Wednesday 7 March 2018

TUN MAHATHIR SEMAKIN MENDAHULUI, MEMILIH NAJIB UMPAMA MENJERUT LEHER SENDIRI


Esok, Pakatan Harapan akan membentangkan manifestonya bagi menghadapi PRU 14 akan datang. Ini bukan saja suatu langkah ke hadapan yang diambil Pakatan Harapan bagi menumbangkan BN, tetapi juga bertujuan menambah keyakinan rakyat terhadap gabungan pembangkang yang bakal bertukar menjadi kerajaan selepas ini.

Antara intipati manifesto Pakatan Harapan kali ini ialah menambahkan wang dalam poket dan pendapatan boleh guna rakyat, selain meningkat lagi simpanan mereka.

Pada minggu depan pula, Pakatan Harapan akan memutuskan satu logo yang dipersetujui bersama bagi menandingi BN dalam pilihanraya nanti.

Pemilihan satu logo itu terpaksa dibuat kerana RoS sehingga kini masih bisu, pekak dan tuli terhadap permohonan Pakatan Harapan untuk mendaftarkan gabungan tersebut secara sah.

Setelah sebelum ini Pakatan Harapan diminta mengubahsuai logonya, kemudian Ketua Pengarah RoS yang lama dipindahkan dan ditukar dengan Suriati Ibrahim yang ada sekarang, sejak itu RoS terus senyap sunyi terhadap status permohonan tersebut.

Tiada khabar berita dan tiada surat dihantar untuk menjelaskan kedudukan.

Sebelum ini, Pakatan Harapan juga telah memutuskan Tun Mahathir Mohamad sebagai calon Perdana Menteri serta menyelesaikan soal pembahagian kerusi antara keempat-empat parti dalam gabungannya.

Di Semenanjung yang mempunyai 165 kerusi, Bersatu diperuntukkan 52, PKR 51, DAP 35 dan Amanah 27.

Melalui penyelesaian pembahagian kerusi dan pemilihan Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri, soal dominasi DAP dalam Pakatan Harapan dan kononnya Lim Kit Siang akan menjadi Perdana Menteri yang selama ini menjadi mainan UMNO untuk menakut-nakutkan rakyat dengan sendirinya telah terpadam dan menjadi basi.

Malah dengan pemilihan Tun Mahathir, bukan saja keyakinan rakyat dan pengundi jadi bertambah, malah juga menjadikan kepercayaan antarabangsa turut melimpah. 

Iyalah...kalau pun mengumpamakan Tun Mahathir dan Najib ibarat permata dan kaca mungkin agak keterlaluan, tetapi barangkali tiada yang menolak jika perbandingannya ialah antara anggur manis dengan anggur yang masam.

Selain itu, Tun Mahathir juga mengumumkan dasar baru Pakatan Harapan di mana Perdana Menteri hanya akan memenang jawatan selama dua penggal saja, selain saiz kabinet akan dikecilkan bagi menjimatkan wang rakyat.

Tetapi, bagi Tun Mahathir sendiri, beliau telah pun memberi komitmen tidak akan menjadi Perdana Menteri lebih daripada dua tahun. Tujuan beliau kali ini hanyalah untuk menyelamatkan negara dan membersihkan daki serta karat yang diakibat dan ditinggalkan oleh Najib.

Dengan pengalaman menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun sebelum ini, Tun Mahathir tentu saja tidak memerlukan banyak masa untuk menangani semua permasalahan serta memulihkan keadaan negara.

Jawatankuasa dwi-partisan akan turut ditubuhkan untuk melantik pegawai tinggi kerajaan seperti Peguam Negara dan Ketua Polis Negara bagi mengelakkan salah guna kuasa mereka yang sedang berkuasa.

Lebih daripada itu, selain menghapuskan GST, menstabilkan harga minyak untuk keselesaan rakyat, membatalkan ECRL yang dihutang daripada China dan menyiasat ke akar umbi skandal 1MDB, Tun Mahathir juga menjanjikan lebih keseronokan dengan komitmen untuk menangkap serta membawa Najib dan Jho Low ke muka pengadilan sebagai antara hadiah awal kemenangan Pakatan Harapan.

Menangkap dan membawa ke muka pengadilan kedua-duanya itu, tidak saja untuk mendedahkan skandal 1MDB, tetapi tentunya juga untuk mendapatkan kembali beribu-ribu juta wang yang hilang selama ini.

Semua langkah yang diambil satu demi satu oleh Pakatan Harapan kebelakangan ini tidak saja menjadikan gabungan itu lebih  ke depan dan diyakini, tetapi juga membuatkan Tun Mahathir sentiasa mendahului Najib untuk lebih dulu menggamit hati rakyat menuju Putrajaya.

Sementara masih banyak perkara belum selesai dalam BN, seperti pembahagian kerusi dan manifesto misalnya, selain isu dan masalah yang tidak putus-putus membelenggu Najib, terus memilih BN adalah suatu kerugian paling nyata bagi rakyat.

Mengekalkan Najib, UMNO dan BN bukan saja mengekalkan semua masalah yang ada untuk terus ditanggung rakyat, malahan kalau pun tidak menuju "jalan mati", ia tidak kurang umpama menjerut leher sendiri. (ShahbudinHusin 07/03/2018)

124 comments:

  1. Replies
    1. Jangan biarkan macai2 di keliling UMNO menambah wang dalam poket mrk dan membesarkan tembolok sendiri dgn dedak.

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak7 March 2018 at 13:40

      Kawan2... bawak kopipes blog budin dlm blog kluangman...Budin syok sendiri biarkan blog nye diganggu dengan kopipes gila oleh krjora gila babi...

      Kejira gila babi tak berani sabotaj blog kluangman...kena cantas...

      Delete
    3. Laknatullah jho Low & MO1 wajib Kita tentang habis-habisan dan sama-sama kita pulihkan ekonomi yang cemerlang seperti dahulu......

      Delete
    4. Mohon najib tangguh tangguhkan lagi PRU membolehkan PH umum kabinet bayangan dan bentang belanjawan 2019.

      Delete



    5. Posted onWednesday, March 7, 2018 -03-07 14:05:25'

      HULU SELANGOR – Kerajaan Barisan Nasional (BN) menepati janji dalam menyediakan pendidikan berkualiti kepada komuniti Cina di negara ini dan tidak cakap kosong seperti pembangkang.

      Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, pembinaan bangunan baharu Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina) Rasa dengan kos bernilai RM5.4 juta bukti kerajaan mengiktiraf pendidikan Cina di negara ini.

      Katanya, pembangkang hanya pakar dalam menabur janji kosong demi menang pilihan raya tetapi tidak pernah menunaikannya.

      “Tujuan saya melawat sekolah ini ialah untuk melihat janji kerajaan BN ditunaikan seperti mana sedia maklum selepas calon BN menang di Hulu Selangor pada 25 April 2010 saya telah mengumumkan RM3 juta kepada pembinaan bangunan baharu sekolah ini.

      “Kini seperti yang saya nak, sebagai sebuah kerajaan BN menepati janjinya. Saya dimaklumkan sekolah juga menambah dana sebanyak RM2.6 juta dan keseluruhan kos menyiapkan bangunan baharu adalah RM5.4 juta dan saya nampak masih perlu beberapa sentuhan akhir.

      “Sekolah ini kini kelihatan terbaik di kawasan ini dan ini sekaligus menunjukkan kerajaan menghormati kewujudan sekolah Cina dalam sistem pendidikan,” katanya dalam ucapan selepas merasmikan bangunan baharu sekolah itu di sini hari ini.

      Turut hadir Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai, Presiden MIC, Datuk Seri Dr. S. Subramaniam, Ahli Parlimen Huliu Selangor, P.Kamalanathan dan Naib Presiden Gerakan, Datuk A. Kohilan Pillai.

      Sekolah setinggi dua tingkat itu terdiri daripada 24 bilik termasuk 10 bilik darjah, bilik komputer, bilik muzik dan kaligrafi, gelanggang badminton dan bola keranjang untuk kemudahan 22 guru dan 352 murid.

      Beliau juga meluluskan peruntukan RM400,000 untuk pemasangan lampu isyarat dan pelebaran persimpangan Jalan Rasa di Batu 23 dekat situ setelah menerima memorandum daripada Pengerusi MCA Bahagian Hulu Selangor, Datuk Wong.

      Beliau selaku Menteri Kewangan juga telah meminta Unit Perancangan dan Pelaksanaan JPM untuk melaksanakan kerja pemasangan lampu isyarat dan pembesaran jalan seberapa segera mungkin demi keselamatan penduduk.

      Dalam perkembangan berkaitan, Pengerusi BN itu juga membidas kegagalan DAP di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu yang pernah berjanji mahu membaiki jalan dan menangani masalah keselamatan jalan raya yang tak terurus di sini.

      “DAP janji nak buat jalan ini tetapi sudah empat tahun tak buat apa apa. Jadi sebagai Perdana Menteri bertanggungjawab, saya luluskan sekarang RM400,000 untuk tujuan itu.

      “Saya harap anda ibu bapa dan masyarakat di sini meletakkan kepercayaan kepada kerajaan yang sentiasa menepati janji.

      “Kalau ‘makan’ kata-kata dan janji kosong parti pembangkang inilah akan berlaku, bertahun-tahun semua janji tinggal sekadar janji yang tak ditunaikan. Mesti letak kepercayaan kepada parti dan kerajan yang bela masa depan kita,” tegas beliau.- MalaysiaGazette






      Delete
    6. Majalis Raja Raja
      perkenan kepada Dasar Pendidikan Tahfiz Negara
      Posted onWednesday, March 7, 2018 -03-07 14:00:21'
      Akan terdapat empat bentuk kurikulum untuk melahirkan graduan huffaz yang mempunyai keseimbangan ilmu agama dan akademik duniawi.

      Golongan ini akan bukan sahaja mampu menghafal Al-Quran tetapi mempunyai kemahiran Pendidikan Teknikal dan Latihan Vokasional, ilmu agama dan bidang profesional.

      Ini bermakna, negara akan mempunyai doktor, jurutera, akauntan, peguam, ahli ekonomi malah pentadbir kerajaan yang hafal Al-Quran.

      Saya juga boleh maklumkan bahawa Dasar Pendidikan Tahfiz Negara ini lahir dari buah fikiran DS Najib kerana beliau risau ramai anak muda ahli tafiz kita setelah mencapai peringkat dewasa tidak mempunyai sebarang kelayakan akademik mahupun vokasional walaupun mereka cerdik dan berIQ tinggi.

      Sumber: Sauful Bahari Baharom

      Delete
    7. Seorang pemimpin ulama PAS hari ini menegaskan rakaman audio yang didakwa suara Nik Abduh Nik Abdul Aziz sebenarnya bukan milik anggota parlimen Pasir Mas itu.

      Menurut Datuk Dr Khairuddin Aman Razali ada ramai yang boleh meniru suara orang lain, termasuk menyerupai Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta bapa Nik Abduh, Allahyarham Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

      "Sebab itu dalam Islam, audio tidak menjadi satu inti yang kukuh (untuk dijadikan bukti) kerana ia terdedah untuk ditipu, ditiru dan sebagainya,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

      Khairuddin yang juga bendahari Dewan Ulama Pusat PAS memberitahu Nik Abduh sendiri sudah membuat penafian sebelum ini.

      Beliau diminta mengulas mengenai satu rakaman audio yang dikaitkan dengan Nik Abduh.

      Petikan itu sekadar sepanjang kurang dari 80 saat dan melibatkan suara didakwa Nik Abduh yang mengaku menerima dana RM2 juta daripada Umno.

      Ia juga melibatkan 'pengakuan' bagaimana PAS kononnya menerima bantuan untuk kegunaan pada pilihan raya negeri Sarawak serta gerakan menjatuhkan DAP.

      Kini zaman fitnah

      Ia mula menjadi tular sejak minggu lalu dan dipercayai bahagian kedua rakaman berkenaan akan didedahkan selepas ini.

      Nik Abduh menganggap dakwaan berkenaan adalah suatu fitnah dan mengarut.

      "Ia hanya sampah yang tak layak dimakan kecuali pelahap fitnah seperti PAN (Parti Amanah Negara) dan sekutunya. Saya menafikan sekeras-kerasnya," kata Nik Abduh.

      Baca 'Dia ingat pahala ikut dia saja'

      Nik Abduh turut menggesa pihak yang menyebarkan rakaman itu agar bertaubat jika tidak ingin ditimpa balasan Tuhan ekoran memfitnahnya.

      Khairudin yang juga anggota parlimen Kuala Nerus memberitahu ramai orang mempunyai suara semula jadi yang mirip pemimpin PAS.

      “Ia telah dinafikan oleh Nik Abduh. Ramai orang bersuara sama macam Tuan Guru Haji Hadi. (Allahyarham) Nik Aziz ramai orang yang boleh bersuara macam suara Nik Aziz.
      Bagaimanapun untuk rekod ada pengkritik menegaskan penafian Nik Abduh itu bersifat umum dan beliau bukan menafikan suara itu adalah suaranya.

      Khairuddin berkata sekarang adalah zaman fitnah dan PAS sudah lali dengan situasi sebegitu.

      Katanya amalan politik fitnah akan merosakkan negara dan PAS tidak akan berbuat demikian demi meraih undi.

      “PAS sudah lali dengan unsur-unsur fitnah seumpama ini. Sebab itu PAS berpendirian bahawa negara perlukan perubahan berdasarkan Islam.

      “PAS takkan buat fitnah kepada mana-mana parti, itu bukan dasar kami," katanya.

      Delete
    8. Anggota Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd Khairuddin Aman Razali, mengesahkan artikel pada 2015 bertajuk ‘Gagal Urus Belanja Negara, Rakyat Jadi Mangsa GST Zalim' adalah darinya dan bukan dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

      Katanya, artikel itu ditulis bagi memberitahu kepada rakyat mengenai ketirisan yang berlaku dalam kerajaan sehingga hutang negara terus meningkat.

      Bagaimanapun terdapat kumpulan tertentu menyebarkan artikel itu menggunakan nama LHDN menyebabkan beliau dipanggil oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), hari ini.

      “LHDN buat aduan kepada SKMM dan saya dipanggil. Untuk itu saya sahkan ia adalah tulisan saya. Daripada sumber-sumber tulisan berasaskan sumber yang sahih. Tak ada kesilapan dalam data itu

      “Siapa yang nak sebarkan itu silap mereka, tak ada kaitan dengan saya. Sepatutnya tak melibatkan diri saya kerana mereka sebarkan itu bukan salah saya,” katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

      Bendahari Dewan Ulama PAS itu turut berkata pihaknya tidak akan mengambil sebarang tindakan sebaliknya memang mahu artikel berkenaan disebarkan.

      “Saya memang mahu artikel itu disebarkan. Kerana artikel itu untuk kepentingan rakyat. Saya tegaskan bahawa ketirisan dalam kerajaan menyebabkan kerajaan berhutang banyak sehingga memaksa kerajaan untuk cukaikan rakyat. Kita memang mahu sampaikan kepada rakyat,” katanya.

      Berita Harian hari ini melaporkan Khairuddin dipanggil bagi membantu siasatan mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

      Artikel itu disebar secara bermusim sejak 2015, termasuk melalui aplikasi WhatsApp dan platform media sosial kononnya daripada pihak LHDN.

      Pejabat Ketua Pegawai Eksekutif LHDN membuat penafian terhadap artikel yang mengaitkan LHDN pada 12 Oktober lalu.

      Berikutan itu, aduan rasmi dikemukakan kepada Biro Aduan Pengguna SKMM.

      Delete
    9. Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyifatkan cadangan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk melaksanakan semula Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) seolah-olah mahu menghina bangsa Melayu dan negara ini.

      Beliau dipetik oleh portal Utusan Malaysia sebagai berkata, surah Ibrahim dalam al-Quran ada menyebut bahawa pendidikan perlu menggunakan bahasa ibunda masing-masing kerana pelaksanaan dalam bahasa asing adalah gagal dan memakan masa yang lama.

      "Perkara itu turut disokong melalui penyelidikan oleh agensi Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), sebab itu negara-negara maju seperti China, Jepun dan Jerman mampu ke hadapan kerana mereka menggunakan bahasa ibunda.

      "Berbeza dengan India yang gagal menandingi tiga negara maju itu berikutan seluruh masyarakat negara itu dari pemimpin hingga peminta sedekah menggunakan bahasa Inggeris," katanya yang dipetik portal itu melalui sebuah video yang dimuat naik di akaun YouTube.

      Pada 28 Februari lalu, Mahathir selaku calon perdana menteri Pakatan Harapan berkata gabungan itu akan menimbang pelaksanaan semula PPSMI jika mendapat sokongan ramai.

      PPSMI diperkenalkan pada 2003 ketika Mahathir menjadi perdana menteri.

      Dasar itu mendapat bantahan daripada pelbagai pihak termasuk parti pembangkang dan NGO yang mengadakan demonstrasi pada 2009 yang menyaksikan ribuan turun ke jalan raya.

      Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai menteri pendidikan akhirnya memansuhkan dasar itu pada 2012.
      Ketika ditanya tentang parti dalam Pakatan Rakyat yang dahulunya menentang PPSMI, Mahathir berkata ia antaranya kerana tiada perbincangan dengan mereka ketika itu.

      Mengulas lanjut Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang menjelaskan, bekas Perdana Menteri Singapura, mendiang Lee Kuan Yew pernah menyatakan bahawa republik itu gagal kerana mendidik rakyat dengan budaya Barat.

      "Jadi kita kena faham bahawa tokoh politik yang besar pun meletakkan peranan bahasa dalam pendidikan. Kecuali tokoh politik yang gagal, yang asyik ingin balik ke zaman penjajahan.

      "Bangsa yang hina adalah mereka yang dipengaruhi oleh penjajah yang menjajah mereka," katanya.

      Delete
    10. Agak lucu apabila tokoh pembangkang, Lim Kit Siang, yang selama ini merupakan jaguh pendedahan skandal besar negara seperti Bumiputra Malaysia Finace (BMF), penswastaan dan kerugian Bank Negara kini menyerang makanan asli di pergunungan Andes, quinoa.

      Yang agak pelik, dia ingin menjadikan nasi lawan quinoa sebagai garis pertembungan politik menjelang pilihan raya umum ke-14 (PRU14), bukan 1MDB, skandal Felda Global Venture (FGV), wang derma Arab Saudi atau pun Rangkaian Kereta Api Pantai Timur (ECRL).

      Sebelum itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib mengaku makanan utamanya ialah quinoa, yang katanya lebih sihat berbanding nasi kerana kandungan karbohidrat dan gulanya kurang daripada beras.

      Sebenarnya, untuk 100 gram nasi, jumlah kalorinya ialah 130, sedangkan 100 gram quinoa yang dimasak mengandungi 120 kalori - iaitu berbeza hanya 10 kalori sahaja.

      Pada 2013, Pertubuhan Makanan dan Pertanian Dunia (FAO) pernah mempromosikan quinoa sebagai makanan ruji yang dipinggirkan oleh syarikat makanan gergasi.

      Tetapi di Malaysia, harga quinoa berpuluh kali ganda lebih mahal berbanding beras untuk jumlah berat yang sama.

      Mengapa harga quinoa di Malaysia mahal?

      Negara paling gemuk

      Lesen import makanan terhad diboloti oleh golongan terpilih yang dapat menentukan harga untuk mengaut keuntungan sebanyak mungkin.

      Sama juga dengan bahan makanan asas lain, misalnya, walaupun harga susu dunia menurun akibat lebihan pengeluaran, harganya terus meningkat di Malaysia.

      Harga bahan makanan asas import di Malaysia dikuasai oleh kepentingan monopoli dan oligopoli.

      Pada awal abad ke-20 dulu, nenek moyang kita tidak makan seperti sekarang. Pada waktu itu, penyakit kekurangan zat makanan berleluasa.

      Malah, ramai penduduk keturunan Cina yang memilih beras putih import dari Siam mengalami penyakit beri-beri akibat kekurangan vitamin B1.

      Walaupun beras putih digunakan dengan meluas sekarang ini, zat makanan disediakan oleh pelbagai makanan lain yang dimakan bersama nasi.

      Masalah utama yang mencabar kita sekarang ialah penyakit berkaitan amalan pemakanan yang kian meningkat. Malaysia merupakan negeri yang paling gemuk (obes dan berlebihan berat badan) di benua Asia, dan kita juga mempunyai kadar diabetes (kencing manis) yang begitu tinggi.

      Pengaruh syarikat gergasi makanan kian meningkat hinggakan menjadi kebiasaan ahli pemakanan menerima geran dan tajaan daripada mereka, terutama untuk memperakukan makanan dan minuman yang sarat gula dalam kandungannya.

      Amat mengejutkan juga apabila menteri kesihatan sendiri tidak mahu kerajaan mengenakan peraturan terhadap makanan demi kesihatan rakyat.

      Negara harus peka, berani

      Sementara itu rakyat Malaysia hanya sedar mengenai penggunaan racun agrokimia dalam makanan kita sebenarnya berlebihan apabila eksport sayuran Malaysia ditolak oleh negara pengimpot.

      Nama baik eksport makanan Malaysia juga tercabar apabila Malaysia dijadikan pusat eksport semula makanan (misalnya, udang dan madu) dari negara jiran untuk dieksport ke pasaran lain.

      Laporan terbaru Unicef mengenai Kanak-Kanak Pinggiran mendedahkan masalah kurang pemakanan, kekurangan nutrien serta penyakit tidak berjangkit berkaitan pemakanan di perumahan awam di Kuala Lumpur adalah mengejutkan.



      Selain daripada kurang pendapatan dan kemampuan mendapatkan makanan berzat, terdapat kadar kurang pemakanan yang tinggi akibat amalan dan kelakuan budaya, dan tiadanya peraturan untuk mengawal iklan palsu.

      Makanan tidak cukup dan kurang sesuai untuk ibu dan bayi dalam waktu “1,000 hari pertama” sejak janin tumbuh dalam rahim ibu boleh mencacatkan pembangunan fizikal dan mental kanak-kanak yang kekal sepanjang hayat.

      Contohnya, ibu-ibu yang bekerja mengalami masalah untuk menyusukan bayi mereka sepenuhnya selama enam bulan seperti disarankan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).

      Delete
    11. Kenyataan Husam Musa bahawa haram mengundi PAS pada pilihan raya umum (PRU) ke-14 sudah dijangka bakal mengundang kecaman pemimpin parti itu.

      Namun berbanding nada tegas dan amarah, salah seorang pemimpinnya Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menyatakan rasa tidak setujunya dengan nada sindiran.

      Walaupun tidak merujuk sebarang nama secara khusus, ia jelas dihalakan kepada bekas naib presiden PAS itu atas kenyataan yang dibuatnya dalam satu ceramah 3 Mac lalu.

      Nik Abduh berkata sekian lama berada dalam PAS Husam tidak pernah menyatakan perkara sedemikian malah penuh yakin mendapat pahala atas perjuangannya.

      "Bila dia keluar PAS, dia kata berdosa pangkah PAS.

      "Dia ingat pahala ini ikut dia ke mana saja dia pergi. Kesianlah juga kepada orang lain," kata Anggota Parlimen Pasir Mas itu di Facebook, semalam.

      Husam berkata demikian ketika membangkitkan kepentingan PRU ke-14 di tengah-tengah pelbagai dakwaan seperti isu 1MDB dan rampasan kapal layar mewah Equanimity milik Jho Low - individu utama dalam kontroversi itu, dalam ceramah 3 Mac lalu.

      "PAS kata tak pangkah PAS haram sebab akan jatuh kerajaan Islam. Ambo (saya) pula kata, kalau mengundi PAS yang menongkat (bantu) Umno yang habiskan duit rakyat, haram.

      "...Haram undi bulan. Ini ambo nak pegang. Nak tahu yang mana betul, kita berdebatlah," kata Husam yang kini Naib Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH).

