Friday 5 May 2017

MASIH ADAKAH KESETIAAN ANTARA NAJIB DAN ZAHID?


Rasanya baru benar iaitu sekitar waktu di Perhimpunan Agung UMNO 2016 lalu saja Zahid Hamidi ada melafazkan ikrar taat setianya kepada Najib Razak.

Dalam ucapan sulung merasmikan Perhimpunan Agung Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO ketika itu, beliau tidak menganggap kedudukannya kini sebagai 'ghanimah' atau harta rampasan perang untuk kepentingan diri. 

"Tetapi ini adalah suatu ujian untuk menilai kesetiaan saya kepada tuan nakhoda bahtera UMNO ini. Saya berjanji akan terus berdiri di belakang tuan nakhoda untuk memudik pelayaran bahtera ini menerjah samudera ke sebuah pulau kemenangan. Inilah janji Zahid Hamidi," kata beliau.
Sebelum itu, dalam satu temubual, Zahid Hamidi juga menyatakan kesetiaannya kepada Najib dalam membantu menguruskan parti dan kerajaan ialah 101 peratus.

"Saya hanya makan di pinggan yang ada di depan saya, nasi dan lauk yang dihidangkan kepada saya. Saya tidak akan pergi ke meja lain untuk mengambil lauk atau nasi walaupun nasi dan lauk tidak cukup.

"Ertinya, saya akan berada di suatu keadaan di mana saya harus hormati institusi yang ada, dan ia berlaku jika mengikut kehendak Allah," katanya dalam temu bual eksklusif dengan Bernama.

Namun semalam Zahid Hamidi sekali melafazkan taat setia dan wala' terhadap Najib ketika berucap merasmikan penutupan satu seminar di Putrajaya.

"Sebagai orang nombor dua, saya tidak akan tinggalkan Perdana Menteri keseorangan menghadapi mehnah dan atas konsep wala' (setia), saya akan terus berdiri teguh bersamanya, " kata Zahid yang juga Naib Presiden UMNO.

Kenapa kerap benar Zahid melafazkan taat setianya terhadap Najib?

Jika tiada kesangsian dalam dirinya atau beliau tidak meragui kepercayaan Najib terhadapnya, untuk apa Zahid selalu menyebut soal kesetiaannya itu?

Perlukah disebut dan diulang-ulang soal kesetiaan jika segala-galanya masih aman, dalam kawalan dan  air berkocak sekadar di dalam cawan?

Apa kedudukan Zahid sekarang agaknya - masih setia, tanda-tanda tidak lagi setia, mengharapkan setianya terus dihargai atau kesetiaannya tidak lagi dipercayai Perdana Menteri? (ShahbudinHusin 05/05/2017).

133 comments:





  1. Memang lah Zahid mempunyai kesetiaan yg tak berbelah bagi kpd Islam, ketua, melayu dan Malaysia. INI memang tak siapa dapat mempertikaikan.
    Cuma unggapan terlalu bersastera yg sukar difahami oleh sebahagian orang.



    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa boleh buat. Akhirnya lepas makan kenduri kena jadi tukang cuci pinggan.

      Delete
    2. Cuci pinggan takpe... Jgn disuruh tanam lauk basi 3 4 kawah sudah...

      Delete
    3. Cuba zahid tanya Najib, adakah pembatalan projek bandar Malaysia akan akibatkan salah seorang raja melayu jatuh bankrap? Umum tahu syarikat terlibat bandar Malaysia di miliki kerabat di raja. Adakah zahid akan biarkan saham IWC menjunam ke paras asal .90sen dan kesannya kepada kerajaan negeri Johor serta 3juta rakyatnya pasti tidak akan sengsara. Apakah kerana ada wahyu di atas maka saham IWC boleh di gantung selama seminggu?

      ADA APE KE HAL - pemgerusi 1mdb

      Delete



    4. Dah hadzam habis ke Undang2 Tubuh Negeri Johor?? Dalam dalam huruf jawi tau ??? Belajar baca alif ba ta dulu.






      Delete
    5. Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng hari ini telah mengeluarkan satu kenyataan media berkenaan cadangan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965, atau lebih dikenali sebagai pindaan Akta 355. Dalam kenyataan media yang dimuatnaikkan di laman facebook beliau, Ketua Menteri Pulau Pinang dan Ahli Parlimen Bagan itu membuat berberapa tuduhan liar dan bersifat fitnah terhadap pindaan Akta 355, termasuk tuduhan basi seperti ‘pindaan ini tidak berperlembagaan'.

      Kenyataannya itu jelas membuktikan bahawa bukan sahaja Lim Guan Eng buta Perlembagaan, malah lebih parah lagi, Setiausaha Agung DAP itu nampaknya langsung tidak memahami sistem pengundian di Parlimen. Amat memalukan bagaimana seorang Ahli Parlimen tidak faham sistem undian di Parlimen. Apakah Lim Guan Eng tidak pernah mengundi di Parlimen sebelum ini? Lebih memalukan lagi ialah apabila Lim Guan Eng cuba bertindak mengulas hal-hal yang berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan, seolah-olah dia adalah pakar dalam bidang tersebut namun jelas terbukti betapa dangkal dan tidak berasasnya hujah Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

      Lim Guan Eng menabur fitnah bahawa pindaan Akta 355 ini tidak berpelembagaan walaupun pelbagai penerangan telah dibuat untuk memperjelaskan perkara ini. Beliau juga mempertikaikan cara pengundian yang telah ditetapkan untuk pindaan Akta ini dengan memberi pelbagai sebab untuk mempertahankan kenyataannya. Namun, apakah Lim Guan Eng sebagai seorang Ahli Parlimen betul-betul tidak tahu tentang peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan yang mengatakan dengan jelas tentang perkara ini? Perkara 62(3) Perlembagaan Persekutuan, Tatacara Parlimen, telahpun mengatakan bahawa untuk meluluskan apa-apa undian, mereka hanya perlu mendapat majoriti biasa daripada ahli parlimen yang mengundi; kecuali jika mereka mahu meminda Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang dimaktub di dalam Perkara 159(3) di mana undiannya mestilah tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah bilangan ahli Majlis Parlimen itu.

      PERKARA 62(3): Tertakluk kepada Fasal (4) dan kepada Perkara 89(1) dan 159(3) dan kepada seksyen 10 dan 11 Jadual Ketiga Belas, setiap Majlis Parlimen hendaklah, jika tidak sebulat suara, membuat keputusannya mengikut majoriti biasa ahli-ahli yang mengundi; dan orang yang mempengerusikan itu, melainkan jika dia menjadi ahli Majlis Parlimen itu semata-mata menurut kuasa perenggan (b) Fasal (1A) Perkara 57, hendaklah membuang undinya apabila perlu bagi mengelakkan undi sama banyak, tetapi tidak boleh mengundi dalam apa-apa hal lain.

      PERKARA 159(3): Sesuatu Rang Undang-undang bagi membuat apa-apa pindaan kepada Perlembagaan (selain pindaan yang dikecualikan daripada peruntukan Fasal ini) dan sesuatu Rang Undang-undang bagi membuat apa-apa pindaan kepada sesuatu undang-undang yang diluluskan di bawah Fasal (4) Perkara 10 tidaklah boleh diluluskan di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen melainkan jika Rang Undang-undang itu telah disokong pada Bacaan Kali Kedua dan Kali Ketiga dengan undi sebanyak tidak kurang daripada dua pertiga daripada jumlah bilangan ahli Majlis Parlimen itu. Oleh kerana pindaan Akta 355 adalah satu pindaan bagi Akta dan bukannya meminda Perlembagaan; maka ianya tidak tertakluk kepada Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan yang dengan secara harfiahnya dipanggil Pindaan Perlembagaan.

      Maka di manakah logiknya hujah Lim Guan Eng yang mahukan peruntukan Perlembagaan tentang pindaan Perlembagaan digunakan untuk meminda Akta? Hujah Lim Guan Eng amat memalukan bilamana seorang yang mempunyai kesetiaan yang agung terhadap parti masih keliru tentang perkara asas ini. Kalaupun had hukuman yang mahu dinaikkan itu menjadikannya lebih tinggi daripada had hukuman lain yang sedia ada dijadikan alasan; bagaimanakah parlimen meluluskan pindaan-pindaan untuk menambah hukuman sebelum ini?

      Delete
    6. Peningkatan secara mendadak bagi peruntukan kepada pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang telah menjadi tular di media sosial.


      Pada 2016, peruntukan kepada pejabat Ketua Menteri berjumlah RM161.59, namun meningkat sebanyak 434 peratus menjadi RM707.61 pada 2017.

      Ia merupakan peruntukan terbesar untuk perbelanjaan Kerajaan Negeri Pulau Pinang bagi belanjawan tahun 2017.
      Memperkasakan Pejabat Ketua Menteri Pulau Pinang termasuk membentuk pasukan media dan siber sudah diperkatakan Helen Ang sejak dari tahun 2011.

      Memetik laporan Free Malaysia Today pada 12 Feb 2011, Helen mendedahkan bahagian komunikasi di pejabat Lim Guan Eng sangat kukuh yang aktif di media sosial.


      Malah Chan Lilian, seorang petugas media di pejabat ketua menteri Pulau Pinang itu, pernah disiasat polis atas laporan menghasut dan baling batu sorok tangan.

      Ng Wei Aik, setiausaha politik Guan Eng, yang juga Adun Komtar, cukup terkenal di YouTube dengan kekasarannya. [Ataupun cuba Google nama ‘Wei Aik’ + ‘samseng’].

      Manakala Jeffrey Chew, pegawai khas Guan Eng telah melemparkan ungkapan-ungkapan “serial spin messenger”, “parrots the same spin” dan “continuous attempts to undermine the Penang state government by deliberately distorting facts” terhadap seorang awam yang menulis Surat kepada Pengarang mengkritik ketua menteri itu.

      Jeffrey juga menuduh seorang lagi penulis surat sebagai “BN cyber-trooper”, “devious and dishonest” dan “a BN virus and worm …”.

      Sementara itu, Wong Kim Fei, setiausaha akhbar (II) kepada Guan Eng, pernah menuduh NST membohong – tuduhan yang dinafikan Nuraina Samad, pengarang urusan suratkhabar tersebut.

      Yang saya sebutkan di atas hanya contoh pegawai-pegawai Guan Eng memberi respons secara rasmi. Mana tahu pula jika mereka ada bergiat di alam siber sebagai ‘Anonymous’ ataupun menggunakan nama-nama samaran.

