Sunday 8 April 2018

APAKAH SPR JUGA MAHU JADI SEPERTI ROS, PENGGUNAAN SIMBOL PKR PERLU KEBENARAN PRESIDEN PKR, BUKAN KELULUSAN SPR?

Peraturan berhubung penggunaan simbol untuk calon-calon yang bertanding dalam pilihanraya sebenarnya sudah cukup jelas. Ia terkandung dalam peraturan SPR sendiri.

Dalam peraturan di bawah tajuk "Simbol Untuk Calon Parti Politik dan Calon Bebas" perkara 4.1 ada menyebut:

"Tiap-tiap  Calon dikehendaki menggunakan simbol dalam pilihanraya. Simbol itu akan dicetak bersebelahan dengan nama Calon dalam kertas undi.  Simbol yang akan digunakan adalah simbol yang telah diluluskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Seseorang Calon daripada mana-mana parti politik yang telah didaftarkan  akan dibenarkan menggunakan  simbol parti yang telah diluluskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya. Jikalau Calon itu mewakili parti politik, Calon itu hendaklah mengemukakan  kepada PP suatu surat kuasa  yang ditandatangani oleh seorang pegawai parti  yang bertanggungjawab membenarkan Calon itu menggunakan simbol berkenaan dalam pilihanraya."

Berdasarkan peraturan itu, dengan mudah difahami bahawa penggunaan simbol parti yang hendak digunakan oleh mana-mana calon dalam pilihanraya mestilah mendapat kebenaran atau surat kuasa atau watikah daripada parti yang berkenaan.

Jika sudah ada kebenaran atau surat kuasa atau watikah itu, soal sama ada perlu mendapat kebenaran daripada SPR atau sebaliknya, tidak lagi berbangkit.

Atas dasar itulah, maka dalam beberapa pilihanraya sebelum ini, contohnya Ibrahim Ali yang tidak berparti pernah menggunakan simbol Pas untuk bertanding di Pasir Pasir, Dr Jeyakumar dan Nasir Hashim, kedua-duanya daripada PSM tiada masalah menggunakan lambang PKR untuk bertanding di Sungai Siput dan Kota Damansara.

Hakikatnya, tiada kebenaran atau kelulusan daripada SPR diperlukan untuk seseorang itu daripada menggunakan mana-mana simbol, asalkan mereka ada kebenaran, surat kuasa atau watikah daripada parti yang berkenaan untuk berbuat demikian.

Dalam konteks calon-calon DAP, Amanah dan  Bersatu mahu menggunakan simbol PKR dalam pilihanraya akan datang ini, apa yang diperlukan sebenarnya hanyalah kebenaran, surat kuasa atau watikah daripada Presiden PKR saja.

Asalkan ada surat kebenaran, surat kuasa atau watikah itu, berdasarkan peraturan SPR sendiri, bermakna tiada masalah bagi calon-calon DAP, Amanah dan Bersatu  daripada menggunakan simbol PKR dalam pilihanraya.
Jadi, bagaimana Pengerusi SPR, Hashim Abdullah boleh menyatakan Pakatan Harapan perlu mendapat kebenaran SPR jika mereka mahu menggunakan simbol PKR?

Peraturan mana yang digunakannya?

Perlu juga Hashim ketahui bahawa Pakatan Harapan belum lagi diluluskan kerana Najib takut untuk berdepan secara anak jantan dengan Tun Mahathir.

Oleh yang demikian, soal Pakatan Harapan mahu menggunakan simbol PKR tidak berbangkit sama sekali kerana yang mahu menggunakan simbol PKR ialah calon-calon daripada DAP, Amanah dan Bersatu.

DAP, Amanah dan Bersatu (hanya dibubarkan sementara oleh ROS) pada hakikatnya masih merupakan parti yang sah, begitu juga dengan PKR adalah parti yang sah dan simbol parti itu sudah pun sedia diluluskan untuk digunakan dalam pilihanraya.

Masalah apa lagi sebenarnya?

Apakah setelah ROS selesai memainkan peranannya untuk membantu dan sebagai perkakas kepada Najib, UMNO dan BN untuk memenangi pilihanraya akan datang dengan tidak memberi kelulusan kepada Pakatan Harapan dan kemudian membubarkan Bersatu sehari sebelum Parlimen dibubarkan, maka kini giliran SPR pula memainkan peranan yang sama?