      Dosa dan pahala sering dibangkitkan dalam soal mengundi PAS dalam pilihan raya.

      Namun Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin sebelum ini mengatakan soal itu berkaitan ijtihad politik masing-masing dan menyarankan pengundi agar memilih parti yang "paling kurang membawa mudarat" pada PRU kali ini.

      Delete
    12. Tun Dr Mahathir Mohamad memberi amaran pelaksanaan dasar gaji minimum akan menjejaskan peniaga kecil dan akhirnya menyebabkan kadar pengangguran meningkat.

      Pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu mengulangi pendiriannya sebelum ini yang tidak bersetuju dengan kenaikan gaji minimum.

      “Kalau gaji minimum dinaikkan sementara peniaga besar dapat memperbetulkan cara pengeluaran mereka supaya lebih efisien, tetapi bagi peniaga kecil, kedai tomyam, kedai memperbaiki basikal dan sebagainya, mereka tidak dapat meningkatkan gaji pekerja-pekerja mereka.

      “Mungkin mereka terpaksa tutup perniagaan, jika mereka tutup perniagaan, sebaliknya mereka tidak lagi dapat pendapatan (dan akan) berlaku pengangguran di kalangan pekerja-pekerja mereka,” katanya menerusi Policy Talk mengenai kos sara hidup yang disiarkan secara langsung di Facebooknya hari ini.

      Dasar gaji minimum mula dilaksanakan pada 2012 bagi sektor swasta sebanyak RM900 sebulan atau RM4.33 sejam untuk Semenanjung, manakala Sabah, Sarawak dan Labuan pula pada paras RM800 atau RM3.85 sejam.





      Susulan itu, gaji minimum dikaji semula menerusi Perintah Gaji Minimum 2016 yang dikuatkuasakan mulai 1 Julai 2016 ke atas semua majikan tanpa mengira bilangan pekerja.

      Melalui Perintah Gaji Minimum 2016, kadar gaji minimum dinaikkan kepada RM1,000 sebulan atau RM4.81 sejam bagi Semenanjung dan RM920 sebulan atau RM4.42 sejam bagi Sabah, Sarawak serta Labuan, berkuat kuasa 1 Julai 2016.

      Pada 12 Oktober lalu, Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Richard Riot Jaem dilaporkan berkata, gaji minimum baharu bagi Semenanjung Malaysia, Sabah, Sarawak dan Labuan akan diumumkan tahun ini dalam usaha merapatkan jurang dan menyelaras gaji minimum di sektor swasta.

      Dr Mahathir pernah menyuarakan kebimbangan terhadap pelaksanaan dasar gaji minimum kerana majikan akan cuba memastikan persamaan antara gred pekerja yang berbeza dapat dikekalkan.

      Bagaimanapun, PH mencadangkan gaji minimum dinaikkan kepada RM1,500 sebagai bajet alternatif untuk 2017.

      Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, kenaikan gaji minimum itu akan membebankan majikan.

      “Gaji minima ini bukan sahaja terkena kepada yang lebih rendah daripada gaji minima yang dinaikkan, tetapi mereka yang bergaji lebih daripada minima perlu dinaikkan bagi menentukan jarak antara ‘supervisor’ dan pekerja dikekalkan.

      “Bermakna mereka yang bertugas sebagai penyelaras-penyelaras atau pengarah mesti dinaikkan gaji mereka.”

      Bekas perdana menteri itu berkata, pelaksanaan dasar itu turut akan menimbulkan kesan rantaian kepada kos pembekalan, pengeluran dan perkhidmatan.

      Delete
    13. A bungalow in Pulau Tikus, Penang, tops the list of the 10 most expensive residential properties in Malaysia last year.

      The bungalow, located on Jalan Utama, was sold for RM14.5 million, according to a list on the 10 most expensive homes transacted in Malaysia in 2017.

      The list is based on sales data captured from the Valuation and Property Services Department (JPPH) and compiled by iProperty.com’s big data solutions division, iPropertyIQ.com.

      Pulau Tikus is a gastronomical paradise and home to consulates of China, Indonesia and Thailand. The Church of the Immaculate Conception and Pulau Tikus wet market are other notable landmarks in the area.

      “The median per square foot (psf) price for bungalows in Pulau Tikus is RM570,” iProperty.com said in a statement.

      Penang properties, in fact, took the top two spots on the list, followed by a bungalow in Kenny Hills, Bukit Tunku, Kuala Lumpur.

      The nine other properties in the top-10 list are:

      Bungalow, Jalan Bunga Hinai, Tanjung Tokong, Penang (RM13.6 million)

      Jalan Bunga Hinai is a narrow road about 220m long, surrounded by bungalows, a condominium and abundant greenery. Average psf price for bungalows in Tanjung Tokong is RM854.

      Bungalow, Kenny Hills, Bukit Tunku (RM12.6 million)

      Previously known as Kenny Hills, Bukit Tunku is an affluent, hilly residential area in Kuala Lumpur. Named after Malaysia’s first Prime Minister Tunku Abdul Rahman, who also resided there, Bukit Tunku remains one of the most coveted addresses not only in Kuala Lumpur but also the Klang Valley. Average psf price for bungalows in the area is RM422.

      Condominium, Serai Bukit Bandaraya, Bangsar (RM12.1 million)

      Located on Jalan Medang Serai, Bangsar, Serai Bukit Bandaraya is a 21-storey condominium housing 121 units with a breathtaking view of the neighbourhood. Also considered as a hot spot residential address in Malaysia, Bukit Bandaraya is especially favoured by expatriates and upper-middle class Malaysian households. Average psf price for condominiums in Bangsar is RM815.

      Bungalow, Bukit Damansara, Damansara Heights (RM12 million)

      Bukit Damansara is considered one of the most sought-after addresses in Malaysia among individual homebuyers as well as businesses. In 2017, Damansara Heights was listed among the world’s 10 coolest neighbourhoods by Lonely Planet, thanks to its cosmopolitan vibe. Average psf price for bungalows in Damansara Heights is RM652.

      Bungalow, The Enclave, Bangsar (RM12 million)

      Another expensive home sale in Bangsar, The Enclave is an upmarket residential area designed for maximum privacy, located about 4km from the city centre. The architectural concept of The Enclave is inspired by Oku, a Japanese principle that practises the layering of inner spaces to give a sense of intimate privacy and deep connection to the surroundings. Nearby landmarks include Kuala Lumpur (KL) Sentral and Dataran Maybank. The average psf price for bungalows in Bangsar is RM588.

      Town House, One Menerung, Bangsar (RM10 million)

      Sprawled across 3.2ha, One Menerung is a luxury development consisting of townhouses and condominiums in Bangsar, Kuala Lumpur. Surrounded by lush greenery with landscaped gardens in the most affluent suburbs in the Klang Valley, Bangsar is popular with expatriates and locals. Average psf price for townhouses in Bangsar is RM759.

      Condominium, The Binjai On The Park, KLCC (RM9.9 million)

      Located on Jalan Binjai, The Binjai On The Park in Kuala Lumpur City Centre (KLCC) is a high-end condo featuring two towers, 45 storeys and 44 storeys high, with 171 units in total. They offer a view of the city centre and unobstructed views of KLCC Park. The average psf price for condominiums in KLCC is RM675.

      Bungalow, Masera Bukit Segar, Cheras (RM9.8 million)

      Delete




    14. budin


      apa ko banding dewa dgn pemyamun

      jgn sebut lagi nama

      najibabilaaaaah


      haramzadaaah


      anak tiri dah kena sekat dgn DOJ

      ceo red porno nite tak dapek gaji


      kena mohon nenen borosmah suap nasi


      condo NY 35juta dah sita


      yg tak sita


      BATANT PELIRRR REJA AJIS



      KAAAAH KAAAHHHH KAHHHH

      KELUARHA HARAMZADAH TUN ROZAK

      Delete
    15. Minister in the Prime Minister’s Department Wee Ka Siong has challenged Penang Chief Minister Lim Guan Eng to a public debate on the issues surrounding the tunnel-roads project.

      The MCA deputy president made the challenge after Lim had called him a “despicable human being” yesterday.

      Lim had accused Wee of running down an honest senior government civil servant, Penang state secretary Farizan Darus, with lies that Farizan knowingly chose the Zenith Consortium group of companies to carry out the project, despite Zenith not fulfilling the RM381 million minimum paid-up capital requirement.

      “Wee is bullying and picking on Farizan because he knows that Farizan is helpless to reply.

      “As a government officer under the Public Service Department, Farizan cannot refute a federal government minister like Wee even though Wee is dead wrong,” Lim was quoted as saying in his statement yesterday.

      Wee, in his statement rebutting Lim today, said if Lim was still dissatisfied with him, “instead of cowardly calling me such names as ‘despicable human being’ via press statements, perhaps Guan Eng can be man enough to challenge me to a public debate on the Penang tunnel”.

      “My statements have always been directed at the chief minister and never at the Penang state secretary. For Guan Eng to say I have been continuing to run down the state secretary is an outright lie.

      “All my statements can be found in the media and posted on my Facebook page. You can check for yourself here: https://www.facebook.com/weekasiong/,” he said.



      Wee said Lim appeared to be attempting to divert the blame for the scandal to Farizan and claiming that DAP politicians had no hand in approving the project.

      He was referring to Lim’s reiteration numerous times that none of the Penang excos sit on the tender committee.

      “Unfortunately for the chief minister, very few people will believe that DAP leaders had no hand in the awarding of the project as well as the management of the project.

      “For one, the awarding of any project of this size must surely require the endorsement of the state executive council, of which Guan Eng is the head,” he said.

      Wee also claimed that Lim was trying to wash his hands off the scandal by telling the press that the project’s special purpose vehicle (SPV) no longer communicates with him and that the press should refer questions on the SPV to Umno instead.

      “Incredulously but unsurprisingly, the chief minister is now trying to divert the blame to Umno for the project’s SPV.

      “No one can forget the numerous joint press conferences that Lim had with the SPV or the dozens of press statements that Lim had issued to defend the SPV over the years.

      “He simply cannot wash his hands off the SPV and the severely lopsided project that will eventually cost the Penang people tens of billions of ringgit in losses,” he said.

      Instead of coming up with illogical excuses, blaming others and making a fool of himself, Wee said Lim should just admit that the DAP state government had awarded a mega-billion project to an unqualified company that was just 82 days old at the time the project was awarded with heavily lopsided terms.

      Lim and Wee have been engaged in arguments, back and forth, over the Penang undersea tunnel and three roads project.

      The infrastructure project came under renewed scrutiny by the Barisan Nasional following a fresh probe by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC).

      Since then, the Penang government and BN had revived the issue, which was a hotly debated topic in Penang in 2013 and 2014.

      The 7.2km undersea tunnel will connect George Town’s Pangkor Road and Bagan Ajam in Butterworth. It is scheduled to begin in 2023.

      The “three main roads” stretch from Air Itam to the Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (5.7km), Tanjung Bungah to Teluk Bahang (10.53km), and Jalan Pangkor-Gurney Drive junction to Tun Dr Lim Chong Eu Expressway (4.1km).

      Delete
    16. A PAS leader has welcomed Dr Mahathir Mohamad’s involvement at the next general election, saying his presence will divide the Umno vote bank in favour of the Islamist party.

      “Mahathir is good for us. He is able to divide the Umno Malay votes,” PAS central committee member Nik Mohamad Abduh Nik Aziz told reporters at the Parliament lobby today.

      Nik Abduh, who is the son of the late Nik Abdul Aziz Nik Mat said he has trust in the people’s ability to make an informed decision based on what they read on the Internet from “both sides of the political divide”.

      “They can gauge for themselves what is right and wrong. They are able to make up their mind,” said the Pasir Mas MP, adding that voters were likely to choose PAS.

      PAS is not part of Pakatan Harapan (PH), the four-party opposition alliance which has nominated Mahathir as prime minister.

      Instead, PAS said it was working together with several smaller parties under the so-called Gagasan Sejahtera.

      Mahathir, who is also PPBM chairman, is a strong critic of PAS, and has often spoken out against the party’s religious understanding.

      Nik Abduh said Mahathir’s attack on PAS would be futile.

      “Mahathir criticising us will have no impact on us,” he said.

      Nik Abduh admitted that PAS’ decision to stay out of the PH coalition had cost it some non-Muslim support.

      “We may have lost some non-Muslim voters after leaving DAP,” he said, referring to one of the partners in PH. “But there are still others who know us and they support us.”

      PAS is planning to contest 130 parliamentary seats, forcing three-cornered contests with BN and PH.

      Delete
    17. Eric See-To has suggested that the Selangor government has failed not only the settlers in the Ijok land issue but themselves by not maximising the potential earnings from the 3,200 acres of land involved.

      According to the Barisan Nasional strategic communications (BNSC) deputy director, the state could have made a net gain of RM4.2 billion regardless of the potential liability that the state could have incurred.

      “Both Yin Shao Loong, who is communications director in the Selangor MB’s office, and PKR MP Sivarasa, said former Selangor menteri besar Khalid’s (Khalid Ibrahim) approach could have led to a potential liability of RM1.4 billion to the state government even after recovering the land in Ijok.

      “In their own words, as reported, the absolute worst case scenario meant the Selangor government would end up paying RM1.4 billion as compensation for the 3,200 acres of land.

      “They said this would be the scenario whether the Selangor government loses or just decides to settle and pay damages for each and every one of the so-called 30 cases by the settlers,” See-To said.

      He added that with ECO World Development Group Bhd having already paid RM1.18 billion for 2,200 acres owned by two companies, that would mean the remaining 1,000 acres belonging to the settlers could have been handled differently.

      “The listed company paid a total of RM320 million to the settlers, but as Sivarasa said, the land had already been zoned as industrial and commercial – meaning the price would be certainly much higher than the RM12.34 psf price that the listed company had paid for the 2,200 acres.



      “Prices for comparable land of a similar status for such zoned land there is now RM35 to RM65psf. Therefore, selling the land via open tender would have obtained a higher price,” he said.

      See-To then said, the above scenario also puts the Selangor government in a negative light, as the whole 3,200 acres could have been auctioned off without bringing any other company into the picture.

      “So, why didn’t the Selangor government use open tender to sell the whole land parcel? As DAP has frequently alleged, when you don’t use open tender it means there is possible corruption.

      “This is because assuming that the Selangor government just gets RM40psf for the 3,200 acres, the total price would be RM5.57 billion.

      “Therefore, even in the worst case scenario that Yin and Sivarasa had stated, having a liability of RM1.4 billion, but doing so to get RM5.57 billion seems to be the saner thing to do which will result in a profit of RM4.2 billion for the state government.”

      He added that his solution to the Ijok land scandal does not even take into account the potential billions of ringgit in revenue, had the state then gone into joint-development or sold development rights.

      “This would have been better instead of selling the land outright, and could have brought in more profits from a RM15 billion to RM20 billion Gross Development Value (GDV) property project.”

      See-To cited ECO World Development Group’s RM15 billion GDV project on the 2,200 acres, saying a project on 3,200 acres will have significantly higher GDV.

      Delete
    18. Pay settlers from state reserves

      He also questioned the state government’s reasoning that they wanted to ensure the settlers were compensated as soon as possible.

      “Why didn’t the state government just spend the RM300 million out of its state reserves of RM3 billion to pay for houses for the settlers while it gets back the 3,200 acres of land from the ‘crony’ companies?

      “I wonder if Pakatan leaders all failed in mathematics and business logic or that there is corruption and wrongdoing in ensuring ‘crony companies’ linked to strong supporters of Dr Mahathir Mohamad got RM880 million while the settlers only got RM300 million?”

      Last month, BNSC director Abdul Rahman Dahlan had reportedly asked Selangor Menteri Besar Azmin Ali why the state government had “hastily” returned a piece of disputed land in Ijok worth RM1.18 billion to two housing developers in 2016, especially when the High Court and Court of Appeal had, in 2013 and 2014, ruled that the land belonged to the state.

      The land in Ijok was initially given to a group of settlers in the state in 1998 by the then-BN state government. The settlers later agreed to allow two companies, Mujur Zaman Sdn Bhd and LBCN Development Sdn Bhd, to develop the land in exchange for compensation and housing. The land was then sold to a third party.

      It was reported in 2015 that ECO World Development Group Bhd had bought the parcel of land in the northwestern Klang Valley corridor for RM1.18 billion to develop three property projects, worth an estimated RM15 billion in gross development value.

      It was from that RM1.18 billion that the state settled a payment of RM300 million to the settlers.

      Delete
    19. There were moments in recent times when PKR and DAP shelved their differences and painted a picture of deception that all is well with PAS. They formed a loose bond with PAS despite being warned by well-wishers that it would be a disastrous move. Despite having differences in opinion, they held together only because of one reason – a common enemy.

      The disagreements never disappeared; rather, they became prominent and resulted in turmoil within the opposition. This led to many of us thanking our lucky stars that the opposition did not take over Putrajaya in the last election.

      Unfortunately, Dr Mahathir Mohamad’s Pakatan Harapan (PH) is embarking on the same journey of a “relationship of convenience”. It has accepted Hindraf and the Minority Rights Action Party (Mira) as strategic partners for the upcoming election.

      Mahathir’s admission that they are currently perceived as a Chinese and Malay party, thus the need to align with Hindraf and Mira, reminds us that he has not changed in his political approach. Prior to Mahathir’s venture into PH, DAP and PKR stood their ground as multiracial parties. Now, it is back to square one.

      PPBM only boasts Malay members and is an exact replica of Umno. DAP is perceived as the opposite of MCA while Hindraf and Mira will fight for MIC’s vote bank. In the past, Mahathir formed Umno Baru. Is he trying to do a Barisan Nasional Baru now?

      PPBM’s policy of being Malay-only to woo the Malay voters, and Lim Guan Eng’s mocking of MCA leaders standing in constituencies where non-Chinese are the majority seem to reaffirm BN’s claim that the opposition is even more racial.

      Everyone knows that Najib Razak has been wooing Indians for years. Other then forming an independent Indian unit within the government and giving out millions in initiatives, he also allocates special funds for other ethnic sub groups like Telugus, Malayalees and Sikhs. He went as far as being the first prime minister to hold visits at Thaipusam every year.

      Mahathir feels that he needs to replicate this, so he goes about forming an alliance with fringe players to represent Indians within PH, unsure if they have any grassroots Indian support or if even 10% of the Indian community knows of their existence.

      These deceptive bonds with every organisation for the sake of toppling BN will spell disaster whether they win the election or not. One could argue that such action is a necessity in the attempt to topple BN. This also means an admission that tossing integrity and principles out the window to win is acceptable. If this is just another basket of rotten fruits, maybe it is best that we stick to the devil we know rather than the one we don’t.

      What has happened to DAP and PKR’s principles of multi-ethnic members and policies? Mahathir was the propagator of racial division in Malaysia with his policy and politics for 22 years, which has been the bane of our existence. Now, PH and its supporters have given him the power to split the nation even more. The majority of the rakyat envision a change, which is far from what PH has to offer now.

      Delete
    20. BARUA2 DARI PEMIMPIN FUKATAN HAPRAK


      Anonymous7 March 2018 at 00:49
      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      Delete
    21. BARUA2 DARI PEMIMPIN FUKATAN HAPRAK


      Anonymous7 March 2018 at 00:49
      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      Delete
    22. Both these things are true: BN isn’t doing enough to fight corruption, and BN isn’t getting the credit it deserves for the strong economy. How do we know this? We can look at the statistics, rankings, and reports compiled by experts. What I can’t stand, however, is people who pick and choose what to believe – everything else is deemed ‘fake news’. Boleh consistent sikit, tak?

      First, some bad news for our country. Malaysia dropped seven places in Transparency International’s Corruption Perception Index (CPI) 2017. We’re now ranked 62nd out of 180 countries, and 3rd in ASEAN after Singapore and Brunei – not great, but not terrible either. Predictably, Pakatan Harapan politicians immediately pounced on the results as proof of Malaysia’s rot: See? We told you so! blah blah blah…

      Chuuup! Since when do all these people care about rankings anyway? Where were they when international rankings and reports repeatedly and consistently sang praises of the Malaysian economy? Did they accept those findings? So, why do rankings and experts suddenly matter now?



      Where were they when the World Economic Forum (WEF) ranked Malaysia as the 23rd most competitive country in the world? That’s out of 137 countries, placing us ahead of South Korea (26th), China (27th), and Spain (34th). In the same report (for 2017-2018), the WEF – in no uncertain terms – described Malaysia as the “top emerging economy” of the East Asia and Pacific region.

      We are told to ignore the IMF, the World Bank, credit rating agencies, bank analysts, research firms, and anyone with any sort of expertise when they repeatedly affirm that the Malaysian economy is doing well. Very well, in fact. We are told to ignore our strong GDP growth numbers (5.9% last year) because the numbers are either faked and/or the rakyat aren’t feeling the effects.

      Whoa there. You’re telling me that a bunch of pro-BN bureaucrats somehow fooled the entire international community, including seasoned analysts who are accountable to governments, clients, and shareholders? Give me a break. Think about it: you’re giving way too much credit to our bureaucrats.

      Also, can someone tell me why BMW had its best sales performance in Malaysia last year? You may say that’s due to rich people driving demand for luxury vehicles. Okay, I’ll buy that line of reasoning. But how do you explain the fact that Honda Malaysia also achieved its highest sales ever in that same year? For the first time, the company sold over 100,000 units, the most in its 14 years of existence. Are millionaires and billionaires buying fleets of Honda Jazz?

      Sure, the total number of vehicle sales in Malaysia fell slightly by 0.6% last year. We already have the third highest level (93%) of car ownership in the world (source: Nielsen). The market is oversaturated and there are way too many cars on our roads (which is a whole other problem). But the growing demand for foreign cars shows that the middle-class is expanding: We’re richer (however unbelievable it seems) and we can afford nicer things.

      Speaking of which, private sector wages jumped by 6.3% in the fourth quarter of 2017, compared to the year earlier. News from the manufacturing industry is even rosier: workers’ salaries rose more than 9 % every month since April. So, where is this crazy crisis that everyone keeps talking about, while sipping on their RM10 Starbucks iced coffees?

      In the end, which goalposts, which indicators matter, and which don’t? Only the ones that fit our political agenda? Only the ones that flatter our leaders, whether BN or Pakatan? If so, habis lah. There’s no hope for our democracy if we can’t even agree on the facts. There’s no point having experts around too – they’re either greedy dedak-eaters or clueless morons. We might as well close our schools and universities.

      Delete
    23. For many years now, we have heard certain quarters alleging that Malaysia is heading towards bankruptcy, and that the economy is at an all-time low. Some have gone as far as to label Malaysia as the next Greece.

      It is baffling to witness how shallow and ill-informed some people are, more so when erroneous statements are made by politicians who are supposed to be “informed” leaders.

      The social media post by DAP’s Dyana Sofya on the state of financial affairs in Malaysia has made her a laughing stock among internet users. Amateurish at best, we are fortunate that she did not make it as a parliamentarian. We have enough jokers from both sides of the political divide already; we do not need another.

      We often come across retailers complaining of poor business and frequently see others winding up. Although irresponsible individuals claim the poor sales are because the public has no money to spend, this is an utterly illogical conclusion. This phenomenon is occurring on a global scale and there is a reason for it.



      Numerous articles have been written on this occurrence, which the Western world terms the “retail apocalypse”. Even developed nations like the US are facing a tough time. Big brands like Guess, Bebe, Macy, Michael Kors, Toys R Us and Payless are shutting down stores across the country, citing poor sales.

      Quite frankly, the sky is not falling. Instead, the sector is evolving. A combination of factors including the rise of e-commerce, over-supply of malls and the surprising effects of a restaurant renaissance are contributing in one way or another to the meltdown of retail stores.

      Online merchant Lazada raked in RM1 billion in gross merchandise value during its month-long online revolution sale in December last year.

