lg kau kutuk2 dia.skrg parti kau nak menyembah plk pd org tua umor 93 tahun plk???Jauh panggang dr api lah PH nk terima parti kau! Jgn mimpi ye!

      Delete
    3. Prestasi Thomas dikritik bekas Ketua Hakim Negara
      NURUL RIDUAN NOR ASHAHA & RIDAUDDIN DAUD 9 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.8K
      Abdul Hamid Mohamad
      Abdul Hamid Mohamad
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA LUMPUR - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad mengkritik Tommy Thomas berhubung pelbagai tindakannya selama tiga bulan menjawat jawatan Peguam Negara.

      Kritikan itu antara lain menyentuh keputusan Thomas dalam beberapa kes berprofil tinggi termasuk tuduhan terhadap bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkaitan 1MDB.


      Dalam kes 1MDB itu, Thomas yang pada mulanya menjadi ketua pendakwaan menarik diri dan melantik bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Sulaiman Abdullah untuk menggantikan tempatnya.

      Alasan diberikan Thomas adalah tidak dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap kes itu ekoran tanggungjawabnya sebagai peguam negara.

      Advertisement

      "Ini mata pertama oleh Thomas. Tidak pernah dalam sejarah perundangan di Malaysia ada peguam negara mengakui dia tidak dapat berdepan dengan beban tugas sehingga perlu melantik peguam persendirian untuk melakukan pendakwaan.

      "Atau, apakah dia takut kerana tiada pengalaman dalam pendakwaan? Kes ini tentunya bukan untuk sesiapa yang baru mahu belajar tentang pendakwaan," katanya dalam satu artikel di blognya hari ini.

      [ARTIKEL BERKAITAN: ‘Saya tetap Thomas yang sama’]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Agong perkenan pelantikan Tommy Thomas sebagai Peguam Negara]

      [ARTIKEL BERKAITAN: Tommy Thomas undur diri ketuai kes Najib]

      Abdul Hamid berkata, apa yang dilakukan Thomas itu membuktikan bahawa beliau sebagai seorang peguam persendirian yang ternama tetapi tiada pengalaman dalam mengendalikan pendakwaan atau kertas siasatan.

      Sebab itu kata Abdul Hamid, Peguam Negara seharusnya dilantik dalam kalangan perkhidmatan undang-undang dan kehakiman.

      "Apa-apa pun dia terlepas peluang untuk membuktikan dirinya sebagai pendakwa yang bagus dalam satu kes paling kontroversi dan penting dalam sejarah perundangan Malaysia yang akan dikenang untuk satu tempoh panjang.

      "Semoga dia tidak akan dikenang sebagai peguam negara yang takut sehingga mengelak daripada mendakwa bekas perdana menteri," katanya.

      Abdul Hamid juga mengkritik keputusan Thomas melantik bekas Hakim Persekutuan, Datuk Seri Gopal Sri Ram sebagai timbalan pendakwa raya bagi menyediakan kertas pendakwaan ke atas kes-kes berkaitan 1MDB.

      Selain kes 1MDB, Abdul Hamid turut menyentuh kes kapal persiar mewah Equanimity; kes kerajaan Sarawak dengan Petronas; pembatalan dakwaan terhadap ahli Parlimen dan penyokong PH serta kes pengguguran pendakwaan rasuah Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang membeli sebuah rumah banglo di bawah harga pasaran semasa.

      Setakat ini katanya, Thomas lebih dikenali dengan apa yang tidak dilakukannya, bukan apa yang telah dia lakukan," katanya, sambil menambah Thomas berjaya memujuk tiga anggota Majlis Peguam untuk bekerja dengannya tanpa bayaran.

      "Kita hanya boleh berterima kasih kepada peguam-peguam ini atas pengorbanan mereka. Apakah mereka akan melakukan perkara sama jika yang tertuduh adalah menteri kerajaan PH?" soalnya.

      Delete
  10. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...tersohor di JB, Forest City dan Singapork....Nak tanya Wak lah, agak2nya lah patut ke pengerusi PKR WP keluarkan kenyataan yang hangat membara macam ni haaaaaaah????

    TUN DR MAHATHIR DAN TUN DAIM JAHAT, PERGUNA PEMIMPIN PKR: PENGERUSI PKR WILAYAH PERSEKUTUAN

    "Saya nak berterus-terang, PRU 14, dalam kumpulan parti Pakatan Harapan, PKR menang lebih daripada parti-parti lain, saya berterus-terang, because saya rasa sedih, walaupun kita menang besar, tengok agihan-agihan kerusi telah dihijack oleh parti-parti 'Johnny come lately', parti-parti kecil. Dan jugak, tuan-tuan dan puan-puan, bagaimana ahli-ahli politik kita yang menang telah diketepikan. Jadi kita kena kaji betul-betul, jangan take from face value."

    "(PKR) Wilayah Persekutuan, kita secara terbuka, saya masuk tv, saya memang tolak Tun Dr Mahathir, openly, because sorrylah--saya mula dari Kuala Lumpur, sejak UMNO berjuang, orang UMNO panggil saya masuk UMNO, saya kata 'tak', tak pernah masuk parti lain except masuk PKR--saya tahu bagaimana watak buruk jahatnya Tun Dr Mahathir dibantu oleh Daim. Can viral this, that I said so."

    "Jangan percaya, tengok bagaimana Tun Mahathir, Daim, menggunakan pemimpin-pemimpin kita di PKR jadi puppet mereka, nak menjatuhkan nak melemahkan PKR."

    (Ucapan Pengerusi PKR Wilayah Persekutuan, Dr Idris Ahmad, dalam "Debat Reformasi 20 Tahun" di Melaka pada 12 Ogos 2018)

    Amacam Wak...dah tentu lah dia berani cakap macam tu sebab dia mempunyai bukti yang kukuh..siap cabar agar diviralkan kenyataannya tu. Tapi...biasa lah ...iyelah macai dan balaci tegar terhebat Tun M sepanjang zaman macam Wak Suman ni mati hidup balik takkan percaya punya................... kan..kan..kan...???

    Keh..keh..keh...Harrrk...Tuii...kokikhkioikhikoikkok!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAT HASAN CAKAP PASAL "memulihkan keyakinan Melayu KPD UMNO. TERBERAK LER KOMER. BUKAN MAIN TERUK NAMA UMNO DI BUAT NAJIB PENIPU, PEMBOHONG, PENCURI, PEROMPAK, PELANUN DUIT RAKYAT DI 1MDB DLL.

      Melayu maju, bukan lagi hidup Melayu - Mat Hasan

      PAU 2018 | Umno kini perlu beralih daripada slogan hidup Melayu dan bergerak bagi memajukan orang Melayu, kata Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan.

      "Kita mesti jelas. Membangunkan semula Umno tidak sesekali bererti hanya mengambil alih kuasa sahaja.

      "Dan bukan sekadar untuk kita melaungkan slogan keramat ‘Hidup Melayu’. Tetapi bagaimana untuk Melayu dalam abad ke-21 mesti hidup secara maju. Dan ia dipimpin oleh Umno

      "Kita mesti boleh mengungkap cara bagaimana kita akan membidani kelahiran Melayu Maju dan bukan lagi Hidup Melayu," katanya ketika berucap merasmikan persidangan ketiga-tiga sayap pergerakan sempena Perhimpunan Agung Umno 2018 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), malam ini.

      Ini merupakan sebahagian daripada 'blueprint' Umno 2030 bagi memulihkan keyakinan Melayu dalam parti itu, kata Mohamad.

      "Umno harus tampil, bekerja keras meyakinkan semula bangsa Melayu bahawa ia, Umno, akan menumpukan seluruh kudratnya dalam masa sepuluh tahun akan datang, untuk menjadi gerakan kebangkitan dan pencerahan bagi bangsa Melayu," ujarnya.

      Beliau menambah Umno juga mesti mempunyai pendirian mengenai pelbagai isu seperti Sijil Peperiksaan UEC.
      Umno sebelum ini menentang pengiktirafan UEC kerana ia tidak memasukkan Bahasa Melayu dan sejarah dalam peperiksaan berkenaan.

      Sayap Wanita, Pemuda dan Puteri Umno akan membahaskan ucapan Mohamad esok. KALAU ADA YANG MENYOKONG UEC, BADUT LER KOMER. TAK PEDULIKAN PERLEMBAGAAN NEGARA PERKARA 152 BERKENAAN BAHASA MELAYU. AKU PENYOKONG PH TAPI TAK SETUJU PH AKUI UEC - TERDESAK SEBAB NAK GULINGKAN NAJIB. SEMUA NYA NAJIB PUNYA PASAL. CELAKA DIA - KAMUS KATA CELAKA - BAWA MALANG.

      Delete
    2. Rakyat Rata-rata Bosan Dengan Alasan Berbelit PH



      Rata-rata poll yang dibuat sama ada daripada penyokong PAKATAN HARAPAN atau pihak berkecuali menunjukkan rakyat sangat tidak suka dengan pembohongan demi pembohongan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat untuk mengelak menunai janji manifesto dengan pelbagai alasan yang sebahagian alasan itu ada yang direka-reka untuk menguatkan hujah untuk kerajaan tak menunaikan janji.

      Rakyat sedar bahawa ada perkara tak boleh disegerakan tapi kalau mereka cipta pelbagai alasan yang kadang kala menipu rakyat dengan maklumat dan fakta palsu, itu sebenarnya bukan nak menyelesaikan masalah rakyat tapi nak memenuhi nafsu dendam terhadap Najib.

      Rakyat juga pelik, projek kereta ketiga Formula F1 boleh disegerakan. Tahap marah rakyat kini berana minumum 20%, jika sudah mencapai empty 0% semasa itu pimpinan PAKATAN HARAPAN baru kenal langit tinggi atau rendah.

      Delete

    3. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Murad Shah
      Biar betul..hehe Najib mengaku yg UMNO kini dah jd abu. katanya Umno kini di persimpangan...Ia memang pahit untuk ditelan, tetapi dari satu sudut lain ini peluang untuk Umno bangkit semula dari abu," katanya dalam kenyataan di Facebook hari ini.

      Sepatutnya ditambah UMNO seperti abu di atas tunggul, datang angin terbanglah ia. Bermaksud UMNO tak ada apa2 dah dlm senario politik Malaysia. Bila2 masa datang angin atau cabaran berterbanganlah ia hilang di udara dan pupus sama sekali. Alahai...

      Ahmado Castilo
      Maaf cakap,

      Najib silap beri kenyataan,abu yg sebenar dimaksudkan nya ialah Wang rakyat sudah menjadi abu,hangus ditelan Lanun2 UMNO TERUTAMA NYA DIA SENDIRI.Itu baru kenyataan yg betul.

      Delete
    4. Niat liberalis terserlah jua ....



      Kes sebatang ke atas pasangan leg sbian di Terengganu .... liberalis dan sekutu-sekutu mereka tak setuju, kenapa?

      Mula depa kata sebab zalim. Bila nampak pukulan tu lembut depa kata sebab mengaibkan. Bila orang balas banyak lagi yang lain lagi aib dari itu, depa kata imej Islam tercalar. Sebelum tu depa pernah kata mahkamah tak sedia, masyarakat belum faham dan macam-macam lagi.

      Sebenarnya dua perkara sahaja yang mereka mahu:

      1. Hubungan seks tanpa paksaan (apa juga bentuk) jangan dianggap jenayah, sebaliknya biarkan jadi hak peribadi. Begitulah juga dengan khalwat, lelaki nak bergaya perempuan dan yang seumpamanya.

      2. Jangan beri apa-apa jalan ke arah pengukuhan undang-undang Islam di Malaysia. Biarkan kekal macam sekarang dan undur belakang sikit-sikit.

      Liberalis memusuhi Islam walaupun mungkin depa pakai songkok dan baju Melayu.

      MUHAMMAD FAUZI ASMUNI

      Delete
  11. Bro alli jaeger, harap2 mcm tulah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rompak GST: Alasan PH tak laksana janji manifesto
      NOR AINNA HAMZAH 10 OGOS 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Najib Tun Razak
      Najib Tun Razak
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menyelar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng yang dilihat sekali lagi memberikan kenyataan politik yang tidak benar berhubung tuduhan BN merompak RM18 bilion daripada wang tuntutan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

      Najib menerusi kenyataan di laman sosial Facebooknya menegaskan tuduhan Guan Eng itu tidak berasas sama sekali.


      Menurutnya, apa yang mungkin terjadi ialah, apabila kerajaan PH mensifarkan GST pada 1 Jun lalu, perniagaan boleh menuntut kesemua cukai input GST mereka serta merta menyebabkan semua peniaga-peniaga meluru untuk membuat tuntutan cukai input GST, sama ada mereka membuat jualan atau sebaliknya.

      ”Oleh kerana kerajaan PH kehilangan pendapatan bagi tiga bulan apabila GST disifarkan dan SST belum lagi dilaksanakan, kerajaan PH mungkin sudah membelanjakan wang dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan yang sepatutnya digunakan untuk disalurkan kepada akaun amanah tuntutan GST bagi menampung perbelanjaan bulanan kerajaan,” katanya.

      Najib berkata, sebagai akibatnya, kerajaan PH mengalami kesukaran untuk membayar tuntutan-tuntutan GST yang begitu banyak dan dibuat sekaligus dan memerlukan seseorang untuk dipersalahkan.