Tidak cukupkah lagi dengan SPR melakukan lakaran baru kawasan pilihanraya yang kontroversi dan dilihat tidak adil serta condong kepada BN sebelum ini? (ShahbudinHusin 08/04/2018)

51 comments:

  1. Kalo tak ade flm undang2 jangan pandai2 buat peraturan sendiri...
    .ingat sekolah ker guru boleh buat peraturan bila2 masa..m

    Tun kata ppodah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. memgaharamkan bersatu ppbm


      tanda sifat pndan dan bapok seorang pemimpin kerajaan


      nak lawan gentelman tak dapat


      main haram haram macam tok guru hadi ajar


      telur kecut batang pelir mancis inilah ketua kpd 3juta ahli umno


      sifat pondan dalam pemimpin akan melemahkan megara yg d pimpin


      lihat saiz telur bNajib yg sebenar

      kalau pelir saiz mancis apalagi telurnya

      inilah


      ketua segala bapok di tanah melayu yg wajib di hapuskan

      Delete


    2. woii budddinn


      MANIPESTO BN DAH KLUAR


      bileh caya ker


      2013 manafesto bn kata takde tambahan cukai


      tupbtuptup

      bNajib haramzadah babi kasi lanyak bedal rakyat dgn GST 2015


      bileh caya ke lagi

      manikelento BN 2018 NI ???



      kaaahaahahhahaha

      rakyat kena kencing menifesto 2013


      lagi kluar manikelentp 2018 BN pulak




      aku dah seri nak pecaya daaah

      Delete

    3. Salam,



      Untuk menyelesaikan masalah ini, masalah TEKNIKAL dan mengelakkan masalah yang mungkin akan SENGAJA ditimbulkan lagi oleh SPR saya cadangkan:

      SEMUA BAKAL CALON PRU 14 DARI HARAPAN DENGAN SEGERA MENDAFTAR MENJADI AHLI PKR.

      Daftarlah menjadi ahli biasa.

      Tun M mungkin jadi ahli biasa dalam PKR, namun apa masalahnya untuk kita lantik sebagai PM.


      Habis pilihanraya masuklah balik parti masing masing.

      Buatlah persediaan dari pelbagai sudut.

      Jangan sampai nanti pada hari penamaan calon, calon-calon PH diperangkap dengan berbagai alasan....DAN PENCALONAN DITOLAK.....



      Atau ikutlah saranan bodoh ni....


      Jumpa pihak SPR dan buat satu latihan pendaftaran calon.......

      .....walaupun latihan tapi pihak PH dan SPR........

      ......anggap seperti betul betul.....


      .....isi borang betul-betul...



      ......rakamkan latihan ini .......


      ....jika ada yang tak betul SPR perlu jelaskan semasa latihan tersebut....

      ...buat latihan tersebut sehingga latihan pendaftaran/penamaan calon tersebut diluluskan.....

      ....setiap parti perlu buat latihan ni....


      ....masa penaman calon yang betul nanti, ikutlah cara yang betul tersebut....

      ....sekiranya pencalonan ditolak, rakaman latihan tadi boleh dijadikan bukti di mahkamah....


      ....nampak BODOH kan....

      ...biar nampak bodoh asal tak diperbodohkan....

      ....kita kena buat kerja cara bodoh bila berurusan dengan orang-orang BODOH ni.....


      ......sebelum diberi alasan yang bodoh....






      Delete


    4. Apa yang dibuat ni adalah untuk memecah belahkan PH.

      .........Bersatu akan disalahkan....

      ....punca segala masalah....

      ......maka parti parti-parti lain akan akhirnya......

      ...menggunakan logo masing-masing.....


      ....maka menang besarlah BN....


      Delete
    5. Spr buat peraturan baru ke ni? Sudah2 la nak sabotaj pakatan. Selama ni tak timbul masalah pun nak guna simbol. Komen tuan Budin tepat dan benar.