      The Lazada Malaysia CEO said the pool of online shoppers was growing annually at an exponential rate across all geographical locations.

      Lazada is only one of the merchants out there. There are so many online shopping portals – Amazon, Wish, Shopee, Alibaba, 11Street to name a few. The number of merchants is increasing, which tells us that demand is huge and it is a lucrative and profitable venture.

      AirAsia X’s revenue in the last quarter of 2017 was its highest ever. The number of flights to various destinations increases by the day. How are these numbers obtained if people have no money to spend?

      The truth is, people’s needs have become extravagant. Everyone wants to own the latest mobile phone model even if the previous one was purchased just six months ago. The majority want to be trendy with the most recent seasonal fashions.

      As recently as one generation ago, money was spent purchasing items that were truly needed. People today splash cash on the “nice to have”, hence financial burdens are on the rise. No amount of income can quench the spending thirst of people nowadays.

      Such occurrences are the sequelae of modernisation, as Malaysia is rapidly growing into a developed nation. The government cannot lay claim on the growth of e-commerce purchases, nor can the opposition spin facts and say that the economy is terrible.

      Malaysia is not heading towards bankruptcy. In fact, this notion has been recycled for decades. During the late 1970s, Lim Kit Siang claimed that Malaysia was going bankrupt and would be a failed state soon in a book titled “Time bombs in Malaysia”.

      Over time, the retail apocalypse is expected to grow. Charles Darwin’s theory that only the fittest survive applies to the retail world as well. It is best that we don’t be naive and listen to every word spewed by politicians as we head towards the election.

      Delete
    24. State energy firm Petroliam Nasional Berhad, or Petronas, reported a 61% rise in fourth-quarter profit today, helped by higher oil prices and lower costs.

      Net profit for the quarter ended December rose to RM18.2 billion from RM11.3 billion in the same quarter last year.


      Revenue rose 13.8% to RM61.8 billion.

      “Subject to sustainability of (oil) price recovery, the group expects to deliver a satisfactory performance in the next financial year,” Petronas said in a statement.

      CEO Wan Zulkiflee Wan Ariffin said the sustainability of current oil prices remains to be seen, although the company pledged a higher dividend payout and increased capital expenditure for 2018.

      Wan Zulkiflee said Petronas is committed to paying a dividend of RM19 billion this year to its sole shareholder, the Malaysian government, up from RM16 billion last year.

      The company also plans capital expenditure of around RM55 billion, higher than last year’s RM44.5 billion.

      Delete
    25. Berjaya PH. Titanickan bn dan najib. Kita dapatkan kembali maruah dan wang negara. Kita buat perubahan arah tuju pembangunan yang betul. Kita beri keadilan kpd najib and the gang.
      Tak sabar nak mengundi dah ni. Gatal ja jari nak celup dakwat tahan lama. Nak pastikan PH berjaya.

      Delete
    26. Wak kojola tak pernah bayar cukai. Kerajaan tak pernah pungut cukai hisap rokok atau cukai tonggeng pungkoq.

      Bil air pun wak tak pernah bayar sebab dia curi air kat pili bomba.

      Delete
    27. LANJUTAN daripada keputusan Mahkamah Persekutuan ke atas permohonan Salina Jau Abdullah, Nur Mudzdhalifah Abdullah, Syarifah Nooraffyzza Wan Hosen dan Mohd Syafiq Abdullah menukar agama dari Islam ke Kristian, semalam, 2 Mac 2018, Pakatan Harapan (PH) Sarawak telah mengeluarkan satu kenyataan media yang ditandatangani oleh Pengerusi PH Sarawak merangkap Pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen, Pengerusi PKR Sarawak, Baru Bian, dan Pengerusi PAN Sarawak, Fidzuan Zaidi.

      Kenyataan media bertajuk “Undang-Undang Dan Garis Panduan Yang Jelas Diperlukan Untuk Menukar Agama” ini mendesak Jabatan Agama Islam Sarawak supaya “membuat garis panduan dan kehendak yang sangat jelas bagi mereka yang ingin meninggalkan Islam secara sukarela untuk mengikuti supaya surat pembebasan dapat dikeluarkan” selain mendesak kerajaan negeri Sarawak supaya “mempertimbangkan dengan serius meminda undang-undang negeri yang berkaitan untuk menyediakan keperluan untuk surat pelepasan”.

      Disebutkan di dalam kenyataan media ini bahawa:

      “Prosedur mestilah dinyatakan dengan jelas untuk kategori berikut:

      1. Mereka yang mempunyai dokumen bukti untuk membuktikan mereka tidak lagi mengamalkan agama Islam;

      2. Mereka yang berhasrat untuk meninggalkan agama Islam.”


      Mereka yang paling aktif memperjuangkan kebebasan untuk umat Islam murtad ini adalah pemimpin parti politik seperti DAP dan PKR selain pertubuhan sivil seperti SIS, G25 dan IRF di mana di dalam buku G25 bertajuk “Breaking the Silence: Voices of Moderation - Islam in a Constitutional Democracy”yang diharamkan oleh kerajaan pada 27 Julai 2017 umpamanya, peguam Aston Paiva menggesa supaya diwujudkan prosedur pentadbiran mengenai kemurtadan. Begitu juga di dalam satu kertas kerja beliau dengan Penang Institute di mana Aston Paiva menggesa supaya Kerajaan Negeri Pulau Pinang memansuhkan dengan segera undang-undang anti-murtad dan menyediakan prosedur mengenai kemurtadan.

      Bila individu seperti Aston Paiva yang menggesa supaya prosedur mengenai kemurtadan disediakan atau dijadikan lebih jelas bagi memudahkan proses pemurtadan, ia tidaklah terlalu pelik kerana Aston Paiva adalah seorang bukan Islam, tetapi apabila yang menyuarakan gesaan begini adalah seorang Islam seperti Pengerusi PAN Sarawak, Fidzuan Zaidi, sedangkan kenyataan media PH Sarawak ini sepatutnya dibaca oleh Pengerusi atau Ketua Penerangan PH Sarawak, maka persepsi yang timbul adalah Pengerusi PAN Sarawak dipergunakan oleh bukan Islam untuk kepentingan mereka.

      Apatah lagi bila gesaan ini sendiri bercanggah dengan kenyataan Penasihat Umum PAN, Ahmad Awang, sehari sebelumnya di dalam portal berita Malaysia Date Line, malah di dalam lidah rasmi PAN, iaitu Amanah Daily, juga, ketika mengulas isu permohonan Salina Jau Abdullah, Nur Mudzdhalifah Abdullah, Syarifah Nooraffyzza Wan Hosen dan Mohd Syafiq Abdullah untuk menukar agama dari Islam ke Kristian ini, bahawa “semua NGO Islam, badan dakwah dan Jabatan Agama serta Pusat Zakat haruslah bersatu dalam memastikan umat Islam yang mahu murtad tidak meneruskan niat mereka”. Itu belum lagi diambil kira kenyataan Presiden PAN, Mohamad Sabu, di dalam sidang Dewan Rakyat pada 13 November 1996 serta kenyataan Timbalan Presiden PAN, Salahuddin Ayub, di dalam sidang Dewan Rakyat pada 18 Mac 2009 mengenai masalah murtad ini.

      Disebabkan percanggahan antara kenyataan Pengerusi PAN Sarawak, Fidzuan Zaidi, dengan kenyataan Penasihat Umum PAN, Ahmad Awang, di dalam masalah murtad ini maka sangatlah penting untuk PAN mengeluarkan satu kenyataan rasmi mengenainya. Malah PH Malaysia juga sepatutnya segera mengeluarkan satu kenyataan rasmi bagi menjelaskan sama ada pendirian PH Sarawak di dalam masalah murtad ini adalah menyamai dengan pendirian dan dasar bersama PH Malaysia.

      Delete
    28. Rakyat perlu membuka mata bahawa Pakatan Harapan (PH) adalah parti yang tidak boleh diharapkan selepas blok pembangkang itu berhasrat memperkenalkan semula Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matemaik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) jika PH memegang tampuk pemerintahan negara pada PRU ke 14 nanti.

      Ketua Penerangan Dewan Himpunan Penyokong PAS Pusat, Dr Balachandran Gopal Krishnan berkata, PPSMI telah gagal sebelum ini dan menyebabkan kerugian kepada pendidikan negara.
      "Rakyat kena faham secara jelas, kita tak mahu lagi pisang berbuah dua kali, kita sendiri dah tahu gagal tapi kita nak buat lagi. Saya cadangkan kepada PH ini untuk berusaha memikirkan idea dan keperluan lain untuk rakyat khususnya pendidikan di negara ini.

      "Jika diambil 'orang lama' jadi ketua, memanglah dia akan kitar semula idea dia yang sebelum ini yang nyata telah gagal untuk digunakan semula padahal terlalu banyak kesannya kepada pendidikan murid-murid di sekolah.

      "Mereka memang tak ada isu lain, cukuplah dan hentikan mengitar semula isu yang telah lapuk dan tidak berguna dan tolonglah bawa sesuatu yang baru kepada rakyat," katanya.

      Tambah beliau lagi mengundi PH seperti mengundi Umno kerana PPSMI yang telah diperkenalkan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah memporak-perandakan kesatuan di dalam Umno-BN kerana tidak bersetuju dengan dasar pendidikan dibawa beliau pada masa itu.

      Delete
    29. KEPADA seluruh rakyat masyarakat majmuk khususnya penganut Islam, perlu memahami. Kalangan bukan Islam pula perlu menyedari hakikat apa yang termaktub di dalam perlembagaan persekutuan. Islam adalah agama persekutuan seperti yang ditulis dalam perlembagaan.

      Apa yang diperjuangkan oleh PAS ialah untuk merealisasikan secara objektif daripada Islam itu dengan makna yang menyeluruh. Aspek politik, pentadbiran, ekonomi, pendidikan dan lain-lain.

      Politik

      Dalam aspek politik. Khusus bagi umat Islam, perlu menyedari bahawa hukum politik sebahagian daripada syariat Islam yang diamalkan sepanjang zaman sejak Nabi Adam, Nabi-nabi selepasnya dan berakhir dengan Nabi Muhammad S.A.W.

      Perjuangannya membawa Islam bukan sekadar untuk menyelamatkan individu. Termasuklah menyelamatkan negara supaya pemimpin-pemimpin negara menyedari bahawa tanggungjawab mereka adalah kewajipan agama yang ada perhitungan dosa dan pahala.

      Mengikut ruang yang luas yang diizin oleh Allah S.W.T dalam perkara yang tidak mungkin diselesaikan oleh akal manusia: Sempadan halal dan haram, mengatasi masalah-masalah kemungkaran, menegakkan kebajikan. Perkara asas. Maka dinaskan dalam kitab Allah sejak dahulu sehingga Nabi Muhammad S.A.W.

      Adil adalah hukum yang wajib. Bukan sahaja menjadi sifat yang wajib bagi Allah S.W.T. Allah mewajibkan pemerintah melaksanakan keadilan terhadap rakyat seluruhnya sebagaimana Allah adil terhadap seluruh hamba-Nya sama ada yang Islam dan bukan Islam. Mesti dikaitkan urusan mengurus negara yang adil ini dengan adanya hisab di hadapan Allah S.W.T yang ada perhitungan dosa dan pahala.

      PAS menerima konsep demokrasi. Hak rakyat untuk besuara, untuk menegur, untuk mengkritik, untuk memilih pemimpin. Dalam masa yang sama perlu disedari bahawa manusia adalah makhluk yang lemah. Dalam perkara ketetapan Allah S.W.T yang penuh dengan adil dan rahmat, manusia mesti menerima secara Iman dan Islam tanpa ada persoalan perhitungan lagi.

      Inilah aspek politik yang kita mahu perkenalkan tanpa mengikat rakyat secara zalim. Dalam masa yang sama tanpa membebas lepas sehingga tersungkur dalam perkara yang tidak mampu difikirkan oleh mereka.

      Perundangan

      Dalam aspek perundangan. Islam meletakkan hukum Allah adalah tertinggi. Tidak ada sesiapa yang boleh mengatasi syariat Allah S.W.T termasuk ketua negara. Tetapi mestilah diolah dengan cara yang baik. Menyelamatkan negara dan rakyat. Menjaga hak masing-masing dalam keadaan tidak melampaui batas kepada semua pihak. Hukum syariat Islam jelas dan nyata: Ø¥ِÙ†َّ اللَّÙ‡َ ÙŠَØ£ْÙ…ُرُÙƒُÙ…ْ Ø£َÙ†ْ تُؤَدُّوا الْØ£َÙ…َانَاتِ Ø¥ِÙ„َÙ‰ٰ Ø£َÙ‡ْÙ„ِÙ‡َا ÙˆَØ¥ِØ°َا Ø­َÙƒَÙ…ْتُÙ…ْ بَÙŠْÙ†َ النَّاسِ Ø£َÙ†ْ تَØ­ْÙƒُÙ…ُوا بِالْعَدْÙ„ِ ۚ “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menunaikan amanah, menyerahkan amanah kepada orang yang ahli dapat menunaikannya dan apabila kamu menghukum dalam kalangan manusia hendaklah menghukum dengan adil.” (Surah an-Nisa' ayat 58)

      Disebut manusia seluruhnya bukan sahaja yang menganut agama Islam. Dalam sejarah Islam ketika Islam dilaksanakan dengan sepenuhnya, ternyata kalangan orang Islam wajib menerima secara menyerah diri dengan keimanan yang sungguh-sungguh.

      Dalam masa yang sama, orang bukan Islam merasai hukum Islam lebih adil daripada pemimpin dan pemerintah agama mereka sendiri. Di sinilah menyebabkan pengaruh Islam berkembang ke dalam masyarakat manusia melalui kisah keadilan yang dilaksanakan oleh pemerintah Islam.

      Gembar-gembur yang menakutkan orang ramai terhadap hukum Islam ini sebenarnya tidak ikhlas, bukan kerana sifat hukum itu. Tetapi kerana bimbang orang-orang yang bukan Islam akan menerima hukum Islam, menolak undang-undang manusia.

      Delete
    30. Kehebatan yang ada dalam Undang-undang Islam mewujudkan keamanan dan ketenteraman. Undang-undangnya mendidik masyarakat, bukan menghukum. Kerana mengikut kaedah perundangan Islam, seorang yang dituduh tidak bersalah sehingga dibuktikan kesalahannya.

      Berbeza dengan zaman media fitnah yang sudah menghukum mereka yang dituduh dengan pendekatan menyebarkan maklumat-maklumat yang tidak jelas dan nyata. Seolah-olah media dan rakyat sudah menjadi hakim sebelum dibawa ke hadapan pengadilan.

      Ekonomi

      Dalam aspek ekonomi. Islam memperkenalkan konsep negara berkebajikan sama ada dalam mengambil hasil dan membelanjakan harta negara. Konsepnya, hasil diambil daripada mereka yang berada. Dalam konsep zakat yang diwajibkan mengikut nisab, orang kaya sahaja.

      Maka konsep percukaian terhadap rakyat juga adalah konsep yang sama. Tidak boleh mengenakan cukai terhadap mereka yang tidak berada. Mereka yang berada sahaja dicukaikan dengan kadar yang berpatutan.

      Apa yang menarik dalam aspek ekonomi ini, Islam mewajibkan zakat terhadap penganut-penganut Islam yang tak boleh dibatalkan sama ada, ada negara atau tiada negara. Kewajipan ekonomi bermasyarakat mesti dilaksanakan.

      Adapun konsep cukai merupakan ijtihad yang boleh dibatalkan terhadap orang yang bukan Islam. Di sini kita menyaksikan pengalaman negara Islam bagaimana rakyat yang bukan Islam di zaman Khalifah Umar Ibnul Khattab R.A ketika wilayah Islam terlalu luas meliputi kawasan empayar Parsi dan Rom.

      Banyaknya masyarakat majmuk yang berakhir dengan kalangan bukan Islam menganut Islam. Bukan dipaksa tetapi kerana melihat pembelaan Islam dalam aspek ekonomi. Zaman feudal yang sangat zalim.

      Begitu juga dalam aspek hak. Mereka menyaksikan betapa mereka tidak dipaksa dalam beragama menyebabkan mereka lebih rela berada di bawah pemerintahan Islam dalam keadaan tidak menganut Islam. Ini ada dalam catatan sejarah tetapi dinafikan oleh musuh-musuh Islam dalam penulisan-penulisan mereka.

      Pendidikan

      Dalam aspek pendidikan. Pendidikan adalah keperluan kehidupan manusia. Semua bangsa dan semua kaum. Jalan pendidikan mestilah dengan menggunakan bahasa ibunda masing-masing untuk mengilmukan rakyat masing-masing dengan bahasa ibunda masing-masing.

      Adapun untuk memperkasakan ilmu secara menyeluruh dalam negara, mestilah ada bahasa kebangsaan di negara masing-masing.

      Di zaman orang Arab menguasai kepimpinan negara. Zaman Rasulullah S.A.W, zaman Khulafa’ ar-Rasyidin, zaman Abbasiyah dan Amawiyyah. Bahasa Arab menjadi bahasa rasmi. Diterjemahkan buku-buku asing dalam bahasa Arab.

      Apabila kuasa pemerintahan Islam berada di tangan penganut Islam yang bukan Arab: Turki, Kurdish, termasuk masyarakat Mughal di India yang memerintah. Di masa itu, Islam menerima bahasa masing-masing menjadi bahasa negara. Bahasa Turki pernah jadi bahasa negara, Bahasa Urdu (pernah) jadi bahasa negara, Bahasa Parsi pernah jadi bahasa negara.

      Apa yang penting ialah pengaruh tamadun bahasa Islam dalam berbagai-bagai bangsa. Di antaranya ialah huruf al-Quran al-Karim menjadi huruf yang digunakan dalam Bahasa Urdu, Bahasa Parsi dan Bahasa Turki lama.

      Quran menjadi mukjizat ilmu. Boleh memancarkan perkembangan ilmu kepada semua bangsa yang menganut Islam tanpa menghapuskan bahasa-bahasa yang digunakan oleh mereka.

      Delete
    31. Berkebajikan

      Wawasan Induk (Negara) dan Sejahtera (WINS 51) adalah memperkenalkan secara objektif, konsep negara berkebajikan yang melibatkan semua pihak. Bukan negara kebajikan sekadar buat kebajikan, menghulur bantuan kewangan duit, bantu mereka yang susah. Tetapi berkebajikan merangkumi seluruh kehidupan negara adalah kebajikan.

      Bermula daripada pemimpin-pemimpin rakyat yang memerintah dengan adil adalah kebajikan. Sehinggalah melaksanakan undang-undang yang adil adalah kebajikan. Sehingga membahagi harta-harta negara kepada mereka yang perlu dan berhak adalah kebajikan. Termasuk khidmat-khidmat masyarakat adalah kebajikan.

      Inilah penafsiran kebajikan di dalam pemerintahan Islam sehingga kebajikan menjadi tanggungjawab semua pihak di dalam negara. Dengan sebab itu, dapat pembangunan negara yang dibantu oleh rakyat bukan melibatkan kerajaan sahaja. Rakyat yang buat kemudahan asas untuk mereka bagi membantu kerajaan. Sangat menarik. Bukan kerajaan yang memikul bebanan.

      Termasuk di antaranya rakyat yang mencari pahala untuk membuat kebajikan; mengadakan rumah-rumah wakaf, hotel-hotel percuma kepada musafir, rumah-rumah kediaman untuk mereka yang tidak berada secara menunaikan kebajikan.

      Di sini mengurangkan kos kerajaan dalam mengurus negara bila rakyat menjadi sebahagian daripada jentera kerajaan. Kita menyaksikan bagaimana umat Islam pernah memerintah negara awalnya di Semenanjung Arab; Makkah dan Madinah, yang tiada hasil, tiada sumber hasil bumi.

      Dengan pengurusan berkebajikan ini, Islam telah berjaya memerintah negara yang besar dan luas.

      Bukan sahaja dapat menyeluruhkan keadilannya bahkan dapat mengembangkan kekayaannya di seluruh pelusuk negara.

      Kerajaannya kaya, rakyatnya senang, sehingga bajet lebih daripada keperluan yang sebenar. Zakat ditambah lebih daripada lapan bahagian di zaman khalifah Umar bin Abdul Aziz.

      Bantuan-bantuan persaraan bukan sahaja kepada pegawai-pegawai kerajaan, termasuklah rakyat biasa yang sudah tua, yang tak ada kerja, sama ada Islam dan bukan Islam disara hidup oleh kerajaan.

      Hal yang semacam itu tak berlaku dalam negara lain. Hanya dalam sejarah Islam di zaman kecemerlangannya. Oleh itu adalah menjadi kewajipan semua pihak untuk mengkaji ajaran Islam dengan cara yang menyeluruh secara mendalam. Bukan melihat telatah-telatah orang Islam pada hari ini yang tidak mengikut ajaran Islam.

      Mari kita saksikan dalam senario sejarah, di mana kejatuhan kerajaan Islam apabila orang Islam meninggalkan ajaran Islam. Adapun kejatuhan Komunis, kejatuhan Liberal Kapitalis kerana kelemahan yang ada dalam idealogi mereka sendiri. Di sini adalah satu perbezaan yang ketara.

      Walaupun untuk memperkenalkan Islam ini memakan masa yang panjang kerana di dalam Islam ini bukan sahaja perkara yang disyarahkan dengan lisan. Di sana terlalu banyak bukti kebenarannya dilihat bila dilaksanakan.

      Maka kita mengharapkan supaya rakyat memberi peluang Islam dilaksanakan dengan sepenuhnya. Tidak cukup kita memerintah kerajaan Negeri Kelantan, (Negeri) Terengganu, memimpin Negeri Kedah. Tidak cukup dalam keadaan bidang kuasa yang sangat terhad. Konsep Federalisma yang diganggu-gugat.

      Oleh kerana itu, kita memerlukan sokongan rakyat sehingga PAS dapat menguasai Kerajaan Pusat ataupun mempengaruhi Kerajaan Pusat untuk memperkenalkan Islam dengan makna yang menyeluruh.

      Mudah-mudahan Islam menjadi pilihan. Islam menjadi sokongan dan dukungan untuk pilihan raya akan datang. Islam yang menjadi landasan dan matlamat perjuangan parti Islam.

      Delete


    32. itu saja ker kejorahhh

      ini NAJIS LAZAT SEBUT MENCARUT..

      PEE EMM MEMCARUT

      jangan gaduh sama sekali, ini pun satu punca dulu gaduh sama sekali. Kita jangan kerat sama sekali, bila kerat jadi pendek, bila jadi pendek tak boleh masuk dalam, undi tak cukup, ini masalah



      NAJIB CARUT PELIR PENDEK TAK MASUK


      BOROSMAH DAH MONOPAUSE KER

      Delete
    33. SEPERTI ditulis saya pada 5 Februari 2018 dan yang disahkan oleh Ketua Penerangan PKR Pulau Pinang, Dr Afif Bahardin, Pengerusi PAN Pulau Pinang, Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa, dan Pengerusi PPBM Pulau Pinang, Marzuki Yahya, kepada portal berita Malaysia Kini pada 23 Februari 2018, rundingan 40 kerusi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang antara parti-parti komponen Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang telah gagal.

      Punca kegagalan rundingan ini adalah kerana:

      (1) PKR Pulau Pinang tidak mahu melepaskan mana-mana satu daripada 16 kerusi yang ditandingi olehnya di dalam PRU 13 kepada PPBM atau kepada PAN jika DAP juga berkeras untuk tidak melepaskan mana-mana satu daripada 19 kerusinya kepada PKR.

      (2) DAP Pulau Pinang tidak mahu melepaskan mana-mana satu daripada 19 kerusi yang ditandingi olehnya di dalam PRU 13 kepada PKR.