      ”Sebagaimana biasa, kesalahan itu dituding ke arah kerajaan BN walaupun ia adalah kesilapan kerajaan PH sendiri,” katanya.

      Menurutnya, dakwaan kononnya BN ‘merompak’ RM18 bilion wang GST mungkin dapat dimasukkan sekali dengan ‘hutang negara RM1 trilion’ yang digunakan sebagai alasan PH untuk tidak melaksanakan janji manifesto mereka, membatalkan atau mengurangkan bantuan kepada rakyat atau membayar tuntutan GST kepada pemilik perniagaan.

      ”Memandangkan laporan polis dan SPRM sudah dibuat dan PAC menyatakan akan membuat siasatan terhadap dakwaan ‘rompakan’ RM18 bilion ini, saya bersedia memberi kerjasama sepenuhnya sebagai bekas Menteri Kewangan agar kebenaran dapat didedahkan,” katanya.

      Najib berkata, jika dakwaan berkenaan didapati tidak benar, maka Guan Eng telah memperdaya Parlimen ketika beliau membuat tuduhan serius itu.

      “Apabila itu berlaku, saya amat berharap Speaker Dewan Rakyat tidak lagi melindungi Lim Guan Eng kerana dewan yang mulia itu bukanlah tempat atau ruang bagi membuat dakwaan tidak berasas dan tuduhan yang bermotifkan politik.

      Sikap Guan Eng yang terus membisu dan tidak berani memberi jawapan kepada syarikat paip gas milik kerajaan China yang membuat kenyataan global bahawa Guan Eng dan Tony Pua menipu dan cuba memfitnah mereka dengan mendakwa syarikat itu berpakat dengan kerajaan BN dalam ‘penggubahan wang haram’ juga dipersoalkan oleh Najib.

      “Sebagaimana kutipan cukai dan pendapatan lain, kesemua kutipan GST dibayar terus ke dalam Kumpulan Wang Amanah Disatukan kerajaan. Dari situ, dana dibayar ke dalam akaun amanah tuntutan GST setiap bulan bagi memenuhi keperluan pembayaran tuntutan secara berterusan.

      “Ini dibenarkan oleh undang-undang dan memenuhi peruntukan Akta GST 2014, yang dibentangkan di Parlimen di mana pemimpin PH juga hadir termasuk Guan Eng sendiri, maka sudah tentu beliau tahu,” katanya.

      Najib berkata, atas dasar itu, tiada wang atau dana ‘dirompak’ kerana kutipan wang GST semua dimasukkan ke dalam akaun Kumpulan Wang Amanah Disatukan.

      [ARTIKEL BERKAITAN:Rompak GST: Bekas KSU Perbendaharaan buat laporan SPRM]

      [ARTIKEL BERKAITAN:Bekas KSU Perbendaharaan nafi kerajaan BN rompak RM18b]

      Menurutnya, di bawah sistem GST, pemilik perniagaan boleh menuntut cukai input GST mereka apabila mereka membuat jualan, mengutip GST daripada pengguna akhir dan membayar GST yang dikutip kepada kerajaan.

      Delete

    2. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Nur Iman

      Najib kata perhimpunan umno kali ada lah peluang untuk umno mengkaji kembali asas perjuangan nya...masalah nya di sini ialah asas perjuangan itu telah di wujudkan sejak dari penubuhan nya dulu lagi...tapi dalam asas perjuangan umno bukan belajar menjadi pencuri..

      jangan khianati orang melayu..tapi percayakan kroni...untuk umno bangun semula akan mengambil kira pusingan masa dari di wujudkan hingga dia rebah pada paru yang baru berlaku..

      jika selama ini umno di puncak kuasa lebih 60 tahun maka tempoh masa itu juga lah yang perlu umno ambil untuk bangkit semula itu pun kalau belum berlaku nya kiamat dan faktor di sokong dengan keluar beberapa pemimpin umno dari parti dan tidak pernah pula di kira berapa ramai ahli yang telah keluar dari umno lantaran sudah luntur nya keyakinan mereka kepada umno...

      Delete
    3. Bisik ke telinga Dr Mahathir

      Tidaklah dinafikan kelayakan Selangor menerima peruntukan yang lebih banyak kerana jumlah pemberian tersebut berasaskan kepada keperluan tersendiri termasuklah bilangan penduduk.

      Namun, jika dinyatakan bahawa Kelantan negeri miskin sehingga terpaksa dihulurkan bantuan, maka sukalah dinyatakan bahawa tidak ada satu pun negeri di Malaysia yang tidak menerima peruntukan di bawah Perbendaharaan Negara.

      Jika ditinjau kepada senarai berkenaan, dapat dilihat bahawa negeri Johor menerima sebanyak RM802,219,813.00, Kedah (RM373,288,565.00), Pahang (RM391,115,129.00), Sabah (RM1,086,260,027.00) dan Sarawak (RM1,159,277,479.00). Senarai penuh boleh dirujuk di pautan ini.



      Jika boleh saya ingin bertanya kepada Dr Mahathir, sejak bilakah Kelantan menjadi miskin sehingga terpaksa menerima bantuan pusat itu?

      Jika dikatakan miskinnya Kelantan sejak tahun 1990 kerana ditadbir oleh PAS, maka saya kira bekas pemimpin-pemimpin PAS yang berada dalam kerajaan persekutuan pada hari ini perlu berbisik sepatah ke telinga Dr Mahathir kerana tohmahannya itu sekaligus memburukkan pentadbiran almarhum Tuan Guru Nik Aziz selama 23 tahun di Kelantan.

      Wallahualam jika bekas-bekas pemimpin PAS dalam Pakatan Harapan hari ini turut setuju bahawa pentadbiran Almarhum Tuan Guru Nik Aziz telah menyebabkan Kelantan jatuh miskin.

      Atau mungkinkah yang dimaksudkan oleh Dr Mahathir itu ialah Kelantan tiba-tiba menjadi miskin selepas ditadbir oleh Menteri Besar sekarang? Ia lebih lagi ajaib kerana kemiskinan berlaku secara tiba-tiba hanya kerana pertukaran Menteri Besar pada tahun 2013.

      Satu lagi, saya kira kenyataan Dr Mahathir ini sekaligus telah menjawab kenyataan anaknya sendiri Datuk Seri Mukhriz yang juga Menteri Besar Kedah.

      Pada 1 Julai 2018, Mukhriz dilaporkan telah mencadangkan supaya kerajaan persekutuan mencari kaedah baharu untuk mengagihkan hasil kutipan cukai negara secara saksama kepada semua negeri terutamanya negeri yang berpendapatan rendah.

      Menurutnya, “Kedah ini negeri tercorot dari segi hasil pendapatan dan kita tiada minyak atau gas jadi tak dapat royalti.
      "Sebab itu, saya ingin cadangkan supaya kerajaan persekutuan boleh agihkan dengan saksama hasil kutipan cukai untuk manfaat bersama terutamanya kepada negeri berpendapatan rendah seperti Kedah.” Ia boleh dirujuk di laporan ini.
      Kenyataan tersebut diulangi pula di dalam sidang parlimen baru-baru ini. Jadi, hari ini bapanya iaitu Dr Mahathir telah memberikan petunjuk secara tidak langsung agar Kedah boleh berikhtiar mencari sendiri sumber pendapatan tanpa bergantung kepada kerajaan pusat kerana Kedah dipimpin oleh parti yang cerdik.

      Jangan jadi seperti Kelantan.

      Ahmad Fadhli Shaari ialah Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan.

      Delete
  12. Bro alli jaeger, harap2 mcm tulah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rupanya Mahathir tak bayar yuran tertunggak RM9.5 juta


      Ini pengakuan yang telah dibuat oleh peguam Shafee mengenai wang RM9.5 juta yang diterima dari bekas perdana menteri malaysia Dato Najib Tun Razak. Peguam Shafee menambah lagi yang jumlah 9.5 juta itu hanya sebahagian daripada jumlah yuran yang telah lama tertunggak. Kalau diikutkan laporan jumlah keseluruhan yuran yang telah berkurun tertunggak ialah dalam RM20 juta.

      Peguam Shafee juga menegaskan bahawa beliau memang sudah lama menjalankan kerja kerja perundangan untuk Umno BN. Peguam Shafee terpaksa meminta bayaran kerana mempunyai komitmen dalam pembelian hartanah.

      Jumlah yuran guaman yang begitu besar juga telah dibayar sendiri oleh Najib Tun Razak. Peguam Shafee sekarang merupakan peguam kepada bekas perdana menteri Dato Najib Tun Razak. Beliau akan bertanggungjawab dalam tuduhan kes yang telah dibuat terhadap Dato Seri Najib. Kes yang terlibat termasuklah pengubahan wang haram dan salah guna kuasa.

      Tuduhan kes terhadap bekas perdana menteri ini akan mula dibicarakan dimahkamah pada bulan februari tahun hadapan. Setakat ini 7 tuduhan telah dibuat dan Tun M telah mendedahkan yang Datu seri Najib akan berdepan dengan banyak lagi pertuduhan yang mana pada ketika ini sedang dalam proses akhir kerja.

      Tidak hairan Dato seri Najib mungkin akan menerima hukuman penjara seumur hidup jika didapati bersalah. Sama sama kita nantikan.

      : Terasa satu panahan di atas kepala Mahathir sehingga hari ini Mahathir terus terdiam dengan beberapa kenyataan Shafee Abdullah....

      Delete

    2. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Gifani Unggas
      Secara seriousnya Zahid and the geng akan memimpin UMNO dengan pendekatan “seumpama pesakit jantung dalam peroses pemulihan” Perit , bertahan tetapi bertateh untuk kembali pulih dan kuat semula. UMNO, sebagai parti yang pernah mewah bergelumang dengan wang kotor dan kerlipan dosa metropolitan menyongsang melepasi cultural shock yang amat memalukan.

      Zahid adalah makhluk rhetoric, bukan berkarisma pemimpin; terutama untuk mengemudi UMNO yang lumpuh dan hina kini. Ucapannya nanti di PAU 28, 29 dan 30 September 2018, adalah teriakan seorang Jawa Bagan Datuk yang lebih mengutamakan keterampilan, senyuman hipokrit dan peragawan fesyen. Gagasan yang membina kekuatan dirinya adalah latihan agama Islam di Izuddin Shah dan Pengajian Melayu UM. Kekuatan politiknya hanya “Touch and Go” dibayangi oleh mentornya yang merundumkan UMNO.

      Amer Hamzah

      kaulah punca kejatuhan umno dan barisan nasional.. jangan cakaplah, sebab fitnah.. tapi kegagalan kau memimpin parti itulah punca tumbangnya umno..

      dan sekarang ni siapa yang presiden? sedarlah.. kau telah gagal memimpin umno/bn, dan bercakap seolah-olah kaulah yang telah terlalu berjasa membangunkan umno.. tak perlu pun.. kerana dengar nasihat kaulah selama ini umno semakin parah dan parah.. lagi nak bagi nasihat?.. presiden kan ada.. kau dah tak ada pangkat dah dalam umno..- lagi bercakap lagi parah umno..

      Delete
    3. Badan pemikir pro-Republikan AS dedah hubungan dgn PH jatuhkan BN



      PETALING JAYA: Sebuah pertubuhan yang berkait rapat dengan tokoh kanan parti Republikan dan bekas pegawai tinggi perisikan Amerika Syarikat (AS) bekerjasama dengan pembangkang Malaysia sejak 2002, termasuk Pakatan Harapan yang menambilalih kuasa dalam pilihan raya umum Mei lepas, menurut satu pendedahan dalam forum melibatkan badan pemikir utama negara itu baru-baru ini.

      The International Republican Institute (IRI), sebuah badan pemikir berpangkalan di Washington, yang ahli lembaga pengarahnya termasuk pemimpin parti Republikan seperti John McCain, serta bekas penasihat Keselamatan Negara dan bekas pegawai tentera AS berkata, kegiatan badan itu di Malaysia akhirnya berhasil dalam pilihan raya umum ke-14 lepas dan ia menguntungkan AS dari sudut persaingannya dengan China sekarang.

      “Saya pergi dan duduk bersama-sama ramai pemimpin baru kerajaan baru di sana, dan ramai dalam kalangan mereka merupakan rakan kongsi yang bekerja dengan kita sejak 15 tahun lepas. Salah seorang yang paling kanan dalam kalangan mereka, yang kini menguasai kerajaan berkata kepada saya, ‘Hebat IRI, anda tidak meninggalkan kami walaupun pada saat kami sudah bersedia untuk menyerah kalah’,” kata presiden IRI Daniel Twinning dalam satu forum anjuran Center for Startegic & International Studies, bulan lepas.

      Twinning berkata, dalam pertemuan di pejabat perdana menteri selepas pilihan raya umum itu, beliau memberitahu pemimpin kanan PH bahawa kredit itu milik mereka, “bukan kami”.

      Kenyataannya itu dijangka menghangatkan lagi debat berhubung peranan AS dalam proses demokrasi negara berikutan pendedahan sepucuk surat daripada ketua risik kanan di bawah pentadbiran bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak meminta sokongan Washington sekiranya Barisan Nasional menang tipis dalam pilihan raya baru lalu.