      Delete
    6. Knp nak susah susah kan lagi,
      Jgn merepek repek,
      Penakut ke kalau PAKATAN yg nak perintah,
      Jgn lah sampai cuma logo atau lambang kepala babi aje yg boleh di guna,
      Babi punya spr

      Delete
    7. Sarawak Report (SR), melalui ketua editornya Clare Rewcastle Brown membuat tuduhan kononnya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menawarkan sebanyak RM90 juta kepada PAS untuk menjauhi pembangkang adalah berdasarkan "kecurigaan yang meluas".

      Kenyataan ketua editor SR ini dibuat setelah PAS, melalui Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengancam akan mengambil tindakan saman.

      Editor portal berkenaan, Clare Rewcastle Brown menjelaskan dakwaan itu dibuat berdasarkan “kecurigaan yang meluas” jika dihalusi dan difahami membawa erti kata lain cerita tersebut ditulis berdasarkan khabar angin atau andaian semata-mata tanpa sebarang bukti yang dikemukakan.

      Bahasa mudahnya berita itu adalah sembang-sembang di kedai kopi sahaja tetapi dalam hal ini, Sarawak Report (SR) telah menjadikannya bahan artikel untuk tujuan jahat dan terancang menjatuhkan PAS.




      Maka ahli PAS 'jadian' pun membuat kenyataan "dakwaan mereka menerima wang RM90 juta daripada Datuk Seri Najib Razak tidak boleh dipandang sepi."

      Katanya lagi “Jika SR boleh dedah nama dan nombor akaun serta aliran kemasukan wang tersebut saya percaya individu pimpinan PAS tersebut akan bersedia memberi pencerahan dan penjelasan sama ada ia derma politik Najib kepada PAS atau untuk individu tersebut.”

      Kenyataan kedai kopi pun si 'jadi-jadian' ini anggap serius.

      Lagi malang puak-puak PAN/IKRAM.
      Raya sakan mereka menyerang PAS dengan isu ini. Mereka mengaikan apa yang dinasihatkan oleh Allah taala tentang berita daripada orang fasiq.

      Allah berfirman,
      يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِن جَآءَكُمْ فَاسِقُُ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَن تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَافَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
      “Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu”. [Al Hujurat : 6].

      Cikgu Halim kaki fitnah yang selalu menyerang PAS membuat posting dalam facebooknya..



      Wan Mohd Aman ini pun kaki fitnah kepada PAS, hari-hari buat posting menyerang PAS tak faham kenyataan "kecurigaan yang meluas" yang membawa maksud syak wasangka.



      Asal boleh hentam PAS kira rasa dia bahagia.


      Zulkiply Harun atau Greenboc juga hilang pertimbangan agama menyerang PAS dengan berita syak wasangka. Dia ni cakap agama macam ulama tapi pasal fitnah mengalahkan 'syaitan'.

      Kalau saya senarai posting cybertropper PAN/IKRAM nescaya berjela-jelalah artikel saya kali ini. Cukuplah.

      Dalam membalas posting mereka saya cakap kepada cybertropper PAN/IKRAM saya ada maklumat dimana wang RM90 juta digunakan.




      Pertama, Abdul Hadi Awang, Presdien PAS nak guna wang itu untuk membeli rumah besar dan mewah. Dia bekerja sebagai MP dan ADUN 30 tahun tak cukup duit. Walaupun ada elaun MB dan beberapa elaun lain dia masih tak cukup duit kerana suka berjoli.



      Kedua, MB Kelantan Ahmad Yaakob nak beli basikal Madone 5,9 SL basikal yang dihiasi 7 berlian supaya mudah untuk dia nak ke Masjid.



      Ketiga, Persuruhjaya PAS Terengganu, Saitiful Bahri nak tukar kereta volvo antik dihadapan rumahnya kepada model terkini, Volvo XC90 Excellence.

      Puak-puak PAN/IKRAM ni kalau kita kata mereka ini tongkat UMNO mereka marah tapi mereka tak sedar mereka buat kerja UMNO untuk buruk dan fitnah PAS.

      Saya cakap kalaulah andaian dan wasangka boleh dijadikan hujah dan bukti penyelewengan maka saya pun boleh buat begitu. Saya boleh katakan bahawa puak PAN/IKRAM dapat duit daripada DAP dan YAHUDI kerana "kecurigaan yang meluas" menunjukkan mereka boleh menjilat DAP!