      Dari segi jumlah setiausaha akhbar serta petugas bahagian penerangan pejabat ketua menteri, agaknya Pulau Pinang betullah berada di tangga teratas berbanding negeri-negeri lain.

      Kakitangan Guan Eng berpengkalan di Komtar, iaitu bangunan urustadbir kerajaan negeri. Mereka menerima gaji bulanan daripada kerajaan negeri dan dibiayai penggunaan segala kemudahan teknologi, komputer dan Internet mereka oleh pembayar cukai.

      Adakah kerja parti DAP dan propaganda mengagung-agungkan seorang individu dipisahkan dari urusan rasmi negeri?

      Tidakkah orang ramai berminat untuk mengetahui secara terperinci apakah sebenarnya yang dibuat oleh sebegitu ramai kakitangan handpicked di pejabat ketua menteri itu dalam tugas-tugas harian mereka?

      Selain memperkasakan ‘tentera maya’, Helen turut mendedahkan Guan Eng juga turut memperbesarkan ‘tentera darat’.

      ‘Tentera darat’ atau ‘DAPster Streetfighter’ diterjemahkan dengan ama rasmi sebagai Pasukan Peronda Sukarela Negeri Pulau Pinang (PPS).


      PPS sebenarnya sudah ditubuhkan pada Mac 2009 atas inisiatif Ng Wei Aik, konco Tokong yang nombor satu.

      Pasukan yang mempunyai kira-kira 4,000 ahli itu menerima peruntukan tahunan kerajaan negeri berjumlah RM1 juta setiap tahun.

      Pengerusi PPS ialah Adun DAP merangkap exco negeri Phee Boon Poh — ucapannya tentang perkembangan terkini PPS boleh dibaca di portal rasmi kerajaan Pulau Pinang.

      Timbul ura-ura skuad tersebut baru-baru ini diberikan ‘galakan’ oleh sektor swasta setelah rakyat marhaen semakin gusar dengan sikap Cocky dan Arrogant Tokong.

      Dikhabarkan juga Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP) telah diarah untuk memberi kelulusan bagi kegiatan-kegiatan ahli skuad itu.

      Delete
    7. Tuan budin.. mohon dipadam entry distracting nie.. org pergi selatan dia, sesat entah kemane

      Delete
    8. yg penting kena walaunta walaunti..masuk duit dlm peti

      Delete
    9. Nukilan pakar C&P Datuk Seri TONG SAM PAH.
      Sepupu Anak Butir Jho TAHIK LOW.

      Selam Ya Selam.
      Tn Budin,

      m9hon Boleh kasi cut pd Aarticle mykemut, hanukah,tv3,utusang dan sewaktu.
      MEREKA INI SENGAJA NAK SABOTAJ DISKusi.
      MEREKA TAKUT BAB DEBAT SAMAM DISKUSI..RAKYAT SUDAH BANGUN.

      SELAMATKAN MALAYSIA !!

      Delete
    10. Anon 8.32 kamu ni tak habis habis nak padam padam. Kamu ni komunis ker.. Atau balaci mahathir the dictator

      Memang betul RUU tersebut adalah melanggar perlembagaan kerana jika saya konkek anak kamu saya di penjara 30tahun. Undang undang jenayah pun tak sekejam itu!

      Delete
    11. Anon 939 kalau kami konkek mak kamu berkumpulan hukuman sama ke atau bahagi sama rata.

      Kalau mak kau klimaks berkali2 mcm badak leh dpt diskaun ke hukuman tu.

      Saja nk tau

      Delete
    12. 939 ni mesti masa mak ayah dia kongkek tu buat bising..tu yang anak kuat mencarut ..sesuai dengan amenopork..opss lupe lobai hadi pun mencarut gak

      Delete
    13. 0817:

      Akta 355 konon...poodah dhey..

      Rasuah dari pucuk kepimpinan atas hingga ke bawah mcm tkde hal dan hukum je...ni kan nk mmperkasa akta 355..
      Buku 555 kan lagi baik...

      Delete
    14. Anon 14:40

      Gua sokong apa lu cakap bro...

      Delete
    15. SAYA amat cemas apabla Rafizi Ramli, MP PKR Pandan hendak mendedahkan ada orang penting yang rapat dengan pimpinan PAS dikatakan menerima duit daripada syarkat 1MDB yang menggelorakan politik Umno dan kerajaan sekarang.


      Apabila didedahkan nanti matilah PAS menghadapi fitnahnya.

      Siapalah gerangan orang yang dikatakan oleh Rafizi itu.

      Sedang dilamun susah hati itu saya terbaca berita Pesuruhjaya PAS Perak menziarahi Ustaz Taliban, ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat yang dimasukkan ke Hospital Taiping. Sakitnya tidak diketahui tetapi apabila dimasukkan ke hospital tentulah keadaannya kecemasan.

      Fikiran saya terus tersentak, jangan-jangan dia orang yang dimaksudkan oleh Rafizi itu.

      Banyak orang yang segar dan dipercayai sihat tiba-tiba diserang penyakit mengejut seperti pitam, diserang jantung dan lain-lain disebabkan gangguan fikiran. Daya tahan badan tak terdaya melawan serangan gangguan fikiran. Ada yang mati.

      Serangan Rafizi terhadap PAS itu memang teruk. Jika ia benar alang-alang pak lebai tidak terdaya menghadapinya.

      Saya tidak tahu daya tahan badan Ustaz Taliban. Dalam keadaan PAS terancam itu, dia saja seorang PAS yang segar, uzur mengejut dan diburu serta merta ke hospital. Sangka saya dialah agaknya yang menerima duit 1MDB itu.

      Syak saya itu kerana terasa dia banyak duit.

      Sebelum itu dia diamanahkan oleh PAS Perak menganjurkan makan malam bagi perantau PAS Perak di Kuala Lumpur. Kata Pesuruhjaya PAS Perak, dia diberi masa kurang daripada sebulan untuk mengadakan majlis itu.

      Saya hadir. Ramai yang hadir antaranya datang khas dari Perak. Saya kira ia amat berjaya dan pujian boleh diberi kepadanya kerana berjaya mengumpulkan ramai anak Perak malam itu.

      Antara yang menarik perhatian saya ialah cabutan bertuah. Biasalah cabutan bertuah itu diadakan dalam mana-mana majlis.

      Tetapi bilangan cabutan bertuah yang diadakannya banyak. Hadiahnya pun banyak. Lebih RM500 tiap-tiap satu. Saya anggarkan jumlah untuk cabutan bertuah itu besar juga. Jika jumlah itu diberi kepada derma pilihan raya, tentu ia meringankan.

      Saya tertanya, dari mana dia dapat yang banyak itu?

      Biasanya orang yang senang memberi duit yang banyak kepada orang kerana dia senang dapat duit.

      Saya teringat seorang pembesar USNO dari Sabah kira-kira 40 tahun lalu. Dia ajak saya berbual-bual tentang politik di hotel di Kuala Lumpur. Sebelum kami berpisah dimasukkannya ke poket baju saya sekeping not wang kertas.

      Banyak mana agaknya? Seribu ringgit!

      Apa ni Dato? Banyaknya?

      Ujarnya, Saya senang dapat duit. Saya tidak patut makan seorang. Saya mesti kongsi dengan oang lain.

      Saya sangka, kalau betul ada orang yang rapat degnan pemimpin PAS menerima duit dari 1MDB, tentulah dia Ustaz Taliban.

      Apabila Rafizi umumkan namanya, bukan Ustaz Taliban, saya senang hati kerana ia bukan Ustaz Taliban. Tetapi saya telah berdosa kepadanya kerana menyangka yang bukan-bukan terhadapnya. Saya harapkan beribu-ribu ampun daripadanya. Tiada cara terlepas daripada dosa itu kira dia enggan mengampunkan saya.

      Saya jumpa dia di Muktamar PAS di Kota Sarang Semut. Dia ketawa sakan mendengarnya.

      Apa sakit anta?

      Jawabnya, ‘Tak cukup tidur. Ana tiga hari saja di hospital.’

      Sekarang dia tidak apa-apa. Tapi kena cukup tidur.

      Saya harap dia ampunkan saya. Besar pahalanya mengampunkan orang lain.

      Apapun, saya rasa dia banyak duit, bukan dari 1MDB.

      Delete
    16. SAYA tidak tahu jika tulisan ini bakal mengundang rasa tidak senang bagi mereka yang sudah lama berjuang menegakkan hudud. Namun mengambil semangat sabda Nabi "Addenn Nasihah", saya kemukakan jua tujuh nasihat. Semoga membawa manfaat untuk masa depan umat di tanah air ini.


      1. Cuba hidupkan terma 'hudud hanya untuk penjenayah' sebagai pembaharuan kepada tagline 'hudud hanya untuk orang islam.' Saya kira perkataan kedua ini membina gap dan kurang kukuh kerana dengan mudah di'spin' kata islam tak adil sebab orang islam mencuri kena potong tangan, bukan islam kena penjara saja. Ramai benar yang terpengaruh.
      Orang yang menolak hudud juga bakal dilihat membela non-muslim dari sudut keadilan berhukum. Islam kelihatan eksklusif dan bertentangan dengan slogan rahmat untuk semua. Terma tersebut terlalu umum bagi sebuah makna yang dalam.

      Sebaliknya menggunakan terma hudud hanya untuk penjenayah boleh menyatukan muslim dan non muslim kerana kedua-dua golongan ini sememangnya menolak jenayah.
      Saya tabik dengan pendekatan 'hudud hanya untuk muslim' untuk suatu ketika dahulu. Tapi seperkara yang perlu diakui ialah kita mesti sentiasa perbaharui bentuk promosi agar sentiasa mampu menambat hati pelanggan.

      لاينكر تغير الأحكام بتغير الأزمان والأمكان

      2. Minimakan perkataan 'hukum' hudud. Dalam Bahasa Malaysia, hukum antaranya membawa maksud balasan atas kesalahan. Itulah makna paling dekat yang akan singgah dahulu dalam pemikiran apabila perkataan hukum disebut. Bunyinya seolah islam suka menghukum.
      Padahal dalam bahasa arab, hukum membawa maksud kaedah dan balasan sebenarnya ialah 'uqubah' .