      Polis kini menjalankan siasatan ke atas surat yang ditulis oleh bekas ketua pengarah Pertubuhan Perisikan Luar Malaysia (ME10) Datuk Hasanah Abdul Hamid kepada rakan sejawatannya di Biro Penyiasatan Pusat AS (CIA), yang antara lain menyebut bahawa AS lebih beruntung sekiranya Najib memimpin Malaysia berbanding Dr Mahathir yang “anti-Yahudi” dan “anti-Barat”.

      Pemimpin PH mendesak Hasanah didakwa kerana mengkhianati negara.

      Pemeriksaan ringkas ke atas lamanweb IRI mendapati badan itu ditaja oleh Jabatan Negara AS dan National Endowment for Democracy (NED), sebuah pertubuhan yang bermatlamatkan “pengukuhan institusi demokrasi di seluruh dunia”, termasuk kesatuan sekerja dan kuasa pasaran bebas.

      Twinning memberitahu forum tersebut bahawa Washington mendapat manfaat daripada kerajaan baru Putrajaya sejak dari mula lagi.

      “Tahukah anda bahawa antara langkah pertama diambil oleh kerajaan baru itu? Ia membekukan pelaburan infrastruktur China kerana ia membuka rekod dan mendapati terdapatnya banyak wang ‘pelik’ yang bergerak ke sana-sini dalam sebuah sistem korup, tidak telus dan berakauntibiliti,” katanya, yang jelas merujuk kepada kajian semula beberapa projek mega melibatkan syarikat China, termasuk projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

      Twinning mengakui Malaysia tidak mungkin menjadi sekutu AS, tetapi kemenangan PH akan memberi manfaat kepada Washington.


      : PH dia mencuri dia yang laung minta tolong....

      Delete
  13. Hebatnya Anwar banyak betul tukang ramal..biasalh..
    Hebatnya Anwar..sikena taji nak buat show lg..x puas hati Anwar tegak berdiri..
    Hebatnya Anwar..mak aii.. persepsi menjadi2..
    Hebatnya Anwar ada yg kena taji nnti..hahahahatiadalh sorang tp ramai sekali..keh keh keh anwar kasi taji..
    Hidup Anwar!!
    Hidup Pakatan Harapan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Media Kerajaan Kaburi ekonomi negara



      Buka Minda..Mari telusuri tulisan ini.. kemudian berfikir lah...
      Arahkan kotak fikir supaya lain Kali bertindak sesuatu mesti untungkan agama, bangsa dan rakyat...

      Sebenarnya aku malas nak menulis ttg politik beberape mnggu ni. Malas bukan disebabkan x minat tp, aku sedang jd cctv sambil ketawa dgn gelagat pemimpin ph yg x ubah spt badut2 umno dulu.

      Walau berganti kerajaan rupanya x berganti pun persembahan badut politik cma namanya je berbeza.

      Media ttp kekang berita pembangkang, mengagung2kan pemerintah walaupun terlalu byk konar baring yg lucu.

      Dah hampir seratus hari perintah tiada perubahan apa pun yg ph lakukan. Gst sifar je tu pun bakal diganti dgn sst yg pastinya akan naikkn harga barang malah lebih tinggi dr pemerintahan lama.

      Negara pun ttp terus membuat hutang baru walaupun kononnya membatalkan projek mega. Buktinya pengeluaran bon2 bernilai 22bilion kerajaan ph.

      Tutup la bangkai busuk tu dgn tabung harapan ttp juga terhidu.

      Dasar pendidikan negara pula jd semakin huruhara dgn pengumuman utk pengiktirafan sijil uec yg tak diiktiraf pun oleh negara luar kecuali taiwan.

      Yg peliknya sijil ni bukan berteraskan sistem pendidikan nasional tp sistem yg direka oleh pelampau rasis dong zong. Siapa dong zong ni, mulia sgt ke mereka hingga khadam melayu yg x tahu apa2 sokong sgt sistem pendidikan yg diasaskan oleh golongan pelampau rasis ni.

      Malah ikut kajian apa yg dibawa oleh dong zong ni la punca keharmonian nasional beratakan.

      Kemudianya islam dijaga oleh golongan songsang agama dgn menyatakan Allah suruh jaga agama lain. Ayat mana dia takwilkan pun x tahu la sedangkan Allah sgt mengutuk dan memberi ancaman keras kpd kekafiran.

      Pertanian juga jd bahan lawak, tomato, ikan kembung mmg win. Terbaru ladang ternakan lembu yg jumlahnya x sampai 100 ekor purata utk ladang2 yg beribu hektar mmg menghiburkan utk dijadikan bahan gelak.

      Dr sudut ekonomi lg la cacamerba. Janji menifesto tinggal sbg janji yg x tertunai, dosanya kerajaan tanggung lak tu. Jom tepuk tangan pd lawak ni. 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

      Kos sara hidup rakyat x de satu pun menunjukkn penurunan. Barang semakin mahal, hidup rakyat mmg terhimpit.

      Delete

    2. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Haziq Haikal
      Masa kau jadi presiden umno dn PM kau menggunakan wang untuk membeli pemimpin,bila ada pemimipin yang tegur kamu, kamu pecat mereka, sekarang baru kau menyesal, dh terlambat umno kini sukar untuk menyakini seluruh ahli supaya kekal bersama umno ibarat perpatah nasi sudah menjadi bubur,

      Kancil Guesthouse
      Umno jadi abu kerana kau.
      Kau bangsat kan maruah bangsa kau...Kau dah najis Agama kau...tak malu..

      Al Attar
      Kau yg menyebabkan umnor hancur patut orang umno jgn beri dia hadir dlm perhimpunan ini penghianat bangsa

      Azizudin Shaari
      Adoiiii senangnya cakap jibby ni .....tak sedaq² lagi ka woii.........punca utama rakyat menolak Umno sebab apa?? Aku dulu dilahir dikalangan keluarga keturunanan UMno dan amat sayangkan Umno, tempat Melayu mengadu nasib......
      Cukup²lah Dgn Muka senyum penuh teka teki tuu....

      Delete
    3. Kelantan jadi negeri termiskin di bawah Mahathir kata Najib



      Saya kurang senang dengan tindakan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang mengeluarkan kenyataan media khususnya untuk memburukkan dan menegur negeri Kelantan untuk kurangkan pergantungan kepada kerajaan persekutuan.

      Guan Eng berkata Negeri Kelantan adalah penerima terbesar bantuan kewangan defisit dan bantuan kewangan pendahuluan daripada kerajaan persekutuan sejak tahun 2013 hingga 2017 dan tidak patut lagi bergantung kepada kerajaan persekutuan.

      Ya, tak dapat dinafikan Kelantan adalah antara negeri paling miskin sekarang tetapi ini ekoran tindakan kerajaan BN terdahulu di bawah perdana menteri keempat yang menghentikan projek-projek pembangunan dan keperluan asas kerana ia jatuh di bawah kepimpinan parti lain pada 1990, sehingga tiada satupun lebuhraya atau infrastruktur air bersih yang sempurna.

      Oleh itu, sumber pendapatan kerajaan negeri adalah terhad.

      Semasa saya menjadi perdana menteri, saya banyak menyalurkan peruntukan bagi memperbetulkan dan membangunkan negeri Kelantan baik dari segi infrastruktur pengangkutan (lebuhraya CSR, ECRL yang telah dibatalkan oleh Pakatan Harapan), pembantuan fiskal, instrastruktur air, projek kumbahan (yang juga telah dibatalkan oleh Pakatan Harapan baru-baru ini) ataupun penebatan banjir.

      Tidak kira negeri itu di bawah parti pemerintah di Putrajaya ataupun tidak, kita tak patut pinggirkan mereka atas semangat 1Malaysia.

      Walaupun negeri Pulau Pinang antara negeri yang paling maju dalam Malaysia sekian lama, saya juga telah menyalurkan dana RM650 juta bagi penstrukturan semula bekalan air dan geran RM1.3 bilion bagi memperbesarkan Empangan Mengkuang.

      Bantuan RM650 juta dari kerajaan persekutuan inilah yang sering disalah guna oleh kerajaan DAP sejak 2011, kononnya mereka berjaya mengurangkan hutang kerajaan negeri sebanyak 95 peratus dan kononnya pandai mentadbir manakala BN tidak pandai.

      Tiada salah untuk negeri yang telah berjaya untuk menolong negeri yang kurang berjaya.

      Kerajaan HARAPAN sudah banyak membantu peniaga yang suka mengelak cukai, ekonomi gelap dan orang kaya yang kebanyakkan di negeri yang kaya. Mengapa pula negeri yang miskin tidak mahu ditolong?

      Yang miskin tidak patut dikecam mengapa mereka miskin dan dihukum dengan alasan tidak mahu menolong mereka lagi kerana mereka masih miskin.

      Sebaliknya, mereka patut dibantu dengan lebih banyak. Bukan dihukum atau dimarah.

      Datuk Seri Najib Razak

      : Terpancak satu lagi panah atas kepala Mahathir.......

      Delete
    4. Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormsatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya,

      Najib dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour malah akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  14. Ramai sangat penjanggak di negara ini. Terutama di zaman Najib. Termasuk Isa Samad. Yang saya harap kalah di PD.

    Bukan senang mahu mengkikis imej korapsi, perlu banyak tahun bagi ha nya mengurangkan nya supaya nama Malaysia kurang buruk di Senarai Indeks Transparency. Tambah pula mahu memajukan negara ke taraf negara maju.

    Oleh itu, Tun Dr Mahathir perlu di kerusi PM selama yang dia boleh. Saya kurang percaya dengan kewibawaan Anwar berkenaan perkara itu semua.

    Sebagai penyokong PH, saya rela kalau Anwar tak menang besar. Tidak akan kesah jika dia kalah pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zendagi...Tapi ramai penyokong2 PH yang aku temui, termasuk lah di tempat aku mengatakan SEWAJIBnya lah Tun M mengotakan janji2nya dulu iaitu jadi PM hanya 2 tahun saja dan kemudian menyerahkan jawatan tu kepada DSAI bila dia dah dibebaskan dan jadi MP.

      Malah mereka menegaskan..kalau lebih awal dari dua tahun tu lagi baik. Rasanya dua tahun tu adalah masa yang lebih dari cukup untuk menjarah khazanah rakyat dan difaraidkan kepada anak beranak dan kroni2nya...betul tak bhai ???

      Delete

    2. WAHAI BADUT YNG TAKDA PERINSIP, GENG MENJILAT NAJIB, ANARKIS TAK IKUT UNDANG2 DAN PERATURAN MEMBLOG ASYIK KOPIPES MELAINKAN 102 KALI -

      KAMU PNEJILAT NAJIB, PAHAL NAK CAKAP PASAL BERAPA LAMA TUN NAK PEGANG JAWATAN PM? KO HA NYA NAK MEMECAHKAN PERHUBUNGAN BAUK ANWA-MAHATHIR, YE? KO TAK AKAN JAYA. DI TAHIKAN SAJA. SEPERTI AKU MENAHIKAN KAMU SEKARANG.

      ISTILAH MENTAHI ADA LAH AMAT TEPAT UNTUK KAMU. JIKA ADA PEMBACA YANG BOSAN DENGAN ISTILAH ITU DAN ADA ISTILAH YANG LEBIH TEPAT, SILA LAH SEBUT DI SINI. KALAU TIDAK ASYIK MENTAHIKAN BARUA YANG PAKAI BANYAK NAMA TERMASUK GENG MENJLAT NAJIB INI.

      Delete
    3. Niat liberalis terserlah jua ....



      Kes sebatang ke atas pasangan leg sbian di Terengganu .... liberalis dan sekutu-sekutu mereka tak setuju, kenapa?

      Mula depa kata sebab zalim. Bila nampak pukulan tu lembut depa kata sebab mengaibkan. Bila orang balas banyak lagi yang lain lagi aib dari itu, depa kata imej Islam tercalar. Sebelum tu depa pernah kata mahkamah tak sedia, masyarakat belum faham dan macam-macam lagi.

      Sebenarnya dua perkara sahaja yang mereka mahu:

      1. Hubungan seks tanpa paksaan (apa juga bentuk) jangan dianggap jenayah, sebaliknya biarkan jadi hak peribadi. Begitulah juga dengan khalwat, lelaki nak bergaya perempuan dan yang seumpamanya.

      2. Jangan beri apa-apa jalan ke arah pengukuhan undang-undang Islam di Malaysia. Biarkan kekal macam sekarang dan undur belakang sikit-sikit.

      Liberalis memusuhi Islam walaupun mungkin depa pakai songkok dan baju Melayu.

      Delete

    4. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Murad Shah
      Dlm hati Najib amat marah dgn Zahid ni pi menyembah Tun M dlm Pakatan Harapan nak buat Kerajaan Perpaduan.

      Setakat sembah rayu dkt PAS baru2 ni sudah lah ..betul betul si Zahid ni buat malu aku je..UMNO telah jd pengemis kpd parti lain. Mana tak malunya Najib kutuk org tua tu..nyanyok..tak boleh buat kerja.. yg si Zahid tunjuk IC kutuk keturunan bapa Mahathir dari Karala India la...mcm2...tetiba terhegeh2 nak berbaik nak join PH perintah negara....haha...

      5 bulan jd pembangkang dah tak tahan ...menggeletar tangan tak ada kuasa..tidak ada lg kehidupan serba mewah dan glamor jd menteri. Boleh belah la...cakap org utara.

      Norliah Ahmad Abdullah
      Najib lupa dia yg mengabukan UMNO. Kini abu UMNO sedang berterbangan, sekejap nak hinggap kat bendera Pas, ditiup angin bantahan, nak hinggap pula kat bendera PH.