      Delete
  2. r.o.setan


    s.pelir. r





    apa lagi


    #bNajibapok

    ReplyDelete
    Replies


    1. benda basic mcm ni pun haramzadah ex PTD tak reti



      bubarkanlah INSTITIE TADBIRAN AWAN MENAGARA INTAN Kalau yg kluar dari sini semua tengkorak hidup


      zombie tanpa otak jadi ketua jabatan


      adooiiii PTD kebender nii

      Delete
  3. bapok ckp bapok laa


    bukan panglima ini macam


    TSUNAMI MELAYU AKAN JADI bila melayu main cara pondan bunuh lawan



    ADAT MELAYU MELAKA MAHUPUN PEPATIH


    NAK LAWAN KENA BAGI SENJATA KERIS


    SATI VS SATU



    TAPI bNajib tak bagi keris


    dia tikam terus tanpa senjata


    PERANGAI bNajib sebiji MCM


    YAHUDI ISRAEL ZIONIS bunuh kaum palestine d gaza yg tidak bersenjata


    ini cara bNajib wahai melayu semua weii




    BAPOK NATANG bNAJIB BABI KASI NI

    ReplyDelete
  4. tan sri ,

    kau ni PTD ker

    wat malu PTD kalau admn issue pun tak reti

    saya tak pasti boleh ke tidak saya kena semak undang2 spr


    ni cara bahlol bcakap

    ni ke cara ex PTD bckap


    saya kena tanya boss saya bNajib bapok tua pondan dulu



    apa pun

    2018/ni lah dia S pelir R spr

    ReplyDelete
  5. Pengerusi SPR kalo tak tahu undang2 baik letak jawatan...

    Najib lantik orang bodoh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. org bodo yg selalu pandai buat kerja bodoo


      lepas ni nak jadi


      PTD

      syarat tambahan... otak bodo sewel bengap tolol bahalol


      sapa nak mohon

      rujuk

      JABATAN PERKHIDMATAN AWAM JPA dulu pasai syarat syarat tambahan

      Delete
  6. Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Paya Jaras Mohd Khairuddin Othman akan meninggalkan Pas dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR), lapor Star Online.

    “Saya akan menyertai PKR bersama ahli Kelab Penyokong Pas berbangsa Cina dan India,” katanya kepada Star Online.

    Khairuddin akan mengumumkan penyertaannya pada Ahad malam di satu majlis yang akan dihadiri oleh Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.

    Mohd Khairuddin digugur dari jawatan Setiausaha Pas Selangor ekoran beberapa salah faham antaranya dan pimpinan parti itu.

    Selain Mohd Khairuddin, sekurang-kurangnya empat wakil rakyat PAS yang lain juga dijangka akan menyertai PKR

    Mampos umno dan Pas di selangor..

    ReplyDelete
  7. Malam tadi najib bentangkan manifesto ato rancangan pembangunan 5 tahun dan bajet?...

    ReplyDelete
  8. Kita tidak memerlukan Parti untuk menumbangkan NAJIB/BN.

    ReplyDelete
  9. KP RoS dan Pengerusi SPR akan masuk dlm radar tun madey untuk diberi hadiah khidmat cemerlang bila umno tumbang..

    ReplyDelete
  10. BODOH DAN BEBAL MACAI2 PAKATAN HAPRAK NI... madey mantan pm22 thn, muhyidin mantan tpm/mb, mukhriz mantan mb...takkan depa tak tau tatacara pengurusan parti...melainkan sengaja buat parti bunga dibubar agar dapat menyalahkan RoS dan spr... kan lebih baik korang tanya ke mana hilangnya RM32b dari BNM masa dia jadi pm 22thn, skandal BMF, perwaja steel, isu memali...curi duit petronas utk bailout bisnes anak2 dan kroni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adehhhh tahap kg betul hujah ko ni...bagi bukti sekali boleh?

      Delete
    2. Sedap kan jilat bon..jibby mah, otak kau pun jadi bangang kena racun najis mah...lepas ni mintak2 kau mereng terus cam ady mereng

      Delete
    3. Takkan kp RoS tak tahu surat yg dihantar kena jawab....takkan tak tahu klause 10.17 tak wujud dlm perlembagaan umno....kekeke...