      Amalan perundangan dunia memisahkan antara fasal jenayah, perbicaraan dan hukuman. Rang Undang-undang Jenayah Syariah yang diperjuangkan PAS merangkumi ketiganya bukan hanya hukuman semata-mata.

      Lebih lunak jika diguna perkataan 'undang-undang jenayah' hudud.

      Islam amat menjaga soal wording kerana implikasinya besar. Tengoklah teguran tuhan dalam surah al-Baqarah ayat 102. Dia minta tukar perkataan Ra'ina kepada Nzurna.

      لا تقولوا راعنا وقولوا انظرونا

      3. Tonjolkan isu 'jenayah'. Banyakkan forum dan wacana pendedahan ancaman krisis jenayah di Malaysia. Bina mood sedar dan peduli masyarakat terhadap keselamatan dalam Malaysia dahulu. Bawa perkara ini sehingga rakyat sedar ada sesuatu yang perlu dibaiki. Banyakkan mendengar disamping bercakap. People dont care how much you know until they know how much you care.

      خاطب الناس على قدر عقولهم

      Delete
    17. 4. Kempen hudud melalui iklan-iklan yang indah dan mesra. Font, coloring, effect, background, border semuanya perlu diteliti. Saya terkejut bercampur kesal dengan beberapa helai t-shirt yang terpampang perkataan hudud dihiasi dengan gambar pedang dan tulisan warna merah. Poster ceramah penerangan hudud juga nampak angkuh dan tegas. Maaf, ia tidak membantu menarik masyarakat yang sedang sceptical dengan hudud.

      الحكم على شيء فرع عن تصوره

      5. Ceritakan isi-isi perundangan jenayah hudud lebih dari namanya. Lihat contoh kajian melibatkan lingkungan 300 orang responden ini sebagai panduan:

      Soalan pertama yang ditanya ialah adakah anda bersetuju dengan perundangan islam? Majoritinya menjawab tidak bersetuju.

      Soalan kedua datang dalam bentuk masalah. Jika anda menjadi mangsa jenayah, apakah hukuman yang anda akan pilih? Samada A (penjenayah perlu membayar ganti rugi kepada mangsa) atau B (membayar denda kepada kerajaan). Hampir keseluruhannya memilih A dan itulah prosedur hukuman Islam, bermatlamat membela mangsa bukan menyeksa pesalah.

      Lupakan nama fokuskan isi. Nabi SAW tidak kisah perkataan bismillah dan namanya dipadam dari mukaddimah dokumen Perjanjian Hudaibiyah dan diganti dengan nama lain oleh Musyrikin Quraisy kerana isinya lebih penting dari nama. Ini strategi.

      العبرة بالمسميات لا بالأسماء

      6. Ceraikan keenam jenayah hudud (murtad, mencuri, menfitnah, merompak, zina dan minum arak) dan fokus kepada satu-satu. Brunei memisahkan perlaksaan kanun jenayah syariahnya kepada beberapa fasa. Fasa pertama menekankan undang-undang solat Jumaat.

      Saya maksudkan bukan hanya ceraian dari sudut perlaksanaan sahaja, tapi harus dimulai dengan promosi. Pilih bunuh dan mencuri dahulu sebagai kempen melihat kepada kritikalnya. Dari sudut lain juga, bunuh dan curi juga boleh diterima penganut semua agama berbanding arak dan zina. Semangat pengsyariatan berperingkat perlu diterapkan.

      وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً ۚ كَذَٰلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَكَ ۖ وَرَتَّلْنَاهُ تَرْتِيلًا.

      7. Jangan terus menolak hujah golongan yang menyatakan ketidak relevanan hudud atas alasan kondusifiti. Bersetuju dengan mereka dari satu sudut walaupun tidak bersetuju dari sudut lain. Sokong hujah kondusifiti sememangnya menjadi syarat hudud, kerana suasana yang tidak kondusif mengundang syubhat yang membatalkan perlaksanaan hudud seperti yang berlaku di hari-hari pemerintahan saidina Umar. Tetapi dalam waktu yang sama menerangkan hudud amat kondusif di Malaysia masa ini dengan permasalahan jenayahnya yang begitu kritikal dan tidak sama seperti di Tunisia, Mesir atau Turki.

      أهل مكة أدرى بشعابها

      Walau bagaimanapun, saya menyokong penuh tindakan kerajaan Kelantan mengaplikasikan hudud dalam ruang yang ada. Lidah praktikal lebih fasih dari lidah teori. Tetapi teori tetap tidak boleh dikesampingkan. Iman dan amal sentiasa seiringan dalam lafaz al-Quran. Iman itu tahu dan amal itu laku.

      Kerajaan menghabiskan hingga RM200 juta hanya untuk membentuk persepsi baik masyarakat terhadap GST. Takkanlah kita tak boleh melaburkan fokus untuk merancang penerapan persepsi baik masyarakat terhadap hudud. Kalau sekadar cerita kaedah perlaksanaan dan dalil kewajipan, ulama' silam dah sediakan semuanya. Kita perlukan suatu gerak seterusnya yang lebih membumi ke Malaysia.

      Jangan terus melenting jika hudud belum diterima. Itu lumrah dakwah. Kekalkan istiqamah jangan sekadar istimrar.

      Dakwah umpama meniaga. Dalam dunia perniagaan, kalau anda tidur sehari orang akan tinggal anda berbatu-batu. Anda kena sentiasa kreatif menawarkan sesuatu dan menghasilkan sesuatu.

      Dunia dakwah apatah lagi. Gerak tajdid perlu sentiasa berlaku dalam keadaan musuh sentiasa bersaing untuk merebut mad'u. Kita tidak memperlekeh cara orang lama berdakwah tetapi bak kata hukama', perkara yang betul pada masa yang salah adalah tetap salah.

      Kita fundamentalis, tapi bukan konservatif!
      Maaf jika tersalah bicara. Mohon berbincang

      Delete
    18. Perlukah bersahabat dengan sahabat yang khianat? Apakah tahalluf wajib kekal jika sahabat mengkhianati kita?

      Tindakan pas memutuskab tahalluf dengan pkr adalah tepat. Dan lebih tepat lagi sebelum ini memutuskan tahalluf dengan dap.


      Ramai yang mengatakan tindakan ini adalah silap. Kerana tanpa pkr dan dap, hujung jatuh (istilah makrifat haji ahmad laksamana) ialah lubang kubur.

      Benarkah silap dari hujah agama atau silap dari hujah orang yang kebuloq jawatan (istilah mahfuz omar)?

      Ajaran sesat berbagai bentuk. Kalau ajaran tak solat hanya perlu niat, dah tentu dan pasti ia ajaran sesat. Ajaran ini lama dah ujudnya bukan hanya di malaysia tapi seantero dunia. Namun ramai tak sedar meninggalkan ajaran dan peetunjuk rasulullah dan mengamalkan sikap bertentangan juga adalah sesat. Kerana rasulullah telah menegaskan hanya dua perkara jika diikut tidak sesat iaitulah quran dan sunnah.

      Rasulullah bertahalluf juga dgn yahudi untuk mempertahankan madinah dari serangan quraisy. Atas siasah keselamatan baginda bertahalluf. Namun apabila yahudi khianat, baginda tegas membatalkannya dan memerangi yahudi.

      Apakah orang islam malaysia tidak melihat sikap rasulullah dalam hal ini? Penulis pasti ramai yang tahu.

      Kenapa masih bertahalluf dengan mereka yg jelas menentang islam? Kenapa sikap rasulullah tidak dijadikan sempadan tahalluf?

      Akan majukah islam jika pakatan harapan memerintah? Akan terlaksanakah undang2 islam jika pakatan mengambil alih putrajaya?

      Semua tahu master mind pakatan adalah dap. Siapa tak kenal dap penentang tegar islam. Lihat sahaja telatah kit siang dan rakan-rakannya menentang pembentangam rru355 di parliment yg lalu.

      Politik machiavelli memang tidak menjadikan islam sebagai landasan. Yg dijadikan landasan ialah kuasa semata-mata. Demi kuasa, islam tidak ada nilai.

      Apakah istilah yg sesuai bg org islam yg gila kuasa sehingga sanggup mengenepikan islam? Amat sesuai istilah mahfuz omar, kebuloq jawatan diguna pakai, atau dikemaskini sbg kebuloq kuasa.

      Ramai yg masih berpendapat pembangkang perlu mendapatkan kuasa dulu. Dah dapat kuasa barulah islam dapat di tingkatkan kedudukannya. Namun belumpun berkuasa, dap awal-awal memperlihatkan sikap anti islam. Bahkan sekutu mereka mahukan kehidupan songsang diiktiraf.

      Itulah sebab menolak pertunjuk rasul adalah ajaran sesat. Rasul berkata dua perkara jika diikut tidak akan sesat. Ia jelas, meninggalkan pertunjuk baginda sesatlah jawabnya.

      Memangpun prinsip ajaran sesat mengatakan quran dan sunnah itu kulit. Hanya kulit yg dipakai oleh org yg bermata ikan kering.

      Wassalam
      "

      Delete
    19. Adam hari ini mendakwa Rafizi gagal mendedahkan butiran pengumpulan dananya, walaupun sering menyeru semua pihak mengisytiharkan aset.

      Tiga hari selepas Adam diheret ke mahkamah, Rafizi berkata, PKR wajar menjauhkan diri daripada kemelut peribadi pemimpin akar umbi itu, terutama menjelang pilihan raya umum ke-14.

      Delete
    20. Ketika spekulasi bertiup kencang bahawa kemungkinan kerajaan negeri Selangor bakal tumbang, Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali disambut oleh puluhan penyokong yang membawa pelbagai sepanduk di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) petang ini.

      Antara yang hadir adalah dua orang anggota exco PAS Zaidy Abdul Talib dan Dr Ahmad Yunus Hairi bersama timbalan speaker DUN Selangor, Shafie Ngah, yang juga adalah timbalan pesuruhjaya II PAS Selangor.

      Delete
    21. etegangan dalaman PKR berterusan.

      Pemimpin muda PKR Datuk Adam Rosly, yang berdepan siasatan rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), menuntut naib presidennya Rafizi Ramli telus berkaitan dana dua NGO diasaskannya.

      Dalam kenyataannya hari ini, Adam tampil berkata beliau tidak boleh berdiam diri lagi kerana telah lama bersabar.

      Adam, yang sedang bercuti sebagai ketua Pemuda PKR Ampang, menuntut Rafizi mendedahkan dana pusat penyelidikan Invoke dan Pusat Pemantauan dan Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW).