      (3) PPBM Pulau Pinang mahu meletakkan calon di 10 kerusi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang kini diwakili oleh Umno, iaitu N1 Penaga, N2 Bertam, N3 Pinang Tunggal, N4 Permatang Berangan, N5 Sungai Dua, N6 Telok Ayer Tawar, N40 Telok Bahang, N21 Sungai Acheh, N38 Bayan Lepas dan N39 Pulau Betong.

      (4) PAN Pulau Pinang mahu meletakkan calon di 5 kerusi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang yang ditandingi oleh PAS di dalam PRU 13, iaitu N1 Penaga, N4 Permatang Berangan, N5 Sungai Dua, N11 Permatang Pasir dan N38 Bayan Lepas.

      Ekoran kegagalan PKR Pulau Pinang, PPBM Pulau Pinang dan PAN Pulau Pinang menyelesaikan perebutan kerusi sesama mereka di 10 kerusi Dewan Undangan Negeri yang kini diwakili oleh Umno maka Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, dilaporkan oleh sumber-sumber berwibawa sebagai telah mengambil langkah drastik membekukan perlantikan Penyelaras Dewan Undangan Negeri dari PKR dan PAN di 10 kerusi terbabit, iaitu N1 Penaga, N2 Bertam, N3 Pinang Tunggal, N4 Permatang Berangan, N5 Sungai Dua, N6 Telok Ayer Tawar, N40 Telok Bahang, N21 Sungai Acheh, N38 Bayan Lepas dan N39 Pulau Betong, sekali gus menyekat peruntukan Kerajaan Negeri Pulau Pinang yang sepatutnya disalurkan kepada rakyat di 10 kerusi terbabit, mulai awal tahun ini.

      Persoalannya ialah: Wajarkah Lim Guan Eng mendera 10 Penyelaras Dewan Undangan Negeri dari PKR dan PAN ini, sekali gus mendera rakyat di 10 Dewan Undangan Negeri ini, semata-mata kerana 10 kerusi terbabit belum dimuktamadkan pemiliknya?

      Dan tidakkah kegagalan menyelesaikan agihan 40 kerusi Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang antara parti-parti komponen PH Pulau Pinang ini sepatutnya turut menjadi mercu tanda kegagalan DAP selaku peneraju Pakatan Harapan Pulau Pinang?

      Dan kenapakah para pemimpin PKR Pulau Pinang dan PAN Pulau Pinang langsung tidak berani bersuara bagi membongkar dan melawan tindakan yang tidak demokratik dan yang menzalimi 10 Penyelaras Dewan Undangan Negeri mereka dan rakyat di situ?

      Delete
    34. AL-QUDS akan merintih kesedihan, apabila 14 Mei ini akan dijadikan ibunegara Israel, entiti haram yang tegak atas tanah Palestin sejak tahun 1948. Syria pula saban hari menyajikan berita pembantaian kepada kita tanpa gagah, darah yang mengalir, kanak-kanak kecil yang tertimbus dalam runtuhan bangunan dan mayat-mayat berserakan tanpa pembelaan masyarakat antarabangsa.

      Muslim Rohingya pula terusir keluar daripada tanah leluhur yang didiami moyang mereka sejak ratusan tahun dahulu. Semua ini terjadi akibat tiada khilafah Islam yang memayungi ummah, tiada penjaga wilayah Islam dan paling sedih ummah bercakaran seperti kerasukan hantu.

      Ramai yang tidak menyedari tarikh 3 Mac ialah sejarah pilu ummah, akibat runtuhnya sebuah Kerajaan Islam yang telah memayungi sarwajagat dunia Islam termasuk alam Melayu. Kerajaan Islam yang berpusat di Turki itu melingkar jauh kekuasaannya sehinggalah ke Balkan di Eropah.

      Negara Turki terletak di Asia kecil dan di sebelah Tenggara Benua Eropah. Kedudukan Turki memang unik, kerana sebahagian besar wilayahnya terletak di Asia, dan sebahagian kecilnya terletak di Eropah. Kedua-dua wilayah yang terpisah ini dihubungkan dengan jambatan yang merentasi Selat Bosporus.

      Turki mempunyai sejarah panjang sebagai pusat pemerintahan Islam yang menaungi sebahagian besar ummat Islam. Khilafah Uthmaniah Turki diasaskan oleh Uthman Orthogol, berada di zaman kemuncak semasa pemerintahan Sultan Muhammad Al-Fatih yang telah berjaya menawan Kota Konstantinople daripada Byzantin.

      Kehebatan Kerajaan Uthmaniah mula semakin lemah diakibatkan oleh perancangan jahat orang-orang Yahudi Dunnama, di mana mereka ini telah memeluk Islam dengan niat untuk menghancurkan Islam daripada dalam (gunting dalam lipatan). Golongan Yahudi juga telah menduduki jawatan-jawatan penting dalam Kerajaan Turki.

      Kemuncak perancangan mereka golongan Yahudi merancang untuk menghancurkan Khilafah Islam.
      Golongan Yahudi antarabangsa melalui gerakan Freemason yang menguasai media massa telah menonjolkan Mustafa Kamal. Media massa juga telah memainkan peranan penting memburukkan Kerajaan Uthmaniah Turki terutama kecacatan peribadi Khilafah yang bergelumang dengan keseronokan.

      Di Turki, telah ditubuhkan "The Young Turks" pada tahun 1908 gerakan Yahudi ini digerakkan dengan bantuan Freemason. Golongan ini sangat agresif untuk menggulingkan Sultan Abdul Hamid II. Di negara-negara Arab lain pula semangat Nasionalisme Arab telah ditiupkan dengan menganggap Kerajaan Turki sebagai penjajah.

      Delete
    35. Negara Barat berusaha meniupkan semangat negara bangsa kepada negara-negara Arab, melalui semangat Nasionalisme Arab inilah Turki mahu dipisahkan daripada saudara-saudara Islam lainnya di seluruh dunia. Perancangan keji Yahudi ini akhirnya berjaya meruntuhkan khilafah secara rasmi pada 3 Mac 1924. Mustafa Kamal telah naik ke takhta kuasa dan mula menunjukkan kebenciannya kepada Islam dan orang-orang beriman. Seluruh dasar kerajaan telah dipisahkan daripada Syariat Islam di antaranya menurut Ahmadi Al-Aziz (1998):

      1. Tidak mengambil Al-Quran dan Hadis sebagai dasar perlembagaan dan pemerintahan negara.

      2. Golongan pemerintah (atasan) dan konco-konconya hinggalah ke menteri-menteri dan wakil-wakil rakyatnya, adalah perompak-perompak terhormat yang mengaut kekayaan rakyat untuk menjadikan mereka kaya-raya hasil menyertai politik.

      3. Kebanyakan siaran-siaran radio dan televisyen serta isi kandung majalah, 95 peratus adalah maksiat. Memang ada yang baiknya tetapi cuma sekadar 5 peratus sahaja.

      4. Terdapat binaan tugu-tugu dan patung-patung dalam negara, yang mana tugu-tugu dan patung-patung tersebut dibesar-besarkan.

      5. Muzik-muzik haram, tari-menari, bergaul bebas, panggung-panggung wayang lucah, mengangkat sembah, pendedahan aurat, arak, judi, zina dan lain-lain lagi dibenarkan berleluasa.

      6. Waktu-waktu sembahyang, masjid kosong. Majoriti manusia berkeliaran di luar masjid dengan segala bentuk urusan duniawi.

      7. Peminta sedekah, fakir miskin, anak yatim, orang-orang tua dan janda-janda disisihkan.

      8. Banyak projek yang sia-sia atau membazir, dengan menggunakan wang berjuta-juta seperti membesarkan tempat-tempat peleseran yang digunakan untuk orang-orang besar sahaja.

      9. Polis dan tentera yang sepatutnya bertugas menjaga keamanan tetapi merekalah yang banyak membuat rakyat berasa tidak aman.

      10. Para pemimpin apabila ditegur, mereka melenting dan marah-marah. Maka mereka pun berdendam dan mencari peluang mendedahkan pihak yang menegur untuk diambil tindakan.
      11. Di satu Bandar bernama Balikesir, Mustafa Kamal berucap bahawa agama terpisah dengan urusan harian dan mendakwa Nabi Muhammad s.a.w. juga telah berbuat demikian. Ini jelas menentang Al-Quran dan Sunnah.

      12. Dalam satu ceramahnya Mustafa Kamal pernah menegaskan bahawa mana mungkin sebuah Negara maju jika orangnya tidak berpakaian secara moden (mendedahkan aurat). Akibatnya ramai yang telah dibunuh hanya kerana enggan berpakaian secara Barat dan mematuhi arahan negara Turki moden.

      13. Mustafa Kamal tidak membenarkan kuasa talak pada suami (seperti yang ada dalam ajaran Islam) kerana mengikut undang-undang sivil dari Sweeden. Ironisnya, undang-undang ini diperkenalkan beberapa bulan selepas dia menceraikan isterinya.

      Kejatuhan Islam yang telah memayungi umat selama 600 tahun lebih ini akhirnya telah mewajahkan dunia Islam yang baru, kemunculan negara bangsa akibat pemetaan baru dunia Islam dengan arkitek utamanya ialah empayar Pax Britanica dan Peranchis.

      Negara umat Islam juga telah difaraidkan dan menuju titik kelemahan paling parah dengan pelebaran faham ilmaniah atau sekularisme. Umat Islam dijajah dan mengalami keterpurukan nilai serta tersudut dalam semua sektor sehingga memunculkan faham Pan Islamisme untuk mendobrak hegemoni Barat.

      Empat tahun selepas kejatuhan khilafah Uthmaniah juga menyaksikan Imam Hasan Al Banna menubuhkan Ikhwanul Muslimin untuk mengembalikan semula pemerintahan Islam, seterusnya gerakan Islam ditubuhkan di bumi umat Islam yang lain. Jamiat Islami ditubuhkan di Sub Continent, MASYUMI di Indonesia, Hizbul Muslimin di Malaya, an Nur di Turki dan pelbagai gerakan Islam kontemporari yang lain.

      Tarikh 3 Mac 1924 adalah sejarah luka umat Islam dan ianya akan kembali sembuh dengan ummah kembali berjuang untuk mengembalikan ketuanan Islam. Islam yang berdaulat, negara yang mendokong Syariat serta menjadi pembenteng kepada agama Allah sebagaimana yang telah dilakarkan dalam sejarah Khilafah Uthmaniah.

      Delete
    36. Here, I prefer to gauge his views on Mahathir’s environmentally-unfriendly record from 1981 to 2003, which Wong does not seem too concerned about.

      Does he not know that it was during Mahathir’s reign that some of the worst environmentally disastrous projects were executed? He might want to consult “The Malaysian Civil Rights Movement”, published by SIRD in 2005.

      Mahathir’s environmentally-unfriendly record

      After Mahathir took over as prime minister in 1981, he embarked on several monstrous economic projects and privatisation policies which adversely affected indigenous peoples and other marginalised communities.

      These included dams, airports, golf courses, highways, plantations, townships, logging concessions and industrial plants.

      In most of these cases, compensation was hardly adequate but, most significantly, scant regard was paid to the victims’ living conditions and environment around them.

      Mahathir even proposed a “Highlands Highway” to link all the highland resorts and to cut through the peninsula’s highland spine but this harebrained idea was thankfully defeated.

      In 1983, residents at Papan in Perak protested against dump sites for radioactive waste from a nearby factory, Asian Rare Earth Sdn Bhd, being built near their community.

      This company was jointly owned by a Japanese corporation, Mitsubishi Chemicals, and two Malaysian concerns, the Pilgrims Management Fund and BEH Minerals.

      Mitsubishi Chemicals had a similar plant in Japan but it had to shut down because it failed to comply with environmental standards there.

      The protests were successful but the government ordered the relocation of the proposed dump to Bukit Merah in 1985.

      The protests continued in the locality and the residents also took the case to the High Court.
      During the mass arrests in October 1987, activists and lawyers involved in the case were detained without trial under the ISA.

      The indigenous peoples invariably found themselves victims of so-called “development” during the 1980s.

      Already in 1979, 13 Jahai Orang Asli communities had been moved to RPS Banun in northern Perak to make way for the Temenggor dam.

      This entailed uprooting them from their traditional customary land and diminishing their resource base.

      The Bakun Dam project was given its go-ahead after Mahathir came to power.

      Environmentalists and NGOs opposed this monstrous project because it would have a generating capacity of 2,400MW when the energy needs for the whole of Sarawak was less than 200MW at the time.

      There were protests against this project throughout much of the 1980s by NGOs and indigenous peoples whose ancestral lands were to be drowned by the dam.

      They also protested against the proposed highly-polluting aluminium smelting plant to be built in Bintulu to consume energy from the Bakun hydroelectric power dam.

      Although the project had to be abandoned during the recession of the mid-1980s, at least two NGO activists were arrested and detained without trial under the Internal Security Act (ISA) during Operation Lalang in 1987.

      Eventually, in 1998, 10,000 indigenous people belonging to 15 different ethnic groups were forcibly displaced from their ancestral homes to the Sg Asap Resettlement Scheme, a fate described as “ethnocide” by a local anthropologist.

      Among those arrested under the ISA were plantation workers who worked on the Sarawak Land Development Board (SLDB) plantation at Sungai Tengit, near Miri.

      Iban workers at the SLDB plantations in the Bukit Peninjau area had carried out strike actions against the massive cuts in pay and the management had sought to evict them from their houses on the estate.

      During the 1980s, the indiscriminate logging of Sarawak’s rainforests led thousands of indigenous peoples in Sarawak to form human blockades across logging roads in order to stop the destruction of their traditional lands by timber companies.

      Penans were the worst affected because they rely on hunting and gathering the fruits of the rainforests, although the Iban, Kayan, Kenyah, Kelabit and other groups were also affected.

      Delete
    37. The logging further caused soil erosion which damaged their lands, polluted their water supplies, depleted their food sources and led to outbreak of diseases.

      At the root of these problems was the fact that the government had refused to recognise the customary land rights of the indigenous peoples of Malaysia.

      These are their basic civil rights, which are protected by state law.

      Instead, a new forest law had made it illegal to erect blockades in any logging concession.
      Solidarity with victims of environmental disasters

      Thus, instead of soiling his reputation as a green warrior by showing off Mahathir, the Father of Environmentally Disastrous Projects, Wong should invite all the victims of environmentally-disastrous projects to Bentong so that the voters will know that Wong is indeed concerned about sustainable development and the victims of disastrous projects.

      These include the people who were affected by the Papan and Bukit Merah waste dumps, Bakun Dam, the Selangor dam, the destruction of the plantation communities, the deforestation in Sarawak and Sabah, and all the other disastrous projects.

      Or, if Wong prefers, to invite personalities who are associated with the long record of environmental protection in Malaysia. Could I suggest Gurmit Singh?

      But, please, oh please, Wong, don’t stray onto the wrong track in your political career.

      Delete
    38. Muslimat PAS mesti berani membawa dan melaksanakan syariat Islam ke dalam masyarakat, lebih-lebih lagi bagi wanita yang bergerak kerja di bawah panji perjuangan Islam.

      Seruan itu dinyatakan Timbalan Pesuruhjaya III PAS Sabah, Sahar Abdul Majid ketika merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Dewan Muslimat PAS Kawasan Batu Sapi di Pusat Khidmat Masyarakat PAS Batu Sapi, di sini kelmarin.

      Jelasnya, dalam membina perjuangan Islam, Muslimat PAS perlu memperkuatkan dalaman kerana tanpa kekuatan ini tidak akan mampu melawan tribulasi dan ujian di luar.

      "Maka untuk menguatkan dalaman atau tarbiyah ini, kita kena rajin berzikir dan menghayati majlis ilmu serta menjaga tahajut malam.

      "Setiap dari kita ada ujiannya sendiri, kita jangan merasa takut dengan ujian kerana ianya akan menjadi kekuatan kepada diri kita.

      "Ibaratnya seperti pokok yang akarnya mencengkam kuat ke dasar bumi, semakin ia tumbuh tinggi maka makin banyak ujian yang akan dihadapi.

      "Tetapi kerana akarnya yang mencengkam kuat maka ia dapat menghadapinya," ungkap Sahar yang juga Yang Dipertua PAS Kawasan Sandakan.

      Menurut beliau, perkara tersebut penting agar dapat menyingkirkan sikap-sikap mazmumah dalam diri.

      Tambahnya, ujian sebagai muslimah telah bermula sejak zaman sahabiah lagi sebagai contoh dalam kisah Saidatina Sumayyah dan keluarganya yang disiksa sehingga syahid.

      "Ujian yang kita hadapi sekarang haruslah dilalui dengan sabar dan yakinlah bahawa semua ini akan mendapat ganjaran daripada Allah," pesannya.

      Pada Mesyuarat Agung Tahunan yang merupakan kali keempat diadakan itu, para perwakilan banyak membangkitkan isu penambahbaikan organisasi sesuai dalam suasana menghampiri PRU14.

      Delete
    39. CEPAT sungguh media Malaysia Dateline yang terkenal alat propaganda PAN melaporkan tentang audio suara Nik Abduh. Lagi laju dari media lain. PAN adalah satu-satunya parti yg justifikasi kewujudannya adalah atas fitnah UG yang dilontarkan kepada PAS. Tanpa tertegaknya kepercayaan orang bahawa UG itu wujud, PAN hampir tiada asas untuk kekal relevan.

      Baca molek-molek apa ditulis dalam video itu. Ustaz Zaharuddin dan beberapa rakannya dikatakan membuat perjumpaan tertutup dengan Nik Abduh minta penjelasan. Cuba dengar nada suara Nik Abduh. Itu suara bercakap dengan 'beberapa orang'kah atau bercakap depan ramai orang. Gema yang ada seolah dalam dewan yang besar. Suara yang kononnya Nik Abduh itu dengan nada kuat dan keras. Sedangkan Nik Abduh jika bercakap dalam kelompok kecil sangat terkenal nada lembut dan perlahan suara. Kecuali jika dalam perhimpunan besar.

      Jadi jika pertemuan 'beberapa orang' mereka duduk jarak 50 kaki kah sehingga kena menjerit begitu? Content, isi kandungan ucapan Nik Abduh yang berterusan dalam tempoh yang singkat itu pula, dikumpulkan segala benda kontroversi yang jadi bahan fitnah. Sangat tak munasabah.

      Biasanya kita kesan kandungan itu, satu-satu dalam rangkap yang berbeza. Orang bodoh saja yang cerita dedahkan sekali gus macam guni beras pecah. Ini pula dalam durasi 2.3 minit. Bukan dua puluh tiga minit!

      Suara Nik Abduh pula dipertikai oleh orang yang rapat dan biasa dengan beliau. Tak sama. Dalam prinsip BPMS PAS, kita tolak politik fitnah. Jika kita pun nak layan fitnah. Lagi terhormat dan cerdik jika kita percayakan fitnah liwat Anwar yang dah turun naik mahkamah dengan perbicaraan awam beserta segala bukti pendakwaan dan keputusan mahkamah berbanding fitnah tak berhujung pangkal lontar batu sembunyi tangan yang dibuat terhadap PAS.

      Tak ada bukti apa, reka bukti pun low class, main pakat sebar aku dengar dia kata...hearsay semata-mata, dan tak disokong dengan realiti sebenar yang berlaku PAS tetap lawan Umno, dari atas sampai akar umbi masih terpaksa berkorban harta benda untuk jayakan perjuangan. Kalau ada duit 90 juta, kita tak ceramah bawah khemah murahan. Kita sewa dewan hotel besar macam PAN buat konvensyen atau PH buat sidang meja bulat.

      Delete
    40. DBP sudah mati

      Permasalahan yang meruncing dalam sistem di tanah pusaka kita ini sepertimana yang diutarakan saya yakin terwujud dek kerana Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sudah mati!

      Dahulu, sosok pemikir dan pejuang tanahair seperti nama-nama yang disebut di atas ada yang menjadi tunjang kepada pembentukan dan pembangunan DBP.

      Ia suatu masa pernah menjadi sarang kepada para nasionalis untuk menterjemah buah fikiran mereka membangun dan mendidik pemikiran masyarakat dalam acuan budaya Malaysia yang pelbagai.

      Namun hari ini DBP lumpuh, masyarakat lebih mengenal DBP hanya sebagai "kamus"!

      Sedang peranan DBP itu begitu besar menjadi ejen pendesak dalam kalangan insan-insan yang berjiwa rakyat dan cintakan negara. Desakan dan peranan mereka jauh melangkau aspek bahasa semata, menggunakan persuratan, penulisan ataupun sastera sebagai medan kritik ke atas sistem dan kecurangan yang dilakukan pemerintah.

      Karya-karya DBP jauh bukan seperti jurnal-jurnal di menara gading yang tak mampu digapai oleh masyarakat hari ini, namun bersifat 'zine' dan marhaen penuh keilmuan yang membawa kesedaran.
      Matinya DBP, menyebabkan estetika sastera dan budaya dalam acuan membangun negara bangsa telah lenyap. Nah! Lihatlah karya hari ini, saya tidak mahu mengkritik jauh, namun tepuk dada tanya jiwa!

      Adakah benar penulisan dan persuratan yang mudah digapai dan seringkali dibaca hari ini benar-benar mampu mencorak dan membangun jiwa anak bangsa?

      Kerana matinya DBP dengan isi dan peranannya untuk mendidik masyarakat dalam sudut pembacaan dan juga fungsi lainnya telah membawa kita kepada kancah hari ini.

      Lihatlah jiran kita Indonesia, legasi keilmuan melalui peranan kesusasteraan mereka meresap generasi ke generasi!

      Chairil Anwar nyata "hidup 1,000 tahun" dalam jelmaan yang pelbagai, dan hari ini sebagai contoh melalui sosok seperti Ayu Utami seorang yang turut mengarang kisah cinta mungkin seperti kebanyakan penulis di Malaysia.

      Namun, ceritanya sering mendidik dan memperjuangkan soal feminisme sebagai kritik sosial masyarakat dan yang paling penting senantiasa menzahirkan kecintaan terhadap negara!

      Entah bila kita mampu dengar naskhah atau skrip dialog filem cinta karyawan Malaysia yang akan berbunyi, "Aku cintakan negaraku lebih dari aku cintakan dirimu!", jauh sekali jika nak dibandingkan dalam filem Ayat-Ayat Cinta 2 baru-baru ini sebagai contoh yang apabila dalam salah satu babak yang menzahirkan begitu bangga kecintaan terhadap Indonesia apabila si 'hero' mengatakan "Pancasila itu ada di sini (hati), namun Bhinneka Tunggal Ika ada dimana-mana."

      Sememangnya jauh, bayangkan Yahudi pun bertutur bahasa Indonesia. Sedangkan filem kita lebih gemar tonjolkan bahasa penjajah! Inilah antara peranan kecil DBP yang hilang, dan mati!

      Mungkin para pejuang yang benar cintakan negara perlu kembali menghidupkan DBP sebagai sarang dalam mencorak masyarakat dan membangun negara, sarang para nasionalis!

      Ingin saya tamatkan penulisan ini dengan sedikit rangkap bait lagu DBP dalam menggambarkan betapa besarnya tanggungjawab perjuangan tang pernah ditinggalkan para nasionalis sebelum kita!

      Hayatilah...
      "Dewan Bahasa tenaga jiwa bangsa,
      Nama dari suatu sejarah,
      Api dari suatu zaman,
      Kesaktian lidah rakyat...
      ... Dewan Bahasa kau obor kebangsaan,
      Restu dari jiwa pahlawan,
      Nyala membakar semangat rakyat,
      Kau abadi dan keramat... "

      Delete




    41. NAJIS Bin ROSAK

      Delete
  2. No 1....Pakatan taik Haramjadah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berusan Najisonal... Boleh aku ckp mcm tu?

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak7 March 2018 at 13:41

      Cai kuli najib taik jho lo haprak.....hehehe

      Delete
    3. Ameno dan orang-orang goblok pentaksub mereka wajib kita masuk Kan di dalam jamban....!!!