      Tak tau ke Zahid kalau abu UMNO tu nak dikibas2 supaya terbang je ke mane2 saje dibawa untung nasib tuah parti. Kesiannya UMNO... udah seperti melukut di tepi gantang.

      Sam PH
      Hei najib. Jangan nak bagi nasihat la. Engkau lah penyebab utama umno menjadi abu. Engkau ni bongkak...sombong...tidak menghormati orang lebih tua.....tidak mendengar nasihat.... bodoh........akal pendek dan macam macam lagi lah.

      Delete
    5. Mohd Amar Bidas Lim Guan Eng pasal pengurusan kewangan



      Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Mohd Amar Nik Abdullah membidas saranan Menteri Kewangan Lim Guan Eng agar kerajaan negeri itu mengurus kewangan lebih berhemat.

      "Tidak tepat bagi Guan Eng menyarankan kerajaan negeri urus kewangan lebih berhemat kerana selama ini kerajaan negeri sentiasa berhemat dalam perbelanjaan," katanya dipetik Bernama.

      Mohd Amar berkata, tiada negeri boleh berdikari sepenuhnya tanpa bantuan kerajaan persekutuan.

      "Kalau tak nak beri Kelantan minta peruntukan, kerajaan persekutuan kena beri royalti minyak kepada kami sebab antara hasil besar kerajaan negeri adalah royalti,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Mohd Amar berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Lim yang menggesa kerajaan Kelantan menguruskan hal ehwal kewangan negeri dengan "lebih bertanggungjawab dan berhemah".

      Dalam kenyataan media 8 Sept lalu, Lim menyorot bahawa Kelantan merupakan penerima terbesar bantuan kewangan daripada kerajaan persekutuan iaitu sebanyak RM913 juta.

      Jumlah berkenaan terdiri daripada bantuan kewangan defisit sebanyak RM363 juta.

      Bantuan itu diberikan kepada negeri dengan hasil yang tidak mencukupi untuk membiayai perbelanjaan mengurus seperti emolumen, sewa, utiliti dan perbelanjaan operasi yang lain.

      RM550 juta selebihnya pula, kata Lim, adalah wang pendahuluan yang diberikan kerajaan persekutuan bagi membantu Kelantan mengatasi masalah aliran tunai.

      Meskipun mengakui bahawa Kelantan penerima bantuan kewangan defisit, Mohd Amar menegaskan bahawa negeri itu juga mendapat anugerah pengurusan kewangan terbaik daripada Ketua Audit Negara.

      "Tidak dinafikan dengan hasil yang agak terbatas disebabkan sebuah negeri pertanian maka Kelantan adalah antara negeri penerima bantuan kewangan defisit.

      “Dalam soal ini, bukan Kelantan sahaja perlukan bantuan kerajaan persekutuan, semua negeri di Malaysia perlukan bantuan kerajaan persekutuan termasuk Selangor sebuah negeri yang kaya, Pulau Pinang dan Johor,” katanya.

      Selain itu, dalam kenyataan sama sebelum ini, Lim turut menyorot pinjaman yang dibuat Kelantan daripada kerajaan persekutuan.

      Sehingga 30 Jun 2018, jelas Lim, baki pinjaman yang belum selesai adalah berjumlah RM1,413.3 juta dengan jumlah tunggakan sebanyak RM 434.5 juta.

      "Tahap tunggakan pinjaman juga menunjukkan ketidakmampuan kerajaan negeri untuk memenuhi dan menguruskan komitmen kewangannya," kata Lim.

      Mengulas perkara itu, Mohd Amar berkata, rekod bayaran balik pinjaman kewangan kerajaan negeri kepada kerajaan persekutuan adalah amat baik.


      : LGE dan PH ni guna royalti untuk tipu rakyat kononnya nak beri jika menang.. Tapi kini PH nak curi royalti kerana tak tahu takbir negara bila duit tak ada....

      Delete

    6. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      NAK BONGKAR RASUAH DOUBLE EE AZEEZ DI TABUNG HAJI,
      DIA DAN BRADER KENA SAMBUNG REMAND. LAMA LAH KAMU MAKAN NASI BUNGKUS DAN PAKAI BAJU OREN. SORI LER, KETUA KAMU KERRY OKSPOD SENYAP AJE DAN BOSS KAMU AL JIBO DAH TAK TERCAKAP BANYAK SEBAB TUDUHAN MAHKAMAH KE ATAS NYA MENINGKAT 40.

      Remand order against Azeez, brother extended
      Bernama - September 29, 2018 2:32 PM
      126
      Shares
      107 15 2

      Baling MP Abdul Azeez Abdul Rahim.
      PUTRAJAYA: The Magistrate’s Court here today extended the remand order against Baling MP Abdul Azeez Abdul Rahim and his older brother to six days to facilitate investigations into a corruption case.

      Magistrate Shah Wira Abdul Halim, in allowing the applications by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC), extended the remand order until Oct 5.

      However, another suspect, who is a cousin of Azeez, was ordered to be released on bail of RM10,000 in two sureties.

      The remand order against the three of them was first issued last Wednesday for investigation under Section 16(a) of the MACC Act 2009.



      According to MACC, the MP, who is also an Umno Supreme Council member, was detained at 11am at the MACC headquarters last Tuesday, while the brother was picked up in Sungai Buloh just a few minutes later, and their cousin, who is a company director, at 5.30pm in Putrajaya the same day.

      Delete
  15. Sobat2 yang di hormati sekelian..Daalm kita bertgaang urat berkaitan trgugat atau tidaknya DSAI di PD ni..adalah tersangat2 baik kit chill sebentar dan membaca apa kata TGHH ni...Jom !!!!

    Tuan Guru Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang

    Surat Terbuka Kepada Mereka Yang Mengambil Berat Urusan Umat Islam

    KITA kini berada pada era kemajuan dalam segenap perkara, sehingga bumi ini seakan dunia yang kecil sahaja melihat kepada kepesatan teknologi, media massa, pemberitaan, penyebaran maklumat, hubungan komunikasi dan pengangkutan kesemuanya.

    Tampak sudah tiada bezanya antara kebenaran dan pembohongan, antara hak dan batil, antara yang istiqamah dengan Islam dan yang berada dalam kesesatan. Sehingga fitnah ini tersebar dalam masa yang sangat pantas dan perjalanan yang singkat.

    Menjadi peranan para ulama yang telah mewarisi amanah para nabi, yakni untuk menjadi contoh ikutan terbaik dalam menggalas amanah ilmu dan hikmah dalam menyampaikan, mengajar, memberi peringatan dan memandu umat.

    Mereka berperanan menggerakkan dakwah dengan penuh bijaksana, dalam masa yang sama berusaha menyedarkan masyarakat Islam yang telah tenggelam dalam lautan fitnah seperti berada dalam kepekatan malam yang gelap gelita.

    Bahkan, para nabi itulah yang menjadi contoh ikutan lagi kerana mereka itu bersifat rabbani. Malahan mereka tidak takut terhadap celaan para pencela dan mereka tetap istiqamah serta tidak mengikuti jalan orang-orang yang jahil.

    Tidak sepatutnya bagi orang yang berilmu mengambil pendirian yang bersifat bermuka-muka, ibarat pepohon yang lemah terkadang ia condong ke timur, terkadang ke barat, sesekali ke utara dan kadang kala ke selatan kerana mengikut arah tiupan angin dan musim yang mendatang.

    Pepohon yang lemah itu hanya tunduk mengikut arah tiupan angin, tercabut dipukul ribut taufan yang menghancurkan segala yang berada dalam laluannya serta menenggelamkan segala kapal yang dipukul ombak badainya.

    Namun demikian, apa yang berlaku kepada orang yang berilmu ialah akalnya terletak pada kemahuan perutnya dan bukan lagi di kepalanya (akal terikat pada kebendaan bukan ilmu).

    Akal tidak lagi mendatangkan manfaat ilmunya kepada si pemiliknya serta tidak dapat dimanfaatkan lagi oleh orang di sekelilingnya. Demikianlah andai akalnya lebih dangkal dari ilmunya.

    Golongan ini berbicara dengan manusia akan kebenaran tetapi dengan bermotifkan kebatilan sehingga mereka tegar memperkecilkan dosa yang besar dan diam membisu terhadap kemungkaran.

    Bahkan mereka itu menunjukkan kemarahan terhadap sebarang usaha menyuruh kepada yang makruf dan mencegah yang mungkar. Mereka juga menghalang para khatib daripada berkhutbah (menyampaikan kebenaran) di mimbar-mimbar serta mengawasi majlis-majlis ilmu di sekitar masjid-masjid dengan cara mengintip mencari-cari kesalahan.

    Mereka juga memenjarakan para khatib dan pemberi peringatan di masjid-masjid semata-mata untuk memelihara keamanan para pemerintah dan penguasa serta menyekat jalan orang-orang yang mendapat petunjuk.

    Mereka ini bertolong-menolong dalam perkara dosa dan permusuhan serta takut pula kepada sebarang usaha tolong-menolong dalam perkara kebaikan dan ketakwaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. CONTOH2 KOMEN KPD UCAPAN MAT HASAN DI PAU (53 KOMEN SETKAT INI) -

      Ahmado Castilo

      Ada 2 melayu di Malaysia satu melayu UMNO satu lagi Melayu Baru.Melayu UMNO diperbodohkan oleh pemimpin mereka namun mereka masih lalai dan bermimpi yg mereka ini masih berkuasa.

      Bukaminda Anda
      ..ayat 'kalau' tak boleh guna..terutama kat najib. Sebab dia terlalu degil, ego dan bodoh sombong. Selepas sesuatu terjadi, perkataan 'kalau' tak terpakai. Sudah terhantuk baru nak tengadah..

      Rosman Nordin
      Tok Mat mcm serabut je. Selama 61 thn Melayu apa ye? Belum maju lg ke? Melayu baru tu siapa? Melayu ada lama dan ada baru ke? Kalau muka yg sama dlm umno nak panggil Melayu apa? Baru 4 bulan dah serabut serabai jadinya.


      Abu Lahab
      Haha.. Apasal x buat slogan "Melayu Terus Maju Dengan Segala Bentuk Kebodohan". Lps ni MCA buat slogan "Cina Maju ikut Melayu Maju" Kendian MIC dgn India Maju pulop.

      Letih dah dgn slogan² taik ni. Yg terus kaya ialah kaum² bangsawan diatas. Rakyat ttp hidup mcm celaka jugak. Baru adjust plat moto senget sikit, dah menggelupoq JPJ ngan polis trafik kaluit nak saman. Itu blom reka motor lagik.. Zaman UMNO BN, Melayu nak maju kepalabutuh hapa woi... Ini undang² membonsaikan otak Melayu lagi ada la.

      Sudahlah.. Sila mereput sajalah UMNO ooi..

      Delete
    2. Mufti P Pinang: Seni bukan untuk tujuan liar dan tak bermoral
      Diterbitkan 10 Ogs 2018, 3:05 petang | Dikemaskini 10 Ogs 2018, 3:26 petang

      A+ A-
      Golongan yang kecewa dengan penurunan potret aktivis lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) dalam pameran fotografi tidak faham erti kebebasan, kata Mufti Pulau Pinang.

      “Apa yang mereka perjuangkan sebenarnya ialah kebebasan haiwan kerana kebebasan manusia mestilah dibatasi agama dan adat,” kata Datuk Seri Dr Wan Salim Wan Mohd Noor dipetik Sinar Harian.

      Wan Salim berkata demikian sebagai menggesa agar kerajaan Pulau Pinang tidak tunduk dengan desakan yang diterima susulan penurunan potret aktivis LGBT, Nisha Ayub dan Pang Khee Teik dalam festival pameran fotografi Stripes and Strokes di George Town.

      Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mujahid Yusof semalam mengaku mengarahkan potret aktivis LGBT itu diturunkan dengan menyifatkan ia berbentuk promosi serta bertentangan dengan polisi kerajaan berhubung isu LGBT.

      Tambah Wan Salim, Islam tidak menentang aktiviti seni tetapi perlu mengikut batas agama dan adat.

      “Biarlah segala kegiatan seni yang kita lakukan mampu menyumbang kepada pembinaan peribadi dan jati diri bangsa kita, bukan seni yang liar dan tidak bermoral yang boleh membawa bangsa dan negara kita ke jurang keruntuhan,” katanya dipetik sebagai berkata.

      Dalam perkembangan sama, Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria memuji dan menyokong tindakan Mujahid dalam menangani perkara itu.

      "Tahniah dan syabas diucapkan kepada menteri agama kerana berani menyatakan kebenaran dan secara tidak langsung mempertahankan kredibiliti institusi agama Islam," katanya.

      Harussani juga berkata mempromosi ikon LGBT merupakan usaha untuk "menggalakkan dan mengiktiraf" golongan berkenaan.

      "LGBT adalah perbuatan mungkar yang dilaknat dan diharamkan oleh Allah sama ada dilakukan secara terang atau sembunyi.

      "LGBT juga merupakan perbuatan terkutuk yang menyalahi kemuliaan seseorang manusia kerana menafikan hak berhubungan melalui perkahwinan yang sah dan diiktiraf syarak.

      "Perbuatan mempromosi ikon-ikon LGBT di khalayak ramai adalah usaha untuk menggalakkan dan mengiktiraf perbuatan haram tersebut," katanya.