      “Kebimbangan terbesar adalah terhadap kutipan dana secara besar-besaran daripada orang ramai bagi pihak Rafizi NGO Invoke dan NOW. Ini koleksi wang daripada orang awam secara berterusan.

      “Satu perkara aneh apabila Rafizi telah gagal untuk mendedahkan butiran pengumpulan dana tersebut, walaupun beliau sering menyeru semua pihak, iaitu BN dan pembangkang, untuk mengisytiharkan aset mereka,” katanya.

      Adam pada 3 Mei lalu menempelak Rafizi yang didakwanya menggambarkan seolah-olah dia bersalah atas tuduhan memalsukan keterangan dan dokumen dalam siasatan rasuah SPRM.

      Tiga hari selepas Adam diheret ke mahkamah, Rafizi berkata, PKR wajar menjauhkan diri daripada kemelut peribadi pemimpin akar umbi itu, terutama menjelang pilihan raya umum ke-14.

      Delete
    22. Anon 08:17 kamu buat lah blog sendiri ya,c&p je kerja kamu panjang berjela.

      Delete
  2. mungkin..zahid rasa kedudukannya tk selamat..bagai telur di hujung tanduk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pada zaman ni mana ada wala' ikhlas lagi.

      Yang ikhlas ialah wala' pada pangkat, kuasa, harta dan wang saja.

      Delete
  3. mungkin..zahid rasa kedudukannya tk selamat..bagai telur di hujung tanduk

    ReplyDelete
  4. Banyak teka teki yang terdapat dalam perjalanan politik Zahid ini,kesetiaanya berbelah bagi.dia juga percaya dengan cara TDM,juga sekiranya Anuar dilepaskan dan kembali active tentu sekali zahid akan pusing 10% kearah Anuar.itu sebeb najib telah cepat2 letak Hissam dimana dia ada sekarang.Zahid bukan ada power sangat sebagai MDN hanya papet Najib.

    ReplyDelete
  5. Ungkapan supaya ahli umno tidak lari untuk pru nanti, walhal pedih luka kesan GST, hutang negara , ketirisan negara telah meruntuhkan hati rakyat terkini , semoga sinar berlaku pada pru14 nanti

    ReplyDelete
  6. Budin ko ni batu api betul . Zahid sokong pun salah zahid tak setia pun salah. Batu api tahap iblis ko ni budin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang layak "mat pizza" ini jadi begini keadaan nya,,ini hukum karma untuknya di dunia......!!

      Delete
    2. 0700

      ITU memang usaha Budin....

      Tapi Tuhan yang pegang master plan. ... Don't worry...




      Delete
  7. 07.00 dah panas ibarat si iblis kena bakar dalam neraka jahanam

    ReplyDelete
  8. Dlm umgok kesetian di ikat dengan dedak , kalau penyokong ramai tapi kurang dedak akan di replace dgn pengikut yg berfikiran jamal jamban atau yg suami kepada bini dia jadi ketua audit negara

    ReplyDelete
  9. ARI ARI FITNAH SPIN SI BLOGGER BANGANG NIH
    LA NOK CITER PASAL PIMPINAN UMNO PULAKAH.?
    KALAU DAH LAMA BERAMBUS DARI PARTI UMNO INI
    TAK PAYAH LA NAK MERENYEH RENYEH DAH
    KLU DAH BERAMBUS TAK PAYAH TERHEGEH LAGI..



    kikikiki.. tak payah nk amik tau la padal umno lagi.. dah berambus buat cara berambus....

    ...BARUA SINGAPORK@DAP... JUST READ MY LIPS SLOWLY YERR B.E.R.A.M.B.U.S ...!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang menyebok kat sini buat mende... Bodo mu

      Delete
    2. Kikiki..

      Amboi akak cakap org putih la!!! Lips bagai..

      Ni musti lepas kena kiss on the lips kt konek mat black Africa.

      Yg bawah dh berjahit musti pakai lips service ye akak.

      Bye akak

      Berambus umnopork



      Kikiki

      Delete
  10. Bro, lu jolok kena sarang, sebab tu ramai yang panas..

    Kesetiaan Zahid kepada Najib sebenarnya satu amaran dan peringatan yang beeterusan supaya ia dihargai..

    Agaknya pemimpin berjiwa negarawan seperti Zahid, kalau digugurkan pun dia tetap berkata.. Isu pengguguran saya ini sudahpun dibincangkan berbulan yang lalu, malah nama pengganti saya yang cadangkan.. "

    Inilah pemimpin hebat,

    ReplyDelete
  11. tuan shahbudin, saya nak respon sedikit. zahid terpaksa (dipaksa oleh segelintir watak seperti anda) untuk menzahirkan kesetiaan dan wala' kepada pimpinan parti. manakan tidak, saban hari ada sahaja cerita fitnah dan adu domba yang direkayasa oleh kumpulan pemecahbelah seperti anda. takkan nak biarkan fitnah dan adu domba bertebaran begitu sahaja saban hari tanpa ada back up? kalau dibiarkan maknanya seolah kata2 dusta itu benar. kalau anda boleh saban hari menjadi musibat berusaha memporakperandakan kesetiaan orang lain, apakah orang tersebut tiada hak untuk menafikan dan memberi penjelasan bahawa kesetiaannya kepada organisasi tetap utuh? sendiri mau ingat la kawan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dia pun boleh memilih utk becakap benda lain yg lebih menjaminkan masa depan negara berbanding masa depan diri sendiri... Tu brny nama pemimpin..

      Delete
  12. Mat singapork cakap tak serupa bikin
    Dia sebenarnya yang sibuk hal parti orang lain
    Cakap macam bagus kemain
    Elokle ko yang berambus ke blog lain..

    Read your lips my ass
    Remember your quote in the past
    "Ini Blog Budin dont doing mess"
    This moron will never redeem himself..

    ReplyDelete
  13. zahid kalu hang setia mcm hang tuah pong,tobat hang tak boleh jd pm.
    bapak hang bkn pm.jgn dok harap.
    dulu jaman bapak depa jd pm lanie jaman anakbapak bks pm pula jd pm,esok-esok cucu dan cicit depa pula, warisan turon temuron dah tetulis dlm perlembagaan.
    kalu menantu pm ataw anak tiri pm harapan mesti cerah mcm cerahya cahaya matahari dok tegak sejengkal atas palak

    ibarat badaksumbu sama badakrendam berkelahi boya mampuih dtengah- tengah
    dok dlm air pong mampuih kena pijak dok atas darat pong mampuih kena sondoi.

    ReplyDelete
  14. demikianlah ikrar kesetiaan (wala') seorang yang diikat pada nasab AGAMA dan daulat'BANGSAnya kepada Ulil Amri walaupun langkahnya hanya kurang setapak untuk mengecap kuasa sebagai penggantinya.

    Dan banyak yang tersungkur akibat hawa nafsu dan akhirnya berubah menjadi Mendaliar mahupun si Kitul (khianat) - Anwar Ibrahim, Muhyiddin Yassin adalah contoh terbaik bagaimana kisah "orang nombor dua" yang memilih jalan hanyir pada langkah terakhir.

    Lidah' pembawa adu domba (Shahbudin.com) dan sekalian manusia jahil pastinya berkocak amarah di dalam dada kerana melihatkan umara' yang dihujani segala fitnah memiliki pasukan yang wala' serta tidak berkhianat - bahkan 'butir tahi' itu ditunjukkan jalan keluar agar tidak lagi menjadi gunting dalam lipatan : api dalam sekam

    berlainan sekali keadaan para politikus berhati serigala yang sentiasa khianat sesama sendiri demi merebut habuan dan kemasyhuran - kini sedang hangat tular mengenai LOGO Pakatan Harapan BAHARU yg kelihatan seolah-olah hasil ciptaan anak sekolah rendah, membuatkan dua ekor serigala (Rafizi Ramli vs latipa koya) menyeringai dengan muka yang bengis sambil membuka pekung dan aib diri sendiri oleh biri2 belaan masing-masing - demikianlah mereka dihinakan atas apa yang mereka telah kerjakan.

    Rafizi Ramli mengambil berjuta RM dari rakyat (manusia jahil) menerusi pelbagai helah dedah kem serigala latipah koya yg kemudiannya dibalas oleh kem serigala Rafizi dengan membuka rahsia latipah koya - semuanya bermula hanya kerana LOGO ?.

    wahai lidah'jelik (shahbuddin.com), PH terlalu sarat dengan banyaknya binatang buas - semoga Pakatan Harapan tidak karam setelah belayar di lautan luas kerana pasti akan memakan banyak korban maka berdoalah agar Pakatan Harapan karam tatkala masih di limbungan.

    salam ya salam
    ikhlas dariku unknown aka sahabat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lidah jelik dan multut busuk kohong tu ko 819..pendedak bijan

      Delete
    2. Sastera tahap SPM gred 2....skrg jadi kerani kat jabatan pendidikan. Banyak masa terluang sebab kerja pun tak banyak lagi tak mencabar minda. Sebab tu masa kerja boleh layan blog. Itulah kerja si Sahabat yg makan gaji hasil duit cukai rakyat.

      Delete
    3. Nukilan 819 pakar C&P Datuk Seri TONG SAM PAH.
      Sepupu Anak Butir Jho TAHIK LOW.

      Salam Ya Selam

      Delete
  15. https://www.bnbbc.my/hadi-bayangkan-peralihan-kuasa-kerajaan-selangor/

    link atas... kikikiki.. sepatut tajuk posting blogger batu api ni berbonyi.. MASIH ADA KAH MB UNTUK ASSMIN ...?

    PI GEBANG LELEBIH PASAL PARTI SENDIRI
    PARTI SENDIRI AHLI RAMAI KUAR PARTI
    ADE ATI NAK AMIK BERAT ORANG ITU DAN INI
    MASIH ADAKAN ARI ESOK UTK ASSMIN JADI MB..?


    KIKIKIKIKI..... BELA DULU PAKATUN PUTUS HARAPAN ... BARU NAK GEBANG MEMBATU API ORANF LAEN.... KAIN SENDIRI DAH TERLONDEH ADE ATI NAK CITER PASAL ORG LAIN.... KAIN DAH LAMA TERLONDEH TELO MAMAK BARUA SINGAPORK@DAP DAH LAMA NNPK GOYANG YANGGG.. YANGGG. .... KIKIKI

    JUST READ ONE MORE TIME

    ..B.E.R..A.M.B.U.S......!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon 826, kau masih siuman?