      Ini orang baru masuk blog ni nak tunjuk bodooh ker?...

      Delete
    4. Sag bodoo jus biru kelabu...RCI forex dah lingkop tapi masih keciwa..

      Kemana hilangnye 160, billion wang bank negara dlm masa 2 tahun?... Boleh ko jelaskan kalo cedik sangat?
      .

      Delete
    5. Ini klon kejola ke ... gengnajib ke atau lebai moden...

      Delete
    6. 1 2 jus..sunday blues..ini gang rizal stoned tangkap lepas terus..jus ketum haru biru..akal ada filiran bercelaru.. umnobnpas dah x berguna untuk negara dteraju.rakyat bersatu mau kasi hapus ini puak simpan banyak hantu..hahahahantu!!

      Delete
  11. http://www.amenoworld.org/2018/04/kenapa-tak-siasat-isa-samad-sampai.html?m=1

    Ape dah jadi fgn SPRM?

    ReplyDelete
  12. Bajet 2018 defisit...dengan naikkan harga minyak setiap minggu petronas dapat kumpul untung 40 billion....

    Adekah harga minyak akan dinaikkan lagi selepas pru untuk tampong tambahan brim dan kenaikan gaji kakitangan awam dan lain2 dlm manipestol najib?...

    ReplyDelete
  13. Usah peduli & mari humban:
    Lambang Dacing Kaki Kecing
    Lambang Bulan Yg Tak Berhaluan

    Mari Pangkah & Undi:
    Pakatan yg Memberi Harapan
    Bermata Celik Lagi Cerdik

    ReplyDelete
  14. Rakyat yang waras nak tanya satu soalan yang simle aje...PH nak bertanding dalam PRU14 tak??? Kaalu nak bertanding, akur dan ikt ajelah arahan SPR tu..bukan susah mana pun. SPR kan ada undang2 dan peraturannya..apa masalah pulak. nanti kalau PH memerintah, nak tukar ke apa peraturan dan undang2 yang ada, lantak kau orang lah, tapi buat masa ni kau orang ikut ...k. itupun kalau rasa nak bertanding, kalau tak nak....terpulang beb !!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertanding tetap bertanding..yg mencurigakan ada..jgn menipu dahlh..pasal tok najib ko Pembohong..membohong kes berat apa lg dia ketua negara..itu yg kami x percaya sama dia lg..lain2 kes ko pun sedia maklum tp....menang nanti PH..reformasi dteruskan..banyak sangat kepincangan sedia ada..x gitu beb..

      Delete
  15. ADUN PAYA JORAH DAH MASUK PKR



    TAKEBIR !!!! ALAAKOBAR



    WARAS ADUN PAS NI MASUK PKR

    GENG NAJIB JOM JOIN KAMI

    CARPET MERAH UTK KAMU GENG NAJIB

    ReplyDelete
    Replies
    1. alaaa geng najib

      mai laaa join kami...

      non partisan kunun tapi dok maki caci Niat Madey seolah NAJIB suci habisssss

      mulut atas ckp non partisan tapi mulut bawah kamu yg pepet kamu cakap nak batang umno

      selagi dlm otak kamu nak batang umno utk bercucuk tanam.di kebun yg penuh rumput di celah tiang kamu tuuu... mana mungkin non partisan dan buka minda utk pasukan harapan

      HARAP HARAP KEBUN KAMU DPT MEMAMPUNG CUCU CICIT KAU 7 KETURUNAN.... selagi boleh kau confirm bersama UMNo..


      apa pun kami hulurkan lagi sekali tawaran

      GENG CIPAP NAJIB BAPOK JOOOMLAH JOIN KAMI.. semoga allah membuka hati kamu memilih jalan yg d redhainya.... allahuwallam..