      Delete

    3. JUSTICE LEAGUE SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Tuan Ess
      Pemimpin akar umbi umno patut salahkan najib dan 222 ketua bahagian yg hanya tau mencuri duit dan mengejar projek2.semua mereka inilah yg merosakan Umno....mereka gunakan Melayu utk kekal brkuasa.d belakang mereka mencuri dan hisap darah rakyat..Bersatu pengganti umno.ayuh kuburkn umno terus...

      Charles Bronx
      Kao orang yg bakaq umno jadi ABU... Kahkahkah... bakar kelambu sembunyi tangan...bila pok jib cakap, yg pandai tetap tak percaya...jadikanlah orang yg pandai..

      Mohd Arifin Arifin
      Pau nanti bersihkanlah parti dari 1mdb, dari ketua yg lalu.

      Dulu dia tak kasi sebut langsung hal itu. Bila jatuh baru nak buka mulut, semua duit org bagi siap ada surat dari org dah mati!.

      Semua kesalahan lalu bukak satu satu, tabung haji , felda, pelaburan cina yg najib lepas tangan, rasuah pilihanraya, banyak lagi. ...isteri mewah belanja , ada kuasa executive, Altantuya,..

      Bersihkan semua , semua kes rasuah menteri menteri, kes lembu ,harapkan pagar, pagar tak siap, lembu hilang?

      Delete
    4. Bersatu parti untuk kroni, ahli biasa dianak tiri



      Sambutan 2 tahun Bersatu....

      Sebelum sy mulakan...sy mohon maaf jika ada yg terasa dengan posting sy ni....

      8 September 2018 merupakan tarikh sambutan ulangtahun ke 2 Bersatu...Sy seorang ahli biasa seperti tahun lepas yg diadakan di Muar Johor ingin menyaksikan sndiri hadir sambutan selepas kejayaan PRU 14 yg pada hemat sy pasti akan ada satu sambutan yg luar biasa dari akar umbi disamping tujuan asal sy utk sama2 meraikan bersama pejuang2 yg telah berjuang bg memastikan kejayaan pd PRU yg lepas....

      Berkobar2 sy untuk hadir pada sambutan tahun ini...sy smpai pada 7 September malam dan terus stadium...Dalam hati sy setelah melihat persiapan yg dibuat pasti esok ramai pejuang2 asal dan akar umbi memenuhi kawasan stadium....

      Keesokan harinya...Sabtu setelah sy selesai beberapa perkara...sy ke stadium dan smpai lebih kurang jam 6 melihat kawasan parking kenderaan yg masih lengang tidak seperti majlis Perasmian pada 2 tahun lepas di tempat yg sama dan sambutan setahun yg lepas di Muar yg mana mmg tpt parking pasti sudah penuh sehinggaksn nk brjalan pun susah....Dalam hati kecil berkata....mgkin masih blom rmai yg smpai....

      Kemudian sy naik ke tempat2 jualan khemah mmg terasa kehadiran sgt2 mendukacitakan....Sewaktu duduk mkn di area food truck...terdengar petugas2 cuba memujuk org ramai yg berada diluar untuk masuk ke dalam stadiumkerana keadaan didlm stadium amat menyedihkan....

      Sewaktu berada di luar....terjumpa rakan2 lama dr serata negeri mula menceritakan ttg keadaan semasa....ada yg beritahu majoriti ahli akar mmg memboikot acara ini kerana kebnyakan dari mereka frust dgn apa yg berlaku kebelakangan ini..

      Manakan tidak kecewa....kebnyakan pemimpin2 yg telah bergelar YAB..YB mahupun KB2 yg ada telah mula menunjukkan besar kepala....

      Ada juga yg telah memberikan tempat pada bekas2 ahli UMNO yg dulunya secara terang2an menghina Bersatu....menghina Tun tp sekarang ada YAB/YB telah beri mereka tempat istimewa pada mereka dan langsung tidak memperdulikan ahli2 akar umbi yg telah bersusah payah selama ni....

      Dimana janji2 yg dulunya masa masih diblok pembangkang yg akar umbi ni tidak akan di anak tirikan???Itulah dia org politik bila berjanji....

      Disamping tu trdgr juga rungutan2 dr KB2 yg merungut terpaksa menutup pejabat Parti kerana sehingga kehari ini tiada lagi bantuan yg disalurkan baik dari pihak negeri mahupun pusat....Apa yg terjadi sebenarnya????

      Disamping itu jgk ada jugak kedengaran sambutan ini tidak mendapat liputan promosi yg menyeluruh...yelah....terdengar rungutan dr beberapa pihak yg bertugas mengenai banner dan bunting....

      Benda2 tu sepatutnya dh dipasang sekurang2nya 2/3 hari sebelum sambutan...tp bahan2 tu sampai di stadium pada petang jam 6 lbih pada 7 September dan pada sebelah malamnya baru nk dipasang sekeliling Shah Alam.....knape benda2 mcm ni terjadi???

      Sedih....itu adalah apa yg sebenarnya telah berlaku.....dan kesimpulan sy sendiri sbgai ahli biasa yg sebenarnya akar umbi sebenarnya telah mula bosan dgn perangai sorang2 yg dh bergelar YAB/YB mahupun KB2 yg nmpknya dh mula menyusun kroni utk kepentingan peribadi mereka shj yg menyebabkan sambutan pada kali ini...mmg sgt hambar...

      Akhir kata sy mohon maaf jika ada pihak2 yg terasa dgn kenyataan sy....Cuma sy sbgai ahli biasa ckp dari perspektif akar umbi....Jika masih terus menganak tirikan ahli2 yg tak de kelas ni....Ntahlah...Dan sy sendiri secara peribadi masih bertahan hanyalah kerana Tun Mahathir yg benar2 mahukan perubahan TOTAL yg masih tiada usaha ke arah tu yg ditunjukkan baik dari peringkat bahagian...negeri....mahupun pusat...

      Jangan kita nafikan benda yg BENAR!!!!!
      Ok done!!!


      : BERSATU ditubuhkan kerana nak selamatkan kroni daripada perebutan kuasa dengan Najib. Tak lebih daripada itu....

      Delete

    5. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KALAU DAH BASTAK TU, BASTAK LAH, TAK KIRA DI MALAYSIA KE DI ENGLAAAAND KE.

      HALF MAT SALLEH TENTU TAK DI AJAR MAK BAPAK DIA MASA KECIK. TAMBAH PULAK GAMAK NYA DI BAYAR NAJIB YANG GERAMKAN WANG TUNAI DAN BARANG KEMAS DI RAMPAS DARI PAVILLION RESIDENCE -

      Amar Singh kecam Raja Petra 'perlekeh' serban Sikh
      Walaupun seseorang itu penulis upahan, setidak-tidaknya dia perlu mempunyai moral dan integriti, kata pengarah JSJK Bukit Aman itu.

      Delete
  16. Kebodohan Anwar membiarkan saiful mempermainkan dirinya, tanpa menyemak kembali tuduhan di mahkamah. Dengan tidak berbuat apa2 , org ramai menyangka mmg benar apa yg dikatakan oleh saiful.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohamad Khir..Takkan lah kau tak sedar lagi sapa yang jadi dalang utama yang "memaksa" Saiful bertanding kat PRK ni. Dah tentu Saiful tau dia takkan ada peluang untuk menang kat situ...tapi kau jangan terperanjat jika dalam kempen2 sebelum PRK nanti, akan aad keluar bukti2 serta rahsia2 besar yabg selakam ni telah disembunyikan berkaiatn kes liwatnya dulu. Dah tentu lah akan didedahkan segala2nya tanpa segan silu lagi oleh pihak2 yang menjadi dalang untuk menggagalkan DSAI jadi MP di situ.

      Kita dah boleh agak skrip politik longkang yang bakal dimainkan kat situ...berpeluh jugak lah DSAI nak menangkisnya. Bijak betul puak2 ni kan...sanggup buat aap saja agar DSAI takkan menang di PD tu bhai!!!!

      Delete

    2. GENG NAJIB SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Missa Daud
      DI MANA2 SUDUT PUN UMNO MENCARI UNTUK MEMULIHKAN KEPERCAYAAN RAKYAAY, TIDAK AKAN BERHASIL KERANA YG MENGUNDI INI ADALAH RAKYAAT YG MARAH BUKAN AHLI PARTI 3 JUTA YG MAKAN DADAK,

      KESALAHAN BESAR YG TIDAK DAPAT RAKYAAT TERIMA APABILA PARTI UMNO MENIPU RAKYAAT KES TERBESAR 1MDB DIPERTAHANKAN BERSAMA 3 JUTA AHLI, SEDANGANKAN KESELURUHAN RAKYAAT MALAYSIA TIDAK PERCAYA APA YANG KAMU SAMA PARTI LAKUKAN. AKHIR NYA PRU14 MEMBUAHKAN HASIL YG TIDAK PARTI UMNO DAN BN TERPIKIR TERUS TERKEJUT .. TERKEJUT ... TERKEJUT.. BESAR SEHINGGA ADA YG MASIH DIBUAI MABOK DAN MIMPI MERASA MASIH MEMERINTAH MALAYSIA SEHINGGAKAN XMENTERI PERTAHANAN MASIH ADA PENGAWAL

      3 PEMIMPIN KANAN YG KAMU SINGKIRKAN JUGA TELAH MENYUARAKAN MASAALAH 1MDB, MALAH KAMU SAMA AHLI PARTI UMNO MEGAH DAN BANGGA MEMBUANG MEREKA DARI PARTI UMNO.

      UNTUK BANGKIT ADA 1 SUDUT SAJA... SEMUA PEMIMPIN YANG ADA LETAK JAWATAN LEPAS PAU INI BERI LALUAN GEN 'Y'

      Delete
    3. Mahathir licik dalam menyalahkan keadaan




      Abah kata, siapa yg hidup zaman Tun M ketika memerintah 22 tahun dahulu, akan faham apa yg Tun M buat pada hari ini.

      Dahulu, Tun M akan salahkan kaum melayu jika mana- mana dasar beliau gagal. Hanya orang melayu sahaja malas dan tak pandai. Tun M menggunakan orang melayu sebagai "kambing hitam". Akibat berulang kali mengungkapkan nya, maka orang melayu seperti sudah redha dan menjadi stigma di kalangan masyarakat bahawa : MELAYU MALAS, MELAYU MUDAH LUPA, MELAYU HARAP TONGKAT dan lain2.

      Natijahnya, bila sebut "melayu", bangsa lain akan kata "pemalas".

      Satu lagi yang Tun M suka kata adalah "ekonomi tak baik", "rakyat harus berkorban demi negara" dan lain - lain sebagai alasan untuk mengelak dari memberi perkhidmatan kepada rakyat. Kenaikkan gaji penjawat awam ketika era Tun M dahulu macam siput. Ada orang kata, zaman Tun M dulu, orang lebih suka kerja kilang dari jadi guru sebab gaji yg rendah.

      Hari ini, beliau mengulangi skrip yang sama.

      Zaman DS Najib, beliau sentiasa memlerkatakan sesuatu yg positif untuk rakyat.

      Jujur Nabeel kata, rakyat sebenarnya lebih senang kehidupannya ketika era DS Najib.

      Nabeel Naqie

      : Apabila UMNO bergolak selepas Najib jatuh orang UMNO cari Kuli untuk pimpinan UMNO walaupun Kuli sudah banyak tahu tenggelam. Tidak mustahil Najib akan pimpinan UMNO semula......

      Delete

    4. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      WEE WEE PULAK KATA TAK TERLIBAT PERBINCANGAN UMNO-PAS. APA KEDARAH KAU CAKAP BEGITU,M WEE WEE. BN DAH NAK MAMPOSS, KORANG ASYIK BERGADUH, RAMAI RAKYAT DAH TAHU. APA NAK WIWI MMCM BUDAK KECIK PULAK.

      Wee: Saya tak terlibat perbincangan kerjasama PAS-Umno

      Datuk Seri Wee Ka Siong menafikan kenyataan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang mendakwa timbalan presiden MCA itu terlibat dalam perbincangan berhubung kerjasama Umno dan PAS.

      "Saya tidak terlibat dalam sebarang perbincangan antara presiden Umno dan MCA untuk mengkaji semula kerjasama PAS dengan Umno atau mana-mana parti komponen BN.

      "Saya harap presiden Umno akan jelaskan kenyataannya berhubung penglibatan saya dalam perbincangan seperti itu.

      "Berhubung kerjasama Umno dengan PAS, saya juga sudah memberi pandangan saya berhubung isu itu dan dilaporkan media sebelum ini," katanya dalam kenyataan di Facebook hari ini.

      Wee turut menambah bahawa beliau sudah menghubungi pejabat Zahid untuk mendapatkan penjelasan.

      Delete
    5. Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak berkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
  17. Bulat air kerana pembentung..
    bulat kata kerna muafakat..
    kelat sungguh air dtakung..
    ditelan jugak luah x dapat..

    Kelat sungguh air dtakung..
    Ditelan jugak luah x dapat..
    Ramai yg tau anwar pendukung..
    Reformasi keadilan dsusun rapat..
    Ramai yg tahu anwar pendukung..
    Reformasi keadilan disusun rapat..
    Di p d nanti ramai berkg..
    Memenangkan Anwar ada yg rasa tersentap tersebat..
    Hahahahaaakenatajikenasebat..
    Kahkahkahkeh keh keh eh..