      Antara BERSATU dan umno, ahli mana yg lebih ramai keluar parti?

      Delete
    2. Kikiki..

      Akak Kain dh terlondeh tentu tetek akak goyang yanggg..

      Umnopork dan bijan boleh berambus ke bamboo river.

      Akak pun boleh jgk ke bamboo river krn ramai mat black Africa kt sinun

      Akak dia org boleh kerjakan berkumpulan.

      Kelucahan melampau akak.

      Kikiki

      Delete
    3. Akak tak sesuai ke bamboo river..buang negeri je ke singapork, gay lang road..kat situ lepas servis tentu akak kena overhaul terus..kikiki..saya rasa tempat tu memang sesuailah untuk peningkatan karier akak..

      Delete
  16. Anon 759 820, kau pula siapa yang upah, duit rakyat juga kan

    ReplyDelete
  17. Ape pun pas pis pus..en somiaudi Q7 tak nak komen ke? pas takat nk bentang RUU je? Isle pas ..kiki

    ReplyDelete
  18. Cepat Jehed ! Enteh figi jumfa fak erab dulu tu. Dia vule tulon enteh..Umnu sudah finun finin.

    ReplyDelete
  19. cucu pak malau5 May 2017 at 09:57

    Berpidato laa kamu 'pemimpin' bagai nak rak hingga mnyembur buih mulut.... & buat laaa lakonan gajah rimau sekalipun 'kunun2nya' utk rakyat jelata..... tapi yg pasti, majoriti kami melihat semua drama@wayang kamu dgn mata hati bukan dedak. Harapan rakyat bakal diterjemahkan dlm pru 14 nti. KAU segerakanlah pru14 ini Ya ALLAH.... Aamiin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Demi melayu dan Malaysia!!!

      Malaysia akan lebih maju jika najib bkn lg PM lg. Tp najib akan maju kemuka pengadilan nnti.

      Tak pernah berlaku, PM kena tipu dgn Anak cina berbillion

      Kalau duit dia boleh di tipu, agak2 keselamatan negara mcm mana la.

      Kita mahu PM yg cerdik utk perintah negara. Bkn badak atau lembu cucuk hidung.

      Kekal abadilah para pejuang

      Delete
    2. Eh..bukan macai dengan bangga kata bijan tu tipu china?..hebat..hebat..negara china boleh tipu tapi dengan anak cina kena tipu..memang betul 'genius' pm kita walaupun dropout sekolah..kihkihkih..

      Delete
    3. Mr J ckp 1mdb untuk bantu rakyat tau..ada highway free dari jb sampai kangar..pendedak je yg nmpak..rakyat marhaen xleh nmpak

      Delete
  20. .
    .

    Dalam banyak-banyak tajuk yang diperkatakan oleh Shahbudindotcom, baik mengenai Najib, Hadi, PAS atau UMNO, saya suka bila Shahbudindotcom memgusik Zahid Hamidi.

    Zahid lah yang mendedahkan mengenai PR Zakir Naik..

    Najib ini lain dari lain orang nya. Dia mungkin tak marah sangat tapi yang terasa marah bini dia. Jadi Zahid mesti di tutup segala peluang yang ada.


    Lagi pun dalam UMNO, sumpah ke ikrar ke.. tak boleh di pakai. Buat penat Kau je Zahid berikrar hari-hari. Akhirnya jadi jugak lah tunggul mati.

    Silap-silap haribulan Mesyuarat Tertinggi UMNO atau BN, Zahid berduka cita kerana kerusi tiada untuk Zahid.. Huhuhu..

    Najib saja je bagi jawatan Timbalan untuk memalukan Zahid.. Zahid tentu akan berundur dari di malu kan lagi.

    Zahid tahu.. Jadi berhenti lah berikrar.

    ReplyDelete
  21. .
    .

    Kali ini Tuan Blog cakap apa pun mengenai Zahid, SKKM biarkan sahaja. Nasib kau lah Zahid.

    Macam ini punya teruk Zahid dipermainkan oleh Najib, tak kan lah bila Zahid jadi PM, Najib di biar kan begitu sahaja...

    Zahid perlu letak jawatan dan menjadi TPM yang pertama berundur bukan kerana di pecat!

    ReplyDelete
  22. Biasalah tu kalo orang nombor 2 kena kick...terancam la jawatan PM tu.

    ReplyDelete
  23. .
    .

    Maka di hebahkan keberadaan Hadi di Marang bersama Sabri Chik. Tetapi respond yang di terima tidak sama dengan sebelum Muktamar membuat keputusan memutuskan hubungan dengan PKR.

    Hadi termasuk pemimpin PAS yang lain bebas untuk turut serta dalam acara atau apa-apa Majlis yang dianjurkan oleh UMNO.

    Tak payah lah hebahkan lagi. Sebab ianya sama seperti mana MCA dan MIC sentiasa mengikut bontot UMNO.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Hadi bawang besar tak nak ke bertanding kt parlimen kepong.

      Katanya dia boleh menang di mana sahaja krn presideng partai label Islam dan ulamak tersohor donia mana boleh kalah.

      Ayuh hadi terima cabaran ini!!!

      Delete
    2. Bro, menang dimana sahaja tu adalah ayat mantiq aje, sebenarnya maksud dia ialah saya tak kisah, pasal dia bertanding pun bukan untuk menang...dia bukan nak jawatan cuma nak jadi penasihat aje..

      Delete
    3. 1152 penasihat? jawatan tu nk diwujudkn percuma ke? tak yah gaji? nk ke deme.. 90 juta ape cer?

      Delete
    4. Bro jangan salah paham..hadi bawang samala dengan sahabat dan Mr j..depa kerja ikhlas, kerana Allah..bukan kerana dedak.. Itu sumer fitnah dap aje...faham molek2 ye..kikiki

      Delete
  24. Sudah ramai jangka yang ada kesangsian dan elemen tidak percaya terhadap Zahid dengan perlantikan Hisham. Mungkin bukan Zahid sendiri, tetapi penyokong dan orang kuatnya yang membuatkan zahid dalam kedudukan yang disyaki. Kalau kita imbas kembali kepada peristiwa 1997/98, Anwar juga berada di situasi yang sama dan kerap melafazkan sokongan sehingga dicabar oleh penyokong Mahathir. Masa akan menentukan lafaz taat setia Zahid yang terlalu kerap. Persoalannya ialah kenapa terlalu kerap Zahid perlu melafazkan sokongannya ? Adakah diminta atau terasa sesuatu Datuk Seri ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu ikut fatwa Mr j tu sumer fitnah.

      Yg tak fitnah lg shoheh ialah citer doraemon.

      Kikiki

      Delete
    2. Kalo ikut sahabat serigala memang lafaz ikrar tiap tiap hari perlu untuk wak jahid supaya roh dan jasad umno takkan terpisah darinya..kihkihkih

      Salam ya salam..

      Delete
    3. Kalu ikut mr j, duit mdb x hilang tau..jgn main main..mo1 pun x berani ckp dgn press duit masih ada

      Delete
    4. Mr j ckp 1mdb untuk bantu rakyat..oh nak bantu yg sekor tu nyopping..kikiki

      Delete
    5. Anon, macam perli aku je. Aku dah telan banyak hamunan kat blog ini tapi aku teruskan juga usaha aku ini. Aku tak sucikan PM atau isteri PM ataupun Presiden PAS. Masing masing semua termasuk kita akan berdiri sendiri manjawab amalan kita. Yg makan duit haram akan terima habuan balik dari kalungan api neraka. Cuma sedihnya kita dalam ghairah membenci UMNO dan PAS secara tak sedar kita jadi pejuang untuk kumpulan liberal dan kafir. Kita suka sangat dengar cerita buruk pasal kedua parti ini dan sebarkan. Terutama cerita dari seorang yg sah kalah saman fitnah di mahkamah berkali. Namun tak serik keluarkan fitnah baru. Contohnya cincin 24 juta yg dihebahkan dibeli oleh isteri PM songlap duit rakyat. Di mahkamah pemfitnah tersebut cakap 'I was only joking'. Berapa ramai dari kita terjebak menyebarkan berita ini? Takut di akhirat orang yg difitnah senyum masuk syurga pasal dapat pahala free dan dosa dia pula diagihkan pada mereka yg tak cukup pahala. Ini tragedi atas diri sendiri saudara. Tenangkanlah amarah kita. Tambahlah membaca sumber lain yg boleh memberi kita pandangan yg penuh. Jagalah diri sendiri.....

      Delete
    6. Mr J..ko lupeke yg ko tu asik nk fitnah kaum lain..ko ingat semua non muslim tuu jahat ke? Baca surah hujurat ayat 13. Hikmah Allah menjadikan pelbagai bangsa.. Cakap mcm baik..tp guna agama untuk kepentingan diri..tipikal ameno..chiit

      Delete
    7. .
      .

      Itu kalau fitnah, orang tu dapat pahala free. Tapi hakikatnya orang yang dikatakan di fitnah itu memang buat dosa yang menyusahkan orang.

      Dulu kereta dia yang terbabas di angkat angin kencang, bila-bila nyawa dia di ambil tapi pasal dosa dia mungkin banyak sehingga Allah pun tak sanggup masukkan dia dalam neraka sebegitu lama maka di beri dia peluang untuk mendapat taubat nasuha.

      Najib buat dosa dengan pahala sekali. Duit untuk dia RM 5 juta termasuk yang di beri pada penasihat dia RM2 juta.. Dia bagi RM 5 juta pada Malaysia Berselawat..

      Itu yang nampak dia macam kena fitnah sedang kan dia menyusahkan rakyat dengan mengambil duit rakyat.


      Dah masuk mahkamah.. Hakim boleh ke terima I'm only joking..??

      Delete
    8. Anon 1408 kaum yg kafir kita perlu dakwah dgn hikmah. Bukan serah pemerintahan pada mereka. Faham faham maksud tulisan saya ini. Juga jangan salah erti Surah Hujurat - tiada tafsiran yg suruh kita serah kerajaan pada kaum yg kafir.

      Delete
    9. Ye ke Mr j..ke ko auta je

      Perkembagaan jelas ttg raja melayu, hak istimewa org melayu dan kedudukan agama Islam dlm persekutuan.

      Tak ada dlm perlembagaan yg najib boleh jd PM tongkat langit.