      Delete
    4. budin


      apa ko banding dewa dgn pemyamun

      jgn sebut lagi nama

      najibabilaaaaah


      haramzadaaah


      anak tiri dah kena sekat dgn DOJ

      ceo red porno nite tak dapek gaji


      kena mohon nenen borosmah suap nasi


      condo NY 35juta dah sita


      yg tak sita


      BATANT PELIRRR REJA AJIS



      KAAAAH KAAAHHHH KAHHHH

      KELUARHA HARAMZADAH TUN ROZAK

      Delete
    5. BARUA2 DARI PEMIMPIN FUKATAN HAPRAK


      Anonymous7 March 2018 at 00:49
      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      Delete
  3. Masih tak reti bahasa & mulut celupar budak murtad anak gampang, si kejora musibat.

    Pakatanlah Harapan Terbaik Rakyat untuk mengKHATANkan pemimpin2 umno kepala banak kolop yg korup menjahanamkan maruah, ekonomi & kestabilan negara.


    Diulangi.....

    Masih tak reti bahasa & mulut celupar budak murtad anak gampang, si kejora musibat.

    Pakatanlah Harapan Terbaik Rakyat untuk mengKHATANkan pemimpin2 umno kepala banak kolop yg korup menjahanamkan maruah, ekonomi & kestabilan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pak man


      SI TOLOL KEJORA DAH MEROYAN DEDAK KENA SEKAT. GODFATHER PANTAT JAYA DAN PANTAT AMAN DAH LINGKUP KENA CEKUP

      DANA PRU TAKDEEEEE

      woiii budinnnn


      apa ko banding dewa dgn pemyamun

      jgn sebut lagi nama

      najibabilaaaaah


      haramzadaaah


      anak tiri dah kena sekat dgn DOJ

      ceo red porno nite tak dapek gaji


      kena mohon nenen borosmah suap nasi


      condo NY 35juta dah sita


      yg tak sita


      BATANT PELIRRR REJA AJIS



      KAAAAH KAAAHHHH KAHHHH

      KELUARHA HARAMZADAH TUN ROZAK

      Delete
    2. BARUA2 DARI PEMIMPIN FUKATAN HAPRAK


      Anonymous7 March 2018 at 00:49
      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      Delete
    3. BARUA2 DARI PEMIMPIN FUKATAN HAPRAK


      Anonymous7 March 2018 at 00:49
      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      nampak sangat... huhu...

      Reply

      Zack Armstrong6 March 2018 at 21:00

      Dia naif.

      Zahid komedi pula yg tolong bagi jawapan untuk pengarah jsj tu.

      Kalau naif mcm mana boleh layak jadi pengarah jsj?

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 21:28
      zack jsj tu apekebenda

      j olok
      s ampai
      j adi


      ya 5kupang saja cancel kes 1mbabee

      dah 1000 tahun siasat 1mbabi tapi takde hasil


      sibuk dok bukak akaun kangaroo

      sedap apa lobang kangalooo


      boleh tersentak gelek kangaloo


      5kupang jer satu kes

      Reply

      Mohd Taib6 March 2018 at 21:06
      Semua nak jaga bontot masing2...tak sabar dah nak tunggu PRU14 ni..tahu lah nanti nasib masing2

      Reply

      john storm6 March 2018 at 21:11
      Ha ha haaa....

      memang mahal laa...

      klu nnti kena grill kat sana
      lagi kata tak mahal ke....

      Tengok...
      apa jadi kat sirull...

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:14
      mmg kalau dah salah x kan nak pi tuntut.mcm duit 1mdb lah.xda tuntutan...tapi kali ni polis pulak dahh..mmc makin jahanam malaysia

      Reply
      Replies

      Anonymous6 March 2018 at 22:42
      Wajib kena buang la tu gejet tu, Butang dah banyak rosak , tak function dah.....asyik kena tekan dgn MO1 je.......memang dah jahanam pom.....

      Jom ramai2, kita buang MO1 dulu dlm PRU14 nih, baru boleh dapat gejet baru yg boleh berfungsi!

      haposkanumnopasbn!!!

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:23
      Hahah org macam gn kejora bukan x tau..
      Cuma ikutkan setan yg titikkan dedak tu aje..
      Cukup untuk hidup sementara..
      Dia pike anak cucu nnti akan di biayai oleh puak dia selamanya
      Entah ada ke tidak agama dlm diri
      Kita sendiri yg tafsir..

      Reply

      Anonymous6 March 2018 at 21:31
      bila fitnah tak menjadi dah tukar topik lain..dah sah wang halal jual rumah..simpan kt luar..apa masaalah bahlol2 rejim haram pakatan..lepas ni cari bahan lain pulak nak fitnah orang..sial kau budin.

      Delete
    4. Kalah saja bn aku akan hantar pisang pi masjid. Dipersilakan wak kojola kengkang makan pisang tu.

      Delete
    5. HE..HE..HE...PISANG ORANG DAH TAK HAIRAN DAH...DAH BIASA....KALAU PULUT KUNING TU LAINLAH...

      Delete



    6. CARUT PAH PUAS PUAS KAU NAJIS DAN CHAI CHAI UMNO HAPRAK



      BUKANNYA McMc ada telor nak siasat

      nak blok web RAJA ATHEIS CELUP ISLAM YAHUDI PUN SUSAH


      anak raja terbuang mcm sisa sisa tahi kumbahan dari istana hanya tahu FITNAH sebab atheis tak pecaya hidup kembali lepas mati



      RAJA ATHEIS KEBAL DARI MCMC

      Delete
  4. Masa Di Mana Kit Siang Gelar Mahathir Buaya Yang Paling Besar Dalam Rasuah
    (Malaysian Chinese News) – Kedudukan kita dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) terus menurun. Ketua SPRM mendakwa ianya tidak adil kerana beliau telah bekerja keras untuk menghapuskan rasuah. Beliau juga menentang cadangan bahawa Malaysia sepatutnya mempunyai sistem kedudukannya sendiri.

    Dalam hal ini, penulis ini mesti memuji kemajuan yang dibuat oleh SPRM. Sekurang-kurangnya kita telah melihat pegawai-pegawai kanan kerajaan disiasat atau ditangkap pada tahun-tahun kebelakangan ini. Contoh yang baik ialah pemenjaraan bekas Menteri Besar Selangor berkaitan dengan banglo mewahnya dan penyiasatan ke atas ketua menteri Pulau Pinang kerana membeli banglo dengan harga yang rendah.

    Apabila CPI (2017) diumumkan, orang dari pelbagai parti menyerang satu sama lain. Parti pembangkang mendakwa bahawa parti pemerintah semakin korup manakala yang lain percaya bahawa Selangor dan Pulau Pinang juga merupakan punca kejatuhan CPI. Sebagai contoh, Menteri Besar Selangor memberi projek yang diswastakan berjumlah RM30 bilion kepada syarikat RM2 beberapa tahun yang lalu dan juga projek kontroversi terowong dasar laut bernilai RM6.3 bilion Pulau Pinang itu.

    Apa yang masih diingati adalah pada masa Pakatan Rakyat, Kit Siang dan Pakatan berulang kali memanggil Mahathir sebagai buaya terbesar dalam rasuah. Malah sekarang, orang masih boleh membaca tuduhan sedemikian di Internet yang dibuat oleh Pakatan Rakyat atau Pakatan Harapan serta penyokong mereka.

    Pada masa ini, penulis ini mesti mengucapkan terima kasih kepada Kit Siang kerana mengawasi Mahathir sepanjang 38 tahun yang lalu. Beliau telah bekerja keras dalam mengumpulkan dana, membuat ucapan, mengedarkan risalah, menerbitkan buku, memulakan akhbar parti The Rocket dan akhirnya membuat blog dan portal peribadinya untuk mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati dengan Mahathir. Beliau menangani kroni dan penyokong Mahathir supaya Malaysia tidak dikuasai oleh Mahathir secara bersendirian.

    Saya masih ingat Kit Siang membuat janji bahawa sebaik berkuasa, Suruhanjaya Siasatan Diraja akan ditubuhkan untuk menyiasat skandal RM100 bilion Mahathir. Saya masih muda ketika itu dan sangat berharap. Kasihan bahawa dengan penubuhan Pakatan Harapan, Kit Siang tidak berkesan dalam menghentikan Mahathir.

    Kini kedua-dua musuh ini bekerjasama untuk mengambil alih kerajaan. Seorang adalah yang paling korup dan seorang lagi anti-rasuah. Sekiranya mereka berkuasa, yang korup akan terus korup tetapi adakah yang anti-rasuah itu akan terus memerangi rasuah?

    Kita tidak lagi mendengar Kit Siang bercakap mengenai cerita lama Mahathir. Beliau tidak lagi kisah walaupun keluarga Mahathir masih memiliki 489 syarikat di negara ini atau pengumuman oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja sebanyak RM31.5 bilion dalam kerugian forex. Kita telah melihat pegawai Pulau Pinang dan Selangor yang memandu kereta mewah dan tinggal di rumah-rumah mewah. Malah, Kit Siang telah mengalu-alukan golongan muda untuk menikmati kemewahan.

    Memandangkan pilihan raya semakin hampir, Pakatan Harapan semakin kuat. Mahathir yang menurut Kit Siang memperibadikan rasuah telah membuat kemunculan semula. Dunia sekarang mempunyai persepsi dan tafsiran yang berbeza mengenai Mahathir serta usaha yang dibuat oleh Kit Siang.

    Hari ini mulut Kit Siang ditutup oleh buaya terbesar Malaysia dalam rasuah. Rakyat mempunyai tanggapan mereka sendiri sama ada ini adalah salah satu sebab yang menyebabkan CPI Malaysia jatuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simpan je kau punya persepsi..
      Esok najib umum gst 0, lusa aku sokong dia dengan syarat
      Pulangkan duit 1mdb

      Itu yg patut kau sumbat dalan kepala hotak

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak7 March 2018 at 14:42

      Xulkipli pelindong rasuah kpd kroni najib dan najib...

      Delete
  5. Isu Rampasan Kapal Equanimity Akan Lenyap, Kuda Di Argentina Masih Milik Mahathir
    Sampai ke hari ini, pihak berkuasa Indonesia mahupun AS masih belum pasti siapa pemilik sebenar kapal berkenaan. Bagaimana mereka boleh buat tuduhan kata kapal tu ada kaitan dengan 1MDB? Isu rampasan kapal ini boleh dikatakan sudah lenyap memandangkan tiada apa-apa tindakan boleh dilakukan kerana tidak ada bukti.

    Di Malaysia, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata sehingga hari ini Polis Diraja Malaysia (PDRM) masih belum menerima apa-apa permintaan dari pihak DOJ atau Indonesia untuk bantuan siasatan bersama atas rampasan kapal berkenaan.

    “Pihak DOJ dan pihak berkuasa Indonesia masih belum menghubungi kami,” katanya dalam satu sidang media semalam.

    Sebelum ini, ketika DOJ membuat sidang media berkenaan saman sivil ke atas 1MDB, Peguam Negara Tan Sri Mohamad Apandil Ali memaklumkan pihak AS tidak ada membuat sebarang permohonan rasmi untuk menjalankan siasatan dalam kes itu yang melibatkan syarikat Malaysia.

    Kes ini akan lengyap sebab pembangkang guna DOJ untuk tutup kes skandal tanah di Ijok dan juga skandal salah guna kuasa Pakatan Harapan di negeri-negeri ditadbir mereka. Bagaimanapun, berpuluh ekor kuda di Argentina yang milik Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad akan kekal terus menjadi miliknya selagi wang hasil pembelian ladang berkenaan tidak boleh dibawa balik.

    Tahun ini, Mahathir mesti akan ke Argentina untuk menunggang kuda dan melihat ladangnya di sana. Berapa kali desakan dibuat pun, Mahathir akan menafikan dan tidak mengaku bahawa dia ada memiliki berpuluh ekor kuda. Pada tahun 2016, Mahathir sendiri mengaku dihadiahkan 40 ekor kuda oleh rakan.

    “Saya banyak kuda, ada dekat 40 ekor kuda. Ramai yang beri kuda pada saya, bukan saya beli.

    “Saya nak beli dua ekor kuda dari Pakistan (dahulu). Bila Presiden Zia Ul Haq (ketika itu) dengar saya nak beli kuda, dia bagi dua-dua, saya tak payah beli,” kata Mahathir.

    Selepas itu, kali ini kata beliau tidak pernah beli kuda pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sape yg boleh sahkan kuda milik tun madey?...

      Delete
  6. DAP Akan Persalahkan Sesiapa Sahaja Asal Menang Pilihanraya
    Peperangan propaganda dan persepsi yang paling dasayat dalam sejarah pilihanraya akan berlaku pada pilihanraya 14 ini. Perkara ini banyak dijangkakan oleh banyak pihak setelah melihat perkembangan politik yang tidak seimbang diantara pihak kerajaan dan pembangkang.

    Ketidak seimbangan ini berlaku apabila pihak pembangkang cuba sedaya upaya untuk menutup janji-janji palsu yang mereka buat terhadap pengundi sejak PRU12 dahulu yang masih tidak tertunai lagi.

    Bukan itu sahaja, tindakan persepsi ini adalah bertujuan juga untuk menutup segenap kelemahan pihak pembangkang yang mana telah gagal menjaga kebajikan rakyat dan menafikan hak hak rakyat yang sepatutnya diberikan.

    Ketika ini ia didorong dengan kecenderungan media dalam talian anti pemerintah mempengaruhi pemikiran dan persepsi golongan sasar untuk memandang negatif terhadap UMNO dan kerajaan. Ketika ini berbagai slogan akan diwujudkan untuk mempengaruhi pemikiran rakyat.

    Bercerita tentang slogan, rakyat sudah pastinya telah melihat berbagai slogan yang telah dibuat untuk menjatuhkan kredibiliti pemimpin dimana mana pihak sekali pun termasuk menguasai pemikiran rakyat.

    Diantara slogan yang dianggap berjaya menundukkan pemikiran orang Melayu ialah “ubah” dimana dengan slogan tersebut telah tumbangnya dua buah negeri dan yang kini sedang menuju kehancuran dan kebinasaan.

    DAP serta sekutunya pada tahun pilihanraya ini sedang berhempas pulas untuk meyakinkan rakyat dengan slogan “Selamatkan Malaysia” yang telah diberikan versi baru oleh DAP. Sebelum ini versi lamanya ialah “Malaysia yang gagal” telah digunakan sejak 1970 lagi oleh DAP.

    Sebagaimana kita ketahui DAP akan melakukan apa sahaja untuk mempengaruhi rakyat. Dan slogan “ Pru paling kotor” sudah mula dikeluarkan oleh DAP dan sekutunya untuk memperlihatkan ketidak adilan berlaku dalam pilihanraya.

    Mungkin isu pengundi hantu sudah tidak relevan lagi apabila terbongkarnya penipuan 40 ribu bangla yang dikatakan akan mengundi bagi pihak Barisan Nasional oleh DAP sehingga ianya mencetuskan insiden yang tidak diingini berlaku di pusat mengundi.

    Pilihan Raya Umum ke-14 dijangkakan akan menjadi “ibu kepada semua PRU” dan bakal menjadi pilihan raya paling kotor pernah diadakan. DAP akan lakukan apa sahaja untuk memastikan minda rakyat akan dipesongkan dari nilai fakta yang sebenarnya.

    Situasi politik menjelang PRU14 amat berbeza. Ini adalah kerana pada PRU13 yang telah berlalu DAP terutama Azmin dan Guan Eng belum lagi dibebankan dengan skandal rasuah, penyelewengan, skandal yang melibatkan tanah, kilang haram dan hal-hal buruk yang lain.

    Jika dahulu PAS merupakan penyumbang kepada undi kerusi DAP yang begitu banyak sekali, namun sekarang DAP sudah kehilangan PAS dan kehadiran PPBM pula dilihat tidak mampu bersaing dengan kekuatan yang ada PAS seperti sebelum ini.

    DAP dalam usaha untuk memecahkan PAS telah menganjurkan satu Parti yang dinamakan Amanah yang mana dilihat hanya koleksi balaci semata mata. Untuk menjatuhkan PAD , DAP terus melebelkan PAS sebagai rakan de facto UMNO dan BN.

    Pada masa yang sama sekarang DAP semakin rancak bermain isu perkauman dan sentimen agama semata-mata mahu memenangi undi kaum Cina yang mula tidak percayakan DAP. DAP terus mengapi apikan MCA dalam hal ini dan melebelkan MCA sebagai parti yang mengabaikan kaum cina.

    Matlamat DAP diwaktu ini dilihat amat kritikal dan saat ini ialah untuk memberi gambaran salah kononnya Barisan Nasional sebagai gabungan yang diterajui UMNO semata mata. DAP juga cuba memecahkan Barisan Nasional kepada MCA, MIC dan UMNO sebagai politik yang mengamalkan perkauman.

    ReplyDelete
  7. BERSATU KITA TEGUH
    BERCERAI KITA ROBOH

    MARA TERUS PAKATAN HARAPAN

    ALLAHU AKBAR!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HE..HE...HE...

      BERCERAI....KITA KAHWIN LAGI....

      Delete
  8. Barisan Nasional digambarkan oleh DAP sebagai parti orang Melayu semata-mata – yang dianggap bahaya untuk orang Cina. Perdana Menteri Najib pula digambarkan sebagai ahli politik yang paling dibenci dalam sejarah Malaysia semata-mata mereka mahu UMNO dilihat sebagai racun kepada pengundi Cina.

    Namun tiada siapa menjangka Pakatan pembangkang akan berpecah dengan PAS dan membawa kepada kemasuka Mahathir Mohamad kedalam pakatan DAP dan berkerjasama dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Kerjasama mereka telah banyak mengubah minda rakyat terhadap penipuan yang dilakukan oleh Pakatan Harapan dan ianya telah mengubah wajah politik Negara dimana barisan pihak pembangkang yang diketuai oleh DAP sebagai pakatan kleptokrat yang rakus.

    Jika rakyat memberikan kemenangan kepada Pakatan Pembangkang dalam pilihan raya akan datang hanya bakal menjadikan Malaysia berada di bawah pemerintahan kleptokratik dan memberi kesan besar kepada generasi baru.

    Jika Pakatan Harapan menang, skandal DAP dan penyelewengan yang dilakukan di dua buah negeri pembangkang tidak akan dibangkitkan lagi dan ianya akan kekal sebagai luka yang parah untuk rakyat Malaysia dan menyakiti kita dengan kerugian berpuluh bilion Ringgit dalam masa mendatang ini.

    Jika pembangkang menang, GST akan kekalkan juga sebagaimana ditetapkan pada kadar tidak tetap bermula 0% dan kenaikan GST akan dilakukan bergantung kepada situasi semasa dan akan terus meningkat kadarnya seperti mana trend dunia.

    Memenangkan pembangkang dalam pilihanraya akan datang sekali gus mengakibatkan pendapatan sebenar kita akan gagal berkembang dan kos sara hidup akan meningkat lagi. Peningkatan ini disebabkan kenaikan cukai yang melampuai batasan serta tanggungan kenaikan gaji yang tiada hadnya oleh pembangkang sebagaimana berlaku di Pulau Pinang dan Selangor.

    Perkara yang paling penting sekali ialah pembangkang tidak akan wujud perpaduan nasional kerana rakyat Malaysia akan diasing-asingkan dalam ruang kaum – di mana orang Melayu dianggap tidak cukup berjaya, orang Cina dikelaskan sebagai yang bijak dan dipercayai, dan orang India dipersalahkan dalam masalah gangsterisme.

    Sabah dan Sarawak pula dilayan seperti jajahan British sedangkan mereka sepatutnya menjadi rakan setara dengan Semenanjung dalam Persekutuan Malaysia. Perkara ini dapat dilihat bagaimana penghinaan dilakukan pemimpin DAP terhadap masyrakat Sabah dan Sarawak yang dikatakan bercawat.

    Sejak 1969 DAP terus dan akan terus memainkan sentimen kaum dan agama sebagai senjata untuk terus kekal meneruskan agenda memecahkan keharmonian kaum dalam Negara ini. Perpaduan dilihat oleh DAP sebagai musuh utama yang menghalang pergerakan yang mereka lakukan.

    Jadi segala bentuk propaganda yang bakal dimainkan oleh DAP seharusnya dilihat sebagai ancaman yang akan membawa satu natijah yang amat buruk untuk Negara dan juga rakyatnya. Seharusnya pada Pilihanraya akan datang rakyat yang cintakan keamanan terus menolak DAP dan memilih barisan nasional.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti besi buruk sedang buat jualan murah ke ni...eeeeiii tak minat le

      Delete
  9. Pilih Pemimpin Perjuangkan Seks Bebas Atau Pemimpin Jaga Kebajikan Rakyat?
    Pilihanraya semakin hampir, sekarang kita sedang melihat aturan strategi isu yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang untuk dijadikan peluru bagi menjatuhkan kerajaan. Isu yang sudah tidak relevan dibangkitkan semula.

    Sebenarnya pihak pembangkang sudah ketiadaan isu untuk diserang kepada pihak kerajaan, malah mereka mencipta isu yang sudah bertahun tahun dimainkan untuk dijadikan bahan baharu. Namun semuanya gagal untuk diberikan penjelasan yang sepatutnya.

    Serangan bukan sahaja bertujuan untuk menjatuhkan sebuah kerajaan yang mementingkan kebajikan dan keperluan fizikal rakyat dalam Negara ini, Malah pembangkang sedang cuba menghidupkan amalan fahaman songsang agar ianya berkembang biak dan menjurus kepada kemurtadan umat Islam.

    Menyebut tentang kemurtadan yang bakal berlaku, pihak pembangkang menjanjikan berbagai kebebasan yang tidak masuk akal termasuklah untuk mengiktiraf perkahwinan sejenis dan amalan seks bebas didalam Negara ini.

    Seks bebas ini diperjuangkan oleh pakatan pembangkang dengan menyediakan berbagai kemudahan sokongan termasuk pemberian kondom percuma disamping sokongan yang diberikan oleh NGO yang menuntut menghalalkan perbuatan terkutuk dalam agama Islam untuk diberikan sebagai hak manusia.

    Agenda ini bukan datangnya dari masyarakat di Malaysia , tetapi ianya telah diserapkan kedalam minda kepimpinan Pakatan pembangkang yang bertindak sebagai proksi barat untuk melakukan penjajahan melalui amalan demokrasi serta hak hak asasi.

    Oleh yang demikian rakyat Malaysia hanya mempunyai pilihan yang besar yang wajar dilaksanakan dengan sebaiknya apabila menjelang pilihanraya akan datang dengan terus mengekalkan kerajaan pimpinan Islam bagi meneraju Negara ini agar terselamat dari ancaman malapetaka dari Allah.

    Rakyat Malaysia juga harus melihat betapa kerosakan yang telah dfilakukan oleh pembangkang dalam memerintah dua buah negeri yang dahulunya amat maju dan makmur dalam pentadbirannya serta mementingkan hak hak rakyat.

    Perlu diingatkan lagi bahawa, rakyat Malaysia yang mana terdiri dari jumlah terbanyaknya adalah orang Islam terus melihat dan muhasabah diri dengan tindakan dan impaknya dalam memilih pemimpin dalam Negara ini. Jika sikafir yang dipilih, maka kita akan melihat bagaimana hasiulnya yang sedang berlaku dinegara Teluk sekarang.

    Sekarang kita dapat melihat perkara ini sedang berlaku dalam Negara kita sendiri. Orang Melayu Islam berbangga dengan apa yang mereka katakan satu perjuangan sedangkan di satu sudut yang lain telah memijak maruah Islam, Negara dan mereka juga agak berbangga dengan “ulama” kafir yang memacu Islam mereka.