    Hidup Anwar!!
    Hidup Pakatan Harapan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raly jual Burger tak laku...Dah tentu lah kau dah tau berkaitan berita sensasi ni kan ????

      Mohd Saiful Bukhari Azlan mengumumkan akan bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson bagi menentang bekas majikannya Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Saiful memberitahu The Star bahawa beliau tidak disokong oleh mana-mana parti dan pencalonannya tidak ada kaitan dengan pengalaman lalu beliau bersama Anwar.

      "Saya bertanding semata-mata sebagai seorang yang bebas tanpa mana-mana parti yang menyokong saya.

      "Saya tidak bertanding kerana masa lalu dengan Anwar tetapi atas alasan lain.

      "Saya telah memikirkannya dengan teliti dan saya rasa ia adalah tindakan yang betul," katanya.

      Anwar dipenjarakan pada tahun 2015 selepas Mahkamah Persekutuan mengekalkan sabitan bersalah terhadapnya kerana meliwat Mohd Saiful pada tahun 2008.

      Bagaimanapun, Anwar mendapat pengampunan penuh oleh Yang di-Pertuan Agong pada 16 Mei.

      Sekiranya Saiful menyerahkan kertas pencalonannya esok, pilihan raya kecil Port Dickson akan menjadi pertarungan antara Pakatan Harapan, PAS, Parti Rakyat Malaysia (PRM) dan tiga calon bebas, Tan Sri Isa Samad, Stevie Chan dan Saiful Bukhari.

      REAKSI ANWAR IBRAHIM

      Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya mengangkat bahu apabila wartawan meminta beliau memberi komen mengenai hasrat Mohd Saiful Bukhari Azlan untuk bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

      Anwar menghadiri majlis pelancaran bilik gerakan PKR di PD Waterfront di Port Dickson, Negeri Sembilan hari ini ketika Saiful dilapor akan bertanding di kerusi berkenaan.

      Pada majlis yang sama, setiausaha agung PKR Datuk Saifuddin Nasution Ismail memberitahu penyokong parti itu bahawa pihaknya akan menangkis apa sahaja tuduhan yang akan dibuat Saiful.

      "Dia baling tahi, kita sambut dengan bunga," Saifuddin memberitahu kira-kira 200 orang yang hadir.


      Hakikatnya... dalam politik, Semua dirancang. Semuanya diatur. Dalam politik tidak ada satu perkara boleh berlaku secara sendirian. Politik bukan bencana ribut taufan atau gempa bumi...dan pastinya saiful bertanding kat sini adalah satu arahan dari pihak2 yang tak mahu DSAI menang.

      Mungkin juga ada kemungkinan DSAI ni kalah...sebabnya mudah aje...rakyat tak mahu berPMkan orang yang ada sejarah gelap macam DSAI ni !!!!

      Delete

    2. GENG NAJIB SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      KOMEN2 KPD BERITA NAJIB KATA peluang Umno bangkit semula dari abu -

      CONTOH2 NYA -

      Irza Elara
      lagi ada Najibbijan..manusia kaki curi duit rakyat ..curi rompak besar besaran ,duit kerajaan di kebas siap di agih agihkan pada semua macai macai sogok rasuah ,gila sewel punya orang ni..ada lg bangang bangang nak ikut sokong, langsung tak ada maruah sebagai manusia ...

      Azman Ismail
      Kalau engkau Dan bks menteri kabinet x jadi la lanun dulu perkara ni x jadi

      Redza Qouo
      membodoh aje le jgn buat statment. nti lagi org menyampah kat umno

      Mazni Hasyim Maz
      Apa yg kau merepek ni bapak lanun bugis..kau lah perosaknya...

      Delete
    3. Tuntut penjelasan isu Tanah Rizab Melayu (TRM)



      EKORAN daripada fakta yang dikemukakan oleh Penasihat Majlis Perundingan Melayu (MPM), Tun Hanif Omar kelmarin, Tanah Rizab Melayu (TRM) yang terdapat di seluruh negara hanya tinggal 12 peratus sahaja. Berdasarkan maklumat daripada Jawatankuasa Pemandu Urusan Data Tanah Rizab Melayu Semenanjung Malaysia, sehingga Oktober 2016, terdapat kira-kira 4 juta hektar TRM bersamaan dengan 31.2 peratus daripada keseluruhan keluasan tanah di Semenanjung Malaysia.

      DPPM menuntut kenyataan Penasihat MPM semalam harus dijelaskan semula atau adakah beliau merujuk kepada data TRM pada tahun 2005-2009? Penjelasan ini perlu diberikan untuk mengelak salah faham atau berkemungkinan berlaku kemerosotan mendadak pengurangan TRM dalam tempoh dua tahun (2016 hingga 2018) yang mungkin disebabkan oleh pembatalan status tanah dan penggunaan yang tidak diganti semula akibat pembangunan khususnya di kawasan bandar.

      DPPM menggesa pihak kerajaan untuk melaksanakan syor-syor yang pernah dikemukakan oleh Laporan Ketua Audit Negara pada tahun 2013. Syor-syor tersebut bertujuan untuk melindungi dan meningkatkan nisbah peratusan keluasan TRM di seluruh negara yang antaranya adalah mengemaskini semula data kawasan TRM, mengambil tindakan segera menggantikan semula pengambilan TRM dan mengenal pasti kawasan baru yang bersesuaian untuk meningkatkan semula nisbah keluasan TRM. DPPM komited mendukung nisbah TRM mesti mencapai nisbah 50 peratus sepertimana yang diwasiatkan oleh Raja-raja Melayu sejak tahun 1957.

      Sekian.

      YB MUHAMMAD KHALIL ABDUL HADI
      Ketua, Dewan Pemuda PAS Malaysia
      Ahli Dewan Undangan Negeri Terengganu (Batu Burok)
      1 Muharram 1440 | 11 September 2018

      Delete

    4. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      WANITA UMNO NAK KHALWAT DENGAN PAS KE -

      Wanita Umno gesa eratkan hubungan dengan PAS
      2018-09-29 16:10:00

      Sayap Wanita parti itu juga menggesa kerjasama lebih erat dengan PAS.

      Ketua Wanita Umno Datuk Noraini Ahmad berkata, selain untuk mengukuhkan suara semak dan imbang pembangkang, kerjasama itu adalah landasan kepada penyatuan Melayu-Islam di Malaysia.

      Beliau berkata demikian dalam ucapan di Perhimpunan Agung umno 2018 di Kuala Lumpur, hari ini.

      Delete
    5. Dendam Tun M masih belum reda
      AMRAN ALI 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.5K
      Kamarudin Sidek
      Kamarudin Sidek
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      MELAKA - Pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad tidak semestinya benar kerana kaca mata musuh tidak akan melihat lawannya baik dalam apa keadaan sekalipun.

      Demikian menurut Pesuruhjaya Pas Melaka, Kamarudin Sidek ketika diminta mengulas mengenai pandangan perdana menteri ketujuh itu yang menuduh politik Pas membawa perpecahan kepada orang Melayu dan bukannya agama Islam.


      Kamarudin juga melihat, kenyataan tersebut seolah-olah dendam Dr Mahathir terhadap Pas masih belum reda.

      “Hakikatnya rakyat tahu sikap Tun Mahathir yang banyak pecahkan parti Melayu sehingga tertubuhnya parti Semangat 46, PKR dan Bersatu.

      “Isu yang Tun Mahathir bangkitkan itu bukan sikap Pas keseluruhannya tetapi adalah sikap segelintir kecil ahli Pas yang agak agresif,” katanya.

      Sambil menjelaskan semua parti wujud penyokong yang bersikap agresif tetapi kebanyakannya adalah berpunca dari tekanan pemimpin pada masa itu.

      “Saya rasa Tun Mahathir baca sejarah tak habis. Amanat Haji Hadi dijadikan modal isu kafir mengkafir ketika itu tetapi apabila Pas ajak berdebat tentang kebenaran dakwaannya waktu itu akhirnya dibatalkan.

      “Tun Mahathir berani lontarkan tuduhan tetapi tak berani berhadapan, cuma mungkin beliau bernasib baik ketika itu kerana beliau perdana menteri,” katanya.

      Delete
    6. Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,....!!

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormsatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya,

      Najib dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour malah akan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  18. hahaha...mai nak habaq kat geng2 najib dan yang masih tegar kat UMNO dan PAS hangpa ni masing2 ibarat seperti bangau kasihkan kebau...PD 100% Anwar menang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ku Ta 5500...Nak tanyalah kau secara jujur, kau ntau tak berkaitan berita ni???

      Pengerusi MARA Yang Baru Merupakan Anak Saudara Perdana Menteri?

      Pengerusi MARA yang baru dilantik adalah anak saudara Tun Siti Hasmah Mohamad Ali. Apa yang peliknya kan?

      Biasa lah tu. Takkan beliau hendak lantik anak saudara orang lain pulak?

      Dr Hasnita adalah anak kepada Jeneral Bersara Tun Hashim Mohamad Ali, adik kepada Tun Siti Hasmah yang juga merupakan mantan Ketua Turus Angkatan Tentera.

      Tiada istilah kronisme dan nepotism di sini memandangkan perlantikan Dr Hasnita dibuat oleh Pejabat Perdana Menteri dan Perdana Memteri pastinya tidak tahu menahu mengenai perlantikan ini.

      Jadi memang betul lah tanggapan rakyat Msia yang mengatakan nepotisme dan kronisme ni langsung tak ujud dalam kerajaan era baru Haprakan ni kan????


      Delete

    2. GENG NAJIB SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      BODOH LER KAMU MENGATA 'Buat pemimpin yang menyimpang, undurlah dengan terhormat' TAK TAU KER NAJIB MENYIMPANG MANA MAU UNDUR HINGGA TERSUNGKUR -

      PAU 2018 | Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki mengingatkan pemimpin parti itu yang terlibat dengan sebarang skandal agar berundur secara terhormat.

      Delete
    3. Pemimpin dewan penyokong PAS jadi pegawai hal ehwal bukan Islam MB T'ganu
      Diterbitkan 21 Sep 2018, 12:13 tengah hari | Dikemaskini 21 Sep 2018, 12:19 tengah hari

      A+ A-
      Seorang pemimpin Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) telah dilantik sebagai pegawai khas hal ehwal bukan Islam kepada Menteri Besar Terengganu Ahmad Samsuri Mokhtar.

      Sekretariat DHPP S Barathidasan berkata, Ketua DHPP Terengganu Dr Balachandran G Krishnan telah mengangkat sumpah di Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu, semalam.

      "Pelantikan ini amat bermakna di samping dapat membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi masyarakat bukan Islam di negeri itu.

      "Tanggapan buruk dan persepsi negatif orang ramai terhadap PAS harus dikikis kerana ia bukan parti rasis dan ekstremis. PAS adalah parti yang menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan yang memberi keadilan kepada semua masyarakat, termasuk bukan Islam," katanya.
      Balachandran juga merupakan ketua penerangan DHPP Pusat.

      Mengulas lanjut, Barathidasan menyifatkannya sebagai satu lagi sejarah buat dewan itu selepas pencalonan 12 ahlinya dalam PRU lalu (tiga untuk parlimen, sembilan untuk DUN).

      "Ini pengiktirafan yang sangat tinggi sejak penubuhan DHPP. Amat tepat sekali slogan PAS iaitu PAS for all.

      "Kita buktikan ia bukan sekadar slogan tetapi akan disebatikan dalam diri untuk diterjemahkan dalam gerak laku kita," katanya lagi.

      Delete

    4. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      WOW, INI BERITA AMAT BAIK, LOBAI HADI PUN PERCAYAKAN TUN MAHATHIR MEMERINTAH - SELAGI DIA BOLEH, KATA NYA.

      "tidak mahu orang yang bernafsu memerintah", TAMBAH NYA

      Hadi: Biar Dr M tadbir selagi mampu

      Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad perlu diberi peluang untuk terus kekal mentadbir negara sehingga habis tempoh penggal pentadbiran selama lima tahun, kata Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

      Katanya usaha beberapa pihak termasuk Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang ingin mengambil alih jawatan perdana menteri secepat mungkin adalah satu tindakan yang tidak mengikut moral politik yang sepatutnya.

      "Kita tidak mahu orang yang bernafsu memerintah kerana bimbang bila jadi pemimpin mereka tidak pegang amanah yang diberikan. Jadi biar perdana menteri sekarang tadbir negara selagi dia mampu untuk menjalankan tugas.

      "Walaupun tak sebati (sependapat), kena bagi tempoh yang cukup dan jangan berhenti (mentadbir) tengah jalan kerana Tun Mahathir banyak pengalaman dan mampu untuk laksanakan tugas," katanya kepada pemberita, di Kuala Nerang hari ini.

      Terdahulu Abdul Hadi menyampaikan ucaptama pada Konvokesyen Kolej Islam Darul Ulum (KIDU) yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif KIDU Zawawi Ahmad dan Pengerusi Majlis KIDU Datuk Dr Abd Isa Ismail.

      Kerjasama PAS-Umno

      Ditanya mengenai kewajaran Anwar bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Port Dickson dalam usaha menjadi perdana menteri, Abdul Hadi berkata beliau menyerahkan kepada rakyat untuk membuat keputusan bagi menentukan siapa yang patut mentadbir negara.