      Delete
  16. malaysia haru biru...kau tak terfikir ke YB tu ada 'masyuk' baik punya bila tiba2 aje nak keluar dari PAS dan lompat masuk PKR, dah dekat2 PRU pulak tu??? Setau aku, orang2 PAS ni istiqamah perjuangan mereka melainkan pengkhianat2 macam jebon2 yg tubuhkan parti Amanah tu. Takpe, biarlah mereka jadi katak lompat mcm Mahfuz Mahfiz tu...nanti kena tulah baiahlah tak lama lagi !!!! Berkaitann ajakan kau tu..tk bebanyaklah..aku dah lama tegaskan aku ni non partisan, dan aku akan tetap berpegang kepada prinsip tu selagi hayat dikandung badan. Aku dan keluarga ku lebih selesa begini...tetap akan mengundi asal bukan PH !!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko boleh didajwa ikut berita tiada kebenaran lansong...buat fitnah tanpa bokti...

      Puak umno ni memang kaki fitnah...pkr bukan parti kaye nak nak bayar orang masuk pkr...najib pernah ade 2.6 billion

      Delete
    2. Kalo istiqamah tak bedal 90 jota...ko yg bebal berpanjangan..

      Delete
    3. X kesahlh pendirisn kamu..hanya bezanya sudut perjuangan..sama ada untuk kepentingan peribadi dan kroni serta taksub kpd ketua ketua atau permasalahan rakyat yg dutamakan..melayu kita ramai yg miskin beb nak dbandingkan negara kita hasil yg kaya..x terbela x terbela sepenuhnya.. kita menangkan PH utk merubah suasana yg sepatutnya..kan elok begitu bhai.m

      Delete
  17. dari blog amenoworld

    sebab ROS haramkan ppbm

    1 tidak hantar alamat
    2 tidak hantar salinan perlembagaan
    3 tidak hantar salinan senarai pemegang jawatanntinggibparty
    4 tidak hantar minit meeting cawangan bahagian dan AGM
    5. tidak habtar penyata kewangan


    tun dr m dah kata ppbm takde cawangan.. dah hantar apa saja yg ppbm ada..sebagai party baru setahun jagung tidak semua boleh d lengkapkan kerana ia melibatkan beribu ahli yg keahlian bertaburan tanpa cawangan khusus.

    ahli cuma buat adhoc meeting kerana takde bangunan tempat mesyuarat dan pejabat.

    KENAPA PARTY AKIM YG AHLI MAYBE 1300 ORG BOLEH HIDUP DAH 15TAHUN?


    KENAPA BABI R.O.S ?/WEEI

    JGN

    JADI

    R.O.SETAN



    #bNajibapokpondan

    ReplyDelete
    Replies
    1. KP RoS sanggup membebalkan diri....hadiah khidmat cemerlang yg besar menanti dari tun bila umno tumbang...
      ..

      Delete
    2. KP RoS reka sub klause 10.17 perlembagaan umno kerana tak mao haramkan umno yg langgar perlembagaan tak buat mesyuarat cawangan umno....

      Siap ko hadiah besar dari tun......

      Delete
  18. SURUHANJAYA PILIHAN RAYA MALAYSIA 

    KENYATAAN MEDIA

    Bil.25/2018
    ISU PENGGUNAAN SIMBOL PKR PERLU KEBENARAN SPR 

    Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) ingin memberi penjelasan berhubung salah faham dan kekeliruan berkaitan isu penggunaan simbol Parti Keadilan Rakyat (PKR) oleh bakal-bakal calon daripada parti-parti lain bahawa perlu mendapat kelulusan daripada SPR.  

    Apa yang dinyatakan semasa sidang media selepas Simulasi Bilik Gerakan PRU-14 adalah sekiranya status pendaftaran atau simbol Pakatan Harapan (PH) yang tidak diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan (ROS) serta lambangnya masih tidak berdaftar dengan SPR, maka ianya tidak boleh digunakan dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) sebagai bahan kempen.  

    SPR tidak pernah mengeluarkan kenyataan bahawa sekiranya ingin digunakan lambang atau simbol PKR dalam pilihan raya oleh mana- mana individu yang dibenarkan oleh PKR itu sendiri perlu dapat kebenaran SPR. 

    Apa yang dinyatakan adalah sekiranya mereka bercadang bertanding atas tiket PKR maka hanya simbol parti itu sahaja yang dibenarkan diguna semasa PRU-14 untuk tujuan kempen, manakala simbol-simbol parti lain tidak boleh digunakan sebagai bahan kempen termasuk simbol DAP, Amanah dan PPBM. 