      Cukup2 le dgn najib. Masa dh smpi utk dia di pe tanggung jawab kan dgn segala onar dia.

      Nape Mr j,tak ada ke dari bani melayu Islam, org yg lebih cerdik dari najib.

      Negara tak jahanam jika najib bkn PM, tp najib akan jahanam jika dia bkn PM Msia.

      Kikiki.. Mr j belajar hormat pandangan org bkn nk paksa org ikut pandangan ko

      Hidup melayu
      Demi Malaysia///

      Delete
    10. Mr J tak yah nak spin..sebelum ni ko memang komen yg sangat racist..boleh baca blk apa yg ko tulis..kami taklah bodoh mcm pm ko tu..dah takut? takut mca n mic marah ke? Ko yg kata orang kafir nk sebar fitnag dan nak porak perandakan negara..selarang dah tukar? kikiki..tipikal ameno

      Delete
    11. Sila lihat komen mr J yg sebelum ni..sangat benci dan anti dgn kaum lain..bukan islam dikatakan sebagai penyebar fitnah..teruknye ko..mcm ahmad maslan

      Delete
    12. Mr jamban ni tipikal amenopork..depan melayu anti kaum lain..dpn bkn islam pija semut tak mati..memang munafik

      Delete
    13. Ikut engkaulah Anon. Nak tuduh aku rasis. Aku dah dituduh macam macam dlm blog ini. Cuma mesej aku - jangan serah pemerintahan pada liberal dan kafir. Harap faham

      Delete
    14. La ye ke.. Jd MCA, mic, gerakan dan partai lain tu bkn partai sekular liberal dan kafir???

      La Selama ini mereka ni melayu Islam rupanya.

      Mr. J terima kasih atas pencerahan.

      Jgn serik ye bertandang ke sini.

      Jenguk2 la dpt kami byk pencerahan

      Delete
    15. Yang liberal dan sekular tu partai UBN aje...kikiki..

      Delete
    16. Anon, sedarlah bila sebut BN yg in charge UMNO. Tambah kerusi paling banyak. Bila sebut PH yg kerusi paling banyak DAP. Yg buang PAS pada PR dulupun DAP. Yg nampak ketuapun LKS dan bukan DSWA. Fikir fikirlah....

      Delete
    17. Buat encik Jilat,

      Lebih baik kau fikir2kan nasibmu bila amno dan pas tesungkor dlm pru14 nnt

      Delete
  25. SOP PARTI MELAYU.
    Dalam PAS TALIBAN.
    Ransangan Dadah kesetiaan Ahli Penjumud dilakukan dgn lafaz TIN MILO campur KiuSebern.
    Tujuan: Tangguhkan/deflect sesuatu perlondehan nyata, spt takut debat, atau takut SAMAN.

    Dalam UMNO.
    Ransangan Dadah kesetiaan Ahli Pentotok dilakukan dgn lafaz SETIA BOZ campur DEDAK TAHIK LOW,Songsang A9, Ugut OSA SOSMA dsb.
    Tujuan: Tangguhkan/deflect sesuatu perlondehan nyata, spt takut debat, atau takut SAMAN.

    Lebih kurang sama, apabila NAZAK nak mampos. Janji tak mau Debat, tak mau Saman.

    TAKUUUUT !!!

    YA ALLAH , TURUNLAN LAH BANTUAN SEGERA UTK...

    SELAMATKAN MALAYSIA, AGAR SEMUA ,TAK KIRA BANGSA ATAUPUN AGAMA DAPAT KEHIDUPAN SEJAHTERA DAN ADIL, dan
    DEMI ANAK CUCU.

    ReplyDelete
  26. .
    .

    Sebenarnya Zahid tak faham


    Orang suruh pergi makan kat meja lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki.

      Bukan meja tp kolam kl lain krn badak tak selesa nk berendam.

      Delete
    2. Badak jawa mana berendam bro badak air boleh la..oh..baru teman paham bro maksudkan yg nama hippopotamus tu yer..kikiki

      Delete
  27. Hanya PH yang terbaik untuk Tuan Shah. Parti lain Penuh dengan kemungkaran dan rasuah. PH akan membela agama, bangsa, & negara. Harapnya betul la bukan sekadar janji kosong macam parti lain yang selalu Tuan Shah tulis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum cuba belum tahu klu tak bagus lps 5 tahun tukar balik.

      Kt Selangor kami dh tukar alhamdullilah jauh lg baik dari chap dacing. Dari 2008 lg dh.

      Pentadbiran baik, angkut sampah on time, jln raya selia dgn baik.

      Korupsi tak ada, jd kerajaan selangor jimat kos 30% ikut kata ketua SPRM hari ni kt utusan bn Msia.

      Ya hanana.. Ya hanana.

      Elok2 le tukor!!!

      Najib bkn cerdik pun. Org cerdik Tak kena tipu.

      Delete
    2. Sekurangnya 1212, boleh akur, bahawa disinilah medan akhir rakyat bolrh bincang luah.
      Tn Budin petik topik2 yg meransang diskusi secara musyawarah, walaupum diselang seli maki hamun, copybpaste dsb.

      Kita patut bersyukur.
      Kalu dibandingkan masyarakat yg dipupuk UMNOBNPAS.
      SEMUA MEDIA 1HALA.
      SEMUA DISKUSI 1HALA
      AGAMA MILIK 1LOBAI

      Apa kamu tak suka Melayu, Malaysia dihuni masyarakat bebas berani bijak benar beramanah bertanggungjawap berwibawa, beriman?

      Terima kasih Tn Budin.
      teruskan usaha juang jihad, bagi menyisihkan sampah dari pentadbiran Malaysia. T.kasih

      ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA.

      Delete
  28. http://darisungaiderhaka.blogspot.my/2017/05/berang-geari-diserbu-2-lelaki-larikan.html?m=1

    link atas peniaga melayu lari kan lori majlis p pinang ..kikikiki... ini macam ka kalu jadi kjaan...? Lu fikir2 la.. mana jijah.. aljuboori.. mamak kutty boboi.. jidin dan mat sabun suma kan dari pulau pinang tu...?

    PENIAGA LARI KAN LORI MPPP
    PENIAGA MELAYU JADI MANGSANYA
    MANA JIJAH MAMAK MAT SABUN & ALJUBOORI
    TOKONG JAFI MAHARAJA YG LAIN KULI


    .... MACAM NI KLU BANTUK KJAAN JAHANAM MALAYSIA..... PUIIIIIIII......!!!!!

    BERAMBUS KO BARUA SINHAPORK@DAP BABI....!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kikiki akak ni suka Sgt bawa berita adu domba dan fitnah, Mr j dan sahabat tak suka.

      Nnti akak mati muflis kt akhirat dan kena bakar api neraka, akak tak ngeri ke.

      Ala akak ni, buat2 pulak yg akak makan babi kt gay lang tu lupa.

      Berambus barua umnopork

      B.e.r.a.m.b.u.s

      Kikiki

      Delete
    2. .
      .

      Di negeri UBN gerai-gerai sekarang macam cendawan.. Ya lah ramai yang tak ada kerja..

      Lu orang tunggu lah lepas UMNO menang..

      Majlis Perbandaran macam gangster, itu yang tak berani melawan..

      Delete
  29. Sebelum ni pun bukan Pemimpin PH yang jadi Perdana Menteri berpuluh tahun. Tinggikah martabat Islam ?? Bersihkah dari penyelewengan & rasuah??? Takde penyalahgunaan kuasakah????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepuk dada tanya selera.

      Mana ada dlm sejarah Msia, sorang PM kena tipu hidup dgn anak cina berbillion pulak tu.

      Tu la sorang.

      Tp kita respek jgk kt dia, krn ada zoo bela badak.

      Fikir2 kan lah.///

      Delete
    2. 1240. Lobang Tahik Low dh dikenal pasti , sudah 60 tahun samar.
      Ko masih mau pergi?

      Selam ya Selam sambil menyanyi bertepok
      Yahana , Banana !!?

      Ya? Tidak? 1240..

      ALLAH SELAMATKAN MALAYSIA UTK ANAK CUCU.

      Delete
    3. Anon 1307, saya amiinkan doa saudara dipenghujung tapi saya melepas diri daripada carut saudara dipermulaan.

      Delete
    4. Mr J budiman,
      Itu bukan carot. Tahik Low Itu melambangkan kepincangan MASTERMIND MUNGKAR 1MDB Jho Taek Low. Halimunan yg nasih dalam carian Tweet sehingga hari ini.
      Jho dan Beberapa petualang yg dikenali kau ini tentu saja menjadi Pembawa Mungkar pada Malaysia.

      Apakah Mr J tak mahu marah pada mungkar. Apa? Mr J sayangkan MUNGKAR?

      MACAM MANA NAK SELAMAT MALAYSIA KALAU MUNGKAR DIBIARKAN ,?

      Komen Mr J ?
      tq

      Delete
    5. Anon 1559, kalau Jho Low buat salah biar dia dihukum. Biarlah mahkamah tentukan. 1MDB setakat ini tiada hilang apa apa duit. Kalau Jho Low dan Qubaisy mengambil duit IPIC biar disabitkan di mahkamah dulu. Anon ini dah buat bermacam andaian tanpa bukti - ikut dengar cakap saja.

      Delete
    6. Tunggu sat ye.

      Mr.j lom dapat skrip baru nk jwp dr Poad zakarshit..

      Klu tak de jgk.. Next change atau coming soon di pawagam2 berdekatan dgn anda.

      Kikiki

      Delete
    7. Setuju dgn Mr j.

      Pasca Pru 14 bila najib tumbang, sumer fail siasatan Kita aktifkan.

      Dan jho low, riza Aziz dan sekutu kita akan bg treatment baik punya.

      Jeng2..

      Delete
    8. Hmm kalo ikut teori mr j, tunggu mahkamah sabit kesalahan baru boleh sembang, kalo kes tu drag sampai seploh, duaploh tahun..maknanya tak boleh bincang...bijak bebeno idea dia halang kebebasan bersuara rakyat...kikiki..bila sembang kata muflis diakhirat sana...bijok..bijok..sayangnya disini semua lebih bijak dari mr j..sib baik ler syurga neraka bukan mr j yang punya..tidak habisle kita semua..kikiki..