      Mengulas sama ada PAS bekerjasama dengan Umno untuk menghadapi PRK Port Dickson, beliau berkata kerjasama yang ada ialah persefahaman mengenai calon seperti semasa PRK Balakong dan Seri Setia.
      "Bila Umno tidak letak calon, PAS letak calon jadi itu kerjasama la… Dari aspek gerak kerja pula kita masih belum tahu lagi tapi sekiranya Umno hendak tolong kita berbesar hati, nak bagi derma pun boleh.

      "Dari segi undi pula, tidak boleh mengharapkan undi daripada ahli PAS sahaja kerana ahli kita tidak cukup sebab itu kena ada undi parti lain juga baru boleh cukup untuk menang. Tak mustahil untuk PAS menang sebab apapun boleh jadi dalam politik," katanya.

      PRK Port Dickson pada 13 Oktober ini bakal menyaksikan pertembungan tujuh penjuru di antara Anwar sebagai calon Pakatan Harapan, calon PAS Lt-Kol (B) Mohd Nazari Mokhtar dan lima calon Bebas termasuk bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.

      Delete
    5. Kenapa khuatir sikap berbaik sesama Islam?
      NOR AINNA HAMZAH 20 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore197
      Kenapa khuatir sikap berbaik sesama Islam?
      Paparan Facebook Tan Sri Annuar Musa
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      SHAH ALAM - Setiausaha Agung Umno, Tan Sri Annuar Musa mempersoalkan mengapa masih ada lagi yang khuatir dengan sikap berbaik sesama islam dan organisasi Islam.

      Annuar yang juga Ahli Parlimen Ketereh berkata, ada juga yang mahukan Umno menjadi parti yang sederhana, ‘party middle-path’ dan sebagainya.


      Bagaimanapun menurutnya, sekiranya benar kehendak berkenaan iaitu berpegang pada prinsip kesederhanaan, inklusif, menerima kemajmukan yang sememangnya menjadi dasar Umno, makan tidak perlu menjadikan hubungan antara Umno dan Pas sebagai alasan.

      “Kenapa kita khuatiri sikap berbaik sesama islam dan organisasi islam?

      “Pas mungkin ada kasalahan di sisi kita… kita juga mungkin ada kesalahan di sisi Pas tapi agama kita mengajar kita supaya bersilaturrahim, bertahaluf, bertaawun dan sebagainya,” kongsinya dalam laman sosial Facebook peribadi miliknya, malam tadi.

      Annuar berkata, musuh islam sememangnya gementar sekiranya umat islam kuat berpegang kepada agamanya atau bersatu padu antara satu sama lain.

      “Sekiranya kita menolak perkara sedemikian (hubungan antara Umno dan Pas), kitalah sebenarnya yang ekstremis dan pelampau… bukan lagi middle-path, malah extreme left.

      “Mereka (musuh islam) mahu kita berpecah, liberal, abai agama dan bangsa agar kita umat islam selamanya di bawah telunjuk mereka,” tegasnya.

      Delete
  19. Wak Suman penjaja Tempek Bacin...Boleh tak Wak sahkan kesasihan berita yang hangat membara dan kini tengah heboh diperkatakan oleh rakyat Msia?

    Rombongan Ke PPB Atau Rombongan 'Family' Ke PBB?


    Fuuuh...Tular di media sosial gambar2 Perwakilan Malaysia di Persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Tidak pernah dibuat orang cucu dan cucu saudara diangkut bersama menyertai persidangan dunia ini.

    Adalah diharapkan wang Rakyat tidak digunakan untuk membawa rombongan ini....dah tentu mereka semua menggunakan wang sendiri yang ditabung sejak dari lahir lagi!!!!

    Apabila DS Najib Tun Razak bawa isteri beliau bila ada lawatan atau program luar negara, satu Malaysia termasuklah atuk dan bapa mereka memekak kononnya membazirkan wang negara.

    Apabila kena dekat Perdana Memteri sekarang , boleh pula beliau angkut cucu dan cucu saudara? Lintang pukang cytro tomato mencari alasan kononnya kehadiran mereka dalam program dunia adalah untuk pelaburan dan meningkatkan pendapatan negara, kononnya.

    Apa pendapat Wak Suman Tempek dalam hal ni...lagi satu , lupa pulak nak tanya lah..Wak kan macai dan balaci tegar Tun M..dia tak ajak Wak ke UNGA tu keer????

    ReplyDelete
    Replies

    1. GENG NAJIB SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      PAU: Perwakilan boo MCA tak hadir, tepukan untuk PAS

      Sesuatu yang jarang berlaku, sayap Umno mengadakan mesyuarat agung tahunan tanpa kehadiran rakan-rakan dari MCA.

      Hubungan menjadi tegang di antara rakan-rakan gabungan dalam BN, selepas Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai mengancam Ahad lalu untuk mengusir Umno dari BN sekiranya parti pembangkang terbesar itu terus mahu mengadakan hubungan dengan PAS.

      INGAT: PAS PUN NAMPAK DAH BOSAN DENGAN UMNO. LOBAI HADI TAK DATANG KE PAU. KATA NYA ADA JADUAL LAIN YANG DI BUAT LEBIH DULU. YE KE, PAK LOBAI?

      Delete
    2. Sebatan: Antara sivil dan syariah
      SYAHIDATUL AKMAL DUNYA 21 SEPTEMBER 2018
      Sebatan: Antara sivil dan syariah
      Hukuman sebatan yang terdapat dalam jenayah syariah melibatkan dua jenis kesalahan iaitu hudud dan takzir (hukuman yang ditetapkan pemerintah).
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      PASANGAN kekasih lesbian (musahaqah) yang berusia 32 dan 22 tahun dihukum sebat di hadapan lebih 150 orang awam di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Terengganu kerana cuba melakukan hubungan sejenis dalam sebuah kereta di Dungun, April lalu.

      Berikutan itu, isu sebatan menjadi polemik dan perbincangan masyarakat seluruhnya. Setiap daripadanya mempunyai pandangan berbeza. Ada yang berkata begitu dan ada yang berkata begini.

      Pokoknya, undang-undang jenayah syariah melihat kepada aspek moral dan akhlak serta menjaga maslahah (kepentingan) agama Islam itu sendiri.

      Hukuman sebatan yang terdapat dalam jenayah syariah melibatkan dua jenis kesalahan iaitu hudud dan takzir (hukuman yang ditetapkan pemerintah). Kesalahan hudud yang memperuntukkan hukuman sebat adalah bagi kesalahan zina, qazaf (menuduh perempuan suci berzina), dan meminum arak.

      Manakala, hukuman bagi kesalahan jenayah syariah bagi Mahkamah Syariah di Malaysia diperuntukkan di bawah takzir. Maka hukumannya hanya terhad kepada denda, penjara dan sebatan sahaja.

      Hukuman syariah didik ummah

      Secara umumnya, mahkamah syariah di Malaysia mengguna pakai hukuman di bawah takzir dalam menjatuhkan hukuman. Contohnya, kesalahan jenayah syariah dalam bentuk jenayah minum minuman memabukkan adalah boleh disabitkan denda tidak melebihi RM3,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya menurut seksyen 19 (1) Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1997.

      Namun, jenayah syariah minuman yang memabukkan ini bukanlah satu kesalahan jenayah di bawah hukuman sivil.

      Peguam Syarie, Syafiqah Abdul Razak berkata, dalam undang-undang sivil, zina akan menjadi satu kesalahan jika tiada elemen persetujuan dan diklasifikasikan di bawah kesalahan rogol.

      “Hukuman sebat paling sesuai dilaksanakan bagi kesalahan yang boleh mendatangkan mudarat yang besar kepada individu dan masyarakat. Contohnya, kesalahan musahaqah.

      “Hukuman sebat ini juga dilaksanakan di bawah undang-undang sivil. Antaranya termaktub di dalam kesalahan jenayah di bawah kanun keseksaan. Contoh kesalahan mengikut Seksyen 376 (1) Kanun Keseksaan iaitu yang berhubung kesalahan merogol boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan,” katanya kepada Sinar Islam.

      Menurutnya, terdapat perbezaan yang jelas dan ketara antara sebatan menurut undang syariah dan sivil.

      Delete
    3. Beliau memberikan contoh seksyen 125(1) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah (Terengganu) 2001 dan juga rujukan terhadap Akta Penjara 1995, Peraturan-peraturan Penjara 2000.

      JAGA TUJUAN SYARIAH

      Hukuman di dalam undang-undang Islam ditetapkan demi menjaga maqasid syariah (tujuan syariah) iaitu kepentingan kehidupan yang sempurna seperti yang dituntut Islam.

      Kepentingan umum ini bertepatan dengan firman ALLAH dalam Surah Al-Nahl ayat 64 yang menjelaskan jika ada perselisihan, maka rujuklah al-Quran sebagai petunjuk dan rahmat bagi orang beriman.

      Katanya, kehidupan manusia mesti diatur sesuai dengan fitrah manusia sendiri agar tidak melampaui batas-batas yang telah ditetapkan syarak.

      “Antara perkara signifikan yang perlu diberi perhatian adalah tujuan hukuman sebat dilaksanakan.

      “Di dalam Islam tujuan hukuman adalah untuk mendidik pesalah supaya tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan. Selain itu, ia juga sebagai langkah pencegahan supaya kesalahan jenayah syariah ini tidak diulangi oleh pihak lain,” katanya.

      Beliau berpendapat, tujuan hukuman sebat di dalam syariah untuk menjaga kepentingan dan maslahah amah (kepentingan umum).

      Jelasnya, hukuman sebatan yang dikenakan di mahkamah syariah ini selari dengan prinsip tujuan syariah itu adalah untuk menjaga kepentingan agama, nyawa, akal, keturunan dan harta benda.

      PENCEGAHAN AWAL

      Beliau berkata, keharmonian agama Islam terpelihara apabila pencegahan awal diambil dengan melaksanakan hukuman yang selaras dengan hukum syarak iaitu dalam konteks sebatan ini adalah di bawah takzir.

      Delete
    4. “Manakala, sebatan di dalam sivil bertujuan untuk menghukum pesalah jenayah.

      “Maka, kesan daripada sebatan sivil adalah lebih kuat dan menyakitkan. Lebih menyakitkan kerana pukulan tersebut akan dikenakan kepada bahagian- bahagian tertentu badan pesalah,” jelasnya.

      TERBUKA DAN TARBIAH

      Syafiqah berkata, sebatan bagi kesalahan jenayah syariah yang diadakan di dalam mahkamah terbuka adalah bertepatan dengan prinsip kepentingan umum di mana langkah pencegahan dan tarbiah (pendidikan) kepada masyarakat supaya menjadi iktibar dan pengajaran.

      “Harus diingat walaupun sebatan dilakukan di mahkamah terbuka, ia masih menjaga maruah pesalah apabila pesalah dijatuhkan hukuman dalam keadaan menutup aurat,” katanya.

      Katanya lagi, sebatan untuk kesalahan sivil dilakukan secara tertutup untuk menjaga kepentingan individu yakni supaya menjaga aib pesalah. Walau bagaimanapun, tiada pra syarat berhubung aurat pesalah.

      Syafiqah berpendapat kepentingan umum adalah lebih utama dari kepentingan individu dalam aspek ini.

      Beliau menegaskan, masyarakat seharusnya melihat isu sebatan dalam konteks yang lebih luas dan melihat daripada aspek hukuman syarak, perundangan di Malaysia iaitu undang-undang syariah, undang sivil serta melihat keadaan di sesuatu tempat dan kesan kepentingan jangka panjang.

      Katanya lagi, proses mendidik masyarakat dengan ilmu yang benar berhubung jati diri dan kembali kepada fitrah perlu diteruskan supaya kesalahan seperti ini tidak berulang.

      INFO:

      SEBAT SYARIAH

      1. Alat sebatan tidak termasuk pemegangnya, hendaklah daripada jenis yang sama dan dibuat sama ada daripada rotan atau ranting kecil pokok yang tiada ruas atau buku dan panjangnya tidak melebihi 1.22 meter dan tebalnya tidak melebihi 1.25 cm.

      2. Daripada aspek pegawai yang ditugaskan melakukan sebatan hendaklah seorang yang adil dan matang, menggunakan alat sebatan dengan kekuatan yang sederhana tanpa mengangkat tangannya melebihi kepalanya supaya tidak melukakan kulit pesalah. Selepas mengenakan satu sebatan, dia hendaklah mengangkat alat sebatan itu ke atas dan tidak menariknya.

      3. Sebatan boleh dikenakan ke seluruh bahagian tubuh kecuali muka, kepala, perut, dada atau bahagian sulit. Jika pesalah itu lelaki, sebatan hendaklah dikenakan dalam keadaan dia berdiri, dan jika pesalah itu perempuan, dalam keadaan dia duduk.

      4. Pesalah hendaklah diperiksa oleh Pegawai Perubatan Kerajaan untuk diperakui bahawa pesalah dalam keadaan sihat untuk menjalani hukuman itu.

      5. Jika pesalah itu hamil, pelaksanaan itu hendaklah ditangguhkan sehingga tamat tempoh dua bulan selepas dia melahirkan anak atau keguguran, mengikut mana-mana yang berkenaan.

      SEBAT SIVIL

      1. Rotan yang digunakan untuk menyebat pesalah jenayah sivil adalah lebih besar berbanding dengan saiz rotan pesalah jenayah syariah. Bagi maksud hukuman di bawah Peraturan 131 (5) (a) Peraturan-peraturan Penjara 2000 ini, rotan yang digunakan untuk orang dewasa tidak boleh lebih daripada 1.25 cm garis pusatnya.