    Kenyataan SPR telah disalah erti seolah-olah keputusan untuk penggunaan lambang PKR oleh ahli parti lain untuk tujuan pilihan raya mesti mendapat kebenaran daripada SPR. Ingin ditegaskan kebenaran untuk menggunakan simbol PKR oleh calon yang ingin bertanding atas tiket parti itu adalah di bawah bidang kuasa parti itu. 

    Laporan pihak media berkenaan perkara itu adalah tersasar daripada makna sebenar yang cuba dinyatakan semasa sidang media tersebut. Justeru itu SPR berharap semua pihak tidak menyalah erti kenyataan tersebut. 

    Sekian. 

    TAN SRI MOHD HASHIM BIN ABDULLAH
    Pengerusi
    Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
    PUTRAJAYA 

    Tarikh: 7 April 2018/20 Rejab 1439H

    ReplyDelete
    Replies



    1. PULAAAAAK DAAAAAAAHHH



      aku tabik hormat PTD kita punya putar cerita


      betul POWER PTD KITE



      dah kena tibaiii kaw kaw kaww baru nak SUSUN AYAT BETUL


      melayu pun tak reti berbahasa melayu sampai org kata dia dungu

      Delete
  19. Lepas kena gertak dgn tun pengerusi spr ketakutan terus napikan salahkan media....hahahaaa...

    ReplyDelete
  20. Apakah prestasi parti Bulan & Dacing ini sejak akhir ini .....

    - Memakmurkan rakyat bawahan, kecuali menteri korup?
    - Menawarkan ekonomi mantap, peluang2 pekerjaan tanpa kadar pengangguran menatikutkan
    - Menjana ekonomi memberi peluang perniagaan?
    - menyediakan Perumahan Mampu Milik Mencukupi?
    - Membanggakan & memberi nama baik seantero dunia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua Manifesto BN yg last minit tu its like rubbish. Janji air liur saja utk sedapkan hati penjawat2 awam yg mmng nk pangkah BN/UMNO OUT!. For sure yg penyokong2 dan pementekedarah dedak2 ni alu2kan sgt tawaran si Klepto nak naikkan sogokkan BR1M, tpi mereka tk guna otak! yg nak disogok tu cuma cukup makan sekejap ajer. Ni yg mungkin GST dinaikkan lagi, harga minyak dinaikkan lagi, harga nrg2 pun akan tambah mencanak ni. Yg tu semua depa tak pikiaq. Mmng penyokong2 BN terutama penyokong umnongok ni tamaq duit serupa mcam Boss Kelpto depa. I wish to say, rakay2 yg sokong pemimpin rasuah, rakyat yg suka suapan rasuah mmng deserved that kind of leadership,treachorous(pengkhianat) corrupted, not trustworthy, liar, selfish and MORON. Nanti klau Klepto memeritnah lagi hangpa jangan dok komplen hdiup makin susah tau! well there goes the truth, Cash is King!. si Klepto ingat dgn beri gula2 PRU dan rasuah berupa dedak2 semua kakitangan kerajaan akan undi BN/UMNO.

      I called that FAKE Manifesto... piiiirrraaaah, poddddahhhh!!!

      Delete
  21. Sape kata orng tua 93 tahun tak bisa?.....pengerusi spr boleh terkencing...prifessaor kankong terkincing...

    Jeh keh ...keeh

    ReplyDelete
  22. BN INTELLIGENCE SOURCES THEMSELVES PREDICT BN LOSS IN GE 2018

    BN INTELLIGENCE COMMITTEE PREDICTS HUGE LANDSLIDE PAKATAN WIN.

    GERAKAN, MIC AND MCA GONE FOREVER, UMNO TO BE WIPED OUT THIS TIME.

    Behind the facade of false confidence, or should I use the cliche and say "Fake" Confidence the BN is probably faced with the biggest delima of all time in the coming elections

    ReplyDelete
  23. Nampak sangat SPR pun jadi perkakas UMNOBN. RoS menghalang pendaftaran Parti Pakatan Harapan, bemakna Parti Pakatan Harapan tidak wujud secara resmi. Tetapi mengapa Pengerusi SPR mengiktiraf Pakatan Harapan dgn menyebut sekiranya calon2 dari Pakatan Harapan hendak menggunakan satu logo, hendak lah mendapat kelulusan dari SPR.