      Delete
    9. Si Nasha dh jd broker maut 90 jota

      Mat Jilat sekor ni dh jd ulat tiket syorga gamaknya

      Delete
  30. Kata-kata si munafik,...sama macam ketuanya juga.Perkataan-perkataan melayu dah bertukar jadi arab.Sama macam PAS.Munafik.

    ReplyDelete
  31. CUACA MENDUNG DI SHAH ALAM
    WALAU MENDUNG TAPI TAK HUJAN
    AGAK SAPA TAU HATI MB DI DALAM
    MINGGU DEPAN JAWATAN MB AKAN HILANG


    kikikikikiii....

    PAGI PETANG SIANG MALAM
    PAS DI HINA & DIMAKI HAMUN
    SAMPAI TERLONDEH SUAR MEROYAN
    JAWATAN MB HILANG PUN TAK DIHIRAUKAN


    ... terlampan nk laga dan adu domba.. sambil membatu api orang lain...jawatam mb utk puak sendiri pun barua tak pertahankan... kikikiki

    .. udah udah la tu.. bawak2 la taubat... kikikiki

    .. B.E.R.A.M.B.U.S

    BARUA DAP@SINGAPORK BERAMBUSSSsss...!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. BETUL 1504. !
      Mesti ada tak kena dgn Kerjaan PH Selangor.
      Sebabnya,
      Macam mana Selangor, selepas 2 pilihanraya, masih menjadi negeri paling naju?
      Macam mana masih maintain menjadi tempat marhaen seluroh negar berhijrah utk cari sesuap?
      Macam mana Selangor boleh jana begitu banyak wang dan Rakyat hidup sejahtera?

      Ini mesti salah PKR,dan DAP...oh ya, dan PAS.

      Macam mana?

      Delete
    2. APA?! 1559 ?!
      Rupanya Zahid yang lakar LOGO tu.
      Payutlah ia berkaitan dgn lantikan Shimah.
      Bijak ko sambungkan topik ini dgn LOGO PH baru. Kalu tak kami sini tak tahu pun.
      T.kasih 1559 kerana pencerahan yg baik sekali. Anda Bijak.

      Marilah sama2.

      SELAMATKAN MALAYSIA DARI LOGO YG SALAH.

      Delete
    3. Akak ni suka bawa fitnah dan adu domba.. Berdosa kata Mr j dan nnti kena tazkirah dgn sahabat jahil.

      Kikiki.. Cuaca lg mendung kt putrajaya dan zoo badak, pasca Pru 14 kalau tak lari, alamat kena seret la.. Kikiki

      Delete
  32. Ramai yg tertutup pandangan akibat dendam dan benci. Kebaikan kerajaan dah tak nampak dan keburukan pembangkangpun tak nampak. Mencari cari berita buruk untuk disebarkan tak kira sahih atau tidak. Gunalah akal saudara/i jangan perasaan. Sementara peluang masih ada. Jangan sia siakan peluang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gunakan lah akal anda untuk melihat salah laku jibby dan losemah..

      Delete
    2. Mr J,
      Ko kenal Ariffin Shahul Hameed.
      Baru umor 30 tahun, main cash out 45 jota tuuuu. Alamat Syarikat pun pejabat kosong.
      Azeez tgh cari dia tu.
      Kalu ko bagi info ada reward tu.

      Delete
    3. Anon, aku tak kenal siapa tu. Tapi sesiapa saja yg buat kerja jahat biar dia dihukum. Aku respek SPRM kini - nampak perkembangan baik. Hari hari tangkap org rasuah biar dari kerajaan atau pembangkang. Sepatutnya kita kat sini daripada buat berbagai andaian sila serah bukti kalau ada pada SPRM untuk tindakan lanjut.

      Delete
    4. masalahnya makkumat dari Sprm. Tapi siasat diteegendalakan. bukti complete. Ko kna buka mata luas sikit sj..hint: Ingat Allah, banysk baca.
      Selamat sejahtera Mr J.
      Datang lah lagi. Salam

      Delete
    5. Wahai Mr j, kami pemgomen di sini adalah juga pembayar cukai pada kerajaan.

      Kerajaan bagus tp yg tak bagus nya najib.

      Mudah Sgt kena tipu berbillion pulak tu.

      Tu sumer duit pembayar cukai termasuk duit aku tau.

      Delete
    6. 40 juta cash out?!
      APA?! Dia bawa container kah?
      Ataupun dia letak luggage byk2 bawak nek private jet?
      Kita suka tau jawapan ini. Mr J dan Kakak kiki pun tentu nak tau !!

      Ayoh banhun dan sama2,

      SELAMATKAN MALAYSIA !!!

      Delete
  33. http://www.pilihanrayakini.com/2017/05/sudah-lama-bersabar-dengan-rafizi-adam.html?m=1

    PASAL LOGO DULU SUDA GADOH
    INI HALI SUDA GADOH SAMA ROSELY
    SUMA BARUA DAP@SINGAPORK SUDA KEPOH
    INI BLOGGER PULA SIKA JADI BATU API




    ...... ini pakaton putuih harapan suda tak bole diharap lagi maaaa... hali hali sesama sendili gadoh gadoh maaa... ini macam mai jadi kelajaan ka..... haiiyaa mati la......!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ..pembetulan lokasi komen

      APA?! 1559 ?!
      Rupanya Zahid yang lakar LOGO tu.
      Payutlah ia berkaitan dgn lantikan Shimah.
      Bijak ko sambungkan topik ini dgn LOGO PH baru. Kalu tak kami sini tak tahu pun.
      T.kasih 1559 kerana pencerahan yg baik sekali. Anda Bijak.

      Marilah sama2.

      SELAMATKAN MALAYSIA DARI LOGO YG SALAH

      Delete
    2. Kikiki akak ni ada sahaja bahan lawak dia.

      Serious la sikit akak.

      Jgn terkinja2 Sgt nnti kami campak ke kandang badak baru tau.

      Apa pun b.e.r.a.m.b.u.s umnopork.. Kikikiki

      Delete
    3. Haiya mati pun tak pa lo...kasi itu parti orang songlap tulun dulu ma..kita tengok sapa ala mati nnt wa tolong bakar itu wang keletas manyak2 kasi sama lia untuk lasuah sama itu olang lalam kubur sana ma...olang cina kata ala wang semua boleh bikin ma...kikiki.

      Delete
  34. KHINZIR DEDAK 15.59 ALA MENDENGUS.
    HAIYA ...MANYAK GEMUK AAA....MANYAK LEMAK AAA.........
    BOLEH KASI SEMBELIH BUAT SOP AAAA....

    HAIYA......KONGKALIKONG...TIPU PUNYA KHINZIR!

    ReplyDelete
  35. dalam politik biasanya berlawanan dengan apa yang disebut terlalu kerap..hhh

    ReplyDelete
  36. Anonymous5 May 2017 at 17:06
    La ye ke.. Jd MCA, mic, gerakan dan partai lain tu bkn partai sekular liberal dan kafir???

    La Selama ini mereka ni melayu Islam rupanya.

    Mr. J terima kasih atas pencerahan.

    Jgn serik ye bertandang ke sini.

    Jenguk2 la dpt kami byk pencerahan


    Reply...

    True meaning of Kafir
    Kafir is not simply a non muslim....Kafir is one that COVERS up the truth!!

    Classical arabic language that is what a kafir is.....If some one doesnt know the truth then how can they cover it up?!Being simple not muslim does not make one a kafir...What would make one a kaffir is they learn about Islam recognize it is the truth and in insolence turn away from Islam

    a good example of a kafir from the Quran would be pharoh...HE had seen all the signs manifest right before his eyes...He knew Allah was the only God and he covered the truth up because of his arrogance...This is why when he was drowning he said he believed in the God of Moses...So all the time he had been covering up the truth....

    *******

    Regarding whether to call non-Muslims “kuffar” or not, the answer is that we should call people the names that the Qur’an gave them. In the Qur’an, you will not find a single “O disbelievers” (“Ya Kuffar”, “Ya ayuhalathina kafaru”, or “Ya ayuhal-kafirun”) other than in the following two places:

    1. In Hellfire, we seek refuge in Allah from it. The Qur’an says what means:

    *{[Then it will be said]: “O ye who disbelieve (Ya ayuhalathina kafaru)! Make no excuses for yourselves this day.}* (At-Tahrim 66:7)

    So, it is something that is said to them by Allah Almighty or by the angels, not by us.

    2. In Surat Al-Kafirun (109) that you mentioned in your question. It says what means:

    *{Say [O Muhammad]: “O ye that reject faith (al-Kafirun)! I worship not that which ye worship, Nor will ye worship that which I worship.”}*

    But this surah is addressing Prophet Muhammad and therefore must be understood in its historical context. Allah is asking Prophet Muhammad (peace be upon him) to address a group of leaders from Makkah who offered him the following deal: That they all —including Muhammad— worship God for one year and then they all worship the idols for the next year, and so on. That is why Allah asked him to address them in this term “rejecters of faith” and to refuse to accept this kind of deal.

    In the rest of the Qur’an, however, the Qur’anic style followed two principals:

    1. To label certain sayings or actions to be sayings or actions of kufr (disbelief or rejection of faith), without labeling any specific group of people with that name and calling them with it. For example, the Qur’an says what means:

    *{Certainly they disbelieve who say: Surely God is the third [person] of the three. And there is no god but One God, and if they desist not from what they say, a painful chastisement shall befall those among them who disbelieve [reject]. Will they not then turn to Allah and ask His forgiveness? And Allah is Forgiving, Merciful. The Messiah, son of Mary is but a messenger; messengers before him have indeed passed away; and his mother was a truthful woman.}* (Al-Ma’idah 5:73-75) ....

    ReplyDelete
  37. 2. To distinguish clearly between idol-worshippers, on one hand, and believers in God and a Script that went through a phase of corruption, on the other hand. Allah called the later group only by the name “People of the Book.” For example, the Qur’an says what means:

    *{Quite a number of the People of the Book wish they could turn you [people] back to infidelity after ye have believed, from selfish envy, after the truth hath become manifest unto them. But, forgive and overlook, till Allah accomplish His purpose; for Allah Hath power over all things.}* (Al-Baqarah 2:109)

    *{It is He Who got out the Unbelievers among the People of the Book from their homes at the first gathering [of the forces]. Little did ye think that they would get out: And they thought that their fortresses would defend them from Allah! But the [wrath of] Allah came to them from quarters from which they little expected [it], and cast terror into their hearts, so that they destroyed their dwellings by their own hands and the hands of the Believers, take warning, then, O ye with eyes [to see]!}* (Al-Hashr 59:2)

    In today’s world, we should use the same term “People of the Book” with Christians and Jews, or call them Christians and Jews, if they wish to be called so, or simply call them “non-Muslims”.