      2. Menurut hukuman sivil, semasa menjalani hukuman, banduan diikat kaki serta tangan dalam keadaan berdiri pada palang yang disediakan dan dipegang pada kepalanya supaya tidak lari .

      3. Menurut Peraturan 131 (2) Peraturan-Peraturan Penjara 2000, Sesuatu hukuman sebat tidak boleh dikenakan kepada banduan perempuan dan banduan lelaki berumur lebih daripada 50 tahun. Hukuman sebat dengan rotan hendaklah dikenakan pada punggung pesalah itu.

      Delete

    5. GENG NAJIB = justice league SHOULD JUST LICK THE WOUNDS OR AJIB'S ASSOL

      DEPA NI SUKA CAKAP PROSTITUTES, ADA KAITAN DENGAN MINAT DEPA NAK KERJA APA KE -

      Umno deserters ‘political prostitutes’, says Puteri chief
      Faiz Zainudin - September 29, 2018 4:11 PM
      23
      Shares
      16 5

      Puteri Umno chief Zahida Zarik Khan. (Bernama pic)
      KUALA LUMPUR: Umno members who sell their positions to their political enemies are “political prostitutes”, Puteri Umno said today.

      Its chief, Zahida Zarik Khan, said the true fighters are those who stay loyal to Umno, regardless of whether the party wins or loses.

      She was also of the view that those who turn their backs on Umno are only politicking for their own personal gain.

      Delete
    6. Tun M jangan kambing hitamkan Pas
      NORADILA MAHAMAD 21 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore1.3K
      Satiful Bahari Mamat
      Satiful Bahari Mamat
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUALA TERENGGANU - Pas Terengganu menegaskan supaya Tun Dr Mahathir Mohamad tidak menjadikan Pas sebagai kambing hitam di atas apa yang sedang berlaku kepada politik tanah air hari ini.

      Timbalan Pesuruhjaya 1 Pas Terengganu, Satiful Bahari Mamat berkata, semua orang tahu tentang sejarah dan meminta Dr Mahathir tidak menyelewengkan sejarah supaya generasi baharu dapat memahami sejarah dengan betul.


      Menurut Satiful, Pas sentiasa menganjurkan perpaduan sejak dari dulu lagi kerana pernah 'bergabung' dengan semua.

      "Semangat 46 mari (datang) bergabung dengan Pas, Tun M keluar Umno pun mari kepada Pas. Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Muhyiddin Yassin pun sama, mari kepada Pas. Selepas itu Semangat 46 berpecah kerana siapa, PKR wujud sebab siapa.

      "Dia (Mahathir) kena tengok diri sendiri kenapa terjadinya perpecahan dan jangan dia 'menkambinghitamkan' Pas," katanya kepada Sinar Harian.

      Satiful berkata, Mahathir perlu memberi penjelasan sejarah sebenar kepada generasi sekarang dan tidak sesekali menampakkan dendam di dalam hati.

      "Sebenarnya Pas adalah satu-satunya parti yang tidak pernah tunduk kepada kehendak Tun M dan dia perlu menghormati nilai-nilai yang ada dalam negara demokrasi.

      "Pas sebuah parti berdaftar, bukannya tidak berdaftar. Pas dari dulu menjadi mangsa, dipenjara, buang daerah, diskriminasi dan sebagainya, semua orang Pas," katanya.

      Sebelum itu, Mahathir berkata, Pas adalah parti yang membawa perpecahan kepada orang Melayu dan bukannya agama Islam.

      Delete
    7. Salam 'my foot' Kepala hotak kamulah kejora tonggeng,

      Tun M di sana sini dijulang, dìberi penghormatan tertinggi, terbaru di pusat pengajian Islsm Oxford, London & kini di Perhimpunan Bangsa2 Bersatu, New York.

      Sebaliknya, aduh..duh..duh..

      Najib mengerang dalam tahanan rumah men6nggu RCI & perbicaraan mahkamah, sesak nafas, makan tak lalu tidur tak lena bagsi sedang naxak di hujung hayat.

      Rosmah Mansor pula hilang glamour wajah semakin hodoh menakutkan yg tak lama laginakan diMANSUHKAN buat selama-lamanya.

      Jahit Komidi dah jadi Hang Kedee terus tersengeh-sengeh, terhegeh-hegeh ke sana kemari mengemis belas kesian.

      Keling Pariah Azeeez Raheeeem Kena kualat makan duit tabung haji kini terhina berbaju oren dalam lokap menunggu perbicaraan mahkamah.

      Yg lain2 menunggu giliran bakal menerima nasib seperti si keling pariah Azeeeeeez.

      Kamu pulak hidup sembunyi dalam ketakutan. Untung sabut- kena cekup dgn polis, masuk jel kerana terlalu banyak hasutan/fitnah.
      Tapi jika nasib kamu memang sial, berhadapanlah kamu dgn aku membayar hutang2 kamu di atas kebiadapan kamu terhadap aku, isteri aku & kedua almarhum orang tua ku.

      God forgives, but I don't.....!!

      Delete
  20. Ada tak sesiapa yg boleh memberi gambaran ttg fizikal Othaman Ahmad?
    Kalau dulu ia digambarkan sebagai seorang lelaki yang perut buncit pala botak di tengah, selalu bersinglet, pakai seluar pendek Hawaii serta berkaca mata hitam Rayban waktu malam.
    Mungkin lelaki ini telah mengubah penampilan fizikalnya spt seorang wanita pula?
    Sehingga kini pihak risikan masih belum dapat menjejaki lelaki yg menjadi idaman tiga orang menteri kabinet Malaysia.

    #kabinetkayu

    ReplyDelete
  21. TongGeng Tikus dah nazak merapu
    Fizikal Othaman dia nak tahu
    Yang pasti Othaman bukan penipu
    Macam TongGeng busuknya bau!

    TongGeng,amacam performance Mahathir?
    Tun di PBB ribuan yang hadir
    Ternganga kagum..pujian mengalir
    TongGeng nak banding? awak tu pandir!

    Memang takde tolok bandingnya
    Mahathir kagumkan seluruh dunia
    Bila berucap dunia dia punya
    TongGeng penjilat kuat aniaya!

    Nak banding Bijan dengan Mahathir?
    'Nothing To Hide' taknak hadir
    Penipu besar mulut berlendir
    Pengetahuan hanya secucuk satey!

    Mahathir kerap TongGeng nak tibai
    Sebab TongGeng spesis Sang Kelembai
    Parti kalah terpaksa goodbye
    Tua2 Mahathir..AmeNo terkapai!

    Tak layak Mahathir TongGeng nak hina
    Pencacai upahan tidak kemana
    Mahathir mashyur di sini sana
    TongGeng pulak Chow Kit berguna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tonggeng nie satu hari pasti kena kantol. Jika pihak betkuasa dapat dia, paling2 dia dipenjarakan.

      Tapi kalau kena cekup dgn saya, heaven knows what gonna happen - God Almighty Allah forgives, but I do not.....!!

      Delete
    2. Umno tak biasa susah'
      SITI FATIHAH AWANG 21 SEPTEMBER 2018
      'Umno tak biasa susah'
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KOTA BHARU – Pas tidak menolak kemungkinan lebih ramai pemimpin Umno keluar parti dalam tempoh terdekat.

      Naib Presidennya, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pemimpin-pemimpin parti itu tidak mempunyai kekuatan untuk menjadi pembangkang kerana sudah terbiasa dengan pangkat dan kedudukan sebagai pemerintah dalam kerajaan.


      “Mereka ini biasa senang, menjadi kerajaan dan sebagainya, tiada pengalaman menjadi pembangkang. Jadi pembangkang ini susah, perit.

      “Kita Pas sendiri pun memang penatlah, tapi sebab dah biasa, kita boleh bertahan. Tapi mereka tidak biasa, maka tidak boleh bertahan. Nak tunggu lima tahun lagi, kita tidak tahu apa yang akan terjadi,” katanya kepada media selepas menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di sini.

      Delete
  22. Banyak cakap berkenaan kerajaan perpaduan di PAU

    Berpadu dengan siapa?

    Kerusi2 Parlimen (Astro, 18 jul 2018):

    Pakatan Harapan 116 kerusi: PKR (50), Amanah (11), PPBM (13), DAP (42).

    BN (55) - UMNO (52) , MIC (2) dan MCA (1).

    PAS (18)

    Gabungan Parti Sarawak pula (19). Parti Warisan Sabah (8), Bebas (2), PBS (1), UPKO (1), PBRS (1) dan STAR (1).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau tak fitnah, tak ada isu PH nak “kencing” rakyat



      Sehari dua ini isu Mat Sabu kunjung majlis syiah. Dr Rozaimi kononnya bersangka baik. Tanya samada gambar itu edit atau tidak. Kalau isu kena kepada PAS mulut terus 'laser' kutuk hilang sngka baik.

      Isu Syiah ini PAS telah menjelaskan bahawa tidak semua syiah itu sesat kerana ada yang menghampir pendapat ahli sunnah. Begitu juga PAS mengajar ahli-ahli tentang politik kenapa wujudnya syiah dan apa sebenarnya negara Iran sekarang.

      Tapi malangnya yang bodoh dan merapu tak faham kerja nak buat fitnah. Kalau tak fitnah mungkin kerajaan PH tak mampu nak jawab isu-isu yang banyak mereka kencing rakyat.

      Jadi tak hairan mengikut maklumat satu peruntukkan besar untuk membina cybertropper untuk mengatasi isu kebangkitan rakyat di media sosial.

      DAN MENJADI SATU SENJATA PH IALAH MENIPU & MEMBUAT FITNAH.

      Delete
  23. Geng Najib @ 14.05

    Ku Ta 5500...Nak tanyalah kau secara jujur, kau ntau tak berkaitan berita ni???

    Pengerusi MARA Yang Baru Merupakan Anak Saudara Perdana Menteri?

    Pengerusi MARA yang baru dilantik adalah anak saudara Tun Siti Hasmah Mohamad Ali. Apa yang peliknya kan?

    Biasa lah tu. Takkan beliau hendak lantik anak saudara orang lain pulak?

    Dr Hasnita adalah anak kepada Jeneral Bersara Tun Hashim Mohamad Ali, adik kepada Tun Siti Hasmah yang juga merupakan mantan Ketua Turus Angkatan Tentera.

    Tiada istilah kronisme dan nepotism di sini memandangkan perlantikan Dr Hasnita dibuat oleh Pejabat Perdana Menteri dan Perdana Memteri pastinya tidak tahu menahu mengenai perlantikan ini.

    Jadi memang betul lah tanggapan rakyat Msia yang mengatakan nepotisme dan kronisme ni langsung tak ujud dalam kerajaan era baru Haprakan ni kan????

    **********************************************

    Geng Najib ,

    Dari mana kamu dapat cerita Dr Hasnita adalah anak kepada General (B) Tan Sri Mohd Hashim Mohd Ali ???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usah gadai Islam demi kemodenan
      NOR KHALILAH GUSTI HASSAN 11 SEPTEMBER 2018
      FacebookTwitterWhatsAppEmailMore337
      Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah
      Tengku Mahkota menyempurnakan pelancaran sambutan Maal Hijrah Peringkat Pahang bertemakan Mari Membaca al-Quran di Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah 1, Kuantan, hari ini.
      A-A+ (Ubah saiz teks)
      KUANTAN - Rakyat diingatkan untuk tidak menggadaikan agama Islam atas nama kemodenan dalam memenuhi falsafah gaya hidup ciptaan manusia, semata-mata.

      Pemangku Raja Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bertitah, sebaliknya umat Islam digesa memperkukuhkan perpaduan serta akidah dengan tidak mengabaikan segala tuntutan.


      Menurut baginda, mengambil iktibar dari peristiwa hijrah, nilai-nilai pengorbanan dan perpaduan berjaya dibentuk Rasulullah yang menyatupadukan golongan Muhajirin dan Ansar pada akidah Islam yang lebih teguh.

      Baginda berkata demikian dalam majlis sambutan Maal Hijrah Peringkat Pahang di Masjid Negeri Sultan Ahmad Shah 1, di sini, hari ini.

      Delete
  24. Maaf tuan..sebagai anak jati negori sembilan..analisis tuan ini analisis syok sendiri kalau tidak pun untuk sedapkan hati..orang nismilan bukan mcm penang..ini negeri beradat..orang yang langgar adat resam manusia normal sukar untuk diterima di negeri perpatih ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Besar sangat ker adat perpatih.....

      Almarhum Buya Hamka sendiri (anak jati Padang) mengkritik sindir adat itu melalui novel2 masyhurnya seperti 'Di bawah lindungan Kaabah' &
      "Tenggelamnya kapal Van Der Vick'.

      Delete
  25. Buat pertama kali dlm sejarah malaysia, peliwat bertanding dgn yg kena liwat.
    Memang muka tak tahu malu.
    Kalau pun anwar menang, dia akan didakwa di mahkamah kerana pengampunannya oleh agong tidak mengikut perlembagaan. Kita tunggu dan lihat. Kebanyakan rakyat berasa meluat dgn tingkahlaku anwar dan keluarganya. Depa ingat rakyat adalah bodoh. Pengundi pd jgn undi anwar!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...