    Dengan pemudah cara yang dikekalkan didalam pembangkang, pihak barat dapat melaksanakan agenda mereka tanpa rasa canggung dan terus dapat dilaksanakan dengan mudah sekali. Dana Dana yang disalurkan melalui NGO NGO yang dipilih sebagai platform mengembangkan dakyah mereka.

    Kemudahan dana ini digunakan oleh pihak pembangkang untuk menghancurkan dan mengganggu gugat kestabilan politik, keamanan dan menjadikan pegangan agama dicelarukan.Pihak Barat dalam diam telah berkerjasama untuk mengangkat proksi sebagai pemerintah Negara.

    Bagi pihak pembangkang perkara diatas bukan perkara baru diperkatakan, malah hasrat mereka untuk menjadikan Malaysia ini sebagai sebuah Negara yang tidak tertakluk kepada system amalan Islam sudah lama diperjuangkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apakah awak merompak duit rakyat..
      Jawab yes or no sahaja.

      Tulis panjang² nak membelit, auta temberang buat apa

      Delete
    2. Saya tak ingat

      Delete
    3. Tapi hang ingat kat Jho Lok kan?
      Kihkihkih

      Delete
  10. Lim Kit Siang dan DAP sudah bercakap nada yang sama sejak tahun 60an lagi. Malah pada 1978, Kit Siang turut menulis sebuah buku berjudul ‘Bom Jangka di Malaysia’ di mana dia memberi amaran kononnya Malaysia akan bankrap dan menjadi negara gagal tidak lama lagi.

    Negara gagal, Negara yang bangkrup dan selamatkan Malaysia adalah slogan yang menunjukkan betapa kesungguhan DAP untuk memerangkap rakyat Malaysia dengan isu isu remeh yang dikatakan kegagalan sesabuah Negara.

    Tetapi pada masa yang sama Kit Siang terus menutup kegagalan pentadbiran Pulau Pinang sebagai sebuah negeri yang mementingkan nisu berkaitan rakyat , malah kini Pulau Pinang sudah terkenal sebagai sebuah negeri rasuah yang paling tinggi di Malaysia.

    Kehebatan rasuah ini telah menaikkan indekz rasuah Malaysia dimata dunia, Penyumbang terbesarnya ialah dikalang pemimpin pembangkang yang ada termasuk Azmin Ali yang mana telah melakukan banyak penyelewengan dan untuk rakyat.

    Tidak dapat dinafikan lagi bahawa pemimpin pembangkang telah mempunyai masalah moral yang berat. Proksi dikalangan pihak pembangkang akan menarik sesiapa sahaja dengan kemudahan dana yang diberikan digunakan untuk menghancurkan keamanan di Malaysia.

    2018 dan menjadi tahun ke-40 bagi tuduhan Kit Siang yang tidak berasas ini. Hakikatnya yang perlu ditelan Lim Kit Siang dan DAP, bukan sahaja Malaysia tidak bankrap malah kita dapati pemimpin DAP semakin kaya hasil penipuan dana rakyat untuk kepentingan diri mereka.

    DAP dan pemimpin PKR serta PPBM adalah pemimpin yang mengamalkan amalan kleptokrasi yang telah menyebabkan rakyat kerugian berbillion ringgit. Dan rakyat dirompak oleh pemimpin DAP dan PKR dalam terang dalam jumlah yang besar dibuat melalui alasan pembangunan.

    Sebenarnya, Malaysia sebenarnya tidak perlu ‘diselamatkan’ oleh DAP. Mereka hanya mahir membuat propaganda palsu, dari berdozen-dozen dakwaan, yang digunakan oleh DAP untuk menjulang imej pemimpin mereka dan untuk mendapatkan publisiti yang semestinya dengan niat hanya mahu menjatuhkan kerajaan dengan dakwaan palsu mereka.

    Propaganda dengan menyemai perasaan kebencian diminda rakyat untuk membenci kepada kerajaan. Isu-isu yang tidak masuk akal serta penghinaan terhadap kedaulatan Negara dilakukan diatas jalanan oleh warga peribumi sendiri.

    ReplyDelete
  11. Duit 1MDB Tidak Hilang, Yang Hilang Adalah RM31.5 Bilion Duit Bank Negara
    Semakin dekat dengan pilihan raya umum ini, semakin galak pembangkang memainkan isu kononnya duit 1Malaysia Development Berhad (1MDB) hilang. Naik muak mendengarnya tapi itulah yang dijajanya setiap hari dengan matlamat fitnah yang ditabur itu akan melekat di kepala pengundi.

    Dalam erti kata lain, pembangkang sebenarnya menghina intelektual rakyat Malaysia dengan menyebarkan cerita basi dan tidak betul itu. Sudah lebih tiga kali cerita itu diulang ulang sejak tahun 2015 lagi.

    Sedangkan siasatan sudah pun selesai dijalankan terhadap 1MDB. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) telah menyiasat 1MDB dan tiada kesalahan dikesan pada syarikat itu.

    PAC sendiri dianggotai oleh beberapa orang ahli parlimen pembangkang dan mereka sendiri memperakukan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bebas daripada tuduhan penyelewengan melibatkan 1MDB, jadi apa lagi yang pembangkang mahu?

    Malah Tan Seng Giaw, Timbalan Pengerusi DAP yang menemui kebenaran tentang 1MDB bila berada dalam PAC, kini sudah disisihkan oleh DAP hanya kerana Tan Seng Giaw sudah berjumpa dengan kebenaran dan cerita yang sebenar.

    Dulu Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad sibuk mengatakan bahawa 1MDB kehilangan RM42 bilion, namun lama-kelamaan apabila penjelasan diberikan, beliau tidak lagi menjadikan ia sebagai bahan kempen.

    Sebaliknya Mahathir menggunakan cara lain dengan menyifatkan ibadat haji yang dilaksanakan di bawah Program Khas Haji Perdana Menteri- Yayasan 1MDB tidak mendapat haji mabrur.

    Disebabkan keangkuhan itu, Mahathir telah dikecam oleh orang ramai termasuk mufti-mufti yang memintanya berhenti daripada menghakimi orang lain.

    Ketika Mahathir sibuk mengata mengenai 1MDB, beliau terlupa akan kehilangan RM31.5 bilion oleh Bank Negara Malaysia akibat urus niaga mata wang asing, semasa beliau menjadi Perdana Menteri dulu.

    Siasatan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berhubung kes itu telah diadakan dan Suruhanjaya tersebut percaya bahawa Perdana Menteri ketika itu merelakan tindakan Menteri Kewangan yang mengakibatkan bank pusat mengalami kerugian berjumlah RM31.5 bilion.

    Keputusan itu dicapai selepas inkuiri terbuka diadakan dengan memanggil 25 saksi dan mengambil kira pelbagai bukti dokumen yang relevan. Suruhanjaya itu mempunyai alasan kukuh untuk membuat kesimpulan bahawa BNM mengalami kerugian berjumlah RM31,5 bilion akibat urus niaga forex pada 1992, 1993 dan 1994.

    Bukan itu sahaja, malah bekas editor Asian Wall Street Journal, Barry Wain, dalam buku tulisannya Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times telah mendakwa bahawa Mahathir membazirkan wang negara sebanyak RM100 bilion.

    ReplyDelete
  12. Takutkan dap ni amalan karut, syirik, munafik umno, jangan bawa ke sini.

    ReplyDelete
  13. Bukan itu sahaja, malah bekas editor Asian Wall Street Journal, Barry Wain, dalam buku tulisannya Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times telah mendakwa bahawa Mahathir membazirkan wang negara sebanyak RM100 bilion.

    RM100 bilion dalam 1990 mungkin bernilai RM389 bilion sekarang ini. Wain turut mendakwa berlaku banyak kegiatan rasuah dan salah guna Dasar Ekonomi Baru (DEB) ketika Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri selama 22 tahun.

    Mahathir bagaimanapun tidak pernah menyaman Wain menyebabkan dakwaan itu kekal. Memandangkan beliau tidak menyaman Wain, adakah ini bermakna tuduhan itu benar?

    Pembangkang kini cuba menanam kembali isu 1MDB dalam kepala rakyat kononnya ia telah diseleweng. Macam-macam yang ditabur hinggakan fitnah kononnya Najib akan ditangkap oleh FBI dan Interpol jika beliau keluar negara.

    Lukisan, kapal terbang dan kapal layar yang dikaitkan dengan Jho Low itu tidak dibeli dengan duit 1MDB. Baca pautan ini :



    Begitu teruk sekali fitnah dilemparkan. Namun Najib membuktikan itu semua hanya fitnah malah beliau bebas ke luar negara. Sejak tuduhan itu dibuat yakni pada 2016, cuba kira sudah berapa kali Najib ke luar negara?

    Bahkan beliau sudah sampai ke Amerika Syarikat, tetapi tiada pula FBI menangkapnya. Kesimpulannya janganlah percaya akan tohmahan pembangkang. Kerana terdesak hendak kuasa, pembangkang akan berdusta dan mereka cerita cerita yang dibuat dari luar negara.

    Usah biar minda kita terperangkap dengan laporan palsu dan berita dari portal Sarawak Report yang dibiayai oleh dana George Soros, penyagak mata wang antarabangsa ini untuk menjajah Malaysia.

    Diulang sekali, apa yang Mahathir tulis dalam blognya baru baru ini mengenai kehilangan duit 1MDB adalah tidak betul. Yang betul betul hilang adalah duit di Bank Negara dulu. Hilang entah ke mana. Mahathir jawab ‘tidak tahu” sahaja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagaimana barry wain memperolehi data?... Rekaan semata2

      Delete
  14. GE14: ‘BN Will Win Between 125 And 140 Seats’
    The head of a local prominent think-tank today predicted that Barisan Nasional will be able to retain power in GE14 by winning between 125 and 140 seats but Pakatan Harapan will win a greater share of popular votes.

    In the last general election, BN won 133 seats in the 222-seat Dewan Rakyat but the then opposition pact Pakatan Rakyat gained 50.87% of the popular votes.

    “Although there are strong undercurrents at work, Pakatan Harapan will not be able to overcome the power of incumbency which PM Najib Razak and Umno/Barisan enjoy,” said Asian Strategy and Leadership Institute CEO and director Michael Yeoh today.

    “Umno is expected to win back several seats from PAS, PKR and Amanah,” he added in an article which was published in The Star today.

    He also said that the Mahathir factor may favour Pakatan in Kedah with a possible win of the state government.
    “However, with Mukhriz Mahathir out of Kedah Umno, Umno appears more united than before and this could reduce internal bickering and sabotage.

    “An Umno-PAS unity government in Kedah cannot be ruled out to prevent a Pakatan state government,” he added.

    As for Kelantan, Yeoh said that three-cornered fights and the absence of former menteri besar Nik Abdul Aziz Nik Mat may make it harder for PAS to retain the state government.

    However he added that a PAS-Umno coalition in Kelantan could not be ruled out, neither can a straight narrow win by Umno.

    He also said that it was uncertain if DAP can deliver the Chinese votes to Amanah in GE14.

    “The greater challenge facing Amanah is whether the traditional PAS voters will still solidly remain with PAS or are willing to vote for Amanah.

    “The prognosis for Amanah doesn’t look good as PAS may win several seats in a contest against it. This may even result in these seats being won by Umno.

    “In the final analysis, Umno may win between 85 and 100 seats, MCA can win between five and 12, and Gerakan may win one to three seats. MIC is likely to win two to four seats,” added Yeoh.

    Shafie factor in Sabah

    Yeoh also predicted that BN’s vote bank in Sarawak is set to remain with Parti Pesaka Bumiputra Bersatu (PBB) retaining all their seats.

    He said Parti Rakyat Sarawak (PRS) should also retain its current seats.

    “Should SUPP and UPP resolve their conflict and merge before the election, they are likely to win two to three additional seats.”.

    In Sabah, he said, Umno would still retain power but will face a strong challenge from Shafie Apdal’s Warisan, which appears to be flushed with cash.

    In these likely scenario, Yeoh said that Najib looks set to remain in office as prime minister.

    However he added that what would be interesting post-GE14 is the Umno party elections.

    “In the Umno party elections to be held after GE14, it will be interesting to see the next line-up of vice presidents because from that rank will emerge the future leadership of the country.

    “What matters more to Umno is not how many seats BN will win but how many Umno would.

    “If it maintains or increases its seats even though other BN parties fare less well, the PM’s position would be secure. All indications are pointing to Umno winning more than it did in 2013,” he said.

    ReplyDelete
  15. TOLAK MAHATHIR KERANA DIA PERNAH DIFATWA SEBAGAI PEMIMPIN FASIK
    Sebenarnya Mahathir bukanlah seorang pemimpin yang terbaik dalam zaman ini. Dia telah difatwakan sebagai pemimpin yang fasik.



    Bagaimana pula alasan untuk kita mengikut telunjuk seorang pemimpin fasik ini? Apakah kita sudah tiada pilihan lain untuk melantik pemimpin kepada negara ini?



    Untuk mereka yang tidak tahu, Pengerusi Pakatan Harapan itu pernah difatwakan sebagai seorang pemimpin fasik oleh ulama’ tersohor dunia iaitu Sheikh Dr. Yusof Al-Qardhawi pada tahun 1998 dahulu.



    Ini bukanlah perancangan propaganda pro kerajaan, sebaliknya ia didedahkan sendiri oleh seorang Aktivis BERSIH di dalam sebuah majlis bersama penyokong mereka sendiri.



    Yusof Al-Qardhawi mengeluarkan fatwa berkenaan semasa kes liwat 1 melibatkan Anwar Ibrahim yang akhirnya menunjukkan bagaimana dia dihukum penjara dan dilucutkan segala jawatannya oleh Mahathir.
    “Dalam prosiding mahkamah pada kes liwat pertama itu, Yusof Al-Qardhawi, ulama’ Islam ya, telah mengisytiharkan bahawa Dr Mahathir adalah seorang fasik.



    “Bermakna, segala persaksian oleh Dr Mahathir, percakapan Dr Mahathir itu tidak boleh diterima selama-lamanya. Dan mengikut hukum qazaf, Dr Mahathir itu wajib disebat 80 kali kerana gagal membawa 4 orang saksi,” katanya.



    Atas faktor inilah ramai dari kalangan aktivis BERSIH dan Reformasi 1998 yang beragama Islam masih lagi tidak bersetuju tindakan kepimpinan Pakatan Harapan melantik Mahathir sebagai calon Perdana Menteri serta bersekongkol dengannya.



    Persoalan besar timbul, bagaimana seorang pemimpin yang difatwa fasik oleh ulama’ terkemuka dunia boleh lagi dipilih untuk menjadi calon pemimpin nombor satu sebuah negara Islam?

    ReplyDelete
  16. JIKA PPBM TIDAK MAMPU JAGA MELAYU DAN ISLAM, APATAH LAGI PAN, PKR & DAP
    Namun hakikatnya PPBM tidak boleh menjadi seperti UMNO malah parti yang dibimbing oleh bekas Perdana Menteri selama 22 tahun, Mahathir Mohamad itu tidak mampu menjaga Melayu dan Islam.

    Ia didedahkan sendiri oleh bekas pengasas PPBM dan orang kuat parti itu, Anina Saadudin. Beliau yang juga bekas Ketua Srikandi PPBM mendedahkan hakikat sebenar mengenai parti itu. Katanya PPBM merupakan parti yang paling kecil dalam Pakatan Harapan.

    Justeru kekuatan kecil yang ada pada PPBM untuk bersuara hanyalah disebabkan Mahathir semata-mata. Jika tiada Mahathir, maka PPBM akan dipinggirkan kerana pemimpinnya yang lain iaitu Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir tidak mempunyai pengaruh yang cukup besar dalam PH.

    Jika Mahathir sudah tiada lagi, Muhyiddin dan Mukhriz tidak mampu untuk menjadi dominan atau ketokohan dalam Pakatan Harapan. Apatah lagi DAP merupakan sebuah parti dominan yang sukar untuk disentuh oleh sesiapa.

    “Pakatan Harapan didominasi oleh DAP. Dalam Pakatan Harapan itu pernah ke kita dengar mereka memperjuangkan untuk orang Melayu. Macam mana dia nak memperjuangkan agenda orang Melayu kerana DAP berada di situ.

    “Parti PPBM baru berusia dalam dua tahun, jumlah keahliannya sangat kecil, hanya 100,000 di dalam Pakatan Harapan itu sendiri. PPBM adalah parti yang paling kecil,” kata Anina dalam program Sembang-sembang Je yang disiarkan secara langsung di Facebook Utusan Online pada 6 Mac lalu.

    Sekiranya PPBM yang kononnya sebuah parti ‘duplikasi’ kepada UMNO itu pun teragak-agak mahu perjuangkan nasib orang Melayu dan agama Islam, apatah lagi PAN dan PKR? Bolehkan mereka diharapkan untuk memperjuangkan hak orang Melayu dan Islam?

    Januari lalu, Ketua Pemuda PPBM, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman pernah menyatakan bahawa kemungkinan besar PPBM akan dibuka kepada semua kaum dan beliau menjangkakan PPBM) cuma akan bertahan sebagai parti Melayu dan Bumiputra sehingga selepas Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan.

    Katanya, tempoh paling PPBM bertahan adalah 10 tahun selepas membentuk kerajaan ekoran beliau tidak yakin parti mampu bertahan sebagai sebuah parti berasaskan sebuah kaum semata-mata.

    “Parti berasaskan sebuah kaum sahaja tidak akan bertahan lama. Sepertimana saya katakan secara terbuka kepada media dan kepada pemimpin tertinggi parti, saya jangkakan setelah kita mengambil alih Putrajaya, dan melakukan reformasi institusi diseluruh media dan memastikan pendidikan tidak lagi berasaskan kaum, saya rasa dalam tempoh 10 tahun atau dua penggal, BERSATU dan kemungkinan besar UMNO akan membuka kepada semua kaum,” katanya dalam sesi temubual bersama Radio BFM.

    Persoalannya mana mungkin sebuah parti berbilang bangsa mampu perjuangkan orang Melayu dan agama Islam sebagai prinsip utama mereka?

    Sedangkan PKR dan DAP yang dianggap berbilang bangsa itu pun tidak mampu menguatkan orang Melayu dan agama Islam, apatah lagi PPBM yang baru berusia ‘setahun jagung’ ini.

    Justeru, Pakatan Harapan tidak akan mampu menjadi juara kepada orang Melayu dan tidak akan sesekali meningkatkan martabat kesucian agama Islam di Malaysia jika mereka peroleh kuasa. Akhirnya, Malaysia akan menjadi sebuah negara sekular.

    ReplyDelete
  17. mo1 elokla berkemas2 dn ikut cina jolow mnyorok kt mana2 lautan sampai tenggelam.

    amat malang memilih bn kerana mo1 adalah jholow yg dibela oleh balacinya bn.

    bn telah mnyebabkn negara ini diperintah oleh seekor cina gemuk jholow. bkn dap sepeeti yg diwayangkn filem buruk bn.

    jolow adalah maharaja negara ini dn wajib bg semua rakyat samada umno atau ph utk menendang jolow dlm penjara.

    amat bodoh pejuang melayu umno jika mngekalkn kuda tunggangan jolow yg sedang memerintah sekarang.

    jgn fikir lg..ketepikn semua sampah2 hujah dungu penjilat walaun dn balaci jolow. hanya yg ada wajib mngundi ph.

    ReplyDelete
  18. MAHU BANTU KRONI TENAT ANTARA SEBAB TUN M MAHU RAMPAS KUASA
    Umum tahu Tun Mahathir amat di kenali sebagai ” Bapa Kronisma” negara.

    Tiada boleh di pisahkan kisah zaman Tun Mahathir berkuasa jika tidak di selitkan kisah amalan kronisma nya.

    Kisah Tun Mahathir dan para kroni serta proksi kaya nya mula di ketahui ramai rakyat sebaik sahaja Tun Mahathir mula menyerang Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak.

    Walau pun Tun Mahathir bersungguh sungguhmahu membunuh jenama “Najib Razak” dalam proses menjatuhkan Presiden UMNO yang enggan jadi “Pak turut” nya , nama nya juga menjadi “collateral damage” kerana tindak balas pihak menyokong Najib Razak.

    Lebih malang lagi , Tun Mahathir hanya mampu mencipta isu 1MDB kerana Najib Razak tidak ada kisah lampau hitam seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    Maka dengan isu 1MDB itu lah Tun Mahthir bergantung harap dan bermati matian mengguna kan nya sebagai alat.

    Boleh di kata kan pada awal serangan Tun Mahathir , terlihat Tun M berada di posisi menang dan popular mengalah kan Najib.

    Namun hari demi hari sebalik nya pula berlaku , Tun Mahathir tidak lagi di hormati kerana dalam pendedahan melampau nya serta ketiadaan batas agama dan adab kini Tun Mahathir berada di posisi bertahan.

    Di kata kan satu untuk Najib, lima kembali kepada Tun sendiri.

    Rakyat mana lagi yang tidak tahu kisah Tun Mahathir menggunakan kuasa dari UMNO untuk memperkaya kan anak dan sahabat nya.

    Rakyat mana lagi yang tidak meneka Tun Mahathir sembunyi kekayaan dan dana pada para kroni nya.

    Baru baru ini , dalam usaha Tun memalukan Najib di kampung dan ceruk , kisah Tun Mahathir dengan hobi kaya nya membela kuda tersebar luas.

    Kisah ini mengalah kan kisah mewah anak Mukhriz yakni cucu Tun Mahathir.

    Walaupun Tun cuba menafikan dia ada Kuda , tetapi video lama Tun sendiri menceritakan dia memiliki 40 ekor kuda.

    Mungkin kerana ghairah mahu menghentam Najib dan faktor umur , Tun terlupa apa yang dia ,kata sebelum ini.

    Kembali kepada tajuk di atas . seorang kroni Tun Mahathir yang terkenal membeli tanah untuk membina KLCC dengan murah dan menjual tanah itu dengan harga mahal berlipat kali ganda kepada Petronas kini perniagaan nya berada di dalam nazak.

    Khabar nya semua hasil yang di kutip nya di Malaysia hasil bantuan Tun Mahathir melalui pemberian IPP , lesen MAXIS dan ASTRO akan lenyap dan pupus pada kesilapan perniagaan di India.

    Jika pentaksub Tun Mahathir berseronok dengan kisah Jho Low yang di khabarkan kapal mewah nya di tahan di Indonesia (ramai yakin ia kerja belakang Tun M) , ramai juga tidak tahu bahawa kroni Tun M ini juga hendak di tangkap dan di dakwa oleh kerajaan India kerana menipu.

    Baca di sini ‘-

    https://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/02/india-central-bureau-investigations-arrest-warrants-against-ananda-krishnan/

    ReplyDelete
  19. Baca di sini ‘-

    https://www.thestar.com.my/news/nation/2016/08/02/india-central-bureau-investigations-arrest-warrants-against-ananda-krishnan/

    Kroni Tun Mahathir ini kini dalam kedudukan hampir muflis kerana pelaburan di India tidak menjadi dan hampir semua wang dan reserve nya yang di perolehi melalui amalan kronisma Mahathir di Malaysia akan merosot kan dengan ketara sebaik sahaja ini akan berlaku tidak beberapa lama lagi.

    Pembaca boleh lihat di sini :-

    https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/03/01/mainly-malaysian-maxis-owned-indian-aircel-files-for-bankruptcy/
    Agak nya ini lah bala apabila Tun M melawan Datuk Seri Najib, mesin ATM nnya akan di istiaharkan benkrap tidak lama lagi.

    Pada zaman ketika Tun M menjadi Perdana Menteri , ada sahaja cara nya Tun Mahathir akan lakukan untuk menyelamat kan kroni nya, namun kali ini ia amat sukar kerana ketiadaan kuasa dan Najib Razalk tidak restu kepada urusan membela kroni.