    Yang penting, semua calon2 dari gabungan 4 parti pembangkang hendak lah mendapat surat watikah yang ditandatangani oleh Presiden Parti Keadilan Rakyat masa penamaan calon sebagai wakil calon PKR dan SPR tidak boleh menghalang calon2 ini utk menggunakan simbol PKR.

    Sebagai contoh yang jelas, pada PRU13, Datuk Zulkifli Nordin bertanding atas tiket BN di Parlimen Shah Alam selepas mendapat surat watikah yg ditandatangani oleh Presiden BN utk mewakili BN walhal Datuk Zulkifli Nordin bukan pun ahli UMNO atau ahli mana2 parti gabungan BN pada masa itu.

    ReplyDelete
  24. Bang Shah..we have word to say..REFORMATION!!

    Lawan tetap lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! Yes! Yes..saya berjuta2 kali setuju amat sangat, REFORMASI! ABUP! Lawan Tetap Lawan, Putrajaya harus ditawan, Si Klepto, bini, keluarga dan kroni2 harus dipenjarakan!

      Delete
  25. Berita terbaru yg macam sial! Ketua ameno Bdr Tun Razak has been cleared by police of positive drugs finding. This is FAKE NEWS! Tetiba takde kes. Eh meng-cleark kan " si Penyamun dari salah guna dan apa2 rompakkan duit 1EmdiBabi tu. Boleh percaya ke ini statement!. Ingat semua Rakyat bodoh! Amboi senang2 si Klepto dan Si Jawa Komedikot arah polis "Clear kan" si mamat ni. Klu pembangkang, takde kes pun akan direka bukit utk kenakan si lawan. Yg kes Pemuda PKR Sealngor tu, dia beli umah banglo yg dilelong kemudian hutang Along lagi utk bayar duit rumah. Tapi si Jamal Jamban dengan dengki dan khianat, siap bawa helikopter ambil gambar umah Ketua Pe,uda PKR tu. Pastu mgadu kat SPRM suruh siasat kekayaan si mangsa ni. Amboi bykcantek hangpa ameno haprak ni. Yg boss kau dan Mak Badak tu kaya raya, siap ada duit juta2 dlm Bank dan berlian permata mahal2, pink diamonds sampai beratus juta tu perhal, Jamal Jamban tak minta pula SPRM atau polis siasat dua2 laki bini klepto ni!. Aku dah naik meluat tahu dgn org2 Melayu mcam kamu ni. Mcam ni punya perangai baik Melayu hilang di dunia lah!

    ReplyDelete
  26. Semua Manifesto BN yg last minit tu its like rubbish. Janji air liur saja utk sedapkan hati penjawat2 awam yg mmng nk pangkah BN/UMNO OUT!. For sure yg penyokong2 dan pementekedarah dedak2 ni alu2kan sgt tawaran si Klepto nak naikkan sogokkan BR1M, tpi mereka tk guna otak! yg nak disogok tu cuma cukup makan sekejap ajer. Ni yg mungkin GST dinaikkan lagi, harga minyak dinaikkan lagi, harga nrg2 pun akan tambah mencanak ni. Yg tu semua depa tak pikiaq. Mmng penyokong2 BN terutama penyokong umnongok ni tamaq duit serupa mcam Boss Kelpto depa.well there goes the truth, Cash is King!. si Klepto ingat dgn beri gula2 PRU dan rasuah berupa dedak2 semua kakitangan kerajaan akan undi BN/UMNO. I wish to say, rakyat2 yg sokong pemimpin rasuah, rakyat yg suka suapan rasuah mmng MORON, they deserved that kind of leadership, treachery(pengkhianat) corrupted, not trustworthy, liar, selfish and MORON Ketua Klepto Pondan and kjaan yg dayus dan haprak. Nanti klau Klepto memeritnah lagi hangpa jangan dok komplen hdiup makin susah tau!
    I called that FAKE Manifesto... piiiirrraaaah, poddddahhhh!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...