    As for dealing with non-Muslims, the general rule is mentioned in the verse that says what means:

    *{Allah does not forbid you respecting those who have not made war against you on account of [your] religion, and have not driven you forth from your homes, that you show them kindness (birr) and deal with them justly; surely Allah loves the doers of justice. Allah only forbids you respecting those who made war upon you on account of [your] religion, and drove you forth from your homes and backed up [others] in your expulsion, that you make friends with them, and whoever makes friends with them, these are the unjust.}* (Al-Mumtahanah 60:8-9)

    And notice that the word “birr” (translated as kindness) that Allah used in this context is the same word that is used for the type of kindness that a Muslim should show his/her parents as in birr al-walidain )kindness to parents)!!

    Finally, it is fair enough before labeling any person as a “rejecter of faith” to make sure that he/she is clearly aware of that faith and what it entails. In my view, most people in today’s world did not reject the message because simply they are not aware of what Islam is. This is largely due to the biased international media and to Muslims themselves falling short to present their religion properly to the world. These uninformed people, again in my view, could only fall under the verse that says what means:

    *{No laden soul can bear another's load, We never punish until we have sent a messenger.}* (Al-Israa’ 17:15)

    ReplyDelete
  38. MUSYRIK

    Menurut KBBI
    Musyrik adalah 1 orang yang menyekutukan (menyerikatkan Allah); 2 orang yang memuja berhala.

    Menurut Islam
    Musyrik adalah perbuatan menyekutukan Allah dengan apa pun selain Allah.

    Musyrik = Orang yang berbuat syirik
    Syirik = Perlakuan orang yang menyekutukan Allah

    Contoh
    Syirik nyata: menyembah berhala
    Syirik tak nyata : riya, mengharap pujian

    *********


    KAFIR

    Menurut KKBI
    Orang kafir adalah orang yang tidak percaya kepada Allah dan rasul-Nya.

    Kafir harbi adalah orang kafir yang mengganggu dan mengacau keselamatan Islam sehingga wajib diperangi.
    Kafir muahid adalah orang kafir yang telah mengadakan perjanjian dengan umat Islam bahwa mereka tidak akan menyerang atau bermusuhan dengan umat Islam selama perjanjian berlaku.
    Kafir zimi adalah orang kafir yang tunduk kepada pemerintahan Islam dengan kewajiban membayar pajak bagi yang mampu;

    Menurut Islam
    Kafir adalah mengingkari Allah sebagai satu-satunya yang berhak disembah dan mengingkari Rasul Muhammad SAW sebagai utusan-Nya.

    ******

    Orang Islam diseru melindungi bukan islam yang mahu hidup aman.

    Pengampunan (At-Tawbah):6 - Dan jika seorang diantara orang-orang musyrikin itu meminta perlindungan kepadamu, maka lindungilah ia supaya ia sempat mendengar firman Allah, kemudian antarkanlah ia ketempat yang aman baginya. Demikian itu disebabkan mereka kaum yang tidak mengetahui.

    Sapi Betina (Al-Baqarah):143 - Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan agar kamu menjadi saksi atas (perbuatan) manusia dan agar Rasul (Muhammad) menjadi saksi atas (perbuatan) kamu. Dan Kami tidak menetapkan kiblat yang menjadi kiblatmu (sekarang) melainkan agar Kami mengetahui (supaya nyata) siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang membelot. Dan sungguh (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat, kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah; dan Allah tidak akan menyia-nyiakan imanmu. Sesungguhnya Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada manusia.

    ReplyDelete
  39. (3: 62 )   Indeed, this is the true narration. And there is no deity except Allah. And indeed, Allah is the Exalted in Might, the Wise.
    (3:63 )   But if they turn away, then indeed - Allah is Knowing of the corrupters.
    (3:64 )   Say, "O People of the Scripture, come to a word that is equitable between us and you - that we will not worship except Allah and not associate anything with Him and not take one another as lords instead of Allah." But if they turn away, then say, "Bear witness that we are Muslims [submitting to Him]."
    (3:65 )   O People of the Scripture, why do you argue about Abraham while the Torah and the Gospel were not revealed until after him? Then will you not reason?
    (3:66 )   Here you are - those who have argued about that of which you have [some] knowledge, but why do you argue about that of which you have no knowledge? And Allah knows, while you know not.
    (3:67 )   Abraham was neither a Jew nor a Christian, but he was one inclining toward truth, a Muslim [submitting to Allah]. And he was not of the polytheists.
    (3:68 )   Indeed, the most worthy of Abraham among the people are those who followed him [in submission to Allah] and this prophet, and those who believe [in his message]. And Allah is the ally of the believers.
    (3:69 )   A faction of the people of the Scripture wish they could mislead you. But they do not mislead except themselves, and they perceive [it] not.
    (3:70 )   O People of the Scripture, why do you disbelieve in the verses of Allah while you witness [to their truth]?

    ReplyDelete
  40. Jesus in Quran

    ( 3:51 )   Indeed, Allah is my Lord and your Lord, so worship Him. That is the straight path."
    ( 3:52 )   But when Jesus felt [persistence in] disbelief from them, he said, "Who are my supporters for [the cause of] Allah?" The disciples said, "We are supporters for Allah. We have believed in Allah and testify that we are Muslims [submitting to Him].
    (3:53 )   Our Lord, we have believed in what You revealed and have followed the messenger Jesus, so register us among the witnesses [to truth]."
    ( 3:54 )   And the disbelievers planned, but Allah planned. And Allah is the best of planners.

    ReplyDelete
  41. Mereka menitis air mata setelah yakin kebenaran al quran yang telah sampai kepada mereka..


    Sapi Betina (Al-Baqarah):146 - Orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah Kami beri Al Kitab (Taurat dan Injil) mengenal Muhammad seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian diantara mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui.

    Jamuan (Al-Mā'idah):83 - Dan apabila mereka mendengarkan apa yang diturunkan kepada Rasul (Muhammad), kamu lihat mata mereka mencucurkan air mata disebabkan kebenaran (Al Quran) yang telah mereka ketahui (dari kitab-kitab mereka sendiri); seraya berkata: "Ya Tuhan kami, kami telah beriman, maka catatlah kami bersama orang-orang yang menjadi saksi (atas kebenaran Al Quran dan kenabian Muhammad s.a.w.).

    Jamuan (Al-Mā'idah):69 - Sesungguhnya orang-orang mukmin, orang-orang Yahudi, Shabiin dan orang-orang Nasrani, siapa saja (diantara mereka) yang benar-benar saleh, maka tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

    ReplyDelete
  42. Televangelist Brahmin mana dok gulong ayat2. Bahasa Omputih hapa tak tau pulak tu ?!.
    Hmm tak.kena target. Tak lu mo syok sendiri lu punya suka la. Silap gulong masok short cut ikut pintu belakang neraka.
    Sekarang Pakcik Pencen Askar ni nak tanya...
    MANA PI BUDAK IPIN SHAHUL HAMEED TU.
    Melambak dia hangkut,siap nombo cheque lagi tu.
    Minta 'sapa2' TWEET tgk sat. Semua pakat hilang !! Dah la budak cina sepet gemok TAHIK apa tah tu ,resap mana tak tau. Jet tinggai Sibgapore, Kapal mewah sadai kat Phuket.
    Oooi ! sapa nak bayar parking?!!

    Hakuuu jugak!! HAMPAS tul la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Almighty's Decree is far beyond what we can see & understand. Things may not be as they seem. So don't overanalyze. Leave it to Him. - Mufti Menk


      74:10 For the disbelievers - not easy.

      74:11 Leave Me with the one I created alone

      74:12 And to whom I granted extensive wealth

      74:13 And children present [with him]

      74:14 And spread [everything] before him, easing [his life].

      74:15 Then he desires that I should add more.

      74:16 No! Indeed, he has been toward Our verses obstinate.

      74:17 I will cover him with arduous torment.

      74:18 Indeed, he thought and deliberated.

      74:19 So may he be destroyed [for] how he deliberated.

      74:20 Then may he be destroyed [for] how he deliberated.

      74:21 Then he considered [again];

      74:22 Then he frowned and scowled;

      74:23 Then he turned back and was arrogant

      Delete
    2. Pasti disempurnakan balasan... dengan caraNya.

      Āli `Imrān:185 - Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.

      Delete
  43. Persaksian kpd yang sampai al quran kepadanya?

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):19 - Katakanlah: "Siapakah yang lebih kuat persaksiannya?" Katakanlah: "Allah". Dia menjadi saksi antara aku dan kamu. DAN Al Quran ini diwahyukan kepadaku supaya dengan dia aku memberi peringatan kepadamu DAN kepada orang-orang yang sampai Al-Quran (kepadanya). Apakah sesungguhnya kamu mengakui bahwa ada tuhan-tuhan lain di samping Allah?" Katakanlah: "Aku tidak mengakui". Katakanlah: "Sesungguhnya Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa dan sesungguhnya aku berlepas diri dari apa yang kamu persekutukan (dengan Allah)".

    ReplyDelete
  44. Hari Jum’at (Al-Jumu`ah):2 - Dialah yang mengutus kepada kaum yang buta huruf seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah (As Sunnah). Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,

    Hari Jum’at (Al-Jumu`ah):3 - dan (juga) KEPADA KAUM YANG LAIN dari mereka YANG BELUM berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

    ReplyDelete
  45. Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):53 - Apakah mereka saling berpesan tentang apa yang dikatakan itu. Sebenarnya mereka adalah kaum yang melampaui batas.

    Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):55 - Dan tetaplah memberi peringatan, karena sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman.

    Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):50 - Maka segeralah kembali kepada (mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu.

    Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):51 - Dan janganlah kamu mengadakan tuhan yang lain disamping Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu.

    Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):52 - Demikianlah tidak seorang rasulpun yang datang kepada orang-orang yang sebelum mereka, melainkan mereka mengatakan: "Dia adalah seorang tukang sihir atau seorang gila".

    Angin yang menerbangkan (Adh-Dhāriyāt):53 - Apakah mereka saling berpesan tentang apa yang dikatakan itu. Sebenarnya mereka adalah kaum yang melampaui batas.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...