    Telah menjadi pengetahuan umum telah sekian lama kroni Tun Mahathir dahaga kan projek atau “handout” dari kerajaan sebaik sahaja Najib Menjadi Perdana Menteri.

    Malah ada beberapa Kroni Tun Mahathir tidak sabar menunggu Tun M berjaya gulingkan Najib lalu mahu melompat kepada DS Najib. Ini boleh di baca pada entri Tun M pada blog nya berkenaan Lim Kok Wing.

    Kebijaksanaan Tun Mahathir ada lah selindung pada alasan lain seperti 1MDB dan negara hampir muflis untuk mengabui rakyat , namun kini ramai sudah mula tarik diri dari menyokong Tun Mahathir kerana mengetahui ia semua kerana kepentingan peribadi dan kroni.

    ReplyDelete
  20. BAPA JHO LOW RUPANYA KRONI MAHATHIR…

    1. Tan Sri LARRY LOW HOCK PENG s/o LOW MENG TAK adalah ayah kepada LOW TEAK JHO a.k.a JHO LOW.

    2. Merupakan seorang jutawan di Malaysia dan Singapura. Di Singapura Larry Low memegang jawatan sebagai seorang eksikutif dalam sebuah syarikat perlaburan bernama MWE Holdings, pengerusi syarikat Kumpulan Frenken, sebuah syarikat stockholding yang disenaraikan di Bursa Singapura.
    3. Larry Low juga pernah 2 kali dalam beberapa tahun memegang jawatan sebagai President Penang Chinese Chamber of Commerce yang berpengaruh dalam politik ketika di zaman Madey.

    4. Bapa Larry Low pula iaitu Low Meng Tak ialah seorang jutawan di China yang menjalankan bisnes lombong bijih besi (iron ore), pembuatan arak dan real estates di China dan Thailand.

    5. Semasa Madey menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Larry Low telah diberikan pelbagai kontrak kerajaan antaranya:


    • Projek keretapi Kerteh-Kuantan yang dibiayai Petronas dibina oleh MWE Holdings Berhad.

    • Projek Light Medium Industrial buildings in Mukah.

    • Projek Perumahan untuk pegawai-pegawai kerajaan.

    • Projek Mukah Coal Stockyard.

    • Projek Mukah Coal-Fired Power PlantRC works for coal handling & conveyor system.

    • Peojek Kota Samarahan Bus Terminal.

    • Projek Assyakirin Commercial Centre.

    • Projek Bandar Baru Betong.

    • Projek Betong Bus Terminal.

    • Projek Bintulu Sentral.

    • Projek Demak Laut Industrial Park (Phase II A).

    6. Siapa yang menipu dan siapa yang kena tipu, tepuk dada korang fikirlah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okaylah tu... Nak dpt duit dr kawan kenalah kerja. Tp masalah dgn yg gantikan madey, dia bg duit mcm tu aje.
      Jd aku harap kau dah dpt jwpn siapakah yang tertipu itu.

      Delete
    2. KERAJORA BAPUK bodoo pembela prompak7 March 2018 at 14:51

      Kalo jho lo dah kaye kenape singapore dajwa konco jho lo simpan wang haram 1 mdb?....

      Delete
    3. ada 300 000 kontraktor melayu dan cina yg dapat projek kerajaan berdaftar dgn cidb

      adakah semua yg dapat kontrak ni kroni mahathir anwar ????



      kaaah anon ko pantat paling bodooooh di blog budin

      stupid idiot

      Delete

    4. AKU TAK NAK TEPUK DADA

      AKU NAK TEPUK BONTOT KAU... BARU TANYA SELERA...ADA KE TARAK..

      bodoh

      Delete
  21. PEGAWAI MPAJ REMBAT DUIT BERSUKA RIA KE TURKI MENCECAH RM1 JUTA? BETUL KAH? SPRM TIDOR KAH?
    http://mymassa.blogspot.my/2018/03/pegawai-mpaj-rembat-duit-bersuka-ria-ke.html

    Salam tuan

    Mohon viral / sebarkan... TERUTAMANNYA BAGI KAT DATUK JAMAL SUNGAI BESAR

    1) Harap penduduk mpaj /warga ampang dapat berhimpun /berkumpul
    Untuk berdoa supaya mereka yang pergi ke turki selamat pergi balik...

    2) Semalam...pegawai besar mpaj dan ahli majlis mpaj telah bertolak untuk
    Rombongan lawatan beramai ramai dan bersuka ria ke turki selama 10 hari

    3) Mereka merka ini dalah contoh pegawai kerajaan yang kononnya cekap bekerja
    Dan bersifat amanat yang tinggi dalam menguruskan duit rakyat/ atau
    Duit mpaj seolah-olahnya macam duit mereka sendiri

    Anggaran kos adalah rm 6500 seorang dan anggaran rombongan dalah seramai 30- 35 orang
    Jadi jumlah perbelanjaan adalah = rm 6500 X 35 = rm 227,500

    Dengar cerita nya mereka yang menguruskan program ini menggunakan duit mpaj

    Yang tidak habis digunakan pada tahun 2017 dan telah di tukarkan kepada

    Program melancong sambil bersuka ria menggunakan duit mpaj tanpa ada sedikit pun
    Rasa bersalah..

    .apa justifikasi pergi buat lawatan sampai ke turki...???
    Banyak program untuk penduduk / masyarakat mpaj tidak dibuat...tapi budget

    Tersebut digunakan untuk lawatan bersuka ria

    Ini lah anatara bukti contoh kerajaan pakatan Selangor tidak menjaga rakyat sama seperti
    MB nya yang juga ADUN/Ahli Parlimen kawasan MPAJ...
    PENDUDUK AMPANG JAYA DAN WARGA SELANGOR PERLU DI SEDARKAN..
    MemaNG SLOGAN MEREKA
    = DIRI SENDIRI DIUTAMAKAN , RAKYAT DIKEMUDIAN/DIKETEPIKAN

    ReplyDelete
  22. WAHAI ULTRA KIASU… SIAPA NAK MENGAKU BERAK TENGAH JALAN
    PEMIMPIN ultra kiasu menafikan sekeras-kerasnya menerima derma atau sumbangan daripada taikun ultra kiasu seperti dilaporkan beberapa media arus perdana. Saya tidak fikir ultra kiasu akan mengaku, kerana sudah tentu berita ini makan tuan. Siapa nak mengaku berak tengah jalan.

    Saya tidak fikir taikun ultra kiasu tersebut akan berterus terang atau secara terang memasukkan sejumlah wang langsung kepada akaun ultra kiasu. Sudah tentu dalam soal ini mereka akan bertindak licik. Derma atau sumbangan ini akan diberikan melalui cara lain, mungkin ada pengantaranya.

    Sama seperti berlaku kepada laman web ultra kiasu apabila mahkamah memerintahkan supaya membayar kos lebih kurang RM300,000. Maka segera ultra kiasu ini melancarkan kutipan derma. Dalam masa tidak sampai seminggu sudah mencapai sasarannya. Sekarang ini, mereka membuka akaun lain pula, jika ditakdirkan terpaksa membayar kos guaman yang lain.

    Saya fikir ultra kiasu tidak sebodoh yang difikirkan untuk memberikan derma atau sumbangan secara langsung. Mereka mesti secara berstrategi dan taktikal. Saya amat yakin, selepas ini akan ramai ultra kiasu akan memberi sumbangan kepada parti ultra kiasu ini.

    PRU14 adalah kemuncak dan penentu kepada hidup mati dan masa depan ultra kiasu. Mereka mahu memastikan kejayaan dapat diraih dalam PRU14, dalam pada UMNO dilihat berada dalam keadaan ‘lemah’ dengan isu-isu kontroversi yang melanda. Jika tidak peluang ini mungkin tidak muncul pada masa akan datang. Lima tahun lagi adalah suatu keadaan yang sukar untuk diramalkan.

    Pada awalnya mereka sangat yakin ketika PAS masih berada dalam Pakatan Rakyat (PR). Tetapi apabila PAS keluar daripada PR, mereka seolah-olah kehilangan ibu. Mahu tidak mahu mereka terpaksa mencari rakan baharu. Mereka hasut pemimpin atau ahli PAS yang liberal agar keluar daripada PAS dan menubuh parti baharu. Strategi ini ternyata berjaya. Akhirnya, membawa kepada penubuhan Parti Amanah Negara (PAN). Orang Melayu berpecah lagi.

    Pucuk dicita ulam mendatang, perpecahan dalam UMNO yang membawa kepada penubuhan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dimanipulasi sepenuhnya bagi memastikan orang Melayu terus berpecah.

    Kini, semua strategi dan harapan mereka telah tercapai dengan tertubuhnya Pakatan Harapan (PH). Saat yang dinanti telah tiba. Ultra kiasu sedang mengumpul segala tenaga dan kekuatan sehingga menuju puncak untuk menawan Putrajaya.

    Saya amat yakin taikun-taikun ultra kiasu sedang berbondong di belakang untuk memastikan ultra kiasu ini berjaya sepenuhnya pada PRU14. Mereka menjelma dalam bentuk lain, bukan nama sebenar. Tetapi mereka tetap taikun ultra kiasu memberi bantuan kepada parti ultra kiasu.

    Mereka takut, jika mereka menyerlah nama sebenar, ditakdirkan PH gagal dalam PRU14, sudah tentu nasib mereka ibarat berada di hujung tanduk.

    Ultra kiasu tetap ultra kiasu. Mereka bukan bodoh politik. Kita yang perbodohkan. Saya sangat pelik kenapa kita masih buta dan tidak nampak kebobrokan mereka itu. Malah, terus bersengketa sesama sendiri dengan memberikan kelebihan kepada ultra kiasu. Mereka terus bersandiwara kononnya mahu memberikan kerusi Parlimen Alor Gajah yang selama ini ditandingi kepada PPBM. Wal hal, ultra kiasu memang tidak boleh menang di kawasan majoriti Melayu.

    Ultra kiasu mungkin boleh berlagak kerana menang di kawasan majoriti Cina iaitu kawasan bandar. Tetapi masih lagi tidak boleh menipu Melayu di kawasan majoriti Melayu.

    ReplyDelete
  23. Ultra kiasu mungkin boleh berlagak kerana menang di kawasan majoriti Cina iaitu kawasan bandar. Tetapi masih lagi tidak boleh menipu Melayu di kawasan majoriti Melayu.

    Jika mereka begitu berani dan yakin Melayu menyokong, letakkan sahaja calon Melayu ultra kiasu di Alor Gajah, tidak perlulah bersandiwara. Bukankah bilangan orang Melayu menyertai parti ultra kiasu tersebut sudah bertambah?

    Lagi satu, jika ultra kiasu benar-benar baik dan bersopan santun, korbankan kerusi kawasan majoriti Cina yang mereka tandingi selama ini kepada PPBM. Kenapa mahu bersedih memberikannya kepada PPBM. Ini menunjukkan bahawa ultra kiasu tidak boleh ke mana-mana di kawasan majoriti Melayu. Jika ada undi, hanya daripada PAN sahaja.

    Justeru, saya amat mengharapkan supaya pihak berkuasa benar-benar dapat mengenal pasti taikun ultra kiasu yang memberikan sumbangan kepada ultra kiasu. Saya amat yakin ramai. Mereka telah berjaya dikayakan dengan sistem yang sedia ada. Apabila berjaya, wang dicurah kepada ultra kiasu.

    Janjilah sebanyak manapun bantuan diberikan kepada sekolah Cina termasuk penambahan pembinaannya. Saya tidak nampak ultra kiasu akan mengundi UMNO. Percayalah! Di mata ultra kiasu hari ini, imej UMNO amat buruk. Kalau boleh mereka mahu membenamkan UMNO agar tidak boleh timbul lagi jika ditakdirkan tewas dalam PRU14.

    Sebab itulah, saya menyeru kepada UMNO, sekarang ini bukan masa untuk memenangi hati ultra kiasu. Masa yang terdekat ini mesti digunakan untuk memenangi hati orang Melayu, mereka yang sebangsa dan seagama. Pastikan tidak ada undi diberikan kepada ultra kiasu. Kerana di kawasan bandar, ultra kiasu tidak memberikan undi kepada UMNO (BN).

    Ini bukan bermakna mengabaikan bukan Islam, ramai lagi Cina dan bukan Islam yang baik-baik. Teruskan menjaga kebajikan mereka yang tidak menentang Islam dengan baik.

    Tetapi jangan menjanjikan bulan dan bintang. Memberikan bantuan dan menambah sekolah Cina akan menyakiti hati orang Melayu kerana mereka melihat sendiri beza antara aekolah Cina dengan sekolah agama. Seolah-olah sekolah agama diabaikan.

    Pergilah buat perbandingan, sekolah Cina ini hari ini begitu mewah. Prasana dan kemudahan mereka hebat. Berbondong-berbondong taikun ultra kiasu membantu dan menderma. Hatta SJKC kurang murid seperti SJKC Choon Hwa, Batu 18, Hulu Langat. Hanya mempunyai 23 murid dengan 22 murid terdiri daripada murid Melayu dan hanya ada satu (1) orang murid Cina. SJKC ini terus beroperasi dengan gah walaupun sepatutnya sudah ditutup.

    Banding dengan sekolah agama, apakah kita turut memberikan fokus membantunya? Insiden kebakaran di Maahad Tahfiz Keramat yang mengorbankan 23 murid cukup menyayatkan hati. Selepas terbakar, baharu kita bergegas membantu sekolah agama yang dijamin haknya dalam Perlembagaan.

    ReplyDelete
  24. Hari ini, kita sudah tidak lagi memahami apa itu equality dan equity. Equality bermaksud persamaan atau memberikan hak yang sama kepada rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. Manakala, equity bermaksud memberikan hak kepada yang berhak yang juga terangkum dalam definisi keadilan. Apakah kita sudah memenuhi tanggungjawab kita memberikan hak kepada yang berhak?

    Dalam maksud, persamaan hak misalnya, hak mendapatkan pendidikan bahasa ibunda dengan kewujudan sekolah vernakular. Pada hemat saya, kerajaan sudah menunaikan tanggungjawabnya pada tahap terbaik. Bantuan demi bantuan dan pembinaan demi pembinaan telah diberikan.

    Malangnya, mereka beroperasi terlampau kecinaan sehingga sukar untuk dikawal. Malah, PRU14 yang bakal menjelang dijadikan medan untuk mendesak dan mengugut kerajaan sedia ada agar segera menambah lagi pembinaan sekolah Cina. Mereka tidak mengambil serius pun tahap penguasaan bahasa Melayu dalam kalangan anak-anak Cina yang sangat rendah.

    Kita terus tertipu, undi tidak juga berpihak kepada BN. Begitulah liciknya taikun dan ultra kiasu berpolitik dan berstrategi.

    Pendek kata, kita terlalu memberikan perhatian kepada persamaan hak atau equality, sehingga mengabaikan equity, iaitu memberikan hak kepada yang berhak.

    Bergenang air mata kadangkala melihat kedudukan sekolah agama. Jauh sekali bezanya dengan sekolah Cina, kerana kita tidak banyak taikun. Sedangkan dari segi hak, bukan sahaja ia berhak, tetapi mendapatkan satu lagi jaminan, mendapatkan hak yang menjadi hak. Semuanya ini sudah termaktub dalam Perlembagaan.

    Cukuplah…cukuplah berpolitik. Saya fikir sempena PRU 14 yang bakal menjelang tiba dalam saat terdekat ini, fokuskanlah untuk memenangi hati orang Melayu yang sudah lama terluka, bukannya ultra kiasu yang sememang mempunyai kemampuan dan taikun-taikun untuk membantu. Sebanyak mana pun yang diberikan, bantuan dan undi tetap terfokus kepada ultra kiasu.

    Kita melopong dan berputih mata hanya kerana percaya kepada strategi licik mereka.

    Percayalah, semakin banyak sekolah vernakular dibuka, semakin gah sekolah ini. Malang pembinaan negara bangsa tidak banyak berubah. Penguasaan bahasa Melayu mereka masih berada di peringkat yang sangat rendah. Kita mahu membina apa sebenarnya? Membina negara atau mahu mendapatkan kuasa untuk tempoh lima tahun. Selepas itu apa?

    Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah
    Profesor Fakulti Pengajian Umum dan Pendidikan Lanjutan (FUPL)
    Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA)

    ReplyDelete
  25. DERMA SI MISKIN UNTUK PARTI BARU MILIK ORANG KAYA LAMA
    Luahan demi luahan, dari satu daerah ke satu daerah, menjelajah ke negeri-negeri tentang betapa sukarnya menggerakkan parti menceritakan perih jerih tentang apa yang dipercayai, lantas diperjuangkan. Itu lumrah, kerana setiap perjuangan harus ada risiko.

    Namun, rasa kasihan mula berputik, dek luahan rasa tersebut, yang sebelum ini mengorbankan wang dan masa demi apa yang dipanggil “sebuah perjuangan”. Seperti tidak diendahkan, si miskin yang berhempas pulas kini mengadu, tidak lagi bebas bersuara gara-gara pimpinan yang tidak boleh ditegur.

    Mudah bicara, ia seumpama “kuku besi”. Sesungguhnya, ia tidak pernah mengejutkan semua kerana jejak perjalanan politik “kuku besi” sudah terbukti, begitulah caranya.

    Si miskin, percaya dengan apa yang diperjuangkan, membiayai gerak kerja perjuangannya hanya menggunakan kewangan sendiri. Ini perjuangan katanya, sehingga terlupa partinya itu diasaskan oleh golongan kaya-raya. “Wahai si miskin, mendermalah kamu demi perjuangan parti milik orang-orang kaya!”, kata pak tua yang tinggal di pondok usang hujung kampung.

    Si muda pula percaya, kononnya inilah parti yang benar-benar untuk orang muda. Terkesima dengan retorik, sehingga terlupa parti itu diasaskan oleh golongan tua, yang lebih tua dari umur parti politik yang paling lama diberi kepercayaan oleh rakyat Malaysia. “Hai orang muda, ketahuilah bahawa parti baru yang muda itu dikawal oleh orang-orang tua yang masih belum mampu melepaskan erti dan nikmat kuasa”, kata pak tua lagi.

    Parti baru, wajahnya tetap tua dan sama, seperti era Perwaja, Maminco, Skyhawk dan Berita Publishing. Apa yang baru? Nafsu.

    Orang miskin, diminta derma mereka, untuk menggerakkan parti milik golongan kaya. Kenapa tidak yang kaya menderma untuk membantu si miskin? Untung-untung, dapat juga si miskin menyelami rasa dan perasaan tentang memiliki hermit birskin emelda green alligator, atau bermesra dengan si lumba-lumba di negara padang pasir.

    Parti untuk orang muda dakwanya, sedang lihat barisan kepimpinan dan sekutu mereka adalah politikus senja paleolitik, kalau pun tidak antik politik zaman dinasour.

    ReplyDelete
  26. Tun madey dah diketahui umum lebih bijak dari najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SEBAB MATDEY MAHAZALIM DAN MAHAFIRAUN

      Delete
    2. sebab jib maharaja kapoor...kan..kan..

      Delete
    3. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

      Delete
  27. 3 FAKTA TENTANG JHO LOW YANG MALAYSIA TAK TAK TAHU!
    Hari ini terlalu banyak perihal Jho Low yang cuba ditimbulkan kembali. Pelbagai jenis spekulasi yang timbul. Macam-macam andaian keluar dan paling hebat keyboard warrior yang tak tahu apa tapi cerita macam tidur sebilik dengan Jho Low.

    Tahukah anda :
    1. Kapal Mewah Jho Low
    Rupanya kapal mewah equanimity ni milik Do Won Chang, tokey butik Forever 21. Orang lain punya kapal, Jho Low dapat nama.

    Ini bermakna apa yang tersebar adalah tuduhan tidak berasas. Kenapa orang boleh percaya?

    2. Siapa Ayah Jho Low?
    Alamak! Mahathir kenal atau tidak dengan bapa Jho Low. Pergi tanya dengan dia. Ini semua mereka yang dikayakan zaman Mahathir. Tak percaya tanya Anwar Ibrahim.

    3. Duit Jho Low Dijumpai Di Dalam Kapal Mewah Yang Dirampas.
    Berita palsu yang diulang-ulang. Entah bila agaknya mereka yang menfitnah ini akan sedar. Keburukan berita palsu adalah kebodohan mereka yang menerima berita bulat-bulat tanpa mendapatkan kepastian.

    inilah akibat dah terlalu banyak makan taik dan minum air kencing Tun taik..
    ...Allah dah tutupkan pintu hati mereka
    ... masih sempat lagi untuk bertaubat

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAMAK MATDEY MAHATAIK.....PENGKHIANAT BANGSA, AGAMA & NEGARA...

      Delete
    2. Macai macai najib mudah percaya citer nih...
      Kami yg mengikuti perkembangan semasa
      sudah awal awal buang sampah

      Delete
    3. macai 1503..jgn memandai mengata..ko pencacai je..org tua tu Tun..haprak punya pencacai..
      tulh asyik terantuk gelegar..banyak pakai ko punya kepala lutut kan..hahakikikehkehkethekk

      Delete
    4. 16:14, bro ramly, ini yg org tua2 cakap bila kaduk naik junjung.. Yg dia ni pulak bila macai naik kapcai.. Itu yg dia rasa bangga. Padahal kalau duit negara tak kena rembat entah2 dia dapat naik proton persona... Bangang

      Delete
    5. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

      Delete
  28. Anda Tahu Mahathir Benar-benar Terdesak Bila Dia Jilat Ludahnya Semula
    Ustaz Fadzil tidak mahu Mahathir mati, seperti mana yang penyokong Anwar mahukan. Sebaliknya, Ustaz Fadzil berdoa agar Mahathir dikurniakan usia yang panjang supaya dia boleh hidup cukup lama untuk melihat kerosakan dan kemusnahan yang telah dilakukannya kepada Malaysia dan menerima karma akibat semua dosa-dosanya.
    Ustaz Fadzil dihormati oleh banyak pihak, bukan sahaja oleh ahli-ahli atau penyokong PAS. Malah, keluarga diraja, terutamanya dari negeri Kedah, mereka menghormati Ustaz Fadzil – yang dilihat sebagai seorang Muslim yang paling sederhana yang mana bukan Melayu juga tidak mempunyai masalah untuk menyokongnya. Kematiannya 14 tahun yang lalu pada tahun 2002 adalah satu kehilangan kepada seluruh negara. Dan kerana Ustaz Fadzil, orang bukan Islam mula menerima PAS. Saya berada di sana pada hari Ustaz Fadzil meninggal dunia dan ramai orang bukan Melayu juga berada di luar hospital untuk memberi penghormatan terakhir.

    Bagaimanapun, pada tahun 2000, Ustaz Fadzil berdoa supaya Mahathir diberi umur yang panjang supaya dia boleh hidup untuk melihat hari di mana karma dosanya mengejarnya. Mahathir hanya perlu meninggal selepas dia sedar bahawa segala-galanya yang berlaku kepadanya pada penghujung hidupnya adalah pembalasan untuk dosa-dosa yang dia telah lakukan lebih 47 tahun lalu iaitu sejak 1969.
    Doa Ustaz Fadzil sangat kuat. Dan tiada seorang pun orang Islam sama ada dari PAS atau Umno akan tidak menyetujui mengenai perkara ini (walaupun orang Melayu PAN hanya akan bersetuju dengan apa sahaja yang DAP katakan). Ustaz Fadzil tidak mendoakan agar Mahathir mati awal walaupun dengan apa yang telah orang tua itu lakukan. Sebaliknya, Ustaz Fadzil berdoa agar Mahathir dikurniakan umur yang panjang supaya dia boleh hidup cukup lama untuk melihat dosanya kembali menghantuinya dan menyebabkannya menderita dan menyesal dan sedar bahawa apa yang dia lalui sekarang adalah karma bagi dosa-dosa yang telah dia lakukan.
    tu, sebagai apa yang Allahyarham Ustaz Fadzil berkata, adalah takdir yang lebih teruk daripada kematian. Akhirnya, pada penghujung hidupnya, Mahathir terpaksa menjilat kembali ludahnya di depan mata 31.5 juta rakyat Malaysia. Jika Allah mahu melayan Mahathir dengan lebih baik, Dia akan mengambil nyawa Mahathir lima tahun sebelum ini. Hakikat bahawa Allah membenarkan Mahathir untuk hidup selama ini hanya untuk merasai penghinaan yang terpaksa dia terima di penghujung hidupnya adalah satu bentuk hukuman daripada Allah. Muslim percaya bahawa jika dosa seseorang adalah cukup besar, Allah akan memberi balasan di bumi sebelum anda menghadapi hukuman di akhirat.
    Ya, “karma is a bitch”. Orang bukan Melayu mungkin sudah lupa dan juga memaafkan Mahathir di atas apa yang telah dilakukannya tetapi kebanyakan orang Melayu belum memaafkannya.
    Namun begitu, orang bukan Melayu hari ini mengagungkan Mahathir dan menjadikannya sebagai Mandela Malaysia dan Gandhi. Jika kita mengatakan bahawa orang bukan Melayu bodoh, mereka marah. Tetapi kalau kita tidak berkata sebegitu, apa lagi yang boleh kita katakan? Namun begitu, orang bukan Melayu bandar fikir mereka lebih pandai daripada orang Melayu luar bandar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu ustaz fadzil ada pas takan musnah seperti sekarang

      Delete
    2. Anak ustaz fadzil pun tak setuju apa yg telah berlaku pada parti ayahnya dulu

      Delete
    3. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

      Delete
  29. Pdrm naif diostolia,
    Sprm naik bini dibali,
    Pundeka x kasi ckp 1mfb.

    Banyai2 Melayu cacai umnobnpad pemakan taik sekolam,

    - kalu 1mdb hal madey, sbb apa kasik tutop..buka n enjoy laa.
    - kalu wang pdrm ostolia tak bertaek, minta blk laa..
    - bok lari bini org, pergi joli zina pakai duit rakyat tak salah ker?
    - kalu kapal Ekaunakmati bukan milik Tuhan Jho Taek Umnobnpas, aperhal Jho Taek melompat?
    - Apahal pulak swiss nk kasi blk usd400 m 1mdb tak nak, malaysia x nak?

    Malas tulis pnjg2..dh bersepah taek imnobnpas. Masih nk yuding sana sini. Sah Nak mampos dah tu...bubar pun x brani.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1529, ko ni dilahir ikut saluran salah. nk kata jawap idak, nk kata usul pun tidak. Tulisan mcm berak Taek bersepai jer.
      Melayu Umbonoq Pasemboq tul !

      Delete
    2. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

      Delete
    3. Sebelum dia makan, dia suruh kau rasa dulu... Bila kau kata tak sedap, dia tak jd makan.

      Kihkihkih

      Delete
  30. Mau apa lg melayu UMNO haah..
    x cukup rasuah ka..
    x cukup kumpul harta ka..
    x cukup rasis ka..
    x cukup tipu ka..
    x cukup rembat duit ka..
    x cukup dedak ka..
    x cukup kuat ka..

    Maju kehadapan ya PAKATAN HARAPAN..
    UMNOBNPAS alir terus kedlm tangki kumbahan..
    Lawan tetap Lawan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aamin.
      Kumbahan Taek kapal Ekaunamati milik tuhan Umnobnpas..Jho Taek Low.
      Ada hati mau ugut Rakyat
      " jika bn tk menang, tak siap akan menang".
      Silap2 USA berkunjung 'jemput' mlm nehh..., mcm Noriega. Dunia sedang perhati n akn tindak sebelum terbentuk sebuah lagi negara komunid ala North Korea.

      Melayu Islam sdg giat ditotok n jumudkan dgn wang curi, dan bendera gembur kampong2, diselit sokongan fake berbus2 diserata.
      Terrorist Blog aka caitrompah Taek pun digembleng dlm blog2 Ph.
      Jentera gonen digajetkan.
      Ketua2 jabatan agensi, speaker..diboneka, agamawan jd dajjal tnpa rasa peduli pd pandangan rakyat.Propaganda, grandizing great leader, tipu data ekonomi, sekat berita..apa2 lagi.

      Maka sudah WAJIB bangun dan TOLAK MUNGKAR...
      Mana ada pilihan pun?
      UNDI UMNOBNPAS menuju binasa.diri , keluarga, negara dan masa depan. Sudah2 Melayu Islam hilang jawinya. Jgn sampai hilang moral juga.
      Sifat Munafik2 berlakon bijak dan wayang beriman sudah tidak televen dlm diri melayu. Ketua kamu adalah refleksi diri sesuatu bangsa.

      Delete
    2. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

      Delete

  31. Posted onTuesday, March 6, 2018 -03-06 23:35:57'

    Jumlah perdagangan Malaysia pada Januari 2018 melonjak 14.9 peratus kepada RM156.01 bilion berbanding Januari 2017, demikian menurut Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI).

    MITI berkata, pertumbuhan perdagangan direkodkan dengan ASEAN, Hong Kong, Kesatuan Eropah (EU), China, India, Taiwan dan Korea Selatan.

    “Eksport merekodkan pertumbuhan tahun ke tahun yang lebih kukuh berbanding import, dengan pertumbuhan dua digit pada 17.9 peratus kepada RM82.86 bilion.

    “Ini merupakan eksport bulan Januari tertinggi dicatatkan setakat ini, mengatasi RM70.27 bilion direkodkan pada Januari 2017,” menurut MITI dalam laporan perangkaan perdagangan luar Malaysia yang dikeluarkannya hari ini.

    MITI berkata, sementara itu import berkembang 11.6 peratus kepada RM73.15 bilion, menghasilkan lebihan dagangan sebanyak RM9.71 bilion.

    Lebihan dagangan ini adalah yang ke-243 bulan berturut-turut direkodkan sejak November 1997.

    “Berdasarkan perbandingan bulan ke bulan, jumlah perdagangan, eksport dan import masing-masing berkembang 3.0 peratus, 4.4 peratus dan 1.5 peratus,” katanya.

    MITI berkata, prestasi eksport yang kukuh pada Januari 2018 dipacu oleh pertumbuhan eksport semua sektor utama dengan eksport barangan perkilangan merekodkan pertumbuhan dua digit tahun ke tahun sebanyak 20.4 peratus manakala hasil galian dan keluaran pertanian masing-masing berkembang 8.5 peratus dan 6.2 peratus. – Bernama

    ReplyDelete
  32. masalah pemilihan umno yang telah hampir luput tarikhnya juga menjadi beban kepada umno dan bn. sebagai parti teras bn dan kerajaan, umno sepatutnya menjadi bench mark dalam tata urus parti. membelakangi perlembagaan sendiri dan bergantung nyawa kepada rod adalah kelemahan yang nyata. sua umno lebih cenderung menjadi jurucakap ros dengan mengumumkan kelulusan ros terhadap permohonan majlis tertinggi untuk menangguhkan pemilihan. ros yang tiada pilihan hanya memberi maklum balas hampir seminggu selepas sua umno menerbitkan kenyataan medianya. kegagalan umno amnya dan majlis tertinggi khususnya untuk mematuhi peruntukan perlembagaan sendiri melemahkan lagi keyakinan para pemilih amnya dan kalangan penyokong bn sendiri khususnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kroni Tun Mahathir ini kini dalam kedudukan hampir muflis kerana pelaburan di India tidak menjadi dan hampir semua wang dan reserve nya yang di perolehi melalui amalan kronisma Mahathir di Malaysia akan merosot kan dengan ketara sebaik sahaja ini akan berlaku tidak beberapa lama lagi.

      Pembaca boleh lihat di sini :-

      https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/03/01/mainly-malaysian-maxis-owned-indian-aircel-files-for-bankruptcy/
      Agak nya ini lah bala apabila Tun M melawan Datuk Seri Najib, mesin ATM nnya akan di istiaharkan benkrap tidak lama lagi.

      Pada zaman ketika Tun M menjadi Perdana Menteri , ada sahaja cara nya Tun Mahathir akan lakukan untuk menyelamat kan kroni nya, namun kali ini ia amat sukar kerana ketiadaan kuasa dan Najib Razalk tidak restu kepada urusan membela kroni.

      Telah menjadi pengetahuan umum telah sekian lama kroni Tun Mahathir dahaga kan projek atau “handout” dari kerajaan sebaik sahaja Najib Menjadi Perdana Menteri.

      Malah ada beberapa Kroni Tun Mahathir tidak sabar menunggu Tun M berjaya gulingkan Najib lalu mahu melompat kepada DS Najib. Ini boleh di baca pada entri Tun M pada blog nya berkenaan Lim Kok Wing.

      Kebijaksanaan Tun Mahathir ada lah selindung pada alasan lain seperti 1MDB dan negara hampir muflis untuk mengabui rakyat , namun kini ramai sudah mula tarik diri dari menyokong Tun Mahathir kerana mengetahui ia semua kerana kepentingan peribadi dan kroni.

      Reply

      Anonymous7 March 2018 at 14:34
      BAPA JHO LOW RUPANYA KRONI MAHATHIR…

      1. Tan Sri LARRY LOW HOCK PENG s/o LOW MENG TAK adalah ayah kepada LOW TEAK JHO a.k.a JHO LOW.

      2. Merupakan seorang jutawan di Malaysia dan Singapura. Di Singapura Larry Low memegang jawatan sebagai seorang eksikutif dalam sebuah syarikat perlaburan bernama MWE Holdings, pengerusi syarikat Kumpulan Frenken, sebuah syarikat stockholding yang disenaraikan di Bursa Singapura.
      3. Larry Low juga pernah 2 kali dalam beberapa tahun memegang jawatan sebagai President Penang Chinese Chamber of Commerce yang berpengaruh dalam politik ketika di zaman Madey.

      4. Bapa Larry Low pula iaitu Low Meng Tak ialah seorang jutawan di China yang menjalankan bisnes lombong bijih besi (iron ore), pembuatan arak dan real estates di China dan Thailand.

      5. Semasa Madey menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Larry Low telah diberikan pelbagai kontrak kerajaan antaranya:


      • Projek keretapi Kerteh-Kuantan yang dibiayai Petronas dibina oleh MWE Holdings Berhad.

      • Projek Light Medium Industrial buildings in Mukah.

      • Projek Perumahan untuk pegawai-pegawai kerajaan.

      • Projek Mukah Coal Stockyard.

      • Projek Mukah Coal-Fired Power PlantRC works for coal handling & conveyor system.

      • Peojek Kota Samarahan Bus Terminal.

      • Projek Assyakirin Commercial Centre.

      • Projek Bandar Baru Betong.

      • Projek Betong Bus Terminal.

      • Projek Bintulu Sentral.

      • Projek Demak Laut Industrial Park (Phase II A).

      6. Siapa yang menipu dan siapa yang kena tipu, tepuk dada korang fikirlah sendiri.

      Delete


  33. Mahathir menggunakan ancaman penjara terhadap mereka yang menentangnya atau mereka yang mendedahkan salah lakunya.

    Ezam Mohd Nor yang mendedahkan jenayah rasuah Mahathir dan Rafidah dan beliau dipenjarakan selama dua tahun

    Mahathir mengatakan tidak ada bukti dia pernah melakukan perbuatan rasuah. Tetapi kemudian ada. Terdapat dokumen yang membuktikan Rafidah, Menteri Perdagangan dan Perindustrian, meluluskan saham kepada anak lelaki Mahathir diatas arahan khusus Mahathir sendiri. Dan dokumen ini dedahkan pada 6 November 1999 semasa sidang akhbar di ibu pejabat parti PKR di Menara Phileo Damansara.

    Dokumen yang Ezam dedahkan kepada wartawan adalah Minit Mesyuarat yang diadakan di Kementerian Perdagangan dan Industri, dimana ianya dipengerusikan oleh Rafidah Aziz, sebagai Menteri, Mesyuarat itu adalah mengenai peruntukan saham dan antara nama-nama dalam senarai saham yang akan diluluskan adalah nama menantu Rafidah.

    Pendedahan dokumen pada 6 November 1999 juga membuktikan Rafidah, Menteri Perdagangan dan Industri ketika itu meluluskan saham kepada anak Mahathir atas arahan khusus dari Mahathir sendiri.



    Rujukan:
    7 August 2002 – Ezam dipenjara dua tahun kerana miliki dokumen rasmi kerajaan
    https://m.malaysiakini.com/news/12490

    http://pakdin.my/mahathir-menipu-mengenai-kekayaan-keluarga-beliau/

    ReplyDelete
  34. MATDEY MAHATAIK...AL MAKLUM LAH DAH NYANYUK....TU SEBAB MAKAN TAIK SENDIRI...KIHKIHKIH...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kroni Tun Mahathir ini kini dalam kedudukan hampir muflis kerana pelaburan di India tidak menjadi dan hampir semua wang dan reserve nya yang di perolehi melalui amalan kronisma Mahathir di Malaysia akan merosot kan dengan ketara sebaik sahaja ini akan berlaku tidak beberapa lama lagi.

      Pembaca boleh lihat di sini :-

      https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/03/01/mainly-malaysian-maxis-owned-indian-aircel-files-for-bankruptcy/
      Agak nya ini lah bala apabila Tun M melawan Datuk Seri Najib, mesin ATM nnya akan di istiaharkan benkrap tidak lama lagi.

      Pada zaman ketika Tun M menjadi Perdana Menteri , ada sahaja cara nya Tun Mahathir akan lakukan untuk menyelamat kan kroni nya, namun kali ini ia amat sukar kerana ketiadaan kuasa dan Najib Razalk tidak restu kepada urusan membela kroni.

      Telah menjadi pengetahuan umum telah sekian lama kroni Tun Mahathir dahaga kan projek atau “handout” dari kerajaan sebaik sahaja Najib Menjadi Perdana Menteri.

      Malah ada beberapa Kroni Tun Mahathir tidak sabar menunggu Tun M berjaya gulingkan Najib lalu mahu melompat kepada DS Najib. Ini boleh di baca pada entri Tun M pada blog nya berkenaan Lim Kok Wing.

      Kebijaksanaan Tun Mahathir ada lah selindung pada alasan lain seperti 1MDB dan negara hampir muflis untuk mengabui rakyat , namun kini ramai sudah mula tarik diri dari menyokong Tun Mahathir kerana mengetahui ia semua kerana kepentingan peribadi dan kroni.

      Reply

      Anonymous7 March 2018 at 14:34
      BAPA JHO LOW RUPANYA KRONI MAHATHIR…

      1. Tan Sri LARRY LOW HOCK PENG s/o LOW MENG TAK adalah ayah kepada LOW TEAK JHO a.k.a JHO LOW.

      2. Merupakan seorang jutawan di Malaysia dan Singapura. Di Singapura Larry Low memegang jawatan sebagai seorang eksikutif dalam sebuah syarikat perlaburan bernama MWE Holdings, pengerusi syarikat Kumpulan Frenken, sebuah syarikat stockholding yang disenaraikan di Bursa Singapura.
      3. Larry Low juga pernah 2 kali dalam beberapa tahun memegang jawatan sebagai President Penang Chinese Chamber of Commerce yang berpengaruh dalam politik ketika di zaman Madey.

      4. Bapa Larry Low pula iaitu Low Meng Tak ialah seorang jutawan di China yang menjalankan bisnes lombong bijih besi (iron ore), pembuatan arak dan real estates di China dan Thailand.

      5. Semasa Madey menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Larry Low telah diberikan pelbagai kontrak kerajaan antaranya:


      • Projek keretapi Kerteh-Kuantan yang dibiayai Petronas dibina oleh MWE Holdings Berhad.

      • Projek Light Medium Industrial buildings in Mukah.

      • Projek Perumahan untuk pegawai-pegawai kerajaan.

      • Projek Mukah Coal Stockyard.

      • Projek Mukah Coal-Fired Power PlantRC works for coal handling & conveyor system.

      • Peojek Kota Samarahan Bus Terminal.

      • Projek Assyakirin Commercial Centre.

      • Projek Bandar Baru Betong.

      • Projek Betong Bus Terminal.

      • Projek Bintulu Sentral.

      • Projek Demak Laut Industrial Park (Phase II A).

      6. Siapa yang menipu dan siapa yang kena tipu, tepuk dada korang fikirlah sendiri.

      Delete
  35. MAMAK MATDEY KEPALA TAIKKKK...DAH TUA NYANYUK LUPA...TERMAKAN TAIK SENDIRI....KIHKIHKIH....MASUK IJN BALIK LER GAMAKNYER SI TUA RENTA TU....TAIK BANYAK TOKSID..MAMAK PI RAMAS LEPAS TU MAKAN SAMPAI CENDAHA...KAHKAHKAH.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kroni Tun Mahathir ini kini dalam kedudukan hampir muflis kerana pelaburan di India tidak menjadi dan hampir semua wang dan reserve nya yang di perolehi melalui amalan kronisma Mahathir di Malaysia akan merosot kan dengan ketara sebaik sahaja ini akan berlaku tidak beberapa lama lagi.

      Pembaca boleh lihat di sini :-

      https://www.thestar.com.my/business/business-news/2018/03/01/mainly-malaysian-maxis-owned-indian-aircel-files-for-bankruptcy/
      Agak nya ini lah bala apabila Tun M melawan Datuk Seri Najib, mesin ATM nnya akan di istiaharkan benkrap tidak lama lagi.

      Pada zaman ketika Tun M menjadi Perdana Menteri , ada sahaja cara nya Tun Mahathir akan lakukan untuk menyelamat kan kroni nya, namun kali ini ia amat sukar kerana ketiadaan kuasa dan Najib Razalk tidak restu kepada urusan membela kroni.

      Telah menjadi pengetahuan umum telah sekian lama kroni Tun Mahathir dahaga kan projek atau “handout” dari kerajaan sebaik sahaja Najib Menjadi Perdana Menteri.

      Malah ada beberapa Kroni Tun Mahathir tidak sabar menunggu Tun M berjaya gulingkan Najib lalu mahu melompat kepada DS Najib. Ini boleh di baca pada entri Tun M pada blog nya berkenaan Lim Kok Wing.

      Kebijaksanaan Tun Mahathir ada lah selindung pada alasan lain seperti 1MDB dan negara hampir muflis untuk mengabui rakyat , namun kini ramai sudah mula tarik diri dari menyokong Tun Mahathir kerana mengetahui ia semua kerana kepentingan peribadi dan kroni.

      Reply

      Anonymous7 March 2018 at 14:34
      BAPA JHO LOW RUPANYA KRONI MAHATHIR…

      1. Tan Sri LARRY LOW HOCK PENG s/o LOW MENG TAK adalah ayah kepada LOW TEAK JHO a.k.a JHO LOW.

      2. Merupakan seorang jutawan di Malaysia dan Singapura. Di Singapura Larry Low memegang jawatan sebagai seorang eksikutif dalam sebuah syarikat perlaburan bernama MWE Holdings, pengerusi syarikat Kumpulan Frenken, sebuah syarikat stockholding yang disenaraikan di Bursa Singapura.
      3. Larry Low juga pernah 2 kali dalam beberapa tahun memegang jawatan sebagai President Penang Chinese Chamber of Commerce yang berpengaruh dalam politik ketika di zaman Madey.

      4. Bapa Larry Low pula iaitu Low Meng Tak ialah seorang jutawan di China yang menjalankan bisnes lombong bijih besi (iron ore), pembuatan arak dan real estates di China dan Thailand.

      5. Semasa Madey menjadi Perdana Menteri, Tan Sri Larry Low telah diberikan pelbagai kontrak kerajaan antaranya:


      • Projek keretapi Kerteh-Kuantan yang dibiayai Petronas dibina oleh MWE Holdings Berhad.

      • Projek Light Medium Industrial buildings in Mukah.

      • Projek Perumahan untuk pegawai-pegawai kerajaan.

      • Projek Mukah Coal Stockyard.

      • Projek Mukah Coal-Fired Power PlantRC works for coal handling & conveyor system.

      • Peojek Kota Samarahan Bus Terminal.

      • Projek Assyakirin Commercial Centre.

      • Projek Bandar Baru Betong.

      • Projek Betong Bus Terminal.

      • Projek Bintulu Sentral.

      • Projek Demak Laut Industrial Park (Phase II A).

      6. Siapa yang menipu dan siapa yang kena tipu, tepuk dada korang fikirlah sendiri.

      Delete







  36. Caca merba punya blog







    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak sape la ni dunguuuuuu standard ahmad maslan.dah tau caca merba dok masuk sini jgk.


      Bingaiiiii punya melayu



      Kikiki

      Delete
  37. Red Granite Pictures - syarikat pengeluaran filem yang dikaitkan dengan skandal 1MDB - telah mencapai penyelesaian dengan kerajaan Amerika Syarikat dengan bayaran berjumlah AS$60 juta (RM234 juta).

    Bayaran itu sebagai pertukaran kepada aset Red Granite yang ingin dirampas oleh Jabatan Keadilan (DoJ) AS, melalui saman pelucutan sivil yang melibatkan 1MDB.

    Mengikut penyelesaian itu, Ketua Pegawai Eksekutif Red Granite Riza Aziz - anak tiri Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak - akan hanya menerima gaji terhad untuk menampung insurans kesihatannya sehingga jumlah penyelesaian dibayar sepenuhnya.

    "Riza - ‘pemegang saham majoriti '- akan terus tidak menerima gaji, selain wang minimum yang diperlukan untuk memastikan kesinambungan perlindungan insurans kesihatannya di bawah rancangan Red Granite, sehingga jumlah pelucuthakan itu telah dibayar sepenuhnya,” petik penyelesaian itu.

    DoJ mendakwa bahawa sejumlah AS$64 juta yang diselewengkan daripada dana 1MDB telah disalurkan kepada Red Granite, dan digunakan untuk membiayai pengeluaran filem, termasuk 'The Wolf of Wall Street' pada 2013 yang diarahkan oleh Martin Scorsese.

    Menurut dokumen mahkamah, Red Granite tidak akan mengakui sebarang liabiliti atau salah laku di bawah penyelesaian tersebut.

    Pembayaran akan dibuat melalui tiga fasa, yang akan melihat keuntungan daripada filem “Daddy's Home” pada tahun 2015 dipindahkan daripada pengedar Paramount Pictures ke akaun yang dikawal oleh kerajaan AS dan disalur semula ke Red Granite sebaik jumlah penyelesaian dibayar sepenuhnya.

    Red Granite dibenarkan memohon pelepasan awal untuk sesetengah dana berkenaan untuk menampung kos operasi, termasuk gaji.
    Rate Author

    ReplyDelete
  38. Ini blog baruah2 dap bro...depa syok sendiri. Syok dlm blog,,,hakikatnya kat luar,,,tak laku....he he....

    ReplyDelete
  39. Halo, Apakah Anda memerlukan pinjaman dari Firm yang paling terpercaya dan terpercaya,
    Di dalam dunia? jika ya maka hubungi kami sekarang karena kami menawarkan pinjaman untuk semua
    kategori pencari baik itu perusahaan atau untuk penggunaan staf. Kami menawarkan
    pinjaman dengan suku bunga 3%, berlaku sekarang dengan informasi di bawah ini.

    Nama pemberi pinjaman: John Rubison
    Email: quickloanlender.help@gmail.com
    WhatsApp: +234 (0) 8107393284

    Informasi Peminjam
    (1) nama lengkap
    (2) Alamat Lengkap
    (3) Negara
    (4) Umur
    (5) pendudukan
    (6) Beri tahu nomor telepon
    (7) Jenis Kelamin:
    (8) Jumlah Pinjaman yang dibutuhkan:
    (9) Durasi Pinjaman
    (10) Tujuan Pinjaman:

    Terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...